PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ugchel schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:08:
[...]
Een willekeurige AC Vattenfall InCharge (Emmawijk 19, Zwolle) kost met het active abonnement 39 cent per kWh van wat ik nu in de app zie.
/f/image/pSyRiPRFU1Aj5S3WkKXs7P99.png?f=fotoalbum_large)
Via Vattenfall incharge zelf, geen startkosten dan...
[ Voor 19% gewijzigd door Ted038 op 16-01-2025 13:09 ]
Klopt, hoopte vooral dat met een bmw abo er ook 30 procent van de Vattenfallprijs afging, maar dat is dus helaas niet zo:'(Ted038 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:07:
[...]
Via Vattenfall incharge zelf, geen startkosten dan...
Inderdaad. In aanvulling hierop kwam ik er laats ook achter dat er in Nederland een markt is met Hernieuwbare Brandstof Eenheden (HBE's). Als ik het goed begrijp kan een leverancier van laadenergie onder voorwaarden (en afhankelijk van de actuele prijs van de handel in HBE's) tot wel 20 (!) cent per kWh ontvangen door de HBE's die ze ontvangen voor het leveren van stroom aan auto's. Leveranciers van benzine of diesel die niet voldoende biobrandstoffen bijmengen moeten op die markt HBE's kopen om het verschil te compenseren. Zelfde idee als die markt in COZ credits die jij noemt.eltron schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:24:
[...]
Het terugverdienmodel zit niet alleen in de kWh tarieven.
Volgens mij heeft Ionity ook flinke subsidies gehad om een europees laadnetwerk op te zetten. Daarbij is het een samenwerkingsverband van autofabrikanten die ongetwijfeld ook een bijdrage betalen om dan vervolgens hun klanten voordelige tarieven bij Ionity te kunnen aanbieden.
Dus het terugverdienen zit niet alleen op het laadtarief.
En wat betreft de autofabrikanten hoeft het zelfs niet alleen uit de marge op verkoop van EV te komen. Zij moeten de totale CO2 uitstoot van hun producten verminderen en daarbij helpt een groter aandeel EV en kan de dekking dus deels zelfs uit verkoop van ICE komen.
ik heb mij zelfs laten vertellen dat een EV fabrikant als Tesla zelfs een deel van de COZ credits verkoopt aan andere autofabrikanten die daardoor meer ruimte hebben om ICE te produceren.
De wereld zit soms wat ingewikkelder in elkaar dan op het eerste gezicht lijkt.
Het werkelijke kostenverschil tussen thuisladen en publiek laden is dus waarschijnlijk nog groter dan de prijsverschillen die we nu zien. Is ook niet heel gek. Een gemiddelde medewerker van een bedrijf dat laadpalen installeert en beheerd kost waarschijnlijk meer dan 100.000 euro per jaar. Hoeveel laadpunten kan een bedrijf gemiddeld leveren (fysiek, maar ook klantondersteuning, etc.) per medewerker? Alleen al die personele kosten maakt dat er veel terugverdiend moet worden per laadpaal. De enige manier om dat terug te verdienen is met een opslag op de kWh prijs.
Zonder Active abonnement issie ook 39 centUgchel schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:08:
[...]
Een willekeurige AC Vattenfall InCharge (Emmawijk 19, Zwolle) kost met het active abonnement 39 cent per kWh van wat ik nu in de app zie.
[...]
Zonder Active abonnement issie ook 39 cent
Precies, bij Vattenfall idd niet maar evenmin bij de Equans SGZH 2.0 palen. BMW Charging geeft dus helemaal niet gewoon 30% korting op ‘de rest’, zoals Hachy aangaf. Toevallig wel Allego en ongetwijfeld anderen.Hachy schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:24:
Dat komt niet door een speciale deal, maar omdat ze gewoon 30% korting geven op 'de rest' en daar valt Allego NL ook onder. Waarschijnlijk berekenen ze het wel door ja die blokkeerkosten, voor de zekerheid maar gewoon niet langer dan een uurtje of vijf aan die paal blijven hangen.
[ Voor 99% gewijzigd door Auke 325ci op 16-01-2025 22:15 ]
SGZH2 is dan waarschijnlijk een foutje, maar dat je geen 30% korting krijgt op Vattenfall klopt. Vattenfall incharge is namelijk met bp pulse voorkeurs partner met een vast tarief (voor AC) van 39 cent.Brundle010 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:43:
[quote]gremsems schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:16:
[...]
Zonder Active abonnement issie ook 39 cent
[...]
Precies, bij Vattenfall idd niet maar evenmin bij de Equans SGZH 2.0 palen. BMW Charging geeft dus helemaal niet gewoon 30% korting op ‘de rest’, zoals Hachy aangaf. Toevallig wel Allego en ongetwijfeld anderen.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Well lachwekkend natuurlijk dat je geen korting krijgt bij hun "voorkeurspartner"koboy schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:22:
[...]
SGZH2 is dan waarschijnlijk een foutje, maar dat je geen 30% korting krijgt op Vattenfall klopt. Vattenfall incharge is namelijk met bp pulse voorkeurs partner met een vast tarief (voor AC) van 39 cent.
Zal mn active abo weer stopzetten, want als ik zonder active ook gewoon 39c via BMW betaal, waar heb ik die abo dan voor nodig.
In aanvulling op berichten hier de afgelopen dagen over omzet en marges snelladen (Fastned).
Wel bijzonder dat ze hier alleen een relatie leggen met de ontwikkeling van het aantal EV, maar niet met zaken als marktaandeel en (prijs)concurrentie.
In mijn N=1 geval, maar wel met 2 EV, leidt dat er toe dat het inmiddels een jaar of 3 geleden is dat ik voor het laatst bij Fastned heb geladen.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Het is natuurlijk wel Nu.nl, dus als ze een kop kunnen bedenken die aan hun ("elektrisch rijden is woke") lezerspubliek appelleert doen ze dat wel.eltron schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 00:13:
Toename van stekkerauto's valt tegen en dat doet snellaadbedrijf Fastned pijn
In aanvulling op berichten hier de afgelopen dagen over omzet en marges snelladen (Fastned).
Wel bijzonder dat ze hier alleen een relatie leggen met de ontwikkeling van het aantal EV, maar niet met zaken als marktaandeel en (prijs)concurrentie.
In mijn N=1 geval, maar wel met 2 EV, leidt dat er toe dat het inmiddels een jaar of 3 geleden is dat ik voor het laatst bij Fastned heb geladen.
Wat natuurlijk ook meespeelt is de steeds grotere actieradius, waardoor de noodzaak van snelladen afneemt.Of-Aaargh schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 07:06:
[...]
Het is natuurlijk wel Nu.nl, dus als ze een kop kunnen bedenken die aan hun ("elektrisch rijden is woke") lezerspubliek appelleert doen ze dat wel.
Het is het persbericht van Fastned.Of-Aaargh schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 07:06:
[...]
