[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 194 ... 232 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:54
Devke schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:01:
[...]

Met een korting van 25% kom je nog niet uit denk ik. Als ik dit moet betalen als Piet Particulier dan maak ik een mooie bloembak van de EV 😜
Ach... bij heel veel auto's in België wordt er vooral geladen op de oprit (32ct krijg ik daar voor), of bij de werkgever of bij AC palen.
Het aandeel snelladen wordt wel eens overschat.
Ik laad dan meestal bij Tesla aan ca 40ct.
Alles samen valt dat nogal mee.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01:00
Zo, ben nog niet zo lang aan het laden, net een maandje, maar de ondoorzichtigheid qua tarieven stoort me nu al behoorlijk. Ik ben dus particuliere lader met een hybride auto. In mijn hoofd zit ergens een rekensom waarbij 50 cent per kwh het omslagpunt is dat benzine goedkoper is.

Vorige maand was ik nog redelijk enthousiast over de 2 laadpalen direct om de hoek waar ik woon, lekker dichtbij en een tarief van 41 cent. Per 1-1-2025 stegen die tarieven al naar 44 cent, maar oke, dat was blijkbaar een verhoging die eraan kwam. Echter kijk ik nu in de app en zie ik dat de tarieven voor beide palen ineens 54 cent zijn. :( 8)7

Als het zo grillig is, dan slaat het toch nergens op? Plus dat dit een verhoging is van bijna 25%... In de buurt zie ik nu nog een andere laadpaal wel op het oude tarief staan, ook heel dichtbij... Plus dat er nog een laadpaal in de straat is aangekondigd. Ben benieuwd waar die qua tarief dan op komt.

Maar al met al, mijn eerste ervaring na een maand is dat het een ondoorzichtige brei aan tarieven en beleid is. Een handige app die daarbij helpt en het beste tarief uitzoekt zou welkom zijn maar tot nu toe ben ik constant apps van MSP's aan het downloaden en kijken wat zij qua tarieven hanteren :+

[ Voor 12% gewijzigd door Sjoerd001 op 22-01-2025 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:05
Tommie12 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:12:
[...]

Ach... bij heel veel auto's in België wordt er vooral geladen op de oprit (32ct krijg ik daar voor), of bij de werkgever of bij AC palen.
Het aandeel snelladen wordt wel eens overschat.
Ik laad dan meestal bij Tesla aan ca 40ct.
Alles samen valt dat nogal mee.
AC laden hier ook 9 van de 10x. Tesla ben ik mee gestopt. Iets met fratsen van de eigenaar van het bedrijf. Maar das voor een ander topic.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-09 10:03
hebben jullie ook last van de de shell recharge app je account steeds uitlogd.

met andere woorden, ik open de app en dan moet ik weer inloggen. ik weet natuurlijk niet mijn wachtwoord uit het hoofd.

rete irritant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
murky123 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:07:

met andere woorden, ik open de app en dan moet ik weer inloggen. ik weet natuurlijk niet mijn wachtwoord uit het hoofd.

rete irritant
Irritant inderdaad

Daarnaast een goed moment om een met wachtwoord manager te gaan werken zoals bv Bitwarden (gratis).

Naast veilig bewaren van je wachtwoorden, het genereren van onmogelijk zelf te onthouden wachtwoorden kunnen de meeste van deze managers ook logins voor je invullen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dropje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-09 08:04

Dropje

Nissan Ariya Engage SV

Sjoerd001 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:29:
Zo, ben nog niet zo lang aan het laden, net een maandje, maar de ondoorzichtigheid qua tarieven stoort me nu al behoorlijk. Ik ben dus particuliere lader met een hybride auto. In mijn hoofd zit ergens een rekensom waarbij 50 cent per kwh het omslagpunt is dat benzine goedkoper is.

Vorige maand was ik nog redelijk enthousiast over de 2 laadpalen direct om de hoek waar ik woon, lekker dichtbij en een tarief van 41 cent. Per 1-1-2025 stegen die tarieven al naar 44 cent, maar oke, dat was blijkbaar een verhoging die eraan kwam. Echter kijk ik nu in de app en zie ik dat de tarieven voor beide palen ineens 54 cent zijn. :( 8)7

[Afbeelding]

Als het zo grillig is, dan slaat het toch nergens op? Plus dat dit een verhoging is van bijna 25%... In de buurt zie ik nu nog een andere laadpaal wel op het oude tarief staan, ook heel dichtbij... Plus dat er nog een laadpaal in de straat is aangekondigd. Ben benieuwd waar die qua tarief dan op komt.

Maar al met al, mijn eerste ervaring na een maand is dat het een ondoorzichtige brei aan tarieven en beleid is. Een handige app die daarbij helpt en het beste tarief uitzoekt zou welkom zijn maar tot nu toe ben ik constant apps van MSP's aan het downloaden en kijken wat zij qua tarieven hanteren :+
Welke kaart gebruik je hiervoor? Als ik met de Vattenfall kaart kijk dan geeft die 0,38 per kWh aan plus 0,35 per sessie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GillisZwarr
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:18

rete irritant
Even klikken op het icoontje Laadpunt en dan worden de gegevens geladen en ben je ingelogd…
Tenminste dat werkt bij mij….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01:00
Dropje schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:23:
[...]

Welke kaart gebruik je hiervoor? Als ik met de Vattenfall kaart kijk dan geeft die 0,38 per kWh aan plus 0,35 per sessie.
Top, hier hoopte ik ook op met het plaatsen van het bericht, de goede tips :)

Ik heb Vattenfal tijdens de keuze voor laadpas weleens bekeken, toen scheelde het niet veel, maar nu wel. Dus ga een 2e pas naast mijn ANWB pas aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:53
jeroenkb schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:22:
[...]

Irritant inderdaad

Daarnaast een goed moment om een met wachtwoord manager te gaan werken zoals bv Bitwarden (gratis).

Naast veilig bewaren van je wachtwoorden, het genereren van onmogelijk zelf te onthouden wachtwoorden kunnen de meeste van deze managers ook logins voor je invullen
Ik wordt er ook steeds uitgegooid (wel Bitwarden, maar dan nog.. irritant), nu kan ik helemaal niet inloggen (er ging iets fout - bericht).

