Ivow85 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:34:
[...]
Het is een verwijt aan zowel overheid, als vele bedrijven, als vele consumenten. Maar zeker niet aan jou persoonlijk. Want ik ken jou niet dus ik weet ook niet wat jij al wel/niet doet om je gebruik van fossiele brandstoffen te beperken.
Zo was mijn opmerking ook niet bedoeld

Ik vroeg het me alleen af
Om de vraag te beantwoorden: Ik ben in huis zuinig met energie (en zit volgens mijn leverancier ver onder het gemiddelde verbruik voor dit type woning). Vervoer? Ik heb 2 parttime banen en voor de één heb ik mijn auto volop nodig, voor de andere helemaal niet

In vrije tijd fiets ik ook liever, of ik pak de motorscooter (die met het grootste gemak 1:30 haalt). Als de huidige motorscooter aan vervanging toe is wil ik kijken naar een elektrische variant, een 100km bereik op een volle accu is voor die use case goed genoeg.
Ik heb het zelf vaak over "eigen vervoer" in de brede zin, want de auto is natuurlijk niet altijd hét vervoermiddel. En dat zeg ik, als iemand die van kind af aan al autofanaat was

Ik pak de auto ook wel eens voor die rit naar de supermarkt, een retourtje van 4 hele kilometers. Maar met de auto kan ik iets wat ik met de fiets of de motorscooter niet kan: In één keer voor de hele week inslaan. Verder vermijd ik autogebruik in mijn eigen woonplaats zoveel mogelijk.
Het zou ook wel een goede zaak zijn als deze crisis ervoor zorgt dat we voortaan beter gaan afwegen wat per reis de beste keuze is voor het vervoer. Want ookal heb je een EV, je zorgt nog steeds voor uitstoot. Ook op de plaats waar je rijdt (want remmen en banden slijten gewoon). Ik heb niks tegen de stelling dat we wat zuiniger moeten zijn op de gehaktbal die we Aarde noemen, zolang het af te leggen pad naar het heilige doel (van ICE naar EV en minder rijden met z'n allen) realistisch blijft
* Destruction is een tijd geleden van diesel afgestapt. Ik ben budget technisch nog wel aan een ICE gebonden maar je mag op steeds minder plaatsen rijden met een diesel, waardoor zo'n auto bij verkoop niets meer opbrengt, maar je moet bij aanschaf nog wel gewoon de hoofdprijs betalen

Dat gaan we dus niet meer doen. Benzine, of waar mogelijk LPG. Want van de fossiele brandstoffen is dat de minst vervuilende. Ik heb in het verleden ook goede ervaringen met rijden op LPG. Wanneer het een realistische optie wordt komt er wel een hybride of een EV. Zeker voor een dagelijks voertuig (voor zover ik dagelijks een auto nodig heb dus) maakt het me weinig uit waar die auto op rijdt, zolang hij maar een fatsoenlijke range heeft en de aanhanger fatsoenlijk trekt en mag trekken (nee, auto uit de signature voldoet ook niet en is daarom slechts een tussen oplossing)
* Destruction is zo iemand die vaker mét dan zonder aanhanger rijdt.Ongetwijfeld zitten daar een aardig deel ritten tussen van mensen die fysiek wat minder fit zijn. Maar heel veel van die ritten zullen gemaakt worden door mensen die best wel zo'n stukje kunnen fietsen.
Ik ken ook een paar mensen die niet vrijwillig voor een korte(re) rit de auto pakken, als zij een goede dag hebben en wel in staat zijn om de (elektrische) fiets te pakken, doen ze dat overigens wel. Want ook die mensen herinner ik er (als voormalig automonteur) graag aan dat korte ritjes een hele goede manier zijn om het motorblok van je auto te slopen.
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.