Het is natuurlijk wel Nu.nl, dus als ze een kop kunnen bedenken die aan hun ("elektrisch rijden is woke") lezerspubliek appelleert doen ze dat wel.
Absoluut.deejeebv schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 07:27:
[...]
Wat natuurlijk ook meespeelt is de steeds grotere actieradius, waardoor de noodzaak van snelladen afneemt.
Maar tegelijkertijd laad ik wel bij Tesla ook als dat niet hoeft, maar ik daar toevallig ben. Omdat dat goedkoper is dan thuis en dan in de straat. En niet bij Fastned omdat dat duurder is.
Dus voor mij speelt ook prijsstelling/marktwerking wel een rol.
Qua range is snelladen alleen nodig op vakantie bij ritten langer dan 4-500km aaneengesloten.
De kop van NU.nl is:Toename van stekkerauto's valt tegen en dat doet snellaadbedrijf Fastned pijn
https://www.nu.nl/economi...bedrijf-fastned-pijn.html
De koop van het Fastned artikel is: Update vierde kwartaal van 2024: Fastned rapporteert 39% omzetgroei, nieuwe locaties en winkelintroducties
https://www.fastnedchargi...ies-en-winkelintroducties
De kop van Tweakers: Fastned heeft voor het eerst meer dan 500.000 actieve klanten
nieuws: Fastned heeft voor het eerst meer dan 500.000 actieve klanten
Dan is die van NU.nl toch wel negatief, zeker tov het persbericht van Fastned.
Fastned zegt:
Dat negatieve sentiment in de media komt wel door zulke koppen en heel veel mensen lezen alleen de koppen. Kijk maar eens op sites als facebook waar mensen direct op de kop reageren terwijl de inhoud vaak totaal anders is. Fastned zegt zelfs dat de groei van het EV wagenpark snel is, dat is contra met de kop van NU.nl.2024 was een jaar vol uitdagingen voor de EV-markt in Europa, met een negatief sentiment in de media en in een aantal markten een lagere groei in verkopen dan voorspeld. Het EV-wagenpark groeit echter nog steeds snel, wat kansen biedt voor bedrijven die het beste gepositioneerd zijn om de markt te bedienen.
[ Voor 8% gewijzigd door jongetje op 17-01-2025 08:18 ]
Niet dat ik direct nu.nl wil verdedigen, maar het is wel de taak van de pers om kritisch naar berichtgeving te kijken en niet blind de per definitie juichende persberichten over te tikken.jongetje schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:09:
[...]
De kop van NU.nl is:Toename van stekkerauto's valt tegen en dat doet snellaadbedrijf Fastned pijn
De koop van het Fastned artikel is: Update vierde kwartaal van 2024: Fastned rapporteert 39% omzetgroei, nieuwe locaties en winkelintroducties
De kop van Tweakers: Fastned heeft voor het eerst meer dan 500.000 actieve klanten
Fastned zegt:
[...]
Dat negatieve sentiment in de media komt wel door zulke koppen en heel veel mensen lezen alleen de koppen. Kijk maar eens op sites als facebook waar mensen direct op de kop reageren terwijl de inhoud vaak totaal anders is. Fastned zegt zelfs dat de groei van het EV wagenpark snel is, dat is contra met de kop van NU.nl.
Als je enkel op dat persbericht afgaat is alles halleluja. Nu.nl heeft de moeite genomen om persberichten van de afgelopen jaren te vergelijken met de laatste, waarbij het verschil naar boven kwam.
Dat heet journalistiek, geen negativisme.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Als het te neutraal is, dan leest niemand het artikel en krijgt de journalist minder betaald...
Sony A7 iv en wat recycled glas
En dat een bedrijf het allemaal maar zoveel mogelijk positief neer wil zetten om funding binnen te halen is dan weer wel acceptabel? Tweakers kun je natuurlijk ook amper journalistiek noemen. Iemand tikt een paar regels obv een persbericht en zet het online.jongetje schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:09:
[...]
Fastned zegt:
[...]
Dat negatieve sentiment in de media komt wel door zulke koppen en heel veel mensen lezen alleen de koppen. Kijk maar eens op sites als facebook waar mensen direct op de kop reageren terwijl de inhoud vaak totaal anders is. Fastned zegt zelfs dat de groei van het EV wagenpark snel is, dat is contra met de kop van NU.nl.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Aandelenkoers ging behoorlijk onderuit, beleggers prikken door alle mooie woorden heen.jongetje schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:09:
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
[ Voor 88% gewijzigd door Of-Aaargh op 17-01-2025 10:23 ]
Misschien zit ik hier op het verkeerde draadje dus bij voorbaat excuses als dat het geval is.
Ik ga binnenkort naar een Landal park waar iedere accomodatie een wallbox laadpaal heeft. Er is echter niet te vinden wat het tarief is. Navraag bij de receptie levert als antwoord alleen op: 'dat weet ik niet'.
Iemand een tip/idee voordat ik ga laden en dan blijkt dat ik een belachelijk tarief moet betalen?
Maar ook dit zal wel weer afhangen van welke pas je ertegenaan houdt.
Er is maar één tip te geven als je wilt gaan laden bij een laadpaal waar het tarief nergens te vinden is: ga NIET laden, tenzij je met een lege accu staat. In het laatste geval kan je het beste een pas nemen met een vast laadtarief: bijv. de Shell Recharge laadpas waarmee je voor € 0,53 per kWh (+ € 0,35 starttarief) kunt laden bij een niet-Shell Recharge / Ubitricity laadpaal. Dan kom je tenminste niet voor verrassingen te staan.Dropje schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:24:
Hallo,
Misschien zit ik hier op het verkeerde draadje dus bij voorbaat excuses als dat het geval is.
Ik ga binnenkort naar een Landal park waar iedere accomodatie een wallbox laadpaal heeft. Er is echter niet te vinden wat het tarief is. Navraag bij de receptie levert als antwoord alleen op: 'dat weet ik niet'.
Iemand een tip/idee voordat ik ga laden en dan blijkt dat ik een belachelijk tarief moet betalen?
Maar gebruik eens de zoekfunctie van dit draadje. Als je zoekt op "Landal" dat vind je een aantal pagina's met mogelijke inzichten....
Mazda MX-30
Maar een korte sessie laat vaak wel zien wat de prijs is.
Welk park is dat dan?Dropje schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:24:
Hallo,
Dan kunnen we helpen zoeken.
Landal heeft een app, staat het daar niet in? Maar bereid je voor op 1 euro per kWh, kan het alleen maar meevallen. Opladen is een verdienmodel met stevige kosten net als de winkel op het park, geen service.Dropje schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:24:
Hallo,
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
De wedderplassen.ASW1 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:03:
[...]
Welk park is dat dan?
Dan kunnen we helpen zoeken.
Bij de ingang van 't park zijn ze ~80ct tenminste, maar ik zou gewoon even bij de SuC Zuidbroek laden voor je 't park op rijd
Top. Dank je.markjanssen schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:44:
[...]