Deze week ook al met geen mogelijkheid een cc toe te voegen aan het account. Ik wil morgen eerste keer publiek laden.. gaat toch een Fastned worden denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:43
Sjoerd001 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:58:
[...]

Top, hier hoopte ik ook op met het plaatsen van het bericht, de goede tips :)

Ik heb Vattenfal tijdens de keuze voor laadpas weleens bekeken, toen scheelde het niet veel, maar nu wel. Dus ga een 2e pas naast mijn ANWB pas aanvragen.
Met Electroverse zie ik 'm nog voor €0,42/kWh staan. Vattenfal is beter, maar er zijn dus meer goedkope opties.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:03
In het kader van wat opmerkingen in dit topic over lantaarn laadpalen vond ik het wel leuk om deze even te delen.
Gisteravond in Dortmund geladen bij deze lantaarnlaadpaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhSWlosKC6G1vEDaFNkJyGn0H8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aVuL08zinTmpnvMF1a5Anojy.jpg?f=fotoalbum_large

Wel peperduur, maar stond toevallig in de buurt van het Restaurant waar we een hapje wilden eten op de terugreis van wintersport. In zo'n geval ben ik allang blij dat ik kan laden, en maakt het niet zo uit wat het kost (0,89/kWh in dit geval).

Het gaat mij er meer om dat het een praktijkvoorbeeld is hoe de bestaande lantaarnpaalinfrastructuur wordt aangewend voor laadmogelijkheden. Zoals je kunt zien op de foto hebben ze bovendien de parkeerplek zo ingericht dat je voor de helft op de stoep mag staan en (niet zichtbaar op de foto) ook aangegeven dat je daar alleen mag staan om te laden. De laadpaal zelf was ook even wennen, zo'n geval waarbij je de stekker een kwart slag moet draaien om hem in de laadpaal te krijgen.
Dus met wat creativiteit is er best iets mogelijk wil ik maar zeggen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-09 17:49
Je ziet alleen een laadpaal tegen een lantaarnpaal zitten. Dat de lantaarnpaal infrastructuur gebruikt wordt is een aanname die niet klopt. Tenzij je met iets van 1kW laad, dan wil ik het wel geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-09 08:04

Dropje

Nissan Ariya Engage SV

vanaalten schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:44:
[...]

Met Electroverse zie ik 'm nog voor €0,42/kWh staan. Vattenfal is beter, maar er zijn dus meer goedkope opties.
Zeker.
Ik gebruik de Go Charge app wel eens om te kijken. In de app kun je de kaarten opnemen die je hebt en dan kun je via de app zien welke kaart het goedkoopst is voor de betreffende paal.
Enige nadeel is dat de app niet altijd helemaal up-to-date is helaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

rete irritant
Ja zeker, maar de Shell app is sowieso gebouwd door drie bavianen en een scrum master. Wat een draak van een app is dat. Als je op het kaartje iets aantikt zoomt die volledig uit en weet ik wat voor onzin. Ik ben maar gewoon gestopt met het gebruiken hiervan. ;w

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
True schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:02:
[...]

Ja zeker, maar de Shell app is sowieso gebouwd door drie bavianen en een scrum master. Wat een draak van een app is dat. Als je op het kaartje iets aantikt zoomt die volledig uit en weet ik wat voor onzin. Ik ben maar gewoon gestopt met het gebruiken hiervan. ;w
tja, shell recharge is het goedkoopst bij mij, dus ik zal het wel blijven gebruiken ondanks de slechte app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

murky123 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:06:
[...]

tja, shell recharge is het goedkoopst bij mij, dus ik zal het wel blijven gebruiken ondanks de slechte app
Shell recharge is de standaard bij mij WG, dus die gebruik ik ook. Maar de app heb ik er eigenlijk niet bij nodig, of gebruik je die om te zien wat je her en der moet betalen? Dan kan ik het gebruiken. Maar met puur het pasje kan ik ook uit de voeten.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:45
janne_nl schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:53:
Je ziet alleen een laadpaal tegen een lantaarnpaal zitten. Dat de lantaarnpaal infrastructuur gebruikt wordt is een aanname die niet klopt. Tenzij je met iets van 1kW laad, dan wil ik het wel geloven.
En jouw reactie is dan geen aanname? Misschien wordt de lantaarnpaal alleen maar gebruikt om de lader te monteren en ligt er een extra kabel. Misschien ligt er voor de lantaarnpaal sowieso al een kabel die bijvoorbeeld 16A extra aankan voor een 3kW lader. Als ze zoiets in elke straat kunnen maken krijg je er heel wat laders bij zonder al te veel moeite. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:46
eltron schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:46:
In het kader van wat opmerkingen in dit topic over lantaarn laadpalen vond ik het wel leuk om deze even te delen.
Gisteravond in Dortmund geladen bij deze lantaarnlaadpaal.
[Afbeelding]

Wel peperduur, maar stond toevallig in de buurt van het Restaurant waar we een hapje wilden eten op de terugreis van wintersport. In zo'n geval ben ik allang blij dat ik kan laden, en maakt het niet zo uit wat het kost (0,89/kWh in dit geval).

Het gaat mij er meer om dat het een praktijkvoorbeeld is hoe de bestaande lantaarnpaalinfrastructuur wordt aangewend voor laadmogelijkheden. Zoals je kunt zien op de foto hebben ze bovendien de parkeerplek zo ingericht dat je voor de helft op de stoep mag staan en (niet zichtbaar op de foto) ook aangegeven dat je daar alleen mag staan om te laden. De laadpaal zelf was ook even wennen, zo'n geval waarbij je de stekker een kwart slag moet draaien om hem in de laadpaal te krijgen.
Dus met wat creativiteit is er best iets mogelijk wil ik maar zeggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDZ-N5-sCNWlVgIUDb9A2ZG6Lhs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1f1U2xS19Ktk8bTgnmhkWMXI.jpg?f=fotoalbum_large

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Devke schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:01:
[...]
Met een korting van 25% kom je nog niet uit denk ik. Als ik dit moet betalen als Piet Particulier dan maak ik een mooie bloembak van de EV 😜
Kwestie van vooral thuis laden (als je dat kan), en anders bij Tesla en Ionity met een subscription.
Fastned / Shell / Allego etc allemaal lekker links laten liggen, ik weiger meer dan 40ct/kwh te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05:40
Sjoerd001 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:29:

[Afbeelding]

Ik had ook wel verwacht dat er een overzichtelijke manier was om de prijzen van de meest gebruikers pas providers per paal te zien. Misschien nog niet tegengekomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-08 19:56
Vorig jaar hebben ze er ook eentje in Alkmaar geplaatst aan de nieuwlander nogiets straat, best grappig om te zien. Was er langs gereden maar was bezet..

https://www.alkmaar.nl/du...rn-aan-nieuwlandersingel/

[ Voor 8% gewijzigd door yannienl op 22-01-2025 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
True schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:08:
[...]

