Waar gaat het heen met de brandstofprijzen? - deel 2

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste
Acties:

• 1rr1tantemug
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23:01
^^Yep^^

Is o.a. ook een reden dat ik vorig jaar voor een vrij lichte (1395 kg leeggewicht) tweedehandse elektrische auto ben gegaan. Vorig jaar 19 euro MRB per maand, maar dat feest is nu voorbij. Het nu kunnen ontwijken van de uit de klauwen gierende brandstofprijzen blijft wél een plus.

Familielid van me heeft een Mercedes EQB. Mooie, luxe SUV maar loeizwaar en dat hakt er nu wel in qua kosten.

[ Voor 15% gewijzigd door 1rr1tantemug op 20-03-2026 11:19 ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:15
Het is niet dat ik zo een boomknuffelde hippy ben dat ik blij dat ik elektrisch rij (voor het grootste gedeelte in ieder geval).
Maar het is meer dat ik los ben gekomen van de olie industrie. Geen 2.3eu/L benzine, geen 20eu/L olie (5L per 10k km), geen onderhoudsbeurt van ~600eu, waarbij de monteur roept 'eigenlijk niets aan de hand'.
E-motor doet nu 7kWh/100km die grotendeels uit de zonnepanelen / thuis accu komen.

De auto mogen we dit weekend weer vullen voor een eurootje of 150 verwacht ik zo.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Kabinet is iig niet van plan om iets aan de brandstof-/energie-prijzen te doen. Volgens hun is dat gewoon niet nodig.
Mensen kunnen bijvoorbeeld proberen te besparen op brandstof, die vandaag weer een beetje duurder is geworden. Het kabinet gaat voorlopig niks doen aan de hoge prijzen van benzine en diesel, benadrukt minister Karremans nog maar eens. Italië en Spanje hebben er inmiddels voor gekozen de accijnzen op brandstoffen tijdelijk te verlagen.

Hij erkent dat het voor veel Nederlanders op dit moment "een hard gelag" is aan de pomp. Maar daar wil het kabinet nu niks aan doen, bijvoorbeeld met een accijnsverlaging. "Als je gaat ingrijpen, dan doe je dat wel met het geld van de mensen thuis, dat is belastinggeld."

Daarnaast, zegt minister van Financiën Heinen, is de situatie nu zo veranderlijk dat het lastig is om de juiste maatregelen te nemen. "Je moet wel weten waar je op stuurt." Verder zegt hij dat de situatie ernstig is, maar nog niet zo ernstig als na het begin van de oorlog in Oekraïne. Dat had grotere impact op de energieprijzen hier.
Bron en meer info: Kabinet neemt adviezen IEA niet over: 'Geen tekorten in Nederland'.

Virussen? Scan ze hier!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Eigenlijk een handige manier van de overheid om een zachte vorm van "rekeningrijden" te introduceren ;) Je raakt nu vooral de veelrijders en slurpende auto's, precies wat de bedoeling van dat plan is (de accijns staat vast, maar de BTW gaat natuurlijk over het totaalbedrag van brandstof en accijns)

Het is wel te hopen dat de voorspellingen van het IEA niet uitkomen, want een verviervoudiging van de prijs zoals in 1973 zou praktisch alles platleggen.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

1rr1tantemug schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:13:
^^Yep^^

Is o.a. ook een reden dat ik vorig jaar voor een vrij lichte (1395 kg leeggewicht) tweedehandse elektrische auto ben gegaan. Vorig jaar 19 euro MRB per maand, maar dat feest is nu voorbij. Het nu kunnen ontwijken van de uit de klauwen gierende brandstofprijzen blijft wél een plus.

Familielid van me heeft een Mercedes EQB. Mooie, luxe SUV maar loeizwaar en dat hakt er nu wel in qua kosten.
Edit:
Verkeerd gelezen

Ondanks dat een EQB behoorlijk zwaar is, zal een vergelijkbare ICE auto (formaat/luxe) onder de streep wss een stuk meer kosten

[ Voor 13% gewijzigd door -tom-562 op 20-03-2026 11:45 ]

Vaak bu'j te bang!

• _Apache_
wildhagen schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:35:
Kabinet is iig niet van plan om iets aan de brandstof-/energie-prijzen te doen. Volgens hun is dat gewoon niet nodig.

[...]

Bron en meer info: Kabinet neemt adviezen IEA niet over: 'Geen tekorten in Nederland'.
En ook vooral niet aan de 23c/km vergoeding denken, want die staat al jaren stil en kan absoluut niet meer meekomen. 8)7

Lijkt me niet heel moeilijk, dat je die verhoogt, zodat de mensen die het echt nodig hebben voor werk wat tegemoet gekomen worden.
En voor niet-zakelijke kilometers 'wat proberen te minderen'.

[ Voor 15% gewijzigd door _Apache_ op 20-03-2026 11:47 ]

• pagani
  • Niet online
_Apache_ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:47:
[...]

En ook vooral niet aan de 23c/km vergoeding denken, want die staat al jaren stil en kan absoluut niet meer meekomen. 8)7
Als je wil stimuleren dat mensen werken in de buurt van waar ze wonen is dit een prima manier. (die taktiek is alleen bij mij volledig mislukt :P )

[ Voor 7% gewijzigd door pagani op 20-03-2026 11:50 ]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
pagani schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:48:
[...]

Als je wil stimuleren dat mensen werken in de buurt van waar ze wonen is dit een prima manier. (die taktiek is alleen bij mij volledig mislukt :P )
Want verhuizen is een realistische optie...

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:13

[...]

De gemeenteraadsverkiezingen zijn voorbij, dus de pleister kan er wel af. ;)

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:18
pagani schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:40:

Het is wel te hopen dat de voorspellingen van het IEA niet uitkomen, want een verviervoudiging van de prijs zoals in 1973 zou praktisch alles platleggen.
Gevolg door massasale werkloosheid, hypotheekrentes van 10%+ en een nog verdere ruk naar neo-liberaal in de politiek. Succes gen-z, met dat huis kopen!! Living in the 80's! Lekker in een kraakpand gaan zitten met zo'n dun jasje vol principiële buttons.

Als de muziek dan weer net zo goed wordt als in de jaren '80, dan teken ik er wel voor. Of een spaarrente van 7%, yes please.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• _Apache_
pagani schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:48:
[...]

Yup, hier wilde mijn vorige werkgever ook dat ik dichterbij kwam wonen (van Den Haag naar Utrecht).
Ze hadden echt wel ' een goede regeling', een tegemoetkoming van 2500eu op de totale verhuizing (op basis van soort studiekosten contract,uitgesmeerd over 2 jaar). Dat hoef ik zelfs niet uit rekenen op de achterkant van een bierviltje, dat is echt kansloos. Uhm, nee, dankjewel.

• pagani
  • Niet online
LordSinclair schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:51:
[...]

Van baan wisselen gaat meestal eenvoudiger...

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

-tom-562 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:32:
[...]

Is goed, laten we dan ook de subsidie voor de fossiele industrie afschaffen :Z d:)b
Ah, ja perfect. Dan kost een pak melk voortaan 15 euro en een ritje Zwolle - Utrecht met de trein minstens 250 euro. Goed idee, direct invoeren!

Gaat wel e.e.a aan faillissementen opleveren in Nederland, geen supermarktketen die nog overeind kan blijven staan en het OV is dan ook gelijk verleden tijd. Krijgen we wel een beetje meer files, ik weet alleen niet of dat daadwerkelijk de bedoeling is?

De accijns en daarover nog BTW is al een belasting op belasting en vooral daardoor is brandstof in Nederland fors duurder dan in omliggende landen. De overheid moet dan maar eens kiezen welke van de 2 belastingvormen gaat verdwijnen.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

pagani schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:05:
[...]

Van baan wisselen gaat meestal eenvoudiger...
En zelfs dat is niet voor iedereen even realistisch.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• stylezzz
Destruction schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:07:
[...]

Ah, ja perfect. Dan kost een pak melk voortaan 15 euro en een ritje Zwolle - Utrecht met de trein minstens 250 euro. Goed idee, direct invoeren!

Gaat wel e.e.a aan faillissementen opleveren in Nederland, geen supermarktketen die nog overeind kan blijven staan en het OV is dan ook gelijk verleden tijd. Krijgen we wel een beetje meer files, ik weet alleen niet of dat daadwerkelijk de bedoeling is?

De accijns en daarover nog BTW is al een belasting op belasting en vooral daardoor is brandstof in Nederland fors duurder dan in omliggende landen. De overheid moet dan maar eens kiezen welke van de 2 belastingvormen gaat verdwijnen.
Prima idee, maar kun je dan ook even aangeven waar we die misgelopen belastingcenten gaan compenseren?

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

stylezzz schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:12:
[...]

Prima idee, maar kun je dan ook even aangeven waar we die misgelopen belastingcenten gaan compenseren?
Al zeker sinds 2010 zijn de kabinetten met daarin de VVD heel druk geweest om de hoogste inkomens het meest te ontzien. De portemonnee van de lagere inkomens is onderhand leeg geroofd dus nu is het tijd dat men gaat doen wat zelfs economen noodzakelijk achten: De rijken belasten.

"Maar dan gaan die weg!" Ja, een enkeling, misschien. Maar dan zijn we mooi van een aantal profiteurs af.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-03 15:06

Metro2002

Memento mori

_Apache_ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:02:
[...]

Yup, hier wilde mijn vorige werkgever ook dat ik dichterbij kwam wonen (van Den Haag naar Utrecht).
Ze hadden echt wel ' een goede regeling', een tegemoetkoming van 2500eu op de totale verhuizing (op basis van soort studiekosten contract,uitgesmeerd over 2 jaar). Dat hoef ik zelfs niet uit rekenen op de achterkant van een bierviltje, dat is echt kansloos. Uhm, nee, dankjewel.
Zet daar nog maar een nulletje achter inderdaad. 2500 euro is echt kansloos.

• stylezzz
Destruction schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:15:
[...]

Al zeker sinds 2010 zijn de kabinetten met daarin de VVD heel druk geweest om de hoogste inkomens het meest te ontzien. De portemonnee van de lagere inkomens is onderhand leeg geroofd dus nu is het tijd dat men gaat doen wat zelfs economen noodzakelijk achten: De rijken belasten.

"Maar dan gaan die weg!" Ja, een enkeling, misschien. Maar dan zijn we mooi van een aantal profiteurs af.
Ik kan me deze discussie nog herinneren uit een ander topic lang geleden. Maar ik ben ervan overtuigd dat we in de toekomst anders met mobiliteit moeten omgaan.... Misschien dat dit met de huidige brandstofprijzen (ik gebruik het woord crisis nog niet) wel in een versnelling kan gaan komen.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

stylezzz schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:27:
[...]

Ik kan me deze discussie nog herinneren uit een ander topic lang geleden. Maar ik ben ervan overtuigd dat we in de toekomst anders met mobiliteit moeten omgaan.... Misschien dat dit met de huidige brandstofprijzen (ik gebruik het woord crisis nog niet) wel in een versnelling kan gaan komen.
Ik herinner me inderdaad nog hoe je er toen in stond. Iedereen uit de auto en in een werkloos sociaal isolement, als stylezzz maar kan blijven rijden. Zoiets was het toch?

• stylezzz
Destruction schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:30:
[...]

Ik herinner me inderdaad nog hoe je er toen in stond. Iedereen uit de auto en in een werkloos sociaal isolement, als stylezzz maar kan blijven rijden. Zoiets was het toch?
Zeker niet, zo zwart/wit sta ik er in ieder geval niet in. Maar laten we niet teveel off-topic gaan, het gaat hier over de brandstofprijzen...

