[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 175 ... 232 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Hachy schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:31:
Is trouwens helemaal niet toegestaan vanuit AFIR, snelladers met alleen een minuutprijs. Benieuwd hoe Tesla hiermee denkt weg te komen.
Ik zit niet goed in de AFIR, maar volgens CHATgpt mag een prijs per tijdseenheid gewoon, mits duidelijk en transparant? Heeft die het fout?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:19
Azqi schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 05:46:
[...]

Ik zit niet goed in de AFIR, maar volgens CHATgpt mag een prijs per tijdseenheid gewoon, mits duidelijk en transparant? Heeft die het fout?
volgens chatgpt?

die formuleert gewoon antwoorden op basis van informatie die het zomaar ergens vandaan haalt en houdt ook maar weinig rekening met het heden.. kan ook over belgie gaan of over moldavie..

[ Voor 5% gewijzigd door boyette op 04-10-2024 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:54
boyette schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 07:12:
[...]

volgens chatgpt?

die formuleert gewoon antwoorden op basis van informatie die het zomaar ergens vandaan haalt en houdt ook maar weinig rekening met het heden.. kan ook over belgie gaan of over moldavie..
ja, sowieso oude informatie.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 11:09
Hachy schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:31:
Is trouwens helemaal niet toegestaan vanuit AFIR, snelladers met alleen een minuutprijs. Benieuwd hoe Tesla hiermee denkt weg te komen.
Lijkt mij inderdaad in strijd met artkel 5 lid 4 van de Verordening:

"Bij openbaar toegankelijke laadpunten met een laadvermogen van 50 kW of meer is de door de exploitant in rekening gebrachte ad-hocprijs gebaseerd op de prijs per kWh voor de geleverde elektriciteit. Voorts kunnen de exploitanten van die laadpunten een rotatietarief in de vorm van een prijs per minuut in rekening brengen om langdurige bezetting van het laadpunt te ontmoedigen".

Dus idle fees per minuut mogen wel. Niet-transparante laadprijzen per minuut afhankelijk van het vermogen dat je toevallig trekt, zoals Tesla die blijkbaar heeft ingevoerd in Oostenrijk, niet. Ben benieuwd hoe dit gaat uitspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
Maasluip schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:50:
lees: technisch op de letter van de wet gaan we regelneuken omdat we Duitsers zijn
Ik dacht, dat dat alleen in Nederland speelde :+

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-09 20:36
Of-Aaargh schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 07:38:
[...]

"Bij openbaar toegankelijke laadpunten met een laadvermogen van 50 kW of meer is de door de exploitant in rekening gebrachte ad-hocprijs gebaseerd op de prijs per kWh voor de geleverde elektriciteit. Voorts kunnen de exploitanten van die laadpunten een rotatietarief in de vorm van een prijs per minuut in rekening brengen om langdurige bezetting van het laadpunt te ontmoedigen".

Dus idle fees per minuut mogen wel. Niet-transparante laadprijzen per minuut afhankelijk van het vermogen dat je toevallig trekt, zoals Tesla die blijkbaar heeft ingevoerd in Oostenrijk, niet. Ben benieuwd hoe dit gaat uitspelen.
In zelfde artikel:
“… van toepassing op alle laadpunten die geïnstalleerd worden vanaf 13 april 2024.“
Het betreffende laadpunt is geopend in juli 2024, maar is dus maar de vraag wat als datum van installatie geldt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 14:02
tweakerpip schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:01:
[...]

In zelfde artikel:
“… van toepassing op alle laadpunten die geïnstalleerd worden vanaf 13 april 2024.“
Het betreffende laadpunt is geopend in juli 2024, maar is dus maar de vraag wat als datum van installatie geldt.
En het is ook de vraag wat ze rekenen via de payment terminal. De betaling via een app valt sowieso "buiten" de AFIR regels als ik het zo lees.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-08 22:46
Inspired schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:02:
[...]

En het is ook de vraag wat ze rekenen via de payment terminal. De betaling via een app valt sowieso "buiten" de AFIR regels als ik het zo lees.
Interessante kijk hierop inderdaad. Artikel 5.4 gaat inderdaad over ad-hoc tarieven. Waarschijnlijk is een betaling via de app van Tesla inderdaad geen ad-hoc betaling.

Tegelijk is er ook nog artikel 5.3 waarin staat:
...Exploitanten van openbaar toegankelijke laadpunten maken via de in rekening gebrachte prijzen geen onderscheid tussen eindgebruikers en aanbieders van mobiliteitsdiensten of tussen verschillende aanbieders van mobiliteitsdiensten..
Als je via de payment terminal een kWh-prijs betaalt en via de app een minuut-prijs, dan wordt er volgens mij wel onderscheid gemaakt tussen eindgebruikers

Cupra Born

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Of-Aaargh schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 07:38:
[...]

maar die minuutprijs, afhankelijk van laadvermogen is uiteraard wel gebaseerd op de kWh prijs van de geleverde energie. Daarom betaal je ook bij hoger vermogen meer per minuut. Dat zou anders zijn als het laadvermogen niet uitmaakte voor het minuuttarief.
(even advocaat van de duivel spelend >:) )

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 04-10-2024 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 11:09
Als Tesla straks twee tariefstructuren gaat hanteren (prijs per minuut op laadpunten geïnstalleerd voor 14 april 2024, en de verplichte prijs per kWh op laadpunten van na 14 april 2024), vraag ik me heel erg af of nog wel wordt voldaan aan het vereiste van prijstransparantie. Je kunt dan namelijk zelfs op één laadplein twee verschillende tariefstructuren krijgen, in het geval er uitbreiding komt van het aantal laadpunten op één locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:59
HansAuutB schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:52:
[...]

Bij Free-to-X kun je beter de Freshmile pas gebruiken: 0,30/0,30.
Dat hangt natuurlijk van je laadsnelheid af. En in mijn geval is die ook nog afhankelijk van de temperatuur. Ik denk dat het in mijn geval niet veel zal schelen.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
eltron schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:17:
[...]

Het zijn minuuttarieven, dus als 2x zo snel 2x tarief is dan kost het laden nog precies evenveel als het sneller gaat.
Maar ik zie dat deze reactie al paar keer is vermeld, inclusief de logische suggestie om boven in de bandbreedte van een laadsnelheidstarief/min te laden. .
Hoe doe je dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 21:16
Damn... (let op!) De Allego laadpalen Groningen /Drenthe consessie zijn opeens van 0,35 naar 0,57 gegaan bij Elektrovers.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:28
Ook al is snelladen bij Tesla tegenwoordig wel heel erg goedkoop.... Wellicht moet je wel eens snelladen bij een andere aanbieder. Voor iedereen die dat incidenteel wel eens moet doen, hierbij weer een actueel tarievenoverzicht met de goedkoopste passen/apps:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fR5MxoB8-TLWu9Jsgv2nP5AlnDc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p3oaqHz21NbVvdqEutfBSM7n.png?f=fotoalbum_large

Ken je goedkopere passen of apps die voldoen aan de voorwaarden in de gele disclaimer bovenaan het overzicht? Laat het dan weten! Dan pas ik het overzicht aan.

[ Voor 12% gewijzigd door nathalia op 04-10-2024 15:31 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 13:53
nathalia schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:59:
Ook al is snelladen bij Tesla tegenwoordig wel heel erg goedkoop.... Wellicht moet je wel eens snelladen bij een andere aanbieder. Voor iedereen die dat incidenteel wel eens moet doen, hierbij weer een actueel tarievenoverzicht met de goedkoopste passen/apps:

[Afbeelding]

Ken je goedkopere passen of apps die voldoen aan de voorwaarden in de gele disclaimer bovenaan het overzicht? Laat het dan weten! Dan pas ik het overzicht aan.
Jep, me onderbuikgevoelens staan nu in je overzicht..
Ik hou alleen nog ecotap 60kwh voor 54 cent en tesla voor 35 cent over..
Fastned is nu gewoon aantrekkelijk voor 69 cent, het gemak met autocharge, ze zitten overal en nu helaas het gemiddelde tarief..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
bart155 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:06:
[...]

Ik neem aan dat je EWE Go bedoelt? Zo ja, ik kon gewoon de laadpas naar mijn NL adres laten versturen, toevallig net binnen gekregen... :)
Denk dat je de laatste bent, in de app komt nu een melding dat de pas alleen binnen Duitsland verstuurd wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurrea
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-08 19:23

[Afbeelding]

Ik blijf het verwonderlijk vinden dat de eigen aanbieder niet per definitie de goedkoopste optie is. En als je van openbaar laden afhankelijk bent, onthoud dit dan allemaal maar eens. Schermrafdrukje bewaren bij je zonneklep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Spurrea schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:14:
Ik blijf het verwonderlijk vinden dat de eigen aanbieder niet per definitie de goedkoopste optie is. En als je van openbaar laden afhankelijk bent, onthoud dit dan allemaal maar eens. Schermrafdrukje bewaren bij je zonneklep
Waar ik ook heen rij op een dag, ik check altijd de laadtarieven, ook al hoef ik niet eens te laden.
Kost me nog geen minuut. Mindset. Adapt. Want het is, zoals het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Zjanzjak schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 18:03:
[...]

Waar ik ook heen rij op een dag, ik check altijd de laadtarieven, ook al hoef ik niet eens te laden.
Kost me nog geen minuut. Mindset. Adapt. Want het is, zoals het is.
Dat zit hard ingebakken..
Ik zeg altijd tegen iedereen, boeit me niet meer.. en toch kijk ik voordat ik weg ga altijd even in de app(s)..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37

[Afbeelding]

Ik weet niet hoe vaak dit wisselt, maar kan je hier geen site van maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-09 21:00
Ja, dat doe ik ook. Net zoals ik van tevoren kijk waar ik het handigs/goedkoopst kan parkeren. En het laden en parkeren kan combineren.
yannienl schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:44:
[...]

Dat zit hard ingebakken..
Ik zeg altijd tegen iedereen, boeit me niet meer.. en toch kijk ik voordat ik weg ga altijd even in de app(s)..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Ik zoek juist uit waar de "betaald parkeren zone" eindigt, omdat in tegenstelling wat sommige nieuwssites beweren: publieke laadpalen op straat toch het goedkoopste zijn in de regel, dus voor Utrecht heb al een half jaar een route gepland vlak buiten de "betaald parkeren zone" omdat daar Vattenfall laadpalen staan.