Shell recharge is de standaard bij mij WG, dus die gebruik ik ook. Maar de app heb ik er eigenlijk niet bij nodig, of gebruik je die om te zien wat je her en der moet betalen? Dan kan ik het gebruiken. Maar met puur het pasje kan ik ook uit de voeten.
het laden ansich gebruik ik de pas, maar ik kijk vaak in de app naar de laadgeschiedenis, facturen enzv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
Fromz schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:18:
[...]

Ik had ook wel verwacht dat er een overzichtelijke manier was om de prijzen van de meest gebruikers pas providers per paal te zien. Misschien nog niet tegengekomen?
er zijn diverse (goede) initiatieven, maar die dekken nooit de lading, en je weet ook nooit of dat ook echt actueel is of achterhaald

dus antwoord op je vraag mijn inziens, nee dat is er niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
janne_nl schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:53:
Infrastructuur is niet alleen de stroomkabel, maar ook de locatie, bevestiging van de lader en de parkeergelegenheid waar in dit geval zelfs een deel van de stoep hiervoor is gereserveerd.
Dus infrastructuur wordt op deze punten in elk geval gedeeld en is geen aanname.

Wat betreft de stroom heb ik niet aan de binnenkant gekeken, maar ik heb wel vastgesteld dat ik met veel meer dan 1kW heb kunnen laden, ca. 11 denk ik. Maar of ze daarvoor al dan niet nog een extra kabeltje moesten trekken is eigenlijk niet zo relevant. Stroom genoeg daar in de betreffende straat, dus ook als zij daarvoor extra kabel moesten trekken dan is die voor deze oplossing niet van belang (in termen van wel of niet mogelijk) en ook hele korte kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
EWE GO vandaag een nieuwsupdate, nog steeds storing en geen richtdatum wanneer het opgelost moet zijn..
Wel spijtig in een tijd dat bepaalde snelladers boven de 80 cent komen..
Dan is een vaste 62 cent toch wel fijner (ja.. nog steeds te duur..)..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-08 10:23
markjanssen schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:14:
[...]

Kwestie van vooral thuis laden (als je dat kan), en anders bij Tesla en Ionity met een subscription.
Fastned / Shell / Allego etc allemaal lekker links laten liggen, ik weiger meer dan 40ct/kwh te betalen.
Ja dat zou inderdaad mooi zijn, maar dat betekent voor mij een paar uurtjes per week chillen bij de snellader, mss te combineren met een carriere als hangjongere bij de Mac. :+ Goedkoopste straatpaal is 0,47 (Allego Groningen/Drenthe concessie), maar 50% van de Allego palen is concessieloos en zelfs 0,63 + blokkeertarief. Deze staan er dus ook 95% van de tijd ongebruikt bij, wat de laadruk op de rest van de palen verder opvoert. Toppertje Allego |:( .

Hopelijk komt dat Allego kortingsabonnement nog uit closed beta, want rijden is voor mij nu net zo duur als een jonge/moderne benzine (en vanaf 2026, als 75% tarief MRB: duurder).

Ik zie Jan Modaal -zonder oprit/eigen laadpaal- de komende 5 jaar dan ook zeker niet overstappen op EV (of plug-in hybride; waarom zou je als elektra per km duurder is en aanschaf ook).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:51
davidov2008 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:52:
Hopelijk komt dat Allego kortingsabonnement nog uit closed beta, want rijden is voor mij nu net zo duur als een jonge/moderne benzine (en vanaf 2026, als 75% tarief MRB: duurder).
Als jij nu je huidige situatie zo vergelijkt als Martin Kleinman komt het bij jou dan duurder uit?

Elektrisch of benzine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 02-09 13:05

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
[...]
<knip>
Ik heb inmiddels toegang tot die closed beta maar ik denk dat het nog wel even duurt. Er ontbreekt nog allerlei functionaliteit in die web-app, zoals bijvoorbeeld een zoekbalk, maar wie weet.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:32
Nog andere mensen die de gratis Chargepoint pas gebruiken? Was hier in Amsterdam altijd een prima CPO Pas, maar werkt sinds een week of wat opeens niet meer. Ook in Den Haag deed ie het niet. Allemaal Equans palen. Chargepoint support is notoir sloom, dus dacht eens kijken of anderen dit ook hebben?

Staan ook nog beste knaken op mij prepaid account, die moet ik nog maar eens zien terug te halen als het het echt niet meer gaat doen hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

Ik zie Jan Modaal -zonder oprit/eigen laadpaal- de komende 5 jaar dan ook zeker niet overstappen op EV (of plug-in hybride; waarom zou je als elektra per km duurder is en aanschaf ook).
Omdat hopelijk niet iedereen alleen maar naar de centen kijkt, maar ook naar de achterliggende reden waarom we over moeten stappen naar EV's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:06

Dennis1812

Amateur prutser

jeroenkb schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:34:
[...]

Omdat hopelijk niet iedereen alleen maar naar de centen kijkt, maar ook naar de achterliggende reden waarom we over moeten stappen naar EV's.
Klimaatreden valt ook behoorlijk weg nu Amerika besloten heeft uit klimaatakkoord te stappen en vol inzet op meer uitstoot genereren.
Nu we enkel als Europa iets willen doen aan de uitstoot en klimaatverandering is het echt hopeloos.