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-03 13:04

cjdijk

Hans favoriete radiostation

wildhagen schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:17:
[...]
Omdat veel autos daar niet geschikt voor zijn. En omdat LPG iig in het verleden nogal wat betrouwbaarheid-issues had.

En omdat lang niet elke pomp (in de stad bijvoorbeeld) het heeft. En idem in buitenland. Waar je ook nog eens soms verschillende nippels nodig hebt om sowieso te kunnen tanken...

Daarnaast stijgt ook de prijs van LPG pijlsnel: vandaag is die ook al 4 cent gestegen, de GLA van LPG zit nu ook al op 1.289 euro per liter.
-tom-562 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:30:
[...]
Een tientje per maand extra? Wat heb je dan, een Chevrolet Spark op LPG?

Een middenklasse auto (1351-1450 kg) kost ruim 38 euro per maand meer aan MRB.
Komt nog bij dat moderne auto's tegenwoordig ontzettend complex zijn, en LPG moet je daarop volgens mij niet willen (als het uberhaupt al kan)
Mijn auto is inderdaad al wat ouder, een Toyota Corolla uit 1996, door mij gekocht in 2002. Luxe uitvoering met airco, LPG-G3 was al ingebouwd, navigatie op smartphone. Is nog maar net ingereden, voor Toyota begrippen. Kan nog wel 30 jaar mee. Afschrijving is momenteel zelfs negatief geworden, hij wordt steeds meer waard. Elk jaar krijg ik meerdere kaartjes van autohandelaren of ik hem misschien wil verkopen. Ik heb wel eens gehoord dat de nieuwere generatie stukken minder of ongeschikt is voor LPG. Toen ik hem kocht was het prijsverschil in belasting 10 euro, misschien is het verschil nu groter geworden. Ik weet dat ik in 2002 bij aanschaf 40 euro betaalde, terwijl toen voor benzine 30 euro gold. Nu is dat 50 euro voor LPG, weet niet wat het recente tarief is voor dezelfde auto op benzine. Het leek me onwaarschijnlijk dat het benzine tarief op 30 euro is blijven steken. Over 5 jaar belastingvrij. Verder kan ik zeggen dat mijn auto in 2008 versleten kleppen had, toen zijn er nieuwe, extra harde kleppen geplaatst, in combinatie met een cilinderkop revisie. Dat was inderdaad best duur. Gelukkig is dat iets van het verleden, met die nieuwe extra harde kleppen kan dit niet meer gebeuren. Ik kom trouwens nooit in het buitenland.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
cjdijk schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:14:
Ik vraag me nog steeds af waarom er zo weinig mensen voor LPG-G3 kiezen.
Je hebt de range van een EV met een vergelijkbare 'laadpaalstress' in de zoektocht naar een pomp die LPG verkoopt en daarbij de wegenbelasting van een vergelijkbare diesel. Waar je bij een EV nog extra opbergruimte hebt vanwege een ontbrekend motorblok in de voorkant vreet LPG juist opbergruimte of je mist een reservewiel. :P Mooi dat het bij jou in een 30 jaar oude auto nog feilloos werkt maar in een iets modernere motor is het een ramp om in te bouwen of kan het helemaal niet meer.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:04
LordSinclair schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:51:
[...]

Of een baan dichter bij huis zoeken. Één van die twee zal in de meeste gevallen best een optie zijn, echter zal het wellicht om bepaalde concessies vragen. Ik werk nu 12km van huis. Ja, 30-40km verderop kan ik makkelijk een paar honderd euro meer verdienen per maand.

Maar dan spendeer ik ook dagelijks anderhalf uur extra in de auto, heb ik te maken met de kosten van die vele kilometers etc. Nu kan ik vrijwel gratis met de fiets naar werk. Of voor minder dan €2 aan benzine met de auto. Of met de bus. Allemaal met acceptabele reistijd.
Als ik wel een baan ga zoeken met beter salaris in de economische hotspot kan ik kiezen voor hoge autokosten of een huis daar in de buurt. Dat huis zal dan weer een stuk duurder en/of kleiner zijn. Allemaal opties.

Dat de opties die jij hebt wellicht niet bij je wensen aansluiten is wat anders dan dat er geen mogelijkheden zijn.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Ivow85
jadjong schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:46:
[...]

Je hebt de range van een EV met een vergelijkbare 'laadpaalstress' in de zoektocht naar een pomp die LPG verkoopt en daarbij de wegenbelasting van een vergelijkbare diesel. Waar je bij een EV nog extra opbergruimte hebt vanwege een ontbrekend motorblok in de voorkant vreet LPG juist opbergruimte of je mist een reservewiel. :P Mooi dat het bij jou in een 30 jaar oude auto nog feilloos werkt maar in een iets modernere motor is het een ramp om in te bouwen of kan het helemaal niet meer.
Overdrijven is ook een vak.

In talloze auto's zonder LPG tank ontbreekt ook al jarenlang een reservewiel. Waarom is dat bij een auto op LPG dan ineens een bezwaar?
Hoezo tankstress? In je eigen regio weet je wel waar de LPG tankstations zijn. En als je een keer ergens bent en je komt niet direct langs een LPG station dan rij je gewoon een paar kilometer op benzine verder.
Wegenbelasting is een stuk voordeliger dan een diesel, in elk geval bij bescheiden auto's. Voor mijn Polo was de toeslag op de wegenbelasting ten opzichte van benzine slechts €5 per maand.

En moeilijk met moderne techniek? Diverse merken bieden in sommige landen gewoon LPG af-fabriek of gemonteerd door de importeur aan.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-03 13:04

cjdijk

Hans favoriete radiostation

jadjong schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:46:
[...]

Zover ik weet is diesel juist enorm veel duurder in de belasting, Dat begint toch bij 200 euro per maand? Dat is dus 4 keer zoveel als wat ik betaal. Wel is er een verschil tussen Oud LPG en nieuw LPG (G3). Die eerste is inderdaad ook erg duur in de belasting. Dat komt omdat die eerste stukken meer vervuilend is, werkt zoals bij een carburateur. LPG G3 werkt met brandstof injectie, is van alle fossiele brandstoffen het minst vervuilend.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• jadjong
  • Niet online
Ivow85 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:11:
[...]

Overdrijven is ook een vak.
Klopt, afgerond met een 9.7 :+

Verder is er geen woord gelogen aan mijn uiteenzetting, dit is naar mijn mening het sentiment betreffende LPG. Dat de feiten niet kloppen is misschien een ding, maar dat telt ook niet voor de massa die geen EV wil omdat ze er geen caravan mee kunnen trekken of bang zijn in de Franse file voor de laadpaal te staan terwijl het in de praktijk veel genuanceerder is. Ga drie dagen later op vakantie en je rijdt helemaal alleen op de peage. Alleen arriveer je dan op dinsdag bij de camping terwijl je al vanaf zaterdag betaalt, dat is kortsluiting in het hoofd van de Nederlander. :P

• jadjong
  • Niet online
cjdijk schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:33:
[...]

Zover ik weet is diesel juist enorm veel duurder in de belasting, Dat begint toch bij 200 euro per maand? Dat is dus 4 keer zoveel als wat ik betaal. Wel is er een verschil tussen Oud LPG en nieuw LPG (G3). Die eerste is inderdaad ook erg duur in de belasting. Dat komt omdat die eerste stukken meer vervuilend is, werkt zoals bij een carburateur. LPG G3 werkt met brandstof injectie, is van alle fossiele brandstoffen het minst vervuilend.
200 in de maand, oftewel 600 per kwartaal is meer iets voor zware diesels rond de 1700kg.
Neem je iets wat lichter is, bijvoorbeeld 1400kg, dan is de verdeling in een random provincie het volgende:
Benzine 239
Diesel 474
LPG3 353

Ter vergelijk die 1700kg
Benzine 324
Diesel 610
LPG3 495

Diesel begint bij 120 per kwartaal, maar dat is voor onrealistische voertuigen die minder dan 500kg wegen. Dat is misschien een grasmaaier, maar niets wat de snelweg op mag. :+ Bij 100kg kost een diesel je 340 per kwartaal, mits het een moderne is waar je geen toeslag bij moet betalen vanwege een ontbrekend roetfilter of door andere redenen te hoge uitstoot.

https://www.belastingdien...tuigenbelasting-berekenen

[ Voor 4% gewijzigd door jadjong op 21-03-2026 17:42 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:28
wildhagen schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:35:
[...]

Precies. Als subsidie voor EV weg moet, dan ook de subsidie voor fossiele brandstof/industrie eraf graag. Die laatste is 39 tot 47 miljard (!) euro per jaar namelijk : https://nos.nl/artikel/24...idie-nog-meer-dan-gedacht
Gebaseerd op de logica van ' je steelt toch ook geen auto' (Brein over piraterij). Misgelopen inkomsten zijn niet hetzelfde als kosten. Wat ze daar doen is bijvoorbeeld kerosine pakken, dan het verschil berekenen ten aanzien van de (verzonnen) accijnzen en dat als misgelopen miljarden presenteren. Los van dat het geen kosten zijn, het is geen geld dat je uitgeeft, had je dat bedrag nooit ontvangen want dan tanken die vliegtuigen wel ergens anders. Dat is namelijk de hele reden dat men alternatieve belastingen op kerosine rekent; de concurrentiepositie. Hetzelfde doen ze met de BTW op vliegtickets. Daarmee slaan de berekende bedragen helemaal nergens op. Eigenlijk te gek voor woorden dat NOS dat überhaupt overneemt en plaats. Economisch/wetenschappelijk gezien is dat geen rapport wat hout snijdt. Zo lang je niet eens een poging doet te corrigeren voor daling in consumptie slaan je bedragen nergens op.

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 21-03-2026 18:08 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 06:17
Bizar hoorde een prognose vandaag dat we eind volgende week al richting 3 euro zitten vermoedelijk. Rent iedereen al naar de dealers om een EV te kopen , of is dat de bedoeling? Lijkt wel georchestreerd..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YC4HwF_KkAp3x0cXcpMRWZUb1p8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VWT6Zb26c315Shj8HM3v395D.jpg?f=fotoalbum_large
🫣😉

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Bedank Trump maar. Die zorgt voor een hoop gedonder, want dit gaan we ook merken in de supermarkt o.a.

• Ivow85
karel_G_1981 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:09:
Bizar hoorde een prognose vandaag dat we eind volgende week al richting 3 euro zitten vermoedelijk. Rent iedereen al naar de dealers om een EV te kopen , of is dat de bedoeling? Lijkt wel georchestreerd..

[Afbeelding]
🫣😉
Hoezo georchestreerd?

Sinds de vorige oliecrisis weet men al dat iets vergelijkbaars opnieuw zou kunnen gebeuren als er conflicten zijn die de wereldwijde handel in olie (en gas) verstoren. Het was nooit echt de vraag óf er ooit een nieuwe oliecrisis zou komen. Alleen de vraag wanneer de omstandigheden op de wereld zouden leiden tot een nieuwe oliecrisis.
En door het gedoe met Rusland en de gevolgen daarvan voor onze gasleveringen zouden we dat de laatste paar jaar toch scherp op ons netvlies moeten hebben. Maar het is veel makkelijker om weg te kijken voor (mogelijke) grote problemen. Als je het niet ziet hoef je er immers ook niets tegen te doen.