Bij de ingang van 't park zijn ze ~80ct tenminste, maar ik zou gewoon even bij de SuC Zuidbroek laden voor je 't park op rijd(of voor je naar huis gaat). Dan ben je voor 40ct/kwh klaar.
In de reviews kan ik er ook niets over vinden.
De journalist zelf maakt niet de kop. Daar zijn weer andere mensen speciaal voor. Misschien juist daarom dat het zulke clickbaits zijn.Tommie12 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:41:
Ach... die titels zijn allemaal clickbait.
Als het te neutraal is, dan leest niemand het artikel en krijgt de journalist minder betaald...
Sorry, modbreak net gelezen
[ Voor 4% gewijzigd door pmiddeld op 17-01-2025 16:59 ]
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Klopt. Je moet laden met de Wallbox app, dan wordt een reservering van 80 euri gedaan op je creditcard en het verbruik wordt dan daarmee verrekend.ASW1 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:51:
Ik zie inderdaad dat de website van Landal de Wedderplassen aangeeft dat alle huisjes een eigen lader hebben. Kan ook nergens een prijs vinden. Het zou me niet verbazen als ze een of ander intern verrekeningssysteem hebben opgezet waarbij je automatisch wordt aangeslagen bij het uitchecken.
Allemaal erg wazig en het maakt me redelijk argwanend.
En in de wallbox app zelf kun je het ook niet zien, ik neem aan dat je dat al geprobeerd hebt?Dropje schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:55:
[...]
Klopt. Je moet laden met de Wallbox app, dan wordt een reservering van 80 euri gedaan op je creditcard en het verbruik wordt dan daarmee verrekend.
Allemaal erg wazig en het maakt me redelijk argwanend.
In het algemeen geldt dat hoe beter men het laadtarief verstopt hoe groter de kans is dat je een woekertarief betaalt.
Als je er nog achter komt, ik vind het wel leuk om te weten.
Voor jezelf zou ik er van uit gaan dat het wsl stervensduur is en dat je beter elders laden kunt.
Als ik er ben geweest zal ik het laten weten.ASW1 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:59:
[...]
En in de wallbox app zelf kun je het ook niet zien, ik neem aan dat je dat al geprobeerd hebt?
In het algemeen geldt dat hoe beter men het laadtarief verstopt hoe groter de kans is dat je een woekertarief betaalt.
Als je er nog achter komt, ik vind het wel leuk om te weten.
Voor jezelf zou ik er van uit gaan dat het wsl stervensduur is en dat je beter elders laden kunt.
Bedankt voor alle reacties en hulp.
Grote kans dat het per huisje verschillend is omdat de eigenaar van het huisje dit soort dingen zelf in stelt (en waarschijnlijk niet heel laag).ASW1 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:51:
Ik zie inderdaad dat de website van Landal de Wedderplassen aangeeft dat alle huisjes een eigen lader hebben. Kan ook nergens een prijs vinden. Het zou me niet verbazen als ze een of ander intern verrekeningssysteem hebben opgezet waarbij je automatisch wordt aangeslagen bij het uitchecken.
[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 17-01-2025 17:14 ]
Zou goed kunnen ja, de stroomrekening ligt ook bij de individuele eigenaren en hun inkoop hangt maar net van hun contract af..eltron schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:14:
[...]
Grote kans dat het per huisje verschillend is omdat de eigenaar van het huisje dit soort dingen zelf in stelt (en waarschijnlijk niet heel laag).
Vaak wordt je als huiseigenaar op dit soort parken wel min of meer in een systeem gedwongen. Aangezien het een nieuw park is en alle huisjes zo'n zelfde lader hebben zou de prijs ook kunnen zijn afgesproken, al hoeft dat uiteraard niet.
Hoe wordt die prijs dan gecommuniceerd; zie je die pas als je ter plekke bent en het nummer van de lader ergens intikt ofzo?
(Mijn vader is eigenaar van een huisje bij Roompot op een iets ouder park, en daar was laatst ook een aanbod voor eigenaren om laadpunten te laten installeren. Uiteraard schreeuwend duur en een totaal onbekend merk lader gekoppeld aan een bepaald bedrijf voor de back-end/afrekenen waar je uiteraard nooit meer vanaf komt tenzij je de lader zelf vervangt)
Stond opgegeven 11KWH en dit voor elk van de twee voertuigen mogelijk.
Samen dus normaal installatie van 22KWH
Via Shell pasje was ik goedkoopst af maar hij laadde enkel aan 1,6 KWH
Ik stond hele nacht alleen te laden.
Gelukkig net 73% vol om terug huiswaarts te rijden in de dikke mist tegen gematigde snelheden.
Ik vroeg uitleg via Shell app maar dat kan nog wel even duren.
Is de kans groter dat het aan mijn wagen ligt dan aan de laadpaal ?
Opgemerkt dat ik echt tweemaal nakeek dat ik zelf geen beperking laadsnelheid had ingesteld.
Kan het aan mijn originele bekabeling liggen (normaal lekker dikke draad)
Eens thuisgekomen kon ik gewoon 3,6 (16A) aan mijn eigen thuiskabel laden.
Dat is zonder meer informatie niet te zeggen? Welke auto heb je? Heeft je auto een 3-fase omvormer die 11kW kan laden? Of is het een 1-faselader. Welke publieke laadpaal gebruikte je? Veel laadpalen laten in een app 2*11kW zien maar zijn in werkelijkheid 17kW punten, omdat de aansluiting 3x25A is.Piddybull schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:47:
Vorige nacht voor het allereerst geladen aan een publieke laadpaal in Hasselt bij B&B hotel.
Stond opgegeven 11KWH en dit voor elk van de twee voertuigen mogelijk.
Samen dus normaal installatie van 22KWH
Via Shell pasje was ik goedkoopst af maar hij laadde enkel aan 1,6 KWH
Ik stond hele nacht alleen te laden.
Gelukkig net 73% vol om terug huiswaarts te rijden in de dikke mist tegen gematigde snelheden.
Ik vroeg uitleg via Shell app maar dat kan nog wel even duren.
Is de kans groter dat het aan mijn wagen ligt dan aan de laadpaal ?
Opgemerkt dat ik echt tweemaal nakeek dat ik zelf geen beperking laadsnelheid had ingesteld.
Kan het aan mijn originele bekabeling liggen (normaal lekker dikke draad)
Eens thuisgekomen kon ik gewoon 3,6 (16A) aan mijn eigen thuiskabel laden.
Wel bijzonder. Mijn auto doet met een tweede auto aan een publieke paal dus wel eens 7-8kW, maar nooit 1,5....
Kun je meer toelichting geven?
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Grondwater staat te laag: Vattenfall schakelt 190 laadpalen uit
Ik kom niet langs de paywall.Zjanzjak schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:07:
Nooit geweten dat de grondwaterstand van die invloed kon zijn;
Grondwater staat te laag: Vattenfall schakelt 190 laadpalen uit
Lang verhaal kort:
Schijnt dat de aardpin (soort van aardlekschakelaar) van de laadpaal het grondwater moet raken voor een lage weerstand wat benodigd schijnt te zijn. Nu schijnt het grondwater te laag te staan (kan het mij moeilijk voorstellen maar goed) en zijn uit voorzorg dus 190 laadpalen uitgeschakeld. Wel van tijdelijke aard.