Als je bij monopolist Q-Park gaat parkeren, dan betaal je en een hoog parkeertarief en ook nog een hoog laadtarief. Wat ik dan zo jammer vind is dat sommige P+R's ook van deze monopolist in parkeergarages is. Alleen in Den Haag weet ik dat op enkele P+R's ook daadwerkelijk publieke laadpalen staan, waar ik voor € 0,31 per kWh met de Ecotap laadpas kan laden.

In veel andere steden staan er op het P+R terrein semi-publieke laadpalen, dus daar gelden dan niet de afspraken die gemaakt zijn met bijvoorbeeld Vattenfall in Zuid-Limburg en Noord-Brabant. Dit zijn wel van die momenten waar ik enorm spijt heb van mijn keuze om electrische te rijden, want aan woekertarieven weiger ik te laden. Dus dan ga ik soms als een gek hypermilen en ook daadwerkelijk de korst mogelijk route volgen, wat betekent dat er dan veel binnendoor gereden wordt.

Gisteren was weer zo'n dag: ik had mijn vader uitgenodigd mee te gaan naar Bobbejaanland, maar moest hem van mijn moeder ophalen. Want ze was bang geen parkeerplaats te krijgen. Nou goed zo vroeg in de ochtend, moet je bij deze koude temperaturen natuurlijk even de Voorruit ontwasemen. Dat is noodzakelijk kwaad, maar dan gaat zowel de airco en verwarming op volle kracht aan. Daarom wacht ik in de regel liever tot de zon op de voorruit schijnt, dat bespaart toch wat stroom B)

Maar goed Bobbejaanland heeft ook van die woeker tarieven: € 0,70 per kWh, waarschijnlijk allemaal EV rijders die geen benul van de laadtarieven hebben of gewoon salariswagens zoals de Belgen zeggen. Want gisteren parkeerde een Belgische mevrouw in een MG EV naast mij, die was er al op pijnlijke wijze achter gekomen en woonde slechts 30km van Bobbejaanland :+

Of men betaald graag nog € 0,70 per kWh plus € 1 starttarief zodat ze 2 meter dichter bij de ingang geparkeerd staan? Want uitzonderingen daar gelaten, denk ik niet dat al die EV's ook daadwerkelijk hoognodig moesten opladen. Behalve van die Dacia Spring geloof ik dat direct, want die heeft nog een kleiner accupakket dan mijn Leaf. Overigens stond er ook een benzineauto die zich als EV identificeerde, dus als je met je laatste beetje stroom tegen de middag gisteren bij Bobbejaanland aangekomen was. Dan had je dus niet kunnen laden, omdat er een Belg zijn benzineauto neer gezet had.

Mijn vader ophalen betekende bijna 30km extra rijden: mijn vader die heeft echt drie keer zitten voelen, of er geen warme lucht uit de ventilatieroosters kwam. Toen heb ik hem maar uitgelegd, dat hij het met de stoelverwarming moet doen. Want anders hadden wij het retour niet gered, aangezien opladen bij Bobbejaanland geen optie is. Uiteindelijk ongeveer 230km gereden, zonder tussendoor op te laden.
PS wij zijn abboneehouders van Bobbejaanland, dus mijn vader mocht gratis naar binnen.

Naja uiteindelijk met 8% thuis gekomen, dus 18% RAW SoC. Wanneer de verwarming aangestaan had, dan had ik dat waarschijnlijk niet gered en was ik weer op de reserve het rijden. Dus ik zoek het zeker uit, maar bijvoorkeur blijf ik binnen de actieradius van mijn EV. Zodat ik thuis aan betrouwbare en eerlijk geprijsde Vattenfall publieke laadpaal kan laden. Alleen dat betekent ook dat ik slechts maximaal 90km/u kan rijden, want ga ik sneller rijden? Dan blijft van die 250km rijbereik niet veel meer van over.

Tevens moet ik gewoon zelf de rekening betalen van het laden, dus ik heb er wel belang bij om zo zuinig mogelijk te rijden. Maar met een incidenteel laadtarief van € 0,50 per kWh, daar heb ik dan weer geen moeite mee. Het gemiddelde blijft dan toch onder de € 0,05 per km, omdat alle andere kWh 's wel geladen zijn voor een tarief tussen de € 0,29 en € 0,336 per kWh.

Stja en Tesla Supercharger wordt telkens wel genoemd: maar ik geloof niet dat die tarieven marktconform zijn. Tevens staan ze op een afgesloten parkeerplaats Van Der Valk, dus dan moet je ook nog een uitrijkaart gaan vragen. Dat gaat toch tegen de principes van Tesla in, alles via de app. Maar vervolgens moet je toch nog een uitrijkaart gaan vragen _O-

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:14

Harrie van Til

Doe maar blauw

MathiasMetzger schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:29:
Ik zoek juist uit waar de "betaald parkeren zone" eindigt, omdat in tegenstelling wat sommige nieuwssites beweren: publieke laadpalen op straat toch het goedkoopste zijn in de regel, dus voor Utrecht heb al een half jaar een route gepland vlak buiten de "betaald parkeren zone" omdat daar Vattenfall laadpalen staan.

Als je bij monopolist Q-Park gaat parkeren, dan betaal je en een hoog parkeertarief en ook nog een hoog laadtarief. Wat ik dan zo jammer vind is dat sommige P+R's ook van deze monopolist in parkeergarages is. Alleen in Den Haag weet ik dat op enkele P+R's ook daadwerkelijk publieke laadpalen staan, waar ik voor € 0,31 per kWh met de Ecotap laadpas kan laden.

In veel andere steden staan er op het P+R terrein semi-publieke laadpalen, dus daar gelden dan niet de afspraken die gemaakt zijn met bijvoorbeeld Vattenfall in Zuid-Limburg en Noord-Brabant. Dit zijn wel van die momenten waar ik enorm spijt heb van mijn keuze om electrische te rijden, want aan woekertarieven weiger ik te laden. Dus dan ga ik soms als een gek hypermilen en ook daadwerkelijk de korst mogelijk route volgen, wat betekent dat er dan veel binnendoor gereden wordt.

Gisteren was weer zo'n dag: ik had mijn vader uitgenodigd mee te gaan naar Bobbejaanland, maar moest hem van mijn moeder ophalen. Want ze was bang geen parkeerplaats te krijgen. Nou goed zo vroeg in de ochtend, moet je bij deze koude temperaturen natuurlijk even de Voorruit ontwasemen. Dat is noodzakelijk kwaad, maar dan gaat zowel de airco en verwarming op volle kracht aan. Daarom wacht ik in de regel liever tot het de zon op de voorruit schijnt, dat bespaart toch wat stroom B)

Maar goed Bobbejaanland heeft ook van die woeker tarieven: € 0,70 per kWh, waarschijnlijk allemaal EV rijders die geen benul van de laadtarieven hebben of gewoon salariswagens zoals de Belgen zeggen. Want gisteren parkeerde een Belgische mevrouw in een MG EV naast mij, die was er al op pijnlijke wijze achter gekomen en woonde slechts 30km van Bobbejaanland :+

Of men betaald graag nog € 0,70 per kWh plus € 1 starttarief zodat ze 2 meter dichter bij de ingang geparkeerd staan? Want uitzonderingen daar gelaten, denk ik niet dat al die EV's ook daadwerkelijk hoognodig moesten opladen. Behalve van die Dacia Spring geloof ik dat direct, want die heeft nog een kleiner accupakket dan mijn Leaf. Overigens stond er ook een benzineauto die zich als EV identificeerde, dus als je met je laatste beetje stroom tegen de middag gisteren bij Bobbejaanland aangekomen was. Dan had je dus niet kunnen laden, omdat er een Belg zijn benzineauto neer gezet had.

Mijn vader ophalen betekende bijna 30km extra rijden: mijn vader die heeft echt drie keer zitten voelen, of er geen warme lucht uit de ventilatieroosters kwam. Toen heb ik hem maar uitgelegd, dat hij het met de stoelverwarming moet doen. Want anders hadden wij het retour niet gered, aangezien opladen bij Bobbejaanland geen optie is.

Naja uiteindelijk met 8% thuis gekomen, dus 18% RAW SoC. Wanneer de verwarming aangestaan had, dan had ik dat waarschijnlijk niet gered en was ik weer op de reserve het rijden. Dus ik zoek het zeker uit, maar bijvoorkeur blijf ik binnen de actieradius van mijn EV. Zodat ik thuis aan betrouwbare en eerlijk geprijsde Vattenfall publieke laadpaal kan laden. Alleen dat betekent ook dat ik slechts maximaal 90km/u kan rijden, want ga ik sneller rijden? Dan blijft van die 250km rijbereik niet veel meer van over.

Tevens moet ik gewoon zelf de rekening betalen van het laden, dus ik heb er wel belang bij om zo zuinig mogelijk te rijden. Maar met een incidenteel laadtarief van € 0,50 per kWh, daar heb ik dan weer geen moeite mee. Het gemiddelde blijft dan toch onder de € 0,05 per km, omdat alle andere kWh 's wel geladen zijn voor een tarief tussen de € 0,29 en € 0,336 per kWh.

Stja en Tesla Supercharger wordt telkens wel genoemd: maar ik geloof niet dat die tarieven marktconform zijn. Tevens staan ze op een afgesloten parkeerplaats Van Der Valk, dus dan moet je ook nog een uitrijkaart gaan vragen. Dat gaat toch tegen de principes van Tesla in, alles via de app. Maar vervolgens moet je toch nog een uitrijkaart gaan vragen _O-
Man ,man,, wat vind ik dit gemiereneuk zeg. Je nodigt iemand uit voor Bobbejaanland (dus 2 tickets van 37,50 euro per stuk?) en dan laat je die persoon daarna in de kou zitten omdat je weigert een 'woekertarief' te betalen? Dat scheelt dus ongeveer 20 cent met een voor jouw 'acceptabel' tarief van 50 cent. Dus als je zeg 10KWh had geladen had je dat dus netto 2 euro extra gekost. Wat op dat bedrag voor die tickets (75euro) dus een 3% verschil maakt. Waar hebben we het nou eigenlijk over? Hier hebben we daar een woord voor: kniepstuver :?