Met de steun van Noord Amerika hadden we wellicht iets kunnen bereiken.
Maar nu gaat Noord Amerika (specifiek USA) gewoon volop door met uitstoten, China en consorten gaat lekker door met alles verbranden wat mogelijk is. En dan willen wij als klein Europa daar een verschil in maken? Door die paar EVs? Hopeloos.

Maar overstappen op EV is ook zonder klimaat oogpunt een goed idee. Ik heb het afgelopen jaar ook gedaan.
Het rijdt uberhaubt al vele malen fijner dan een ICE. Veel stiller en rustiger. En je trekt alsnog vlotter op. Het is qua rijden gewoon echt een vooruitgang. Daarnaast is nooit meer krabben en altijd een comfortabele temperatuur ook een top vooruitgang.
Ik raad het iedereen aan.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zjanzjak schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:12:
[...]

Als jij nu je huidige situatie zo vergelijkt als Martin Kleinman komt het bij jou dan duurder uit?

Elektrisch of benzine?
15ct/kWh? Elektrisch lagere afschrijving dan benzine? Er worden wat enthousiaste aannames gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:47:
[...]

15ct/kWh? Elektrisch lagere afschrijving dan benzine? Er worden wat enthousiaste aannames gedaan.
Je leest maar een specifiek deel, waar niet eens mee gerekend is.
In de berekeningen is uitgegaan van 35ct

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 23-01-2025 11:48 . Reden: Zie topicwarning/offtopic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 21:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ZeRoC00L schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:54:
[...]

Je leest maar een specifiek deel, waar niet eens mee gerekend is.
In de berekeningen is uitgegaan van 35ct
Je leest maar een specifiek deel. Die afschrijving is wel degelijk mee gerekend.

Op de oprit laden lukt hier niet voor 15ct. En voor 35ct ben ik publiek niet klaar hier in de buurt ook. En die MRB korting geldt ook niet tot het einde der tijden.

Maakt mij niet uit verder, maar het is een beetje uit de heup.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 22-01-2025 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
MikeyMan schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:47:
[...]
Dat valt best mee hoor, hij gaat uit van 35ct/kWh, maar neemt aan dat het onder optimale omstandigheden, met eigen oprit lager kan. je moet dan denken aan o.a. dynamische tarieven en/of zonnepanelen.
Ik heb het voor mijn zonnepanelen een keer uitgerekend en kwam toen rond de 7ct uit. Maar het gaat natuurlijk om de mix, dus met wat snelladen op vakanties erbij stijgt dat wellicht naar 15 ct :) .
Als straks het salderen wordt afgeschaft wordt het relatief nog voordeliger om zoveel mogelijk zon in de batterijen van onze auto's te stoppen.

en bij de afschrijvingen wordt volgens mij uitgegaan van tweedehandssituatie waarbij momenteel wegens overaanbod van ex-lease EV die relatief gunstig zijn geprijst t.o.v. vergelijkbare 2ehands ICE.
En dit is dan gebaseerd op info uit Chatgpt. Daar mag je dan wat van vinden uiteraard.

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 22-01-2025 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 23:15:
[...]

Je leest maar een specifiek deel. Die afschrijving is wel degelijk mee gerekend.

Op de oprit laden lukt hier niet voor 15ct. En voor 35ct ben ik publiek niet klaar hier in de buurt ook. En die MRB korting geldt ook niet tot het einde der tijden.

Maakt mij niet uit verder, maar het is een beetje uit de heup.
Quote uit het artikel:

“Ik kan de auto alleen aan een publieke laadpaal laden, dat is veel duurder!”. Als ik uit ga van een publiek tarief van 0,57 euro per kWh, inclusief BTW. Dan komt er uit deze rekensom nog steeds een voordeel uit van bijna 1100,- euro voor de elektrische auto.

Maar prima, mij hoef je niet meer te overtuigen…..

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Dennis1812 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:47:
Maar overstappen op EV is ook zonder klimaat oogpunt een goed idee. Ik heb het afgelopen jaar ook gedaan.
Het rijdt uberhaubt al vele malen fijner dan een ICE. Veel stiller en rustiger. En je trekt alsnog vlotter op. Het is qua rijden gewoon echt een vooruitgang. Daarnaast is nooit meer krabben en altijd een comfortabele temperatuur ook een top vooruitgang.
Ik raad het iedereen aan.
Precies dat.
Ik snap best dat er kostenbewuste lieden zijn. Maar hoe erg is het om meer te betalen voor een beter product.
Vond het vroeger ook nooit erg om meer te betalen voor een auto die ik beter vond (en dat is subjectief uiteraard). Daar heb je dan ook extra plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:12
Die een eigen oprit en laadpaal heeft... ;)

Gedoe op vakantie is één ding, moet je altijd publiek laden dan is de businesscase gewoon oninteressant. Benzine een veel goedkopere keuze, mede door lagere afschrijving.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

hoevenpe schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 23:24:
[...]

Die een eigen oprit en laadpaal heeft... ;)

Gedoe op vakantie is één ding, moet je altijd publiek laden dan is de businesscase gewoon oninteressant. Benzine een veel goedkopere keuze, mede door lagere afschrijving.
Ik heb geen laadpaal of oprit.
Ik heb 6 publieke palen op loopafstand van Vattenfall voor 32ct per KwH, net geen 33ct geloof ik.
Ik heb het nog nooit als gedoe ervaren om daarin te prikken.

Een auto is toch compleet afgeschreven als hij weggaat. Of ouderdom of teveel mee gereden.

Ik doe niet mee aan de hype om elke 2 jaar een andere auto te kopen. Heb ik t geld niet voor ook. Een auto blijft hier staan tot hij echt op is.

[ Voor 18% gewijzigd door Dennis1812 op 22-01-2025 23:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:12

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Dennis1812 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:47:
[...]