Als we de prijzen voor inflatie corrigeren is de benzine nu overigens nog niet duurder dan in 2012. De landelijke adviesprijs was in dat jaar opgelopen tot 1,89. Gecorrigeerd voor inflatie zou dat nu €2,65 zijn, daar zitten we nog een 8 cent onder.

[ Voor 11% gewijzigd door Ivow85 op 21-03-2026 18:54 ]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Destruction schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:52:
Bedank Trump maar. Die zorgt voor een hoop gedonder, want dit gaan we ook merken in de supermarkt o.a.
Dit gaan we zeker merken. Alle goederen in winkels (food en non-food) worden immers per vrachtwagen vervoerd, die (meestal) op diesel lopen.

Die dieselprijs gaat uiteindelijk gewoon worden doorberekend.

Mogen we inderdaad Trump dankbaar voor zijn. Maar vergeet vooral ook Netanyahu niet, die is als medeplichtige van Trump net zo schuldig aan deze ellende

Virussen? Scan ze hier!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygY-JgejKt_r3H2PwC0vY29Garc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hw1XMNraXiaN6u7E83tIMh8h.jpg?f=fotoalbum_large

🤔

• mvn23
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:56
sdk1985 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:06:
...
Los van dat het geen kosten zijn, het is geen geld dat je uitgeeft, had je dat bedrag nooit ontvangen want dan tanken die vliegtuigen wel ergens anders. Dat is namelijk de hele reden dat men alternatieve belastingen op kerosine rekent; de concurrentiepositie.
...
Het zgn. tankeren in de luchtvaart wordt in de EU sinds de invoering van ReFuelEU al actief ontmoedigd. Voor de rest blijft je vergelijking wel overeind staan.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Ivow85 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:53:
[...]
Maar het is veel makkelijker om weg te kijken voor (mogelijke) grote problemen. Als je het niet ziet hoef je er immers ook niets tegen te doen.
Ik neem aan dat dit verwijtend is bedoeld richting overheid? Ik zou persoonlijk niet weten wat ik had kunnen doen om de gevolgen van een crisis als deze te vermijden :)

We zijn in de afgelopen decennia wel ontzettend goed geworden in ons afhankelijk maken van andere landen, waarmee we inderdaad acuut de pineut zijn in tijden van geopolitieke spanningen danwel oorlog zoals nu.

Als ik dan denk aan onze gasvoorraad die voordat deze ellende begon al aan de lage kant zat, dan denk ik nu ook "Lekker gewerkt weer |:( " Probeer die nou juist zo vol mogelijk te houden, zodat er een buffer is voor het geval de schijt de fan raakt ergens ter wereld. Want inderdaad, vanuit het Midden-Oosten krijgen we het niet, van Rusland willen we het niet (om heel logische redenen) en voor zover dat nu van toepassing is willen we het eigenlijk ook niet meer van de VS, maar we hebben geen keuze anders dan inkopen van agressor Trump of agressor Poetin. Ondertussen gaan we vrolijk door het met voor altijd dichtstorten van Groningen. Het lijkt mij 100 keer zinniger om de huizen in Groningen aadbevingbestendig te maken en onze eigen voorraad beschikbaar te hebben, maar dat ben ik.

Ik ben ondertussen maar blij dat ik mijn bus niet meer heb. 80L diesel tegen deze prijzen en het verbruik van de bus zou echt niet leuk geweest zijn. Je moet dan echt denken aan ~800km voor ~200 euro :X Ik heb wel een zwaardere auto nodig (aanhangers...) maar met de huidige brandstof prijzen probeer ik het nog maar een beetje uit te stellen :P

Overigens zie ik dit voor de EV rijder uiteindelijk ook echt wel gevolgen hebben in de prijs per kWh. Veel stroom wordt immers gewoon nog fossiel opgewekt en ook die kosten zullen gaan stijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Destruction op 21-03-2026 19:42 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Destruction schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:39:
[...]

Overigens zie ik dit voor de EV rijder uiteindelijk ook echt wel gevolgen hebben in de prijs per kWh. Veel stroom wordt immers gewoon nog fossiel opgewekt en ook die kosten zullen gaan stijgen.
Natuurlijk. Mensen denken dat een EV en zonnepanelen ervoor gaan zorgen dat ze nergens last van hebben.

Tot ze niet meer met de auto naar werk hoeven omdat de werkgever failliet is gegaan doordat de prijzen van alles door het dak gaan.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:05
karel_G_1981 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:09:

[Afbeelding]
🫣😉
Georchestreerd? Door wie dan?

Stroomprijs zal uiteindelijk zeker deels mee stijgen met de prijs van fossiel.

Eigen zonnepanelen werken deels als een hedge op stijgende energieprijzen.

Ik ben benieuwd hoe de samenleving zich zal organiseren als deze situatie zich verder doorzet.

Wat nu in mij opkomt:
- minder vliegvakanties.
- pakjes aan huis geleverd duurder, liever af te halen aan pakketpunt.
- meer thuiswerken.
- minder werkdagen, meer werkuren in 1 werkdag.
- minder voedsel dat van ver komt.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Wolly schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:48:
[...]

Natuurlijk. Mensen denken dat een EV en zonnepanelen ervoor gaan zorgen dat ze nergens last van hebben.

Tot ze niet meer met de auto naar werk hoeven omdat de werkgever failliet is gegaan doordat de prijzen van alles door het dak gaan.
Een beetje EV rijder zorgt dat hij/zij een goed energiecontract heeft. Ik heb zonnepanelen maar buiten dat betaal ik ongeveer 15cent/kWh, vast.

Vaak bu'j te bang!

• Ivow85
Destruction schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:39:
[...]

Ik neem aan dat dit verwijtend is bedoeld richting overheid? Ik zou persoonlijk niet weten wat ik had kunnen doen om de gevolgen van een crisis als deze te vermijden :)

We zijn in de afgelopen decennia wel ontzettend goed geworden in ons afhankelijk maken van andere landen, waarmee we inderdaad acuut de pineut zijn in tijden van geopolitieke spanningen danwel oorlog zoals nu.

Als ik dan denk aan onze gasvoorraad die voordat deze ellende begon al aan de lage kant zat, dan denk ik nu ook "Lekker gewerkt weer |:( " Probeer die nou juist zo vol mogelijk te houden, zodat er een buffer is voor het geval de schijt de fan raakt ergens ter wereld. Want inderdaad, vanuit het Midden-Oosten krijgen we het niet, van Rusland willen we het niet (om heel logische redenen) en voor zover dat nu van toepassing is willen we het eigenlijk ook niet meer van de VS, maar we hebben geen keuze anders dan inkopen van agressor Trump of agressor Poetin. Ondertussen gaan we vrolijk door het met voor altijd dichtstorten van Groningen. Het lijkt mij 100 keer zinniger om de huizen in Groningen aadbevingbestendig te maken en onze eigen voorraad beschikbaar te hebben, maar dat ben ik.

Ik ben ondertussen maar blij dat ik mijn bus niet meer heb. 80L diesel tegen deze prijzen en het verbruik van de bus zou echt niet leuk geweest zijn. Je moet dan echt denken aan ~800km voor ~200 euro :X Ik heb wel een zwaardere auto nodig (aanhangers...) maar met de huidige brandstof prijzen probeer ik het nog maar een beetje uit te stellen :P

Het is een verwijt aan zowel overheid, als vele bedrijven, als vele consumenten. Maar zeker niet aan jou persoonlijk. Want ik ken jou niet dus ik weet ook niet wat jij al wel/niet doet om je gebruik van fossiele brandstoffen te beperken.
Op alle niveaus wordt er door een flink deel liever weg gekeken dan aangepakt en voorbereid. Dat er anno 2026 bijvoorbeeld nog best wel veel koophuizen zijn met gedeeltelijk enkelglas ramen en/of zonder ook maar iets van isolatie tegen de vloer terwijl er een toegankelijke kruipruimte is, kan ik de overheid niet echt aanrekenen. Sinds de jaren 80 is enkel glas al niet meer de norm en zijn er vanuit de overheid vele subsidierondes en campagnes geweest om huizen beter te isoleren.

Dat mensen met de auto naar de sportclub en supermarkt "om de hoek" gaan en dat ongeveer de helft van de autoritten korter is dan 7,5 kilometer (half uurtje fietsen op een oude rammelende stadsfiets zonder trapondersteuning) kunnen we de overheid ook niet echt aanrekenen. Ongetwijfeld zitten daar een aardig deel ritten tussen van mensen die fysiek wat minder fit zijn. Maar heel veel van die ritten zullen gemaakt worden door mensen die best wel zo'n stukje kunnen fietsen.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Ivow85 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:34:
[...]

Het is een verwijt aan zowel overheid, als vele bedrijven, als vele consumenten. Maar zeker niet aan jou persoonlijk. Want ik ken jou niet dus ik weet ook niet wat jij al wel/niet doet om je gebruik van fossiele brandstoffen te beperken.
Zo was mijn opmerking ook niet bedoeld ;) Ik vroeg het me alleen af :)

Om de vraag te beantwoorden: Ik ben in huis zuinig met energie (en zit volgens mijn leverancier ver onder het gemiddelde verbruik voor dit type woning). Vervoer? Ik heb 2 parttime banen en voor de één heb ik mijn auto volop nodig, voor de andere helemaal niet :) In vrije tijd fiets ik ook liever, of ik pak de motorscooter (die met het grootste gemak 1:30 haalt). Als de huidige motorscooter aan vervanging toe is wil ik kijken naar een elektrische variant, een 100km bereik op een volle accu is voor die use case goed genoeg.

Ik heb het zelf vaak over "eigen vervoer" in de brede zin, want de auto is natuurlijk niet altijd hét vervoermiddel. En dat zeg ik, als iemand die van kind af aan al autofanaat was :P Ik pak de auto ook wel eens voor die rit naar de supermarkt, een retourtje van 4 hele kilometers. Maar met de auto kan ik iets wat ik met de fiets of de motorscooter niet kan: In één keer voor de hele week inslaan. Verder vermijd ik autogebruik in mijn eigen woonplaats zoveel mogelijk.

Het zou ook wel een goede zaak zijn als deze crisis ervoor zorgt dat we voortaan beter gaan afwegen wat per reis de beste keuze is voor het vervoer. Want ookal heb je een EV, je zorgt nog steeds voor uitstoot. Ook op de plaats waar je rijdt (want remmen en banden slijten gewoon). Ik heb niks tegen de stelling dat we wat zuiniger moeten zijn op de gehaktbal die we Aarde noemen, zolang het af te leggen pad naar het heilige doel (van ICE naar EV en minder rijden met z'n allen) realistisch blijft :)

* Destruction is een tijd geleden van diesel afgestapt. Ik ben budget technisch nog wel aan een ICE gebonden maar je mag op steeds minder plaatsen rijden met een diesel, waardoor zo'n auto bij verkoop niets meer opbrengt, maar je moet bij aanschaf nog wel gewoon de hoofdprijs betalen 8)7 Dat gaan we dus niet meer doen. Benzine, of waar mogelijk LPG. Want van de fossiele brandstoffen is dat de minst vervuilende. Ik heb in het verleden ook goede ervaringen met rijden op LPG. Wanneer het een realistische optie wordt komt er wel een hybride of een EV. Zeker voor een dagelijks voertuig (voor zover ik dagelijks een auto nodig heb dus) maakt het me weinig uit waar die auto op rijdt, zolang hij maar een fatsoenlijke range heeft en de aanhanger fatsoenlijk trekt en mag trekken (nee, auto uit de signature voldoet ook niet en is daarom slechts een tussen oplossing) :) * Destruction is zo iemand die vaker mét dan zonder aanhanger rijdt.
Ongetwijfeld zitten daar een aardig deel ritten tussen van mensen die fysiek wat minder fit zijn. Maar heel veel van die ritten zullen gemaakt worden door mensen die best wel zo'n stukje kunnen fietsen.
Ik ken ook een paar mensen die niet vrijwillig voor een korte(re) rit de auto pakken, als zij een goede dag hebben en wel in staat zijn om de (elektrische) fiets te pakken, doen ze dat overigens wel. Want ook die mensen herinner ik er (als voormalig automonteur) graag aan dat korte ritjes een hele goede manier zijn om het motorblok van je auto te slopen.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:46
Vorig weekend had ik al prijzen van meer dan € 2,70 gezien, niet eens langs de snelweg maar op een provinciale weg (Shell Hengelo).

