[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 192 ... 231 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:39
eltron schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:50:

En wie dit draadje volgt is dus bij deze gewaarschuwd voor de praktijken van Tesla!
Ik vind het meer een beetje een publiek geheim dus voel me nou niet echt belazerd.
Het zal mijn snelladen iig niet beinvloeden, dit jaar weer naar Frankrijk en ik probeer voornamelijk de Tesla SUC's te pakken. Ook als ik richting het noorden van Nederland ga. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:40
[...]

Het verschil valt misschien mee, maar daar gaat het mij niet om.
Een belangrijke reden voor de koop van de auto was het snel kunnen laden. Daarbij verwacht je door de verkoper/fabrikant goed te worden geïnformeerd over deze mogelijkheid en ik wordt nu verrast door inzichten die ik graag voor de koop had willen hebben. Met daarbij nog de tekst dat Tesla dat natuurlijk niet aan haar (potentiële) klanten gaat vertellen.
Ik voel mij dus belazerd.
En wie dit draadje volgt is dus bij deze gewaarschuwd voor de praktijken van Tesla!
Tesla is ook niet meer de top voor snel laden. Dat is Porsche, Audi en Kia/Hyundai nu, en mogelijk nog wat chinezen die ik niet ken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-08 14:39
[...]

Een belangrijke reden voor de koop van de auto was het snel kunnen laden. Daarbij verwacht je door de verkoper/fabrikant goed te worden geïnformeerd over deze mogelijkheid en ik wordt nu verrast door inzichten die ik graag voor de koop had willen hebben. Met daarbij nog de tekst dat Tesla dat natuurlijk niet aan haar (potentiële) klanten gaat vertellen.
Ik begrijp je niet heel goed.
Waarom voel je je belazerd door Tesla ?
Ik heb geen Tesla en mijn EV kan max 150kW laden maar ik haal dat altijd bij Tesla op 1 keer. Die keer heb ik Tesla support gevraagd naar de reden en die gaven aan dat deze locatie (bij Hotel de Witte Bergen) een storing had.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:29

koboy

Heb een idee voor een icon

[...]

Weet je wat het is? Geen enkele fabrikant informeert meer volledig. Vroeger stonden in de folder van een auto nog de vermogen en koppel kromme, een ook een grafiek met daarop de lijnen voor de versnellingen en op de assen toerental en snelheid.....
Tegenwoordig moet je daarvoor zelf op zoek, wat ook geldt voor de laadcurve.

240kW op 400V is 600A stroomsterkte, dat is best wel heel veel, niet alleen voor de vloeistofgekoelde stekker/kabel, maar ook voor de bekabeling en electronica in de auto. Zou me niet verbazen dat Tesla's maar een paar minuten dat hoge vermogen kunnen verwerken door uitdagingen op koelgebied....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy

koboy

kevertje1977 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:46:
[...]

Ik begrijp je niet heel goed.
Waarom voel je je belazerd door Tesla ?
Ik heb geen Tesla en mijn EV kan max 150kW laden maar ik haal dat altijd bij Tesla op 1 keer. Die keer heb ik Tesla support gevraagd naar de reden en die gaven aan dat deze locatie (bij Hotel de Witte Bergen) een storing had.
Omdat de marketing afdeling van Tesla de laders en auto's heeft laten overgeklokken om mee te komen met het laadgeweld van de 800V Kia's en Hyundai's? 240 kW voor 1 of 2 minuten t.o.v. 230 kW van 5 tot 45%......
Aan de andere kant vertellen Hyundai en Kia niet dat je bij 400V laders beperkt bent tot de halve snelheid (die dan wel aangehouden wordt tot de laadcurve anders vraagt), of dat je bij Tesla V3 superchargers eerst helemaal niet kon laden (lag aan de Tesla kant, maar die wezen lekker naar Hyundai en Kia), en nu max 100 kW krijgt.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:03
Zjanzjak schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:49:
[...]

Ik vind het meer een beetje een publiek geheim dus voel me nou niet echt belazerd.
Het zal mijn snelladen iig niet beinvloeden, dit jaar weer naar Frankrijk en ik probeer voornamelijk de Tesla SUC's te pakken. Ook als ik richting het noorden van Nederland ga. ;)
Jij kunt niet belazerd zijn (door Tesla), want jij hebt niet zoals ik een kleine 60K uitgegeven voor een auto die 250kW moet kunnen laden, maar dat in de praktijk slechts in buitengewone, nauwelijks voorkomende, omstandigheden doet en dan ook nog heel kort.

@koboy legt dat wel aardig uit.

(en verder hoef je met mij geen medelijden te hebben, ik kom ook wel van A naar B, maar anders dan ik had verwacht).

[ Voor 10% gewijzigd door eltron op 12-01-2025 15:20 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-08 21:46
Net een laadsessie gehad bij Vattenfall, zie alleen de afgenomen stroom in de App maar geen bedrag meer.. Meer mensen last van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:26
eltron schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:15:
[...]

Jij kunt niet belazerd zijn (door Tesla), want jij hebt niet zoals ik een kleine 60K uitgegeven voor een auto die 250kW moet kunnen laden, maar dat in de praktijk slechts in buitengewone, nauwelijks voorkomende, omstandigheden doet en dan ook nog heel kort.

@koboy legt dat wel aardig uit.

(en verder hoef je met mij geen medelijden te hebben, ik kom ook wel van A naar B, maar anders dan ik had verwacht).
Tja. Mijn auto, de Corsa-E 2020 wordt ook geadverteerd met 100kW snelladen. Ik heb in de zomer bij een lekker graadje of 25-30 Celsius ooit 97 zien verschijnen toen de accu 5-10% had. Rond de 20% komt ie echt niet meer boven de 90kW. Alle autofabrikanten adverteren met top-pieksnelheid.

Afgaande op je onderschrift heb je een Model Y 2024. In EV-database staat:
Charge Power (max) 250kW DC
Charge Power 10-80% 124 kW DC

https://ev-database.org/c...l-Y-Long-Range-Dual-Motor.

Destijds niet gevraagd of onderzocht wat de 10%-80% laadtijd was?

Kortom iedereen moet rekening houden met korreltjes zout. Of in jouw woorden: wordt belazerd....

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
Jij kunt niet belazerd zijn (door Tesla), want jij hebt niet zoals ik een kleine 60K uitgegeven voor een auto die 250kW moet kunnen laden,
Wat een dedain. :)

Maar goed, ik prik er even doorheen, nee geen 60k, zo'n 15k minder, privé, waar mij ook allerlei dingen werden/worden beloofd.
maar dat in de praktijk slechts in buitengewone, nauwelijks voorkomende, omstandigheden doet en dan ook nog heel kort.