Klimaatreden valt ook behoorlijk weg nu Amerika besloten heeft uit klimaatakkoord te stappen en vol inzet op meer uitstoot genereren.
Nu we enkel als Europa iets willen doen aan de uitstoot en klimaatverandering is het echt
Ze kunnen pas over 4 jaar er uit. Kijken welke president we dan hebben.
Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Akkoord_van_Parijs wat er 8 jaar geleden is gebeurd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:20

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik zie hier een hoop discussies die hier niet thuis horen (in andere topics eventueel wel). Kan men even kritisch nadenken over waar ze een comment plaatsen (en of dat ontopic is) alvorens dit te doen? Thanks!

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:22
Hebben jullie ook problemen met Maingau passen bij publieke Tap Electric punten?

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AutomationAdept
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 01-06 19:49
Welke laadpas wordt aangeraden om bij Allego en Shell Recharge te laden? (ww verkeer: 500km p/m)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-09 08:57
AutomationAdept schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:53:
Welke laadpas wordt aangeraden om bij Allego en Shell Recharge te laden? (ww verkeer: 500km p/m)
Het hangt o.a. af van de locatie van de laadpalen (bv. publieke AC laadpalen van Allego verschillen in tarief per regio) en of je AC (gewone laadpaal) of DC (snelladen) wilt laden.
Waar staan de laadpalen die je het meest verwacht te gebruiken?

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AutomationAdept
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 01-06 19:49
Wesco schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:57:
[...]

Het hangt o.a. af van de locatie van de laadpalen (bv. publieke AC laadpalen van Allego verschillen in tarief per regio) en of je AC (gewone laadpaal) of DC (snelladen) wilt laden.
Waar staan de laadpalen die je het meest verwacht te gebruiken?
Bij mij in de straat staat een Allego laadpaal met een prijs van ong 0,42kWh en op mijn werklocatie staan genoeg Shell Recharge laadpalen om te laden, snelladen is niet nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMD and INTEL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 31-08 21:04
Weet iemand hier of er een kleeftarief voor vattenfall incharge is? Zou graag vanavond mijn auto opladen.. maar niet met extra kosten natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:53
AMD and INTEL schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:34:
Weet iemand hier of er een kleeftarief voor vattenfall incharge is? Zou graag vanavond mijn auto opladen.. maar niet met extra kosten natuurlijk
Hangt af van de paal/regio en de gebruikte laadpas. We hebben geen glazen bol, dus het helpt als je vertelt welke laadpas je hebt en over welke laadpaal het gaat. Maar je kan dat natuurlijk dan ook net zo goed zelf opzoeken in de app van je laadpas. 😀

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:34
AMD and INTEL schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:34:
Bij eigen palen niet. Je kunt het ook gewoon checken in je Incharge app.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
gertvdijk schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:36:
[...]

Hangt af van de paal/regio en de gebruikte laadpas. We hebben geen glazen bol, dus het helpt als je vertelt welke laadpas je hebt en over welke laadpaal het gaat. Maar je kan dat natuurlijk dan ook net zo goed zelf opzoeken in de app van je laadpas. 😀
Ik heb het overal opgezocht, maar kan niks vinden. Het is zoals ik bedoelde dus de vattenfall incharge paal in Limburg. Maar dacht dat het van vattenfall wel overal hetzelfde zou zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TX0ufd-OpYxg-lA7iGZeKftmSsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EpNtgXkJsIE0wtHRE5b4X6hU.jpg?f=fotoalbum_large

Dit staat erop, maar verder geen info over verdere tarieven.

[ Voor 27% gewijzigd door AMD and INTEL op 23-01-2025 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
AMD and INTEL schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:51:
[...]
Ik heb het overal opgezocht, maar kan niks vinden. Het is zoals ik bedoelde dus de Vattenfall incharge paal in Limburg. Maar dacht dat het van vattenfall wel overal hetzelfde zou zijn?
Dat is dus niet het geval en dat ligt niet aan de CPO's maar aan de gemeenten die de concessies hebben verstrekt. De aanbestedingen zijn in verschillende perioden geweest en elke (groep van) gemeenten heeft haar eigen voorwaarden gesteld.
Het kan zelfs voorkomen dat 2 laadpalen van dezelfde aanbieder, die naast elkaar staan, verschillende condities en tarieven hebben, als de eerste laadpaal uit een andere aanbesteding komt dan de 2e.
Het is natuurlijk achteraf makkelijk om de Zwarte Piet (voor zover je dat nog zo mag noemen) bij de gemeenten neer te leggen. Zij hebben ook zo goed en zo kwaad als dat ging hun best gedaan om het te regelen. Maar het resultaat sta ik niet bij te juichen. Wat landelijke regie zou wel fijn zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
eltron schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:04:
[...]

Dat is dus niet het geval en dat ligt niet aan de CPO's maar aan de gemeenten die de concessies hebben verstrekt. De aanbestedingen zijn in verschillende perioden geweest en elke (groep van) gemeenten heeft haar eigen voorwaarden gesteld.
Het kan zelfs voorkomen dat 2 laadpalen van dezelfde aanbieder, die naast elkaar staan, verschillende condities en tarieven hebben, als de eerste laadpaal uit een andere aanbesteding komt dan de 2e.
Het is natuurlijk achteraf makkelijk om de Zwarte Piet (voor zover je dat nog zo mag noemen) bij de gemeenten neer te leggen. Zij hebben ook zo goed en zo kwaad als dat ging hun best gedaan om het te regelen. Maar het resultaat sta ik niet bij te juichen. Wat landelijke regie zou wel fijn zijn geweest.
Ik zit dus een beetje rond te kijken op die app, en heb ook veel locaties bekeken en zie nergens ook maar iets staan van een kleeftarief. Ook niet in heel andere steden. Zou het wel fijn vinden als ze de info wat duidelijker geven dan..

En zie ik dit nu goed dat deze gratis is? Wel van alleggo ipv vattenfall maar dat is ook opmerkelijk. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gvw-5JgX2yC-m8zN96t70MGms1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6RfTB6BWIHgJCK0xv4xHOyON.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door AMD and INTEL op 23-01-2025 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
AMD and INTEL schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:13:
[...]
Ik zit dus een beetje rond te kijken op die app, en heb ook veel locaties bekeken en zie nergens ook maar iets staan van een kleeftarief. Ook niet in heel andere steden. Zou het wel fijn vinden als ze de info wat duidelijker geven dan..

