Dennis1812 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:47:
Als je bij een paal staat kijk je naar de app van de kaart waarmee je wil laden naar het tarief.
En Ja, tarief kan per pas wisselen. Vaak is de pas van de leverancier van de paal het voordeligste (Vattenfall bij Vattenfall bijvoorbeeld)
Anwb rekent standaard tarieven meen ik, shell ook.
Zelf gebruik ik bijna altijd Vattenfall, soms ecotap.
Ik heb dus vorige week m'n eerste EV ervaringen mogen maken, en heb simpelweg geen werkende apps, dus dan ben je gauw klaar.
Beiden vanuit Duitsland, maar de ene kaart is dus van DKV, en hun app is dusdanig defect dat er geen kaarten toegevoegd kunnen worden. Dus daar heb ik enkel RFID identificatie. En Mercedes Me Charge toont weliswaar de prijs, maar daar krijg ik vooralsnog geen laadpaal mee aan de praat gekregen. En mocht de koppeling niet in één keer werken, dan ben ik aan de goden overgeleverd omdat het niet mogelijk is vanuit de app de sessie te onderbreken. Sta je dan met een kabel in de hand, een paal of auto die geen connectie heeft, maar een app die toch echt van mening is dat er een sessie in gang is...
Misschien allemaal nog wat ongewennigheid van mijn kant, maar het voelt echt alsof ik met experimentele tech in de alpha fase bezig ben...
Wat tarieven betreft is het voor mij officieel wel vrij simpel. Beide kaarten hebben hun standaardtarieven, weliswaar in tiers afhankelijk van de aanbieder, en hun normen met betrekking tot stageld en vanaf hoeveel minuten dit van toepassing is.
Het liefst zou ik gewoon zien dat iedere paal z'n kWh en stageld op een klein display presenteren. Maar goed, het lijkt de norm te zijn dat sowieso alles via een app en men-in-the-middle wordt gedaan, dus of dat echt meerwaarde heeft?
En omdat ik zakelijk rijd, maakt het sowieso geen reet uit natuurlijk voor mij persoonlijk. Het is wel interessant te zien dat de concurrentie op dit vlak dus niet is tussen de uitbaters (zoals Shell vs BP), aangezien in de stad waar ik woon maar één aanbieder is, evenals in het dorp van m'n ouders, maar dat dit pas plaats vindt zodra je bij een derde partij een abonnement (al dan niet gratis) hebt afgesloten.
offtopic:
Iemand eventueel de privacy policies doorgenomen? Klinkt nu ik dit zo typ weer een beetje als het oude Bonuskaart concept...