Shell kaart aangevraagd, Ionity doe ik ook. Plugsurfing ken(de) ik niet, zal ik eens naar kijken.Tommie12 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:45:
[...]
Je kan de eerste weken met de granny proberen.
Enkel als je veel lange trips doet zal een abo lonen, maar je kan dat ook per maand nemen bv bij Tesla en daar is de dichtheid goed en de prijs laag.
Anders moet je maar eens kijken of een Ionity abo interessant is voor jou.
En ik zou in elk geval een gratis kaart van Shell of Plugsurfing regelen in geval van nood, die werken bijna overal in mainland EU (uitgezonderd Tesla).
Voor de toekomstige EV rijders.
Laat je niet gek maken door het laadpalen en laadpassencircus. Op het eerste gezicht wellicht een enorme doolhoof. Maar kijk vooral naar jouw use case, daarbinnen heb je met 99% van die doolhof niets te maken. En het is voldoende als je jouw stukje van de doolhof goed kent.
- Kan je thuis laden, fantastisch, heb je alleen incidenteel te maken met publiek laden en hoef je je om de prijs daarvan ook niet druk te maken. Ja het zal (misschien) duur zijn, maar als je het weinig doet valt het wel mee en is het belangrijker dat je kunt laden, dan hoeveel dat kost.
- Ben je afhankelijk van publiek laden zorg dan dat je goed weet wat de situatie is op de plekken waar je veel komt, je wijk, je werk, het winkelcentrum etc. Als je daar de betaalbare opties in beeld hebt is het alleen nog een kwestie van monitoren of de situatie door prijswijziging verandert en je jouw laadvoorkeur moet bijstellen.
In de meeste gevallen heb je dan aan enkele laadpassen/apps genoeg. Eén of twwe voorkeursopties, en één of twee voor backup. En eventueel voor bepaalde vakantieregio's nog iets wat daar voordeel oplevert.
In dat kader maak ik dan nog maar even reclame voor @Hachy en laadpastop10.nl voor een redelijk compleet overzicht van de mogelijkheden.
Laat je niet gek maken door het laadpalen en laadpassencircus. Op het eerste gezicht wellicht een enorme doolhoof. Maar kijk vooral naar jouw use case, daarbinnen heb je met 99% van die doolhof niets te maken. En het is voldoende als je jouw stukje van de doolhof goed kent.
- Kan je thuis laden, fantastisch, heb je alleen incidenteel te maken met publiek laden en hoef je je om de prijs daarvan ook niet druk te maken. Ja het zal (misschien) duur zijn, maar als je het weinig doet valt het wel mee en is het belangrijker dat je kunt laden, dan hoeveel dat kost.
- Ben je afhankelijk van publiek laden zorg dan dat je goed weet wat de situatie is op de plekken waar je veel komt, je wijk, je werk, het winkelcentrum etc. Als je daar de betaalbare opties in beeld hebt is het alleen nog een kwestie van monitoren of de situatie door prijswijziging verandert en je jouw laadvoorkeur moet bijstellen.
In de meeste gevallen heb je dan aan enkele laadpassen/apps genoeg. Eén of twwe voorkeursopties, en één of twee voor backup. En eventueel voor bepaalde vakantieregio's nog iets wat daar voordeel oplevert.
In dat kader maak ik dan nog maar even reclame voor @Hachy en laadpastop10.nl voor een redelijk compleet overzicht van de mogelijkheden.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
ja dat is even slikken 60 cent...nathalia schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:05:
[...]
Niet het einde van Northe, maar wel het einde aan het mooie tarief dat ze bij Vattenfall laadpalen hadden (in het MRA-e gebied: van € 0,36 naar € 0,48 en € 0,60 per kWh
zijn een aantal nieuwe ubitricity palen (in hoofddorp) die via web nog 0,35 cent zijn
wordt steeds minder gebruikers vriendelijk zo, eerst vattenfal pasje toen de northe app en nu via web
Als ik het zo lees kan ik beter voortaan bij Tesla opladen voor 0,36/0,40; is goedkoper dan AC laden op sommige plekken
sinds een paar weken rij ik elektrisch en wordt compleet gestoord van wir war van palen, passen etc
op laadpastop10 wordt ik nog wanhopiger op zoek naar de voordeligste optie, scrollend naar beneden zie je de gemiddelde prijs voor 200kwh en klik ik op bv een ik denk dan een goedkope aanbieder gevonden te hebben, grune saule en klik je verder dan staat er letterlijk als pluspunt dat het extreem duur is, hoe kan dit??
Abonnementsvorm
Geen maandelijkse kosten, € 9,95 aansluitkosten.
Tarieven
AC €0,94/kWh | DC €1,22/kWh | Veel uitzonderingen voor specifieke netwerken waarbij de prijs dan wat lager ligt.
Gemiddelde prijs per 200kWh*
€ 80,00 (Op basis 200 kWh)
Pluspunten
Extreem duur / hoe dan?? wat is dit voor verwarrende tekst...
ik laad nu in de buurt bij total energies met mijn van de bron en betaal ongeveer 0.46 per kWh maar was benieuwd of dit goedkoper kan
op laadpastop10 wordt ik nog wanhopiger op zoek naar de voordeligste optie, scrollend naar beneden zie je de gemiddelde prijs voor 200kwh en klik ik op bv een ik denk dan een goedkope aanbieder gevonden te hebben, grune saule en klik je verder dan staat er letterlijk als pluspunt dat het extreem duur is, hoe kan dit??
Abonnementsvorm
Tarieven
AC €0,94/kWh | DC €1,22/kWh | Veel uitzonderingen voor specifieke netwerken waarbij de prijs dan wat lager ligt.
Pluspunten
Extreem duur / hoe dan?? wat is dit voor verwarrende tekst...

ik laad nu in de buurt bij total energies met mijn van de bron en betaal ongeveer 0.46 per kWh maar was benieuwd of dit goedkoper kan

[ Voor 11% gewijzigd door fukutoshin op 09-01-2025 09:43 ]
Goedemorgen, klopt het dat OVO in sgzh1 (Delft) nog steeds maar 0,31 kost?
Ja, meerdere keren voorbij gekomen in het topic, bijvoorbeeld hier: gertvdijk in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"jardinero schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:48:
Goedemorgen, klopt het dat OVO in sgzh1 (Delft) nog steeds maar 0,31 kost?
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Excuus, zoekfunctie gebruikt maar niet goed genoeg blijkbaar
Dat wordt warm. Een kabel moet je nooit oprollen.DDDikkiedik schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:11:
[...]
Wat is daarvan het probleem? Er zijn ontelbare mensen die niet recht voor de deur (kunnen) parkeren. Maar volgens mij moet je de kabel slopen om dit hulpmiddel te stelen.
In te toekomst gewoon helemaal niet waarschijnlijk. Grote kans dat mensen zonder oprit dan geen eigen auto hebben of niet bij huis kunnen parkeren.Dennis1812 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:12:
[...]
Waar wil je dan dat mensen zonder eigen oprit gaan laden?
Zeg maar ~80% van heel Nederland, misschien nog wel meer.
Ik vermoed dat @Hachy soms wel de prijsinformatie actualiseert maar dat er dan iets mis gaat in de doorwerking naar de kosten van 200kWh. Het zou ook mooi zijn als dat dynamisch kon. dat je ingeeft hoeveel je per maand laadt en dan te zien krijgt wat dat kost per aanbieder.fukutoshin schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:40:
sinds een paar weken rij ik elektrisch en wordt compleet gestoord van wir war van palen, passen etc
Abonnementsvorm
Tarieven
Pluspunten
Extreem duur / hoe dan?? wat is dit voor verwarrende tekst...![]()
Ik zie dat bij Grüne Säule de volgende toelichting staat: "Gebruiken bij Grüne Säule laadpunten in (regio) Chemnitz. Daar zijn de tarieven AC €0,36/kWh en DC €0,55/kWh"
Dan kom je wel rond die 80/mnd uit bij 200kWh, maar je hebt daar niets aan als je niet in die regio woont.
[ Voor 10% gewijzigd door eltron op 09-01-2025 10:01 ]
Dat is natuurlijk afhankelijk van aantal factoren zoals:fisherman schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:55:
[...]
Dat wordt warm. Een kabel moet je nooit oprollen.
- weerstand en lengte van de kabel
- hoeveelheid stroom en tijdsduur.
Ik kan je wel verzekeren dat de meeste laadkabels er geen enkel probleem mee hebben om een beetje opgerold te zijn. Dat temperatuurverschil is niet voelbaar.
Toch nog mooi 20kWh bijna tegen dat tarief van € 0,38 per kWh geladen. Met tarieven van rond de € 0,50 kan ik net zo goed op de terugweg gaan snelladen, inplaats langer op bezoek te blijven. Ik heb bewust afgesproken dat wij van 12 tot 18 max zouden blijven, dan heb je toch de nodige uurtjes om op te laden.Brundle010 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:13:
[...]
Verdorie, dan is OVO helaas niet meer de voordeligste. Moet ik voor de Equans SGZH 2.0 palen toch weer uitwijken naar de Zuid-Holland laadpas van 50Five. Zie https://www.50five.com/nl-nl/e-mobility/laadpas-zuid-holland
Het adhoc tarief daar is 0,48 cent incl btw. Zie: https://www.laad-elektrisch.nl/sgzh2/, toch 50% hoger tarief, pff.
Maar ga je het laadverlies van AC uitrekenen? Dan is die € 0,38 eigenlijk € 0,43 per kWh, want van iedere kWh gaat er maar circa 85% in mijn accupakket. De rest is laadverlies. Bij DC laden heb je nauwelijks laadverlies, want de stroom hoeft niet omgezet te worden naar DC.
Ik had ABRP omdat iedereen me vertelde dat het noodzakelijk was. Route ingepland, notities gemaakt etc.gertvdijk schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:11:
[...]