En zie ik dit nu goed dat deze gratis is? Wel van alleggo ipv vattenfall maar dat is ook opmerkelijk. [Afbeelding]
Dat kleeftarief weet ik ook niet, maar als het er niet bij staat bij de app die jij gebruikt om te laden dan kun je er van uitgaan dat jouw MSP het in elk geval niet in rekening brengt.

Die lader van jouw plaatje is een bijzonder geval. Kennelijk 24kW (zeer ongebruikelijk) 3 aansluitpunten waarvan 2 DC, CCS en Chademo denk ik en één AC. Het tarief zal mogelijk verschillen tussen AC en DC en mogelijk staat daar iets over bij learn more?

Het lijkt op een zeer oude triplecharger uit een vorig tijdperk.

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 23-01-2025 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

En zie ik dit nu goed dat deze gratis is? Wel van alleggo ipv vattenfall maar dat is ook opmerkelijk. [Afbeelding]
Ik heb bij Vattenfall nog nergens ooit kleeftarief gebruikt.

Ik zou die 0,00 paal gewoon eens uitproberen en net je inprikt een screenshot maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:34
[...]

Als er geen kleeftarief staat, dan is er geen kleeftarief. 8)
Vattenfall is inderdaad een aanbieder die in heel Nederland geen kleeftarief rekent. En vaak ook nog goedkoop is. _/-\o_

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceman314
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:02
Knip

[ Voor 118% gewijzigd door Notna op 24-01-2025 09:10 . Reden: Het doel van de post, afgezien van een rant, ongaat mij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auke 325ci
  • Registratie: December 2013
[...]

.

Als je Google maps even kijkt en de locatie daar kent dan kom je snel tot de conclusie dat daar geen laadpaal staat en het een ghost laadpaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Auke 325ci schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:06:
[...]
.

Als je Google maps even kijkt en de locatie daar kent dan kom je snel tot de conclusie dat daar geen laadpaal staat en het een ghost laadpaal is.
Maar 50m verderop staat wel een triple.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auke 325ci
  • Registratie: December 2013
PeterZ(on) schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:29:
[...]

Maar 50m verderop staat wel een triple.
Klopt, waar je gewoon voor 65 cent mag aftikken :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:54
weet iemand wat er met fastned Haarrijn aan de hand is
alles buiten werking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:54
Auke 325ci schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 03:32:
[...]

Klopt, waar je gewoon voor 65 cent mag aftikken :-(
54 toch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:37

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Die staat wss op een afgesloten terrein ofzo. Hier in de buurt kwam ik ook een gratis paal tegen. Ik in vol enthousiasme er naartoe gereden om te kijken, zat die in een afgesloten bedrijfshal :P :(

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platte_Band
  • Laatst online: 22:02
Heeft iemand toevallig ervaring met eSolutions Charging? Ik zag op abetterrouteplanner dat die wat goedkoper is dan vattenfall zelf op een vattenfall laadpaal. 30c ipv 39.8c, wel een 90c start tarief. Ik heb de app van eSolutions geïnstalleerd en ook daar in staat die paal als 0.30 p/kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Nooit meer 2 plaatsen bezet houden als je wilt laden bij Tesla!?

Kan je voor zo'n 300 dollar een verlengkabel kopen bij A2Z! ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXdNvUsgB6gVIAYaC-RkdqD4PjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jItUKsOlWn2RjrsvR5zLIGcC.jpg?f=fotoalbum_large

Maar goed, schijnt in april pas te koop te zijn en vooralsnog alleen US en Canada.
Mocht het wellicht naar Europa komen dan ben ik benieuwd of dit dan ook daadwerkelijk verkocht zal worden.
En heb je geen Tesla, zal je er ook nog eens de adapter (nacs --> CCS) bij moeten kopen.
Mits het allemaal werkt dan in Europa, valt ook nog te bezien.

Veel mitsen en maaren dus maar wel leuke ontwikkeling, hier laat Tom zien dat het iig werkt in de US;
Tesla Supercharger (NACS) Extension Cable For Non-Tesla EVs

Wat gerelateerde info;

This Tesla Supercharger Extension Cord Could Be A Game-Changer

DC | NACS Extension Cord | 6-9 FT (2-3 meters)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 20:54
Zjanzjak schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:54:

[Afbeelding]

Maar goed, schijnt in april pas te koop te zijn en vooralsnog alleen US en Canada.
Mocht het wellicht naar Europa komen dan ben ik benieuwd of dit dan ook daadwerkelijk verkocht zal worden.
En heb je geen Tesla, zal je er ook nog eens de adapter (nacs --> CCS) bij moeten kopen.

Veel mitsen en maaren dus maar wel leuke ontwikkeling, hier laat Tom zien dat het iig werkt in de US;

Wat gerelateerde info;

Werken is 1 ding, veilig werken is iets anders...

Sowieso moet daar normaal een vergrendeling op zitten die pas los laat als de stroom weg is, anders is dit levensgevaarlijk.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Tommie12 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:04:

Sowieso moet daar normaal een vergrendeling op zitten die pas los laat als de stroom weg is, anders is dit levensgevaarlijk.
Uiteraard, maar denk dat A2Z het pas echt vrijgeeft als het 10 miljoen miljard % zeker is dat het veilig is.
Zeker in de US waarbij je bij het minste geringste een lawsuit aan je broek hebt hangen voor 80 triljard als je struikelt over het vloerkleedje van de buren. ;)

Wordt ook al een beetje op ingehaakt in het filmpje, dus zie dit echt wel gebeuren dat het er komt.
Maar zoals gezegd, denk voor een kleine markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-09 17:40
Tommie12 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:04:

Zal die beveiliging/vergrendeling niet werken met de Tesla-knop?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 16:05
Hypermarkt Auchan (vergelijkbaar met Kaufkands) is in FR ook laadpleinen aan t installeren. Ze werken samen met Le Plein (app naam leplein). Voordelige tarieven blijkt én als je de klantenkaart koppelt krijg je max 2u laden aan 11kW lader terug gestort.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKQ3-FopYTdFLCnKYe2huCkuIwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AkiYwXdbMcVhA0r4KnA47crJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:44

[Afbeelding]

Wat gerelateerde info;

Ook de Tesla's in Europa hebben geen NACS stekker, dus totaal niet relevant hier.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
guido66 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:44:
[...]

