ASW1 schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:02:
[...]
Daar valt weinig aan te doen, olie halen we uit het buitenland en als die olie duurder is betalen we meer en daalt onze koopkracht. Je kunt het hooguit zo proberen in te richten dat de koopkrachtdaling zo min mogelijk bij de laagste inkomens terecht komt, en dus zoveel mogelijk bij de hogere inkomens.
Ik denk hier ook vooral aan de laagste inkomens (waarbij ik zeker niet ontken dat de midden inkomens hier ook flink door geraakt worden) inderdaad. Ik geef ook aan dat ik wel snap waarom de accijns nu niet wederom verlaagd wordt, want inderdaad, dat zou vooral de dikkere portemonnee verder helpen. Maar zeker de lagere inkomens moeten wel op de één of andere manier hulp krijgen want bij de minste of geringste koopkracht daling raakt voor die mensen de schijt al heel snel de ventilator.
Ik verwacht niets van de overheid, dat schrijf ik ook al. Zeker niet inzake de discussie die toen in dit topic werd gevoerd. Wat ik uiteraard wél van de overheid verwacht is dat men zich houdt aan de zorgplicht die de overheid nou eenmaal heeft (grondwet). En dat betekent dat men in tijden als dit er alles aan doet om die pijn voor in ieder geval de laagste inkomens (die zonder deze hobby's van Trump al nauwelijks kunnen rond komen) passende hulp krijgen, zodat deze mensen een beetje lucht hebben.
Begrijp me niet verkeerd, als iemand 6-7K per maand verdient en door o.a deze oorlog zijn/haar lasten met een paar honderd euro per maand ziet stijgen vind ik dat ook heel vervelend voor die persoon. Maar bedenk je wel dat iemand in de laagste inkomens groep hooguit een paar tientjes per maand speling heeft, meer écht niet. De schijt raakt de ventilator meteen en hoe langer dat duurt hoe erger we iemand in de problemen brengen, en als iemand schulden opbouwt die niet afgelost kunnen worden draaien wij daar allemaal voor op, maar dan tegen veel meer kosten dan wanneer we die mensen nu gericht gaan helpen.
Hoe men dat precies zou moeten inrichten is ook niet aan mij, maar we huren nu al een paar weken "We zijn aan het kijken". Ik snap dat politici met dat inkomen alle tijd hebben om even rustig na te denken, maar Jan met zijn minimum loontje heeft die tijd absoluut niet en zit inmiddels al in de schulden. Ik vind het e.e.a van die laksheid, dat er zeker na de inval van Rusland in de Oekraïne geen draaiboek klaarligt met evt. te nemen maatregelen etc. laat wel zien hoe ver men vooruit denkt: Helemaal niet.
LordSinclair schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:01:
[...]
Ik was vorige week in Limburg, maar het verbaasde mij er gewoon over hoe duur de tankstations daar hun brandstof aanbieden. Totaal geen prijsvechters. Nee gewoon aan de top van het aanbod in Nederland.
Dan moeten ze ook niet klagen dat mensen de grens over rijden om te tanken.
Ik sprak vd week toevallig weer eens een oom en tante van me. Uiteraard waren ook de brandstofprijzen een onderwerp (als onderdeel van de discussie over deze oorlog) en mijn oom merkte op dat zij (omdat zij krap 15min bij de grens met Duitsland vandaan wonen) waarschijnlijk ergens vorige eeuw voor het laatst in Nederland getankt hebben
Ik moest wel een beetje lachen toen ik een artikel tegen kam (volgens mij AD) waarin stond dat mensen die in het buitenland tanken daar officieel in Nederland alsnog accijns voor moeten betalen. Dat kan zo zijn natuurlijk, maar waarom denk je dat mensen over de grens tanken?

Ik maakte dat punt al eerder en daar komt het wmb toch telkens op terug: Onze overheid gelooft heilig in de marktwerking, maar laat ondertussen aan de lopende band zien totaal geen enkel verstand van marktwerking te hebben

Men prijst zichzelf immers behoorlijk uit de markt.
stylezzz schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:20:
[...]
Voorbeeldje : De vlaketunnel in zeeland is dicht wegens grootschalige werkzaamheden. Je kunt nu met korting treinkaartjes kopen om toch in en uit zeeland te komen binnen een 'normale' reistijd. Natuurlijk is het niet voor iedereen werkbaar,
voordat je meteen de kaart trekt 'OV is k*t, want mijn aanhanger kan niet mee'.
Waar deze steek voor nodig is weet ik niet, ik heb een aantal keren in dit topic uitgelegd waarom het OV voor veel mensen (waaronder ikzelf) geen realistische optie is. Maar nooit heb ik beweerd dat het OV voor helemaal niemand ooit een optie zou kunnen zijn
Mijn vraag aan jou is dan nu wel: Hoe zorgen we ervoor dat deze mensen het OV blijven gebruiken in plaats van hun auto als de vlaketunnel weer klaar is?
Morgen 2 stops bij een tankstation te doen, de motor en de auto zijn aan de beurt. Ik heb ff gekeken maar als ik het zo zie is de E5 3 cent per liter in prijs gezakt (2.40/L)tov afgelopen week (2.43/L). Moet zeggen dat dat niet vervelend is, de motor heeft met zijn carburateurs namelijk E5 nodig. Ook E10 lijkt iets te zijn gezakt hier, 2.21/L momenteel. Ik heb nog 2.26/L gezien vd week
[
Voor 12% gewijzigd door
Destruction op 13-04-2026 23:03
]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.