Waar gaat het heen met de brandstofprijzen? - deel 2

Pagina: 1 ... 31 32 Laatste
Acties:

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Iedereen moet voor zijn situatie bedenken wat er mogelijk is. Iedere liter telt.

Het zou wel heel vet zijn moest het lukken om ons zonder al teveel nadeel te kunnen aanpassen aan de nieuwe situatie.

Dan is de dominantie van fossiel gebroken. En is er een kans om in een rustiger en stabieler tijdperk terecht te komen. Waarmee ik niet wil zeggen dat alle problemen zullen opgelost zijn.

Het zal eerst lastiger worden voor het beter wordt. Maar ik zie wel een positieve stip aan de horizon.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:00
Dennis1812 schreef op maandag 6 april 2026 @ 07:38:
Daarbij wordt wel vergeten dat dat vaak autos met kleine Radius is, niet altijd snelladen en vaak weinig kofferbak ruimte of trekhaak.
Iets wat veel mensen toch wel nodig hebben.

Als wij een weekendje weg gaan met 2 dochters en de hond is mijn Renault Zoe al echt te klein. Dan moet je echt meer ruimte hebben.

En zoveel spaargeld hebben de meeste niet eens in het lagere segment. En als het er al is verdwijnt er maandelijks een hapje uit wat nu extra naar brandstofkosten gaat. Met een ruime euro stijging per liter inmiddels.
Precies, voor mijn dochter moeten we een rolstoel meenemen. Succes met een EV.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:54

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dennis1812 schreef op maandag 6 april 2026 @ 07:38:
Daarbij wordt wel vergeten dat dat vaak autos met kleine Radius is, niet altijd snelladen en vaak weinig kofferbak ruimte of trekhaak.
Iets wat veel mensen toch wel nodig hebben.

Als wij een weekendje weg gaan met 2 dochters en de hond is mijn Renault Zoe al echt te klein. Dan moet je echt meer ruimte hebben.

En zoveel spaargeld hebben de meeste niet eens in het lagere segment. En als het er al is verdwijnt er maandelijks een hapje uit wat nu extra naar brandstofkosten gaat. Met een ruime euro stijging per liter inmiddels.
De trekhaak, radius en kofferbak heb je vaak maar in een klein percentage van de ritten nodig. Huishoudens met een kleinere portomonnee zouden prima als tweede auto een goedkopere EV kunnen kopen met een kleinere inzetbaarheid en dus lagere prijs, en deze inzetten voor 80-90% van de ritten.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:55
revolution-nl schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:24:
[...]

De trekhaak, radius en kofferbak heb je vaak maar in een klein percentage van de ritten nodig. Huishoudens met een kleinere portomonnee zouden prima als tweede auto een goedkopere EV kunnen kopen met een kleinere inzetbaarheid en dus lagere prijs, en deze inzetten voor 80-90% van de ritten.
Dit, daarom komt er hier als tweede auto een Renault Zoe of een Nissan Leaf. Door de beperkte actieradius wil geen hond die tweedehands kopen en heb je ze al vanaf 3000 euro. Voor dat geld koop je tegenwoordig een benzineauto met 3 ton op de teller, zelfs een deukenbak van 20 jaar oud vragen ze nog meer dan 2000 euro voor. Woon/werk/school: 50km/dag, kan prima met zo'n kar.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:41

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:Dit topic gaat de laatste tich replies al lang niet meer over waar het topic voor bedoeld is: discussie omtrent brandstofprijzen.

Wat het wél is geworden: Discussie omtrent EV vs ICE, kosten voor onderhoud etc.

Kan de discussie vanaf hier weer ontopic gaan? Dank!

Xbox Live ID:Notna8310

• Wozmro
  • Nu online
https://www.vrt.be/vrtnws...e-energieprijzen-wat-kun/

Drastische maatregelen in Azië.

Ik zou eigenlijk graag meer praktische (preventieve) ideeën zien over hoe wij hiermee zouden omgaan.

Momenteel is het naar mijn mening nog teveel: zal niet gebeuren, de overheid moet, het is de schuld van,... en dat maakt ons gevoelig voor populistische praatjes die inhoudelijk nergens op slaan.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:32

The Zep Man

🏴‍☠️

Wozmro schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:33:
Momenteel is het naar mijn mening nog teveel: zal niet gebeuren, de overheid moet, het is de schuld van,... en dat maakt ons gevoelig voor populistische praatjes die inhoudelijk nergens op slaan.
Uit het gelinkte artikel:
"In België of Europa dreigen op dit moment geen bevoorradingsproblemen”, benadrukt energie-expert Mathieu Blondeel.
Daarbij kan je nu nog geen reactie van reactieve regeringen verwachten. Er gaat immers (nog) niets fout.

Ik denk dat het al zou helpen om bedrijven te laten inventariseren en verantwoorden welke beroepen kritisch zijn en waarom thuiswerken (om zo capaciteit vrij te maken voor vitale infrastructuur) geen optie is. Voor veel kantoorbanen is dit niet te verantwoorden. Voor zorgpersoneel vaak wel.

Doe die inventarisatie nu en je kan wanneer het kritisch wordt een groot deel van de Nederlanders en Belgen uit de auto krijgen door voor hen woon-werkverkeer (met de auto) te verbieden. Het maakt hierbij niet uit of de auto zakelijk of privé is. Een auto is een auto en die verbruikt kostbare energie.

[ Voor 35% gewijzigd door The Zep Man op 07-04-2026 11:51 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Wozmro
  • Nu online
Al beginnen met inventariseren is inderdaad een goed idee. Is geen verloren werk en er kunnen dingen naar boven komen die nu ook al voor meer efficiëntie kunnen zorgen.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:06

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

The Zep Man schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:43:
[...]

[...]

Daarbij kan je nu nog geen reactie van reactieve regeringen verwachten. Er gaat immers (nog) niets fout.
Zover ik begrijp komt zo'n 20% van onze brandstof uit de Hormuz-hoek. Dus directe en acute tekorten zal niet zo snel gebeuren, wat alleen wel gaat gebeuren is dat doordat in Azië 80% uit die hoek komt en nu begint op te drogen de druk op de rest van de productie stijgt en mensen tegen elkaar gaan opbieden.

De prijzen zijn in dat licht nog niet eens echt begonnen te stijgen. Vandaar dat Trump op z'n spaarzame heldere momenten weet dat hij snel een einde-oorlog-want-gewonnen nodig heeft. En Iran geeft hem dat zo lang mogelijk niet, al moeten ze van elke Iranier een martelaar maken.