Ook de Tesla's in Europa hebben geen NACS stekker, dus totaal niet relevant hier.
Maar als ze voor NACS een verlengkabel kunnen maken dan kan dat toch ook voor CCS lijkt mij, dus wel relevante info. Alleen is er wel een markt voor vraag ik mij af. Goedkoop zal zo'n kabel niet zijn en wanneer heb je zoiets echt nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yannienl
PeterZ(on) schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:54:
[...]

Maar als ze voor NACS een verlengkabel kunnen maken dan kan dat toch ook voor CCS lijkt mij, dus wel relevante info. Alleen is er wel een markt voor vraag ik mij af. Goedkoop zal zo'n kabel niet zijn en wanneer heb je zoiets echt nodig.
Ik hoop liever dat elke tesla locatie v4 palen krijgt, probleem opgelost..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:15
yannienl schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:26:
[...]

Ik hoop liever dat elke tesla locatie v4 palen krijgt, probleem opgelost..
Of gewoon de laadzuilen aan de zijkant van het vak opstellen.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:44
PeterZ(on) schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:54:
[...]

Voor een beetje vermogen is een (vloeistof)gekoelde slang nodig. Ik zie dit niet werken boven pak 'm beet 50kW.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
guido66 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:21:
[...]

Voor een beetje vermogen is een (vloeistof)gekoelde slang nodig. Ik zie dit niet werken boven pak 'm beet 50kW.
Koeling is voor NACS en CCS toch het zelfde probleem. Misschien dat die kabel daarom zo zwaar is en daarom er geen koeling nodig is. Overigens zie ik het zo gauw geen succes worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-09 19:40

[Afbeelding]

Wat gerelateerde info;

Waar wil je die gebruiken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

MichielFRL schreef op zondag 22 december 2024 @ 15:54:
[...]

Op de prijzen letten is goed en het is vervelend dat er extreme prijsverschillen zijn tussen AC laadpalen. In Leeuwarden (rond het centrum) liggen de AC laadtarieven tussen de €0,39 en €0,80. Dan kan een laadbeurt zomaar het dubbele gaan kosten.
Dit heeft zich hier nu een maand later wel redelijk opgelost. Alles lijkt nu tussen de 53 cent van Total en 57 cent voor Allego te liggen. (tarieven uit de ovo app getrokken)

Alleen nog opletten dat je geen kleefboete betaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Toch eens kijken of ik niet een buitenstopcontact kan aanleggen voor een granny charger, en dan stiekem een kabeltje over de stoep. Want dit is echt niet grappig meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
MichielFRL schreef op zondag 22 december 2024 @ 15:54:
[...] In Leeuwarden (rond het centrum) liggen de AC laadtarieven tussen de €0,39 en €0,80. Dan kan een laadbeurt zomaar het dubbele gaan kosten.
GateKeaper schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:14:
Dit heeft zich hier nu een maand later wel redelijk opgelost. Alles lijkt nu tussen de 53 cent van Total en 57 cent voor Allego te liggen. (tarieven uit de ovo app getrokken)

Alleen nog opletten dat je geen kleefboete betaald.
Ik zou dan toch maar even een betere laadpas pakken. Ben groot fan van OVO maar daar zijn ze nou net reteduur.

I present you, Electroverse en Vattenfall InCharge in centrum Leeuwarden. Niks €0,53-0,57, maar €0,34-€0,42 :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6rHlLddCy7R57BYYQ_iiuOPGIs=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/nBa1lnBFhy74nAmKGwQzj8Lx.png?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLVtlt0i_WnUwTsE8MHiFXNrnxU=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/7ymVC57g4wu3gkt0fARlfwwJ.png?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0o2G8wMr4p5yJ1eLCGiGji6HIKQ=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/VMH55LnJAo2UJ3yUqGlowwJn.png?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Imnftw3sxolxsIJG5nOBShSHlTo=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/0tE9QcCLIszNvqcd3ZMqDhTE.png?f=fotoalbum_small

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 24-01-2025 21:33 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Dennis1812 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:46:
[...]

Als t alleen een stoep is zou ik zeker (in de nacht) er niet moeilijk om doen.
Kan t niet via de brievenbus naar buiten? Of via ventilatierooster van een raam o.i.d?
Ik zou een draaikiepraam op een kier kunnen zetten. Een buitenstopcontact voelt wel veiliger dan een verlengsnoer. (moet ~ 6 meter voortuin en ~ 1 meter stoep over)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-09 15:36
Het mocht even duren, maar na ruim een half jaar wachten op een aansluiting is de SuC bij Nieuwekerk aan de IJssel online :)

https://supercharge.info/map?siteID=7990

Op het moment lijkt deze charger nog wel "Tesla Exclusive"

[ Voor 15% gewijzigd door LigeTRy op 25-01-2025 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
LigeTRy schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:33:
Het mocht even duren, maar na ruim een half jaar wachten op een aansluiting is de SuC bij Nieuwekerk aan de IJssel online :)

Top, kan er voor 0,23/kWh laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:14
Los van dat je dan niet moet hebben dat iemand anders voor je gootje parkeert, is dit topic toch voor publieke laadpalen en passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Laatst online: 03-09 10:57
LigeTRy schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:33:

Wat betekent dan 'other EV's: yes'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-09 15:36
DDDikkiedik schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:23:
[...]