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Bij Tesla kan het per SUC locatie verschillen hoe het is geregeld.
Tesla Gouda kom je bijvoorbeeld met een code het terrein op en bij verlaten van terrein verder niets nodig.
En hoe erg kan het zijn om een uitrijkaart te halen als je toch even moet wachten tot je auto is bijgeladen?

en ja de tarieven zijn niet marktconform, maar veel lager, dus daar kan je toch nauwelijks bezwaar tegen hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Harrie van Til schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:47:
[...]
Dat scheelt dus ongeveer 20 cent met een voor jouw 'acceptabel' tarief van 50 cent.
Nou ik vind € 0,50 per kWh nog steeds erg duur: maar dat is wat ik maximaal bereid ben te betalen, als er geen andere mogelijkheid is. Ik heb net trouwens de energierekening gekregen, of ik even € 324 bij wil betalen. Dus wat wil jij van mijn financiële situatie weten? De rekeningen vliegen mij de laatste maanden om de oren, dus ja ik moet wel op de kleintjes letten.

In de auto blijft de verwarming als het kan dus uit, maar thuis gaat die aan en daarom mag ik nu terug betalen. Tevens is het niet zo dat er geen verwarming aan was: stoelverwarming is veel efficiënter, dan de gehele auto te verwarmen. Als ik dus ga laden tegen woekertarieven, dan is het hek is van de dam. Want dat zal aardig in de papieren lopen en dan zou ik net zo goed mijn EV kunnen inruilen, voor een benzineauto. Want direct naast Bobbejaanland was is een benzinestation waar de peut € 1,54 per liter kost.

De benzineprijs is in België gereguleerd, dus ze zouden nooit € 3 per liter kunnen vragen. Want er geld een maximum prijs voor de benzine, terwijl dit niet het geval is voor laadtarieven.
Wolly schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:21:
[...]

Ik heb nog nooit een uitrijkaart hoeven te vragen bij een SC op vd Valk terrein. Welke SC heeft dat wel?
Weet ik niet: ik noemde het ook alleen maar, omdat het hier al vaker benoemd is. Maar voor mij zou dat wel een belemmering vormen, omdat ik dan veel te netjes 15 minuten op mijn beurt ga zitten wachten.

[ Voor 14% gewijzigd door MathiasMetzger op 06-10-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Ik heb nog nooit een uitrijkaart hoeven te vragen bij een SC op vd Valk terrein. Welke SC heeft dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MathiasMetzger schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:20:
[...]

Weet ik niet: ik noemde het ook alleen maar, omdat het hier al vaker benoemd is. Maar voor mij zou dat wel een belemmering vormen, omdat ik dan veel te netjes 15 minuten op mijn beurt ga zitten wachten.
Nee, je zei dat 'ze' (daarmee doelend op de Tesla Superchargers) op een afgesloten parkeerplaats van Van Der Valk staan en dat daarbij een uitrijkaart nodig is om weg te kunnen.

Maar eigenlijk weet je het dus niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wolly schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:21:
[...]

Vd Valk in Tilburg bijvoorbeeld.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:27
MathiasMetzger schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:20:
[...]

Nou ik vind € 0,50 per kWh nog steeds erg duur: maar dat is wat ik maximaal bereid ben te betalen, als er geen andere mogelijkheid is. Ik heb net trouwens de energierekening gekregen, of ik even € 324 bij wil betalen. Dus wat wil jij van mijn financiële situatie weten? De rekeningen vliegen mij de laatste maanden om de oren, dus ja ik moet wel op de kleintjes letten.

In de auto blijft de verwarming als het kan dus uit, maar thuis gaat die aan en daarom mag ik nu terug betalen. Tevens is het niet zo dat er geen verwarming aan was: stoelverwarming is veel efficiënter, dan de gehele auto te verwarmen. Als ik dus ga laden tegen woekertarieven, dan is het hek is van de dam. Want dat zal aardig in de papieren lopen en dan zou ik net zo goed mijn EV kunnen inruilen, voor een benzineauto. Want direct naast Bobbejaanland was is een benzinestation waar de peut € 1,54 per liter kost.

De benzineprijs is in België gereguleerd, dus ze zouden nooit € 3 per liter kunnen vragen. Want er geld een maximum prijs voor de benzine, terwijl dit niet het geval is voor laadtarieven.

[...]

Als ik jouw posts allemaal zo lees, dan denk ik dat je voor je eigen gemoedsrust beter overschakelt naar een benzine of diesel (al dan niet hybride). Elektrisch rijden is voor jou precies een martelgang om toch maar geen cent teveel te betalen om te laden.

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:18
Cpt. Peacock schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:53:
[...]

Als ik jouw posts allemaal zo lees, dan denk ik dat je voor je eigen gemoedsrust beter overschakelt naar een benzine of diesel (al dan niet hybride). Elektrisch rijden is voor jou precies een martelgang om toch maar geen cent teveel te betalen om te laden.
Met een benzine auto kun je er net zo'n martelgang van maken om de goedkoopste peut te vinden, het prijsverschil is alleen kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Nu online
Noshi schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:05:

Met een benzine auto kun je er net zo'n martelgang van maken om de goedkoopste peut te vinden, het prijsverschil is alleen kleiner.
Jammer dat je zijn punt mist, maar goed, 'Openbare laadpalen, laadpassen en providers' maar weer.

Iemand een idee hoe lang het nog kan duren eer een openbaar laadpunt gerealiseerd wordt na bekendmaking van de gemeente? Hoe meer Vattenfall laadpunten hier in de buurt, hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:53

Dennis1812

Amateur prutser

Zjanzjak schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:21:
[...]

Jammer dat je zijn punt mist, maar goed, 'Openbare laadpalen, laadpassen en providers' maar weer.

Iemand een idee hoe lang het nog kan duren eer een openbaar laadpunt gerealiseerd wordt na bekendmaking van de gemeente? Hoe meer Vattenfall laadpunten hier in de buurt, hoe beter.
Hier in Gemert Bakel hebben ze 1x per 6 maanden overleg. En dan duurt plaatsing ook ongeveer 6 maanden.
Dus met wat pech ben je minimaal een jaar verder na aanvraag openbare paal.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Noshi schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:05:
[...]

Dat is dus niet waar: met Clever-Tanken kun je realtime de benzineprijs in Duitsland checken, dit is allemaal per wet geregeld en gereguleerd. Meestal zijn het dezelfde benzinestations die het goedkoopste zijn en verschillen ze slechts een paar cent van elkaar. Wel fluctueren de benzineprijzen meerdere malen per dag in Duitsland, maar dat is niets in vergelijking met de jungle van ongereguleerde laadtarieven!

In België heb Carbu waar je actuele benzineprijzen kunt vergelijken, deze worden niet dagelijks aangepast. Maar uiteraard fluctueren de benzineprijzen wel, net als in Nederland. En in Nederland vergelijk je o.a via ANWB Onderweg de benzineprijzen, heel eenvoudig allemaal. Je hoeft er geen tankkaarten voor aan te vragen en zonder vergelijking, weet je dat nooit meer dan de maximale benzineprijs betaald.

Dus hooguit voor iedere land een aparte vergelijkings app of website voor benzine, maar dat is kinderspel: je betaald namelijk altijd met cash of met je pinpas. Shell heeft wel een klantenkaart, maar daar behaald je eigenlijk geen voordeel mee. Punt is dus vooral dat de benzineprijzen sterk gereguleerd zijn. Als dat niet zo was dan had er hier in MOB waarschijnlijk ook wel een topic bestaan: [ICE] Openbare tankstations, tankpassen en providers. Het enige topic wat bestaat over de brandstofprijzen is Waar gaat het heen met de brandstofprijzen? - deel 2. Laatste reactie is van 17 april 2024......

Terug naar een benzineauto is sowieso geen optie ( SEPP gedeeltelijk terug betalen, enorme afschrijving tegenover benzineauto etc ) en ook niet wenselijk: het probleem is niet mijn electrische auto, dat is gewoon een prima EV. Niet de modernste EV techniek en eentje die snelladen niet leuk vind, maar lees mijn bericht nog maar eens. Ik kom prima uit met de actieradius, de auto rijdt ook comfortabel en is van alle gemakken voorzien. Het grootste probleem is het nog steeds ontbreken van enige Europees regulering van de laadtarieven, terwijl stroom de feitelijke brandstof is voor EV's. Daar ben ik van afhankelijk en EV's zijn al meer dan 15 jaar gemeengoed. Natuurlijk via concessies worden laadtarieven gereguleerd, echter die hebben geen grip op semi-publieke laadpalen.

Doordat die tarieven met enige regelmaat zo extreem hoog zijn, haal ik natuurlijk in de ogen van de gemiddelde Nederlander Tweaker met een bovengemiddeld inkomen? extreme fratsen uit. Achter een vrachtwagen hangen op de Pro-Pilot, waardoor mijn EV minder luchtweerstand ondervindt. De climate control uit, zuinigste route volgen op Google Maps. En als er toch iets van verwarming nodig is, dan slechts de stoelverwarming en stuur verwarming. Mijn passagiers hebben daar dan maar mee te dealen, want mijn auto en mijn ongeschreven regels. Echter deze keuzes maak ik wel voor een groot deel, omdat ik dus weiger tegen woeker laadtarieven te laden. Het is iets psychologisch, net zoals Nederlanders nu massaal de grens over gaan voor hun tabakswaren te kopen.

Om mijn betoog af te sluiten: in veel gebieden waaronder dus de gehele provincie Zeeland ontbreekt het aan een concessie en dat is waarom er net als voor benzine en diesel, maximumprijzen zouden moeten komen. Deze zouden dan zowel voor publieke en semi-publieke laadpalen moeten gelden, waarbij er een onderscheid tussen AC en DC laden gemaakt zal moeten worden. Maar zolang de overheid niet ingrijpt, blijf je extreem hoge laadtarieven tegen komen. Dan kan wel gezegd worden: had je in de app kunnen zien, echter welke van de 10.000 laadapps? Je moet dan ook nog verifiëren of het wel de goede laadpaal is, wat soms knap lastig is wanneer de laadpalen dicht bij elkaar staan. Daar kwam onlangs ook nog een voorbeeld van voorbij... vraag mij alleen niet op welke pagina van de 698 paginas die dit topic telt stond. Ik lurk namelijk meestal gewoon ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
  • Laatst online: 13-09 13:42
Dennis1812 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:30:
[...]