Medelijden heb ik niet, het was je eigen keuze, je hebt je alleen in de luren laten leggen door een mooi (marketing) verhaal. Wat voor jou als 'belazerd' aan voelt. Zelf ben ik mij er alleen wel terdege van bewust dat vele autoverkopers, dealers, automerken, etc., goed zijn in zoete broodjes bakken. ;)
Pr088 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:52:
Kortom iedereen moet rekening houden met korreltjes zout.
Korreltjes?
Ik hou rekening met 3 balen zout. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Zjanzjak op 12-01-2025 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:41

s3n

webgangster schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:35:
Net een laadsessie gehad bij Vattenfall, zie alleen de afgenomen stroom in de App maar geen bedrag meer.. Meer mensen last van?
Ja ik ook, in noord-brabant. Staat enkel een verwijzing naar een factuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:30
Kloppen die laadtarieven van elektroverse in Den Haag nog een beetje
Lms en equans 0.36?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy

koboy

Pr088 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:52:
[...]

Tja. Mijn auto, de Corsa-E 2020 wordt ook geadverteerd met 100kW snelladen. Ik heb in de zomer bij een lekker graadje of 25-30 Celsius ooit 97 zien verschijnen toen de accu 5-10% had. Rond de 20% komt ie echt niet meer boven de 90kW. Alle autofabrikanten adverteren met top-pieksnelheid.

Afgaande op je onderschrift heb je een Model Y 2024. In EV-database staat:
Charge Power (max) 250kW DC
Charge Power 10-80% 124 kW DC

https://ev-database.org/c...l-Y-Long-Range-Dual-Motor.

Destijds niet gevraagd of onderzocht wat de 10%-80% laadtijd was?

Kortom iedereen moet rekening houden met korreltjes zout. Of in jouw woorden: wordt belazerd....
Je kunt op de Fastned site van veel auto's de laadcurve in de praktijk terugvinden. Eigenlijk een must, net als het werkelijk verbruik opzoeken. Kun je de schep zout in de maaltijd weer terug brengen naar een snufje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-08 14:39
boyette schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:33:
Kloppen die laadtarieven van elektroverse in Den Haag nog een beetje
Lms en equans 0.36?
Als Electroverse iets in de APP heeft staan dan is dat de prijs die je krijgt. Voor de zekerheid screenshot maken en achteraf een mail sturen als het anders is.
In mijn omgeving staan de laadpalen er dubbel in, de oude 0,24 en de nieuwe 0,30 per kWh maar Equans/Charge-Assist heeft hogere tarieven. Dus zolang Electroverse de 0,30 in de APP heeft staan laad ik weer bij Electroverse.

Er is hier 1 paal die ooit van Vattenfall naar Equans is gegaan maar die staat bij Electroverse nog steeds dubbel in de APP , en in dit geval zelfs voor 0,42. Ik heb het idee dat Electroverse moeilijk om kan gaan met eigenaar-wisselingen en/of tariefs-wijzigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hopiconjo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:19
Ik heb nav bericht over Ionity tarieven Ionity Plus abonnement genomen. Heb afgelopen weekend bij Fastned opgeladen en kom op een prijs van 0,64 per kWh. Leuke bijkomstigheid dat ik nu ook gebruik kon maken van auto charge. Ben benieuwd wat de prijzen zijn na die 15 januari

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:26
koboy schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:55:
[...]

Je kunt op de Fastned site van veel auto's de laadcurve in de praktijk terugvinden. Eigenlijk een must, net als het werkelijk verbruik opzoeken. Kun je de schep zout in de maaltijd weer terug brengen naar een snufje :)
Dit bedoel ik precies :)
FastNed is daarbij een handig ding. Klopt bij mijn model ook redelijk goed. Overigens is accu-/buitentemperatuur voor mijn auto verreweg de grootste factor bij snelladen. De Corsa-E komt niet boven de 50kW gemiddeld bij een graad of 5 boven nul.
Bij +15 of +20 gaat de auto op een beetje gunstige SoC gewoon naar 70-75kW gemiddeld.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ximmer
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-08 11:29
webgangster schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:35:
Had ik last van ook, maar na vanochtend vernieuwen was de prijs berekend! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
jeroenkb schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:28:
[...]

Heb vandaag de Seety app geprobeerd bij een Equans paal van 35 cent.

De Seety app zegt 32 cent; de eindafrekening 43 cent. App is weer verwijderd; stelletje boeven
Een week later, 3 e-mails naar de helpdesk en nog geen oplossing / correctie.

"Het ligt ergens bij de IT afdeling....." Voor mij geen Seety meer.

Nu aan het laden met Electroverse voor 30 cent (volgens de app). Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:24
hopiconjo schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:25:
Ik heb nav bericht over Ionity tarieven Ionity Plus abonnement genomen. Heb afgelopen weekend bij Fastned opgeladen en kom op een prijs van 0,64 per kWh. Leuke bijkomstigheid dat ik nu ook gebruik kon maken van auto charge. Ben benieuwd wat de prijzen zijn na die 15 januari
Leg eens nader uit.
Ionity Plus ken ik niet.
En Fastned heeft toch een prijs van 0,74?
Autocharge Fastned werkt toch alleen tegen eigen Fastned-tarieven?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
hopiconjo schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:25:
Ik begrijp je post niet helemaal, wellicht haal je wat door elkaar? Ionity heeft geen "Plus" abonnement, alleen Power en Motion voor zover ik weet. En Ionity biedt toch geen korting bij Fastned?

Als je een Fastned abonnement had willen schrijven, dan klopt het ook niet; dan krijg je 30% korting en dan zou je lager uitkomen dan de door jou genoemde €0,64/kWh. (0,74 - 30% = 0,518)

En Fastned doet Autocharge ja, maar dat heeft niets met de subscription te maken. Ik doe dat ook zonder.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
kevertje1977 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 06:37:
[...]

Als Electroverse iets in de APP heeft staan dan is dat de prijs die je krijgt. Voor de zekerheid screenshot maken en achteraf een mail sturen als het anders is.
In mijn omgeving staan de laadpalen er dubbel in, de oude 0,24 en de nieuwe 0,30 per kWh maar Equans/Charge-Assist heeft hogere tarieven. Dus zolang Electroverse de 0,30 in de APP heeft staan laad ik weer bij Electroverse.

Er is hier 1 paal die ooit van Vattenfall naar Equans is gegaan maar die staat bij Electroverse nog steeds dubbel in de APP , en in dit geval zelfs voor 0,42. Ik heb het idee dat Electroverse moeilijk om kan gaan met eigenaar-wisselingen en/of tariefs-wijzigingen.
Ik was in de balistraat vandaag die paal klopte niet en bleek een Vattenfall paal te zijn geworden en staat verkeerd in de elektroverse app

Heb niet verder gekeken ben maar gewoon naar vattenfall gegaan

Heb het gerapporteerd

Nu komt ook de vattenfall soms op als je de locatie selecteerd

[ Voor 4% gewijzigd door boyette op 13-01-2025 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hopiconjo
HansAuutB schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:15:
[...]