Probleem is dat niemand exact lijkt te weten hoeveel er tekort is, omdat het ook nog eens onderdeel is van strategische informatie: ik zag wel een lijst van landen die een voorraad hebben en dat varieert van 30 tot > 200 dagen.

@Wozmro ik hoop maar dat de stilte niet betekent dat er geen plan ligt met momenten waarop actie ondernomen moet worden. :X

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 07-04-2026 12:04 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

NiGeLaToR schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:03:
De prijzen zijn in dat licht nog niet eens echt begonnen te stijgen. Vandaar dat Trump op z'n spaarzame heldere momenten weet dat hij snel een einde-oorlog-want-gewonnen nodig heeft.
Waarom? Trump & Co. verdient hier goed aan.

Lijst 1.
Lijst 2.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:12

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]
Voor veel kantoorbanen is dit niet te verantwoorden. Voor zorgpersoneel vaak wel.
Voor zorgpersoneel dat kantoor werk doet durf ik sowieso de vraag wel te stellen hoe nuttig die mensen zijn. Zorgpersoneel moet verzorgen. Het is belachelijk dat men meerdere lagen kantoorpersoneel/management in stand houdt en bezuinigt op de mensen die daadwerkelijk met hun handen aan het bed staan. Hier offtopic, maar het moest even gezegd (geschreven) worden.

En waarom zou iemand die in de zorg kantoorwerk doet dit wel thuis kunnen doen, maar bijvoorbeeld een ICT'er niet? Beiden kunnen in de basis prima thuis werken :) Kantoorwerk is kantoorwerk. Het is geen vereiste om 100km enkele reis per werkdag te rijden, om daar een computer aan te zetten die je thuis ook gewoon hebt.

Er zijn ook veel beroepen die absoluut fysiek op locatie moeten gebeuren. De timmerman kan niet vanuit huis met een computer bij jou een schutting vervangen of een schuurtje bouwen oid. Dat zijn dus essentiëlere beroepen als het gaat om de vraag wie wel en niet absoluut de weg op moeten.

Ik ben het wel met je eens dat bedrijven niet moeten blijven afwachten maar NU al moeten beginnen met deze inventarisatie. De theorie past nooit 100% op de praktijk maar al iets van een draaiboek hebben klaar liggen voor het geval de shit de fan raakt is altijd beter, dan op dat moment geen idee hebben wat je nu moet gaan doen. Paniek is nog nooit de beste oplossing geweest immers, en het gaat ook nooit gebeuren dat paniek wél de beste oplossing is :)

Als ik zo kijk wat de benzine momenteel kost blijven ze momenteel vrij stabiel hoog staan, ik had pas even niet goed opgelet en de motorscooter afgetankt voor 2.749/L :X Bij een pomp 3km verderop zou dat 2.439/L geweest zijn (98 e5, dat ding mag op 95 e10 maar hoe minder ethanol hoe beter voor het brandstofsysteem). Nou gaat daar maar een liter of 6 in, maar toch. Het is de moeite. E10 sta ik nu te tanken voor ~2.30 per liter. Die zat natuurlijk altijd <2 euro/L.

Al met al hoop ik dat de rust in het Midden Oosten (relatief dan, want hoe rustig was het daar altijd nou echt...) snel weer terugkeert. Voor onze brandstofprijzen maar vooral ook voor de mensen die daar vast zitten in de oorlog. Ik ken iemand die daar met zijn gezin maar een korte tijd vast heeft gezeten en ik heb niet de indruk dat deze persoon (en zijn vrouw en kinderen) dit snel achter zich zullen kunnen laten :/ Laat staan als je daar woont en eigenlijk helemaal niet weg kunt.
The Zep Man schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:02:
[...]

Waarom? Trump & Co. verdient hier goed aan.

Lijst 1.
Lijst 2.
Financieel bezien legt dit hem geen wind eieren, nee. Maar electoraal gezien kan hij hier eigenlijk alleen maar op verliezen. Ik weet niet precies hoe het daar zit maar als de Democraten groot worden tijdens de mid-terms is dat een bedreiging voor Trump zijn presidentschap. Nu mag hij van mij persoonlijk per direct worden afgezet, ik vrees alleen dat dan Vance president wordt en daar zal de situatie ook echt niet op gaan verbeteren.

[ Voor 12% gewijzigd door Destruction op 07-04-2026 13:06 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Destruction schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:04:
Voor zorgpersoneel dat kantoor werk doet durf ik sowieso de vraag wel te stellen hoe nuttig die mensen zijn.
Daarom schrijf ik "vaak". ;)
Er zijn ook veel beroepen die absoluut fysiek op locatie moeten gebeuren. De timmerman kan niet vanuit huis met een computer bij jou een schutting vervangen of een schuurtje bouwen oid. Dat zijn dus essentiëlere beroepen als het gaat om de vraag wie wel en niet absoluut de weg op moeten.
Ik ben het wel met je eens dat bedrijven niet moeten blijven afwachten maar NU al moeten beginnen met deze inventarisatie.
Zoiets zou vanuit overheid opgelegd moeten worden. Of je accepteert als bedrijf dat op enig moment al jouw personeel geen auto meer kan rijden (woon-werk of zakelijk).
Financieel bezien legt dit hem geen wind eieren, nee. Maar electoraal gezien kan hij hier eigenlijk alleen maar op verliezen.
Electoraal boeit hem niet. Geld boeit hem.
Ik weet niet precies hoe het daar zit maar als de Democraten groot worden tijdens de mid-terms is dat een bedreiging voor Trump zijn presidentschap.
DM;HM (Doesn't Matter; Have Money).
Nu mag hij van mij persoonlijk per direct worden afgezet,
Gekeken naar hoe Amerika het sinds 2016 heeft verprutst zou ik hier niet vanuit gaan, zelfs niet als democraten in de midterm alles winnen dat ze kunnen winnen. En zelfs als democraten een vuist maken zijn er nog voldoende manieren om het geheel te frustreren. Verwacht niet dat dit zomaar over is. De midterm is pas in november. Voordat die resultaten invloed hebben op brandstofprijzen met alle benodigde tussenstappen (beëindigen oorlog, opbouwen infrastructuur, achterstand inhalen) ben je een half jaar of langer verder.