Sorry voor het late antwoord, Ik was belet.Pr088 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:30:
[...]
Dat is zonder meer informatie niet te zeggen? Welke auto heb je? Heeft je auto een 3-fase omvormer die 11kW kan laden? Of is het een 1-faselader. Welke publieke laadpaal gebruikte je? Veel laadpalen laten in een app 2*11kW zien maar zijn in werkelijkheid 17kW punten, omdat de aansluiting 3x25A is.
Wel bijzonder. Mijn auto doet met een tweede auto aan een publieke paal dus wel eens 7-8kW, maar nooit 1,5....
Kun je meer toelichting geven?
Ik rijd met een Ssangyong Korando E-motion en het zou dus inderdaad met 1 fase lader als omvormer zijn waardoor dit zo traag werkt.
Exploitant : EV-BOX ,connector 11 kw 2/2
Ik laadde dus met extra dikke kabel en zeker niet met de granny die ik thuis gebruik.
het blijft toch wel een raadsel.
Wat ik dus vreemd vind is dat ik thuis gewoon 16A / 3,5 kwh probleemloos kan laden ...
[ Voor 6% gewijzigd door Piddybull op 18-01-2025 00:07 ]
Dank voor de bump.
De code, die was van mij, maar de site wordt via Jeroen Horlings van de tweakers redactie gehost. Dit naar aanleiding van het elektrisch rijden boek welke enkele jaren geleden uitgebracht is.
@Yero Kan je even controleren?
Thx! Gefixt voor nudatabeestje schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:22:
[...]
Dank voor de bump.
De code, die was van mij, maar de site wordt via Jeroen Horlings van de tweakers redactie gehost. Dit naar aanleiding van het elektrisch rijden boek welke enkele jaren geleden uitgebracht is.
@Yero Kan je even controleren?
Dan vraag ik me serieus af of alle woningen hier ook geen last van hebben? Die hebben ook al jaren (en jaren) een aardpin en wordt ook nooit meer na gemeten... Lijkt me voor iedereen een gevaarlijke situatie.DEN BOSCH - 190 laadpalen voor elektrische auto’s in Brabant zijn momenteel uitgeschakeld door een te lage grondwaterstand. Het duurt nog ongeveer drie weken voor de energieleverancier de palen weer aan de praat heeft.
Eelco van den Heuvel 17-01-25, 16:11
De aardpin, zeg maar de aardlekschakelaar van een laadpaal, moet voor een lagere weerstand het grondwater raken. Als dat grondwater te laag is er geen contact en is de weerstand hoger dan de Vattenfalnorm. ,,Je wil geen hoge weerstand”, zegt woordvoerder Hidde Kuik van Vattenfall. Een hoge weerstand kan storingen veroorzaken.
Een monteur slaat de aardpin dan weer dieper de grond in, zodat er weer contact is met het grondwater en de weerstand daalt.
Het euvel werd ontdekt tijdens een jaarlijkse keuring van de laadpalen. Het komt niet zo vaak voor.
Mis nooit meer het laatste nieuws
Krijg een melding bij belangrijk nieuws over Algemeen.
Droog tot zeer nat
De grondwaterstand in Brabant varieert op dit moment enorm, van droog tot zeer nat. De 190 laadpalen, verspreid over een aantal gemeenten, vormen 2 procent van het totale aantal in Brabant en Limburg, aldus Kuik. Een monteur is momenteel bezig om de aardpinnen dieper de grond in te slaan, zodat de laadpalen weer kunnen functioneren.
Een woordvoerder Essent laat weten er vooralsnog niet vanuit te gaan dat de Brabantse energieleverancier ook laadpalen uitschakelt.
Had eigenlijk dezelfde vraag.jongetje schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:41:
[...]
[...]
Dan vraag ik me serieus af of alle woningen hier ook geen last van hebben? Die hebben ook al jaren (en jaren) een aardpin en wordt ook nooit meer na gemeten... Lijkt me voor iedereen een gevaarlijke situatie.
Maar wellicht komt het bij elektrisch laden wat nauwer vanwege de hoge stromen en vanwege de beveiligingen die in de diverse systemen zijn ingebouwd. Je leest wel vaker dat bijvoorbeeld een granny weigert te laden als de aarding niet goed is.
Lijkt oplossing voor mijn identiek probleem.eltron schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:13:
[...]
. Je leest wel vaker dat bijvoorbeeld een granny weigert te laden als de aarding niet goed is.
Erg goeie granny maar start niet vanzelf op door aardlekprobleem.
5 seconde duwen (tip van fabrikant om zaakje te omzeilen) en start feilloos.
Vraag is dan wel hoe veilig dit allemaal wel is...
Ik woon naast beekje , zware leemgrond.
Enige probleem is dat ik hem niet van op afstand kan bedienen met slim stopcontact.
[ Voor 12% gewijzigd door Piddybull op 18-01-2025 11:51 ]
Er zijn genoeg mensen met een laadpaal thuis, zonnepanelen en elektrisch koken, dat vraagt net zoveel stroom.eltron schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:13:
[...]
Had eigenlijk dezelfde vraag.
Maar wellicht komt het bij elektrisch laden wat nauwer vanwege de hoge stromen en vanwege de beveiligingen die in de diverse systemen zijn ingebouwd. Je leest wel vaker dat bijvoorbeeld een granny weigert te laden als de aarding niet goed is.
Het gaat wat off topic, maar die apparaten zijn (meestal) niet zodanig beveiligd dat ze helemaal niet starten als er onvoldoende of gebrekkige aarding is.jongetje schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:09:
[...]
Er zijn genoeg mensen met een laadpaal thuis, zonnepanelen en elektrisch koken, dat vraagt net zoveel stroom.
Blijft dat het verbazingwekkend is dat Vattenfall in deze tijd 190palen uit voorzorg uitschakelt omdat de grondwaterstand te laag zou zijn.
In Vught zeggen ze dat het gaat om de stabiliteit van de verankering van de laadpalen in de grond.
Dat klinkt dan nog onwaarschijnlijker. Net als dat het 4 weken zou kosten om het op te lossen.
Hoeveel tijd kost het slaan van een aardpin?
En als je er dan met 2 teams een stuk of 20 per dag doet?
Dan beginnen ze waarschijnlijk pas na 3weken?
[ Voor 53% gewijzigd door eltron op 18-01-2025 14:44 ]
- Niets in aanschaf kost
- Niets per maand kost
- 0ct opslag per kWh
- 0ct opslag per minuut
- 0ct opslag starttarief
- Werkt op de meeste palen in Europa
Als bonus: achteraf betalen op factuur. Je hebt wel een KvK nummer nodig, maar dat heeft iedereen of zijn broer of buurman wel. Betalingen kunnen gewoon vanaf een privé bankrekening lopen.