Bijzonder! Waarom is diesel tegenwoordig duurder dan benzine? Dat was altijd andersom.

• Ivow85
turkeyhakan schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:17:
[...]

Vorig weekend had ik al prijzen van meer dan € 2,70 gezien, niet eens langs de snelweg maar op een provinciale weg (Shell Hengelo).

Bijzonder! Waarom is diesel tegenwoordig duurder dan benzine? Dat was altijd andersom.
Wat ik heb begrepen uit een artikel wat ik vorige week voorbij heb zien komen, wordt diesel (voornamelijk) als kant en klaar product geïmporteerd uit voornamelijk het Midden Oosten.
Benzine wordt in Nederland geraffineerd uit ruwe olie. Kennelijk is het iets makkelijker om ruwe olie (via alternatieve routes en leveranciers) geleverd te krijgen dan de kant en klare diesel.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

turkeyhakan schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:17:
[...]

Omdat we in Europa de meeste benzine zelf hier raffineren, maar diesel wordt voor een flink deel geraffineerd in het Midden-Oosten. En vroeger ook uit Rusland, voor de sancties.

Beiden zijn nu dus weggevallen. Dus snellere prijsstijgingen.
We haalden relatief veel diesel uit het Midden-Oosten. 40 tot 45 procent van de diesel die we van buiten Europa halen kwam daar tot voor kort vandaan. Dat gat dat nu ontstaat, is moeilijk op te vangen. Voor benzine ligt dat anders. Omdat we in Europa het grootste deel van de benzine die we verbruiken, in raffinaderijen zelf uit ruwe olie halen.

We kunnen wel olie importeren uit andere delen van de wereld, om daar diesel van te maken, maar die olie is daar niet altijd geschikt voor, aldus Van Geuns. Dat geldt bijvoorbeeld voor olie uit de VS. Raffinaderijen kun je overigens ook niet zomaar aanpassen, zodat ze ineens meer diesel kunnen produceren, legt zij uit. Verder zijn de laatste tijd in Europa raffinaderijen gesloten, zodat de capaciteit om ruwe olie te verwerken tot bijvoorbeeld diesel kleiner is dan voorheen.
Zie https://www.rtl.nl/nieuws...-benzine-bijna-dit-waarom

Virussen? Scan ze hier!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:16
Waarom wordt er in Europa eigenlijk weinig diesel geraffineerd, is daar een bepaalde reden voor?

• Ivow85
Destruction schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:32:
[...]

PAK DE ALUHOEDJES!

:P

Ik vraag me af of het een heel goed idee is om vanwege de (nu) extreem hoge benzineprijzen een EV te kopen, zeker als je die moet financieren. Wat is dan je terugverdien tijd?
Dat is heel sterk afhankelijk van wat je nu rijdt en hoeveel je rijdt. En ook of je openbaar moet laden, of dat je een eigen oprit (en eventueel zonnepanelen) hebt. Openbaar laden is doorgaans duurder dan via je eigen aansluiting laden en zeker duurder dan laden met stroom uit eigen zonnepanelen.

Mijn huidige auto is 20 jaar oud, heeft 280.000+km gelopen en schrijft niets meer af. Hij blinkt, zeker voor het formaat, niet uit in zuinigheid. En met de ouderdom moet er af en toe een slijtagedeel vervangen worden bij een beurt. Buiten de gewone slijtage naar leeftijd en kilometerstand ben ik nog niet geconfronteerd met gebreken.
De MRB €40 per maand en de verzekering €42 per maand. En zoals gezegd is de afschrijving €0,00 (of €0,01 wanneer je het berekent over de afgelopen 7,5 jaar dat ik hem in bezit heb). Onderhoudskosten in de periode dat ik de auto in bezit heb liggen rond de €60 per maand. Das exclusief brandstof dus €142 per maand. Ik rij 9000km per jaar.

Een nieuwe EV in dezelfde klasse met een range die voldoende is om heen en weer te kunnen rijden naar m'n ouders heeft een heel ander kostenplaatje.
MRB €54 per maand. Verzekering (all-risk ivm hoge waarde) €62 per maand. Afschrijving moeilijk in te schatten, maar je zit met een nieuwe auto in de prijsklasse rond 30.000 euro zo aan 200 euro per maand. Onderhoud zal wel voordeliger zijn bij een nieuwe EV. Eerste jaren zo'n €25 per maand? Hoewel banden toch harder slijten en met die grote maten van tegenwoordig aardig wat centen kosten. Das exclusief elektriciteit € 241 per maand. Na verloop van tijd wordt de afschrijving lager, maar dan worden de onderhoudskosten weer wat hoger (onder andere omdat het moment dat die dure banden vervangen moeten worden er aankomt).

Het verschil in bovenstaande is dan afgerond €100 per maand. Met de huidige brandstofprijzen heb ik ongeveer €125 per maand nodig om mijn kilometers te rijden. Dat is voor mij dus gewoon de moeite niet zolang mijn huidige auto het nog prima doet en ik zonder afschrijving verder kan hobbelen.

Voor iemand die een stuk meer kilometers maakt of voor iemand die nu een jonge auto met de nodige afschrijving heeft, ziet het plaatje er wel direct een stuk gunstiger uit voor overstap naar een EV. Alleen zit je nog met een stuk financieringskosten wanneer iemand nu een auto heeft met een actuele restwaarden van 10-15k die de overstap naar EV gaat maken. De rente bij een lening van 15k is wat ik zo snel kan vinden ca 6,5%. Kost dus ook weer €80 per maand.

Het wordt allemaal een ander verhaal als iemand toch al op zoek is naar een andere auto en/of wanneer er in het gewenste segment ook tweedehands EV's op de markt zijn. Voor 15K staat er bijvoorbeeld een aardige hoeveelheid Hyundai Kona's uit 2020 op gaspedaal. Ook uitvoeringen met de 64kWh accu. Dat is iets duurder als mijn beoogde budget voor een volgende auto (ik wil gezien de weinige kilometers die ik rij maximaal 10k op tafel leggen), maar is voor mij toch het overwegen waard als de brandstofprijzen hoog blijven.

• ptjuh89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:37
Ivow85 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:53:
[...]

Hoezo georchestreerd?

Sinds de vorige oliecrisis weet men al dat iets vergelijkbaars opnieuw zou kunnen gebeuren als er conflicten zijn die de wereldwijde handel in olie (en gas) verstoren. Het was nooit echt de vraag óf er ooit een nieuwe oliecrisis zou komen. Alleen de vraag wanneer de omstandigheden op de wereld zouden leiden tot een nieuwe oliecrisis.
En door het gedoe met Rusland en de gevolgen daarvan voor onze gasleveringen zouden we dat de laatste paar jaar toch scherp op ons netvlies moeten hebben. Maar het is veel makkelijker om weg te kijken voor (mogelijke) grote problemen. Als je het niet ziet hoef je er immers ook niets tegen te doen.

Als we de prijzen voor inflatie corrigeren is de benzine nu overigens nog niet duurder dan in 2012. De landelijke adviesprijs was in dat jaar opgelopen tot 1,89. Gecorrigeerd voor inflatie zou dat nu €2,65 zijn, daar zitten we nog een 8 cent onder.
georchestreerd niet, maar het is naar mijn mening belachelijk dat de overheid niet ingrijpt. De overheid harkt namelijk meer dan 50% binnen van elke verkochte liter.

https://www.unitedconsume...n/brandstofprijzen/opbouw

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-03 16:06

Wok

Dakloos...

ptjuh89 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 23:00:
[...]

georchestreerd niet, maar het is naar mijn mening belachelijk dat de overheid niet ingrijpt. De overheid harkt namelijk meer dan 50% binnen van elke verkochte liter.

Dat is meteen je antwoord. Jetten is erg blij met de staatsinkomsten aan accijns en BTW... Niet van mij trouwens, want ik rij al járen naar België voor de peut.

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 23-03-2026 08:24 . Reden: Mag wel iets minder plat ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Wok schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 23:07:
[...]

Dat is meteen je antwoord. Jetten is erg blij met de staatsinkomsten aan accijns en BTW... Niet van mij trouwens, want ik rij al járen naar België voor de peut.
Van de andere kant, als men niet ingrijpt en dit dus ook invloed gaat hebben op de energierekening, boodschappen etc. dan betekent dit dat de koopkracht van mensen achteruit gaat, hetgeen weer invloed heeft op de economie. Dat zullen ze ook willen voorkomen uiteindelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 23-03-2026 08:25 . Reden: Quote edit ]

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-03 16:06

Wok

Dakloos...

Destruction schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 23:10:
[...]

Van de andere kant, als men niet ingrijpt en dit dus ook invloed gaat hebben op de energierekening, boodschappen etc. dan betekent dit dat de koopkracht van mensen achteruit gaat, hetgeen weer invloed heeft op de economie. Dat zullen ze ook willen voorkomen uiteindelijk.
Whishful thinking... Die mensen zit er alleen voor zichzelf. Op enig moment zullen ze vast 'iets' gaan doen voor de laagste inkomens - lees: het volk wat al leeft van de staatsruif. Wie gaat dat betalen? Jij en ik en de rest van (echt) werkend Nederland...

[ Voor 1% gewijzigd door Notna op 23-03-2026 08:26 . Reden: Wederom: erg plat ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• redwing
  • Laatst online: 08:00
Wok schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 23:15:
[...]
Whishful thinking... Die mensen zit er alleen voor zichzelf. Op enig moment zullen ze vast 'iets' gaan doen voor de laagste inkomens - lees: het volk wat al leeft van de staatsruif. Wie gaat dat betalen? Jij en ik en de rest van (echt) werkend Nederland...
En waar denk je dat het geld vandaan komt als ze wel nu al iets aan de accijns/belasting van benzine gaan doen ? Daarbij is ook bekend dat zeker bij de minima ze vaak afhankelijk zijn van de auto en de kosten alleen maar verder oplopen als je ze hun auto af zou pakken. Het is gewoon niet zo simpel want iets doen kost veel geld, maar niets doen net zo goed.

[ Voor 0% gewijzigd door Notna op 23-03-2026 08:27 . Reden: Quote edit ]

[removed]

• Ivow85
ptjuh89 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 23:00:
[...]

Hoe hoger de prijzen worden, hoe kleiner het aandeel aan accijns en belastingen is. De accijns is namelijk een vast bedrag per liter. :+

• ptjuh89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:37
Ivow85 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 23:32:
[...]

Hoe hoger de prijzen worden, hoe kleiner het aandeel aan accijns en belastingen is. De accijns is namelijk een vast bedrag per liter. :+
Correct, gelukkig is het maar 84 eurocent per liter (op benzine) 8)7

• Ivow85
ptjuh89 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 23:53:
[...]