Hou er rekening mee dat Trump slechts een symptoom is, niet de oorzaak. Neem Trump weg (iets dat sowieso gedaan moet worden) en je kan waarschijnlijk nog niet eens beginnen met puin ruimen door alles wat daarna komt.

[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 07-04-2026 13:34 ]

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 08-04 15:17

Wailing_Banshee

You're Next

Destruction schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:04:
[...]
En waarom zou iemand die in de zorg kantoorwerk doet dit wel thuis kunnen doen, maar bijvoorbeeld een ICT'er niet? Beiden kunnen in de basis prima thuis werken :) Kantoorwerk is kantoorwerk. Het is geen vereiste om 100km enkele reis per werkdag te rijden, om daar een computer aan te zetten die je thuis ook gewoon hebt.
Als je 100km enkele reis per werkdag rijdt, zou ik sowieso eens kijken of er echt niet een baan dichter bij huis is... Nederland is zo'n 150 bij 250km (Zuid Limburg niet meegeteld, sorry Limburgers!) Tenzij je natuurlijk een baan hebt waarbij je auto je kantoor is...

Ik had eigenlijk gehoopt dat de positieve wijzigingen van de corona periode standaard zouden worden, want dan had je nu al veel minder verkeer gehad. Maar er zijn steeds meer werkgevers die het nodig vinden dat hun medewerkers echt onmisbaar zijn op kantoor...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

[...]

Ik denk dat het al zou helpen om bedrijven te laten inventariseren en verantwoorden welke beroepen kritisch zijn en waarom thuiswerken (om zo capaciteit vrij te maken voor vitale infrastructuur) geen optie is. Voor veel kantoorbanen is dit niet te verantwoorden. Voor zorgpersoneel vaak wel.

Doe die inventarisatie nu en je kan wanneer het kritisch wordt een groot deel van de Nederlanders en Belgen uit de auto krijgen door voor hen woon-werkverkeer (met de auto) te verbieden. Het maakt hierbij niet uit of de auto zakelijk of privé is. Een auto is een auto en die verbruikt kostbare energie.
Die inventarisatie is zo'n zes jaar geleden al gedaan (tijdens de lockdowns). Maar hoe ga je dit handhaven? (anders dan met "energielockdowns")

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

pagani schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:28:
Die inventarisatie is zo'n zes jaar geleden al gedaan (tijdens de lockdowns). Maar hoe ga je dit handhaven? (anders dan met "energielockdowns")
Via steekproefcontroles op administraties en auto's.

Administratie: wanneer personeel onkostenvergoeding krijgt (vergoeding woon-werk/zakelijk reizen), dan zie je daarin door wie wanneer waarvoor een auto heeft gebruikt.

Auto's: vroeger deed men op de vrijmi controles op de bo bij de enige in- en uitgang van het bedrijventerrein. Dat kan nu ook. Bij constatering een boete voor het bedrijf en persoonlijke strafrechtelijke vervolging van personeelslid en verantwoordelijke leidinggevende(n). Gezien je middelen wegsnoept die nodig zijn om in vitale infrastructuur te voorzien, kan daar best wel een fikse straf tegenover staan.

[ Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 07-04-2026 14:35 ]

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:53
The Zep Man schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:34:
[...]

Via steekproefcontroles op administraties en auto's.

Administratie: wanneer personeel onkostenvergoeding krijgt (vergoeding woon-werk/zakelijk reizen), dan zie je daarin door wie wanneer waarvoor een auto heeft gebruikt.

Auto's: vroeger deed men op de vrijmi controles op de bo bij de enige in- en uitgang van het bedrijventerrein. Dat kan nu ook. Bij constatering een boete voor het bedrijf en persoonlijke strafrechtelijke vervolging van personeelslid en verantwoordelijke leidinggevende(n). Gezien je middelen wegsnoept die nodig zijn om in vitale infrastructuur te voorzien, kan daar best wel een fikse straf tegenover staan.
Ik denk niet dat vervolging van kantoorslaven op veel goedkeuring kan rekenen. Die komen ook alleen maar naar kantoor 'omdat de baas het wil'.... Maak van thuiswerken gewoon een recht. Nu ligt de verantwoordelijkheid bij de werkgever... En die ziet liever hoofdjes achter bureau's, want dan weet ie tenminste 'zeker' dat er gewerkt word.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:24
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:23:
[...]

Als je 100km enkele reis per werkdag rijdt, zou ik sowieso eens kijken of er echt niet een baan dichter bij huis is... Nederland is zo'n 150 bij 250km (Zuid Limburg niet meegeteld, sorry Limburgers!) Tenzij je natuurlijk een baan hebt waarbij je auto je kantoor is...

Ik had eigenlijk gehoopt dat de positieve wijzigingen van de corona periode standaard zouden worden, want dan had je nu al veel minder verkeer gehad. Maar er zijn steeds meer werkgevers die het nodig vinden dat hun medewerkers echt onmisbaar zijn op kantoor...
Tijdens de coronaperiode zijn volgens mij mensen juist verder van werk gaan wonen, want thuiswerken was opeens de norm. Een tuintje in het (noord)oosten van het land was goedkoper dan in de randstad. Met behoud van het salaris van de randstad....

• Wozmro
  • Nu online
Behoudens een lijst maatschappij-noodzakelijke jobs de regel afwisselend per dag even/oneven nummerplaten op de baan zou al een groot verschil maken.

Hoe je dat praktisch regelt in je planning is aan jezelf.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Wozmro schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:09:
Behoudens een lijst maatschappij-noodzakelijke jobs de regel afwisselend per dag even/oneven nummerplaten op de baan zou al een groot verschil maken.

En hoe je de boetes en controle regelt is nog een dingetje. ANPR camera mogen niet ingezet worden om boetes uit te delen. Wel ter signalering.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Wozmro schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:09:

En dan heb je 2 auto's, met een een even nummer en een met een oneven nummer... Of een auto uit 2004-2015, die hebben zelf al 2 nummers...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Wozmro
  • Nu online
Het essentiële doel is brandstof besparen. Niet zoveel mogelijk dingetjes bedenken waarom iets niet kan.

De meeste mensen zullen op zijn minst hun best doen om mee te werken want die zijn slim genoeg om het algemene belang er van in te zien.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Wozmro schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:29:
De meeste mensen zullen op zijn minst hun best doen om mee te werken want die zijn slim genoeg om het algemene belang er van in te zien.
Ik denk dat dat nogal tegenvalt... Zeker als je aan hun auto komt.

• stylezzz
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:43:
[...]