Leg eens nader uit.
Ionity Plus ken ik niet.
En Fastned heeft toch een prijs van 0,74?
Autocharge Fastned werkt toch alleen tegen eigen Fastned-tarieven?
In mijn BMW app zag ik de Ionity plus staan. Als ik de link bekijk is dit nog een optionele pakket boven op de active. Omdat ik dit via de BMW app had gedaan kreeg ik dit (kennelijk) automatisch
https://bmw-public-charging.com/web/nl/bmw-nl/tariffs

Betaalde echt 0,64 en zie dit ook terug in de BMW charging map
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IPeH_TxetgavH0S7DqHbh7r1k4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d4PbQbRr5JLwA4oki5eriHmb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Laatst online: 25-08 10:41
hopiconjo schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:17:
In mijn BMW app zag ik de Ionity plus staan. Als ik de link bekijk is dit nog een optionele pakket boven op de active. Omdat ik dit via de BMW app had gedaan kreeg ik dit (kennelijk) automatisch

[Afbeelding]
Helemaal prima, maar dan heb je dus een BMW-abonnement of -pas. Dat ontbrak in de context van je verhaal waar je het had over een Ionity abonnement dat korting zou geven bij Fastned. :)

Heb je je Autocharge kunnen configureren in de BMW-app voor gebruik bij Fastned? Dat is wel cool dat dat kan.

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 13-01-2025 13:22 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Guido_
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Net gebeld met Eneco (het nummer dat over laden gaat) en volgens de mevrouw die ik aan de lijn kreeg is de Eneco Emobility app zoals die in de Playstore staat en gelinked op laadpastop10.nl niet van Eneco!?

Ik vond het al vreemd dat ik niet kon inloggen in die app maar wel via de Emobility website.

Blijkbaar is er geen Eneco app voor de laadpas alleen, klopt dit?

Iemand anders ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:33

XanderDrake

Build the future!

_Guido_ schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:39:
[...]

Net gebeld met Eneco (het nummer dat over laden gaat) en volgens de mevrouw die ik aan de lijn kreeg is de Eneco Emobility app zoals die in de Playstore staat en gelinked op laadpastop10.nl niet van Eneco!?

Ik vond het al vreemd dat ik niet kon inloggen in die app maar wel via de Emobility website.

Blijkbaar is er geen Eneco app voor de laadpas alleen, klopt dit?

Iemand anders ervaringen?
Klopt, als Eneco gebruiker ga ik alleen maar naar de emobility website/portal.

Maar als je kijkt naar de Play store pagina, het support email voor de app is elektrischladen@eneco.nl, dusseuh, klinkt vrij legit??

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hopiconjo
gertvdijk schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:21:
[...]

Helemaal prima, maar dan heb je dus een BMW-abonnement of -pas. Dat ontbrak in de context van je verhaal waar je het had over een Ionity abonnement dat korting zou geven bij Fastned. :)

Heb je je Autocharge kunnen configureren in de BMW-app voor gebruik bij Fastned? Dat is wel cool dat dat kan.
Je hebt gelijk; ik liet me misleiden door woord Ionity plus en dacht dat voor iedereen zelfde benaming was

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

[Afbeelding]
Dit is gewoon het reguliere DC laden tarief van de BMW pas, heeft niets met Ionity abbo's te maken.
Betaal je dus bij elke snellader, van Fastned tot Allego en Ionity (zonder Ionity abbo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Ik volg het topic al een tijdje niet meer.. wellicht bekend maar wil even melden dat dc laden met elektroverse bij total energies / circle k

Vrij goedkoop is met 0.60

Vandaag geprobeerd en is gelukt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ximmer
MvdV75 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:13:
[...]

Vermoed dat die vlieger niet op gaat met 30% korting bij Vattenfall. In de voorwaarden staat VAST tarief 39 cent

[Afbeelding]
Ik denk dat je gelijk hebt, "op alle andere 30% korting".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OiFmzpqZrudGxD_BYqziWV0Sv5I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Wv9lmyjQAAOUblp74usLYVzS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-08 19:56
boyette schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:47:
Ik volg het topic al een tijdje niet meer.. wellicht bekend maar wil even melden dat dc laden met elektroverse bij total energies / circle k

Klopt, ik sta daar altijd als ik van kantoor naar huis ga omdat hij naast de burgerking zit :D
Wel balen dat EWE GO (62 cent) al een tijdje niet meer werkt want electroverse is 85 cent bij BP Pulse wat ook vaak op mijn route zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03:54
yannienl schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:31:
[...]

Klopt, ik sta daar altijd als ik van kantoor naar huis ga omdat hij naast de burgerking zit :D
Wel balen dat EWE GO (62 cent) al een tijdje niet meer werkt want electroverse is 85 cent bij BP Pulse wat ook vaak op mijn route zit..
Wat een belachelijke tarieven. Werkgever betaald? Dit ga je niet vrijwillig privé betalen toch?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Devke schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:08:
[...]

Wat een belachelijke tarieven. Werkgever betaald? Dit ga je niet vrijwillig privé betalen toch?
Zijn dc tarieven
0.60 vind je nergens meer zelfs Vattenfall is omhoog bij de mcd

Alleen misschien nog met Tesla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
boyette schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:29:
[...]

Zijn dc tarieven
0.60 vind je nergens meer zelfs Vattenfall is omhoog bij de mcd

Alleen misschien nog met Tesla
Tesla inderdaad. Maar met dit soort tarieven loont de EV al (bijna) niet meer. Nu ben ik een AC lader. Betaal 36 ct. Tesla zit rond de 40 ct.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Devke schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:08:
[...]

Nee.. Prive en ik heb niet heel veel keuze..
Ik kan niet thuis laden, tesla is bijna altjd vol als ik er voorbij rijd, ik kan laden op kantoor voor 23 cent maar ja, ik zal ook nog eens naar huis moeten..
AC laden kost in noordholland in de meeste gevallen 42+ cent..

Maar als tesla niet vol is dan ga ik daar laden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Voor wie een 800V auto heeft: Freshmile is nog steeds 30+30 op heel veel palen (o.a. Allego en Shell), daardoor een snel alternatief t.o.v. 100kW bij Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-08 22:46

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
[...]

[Afbeelding]
Maar effe iets anders, die tarieven gaan overmorgen pas in. Daar heb je dan wel geluk mee gehad denk ik.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011

Dennis1812

Amateur prutser

yannienl schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:02:
[...]

Ik kan niet thuis laden, tesla is bijna altjd vol als ik er voorbij rijd, ik kan laden op kantoor voor 23 cent maar ja, ik zal ook nog eens naar huis moeten..

Dan hebben we in Brabant toch geluk met de gunstige Vattenfall tarieven. 0,338€ per kWh

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devke
yannienl schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:02:
[...]