Hier in Gemert Bakel hebben ze 1x per 6 maanden overleg. En dan duurt plaatsing ook ongeveer 6 maanden.
In onze Brabantse Gemeente zegt Vattenfall 4 maanden na verkeersbesluit doodleuk 'neuh, gaan we toch niet doen'. Het ligt niet altijd aan de gemeente. O-)

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
Zjanzjak schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:21:
[...]

In Barneveld exact 6 maanden inclusief behandeling van bezwaar van buurtbewoners ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
mk1992 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:49:
[...]

In onze Brabantse Gemeente zegt Vattenfall 4 maanden na verkeersbesluit doodleuk 'neuh, gaan we toch niet doen'. Het ligt niet altijd aan de gemeente. O-)
Hoezo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Laatst online: 13-09 13:42
Dat vind ik iets te gevoelig om aan de grote klok te hangen, zeker omdat het zaakje nu nog loopt.

Cash is king.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@MathiasMetzger

Zou je misschien kunnen stoppen met het steeds refereren aan woekertarieven of daar anders een onderbouwing voor willen geven?
woekerprijs: onredelijk hoge prijs door woekerwinst

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Nu online
Dennis1812 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:30:
Ah ok, dank voor de info.
Naja we gaan het zien dan. Geduld is een schone zaak. :9
MathiasMetzger schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:57:
Daar kwam onlangs ook nog een voorbeeld van voorbij... vraag mij alleen niet op welke pagina van de 698 paginas die dit topic telt stond. Ik lurk namelijk meestal gewoon ;)
Het valt mij op dat jij elke keer die ene uitzondering aangrijpt om te generaliseren.

Je leest dat er bij van der Valk Tesla SUC een uitrijkaart aan te pas komt, BAM, dat is bij jou gelijk bij alle Tesla SUC's die bij van der Valk staan, terwijl het maar bij een paar punten het geval is. Echt uitzonderingen.
Noot; waar ik bij van der Valk SUC's geladen heb ging de slagboom automatisch open bij in- en uitrijden.

En dat doe je dus onderstaand weer;
Je moet dan ook nog verifiëren of het wel de goede laadpaal is, wat soms knap lastig is wanneer de laadpalen dicht bij elkaar staan. Daar kwam onlangs ook nog een voorbeeld van voorbij... vraag mij alleen niet op welke pagina van de 698 paginas die dit topic telt stond. Ik lurk namelijk meestal gewoon
Er is 1 uitzondering, 1 voorbeeld, en BAM, alle laadpalen staan dicht bij elkaar.

En dan sluit ik mijn betoog met dat je ietwat overdrijft;
Dan kan wel gezegd worden: had je in de app kunnen zien, echter welke van de 10.000 laadapps?
Kom op zeg, dit kan je binnen 5 minuten nagaan, binnen 3 a 5 apps weet ik het wel.
Zie ik dan nog geen tarief dan laad ik er niet, tenzij stik nieuwsgierig.

Tip; ik zou de tijd die je hier spendeert om te fulmineren eens omzetten om je wat te verdiepen in de tarieven bij wat diverse laadpunten waar je mogelijk zou moeten laden in de toekomst. ;)
Fiorano schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:05:
In Barneveld exact 6 maanden inclusief behandeling van bezwaar van buurtbewoners ;)
Ja dat kan ook nog wel een dingetje zijn. Bij het laadpunt wat ze willen plaatsen komt dus het bord bij 2 parkeerplaatsen dat het alleen voor laden is. De parkeerplaatsen zijn normaliter allemaal bezet zo tegen de avond aan, niemand in die straat en in de buurt, rijdt elektrisch dus ik kan mij er wel wat bij voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
jeroenkb schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:08:
@MathiasMetzger

Zou je misschien kunnen stoppen met het steeds refereren aan woekertarieven of daar anders een onderbouwing voor willen geven?

[...]
Nee, dat blijf ik gewoon woekertarieven noemen: ik zal je ook vertellen waarom ik dat zo noem! Als dat al niet duidelijk was? Wanneer ik bij Vattenfall Incharged slechts € 0,336 per kWh betaal, waarbij Vattenfall ook gewoon nog winst maakt. En elders in bijvoorbeeld Zeeland betaal ik € 0,57 per kWh, dat is dus bijna 2x zoveel als wat ik bij Vattenfall betaal. In Gelderland/Overijsel is het zelfs slechts € 0,2881 per kWh. Dus in Zeeland betaal je 2x teveel.

Die tarieven van Vattenfall zijn gewoon marktconform: eigenlijk betalen ze zelfs minder belasting, dus maken ze er meer winst op dat de kWh's die ik via mijn energiecontract bij ze afgenomen heb. Vooralsnog geld namelijk in Nederland lager belastingtarief op de stroom die laadpalen leveren. Weet je en schijnbaar kun je in België ook wel voor € 0,29 per kWh laden, dus dan is € 0,70 per kWh gewoon een woekertarief. Voor dat tarief kun je ook gaan snelladen, kost wel wat extra tijd: echter het laadverlies is dan wel minder.

Het is dus wel belangrijk om onderscheid te maken tussen AC laden en DC laden, aangezien de apparatuur om DC mee te laden ook vele malen duurder is. Daarom is het wel logisch dat DC laden duurder is dan AC laden. Behalve bij Tesla Superchargers, echter daar zit naar mijn mening ook een luchtje aan. Uiteindelijk is het allemaal dezelfde mix stroom welke door de energiebeheerder geleverd worden, dan is het niet uit te leggen dat bij de ene AC laadpaal een kWh € 0,336 kost en bij de andere € 0,57 per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Zjanzjak schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:26:
Bij het laadpunt wat ze willen plaatsen komt dus het bord bij 2 parkeerplaatsen dat het alleen voor laden is. De parkeerplaatsen zijn normaliter allemaal bezet zo tegen de avond aan, niemand in die straat en in de buurt, rijdt elektrisch dus ik kan mij er wel wat bij voorstellen.
Dat is natuurlijk tijdelijk, dat niemand in de buurt elektrisch rijdt. Bovendien soort kip/ei situatie want geen laadpaal in de buurt....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
MathiasMetzger schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:33:
[...]

Nee, dat blijf ik gewoon woekertarieven noemen: ik zal je ook vertellen waarom ik dat zo noem! Als dat al niet duidelijk was? Wanneer ik bij Vattenfall Incharged slechts € 0,336 per kWh betaal, waarbij Vattenfall ook gewoon nog winst maakt. En elders in bijvoorbeeld Zeeland betaal ik € 0,57 per kWh, dat is dus bijna 2x zoveel als wat ik bij Vattenfall betaal. In Gelderland/Overijsel is het zelfs slechts € 0,2881 per kWh. Dus in Zeeland betaal je 2x teveel.
En wie weet zijn de infrastructurele kosten in Zeeland hoger of vraagt de overheid meer geld voor concessies?

Alleen maar verwijzen naar hogere prijzen is geen onderbouwing om iets woekertarieven te roepen. Past meer op het Telegraaf forum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 21:43

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

jeroenkb schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:08:
@MathiasMetzger

[...]
Kan niet. De energiebedrijven houden hun kosten ondoorgrondelijk, zie bijvoorbeeld: https://www.linkedin.com/...winsten-albert-molderink/

Dat kan ook niet, omdat de tarieven bepaald worden door een oligopolie: een beperkt aantal aanbieders. In principe schatten ze wat nog aanvaardbaar is, wat aannemelijk klinkt en stellen de kosten zo voor, dat het daarmee overeenkomt. Doordat het ook nog eens multinationals zijn, kunnen ze winsten en verliezen daar laten vallen waar het het beste uitkomt. (Zo maakt Ikea, net als grote popgroepen, gebruik van belastingregels in Nederland).

Bovendien bestaat er een verschil tussen uitgaven en inkomsten, en kosten. We drukken ze uit in euro’s, maar inkomsten en uitgaven zijn “in”:en “out of pocket” (echt geld) en kosten (fictief geld) is hoe je uitgaven toerekent aan inkomsten. Dat kan op talloze manieren. Wanneer je dan ook nog aannames maakt over de toekomst, wordt het helemaal vaag. Daarbij krijgen we ook nog de rekening gepresenteerd, wanneer de aannames niet kloppen en er een onverwachte gebeurtenis optreedt. Zoals de inval in Ukraine.

De enige regel wordt opgelegd door de Belastingdienst, die bepaalt dat je je winst altijd op dezelfde manier moet berekenen. Want anders kan je je winstbelasting manipuleren. Ja, dat is een paradox, een catch22. “Om geen winstbelasting te betalen, reken je uit hoe winst te maken om geen belasting te hoeven betalen”.

De beste manier om een nutsbedrijf te organiseren is een nutsbedrijf te organiseren: een bedrijf voor het algemeen nut en niet voor het nut van aandeelhouders. Of beter gezegd, een bedrijf waarvan we allemaal aandeelhouders zijn. Zeker bij een product als elektriciteit , waar geen kwaliteitsverschillen in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
MathiasMetzger schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:33:
[...]
Als jij in Zeeland 0,57/kWh betaalt moet je dat zelf weten. Wij doen daar niet aan mee.
Maar klaag er dan ook niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
@MathiasMetzger

Je moet ook niet alleen naar de kale stroomprijs kijken, maar ook naar de effectieve bezetting.

Als de bezetting van de laadpalen in Zeeland laag is zullen de investeringskosten over minder Kwh verdeeld kunnen worden en dus een hogere prijs gevraagd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:51
eltron schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:35:
[...]

Dat is natuurlijk tijdelijk, dat niemand in de buurt elektrisch rijdt. Bovendien soort kip/ei situatie want geen laadpaal in de buurt....
dit en tevens als er een niet ladende auto staat zal er ook niemand over klagen want er zijn geen toch geen klanten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MathiasMetzger
jeroenkb schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:36:
[...]