Niet helemaal mee eens om ABRP dan maar te verwijderen. ABRP lijkt mij ook met een ingebouwd modern navigatiesysteem nog altijd erg nuttig wanneer je niet in de auto zit en je een lange rit wilt voorbereiden. Je ingebouwde navigatie kan je niet op je telefoon meenemen... Het is handig om te weten welke of hoeveel laadstops je mag verwachten, maar ook als je bepaalde planning mee wilt nemen zoals een lunch onderweg. Van tevoren even de eerste laadstops kiezen kan dan prima met ABRP. Of juist als je onderweg tijdens die lunch de volgende goede stop wilt opzoeken.![]()
Als je dan in de auto zit kan je alsnog die ingebouwde navigatie aanslingeren waardoor je preconditionering inschakelt. Ook zijn er genoeg dagen in het jaar waarop het boven de 20 graden is en je preconditionering niet echt nodig hebt natuurlijk.
offtopic:
Overigens erger ik mij er suf aan dat je dit in de meeste auto's niet handmatig kan inschakelen, of zoals in mijn e-Niro het überhaupt niets doet boven het vriespunt terwijl je wel een lage laadsnelheid krijgt bij <25 graden voor de koudste accumodule.
Eerste laadstop zou 50km ofzo over de grens zijn waar ik met 20% zou aankomen..... Zat nog meer dan 50% in de accu omdat het verbruik dat ABRP voor mijn auto zei te kennen voor geen meter klopte! Ook met file's etc gaat je hele ingevoerde laadstrategie volledig de mist in, waar de ingebouwde navigatie gewoon prima mee omgaat.
Onze strategie nu is dat na een uur of 2 rijden er de roep komt voor een sanitaire stop. Ik vraag de interne navigatie om een laadstop op een minuut of 10 afstand, en daar wordt dan geladen en ontladen. Laatste reis van te voren gepland van ionity naar ionity gereden met ongeveer 2 uur er tussen omdat ik daar met een abbo flink korting kreeg.
Mijn ervaring tot nu toe is dat er bij een snellader langs de snelweg altijd wel gelegenheid is voor een hapje en een plasje.....
Enige functie die ik in ABRP heb gevonden die echt wat toevoegt is het plannen van een eet/slaap stop. Die gebruik ik via de website om een tussen hotel te vinden en dan online via de site van het hotel of booking te reserveren.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Die mensen hoeven niet meer naar het werk en krijgen gewoon leefgeld? Als dat basisinkomen dan een leuk bedrag is prima.fisherman schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:56:
[...]
In te toekomst gewoon helemaal niet waarschijnlijk. Grote kans dat mensen zonder oprit dan geen eigen auto hebben of niet bij huis kunnen parkeren.
Weet alleen niet hoe je het personeelstekort dan oplost.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Goedemorgen,
Ik heb thuis een laadpaal van Ayvens voor mijn hybride leaseauto en laad daar met mijn eigen laadpas op. Vervolgens wordt de verbruikte stroom weer op mijn rekening terug gestort. Mijn man heeft nu ook een elektrische auto via een andere leasemaatschappij (Alphabet). Hij zou met zijn eigen laadpas op mijn laadpaal kunnen opladen (bijvoorbeeld door de paal openbaar te zetten), maar hoe werkt de verrekening van het stroomverbruik in dat geval? Mijn stroomrekening zal stijgen als hij hier laadt. Wie betaalt deze kosten terug? Heeft iemand ervaring hiermee?
Gr,
Update: Ik lees nu dit. Het lijkt erop dat de kosten dus vergoed gaan worden via Ayvens. Of wordt mijn situatie niet als gastgebruik gezien? https://help.ayvens.groen...-ik-de-laadkosten-vergoed
Ik heb thuis een laadpaal van Ayvens voor mijn hybride leaseauto en laad daar met mijn eigen laadpas op. Vervolgens wordt de verbruikte stroom weer op mijn rekening terug gestort. Mijn man heeft nu ook een elektrische auto via een andere leasemaatschappij (Alphabet). Hij zou met zijn eigen laadpas op mijn laadpaal kunnen opladen (bijvoorbeeld door de paal openbaar te zetten), maar hoe werkt de verrekening van het stroomverbruik in dat geval? Mijn stroomrekening zal stijgen als hij hier laadt. Wie betaalt deze kosten terug? Heeft iemand ervaring hiermee?
Gr,
Update: Ik lees nu dit. Het lijkt erop dat de kosten dus vergoed gaan worden via Ayvens. Of wordt mijn situatie niet als gastgebruik gezien? https://help.ayvens.groen...-ik-de-laadkosten-vergoed
[ Voor 18% gewijzigd door PLW Wisse op 09-01-2025 10:35 ]
Als ik naar de website ga en klik op Home kom ik op een pagina met de palen net als Smoov. De palen bij ons in de straat kosten €0,47 per kWh via Smoov, maar met de link die je aangeeft kost deze paal (en alle andere AC palen) €0,57 per kWh, met 20% korting kom je dan uit op €0,46 per kWh. Dat is niet een hele grote korting. Als ik op meer informatie klik kom ik op de homepage uit van Allego met andere tarieven als waar de pagina te vinden is voor het abonnement.Hachy schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:38:
Allego is gestart met een eigen abonnement structuur.
[Afbeelding]
Als iemand ervaring heeft met dit abonnement hoor ik deze graag

Offtopicgertvdijk schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:57:
[...]
offtopic:
Ik neem aan dat je 12 kWh bedoelt (capaciteit, geen vermogen). Als je daarmee slechts 20km kan rijden dan heb je echt een krankzinnig inefficiënte auto waar niks mee valt te beginnen wanneer je dat economisch probeert te verantwoorden. Dat is namelijk een 60 kWh/100km ofwel 600 Wh/km en dat is zo'n 4 keer zo'n hoog verbruik als dat je mag verwachten van een EV. Overigens geloof ik het niet en denk ik dat er iets mis is als je denkt dat dat je verbruik is. Je accupakket heeft (allang) geen 12 kWh capaciteit (meer) ofzoiets.
Toch klopt het wel. En ja, zeker niet heel efficient als EV.
Ford Explorer PHEV, Volgens boekje 30KM max, in dit koude weer haal ik 20-22. Dus redelijk in lijn met de verwachting. Maar ik kan gratis laden op kantoor, dus dat helpt wel.
Ontopic
Straks kan ik met een eigen paal wel economischer laden, dus dat zal er uiteindelijk wel komen.
En een paar extra panelen op het dak.
[ Voor 9% gewijzigd door reinier68 op 09-01-2025 11:47 ]
De laadkabel geeft via een simpel weerstandje door aan de laadpaal door wat het maximale vermogen is dat de laadkabel mag doorgeven. Als je kabels aan elkaar kunt koppelen dan werkt dat systeem niet meer.vanaalten schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:23:
Kleine ergernis die ik al flinke tijd heb:
De AC laadkabel is niet symmetrisch. De ene stekker kan alleen in de laadpaal, de andere stekker alleen in de auto. De ergernis is dat ik vaak de ene stekker pak en eerst in de auto probeer en mij dan realiseer dat 'ie niet past.
Wat is de reden dat ze niet gekozen hebben voor dezelfde stekker aan beide kanten van de kabel?
Enige dat ik mij kan bedenken is dat lolbroeken dan misschien twee laadpalen aan elkaar gaan verbinden. Maar dat zou je softwarematig toch moeten kunnen afvangen?
Meer weten: Google PP resistor .
2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.
De weerstandswaarden zijn best hoog (100 Ohm en hoger), en de interne weerstand van een kabel is daar maar een fractie van (10 meter 2,5mm2 is slechts 0.14 Ohm) BronAquaPlanning schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:51:
[...]
De laadkabel geeft via een simpel weerstandje door aan de laadpaal door wat het maximale vermogen is dat de laadkabel mag doorgeven. Als je kabels aan elkaar kunt koppelen dan werkt dat systeem niet meer.
Meer weten: Google PP resistor .
Verlengen zou dan toch moeten kunnen, technisch in elk geval. Of het wenselijk is laat ik even in het midden.
Ik kan niet terugvinden of verschillende kabellengtes (af fabriek) aangepaste weerstandwaarden gemonteerd krijgen. Maar gezien bovenstaande lijkt me dat ook niet nodig.
Werking Mode 3 laadkabel, voor de techneuten onder ons
[ Voor 27% gewijzigd door reinier68 op 09-01-2025 12:21 . Reden: Bronnen toegevoegd ]
Ik had het ff gemist, maar wat een absurde verhoging op Equans-palen in Utrecht stad. Van 0.31 naar 0.50 cent/KWh. En het is, naast Total, een vrij grote speler in Utrecht waar je soms moeilijk omheen kunt. 22 cent verhoging slaat nergens op.
Zijn concessies ergens in te zien? Ik kan die niet zo makkelijk vinden, maar ben wel benieuwd hoe deze verhoging contractueel is geregeld.
Zijn concessies ergens in te zien? Ik kan die niet zo makkelijk vinden, maar ben wel benieuwd hoe deze verhoging contractueel is geregeld.
Mechanisch is het mogelijk ja. Technisch is het gevaarlijk als de kabel met weerstand zegt 22kW te kunnen (en dat ook krijgt) en de 11kW verlengkabel doorsmelt/brand.reinier68 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:09:
[...]
De weerstandswaarden zijn best hoog (100 Ohm en hoger), en de interne weerstand van een kabel is daar maar een fractie van (10 meter 2,5mm2 is slechts 0.14 Ohm) Bron
Verlengen zou dan toch moeten kunnen, technisch in elk geval. Of het wenselijk is laat ik even in het midden.
Ik kan niet terugvinden of verschillende kabellengtes (af fabriek) aangepaste weerstandwaarden gemonteerd krijgen. Maar gezien bovenstaande lijkt me dat ook niet nodig.
Werking Mode 3 laadkabel, voor de techneuten onder ons
Zelfde reden zijn er ook geen officiële usb-c verlengkabels vanwege het hele usb-c-pd verhaal. Een usb-c kabel bevat een chip die zegt hoeveel stroom er doorheen mag, en daarbij wordt alleen de laatste chip in de keten gedetecteerd.....