Ik gebruik hem al een tijdje, hij doet wat er belooft wordt.
[ Voor 5% gewijzigd door Malarky op 18-01-2025 14:53 ]
Alles is gratis, ze berekenen alleen CPO door.Malarky schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:53:
Radius Fleetpass, weinig voorbij gekomen en denk ik voor iedereen interessant om in de auto te hebben liggen. Enige CPO pas in Nederland die via laadpas.com:
- Niets in aanschaf kost
- Niets per maand kost
- 0ct opslag per kWh
- 0ct opslag per minuut
- 0ct opslag starttarief
Als bonus: achteraf betalen op factuur. Je hebt wel een KvK nummer nodig, maar dat heeft iedereen of zijn broer of buurman wel. Betalingen kunnen gewoon vanaf een privé bankrekening lopen.
Wat is het businessmodel? waar leven zij dan van?
Waar zit het addertje onder het gras?
Ongekend eigenlijk he.. Je zult maar in een gebied wonen waar ze dus 3/4 van die laadpalen uitschakelen en dus nu niet meer op loopafstand van het huis kunt opladen..eltron schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:15:
[...]
Het gaat wat off topic, maar die apparaten zijn (meestal) niet zodanig beveiligd dat ze helemaal niet starten als er onvoldoende of gebrekkige aarding is.
Blijft dat het verbazingwekkend is dat Vattenfall in deze tijd 190palen uit voorzorg uitschakelt omdat de grondwaterstand te laag zou zijn.
In Vught zeggen ze dat het gaat om de stabiliteit van de verankering van de laadpalen in de grond.
Dat klinkt dan nog onwaarschijnlijker. Net als dat het 4 weken zou kosten om het op te lossen.
Hoeveel tijd kost het slaan van een aardpin?
En als je er dan met 2 teams een stuk of 20 per dag doet?
Dan beginnen ze waarschijnlijk pas na 3weken?
Doet zo af van het elektrisch rijden..
Of een mooie impuls voor de pilot met kabelgoten in VughtJordyz schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:36:
[...]
Ongekend eigenlijk he.. Je zult maar in een gebied wonen waar ze dus 3/4 van die laadpalen uitschakelen en dus nu niet meer op loopafstand van het huis kunt opladen..
en als die goed uitpakt op veel meer plekken toe te passen. Geen oprit meer nodig om legaal thuis te kunnen laden.
(en I know, thuisladen is een ander topic, maar het gaat hier om de (on)beschikbaarheid van de publieke palen en de mogelijke alternatieven).
[ Voor 10% gewijzigd door eltron op 18-01-2025 15:59 ]
Maar op hun eigen site staat dat ze wel kosten berekenen:Malarky schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:53:
Radius Fleetpass, weinig voorbij gekomen en denk ik voor iedereen interessant om in de auto te hebben liggen. Enige CPO pas in Nederland die via laadpas.com:
- Niets in aanschaf kost
- Niets per maand kost
- 0ct opslag per kWh
- 0ct opslag per minuut
- 0ct opslag starttarief
bron: https://www.radiusfuelsol...tankpas/fleetpass-hybrid/Scherpe brandstof- en transparante elektriciteitsprijzen.Met onze laadpas heeft u de mogelijkheid om brandstof te tanken voor hybride voertuigen. U betaalt €3 per maand per hybride laadpas en €0.45 per laadsessie en geen toeslagen op kWh. Is de auto volledig elektrisch? Dan betaalt u slechts €1 per maand per elektrische laadpas en €0,70 per laadsessie en geen toeslagen op kWh.
Hebben ze wellicht het kostenmodel inmiddels aangepast?
Als aanvulling hierop zie ik lantaarnpalen met 2 laders erin verwerkt. Je auto op de parkeerplaats voor je huis en laden dmv de lantaarnpaal.eltron schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:58:
[...]
Of een mooie impuls voor de pilot met kabelgoten in Vught
en als die goed uitpakt op veel meer plekken toe te passen. Geen oprit meer nodig om legaal thuis te kunnen laden.
(en I know, thuisladen is een ander topic, maar het gaat hier om de (on)beschikbaarheid van de publieke palen en de mogelijke alternatieven).

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V116 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Da's hier al eerder 'voorgesteld', maar wie moet de bedrading naar die lantaarnpalen gaan verzwaren (of zelfs uitbreiden)?SatScan schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:32:
Als aanvulling hierop zie ik lantaarnpalen met 2 laders erin verwerkt. Je auto op de parkeerplaats voor je huis en laden dmv de lantaarnpaal.
De lantaarnpalen in de nieuwere/jongere wijken zijn LED, daar zal geen heel dikke kabel voor aangelegd zijn, en al zal die bedrading per groep lantaarnpalen zwaar genoeg zijn, dan is een ladende auto zelfs op 1 fase al een grotere verbruiker dan een hele straat aan verlichting.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Mooie eerste post in dit topic, hulde.Jordyz schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:36:
Ongekend eigenlijk he.. Je zult maar in een gebied wonen waar ze dus 3/4 van die laadpalen uitschakelen en dus nu niet meer op loopafstand van het huis kunt opladen..
'Je zult maar....' (altijd leuk in te vullen met vele dooddoeners trouwens).
Omdat er, tijdelijk, voor een klein aantal ev-rijders, een paar laadpalen buiten dienst staan, doet dit af?Jordyz schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:36:
Uh huh.
Was zeker geen 'klaagpost', zelf al een aantal jaar zeer tevreden met elektrisch rijden zowel prive als zakelijk met een bedrijfsauto.Zjanzjak schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:11:
[...]
Mooie eerste post in dit topic, hulde.![]()
'Je zult maar....' (altijd leuk in te vullen met vele dooddoeners trouwens).
[...]
Omdat er, tijdelijk, voor een klein aantal ev-rijders, een paar laadpalen buiten dienst staan, doet dit af?
Uh huh.
Alleen het jammere is dat dit soort nieuwsberichten het algeheel beeld weer aantast. Elektrisch rijden is afgelopen jaar niet bepaald goed in het nieuws gekomen, minder auto's verkocht, belasting en bereikbaarheid van laadpalen. Terwijl er aan de andere kant vergeleken met 3 jaar geleden grote stappen zijn gemaakt voor elektrisch rijden. Nog even en de 'smoes' ik wil gewoon benzine want dan kan ik 1000 km in een keer rijden is bijna van tafel.. Want dan zou het ook met 1 elektrische lading kunnen over een tijdje.
Klein gedeelte elektrische rijders, je zult maar in een plaats wonen waarbij je afhankelijk bent van de openbare laadpalen. Hier in de regio zit bijvoorbeeld op 9/10 aanbieders Vattenfal. Niet iedereen heeft een oprit om de auto aan de laadpaal te hangen. Beetje hetzelfde als dat er van die 'stugge' personen op de aardbol rondlopen die hun oude benzine auto bij een laadpaal zetten
Mwoah, algeheel beeld wat soms wel heel gemakkelijk te weerleggen is.Jordyz schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:45:
Alleen het jammere is dat dit soort nieuwsberichten het algeheel beeld weer aantast. Elektrisch rijden is afgelopen jaar niet bepaald goed in het nieuws gekomen, minder auto's verkocht, belasting en bereikbaarheid van laadpalen.