Even terugdenkend aan de coronaperiode. Er waren zelfs lieden die een hond 'leenden' om maar de avondklok te kunnen omzeilen. Ik las zelfs verhalen van mensen die met een knuffelhond de straat op gingen, maar of dat waar was..... Ik vermoed dat iedereen en zijn moeder de auto dermate onmisbaar vinden dat ze wel een loophole gaan zoeken in de regels om toch de weg op te kunnen.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
Voor dit soort gevallen staat er een kant en klaar artikel klaar in het RVV1990, kan zo geactiveerd worden door de ministers. Maar ja, we willen natuurlijk niet de burger gaan betuttelen want die wil alleen 130 rijden en klagen over de hoge prijzen en compensatie daarvoor eisen.
Hoofdstuk VA. Tijdelijke verlaging maximumsnelheid in geval van verstoring olie-aanvoer

Artikel 86a

1 In geval van een ernstige verstoring van de olieaanvoer kan bij regeling van Onze Minister worden bepaald dat op autosnelwegen en op autowegen, in afwijking van artikel 21, aanhef en onderdeel a, voor motorvoertuigen een maximumsnelheid geldt van 90 kilometer per uur.

2 Het eerste lid is niet van toepassing op vrachtauto’s, motorvoertuigen met aanhangwagen of autobussen, niet zijnde T100-bussen.

3 Onze Minister stelt de regeling, als bedoeld in het eerste lid, vast in overeenstemming met Onze Ministers van Justitie en van Economische Zaken.

4 De regeling, als bedoeld in het eerste lid, vervalt uiterlijk met ingang van de eerste dag van de vijfde kalendermaand na het tijdstip van inwerkingtreding.
https://wetten.overheid.n...z=2026-01-01&g=2026-01-01

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ASW1 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:59:
Voor dit soort gevallen staat er een kant en klaar artikel klaar in het RVV1990, kan zo geactiveerd worden door de ministers. Maar ja, we willen natuurlijk niet de burger gaan betuttelen want die wil alleen 130 rijden en klagen over de hoge prijzen en compensatie daarvoor eisen.

[...]

Lijkt me een prima uitvoerbaar artikel. Dor betere doorstroming (minder remmen en optrekken) zal de besparing fors zijn.
En omdat de weerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid (en dus ook het verbruik grofweg), is de besparing sowieso al fors.
edit:
Wikipedia: Energieverbruik van auto's

edit 2:
https://scheikundejongens...neller-autorijden-dom-is/
van 130 naar 120 scheelt al 17%

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 07-04-2026 16:20 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Wozmro
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:43:
[...]

Dan wordt brandstof stelselmatig dag na dag voor iedereen duurder.

Vraag naar beneden = prijs naar beneden.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wozmro schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:28:
[...]

Dan wordt brandstof stelselmatig dag na dag voor iedereen duurder.

Vraag naar beneden = prijs naar beneden.
Als je een oliekartel hebt dat de prijs van de olie bepaald wereldwijd via het aanbod, gaan we als autorijder in NL 0 invloed hebben op de prijs aan de pomp door meer of minder af te nemen.
Het is geen standaard elastische marktprijs.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 07-04-2026 16:49 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:16
ASW1 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:59:

[...]

Prima idee.

Misschien nog een waardevolle aanvulling: voertuigen die zich kunnen voortbewegen zonder gebruik te maken van olie, mogen wèl op de maximumsnelheid van dat tijdvak zich verplaatsen.

Dat gaat de energietransitie meer helpen dan welke belasting, subsidie of alles wat iets met prijs doet :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• geelers
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:25
NiGeLaToR schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:03:
[...]
Zover ik begrijp komt zo'n 20% van onze brandstof uit de Hormuz-hoek. Dus directe en acute tekorten zal niet zo snel gebeuren, wat alleen wel gaat gebeuren is dat doordat in Azië 80% uit die hoek komt en nu begint op te drogen de druk op de rest van de productie stijgt en mensen tegen elkaar gaan opbieden.
[...]
De prijzen zijn in dat licht nog niet eens echt begonnen te stijgen.
Nou ben ik van mening dat als je ergens geen verstand van hebt, je beter je mond kunt houden. Maar stel dat bovenstaande bewering ook maar enigszins in de juiste richting wijst, dan zijn we vreselijk naïef met z'n allen. Stel dat Azië een tekort heeft van 80%. En stel dat Azië bereid is om 7 of 8 euro per liter te betalen. Dan droogt Azië niet op, maar Europa. Stel dat we in Nederland een tekort hebben van 80%. Dan verbruiken alle vrachtwagens de beschikbare 20% en heeft de rest niets. Kantoorbaan of verplegend personeel: gooi je autosleutel maar in de prullenbak, want er is geen brandstof. Ga maar carpoolen met de buurman die 3 cent betaalt na ERE.

Nou zal het niet zó erg worden, maar ik vind de mentaliteit van 'het zal wel meevallen' verschrikkelijk getuigen van boter op het hoofd. Het is twee weken geleden sinds het breed uitgemeten debat in de Tweede Kamer en sindsdien is het stil. Bij Jinek of Beau een dubbeltje korting bepleiten, is het enige wat ik hoor. Alsof we daar mee geholpen zijn.
"Den Haag blijft opvallend stil over de energiecrisis: minder verbruiken is geen populaire boodschap."
"De Europese Commissie riep lidstaten deze week op om minder brandstof te verbruiken wegens de oorlog rond Iran, maar die urgentie hoor je in Den Haag nog niet. De Tweede Kamer neigt eerder naar compensatie voor de stijgende energieprijzen."
https://www.nrc.nl/nieuws...ulaire-boodschap-a4924557

5900x SFF / Neo / A7m2 / D3

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:23:
[...]

Zoals anderen inmiddels ook opmerken, zou het een prima optie kunnen zijn om werkgevers die krampachtig willen dat kantoorpersoneel naar de zaak komt dat te ontmoedigen door hem/haar met nogal hoge extra belasting heffingen te "straffen". Ben jij werkgever en je werkt hier goed aan mee, dan kan het je geld schelen (want minder kantoorruimte nodig bijvoorbeeld). Doe je dat niet, tsja.... Dan lever je om mijn part 95% van je winst maar in bij de belasting ofzo. Gewoon écht niet meer doen.

Helaas is de VVD aan de macht en kabinet Yesilguz I gaat geen maatregelen nemen die bedrijven gaan hinderen in welke vorm dan ook :/ Dus dit gaat niet gebeuren.

[edit]Was er niet ooit een topic over mobiliteit in de toekomst oid? Ik heb het idee dat een deel van de discussie hier beter daar gevoerd zou kunnen worden, stiekem ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Destruction op 07-04-2026 23:20 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

geelers schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:51:
[...]

Nou ben ik van mening dat als je ergens geen verstand van hebt, je beter je mond kunt houden. Maar stel dat bovenstaande bewering ook maar enigszins in de juiste richting wijst, dan zijn we vreselijk naïef met z'n allen. Stel dat Azië een tekort heeft van 80%. En stel dat Azië bereid is om 7 of 8 euro per liter te betalen. Dan droogt Azië niet op, maar Europa. Stel dat we in Nederland een tekort hebben van 80%. Dan verbruiken alle vrachtwagens de beschikbare 20% en heeft de rest niets. Kantoorbaan of verplegend personeel: gooi je autosleutel maar in de prullenbak, want er is geen brandstof. Ga maar carpoolen met de buurman die 3 cent betaalt na ERE.

Nou zal het niet zó erg worden, maar ik vind de mentaliteit van 'het zal wel meevallen' verschrikkelijk getuigen van boter op het hoofd. Het is twee weken geleden sinds het breed uitgemeten debat in de Tweede Kamer en sindsdien is het stil. Bij Jinek of Beau een dubbeltje korting bepleiten, is het enige wat ik hoor. Alsof we daar mee geholpen zijn.

[...]

[...]

https://www.nrc.nl/nieuws...ulaire-boodschap-a4924557
Je stipt precies ons probleem aan: hoe goed je ook probeert ook dit weer te doorgronden, degenen die erover gaan hebben er veel belang bij te voorkomen dat je het écht gaat begrijpen of kunt voorspellen.

En eens: korting op brandstof is kansloos. Afstappen van fosiel, is een oplossing. Maar dan moeten we nu toch écht een keer aan de slag om onze energiemix heel rap te wijzigen.

En mooie verwijzing naar EV’s icm ERE. Terwijl bepaalde politieke stromingen dat klimaathysterie vinden, kun je inderdaad zó goedkoop én onafhankelijk reizen. Hoe kun je dat nu niet willen.

‘Gelukkig’ is die stroom tankers aan het opdrogen en hoeven we niet lang te wachten om te zien wat dat betekent. }:|

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:32
De olieprijs stort in. Benzine en diesel vandaag respectievelijk 0,2 en 0,8 cent omhoog. Eens kijken hoelang de pomphouders kunnen volhouden dat ze met dure voorraad zitten.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

TheBrut3 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:19:
De olieprijs stort in. Benzine en diesel vandaag respectievelijk 0,2 en 0,8 cent omhoog. Eens kijken hoelang de pomphouders kunnen volhouden dat ze met dure voorraad zitten.
Die prijzen zijn nog van vóór de (de facto) overwinning van Iran op de VS. Die worden namelijk aan het eind van de dag bepaald, terwijl dat staakt het vuren van net na middernacht (onze tijd) was.

Effect van zakkende olieprijzen heeft dus altijd een dag vertraging, en zul je vanaf morgen gaan zien.

Voor toekomstige refernetie, dit zijn de hoogste prijzen die gezien zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2LA4pUaTq5zmHXYfzm3rPTOhAU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/45JpbbmAsJyXHMlS3XznAGIB.png?f=user_large

Virussen? Scan ze hier!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Je kunt je sowieso afvragen hoe eerlijk die handel verloopt, immers was de sowieso nog "goedkope" voorraad ook al direct duur. Daar klopt natuurlijk helemaal niks van.

@NiGeLaToR Je weet dat fossiele energie heel wat verder strekt dan een ICE auto die jij ontzettend graag ziet verdwijnen? Je kleding, telefoon etc komen ook gewoon uit olie immers. Je EV en zonnepanelen ook. "Gelukkig" is ongepast. Dit is een groot probleem. Prima dat ons doel is in de toekomst veel minder van fossiele energie afhankelijk te zijn, maar voorlopig staan we daar nog niet. Ook niet als we alle auto's (incl. EV's) weg denken.

[ Voor 10% gewijzigd door Destruction op 08-04-2026 08:35 ]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:59
Benzineprijzen lopen doorgaans dagen of zelfs weken achter op de olieprijzen, omdat raffinaderijen en pomphouders brandstof verkopen die eerder is ingekocht tegen hogere groothandelsprijzen. Deskundigen spreken vaak van een nageijld effect, waarbij prijzen snel stijgen maar trager dalen.
Wanneer houdt ook de pers eens op met die onzin te verkopen. Wanneer het conflict begon liep de prijs niet achter, nee gelijk omhoog. Alleen dalingen lopen achter op de olieprijzen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@Destruction het is typisch hoe je je woorden moet wegen als je pleit voor een scherpe verandering, terwijl mensen wakker liggen van hoge olieprijzen en we een winter met hoge gasprijzen tegemoet gaan is het blijkbaar vooral belangrijk onze afhankelijkheid te blijven benadrukken.

Ja, ik weet het en ja dit argument houdt ons al gegijzeld sinds de autovrije zondag in de jaren 70’. En dus ja, ik zie ook wel dat we over twee weken opgelucht adem halen en de bumper sticker ‘Elektrisch rijden doen we op de kermis’ nog eens ferm aandrukken, al dan niet spreekwoordelijk ;)

Overigens sla je de plank volledig mis als het gaat om wat ik wil, dat is namelijk niet relevant, onze olie verslaving afhankelijkheid is een keuze en het gejammer om hoge prijzen louter een symptoom. Dus ik stel voor dat als we dit niet willen veranderen, we ook accepteren dat dit erbij hoort :)
Of is dat ook ongepast?

• Wozmro
  • Nu online
Destruction schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:25:
[...]

Je kunt je sowieso afvragen hoe eerlijk die handel verloopt, immers was de sowieso nog "goedkope" voorraad ook al direct duur. Daar klopt natuurlijk helemaal niks van.

@NiGeLaToR Je weet dat fossiele energie heel wat verder strekt dan een ICE auto die jij ontzettend graag ziet verdwijnen? Je kleding, telefoon etc komen ook gewoon uit olie immers. Je EV en zonnepanelen ook. "Gelukkig" is ongepast. Dit is een groot probleem. Prima dat ons doel is in de toekomst veel minder van fossiele energie afhankelijk te zijn, maar voorlopig staan we daar nog niet. Ook niet als we alle auto's (incl. EV's) weg denken.
Ter info: er bestaan meerdere soorten dan enkel fossiele olie.