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Als dat laadverlies zo groot is, waarom hebben dan niet veel meer mensen een DC-lader thuis (en zeker op het werk)? Die kun je ook op 25 kW afstellen, zodat je de accu niet onnodig belast.MathiasMetzger schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:08:
[...]
Toch nog mooi 20kWh bijna tegen dat tarief van € 0,38 per kWh geladen. Met tarieven van rond de € 0,50 kan ik net zo goed op de terugweg gaan snelladen, inplaats langer op bezoek te blijven. Ik heb bewust afgesproken dat wij van 12 tot 18 max zouden blijven, dan heb je toch de nodige uurtjes om op te laden.
Maar ga je het laadverlies van AC uitrekenen? Dan is die € 0,38 eigenlijk € 0,43 per kWh, want van iedere kWh gaat er maar circa 85% in mijn accupakket. De rest is laadverlies. Bij DC laden heb je nauwelijks laadverlies, want de stroom hoeft niet omgezet te worden naar DC.
Hoezo zou je voor je werk een auto nodig hebben? Mensen die zo leven zijn echt verkeerd bezig.Dennis1812 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:18:
[...]
Die mensen hoeven niet meer naar het werk en krijgen gewoon leefgeld? Als dat basisinkomen dan een leuk bedrag is prima.
Weet alleen niet hoe je het personeelstekort dan oplost.
Oke, dan stoppen heel veel specialisaties in de toekomst. Wat jij wil.fisherman schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:14:
[...]
Hoezo zou je voor je werk een auto nodig hebben? Mensen die zo leven zijn echt verkeerd bezig.
Niet klagen als je niet de juiste zorg ontvangt of er geen politie of brandweer voor je deur staat met de juiste materialen en juiste inzet teams.
Niet elk dorp heeft een ambulance post. OV is in 90% van het land niet tot zeer slecht geregeld. Auto is in veel gevallen gewoon noodzakelijk. Zeker met centralisatie van veel werk en fusies van veel meldkamers/ambulance posten etc.
Al past deze discussie, en jouw bekrompen visie op arbeid, beter in een ander topic. Er is ook een topic over mobiliteit in de toekomst. Daar is het al beter passend.
[ Voor 11% gewijzigd door Dennis1812 op 09-01-2025 18:22 ]
Heel merkwaardig, een paar dagen geleden stond hier nog dat het tarief in Utrecht gelijk zou blijven. Echt een bespottelijk bedrag.Stolpert schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:27:
Ik had het ff gemist, maar wat een absurde verhoging op Equans-palen in Utrecht stad. Van 0.31 naar 0.50 cent/KWh. En het is, naast Total, een vrij grote speler in Utrecht waar je soms moeilijk omheen kunt. 22 cent verhoging slaat nergens op.
Vind jij.fisherman schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:14:
Hoezo zou je voor je werk een auto nodig hebben? Mensen die zo leven zijn echt verkeerd bezig.
Mening.
Een heel groot deel van de bevolking is het oneens met je.
Ook met je eerdere uitspraken.
Sja, maar weinig aan te doen maar het was al min of meer aangekondigd/te verwachten.dekoningterijk schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:26:
Echt een bespottelijk bedrag.
[ Voor 26% gewijzigd door Zjanzjak op 09-01-2025 18:45 ]
Dan verplaats je dat laadverlies naar de lader dus schiet je niets mee op. En laadpalen zijn met AC veel simpeler te plaatsen zonder er een stroomkast naast/in te plaatsen die de ac/dc conversie doet.DDDikkiedik schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:03:
[...]
Als dat laadverlies zo groot is, waarom hebben dan niet veel meer mensen een DC-lader thuis (en zeker op het werk)? Die kun je ook op 25 kW afstellen, zodat je de accu niet onnodig belast.
Grootste deel van het laadverlies zit niet in de AC -> DC omzetting maar in alle systemen die aan staan tijdens het opladen. Hoe lager het opgenomen vermogen hoe meer dit gaat meespelen.DDDikkiedik schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:03:
[...]
Als dat laadverlies zo groot is, waarom hebben dan niet veel meer mensen een DC-lader thuis (en zeker op het werk)? Die kun je ook op 25 kW afstellen, zodat je de accu niet onnodig belast.
Een DC lader zou een oplossing kunnen zijn, maar die zijn niet goedkoop. Grootste probleem bij @MathiasMetzger zit in de auto: een Nissan Leaf die maar op 1 fase (dus relatief groot laadverlies) of met ChaDeMo kan laden.
Ik kreeg de rekening pas na 10 maanden van Shell voor een laadbeurt uit Italië.Zonlichtstad schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:28:
[...]
Ik ben net terug uit Oostennrijk. Vlakbij mijn hotel was ook een destination charger. Tesla ingeplugd en inderdaad: nada. Toen mijn Shell Recharge Pas gepakt en toen deed hij het wel! Intussen is het een week later en heb ik nog steeds geen rekening gezien in mijn Shell App. Toch gratis??![]()
Gerbrand
Misschien wel omdat een DC laad oplossing voor thuis zo'n 2-10 maal zo duur is als een AC laadpaal?DDDikkiedik schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:03:
Edit:
En om 25kW aan DC te kunnen laden heb je dus een veel zwaardere (huis)aansluiting nodig.
Dan heb je al 62,5A nodig bij 400V DC, om dat te kunnen leveren heb je (buiten omzettingsverlies) 3 x 36A x 230V AC nodig.
[ Voor 20% gewijzigd door Peter-036 op 09-01-2025 19:13 ]
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Inderdaad ook weer waarheid. Maar of dat gaat lukken? De netbeheerders zitten al zo vol eigen werk dat ze nauwelijks buiten hun eigen oogkleppen kunnen kijken. Ik hoop met je mee.eltron schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:54:
[...]
Het is juist een oplossing voor hun problemen in de praktijk.
Ze kunnen dan zelf de regie voeren over een groot deel van het stroomverbruik en de netbelasting. en waar nodig ook gerichter investeren in ontlasting van het net (wijkbatterijen bijvoorbeeld). De elektrische auto verbriuikt in veel gevallen meer kWh/jaar dan een gemiddeld gezinshuis. Dus lijkt mij als netbeheerder ideaal als je daar meer invloed op hebt.
En verder gaat het vooral om zaken die zij nu ook al doen. Een laadaansluiting moet ook nu door de netbeheerder gefaciliteerd worden. De administratieve verwerking van het verbruik loopt ook nu al via de netbeheerder. Dus als dat netjes wordt geautomatiseerd, geen extra werk maar eerder minder werk.
En als een kwart van de mensen die nu voor CPO's werken overstapt naar de netbeheerder, dan kan die het werk fluitend met 2 vingers in de neus aan. De rest van de overtollige CPO medewerkers kan andere nuttige dingen gaan doen. (En die worden echt niet werkeloos, installatiewerk is er meer dan zat).
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Je kunt in ABPR ook in de instellingen je verbruik per 100km instellen. Beetje scherpstellen en het werkt als een trein.koboy schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:10:
[...]
Ik had ABRP omdat iedereen me vertelde dat het noodzakelijk was. Route ingepland, notities gemaakt etc.
Eerste laadstop zou 50km ofzo over de grens zijn waar ik met 20% zou aankomen..... Zat nog meer dan 50% in de accu omdat het verbruik dat ABRP voor mijn auto zei te kennen voor geen meter klopte! Ook met file's etc gaat je hele ingevoerde laadstrategie volledig de mist in, waar de ingebouwde navigatie gewoon prima mee omgaat.
Onze strategie nu is dat na een uur of 2 rijden er de roep komt voor een sanitaire stop. Ik vraag de interne navigatie om een laadstop op een minuut of 10 afstand, en daar wordt dan geladen en ontladen. Laatste reis van te voren gepland van ionity naar ionity gereden met ongeveer 2 uur er tussen omdat ik daar met een abbo flink korting kreeg.
Mijn ervaring tot nu toe is dat er bij een snellader langs de snelweg altijd wel gelegenheid is voor een hapje en een plasje.....
Enige functie die ik in ABRP heb gevonden die echt wat toevoegt is het plannen van een eet/slaap stop. Die gebruik ik via de website om een tussen hotel te vinden en dan online via de site van het hotel of booking te reserveren.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Concessies zijn niet makkelijk in te zien. Je zou contact moeten opnemen met de overheid. Meestal heeft 1 van de provincies in je buurt die aanbesteding voor de concessie voor een groep gemeenten gedaan.Stolpert schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:27:
Dus navragen bij je gemeente.
Niet als je de auto pas 2 maanden hebt en geen idee over het verbruik over langere snelweg afstanden....Pr088 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:01:
[...]
Je kunt in ABPR ook in de instellingen je verbruik per 100km instellen. Beetje scherpstellen en het werkt als een trein.
Punt blijft dat van de auto's die de afgelopen paar jaar op de markt zijn gekomen het overgrote deel prima werkt met de ingebouwde navigatie, en ABRP alleen maar ongemak veroorzaakt. Invoeren van een door ABRP aangeraden laadstop bij vertrek kan door opkomende of verdwijnende files een totaal onhandig punt zijn, met nog meer gedoe om de accu op temperatuur te krijgen. (Kan best dat de bedrijfstemperatuur lager is dan de oplaad temperatuur, en daardoor in de zomer de koeling van het accupakket iets lager gaat voor het laden).
Met een oud model als een Leaf of een Zoë is het een ander verhaal..... Maar die auto's hebben wel meer eigenaardigheden waar je rekening mee moet houden.
Je kunt je actuele verbruik/SOC zelfs koppelen aan ABRP. maar dan nog gaat ABRP dingen plannen waar @koboy en ik (en vele anderen) ons toch niet aan gaan houdenPr088 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:01:
[...]