Correct, gelukkig is het maar 84 eurocent per liter (op benzine) 8)7
Op diesel maar 55 cent. Inhakend op jouw eerdere bericht: de belastingen op diesel zijn hiermee ongeveer €1,- bij een dieselprijs van €2,65. En daarmee minder dan 40%.

• Wozmro
Als je van mening bent dat de overheid (politici) incompetent is dan klinkt het wel raar als je tegelijkertijd er iets van verwacht.

De logische keuze zou dan toch moeten zijn: overheid, doe vooral niets want het zal toch niet goed zijn. Ik zal het zelf wel regelen.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• malmostoso
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06:43
ASW1 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:04:
Waarom wordt er in Europa eigenlijk weinig diesel geraffineerd, is daar een bepaalde reden voor?
"Olie" bestaat niet. Elke olie van verschillende landen heeft een bepaalde chemische samenstelling met bepaalde eigenschappen (den aan zwavel hoeveelheid, of de dikte van het olie), die makkelijker is te raffineren in een bepaalde product.

Bovenop om bepaalde producten te krijgen moet je specifieke katalysatoren en processen gebruiken, en niet elke raffinerij kan alle processen doorvoeren.

Europese olie kan makkelijk naar benzine geraffineerd worden, dus kunnen wij het hier direct doen.

Er zijn niet veel Europese raffinerijen die diesel kunnen opwekken, en dus moeten wij dat kant en klaar inkopen.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ivow85 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:05:
[...]

Dat is heel sterk afhankelijk van wat je nu rijdt en hoeveel je rijdt. En ook of je openbaar moet laden, of dat je een eigen oprit (en eventueel zonnepanelen) hebt. Openbaar laden is doorgaans duurder dan via je eigen aansluiting laden en zeker duurder dan laden met stroom uit eigen zonnepanelen.

Mijn huidige auto is 20 jaar oud, heeft 280.000+km gelopen en schrijft niets meer af. Hij blinkt, zeker voor het formaat, niet uit in zuinigheid. En met de ouderdom moet er af en toe een slijtagedeel vervangen worden bij een beurt. Buiten de gewone slijtage naar leeftijd en kilometerstand ben ik nog niet geconfronteerd met gebreken.
De MRB €40 per maand en de verzekering €42 per maand. En zoals gezegd is de afschrijving €0,00 (of €0,01 wanneer je het berekent over de afgelopen 7,5 jaar dat ik hem in bezit heb). Onderhoudskosten in de periode dat ik de auto in bezit heb liggen rond de €60 per maand. Das exclusief brandstof dus €142 per maand. Ik rij 9000km per jaar.

Een nieuwe EV in dezelfde klasse met een range die voldoende is om heen en weer te kunnen rijden naar m'n ouders heeft een heel ander kostenplaatje.
MRB €54 per maand. Verzekering (all-risk ivm hoge waarde) €62 per maand. Afschrijving moeilijk in te schatten, maar je zit met een nieuwe auto in de prijsklasse rond 30.000 euro zo aan 200 euro per maand. Onderhoud zal wel voordeliger zijn bij een nieuwe EV. Eerste jaren zo'n €25 per maand? Hoewel banden toch harder slijten en met die grote maten van tegenwoordig aardig wat centen kosten. Das exclusief elektriciteit € 241 per maand. Na verloop van tijd wordt de afschrijving lager, maar dan worden de onderhoudskosten weer wat hoger (onder andere omdat het moment dat die dure banden vervangen moeten worden er aankomt).

Het verschil in bovenstaande is dan afgerond €100 per maand. Met de huidige brandstofprijzen heb ik ongeveer €125 per maand nodig om mijn kilometers te rijden. Dat is voor mij dus gewoon de moeite niet zolang mijn huidige auto het nog prima doet en ik zonder afschrijving verder kan hobbelen.

Voor iemand die een stuk meer kilometers maakt of voor iemand die nu een jonge auto met de nodige afschrijving heeft, ziet het plaatje er wel direct een stuk gunstiger uit voor overstap naar een EV. Alleen zit je nog met een stuk financieringskosten wanneer iemand nu een auto heeft met een actuele restwaarden van 10-15k die de overstap naar EV gaat maken. De rente bij een lening van 15k is wat ik zo snel kan vinden ca 6,5%. Kost dus ook weer €80 per maand.

Het wordt allemaal een ander verhaal als iemand toch al op zoek is naar een andere auto en/of wanneer er in het gewenste segment ook tweedehands EV's op de markt zijn. Voor 15K staat er bijvoorbeeld een aardige hoeveelheid Hyundai Kona's uit 2020 op gaspedaal. Ook uitvoeringen met de 64kWh accu. Dat is iets duurder als mijn beoogde budget voor een volgende auto (ik wil gezien de weinige kilometers die ik rij maximaal 10k op tafel leggen), maar is voor mij toch het overwegen waard als de brandstofprijzen hoog blijven.
Ach, de overstap naar EV zat er toch sowieso voor iedereen al aan te komen. Dit is alleen maar een katalysator.

Je kan het ook omdraaien; als dit al niet eens een motivatie is EV te overwegen, wat dan wel?

Ik heb voor de oorlog al een keer het plaatje naast elkaar gelegd en toen kwam EV zonder oprit/ thuisladen er al redelijk gunstig uit.

Mijn auto doet 1 op 15, dat is met 1.80/liter dus 12/ct per KM. 4kwh stroom is ook 15km (en dat is defensief inschat), dat doet met een beetje shoppen 1.60 euro.

• djmuggs
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Achjah, de discussie over fossiele brandstoffen links laten liggen en dan naar all electric te gaan kan overboord om meerdere redenen.

1. Electrisch Netcongestie
2. Transport sector is nog niet ver genoeg kwa electrifikatie.
3. Zie 2 kosten van transport gaan omhoog en komen bij de consument terecht.
4. Energie prijzen hangen samen met de olieprijs, dus energie wordt in het algemeen duurder.

Dus niet alleen gaan de brandstof prijzen omhoog, maar worden de extra kosten gewoon doorbelast op alle fronten.
Dus we betalen meer accijns en btw over over onze energierekening en Den Haag ligt er niet wakker van.

ICE ICE Baby

• Wozmro
Ik ben zelf onlangs overgeschakeld naar een tweedehands EV.

Wel met de bemerking dat ik een veelrijder ben voor mijn werk. Een 35k per jaar.

Ik kan niet privé laden dus alles publiek. En met wat uitzoeken* kom ik uit op 10€c/km voor het aspect energie.

*Dat is volgens mij nog het grootste resterende struikelblok betreffende elektrisch rijden: je moet een stuk meer uitzoeken qua prijzen dan bij fossiele brandstof tanken. Die laatste is veel meer gereguleerd.

Ik kom prijzen tegen die enorm variëren. Bij een AC lader tussen pakweg 37€c en 1,2€c/kWh, die laatste rij je natuurlijk voorbij, je zou wel gek zijn.

Maar evengoed heb je snelladers op een tankstation langs de autosnelweg waar ik aan 36€c/kWh** kon laden. En dan kom ik, conservatief gerekend aan 5km/kWh, uit op 6€c/km.

** Met een abonnement van 10€/maand vaste kost. Maar in mijn geval moet ik er dan nog een halve cent bijtellen per kWh.

Allemaal geen onoverkomelijke zaken maar het zou nog een stuk beter kunnen met duidelijk geafficheerde prijzen en gewoon betalen met pinpas of smartphone.

• Ivow85
FreakNL schreef op zondag 22 maart 2026 @ 08:36:
[...]

Ach, de overstap naar EV zat er toch sowieso voor iedereen al aan te komen. Dit is alleen maar een katalysator.
Zeker komt het er voor iedereen aan. Toen wij een paar jaar geleden gingen verhuizen was om die reden een eigen oprit een vereiste voor ons. En met een lager omslagpunt kan de omslag met wat sneller gaan.

De interesse in warmtepompen is de afgelopen weken volgens de installateurs ook weer fors gestegen.

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-03 11:29
-tom-562 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:26:
[...]

Een beetje EV rijder zorgt dat hij/zij een goed energiecontract heeft. Ik heb zonnepanelen maar buiten dat betaal ik ongeveer 15cent/kWh, vast.
En wat nou als je geen oprit hebt en of je auto niet voor je deur staat?

• Ivow85
Dracula schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:26:
[...]

Dan kost opladen bij een openbare laadpaal helaas 30 tot 50ct per kWh

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:54

Dennis1812

Amateur prutser

En die palen zijn er veel te weinig om ook maar de helft van het wagenpark elektrisch te maken.

Gemiddeld flatgebouw met een parkeerplaats met 250 plekken heeft 2-4 palen. Dus 8 oplaadpunten.
Hoe zie je dat voor je?
En meer palen kunnen niet aangesloten worden. Er is enkel stroom beschikbaar voor grote datacenters.

Hele wijken en nieuwbouw projecten kunnen al niet aangesloten worden. Laat staan om een wagenpark elektronisch te maken.

En buiten dat is het financieel voor de lage en een groot deel van middeninkomens simpelweg onhaalbaar.
De aanschaf subsidie is al weg. En hele groepen in de bevolking gaan echt niet meer dan 5K uitgeven voor een auto. Dat ding moet je naar je werk brengen. En misschien een enkele keer een dagje uit en soms supermarkt.
Duurt nog lang voor een EV dan in je mogelijkheden ligt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• stylezzz
Dennis1812 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:49:
En die palen zijn er veel te weinig om ook maar de helft van het wagenpark elektrisch te maken.

Gemiddeld flatgebouw met een parkeerplaats met 250 plekken heeft 2-4 palen. Dus 8 oplaadpunten.
Hoe zie je dat voor je?
En meer palen kunnen niet aangesloten worden. Er is enkel stroom beschikbaar voor grote datacenters.

Hele wijken en nieuwbouw projecten kunnen al niet aangesloten worden. Laat staan om een wagenpark elektronisch te maken.

En buiten dat is het financieel voor de lage en een groot deel van middeninkomens simpelweg onhaalbaar.
De aanschaf subsidie is al weg. En hele groepen in de bevolking gaan echt niet meer dan 5K uitgeven voor een auto. Dat ding moet je naar je werk brengen. En misschien een enkele keer een dagje uit en soms supermarkt.
We zijn al jaren bezig met die transitie, en dat gaat ook nog zeker jaren duren voordat we ook maar in de buurt komen van een wagenpark van 50% EV's. Ondertussen worden er miljarden in het elektriciteitsnet gepompt en springen de laadpalen als paddenstoelen uit de grond.... We komen er vanzelf.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

En zijn er nog steeds gemeenten die aanvragen voor publieke laadpalen weigeren.
En zullen mensen dus ICE blijven rijden terwijl de benzineprijs omhoog blijft vliegen.

Doen alsof dat geen problemen geeft is het evenbeeld van een kleuter die lalala schreeuwt met zn vingers in zn oren.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:11
Dennis1812 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:02:
En zullen mensen dus ICE blijven rijden terwijl de benzineprijs omhoog blijft vliegen.
Doen alsof dat geen problemen geeft is het evenbeeld van een kleuter die lalala schreeuwt met zn vingers in zn oren.
Er zijn best wel veel laadpalen in dorpen en steden.
Alleen zijn sommigen te lui om een eindje te lopen vanaf/naar de laadpaal.
Waarom lopen we wel een halve dag te shoppen in een winkelcentrum en kunnen we niet een paar honderd meter naar een laadpaal lopen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Dennis1812 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:49:

Hoe zie je dat voor je?