En er bestaan meerdere manieren om textiel en kunststoffen te produceren. Elk met hun eigen voor- en nadelen.

Alleen de schaalgrootte maakt het grootste verschil.

Een samenleving inrichten op heel veel minder gebruik van fossiele olie kan gewoon. Net zoals dat kan op veel minder gebruik van kaarsen, hout verbranden, walvissen vangen,...

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:15
Aerodynamica hebben hier echter een groot vertekenend effect.

Wat ik een sterk ondergewaardeerd effect vind is wegslijtage. Gaat met vierde macht van gewicht. Autobesitas betekent in feite dat we een veelvoud aan onderhoudskosten moeten maken, zeker met dure wegdekken als ZOAB. De wegenbelastig mag wat mij betreft hier een direct verband krijgen. Evt een gratis tarief voor wagens met een ledig gewicht onder de 1000 kg. Want in vergelijking met de rest maakt dat ook eigenlijk niets meer uit: vrachtwagens doen sowieso al het gros van de schade, daarna 2+ tonners. Maak die maar lekker 500 euro de maand ofzo. Scheelt een berg fijnstof bovendien (want waar blijft dat afgesleten asfalt?), waar ik me drukker om maak dan 17% meer verbranding/electriciteit.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:31
Dat zit al in de wegenbelasting zwaardere auto's betalen al meer. Ik maak me druk om CO2 uitstoot, laten we zeggen alles wat meer dan 0 uitstoot 500 euro per maand er bij.

Untappd: Louwke80

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Louwke schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:03:
Dat zit al in de wegenbelasting zwaardere auto's betalen al meer. Ik maak me druk om CO2 uitstoot, laten we zeggen alles wat meer dan 0 uitstoot 500 euro per maand er bij.
Dan moeten alle voertuigen dus weg. Ook de EV's, want die zijn alles behalve 0 emissie. Ook die veroorzaken nog steeds uitstoot en ja dat doen ze ook op de plaats waar ze rijden.

Dat was vast niet wat je bedoelde te zeggen ;)

• Louwke
Destruction schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:23:
[...]

Dan moeten alle voertuigen dus weg. Ook de EV's, want die zijn alles behalve 0 emissie. Ook die veroorzaken nog steeds uitstoot en ja dat doen ze ook op de plaats waar ze rijden.

Dat was vast niet wat je bedoelde te zeggen ;)
Nee hoor na bouwen stoot die van mijn weinig uit aangezien ik laad op zonneenergie en de opwek komt er ook niet uit hoor.

• OogvanHorus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 18:07
Louwke schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:03:
Dan is Nederland binnen 2 dagen failliet. 90% rijdt nog fossiel, deels omdat mensen niet WILLEN overschakelen maar ook een groot deel omdat ze het niet KUNNEN.

Kijk naar de wat kleinere ondernemer, die kunnen die soort investeringen niet zomaar even uit hun broekzak trekken. En ook al zou je die heffing opleggen, dan gaat dat ten koste van het besteedbare bedrag van gezinnen en bedrijven en wordt vervolgens in het zwarte gat van de overheid gestort. Nee, danku.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Louwke schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:27:
[...]

Nee hoor na bouwen stoot die van mijn weinig uit aangezien ik laad op zonneenergie en de opwek komt er ook niet uit hoor.
Tijdens het rijden zorgt jouw EV weldegelijk voor uitstoot. Wat dacht je van bijvoorbeeld fijnstof door slijtage van banden en remmen? Het zero emission verhaal is pure desinformatie, dus je pleit weldegelijk voor strenge maatregelen die ook jouw EV zullen raken.

@OogvanHorus hierboven: Exact. Dat ik nog in een ICE rijdt komt vooral door het feit dat zo'n auto voor mij totaal nog niet realistisch is. Dat heeft te maken met de prijs van een EV, een te beperkte range, een te beperkt trekgewicht (ik herhaal maar eens, ik rijdt vaker mét dan zonder aanhanger) en niet thuis kunnen laden bij gebrek aan oprit (dat is ook deels waarom ik de range te beperkt noem). Als het financieel en praktisch gezien in mijn mogelijkheden lag om een EV te kopen, had ik dat waarschijnlijk al gedaan.

Dat ik daar voor de hobby graag iets naast zou zetten dat dan wel op benzine rijdt is iets anders. Bij een dagelijkse auto zal het me in de basis jeuken op welke manier de aandrijving precies tot stand komt.

[ Voor 42% gewijzigd door Destruction op 08-04-2026 11:14 ]

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:50
Want? Jij denkt dat we stoppen met tanken?

• Wozmro
  • Nu online
Je moet naar de langetermijntrend kijken.

Zal wat er nu gaande is een positieve of een negatieve invloed hebben op de trend naar meer electrificatie?

Ik denk zelf het eerste 🙂

Zijn er nu nog scenario's te bedenken waarbij men tot de conclusie zal komen: dit wordt niets met al die EV's, warmtepompen,...?

• Louwke
Destruction schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:05:
[...]

Tijdens het rijden zorgt jouw EV weldegelijk voor uitstoot. Wat dacht je van bijvoorbeeld fijnstof door slijtage van banden en remmen? Het zero emission verhaal is pure desinformatie, dus je pleit weldegelijk voor strenge maatregelen die ook jouw EV zullen raken.

@OogvanHorus hierboven: Exact. Dat ik nog in een ICE rijdt komt vooral door het feit dat zo'n auto voor mij totaal nog niet realistisch is. Dat heeft te maken met de prijs van een EV, een te beperkte range, een te beperkt trekgewicht (ik herhaal maar eens, ik rijdt vaker mét dan zonder aanhanger) en niet thuis kunnen laden bij gebrek aan oprit (dat is ook deels waarom ik de range te beperkt noem). Als het financieel en praktisch gezien in mijn mogelijkheden lag om een EV te kopen, had ik dat waarschijnlijk al gedaan.

Dat ik daar voor de hobby graag iets naast zou zetten dat dan wel op benzine rijdt is iets anders. Bij een dagelijkse auto zal het me in de basis jeuken op welke manier de aandrijving precies tot stand komt.
CO2 is geen fijnstof, elke auto stoot fijnstof uit en geloof me diesels en benzine stoten er meer uit dan elektrisch. Maar he laat je vooral dat andere wijs maken. Geloof me de olie lobby is iets erger in desinformatie verspreiden dan je denkt ;)

• stylezzz
Louwke schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:36:
[...]