Zo maar een voorbeeld, deze is dan aangaande verkoop ev's;
:strip_exif()/f/image/V3ceVCqyEAJibnl7qYO3wiLl.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus hoe bedoelt men dan met minder elektrische auto's verkocht terwijl ze in de bovenste regionen verkeren bij de kenteken-registratie? En zo zijn er wel meer voorbeelden, zoals je zelf waarschijnlijk ook wel weet.
Ja een klein, heel klein, gedeelte van de ev-rijders is nu, voor even, de pineut. Eens, maar denk dat het gros van dat groepje het allemaal wel gelooft. Op die ene lease-rijder na die door zijn werkgever 'verplicht' is elektrisch te rijden en toch nooit van overtuigd was van het elektrische rijden. Plus de facebook tokkie wappie schreeuwers maar goed, die kan je toch niet met simpele feiten overtuigen dus die laten we maar.Jordyz schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:45:
Klein gedeelte elektrische rijders, je zult maar in een plaats wonen waarbij je afhankelijk bent van de openbare laadpalen. Hier in de regio zit bijvoorbeeld op 9/10 aanbieders Vattenfal. Niet iedereen heeft een oprit om de auto aan de laadpaal te hangen. Beetje hetzelfde als dat er van die 'stugge' personen op de aardbol rondlopen die hun oude benzine auto bij een laadpaal zetten
Al met al denk ik dat het qua laadstructuur wel helemaal snor zit in ons kikkerlandje, zijn alleen die nare tariefverschillen nog waar nog wat aan gedaan dient te worden. Hopelijk snel weer verkiezingen.
Wie weet.
Percentueel in januari veel minder EV's dan in november/december 2024. Kan vertekend zijn doordat mensen nog even snel van de SEPP wilden profiteren, maar ik zou het nog even in de gaten houden.Zjanzjak schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:38:
Zo maar een voorbeeld, deze is dan aangaande verkoop ev's;
[Afbeelding]
Dus hoe bedoelt men dan met minder elektrische auto's verkocht terwijl ze in de bovenste regionen verkeren bij de kenteken-registratie? En zo zijn er wel meer voorbeelden, zoals je zelf waarschijnlijk ook wel weet.
Mocht het gedurende dit jaar toch halleluja worden (wat ik zeker hoop), dan zou alle geklaag over afbouwen voordelen voor EV's onterecht zijn. Ik ben benieuwd.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Voor benzine, bananen, tabak, enz. heb je ook geen speciale pas nodig.PeterZ(on) schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:46:
[...]
Weet je hoe groot dat bord dan gaat worden met honderden laadpas aanbieders? Weet je hoe vaak dit hier al aan de orde is geweest? Iedere app en laadpas aanbieder geeft ook aan wat de prijzen zijn, dus voor prijzen moet je daar kijken.
Zo kan het ook voor laadpalen zijn. Het kost wat het kost dat staat op het display, als je daar een tussenpersoon als een laadpas aanbieder voor bij wilt zoek je zelf maar uit wat die er als toeslag op doet.
Bij Fastned is dat al het geval, met bankpas betaal je 69ct, met Shell 76ct.
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
[ Voor 12% gewijzigd door Meestermaas op 19-01-2025 16:55 ]
Signature van nature
Grappig, ik vind laden met 'apps' dan juist weer geneuzel.Meestermaas schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:54:
Geen geneuzel met passen en gewoon betalen wanneer je laadt.
Behalve 1, maar goed, daar ben jij dan weer principieel op tegen.
De app van Tesla is ook goed, beter is er niet.
Al minstens een uurtje of 8 staan de SGZH 1.0-palen op OVO voor €0,00 per kWh.
Twee voorbeelden:
/f/image/GshZufU6ycytESdcZsRziezB.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/2LBpiEekAMLtoe98HtTO3A9F.png?f=fotoalbum_medium)
Ik heb vanmorgen nog net geladen tot ~ 10:00 en toen was dit nog niet aan de hand, maar ergens rond 12:00 merkte ik het op. Moet binnenkort/morgen wel weer even flink laden, ben benieuwd of het überhaupt gaat werken tegen de reguliere prijs, dat het gratis is of dat het een storing betreft.
Heb van mijn laadsessie vanmorgen van vóór deze prijs geen factuur ontvangen met kWh-prijs, terwijl ik die normaal wel ontvang. Nu alleen de €5 prepayment receipt, verder is het wel correct van afgeschreven en staat het goed in de app.
update: het is nu net weer hersteld naar €0,31 /kWh.
[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 19-01-2025 22:25 ]
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Het is maar stroom hoor. Denk niet dat met deze prijs hier in Nederland Musk er echt heel veel beter van wordt. Ik zie dat de inkoopprijs nu zo rond de 15 cent is per kWh en met alle kosten erbij, houdt Tesla daar niet veel aan over. Daarentegen vraagt Fastned 71 cent per kWh.Meestermaas schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:23:
Ik wil meneer Musk en zijn bedrijfsvoering niet meer steunen. Voorheen laadde ik ook altijd bij Tesla en moet toegeven, dat is het makkelijkst en meest voordelig.
De app van Tesla is ook goed, beter is er niet.
Maar goed, voor mij staat Tesla niet synoniem voor Musk, maar is het gewoon een goed georganiseerde laadinfra voor mijn auto (geen Tesla overigens... kan ik niet betalen).
Signature van nature
Locatie Badhoevedorp is regelmatig 5-10 minuten wachten. Het is daar dan echt wel chaotisch met een plek zoeken. Afgelopen zaterdag met 4 defecte palen was het lang wachten en de laadsnelheid was ook maar 75kW.
Het komt mede door alle Schiphol taxis die logischerwijs bij het corendon hotel komen laden.
Ik kijk altijd even naar onderstaande map of er al iets bij komt of op planning staat..kevertje1977 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 07:12:
Weet iemand of Tesla uberhaupt gaat uitbreiden rondom Amsterdam/Schiphol ?
Locatie Badhoevedorp is regelmatig 5-10 minuten wachten. Het is daar dan echt wel chaotisch met een plek zoeken. Afgelopen zaterdag met 4 defecte palen was het lang wachten en de laadsnelheid was ook maar 75kW.
Het komt mede door alle Schiphol taxis die logischerwijs bij het corendon hotel komen laden.
https://supercharge.info/map
Die palen zijn via shell aangeschaft maar niet van shell zelf. Shell heeft alleen de snellaad palen.Fromz schreef op maandag 20 januari 2025 @ 06:42:
Misschien ligt dit aan mij, maar hoe kan het dat bij een laadpaal van Shell (Recharge) de kWh prijs via de anwb app lager is als die van Shell R zelf?
Eigenaren van de palen bepalen zelf de prijs.
Fromz schreef op maandag 20 januari 2025 @ 06:42:
Misschien ligt dit aan mij, maar hoe kan het dat bij een laadpaal van Shell (Recharge) de kWh prijs via de anwb app lager is als die van Shell R zelf?
Plus dat Shell een prijsschema heeft van vaste prijzen. Soms is dat in je voordeel, soms in je nadeel. ANWB-pas is een ander schema (vast opslag bovenop CPO-tarief).lfah2000 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:03:
Die palen zijn via shell aangeschaft maar niet van shell zelf. Shell heeft alleen de snellaad palen.
Eigenaren van de palen bepalen zelf de prijs.
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Den Bosch heeft een vergelijkbare pilot, maar dan met een mat. Ik weet niet wie er aan mee wil doen, want als de pilot stopt zonder succes zit je met een dure paal te kijken. Vooralsnog laad ik dus openbaar.eltron schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:58:
[...]
Of een mooie impuls voor de pilot met kabelgoten in Vught
off topic maar: Een dure paal is niet per se nodig, kan ook goedkope 2e hands of granny. Zelfs nieuwe wallboxen zijn er al vanaf paar honderd euro. Bij een prijsverschil van enkele dubbeltjes tussen privé en publiek laden heb je de investering er al snel uit.s3n schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:33:
[...]
Den Bosch heeft een vergelijkbare pilot, maar dan met een mat. Ik weet niet wie er aan mee wil doen, want als de pilot stopt zonder succes zit je met een dure paal te kijken. Vooralsnog laad ik dus openbaar.
In het verleden stond ik ook regelmatig te wachten achter andere auto's bij een benzinepomp. Maar ik had daar nooit moeite mee. Waarom zou dat wel zo zijn bij een laadpaal?kevertje1977 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 07:12:
Weet iemand of Tesla uberhaupt gaat uitbreiden rondom Amsterdam/Schiphol ?
Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5
Omdat de auto bij de benzinepomp binnen een paar minuten weer weg is wellicht?Meubelmaker schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:39:
[...]
In het verleden stond ik ook regelmatig te wachten achter andere auto's bij een benzinepomp. Maar ik had daar nooit moeite mee. Waarom zou dat wel zo zijn bij een laadpaal?
Heb ze meermaals telefonisch gesproken. Het aanbod via laaspas.com is wel helemaal gratis, ze verdienen uitsluitend aan de kickback die ze van de CPO krijgen.da_Mastah schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:07:
[...]
Maar op hun eigen site staat dat ze wel kosten berekenen:
[...]
bron: https://www.radiusfuelsol...tankpas/fleetpass-hybrid/
Hebben ze wellicht het kostenmodel inmiddels aangepast?
Dus zover ik weet echt de enige volledige gratis CPO pas van Nederland.
Ach, je hebt gelijk. Maar......... benzine tanken duurt maar eventjes, laadtijd duurt meestal langer. Niet zo mee zitten, want zitten is het nieuwe roken. EV's roken niet. (grapje).MikeyMan schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:44:
[...]
Omdat de auto bij de benzinepomp binnen een paar minuten weer weg is wellicht?
Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5
En 5-10 minuten is niet een paar minuten?MikeyMan schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:44:
[...]
Omdat de auto bij de benzinepomp binnen een paar minuten weer weg is wellicht?
Signatures zijn voor boomers.
Ja als je per ongeluk geluk hebt... Maar dat weet je van tevoren niet natuurlijk.Maasluip schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:15:
[...]
En 5-10 minuten is niet een paar minuten?
Als er nog vier wachtenden voor je zijn die allemaal nog een uur moeten laden ben je gezien.
[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 20-01-2025 15:17 ]
Er zijn daar 32 plekken (als alles werkt), dus de kans dat je op die 4 moet wachten is heel erg klein.MikeyMan schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:16:
[...]
Ja als je per ongeluk geluk hebt...
Als er nog vier wachtenden voor je zijn die allemaal nog een uur moeten laden ben je gezien.
Of anders gezegd: de kans dat er net voor je 32 auto's aankomen die allemaal 1 uur moeten laden (waardoor je dus wel een uur wachttijd hebt) is klein.
Of nog anders gezegd: als er een continu gespreid aanbod is van auto's die 1 uur moeten laden dan is je wachttijd 2 minuten als er verder niemand staat te wachten.
[ Voor 13% gewijzigd door Maasluip op 20-01-2025 15:26 ]
Signatures zijn voor boomers.
Juist een grote locatie met 32 stalls is gewoon megairritant als alles vol is.kevertje1977 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 07:12:
Locatie Badhoevedorp is regelmatig 5-10 minuten wachten. Het is daar dan echt wel chaotisch met een plek zoeken.
Kun je de strijd aan met voordringende taxichauffeurs, dat werk.
Even wachten is niet zo erg als er een overzichtelijke wachtrij zou bestaan, maar zo'n chaos is gewoon stressvol, ik zou daar ook geen trek in hebben.
Precies dit wat je zegt. Het is geen logische rij want er is daar geen ruimte voor een nette rij wachtende auto's.ASW1 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:55:
[...]
Juist een grote locatie met 32 stalls is gewoon megairritant als alles vol is.
Kun je de strijd aan met voordringende taxichauffeurs, dat werk.
Even wachten is niet zo erg als er een overzichtelijke wachtrij zou bestaan, maar zo'n chaos is gewoon stressvol, ik zou daar ook geen trek in hebben.
De wachtenden staan onder de slagboom door richting de provinciale weg.
Daarnaast zijn er een paar palen defect wat het ook on-overzichtelijk maakt.
En omdat het allemaal bezet is, gaat het laden ook maar met 75kW (afgelopen zaterdag) waardoor het nog langer duurt.
Het zou ideaal zijn als er aan de andere kant van Amsterdam ook een Tesla laad-locatie komt (Van der Valk Oostzaan ?) of als er iets komt op Schiphol zelf. 70% van de gebruikers heeft een blauwe kentekenplaat dus ik vermoed dat als de taxis op schiphol kunnen laden tijdens het wachten dat het bij deze locatie ook minder druk zal zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door kevertje1977 op 20-01-2025 16:10 ]
Enig idee hoe ik tarieven van zeer specifieke laadpalen (bij mij om de hoek) dan kan checken qua tarief?Malarky schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:48:
[...]
Heb ze meermaals telefonisch gesproken. Het aanbod via laaspas.com is wel helemaal gratis, ze verdienen uitsluitend aan de kickback die ze van de CPO krijgen.
Dus zover ik weet echt de enige volledige gratis CPO pas van Nederland.
Aparte laadplekken voor taxi's rond Amsterdam (lees: Schiphol) is geen overbodige luxe, die lui blijven gewoon staan en pluggen rustig met 90% batterij in. In dit geval heb ik over Fastned locaties. En meestal kijken je ze pissed aan als jij gewoon wil laden. Zeer vervelend.kevertje1977 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:09:
[...]
Precies dit wat je zegt. Het is geen logische rij want er is daar geen ruimte voor een nette rij wachtende auto's.
En omdat het allemaal bezet is, gaat het laden ook maar met 75kW (afgelopen zaterdag) waardoor het nog langer duurt.
Het zou ideaal zijn als er aan de andere kant van Amsterdam ook een Tesla laad-locatie komt (Van der Valk Oostzaan ?) of als er iets komt op Schiphol zelf. 70% van de gebruikers heeft een blauwe kentekenplaat dus ik vermoed dat als de taxis op schiphol kunnen laden tijdens het wachten dat het bij deze locatie ook minder druk zal zijn.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Fijn als je zo relaxt bent, nooit haast en zo.Meubelmaker schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:39:
[...]In het verleden stond ik ook regelmatig te wachten achter andere auto's bij een benzinepomp. Maar ik had daar nooit moeite mee. Waarom zou dat wel zo zijn bij een laadpaal?
Ik heb om een of andere reden altijd een hekel gehad aan wachten.
Dus vroeger deed ik dat bij fosiel ook niet, bij wachtrij reed ik door naar de volgende optie.
En feitelijk doe ik dat bij elektrisch nog steeds.
Waarbij het voordeel wel is dat je meestal al voordat je aankomt kunt zien dat het vol is.
(maar als iedereen mijn gedrag zou vertonen wordt het bij die volgende lader ook lekker druk)
Vlakbij busstion Schiphol Noord staat een Tesla SuC. Hier staan louter taxi’s. Weet niet eens of die locatie openbaar is of alleen voor taxi’s. Als je er niet bekend ben, rij je er niet makkelijk heen.kevertje1977 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:09:
[...]
Precies dit wat je zegt. Het is geen logische rij want er is daar geen ruimte voor een nette rij wachtende auto's.
Kia Niro-EV 2024
Yup, 16 superchargers staan daar net ten westen van de McDonald's. Lokatie is ook onbekend op https://supercharge.info/mapFreak187 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:36:
[...]
Vlakbij busstion Schiphol Noord staat een Tesla SuC. Hier staan louter taxi’s. Weet niet eens of die locatie openbaar is of alleen voor taxi’s. Als je er niet bekend ben, rij je er niet makkelijk heen.
Is voor taxi's bedoeld, slagboom is stuk. Geen idee of je moet zijn gewhitelist om daar te kunnen laden, maar het valt te proberen.
:strip_exif()/f/image/T55P5MGPnSRd80kua10wjZ4f.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h7OayMBTuoBvvOwjwRSOg3nq.jpg?f=fotoalbum_large)
Even een mailtje naar taxi-charging-nl@tesla.com sturen met je kenteken.eltron schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:03:
taxi only en max 40 minuten. Wellicht kun je daar al wonnaby Uberchauffeur ook terecht?
Al kun je je ook afvragen of dat niet is voor die slagboom die verdwenen is.
Misschien gewoon eens proberen en kijken of het werkt.
:strip_exif()/f/image/aQ0snUXho6xPmA2vpABrqXFN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door ASW1 op 20-01-2025 22:24 ]
En het tarief is dan ook onbekend ?ASW1 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:55:
[...]
Yup, 16 superchargers staan daar net ten westen van de McDonald's. Lokatie is ook onbekend op https://supercharge.info/map
Is voor taxi's bedoeld, slagboom is stuk. Geen idee of je moet zijn gewhitelist om daar te kunnen laden, maar het valt te proberen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Fastned rekent inmiddels 74 cent. Shell hanteert ook 76 cent op snelladers met een CPO tarief van 84 of 89 cent, zoals Allego of BP. De opslag kan dus ook een korting zijn, het is maar net welk voorbeeld je gebruikt.MarkV6 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:08:
[...]
Voor benzine, bananen, tabak, enz. heb je ook geen speciale pas nodig.
Zo kan het ook voor laadpalen zijn. Het kost wat het kost dat staat op het display, als je daar een tussenpersoon als een laadpas aanbieder voor bij wilt zoek je zelf maar uit wat die er als toeslag op doet.
Bij Fastned is dat al het geval, met bankpas betaal je 69ct, met Shell 76ct.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Ik heb deze prijzen voor snelladers in mijn shell pas (via het bedrijf). De snelladers van Total (Spirii) zijn € 0,99; Ionity € 0,65; Vattenfall (McDonalds) € 0,65; Fastned € 0,74; BP € 0,85 ; Shell (snelweg) € 0,75; Shell (niet snelweg) € 0,73.Hachy schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:49:
[...]
Fastned rekent inmiddels 74 cent. Shell hanteert ook 76 cent op snelladers met een CPO tarief van 84 of 89 cent, zoals Allego of BP. De opslag kan dus ook een korting zijn, het is maar net welk voorbeeld je gebruikt.
/f/image/q4mId07h0DtPoejf1k4hPNQk.png?f=fotoalbum_large)
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Klopt, maar het wordt er niet duidelijker opHachy schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:31:
De zakelijke passen van Shell hebben andere tariefstructuren.
Ik kan me niet voorstellen dat werkgevers en particulieren dit soort bizarre tarieven blijven betalen. Als werkgever had ik de EV uit mijn te bestellen leasauto's gehaald. 99 ct / kWh. Hoe dan? 2 kWh kost netzoveel als een liter diesel. Met de 1 rijdt je nu 10km met de ander 20. Los van aanschaf, restwaarde, wegenbelasting. Echt bizar.lfah2000 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:48:
[...]
Ik heb deze prijzen voor snelladers in mijn shell pas (via het bedrijf). De snelladers van Total (Spirii) zijn € 0,99; Ionity € 0,65; Vattenfall (McDonalds) € 0,65; Fastned € 0,74; BP € 0,85 ; Shell (snelweg) € 0,75; Shell (niet snelweg) € 0,73.
[Afbeelding]
Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit
Ik denk dat leasebedrijven wel korting zullen krijgen en dat je waarschijnlijk moet kijken naar tarieven die je betaalt als je een Ionity abo hebt.Devke schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:52:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat werkgevers en particulieren dit soort bizarre tarieven blijven betalen. Als werkgever had ik de EV uit mijn te bestellen leasauto's gehaald. 99 ct / kWh. Hoe dan? 2 kWh kost netzoveel als een liter diesel. Met de 1 rijdt je nu 10km met de ander 20. Los van aanschaf, restwaarde, wegenbelasting. Echt bizar.
Op tankkaarten krijgen leasebedrijven ook kortingen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Met een korting van 25% kom je nog niet uit denk ik. Als ik dit moet betalen als Piet Particulier dan maak ik een mooie bloembak van de EV 😜Tommie12 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:59:
[...]
Ik denk dat leasebedrijven wel korting zullen krijgen en dat je waarschijnlijk moet kijken naar tarieven die je betaalt als je een Ionity abo hebt.
Op tankkaarten krijgen leasebedrijven ook kortingen.
Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2