Op de site van tesla zelf stond ie vanochtend nog als tesla exclusive. Misschien dat de informatie ergens nog niet helemaal op to date is. In zo’n geval zou ik van het slechtste uitgaan voordat je er staat met een lege accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
DDDikkiedik schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:23:
LigeTRy schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:56:
Op de site van tesla zelf stond ie vanochtend nog als tesla exclusive. Misschien dat de informatie ergens nog niet helemaal op to date is. In zo’n geval zou ik van het slechtste uitgaan voordat je er staat met een lege accu
In de app kijkend zie ik 'em niet staan en dan is het simpel voor mij, ik kan er niet laden met mijn non Tesla.
Al zou ik inpluggen daar dan weet ik 1 2 3 niet de boel op te starten dan als ik 'em niet zie in de app.
Maar goed, wat niet is kan nog komen uiteraard. Time will tell.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Laatst online: 31-08 14:12
Die BMW charging is wel top : https://goedkoperrijden.b...als-vanaf-15-januari.html

, is goedkoper dat Renault Mobilize alleen lijkt het erop dat BMW echt een VIN nummer wil hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door kevertje1977 op 25-01-2025 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Is hier ook uitgebreid besproken, paar pagina's terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Laatst online: 31-08 14:12
Hachy schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:09:
Is hier ook uitgebreid besproken, paar pagina's terug :)
Ik heb alles gelezen maar je moet bij BMW dus echt een VIN nummer invullen. En helaas geen BMW meer.
Dus iemand een tip hoe toch aan een BMW charging app/pas te komen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
kevertje1977 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:10:
[...]

Ik heb alles gelezen maar je moet bij BMW dus echt een VIN nummer invullen. En helaas geen BMW meer.
Dus iemand een tip hoe toch aan een BMW charging app/pas te komen ?
Op de sloop een BMW zoeken en daarvan de VIN van een total-loss nemen misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Hoe zou je op goedkoperrijden.blogspot.com het beste op thema kunnen zoeken? Ik zoek artikelen die relevant zijn voor een reis naar Italie maar het lijkt erop dat je of met Google-trefwoorden moet zoeken of alle artikelen afzonderlijk moet openen om te zien waar ze over gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02:34
Ik had geen keuze en moest echt bijladen bij een Fastned, maar 22 kWh voor 16 euro is belachelijk. Daarmee (het bedrag) laad ik bij Tesla tot 70%. Zonder Tesla zouden fast chargers niet betaalbaar zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/pLCrjZ6x/IMG-20250125-192549.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
DDDikkiedik schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:41:
Hoe zou je op goedkoperrijden.blogspot.com het beste op thema kunnen zoeken? Ik zoek artikelen die relevant zijn voor een reis naar Italie maar het lijkt erop dat je of met Google-trefwoorden moet zoeken of alle artikelen afzonderlijk moet openen om te zien waar ze over gaan.
Ach je kan je vraag ook hier stellen. Anders is een aardige manier om gewoon chronologisch de kijken, het gaat vaak over mijn zomervakanties dus check gewoon juli en augustus vanaf pakweg 2018 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Hier is het wel anders natuurlijk. Feitelijk moet je hier ook zoeken op trefwoorden, als je iets nodig hebt.

Maar bij een blog zou een inhoudsopgave heel praktisch zijn. Ik heb al die artikelen gelezen, maar kan niet zo goed onthouden wat waar staat (en vergeet ook steeds meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
misschien zo?

Zoek binnen blog op woord Italië

[ Voor 87% gewijzigd door Hachy op 25-01-2025 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Ja deze manier is prima. Die had ik ook bedacht, maar minder overzichtelijk denk ik dan een bloginhoudsopgave.

Ik ben er overigens al de hele avond zoet mee, dus dank voor al je inspanningen. De planning is om met een e-golf naar Napels te gaan, dus daar zitten wel toepasselijke stukken hier. (Zij het dat dat in een ander draadje hoort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zipper646
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-06 00:02

zipper646

...shit happens

Jammer, mijn dino slurpende E81 116I mag zich niet aanmelden bij My BMW app. Auto is niet meer in produktie, volgens de BMW app. Het is een oud beestje, maar vond de melding wel een beetje lullig.

Als reactie op voordelig laden met de BMW charging app.

[ Voor 13% gewijzigd door zipper646 op 26-01-2025 01:33 ]

Apple iMac 2013

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:12
Ik was vorig weekend in een buitenwijk in een provinciestad in Brabant, en moest eigenlijk wel laden voor de terugweg. Ik schrok hoe weinig publieke laadpalen mijn laadpasapps (Chargemap, Shell Recharge, ANWB) me in die omgeving lieten zien. De dichtstbijzijnde bleek op Chargemap te staan, en bleek een oprit bij iemand in een woonwijk te zijn.

Ik dacht "wow, heb er hier op GoT wel van gehoord dan mensen hun privé-paal voor publiek gebruik aanmelden, maar nog nooit meegemaakt". Dus ik zet de auto op de oprit, prik 'm in, en swipe de Chargemap-pas in de verwachting dat er niets zou gaan gebeuren. Maar warempel: auto begon te laden.

Een minuut later stond de bewoonster op de oprit om te vragen of ik dat normaal vond, om zomaar bij iemand op de oprit te gaan staan, en ook nog de lader te gebruiken. Toen heb ik uitgelegd dat de eigenaar van deze paal deze had aangemeld voor publiek gebruik, en ze er keurig voor betaald krijgen. Daar wist zij niks van, daar ging haar man over. Zoonlief kwam erbij, en zei dat het waarschijnlijk niet papa's bedoeling was geweest dit gedaan te hebben, ze hadden dit ook nog nooit meegemaakt 8)7

Ik heb ze geadviseerd om die vermelding maar weg te halen, maar zie dat ze dat nog niet gelukt is...

Dus ja, het voelde al een beetje vreemd, maar dat was het dus ook. Achteraf bleken er, als je goed keek, best wat meer publieke laadpalen in de wijk te staan, maar geen van de drie apps liet ze zien. Lekker up-to-date dus. Heb de paal die ik gebruikt heb bij Chargemap aangemeld, maar je ik vind het wel balen dat die apps alledrie niet een up-to-date dekking aangaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 22:37
@TCMR in bepaalde situaties/backends zul je hem publiek moeten zetten. Ik heb hem ook op publiek staan. Al mag er bij mij prima iemand gaan laden. Beetje flauw dat je gewoon niet ff wat mocht laden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:14
@TCMR Misschien was het handiger geweest om eerst even aan te bellen ipv zomaar op privé terrein te parkeren en laden.
Pagina: 1 ... 194 ... 232 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2