CO2 is geen fijnstof, elke auto stoot fijnstof uit en geloof me diesels en benzine stoten er meer uit dan elektrisch. Maar he laat je vooral dat andere wijs maken. Geloof me de olie lobby is iets erger in desinformatie verspreiden dan je denkt ;)
Voordat we een EV vervanger voor een peugeot 307 uit 2005 hebben voor @Destruction zijn we nog wel een aantal jaar verder. ;)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[...]

elke auto stoot fijnstof uit en geloof me diesels en benzine stoten er meer uit dan elektrisch.
Ik had ook ooit gelezen dat fijnstof van banden van EV's een probleem was, maar net even wat onderzoek gedaan en dat is bij de banden wel zo, maar dat wordt (ruim) gecompenseerd door geen uitstoot in de gassen en ook het minder gebruik van de remmen door regeneratie van de energie.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Wozmro
  • Nu online
In principe zou de euro7-norm daar iets moeten (proberen) aan doen. Dus ook van toepassing voor EV's.

Maar ja, het is weer van oei en ai. Zoals bij alle vorige normen waarbij zogezegd alle autofabrikanten failliet zouden gaan...
https://www.autoweek.nl/a...3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]

Dat CO2 geen fijnstof is, is niet het punt. Ook is het niet het punt dat een EV meer zou uitstoten.

Het punt is dat beweren dat een EV helemaal niks uitstoot gewoon desinformatie is. Niemand heeft specifiek CO2 genoemd.

@stylezzz Die 307 is een nood oplossing tussen de diesel bus die ik had en een benzine of LPG variant die er moet komen. Wel graag een appel vergelijken met een appel. Ik heb dit ook al een aantal keren beschreven, dus het is ook geen nieuwe informatie ofzo.

[ Voor 23% gewijzigd door Destruction op 08-04-2026 17:41 ]

• YellowCube
  • Registratie: December 2001

YellowCube

Wait...what?

Destruction schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:05:
[...]

Zero emission in dit geval is: er is geen uitstoot van een verbrandingsmotor.
Voel je vrij om je eigen definitie van Zero Emission neer te zetten, maar dat is niet waar men hier op doelt en er is weinig desinformatie aan verder.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

YellowCube schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:53:
[...]

Zero emission in dit geval is: er is geen uitstoot van een verbrandingsmotor.
Voel je vrij om je eigen definitie van Zero Emission neer te zetten, maar dat is niet waar men hier op doelt en er is weinig desinformatie aan verder.
Je kunt er de omschrijving aan geven die je zelf wenst, maar feitelijk is het gewoon onjuist om te stellen dat een EV 0,0 emissie veroorzaakt.

Ik neem het de EV fans niet kwalijk, zelfs de overheid doet aan deze desinformatie dus ik snap best dat jullie in dat narratief meegaan. En nee, ik heb geen hekel aan EV's, herhaal ik nog maar eens. Ik zie mezelf in de toekomst prima zo'n ding rijden, mits de aanhanger erachter kan en mag (1600kg minimaal, en nee daar voldoet de huidige privé auto dus ook niet aan), het ding een fatsoenlijke range heeft (zeker omdat thuis laden hier niet mogelijk is), er een beetje fatsoenlijke bagageruimte in zit (nee, ook hier voldoet de huidige auto niet echt aan. Daarom is het ook een nood oplossing) en die moeten dan nog wat betaalbaarder worden.

En nee, een Tesla model S voor 15K met 6-700k km op de teller noem ik dan niet heel realistisch. Bij die tellerstand kun je erop wachten dat de accu een keer kapot gaat, wellicht de motoren zelf, en uiteraard wil ik vanwege Musk geen Tesla. Ik wil die man geen euro rijker maken.

Zonder de wens om geen diesel meer te rijden, had ik na mijn vorige diesel bus gewoon een andere diesel bus gekocht. Dat ligt - normaal gesproken - voor mij enorm voor de hand namelijk. Maar dat rijdt op diesel en dat mag op steeds minder plaatsen rijden, dus wil ik dat niet meer. Daar ben ik eerst gegaan voor het een of andere hok met trekhaak (dan kan ik in ieder geval iets...) en nu goed kijken naar wat het beste alternatief is voor die diesel bus.
Als er gewoon budget was voor een fatsoenlijke jong gebruikte EV die verder aan de eisen voldoet, dan stond die auto zeer waarschijnlijk al voor de deur, geen zorgen. Want nogmaals, het is een dagelijkse auto (voor zover ik dagelijks een auto nodig heb dan), hoe de aandrijving bij een dagelijks voertuig precies tot stand komt zal me jeuken.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001

YellowCube

Wait...what?

Destruction schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:05:
[...]

Je kunt er de omschrijving aan geven die je zelf wenst, maar feitelijk is het gewoon onjuist om te stellen dat een EV 0,0 emissie veroorzaakt.
Dat wens ik niet. Dat is de definitie. En die klopt.
Dat er vervolgens veel meer achter die emissie zit ben ik met je eens, maar dat maakt wat men claimt geen desinformatie.

En wat je verder aanhaalt:
dit is een wat mij betreft een herhalend patroon in dit topic.
Als het hier en nu voor het eerst in de geschiedenis zou gebeuren dat de brandstofprijzen omhoog schieten en mensen zeggen: 'er is geen alternatief', dan zou ik het begrijpen.
Maar dit topic is al 20 jaar oud. En de problematiek op z'n minst al 50 jaar.
En op de een of andere manier blijven mensen roepen: 'er is geen alternatief' of 'ik kan niet zomaar' of 'het moet gewoon zo blijven want het is prima'

[ Voor 36% gewijzigd door YellowCube op 08-04-2026 18:13 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Wozmro
  • Nu online
Destruction schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:05:
[...]

Ik neem het de EV fans niet kwalijk, zelfs de overheid doet aan deze desinformatie dus ik snap best dat jullie in dat narratief meegaan. En nee, ik heb geen hekel aan EV's, herhaal ik nog maar eens. Ik zie mezelf in de toekomst prima zo'n ding rijden, mits de aanhanger erachter kan en mag (1600kg minimaal, en nee daar voldoet de huidige privé auto dus ook niet aan), het ding een fatsoenlijke range heeft (zeker omdat thuis laden hier niet mogelijk is), er een beetje fatsoenlijke bagageruimte in zit (nee, ook hier voldoet de huidige auto niet echt aan. Daarom is het ook een nood oplossing) en die moeten dan nog wat betaalbaarder worden.