En wie weet zijn de infrastructurele kosten in Zeeland hoger of vraagt de overheid meer geld voor concessies?

Alleen maar verwijzen naar hogere prijzen is geen onderbouwing om iets woekertarieven te roepen. Past meer op het Telegraaf forum
Waar is jouw onderbouwing dan? Maar goed ik probeer het een laatste keer: stel je gaat een sociale huurwoning in Zeeland huren, vervolgens voer ik deze postcode en huisnummer in op gaslicht.com en voila.
De tarieven zijn incl. 21% btw, en overheidsheffingen van 2024
Stroom
€ 0,2413 /kWh
0-10000 kWh
Gas
€ 1,2374 /m³
0-5000 m³
Vaste leveringskosten
€ 18,97 per maand
Stroom en gas
In Zeeland dus € 0,2413 per kWh, wanneer ik daar zou wonen en heel brutaal een laadkabel over de stoep leg vanuit mijn sociale huurwoning.
De tarieven zijn incl. 21% btw, en overheidsheffingen van 2024
Stroom
€ 0,2413 /kWh
0-10000 kWh
Gas
€ 1,2374 /m³
0-5000 m³
Vaste leveringskosten
€ 18,97 per maand
Stroom en gas
Met mijn eigen postcode en huisnummer in Zuid-Limburg, kom ik op precies dezelfde tarieven uit als in Zeeland. Dus nee de kosten voor stroom zijn niet hoger in Zeeland, die zijn vrijwel gelijk. Vind je € 0,57 per kWh aan een publieke laadpaal dan nog steeds geen woeker tarieven? Iemand met oprit kan dus voor die € 0,24 per kWh laden, zonder oprit mag je het dubbele in Zeeland betalen. Of je moet telkens naar de nabijgelegen Supercharger rijden? Dat is inderdaad een optie, als je CCS hebt.

Over de bezetting kan je moeilijk discussiëren, aangezien je niet kunt zien hoe vaak een laadpaal gebruikt wordt. Maar ik kan je wel vertellen, dat hier in Zuid-Limburg ook de helft van de tijd de laadpalen vrij zijn. Dus voor mij zijn de publieke laadpalen rondom mijn woonplaats wel gewoon vertrouwd en dat vind ik ook eerlijke tarieven, ook als het ietsjes meer is dan mijn huidige energiecontract.

[ Voor 10% gewijzigd door MathiasMetzger op 07-10-2024 14:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:10
Belasting per kWh:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFXpBbQdAPhRvsAEOqaLhfeAW9k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/715Z8H8M5erb1QuheBgr4eHr.png?f=user_large

Inkoopprijzen van stroom liggen op +- 2,5 cent per kWh. Inclusief belasting komt een grootbedrijf dan op 2,7 cent per kHw. Vind de oplaadtarieven dan ook exorbitant hoog, maar heb geen inzicht in afschrijving op installaties en overige kosten. Als ik het omreken, dan komen de tarieven wel vaak overeen met wat benzine tanken kost en dat zijn mensen bereid om te betalen.

[ Voor 26% gewijzigd door Ruben0s op 07-10-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04:57
MathiasMetzger schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:56:
[...]

Waar is jouw onderbouwing dan? Maar goed ik probeer het een laatste keer: stel je gaat een sociale huurwoning in Zeeland huren, vervolgens voer ik deze postcode en huisnummer in op gaslicht.com en voila.

[...]

In Zeeland dus € 0,2413 per kWh, wanneer ik daar zou wonen en heel brutaal een laadkabel over de stoep leg vanuit mijn sociale huurwoning.

[...]

Met mijn eigen postcode en huisnummer in Zuid-Limburg, kom ik op precies dezelfde tarieven uit als in Zeeland. Dus nee de kosten voor stroom zijn niet hoger in Zeeland, die zijn vrijwel gelijk. Vind je € 0,57 per kWh aan een publieke laadpaal dan nog steeds geen woeker tarieven? Iemand met oprit kan dus voor die € 0,24 per kWh laden, zonder oprit mag je het dubbele in Zeeland betalen. Of je moet telkens naar de nabijgelegen Supercharger rijden? Dat is inderdaad een optie, als je CCS hebt.
Tel het eens in € uit.
Als je 10000km per jaar rijdt aan een verbruik van 17kWh/100km, dan gaat het over 368€ per jaar.

Dat is inderdaad totale afzetterij, uitpersen en leegroven van automobilisten. :+

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy
  • Laatst online: 11:44

koboy

Heb een idee voor een icon

jeroenkb schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:36:
[...]

Zeeland en de Rijn en Bollenstreek zijn open markt model gebieden, naast nog een paar hele kleine vlekjes op de kaart van Nederland.
De provincie / samenwerkende gemeenten daar zijn te belazerd om zaken goed te regelen voor hun burgers en denken dat je concurrerende tarieven krijgt door een paar leveranciers te selecteren die vervolgens qua prijs mogen vragen wat ze willen. Laadkabel goot/arm is vaak ook in de APV verboden, dus het zijn voor (prive) EV rijders gewoon prijstechnisch minder handige gebieden (ongeveer 60 cent/kWh all in)
Lees nu dat Bump daar ook de tarieven heeft aangepast, dus heb je voor zo ver ik weet nog 2 mogelijkheden: Northe op de Qwello palen en Freshmile op de Allego palen. Kom je uit op ongeveer 45 cent/kWh wat gezien de rest van Nederland aan de hoge kant is maar nog wel te doen.

Het woeker tarieven heb ik dus gelezen als enerzijds het duopolie misbruik van Qwello en Allego, en anderszijds de belachelijke tarieven die pretparken, vakantieparken etc durven te vragen. Oplossing is dus niet laden bij pretparken etc, en de overheid aanspreken op zijn verantwoordelijkheid in open markt model gebieden.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Tommie12 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:08:
[...]

Tel het eens in € uit.
Als je 10000km per jaar rijdt aan een verbruik van 17kWh/100km, dan gaat het over 368€ per jaar.

Dat is inderdaad totale afzetterij, uitpersen en leegroven van automobilisten. :+
Dat is wat ik schreef, de prijzen zodanig stellen, het niet op straatroof lijkt. Vele kleintjes maken een hele grote.

De gekozen prijsbepalingsstructuur voor laden bij laadpalen maakt laden onnodig prijzig (ik vermijd “duur”). Omdat het (nog) marginaal is en meest zakelijke rijders, komen de bedrijven ermee weg. Ik heb zelf altijd gezegd, dat het stopcontact er niet toe moet doen. Gewoon hetzelfde tarief als thuis. De infrastructuur betalen we via vastrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
[...]

Tel het eens in € uit.

Ik weet niet met welke tarieven jij hebt zitten rekenen? Maar als je 17kWh/100km doet kom je bij een laad tarief van € 0,57 per kWh uit op € 969 voor 10.000km. Waarschijnlijk rijdt de automobilist in Zeeland gewoon naar België om te tanken, dus om electrische rijden aantrekkelijk te maken voor de gewone burger. Moet de kosten per km voor stroom aanzienlijk lager zijn, want de wegenbelasting voor EV's valt per 2026 hoger uit dan voor vergelijkbare benzineauto's. Of gaan wij allemaal onze bolides voor een Dacia Spring inruilen? Dat lijkt mij niet _O-

Met een benzineprijs van € 1,50 per liter, is iemand die speciaal vanuit Zeeland naar België rijdt dus € 0,083 per km kwijt bij een gemiddeld verbruik van 18km/l. Wanneer je echter € 0,57 per kWh betaald en 17kWh/100km verbruikt kom je uit op € 0,0969 per km. En stel je hebt geen zin om naar België te rijden? Dan betaal je € 1,90 per liter en kom je uit op € 0,105 per km. Dit kleine verschil rechtvaardigt de aanschaf van een EV niet, wanneer deze ook nog harder afschrijft in vergelijking met een benzineauto. Hogere wegenbelasting gaat krijgen, duurder in verzekering etc.

Na goed en als je dan die € 0,29 per kWh in Gelderland en Overijssel neemt, dan ben je € 493 voor diezelfde 10.000km kwijt. Een verschil van € 476 en de meeste mensen met een EV die rijden wel iets meer km's dan 10.000 per jaar, zelf ga ik ervanuit dat ik dit jaar op 12.000km uit kom omdat ik weinig woonwerk verkeer heb. Maar wel regelmatig prive uitstapjes onderneem, waarvoor wij de EV dan gebruiken.

*Disclaimer, nu kan het natuurlijk zijn dat Israël morgen Iran van de kaart veegt: dan zullen de brandstofprijzen flink gaan stijgen. Echter wij ontspringen de dans dan ook niet met onze EV's, want de lokale supermarkt wordt gewoon met een diesel vrachtwagen beleverd. Dus dat merken wij dan alsnog in de portemonnee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Tel het eens in € uit.

1700 kWh x €0,57/kWh is €969, vergeleken met jouw €368 dus afzetterij, uitpersen en leegroven van EV rijders, zeker als de gemeente kabelarmen verbied en weigert mee te werken aan een oplossing om met eigen stroom te laden.
Ik wil best wat extra betalen voor onderhoud en beschikbaarheid van een publieke laadpaal, maar een factor 2 a 3 is belachelijk, zeker als je meeneemt dat de energiebelasting eenzelfde factor lager is.

Ga je rekenen aan een auto die 1 op 17 rijdt, en een benzineprijs van €1,90 (e5 bij de tango hier in de buurt) dan kom je op €1117 voor hetzelfde aantal km's. Het is alsof de prijs van Allego en consorten een bepaald richtpunt heeft: even duur of net iets goedkoper dan benzine.....
Helaas krijg je dan nog de grotere afschrijving van een EV om de oren en binnenkort ook de hogere MRB.

Mijzelf maakt het ondanks dat ik in open markt model gebied woon wat minder uit. Thuis gebruik ik Freshmile, maar ik probeer zo veel mogelijk te laden op goedkopere plekken. Ook zit de Ioniq 6 ruim onder die 17kWh/100km. Maar goedkoper is altijd beter. Voor onze verhuisplannen staat dus ook een verbetering van het te realiseren laadtarief als sterke wens; kan zijn als oprit, maar ook een regio die wel een concessie heeft.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:10
koboy schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:32:
[...]

Het is alsof de prijs van Allego en consorten een bepaald richtpunt heeft: even duur of net iets goedkoper dan benzine.....
En dit is het. Inkoop inclusief belasting kost +- 2,7 cent per kHw. Het gaat langs de snelweg dik 20x over de kop. Moeten ze eens doen bij benzine of diesel.

De extra kosten qua infrastructuur zullen wel meevallen. Tankstation kost natuurlijk ook geld en het hoeft niet meer bevoorraad worden met een vrachtauto.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Plaatje uit 2017 (!) wat misschien wat verhelderend werkt voor iedereen die hier het hardst woekertarieven, oplichting en afperserij roept.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1y-VwQ4f-cluJFAL47zvYAVOUI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SpObDgps3gsQPRVlNRhK7Z4x.png?f=fotoalbum_large

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Hachy schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:09:
Plaatje uit 2017 (!) wat misschien wat verhelderend werkt voor iedereen die hier het hardst woekertarieven, oplichting en afperserij roept.

[Afbeelding]
Ik mis in dit plaatje de marge van de CPO.....
Maar goed, kale energie prijs is nu ongeveer die van 2017 met een cent of 6, gooi er nog wat inflatie op voor de andere componenten en maken we het af op 40 cent. Dan is die 17 tot 20 cent die Allego en Qwello extra rekenen echt pure winst.
Dan heb je het over over ⅓ van de prijs voor wat een commodity moet zijn. Vergelijk dat met de marge voor de pomphouder aan de snelweg van 10%......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Natuurlijk kun je discussie voeren over de hoogte van marges, je kunt ook zeggen dat je in Nederland nog steeds na-ijlende effecten ziet van stroomcontracten afgesloten in crisis tijd.

Zeg maar het tegenovergestelde effect toen thuis de energietarieven door het dak gingen en sommige netwerken nog twee jaar lang lage tarieven hanteerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db I Delirium
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:46
Ruben0s schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:06:
Belasting per kWh:

[Afbeelding]

Inkoopprijzen van stroom liggen op +- 2,5 cent per kWh. Inclusief belasting komt een grootbedrijf dan op 2,7 cent per kHw. Vind de oplaadtarieven dan ook exorbitant hoog, maar heb geen inzicht in afschrijving op installaties en overige kosten. Als ik het omreken, dan komen de tarieven wel vaak overeen met wat benzine tanken kost en dat zijn mensen bereid om te betalen.
Zou je hier als particulier ook voor in aanmerking kunnen komen? Bijvoorbeeld icm een secundair allocatiepunt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

db I Delirium schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:08:
[...]

Zou je hier als particulier ook voor in aanmerking kunnen komen? Bijvoorbeeld icm een secundair allocatiepunt
Ja, maar er komen wel een hoop extra kosten bovenop: aansluiten, dubbel energiecontract, extra netbeheer kosten......
En let op: alleen het laadpunt mag achter het SAP hangen, en bij niet elke energie leverancier is het even makkelijk om het belasting deel geregeld te krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koboy

koboy

Hachy schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:33:
Natuurlijk kun je discussie voeren over de hoogte van marges, je kunt ook zeggen dat je in Nederland nog steeds na-ijlende effecten ziet van stroomcontracten afgesloten in crisis tijd.

Zeg maar het tegenovergestelde effect toen thuis de energietarieven door het dak gingen en sommige netwerken nog twee jaar lang lage tarieven hanteerden.
Dan kun je ook zeggen dat Allego en Qwello bijzonder slecht hebben ingekocht. Hoogtepunt energiecrisis 2 jaar geleden was het 55 cent, wat vrij vlot 57 cent is geworden. Sindsdien alleen maar hoger door connectie tarieven al dan niet na 4 uur.

Ik zie natuurlijk ook je verwijzing naar de SGZH2 concessie, maar daar viel het meet-traject voor het tarief van 2023 net voor de crisis, voor het tarief van 2024 begon dat traject met de crisis. Voor 2025 is het traject weer een stuk gunstiger als het goed is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron

[Afbeelding]
interessant plaatje en geeft in elk geval aardig inzicht in de componenten waaruit de prijs is opgebouwd.
Zou ook interessant zijn om dit te vertalen naar 2024/2025.
Ik denk dat de volumes inmiddels zodanig zijn toegenomen dat een aantal kosten procentueel minder zwaar drukken. En ik bedoel dan zowel aantal laadpalen als aantal kWh. 2017 was echt nog behoorlijk pionieren. Inmiddels zijn we weer wat verder. Ik denk dat het aantal palen en het aantal kWh ongeveer vertienvoudigd zijn, maar ik kan er een paar keertjes naast zitten.
Als je 10x zoveel palen moet beheren, dan stijgen de kosten daarvan niet met factor 10. En als je 10x zoveel laadpalen koopt en installeert wordt dat meer standaard en per stuk goedkoper etc. etc.
Tegelijkertijd is de rente weer van andere orde dan destijds en wellicht daarom niet in het plaatje opgenomen(?). Maar goed de rente daalt alweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
mk1992 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:54:
[...]

Dat vind ik iets te gevoelig om aan de grote klok te hangen, zeker omdat het zaakje nu nog loopt.
dat klinkt mysterieus en als een veel groter ding dan 1 laadpaal.. vattenfall is de gunning kwijt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 07:44
Equans in Amsterdam is van 0,252 naar 0,28 per kWh gegaan.
Electroverse heeft het ook direct aangepast.

Dit keer is de website van de gemeente ook up2date. Wel bijzonder dat de tarieven dan omhoog zijn gegaan. Ben benieuwd waar zoiets terug te vinden is (qua besluitvorming)

https://www.amsterdam.nl/...plaadpunten-in-amsterdam/

[ Voor 54% gewijzigd door kevertje1977 op 07-10-2024 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barnas
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:06
kevertje1977 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:59:

Dit keer is de website van de gemeente ook up2date. Wel bijzonder dat de tarieven dan omhoog zijn gegaan. Ben benieuwd waar zoiets terug te vinden is (qua besluitvorming)

Dit wordt wel erg ondoorzichtig:
Equans: € 0,28 of € 0,35 per kWh. Met deze aanbieder lopen 2 verschillende overeenkomsten.
Herengracht 129: 28ct
Herengracht 120: 34ct (Overkant van de gracht)

Erger nog:

Blauwburgwal 15: 34ct
Blauwburgwal 9: 28ct (zit zo'n 30 meter tussen die twee laadpalen.)

Prijzen komen uit de Charge Assist app die Equans aanraadt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kevertje1977
barnas schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 22:55:
[...]

Dit wordt wel erg ondoorzichtig:

[...]

Herengracht 129: 28ct
Herengracht 120: 34ct (Overkant van de gracht)
Gekker nog :
herengracht 120, AMS-2189-1 = 0,28 per kWh
herengracht 120, AMS-2189-2 = 0,34 per kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:13
kevertje1977 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:59:

Wees maar blij. Equans regio Rotterdam is € 0,58 per kWh sinds januari dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:13

[Afbeelding]
Leuk plaatje, maar totaal niet te rijmen met de € 0,58 per kWh die hier in de regio wordt gerekend. Ik noem € 0,58 per kWh inderdaad pure afzetterij. Maar jij kan vast goedkoper laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlayerGoods
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 19:44
Naafkap schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 07:49:
[...]

Leuk plaatje, maar totaal niet te rijmen met de € 0,58 per kWh die hier in de regio wordt gerekend. Ik noem € 0,58 per kWh inderdaad pure afzetterij. Maar jij kan vast goedkoper laden?
Ovo app of laadpas voor de SGZH2 palen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

kevertje1977 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 06:18:
[...]

Gekker nog :
herengracht 120, AMS-2189-1 = 0,28 per kWh
herengracht 120, AMS-2189-2 = 0,34 per kWh
Ik vind, dat echt super goedkoop voor zo’n dure locatie.
Eén of andere kant van de gracht kan wereld van verschil zijn in aanlegkosten, dus verschil vind ik verklaarbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barnas
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:06
Azqi schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:01:

Eén of andere kant van de gracht kan wereld van verschil zijn in aanlegkosten, dus verschil vind ik verklaarbaar.
Maar dit is niet alleen dezelfde kant van de gracht maar ook nog dezelfde paal, maar dan de linker- en de rechterkant van die paal :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Azqi schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:01:
[...]

Het gaat om twee verschillende overeenkomsten, dus twee concessies. Iets andere afspraken, kan dus leiden tot iets andere tarieven. Heeft waarschijnlijk meer met het moment van aanleggen te maken.

Ik kan in Rotterdam-Hoogvliet ook plekken aanwijzen waar aan de ene kant van de staat een SGHZ1 paal staat, en schuin aan de overkant een SGZH2; en dat is qua locatie min of met het tegenovergestelde van de Herengracht......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

barnas schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:11:
[...]

Maar dit is niet alleen dezelfde kant van de gracht maar ook nog dezelfde paal, maar dan de linker- en de rechterkant van die paal :D
Is dat in de app van Equans? ANWB heeft beide kanten zelfde lagere tarief......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
Naafkap schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 07:46:
[...]

Wees maar blij. Equans regio Rotterdam is € 0,58 per kWh sinds januari dit jaar.
(Amsterdam Equans) :
En het is geen 0,28 trouwens maar 0,276
Dat zie je niet in de charge-assist app maar wel als je de rekening krijgt. Het oude tarief was ook geen 0,25 maar 0,252

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

[Afbeelding]
Dank je wel. Mooi plaatje.

De uitgaven (out of pocket) van de bedrijven zijn de energiekosten en de energiebelasting. Ik neem aan dat ze de btw gewoon kunnen verrekenen, dus die zou ik niet meenemen bij de kosten voor het energiebedrijf.

Het gaat natuurlijk om het rendement van de “mobility service” provider (ik maar denken dat het mijn auto was, die “mobility provides” ). Dat het er zoveel zijn, duidt erop, dat er veel te verdienen valt. De shake-out moet nog komen.