Je kunt in ABPR ook in de instellingen je verbruik per 100km instellen. Beetje scherpstellen en het werkt als een trein.
In de pioniersfase gebruikte ik ABRP om mijn zelfvertrouwen wat te ondersteunen. Maar dat is nu al lang niet meer nodig.
[ Voor 16% gewijzigd door eltron op 09-01-2025 20:33 ]
Inderdaad. ABRP is vandaag de dag erg ‘overrated’. Waarom maandelijks betalen (en dan ook nog eens kosten voor een dongle voor de fancy features) wanneer vandaag de dag de onboard Navi hetzelfde doet.eltron schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:32:
[...]
Je kunt je actuele verbruik/SOC zelfs koppelen aan ABRP. maar dan nog gaat ABRP dingen plannen waar @koboy en ik (en vele anderen) ons toch niet aan gaan houden
In de pioniersfase gebruikte ik ABRP om mijn zelfvertrouwen wat te ondersteunen. Maar dat is nu al lang niet meer nodig.
ABRP ‘was’ een topper maar voegt nu niets meer toe.
Die dongle is niet meer nodig. Gaat nu met een service.GM15 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:16:
[...]
Inderdaad. ABRP is vandaag de dag erg ‘overrated’. Waarom maandelijks betalen (en dan ook nog eens kosten voor een dongle voor de fancy features) wanneer vandaag de dag de onboard Navi hetzelfde doet.
ABRP ‘was’ een topper maar voegt nu niets meer toe.
Onboard navi doet niet hetzelfde met alle extra features, tenzij je een Tesla rijdt.
Dsn bedoel ik de ‘eigenschappen’ van de laadstop.
Ik ook. Maar "de politiek" kan hier gelukkig ook niks aan doen. Dit heet vrije markt werking. We leven niet in Rusland.Peter-036 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:58:
[...]
Dan klaag bij "de politiek" wij kunnen er hier niets aan veranderen.
En ik ben het wel een beetje beu om die klacht elke keer in beeld te krijgen.
Zeer interessant, echter het lukt mij nog niet eens om een account bij Allego aan te maken om dit uit te proberen. Ik krijg constant de melding dat ik een geldig e-mailadres of telefoonnummer moet invoeren (Wat ik ook probeer qua adres, ja dit is het registratie formulier niet de inlog pagina). Dus misschien is dit nog niet openbaar gezet?Hachy schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:38:
Allego is gestart met een eigen abonnement structuur.
20% korting voor €9,99/mnd. Wel bijzonder na de prijsverhogingen van 1 januari.
meer info: https://account.allego.eu
[Afbeelding]
Ook erg vreemd dat de tarieven de Allego concessie loze tarieven zijn op alle palen, idd 57 Ct in Groningen Drenthe bijv. Dat zal vast niet kloppen? Dan is het hele abonnement zinloos. Bovendien zou dat betekenen dat Allego (als je geen abonnement afsluit ) méér dan het concessietarief rekent op een paal waar zij zelf de exploitant en concessiehouder zijn, vermoed niet dat dat mag.
Ook is onduidelijk of je dan een andere app/pas dan de Smoov moet gebruiken? Nu kan ik natuurlijk wel een bericht naar de klantenservice sturen over bovenstaande vraagstukken, maar misschien wil je hier voor het overzicht op je eigen site naar informeren?
ABRP is voor een beetje tweaker volledig naar je hand te zetten, inclusief verbruik, voorkeur voor lange of korte stops, regen, temperatuur, tegenwind etc. Jij hebt het waarschijnlijk niet nodig met je moderne auto, maar er zijn hele volksstammen die een modale BEV van vijf of meer jaar oud hebben en waarbij de navigatie op het gebied van laadstops plannen gewoon bagger is. Dan is ABRP (met een dongel) een mooie uitkomst.koboy schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:10:
[...]
Ik had ABRP omdat iedereen me vertelde dat het noodzakelijk was. Route ingepland, notities gemaakt etc.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Zo'n service die het maximale aantal api calls per dag op de Hyundai server er in korte tijd door stookt bedoel je? Zal voor Kia wel niet anders zijn......Azqi schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:01:
[...]
Die dongle is niet meer nodig. Gaat nu met een service.
Onboard navi doet niet hetzelfde met alle extra features, tenzij je een Tesla rijdt.
Dsn bedoel ik de ‘eigenschappen’ van de laadstop.
Ik ben tot nu toe langs de snelweg of anderszins in de bewoonde wereld nog geen snellader tegengekomen waar ik niet kan plassen en een hapje eten en drankje kan regelen. Zelfs het parkeerterrein onderaan de Areitbahn in Zell am See heeft volgens mij een barretje aan de overkant, en ook aan het marktplein van Saalbach is er genoeg.....
Maar blijkbaar ben ik niet zo kieskeurig dat ik hoef te filteren tussen Hilton of van der Valk......
De interne navigatie van onze Ioniq 6, wat dezelfde is als die van de Ioniq 5 en de EV6 doet perfect wat hij moet doen: me naar de bestemming leiden zonder overbodig tijdsverlies, rekening houden met file's en ander ongemak en dat alles met herberekenen van de laadstops als de omstandigheden daar om vragen.
En dat alles zonder geklooi met Android Auto of Apple CarPlay, overtypen van laadstops enzovoort.
ABRP is overrated in geval van moderne EV's en een geloof geworden, net als Tesla en Apple.
Bij mij thuis is er bij AC laden ook een verlies van 15%. Verschilt per auto, zijn wel onderzoeken naar gedaan, maar weet ze niet zo 123 te vinden.DDDikkiedik schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:03:
[...]
Daarom schrijf ik ook dat ABRP overbodig is voor een auto die de laatste paar jaar op de markt gekomen is. Maar ik dacht dat zelfs een ID3 van de eerste lichting dit gewoon goed goed regelt na alle updates die de kinderziektes er uit halen.pmiddeld schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:47:
[...]
ABRP is voor een beetje tweaker volledig naar je hand te zetten, inclusief verbruik, voorkeur voor lange of korte stops, regen, temperatuur, tegenwind etc. Jij hebt het waarschijnlijk niet nodig met je moderne auto, maar er zijn hele volksstammen die een modale BEV van vijf of meer jaar oud hebben en waarbij de navigatie op het gebied van laadstops plannen gewoon bagger is. Dan is ABRP (met een dongel) een mooie uitkomst.
Helaas wordt er door velen nog geroepen dat ABRP absoluut noodzakelijk is ook bij een nieuwere auto.
Maar laten we weer gewoon gaan klagen over laadpassen en tarieven.
Goed punt, aangepast, dank ufukutoshin schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:40:
Abonnementsvorm
Tarieven
Pluspunten
Extreem duur / hoe dan?? wat is dit voor verwarrende tekst...![]()
Het blijkt nog in de closed-beta fase te zitten.davidov2008 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:23:
[...]
Zeer interessant, echter het lukt mij nog niet eens om een account bij Allego aan te maken om dit uit te proberen. Ik krijg constant de melding dat ik een geldig e-mailadres of telefoonnummer moet invoeren (Wat ik ook probeer qua adres, ja dit is het registratie formulier niet de inlog pagina). Dus misschien is dit nog niet openbaar gezet?
Ook erg vreemd dat de tarieven de Allego concessie loze tarieven zijn op alle palen, idd 57 Ct in Groningen Drenthe bijv. Dat zal vast niet kloppen? Dan is het hele abonnement zinloos. Bovendien zou dat betekenen dat Allego (als je geen abonnement afsluit ) méér dan het concessietarief rekent op een paal waar zij zelf de exploitant en concessiehouder zijn, vermoed niet dat dat mag.
Ook is onduidelijk of je dan een andere app/pas dan de Smoov moet gebruiken? Nu kan ik natuurlijk wel een bericht naar de klantenservice sturen over bovenstaande vraagstukken, maar misschien wil je hier voor het overzicht op je eigen site naar informeren?
Wat een schatje he die @eltroneltron schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:29:
Voor de toekomstige EV rijders.
Laat je niet gek maken <knip>
[ Voor 13% gewijzigd door Hachy op 09-01-2025 23:09 ]
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Ook met mijn Classic Ioniq is ABRP totaal overbodig. Ik weet precies hoever ik kan rijden alvorens te moeten laden en daarbij hou ik een ruime marge aan. Ik zat net nog eens te kijken op mijn bijgewerkte Excel sheet naar de afstanden tussen de laders en dat is gemiddeld een 30km op de route naar de Costa Blanca. Daar kun je met elke nieuwe EV zonder planning naartoe en je stopt als er behoefte aan is.koboy schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:01:
[...]
Daarom schrijf ik ook dat ABRP overbodig is voor een auto die de laatste paar jaar op de markt gekomen is. Maar ik dacht dat zelfs een ID3 van de eerste lichting dit gewoon goed goed regelt na alle updates die de kinderziektes er uit halen.
Helaas wordt er door velen nog geroepen dat ABRP absoluut noodzakelijk is ook bij een nieuwere auto.
Maar laten we weer gewoon gaan klagen over laadpassen en tarieven.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Met de Zoe is ABRP soms wel handig. Vooral met vooruit plannen en zoeken waar palen staan op locatie. Onderweg laden is immers geen doen met een Zoë die niet kan snelladen.
De auto zelf schat het veel te kort in.
Laatst had de auto het idee dat ik niet thuis zou komen en na 40km moest laden.
Heb de 76km tot de lader 1 straat bij mij verwijderd gewoon gehaald. Radius van 10km over bij parkeren.
Heb de 76km tot de lader 1 straat bij mij verwijderd gewoon gehaald. Radius van 10km over bij parkeren.
In Duitsland heb je gelijk, maar b.v. in Oost Europa (Tsjechië) niet. Dan zijn er wel eens geen toiletten in de buurt of gesloten in bepaalde tijdsvensters.koboy schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:50:
[...]
Zo'n service die het maximale aantal api calls per dag op de Hyundai server er in korte tijd door stookt bedoel je? Zal voor Kia wel niet anders zijn......
Ik ben tot nu toe langs de snelweg of anderszins in de bewoonde wereld nog geen snellader tegengekomen waar ik niet kan plassen en een hapje eten en drankje kan regelen. Zelfs het parkeerterrein onderaan de Areitbahn in Zell am See heeft volgens mij een barretje aan de overkant, en ook aan het marktplein van Saalbach is er genoeg.....
Maar blijkbaar ben ik niet zo kieskeurig dat ik hoef te filteren tussen Hilton of van der Valk......
De interne navigatie van onze Ioniq 6, wat dezelfde is als die van de Ioniq 5 en de EV6 doet perfect wat hij moet doen: me naar de bestemming leiden zonder overbodig tijdsverlies, rekening houden met file's en ander ongemak en dat alles met herberekenen van de laadstops als de omstandigheden daar om vragen.
En dat alles zonder geklooi met Android Auto of Apple CarPlay, overtypen van laadstops enzovoort.
ABRP is overrated in geval van moderne EV's en een geloof geworden, net als Tesla en Apple.
Voor wat betreft die API calls, daar heb ik in elk geval geen last van gehad. Werkte na wat aanloopproblemen uitstekend en geen kans op lekstromen vanuit de dongle.
Ik ben niet zo kapot van de Hyundai navigatie naar de snelladers. Stuurt me nog wel eens verkeerd in het buitenland. Maar in Duitsland en Oostenrijk werkt het wel prima. Ik navigeer met Waze, tenzij er preconditioning nodig is.
De 'politiek' heeft ook hier (in beduidend mindere mate dan in Rusland of andere totalitaire staten) de mogelijkheid tot 'marktregulatie'.lfah2000 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:23:
Ik ook. Maar "de politiek" kan hier gelukkig ook niks aan doen. Dit heet vrije markt werking. We leven niet in Rusland.
Ik geef toe dat we van de huidige, en vorige, machtshebbers op dat vlak weinig te verwachten hebben.
Maar "niet geschoten is altijd mis".
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Maar dan heb je het ook over landen waar EV rijden zowiezo een stuk avontuurlijker is. Laadpaal dichtheid in DE is in die regio ook al een stuk lager.Azqi schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:12:
[...]
In Duitsland heb je gelijk, maar b.v. in Oost Europa (Tsjechië) niet. Dan zijn er wel eens geen toiletten in de buurt of gesloten in bepaalde tijdsvensters.
Voor wat betreft die API calls, daar heb ik in elk geval geen last van gehad. Werkte na wat aanloopproblemen uitstekend en geen kans op lekstromen vanuit de dongle.
Ik ben niet zo kapot van de Hyundai navigatie naar de snelladers. Stuurt me nog wel eens verkeerd in het buitenland. Maar in Duitsland en Oostenrijk werkt het wel prima. Ik navigeer met Waze, tenzij er preconditioning nodig is.
Kan me prima voorstellen dat daar ook tankstations zijn zonder shop waar je dus niet kunt plassen.....
offtopic:
Door alle gedoe met de 12V accu's is bij de Ioniq 5 en 6 (en vrij zeker ook de EV6) het aantal calls dat op de bluelink gedaan mocht worden beperkt naar een erg laag getal. Elke call maakt namelijk de auto "wakker", en gecombineerd met een sub-optimaal bijlaad schema voor de 12V en apps die "handig" zaken voor je gingen bijhouden via die API een garantie op ellende. Op reis bij de koffie met handmatig verversen je snellaad sessie volgen van je nieuwe auto bracht je ook al in de loop van de dag op die limiet.....
Door alle gedoe met de 12V accu's is bij de Ioniq 5 en 6 (en vrij zeker ook de EV6) het aantal calls dat op de bluelink gedaan mocht worden beperkt naar een erg laag getal. Elke call maakt namelijk de auto "wakker", en gecombineerd met een sub-optimaal bijlaad schema voor de 12V en apps die "handig" zaken voor je gingen bijhouden via die API een garantie op ellende. Op reis bij de koffie met handmatig verversen je snellaad sessie volgen van je nieuwe auto bracht je ook al in de loop van de dag op die limiet.....
Mijn 2024 model 3 lijkt rond de 7% laadverlies te hebben volgens Teslamate, al zitten daar de verliezen tussen meterkast en laadbox nog niet bij. 8 meter 4 mm2 kabel . Totale verlies zal dan richting de 10% zitten ga ik vanuit.pmiddeld schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:56:
[...]
Bij mij thuis is er bij AC laden ook een verlies van 15%. Verschilt per auto, zijn wel onderzoeken naar gedaan, maar weet ze niet zo 123 te vinden.
Hoe doe je dat? Met een e-golf heb je hetzelfde probleem. Kan je in ABRP zoeken op leuke activiteiten bij laadpalen?Dennis1812 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:16:
Met de Zoe is ABRP soms wel handig. Vooral met vooruit plannen en zoeken waar palen staan op locatie. Onderweg laden is immers geen doen met een Zoë die niet kan snelladen.
Als het vijf keer zo duur is, dan zou het nog voor veel rijders prima besparen, toch (als je binnen de aansluiting blijft)? Het is niet heel ingewikkeld om 3000 euro aan stroomkosten uit te geven voor een elektrische auto. Zeker niet als je een grote Audi rijdt, bijvoorbeeld.Peter-036 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:08:
[...]
Misschien wel omdat een DC laad oplossing voor thuis zo'n 2-10 maal zo duur is als een AC laadpaal?
Edit:
En om 25kW aan DC te kunnen laden heb je dus een veel zwaardere (huis)aansluiting nodig.
Dan heb je al 62,5A nodig bij 400V DC, om dat te kunnen leveren heb je (buiten omzettingsverlies) 3 x 36A x 230V AC nodig.
Maar ik begrijp inmiddels dat het niet zozeer de omzetting is, maar de apparatuur die aanstaat.
Nee, daarom zet ik op locatie erbij. Dus ik maak alleen ritten waarvan ik weet dat ik op eindbestemming kom.DDDikkiedik schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:59:
[...]
Hoe doe je dat? Met een e-golf heb je hetzelfde probleem. Kan je in ABRP zoeken op leuke activiteiten bij laadpalen?
ABRP verteld mij vervolgens waar ik op dat punt kan laden om ook weer thuis te komen.
De ontwikkeling gaat inderdaad erg snel. Een Leaf (oudere generatie) is echt een fossiel. Maar ook een heel aantal EV modellen van een paar jaar ouder 4-5 jaar zijn niet zo geavanceerd. Ik gebruik ABRP vaak naast Google Maps, voor routeplanning op vakantie. Het Opel navigatiesysteem kan namelijk helemaal niets plannen voor laden. Alleen hard schreeuwen dat je een laadpaal moet zoeken zodra accu onder <10% komtkoboy schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:22:
[...]
Niet als je de auto pas 2 maanden hebt en geen idee over het verbruik over langere snelweg afstanden....
Punt blijft dat van de auto's die de afgelopen paar jaar op de markt zijn gekomen het overgrote deel prima werkt met de ingebouwde navigatie, en ABRP alleen maar ongemak veroorzaakt. Invoeren van een door ABRP aangeraden laadstop bij vertrek kan door opkomende of verdwijnende files een totaal onhandig punt zijn, met nog meer gedoe om de accu op temperatuur te krijgen. (Kan best dat de bedrijfstemperatuur lager is dan de oplaad temperatuur, en daardoor in de zomer de koeling van het accupakket iets lager gaat voor het laden).
Met een oud model als een Leaf of een Zoë is het een ander verhaal..... Maar die auto's hebben wel meer eigenaardigheden waar je rekening mee moet houden.
Waarschijnlijk is ABPR (zonder premium) voor veel Tesla rijders of leaserijders die nu een nieuw model EV krijgen niet relevant.Voor heel veel anderen wel. Heb genoeg kennissen met een Ioniq EV, E-208, Kia's etc.
Ik heb ook een Ioniq 28kWh en ik gebruik zeker geen ABRP. IK heb gisteren nog eens geprobeerd welke laadplanning die maakt van Calpe naar de grens maar zo ga ik niet rijden. De eerste stop na 180km en dan moest ik niet sneller dan 80kmh rijden en dwars door Valencia. En dan ook nog bij een onbetrouwbare lader. Ook de laadtijden zijn wel heel optimistisch. Nu kan je vast nog wel het e.e.a. tweaken maar dat kost ook tijd en zijn ook generiek. Ik plan het liever zelf. Maar goed, vind ik ook leuk om te doen.Pr088 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:42:
[...]
De ontwikkeling gaat inderdaad erg snel. Een Leaf (oudere generatie) is echt een fossiel. Maar ook een heel aantal EV modellen van een paar jaar ouder 4-5 jaar zijn niet zo geavanceerd. Ik gebruik ABRP vaak naast Google Maps, voor routeplanning op vakantie. Het Opel navigatiesysteem kan namelijk helemaal niets plannen voor laden. Alleen hard schreeuwen dat je een laadpaal moet zoeken zodra accu onder <10% komt![]()
Waarschijnlijk is ABPR (zonder premium) voor veel Tesla rijders of leaserijders die nu een nieuw model EV krijgen niet relevant.Voor heel veel anderen wel. Heb genoeg kennissen met een Ioniq EV, E-208, Kia's etc.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Kan je me voorrekenen hoe dat ooit rendabel zou kunnen zijn voor een particulier? Je moet namelijk de DC lader afschrijven over de besparing op de verliezen, niet op het totale energiegebruik. Als je een 5 procent rendementsverbetering haalt met een DC lader t.o.v. een AC Lader, zou je bijvoorbeeld 20 * 3000 = 60000 euro aan stroomkosten moeten hebben.DDDikkiedik schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:03:
[...]
Als het vijf keer zo duur is, dan zou het nog voor veel rijders prima besparen, toch (als je binnen de aansluiting blijft)? Het is niet heel ingewikkeld om 3000 euro aan stroomkosten uit te geven voor een elektrische auto. Zeker niet als je een grote Audi rijdt, bijvoorbeeld.