En nee, een Tesla model S voor 15K met 6-700k km op de teller noem ik dan niet heel realistisch. Bij die tellerstand kun je erop wachten dat de accu een keer kapot gaat, wellicht de motoren zelf, en uiteraard wil ik vanwege Musk geen Tesla. Ik wil die man geen euro rijker maken.

Zonder de wens om geen diesel meer te rijden, had ik na mijn vorige diesel bus gewoon een andere diesel bus gekocht. Dat ligt - normaal gesproken - voor mij enorm voor de hand namelijk. Maar dat rijdt op diesel en dat mag op steeds minder plaatsen rijden, dus wil ik dat niet meer. Daar ben ik eerst gegaan voor het een of andere hok met trekhaak (dan kan ik in ieder geval iets...) en nu goed kijken naar wat het beste alternatief is voor die diesel bus.
Als er gewoon budget was voor een fatsoenlijke jong gebruikte EV die verder aan de eisen voldoet, dan stond die auto zeer waarschijnlijk al voor de deur, geen zorgen. Want nogmaals, het is een dagelijkse auto (voor zover ik dagelijks een auto nodig heb dan), hoe de aandrijving bij een dagelijks voertuig precies tot stand komt zal me jeuken.
Maar heb je dan voor uw situatie bepaalde verwachtingen van bijvoorbeeld de overheid? Of denk je: ik trek mijn plan wel, komt goed.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Wozmro schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:13:
[...]

Maar heb je dan voor uw situatie bepaalde verwachtingen van bijvoorbeeld de overheid? Of denk je: ik trek mijn plan wel, komt goed.
U? Ik ben gewoon je hoor. Ik sta niet boven een ander en een ander staat niet boven mij.

Nee, ik verwacht niks van de overheid. Van de overheid valt immers niets te verwachten. Natuurlijk is het de bedoeling dat ook ik overstap naar een EV maar een EV die past bij wat ik van een auto nodig heb is voor mij echt nog niet realistisch. En een kleine EV erbij kopen slaat in mijn geval ook nergens op, daar rijdt ik te weinig voor. Wel ben ik dus al ven een diesel afgestapt. Hoe je het ook went of keert, dat is vergroenen. Daarmee maak ik het mezelf wel een stuk lastiger, want in mijn use case ligt een andere bus ontzettend voor de hand (trekgewicht, laadruimte). Maar ik wil dus geen diesel meer, want die mag op steeds minder plaatsen rijden.

@YellowCube Eigenlijk verwijt je mij nu onwil? Maak mij 50K over en ik koop morgen een EV die aan mijn eisen kan voldoen, geen probleem. Maar dat gaat niet gebeuren en ook ik kan mijn geld maar één keer uitgeven. Door tegenslagen (waaronder een pandemie...) heb ik niet de buffers die jij wellicht wel had om zomaar even 50K stuk te slaan op een auto, maar ik niet. Sowieso vind ik grofweg 5K wel genoeg voor een auto, hoewel ik van kind af aan auto's al interessant vond ben ik niet van plan om een kapitaal uit te geven aan een product dat vervolgens alleen in waarde daalt. Dat vind ik gewoon zonde.

En dan mag je me geloven of niet, maar ik heb daadwerkelijk op Marktplaats een zoekopdracht staan naar EV's met minimaal 1600kg trekgewicht. Waarbij ik overigens constateer dat een aantal auto's volgens Marktplaats dat gewicht mogen trekken, als ik dat dan bij de RDW wil verifiëren staat er doodleuk "Niet geregistreerd". Dan mag er dus helemaal niks achter 8)7

Ik heb ook wel eens gekeken wat de aller allergoedkoopste 2e hands EV zou moeten kosten. Maar dan kom ik uit op een Renault Zoe zonder accu, die met accu overigens ook maar 80km actieradius zou hebben. En uiteraard 0kg trekgewicht. Dan kan die auto maar 3K kosten (en dus ruim binnen budget zijn wat dat betreft), ik heb er niets aan.

Maar nu komen we weer in een EV vs ICE discussie terecht, volgens mij was dat hier bepaald niet de bedoeling.

Terug naar brandstofprijzen wat mij betreft, zonder waarde oordelen over mensen die om welke reden dan ook nog geen EV hebben.

Ik ben benieuwd of dat staakt het vuren inderdaad tot gevolg heeft dat de prijzen weer wat gaan dalen, en hoelang het dan duurt voor het zover is. Het heropenen van de straat van Hormuz gaat uiteraard niet betekenen dat er vanaf morgen alweer diverse schepen vol olie, diesel en gas onderweg zijn naar Europa dus we zullen echt nog wel een tijd last houden van de naweeën.. Dat laatste ook MITS dit staakt het vuren leidt tot een daadwerkelijk einde van de oorlog.

[ Voor 39% gewijzigd door Destruction op 08-04-2026 23:30 ]

• Wozmro
  • Nu online
Je hebt duidelijk al inspanningen gedaan. Als het voorlopig niet lukt dan is dat zo, magische oplossingen bestaan niet, en is het kwestie van blijven opvolgen hoe de zaken evolueren.

Ik ben er zelf ook 1 á 2 jaar mee bezig geweest om voor mijn specifieke situatie een gepaste oplossing te vinden alle voor- en nadelen afgewogen.

[ Voor 5% gewijzigd door Wozmro op 08-04-2026 18:42 ]

• Notna
  • Laatst online: 14:41

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Het is jammer dat het topic steeds weer terug drijft naar de ICE vs (B)EV discussie en sommige maar offtopic blijven gaan. Ik heb nu ook maar een topic warning toegevoegd om het wederom duidelijk te maken, kijken of dat helpt en zorgt dat we de juiste discussies voeren.

[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 09-04-2026 10:59 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

En Iran gooit de Straat van Hormuz weer dicht

Lekker gewerkt, Israel... Ik ben benieuwd of en zo ja welke gevolgen dit heeft voor het staakt het vuren.

Pagina: 1 ... 31 32 Laatste

Let op:
LET OP VOOR JE POST:

Dit topic gaat NIET over discussie omtrent (B)EV vs ICE, onderhoudskosten van deze opties, waarom je tóch voor een EV bent gegaan etc. Blijf ontopic!