Ik heb een tijdje geleden min of meer voor de grap eens gekeken wat de aller allergoedkoopste 2e hands EV moet kosten.

Wat bleek, een Renault Zoe (spreek dat haags uit en het klinkt als Renault Zooi, maar soit) kun je voor ~2,5-3K kopen. Maar da's dan excl. de accu, zo'n ding heeft een actieradius van 100km oid? En 0kg trekgewicht. Dat is dus een auto die voor een zeer beperkt deel van de automobilisten geschikt is.

Als ik voor de ~5K die ik aan een auto wil besteden een EV kan kopen die nog een fatsoenlijke range heeft, minimaal 1600kg kan en mag trekken en ik toestemming krijg om hier thuis te laden (rijtjeswoning, geen oprit dus), dan zou ik het zeker overwegen. Maar ik kom toch al snel een 10-15K te kort voor zoiets, en financieren ga ik natuurlijk niet doen. Mijn gebrek aan kilometers rechtvaardigt het bezit van een 2e auto niet, dus om dan een kleine EV erbij te kopen is ook geen optie. Bovendien zien de buren me aankomen, 't is hier soms al lastig genoeg met parkeerruimte.

Stel ik kom krap te zitten en ik heb even geen geld om te tanken/laden, dan kost die auto (de huidige althans, die moet binnenkort weg voor een zwaardere auto ivm aanhangers, maar laten we hier even vanuit gaan) in vaste lasten een tientje of 8. Dan zet ik een gefinancierde Tesla met 6ton op de klok voor de deur, dan heb ik dus de aflossing en rente, MRB en de allrisk verzekering (want gefinancierd)... Dat red ik nooit voor die 8 tientjes per maand natuurlijk. En dat krap zitten lijkt nu misschien totaal onrealistisch, maar er kan altijd iets verkeerd gaan. Dat heb ik zelf helaas ook al een keer ondervonden. En dan wil je dus niet vast zitten aan een financiering waar je niet zomaar even onderuit kunt. Vaste lasten versus variabele lasten zeg maar.
Yaksa schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:19:
[...]

Er zijn best wel veel laadpalen in dorpen en steden.
Alleen zijn sommigen te lui om een eindje te lopen vanaf/naar de laadpaal.
Waarom lopen we wel een halve dag te shoppen in een winkelcentrum en kunnen we niet een paar honderd meter naar een laadpaal lopen?
Als ik een EV zou hebben kan ik die heel erg evt. een straat verderop aan de lader zetten. Dat zou ik dan nog wel een keer willen doen.

Maar:
- Het is (nog?) bepaald geen "klaar terwijl u wacht" proces
- Een publieke laadpaal is een stuk duurder dan een eigen voorziening.
- Als je auto vol is moet je hem meteen weghalen op straffe van een kleefboete. Dat kan dus betekenen dat je snachts je bed uit moet om die auto bij de laadpaal weg te gaan halen.
- De Politie hier weigert iets te doen aan dieventuig dat snachts in auto's gluurt en af en toe open breekt om spullen te jatten, dus ik wil mijn auto in (camera) zicht hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Destruction op 22-03-2026 12:28 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dracula schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:26:
[...]

Dan ben je veroordeeld tot de publieke laadpalen, in mijn wijk kost dat - afhankelijk van welke paal je neemt - 0,34 of 0,45 euro per kWh. Daar komt nog 0,69 euro per laadsessie bovenop.

March of the Eagles

• Yaksa
Destruction schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:20:
[...]Ik heb een tijdje geleden min of meer voor de grap eens gekeken wat de aller allergoedkoopste 2e hands EV moet kosten.
Wat bleek, een Renault Zoe (spreek dat haags uit en het klinkt als Renault Zooi, maar soit) kun je voor ~2,5-3K kopen. Maar da's dan excl. de accu, zo'n ding heeft een actieradius van 100km oid? En 0kg trekgewicht. Dat is dus een auto die voor een zeer beperkt deel van de automobilisten geschikt is.
Als ik voor de ~5K die ik aan een auto wil besteden een EV kan kopen die nog een fatsoenlijke range heeft, minimaal 1600kg kan en mag trekken en ik toestemming krijg om hier thuis te laden (rijtjeswoning, geen oprit dus), dan zou ik het zeker overwegen. Maar ik kom toch al snel een 10-15K te kort voor zoiets, en financieren ga ik natuurlijk niet doen. Mijn gebrek aan kilometers rechtvaardigt het bezit van een 2e auto niet, dus om dan een kleine EV erbij te kopen is ook geen optie. Bovendien zien de buren me aankomen, 't is hier soms al lastig genoeg met parkeerruimte.

Stel ik kom krap te zitten en ik heb even geen geld om te tanken/laden, dan kost die auto (de huidige althans, die moet binnenkort weg voor een zwaardere auto ivm aanhangers, maar laten we hier even vanuit gaan) in vaste lasten een tientje of 8. Dan zet ik een gefinancierde Tesla met 6ton op de klok voor de deur, dan heb ik dus de aflossing en rente, MRB en de allrisk verzekering (want gefinancierd)... Dat red ik nooit voor die 8 tientjes per maand natuurlijk. En dat krap zitten lijkt nu misschien totaal onrealistisch, maar er kan altijd iets verkeerd gaan. Dat heb ik zelf helaas ook al een keer ondervonden. En dan wil je dus niet vast zitten aan een financiering waar je niet zomaar even onderuit kunt. Vaste lasten versus variabele lasten zeg maar.
Ik denk dat jouw use-case er juist een is die tot de uitzonderingen behoort.
Een trekhaak hebben de meeste mensen niet per sé nodig en een actieradius van 100 km is voor de meeste mensen meer dan voldoende. Zo'n klein autootje heeft ook nog 's minder bandenslijtage en parkeren is lekker makkelijk. Voor de grote afstanden en zware transporten / caravans zie ik nog wel een business case ontstaan voor bedrijven die dergelijke bolides gaan verhuren.
En wanneer je een tijdje echt krap komt te zitten dan gaat de auto er gewoon uit (zelf meegemaakt).
Ook dat is te doen, inmiddels al meer dan 10 jaar geen auto en nog geen onoverkomelijke 'problemen' tegengekomen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• stylezzz
Dennis1812 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:02:

Het is ook helemaal niet realistisch om te denken dat we ineens 50% van het nederlands wagenpark dit jaar of volgend jaar naar EV's te hebben. We hebben het dan over miljoenen autos die ineens nieuw of 2e hands gekocht moeten worden... zijn er gewoonweg niet. Dat de gemeenteraad in schubbekutteveen geen laadpalen wil zodat ze vooruitgang kunnen tegenhouden is daarin maar een kleine factor. Then again... in kleinere gemeentes heb je waarschijnlijk wel weer meer huizen met eigen opritten etc en dus meer mogelijkheden tot laadoplossingen op eigen erf en minder vraag naar publieke oplossingen.

In de 10 jaar dat ik nu al EV rijd heb ik nog nooit problemen ervaren met laden. Op de plekken waar ik geregeld kom is het in de loop van de jaren alleen maar beter geworden....

[ Voor 9% gewijzigd door stylezzz op 22-03-2026 13:15 ]

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Yaksa schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:32:
[...]

En wanneer je een tijdje echt krap komt te zitten dan gaat de auto er gewoon uit (zelf meegemaakt).
Ook dat is te doen, inmiddels al meer dan 10 jaar geen auto en nog geen onoverkomelijke 'problemen' tegengekomen.
Maar een gefinancierde auto kun je ook niet zomaar verkopen, zeker niet in de hier vaak aangehaalde PL constructie.

Ik heb in die tijd mijn auto wel kunnen behouden, geld om veel te rijden was er uiteraard niet en van meerdere auto's (1 daily en 3 hobby) ging ik naar 1 goedkopere auto. Geheel zonder auto was hier geen mogelijkheid (OV te slecht geregeld en ook zeker geen kostenbesparing, toen al...).

En dat OV probleem is in de jaren erna eigenlijk alleen maar groter geworden :X Het klopt verder wel dat mijn use case wat afwijkend is tegenover de meeste andere automobilisten, waar je je kunt afvragen of ze het hele jaar in een grote zware auto moeten rijden omdat ze in de zomer 2 weken met de caravan weg zijn of ze 1 of 2 keer per jaar met een aanhangertje rommel naar de stort rijden. Maar 100km actieradius is wel heel beperkt natuurlijk.

Als je zelf je leven zo hebt kunnen inrichten dat je helemaal geen auto meer nodig hebt (al jaren niet zoals je schrijft) dan kan dat inderdaad ook een oplossing zijn :)

• Yaksa
Destruction schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:53:
[...]Maar een gefinancierde auto kun je ook niet zomaar verkopen, zeker niet in de hier vaak aangehaalde PL constructie.
offtopic:
Een auto aanschaffen zonder dat je 'm direct kunt betalen is een persoonlijke keuze met mogelijke gevolgen voor de toekomst. Dat dien je te overwegen alvorens het te doen. Mijn opa zei altijd: "Als je nu geen auto kunt betalen dan kun je 'm straks ook niet rijden."

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Yaksa schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:07:
[...]
offtopic:
Een auto aanschaffen zonder dat je 'm direct kunt betalen is een persoonlijke keuze met mogelijke gevolgen voor de toekomst. Dat dien je te overwegen alvorens het te doen. Mijn opa zei altijd: "Als je nu geen auto kunt betalen dan kun je 'm straks ook niet rijden."
Volledig mee eens natuurlijk. Er werd hier imo te makkelijk gepraat over een EV financieren en hoe dat een totale nobrainer zou zijn. Imo is zoiets niet heel verstandig. We zijn Amerika niet waar het volkomen normaal is om te financieren en iedereen in een auto rijdt die de komende jaren nog eigendom is van de bank :P

• Ivow85
Yaksa schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:07:
[...]
offtopic:
Echter is dat maar deels waar.

We hebben het hier over situaties waarin men al een auto heeft, die onderaan de streep (wegenbelasting, verzekering, onderhoud, afschrijving en brandstof/elektriciteit) gewoon een bedrag X per maand kost bij Y kilometers.
En dan is het met hoge brandstofkosten helemaal niet zo gek om eens te vergelijken wat een andere auto die veel goedkoper is aan brandstof/elektriciteit in totaal maandelijks kost. Zeker niet wanneer het voor de huidige auto om een model gaat wat niet zo zuinig is met brandstof.

Onderaan de streep kan die zuinige (vrijwel) nieuwe auto "die je niet kan betalen", maar die de eerste jaren zo goed als onderhoudsvrij is best wel eens een stuk goedkoper zijn dan een oude rammelende benzineslurper die ook nog het nodige aan onderhoud kost. Maar dat ieder die zo'n keuze op basis van financiële gronden overweegt uiteraard wel goed doorrekenen met alle aspecten daarin meegenomen.

In lang niet alle gevallen is die EV die zo lekker goedkoop op elektriciteit rijdt voordeliger. Maar er zijn zeker situaties waarin die nieuwe EV waarvoor mogelijk geld geleend moet worden toch echt "betaalbaarder" is dan doorrijden met de huidige auto die men heeft.

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:46

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

[...]

