Wat betreft de Tesla SUC ben ik na de wintersport in de kerstvakantie een ervaring rijker en een illusie armer zoals men pleegt te zeggen.
Mijn leerpunten:
1. De Tesla navigeert automatisch op basis van de beschikbare SUC op de route. Dat is op zich mooi.
2. Maar kiest daarbij wel voor relatief veel en korte stops. Hmm niet altijd fijn.
3. De vrouw\het gezin heeft liever wat minder en langere stops. Je kunt daar wel op ingrijpen in de planning maar de laadcurve (MY LR AWD) daalt zo snel dat je nauwelijks meer voordeel hebt van het snel kunnen laden. Zeker als je het hoge verbruik in aanmerking neemt.
4. De locaties zijn althans in Duitsland vaak niet optimaal. Ik vond mijzelf de eerste keer midden in de nacht terug ergens op een verlaten industrieterrein in één of andere Duitse stad (Cöln, Karlswerk), op een kleine 10min van de snelweg. Daar moest ik dan 11min laden. en dat koste dan inclusief reistijd van en naar de SUC in totaal even netjes afgerond 25min. Tel uit je winst (en dit is maar één voorbeeld).
5. De heenreis 21/12 grotendeels in de nacht gedaan, beschikbaarheid van SUC was vrij goed, nergens hoeven wachten. Terug 28/12 was dat anders. De eerste lader kon ik nog net op het laatste plekje (bij een SOC van 2% ben je dan wel blij dat je in elk geval kunt laden). Laden met 60kW ipv 250kW was dan wel weer minder. Dus maar snel weer door. Volgende lader bij Karlsruhe kon je letterlijk aansluiten in de wachtrij tot je aan de beurt was om te laden (en waarschijnlijk tergend langzaam). Dat maar niet afgewacht, zag in mijn ooghoek ook een Siemens DC staan. Dus die maar gepakt en door. Ook al koste het daar € 0,89/kWh. Dit was een noodsituatie.
6. De rest van de reis Tesla gemeden en geladen met EnbW voor 0,49/kWh. op een lekker rustig laadplein met maximale snelheid en bij Aral voor 0,79 bij het restaurant waar we op de terugreis meestal met de groep afspreken om te dineren. Het laden was daar wel duur maar het eten lekker en voordelig dus je moet er wat voor over hebben.
De korte samenvatting: Ik reken niet meer op de Tesla SUC (en dit was pas de eerste keer), in elk geval niet op zwarte zaterdagen.
Ik zat net de rekeningen door te bladeren en constateer dat de reis van ruim 2200km heen en weer en ter plekke, mij per saldo ongeveer € 220 aan laadkosten heeft gekost. En dat valt mij per saldo dan weer niet tegen. Ongeveer het bedrag van 3 skipassen waarmee je veel minder km aflegt

.
[
Voor 6% gewijzigd door
eltron op 08-01-2025 00:27
]