In de nacht aan een paal zetten met 42 ct? Thuis laden is idd jammer. Kan ik ook niet hoor.

Offtopic: Tesla heb ik verbannen. Musk heeft me te radicale ideeën. Dat ga ik niet financieren. Al besef ik dat dat het maar een heel klein druppeltje is op een zeer hete plaat. Maar het moet ergens beginnen.

Ontopic weer : Bestaat er een mogelijkheid thuis te laden?

Ik wacht hier op Gemeente met beleid. Is in ontwikkeling maar gaat tergend langzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Hachy schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:12:
[...]

Maar effe iets anders, die tarieven gaan overmorgen pas in. Daar heb je dan wel geluk mee gehad denk ik.
Overmorgen gaat het Ionity 22 cent tarief in. Die 64 cent was het reguliere DC laden tarief waar vanaf overmorgen 10 cent/minuut bovenop komt (behalve bij Vattenfall en BP waar aparte tarieven gelden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Devke schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:50:
[...]

Tesla inderdaad. Maar met dit soort tarieven loont de EV al (bijna) niet meer. Nu ben ik een AC lader. Betaal 36 ct. Tesla zit rond de 40 ct.
Heb vandaag 300 km gereden voor 14 euro
Had net benzine auto 38 euro aan brandstof gekost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Afgelopen weekend bij een paal van Greenflux geladen in Amsterdam, met Bump. Lijkt erop dat die sessie voor €0/kWh gefactureerd is, en ook geen starttarief.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:52
boyette schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:47:

Thanks. Hier zit ook een Total in de buurt. 54cent via jouw tip, andere apps/passen 81cent (DC laden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Theone098 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:55:
[...]

Thanks. Hier zit ook een Total in de buurt. 54cent via jouw tip, andere apps/passen 81cent (DC laden).
Die 54 is de oude total lader maar als die vervangen is voor de circle is het 0.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:52
boyette schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:57:
[...]

Die 54 is de oude total lader maar als die vervangen is voor de circle is het 0.6
Geen idee. Dit is alleen voor noodgevallen, want vlak bij huis.

En dan is 0.6 of 0.81 toch een heel verschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
boyette schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:25:
[...]

Heb vandaag 300 km gereden voor 14 euro
Had net benzine auto 38 euro aan brandstof gekost
A 60 ct heb je een 23 kWh kunnen laden. 300 km op 23 kWh??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
Devke schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:30:
[...]

A 60 ct heb je een 23 kWh kunnen laden. 300 km op 23 kWh??
Nee meeste was ac geladen
Dc alleen het laatste stukje

Die reactie was om aan te geven dat benzine echt niet goedkoper is
Niemand laad uitsluitend dc

[ Voor 17% gewijzigd door boyette op 13-01-2025 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
boyette schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:48:
[...]

Nee meeste was ac geladen
Dc alleen het laatste stukje

Die reactie was om aan te geven dat benzine echt niet goedkoper is
Niemand laad uitsluitend dc
Ahh oke. Heb hier van de week 70 kWh geladen a 36 ct. Was goed leeg. 80% is een 240-260 km met dit weer denk ik hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brundle010
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-08 13:37
Ximmer schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:09:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt, "op alle andere 30% korting".

[Afbeelding]
Kan iemand mij vertellen wat het exacte flex-tarief dan is vanaf 15 januari 2025, waar ze met het BMW Active-abonnement 30% extra korting op geven?

Voor de Equans SGZH 2.0 laadpalen bij mij in de straat rekent Equans nu 0,48 cent/Kwh als je tenminste gebruik maakt van de Zuid-Holland laadpas van Easy Charging. Als daar 30% vanaf gaat, dan kom ik op 0,336 cent per KWh. En daarmee zou het Active abonnement (van 4,99 p mnd) bij BMW Charging voor mij wel gunstig kunnen uitpakken. Ook als flex-tarief zelfs nog veel hoger zou liggen. We gaan het woensdag a.s. zien!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnOSR4JLuQyFMcs7yzWZYMaIe3o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WHrWtAOCNQiWnSpbO1uA0p6D.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Brundle010 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:36:
[...]

Kan iemand mij vertellen wat het exacte flex-tarief dan is vanaf 15 januari 2025, waar ze met het BMW Active-abonnement 30% extra korting op geven?

Voor de Equans SGZH 2.0 laadpalen bij mij in de straat rekent Equans nu 0,48 cent/Kwh als je tenminste gebruik maakt van de Zuid-Holland laadpas van Easy Charging. Als daar 30% vanaf gaat, dan kom ik op 0,336 cent per KWh. En daarmee zou het Active abonnement (van 4,99 p mnd) bij BMW Charging voor mij wel gunstig kunnen uitpakken. Ook als flex-tarief zelfs nog veel hoger zou liggen. We gaan het woensdag a.s. zien!

[Afbeelding]
Het Flex tarief bij BMW ligt aanzienlijk hoger dus die korting is inderdaad niet 30% op het roaming / cpo tarief helaas. Voor SGZH2 is dat bijvoorbeeld 59 cent.

Hier gaat dan 30% vanaf dus dan kom je op 41,3 cent. Niet zo gunstig als 33 cent maar nog altijd beter dan 48 cent. Toevallig net een blogje over geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brundle010
Hachy schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 00:02:
[...]

Het Flex tarief bij BMW ligt aanzienlijk hoger dus die korting is inderdaad niet 30% op het roaming / cpo tarief helaas. Voor SGZH2 is dat bijvoorbeeld 59 cent.

Hier gaat dan 30% vanaf dus dan kom je op 41,3 cent. Niet zo gunstig als 33 cent maar nog altijd beter dan 48 cent. Toevallig net een blogje over geschreven.
Da’s ook toevallig, thx! OK, dan ga jij er dus vanuit dat het huidige flextarief van 59 cent zo blijft. Jammer, maar idd nog beter dan 48 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ximmer
Ik vind BMW met de tarieven voorlopig niet echt interessant. Is hier met flex 0,39 euro (i.t.t. 0,3614 euro met InCharge kaart zelf). Active abo is zelfs 0,45 euro (alleen heb je geen starttarief van 0,59 euro per sessie). Ander palen vragen ze voor flextarief nu 0,71 euro (+ starttarief) en andere 0,51 euro (+ starttarief en blokkeringskosten na 240min van 3 euro per uur). Ik zal morgen eens kijken of ik overstag ga op het Active abonnement als de tarieven gunstiger worden (met Active abo) en ik dichterbij huis kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 07:54
[...]

[Afbeelding]
Voordat je gaat laden even in de bmw app kijken. Daar staat dan op jou locatie ook het tarief bij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Hachy schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 00:02:
[...]

Nou hopen dat de andere bij dezelfde koepel ondergebrachte laadpassen ook zo'n positieve move maken? Lezen jullie mee Hyundai?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
  • Laatst online: 20-08 11:56
Bestaat er reeds een app die je in een bepaald zoekveld direct aangeeft waar je goedkoopste laadpunt zich bevind ?

Voor benzine/diesel had ik dat maar met de wirwar van laadkaarten blijkt er nergens zoiets te bestaan voor EV rijders.
Of zie ik bepaalde app over het hoofd ?
De tip mag eventueel ook een website zijn ...

[ Voor 7% gewijzigd door Piddybull op 14-01-2025 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-08 10:36

Dropje

Nissan Ariya Engage SV

Piddybull schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:08:
Bestaat er reeds een app die je in een bepaald zoekveld direct aangeeft waar je goedkoopste laadpunt zich bevind ?

Voor benzine/diesel had ik dat maar met de wirwar van laadkaarten blijkt er nergens zoiets te bestaan voor EV rijders.
Niet zo zeer in een bepaald gebied (zover ik weet), maar je zou de GoCharge app kunnen gebruiken. Hierin kun je de laadpassen die je hebt opnemen en dan geeft de app aan welke pas het best (goedkoopst) is om te gebruiken bij een bepaald laadpunt. Is niet helemaal wat je bedoelt maar ....
Bedenk echter wel dat de data van de app niet altijd helemaal up-to-date is. Maar je hebt dan ieder geval iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Dropje ,
Dank voor het meedenken.

Tot dat niveau zit ik al mee in de running.
Ik gebruik nu Chargeprice en kan per laadpaal zien welke laadkaart het interessants is.
Dit zijn dan wel alle spelers wat ik als voordeel zie omdat ik bijkomende laadkaart kan activeren als deze vaker voorkomt.

Maar inderdaad het is nog niet wat ik en velen wellicht wensen te hebben.
1 app die direct aangeeft in regio 3 km is deze paal het goedkoopst.

Veel zal nog Europees moeten geregeld worden vooraleer dat ontwikkeld zal worden.
Maar dat het door iedereen zal gebruikt worden lijkt me een zekerheid.

De wildgroei is goed om alles versneld te optimaliseren maar als we bij elke laadkaart onze bankgegevens van een credit card moeten toevoegen wordt het ronduit gevaarlijk.

Ik ben wel een particulier zonder werkgever die tussenkomt.
Ik begrijp dat het voor deze groep minder uitmaakt.

Ik ga je app wel bijvoegen en inderdaad mijn eigen actieve passen al even toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:46
Piddybull schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:22:

Maar inderdaad het is nog niet wat ik en velen wellicht wensen te hebben.
1 app die direct aangeeft in regio 3 km is deze paal het goedkoopst.

Veel zal nog Europees moeten geregeld worden vooraleer dat ontwikkeld zal worden.
Maar dat het door iedereen zal gebruikt worden lijkt me een zekerheid.
Waarom zou Europa dat moeten regelen, dat doen ze voor brandstof toch ook niet. Als je de goedkoopste laadoptie zoekt zul je dat zelf moeten doen lijkt mij. Ik heb veel liever dat de EU regelt dat iedere laadpas overal werkt dan wel dat je met pin/CC kan betalen en dat de laders het ook daadwerkelijk doen. Wil je de goedkoopste optie, prima, maar dat lijkt mij geen taak voor de EU.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:08
PeterZ(on) schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:35:
[...]

Waarom zou Europa dat moeten regelen, dat doen ze voor brandstof toch ook niet. Als je de goedkoopste laadoptie zoekt zul je dat zelf moeten doen lijkt mij. Ik heb veel liever dat de EU regelt dat iedere laadpas overal werkt dan wel dat je met pin/CC kan betalen en dat de laders het ook daadwerkelijk doen. Wil je de goedkoopste optie, prima, maar dat lijkt mij geen taak voor de EU.
Dan op zijn minst bij elke paal een scherm met de tarieven net als bij de tank stations. Of eerst verplicht je tarief tonen en laten accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Spekkie99 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:42:
[...]

Dan op zijn minst bij elke paal een scherm met de tarieven net als bij de tank stations. Of eerst verplicht je tarief tonen en laten accepteren.
Weet je hoe groot dat bord dan gaat worden met honderden laadpas aanbieders? Weet je hoe vaak dit hier al aan de orde is geweest? Iedere app en laadpas aanbieder geeft ook aan wat de prijzen zijn, dus voor prijzen moet je daar kijken.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:08
PeterZ(on) schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:46:
[...]

Weet je hoe groot dat bord dan gaat worden met honderden laadpas aanbieders? Weet je hoe vaak dit hier al aan de orde is geweest? Iedere app en laadpas aanbieder geeft ook aan wat de prijzen zijn, dus voor prijzen moet je daar kijken.
Pas er voor houden, tarief tonen en een start knop, kan makkelijk in een huidige paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Spekkie99 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:54:
[...]

Pas er voor houden, tarief tonen en een start knop, kan makkelijk in een huidige paal.
Zal technisch vast kunnen, alleen wie heeft daar voordeel bij en wie gaat die functionaliteit betalen en beheren? Is hier al zo vaak voorbij gekomen, zie ook de waarschuwing hieronder.

Tip. start een petitie voor de overheid om dit "probleem" aan te pakken. En in de praktijk valt de onduidelijkheid erg mee, alleen door de laagste prijs te willen maak je het jezelf alleen maar onnodig moeilijk. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 27-08 17:07
PeterZ(on) schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:46:
[...]

Ik denk dat de gedachte goed is, maar dan een soort "verdringings systeem".

Ofwel de top 5 beste aanbieders op het bord:
€ /kWh: 0.41 shell (bv)
2- € /kWh: 0.44 Ionity (bv)
3- € /kWh: 0.46 Eneco (bv)
4- € /kWh: 0.54 GreenChooice (bv)
5- € /kWh: 0.63 noemmaarwat (bv)

Dit zal zéker de concurrentie bevorderen ipv idiote verhogingen.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Hansieo schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:11:
[...]

Ik denk dat de gedachte goed is, maar dan een soort "verdringings systeem".

Ofwel de top 5 beste aanbieders op het bord:
€ /kWh: 0.41 shell (bv)
2- € /kWh: 0.44 Ionity (bv)
3- € /kWh: 0.46 Eneco (bv)
4- € /kWh: 0.54 GreenChooice (bv)
5- € /kWh: 0.63 noemmaarwat (bv)

Dit zal zéker de concurrentie bevorderen ipv idiote verhogingen.
Voor AC laden gaat dat zeker niet gebeuren, is ondoenlijk dus kostbaar.
Voor DC laden is het zichtbaar maken van de prijs al verplicht net als een betaalterminal.
Kies je zelf voor een andere MSP, dan moet je daar de prijs opzoeken.

In Frankrijk zie je overal nieuwe aanbieders verschijnen die ook de prijs publiceren, maar die geldt alleen voor de CPO en niet voor alle ander MSP's waarmee je daar ook kunt laden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piddybull
[quote]PeterZ(on) schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:17:
[...]

Voor AC laden gaat dat zeker niet gebeuren, is ondoenlijk dus kostbaar.

Alles is doenbaar.
Gewoon regeltje uitvaardigen op Europees niveau en klaar is kees.
Er is inderdaad een te grote wildgroei en daar moet stevig in gesnoeid worden.
Als cowboys gaat gewoon iedere kaart verdelende organisatie nu zijn eigen gang.

Als Belg heb ik helaas trouwens niets aan het Go Charge initiatief.
Enkel bij jullie werkende.
Wellicht gaan die ooit Europees gaan maar door de regelgeving hoeft het nog niet.
Als Europeaan zou ik Go charge dan gewoon regeltje opleggen.
In heel Europa of nergens ;)

Het zal de enige manier zijn om het overzichtelijker te gaan houden.
Want wat heb ik er nu aan om de goeie app Go Charge toch te installeren voor het geval ik jullie even kom bezoeken ?

Iemand trouwens een idee hoeveel laadkaarten er in geheel Europa bestaan ?
Chat GPT durft er zich al niet aan wagen.

Mijn vraag van deze morgen blijft helaas onbeantwoord omdat het dus niet bestaat.

Ik heb er geen boodschap aan dat grote maatschappijen wel regels kregen met duidelijke vermelding prijs en de kleine laadpaal spelers daar nog onderuit kunnen blijven.
Een utopie maar het moet beter kunnen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
1. Alle initiatieven moeten ergens een keer door iemand betaald worden.
2. Partijen zelf hebben geen primair belang bij vergeleken worden dus dit moet een onafhankelijke (overheids) partij zijn.
3. Bij overheidspartijen is in principe geen aanleiding / behoefte en budget om zich met marktwerking te bemoeien.
4. Ga terug naar 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Piddybull schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:38:
Iemand trouwens een idee hoeveel laadkaarten er in geheel Europa bestaan ?
Niet echt maar tegen de 100?
Misschien meer een vraag voor @Hachy, de grote passen verzamelaar. :P
Mijn vraag van deze morgen blijft helaas onbeantwoord omdat het dus niet bestaat.
Inderdaad die bestaat niet, en als je een beetje gezocht had had je gezien dat deze vraag pas 10 miljoen miljard keer gesteld is hier. Het was ook 1 van mijn eerste vragen in dit topic lang gelee dus troost je.
Een utopie maar het moet beter kunnen!
Uh huh, we weten het, zo denkt 99,99% zo'n beetje van de lezers van dit topic ook.
Mooie uitspraak, we kunnen er alleen zo weinig mee. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-08 13:57
Hachy schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:56:
1. Alle initiatieven moeten ergens een keer door iemand betaald worden.
2. Partijen zelf hebben geen primair belang bij vergeleken worden dus dit moet een onafhankelijke (overheids) partij zijn.
3. Bij overheidspartijen is in principe geen aanleiding / behoefte en budget om zich met marktwerking te bemoeien.
4. Ga terug naar 1.
Ik denk dat er wel geld mee te verdienen is als het werkt en dus door een marktpartij kan worden opgepikt. Maar volgens mij is het zowel technisch als organisatorisch onbegonnen werk. Chargeprice en GoCharge doen een dappere poging, maar zijn niet eens 90% betrouwbaar.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

pmiddeld schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:32:
[...]

Ik denk dat er wel geld mee te verdienen is als het werkt en dus door een marktpartij kan worden opgepikt. Maar volgens mij is het zowel technisch als organisatorisch onbegonnen werk. Chargeprice en GoCharge doen een dappere poging, maar zijn niet eens 90% betrouwbaar.
Ik geloof (tussen de regels van een eerder opmerking van GoCharge hier doorlezend) dat het voor een flink deel draait op goodwill en liefdewerk en oud papier vanuit de MSP's.
Maar er zijn tientallen zaklamp apps, simpelweg omdat er geld mee te verdienen is al dan niet via advertenties. Wie gaat de ondersteuning die de MSP's aan al die laadpas app's leveren betalen? Ik kan alvast zeggen wie niet: de gratis vol met advertenties overladen vergelijkings app....

(En dat nog even afgezien van het privacy risico dat dit soort apps bieden via de location based adds via vage data-brokers)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JerryVR
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 27-08 06:08

JerryVR

ioniq5 N-Line

heb je de app van Tap electric al eens bekeken? die geeft wel een overzicht van wat de palen bij hun kosten en je kunt de omgeving "scannen"Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gscraMZQouxN61X81PZ1PuCBlXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WK4yxr3LkHXyvCC2CY9iyHvm.jpg?f=fotoalbum_large

instagram: ioniq5nline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hopiconjo
Hachy schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:12:
[...]

Vandaag de nieuwe prijzen van BMW chargemap gezien maar is volgens mij echt wel scherpe prijzen. Een paar oplaadpunten die ik heb bekeken.

Ionity 0,22 per kWh
BP pulse 0,48 per kWh
Fastned 0,63 met starttarrief van 0,41
Shell recharge 0,66 per kWh

Publieke laadpaal waar ik vaak laad is van Equans is nu 0,38 maar met BMW charge 0,31 per kWh (wordt overigens geen verschil gemaakt in prijs tussen de 17kWh en 11kWh laders)

Buitenlandse tarieven heb ik nog niet bekeken

[ Voor 12% gewijzigd door hopiconjo op 16-01-2025 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

hopiconjo schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:02:
[...]

Vandaag de nieuwe prijzen van BMW chargemap gezien maar is volgens mij echt wel scherpe prijzen. Een paar oplaadpunten die ik heb bekeken.

Ionity 0,22 per kWh
BP pulse 0,48 per kWh

Publieke laadpaal waar ik vaak laad is van Equans is nu 0,38 maar met BMW charge 0,31 per kWh

Ik heb wel een paar buitenlandse tarieven bekeken, en het wordt wel goed uitkijken met waar je gaat laden. (Of nog niet alle prijzen moeten goed getoond worden in de app.) Een bepaald laadpunt in het voorkeursnetwerk dat mijn interesse heeft vanwege wintersport (AC) kost geen 39 maar 70 cent volgens de app. En in de route richting Oostenrijk was een EnBW snellaadsessie voorgesteld maar die doen blijkbaar niet mee in het BMW-ecosysteem dus daar zou laden iets van 90 cent per kWh kosten.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:39
Bij mij in de straat stonden de Quello-laadpalen een tijdje voor 0,00 euro/kWh in de TAP-app. Dat was een foutje, nu is het opgelost en staat de 'normale' CPO-prijs van opgeteld rond de 85ct/kWh weer in de app. Dankzij die prijs is er voor noodgevallen gelukkig wel altijd een laadpaal in de buurt beschikbaar, want er staat nooit iemand (afgezien van af en toe een auto van de zaak waar de baas de laadkosten betaalt, of iemand die met Electroverse iets minder betaalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:59
[...]

Ionity 0,22 per kWh
BP pulse 0,48 per kWh

Publieke laadpaal waar ik vaak laad is van Equans is nu 0,38 maar met BMW charge 0,31 per kWh (wordt overigens geen verschil gemaakt in prijs tussen de 17kWh en 11kWh laders)

Zoals inmiddels wel bekend zit ik in een extreem duur gebied.
AC palen staan nu op 0.61 kWh (LMS) en 0.62 kWh (Allego en daar komt nog kleeftarief bij)
"Gelukkig" heeft shell nog flatfee van 0.53.

In de rest van NL zijn de DC palen goedkoper. 8)7

Nog opties om met een BMW pas te laden, zonder mooie BMW?

[ Voor 49% gewijzigd door driel24 op 15-01-2025 10:14 ]

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
driel24 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:07:
[...]

Zoals inmiddels wel bekend zit ik in een extreem duur gebied.
AC palen staan nu op 0.61 kWh (LMS) en 0.62 kWh (Allego en daar komt nog kleeftarief bij)
"Gelukkig" heeft shell nog flatfee van 0.53.

In de rest van NL zijn de DC palen goedkoper. 8)7

Nog opties om met een BMW pas te laden, zonder mooie BMW?
Welke pas(sen) gebruik je?
Ik dacht dat ik in een duur gebied zat met 42 cent AC..
Ik gebruik electroverse..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Ugchel schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:08:
[...]Ik heb wel een paar buitenlandse tarieven bekeken, en het wordt wel goed uitkijken met waar je gaat laden. (Of nog niet alle prijzen moeten goed getoond worden in de app.) Een bepaald laadpunt in het voorkeursnetwerk dat mijn interesse heeft vanwege wintersport (AC) kost geen 39 maar 70 cent volgens de app. En in de route richting Oostenrijk was een EnBW snellaadsessie voorgesteld maar die doen blijkbaar niet mee in het BMW-ecosysteem dus daar zou laden iets van 90 cent per kWh kosten.
Bij EnbW laad ik met de EnbW-pas voor 0,49 (met tariff M abo van 5,99)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:59
yannienl schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:21:
[...]

Welke pas(sen) gebruik je?
Ik dacht dat ik in een duur gebied zat met 42 cent AC..
Ik gebruik electroverse..
Heb je even? ;)
Bump
Electroverse
TapElectric
Anwb
Maingau
Northe
Chargepoint
Fulli
Volkswagen
Bonnet/Ovo
Vattenfall
Greenchoice
Freshmile
Plugsurfing
EV Company
Elli

En de goedkoopste is nu dus Shell

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plasmid0
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-06 21:54
marcieking schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:50:
Afgelopen weekend bij een paal van Greenflux geladen in Amsterdam, met Bump. Lijkt erop dat die sessie voor €0/kWh gefactureerd is, en ook geen starttarief.
Niet alleen Greenflux, het lijkt er op dat de 350KW laadpalen van Ionity deze zelfde 'feature' hebben met bump, nu al 2 keer even geladen bij de Ionity laadpaal in mijn woonplaats, niks in rekening gebracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-08 12:51

Tap electric kan dit op aanbiederniveau laten zien. Of je ziet op de kaart direct de prijzen bij icoontjes staan, inderdaad zoals je van brandstofapps gewend bent.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03:15
[...]

Ionity 0,22 per kWh (later in de ochtend geupdate naar 0,69) :'(
BP pulse 0,48 per kWh
Tesla = king maak ik hieruit op.

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Wietsee. schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:50:
[...]Tesla = king maak ik hieruit op.
Of Tesla King is weet ik niet.
Maar laden gaat voor mij voor € 0,27 (met Tesla of abo) en met keurige melding in Dashboard en app wat het tarief is, of er idle fees van toepassing zijn en hoeveel etc.

[ Voor 18% gewijzigd door eltron op 15-01-2025 15:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Zjanzjak schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:47:
[...]

Niet echt maar tegen de 100?
Misschien meer een vraag voor @Hachy, de grote passen verzamelaar. :P

[...]
Ik heb er meer dan 200 inmiddels maar in Europa zijn er ongeveer 500 MSP's (en ongeveer 1100 CPO's) (zomer 2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brundle010
[...]

BP pulse 0,48 per kWh

[...]

Het flex-tarief dat BMW Charging vanaf vandaag voor de Equans SGZH 2.0 laadpalen rekent, blijkt 0,61 cent te zijn ipv 0,59 cent. Met de 30% korting bij een Active abonnement kom je dan uit op afgerond 0,43 cent.

Maar het wordt onverwachts interessant want opeens zijn enkele andere laadpalen in de straat - die van Allego - tot mijn grote verbazing met de 30% korting 0,36 cent! Het lijkt erop dat BMW dus ook scherpe tarieven heeft bij Allego. Elders is laden bij die paal bij mij vreselijk duur. :?
Allego hanteert op die palen wel blokkeerkosten van 2,10 per uur en die worden pas na 240 minuten gerekend, al hoef ik daar geen last van te hebben.

Het is mij nog onduidelijk of bij die laadpaal dan ook een starttarief in rekening wordt gebracht (dat doet Allego normaliter wel). Als ik afga op wat er op de BMW public charging website vermeld staat moet je daar wel vanuit gaan: “Kosten op basis van het reële gebruik voor individuele laadprocessen. Plus eventuele basis- en sessiekosten (incl. btw).” Tjongejonge, wat een zoekplaatje is het ook. Wel lijkt voor mij de laadpas van BMW voordeliger te worden dan andere laadpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Dat komt niet door een speciale deal, maar omdat ze gewoon 30% korting geven op 'de rest' en daar valt Allego NL ook onder. Waarschijnlijk berekenen ze het wel door ja die blokkeerkosten, voor de zekerheid maar gewoon niet langer dan een uurtje of vijf aan die paal blijven hangen.

Weet iemand trouwens welke tweaker ook alweer de site iselektrischgoedkoper punt nl gemaakt had?
Zijn site lijkt gehackt ofzo want hij redirect naar allerlei vage malware meuk.

Ik weet dat het een bekende Tweaker was alleen niet meer wie.

[ Voor 17% gewijzigd door Hachy op 15-01-2025 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

[...]

Grappig, ik check nu ook tarieven van IONITY binnen NL. Zelfde locatie, verschillende aansluitingen:

- 350kW DC: 22 cent per kWh
- 50kW DC: 22 cent per kWh
- 43kW AC: 69 cent per kWh

Kortom… snelladen loont :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PacoRabanne
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-05 08:43
Weet iemand of het mogelijk is om met een Shell Recharge pas 2 snellaadsessies tegelijkertijd te starten? Dus 1 sessie voor mijzelf en een 1 sessie voor de buurman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
PacoRabanne schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:36:
Weet iemand of het mogelijk is om met een Shell Recharge pas 2 snellaadsessies tegelijkertijd te starten? Dus 1 sessie voor mijzelf en een 1 sessie voor de buurman.
Ja dit kan wel, maar kan soms gekke effecten geven. Ik heb dit een keer geprobeerd met twee snelladers die naast elkaar stonden, heel gek, kreeg ik maar één laadsessie afgerekend :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Hachy schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:24:

Weet iemand trouwens welke tweaker ook alweer de site iselektrischgoedkoper punt nl gemaakt had?

Ik weet dat het een bekende Tweaker was alleen niet meer wie.
@pmiddeld geloof ik

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:38
Brundle010 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:09:
[...]

Tjongejonge, wat een zoekplaatje is het ook. Wel lijkt voor mij de laadpas van BMW voordeliger te worden dan andere laadpassen.
Kan je ook zien hoe duur Vattenfall palen in bijvoorbeeld Zwolle zijn met zo'n abonnement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-08 10:03
pmiddeld schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:51:
[...]

Kijk eens op deze site en bereken het voor jezelf
https://iselektrischgoedkoper.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hopiconjo
Ugchel schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:28:
[...]

Grappig, ik check nu ook tarieven van IONITY binnen NL. Zelfde locatie, verschillende aansluitingen:

Staat idd op 0,22 cent.. Ik denk dat ik de fout maakte dat ik toen ik via de de pc bmw charging map bekeek ik niet ingelogd was met mij bmw id. Zonder id 0,69 en met 0,22. Op de bmw app idd ook op 0,22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Stolpert schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 00:19:
[...]

Kan je ook zien hoe duur Vattenfall palen in bijvoorbeeld Zwolle zijn met zo'n abonnement?
Een willekeurige AC Vattenfall InCharge (Emmawijk 19, Zwolle) kost met het active abonnement 39 cent per kWh van wat ik nu in de app zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Is niet mijn site hoor. Ik heb er alleen eens op gekeken destijds. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madman_K
  • Laatst online: 21:17
Ugchel schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:28:
[...]

Hoe kan dat eigenlijk?
Een snellaadstations lijkt mij duurder om te bouwen dan een laadpaal?
En dat moet toch ook weer terug verdiend worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
@databeestje FYI
Hachy schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:24:

[ Voor 7% gewijzigd door Hachy op 16-01-2025 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:27

_Apache_

For life.

Madman_K schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:21:
[...]

Hoe kan dat eigenlijk?
Goedkoop maken, zodat men het gaat gebruiken. Zodat men bekend is, later de prijs opschroeven.
Of weten dat men waarschijnlijk binnenkomt voor een kopje koffie, dat soort modellen.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:31
[...]
Hoe kan dat eigenlijk?
Mijn eerste ingeving is dat het gebruik van de plek kostbaar is. En hoe langzamer je laadt, hoe langer je op die 'dure' plek staat. Maar het verschil is wel heel erg groot.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
PacoRabanne schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:36:
Ik heb dit afgelopen najaar geprobeerd bij FastNed, en daar ging dit niet. Als er met 1 pas wordt geladen dan werkt dezelfde pas niet bij een andere FastNed lader. Ook niet als je een via de app doet en de andere met de pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
[...]

Hoe kan dat eigenlijk?
43 kW vind je eigenlijk alleen maar bij de "triple" laadstations, samen met 50 kW CCS en Chademo.
Ik denk dat 43 kW AC op de triples nauwelijks nog gebruikt wordt (behalve door een paar oude Zoës), maar in stand worden gehouden als service naar de gebruikers. Dat kost wel wat natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]
Hoe kan dat eigenlijk?
Het terugverdienmodel zit niet alleen in de kWh tarieven.
Volgens mij heeft Ionity ook flinke subsidies gehad om een europees laadnetwerk op te zetten. Daarbij is het een samenwerkingsverband van autofabrikanten die ongetwijfeld ook een bijdrage betalen om dan vervolgens hun klanten voordelige tarieven bij Ionity te kunnen aanbieden.

Dus het terugverdienen zit niet alleen op het laadtarief.
En wat betreft de autofabrikanten hoeft het zelfs niet alleen uit de marge op verkoop van EV te komen. Zij moeten de totale CO2 uitstoot van hun producten verminderen en daarbij helpt een groter aandeel EV en kan de dekking dus deels zelfs uit verkoop van ICE komen.
ik heb mij zelfs laten vertellen dat een EV fabrikant als Tesla zelfs een deel van de COZ credits verkoopt aan andere autofabrikanten die daardoor meer ruimte hebben om ICE te produceren.

De wereld zit soms wat ingewikkelder in elkaar dan op het eerste gezicht lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Hoe kan dat eigenlijk?
Wat het bouwen kost is minder relevant dan het lijkt. Laatst zei iemand die daar in thuis is dat na 2 jaar de investering in een snellader is terug verdient. Kan makkelijk lijkt mij.

Stel dat een snellader 12 uur per dag 300kWh (3600kWh dus) levert tegen 30ct p/kWh en dat 200 werkdagen per jaar. Dat kan in het geval van een vrachtauto best. Dat levert dan €216.000 per jaar op, best lucratief lijkt mij. Een gewone EV zal minder laden maar betaald vaak ook meer. Het allerbelangrijkste is afname van stroom, dus ben je te duur en wordt er weinig geladen dan kost het de CPO geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:40
PeterZ(on) schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:47:
[...]

Wat het bouwen kost is minder relevant dan het lijkt. Laatst zei iemand die daar in thuis is dat na 2 jaar de investering in een snellader is terug verdient. Kan makkelijk lijkt mij.

Stel dat een snellader 12 uur per dag 300kWh (3600kWh dus) levert tegen 30ct p/kWh en dat 200 werkdagen per jaar. Dat kan in het geval van een vrachtauto best. Dat levert dan €216.000 per jaar op, best lucratief lijkt mij. Een gewone EV zal minder laden maar betaald vaak ook meer. Het allerbelangrijkste is afname van stroom, dus ben je te duur en wordt er weinig geladen dan kost het de CPO geld.
Je kan wat schattingen gebruiken van Fastned. https://www.fastnedchargi...entation-january-2025.pdf

Op pagina 10 kan je zien wat er per station (met gemiddeld 45 laadsessies per dag) en waarschijnlijk iets tussen de 4 en 8 laadpalen er ca 437000kWh per jaar geladen werd.

Dat levert per LOCATIE zowat 270.000€ per jaar op aan omzet met een bruto marge van 40%.

Investering per locatie is ca 700k€. Dus zo enorm mooi is die business case nog niet...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Pagina: 1 ... 192 ... 231 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2