Achter de kosten per kWh zitten allerlei aannames (verwachtingen, inschattingen, …) over de aanschafprijs van een laadpaal (volume, contracten…) , het gebruik van een laadpaal (20 procent? 80?), de afschrijvingstermijn (5 jaar, 10, 30) , het onderhoud …. Daaruit volgt een kostprijs (dat woord is eigenlijk een oxymoron, wat iets kost en wat de prijs (de “waarde”) is zijn verschillende dingen.). Door de aannames aan te nemen leg je een aannemelijke prijs per kWh voor.

Het doorzien van die aannames vergt kennis en ervaring van de achterliggende modellen. En vooral veel doorvragen. (Ik ga er even niet op in, dat ze elkaar kennen, of in ieder geval elkaars rekenmodellen, en daardoor net onder of boven de meest aannemelijke prijs zitten. ik heb het mee gemaakt, dat een concurrent net een paar cent onder onze prijs zat. Het bleek, dat ze een oud werknemer van ons in dienst hadden genomen).

Daaruit kan je een aantal rendementen uitrekenen: inkooprendement, volume rendement (meer/minder opbrengsten door meer/minder volume dan verwacht.), efficiëntie rendement (meer of minder efficiënt gebruik), onderhoudsrendement (meer of minder uitgaven dan verwacht…). Deze rendementen zou je jaarlijks moeten opvragen als concessieverlener, omdat hieruit de winst of verlies (ha, ha) van de beheerder volgt.

Op basis daarvan kan je dan je budgettering weer bijstellen en een beter prijs.

Overigens heb ik nog een klassieke opleiding genoten, waarin winst een beloning was voor het nemen van risico. Tegenwoordig is winst een beloning voor het doorschuiven van risico’s.

En ik herhaal nogmaals mijn punt, dat nutsbedrijven (water, riolering, gas, electra, …) beter in gemeenschappelijk beheer uitgevoerd hadden kunnen blijven. De winsten verdwijnen naar aandeelhouders en voor de verliezen draaien we sowieso op. Ook voor de zogenaamde concurrentie - vissen met gouden hengels in dezelfde vijver - zit gewoon in de prijs. (Het lost ook het “probleem” van de saldering op).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Jan Lelie schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:56:
[...]
Dank je wel. Mooi plaatje.

De uitgaven (out of pocket) van de bedrijven zijn de energiekosten en de energiebelasting. Ik neem aan dat ze de btw gewoon kunnen verrekenen, dus die zou ik niet meenemen bij de kosten voor het energiebedrijf.

Het gaat natuurlijk om het rendement van de “mobility service” provider (ik maar denken dat het mijn auto was, die “mobility provides” ). Dat het er zoveel zijn, duidt erop, dat er veel te verdienen valt. De shake-out moet nog komen.

Achter de kosten per kWh zitten allerlei aannames (verwachtingen, inschattingen, …) over de aanschafprijs van een laadpaal (volume, contracten…) , het gebruik van een laadpaal (20 procent? 80?), de afschrijvingstermijn (5 jaar, 10, 30) , het onderhoud …. Daaruit volgt een kostprijs (dat woord is eigenlijk een oxymoron, wat iets kost en wat de prijs (de “waarde”) is zijn verschillende dingen.). Door de aannames aan te nemen leg je een aannemelijke prijs per kWh voor.

Het doorzien van die aannames vergt kennis en ervaring van de achterliggende modellen. En vooral veel doorvragen. (Ik ga er even niet op in, dat ze elkaar kennen, of in ieder geval elkaars rekenmodellen, en daardoor net onder of boven de meest aannemelijke prijs zitten. ik heb het mee gemaakt, dat een concurrent net een paar cent onder onze prijs zat. Het bleek, dat ze een oud werknemer van ons in dienst hadden genomen).

Daaruit kan je een aantal rendementen uitrekenen: inkooprendement, volume rendement (meer/minder opbrengsten door meer/minder volume dan verwacht.), efficiëntie rendement (meer of minder efficiënt gebruik), onderhoudsrendement (meer of minder uitgaven dan verwacht…). Deze rendementen zou je jaarlijks moeten opvragen als concessieverlener, omdat hieruit de winst of verlies (ha, ha) van de beheerder volgt.

Op basis daarvan kan je dan je budgettering weer bijstellen en een beter prijs.

Overigens heb ik nog een klassieke opleiding genoten, waarin winst een beloning was voor het nemen van risico. Tegenwoordig is winst een beloning voor het doorschuiven van risico’s.

En ik herhaal nogmaals mijn punt, dat nutsbedrijven (water, riolering, gas, electra, …) beter in gemeenschappelijk beheer uitgevoerd hadden kunnen blijven. De winsten verdwijnen naar aandeelhouders en voor de verliezen draaien we sowieso op. Ook voor de zogenaamde concurrentie - vissen met gouden hengels in dezelfde vijver - zit gewoon in de prijs. (Het lost ook het “probleem” van de saldering op).
Ik kan je goed volgen t.a.v. deze analyse. 2 punten zijn m.i. genuanceerd:
- btw kun je buiten de kostenberekening houden ja, maar bij het verkooptarief moet het er wel weer bij en is het afhankelijk van de afnemer (btw ondernemer of niet) of het daar ook een kostenpost is.
- "winsten verdwijnen naar aandeelhouders" wordt vaak makkelijk gezegd en puur als je het beperkt binnen deze context is dat ook waar. Echter velen van ons zijn juist die aandeelhouders omdat o.a. ons pensioengeld in die bedrijven is belegd. En dan verdwijnt het geld niet, maar komt het uiteindelijk ook weer bij mensen terecht die dat nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

Mee eens dat de situatie bizar is. 100% verschil tussen twee palen die 200 meter van elkaar afstaan zou niet moeten kunnen.

Echter, nu ik serieus overweeg om geen laadpaal bij mijn nieuwbouw woning te laten installeren, omdat financieel gezien openbaar laden gewoon de betere beslissing is, kan ik het geen woekerprijzen noemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
GateKeaper schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:09:
Mee eens dat de situatie bizar is. 100% verschil tussen twee palen die 200 meter van elkaar afstaan zou niet moeten kunnen.

Echter, nu ik serieus overweeg om geen laadpaal bij mijn nieuwbouw woning te laten installeren, omdat financieel gezien openbaar laden gewoon de betere beslissing is, kan ik het geen woekerprijzen noemen.
Openbaar laden financieel voordeliger dan thuis laden?
Dat is wel heel bijzonder.
Zeker als je mogelijkheid hebt om de feitelijk laadprijs te drukken door Zonnepanelen en/of dynamische tarieven kom je bij thuisladen veel lager uit dan de huidige publieke tarieven.
Het enige is dat je de investering van de laadpaal zelf nog moet terugverdienen, wat lastig kan zijn als je zeer weinig laadt. maar je hebt ook daar de keuze tussen hele dure oplossingen of oplossingen van enkele honderden €.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:35
GateKeaper schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:09:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XntenH8160aRoU5mob0E-eg1AvY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wtUfzq8FHjQm6yE86tv0rwnP.png?f=user_large

Het kan altijd erger :+

SGZH1 en SGZH2 op 5 meter van elkaar. 32ct vs 58ct

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tapelectric
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20-08 16:08

tapelectric

Bedrijfsaccount Tap Electric
smiba schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:09:
Weten jullie of er een storing of iets is bij tap? Paal die ik normaal prima aan de praat krijg bij Tap wou maar niet werken, uiteindelijk na vele pogingen maar gedaan via mijn ANWB druppel en die pakte ie direct
Hey @smiba, hopelijk is dit eenmalig voor je geweest. We hebben geen issues gezien, maar als je even via support (check de app voor tel. nr en email) contact opneemt, kunnen we specifiek kijken of er voor jou iets mis ging bij de paal of bij ons. We bieden 24/7 support, dus bel een volgende keer gerust - dan kijken we meteen mee! (Via Tweakers zijn we iets trager :))

^Nico

Tap Electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

eltron schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:16:
[...]

Zeker als je mogelijkheid hebt om de feitelijk laadprijs te drukken door Zonnepanelen en/of dynamische tarieven kom je bij thuisladen veel lager uit dan de huidige publieke tarieven.
Het enige is dat je de investering van de laadpaal zelf nog moet terugverdienen, wat lastig kan zijn als je zeer weinig laadt. maar je hebt ook daar de keuze tussen hele dure oplossingen of oplossingen van enkele honderden €.
Lichtelijk off topic, maar de goedkoper oplossingen kunnen niet omdat er een kabel moet worden getrokken van de meterkast, naar een eigen parkeerplek op een gezamenlijk terrein. Lengte kabel 30-40 meter, en dus een paal en geen ding aan de muur.

Kosten 5500 euro bij de aannemer. Zonnepanelen drukken de prijs, maar wanneer salderen ophoudt te bestaan, is dat slechts een oplossing voor de 4 zomermaanden, niet voor elke andere maand. Publiek laden kost hier bij TotalEnergies € 0,32 per kwh (met ovo). Volgens overstappen.nl is de gemiddelde stroomprijs ook precies € 0,32 per kwh.
Mythling schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:20:
[...]

Het kan altijd erger :+

SGZH1 en SGZH2 op 5 meter van elkaar. 32ct vs 58ct
Precies, had de prijs op de paal gestaan, zeg zoals bij benzine/diesel, dan had dit nooit gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tapelectric
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20-08 16:08

tapelectric

Bedrijfsaccount Tap Electric
da_Mastah schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:09:
[...]

Kijk eens bij Tap Electric, voor zover ik weet kun je daar je laadpaal aanmelden zonder kosten. Je hebt wel een internet-verbinding nodig, en zij rekenen een eventuele toeslag van 0 tot 10% voor bezoekers.
Correct @da_Mastah! Je verbindt de laadpaal via onze app of web portal. Bij de meeste laders is dat een kwestie van 2 minuten. Hoe te koppelen vind je in onze docs pagina.

^Nico

Tap Electric

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiorano
[...]

Dat valt wel iets mee, ik betaal €0,2881 per kWh aan de openbare laadpaal die voor de deur staat. Het installeren van een paal aan huis (incl aanpassingen aan de meterkast etc) kost +- €2.500,-. Ik heb 10 zonnepanelen en daarmee lever ik net zoveel terug als dat ik uit het net trek. Als ik ga laden, komt dus gewoon 1 op 1 bij de Essent rekening op. Ik betaal bij Essent een normaaltarief van €0,30105 kWh en een daltarief van € 0,29863 kWh. Dat is dus duurder dan de openbare laadpaal.

