[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 190 ... 232 Laatste
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tapelectric
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20-08 16:08

tapelectric

Bedrijfsaccount Tap Electric
Of-Aaargh schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:09:
Ik zag net in de TAP-app dat de Quello-laadpaal in mijn straat gratis is (eur 0,00/kWh). dus snel even geprobeerd. Helaas werd er toch 50ct/kWh in rekening gebracht. Ik heb er maal een mail aan gewaagd naar de TAP-helpdesk. Ik ga er vanuit dat ik het teveel betaalde weer terugkrijg.
'What you see is what you pay', dus we gaan het inderdaad rechtzetten. Als anderen hetzelfde hebben ervaren, meld je alsjeblieft via onze support (email in app).

De oorzaak lijkt een foutje bij Qwello (per ongeluk een per saldo gratis tarief verstuurd), en vervolgens een fout bij ons: wij hebben dit tarief wel getoond maar niet correct op de laadsessie toegepast. Beide is inmiddels opgelost!

^NS

[ Voor 0% gewijzigd door tapelectric op 07-01-2025 17:04 . Reden: andere -> anderen ]

Tap Electric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
PeterZ(on) schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:24:
[...]

Wat jij benoemt heeft men al in Duitsland dan wel is er mee bezig, het zgn. durchleitingsmodel waarbij je afrekent op basis van je contract wat je thuis hebt plus een toeslag voor de infra, zeg maar de laadpaal. Maar of dat echt goedkoper gaat zijn is nog maar de vraag, want weer een partij ertussen die dat allemaal moet bijhouden en verrekenen.
Zo was het oorspronkelijk ook in Nederland bedacht tot er partijen als Newmotion en Fastned kwamen die geen energieleverancier en geen netbeheerder waren en toch geld aan energie wilden verdienen. Bij het ontstaan van CPO's en MSP's besliste marktwerking daardoor anders.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
GM15 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:17:
[...]

Dat probeert @eltron nou juist uit te leggen. In de benelux zijn al 257 (huh?!? hoeveel?!?, ja tweehonderdzevenenvijftig) CPO's/MSP's actief. (Bron: https://www.benelux-idro.eu/nl/id-register ). Haal je die er tussenuit ben je ook meteen af van dat gezeur dat je met pasje 'x' bij paal 'y' 47% meer voor een kWh betaald dan met pasje 'z' bij paal 'y'. Dan ook nog meteen af van verschillen bij palen in dezelfde straat.

Gewoon 1 pas van je energie leverancier en 1 prijs per kWh ongeacht waar in NL of welke paal je gebruikt (uitgezonderd DC laders). Wellicht een klein verschil per netbeheerder.

Een utopie? : Ik denk het wel, maar af en toe mag je als EV rijder best wel een beetje dromen zoals @eltron ook schrijft ;)
Er zijn nog meer MSP's actief. Meer dan 600. Ze hebben lang niet allemaal een IDRO ID. En ruim 1100 CPO's althans dat is wat ik bij Hubject in een presentatie hoorde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 11:09
tapelectric schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:47:
[...]

'What you see is what you pay', dus we gaan het inderdaad rechtzetten. Als andere hetzelfde hebben ervaren, meld je alsjeblieft via onze support (email in app).

De oorzaak lijkt een foutje bij Qwello (per ongeluk een per saldo gratis tarief verstuurd), en vervolgens een fout bij ons: wij hebben dit tarief wel getoond maar niet correct op de laadsessie toegepast. Beide is inmiddels opgelost!

^NS
Ik heb inderdaad een mailtje gekregen hierover. Tap euh, top opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:54
Peter-036 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:17:
Alleen zullen de MSP's en CPO's wel een probleem hebben met de hier voorgestelde wijzigingen.
Dat zijn nu veelal aparte entiteiten, en wanneer die er tussen uit moeten, zullen die toch uitgekocht moeten worden.
Verder leidt dit tot regionale monopolisten (de netbeheerders) dus consumentenorganisaties en de AFM zullen er ook wel iets op te zeggen hebben.
Je kunt het eventueel uitzweten, tot einde concessie bijvoorbeeld. en versnellen door uitkopen.

En het aardige van die netbeheerders is dat dit al lang is geregeld. Zij hebben gewoon een publieke taak om voldoende net beschikbaar te hebben. De kostprijs daarvan mogen zij in rekening brengen en de overheid/ACM houdt daar toezicht op.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Hachy schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:53:
[...]Zo was het oorspronkelijk ook in Nederland bedacht tot er partijen als Newmotion en Fastned kwamen die geen energieleverancier en geen netbeheerder waren en toch geld aan energie wilden verdienen. Bij het ontstaan van CPO's en MSP's besliste marktwerking daardoor anders.
Maar dat is soms mooi die marktwerking, maar als het niet blijkt te werken dan heeft de overheid wel mogelijkheden om dit soort dingen te corrigeren door regulering etc.

De overheid is er juist om dingen te organiseren die de markt niet goed regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:49
BrokenRules schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:07:
Ik ben op zoek naar een dunne laadkabel van ongeveer 5 meter voor mijn Ford Kuga 2.5 Plug-in Hybrid uit 2020. Volgens mij heb ik voldoende aan een 1-fase kabel, aangezien mijn auto toch maar 1-fase laden ondersteunt, en een dikkere 3-fase kabel dus niet nodig is.

Ik had eerder een kabel besteld, maar die blijkt toch vrij dik en minder handig in gebruik. Op Amazon kan ik geen echt dunne laadkabels vinden. Heeft iemand tips waar ik een compacte laadkabel kan kopen die geschikt is voor publieke laadpalen en wat makkelijker hanteerbaar is?
Als je niet veel geld wilt uitgeven, maar niet naar AliExpress wil.. Kijk op Marktplaats.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:12
Pr088 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:34:
[...]

Als je niet veel geld wilt uitgeven, maar niet naar AliExpress wil.. Kijk op Marktplaats.
Om dan te kopen bij een dropshipper….

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:53

Dennis1812

Amateur prutser

https://www.bd.nl/binnenl...ed-01e551ceeea7&auth_rd=1

Wel achter Paywall, maar daar weten jullie wel raad mee.

In Maassluis worden de laadpalen volgespoten met lijm. Wat een debiele actie.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:49
eltron schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:53:
[...]

Je kunt het eventueel uitzweten, tot einde concessie bijvoorbeeld. en versnellen door uitkopen.

En het aardige van die netbeheerders is dat dit al lang is geregeld. Zij hebben gewoon een publieke taak om voldoende net beschikbaar te hebben. De kostprijs daarvan mogen zij in rekening brengen en de overheid/ACM houdt daar toezicht op.
In theorie is hier niemand op tegen. Ik ook niet.
In de praktijk hebben de netbeheerders veel te veel werk te doen aan netverzwaring en te weinig capaciteit en investeringsruimte.
Dus om laadpalen er bij te doen, inclusief snelladers wordt heel ambitieus. Lees: voorlopig onmogelijk.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 22:12

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

alexbl69 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:00:
[...]

Mag ik hier nog 1 wens aan toevoegen?

Dat de laadkabel standaard aan de lader zit, en je dus niet zelf met vieze kabels hoeft te zeulen?

Bij ICE's hebben/hadden we ook geen brandstofslang in de kofferbak liggen.
Ik laad 2 a 3 keer per week aan een AC lader sinds december 2020. Heb mijn kabel nog nooit schoongemaakt. Ik parkeerde auto zo dat ik de kabel over de spiegel kan leggen. Lukt dit niet dan rol ik hem zo op en hang hem over de stekker aande laadpaal.
Zo ligt hij dus (bijna) nooit op de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Ugchel schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:40:
Ik heb een BMW laadpas (geen idee of dat 'openbaar' is of binnen het bmw ecosysteem zit) en ik zat eens te kijken naar tarieven van ionity. De site van bmw charging zegt daarover het volgende:

IONITY Plus
Basistarief
5,99 EUR / maand
Tot 14.01.2025
-0,15 EUR / kWh korting (starttarief wordt kwijtgescholden)

Vanaf 15.01.2025
0,22 EUR / kWh (starttarief wordt kwijtgescholden)

Mogelijk hebben ze het verkeerd geformuleerd en bedoelen ze 22 cent korting op het tarief, maar ik lees hier nu dat ionity 22 cent per kWh kost vanaf 15-1. Of zou ik dat wat overoptimistisch lezen?
BMW had altijd heel attractieve tarieven voor BMW eigenaren, even je VIN koppelen.

Dat is vorig jaar in april (volgens mij?) gestopt, omdat Ionity een beetje zat was hun eigenaren (BMW, Hyundai, Mercedes, VAG, Ford, etc) te sponsoren, terwijl ze niet meer wilden bijdragen aan de uitbreiding van het Ionity netwerk. Dat is een powerstruggle geworden, waarbij alle 'actietarieven' fors duurder zijn geworden en de abonnementsstructuur bij Ionity niet meer 'gratis' was [no such things as a free lunch].

Het kan dat ze nu weer vriendjes zijn geworden, mede omdat er weer geld is opgehaald, en nieuwe CEO in huis is, en/of dat eigenaren hebben geklaagd [omdat ze plots in een Tweakers topic moesten gaan zoeken wat het beste tarief voor welke paal met welke pas was, terwijl dat vroeger gewoon altijd je BMW pas was.].

Nadruk op 'kan', want ik heb geen BMW account meer [edit: maar wel nog ergens de pas]. Hier zijn de tarieven wel te vinden: https://bmw-public-charging.com/web/nl/bmw-nl/tariffs

[ Voor 3% gewijzigd door nannoe op 07-01-2025 21:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:41
niki_lauda schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:20:
Heb mijn kabel nog nooit schoongemaakt. Ik parkeerde auto zo dat ik de kabel over de spiegel kan leggen. Lukt dit niet dan rol ik hem zo op en hang hem over de stekker aande laadpaal.
Zo ligt hij dus (bijna) nooit op de grond.
Ik heb vandaag deze binnengekregen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOfWpPtabIxSIi2SS44VbOqTDPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2p00WgtEh9cdViZivFhYuzB.jpg?f=fotoalbum_large

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Pr088 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:02:
[...]In theorie is hier niemand op tegen. Ik ook niet.
In de praktijk hebben de netbeheerders veel te veel werk te doen aan netverzwaring en te weinig capaciteit en investeringsruimte.
Dus om laadpalen er bij te doen, inclusief snelladers wordt heel ambitieus. Lees: voorlopig onmogelijk.
Het is juist een oplossing voor hun problemen in de praktijk.
Ze kunnen dan zelf de regie voeren over een groot deel van het stroomverbruik en de netbelasting. en waar nodig ook gerichter investeren in ontlasting van het net (wijkbatterijen bijvoorbeeld). De elektrische auto verbriuikt in veel gevallen meer kWh/jaar dan een gemiddeld gezinshuis. Dus lijkt mij als netbeheerder ideaal als je daar meer invloed op hebt.

En verder gaat het vooral om zaken die zij nu ook al doen. Een laadaansluiting moet ook nu door de netbeheerder gefaciliteerd worden. De administratieve verwerking van het verbruik loopt ook nu al via de netbeheerder. Dus als dat netjes wordt geautomatiseerd, geen extra werk maar eerder minder werk.

En als een kwart van de mensen die nu voor CPO's werken overstapt naar de netbeheerder, dan kan die het werk fluitend met 2 vingers in de neus aan. De rest van de overtollige CPO medewerkers kan andere nuttige dingen gaan doen. (En die worden echt niet werkeloos, installatiewerk is er meer dan zat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
nannoe schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:47:
[...]

BMW had altijd heel attractieve tarieven voor BMW eigenaren, even je VIN koppelen.

Dat is vorig jaar in april (volgens mij?) gestopt, omdat Ionity een beetje zat was hun eigenaren (BMW, Hyundai, Mercedes, VAG, Ford, etc) te sponsoren, terwijl ze niet meer wilden bijdragen aan de uitbreiding van het Ionity netwerk. Dat is een powerstruggle geworden, waarbij alle 'actietarieven' fors duurder zijn geworden en de abonnementsstructuur bij Ionity niet meer 'gratis' was [no such things as a free lunch].

Het kan dat ze nu weer vriendjes zijn geworden, mede omdat er weer geld is opgehaald, en nieuwe CEO in huis is, en/of dat eigenaren hebben geklaagd [omdat ze plots in een Tweakers topic moesten gaan zoeken wat het beste tarief voor welke paal met welke pas was, terwijl dat vroeger gewoon altijd je BMW pas was.].

Nadruk op 'kan', want ik heb geen BMW account meer,
Goed gevonden @Ugchel, de Ionity packs waren al een tijd niet zo aantrekkelijk meer bij de Duitse auto merken maar dit is wel een mooie voor iedereen met een BMW laadpas. Kan alleen nog niet vinden of het voor elk land geldt.

Ik zal ook de andere DCS laadpassen even checken. Heb er hier een stuk of zes. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQurSbclKF11KvqIxxqIZy3bRzo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x3xNNdW2NBLgxSRJxddUWNqK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MichielFRL schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:51:
[...]

Ik heb vandaag deze binnengekregen

[Afbeelding]
En hoe vinden we dat? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CL9
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14:52

CL9

Als ik zelf op Amazon zoek dan vind ik dit: https://amzn.eu/d/ftV5FzU. Wel handig, ga hem ook kopen dan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Hachy schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:14:
[...]
Goed gevonden @Ugchel, de Ionity packs waren al een tijd niet zo aantrekkelijk meer bij de Duitse auto merken maar dit is wel een mooie voor iedereen met een BMW laadpas. Kan alleen nog niet vinden of het voor elk land geldt.
Mooie tip inderdaad. Ik zie dat naast het Ionity-pakket ook InCharge en BP Pulse als voorkeurspartner worden genoemd met bepaalde tarieven.

Ik neem aan dat met "InCharge" Vattenfall wordt bedoeld? Zou leuk zijn om na 15 januari te checken wat de AC-tarieven zijn op Vattenfall palen wordt binnen de concessies. Met 39ct voor AC-laden zou je bijvoorbeeld 4,5ct per kWh kunnen besparen in Den Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
alexbl69 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:00:
[...]

Mag ik hier nog 1 wens aan toevoegen?

Dat de laadkabel standaard aan de lader zit, en je dus niet zelf met vieze kabels hoeft te zeulen?

Bij ICE's hebben/hadden we ook geen brandstofslang in de kofferbak liggen.
Liever niet: want dan mag je elk kwartaal melding maken bij de laadpaal beheerder, dat de kabel weer stuk is. Lidl België heeft op het scherm van de triple snelladers staan, om de stekkers te controleren op beschadigingen. Het gebeurt helaas vaak genoeg dat ze niet netjes terug gehangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ze geven met hun Active abonnement vanaf 15 Januari 30% korting op de reguliere tarieven. Dat kan voor alle AC laadpalen erg interessant zijn. Het abbonement kost maar €5,- per maand.

Ionity deal geldt ook bij Mini Charging en zoals verwacht in alle landen.

[ Voor 6% gewijzigd door Hachy op 07-01-2025 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 13:46
da_Mastah schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:33:
[...]

Mooie tip inderdaad. Ik zie dat naast het Ionity-pakket ook InCharge en BP Pulse als voorkeurspartner worden genoemd met bepaalde tarieven.

Ik neem aan dat met "InCharge" Vattenfall wordt bedoeld? Zou leuk zijn om na 15 januari te checken wat de AC-tarieven zijn op Vattenfall palen wordt binnen de concessies. Met 39ct voor AC-laden zou je bijvoorbeeld 4,5ct per kWh kunnen besparen in Den Haag.
Voor mensen in provincies zoals Gelderland en Overijssel waar je met je Vattenfall pas sinds 1 januari 36 cent betaald bij een Vattenfall paal wordt zelfs de active tarief van BMW( of Mini) behoorlijk interessant.

Je betaald €4,99 maar je krijgt 30% korting op de normale flex tarief. De BMW tarief bij een Vattenfall paal is 39 cent...
30% korting op 39 cent is ineens nog maar 27 cent. Je hebt die kosten er al na 1x laden uit. Daarna ben je weer goedkoop aan het laden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Laatst online: 11:41

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Guido_
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Handig, maar die wordt er niet afgejat bij de openbare laadpaal als je auto e.g. 2 straten verderop staat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-09 17:12
Tommie12 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:24:
[...]

Echt?

Ome Ali is goed voor meuk die niks met veiligheid te maken heeft.
Maar een laadkabel waar uren vrij grote stromen door moeten zou ik nooit bij Ali kopen.
Een slechte krimp van een kabel of een versleten contact kan al voor het smelten van je stekker zorgen.

Zelfs een telefoonlader zou ik niet bij Ali kopen...
Nee veel verstandiger om dezelfde Chinese kabel in NL te kopen voor het tienvoudige. Stuk veiliger.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:31
Zo kan het ook, nog ff en laden wordt net zo makkelijk als tanken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhp-eit8OH9DBt8X6h-yjgTW4TA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w2UcpLz9YS6d6CBt7XfvR8lc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop het niet anders valt er niets meer te zeuren hier.

https://go.leplein.fr/

Vrij nieuwe speler op de Franse markt trouwens.
Dit is net boven Le Mans, naast de Tesla SUC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:18
Zjanzjak schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:06:

[Afbeelding]

Heb je toevallig de video van Jonathan Porterfield gezien die daar was of had je mijn berichtje in het lange ritten in EU gelezen?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Harvest2002 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:33:
[...]

Nee veel verstandiger om dezelfde Chinese kabel in NL te kopen voor het tienvoudige. Stuk veiliger.
Dan heb je tenminste een aanspreekpartner als er iets gebeurt.

Maar vind me dan maar een laadkabel voor minder dan 15€.
Deze is 135€ en je hebt een Nederlands adres.

https://voldt.nl/products...el?variant=46875685617998

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron

[Afbeelding]

Dat ziet er heel goed uit, en als ik het goed begrijp zijn dit de max tarieven waar nog allerlei kortingen af gaan op basis van klantenkaarten en klantenbindingsprogramma's.

Zou bijna overwegen om naar Frankrijk te emigreren. Is gelijk de wintersport ook wat dichterbij; dubbele winst; minder km en minder tarief. En het is een mooi land, lekkere wijn, lekker eten, veel ruimte, natuur en cultuur: En een landgoed voor de prijs van een rijtjeshuis in de randstad.
Du pain du vin du boursin, wat wil je nog meer.
maar ik begin geloof ik een beetje off topic te raken.

Weer on topic: waarom kan dat hier niet zo?
Volgens mij moeten we hen uitnodigen om hier ook te starten. Decathlon zit er al, nu de rest nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
eltron schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:35:
[...]

Dat ziet er heel goed uit, en als ik het goed begrijp zijn dit de max tarieven waar nog allerlei kortingen af gaan op basis van klantenkaarten en klantenbindingsprogramma's.

Zou bijna overwegen om naar Frankrijk te emigreren. Is gelijk de wintersport ook wat dichterbij; dubbele winst; minder km en minder tarief. En het is een mooi land, lekkere wijn, lekker eten, veel ruimte, natuur en cultuur: En een landgoed voor de prijs van een rijtjeshuis in de randstad.
Du pain du vin du boursin, wat wil je nog meer.
maar ik begin geloof ik een beetje off topic te raken.

Volgens mij moeten we hen uitnodigen om hier ook te starten. Decathlon zit er al, nu de rest nog.
Hoe kan ik hier meer dan 1 duim voor geven?

Laat ons hopen dat er eindelijk wat concurrentie gaat ontstaan, en meer aanbieders dit gaan volgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eltron
Wat betreft de Tesla SUC ben ik na de wintersport in de kerstvakantie een ervaring rijker en een illusie armer zoals men pleegt te zeggen.

Mijn leerpunten:
1. De Tesla navigeert automatisch op basis van de beschikbare SUC op de route. Dat is op zich mooi.
2. Maar kiest daarbij wel voor relatief veel en korte stops. Hmm niet altijd fijn.
3. De vrouw\het gezin heeft liever wat minder en langere stops. Je kunt daar wel op ingrijpen in de planning maar de laadcurve (MY LR AWD) daalt zo snel dat je nauwelijks meer voordeel hebt van het snel kunnen laden. Zeker als je het hoge verbruik in aanmerking neemt.
4. De locaties zijn althans in Duitsland vaak niet optimaal. Ik vond mijzelf de eerste keer midden in de nacht terug ergens op een verlaten industrieterrein in één of andere Duitse stad (Cöln, Karlswerk), op een kleine 10min van de snelweg. Daar moest ik dan 11min laden. en dat koste dan inclusief reistijd van en naar de SUC in totaal even netjes afgerond 25min. Tel uit je winst (en dit is maar één voorbeeld).
5. De heenreis 21/12 grotendeels in de nacht gedaan, beschikbaarheid van SUC was vrij goed, nergens hoeven wachten. Terug 28/12 was dat anders. De eerste lader kon ik nog net op het laatste plekje (bij een SOC van 2% ben je dan wel blij dat je in elk geval kunt laden). Laden met 60kW ipv 250kW was dan wel weer minder. Dus maar snel weer door. Volgende lader bij Karlsruhe kon je letterlijk aansluiten in de wachtrij tot je aan de beurt was om te laden (en waarschijnlijk tergend langzaam). Dat maar niet afgewacht, zag in mijn ooghoek ook een Siemens DC staan. Dus die maar gepakt en door. Ook al koste het daar € 0,89/kWh. Dit was een noodsituatie.
6. De rest van de reis Tesla gemeden en geladen met EnbW voor 0,49/kWh. op een lekker rustig laadplein met maximale snelheid en bij Aral voor 0,79 bij het restaurant waar we op de terugreis meestal met de groep afspreken om te dineren. Het laden was daar wel duur maar het eten lekker en voordelig dus je moet er wat voor over hebben.

De korte samenvatting: Ik reken niet meer op de Tesla SUC (en dit was pas de eerste keer), in elk geval niet op zwarte zaterdagen.

Ik zat net de rekeningen door te bladeren en constateer dat de reis van ruim 2200km heen en weer en ter plekke, mij per saldo ongeveer € 220 aan laadkosten heeft gekost. En dat valt mij per saldo dan weer niet tegen. Ongeveer het bedrag van 3 skipassen waarmee je veel minder km aflegt ;) .

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 08-01-2025 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Ben blij om de goede verhalen over ENBW te horen. Mijn mindere ervaringen van met name mei 2024 waren toch misschien pech. Komende mei rijd ik deze route weer.

Aral is altijd goed in mijn ervaring.

Denk dat bezetting SUC (en Ionity?) in Kerstvakantie hoog is geweest op de reisdagen, gezien aantal verhalen collega’s en in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:46
Het is zo simpel, mij bekruipt het gevoel dat ze bewust geen transparantie willen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@eltron SOC? SUC?

Overigens precies de reden dat ik voor een phev gegaan ben ;)

In Zwitserland heb ik overigens ook overal netjes borden met laadtarieven gezien. Vraag me wel af of die dan voor alle (NL) passen ook geldt. Zal wel een addertje onder het gras zitten.

[ Voor 52% gewijzigd door MikeyMan op 08-01-2025 07:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
PeterZ(on) schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:18:
Heb je toevallig de video van Jonathan Porterfield gezien die daar was of had je mijn berichtje in het lange ritten in EU gelezen?
Jonathan Porterfield, samen met het YouTube-kanaal van Andrew Till (Mr. Ev) is dat voor mij vaste prik om te bekijken wat UK-mensen aan gaat. Bekijk er nog wel een paar maar deze 2 kanalen kijk ik echt frequent.

Plaatje is een still uit de video van JP;
Epic Kia e-Niro Road Trip: Exploring Orkney to Spain Through France (Part 3)
Zou bijna overwegen om naar Frankrijk te emigreren.
Bijna? :P Tis niet dat ik hier echt serieus mee bezig ben maar tegen pensioensleeftijd zal ik (en vrouwlief) hier wel wat opties gaan bekijken. Maar goed, wie dan leeft, wie dan zorgt. We zien wel.
Zou het niet weten, maar eerlijk gezegd kan ik mij er zo NIET druk om maken.
Zit vaak smalend te lachen als er weer eens moord en brand geschreeuwd wordt in dit topic. _O-

Niet dat ik het niet wil, en ik denk dat het heus ook wel staat te gebeuren hier, vraag is alleen, wanneer.
Maar tot die tijd.... waar maakt men zich druk om. Het is, zoals het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
eltron schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 00:17:
Wat betreft de Tesla SUC ben ik na de wintersport in de kerstvakantie een ervaring rijker en een illusie armer zoals men pleegt te zeggen.

Mijn leerpunten:
1. De Tesla navigeert automatisch op basis van de beschikbare SUC op de route. Dat is op zich mooi.
2. Maar kiest daarbij wel voor relatief veel en korte stops. Hmm niet altijd fijn.
3. De vrouw\het gezin heeft liever wat minder en langere stops. Je kunt daar wel op ingrijpen in de planning maar de laadcurve (MY LR AWD) daalt zo snel dat je nauwelijks meer voordeel hebt van het snel kunnen laden. Zeker als je het hoge verbruik in aanmerking neemt.
4. De locaties zijn althans in Duitsland vaak niet optimaal. Ik vond mijzelf de eerste keer midden in de nacht terug ergens op een verlaten industrieterrein in één of andere Duitse stad (Cöln, Karlswerk), op een kleine 10min van de snelweg. Daar moest ik dan 11min laden. en dat koste dan inclusief reistijd van en naar de SUC in totaal even netjes afgerond 25min. Tel uit je winst (en dit is maar één voorbeeld).
5. De heenreis 21/12 grotendeels in de nacht gedaan, beschikbaarheid van SUC was vrij goed, nergens hoeven wachten. Terug 28/12 was dat anders. De eerste lader kon ik nog net op het laatste plekje (bij een SOC van 2% ben je dan wel blij dat je in elk geval kunt laden). Laden met 60kW ipv 250kW was dan wel weer minder. Dus maar snel weer door. Volgende lader bij Karlsruhe kon je letterlijk aansluiten in de wachtrij tot je aan de beurt was om te laden (en waarschijnlijk tergend langzaam). Dat maar niet afgewacht, zag in mijn ooghoek ook een Siemens DC staan. Dus die maar gepakt en door. Ook al koste het daar € 0,89/kWh. Dit was een noodsituatie.
6. De rest van de reis Tesla gemeden en geladen met EnbW voor 0,49/kWh. op een lekker rustig laadplein met maximale snelheid en bij Aral voor 0,79 bij het restaurant waar we op de terugreis meestal met de groep afspreken om te dineren. Het laden was daar wel duur maar het eten lekker en voordelig dus je moet er wat voor over hebben.

De korte samenvatting: Ik reken niet meer op de Tesla SUC (en dit was pas de eerste keer), in elk geval niet op zwarte zaterdagen.

Ik zat net de rekeningen door te bladeren en constateer dat de reis van ruim 2200km heen en weer en ter plekke, mij per saldo ongeveer € 220 aan laadkosten heeft gekost. En dat valt mij per saldo dan weer niet tegen. Ongeveer het bedrag van 3 skipassen waarmee je veel minder km aflegt ;) .
Je verhaal past meer in het topic over lange ritten.
Maar op die zwarte zaterdagen loopt het buiten het netwerk van Tesla ook wel eens mis hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:18
Zjanzjak schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:06:
[...]

Jonathan Porterfield, samen met het YouTube-kanaal van Andrew Till (Mr. Ev) is dat voor mij vaste prik om te bekijken wat UK-mensen aan gaat. Bekijk er nog wel een paar maar deze 2 kanalen kijk ik echt frequent.

Plaatje is een still uit de video van JP;
Epic Kia e-Niro Road Trip: Exploring Orkney to Spain Through France (Part 3)
Dat dacht ik al. :) Ik ben niet zo gericht op de UK maar als ze reisvideo's hebben in de EU kijk ik wel. Jonathan kwam jaren terug al bij mij in beeld toen ik nog de LEAF had en hij ook. En er zijn er nog wel enkele die ik kijk.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
eltron schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 00:17:

Mijn leerpunten:
Dat kan je toch héél makkelijk 'overrulen'.
Mijn ervaring is dat de auto wel relatief diep durft te gaan (10% bij aankomst SuC). Als de auto dan vraagt om te laden tot 50%, dan houdt niemand je toch tegen om door te laden naar 70 of 80%. Dan wordt de volgende stop automatisch verder gelegd.

Laadplanning voor 1000km is allemaal mooi bij de start, 'no battle plan survives contact with the ennemy'.
Ik kijk gewoon 1 laadpunt vooruit. Staat me dat niet aan, dan kies ik een ander punt en navigeer daar naar toe. Vooral de faciliteiten en afstand tot de autostrade spelen dan een grote rol voor mij.
En ik durf ook gewoon in de buurt van die SuC een benzinestation met snellader van Ionity of zo aanrijden en dat accepteert mijn auto ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:12
Zjanzjak schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:06:
[...]
Zou het niet weten, maar eerlijk gezegd kan ik mij er zo NIET druk om maken.
Zit vaak smalend te lachen als er weer eens moord en brand geschreeuwd wordt in dit topic. _O-

Niet dat ik het niet wil, en ik denk dat het heus ook wel staat te gebeuren hier, vraag is alleen, wanneer.
Maar tot die tijd.... waar maakt men zich druk om. Het is, zoals het is.
De groep die tot nu toe EV rijdt hoeft zich daar waarschijnlijk inderdaad niet zo druk om te maken. Want toch tank laadpas of anderszins mogelijkheden om goedkoop te laden (eigen panelen oid).

Maar als je daadwerkelijk vervolgstappen wil nemen en grotere delen van autorijdend (en zelfbetalend) Nederland over de streep wil trekken is een zekere transparantie in de prijzen een eerste vereiste.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 07:54
gremsems schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:53:
[...]

Voor mensen in provincies zoals Gelderland en Overijssel waar je met je Vattenfall pas sinds 1 januari 36 cent betaald bij een Vattenfall paal wordt zelfs de active tarief van BMW( of Mini) behoorlijk interessant.

Je betaald €4,99 maar je krijgt 30% korting op de normale flex tarief. De BMW tarief bij een Vattenfall paal is 39 cent...
30% korting op 39 cent is ineens nog maar 27 cent. Je hebt die kosten er al na 1x laden uit. Daarna ben je weer goedkoop aan het laden...
Vermoed dat die vlieger niet op gaat met 30% korting bij Vattenfall. In de voorwaarden staat VAST tarief 39 cent

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cm2gn0b1a3SttgSasCwuS8SDJ7Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y9MsOzZ97bHgtMHzVmfu0f5u.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 2% gewijzigd door MvdV75 op 08-01-2025 11:50 . Reden: Verkeerde info erbij ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
alexbl69 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:10:
Maar als je daadwerkelijk vervolgstappen wil nemen en grotere delen van autorijdend (en zelfbetalend) Nederland over de streep wil trekken is een zekere transparantie in de prijzen een eerste vereiste.
Ja maar dat weten we nu toch al zo'n 2....3 jaar.
Ik lees geloof ik om de 5 pagina's dat het wat transparanter (of woorden van die strekking) zou moeten.
Helemaal eens hoor, maar we weten het nu geloof ik wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hopiconjo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:03
MvdV75 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:13:
[...]

Vermoed dat die vlieger niet op gaat met 30% korting bij Vattenfall. In de voorwaarden staat VAST tarief 39 cent en na 45 min ook nog eens 25 cent per minuut

[Afbeelding]
als dit de vaste tarieven zijn dan is DC laden wel goedkoop. Weet niet welke snelheid Incharge/BP palen laden. 30 % van andere aanbieders zou dus kunnen dat die goekoper is dan die 39cent van voorkeuze aanbieders?

[ Voor 8% gewijzigd door hopiconjo op 08-01-2025 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:03
[...]

Vermoed dat die vlieger niet op gaat met 30% korting bij Vattenfall. In de voorwaarden staat VAST tarief 39 cent en na 45 min ook nog eens 25 cent per minuut

[Afbeelding]
Die 25 ct/min. lijkt me alleen op het DC tarief te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Laatst online: 13-09 20:32
Devke schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:48:
[...]

Het wordt tijd voor de tarieven gewoon op een scherm. Vattenfall verkoopt vattenfall stroom op zn eigen paal. Equans equans stroom op zn eigen paal. Bij de Esso kon ik ook nooit dinosap scoren met korting door een shell pas te gebruiken. Maakt het een stuk overzichtelijker. Zo raar is deze gedachte gang toch niet?
Voor mij maakt dit wel degelijk uit. Als ik een avond ergens op bezoek ga of een werkafspraak heb, moet ik wel kunnen laden. Dus een aparte knop of andere voorziening voor spoed zou wel belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 07:54
ASW1 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:40:
[...]

Die 25 ct/min. lijkt me alleen op het DC tarief te slaan.
Dat maakt het idd stuk logischer 🤪

Ik ga het aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
DDDikkiedik schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:47:
[...]

Voor mij maakt dit wel degelijk uit. Als ik een avond ergens op bezoek ga of een werkafspraak heb, moet ik wel kunnen laden. Dus een aparte knop of andere voorziening voor spoed zou wel belangrijk zijn.
De gedachte achter de post van mij is dat het niet transparant is door alle lagen verdienmodellen die erop zitten icm weer met verschillende laadpassen. Dat je moet kunnen (snel)laden is natuurlijk de discussie niet.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:12
Zjanzjak schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:23:
[...]

Ja maar dat weten we nu toch al zo'n 2....3 jaar.
Ik lees geloof ik om de 5 pagina's dat het wat transparanter (of woorden van die strekking) zou moeten.
Helemaal eens hoor, maar we weten het nu geloof ik wel. ;)
Kan me op zich wel vinden in de redenering dat het de leesbaarheid van dit topic niet ten goede komt als dit onderwerp steeds weer naar voren komt. Maar het enkele feit dat het zo vaak benoemd wordt betekent dat het als een groot probleem wordt ervaren, en dat kun je niet wegwuiven met het argument dat het nu wel een keer bekend is.

Sterker: zoals gezegd zal het probleem alleen maar groter worden nu er ook verwacht wordt dat mensen die hun reiskosten niet vergoed krijgen aan de EV moeten. Er zijn hele horden mensen die nog voor 2 of 3 tientjes tanken omdat ze niet meer te besteden hebben. Hoe enthousiast denk je dat die zullen zijn over een systeem waarbij je van tevoren (en zelfs soms achteraf) werkelijk geen idee hebt hoeveel je uit gaat geven?

Zolang dit niet is opgelost (en dat het wel kan bewijzen de voorbeelden hierboven) zal dit probleem steeds groter worden en dus ook vaker benoemd.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:24
_Guido_ schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:01:
[...]

Handig, maar die wordt er niet afgejat bij de openbare laadpaal als je auto e.g. 2 straten verderop staat?
Naast dat het niet verstandig is om een kabel op te rollen lijkt het me ook niet verstandig om je auto ergens een paar straten verderop op te gaan laden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Laatst online: 13-09 20:32
fisherman schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:06:
[...]

Naast dat het niet verstandig is om een kabel op te rollen lijkt het me ook niet verstandig om je auto ergens een paar straten verderop op te gaan laden.
Wat is daarvan het probleem? Er zijn ontelbare mensen die niet recht voor de deur (kunnen) parkeren. Maar volgens mij moet je de kabel slopen om dit hulpmiddel te stelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Waar wil je dan dat mensen zonder eigen oprit gaan laden?
Zeg maar ~80% van heel Nederland, misschien nog wel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Guido_
  • Niet online
[...]

Ik wilde zeggen die paar straten verderop dat zijn de dichtstbijzijnde laadpalen, maar anderen waren me al voor. Beetje rare reactie fisherman?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:22
Voor mensen die met de OVO pas Sgzh 2.0 laden: de tarieven zijn weer gecorrigeerd. Je betaald nu zelfs weer het hoge tarief van voor de jaarwisseling (58 cent excl. korting). 1.0 is 31 cent excl korting.

[ Voor 7% gewijzigd door eborn op 08-01-2025 13:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
alexbl69 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:05:

Zolang dit niet is opgelost (en dat het wel kan bewijzen de voorbeelden hierboven) zal dit probleem steeds groter worden en dus ook vaker benoemd.
Dan klaag bij "de politiek" wij kunnen er hier niets aan veranderen.
En ik ben het wel een beetje beu om die klacht elke keer in beeld te krijgen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 15:26

Lagune

Its time for warp

einde van Northe app op vattenfal palen in MRA ? "no price found for this operator" :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
Kleine ergernis die ik al flinke tijd heb:

De AC laadkabel is niet symmetrisch. De ene stekker kan alleen in de laadpaal, de andere stekker alleen in de auto. De ergernis is dat ik vaak de ene stekker pak en eerst in de auto probeer en mij dan realiseer dat 'ie niet past.

Wat is de reden dat ze niet gekozen hebben voor dezelfde stekker aan beide kanten van de kabel?

Enige dat ik mij kan bedenken is dat lolbroeken dan misschien twee laadpalen aan elkaar gaan verbinden. Maar dat zou je softwarematig toch moeten kunnen afvangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Om dezelfde reden waarom een verlengsnoer ook niet twee dezelfde stekkers aan beide kanten heeft. Dan steek je die aan de ene kant in en aan de andere kant pak je de 230V beet.
Nu is een type2 kabel wel beter afgeschermd, maar hetzelfde principe.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Maasluip schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:39:
Om dezelfde reden waarom een verlengsnoer ook niet twee dezelfde stekkers aan beide kanten heeft. Dan steek je die aan de ene kant in en aan de andere kant pak je de 230V beet.
Nu is een type2 kabel wel beter afgeschermd, maar hetzelfde principe.
Ik denk niet dat die reden hier opgaat: bij beide stekkers/connectoren kan je volgens mij geen spanningsdragende elementen aanraken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 19:46
vanaalten schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:23:

De AC laadkabel is niet symmetrisch. De ene stekker kan alleen in de laadpaal, de andere stekker alleen in de auto. De ergernis is dat ik vaak de ene stekker pak en eerst in de auto probeer en mij dan realiseer dat 'ie niet past.

Wat is de reden dat ze niet gekozen hebben voor dezelfde stekker aan beide kanten van de kabel?

Enige dat ik mij kan bedenken is dat lolbroeken dan misschien twee laadpalen aan elkaar gaan verbinden. Maar dat zou je softwarematig toch moeten kunnen afvangen?
De ene stekker is qua vorm duidelijk smaller dan de andere, toch? Ik vind het verschil best goed te zien in een oogopslag. Dunne kant in de paal, dikke kant in de auto.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:02
vanaalten schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:23:

De AC laadkabel is niet symmetrisch. De ene stekker kan alleen in de laadpaal, de andere stekker alleen in de auto.
Dan pak je een rol pvc tape in een leuke kleur en plak je om de ene connector en dan grijp je niet meer mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricto
  • Laatst online: 14:23
eborn schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:51:
Voor mensen die met de OVO pas Sgzh 2.0 laden: de tarieven zijn weer gecorrigeerd. Je betaald nu zelfs weer het hoge tarief van voor de jaarwisseling (58 cent excl. korting). 1.0 is 31 cent excl korting.
Ah dat is balen. Dat wordt toch naar het eind van de straat lopen in plaats van 50 meter van de voordeur.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Nog even een update over de DCS laadpassen (BMW, Mini, Porsche, Skoda, Elli, Hyundai en Kia) en het Ionity upgrade pack. Na wat feedback blijkt de aanbieding alleen geldig voor laadpassen van BMW en Mini en helaas (nog) niet bij alle anderen.

De 22 cent per kWh bij Ionity geldt alleen in Nederland, in het buitenland zijn ook lagere tarieven maar deze liggen wel wat hoger. Nog altijd best een aantrekkelijk tarief trouwens, zoals bijv in Oostenrijk 33 cent en Frankrijk 29 cent per kWh.

DCS gaat hun communicatie nu verduidelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

Werken die passen dan ook alleen icm een BMW / mini, of kan iedereen ze bemachtigen en gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Nova163 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:49:
[...]

De ene stekker is qua vorm duidelijk smaller dan de andere, toch? Ik vind het verschil best goed te zien in een oogopslag. Dunne kant in de paal, dikke kant in de auto.
De ene keer let ik beter op dan de andere keer. In het donker is het soms ook wat minder snel te zien. Dus ja, meestal gaat het goed en pak ik meteen de juiste stekker voor de kant die ik nodig heb. En soms niet - en dan irriteer ik mij er aan omdat ik niet de noodzaak zie voor verschillende stekkers aan een AC laadkabel.

Dus ik ben niet op zoek naar oplossingen (zoals gekleurde tape ofzo), maar ben vooral benieuwd of er een reden is dat ze twee verschillende connectoren hebben op zo'n laadkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Renault heeft ze al verschillende kleurtjes gegeven. Dus dat scheelt.
Zal vast een reden hebben, maar ik weet hem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
GateKeaper schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:55:
Werken die passen dan ook alleen icm een BMW / mini, of kan iedereen ze bemachtigen en gebruiken?
In principe werken de passen op alle voertuigen, echter BMW en Mini stellen bezit van een auto van hun merk wel als voorwaarde voor het aanvragen van deze passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
Tricto schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:58:
[...]

Ah dat is balen. Dat wordt toch naar het eind van de straat lopen in plaats van 50 meter van de voordeur.
Zeker. Wat echter helemaal balen is, is dat OVO momenteel blijkbaar een storing heeft. De app is uitgelogd en inloggen werkt niet meer. En ook de pas wordt bij de paal geweigerd. Slecht begin van 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
gremsems schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:53:
[...]

Nu alleen de BMW nog...... weet iemand of VW ook zoiets heeft? Mij niet bekend nl.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Devke schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:52:
[...]

Nu alleen de BMW nog...... weet iemand of VW ook zoiets heeft? Mij niet bekend nl.
Vattenfall/incharge is vaste partnertarief van €0,39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auke 325ci
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 12:52
Hachy schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:49:
Nog even een update over de DCS laadpassen (BMW, Mini, Porsche, Skoda, Elli, Hyundai en Kia) en het Ionity upgrade pack. Na wat feedback blijkt de aanbieding alleen geldig voor laadpassen van BMW en Mini en helaas (nog) niet bij alle anderen.

De 22 cent per kWh geldt alleen in Nederland, in het buitenland zijn ook lagere tarieven maar deze liggen wel wat hoger. Nog altijd best een aantrekkelijk tarief trouwens, zoals bijv in Oostenrijk 33 cent en Frankrijk 29 cent per kWh.

DCS gaat hun communicatie nu verduidelijken.
Dank voor de info! Geldt die 22 cent ook voor AC laden op publieke laadpalen zoals die van Vattenfall? Is dat met het active of ionity plus? Echt duidelijk wordt het niet weergegeven op de BMW charging site

[ Voor 6% gewijzigd door Auke 325ci op 08-01-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
ASW1 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:04:
[...]

Vattenfall/incharge is vaste partnertarief van €0,39
Okey thnx. Met de Vattenfall laadpas betaal ik 36 ct. VW heeft Wecharge..... dan vragen ze al minimaal 49 ct /kWh. Dat wordt hem dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
MikeyMan schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:29:
@eltron SOC? SUC?

Overigens precies de reden dat ik voor een phev gegaan ben ;)

In Zwitserland heb ik overigens ook overal netjes borden met laadtarieven gezien. Vraag me wel af of die dan voor alle (NL) passen ook geldt. Zal wel een addertje onder het gras zitten.
SOC= State Of Charge
SUC= Super Charger (Tesla, eigenlijk SuC als je iets precieser wilt zijn.)

Dit soort afkortingen moet je wellicht even in komen, maar dat geldt niet alleen bij EV of PHEV.
Elke techniek heeft zo zijn afkortingen en als je nieuw bent is dat even wennen, maar voor zover ze voor jou relevant zijn heb je ze snel genoeg op een rijtje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Azqi schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 06:44:
Ben blij om de goede verhalen over ENBW te horen. Mijn mindere ervaringen van met name mei 2024 waren toch misschien pech. Komende mei rijd ik deze route weer.

Aral is altijd goed in mijn ervaring.

Denk dat bezetting SUC (en Ionity?) in Kerstvakantie hoog is geweest op de reisdagen, gezien aantal verhalen collega’s en in dit topic.
Dat van die reisdagen klopt natuurlijk, maar mijn beeld is ook wel dat de druk op bepaalde snellaadpunten toch ook stijgt doordat er steeds meer EV zijn. Vanavond iets na zessen even geladen bij SuC Akersloot. er zouden nog 8 plekken zijn maar was toch even zoeken (ze liggen in onoverzichtelijke bocht). Stond daarna in no time stijf vol. En vandaag was toch geen typische reisdag.
Moet er wel bij zeggen dat het natuurlijk etenstijd was en wij zelf ook besloten om ipv 5 min te laden er nog halfuurtje aan te plakken om iets lekkers te eten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Allego is gestart met een eigen abonnement structuur.

20% korting voor €9,99/mnd. Wel bijzonder na de prijsverhogingen van 1 januari.

meer info: https://account.allego.eu

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G__PE226OqQqW8gGh9RCEw-q1w0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ogkxhzk7lrCtHadY5dHxZGA1.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Hachy op 08-01-2025 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Auke 325ci schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:06:
[...]

Dank voor de info! Geldt die 22 cent ook voor AC laden op publieke laadpalen zoals die van Vattenfall? Is dat met het active of ionity plus? Echt duidelijk wordt het niet weergegeven op de BMW charging site
Nee dat geldt alleen voor Ionity stations in Nederland voor het Ionity plus pakket aangeschaft bovenop BMW Active abo (€5,-/mnd) óf BMW Flex abo. (€0,-/mnd)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Tommie12 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:11:
[...]
Je verhaal past meer in het topic over lange ritten.
Maar op die zwarte zaterdagen loopt het buiten het netwerk van Tesla ook wel eens mis hoor.
Dat heb ik overwogen, maar was voor mij meer de specifieke laadervaring bij Tesla waar ik zoals gezegd een ervaring rijker en een ilusie armer ben.

En zo lang was de rit nu ook weer niet (ca. 2x de range van de auto zeg maar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Hachy schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:41:
[...]

Nee dat geldt alleen voor Ionity stations in Nederland voor het Ionity plus pakket aangeschaft bovenop BMW Active abo (€5,-/mnd) óf BMW Flex abo. (€0,-/mnd)
Waar vind ik de internationale tarieven voor het ionity pakket, weet je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:35
Lagune schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:16:
einde van Northe app op vattenfal palen in MRA ? "no price found for this operator" :'(
Niet het einde van Northe, maar wel het einde aan het mooie tarief dat ze bij Vattenfall laadpalen hadden (in het MRA-e gebied: van € 0,36 naar € 0,48 en € 0,60 per kWh ;w

[ Voor 4% gewijzigd door nathalia op 08-01-2025 22:19 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

ASW1 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:03:
[...]

Volgens mij door in deze link: https://bmw-public-charging.com/web/nl/bmw-nl/tariffs

Het land te wijzigen en mogelijk de taal. Beetje omslachtig, maar goed, het werkt wel:

https://bmw-public-charging.com/web/de/bmw-de/tariffs

https://bmw-public-charging.com/web/fr/bmw-fr/tariffs

Etc etc

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brundle010
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-08 13:37
eborn schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:51:
Verdorie, dan is OVO helaas niet meer de voordeligste. Moet ik voor de Equans SGZH 2.0 palen toch weer uitwijken naar de Zuid-Holland laadpas van 50Five. Zie https://www.50five.com/nl-nl/e-mobility/laadpas-zuid-holland
Het adhoc tarief daar is 0,48 cent incl btw. Zie: https://www.laad-elektrisch.nl/sgzh2/, toch 50% hoger tarief, pff.

Tango Electric is voor mij ook een onbekende aanbieder. Zij hanteren vaak wel scherpe prijzen bij de reguliere pomp. Iemand ervaring mee? Ben er nog niet achter welk tarief zij hanteren bij de SGZH 2.0 palen. Kleine kans dat het lager is dan 0,48 cent, schat ik zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
ASW1 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:03:
[...]

Ook bij de Ionity stations in die landen, in de BMW of Mini App nadat je het abonnement hebt afgesloten.

[ Voor 7% gewijzigd door Hachy op 08-01-2025 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 22:43
Brundle010 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:13:
[...]
Tango Electric is voor mij ook een onbekende aanbieder. Zij hanteren vaak wel scherpe prijzen bij de reguliere pomp. Iemand ervaring mee? Ben er nog niet achter welk tarief zij hanteren bij de SGZH 2.0 palen. Kleine kans dat het lager is dan 0,48 cent, schat ik zo in.
Er is dus verschil tussen SGZH uit het 1e en 2e contract: https://equans.nl/experti...zigen-per-1-januari-2025/
De inkoper voor het 2e contract heeft niet erg zijn best gedaan denk ik :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:59
Hachy schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:38:
Allego is gestart met een eigen abonnement structuur.

20% korting voor €9,99/mnd. Wel bijzonder na de prijsverhogingen van 1 januari.

meer info: https://account.allego.eu

[Afbeelding]
Sigaar uit eigen doos :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gremsems
  • Laatst online: 11-09 13:46
[...]

Vermoed dat die vlieger niet op gaat met 30% korting bij Vattenfall. In de voorwaarden staat VAST tarief 39 cent

[Afbeelding]
Dan krijg je de rare situatie waar je bij een voorkeurspartner €0,39 betaald en bij bijvoorbeeld Allego €0,357 (€0,51 - 30%)

Ik laat me verrassen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eborn
reinier68 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:28:
[...]

Er is dus verschil tussen SGZH uit het 1e en 2e contract: https://equans.nl/experti...zigen-per-1-januari-2025/
De inkoper voor het 2e contract heeft niet erg zijn best gedaan denk ik :-)
De eerste concessie mocht niet geïndexeerd worden. Hierdoor is deze een stuk lager gebleven. Pas nu het voordeeltje op energiebelasting weggevallen is, mocht men de prijs aanpassen. De 2e concessie zal ook wel een stukje compensatie bevatten voor de eerste concessie. Uiteraard niet publiekelijk, maar het blijven commerciële organisaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:52
Toekomstige EV rijder hier met straks een eigen laadpaal, ben me ook aan het inlezen in de wereld van openbare palen, passen, en tarieven.

Zoals op recente pagina’s is aangegeven is het best een rabbit hole. Voor incidenteel gebruik in Nederland en straks vakanties in Frankrijk heb ik alvast passen aangevraagd bij ANWB en Shell, en de ABPR app geïnstalleerd.
Mocht iemand nog aanvullende tips hebben dan hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Fromz schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:45:
Het helpt als je aangeeft wat de regio('s) is/zijn waar je de pas voor wil gaan gebruiken. AC of DC laden random/universeel of bepaalde AC palen in de buurt bijvoorbeeld?

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:52
gertvdijk schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:57:
[...]

Het helpt als je aangeeft wat de regio('s) is/zijn waar je de pas voor wil gaan gebruiken. AC of DC laden random/universeel of bepaalde AC palen in de buurt bijvoorbeeld?
Goed punt.

DC laden voor vakantie en AC op bestemming (Joure/Hilversum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:56
Hier no een toekomstige EV rijder, regio Gelderland en Utrecht. Zie door de bomen het bos ook niet meer.

Laadpaal zoek ik ook nog, maar dat is een ander topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Theone098 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:18:
Hier no een toekomstige EV rijder, regio Gelderland en Utrecht. Zie door de bomen het bos ook niet meer.

Laadpaal zoek ik ook nog, maar dat is een ander topic.
Begin eens bij het begin...

Als je een eigen laadpaal hebt, dan ga je dat publiek laden echt niet veel nodig hebben hoor.

Welke auto?
En hoe dikwijls doe je echt lange trips waarbij (snel)laden nodig is onderweg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
Tommie12 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:21:
[...]

Begin eens bij het begin...

Als je een eigen laadpaal hebt, dan ga je dat publiek laden echt niet veel nodig hebben hoor.

Welke auto?
En hoe dikwijls doe je echt lange trips waarbij (snel)laden nodig is onderweg?
Nee, dat hoop ik ook. Maar laadpaal is misschien later dan de auto, Audi Q4 e-tron.

Ik werk in Utrecht en woon in Nijmegen. Maar kom ook af en toe in zuid-Holland vanwege familie.

Echte lange trips bij vakantie, zuid-Europa en Oostenrijk/Zwitserland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 16:02
Theone098 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:18:
Wat snap je niet dan? Een beetje aangeklede EV heeft ingebouwde navigatie die je netjes langs snelladers stuurt bij langere ritten waarbij de auto niet genoeg bereik heeft. Met 2 verschillende laadpassen kun je je volgens mij overal wel laden en snelladers kan eventueel met een creditcard of via de app van de betreffende aanbieder (en daarin een betaalmiddel toevoegen).

Als leaserijder heb ik in de Tesla app (ik rijd Tesla) en de Fastned app de code van mijn laaddruppel toegevoegd en gaat de rekening direct naar mijn werkgever. Voor mij eigen gevoel heb ik voor 1,95 een ANWB laadpas erbij voor als de druppel van mijn werkgever het ergens niet zou doen (storing, stuk of geen ondersteunde paal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
jongetje schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:40:
[...]

Wat snap je niet dan? Een beetje aangeklede EV heeft ingebouwde navigatie die je netjes langs snelladers stuurt bij langere ritten waarbij de auto niet genoeg bereik heeft. Met 2 verschillende laadpassen kun je je volgens mij overal wel laden en snelladers kan eventueel met een creditcard of via de app van de betreffende aanbieder (en daarin een betaalmiddel toevoegen).

Als leaserijder heb ik in de Tesla app (ik rijd Tesla) en de Fastned app de code van mijn laaddruppel toegevoegd en gaat de rekening direct naar mijn werkgever. Voor mij eigen gevoel heb ik voor 1,95 een ANWB laadpas erbij voor als de druppel van mijn werkgever het ergens niet zou doen (storing, stuk of geen ondersteunde paal).
Het bepalen van het prijsniveau. Audi heeft een eigen kaart maar dat is gewoon Ionity inclusief dezelfde prijsstelling. Maar als ik onderweg ben ga ik waarschijnlijk snelladen. En dat wil ik, net zoals benzine, niet tegen de hoofdprijs doen (voor benzine ga ik naar Duitsland). En ik zie prijzen van 0,89 maar ook tot 20 cent minder voor snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Theone098 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:40:
[...]

Nee, dat hoop ik ook. Maar laadpaal is misschien later dan de auto, Audi Q4 e-tron.

Ik werk in Utrecht en woon in Nijmegen. Maar kom ook af en toe in zuid-Holland vanwege familie.

Echte lange trips bij vakantie, zuid-Europa en Oostenrijk/Zwitserland.
Je kan de eerste weken met de granny proberen.

Enkel als je veel lange trips doet zal een abo lonen, maar je kan dat ook per maand nemen bv bij Tesla en daar is de dichtheid goed en de prijs laag.
Anders moet je maar eens kijken of een Ionity abo interessant is voor jou.
En ik zou in elk geval een gratis kaart van Shell of Plugsurfing regelen in geval van nood, die werken bijna overal in mainland EU (uitgezonderd Tesla).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 22:43
eborn schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 01:15:
[...]
De eerste concessie mocht niet geïndexeerd worden. Hierdoor is deze een stuk lager gebleven. Pas nu het voordeeltje op energiebelasting weggevallen is, mocht men de prijs aanpassen. De 2e concessie zal ook wel een stukje compensatie bevatten voor de eerste concessie. Uiteraard niet publiekelijk, maar het blijven commerciële organisaties.
Klinkt logisch. De Overheid zou er goed aan doen gewoon 1 landelijk tarief af te dwingen, of beter nog, gewoon zelf de energie in de hand moeten nemen.

/Off Topic
Ik zal niet veel laden met mij PHEV gezien het economisch ongunstig is.
Met de 12KWh accu kom ik net 20 kilometer ver. Bij 58ct/kw is dat 7 euro, dus per kilometer 0,35 Euro.
Benzine is bij 1 op 10 en 192ct/liter: 0,19 Euro.

En nee, ik heb (nog) geen laadpaal thuis, maar dan nog is het pas interessant als de saldering weggevallen is.
/OT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
reinier68 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:50:
/Off Topic
Ik zal niet veel laden met mij PHEV gezien het economisch ongunstig is.
Met de 12kw accu kom ik net 20 kilometer ver. Bij 58ct/kw is dat 7 euro, dus per kilometer 0,35 Euro.
Benzine is bij 1 op 10 en 192ct/liter: 0,19 Euro.

En nee, ik heb (nog) geen laadpaal thuis, maar dan nog is het pas interessant als de saldering weggevallen is.
/OT
offtopic:
Ik neem aan dat je 12 kWh bedoelt (capaciteit, geen vermogen). Als je daarmee slechts 20km kan rijden dan heb je echt een krankzinnig inefficiënte auto waar niks mee valt te beginnen wanneer je dat economisch probeert te verantwoorden. Dat is namelijk een 60 kWh/100km ofwel 600 Wh/km en dat is zo'n 4 keer zo'n hoog verbruik als dat je mag verwachten van een EV. Overigens geloof ik het niet en denk ik dat er iets mis is als je denkt dat dat je verbruik is. Je accupakket heeft (allang) geen 12 kWh capaciteit (meer) ofzoiets.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:44

koboy

Heb een idee voor een icon

Fromz schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:45:
Toekomstige EV rijder hier met straks een eigen laadpaal, ben me ook aan het inlezen in de wereld van openbare palen, passen, en tarieven.

Zoals op recente pagina’s is aangegeven is het best een rabbit hole. Voor incidenteel gebruik in Nederland en straks vakanties in Frankrijk heb ik alvast passen aangevraagd bij ANWB en Shell, en de ABPR app geïnstalleerd.
Aanvullende tip: ABRP weer verwijderen. De ingebouwde navigatie van de auto's nu op de markt doet het prima, en is vaak nodig om de verwarming van de batterij te regelen zodat je optimaal kunt snelladen.
Daarnaast wekt ABRP pas echt goed als je hem gebruikt met een OBD dongle zodat het daadwerkelijke verbruik van de auto ook in de app komt. De web versie van ABRP vind ik dan weer handig om een tussen hotel te vinden voor de vakantie reizen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
koboy schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:58:
Aanvullende tip: ABRP weer verwijderen.
De ingebouwde navigatie van de auto's nu op de markt doet het prima, en is vaak nodig om de verwarming van de batterij te regelen zodat je optimaal kunt snelladen.
Niet helemaal mee eens om ABRP dan maar te verwijderen. ABRP lijkt mij ook met een ingebouwd modern navigatiesysteem nog altijd erg nuttig wanneer je niet in de auto zit en je een lange rit wilt voorbereiden. Je ingebouwde navigatie kan je niet op je telefoon meenemen... Het is handig om te weten welke of hoeveel laadstops je mag verwachten, maar ook als je bepaalde planning mee wilt nemen zoals een lunch onderweg. Van tevoren even de eerste laadstops kiezen kan dan prima met ABRP. Of juist als je onderweg tijdens die lunch de volgende goede stop wilt opzoeken. :)

Als je dan in de auto zit kan je alsnog die ingebouwde navigatie aanslingeren waardoor je preconditionering inschakelt. Ook zijn er genoeg dagen in het jaar waarop het boven de 20 graden is en je preconditionering niet echt nodig hebt natuurlijk.

offtopic:
Overigens erger ik mij er suf aan dat je dit in de meeste auto's niet handmatig kan inschakelen, of zoals in mijn e-Niro het überhaupt niets doet boven het vriespunt terwijl je wel een lage laadsnelheid krijgt bij <25 graden voor de koudste accumodule.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
reinier68 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:50:
[...]

Klinkt logisch. De Overheid zou er goed aan doen gewoon 1 landelijk tarief af te dwingen, of beter nog, gewoon zelf de energie in de hand moeten nemen.
De overheid is nooit gekend om de meest kost-efficiente oplossingen.

Als het aanbod wat op punt staat kan de overheid transparantie afdwingen, en eventueel maximumprijzen zoals dat vandaag in België het geval is voor brandstof.
Maar dat is een heikel punt. Je wil niet dat ze dan enkel nog laadvoorzieningen in de randstad zetten en niks in de dun bevolkte gebieden omdat die palen niet rendabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Guido_
  • Niet online
koboy schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:58:
[...]

Aanvullende tip: ABRP weer verwijderen. De ingebouwde navigatie van de auto's nu op de markt doet het prima, en is vaak nodig om de verwarming van de batterij te regelen zodat je optimaal kunt snelladen.
Daarnaast wekt ABRP pas echt goed als je hem gebruikt met een OBD dongle zodat het daadwerkelijke verbruik van de auto ook in de app komt. De web versie van ABRP vind ik dan weer handig om een tussen hotel te vinden voor de vakantie reizen.
Ik kende de ABPR app nog niet (totdat hij vanmorgen hier werd genoemd)

Ik zag een functie die per paal de prijs per laadpas kan sorteren, handig! dacht ik, maar het lijkt er op dat e.g. ANWB er niet in zit en dat hij e.g. ook niet weet dat de Vattenfall pas werkt bij de laadpaal hier vlakbij.

Is er een andere (NL) app/site die wel goed werkt met het aangeven van prijs per kWh bij een laadpaal en dan te sorteren prijs per laadpas?

Dat zou wel handig zijn?-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
_Guido_ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:16:
Ik kende de ABPR app nog niet (totdat hij vanmorgen hier werd genoemd)

Ik zag een functie die per paal de prijs per laadpas kan sorteren, handig! dacht ik, maar het lijkt er op dat e.g. ANWB er niet in zit en dat hij e.g. ook niet weet dat de Vattenfall pas werkt bij de laadpaal hier vlakbij.

Is er een andere (NL) app/site die wel goed werkt met het aangeven van prijs per kWh bij een laadpaal en dan te sorteren prijs per laadpas?

Dat zou wel handig zijn?-)
De ABRP-app is meer voor het plannen met snelladen, niet echt een kanjer voor de AC-palen. Het zit er wel in, ik kan ook een AC-lader uitkiezen als ik bij iemand op bezoek ga as destination charger, maar volgens mij gebruiken mensen ABRP meer voor het plannen van lange ritten voor de DC-snelladers.

De app die je zoekt voor het vergelijken van prijzen op AC-laadpalen is wellicht Go-Charge. Ook al veel voorbij gekomen. Zitten veel fouten in de prijzen, ik gebruik het amper, het idee is goed, uitwerking minder momenteel. https://www.go-charge.io/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eltron
gertvdijk schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:11:
[...]Niet helemaal mee eens om ABRP dan maar te verwijderen. ABRP lijkt mij ook met een ingebouwd modern navigatiesysteem nog altijd erg nuttig wanneer je niet in de auto zit en je een lange rit wilt voorbereiden. Je ingebouwde navigatie kan je niet op je telefoon meenemen...
Dat hangt helemaal vanaf of je auto wel of niet goed met je telefoon samenwerkt.
Bij mijn Kia klopt het wat jij zegt.
Bij mijn Telsa kan ik gewoon de navigatie voorbereiden in de telefoonapp en doorpiepen naaar de auto.

Dat gezegd hebbend moet ik wel bekennen dat ik het plannen van laadstops heb opgegeven, afgezien van een enkel goed hotel of restaurant, maar daar stoppen we dan ongeacht laadbehoefte.
Mijn ervaring is dat het gezin en de omstandigheden zich toch niet aan mijn planning houden of die van welk navi-systeem dan ook. Dus ik ga lekker op vakantie. Die begint als ik de voordeur achter mij sluit en verder handelen we naar bewvnd van zaken. Er is al zoveel gepland in het leven, vakantie moet vooral leuk en niet al teveel verplicht zijn.

Pagina: 1 ... 190 ... 232 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2