In Spanje hebben ze nu daadwerkelijk rigoreuse maatregelen genomen :

Zie LINK in de volgende post :(

Hier in het dorp nu weer Euro 98 rond de € 1,50 en Premium Diesel voor € 1,67

[ Voor 5% gewijzigd door 964C2 op 22-03-2026 14:20 . Reden: Link was niet OK ]

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:30

The Zep Man

🏴‍☠️

964C2 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:31:
In Spanje hebben ze nu daadwerkelijk rigoreuse maatregelen genomen :

https://share.google/vdgayYdoAHA0h2ynW
Link zonder tracking door Google:

https://inspanje.nl/spanj...nergiecrisis-iran-oorlog/

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Yaksa
Ivow85 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:30:
[...]In lang niet alle gevallen is die EV die zo lekker goedkoop op elektriciteit rijdt voordeliger. Maar er zijn zeker situaties waarin die nieuwe EV waarvoor mogelijk geld geleend moet worden toch echt "betaalbaarder" is dan doorrijden met de huidige auto die men heeft.
offtopic:
Wanneer je denkt dat lenen (en maandelijks afbetalen) voor een nieuwe EV betaalbaarder is dan de maandelijkse kosten voor de huidige auto dan reken je al verkeerd. Dan is de huidige auto namelijk qua maandelijkse uitgaven al te duur naar hetgeen je eigenlijk uit mag geven om niet rood te komen staan. Geld lenen kost geld, het schept nogal zwaarwegende financiële verplichtingen (die ook stress kunnen veroorzaken) en bij een plotselinge verandering van inkomen (werkloos, scheiding, ZZPér met minder werk) ben je je geleende auto gewoon kwijt. Soms is het beter om eerst te sparen alvorens iets aan te schaffen.

• stylezzz
Ik denk ook niet dat het slim is om nu duizenden euros van je spaarrekening te halen (of een lening af te sluiten) om deze week die nieuwe of gebruikte EV aan te schaffen terwijl je ICE nog goed is. Let wel op... als je toch al op het punt stond om een andere auto te kopen of leasen for whatever reason, dan is het natuurlijk wel een keuze om nu een EV aan te schaffen.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
XWB schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:23:
[...]

Dan ben je veroordeeld tot de publieke laadpalen, in mijn wijk kost dat - afhankelijk van welke paal je neemt - 0,34 of 0,45 cent per kWh. Daar komt nog 0,69 cent per laadsessie bovenop.
Da's belachelijk goedkoop. Vaak is het een factor 100 duurder.

Daarnaast is elke euro die iedereen nu extra kwijt is een euro minder die je kan uitgeven aan een nieuwe auto.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:27
LordSinclair schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:48:
[...]

Da's belachelijk goedkoop. Vaak is het een factor 100 duurder.

Daarnaast is elke euro die iedereen nu extra kwijt is een euro minder die je kan uitgeven aan een nieuwe auto.
34 euro per kWh?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Nee, 34 cent of €0,34 per kWh in plaats van 0,34 cent (=€0,0034)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:27
stin00 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:54:
[...]

Nee, 34 cent of €0,34 per kWh in plaats van 0,34 cent (=€0,0034)
Ah, ik had niet door dat we aan het mierenneuken waren. Het zal voor eenieder duidelijk zijn dat XWB €0,34 of €0,45/kWh en €0,69 opstartkosten per laadsessie bedoelt.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Bobmeister schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:58:
[...]

Ah, ik had niet door dat we aan het mierenneuken waren. Het zal voor eenieder duidelijk zijn dat XWB €0,34 of €0,45/kWh en €0,69 opstartkosten per laadsessie bedoelt.
offtopic:
Yep, ik heb het inmiddels aangepast :p

March of the Eagles

• Ivow85
Yaksa schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:49:
[...]
offtopic:
Wanneer je denkt dat lenen (en maandelijks afbetalen) voor een nieuwe EV betaalbaarder is dan de maandelijkse kosten voor de huidige auto dan reken je al verkeerd. Dan is de huidige auto namelijk qua maandelijkse uitgaven al te duur naar hetgeen je eigenlijk uit mag geven om niet rood te komen staan. Geld lenen kost geld,
Geld lenen kost geld.

Maar soms levert de uitgave die je met het geleende geld doet een besparing op die hoger is dan de kostprijs van de lening. Dat kan het geval zijn als het alternatief huren is (koophuis is op lange termijn meestal voordelige dan huren, maar ook bij gereedschap wat je vaak gebruikt bijvoorbeeld is kopen snel goedkoper dan huren).

Maar ook als de aanschaf zorgt voor een forse besparing op terugkerende kosten, waarbij die besparing hoger is dan de rentekosten van de lening. Het loont dan om met behulp van een (gedeeltelijke) lening de aanschaf van het middel waarmee je op je uitgaven kunt besparen naar voren te halen. Mits je de aanschaf óók zou doen als je er uiteindelijk genoeg voor gespaard hebt. Dat kan dus heel goed voor de EV gelden bij iemand die nu redelijk wat kilometers maakt in een niet al te zuinige auto. Ook bij het uitvoeren van verduurzaming aan de woning kan dit spelen.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Lenen zou ik eigenlijk altijd afraden, maar voor een huis is het al een heel stuk logischer natuurlijk.

Overigens heb ik het verbruik en de huidige benzineprijzen van mijn motorscooter, motorfiets en auto eens bekeken.

Brandstofkosten per 100km:
Motorscooter: 8.10,- (98 E5, mag gewoon 95 e10 hebben en dan is het 7.53,-)
Motorfiets: 13.50,- (98 E5, want bijna 25 jaar oud en carburateurs)
Auto: 18.83,- (95 E10, bij gebrek aan kilometers misschien niet het beste plan maar voor deze auto zal 't me jeuken).
Auto die ik eigenlijk zou moeten rijden komt op een 28.30,- per 100km aan brandstofkosten. Ligt negatief ingeschat, dat wel. Hence waarom ik dat nog even probeer uit te stellen....

Nu geloof ik gelijk dat een EV in "brandstof" goedkoper is dan mijn huidige benzine gebakje, maar ik geloof nooit dat ik daar een financiering (~15K?) van kan betalen bij grofweg 10k km per jaar, 15k hooguit. In mijn geval kan ik dan voorlopig beter doorrijden met een verbrander tot ik zonder financiering in staat ben een EV te kopen.

• Stentheman
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22-03 23:37
Ik snap niet dat mensen nu met een iets hogere benzineprijs overstappen van benzine naar electrisch. Op alle kosten van je auto zijn die paar tientjes per maand toch niet relevant? Lijkt mij vooral gestuurd door emotie en paniek.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:50
Het is niet zozeer dat ik halsoverkop wil overstappen op een EV. Wel weet ik dat ik een dure reparatie niet meer snel zal terugverdienen... Heb vorig jaar problemen gehad met m'n roetfilter - uiteindelijk verwijderd (en netjes afgemeld bij rdw). Die paar tientjes extra per maand neem ik dan maar voor lief.

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Mawlana schreef op zondag 22 maart 2026 @ 23:28:
Het is niet zozeer dat ik halsoverkop wil overstappen op een EV. Wel weet ik dat ik een dure reparatie niet meer snel zal terugverdienen... Heb vorig jaar problemen gehad met m'n roetfilter - uiteindelijk verwijderd (en netjes afgemeld bij rdw). Die paar tientjes extra per maand neem ik dan maar voor lief.
Als dieselrijder ben je in deze tijden ook wel 3 dubbel genaaid, want de brandstof is serieus duur, de MRB van diesel word er ook niet goedkoper op en verkoop kun je vergeten, want je auto brengt he-le-maal niks meer op, alleen export is een optie.

Dat je vanaf een diesel een EV overweegt is imo ook wel iets anders.

• Ivow85
Stentheman schreef op zondag 22 maart 2026 @ 23:17:
Ik snap niet dat mensen nu met een iets hogere benzineprijs overstappen van benzine naar electrisch. Op alle kosten van je auto zijn die paar tientjes per maand toch niet relevant? Lijkt mij vooral gestuurd door emotie en paniek.
Deels is het zeker emotie en paniek.
Maar deels is het wellicht voor velen ook een eye-opener.

Daar komt bij dat de EV voor mensen die wat meer kilometers rijden ook twee maanden geleden al "een paar tientjes" goedkoper was. Nu de zeg eens 100 liter benzine die zo iemand per maand tankt 40 euro meer is gaan kosten en nog steeds in prijs stijgt het best aantrekkelijk worden om de aanschaf van een andere auto, in de vorm van een EV, naar voren te halen.

Voor iemand die maar 10.000km of minder per jaar rijdt zal het niet snel een groot voordeel opleveren om de aanschaf van een andere auto naar voren te halen.
Wel kan bij de aanschaf van die andere auto in de toekomst de keuze voor een EV ineens een heel stuk aantrekkelijker zijn dan voorheen.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:04

Wailing_Banshee

You're Next

Ivow85 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 14:06:
[...]
Of een baan dichter bij huis zoeken. Één van die twee zal in de meeste gevallen best een optie zijn, echter zal het wellicht om bepaalde concessies vragen. Ik werk nu 12km van huis. Ja, 30-40km verderop kan ik makkelijk een paar honderd euro meer verdienen per maand.

Maar dan spendeer ik ook dagelijks anderhalf uur extra in de auto, heb ik te maken met de kosten van die vele kilometers etc. Nu kan ik vrijwel gratis met de fiets naar werk. Of voor minder dan €2 aan benzine met de auto. Of met de bus. Allemaal met acceptabele reistijd.
Als ik wel een baan ga zoeken met beter salaris in de economische hotspot kan ik kiezen voor hoge autokosten of een huis daar in de buurt. Dat huis zal dan weer een stuk duurder en/of kleiner zijn. Allemaal opties.

Dat de opties die jij hebt wellicht niet bij je wensen aansluiten is wat anders dan dat er geen mogelijkheden zijn.
Anderhalf uur extra in de auto. Omdat je 40km verderop gaat wonen? Ik woon 35km van m'n werk, dat is een half uur (afhankelijk van het aantal trekkers) rijden. Toen ik nog in de stad woonde (ben gedetacheerd) zat ik eens 5km van m'n werk (bedrijf zat ook in de stad). Was ook een minuut of 20 fietsen.

Verhuizen? Er zijn praktisch geen huizen dichter bij m'n werk (wat natuurlijk lastiger is, omdat ik gedetacheerd ben, maar ik zorg er wel altijd voor dat ik in de dichtstbijzijnde grote stad zit) wat mij dezelfde comfort biedt, wat ik nu al gewend ben. En de 4 huizen die wel het comfort bieden, zijn minimaal 1 miljoen euro. Dan heb ik het over de stad Groningen. En als ik mijn eisen verlaag tot 2 minimale eisen (3 slaapkamers, woonhuis) en een max prijs van onze huidige WOZ pak, krijg ik de helft van de woonruimte en een tiende van de buitenruimte. En ik heb 6 jaar in zo'n huis gewoond en werd daar gillend gek, tenzij ik vaak weg kon.

Ander werk zoeken? Er zijn niet zoveel ICT bedrijven in de provincie Groningen, buiten de Stad. Dan zou ik er behoorlijk op achteruit gaan.

Hoe dan ook, zelfs met die gestegen benzine prijzen is het voor mij niet de moeite waard om te verhuizen of een andere baan te zoeken. Zeker niet omdat er altijd de mogelijkheid bestaat om thuis te gaan werken.
Destruction schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:20:
[...]

