[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 195 ... 232 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jongetje schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:23:
@TCMR Misschien was het handiger geweest om eerst even aan te bellen ipv zomaar op privé terrein te parkeren en laden.
Misschien was het handiger geweest de paal niet als publieke laadpaal aan te melden... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Hier in de buurt staan ook wel palen op een oprit die in een app staan.

Als ik zo'n hoge nood had zou ik wel eerst even aanbellen, je weet nooit of de paal bewust publiek staat of dat de backend niet anders kan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
Dit is een discussie zonder einde: je kunt beargumenteren dat als de paal publiek staat, je er mag gaan laden, want: staat zo ingesteld. Maar ook dat het vast niet de bedoeling was.

Deze mevrouw was het er niet mee eens, maar daar staat dan weer tegenover dat er ergens in het land iemand z'n paal bewust publiek heeft gemaakt (twss) in de hoop dat ie een klein zakcentje bij kon verdienen, waar nog nooit iemand heeft geladen. Of mensen die het niet weten, maar het ook niet erg vinden als het wel gebeurt.

En daarbij: nu was deze mevrouw thuis om te zeggen dat dit niet de bedoeling was, maar wat als ze niet thuis was geweest? Paal staat openbaar, er is plek, je hebt aangebeld om te vragen… je kunt niet ruiken of het iemand is die de instellingen niet goed heeft staan of iemand die hoopt dat je er gaat staan laden omdat hij toch op werk/vakantie/de sportschool is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:12
MikeyMan schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:24:
[...]

Misschien was het handiger geweest de paal niet als publieke laadpaal aan te melden... O-)
Is 'publiek' wellicht de default setting bij sommige aanbieders? Hier in de buurt staan ook een paar 'publieke' palen waarbij het overduidelijk is dat ze niet als zodanig bedoeld zijn.

Vermoed dat die mensen niet eens weten dat hun (gekocht als zijnde) privé palen publiek zichtbaar zijn.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:56
alexbl69 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:02:
[...]

Is 'publiek' wellicht de default setting bij sommige aanbieders? Hier in de buurt staan ook een paar 'publieke' palen waarbij het overduidelijk is dat ze niet als zodanig bedoeld zijn.

Vermoed dat die mensen niet eens weten dat hun (gekocht als zijnde) privé palen publiek zichtbaar zijn.
Die zullen niet snel een backend hebben. Als vrienden wilt laten laden moet hij al snel op publiek. Helaas is er vaak geen optie om de paal te hiden van de kaarten.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 13:40
@TCMR Misschien was het handiger geweest om eerst even aan te bellen ipv zomaar op privé terrein te parkeren en laden.
Wat mij betreft zou de etiquete andersom moeten zijn. Als een paal publiek staat dan moet je daar van uit kunnen gaan. Als men dat niet wil dan is het de verantwoordelijkheid van de eigenaar om dat duidelijk te maken. Sticker er op dat hij niet voor publiek gebruik is en waar mogelijk dat ook vermelden in de app's.
Maar wat is er eigenlijk op tegen als iemand nood heeft en dan even op jouw oprit een paar kWh laadt?
Vind het op mijn oprit ook geen probleem, al staat hij niet publiek, ik heb geen backend, maar wel gratis laden dus. Als ik voor die paar euro iemand uit de problemen kan helpen zal ik dat niet laten.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dit werkt natuurlijk beide kanten op. Nu snappen wij in dit topic wel dat de meeste mensen die 'm publiekelijk hebben staan op hun eigen oprit dat gewoon niet door hebben. Maar moet je dan maar altijd aanbellen om te vragen of je mag laden? Ik zou dan zeggen, nee nergens voor nodig anders had die niet publiek beschikbaar moeten staan.

Persoonlijk zal ik 'm gewoon nooit aan zo'n publiek beschikbare lader hangen omdat het 99% zeker is dat de eigenaar dat niet doorheeft en ik geen zin heb in zo'n gesprek. Maar ik vind dat er wel wat te zeggen valt van gewoon aansluiten met de verwachting dat de eigenaar dat zo bedoelt heeft.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:14
Inspired schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:10:
[...]

Die zullen niet snel een backend hebben. Als vrienden wilt laten laden moet hij al snel op publiek. Helaas is er vaak geen optie om de paal te hiden van de kaarten.
Als er geen backend koppeling is kan hij nooit publiek zijn (hoe weten anders de diverse apps dat er een publieke laadpaal is) veelal is het ook nog eens zo dat er voor verrekening een abonnement nodig is.

Meestal een kwestie van (naar mijn idee) ‘niet gehinderd door enige kennis’

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Gewoon altijd even overleggen waar mogelijk. Kleine moeite, bespaart je veel gezeur.

Kan je gelijk vragen of ze bewust waren van het feit dat hun laadpaal publiek is aangemeld, veel leasemaatschappijen doen dat default en informeren de gebruiker hier niet over.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
DDDikkiedik schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 23:12:
[...]

Ja deze manier is prima. Die had ik ook bedacht, maar minder overzichtelijk denk ik dan een bloginhoudsopgave.

Ik ben er overigens al de hele avond zoet mee, dus dank voor al je inspanningen. De planning is om met een e-golf naar Napels te gaan, dus daar zitten wel toepasselijke stukken hier. (Zij het dat dat in een ander draadje hoort).
We willen natuurlijk wel een tof reisverslag he van je e-Golf avontuur naar Napels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kareldebarel
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-09 08:20
kevertje1977 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:54:
[...]

Die BMW charging is wel top : https://goedkoperrijden.b...als-vanaf-15-januari.html

, is goedkoper dat Renault Mobilize alleen lijkt het erop dat BMW echt een VIN nummer wil hebben.
Even een dag terug 😂

Wat is het grote voordeel van de bmw/mini pas. Volgens mij zijn de tarieven nou niet zo extreem goed.
Heb het even zitten te bekijken, vriendin heeft een mini met pas van de zaak, dus ik kan daar zo een pas op aanvragen.

Ik zit nog even te kijken en bij sommige allego palen in de buurt gaat het tarief met bmw naar 0,30 euro, waar de tarieven via Smoov al naar 47 cent gaan.

Al met al twijfel ik toch om die nog te bestellen naast m’n Electroverse pas.

Wat zijn jullie ideeen over de bmw pas?
(Tarieven zijn te vinden op de kaart op https://bmw-public-charging.com/web/nl/bmw-nl/map)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josefine
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22-07 12:38
Als ik bij mijn vriend ben kan ik kiezen tussen greenflux of allego. Beiden 55 cent per kWh. Is er een site waar je een vergelijking kunt maken hoe dit goedkoper kan met een abo? 55 vind ik best aan de prijs namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Kareldebarel schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:23:
[...]

Even een dag terug 😂

Wat is het grote voordeel van de bmw/mini pas. Volgens mij zijn de tarieven nou niet zo extreem goed.
Heb het even zitten te bekijken, vriendin heeft een mini met pas van de zaak, dus ik kan daar zo een pas op aanvragen.

Ik zit nog even te kijken en bij sommige allego palen in de buurt gaat het tarief met bmw naar 0,30 euro, waar de tarieven via Smoov al naar 47 cent gaan.

Al met al twijfel ik toch om die nog te bestellen naast m’n Electroverse pas.

Wat zijn jullie ideeen over de bmw pas?
(Tarieven zijn te vinden op de kaart op https://bmw-public-charging.com/web/nl/bmw-nl/map)
Lees aub nog wat verder terug. Uitgebreid besproken, o.a. top Ionity tarief.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:09
Dat zou ik dan weer niet erg op prijs stellen als ik een laadpaal zou hebben voor publiek gebruik. Het is dan toch niet de bedoeling om met alle klanten persoonlijk kennis te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:31
Ja, dat zei deze mevrouw ook. Maar het huis was volledig donker, er stonden geen auto's op de oprit. Ik ging ervan uit dat er niemand thuis was, anders had ik misschien wel even aangebeld.

Maar ik vind het redelijk idioot dat dit kan: je laadpaal als publiek adverteren in apps, terwijl dat niet de bedoeling is. Gaat ook een beetje in tegen het concept van de apps waarin je publieke laadpalen kunt zoeken, niet? Je vervuilt de database, want hoe kan ik ruiken dat het niet de bedoeling is dat jouw paal voor publiek gebruik is, maar die van je buurman wel?
DDDikkiedik schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:59:
[...]
Dat zou ik dan weer niet erg op prijs stellen als ik een laadpaal zou hebben voor publiek gebruik. Het is dan toch niet de bedoeling om met alle klanten persoonlijk kennis te maken.
Precies. Dat zou van een soort kneuterigheid zijn waar m'n tenen dubbel van zouden gaan staan. Ik ga ervan uit dat iemand z'n laadpaal publiek zet omdat ie een centje wil bijverdienen. Dat is hun goed recht, maar ik ga andere laadpaaloperators ook niet eerst bellen of het oké is dat ik inplug.

Zet je paal niet op "publiek", je misleidt op deze manier mede EV-rijders (een beetje zoals sirenes in de oudheid :+ ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 11:59
offtopic

[ Voor 99% gewijzigd door We Are Borg op 28-01-2025 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
DDDikkiedik schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:59:
[...]

Heb je gelijk in, ik zou er dan een bordje bij hangen dat je er mag laden en de eventuele spelregels (zoals je telefoonnummer in de brievenbus doen als je zelf de oprit nodig hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:50
josefine schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:26:
Is er een site waar je een vergelijking kunt maken hoe dit goedkoper kan met een abo?
Deze vraag, of soortegelijke vraag, wordt bijna wekelijks gesteld in dit topic, simpele antwoord: Nee.
josefine schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:26:
Als ik bij mijn vriend ben kan ik kiezen tussen greenflux of allego. Beiden 55 cent per kWh. 55 vind ik best aan de prijs namelijk.
De app Go-Charge kan je wel enigszins op weg helpen.
Daarnaast zullen er vast mensen in dit topic zijn die in dezelfde stad/dorp/regio als jouw vriend wonen en wie weet heb je het antwoord dan zo wat een goedkopere optie is. ;)

Het ene Greenflux-punt is het andere niet maar ik weet bijvoorbeeld een punt in Rotterdam waar je maar 36 cent betaalt om maar wat te noemen, maar prijzen kunnen dus landelijk afwijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:45
Zie topicwarning: Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben

[ Voor 90% gewijzigd door We Are Borg op 28-01-2025 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:18

Dennis1812

Amateur prutser

Als je bij een paal staat kijk je naar de app van de kaart waarmee je wil laden naar het tarief.
En Ja, tarief kan per pas wisselen. Vaak is de pas van de leverancier van de paal het voordeligste (Vattenfall bij Vattenfall bijvoorbeeld)

Anwb rekent standaard tarieven meen ik, shell ook.
Zelf gebruik ik bijna altijd Vattenfall, soms ecotap.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 22:52
Ik heb net geladen bij jolt. Volgens mijn shell pas € 0,30 per MINUUT. Blijkbaar geen rekening gehouden met een ioniq 6. 80 km voor laadstation begon het voorverwarmen al (ruim 45 minuten). Een volle accu (20-80%) 51 kWh voor €5,45 in 18 minuten. Vanmiddag ook bij een dure EV box die 2x zo duur was voor ⅓ van de stroom (19 kWh voor € 10,44)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYgED4OIAXM5qr35JaZx1XZfN8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CaHua0QaPFs9usZFDojf3OJN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09g_vKYqZTtGiQ96nE-OoKbszmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2uqBB65H30YGzHRlJqcBsXwx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:40
lfah2000 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:01:
Ik heb net geladen bij jolt. Volgens mijn shell pas € 0,30 per MINUUT. Blijkbaar geen rekening gehouden met een ioniq 6. 80 km voor laadstation begon het voorverwarmen al (ruim 45 minuten). Een volle accu (20-80%) 51 kWh voor €5,45 in 18 minuten. Vanmiddag ook bij een dure EV box die 2x zo duur was voor ⅓ van de stroom (19 kWh voor € 10,44)[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is sowieso heel goedkoop toch?
Zelfs al kun je maar laden met 1/3 van jouw snelheid (170kW) dan kost het nog steeds maar 30 cent.
Wat heel gunstig is, zeker voor snelladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 22:52
ASW1 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:37:
[...]

Zelfs al kun je maar laden met 1/3 van jouw snelheid (170kW) dan kost het nog steeds maar 30 cent.
In de ANWB app staat deze voor € 0,80 per kWh. Bij Vattenfall voor € 0,87. Ik was dus verbaasd over de 30 cent per minuut. Maar klopt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GM15
lfah2000 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:01:
Ik heb net geladen bij jolt. Volgens mijn shell pas € 0,30 per MINUUT. Blijkbaar geen rekening gehouden met een ioniq 6. 80 km voor laadstation begon het voorverwarmen al (ruim 45 minuten). Een volle accu (20-80%) 51 kWh voor €5,45 in 18 minuten. Vanmiddag ook bij een dure EV box die 2x zo duur was voor ⅓ van de stroom (19 kWh voor € 10,44)[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke jolt was dat? Jolt in Alkmaar met de Shell recharge pas gewoon vast tarief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYCpG7qf5dEStFn56g9TMAjyVfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aG2SUkWn7aQcrBUF3d20lLZp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcduck
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 12:25
GM15 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:11:
[...]

Welke jolt was dat? Jolt in Alkmaar met de Shell recharge pas gewoon vast tarief.
Inderdaad, zelf ook al gekeken maar in de Shell zie ik een Jolt (bijv in Groningen) niet eens staan.

Maw welke app was dat waar je €0,30 per minuut en 0,0 per kWh ziet?

In andere apps zoals genoemd zie ik hem idd wel, maar gewoon met een vast (en veel te hoog) kWh tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcduck
Heeft iemand ervaring met het in de nieuwsbrief genoemde “Monta”?

Heb het topic doorzocht, maar er wordt hier tot nu toe door niemand over Monta gesproken.

Ik heb iig de app even geïnstalleerd, het is inderdaad handig dat je laadpalen kunt filteren op max prijs. En de kWh prijzen lijken ook nog eens relatief gunstig (voor sommige van de laadpalen hier in de buurt dan. Lees €0,017 goedkoper dan Vattenfall 🤓)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:07

koboy

Heb een idee voor een icon

ASW1 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 22:37:
[...]

offtopic:
De Ioniq 6 (en 5) hebben in de LR versie een piek laadvermogen van 230-235kW. Over het traject 20-80% trek je met warme accu ongeveer 150kW gemiddeld. Die 180kW die jij noemt is waarschijnlijk een piek laadvermogen, of het gemiddelde van een Lotus Emeya ofzo

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:28
Shell heeft volgens mij de prijzen héél stilletjes verhoogd bij alle AC-palen in het roaming-netwerk, Ik zie nu in de app overal een prijsverhoging van 53ct/kWh naar 55ct/kWh. Vorige week was het nog 53 cent, en ook op de website staat nog het oude tarief. Nou heb ik vanwege de toch al hoge (maar wel vaste) prijs de Shell-pas nog nooit gebruikt, maar alleen voor noodgevallen wanneer ik de prijs van een paal niet kan achterhalen, maar de trend in laadprijzen-land is wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
mcduck schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:24:
[...]

Heb het topic doorzocht, maar er wordt hier tot nu toe door niemand over Monta gesproken.

Ik heb iig de app even geïnstalleerd, het is inderdaad handig dat je laadpalen kunt filteren op max prijs. En de kWh prijzen lijken ook nog eens relatief gunstig (voor sommige van de laadpalen hier in de buurt dan. Lees €0,017 goedkoper dan Vattenfall 🤓)
Beetje net als jij, Monta geïnstalleerd n.a.v. de nieuwsbrief. Dat filter is handig en interessant, al liet Monta bij mij ook wel enkele palen zien die boven prijsniveau van het filter zaten. Maar goed als je die aanklikt dan zie je dat wel.
En ik houd simpelweg mijn thuistarief als max aan. Dan zie je ook maar heel weinig palen die daar nog onder zitten. Voor mij ook vrijwel nooit nodig om (buiten lange vakantieritten) publiek te laden.
Maar als de prijs lager is dan thuis dan wordt de business case natuurlijk wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Of-Aaargh schreef op maandag 27 januari 2025 @ 06:59:
Shell heeft volgens mij de prijzen héél stilletjes verhoogd bij alle AC-palen in het roaming-netwerk, Ik zie nu in de app overal een prijsverhoging van 53ct/kWh naar 55ct/kWh. Vorige week was het nog 53 cent, en ook op de website staat nog het oude tarief. Nou heb ik vanwege de toch al hoge (maar wel vaste) prijs de Shell-pas nog nooit gebruikt, maar alleen voor noodgevallen wanneer ik de prijs van een paal niet kan achterhalen, maar de trend in laadprijzen-land is wel jammer.
Wat dat betreft is het niet veel anders dan diesel, benzine en LPG die ook in prijs kunnen fluctueren. Voordeel daarbij is dat er één prijs per station is en dat dit duidelijk aangegeven is. Maar bij laadpalen kun je met verschillende apps ook weten welke laadpas wat kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
mcduck schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:18:
[...]

Inderdaad, zelf ook al gekeken maar in de Shell zie ik een Jolt (bijv in Groningen) niet eens staan.

Maw welke app was dat waar je €0,30 per minuut en 0,0 per kWh ziet?

In andere apps zoals genoemd zie ik hem idd wel, maar gewoon met een vast (en veel te hoog) kWh tarief.
Scheelt nogal een (behoorlijke) slok op een borrel als je laadsnelheid hoog genoeg is. Nog steeds onduidelijk waar je dit kunt terugvinden in shell recharge app. @lfah2000 kun je wat meer info geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
Roenie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:20:
Wat dat betreft is het niet veel anders dan diesel, benzine en LPG die ook in prijs kunnen fluctueren.
Dalen kWh prijzen in de praktijk dan ook?

Mijn gevoel of dat die alleen omhoog kunnen, niet fors naar beneden zoals E10 aan de pomp regelmatig doet.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:33
Roenie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:20:
[...]
Wat dat betreft is het niet veel anders dan diesel, benzine en LPG die ook in prijs kunnen fluctueren. Voordeel daarbij is dat er één prijs per station is en dat dit duidelijk aangegeven is. Maar bij laadpalen kun je met verschillende apps ook weten welke laadpas wat kost.
alleen bij stroom zie je dezelfde "centen verhoging" als bij brandstof. ( steeds er een paar centen bovenop ) dus procentueel gezien veel grotere prijsverhoging dan bij brandstof.

en brandstof zie je ook nog wel eens dalen , stroom nooit.

benzine is de laatste 2 jaar nagenoeg gelijk gebleven, en wat betaalden wij voor stroom 2 jaar geleden. dat scheelt al snel de helft.

ik weet ook dat stroomprijs gekoppeld is aan de gasprijs, maar dan lees ik ook weer dat we meer dan de helft van de opgewekte energie in europa hernieuwbaar opgewekt hebben, maar de stroomprijs zakt niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:40
koboy schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:32:
[...]

Die 180kW die jij noemt is waarschijnlijk een piek laadvermogen, of het gemiddelde van een Lotus Emeya ofzo[/offtopic]
Ik noem 170 kW, dat is de uitkomst van 51,18 KWh laden in 18 minuten zoals te zien op de afbeelding van de laadsessie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:37:
[...]

Dalen kWh prijzen in de praktijk dan ook?

Mijn gevoel of dat die alleen omhoog kunnen, niet fors naar beneden zoals E10 aan de pomp regelmatig doet.
Wellicht, maar dat is niet mijn punt.

Wat ik bedoelde is dat de prijs hoger (of lager) kan zijn in de tijd en per aanbieder en dat dit nu eenmaal een fact of life is. Allerlei zaken worden duurder (en soms goedkoper). En de ene aanbieder is goedkoper of duurder dan de ander. Er is niet een of andere regel dat iets niet mag veranderen in prijs (of goedkoper moet worden).
murky123 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:44:
[...]alleen bij stroom zie je dezelfde "centen verhoging" als bij brandstof. ( steeds er een paar centen bovenop ) dus procentueel gezien veel grotere prijsverhoging dan bij brandstof.

en brandstof zie je ook nog wel eens dalen , stroom nooit.

benzine is de laatste 2 jaar nagenoeg gelijk gebleven, en wat betaalden wij voor stroom 2 jaar geleden. dat scheelt al snel de helft.

ik weet ook dat stroomprijs gekoppeld is aan de gasprijs, maar dan lees ik ook weer dat we meer dan de helft van de opgewekte energie in europa hernieuwbaar opgewekt hebben, maar de stroomprijs zakt niet.
Die enkele centen extra kun je zien in de app van de laadpas die je gebruikt. Ik snap simpelweg niet dat mensen hier verbaasd/verbolgen/geïrriteerd/wat dan ook over zijn. Met benzine weet je dat het aan de snelweg duurder is dan in een dorp. En ook weet je dat de Shell duurder is dan de witte pomp.

Sommige mensen zijn alert op benzine een paar centen goedkoper bij een andere pomp, terwijl andere mensen dat niet uitmaakt, wellicht omdat zij het zelf niet hoeven te betalen. Dus in die zin zijn laadpalen niet anders. De prijs staat er echter niet op, maar die kun je in een app vinden.

Misschien denk ik te nuchter, maar ik zie niet in waarom laadpaalboeren zich hetzelfde zouden moeten gedragen als benzinestations. Het is beiden om een auto van energie te voorzien, maar het zijn hele andere andere markten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:33
Roenie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:01:
[...]

[...]
Die enkele centen extra kun je zien in de app van de laadpas die je gebruikt. Ik snap simpelweg niet dat mensen hier verbaasd/verbolgen/geïrriteerd/wat dan ook over zijn. Met benzine weet je dat het aan de snelweg duurder is dan in een dorp. En ook weet je dat de Shell duurder is dan de witte pomp.
eens even zien hoe verbolgen je bent als je brandstof van 1,88/L naar 2,45/L in het dorp of waar dan ook gaat.

en de bewering dat het te zien is in de app van je laadpas dat klopt zeker niet voor alle providers/apps
bij de een, moet je de prijzen zien op de site, bij de ander in de app, weer een ander geeft de melding "geen prijsinformatie" of geen tarieven bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GM15
Roenie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:01:

[...]
Maar bij de shell betaal je gewoon de prijs die op de pomp staat. Staat bij diezelfde shell met een shell-recharge DC lader dan kun je met meer dan 500 verschillende passen betalen (bron: https://evkenniscentrum.nl/welke-laadpas-moet-ik-kiezen en kunnen de verschillen bij één en dezelfde paal (per kWh) meer dan 50% schelen.

Met tig apps & verschillende passen snap ik de irritatie dan ook helemaal
Misschien denk ik te nuchter, maar ik zie niet in waarom laadpaalboeren zich hetzelfde zouden moeten gedragen als benzinestations. Het is beiden om een auto van energie te voorzien, maar het zijn hele andere andere markten.
Idd totaal andere markten, en ik snap al die CPO's/MSP's/Laadpasboeren ook wel, dat het er zoveel zijn betekent maar één ding en dat is dat er genoeg (uit onze protomonee) aan de strijkstok blijft hangen. Het is niet anders en inherent aan hoe (brak) het in NL is geregeld met laadinfra.

[ Voor 12% gewijzigd door GM15 op 27-01-2025 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:39

Ik zit ongeveer op hetzelfde punt als jij. :)
Laadpaal dicht bij huis is interessant met Monta (CPO=€0,57/kWh); Electroverse=€0,42/kWh; Monta=0,37/kWh). Mijn tweede-keus-paal bij huis is helaas niet bekend bij Monta. (CPO=€0,57;Electroverse=€0,42/kWh) maar wellicht hetzelfde tarief. Of niet. Maar, laadpaal bij m'n werk moet ik vooral niet met Monta doen (CPO=€0,47/kWh; Electroverse=€0,47/kWh; Monta=€0,95/kWh). Dus ik denk dat ze qua dekking nog wat achterlopen bij welke palen ze ondersteunen en dat je per paal goed het tarief in de gaten moet houden - maar ze kunnen interessant zijn.

Nadeel: laadpas kost iets van €6,50. Die je uit je 'Monta wallet' moet betalen, dus daar moet je tegoed op zetten - en minimale tegoedstorting is €10,00, dus je laadpas kost je minstens 10 euro. Nou kan je laden vanaf diezelfde wallet, maar weet niet of dat nou de handigste keus is.

Anyway, laadpas aangevraagd, binnenkort hopelijk eerste ervaringen ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Dennis1812 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:47:
Als je bij een paal staat kijk je naar de app van de kaart waarmee je wil laden naar het tarief.
En Ja, tarief kan per pas wisselen. Vaak is de pas van de leverancier van de paal het voordeligste (Vattenfall bij Vattenfall bijvoorbeeld)

Anwb rekent standaard tarieven meen ik, shell ook.
Zelf gebruik ik bijna altijd Vattenfall, soms ecotap.
Ik heb dus vorige week m'n eerste EV ervaringen mogen maken, en heb simpelweg geen werkende apps, dus dan ben je gauw klaar.

Beiden vanuit Duitsland, maar de ene kaart is dus van DKV, en hun app is dusdanig defect dat er geen kaarten toegevoegd kunnen worden. Dus daar heb ik enkel RFID identificatie. En Mercedes Me Charge toont weliswaar de prijs, maar daar krijg ik vooralsnog geen laadpaal mee aan de praat gekregen. En mocht de koppeling niet in één keer werken, dan ben ik aan de goden overgeleverd omdat het niet mogelijk is vanuit de app de sessie te onderbreken. Sta je dan met een kabel in de hand, een paal of auto die geen connectie heeft, maar een app die toch echt van mening is dat er een sessie in gang is...

Misschien allemaal nog wat ongewennigheid van mijn kant, maar het voelt echt alsof ik met experimentele tech in de alpha fase bezig ben...

Wat tarieven betreft is het voor mij officieel wel vrij simpel. Beide kaarten hebben hun standaardtarieven, weliswaar in tiers afhankelijk van de aanbieder, en hun normen met betrekking tot stageld en vanaf hoeveel minuten dit van toepassing is.

Het liefst zou ik gewoon zien dat iedere paal z'n kWh en stageld op een klein display presenteren. Maar goed, het lijkt de norm te zijn dat sowieso alles via een app en men-in-the-middle wordt gedaan, dus of dat echt meerwaarde heeft?

En omdat ik zakelijk rijd, maakt het sowieso geen reet uit natuurlijk voor mij persoonlijk. Het is wel interessant te zien dat de concurrentie op dit vlak dus niet is tussen de uitbaters (zoals Shell vs BP), aangezien in de stad waar ik woon maar één aanbieder is, evenals in het dorp van m'n ouders, maar dat dit pas plaats vindt zodra je bij een derde partij een abonnement (al dan niet gratis) hebt afgesloten.

offtopic:
Iemand eventueel de privacy policies doorgenomen? Klinkt nu ik dit zo typ weer een beetje als het oude Bonuskaart concept...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
GM15 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:18:
Dat is ook deels een eigen keuze. Je hoeft helemaal geen tig apps en passen te gebruiken.
Zoek er 3 of 4 uit die voor jou use case passend zijn (en ja dat uitzoeken kost even wat moeite) en in de praktijk gebruik je (ik in elk geval) daar hoofdzakelijk 1 of 2 van, de rest is backup.

en van tijd tot tijd (bijvoorbeeld per kwartaal) weer even de peilstok er in om te checken of je nog steeds de meest passende combinatie hebt of daar weer in moet aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

davidov2008 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:10:
[...]
Terwijl ondertussen de benzineprijzen inmiddels eerder lager dan hoger zijn. Ja stroom en belastingen zijn iets duurder geworden, maar getuige de prijzen voor thuisladen, *lang* niet zoveel als publiek. 0,80-1,00 euro vragen voor een kWh waar je benzine 1,80 koopt (met nota bene meer belastingheffing) voor 4x zoveel km's, is toch een dubieuze praktijk.
Zeker een dubieuze praktijk, maar volgens mij is je voorbeeld wel weinig rooskleurig dan wel een oneerlijke vergelijking tussen prijzen. Voor wintersport heb ik ruim 1800 kilometer retour gereden, primair geladen in Duitsland en gemiddeld kom ik dan uit op 0,383 EUR per kWh. Met mijn EV (20,06 kWh/100km) kom ik dan uit op een prijs van 7,68 per 100km. Als ik dat vergelijk met een benzine auto (1 op 17, wat denk ik redelijk realistisch is voor een moderne auto) en jouw prijs van 1,80 (wat in de praktijk volgens mij wel hoger ligt, zeker aan de snelweg) kom ik uit op 10,58 per 100km. Ik heb wel wat moeite gestoken in uitzoeken hoe ik het meest voordelig kon laden, maar heb daar verder geen gekke capriolen voor uit hoeven halen. (Er werden ook wel laadsessies voorgesteld voor 0,97 per kWh, die heb ik anders opgelost :+ )

Vooral het publiek AC laden is een gebied vol cowboys en opportunisten. Maar waar je voor benzine/diesel het best in de kleine dorpjes kon gaan tanken, lijkt het erop als je voor EV juist beter langs de snelweg bij de grote ketens kunt laden.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:25
[...]

Maar bij de shell betaal je gewoon de prijs die op de pomp staat. Staat bij diezelfde shell met een shell-recharge DC lader dan kun je met meer dan 500 verschillende passen betalen (bron: https://evkenniscentrum.nl/welke-laadpas-moet-ik-kiezen en kunnen de verschillen bij één en dezelfde paal (per kWh) meer dan 50% schelen.
Dat is toch juist een heel groot voordeel, je hebt dan een enorme keuze in tarieven die je niet hebt als je moet tanken. Heb je geen zin om het uit te zoeken dan neem je gewoon de Shell pas/app. Je maakt het jezelf alleen maar moeilijk door je te focussen op al die passen en prijzen. Je zoekt er eenmalig een paar uit die bij je gebruikspatroon passen en die gebruik je, oftewel hou het simpel. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 09:59
[...]

In de OVO app kun je ook een maximum prijs instellen.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dChained
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-09 12:27
De Shell recharge app is toch het slechtste wat er is?

Niets laad qua laadpalen om tarieven te zien, auto kan je niet koppelen of iets anders aanpassen.

Meer mensen met deze problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:19
_Brake_ schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:43:
Hebben jullie ook problemen met Maingau passen bij publieke Tap Electric punten?
@tapelectric werkt wederom niet, is er een probleem met de koppeling oid?

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 19:46
Monta rekent voor SGZH1 en SGZH2 € 0,95 kWh, dus voor wie daar woont niet nodig om deze app te installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Nova163 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:52:
Monta rekent voor SGZH1 en SGZH2 € 0,95 kWh, dus voor wie daar woont niet nodig om deze app te installeren :)
En voor open markt model Allego 62 cent. Staat bij fixed price set by Allego GmbH....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamtheater42
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-09 17:42
Afgelopen weekend mijn eerste EV gekocht (een Polestar) - ik ga hem komend weekend ophalen en kijk daar erg naar uit :)

Nu ben ik natuurlijk ook op zoek naar een simpele, goede laadpas met acceptabele tarieven. Ik had naïef gedacht dat dit best eenvoudig zou zijn, maar dat valt vies tegen. Wat een moeras aan informatie en een gigantische hoeveelheid laadpassen. Totaal intransparante tarieven (CPO, MSP), tenzij je enorm veel tijd in uitzoeken steekt, en elke iedereen heeft zijn eigen app, vaak nogal krakkemikkig.

Mijn use case is vooral dat ik een laadpas zoek voor snelladen (>100kW idealiter) met goede dekking in Europa (vooral Nederland, Belgie, Frankrijk, Duitsland) tegen een gunstig tarief. Ik rijd bij lange na niet genoeg voor een abonnement. Thuis kan ik mijn garage de auto laden.

Ik neig naar een ANWB laadpas - app daarvan lijkt goed te zijn, wordt ook aanbevolen laadpas top 10 en ik ben ook ANWB lid. Zijn er andere laadpassen die beter zijn voor mijn use case? Vind het ook prima om er een extra te bestellen als de kosten laag zijn.

"I think there is a world market for maybe five computers." - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
dreamtheater42 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:41:
Mijn use case is vooral dat ik een laadpas zoek voor snelladen (>100kW idealiter) met goede dekking in Europa (vooral Nederland, Belgie, Frankrijk, Duitsland) tegen een gunstig tarief. Ik rijd bij lange na niet genoeg voor een abonnement. Thuis kan ik mijn garage de auto laden.
Geen laadpas, en waar nodig voor EU-ritten tijdelijke (1-maand) abbo's nemen op Tesla, EnBW of FastNed, en gewoon met 'de app' laden (en na 1x keer inprikken autocharge aanzetten, zodat je daarna de app niet iedere keer hoeft te pakken, maar gewoon kan inprikken) (Voor fastned/enbw, bij tesla zal je altijd de app nodig hebben)

[ Voor 4% gewijzigd door markjanssen op 27-01-2025 14:44 . Reden: tesla / app ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 13:53
Afgelopen weekend mijn eerste EV gekocht (een Polestar) - ik ga hem komend weekend ophalen en kijk daar erg naar uit :)

Nu ben ik natuurlijk ook op zoek naar een simpele, goede laadpas met acceptabele tarieven. Ik had naïef gedacht dat dit best eenvoudig zou zijn, maar dat valt vies tegen. Wat een moeras aan informatie en een gigantische hoeveelheid laadpassen. Totaal intransparante tarieven (CPO, MSP), tenzij je enorm veel tijd in uitzoeken steekt, en elke iedereen heeft zijn eigen app, vaak nogal krakkemikkig.

Ik neig naar een ANWB laadpas - app daarvan lijkt goed te zijn, wordt ook aanbevolen laadpas top 10 en ik ben ook ANWB lid. Zijn er andere laadpassen die beter zijn voor mijn use case? Vind het ook prima om er een extra te bestellen als de kosten laag zijn.
Tesla is in de meeste gevallen de goedkoopste snellader, maak daar een account aan..
Voor de rest moeilijk om iets over te zeggen, heb je al uitgezocht welke snelladers je voornamelijk denkt te gaan gebruiken?
Ik zou fictieve routes uitstippelen en kijken wat er allemaal op die routes zit, bijvoorbeeld op:

https://abetterrouteplanner.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007

Eens met hierboven, niet (teveel) laadpassen nemen. Ik heb ANWB en shell puur als backup. nog nooit gebruikt.

Maak idd een account aan bij FastNed en Ionity zou ik persoonlijk ook doen. Al is dat in NL niet erg veel aanbod van.

Dat gezegd hebbende, kan ik de Mobilize Recharge pas wel aanbevelen. Gratis om aan te vragen en te activeren via de app (van renault oid). met het betaalde abonemment (maandelijks opzegbaar) kan je dan voor 5 euro goedkoop laden bij ionity --> goedkoper dan het ionity abonnement zelf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

greg-a schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:00:
[...]

Dat gezegd hebbende, kan ik de Mobilize Recharge pas wel aanbevelen. Gratis om aan te vragen en te activeren via de app (van renault oid). met het betaalde abonemment (maandelijks opzegbaar) kan je dan voor 5 euro goedkoop laden bij ionity --> goedkoper dan het ionity abonnement zelf!
En dit werkt ook met een Polestar? Zie op de website dat je een VIN nummer van je Renault moet invoeren ter controle.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans4545
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-09 15:25
En dit werkt ook met een Polestar? Zie op de website dat je een VIN nummer van je Renault moet invoeren ter controle.
[/quote]

Juist, heb ook geprobeerd deze pas aan te vragen voor mijn BMW IX3 , door dat vin nummer is het niet gelukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:25
Hans4545 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:51:
[/quote]

Juist, heb ook geprobeerd deze pas aan te vragen voor mijn BMW IX3 , door dat vin nummer is het niet gelukt
Het vin nummer wordt inderdaad standaard gevraagd als je de app opent, maar ik kan nog steeds dat negeren en naar account gaan rechtsonder en daar pas aanvragen en subsciptions aanpassen.
Met een bmw zou ik trouwens die nieuwe prijzen van de bmw pas en ionity-abbo checken.

[ Voor 7% gewijzigd door jouwheld op 27-01-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcduck
greg-a schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:00:
[...]

Eens met hierboven, niet (teveel) laadpassen nemen. Ik heb ANWB en shell puur als backup. nog nooit gebruikt.
Als je afhankelijk bent van publieke laadpalen, dan is het toch zeker de moeite waard om eens in de zoveel tijd een rondje laadpassen te doen voor je eigen woonomgeving. Ik heb ook ANWB en Shell recharge, maar bijv. Vattenfall is in mijn geval veel goedkoper bij een paal vlak bij mijn huis (die overigens van weer een andere CPO is).

Voor onderweg boeit het idd niet zo, maar dan doe ik alleen Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcduck
pmiddeld schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:54:
[...]

In de OVO app kun je ook een maximum prijs instellen.
Yes, OVO had ik idd ook al, echter is die ongeveer €0,20/kWh duurder dan veel andere voor de laadpalen hier in de buurt, dus heeft weinig zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcduck
vanaalten schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:24:
[...]

Ik zit ongeveer op hetzelfde punt als jij. :)
Laadpaal dicht bij huis is interessant met Monta (CPO=€0,57/kWh); Electroverse=€0,42/kWh; Monta=0,37/kWh). Mijn tweede-keus-paal bij huis is helaas niet bekend bij Monta. (CPO=€0,57;Electroverse=€0,42/kWh) maar wellicht hetzelfde tarief. Of niet. Maar, laadpaal bij m'n werk moet ik vooral niet met Monta doen (CPO=€0,47/kWh; Electroverse=€0,47/kWh; Monta=€0,95/kWh). Dus ik denk dat ze qua dekking nog wat achterlopen bij welke palen ze ondersteunen en dat je per paal goed het tarief in de gaten moet houden - maar ze kunnen interessant zijn.

Nadeel: laadpas kost iets van €6,50. Die je uit je 'Monta wallet' moet betalen, dus daar moet je tegoed op zetten - en minimale tegoedstorting is €10,00, dus je laadpas kost je minstens 10 euro. Nou kan je laden vanaf diezelfde wallet, maar weet niet of dat nou de handigste keus is.

Anyway, laadpas aangevraagd, binnenkort hopelijk eerste ervaringen ermee.
Bedankt voor het proberen! Betaalde pas en wallets aanmaken etc. speciaal voor deze pas vind ik voor nu iets te veel gedoe, maar ik hoor graag je feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 23:44
Sircuri schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:24:
[...]

Hans4545 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:51:
[/quote]

Het VIN nummer wordt gevraagd bij het openen van de Renault app. Ze gaan er vanuit dat je de app gaat verbinden met je auto zoals elk merk met zijn auto app doet.
Maar je kan dat scherm gewoon wegklikken, en de pas aanvragen mag je ook doen zonder dat er een auto gekoppeld is.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
Sircuri schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:24:
[...]

kan je wegklikken, ik heb een kia en daar werkt het gewoon. Eventueel een van de andere renault apps downloaden (e.g. Alpine).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
mcduck schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:21:
[...]

Als je afhankelijk bent van publieke laadpalen, dan is het toch zeker de moeite waard om eens in de zoveel tijd een rondje laadpassen te doen voor je eigen woonomgeving. Ik heb ook ANWB en Shell recharge, maar bijv. Vattenfall is in mijn geval veel goedkoper bij een paal vlak bij mijn huis (die overigens van weer een andere CPO is).

Voor onderweg boeit het idd niet zo, maar dan doe ik alleen Tesla.
Lees de de post even door waar ik op reageer; de persoon kan thuis laden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
murky123 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:15:
[...]
eens even zien hoe verbolgen je bent als je brandstof van 1,88/L naar 2,45/L in het dorp of waar dan ook gaat.

en de bewering dat het te zien is in de app van je laadpas dat klopt zeker niet voor alle providers/apps
bij de een, moet je de prijzen zien op de site, bij de ander in de app, weer een ander geeft de melding "geen prijsinformatie" of geen tarieven bekend.
Wat heeft mijn al dan niet verbolgen zijn ermee te maken? Meer betalen is niet leuk, maar het gaat mij erom dat laadpaalboeren geen benzineboeren zijn. Andere markt en ander product. Wel met hetzelfde doel uiteraard. Waarom zou die eerste zich hetzelfde moeten gedragen als die tweede?

Ik rij overigens een benzine en een elektrische auto en de kosten van benzine en elektriciteit zijn slechts één aspect waarop ik mijn vervoermiddel kies. Een auto is zoveel meer dan dat.
[...]Maar bij de shell betaal je gewoon de prijs die op de pomp staat. Staat bij diezelfde shell met een shell-recharge DC lader dan kun je met meer dan 500 verschillende passen betalen (bron: https://evkenniscentrum.nl/welke-laadpas-moet-ik-kiezen en kunnen de verschillen bij één en dezelfde paal (per kWh) meer dan 50% schelen.

[...]

Idd totaal andere markten, en ik snap al die CPO's/MSP's/Laadpasboeren ook wel, dat het er zoveel zijn betekent maar één ding en dat is dat er genoeg (uit onze protomonee) aan de strijkstok blijft hangen. Het is niet anders en inherent aan hoe (brak) het in NL is geregeld met laadinfra.
En bij laadpaal X met laadpas Y betaal je Z. Dat is toch niet anders? Ik heb een handvol laadpassen en op een gegeven moment weet ik welke combinaties slecht of goed geprijsd zijn bij de palen waar ik regelmatig sta.

Overigens snap ik best dat het lastiger is., maar met zoveel aanbieders is dat niet anders. En in plaats van 500 passen aanvragen en bijhouden kun je ook een aantal meestgebruikte nemen. En als je dan ook nog vaak bij dezelfde laadpalen staat wordt het ook weer wat makkelijker.
eltron schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:08:
[...]

Dat is ook deels een eigen keuze. Je hoeft helemaal geen tig apps en passen te gebruiken.
Zoek er 3 of 4 uit die voor jou use case passend zijn (en ja dat uitzoeken kost even wat moeite) en in de praktijk gebruik je (ik in elk geval) daar hoofdzakelijk 1 of 2 van, de rest is backup.

en van tijd tot tijd (bijvoorbeeld per kwartaal) weer even de peilstok er in om te checken of je nog steeds de meest passende combinatie hebt of daar weer in moet aanpassen.
Dit dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:15
[...]

Ik heb de app geprobeerd. De maximum prijs ingesteld op € 0,26 (omdat dat m'n thuistarief is). En inderdaad: een aantal laadpalen in de omgeving worden getoond. Echter, die staan allemaal op "passief" of "niet beschikbaar".

Als ik dan de prijsfilter uit zet, dan zie ik op de adressen waar ik de goedkope laadpalen kon vinden nu opeens dat er niet 2 aansluitingen zijn, maar 4 (of zelfs 6). Als ik er nu op klik, zie ik dat er gewoonweg 2 aansluitingen beschikbaar zijn, maar dan met een veel hoger tarief.

Kortom, er staan heel veel oude tarieven in die dus niet gaan werken omdat ze op "passief" of "niet beschikbaar" staan. Ook zijn er veel palen met goedkope tarieven die naar een andere provider zijn over gegaan. Bijv. palen die eerst van Greenflux waren, maar nu Ubitricity-laadpalen zijn.

Je wordt dus veelal blij gemaakt met lage tarieven, maar als je beter kijkt, zie je dat je veel duurder uit gaat zijn :(. Dit was in de beginperiode van Electroverse ook zo. Die lieten toen ook allemaal goedkope tarieven zien, die puntje bij (laad)paaltje helemaal niet werkten....

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Kan iemand even met me meedenken?

De KFC aan Larseplein 20 te Lelystad, die heeft een aantal DC laadpalen van PowerGo. In de Electroverse app (en op de site) staan die voor 30 cent per kWh. Dat kan toch niet?

https://electroverse.octopus.energy/map/location/860751

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
TucanoItaly schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:19:

De KFC aan Larseplein 20 te Lelystad, die heeft een aantal DC laadpalen van PowerGo. In de Electroverse app (en op de site) staan die voor 30 cent per kWh. Dat kan toch niet?

Waarom niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidov2008

Als ik filter op PowerGo als operator blijken meerdere 90kW CCS laadpalen van PowerGo 0,30 te zijn bij Electroverse, en verder vooral een aantal 22kW AC punten.

PowerGo punten met 120 en 300kW zijn echter veel duurder 0,60 tot 0,95/kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Anwb zegt 72kW laders voor ruim een euro per kWh, maar Freshmile zegt 90kW en 25 cent/kWh + 15 cent/minuut. Ik sta niet raar te kijken van de prijs van Electroverse. Nog net wat goedkoper dan Freshmile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Electroverse geeft aan dat het 90kW laders zijn. Beetje merkwaardig vermogen en aan lage kant, hoewel er natuurlijk ook genoeg auto's zijn waarbij dit al meer is dan max laadvermogen.

Maar goed als ik het vergelijk met Tesla, dan kan ik hier in Nieuwerkerk voor € 0,23/kWh laden aan 250kW lader. Dus voor mij is het nog niet heel aantrekkelijk om via Powergo Lelystad om te rijden :) .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• davidov2008
eltron schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:26:
[...]

Electroverse geeft aan dat het 90kW laders zijn. Beetje merkwaardig vermogen en aan lage kant, hoewel er natuurlijk ook genoeg auto's zijn waarbij dit al meer is dan max laadvermogen.

Maar goed als ik het vergelijk met Tesla, dan kan ik hier in Nieuwerkerk voor € 0,23/kWh laden aan 250kW lader. Dus voor mij is het nog niet heel aantrekkelijk om via Powergo Lelystad om te rijden :) .
1) De 30 en 90kW laders van PowerGo zijn de enige met het lage tarief. Ze hebben ook laders van 180 en 350kW maar die zijn 60 tot 95 cent.
2) De prijs die je noemt bij de Tesla SUC geldt alleen als je een abonnement neemt voor € 10 per maand, dat kan alleen uit als je meer dan 100kwh per maand gaat laden bij Tesla. Dat zullen de meeste EV gebruikers niet doen. (en dat is slechts het break-even punt, waarbij je effectief alsnog 0,35-0,38 betaalt incl abo kosten, een echte besparing begint pas bij 200kwh/mnd).
3) Prijs van 0.23 is helaas al achterhaald, is momenteel 0.27 in dal en 0.30 piek, op veel plekken in Nederland al meer. Zonder abo 0.39. Oftewel: dan is PowerGo wel degelijk goedkoper.

Heel veel EVs laden toch niet veel sneller dan 90-100kwh zeker in de winter en zelfs een Tesla zal maar paar een paar minuutjes verliezen op 20-80%.

[ Voor 5% gewijzigd door davidov2008 op 28-01-2025 02:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
.edit

[ Voor 200% gewijzigd door davidov2008 op 28-01-2025 02:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
davidov2008 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 02:35:
[...]

1) De 30 en 90kW laders van PowerGo zijn de enige met het lage tarief. Ze hebben ook laders van 180 en 350kW maar die zijn 60 tot 95 cent.
2) De prijs die je noemt bij de Tesla SUC geldt alleen als je een abonnement neemt voor € 10 per maand, dat kan alleen uit als je meer dan 100kwh per maand gaat laden bij Tesla. Dat zullen de meeste EV gebruikers niet doen. (en dat is slechts het break-even punt, waarbij je effectief alsnog 0,35-0,38 betaalt incl abo kosten, een echte besparing begint pas bij 200kwh/mnd).
3) Prijs van 0.23 is helaas al achterhaald, is momenteel 0.27 in dal en 0.30 piek, op veel plekken in Nederland al meer. Zonder abo 0.39. Oftewel: dan is PowerGo wel degelijk goedkoper.

Heel veel EVs laden toch niet veel sneller dan 90-100kwh zeker in de winter en zelfs een Tesla zal maar paar een paar minuutjes verliezen op 20-80%.
Suc Nieuwerkerk Staat bij mij gewoon nog op 0,23 hoor (daltarief, dat wel maar is grootste deel v/d dag. piektarief 0,25)..
Geen abo want Tesla.

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 28-01-2025 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
eltron schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 07:41:
[...]

Suc Nieuwerkerk Staat bij mij gewoon nog op 0,23 hoor (daltarief, dat wel maar is grootste deel v/d dag. piektarief 0,25)..
Geen abo want Tesla.
Die staat bij niet eens in de app. Over het algemeen zijn sucs in het daltarief grotendeels 0.34 of hoger (zonder abbo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:50
GM15 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:39:
Die staat bij niet eens in de app.
Omdat die (nog?) niet open is gesteld voor non-Tesla's.
GM15 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:39:
Over het algemeen zijn sucs in het daltarief grotendeels 0.34 of hoger (zonder abbo)
Mwoah, hier onder de rook van Rotterdam, begin Noord-Brabant, zijn ze 37 cent en zelfs ietsies hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 13:53
Zjanzjak schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:03:

[...]

Mwoah, hier onder de rook van Rotterdam, begin Noord-Brabant, zijn ze 37 cent en zelfs ietsies hoger.
Hier in Noord Holland net verhoogd naar 39/40 cent Akersloot, 37/40 cent Haarlem en 40/43 cent Hoorn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

€ 0,34 is denk ik het goedkoopste in Nederland, dat zijn de SuC's die met abo € 0,27 zijn.
€ 0,27/0,29 dal/piek lijkt € 0,34/0,39 zonder abo te zijn.
Bijvoorbeeld Ridderkerk.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Laatst online: 11-09 12:06

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

gertvdijk schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:58:
[...]

Ja, je moet wel even zelf verversen merk ik.

Sterker nog, de SGZH1.0-palen zijn nog de oude lage prijs. In plaats van €0,39 (CPO tarief en verwacht tarief zonder abonnement bij OVO) is het nog steeds €0,31. :)

[Afbeelding] [Afbeelding]

[...]

Druk even op de laadpaal (met meer informatie), dan ververst het wel. Heb ik nu bij elke paal hier in de omgeving, lijkt een cache-issue.

[Afbeelding]

Tadaa:

[Afbeelding]
Mis ik nu iets of is SGZH2 ook met de OVO app en het light abbo in Rijswijk weer terug naar €0,58 (€0,52 met light)

Ik kan alleen openbaar laden aan SGZG2 palen, en ben hier niet zo blij mee :( Iemand nog een goede tip / update voor me?

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Laatst online: 09-09 10:57
Sparhawk schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:02:
Mis ik nu iets of is SGZH2 ook met de OVO app en het light abbo in Rijswijk weer terug naar €0,58 (€0,52 met light)
Was reeds voorbij gekomen.
eborn in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
OVO blijft raar met wat lijkt op prijsfouten, soms in je voordeel, soms in je nadeel.
Ik kan alleen openbaar laden aan SGZG2 palen, en ben hier niet zo blij mee :( Iemand nog een goede tip / update voor me?
Ik heb nog geen betere suggesties gezien naast de pas van de provincie, €0,48/kWh zonder starttarief.

[ Voor 5% gewijzigd door gertvdijk op 28-01-2025 12:24 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 21:27

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

[...]

Welke auto rij je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Laatst online: 11-09 12:06

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

gertvdijk schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:23:
[...]

Was reeds voorbij gekomen.
eborn in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
OVO blijft raar met wat lijkt op prijsfouten, soms in je voordeel, soms in je nadeel.

[...]

Ik heb nog geen betere suggesties gezien naast de pas van de provincie, €0,48/kWh zonder starttarief.
Ai, die post had ik gemist, dank voor de update
Model S met onbeperkt gratis superchargen, en ja, er zit een SC op 2 km afstand, maar toch gebruik ik die het liefst zo min mogelijk... Kost ook weer veel extra tijd.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Sparhawk schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:35:
[...]

Ai, die post had ik gemist, dank voor de update

[...]

Model S met onbeperkt gratis superchargen, en ja, er zit een SC op 2 km afstand, maar toch gebruik ik die het liefst zo min mogelijk... Kost ook weer veel extra tijd.
De enige manier is dan om kennis/collega te vinden met een Renault, Mini of BMW die de laadpas niet gebruikt en dat je het VIN nummer mag gebruiken.

Maar anders een beetje afwisselen om af en toe te superchargen om de kosten beheersbaar te houden?
Lijkt mij zonde om het niet te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:30:
[...]

De enige manier is dan om kennis/collega te vinden met een Renault, Mini of BMW die de laadpas niet gebruikt en dat je het VIN nummer mag gebruiken.

Maar anders een beetje afwisselen om af en toe te superchargen om de kosten beheersbaar te houden?
Lijkt mij zonde om het niet te gebruiken.
Moet het ook een VIN zijn van een elektrische auto van die merken :o?

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
markjanssen schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:43:
[...]

Geen laadpas, en waar nodig voor EU-ritten tijdelijke (1-maand) abbo's nemen op Tesla, EnBW of FastNed, en gewoon met 'de app' laden (en na 1x keer inprikken autocharge aanzetten, zodat je daarna de app niet iedere keer hoeft te pakken, maar gewoon kan inprikken) (Voor fastned/enbw, bij tesla zal je altijd de app nodig hebben)
Opvallend dat je geen Ionity noemt; de grootste in Europa.
Met een (maand)abo van de Mobilize-pas kun je daar goedkoop laden.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Mirabis schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:34:
[...]

Vrijwel zeker van wel.
Ik wil eigenlijk wel eens testen of Mobilize (Renault) ook de VIN van mijn Renault Twizy pakt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:25
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:19:
[...]

Vrijwel zeker van wel.
Ik wil eigenlijk wel eens testen of Mobilize (Renault) ook de VIN van mijn Renault Twizy pakt. :P
En als dat niet werkt kun je de vraag van VIN skippen zie
greg-a in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
Kodess in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
jouwheld in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Afgelopen vrijdag bij een paal geladen hier in Alkmaar voor 0.35 (Cornelis Pronklaan 149)
Nu net weer geladen, is het opeens 0,59 cent en een kleeftarief.
Ik had alleen even op de plattegrond in de Ovo app gekeken en daar stond ie nog op 0,35.
Pas als je doorklikt zie je het werkelijke tarief.

Vrijdag was ik 13,43 kwijt en nu opeens 26,99 !!

Wat een k*t-markt is en blijft het :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik neem mijn woorden terug over dat Renault een optie is voor SGZH2. Want in de Renault app is de SGZH2-paal 0,5324 euro. Met het abonnement van 5 euro per maand krijg je 9% korting, dus dan wordt de paal 0,48 euro wat precies het CPO-tarief is.
Dus, schiet je niets mee op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Laatst online: 09-09 10:57
hjs schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:43:
Afgelopen vrijdag bij een paal geladen hier in Alkmaar voor 0.35 (Cornelis Pronklaan 149)
Nu net weer geladen, is het opeens 0,59 cent en een kleeftarief.
Ik had alleen even op de plattegrond in de Ovo app gekeken en daar stond ie nog op 0,35.
Pas als je doorklikt zie je het werkelijke tarief.

Vrijdag was ik 13,43 kwijt en nu opeens 26,99 !!

Wat een k*t-markt is en blijft het :(
OVO is heel brak, heeft caching issues. ALTIJD doorklikken tot de connector om zeker te weten van de prijs, ja. gertvdijk in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Als ik zo snel even rondkijk in mijn favoriete laadapps kom ik uit bij Electroverse voor die paal; €0,42/kWh zonder kleeftarief momenteel. https://electroverse.octopus.energy/map/location/970067

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

gertvdijk schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:20:
[...]

OVO is heel brak, heeft caching issues. ALTIJD doorklikken tot de connector om zeker te weten van de prijs, ja. gertvdijk in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Als ik zo snel even rondkijk in mijn favoriete laadapps kom ik uit bij Electroverse voor die paal; €0,42/kWh zonder kleeftarief momenteel. https://electroverse.octopus.energy/map/location/970067
Dank, maar er zijn maar twee palen van die aanbieder hier, kan ze beter negeren.

Bijna alle palen in de wijk hier in Alkmaar (werk) en in Zwaag (wonen) zijn Total.
Maar snel over naar Vattenfal Incharge (zolang het duurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Nu online
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:19:
[...]

Vrijwel zeker van wel.
Bij Renault heb je voor de Mobilize pas geen Vin nodig. Kunt vraag/melding negeren en bij Mijn account de kaart regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Nu online
Mirabis schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:34:
[...]

Probeer de BMW eens.
Ben benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greg-a
Zojuist even de dacia app gedownload (ios) en nieuw account aangemaakt. ik kan gewoon op My Account drukken en dan een pas aanvragen/abo afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Zou het hier al eens voorbijgekomen zijn welke operatoren een factuur met aftrekbare BTW opmaken van de laadbeurten, en welke niet ? Is wel enigszins van belang wanneer je de BTW kunt recupereren.

Voorbeeld(en) van niet-recupereerbare BTW: ChargeMap, EnBW, ..., ...?
Voorbeeld(en) van recupereerbare BTW: FastNed, Shell Recharge, Tesla, ..., ...?

Heeft iemand al ergens zo'n informatie samengevat gezien?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Iemand ervaring met de Kia charge app en Ionity icm een abbo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 12:12
gertvdijk schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:20:
[...]
De gemiddelde consument gaat dat echt niet weten/leren. En dat hoeft wat mij betreft ook niet. Het is gewoon bezopen dat je van de ene op de andere dag het dubbele betaalt zonder dat dit fatsoenlijk (en dus niet 3 lagen diep in een of andere proprietary app) vermeld staat.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Peejeehuu
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 14:09
alexbl69 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:35:
[...]

De gemiddelde consument gaat dat echt niet weten/leren. En dat hoeft wat mij betreft ook niet. Het is gewoon bezopen dat je van de ene op de andere dag het dubbele betaalt zonder dat dit fatsoenlijk (en dus niet 3 lagen diep in een of andere proprietary app) vermeld staat.
Je hebt er niets aan, maar ik was laatst positief verrast door Tap. Die sturen je een bericht als van een laadpaal, waar je recent hebt geladen, de prijs wijzigt. Alleen als je via Tap geladen hebt uiteraard, dat dan weer wel. Maar als zij het kunnen, moeten andere aanbieders het ook kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
HansAuutB schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:52:
[...]

Opvallend dat je geen Ionity noemt; de grootste in Europa.
Met een (maand)abo van de Mobilize-pas kun je daar goedkoop laden.
Is Ionity de grootste?
en hoe meet je dat?
aantal lokaties?
aantal Stalls?
aantal geleverde kWh?
Denk eigenlijk dat op alledrie deze punten Tesla groter is.
Omzet misschien niet omdat tarief lager is.
Maar ik heb er ook geen harde data van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• davidov2008
HansAuutB schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:51:
[...]

Probeer de BMW eens.
Ben benieuwd.
Al geprobeerd. Nee, alle ICE BMWs VIN worden geweigerd. En die van een EV geeft daarna de melding dat je de auto eerst aan je BMW ID moet koppelen (in de auto of met de app die je eerst gekoppeld hebt). Oftewel is echt alleen mogelijk als eigenaar van BMW of Mini (electric of plug in hybrid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidov2008
.weer quote ipv wijzig :+

[ Voor 94% gewijzigd door davidov2008 op 29-01-2025 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 09:59
eltron schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:26:
[...]

Dat was ook de vraag niet :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brundle010
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-08 13:37
Brundle010 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:09:
[...]
[...]

Het flex-tarief dat BMW Charging vanaf vandaag voor de Equans SGZH 2.0 laadpalen rekent, blijkt 0,61 cent te zijn ipv 0,59 cent. Met de 30% korting bij een Active abonnement kom je dan uit op afgerond 0,43 cent.

Maar het wordt onverwachts interessant want opeens zijn enkele andere laadpalen in de straat - die van Allego - tot mijn grote verbazing met de 30% korting 0,36 cent! Het lijkt erop dat BMW dus ook scherpe tarieven heeft bij Allego. Elders is laden bij die paal bij mij vreselijk duur. :?
Allego hanteert op die palen wel blokkeerkosten van 2,10 per uur en die worden pas na 240 minuten gerekend, al hoef ik daar geen last van te hebben.

Het is mij nog onduidelijk of bij die laadpaal dan ook een starttarief in rekening wordt gebracht (dat doet Allego normaliter wel). Als ik afga op wat er op de BMW public charging website vermeld staat moet je daar wel vanuit gaan: “Kosten op basis van het reële gebruik voor individuele laadprocessen. Plus eventuele basis- en sessiekosten (incl. btw).” Tjongejonge, wat een zoekplaatje is het ook. Wel lijkt voor mij de laadpas van BMW voordeliger te worden dan andere laadpassen.
Nou toch even een update van mijn kant.

BMW Charging is voor de BMW en Mini rijders toch een serieus goed alternatief. Zo zijn de Allego laadpalen die eerder 0,36 cent waren met het Active abonnement nu slechts 0,30 cent per KWh bij mij in de buurt. _/-\o_
Vzv heb kunnen nagaan, geldt dat overal omdat Allego geprefereerd exploitant is. De laadpalen van Allego hebben wel blokkeerkosten, maar die zijn ook verlaagd naar 1,68 euro per uur en gelden pas vanaf 299 minuten. Voor mij is Allego nu de nummer 1 op grote afstand van Equans SGZH 2.0 palen die met 0,48 cent (0,43 met BMW Charging) fors duurder zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:24

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Even een compliment voor mijn gemeente.
Burgers kunnen participeren in een nieuw plan voor de laadpalen in onze gemeente.
https://participatie.evmaps.nl/veldhoven

Ben benieuwd
Pagina: 1 ... 195 ... 232 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2