Lijkt mij duidelijk genoeg dat openbaar laden per kWh goedkoper is dan aan huisladen en dan heb ik de investering die ik moet doen niet eens meegenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Fiorano schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:53:
[...]

Dat valt wel iets mee, ik betaal €0,2881 per kWh aan de openbare laadpaal die voor de deur staat. Het installeren van een paal aan huis (incl aanpassingen aan de meterkast etc) kost +- €2.500,-. Ik heb 10 zonnepanelen en daarmee lever ik net zoveel terug als dat ik uit het net trek. Als ik ga laden, komt dus gewoon 1 op 1 bij de Essent rekening op. Ik betaal bij Essent een normaaltarief van €0,30105 kWh en een daltarief van € 0,29863 kWh. Dat is dus duurder dan de openbare laadpaal.

Lijkt mij duidelijk genoeg dat openbaar laden per kWh goedkoper is dan aan huisladen en dan heb ik de investering die ik moet doen niet eens meegenomen.
** in jouw situatie. €0,2881 bij openbare laadpalen is niet overal. Bijv. MRA-e > Almere zit vooral rond de €0,42/0,46 daar waar stroom contracten voor thuis lagere tarieven hebben. Zit zelf op €0,20 vast t/m 12 okt..

Laadpaal laten installeren kostte slechts €900 (400 voor easee charge lite + 500 elektricien). Maar ook die kosten verschillen per situatie.

[ Voor 6% gewijzigd door Mirabis op 08-10-2024 11:25 ]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

eltron schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:06:
[...]

Ik kan je goed volgen t.a.v. deze analyse. 2 punten zijn m.i. genuanceerd:
- btw kun je buiten de kostenberekening houden ja, maar bij het verkooptarief moet het er wel weer bij en is het afhankelijk van de afnemer (btw ondernemer of niet) of het daar ook een kostenpost is.
- "winsten verdwijnen naar aandeelhouders" wordt vaak makkelijk gezegd en puur als je het beperkt binnen deze context is dat ook waar. Echter velen van ons zijn juist die aandeelhouders omdat o.a. ons pensioengeld in die bedrijven is belegd. En dan verdwijnt het geld niet, maar komt het uiteindelijk ook weer bij mensen terecht die dat nodig hebben.
Wat betreft het terugvloeien van de winsten via de pensioenfondsen wil ik hier toch wel een nuancering bij plaatsen. Pensioenfondsen beleggen voor de lange termijn, en dus over het algemeen in qua rendement stabiele fondsen. Ga je kijken naar de bedrijven die woekerprijzen rekenen dan is de kans wat kleiner dat hier direct door pensioenfondsen in geïnvesteerd wordt; wellicht via 1 of ander investeringsbedrijf, maar dan blijft er daar een hele hoop aan de strijkstok hangen, nog afgezien van het punt dat er ook nog andere deelnemende partijen hierin zitten die geen pensioenfonds zijn.
Laten we even twee voorbeelden nemen:
* Allego is begonnen als onderdeel van Alliander, in 2018 verkocht aan investeerder Meridian en in 2022 naar de beurs gegaan
* Park & Charge heeft zich net laten oplopen door Qwello, volgens mij niet beursgenoteerd of onderdeel van een investeringsmaatschappij geweest. Hun website is er in elk geval stil over.

Kijkend naar deze twee voorbeelden (de twee qua omvang grote delinquenten qua tarieven) dan heb ik niet het idee dat de pensioenfondsen zo hevig profiteren van de hoge tarieven.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
Fiorano schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:53:
[...]

Tot op 1 januari 2025 de korting op de energiebelasting verdwijnt à 8,5 ct/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
Mirabis schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:05:
[...]

** in jouw situatie. €0,2881 bij openbare laadpalen is niet overal. Bijv. MRA-e > Almere zit vooral rond de €0,42/0,46 daar waar stroom contracten voor thuis lagere tarieven hebben. Zit zelf op €0,20 vast t/m 12 okt..

Laadpaal laten installeren kostte slechts €900 (400 voor easee charge lite + 500 elektricien). Maar ook die kosten verschillen per situatie.
En dat was mijn punt, eltron gaf aan dat het wel heel bijzonder was en dat is dus niet zo ;)
pmiddeld schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:25:
[...]

Tot op 1 januari 2025 de korting op de energiebelasting verdwijnt à 8,5 ct/kWh.
Dat is dan toch van toepassing op zowel de laadpaal als op de huisaansluiting? Of mis ik hier iets :)

[ Voor 20% gewijzigd door Fiorano op 08-10-2024 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:03
Fiorano schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:01:
[...]

Dat is dan toch van toepassing op zowel de laadpaal als op de huisaansluiting? Of mis ik hier iets :)
Dat is een kortingstarief voor apart bemeterde openbare laadinrichtingen die vervalt.
Huisaansluiting blijft dus gelijk maar laden aan een openbare paal wordt duurder omdat dit uiteraard doorgerekend gaat worden.

[ Voor 11% gewijzigd door ASW1 op 08-10-2024 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
@Fiorano Nee deze korting is specifiek voor openbare laadpalen en staat los van de energiebelasting voor particulieren.
https://www.anwb.nl/auto/...voordeel-elektrische-auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
Ah check, die had ik niet helemaal scherp. Dan zou ik nog 31000 kWh moeten laden voordat ik duurder uit bent ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Eneco gaat per 15 oktober het blokkeertarief van Allego toepassen op alle laadpalen met tijdscomponent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:18
Fiorano schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:05:
Ah check, die had ik niet helemaal scherp. Dan zou ik nog 31000 kWh moeten laden voordat ik duurder uit bent ;)
In jouw situatie dan, n=1. Want voor de meeste mensen is thuis laden toch echt goedkoper, doe ik toch al een jaar of zes. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
[...]

ja dat kan nooit of je hebt toen de oorlog startte ff een contract afgesloten van 3-5 jaar tegen woekerprijzen
+ je hebt geen zonnepanelen

Auto thuis laden op een zonnige dag in het weekend levert mij tussen de 3-5 euro op

en op de slechtste dag kost het mij hooguit 8 euro
wel overdag laden natuurlijk als er geen opbrengst is

daar kan een publieke laadpaal nooit tegen op

tenzij je echt tijdens de spitsuren dynamisch laadt
dan heb je soms tarieven tussen de 30 en 50 cent

[ Voor 19% gewijzigd door boyette op 08-10-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
boyette schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:23:
[...]

ja dat kan nooit of je hebt toen de oorlog startte ff een contract afgesloten van 3-5 jaar tegen woekerprijzen

Auto thuis laden op een zonnige dag in het weekend levert mij tussen de 3-5 euro op

en op de slechtste dag kost het mij hooguit 8 euro
wel overdag laden natuurlijk als er geen opbrengst is

daar kan een publieke laadpaal nooit tegen op

tenzij je echt tijdens de spitsuren dynamisch laadt
dan heb je soms tarieven tussen de 30 en 50 cent
Zie situatie zoals omschreven, Energiecontract dit jaar afgesloten. Het is zoals door meerdere mensen gezegd afhankelijk van je persoonlijke situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
boyette schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:23:
[...]

Nee hoor. Heb een contract dat loopt sinds vorig jaar. Betaal 32 cent. Publieke paal is 28 cent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
jeroenkb schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:24:
[...]

Nee hoor. Heb een contract dat loopt sinds vorig jaar. Betaal 32 cent. Publieke paal is 28 cent
dat zijn erg hoge tarieven
waarom heb je voor dat contract gekozen?

je bent dan toch altijd goedkoper uit met een dynamisch contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
boyette schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:38:
[...]

dat zijn erg hoge tarieven
waarom heb je voor dat contract gekozen?

je bent dan toch altijd goedkoper uit met een dynamisch contract?
Geen zin in dynamisch gedoe en dit is nog een contract zonder de zonnepanelen boete. Loopt nog 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
jeroenkb schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:51:
[...]

Geen zin in dynamisch gedoe en dit is nog een contract zonder de zonnepanelen boete. Loopt nog 3 jaar.
wat maakt dan dat die tarieven zo hoog zijn?

lijkt me niet echt marktconform

maar goed dat is dus een persoonlijke keuze
dan betaal je inderdaad meer dan een publieke laadpaal

die tarieven liggen al meer dan 5 ct boven het gemiddelde

als je dan daar nog boven gaat ja dan betaal je meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
boyette schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:54:
[...]

wat maakt dan dat die tarieven zo hoog zijn?

lijkt me niet echt marktconform

maar goed dat is dus een persoonlijke keuze
dan betaal je inderdaad meer dan een publieke laadpaal

die tarieven liggen al meer dan 5 ct boven het gemiddelde

als je dan daar nog boven gaat ja dan betaal je meer
Een jaar geleden was dit het tarief bij Eneco voor een 3 jarig contract. kan er niet meer van maken. Zal zeker hoog zijn als ik naar de tarieven van nu kijk.

Maar ik ben tijdje geleden al gestopt met me druk maken over een paar honderd euro meer of minder betalen voor gas / elec. Is, voor mij gelukkig, gerommel in de marge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:13
Fiorano schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:05:
Dat is 150.000 km. Dat ga je toch zeker nog wel rijden?
Ik denk dat een laadpaal op je eigen parkeerplaats wel waardeverhogend werkt voor je woning.
En wat te denken van het gemak.
En misschien kun je hem voor medebewoners deels toegankelijk maken en er zo nog iets aan verdienen.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
jeroenkb schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:59:
[...]

Een jaar geleden was dit het tarief bij Eneco voor een 3 jarig contract. kan er niet meer van maken. Zal zeker hoog zijn als ik naar de tarieven van nu kijk.

Maar ik ben tijdje geleden al gestopt met me druk maken over een paar honderd euro meer of minder betalen voor gas / elec. Is, voor mij gelukkig, gerommel in de marge
ik weet niet wat tegenwoordig de opzegboetes zijn maar dat loont mogelijk wel
Pagina: 1 ... 175 ... 232 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2