Maar ik begrijp inmiddels dat het niet zozeer de omzetting is, maar de apparatuur die aanstaat.
Het is al de vraag of je een laadpaal zelf ook terugverdient t.o.v. een granny, maar daarbij speelt misschien het grotere gebruiksgemak een veel grotere rol, zeker omdat de investering te overzien valt ten opzichte van de aanschaf van de auto.
De laadtijden zijn voor mijn Opel Corsa-E ook erg optimistisch. En hij kiest ook lang niet altijd de meest gunstige laadplekken (die ik gunstig vind). Aan het begin gebruikte ik hem veel in vakanties, nu minder of vooral aan de voorkant. De ABRP map geeft een breed overzicht van alle grote snellaadspelers.PeterZ(on) schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:52:
[...]
Ik heb ook een Ioniq 28kWh en ik gebruik zeker geen ABRP. IK heb gisteren nog eens geprobeerd welke laadplanning die maakt van Calpe naar de grens maar zo ga ik niet rijden. De eerste stop na 180km en dan moest ik niet sneller dan 80kmh rijden en dwars door Valencia. En dan ook nog bij een onbetrouwbare lader. Ook de laadtijden zijn wel heel optimistisch. Nu kan je vast nog wel het e.e.a. tweaken maar dat kost ook tijd en zijn ook generiek. Ik plan het liever zelf. Maar goed, vind ik ook leuk om te doen.
Hoe doe jij het met echt lange ritten (zeg 1000km+)? Kies jij dan voor het uitstippelen van een route met 1-2 voorkeurspartijen i.c.m. met een tijdelijk abonnement? Of gooi jij 20 laadpasjes achterin?
Op mijn route naar de Costa Blanca maak bijna uitsluitend gebruik van Ionity en waar die ontbreekt kijk ik wat dan handig is, bijvoorbeeld de Tesla SuC. De laatste vakantie heb ik gebruik gemaakt van het Mobilize abo met rfidcard en is uitstekend bevallen en goedkoop. Welke passen nodig dan wel handig zijn hangt af van het land en of je flexibel wil zijn of een goedkopere aanbieder wil gebruiken. Je hebt zeker geen 20 passen nodig, maar beter mee verlegen dan om verlegen.Pr088 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:58:
[...]
De laadtijden zijn voor mijn Opel Corsa-E ook erg optimistisch. En hij kiest ook lang niet altijd de meest gunstige laadplekken (die ik gunstig vind). Aan het begin gebruikte ik hem veel in vakanties, nu minder of vooral aan de voorkant. De ABRP map geeft een breed overzicht van alle grote snellaadspelers.
Hoe doe jij het met echt lange ritten (zeg 1000km+)? Kies jij dan voor het uitstippelen van een route met 1-2 voorkeurspartijen i.c.m. met een tijdelijk abonnement? Of gooi jij 20 laadpasjes achterin?
Heen en terug naar Oostenrijk tijdens de nieuwjaarsperiode stelde ik een 'vreemd' laadgedrag vast bij snelladers.
Ik rijd met een KIA EV9 en het lukt mits de juiste laadpaal >200kwh op te laden en ook bij hogere SOC percentages valt het verval goed mee.
Echter op vakantie had ik bij 2 verschillende laadpalen en providers (Aral en Ionity) voor dat aan 80% het laden opeens terugvalt naar 6kwh.
Waar dat anders veel meer geleidelijk aan zakt.
Zijn er nog mensen die dit hebben vastgesteld? En die niet met een KIA/Hyundai rijden?
Ik rijd met een KIA EV9 en het lukt mits de juiste laadpaal >200kwh op te laden en ook bij hogere SOC percentages valt het verval goed mee.
Echter op vakantie had ik bij 2 verschillende laadpalen en providers (Aral en Ionity) voor dat aan 80% het laden opeens terugvalt naar 6kwh.
Zijn er nog mensen die dit hebben vastgesteld? En die niet met een KIA/Hyundai rijden?
Dat gebeurt wel vaker bij de Kia/Hyundais. de zogenaamde " Korean Siesta" . Na een paar minuten gaat het dan weer terug naar een normale snelheid. Ik meen dat de auto dat doet ivm balanceren van de cellen, maar pin me daar niet op vast. Zie bijvoorbeeld ook wat laadvideos van Bjorn (YT) van de Kia EV6 of Ioniq 5, daar zie je het prachtig voorbij komen.Crupa schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:18:
Heen en terug naar Oostenrijk tijdens de nieuwjaarsperiode stelde ik een 'vreemd' laadgedrag vast bij snelladers.
Misschien ook meer iets voor het "thuisladen van je EV deel 2" topic, zie link onderaan dit draadje.RJan61 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:58:
[...]Kan je me voorrekenen hoe dat ooit rendabel zou kunnen zijn voor een particulier? Je moet namelijk de DC lader afschrijven over de besparing op de verliezen, niet op het totale energiegebruik. Als je een 5 procent rendementsverbetering haalt met een DC lader t.o.v. een AC Lader, zou je bijvoorbeeld 20 * 3000 = 60000 euro aan stroomkosten moeten hebben.
Het is al de vraag of je een laadpaal zelf ook terugverdient t.o.v. een granny, maar daarbij speelt misschien het grotere gebruiksgemak een veel grotere rol, zeker omdat de investering te overzien valt ten opzichte van de aanschaf van de auto.
Ha, der bestaat al een woord voorgreg-a schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:21:
[...]
Dat gebeurt wel vaker bij de Kia/Hyundais. de zogenaamde " Korean Siesta" . Na een paar minuten gaat het dan weer terug naar een normale snelheid. Ik meen dat de auto dat doet ivm balanceren van de cellen, maar pin me daar niet op vast. Zie bijvoorbeeld ook wat laadvideos van Bjorn (YT) van de Kia EV6 of Ioniq 5, daar zie je het prachtig voorbij komen.
Vreemd wel dat het niet altijd gebeurt. Zeker bij wat langere (lunch) laad stops zorgt het er voor dat de wagen toch niet vol geladen is.
Of is het maar voor een paar minuten zo laag?
[ Voor 3% gewijzigd door Crupa op 10-01-2025 10:31 ]
Dat is vreemd..... Lijkt er dan meer op dat deze laadpalen de 80% detecteren en daarna de boel dichtgooien. Kan zijn om meer capaciteit naar de andere laadpunten te kunnen schuiven..... Is ook wat nieuws dan, want zomer 2023 nog tot ruim boven de 80% geladen bij een Aral.Crupa schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:29:
[...]
Ha, der bestaat al een woord voor![]()
Vreemd wel dat het niet altijd gebeurt. Zeker bij wat langere (lunch) laad stops zorgt het er voor dat de wagen toch niet vol geladen is.
800V Hyundais en Kias hebben in elk geval een paar momenten in de laadcurve waarin even een korte pauze genomen wordt, om daarna weer lekker door te gaan. Uit mijn hoofd is dat ergens net boven de 50% en net onder de 80%. Meer dan 1 of 2 minuten is het echter niet. Het BMS doet op dat moment wat huishoudelijke zaken en plant het volgende stuk opladen.
Op Allego (en ionity) snelladers krijg ik met de Ioniq 6 in elk geval boven de 80% nog stevig vermogen geleverd, hoewel ik om plek te maken mijn best doe niet te ver boven de 80% te komen, maar voor je het weet zit je toch op 90%
Kan natuurlijk ook dat je op 1 of andere manier met congestie te maken had. Heb wel eens een brakke Fastned gehad waar maar 80kW uit kwam. Let ook op dat als twee aansluitingen op een paal in gebruik zijn je max de helft krijgt van wat er op de paal staat.
Niet met je eens. Voor de gemiddelde lease-rijder boeit het waarschijnlijk niet maar het kunnen filteren op een bepaald laadnetwerk heeft veel voordelen (prive). Stel je rijdt BMW en hebt daar korting om bij Ionity voor 0,22 EUR/kWh te laden dan wil je wel je voorkeur daarvoor kunnen opgeven. Doe je dat niet is er grote kans dat je bij een Total, FastNed of dergelijke uitkomt en 0,79 EUR/kWh gaat betalen.koboy schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:50:
[...]
Zo'n service die het maximale aantal api calls per dag op de Hyundai server er in korte tijd door stookt bedoel je? Zal voor Kia wel niet anders zijn......
Nou kunnen moderne EV's wel laadstops filteren op snelheid maar vaak (nog) niet op een specifiek laadnetwerk. Maar goed, zelf gebruik ik ABRP ook alleen voor autovakanties want voor alle andere ritten is de ingebouwde navi van mijn (moderne) EV voldoende.
[ Voor 7% gewijzigd door Mirabis op 10-01-2025 11:01 ]
1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V116 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Hyundai/Kia navigatie van de VORIGE generatie (=Ioniq 5/6, EV6) kan al filteren op snellaad provider. De navigatie doet ook bij het plannen zijn best om hier rekening mee te houden, maar gaat er alleen niet stevig voor omrijden.Mirabis schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:57:
[...]
Niet met je eens. Voor de gemiddelde lease-rijder boeit het waarschijnlijk niet maar het kunnen filteren op een bepaald laadnetwerk heeft veel voordelen (prive). Stel je rijdt BMW en hebt daar korting om bij Ionity voor 0,22 EUR/kWh te laden dan wil je wel je voorkeur daarvoor kunnen opgeven. Doe je dat niet is er grote kans dat je bij een Total, FastNed of dergelijke uitkomt en 0,79 EUR/kWh gaat betalen.
Nou kunnen moderne EV's wel laadstops filteren op snelheid maar vaak (nog) niet op een specifiek laadnetwerk. Maar goed, zelf gebruik ik ABRP ook alleen voor autovakanties want voor alle andere ritten is de ingebouwde navi van mijn (moderne) EV voldoende.
Afgelopen zomer met een Ionity abbo gereden, en toen handmatig de stops gepland. Niet omdat de auto dat niet kon, maar omdat ik elke 2 uur een pauze wil en dus Ionity locaties met ongeveer 2 uur er tussen zocht (wat in DE neerkomt op 270-320 km).
Toevoeging: heb dus 50km omgereden om een Ionity te kunnen pakken. Waarschijnlijk was de afstand tussen de stop er voor en er na te groot voor de auto, en volgens mij plant ABRP er dan ook rustig een "vreemde" oplader via de "optimale route" tussen.
Helaas worden hoe verder je naar het oosten gaat de snelladers schaarser en ook de Ionity locaties.
In 2023 boeide het niet zo veel met de Enel bundel.....
[ Voor 13% gewijzigd door koboy op 10-01-2025 11:21 ]
Heb in kerstvakantie op terugweg ook een wat langere laadstop (diner) bij een Aral laadplein gedaan. Hij liep gewoon vlot door naar 100% en moest dus het diner onderbreken om de auto weg te halen.Crupa schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:29:
[...]
Ha, der bestaat al een woord voor![]()
Er kan natuurlijk in jouw geval iets aan de hand zijn geweest met de Aral lader, maar dat lijkt mij, gezien mijn ervaring (en o ja we waren met meerdere EV bij dezelfde lader omdat we daar hadden afgesproken voor diner), geen structureel Aral dingetje.
Denk eerder dat er sprake was van een dubbele bezetting, en dus max 150kW laden. Dat merk je stevig tot een 50% SoC, en als je dan bij je auto komt met de verwachting hem op 90% aan te treffen maar je vindt hem terug net in de Korean siësta......eltron schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:16:
[...]
Heb in kerstvakantie op terugweg ook een wat langere laadstop (diner) bij een Aral laadplein gedaan. Hij liep gewoon vlot door naar 100% en moest dus het diner onderbreken om de auto weg te halen.
Er kan natuurlijk in jouw geval iets aan de hand zijn geweest met de Aral lader, maar dat lijkt mij, gezien mijn ervaring (en o ja we waren met meerdere EV bij dezelfde lader omdat we daar hadden afgesproken voor diner), geen structureel Aral dingetje.
Details van de laadsessie (tijd, kWh's) kunnen dit laten zien. Vanaf goed leeg tot 80% trek je optimaal gezien makkelijk 150kW gemiddeld. Zit je duidelijk lager dan heb je met z'n 2 aan de paal gehangen.
Mobilize - Ionity is toch de samenwerking met Renault? Of bedoel je Ionity Motion abbo (€3,99 p.m.)?PeterZ(on) schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:13:
[...]
Op mijn route naar de Costa Blanca maak bijna uitsluitend gebruik van Ionity en waar die ontbreekt kijk ik wat dan handig is, bijvoorbeeld de Tesla SuC. De laatste vakantie heb ik gebruik gemaakt van het Mobilize abo met rfidcard en is uitstekend bevallen en goedkoop. Welke passen nodig dan wel handig zijn hangt af van het land en of je flexibel wil zijn of een goedkopere aanbieder wil gebruiken. Je hebt zeker geen 20 passen nodig, maar beter mee verlegen dan om verlegen.
Klopt, voor 5 euro p/mnd kun je voor 29ct bij Ionity laden in Frankrijk en elders meest 39ct.Pr088 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:32:
[...]
Mobilize - Ionity is toch de samenwerking met Renault? Of bedoel je Ionity Motion abbo (€3,99 p.m.)?
@Crupa had het over plotseling 6kW bij een SOC van 80%. Dan heb je het niet over dubbele bezetting. Wel mogelijk over de Korean Siësta. Hij vroeg zich af of dat dan tot 100% duurde en dus het doorladen tot 100% veel langer zou duren. Dat is dus niet onze ervaring bij Aral (ook niet met de Koreanen).koboy schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:30:
[...]Denk eerder dat er sprake was van een dubbele bezetting, en dus max 150kW laden. Dat merk je stevig tot een 50% SoC, en als je dan bij je auto komt met de verwachting hem op 90% aan te treffen maar je vindt hem terug net in de Korean siësta......
Details van de laadsessie (tijd, kWh's) kunnen dit laten zien. Vanaf goed leeg tot 80% trek je optimaal gezien makkelijk 150kW gemiddeld. Zit je duidelijk lager dan heb je met z'n 2 aan de paal gehangen.
Huh? Misschien begrijp ik je verkeerd..fisherman schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:14:
[...]
De afstand tussen mijn huis en kantoor is 125km..
Op de fiets? Sowieso dat ik dat niet ga fietsen, ik heb niet eens een fiets..
Op de brommert? Tenminste 3,7 uur bij 45km/h hemelsbreed..
Met de trein? Bijna 3 uur met tenminste 2 keer overstappen..
Dichterbij gaan werken? Kan, salaris halveert dan in de meeste gevallen of nog minder..
Met een helikopter? Tsja..
Ik wil graag veel geld tegen weinig inspanning, dat gebeurt grotendeels niet in de regio waar ik woon, daarvoor moet ik zuidelijker gaan.
Daarom heb ik een auto nodig en ik heb niet echt de indruk dat ik -naast dat ik liever natuurlijk nooit meer hoef te werken- echt verkeerd bezig ben met mijn leven..
On-topic
Heeft iemand al een indicatie wanneer EWE GO weer gaat werken in Nederland?
Had al even geleden een mailtje gestuurd maar nog geen antwoord..
Toevallig krijg ik net eindelijk mailtje terug van EWE GO:yannienl schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:31:
[...]
Heeft iemand al een indicatie wanneer EWE GO weer gaat werken in Nederland?
Had al even geleden een mailtje gestuurd maar nog geen antwoord..
Thank you for your inquiry. Due to a technical problem, it is currently not possible to use our EWE Go charging tariff in France, Poland and the Netherlands.
We are working hard to resolve the problem. There is currently no date in sight for the problem to be resolved, so we cannot provide you with any information on this matter.
@Crupa heeft het over een laadsnelheid van 6 kW, dat lijkt me geen gevalletje dubbele bezetting.koboy schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:30:
[...]
Denk eerder dat er sprake was van een dubbele bezetting, en dus max 150kW laden. Dat merk je stevig tot een 50% SoC, en als je dan bij je auto komt met de verwachting hem op 90% aan te treffen maar je vindt hem terug net in de Korean siësta......
Ik begreep dat het verschil 15 procent was en bij een DClader nihil. Maar ik had zeker niet de indruk hier veel zinnigs over te kunnen zeggen. Ik ben vooral benieuwd.RJan61 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:58:
[...]
Kan je me voorrekenen hoe dat ooit rendabel zou kunnen zijn voor een particulier? Je moet namelijk de DC lader afschrijven over de besparing op de verliezen, niet op het totale energiegebruik. Als je een 5 procent rendementsverbetering haalt met een DC lader t.o.v. een AC Lader, zou je bijvoorbeeld 20 * 3000 = 60000 euro aan stroomkosten moeten hebben.
DC laders voor 20 kW zijn niet heel veel duurder toch dan gewone laadpalen? Ik heb wel eens zoiets zien langskomen. Voor campings en restaurants is dat helemaal geen gek aanbod.
Echt zwaar irritant, enorme storing al sinds vanmiddag op de vattenvall palen iig in den haag. Moet morgen en kan niet laden...
Zeggen ze aan de telefoon "ja een storing want er bellen veel mensen vanuit Den Haag". Nergens iets op hun website te vinden, geen idee dus wanneer het is opgelost. Nu elke keer proberen of het weer werkt is ook niet ideaal.
Zeggen ze aan de telefoon "ja een storing want er bellen veel mensen vanuit Den Haag". Nergens iets op hun website te vinden, geen idee dus wanneer het is opgelost. Nu elke keer proberen of het weer werkt is ook niet ideaal.
Volgens de ADAC klopt dit ongeveer.chielmi schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:53:
[...]
Mijn 2024 model 3 lijkt rond de 7% laadverlies te hebben volgens Teslamate, al zitten daar de verliezen tussen meterkast en laadbox nog niet bij. 8 meter 4 mm2 kabel . Totale verlies zal dan richting de 10% zitten ga ik vanuit.
https://www.adac.de/rund-...luste-elektroauto-studie/
*Vattenfalljongetje schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:32:
Echt zwaar irritant, enorme storing al sinds vanmiddag op de vattenvall palen iig in den haag. Moet morgen en kan niet laden...
Er staat een lel van een paarse waarschuwing hierover op de InCharge homepage, maar ja er staat niets in de app hierover inderdaad. De oplossing die er staat is het gebruik van de fysieke laadpas. Werkt die wel?
/f/image/bYcH8dGxkHngcWsNomWIGQjR.png?f=fotoalbum_medium)
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Bijzonder, hier in Gemert werkt de fysieke pas niet meer en moet ik hem ineens via de app starten.gertvdijk schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:41:
[...]
*Vattenfall
Er staat een lel van een paarse waarschuwing hierover op de InCharge homepage, maar ja er staat niets in de app hierover inderdaad. De oplossing die er staat is het gebruik van de fysieke laadpas. Werkt die wel?
[Afbeelding]
Heel irritant. Want dan kan mijn vrouw hem niet stoppen. Ookal zijn we op hetzelfde account ingelogd op de app. Is toch telefoon afhankelijk.
[ Voor 10% gewijzigd door Dennis1812 op 10-01-2025 22:55 ]
Ja die heb ik gezien, maar ik heb alleen een fysieke laadpas en geen app... En aan de telefoon hebben ze geen idee.gertvdijk schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:41:
[...]
*Vattenfall
[Afbeelding]
Download de app even? En probeer het daarmee?jongetje schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:59:
[...]
Ja die heb ik gezien, maar ik heb alleen een fysieke laadpas en geen app... En aan de telefoon hebben ze geen idee.
Of probeer met een andere pas en betaal eenmalig een hoger tarief als je nu moet laden?
Ik nie snap nie.jongetje schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:32:
Er zijn geen andere laadpalen dan Vattenfall in Den Haag?
Klopt, dat is een dip in de laadcurve die normaal is, de Korean siësta die een minuutje ofzo duurt. Daarna gaat hij weer verder op 100kW ofzo.pmiddeld schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:12:
[...]
@Crupa heeft het over een laadsnelheid van 6 kW, dat lijkt me geen gevalletje dubbele bezetting.
Die dip zie je alleen als je er met je neus op staat omdat hij maar even duurt. Wel valt hij natuurlijk op het punt dat de meesten stoppen en ook net na het einde van de 10-80% tijd meting.
Ik dacht begrepen te hebben dat @Crupa de auto ook minder vol had aan getroffen dan verwacht, wat weer wel op een dubbele bezetting zou wijzen. Teruglezend klopt dat niet.
Nee, alles is via een aanbesteding aan vattenfall gegund (inmiddels werkt het weer).Zjanzjak schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 23:12:
[...]
Ik nie snap nie.![]()
Er zijn geen andere laadpalen dan Vattenfall in Den Haag?
Ik begreep later dat de palen geen verbinding met de backoffice kregen. Dan heeft een app of andere pas geen zin lijkt me.Dennis1812 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 23:11:
[...]
Download de app even? En probeer het daarmee?
Of probeer met een andere pas en betaal eenmalig een hoger tarief als je nu moet laden?
Aha op die fiets.jongetje schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 07:31:
Nee, alles is via een aanbesteding aan vattenfall gegund (inmiddels werkt het weer).
Dus de enige oplossing voor ev-rijders die echt moeten laden, is dan om naar de dichtsbijzijnde snellader te gaan lijkt me dan.
Ik probeer op vakantie alleen te laden aan 350/400kw palen om zelfs bij dubbele bezetting hoge snelheid te halen.koboy schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 23:45:
[...]
Klopt, dat is een dip in de laadcurve die normaal is, de Korean siësta die een minuutje ofzo duurt. Daarna gaat hij weer verder op 100kW ofzo.
Die dip zie je alleen als je er met je neus op staat omdat hij maar even duurt. Wel valt hij natuurlijk op het punt dat de meesten stoppen en ook net na het einde van de 10-80% tijd meting.
Ik dacht begrepen te hebben dat @Crupa de auto ook minder vol had aan getroffen dan verwacht, wat weer wel op een dubbele bezetting zou wijzen. Teruglezend klopt dat niet.
Ik was inderdaad ongeduldig en heb niet gewacht en unplugged, waar ik anders wel nog de tijd had genomen voor een koffie en de extra 10%
Kortom een misverstand 🙂
Nooit ongeduldig worden op vakantieCrupa schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:25:
[...]
Ik probeer op vakantie alleen te laden aan 350/400kw palen om zelfs bij dubbele bezetting hoge snelheid te halen.
Ik was inderdaad ongeduldig en heb niet gewacht en unplugged, waar ik anders wel nog de tijd had genomen voor een koffie en de extra 10%
Kortom een misverstand 🙂
Bwah….
Als je je koppelt aan een Tesla Suc en je krijgt maar 40 kW op een lange trip, dan stijgen bij mij toch de frustraties hoor.
Sony A7 iv en wat recycled glas
In de context van niet ongeduldig worden op vakantie: luxeprobleem, met m'n 28kW accu is 40kW een dikke prima. Je moet gewoon niet zo'n grote accu hebbenTommie12 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:46:
[...]
Bwah….
Als je je koppelt aan een Tesla Suc en je krijgt maar 40 kW op een lange trip, dan stijgen bij mij toch de frustraties hoor.
Ik had zoiets 2 weken geleden bij Herzbolzheim. Kwam daar aan met minder dan 2%, wel pre-heated dus verwachte wel maximaal te kunnen laden. Kreeg ik 60kW...Tommie12 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:46:
[...]
Bwah….
Nou ja, we hadden toch de Burger King op het oog dus maar zo gelaten. 40kWh geladen in 35min, dus lang niet vol, toch maar weer verder en daarna de Suc's maar gemeden.
Ja luxeprobleem lees ik net bij @sigmundfreund. Ik heb er ook niet wakker van gelegen, maar gewoon geen Suc meer gebruikt. Bij EnbW en Aral minder druk en gewoon met 250kW laden. Beetje duurder, ook luxeprobleem,
[ Voor 15% gewijzigd door eltron op 11-01-2025 16:19 ]
Begrijpelijk,Tommie12 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:46:
[...]
Bwah….
(en een plusje voor je signature over Tesla (en X?))
Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5
Ook wel eens gehad bij Tesla, andere paal gepakt en het ging weer als een trein.Tommie12 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:46:
[...]
Bwah….
Met een Tesla laad je “maar” met max ~195kW op een 3rd party lader.eltron schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:16:
[...]
Ik had zoiets 2 weken geleden bij Herzbolzheim. Kwam daar aan met minder dan 2%, wel pre-heated dus verwachte wel maximaal te kunnen laden. Kreeg ik 60kW...
Nou ja, we hadden toch de Burger King op het oog dus maar zo gelaten. 40kWh geladen in 35min, dus lang niet vol, toch maar weer verder en daarna de Suc's maar gemeden.
Ja luxeprobleem lees ik net bij @sigmundfreund. Ik heb er ook niet wakker van gelegen, maar gewoon geen Suc meer gebruikt. Bij EnbW en Aral minder druk en gewoon met 250kW laden. Beetje duurder, ook luxeprobleem,
Ik heb een 150 sessie gehad denk ik. Hoofzakelijk SuCs en eigenlijk weinig problemen. Zeker wel eens een stall moeten wisselen maar ook bij Ionity wel eens max 40kW gekregen. Voordeel bij SuCs blijft dat je lekker veel stalls hebt. Wil minimaal 8 stalls hebben op lange ritten en dan kom je toch vaak op SuCs uit.
[ Voor 17% gewijzigd door Inspired op 11-01-2025 21:03 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Heb er niet zo op gelet, maar dacht dat ik bij EnbW wel meer dan 200kW had gezien.Inspired schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:54:
[...]
Met een Tesla laad je “maar” met max ~195kW op een 3rd party lader.
Aral zijn we gelijk gaan eten en tijd zat dus helemaal niet gekeken naar de snelheid, moest hem toch tussentijds verzetten bij 100%.
Als dit een algemeen gegeven is, vraag ik mij wel af waar dit door komt en waarom niet algemeen bekend is en ook door Tesla bij hun promotie duidelijk wordt gemaakt.
Omdat die 3rd party palen tot 400kW kunnen leveren op 800V, de helft op 400V dus. Ook zit Tesla volgens mij op een vermogen dat op 400V niet de standaard volgt. Dus die 250kW op 400V gaan we niet snel in een andere lader krijgen.eltron schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:48:
[...]
Heb er niet zo op gelet, maar dacht dat ik bij EnbW wel meer dan 200kW had gezien.
Aral zijn we gelijk gaan eten en tijd zat dus helemaal niet gekeken naar de snelheid, moest hem toch tussentijds verzetten bij 100%.
Als dit een algemeen gegeven is, vraag ik mij wel af waar dit door komt en waarom niet algemeen bekend is en ook door Tesla bij hun promotie duidelijk wordt gemaakt.
Tesla gaat dit natuurlijk niet duidelijk maken want nu denken veel kopers dat hij net zo snel kan laden als een 800V auto obv de 250kW.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Tip voor Equans in Amsterdam : Met Electroverse zijn sommige laadpalen 0,3025 per kWh.
:strip_exif()/f/image/t1SegYgRYTFp4IHXgjs5HZMH.png?f=user_large)
Even goed opletten voor je gaat laden, en bij sommige palen staan de oude en nieuwe tarieven door elkaar. Let goed op het nummer (AMS-xxxx-1/2)
:strip_exif()/f/image/t1SegYgRYTFp4IHXgjs5HZMH.png?f=user_large)
Even goed opletten voor je gaat laden, en bij sommige palen staan de oude en nieuwe tarieven door elkaar. Let goed op het nummer (AMS-xxxx-1/2)
Ja voel mij dan toch belazerd door Tesla nu.Inspired schreef op zondag 12 januari 2025 @ 07:49:
[...]
Omdat die 3rd party palen tot 400kW kunnen leveren op 800V, de helft op 400V dus. Ook zit Tesla volgens mij op een vermogen dat op 400V niet de standaard volgt. Dus die 250kW op 400V gaan we niet snel in een andere lader krijgen.
Tesla gaat dit natuurlijk niet duidelijk maken want nu denken veel kopers dat hij net zo snel kan laden als een 800V auto obv de 250kW.
En hoe veel effect heeft het op,de laadtijd als je die 2 minuten 240kW kan pakken tov een max 195 kW….eltron schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:44:
[...]
Ja voel mij dan toch belazerd door Tesla nu.
Dat is echt niks.
Boven de 50% zakt een Tesla toch onder de 100 kW. Daar zou de auto wek verschil kunnen maken.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Het verschil valt misschien mee, maar daar gaat het mij niet om.Tommie12 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:46:
[...]
En hoe veel effect heeft het op,de laadtijd als je die 2 minuten 240kW kan pakken tov een max 195 kW….
Dat is echt niks.
Boven de 50% zakt een Tesla toch onder de 100 kW. Daar zou de auto wek verschil kunnen maken.
Een belangrijke reden voor de koop van de auto was het snel kunnen laden. Daarbij verwacht je door de verkoper/fabrikant goed te worden geïnformeerd over deze mogelijkheid en ik wordt nu verrast door inzichten die ik graag voor de koop had willen hebben. Met daarbij nog de tekst dat Tesla dat natuurlijk niet aan haar (potentiële) klanten gaat vertellen.
Ik voel mij dus belazerd.
En wie dit draadje volgt is dus bij deze gewaarschuwd voor de praktijken van Tesla!
Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2