Maar:
- Het is (nog?) bepaald geen "klaar terwijl u wacht" proces
- Een publieke laadpaal is een stuk duurder dan een eigen voorziening.
- Als je auto vol is moet je hem meteen weghalen op straffe van een kleefboete. Dat kan dus betekenen dat je snachts je bed uit moet om die auto bij de laadpaal weg te gaan halen.
- De Politie hier weigert iets te doen aan dieventuig dat snachts in auto's gluurt en af en toe open breekt om spullen te jatten, dus ik wil mijn auto in (camera) zicht hebben.
Je bent een "maar" vergeten: als je die nacht uit je bed komt om je auto te verplaatsen, mag je hem nog een straat verderop zetten, omdat alle plaatsen dichter bij je huis natuurlijk allemaal al bezet zijn...
Ivow85 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 07:41:
[...]
Voor iemand die maar 10.000km of minder per jaar rijdt zal het niet snel een groot voordeel opleveren om de aanschaf van een andere auto naar voren te halen.
Wel kan bij de aanschaf van die andere auto in de toekomst de keuze voor een EV ineens een heel stuk aantrekkelijker zijn dan voorheen.
Dit. Een nieuwe auto is ook niet gratis, en zolang de huidige auto nog voldoet, heb ik geen behoefte om in paniek nu maar een elektrische te kopen. Nog een jaar of 3 wachten, zijn de elektrische ook weer 3 jaar verder in ontwikkeling... (wij doen meestal zo'n 8 jaar met een auto, maar ik denk dat we met deze de 9 nog wel kunnen halen, hij was ook een jaar jonger toen we hem kochten :D)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Notna
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Even een algemene opmerking: kan het allemaal wat minder offtopic en minder plat c.q op de man? Ik wil op dit moment nog niet van alles en nog wat gaan sleutelen mbt posts, maar als dit zo door gaat moeten we er met de bezem doorheen gaan.

Note: als je al ontopic post is bovenstaande uiteraard nvt voor jou :)

Mijn dank is groot!

[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 23-03-2026 08:30 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-03 16:45
cjdijk schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:32:
[...]
[...]
Mijn auto is inderdaad al wat ouder, een Toyota Corolla uit 1996, door mij gekocht in 2002. Luxe uitvoering met airco, LPG-G3 was al ingebouwd, navigatie op smartphone. Is nog maar net ingereden, voor Toyota begrippen. Kan nog wel 30 jaar mee. Afschrijving is momenteel zelfs negatief geworden, hij wordt steeds meer waard. Elk jaar krijg ik meerdere kaartjes van autohandelaren of ik hem misschien wil verkopen. Ik heb wel eens gehoord dat de nieuwere generatie stukken minder of ongeschikt is voor LPG. Toen ik hem kocht was het prijsverschil in belasting 10 euro, misschien is het verschil nu groter geworden. Ik weet dat ik in 2002 bij aanschaf 40 euro betaalde, terwijl toen voor benzine 30 euro gold. Nu is dat 50 euro voor LPG, weet niet wat het recente tarief is voor dezelfde auto op benzine. Het leek me onwaarschijnlijk dat het benzine tarief op 30 euro is blijven steken. Over 5 jaar belastingvrij. Verder kan ik zeggen dat mijn auto in 2008 versleten kleppen had, toen zijn er nieuwe, extra harde kleppen geplaatst, in combinatie met een cilinderkop revisie. Dat was inderdaad best duur. Gelukkig is dat iets van het verleden, met die nieuwe extra harde kleppen kan dit niet meer gebeuren. Ik kom trouwens nooit in het buitenland.
Wauw! Veel slimmer, goedkoper en betrouwbaarder kun je niet rijden.

Heb ooit een Corolla 1.6 van dat model (2001? Paar met die ronde kikkeroog koplampen) als lease voorloper gehad, de G3 tank stond middenin de kofferbak 8)7 :*)

Prima auto qua sturen en comfort nog, zeker vergeleken met de Aygo/C1 gebakjes waar mensen later in gingen rijden.
Wailing_Banshee schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:26:
[...]
Je bent een "maar" vergeten: als je die nacht uit je bed komt om je auto te verplaatsen, mag je hem nog een straat verderop zetten, omdat alle plaatsen dichter bij je huis natuurlijk allemaal al bezet zijn...
Jullie rijden zelf geen EV zeker? dit bestaat (in NL en Be ) toch helemaal niet? Van grofweg 22u tot 9u kun je geen kleefkosten krijgen weet ik uit eigen ervaring in beide landen, de ANWB pas blokkeert dit zelfs?

[ Voor 13% gewijzigd door _Anvil_ op 23-03-2026 13:21 ]

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

_Anvil_ schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:54:
[...]

Prima auto qua sturen en comfort nog, zeker vergeleken met de Aygo/C1 gebakjes waar mensen later in gingen rijden.
Heb ook een tijdje zo'n Corolla gehad. Ook een C1 trouwens, voor een kleine auto rijdt dat eigenlijk nog best goed. En om inderdaad ontopic te blijven: Ze zijn ook nog eens heel zuinig met brandstof, dat scheelt weer geld in deze tijden :)

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-03 20:21
Trump TACO, olieprijzen voorlopig flink omlaag. Als hij geen reverse TACO doet dan gaan de brandstofprijzen weer langzaam omlaag. Want natuurlijk 'eerst nog dure voorraden opmaken'. :+

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

_Anvil_ schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:54:
[...]
Jullie rijden zelf geen EV zeker? dit bestaat (in NL en Be ) toch helemaal niet? Van grofweg 22u tot 9u kun je geen kleefkosten krijgen weet ik uit eigen ervaring in beide landen, de ANWB pas blokkeert dit zelfs?
Nee, ik rijd geen EV, maar zelfs 22:00 zou mij te laat zijn. Als ik thuis kom, wil ik niet meer de deur uit moeten... (even off topic: het feit dat we de auto niet voor de deur konden parkeren, omdat anderen hun tweede auto niet bij hun voor de deur kwijt konden, was voor ons een reden om te verhuizen, 19 jaar geleden...)

Maar even on-topic: de prijzen waren 10% gedaald (omdat men nog steeds Trump gelooft, maar dat is weer off-topic), zien we dat ook weer gelijk terug bij de pomp?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Vos
  • Laatst online: 25-03 20:00

Vos

AFCA

Wailing_Banshee schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:06:
[...]

Nee, ik rijd geen EV, maar zelfs 22:00 zou mij te laat zijn. Als ik thuis kom, wil ik niet meer de deur uit moeten... (even off topic: het feit dat we de auto niet voor de deur konden parkeren, omdat anderen hun tweede auto niet bij hun voor de deur kwijt konden, was voor ons een reden om te verhuizen, 19 jaar geleden...)

Maar even on-topic: de prijzen waren 10% gedaald (omdat men nog steeds Trump gelooft, maar dat is weer off-topic), zien we dat ook weer gelijk terug bij de pomp?
Dalingen zie je altijd maar voor de helft terug ;)

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-03 16:45
Wailing_Banshee schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:06:
[...]
Even voor de duidelijkheid, als je met 11 kW laadt kom je er ook mee weg je auto om 18u oid aan te koppelen en de volgende ochtend pas af te koppelen hoor. Zelf doe ik dat alleen als er geen lege vakken meer zijn (ik overnacht regelmatig op verschillende plekken in NL en BE bij familie, vriendin etc.)

On topic: niet heel boeiend hoe de olieprijs stuitert nav Trumps geblaat, probleem is eerder dat dit nog maanden gaat duren. Ik zie geen plausibel scenario waarbij Iran nog inbindt.. hopelijk zit ik er naast.

[ Voor 12% gewijzigd door _Anvil_ op 23-03-2026 14:30 ]

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Vos schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:21:
[...]

Jij bent positiever dan ik... Ik zie de prijs alleen maar verder stijgen :D
_Anvil_ schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:28:
[...]
On topic: niet heel boeiend hoe de olieprijs stuitert nav Trumps geblaat, probleem is eerder dat dit nog maanden gaat duren. Ik zie geen plausibel scenario waarbij Iran nog inbindt.. hopelijk zit ik er naast.
Iran niet, Israel ook niet, hooguit Amerika (maar niet met Trump aan het roer). En zelfs als het nu wel snel zou aflopen, er is ondertussen al best veel beschadigd, wat ook jaren gaat kosten om weer op te bouwen.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Genoeg passen die in het geheel geen kleefkosten rekenen.
Ik betaal €0,325 per kWh, geen starttarief of kleeftarief met Vattenfall.

Prima te doen. En de auto overnacht er gewoon. En als ik nachtdienst heb dan mag hij er overdag slapen.
Dan haalt mijn vrouw hem meestal wel op ergens op de dag.

• Wozmro
Ik kan niet thuis laden, auto kan zelfs niet voor de deur staan.

Maar er zijn hier een 12tal laadpalen op wandelafstand (<500m).
Als ik thuiskom van mijn werk parkeer ik mij waar er plaats vrij is en steek de stekker in. Later op de avond doe ik meestal nog een wandelingetje (deed ik al voordat ik een EV had) en verplaats ik de auto naar een gewoon parkeervak.

Ik vind de combi laden en wandelen best leuk.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-03 20:51

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Vos schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:21:
[...]

Nog iets breder gezien (en hopelijk niet al te offtopic het is natuurlijk geralteerd aan ideen om bv de accijns nu in tijden van hoge prijzen tijdelijk te laten dalen om de prijseffecten van consumenten op te vangen), en gebaseerd op een reeel praktijkvoorbeeld van een tijdelijk prijs-voordeel:

Het is ook onderzocht hoe bv tijdelijke Belastingverlagingen juist leiden tot sterker groeiende prijzen op de lange termijn, uit het wetenschappelijk onderzoek: "What Goes Up May Not Come Down: Asymmetric Incidence of Value-Added Taxes"
VAT cuts do not increase consumer purchasing power - VATT Institute for Economic Research
Afbeeldingslocatie: https://vatt.fi/documents/2956369/20593104/ALV-JPE-eng.jpg/e87718ac-0138-0d33-14d7-571bed4fd7a6?t=1599739445329

Het reeele voorbeeld is gebaseerd op een tijdelijke belastingverlagingsmaatregel die specifiek voor kappers gold, terwijl Schoonheidssalons, die een soortgelijke dienst uitvoerden niet hetzelfde tijdelijke voordeel van een lagere BTW hadden.

Het effect was dat de kappers inderdaad tijdens de tijdelijke maatregel de prijs iets lieten dalen (maar wel iets minder dan het werkelijke prijsvoordeel dat de belastingverlaging eigenlijk had, niet al het voordeel gaat naar de klant).
5 jaar lang gold deze tijdelijke EU-maatregel, die bedoeld was om een bepaalde beroepsgroep te steunen en prijzen te drukken. (naar ik meen is de grafiek puur gebaseerd op de toepassing in Finland, maar het werd ook bevestigt in andere eu-landen)

als echter de tijdelijke maatregel weer teruggetrokken wordt, is de prijsverhoging zelf groter dan de initiele prijsverlaging en de klant betaald dan juist nog veel meer dan voorheen, en ook meer dan dat ze betalen vergeleken met de controlegroep van de schoonheidssalons.
Dit is natuurlijk ook een statisch praktijkvoorbeeld waarbij er ook discussie bestaat wat de exacte oorzaak van dit effect is, er zijn ook economen die stellen dat de verschuiving van de prijs-verhouding in dit voorbeeld, tussen kappers en schoonheidssalons ook enigszins veroorzaakt zou kunnen worden doordat deze beroepsgroepen met elkaar concureren en mogelijk de schoonheidssalons door het tijdelijke voordeel van de kappers zelf gedwongen waren optimaler te functioneren en hun kosten te drukken

[ Voor 11% gewijzigd door RM-rf op 24-03-2026 11:29 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste