Waar gaat het heen met de brandstofprijzen? - deel 2

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste
Acties:

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-04 22:34
Nu woon ik gelukkig dichtbij de grens met België met gelijk een legioen aan tankstations, ik schrok mij gisteren rot dat ik 1,88 moest betalen (voor euro95).
Tel dit op met 1,88 x 66 liter en circa 1050km bereik (snelweg/binnendoor werk en privé gemixt) met een DS7 (niet hybrid)..

Dit terwijl het een paar weken geleden ongeveer 1,43 per liter was. Ja dit merk je, is het nog altijd gunstig? Absoluut. Nu tank ik elke 2 weken gemiddeld in België (ik denk dat ik al zeker 10jaar niet in NL tank), gevoelsmatig blijf ik het gewoon met de accijns/BTW diefstal in NL vergelijken, dat verzacht het nog een beetje..

Waar het in NL heen gaat met de prijzen? Tsja, dat ligt voor een deel toch aan de huidige stemmers denk ik zo.. Kabinet Jetten gaat het voor ons niet leuker maken in ieder geval (maakt niet uit welk type auto je rijdt ice/bev/ev)

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:16

Dennis1812

Amateur prutser

Er zijn weinig serieuze partijen die autorijden goedkoper willen maken. Veel hebben ook het rekeningrijden nog in het programma waarmee het voor veel mensen nog duurder gaat worden als je redelijk wat rijdt. Dit om misgelopen accijnzen door EVs binnen te halen.
MRB op EVs is ook alweer fors gestegen. En ook de MRB op diesel is gigantisch.
Dit eerst omdat diesel gewoonweg goedkoper was. Maar diesel is nu fors duurder. En de verschillen zijn al langer veel kleiner.

Maar de MRB op die van benzine laten lijken zal wel te duur zijn. Een tijdelijke korting tot de prijs van diesel wat normaler wordt zou netjes zijn.

Het is vaker uitgesproken. Maar autorijden gaat alleen maar duurder worden. Dus een enorme groep mensen gaat komende jaren in de knel komen om op het werk te kunnen komen.
Dichterbij wonen is meestal onmogelijk door de huizenprijzen of baan van partner.
En ook ontspanning wordt dus duurder als je een dagje zwembad wil of dierentuin. En ook lagere of middeninkomens hebben soms een dag ontspanning buiten huis nodig. OV is in het grootste deel van land dusdanig ruk dat het geen alternatief is.
En met stijgende brandstofprijzen gaat de prijs van alle goederen die vervoerd worden ook vanzelf omhoog.

Ik zie namelijk nog geen elektrische vrachtwagens rijden. En ik kom dagelijks langs 2 serieuze industrie terreinen, Veghel en Den Bosch.
Ook scheepvaart zal duurder worden. Immers varen ze ook op brandstof. En ook boten vervoeren veel belangrijke goederen.

Ben benieuwd naar de nieuwe relatief vaste prijzen over een maand of 3. En of de regering nog iets doet qua steunpakket. Of de maximale kilometervergoeding onbelast omhoog doet.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-04 22:34
Dennis1812 schreef op zondag 12 april 2026 @ 01:58:
Er zijn weinig serieuze partijen die autorijden goedkoper willen maken. Veel hebben ook het rekeningrijden nog in het programma waarmee het voor veel mensen nog duurder gaat worden als je redelijk wat rijdt. Dit om misgelopen accijnzen door EVs binnen te halen.
Dit eerst omdat diesel gewoonweg goedkoper was. Maar diesel is nu fors duurder. En de verschillen zijn al langer veel kleiner.

Maar de MRB op die van benzine laten lijken zal wel te duur zijn. Een tijdelijke korting tot de prijs van diesel wat normaler wordt zou netjes zijn.

Het is vaker uitgesproken. Maar autorijden gaat alleen maar duurder worden. Dus een enorme groep mensen gaat komende jaren in de knel komen om op het werk te kunnen komen.
Dichterbij wonen is meestal onmogelijk door de huizenprijzen of baan van partner.
En ook ontspanning wordt dus duurder als je een dagje zwembad wil of dierentuin. En ook lagere of middeninkomens hebben soms een dag ontspanning buiten huis nodig. OV is in het grootste deel van land dusdanig ruk dat het geen alternatief is.
En met stijgende brandstofprijzen gaat de prijs van alle goederen die vervoerd worden ook vanzelf omhoog.

Ik zie namelijk nog geen elektrische vrachtwagens rijden. En ik kom dagelijks langs 2 serieuze industrie terreinen, Veghel en Den Bosch.
Ook scheepvaart zal duurder worden. Immers varen ze ook op brandstof. En ook boten vervoeren veel belangrijke goederen.

Ben benieuwd naar de nieuwe relatief vaste prijzen over een maand of 3. En of de regering nog iets doet qua steunpakket. Of de maximale kilometervergoeding onbelast omhoog doet.
Dat klopt, omdat onze overheid niet naar de pomp hoeft te kijken als hun Audi A8L (80liter?) vol getankt wordt :P

Zelf denk ik dat de brandstofprijzen in verhouding met onze salarissen en km vergoedingen gunstiger gaan worden, tot zover hoef ik 0 cent bij te leggen en rij ik ''gratis'' dankzij het tanken in België.

Er is zoveel olie beschikbaar, tegelijk zijn er landen die mensen ''pushen'' om naar elektrisch te gaan (nog meer overschot aan olie/ brandstof). Hoe meer mensen overgaan naar het elektrische verhaal, hoe leuker het brandstof stuk op den duur zal worden. Nu nog een extra stapje bij de voertuigenbelasting van elektrisch rijden (2027 dacht ik?), en dit topic wordt een lachertje :D

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Pas in 2030 komt er weer een verhoging van de MRB aan voor EV's. Áls die er al komt natuurlijk... Hopelijk ziet onze overheid dan in dat MRB op gewicht natuurlijk achterhaald is.
Overigens vooral blijven hopen, zelfs met verhoging van de MRB is het maar een schijntje van de totale TCO als je EV rijdt (als je thuis kan laden nog steeds stukken goedkoper. Zelfs zonder exotische laders en moeilijk veel zonnepanelen kan ik voor 6 euro een volle accu hebben en ruim 350 km rijden)

Vaak bu'j te bang!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:07

Destruction

(ex-)Automonteur

Iets meer ontopic constateer ik in ieder geval dat ik (volgens het lijstje van @XWB) met mijn motorscooter goedkoper uit ben dan ik met een E-Niro zou zijn bij publiek laden :+ Ook nog eens vrijwel geen last van files en 0,- parkeerkosten :Y)

Het gaat om een 20 cent, maar toch :P

@Dennis1812 ik zie wel eens elektrische vrachtwagens rijden, maar hoe geschikt die (nu) zijn voor de langere transporten blijft afwachten. Feit is inderdaad wel dat het uitblijven van overheidsmaatregelen om de prijzen te drukken hun effect zullen gaan hebben op de prijzen in bijvoorbeeld de supermarkt, en dat ook weer een effect gaat hebben op de koopkracht van mensen, met name de lage(re) inkomens. En dat.... Gaat uiteindelijk weer effect hebben op de economie. Want die draait het beste als mensen geld hebben om uit te geven :)

En dan ben ik het er in principe wel mee eens dat nu zomaar weer de accijns verlagen waarschijnlijk vooral de veelrijder met een wat ruimere portemonnee zou helpen, en niet zoveel doet voor Jan met de Pet die naar zijn werk moet of voor Tante Truus die 2 keer per week in haar stadsgebakje naar een verpleeghuis rijdt om daar te helpen bij de verzorging van haar bejaarde moeder (om maar een voorbeeld te noemen). Maar er moet wel *iets* gebeuren in ieder geval.

Ondertussen lees ik ook dat gesprekken met Iran mbt de exacte betekenis van dit staakt het vuren op niets zijn uitgelopen, en Trump heeft alweer het één en ander aan dreigementen geuit. Het zou mij niet verbazen als dat staakt het vuren straks weer voorbij is, het écht heropenen van Hormuz lijkt daarmee ook ver weg.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• OogvanHorus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 13-04 22:57
Dennis1812 schreef op zondag 12 april 2026 @ 01:58:

De overheid kan er wel naar kijken maar ze kunnen er niets mee. Er is zo enorm veel geld nodig om de BV Nederland draaiende te houden dat de belastingkraan steeds verder open moet. Ik heb zelf een bedrijf maar merk het ook, het is gigantisch wat je af moet dragen aan de fiscus, er komt ook steeds meer verzet tegen,

Ik vind het echt niet erg om belasting te moeten betalen maar het zou uiteraard wel fijn zijn als de overheid (= mensen die we hebben ingehuurd om het land te regelen) daar een beetje voorzichtig en spaarzaam mee om zou gaan.

NIets is minder waar, regelmatig mislukte projecten, projecten die miljoenen of miljarden duurder uitvallen, de deur wagenwijd open houden voor jan en alleman (mag van mij maar er zijn gewoonweg geen voorzieningen meer) en het feit dat we al deze voorzieningen met een betrekkelijk kleine betalende club moeten onderhouden.

Het is uiteraard van de zotte dat de provincie allemaal dinestauto's heeft, de directeur van de belastingdienst een chauffeur heeft etc. etc. Het kan allemaal best een tandje minder, voor iedereen. En dan nog hebben we het goed in Nederland. En dan zou de brandstofprijs ook wel wat bijgesteld kunnen worden.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik vermoed dat de komende dagen de olieprijzen, en dus ook de brandstofprijzen, wel weer fors of heel fors zullen gaan stijgen, nu Trump heeft aangekondigd om de Straat van Hormuz helemaal te gaan blokkeren.

Wellicht handig om dus vanavond of morgenochtend vroeg nog snel even te tanken voor de prijsstijging doorgevoerd wordt.

Virussen? Scan ze hier!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:15
was laatst bij de garage en die verwacht dat de benzine prijs niet meer onder de 2 euro gaat uitkomen , neem daarbij dat vanaf 2027 ook het ETS2 Systeem er bij komt en wij de hoogste benzineprijs van Europa hebben... tel maar uit je winst (voor Den Haag dan he ) ....

Het is te hopen dat Trump gauw het loodje legt, figuurlijk of letterlijk want die man is een ramp voor de wereld, niet alleen voor energie maar dat is een ander verhaal....

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

En wat voor bron heeft een automonteur hiervoor dan? Dat is geen econoom of groot inkoper?

Ik ben er ook bang voor. Maar een automonteur heeft hierin dezelfde glazen bol als medewerker van de action.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:47
https://www.vrt.be/vrtnws...a-zwaar-brandstofprotest/

Wel straf in Ierland: 600 van de 1500 tankstations leeg.

Hoe zou dat hier gaan als 1/3 van de tankstations niet meer beschikbaar is?

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Zuinig rijden kan helpen; een vorige vriendin reed 400km op een tank, toen ze mijn opmerkingen toepaste werden dat er 600...
  • Op tijd opschakelen, niet teveel toeren maken
  • Bandenspanning! Zorg voor voldoende spanning, liefst iets aan de hoge kant, dan rijdt je zuiniger.
  • Rustig en -gelijkmatig- rijden
  • Anticiperen, vooruit kijken
Waar ik het nut niet van zie is zo snel mogelijk stilstaan bij een stoplicht. Ik kom vaak zo aanrijden dat ik kan doorrijden. Dat scheelt het verlies van afremmen en weer optrekken.
Ook hou ik rekening met de windrichting. Als ik wind tegen heb zal ik niet snel harder rijden dan 85 op de teller. Met wind mee wil ik wel eens wat harder rijden. Voor wie het niet weet; luchtweerstand is een kwadratische factor. 130 rijden in plaats van 80 kost 2,64 keer zoveel energie.
50 km/h10.390.250.18
60 km/h1.440.560.360.25
70 km/h1.960.770.490.34
80 km/h2.5610.640.44
100 km/h41.5610.69
120 km/h5.762.251.441
130 km/h6.762.641.691.17
Voor mij is rijplezier heerlijk rustig zoemend wegrijden, "in alle stilte", genietend van de omgeving. Nee, ik ben geen 20 meer en hoef niet met piepende banden weg te rijden. Of ze op te roken, driftend in de bochten.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:17

Wailing_Banshee

You're Next

onetime schreef op maandag 13 april 2026 @ 02:57:
Zuinig rijden kan helpen; een vorige vriendin reed 400km op een tank, toen ze mijn opmerkingen toepaste werden dat er 600...
  • Op tijd opschakelen, niet teveel toeren maken
  • Bandenspanning! Zorg voor voldoende spanning, liefst iets aan de hoge kant, dan rijdt je zuiniger.
  • Rustig en -gelijkmatig- rijden
  • Anticiperen, vooruit kijken
Waar ik het nut niet van zie is zo snel mogelijk stilstaan bij een stoplicht. Ik kom vaak zo aanrijden dat ik kan doorrijden. Dat scheelt het verlies van afremmen en weer optrekken.
Jij anticipeert dat jouw stoplicht mogelijk op groen zou kunnen springen als jij bij het stoplicht komt, waardoor degene achter je niet naar de linker/rechterbaan kan (om af te slaan) en die zijn stoplicht, die op groen staat, mist.

En vergeet vooral niet te remmen. Kost je je remschijven als je dat niet doet. Ik kon binnen een jaar mijn remschijven vervangen (met m'n eerste auto) omdat ik had geleerd anticiperend te rijden. Dus niet hard op een stoplicht aanrijden en dan in de ankers (ben ik het helemaal met je eens), maar wel rustig op een stoplicht aanrijden en lang en rustig in de remmen. Veel omwentelingen maken zodat de schrijven goed schoongemaakt worden.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Wozmro schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:54:
https://www.vrt.be/vrtnws...a-zwaar-brandstofprotest/

Wel straf in Ierland: 600 van de 1500 tankstations leeg.

Hoe zou dat hier gaan als 1/3 van de tankstations niet meer beschikbaar is?
Ah, uiteraard, we hadden nog niks van de subsidietrekkers gehoord.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

As expected:
De olieprijzen stegen maandag weer tot boven de 100 dollar (zo'n 85 euro) per vat. Handelaren tonen zich daarmee pessimistisch, nadat onderhandelingen tussen de Verenigde Staten en Iran niet tot vrede hebben geleid. De Ierse regering verlaagt de belasting op brandstof na felle protesten.

De prijs van Brentolie, de maatstaf voor olie uit het Midden-Oosten, steeg maandagochtend met ruim 7 procent tot meer dan 102 dollar per vat. Amerikaanse olie kost bijna 105 dollar en werd daarmee 8,5 procent duurder. Gas op de Amsterdamse gasbeurs steeg ook flink in prijs, met 9 procent tot 47,60 euro per megawattuur. Afgelopen week daalden de olieprijzen nog als gevolg van het voorlopige staakt-het-vuren in het Midden-Oosten.

Na de mislukte vredesgesprekken tussen Iran en de VS werd duidelijk dat Iran zelf blijft bepalen welke schepen, waaronder olietankers, door de Straat van Hormuz mogen varen. Vervolgens kondigde de Amerikaanse president Donald Trump aan zelf een blokkade op te werpen voor de zeestraat. Iran heeft laten weten de Amerikaanse blokkade niet te zullen toestaan.
Bron en meer info: Olieprijs stijgt weer na mislukte vredesbesprekingen, Ierland verlaagt belasting

Reken dus vanaf vanmiddag of uiterlijk morgen maar weer op forse prijsstijgingen aan de pompen :)

Virussen? Scan ze hier!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:08
Gandalf68 schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:33:
was laatst bij de garage en die verwacht dat de benzine prijs niet meer onder de 2 euro gaat uitkomen , neem daarbij dat vanaf 2027 ook het ETS2 Systeem er bij komt en wij de hoogste benzineprijs van Europa hebben... tel maar uit je winst (voor Den Haag dan he ) ....

Het is te hopen dat Trump gauw het loodje legt, figuurlijk of letterlijk want die man is een ramp voor de wereld, niet alleen voor energie maar dat is een ander verhaal....
Klopt ETS2 komt er aan en de accijnskorting die er al jaren op zit gaat er eindelijk een keer vanaf.
Alleen al zonder blokkade had je vanaf 1 januari 2027 al deze prijzen gehad aan de pomp. Dus ja, die prijzen gaan inderdaad niet meer zakken.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
offtopic:
[quote]Wailing_Banshee schreef op maandag 13 april 2026 @ 07:54:
[...] Jij anticipeert dat jouw stoplicht mogelijk op groen zou kunnen springen als jij bij het stoplicht komt, waardoor degene achter je niet naar de linker/rechterbaan kan (om af te slaan) en die zijn stoplicht, die op groen staat, mist.

En vergeet vooral niet te remmen. Kost je je remschijven als je dat niet doet. Ik kon binnen een jaar mijn remschijven vervangen (met m'n eerste auto) omdat ik had geleerd anticiperend te rijden. Dus niet hard op een stoplicht aanrijden en dan in de ankers (ben ik het helemaal met je eens), maar wel rustig op een stoplicht aanrijden en lang en rustig in de remmen. Veel omwentelingen maken zodat de schrijven goed schoongemaakt worden.
[/quote]
Voor mij is anticiperen ook rekening houden met het overige verkeer.
Jouw ervaring met remmen deel ik niet.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:04
Tanken in Duitsland wordt tijdelijk goedkoper door ingrijpen van overheid:

https://www.autoweek.nl/a...r-ingrijpen-van-overheid/

Goed dat ze het hier in NL niet doen:
Een accijnsverlaging helpt, maar vooral hogere inkomens profiteren daarvan. Slechts 8% van de huishoudens met eigen auto heeft een laag inkomen, 62% heeft een bovenmodaal inkomen.
https://www.tno.nl/nl/new...ijzen-raken-kleine-groep/

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Social media zal wel weer los gaan.... 'Waarom niet in NL!!!!111!!!'...

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Knul schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:01:
Tanken in Duitsland wordt tijdelijk goedkoper door ingrijpen van overheid:

https://www.autoweek.nl/a...r-ingrijpen-van-overheid/

Goed dat ze het hier in NL niet doen:

[...]

https://www.tno.nl/nl/new...ijzen-raken-kleine-groep/
Het probleem van dit is dat weer de modale inkomens niet meegeteld worden. Alsof die 30% die modaal verdient het allemaal ook makkelijk kunnen betalen...

Ben het wel met de Nederlandse overheid eens dat een algemene accijnsverlaging geen oplossing is... Voor mij zou stap 1 zijn het verbieden van werkgevers dat werknemers 100% op kantoor moeten werken, als het werk aantoonbaar ook thuis kan plaats vinden en stap 2 het bevorderen van thuiswerk. 100% thuiswerken zou ik niet meer willen (en ik ben iemand die graag alleen is!), maar ik vraag me af hoeveel van de mensen die vandaag hier op kantoor zijn hun werk vandaag ook thuis hadden kunnen doen (ik ben daar 1 van, maar ja, maandag is nu eenmaal een kantoordag...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

stylezzz schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:14:
Social media zal wel weer los gaan.... 'Waarom niet in NL!!!!111!!!'...
Het probleem is natuurlijk wel dat de verhouding met de Duitse prijzen nu nóg schever is dan deze al was en het tank toerisme er (terecht) niet minder op gaat worden.

Ik snap de redenen om de accijnzen voor nu niet te verlagen maar wat gaan ze dan wél doen om te voorkomen dat mensen koopkracht kwijt raken, hetgeen de economie uiteindelijk schade toebrengt?

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:03
Destruction schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:15:
[...]

Het probleem is natuurlijk wel dat de verhouding met de Duitse prijzen nu nóg schever is dan deze al was en het tank toerisme er (terecht) niet minder op gaat worden.

Ik snap de redenen om de accijnzen voor nu niet te verlagen maar wat gaan ze dan wél doen om te voorkomen dat mensen koopkracht kwijt raken, hetgeen de economie uiteindelijk schade toebrengt?
We leven momenteel in een onzekere periode. Naar mijn mening is het dan ook onmogelijk hier een goede langetermijn strategie op los te laten (dus geen paniekvoetbal).
En laten we eerlijk zijn. Waarom moet alle koopkracht gecompenseerd worden als de wereld om ons heen in de fik staat. Die rekening betalen we vroeg of laat toch dus dan maar direct nu

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:54
[...]

Daar valt weinig aan te doen, olie halen we uit het buitenland en als die olie duurder is betalen we meer en daalt onze koopkracht. Je kunt het hooguit zo proberen in te richten dat de koopkrachtdaling zo min mogelijk bij de laagste inkomens terecht komt, en dus zoveel mogelijk bij de hogere inkomens.
Er is wel een zekere mate van prijselasticiteit, wat inhoudt dat als de prijs van olie omhoog gaat we er wat minder van gaan gebruiken. In die zin is een hogere prijs zinvol omdat het de vraag drukt, terwijl dat niet gebeurt als er geld uit de staatskas tegenaan wordt gegooid om de prijs laag te houden.

Wat we wel kunnen doen is meer lange termijnwerk, en dat is de elektrificatie van het wegvervoer, dat scheelt heel veel olie die we dan niet uit het buitenland hoeven te kopen. In plaats van miljarden aan benzinesubsidie te besteden kun je beter een aankooppremie voor elektrische autootjes voor lage inkomens instellen om maar wat te noemen. Dan krijg je wat concreets voor je geld ipv het over de balk te gooien aan olie.

[ Voor 8% gewijzigd door ASW1 op 13-04-2026 15:07 ]

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:02
Tankstations in de grensstreek zullen nog harder getroffen worden…

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Destruction schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:20:
[...]

U? Ik ben gewoon je hoor. Ik sta niet boven een ander en een ander staat niet boven mij.

Nee, ik verwacht niks van de overheid. Van de overheid valt immers niets te verwachten. Natuurlijk is het de bedoeling dat ook ik overstap naar een EV maar een EV die past bij wat ik van een auto nodig heb is voor mij echt nog niet realistisch. En een kleine EV erbij kopen slaat in mijn geval ook nergens op, daar rijdt ik te weinig voor. Wel ben ik dus al ven een diesel afgestapt. Hoe je het ook went of keert, dat is vergroenen. Daarmee maak ik het mezelf wel een stuk lastiger, want in mijn use case ligt een andere bus ontzettend voor de hand (trekgewicht, laadruimte). Maar ik wil dus geen diesel meer, want die mag op steeds minder plaatsen rijden.

@YellowCube Eigenlijk verwijt je mij nu onwil? Maak mij 50K over en ik koop morgen een EV die aan mijn eisen kan voldoen, geen probleem. Maar dat gaat niet gebeuren en ook ik kan mijn geld maar één keer uitgeven. Door tegenslagen (waaronder een pandemie...) heb ik niet de buffers die jij wellicht wel had om zomaar even 50K stuk te slaan op een auto, maar ik niet. Sowieso vind ik grofweg 5K wel genoeg voor een auto, hoewel ik van kind af aan auto's al interessant vond ben ik niet van plan om een kapitaal uit te geven aan een product dat vervolgens alleen in waarde daalt. Dat vind ik gewoon zonde.

En dan mag je me geloven of niet, maar ik heb daadwerkelijk op Marktplaats een zoekopdracht staan naar EV's met minimaal 1600kg trekgewicht. Waarbij ik overigens constateer dat een aantal auto's volgens Marktplaats dat gewicht mogen trekken, als ik dat dan bij de RDW wil verifiëren staat er doodleuk "Niet geregistreerd". Dan mag er dus helemaal niks achter 8)7

Ik heb ook wel eens gekeken wat de aller allergoedkoopste 2e hands EV zou moeten kosten. Maar dan kom ik uit op een Renault Zoe zonder accu, die met accu overigens ook maar 80km actieradius zou hebben. En uiteraard 0kg trekgewicht. Dan kan die auto maar 3K kosten (en dus ruim binnen budget zijn wat dat betreft), ik heb er niets aan.

Maar nu komen we weer in een EV vs ICE discussie terecht, volgens mij was dat hier bepaald niet de bedoeling.

Terug naar brandstofprijzen wat mij betreft, zonder waarde oordelen over mensen die om welke reden dan ook nog geen EV hebben.

Ik ben benieuwd of dat staakt het vuren inderdaad tot gevolg heeft dat de prijzen weer wat gaan dalen, en hoelang het dan duurt voor het zover is. Het heropenen van de straat van Hormuz gaat uiteraard niet betekenen dat er vanaf morgen alweer diverse schepen vol olie, diesel en gas onderweg zijn naar Europa dus we zullen echt nog wel een tijd last houden van de naweeën.. Dat laatste ook MITS dit staakt het vuren leidt tot een daadwerkelijk einde van de oorlog.
Waarom zou je op dit vlak iets van de overheid verwachten? Als die een botte-bijl methode (zoals Duitsland) gaat doen, en de accijns verlagen, dan krijgen ook mensen die het niet nodig hebben 'zakvulling'. Linksom of rechtsom komt de rekening bij de burger. Dus in dit opzicht zou het al eerlijker zijn als 'noodzakelijk' vervoer anders behandelt wordt dan 'pret' vervoer. Nu is dat best lastig vast te stellen. Transportsector = noodzakelijk? Patient met prive auto naar werk of ziekenhuis = noodzakelijk? Familiebezoek != noodzakelijk? Ik las een leuke voorzet van Edin Mujagic, zie: https://www.rd.nl/a/11451...ijdelijk-maar-structureel (meestal 1 artikel vrij leesbaar). Dus misschien verwachten we al te snel iets van de overheid?

Ik heb zelf ook al op een bierviltje zitten rekenen of een EV goedkoper is. Zelfs met eigen laadpaal ga je niet perse thuiswerken om 'goedkoop' op te laden. Met max 11kW per uur opladen (3x25A aansluitiing, alles naar je auto, wat in werkelijkheid niet kan), moet je al heel wat panelen hebben of 80-100kWh per dag opbrengst te hebben (Gogol AI zegt: 80-90 panelen met 430Wp). En dan bespaar je het straat-laden-tarief (zeg 0,35-0,80 EUR/kWh, de laatste voor een dure snellader). Is dat voldoende om daar je thuiswerk op te plannen (op een zonnige dag). Het is een optie. Nu moet ik zeggen dat chatGPT mijn bierviltjes berekening deed en ik de mogelijk onrealistische eis van 400km worst case zonder bijladen wil hebben.

Je hebt (en ik ook) heb alleen de pech dat nieuwprijzen van auto's zijn gestegen en 2e hands de vraag zo groot is, dat je voor 5k eigenlijk alleen een 10+ jaar oude brandstof auto kunt halen. Zelfs al reduceer je wensen dat zeg 200km rijbereik (worst case/winter).

De EV rijders die wel veel voordelen hebben, waren degenen die met subsidie reden (volgend jaar afgelopen, dan is de MRB korting voorbij) en de lease rijders. Ok, met de ERE regeling (review: Goedkoper thuisladen op kosten van Shell en BP? Sinds dit jaar kan het) kunnen EV rijders ook weer wat meer besparen.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:12
Matadores schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:11:
Tankstations in de grensstreek zullen nog harder getroffen worden…
Ik was vorige week in Limburg, maar het verbaasde mij er gewoon over hoe duur de tankstations daar hun brandstof aanbieden. Totaal geen prijsvechters. Nee gewoon aan de top van het aanbod in Nederland.
Dan moeten ze ook niet klagen dat mensen de grens over rijden om te tanken.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• stylezzz
  • Nu online
[...]

Goede vraag.... Ik hoop niet dat er weer een of andere 'brandstoftoeslag' in het leven word geroepen om mensen naar rato van hun (verwachte) inkomen te compenseren o.i.d. Ik zie meer in het versnelt invoeren van andere mobiliteit.

Voorbeeldje : De vlaketunnel in zeeland is dicht wegens grootschalige werkzaamheden. Je kunt nu met korting treinkaartjes kopen om toch in en uit zeeland te komen binnen een 'normale' reistijd. En voila.... Het aantal reizigers neemt ineens toe. Natuurlijk is het niet voor iedereen werkbaar, voordat je meteen de kaart trekt 'OV is k*t, want mijn aanhanger kan niet mee'. Maar blijkbaar is het voor een hoop mensen wel interessant.....

https://nieuws.ns.nl/reis...heden-aan-de-vlaketunnel/

https://www.internetbode....er-de-toonbank-door-afslu

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:58
ASW1 schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:02:
[...]

Je kunt het hooguit zo proberen in te richten dat de koopkrachtdaling zo min mogelijk bij de laagste inkomens terecht komt, en dus zoveel mogelijk bij de hogere inkomens.
Nog meer nivelleren - nah

• ASW1
ColeJ schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:25:
[...]

Als je niks voor de lagere inkomens wilt doen, doe dan helemaal niks.
Dat de voordelen van accijnsverlaging vooral bij de hogere inkomens terechtkomen weten we inmiddels wel.
Of doe anders een vast tarief voordeeltje wat voor iedereen die MRB betaald even hoog is.
Zoiets wat er ook was voor de energierekening in 2022(?).

De trend is overigens al jaren denivellerend, waarbij de bovenlaag steeds rijker wordt en de onderkant steeds minder te besteden heeft. In die zin is 'nog meer nivelleren' een rare opmerking.

[ Voor 18% gewijzigd door ASW1 op 13-04-2026 16:34 ]

• redwing
  • Laatst online: 16:09
ASW1 schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:31:
[...]

Als je niks voor de lagere inkomens wilt doen, doe dan helemaal niks.
Dat de voordelen van accijnsverlaging vooral bij de hogere inkomens terechtkomen weten we inmiddels wel.
Of doe anders een vast tarief voordeeltje wat voor iedereen die MRB betaald even hoog is.
Zoiets wat er ook was voor de energierekening in 2022(?).

De trend is overigens al jaren denivellerend, waarbij de bovenlaag steeds rijker wordt en de onderkant steeds minder te besteden heeft. In die zin is 'nog meer nivelleren' een rare opmerking.
Aangezien we het over Nederland hebben ben ik wel benieuwd naar de cijfers die aangeven dat we al jaren een het denivelleren zijn? Alle cijfers die ik ken geven juist aan dat de laatste decennia we juist heel constant zijn gebleven en er amper sprake is van extra nivelleren/denivelleren.

Mijn voorkeur is wat de benzineprijzen betreft trouwens ook gewoon niets doen, omdat we het uiteindelijk alsnog zelf moeten betalen. Dat geld moet ten slotte ergens vandaan komen, wat betekend dat we straks meer belasting moeten gaan betalen om nu wat minder benzine-kosten te hebben.Daarbij zorg je er met lagere prijzen ook weer voor dat de auto minder vaak thuis gelaten wordt, waardoor je juist weer meer benzine (en hogere prijzen) nodig hebt.

[removed]

• stylezzz
  • Nu online
https://www.bnr.nl/nieuws...dstof-deels-psychologisch

De belastingvrije voet qua kilometervergoeding komt weer eens in beeld. Die is natuurlijk al jarenlang veel te laag.... Overigens word die ten onrechte door veel werkgevers meteen als 'limiet' gebruikt. Een werkgever mag best meer vergoeden, maar dan is het uiteraard wel belast.

• Waah
  • Laatst online: 20:15
redwing schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:51:
[...]

Aangezien we het over Nederland hebben ben ik wel benieuwd naar de cijfers die aangeven dat we al jaren een het denivelleren zijn? Alle cijfers die ik ken geven juist aan dat de laatste decennia we juist heel constant zijn gebleven en er amper sprake is van extra nivelleren/denivelleren.

Mijn voorkeur is wat de benzineprijzen betreft trouwens ook gewoon niets doen, omdat we het uiteindelijk alsnog zelf moeten betalen. Dat geld moet ten slotte ergens vandaan komen, wat betekend dat we straks meer belasting moeten gaan betalen om nu wat minder benzine-kosten te hebben.Daarbij zorg je er met lagere prijzen ook weer voor dat de auto minder vaak thuis gelaten wordt, waardoor je juist weer meer benzine (en hogere prijzen) nodig hebt.
https://longreads.cbs.nl/...illen-tussen-arm-en-rijk/

Inkomensongelijkheid is gelijk gebleven tussen 2013-2024. Maar vermogensongelijkheid is gestegen groter dan de inkomensongelijkheid, maar wel gedaald.

• redwing
Waah schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:52:
[...]

https://longreads.cbs.nl/...illen-tussen-arm-en-rijk/

Inkomensongelijkheid is gelijk gebleven tussen 2013-2024. Maar vermogensongelijkheid is gestegen.
De conclusie zegt anders, die zegt nl. : In de praktijk veranderden de inkomens­verschillen weinig en namen de vermogens­verschillen af

Wat trouwens niet wil zeggen dat er dus geen ongelijkheid is, maar wel dat we het wat dat betreft in Nederland goed doen en het ook aardig onder controle houden.

[removed]

• Waah
  • Laatst online: 20:15
redwing schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:00:
[...]

De conclusie zegt anders, die zegt nl. : In de praktijk veranderden de inkomens­verschillen weinig en namen de vermogens­verschillen af

Wat trouwens niet wil zeggen dat er dus geen ongelijkheid is, maar wel dat we het wat dat betreft in Nederland goed doen en het ook aardig onder controle houden.
Aangepast, had het verkeerd gelezen.
Dus ja. We houden het onder controle. Al weet ik niet of ik 540.000 mensen onder de armoedegrens "onder controle" vind. En de groep die daar iets boven zit (tot 25% boven de armoedegrens telt 1.2 miljoen Nederlanders. En die zullen juist moeite hebben met de hogere brandstofprijzen.

Een lagere wegenbelasting is fijn, maar oudere, kleinere auto's zullen dat een stuk minder merken verwacht ik dan de nieuwere, vaak zwaardere en ook de grotere auto's. En wie kunnen zich vaker veroorloven om grotere, zwaardere auto's te rijden die meer geld in de wegenbelasting kosten? Niet die groep.

De gedachte dat mensen minder gaan rijden als de benzine duur is, volgens mij is dat ook nog nooit aangetoond :+

• redwing
Waah schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:12:
[...]
Aangepast, had het verkeerd gelezen.
Dus ja. We houden het onder controle. Al weet ik niet of ik 540.000 mensen onder de armoedegrens "onder controle" vind. En de groep die daar iets boven zit (tot 25% boven de armoedegrens telt 1.2 miljoen Nederlanders. En die zullen juist moeite hebben met de hogere brandstofprijzen.
Klopt, het blijft natuurlijk een probleem. Waarbij het wel zo is dat je op de armoedegrens best rond kunt komen als je enigszins met geld om kunt gaan (wat helaas voor veel mensen lastig is omdat ze het gewoon echt niet kunnen)
Een lagere wegenbelasting is fijn, maar oudere, kleinere auto's zullen dat een stuk minder merken verwacht ik dan de nieuwere, vaak zwaardere en ook de grotere auto's. En wie kunnen zich vaker veroorloven om grotere, zwaardere auto's te rijden die meer geld in de wegenbelasting kosten? Niet die groep.
Yup, maar je kunt natuurlijk wel oudere auto's meer voordelen geven. Alleen willen we dat ook weer niet want dan gaat iedereen weer in oudere auto's rijden ;)
De gedachte dat mensen minder gaan rijden als de benzine duur is, volgens mij is dat ook nog nooit aangetoond :+
Dat is wel aangetoond, alleen de impact is heel beperkt. En helaas is ook daarbij de impact het grootst bij de lage inkomens, die op een gegeven moment puur werken om naar het werk te kunnen rijden.

[removed]

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

ASW1 schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:02:
[...]

Daar valt weinig aan te doen, olie halen we uit het buitenland en als die olie duurder is betalen we meer en daalt onze koopkracht. Je kunt het hooguit zo proberen in te richten dat de koopkrachtdaling zo min mogelijk bij de laagste inkomens terecht komt, en dus zoveel mogelijk bij de hogere inkomens.
Ik denk hier ook vooral aan de laagste inkomens (waarbij ik zeker niet ontken dat de midden inkomens hier ook flink door geraakt worden) inderdaad. Ik geef ook aan dat ik wel snap waarom de accijns nu niet wederom verlaagd wordt, want inderdaad, dat zou vooral de dikkere portemonnee verder helpen. Maar zeker de lagere inkomens moeten wel op de één of andere manier hulp krijgen want bij de minste of geringste koopkracht daling raakt voor die mensen de schijt al heel snel de ventilator.
kdekker schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:00:
[...]

Waarom zou je op dit vlak iets van de overheid verwachten?

Dus misschien verwachten we al te snel iets van de overheid?
Ik verwacht niets van de overheid, dat schrijf ik ook al. Zeker niet inzake de discussie die toen in dit topic werd gevoerd. Wat ik uiteraard wél van de overheid verwacht is dat men zich houdt aan de zorgplicht die de overheid nou eenmaal heeft (grondwet). En dat betekent dat men in tijden als dit er alles aan doet om die pijn voor in ieder geval de laagste inkomens (die zonder deze hobby's van Trump al nauwelijks kunnen rond komen) passende hulp krijgen, zodat deze mensen een beetje lucht hebben.

Begrijp me niet verkeerd, als iemand 6-7K per maand verdient en door o.a deze oorlog zijn/haar lasten met een paar honderd euro per maand ziet stijgen vind ik dat ook heel vervelend voor die persoon. Maar bedenk je wel dat iemand in de laagste inkomens groep hooguit een paar tientjes per maand speling heeft, meer écht niet. De schijt raakt de ventilator meteen en hoe langer dat duurt hoe erger we iemand in de problemen brengen, en als iemand schulden opbouwt die niet afgelost kunnen worden draaien wij daar allemaal voor op, maar dan tegen veel meer kosten dan wanneer we die mensen nu gericht gaan helpen.

Hoe men dat precies zou moeten inrichten is ook niet aan mij, maar we huren nu al een paar weken "We zijn aan het kijken". Ik snap dat politici met dat inkomen alle tijd hebben om even rustig na te denken, maar Jan met zijn minimum loontje heeft die tijd absoluut niet en zit inmiddels al in de schulden. Ik vind het e.e.a van die laksheid, dat er zeker na de inval van Rusland in de Oekraïne geen draaiboek klaarligt met evt. te nemen maatregelen etc. laat wel zien hoe ver men vooruit denkt: Helemaal niet.
LordSinclair schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:01:
[...]

Ik was vorige week in Limburg, maar het verbaasde mij er gewoon over hoe duur de tankstations daar hun brandstof aanbieden. Totaal geen prijsvechters. Nee gewoon aan de top van het aanbod in Nederland.
Dan moeten ze ook niet klagen dat mensen de grens over rijden om te tanken.
Ik sprak vd week toevallig weer eens een oom en tante van me. Uiteraard waren ook de brandstofprijzen een onderwerp (als onderdeel van de discussie over deze oorlog) en mijn oom merkte op dat zij (omdat zij krap 15min bij de grens met Duitsland vandaan wonen) waarschijnlijk ergens vorige eeuw voor het laatst in Nederland getankt hebben :+

Ik moest wel een beetje lachen toen ik een artikel tegen kam (volgens mij AD) waarin stond dat mensen die in het buitenland tanken daar officieel in Nederland alsnog accijns voor moeten betalen. Dat kan zo zijn natuurlijk, maar waarom denk je dat mensen over de grens tanken? 8)7 Ik maakte dat punt al eerder en daar komt het wmb toch telkens op terug: Onze overheid gelooft heilig in de marktwerking, maar laat ondertussen aan de lopende band zien totaal geen enkel verstand van marktwerking te hebben |:( Men prijst zichzelf immers behoorlijk uit de markt.
stylezzz schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:20:
[...]
Voorbeeldje : De vlaketunnel in zeeland is dicht wegens grootschalige werkzaamheden. Je kunt nu met korting treinkaartjes kopen om toch in en uit zeeland te komen binnen een 'normale' reistijd. Natuurlijk is het niet voor iedereen werkbaar, voordat je meteen de kaart trekt 'OV is k*t, want mijn aanhanger kan niet mee'.
Waar deze steek voor nodig is weet ik niet, ik heb een aantal keren in dit topic uitgelegd waarom het OV voor veel mensen (waaronder ikzelf) geen realistische optie is. Maar nooit heb ik beweerd dat het OV voor helemaal niemand ooit een optie zou kunnen zijn 8)7

Mijn vraag aan jou is dan nu wel: Hoe zorgen we ervoor dat deze mensen het OV blijven gebruiken in plaats van hun auto als de vlaketunnel weer klaar is?
Morgen 2 stops bij een tankstation te doen, de motor en de auto zijn aan de beurt. Ik heb ff gekeken maar als ik het zo zie is de E5 3 cent per liter in prijs gezakt (2.40/L)tov afgelopen week (2.43/L). Moet zeggen dat dat niet vervelend is, de motor heeft met zijn carburateurs namelijk E5 nodig. Ook E10 lijkt iets te zijn gezakt hier, 2.21/L momenteel. Ik heb nog 2.26/L gezien vd week :)

[ Voor 12% gewijzigd door Destruction op 13-04-2026 23:03 ]

• Honingimker
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-04 23:10
Vanmorgen aan de pomp in Belgie...waar gaat dit heen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7sU0KVWYIyW2VS6NS3rfEaNvzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tCC5YGfRlHta6I0lxaKK9fmO.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Honingimker schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:50:
Vanmorgen aan de pomp in Belgie...waar gaat dit heen?[Afbeelding]
Zo op het timmermans oog helt hij naar rechts..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

En toch, vast geen hele populaire mening alhier, vraag ik me ook niet af of we het niet een stuk groter maken dan het daadwerkelijk is.

Wil je 100 euro meer kwijt zijn per maand, moet je meer dan 200l benzine per maand opstoken, want de prijs is wat minder dan 50ct/l gestegen. Zelfs met een aardige zuipschuit zit je dan op minimaal 2000km per maand, met een gemiddelde auto meer dan 3000km per maand.

Ja, diesel is natuurlijk heel wat serieuzer gestegen, iets van 70 cent per liter, dus meer dan 100 euro per maand extra ben je al kwijt als je gemiddeld zo'n 140l diesel per maand tankt. Maar ook dat is met een beetje normale diesel iets van 2500km per maand.

Dat zijn niet bepaald afstanden die de gemiddelde Nederlander rijdt. Het is zelfs minimaal 2x zoveel: https://www.cbs.nl/nl-nl/...sprestaties-personenautos

Voor de gemiddelde Nederlanders dus nog altijd tientjeswerk per maand. Ja, niemand is gemiddeld, maar je moet het ergens mee doen. Maar als de gemiddelde Nederlander het water écht zo aan de lippen zou staan dat ze dit niet kunnen lijden, had ik andere uitslag in de Tweede Kamer verwacht :Y)

Neemt natuurlijk niet weg dat voor mensen met om welke reden dan ook een laag inkomen, maar veel kilometers die met de auto moeten, dit natuurlijk alsnog een financieel probleem is. Die mogen best geholpen worden. Ik zou zelf zeggen: koppel het aan zorgtoeslag. Da's een prima graadmeter voor wie wel en wie niet een steuntje in de rug mag hebben. Plus het is geen "of je krijgt 100%, of je krijgt 0%" toeslag. Krijg je twee tientjes zorgtoeslag per maand, gefeliciteerd, je krijgt ook 2,50 brandstoftoeslag :+

Jaja, Henk die wel een auto heeft, maar 3 maanden met een tank peut doet krijgt dan evenveel als Jan die 200l per maand opstookt, maar om het nou ook nog kilometerafhankelijk te maken.... Da's wel heul erg socialistisch aan het worden :P

Wat qua stijgende kosten veel "leuker" gaat worden in dit tempo is wat de gasprijs gaat doen in de winter, maar ook: kunstmest. Daar wordt aardgas voor gebruikt. De prijs van kunstmest is nu al 50% hoger dan vorig jaar: https://ycharts.com/indicators/fertilizers_index_world_bank

Ja, die is in '22 ook bizar hoog geweest, en dat merken we nog steeds.

People as things, that’s where it starts.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001

FreakNL

Well do ya punk?

ColeJ schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:25:
[...]

Er wordt nauwelijks genivelleerd. Integendeel.

Ook nu ligt er weer een regeer akkoord wat vooral de rijken rijker maakt.

[ Voor 16% gewijzigd door FreakNL op 13-04-2026 23:51 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@RobinHood Je vergeet even dat dieselrijders dat vooral doen omdat ze veel kilometers maken. 30.000km per jaar is heel normaal voor een diesel. Zit je op 2500km per maand.
Maar een gemiddeld dieseltje doet over het algemeen 1:20 of zuiniger, heb je het over 125 liter diesel, zit je nog onder de 100 euro extra per maand.

Gasprijs gaat nog wat worden idd, ik denk dat er net als in '22 weer mensen zullen zijn die in een steenkoud huis verblijven en van ellende 's avonds al heel vroeg in bed liggen. Ik heb in '22 de dans kunnen ontspringen met een vast contract van 3 jaar dat toen net een halfjaar oud was, komende winter komt het op de warmtepomp en de zonnepanelen aan.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Vriendin keek ook al naar een kleine EV, ik heb even de afschrijving etc erbij gepakt en ze zag ook al snel in dat ze jaar crisis nodig had om de afschrijving goed te maken tov haar Dacia Duster.
Bewuster rijden (ik rij 20% zuiniger dan haar maar dat wil ze niet horen, of wilde) en wat vaker de fiets pakken maakt een stijging van de prijs met 30% op afstanden tot 15 km enkele reis beheersbaar.
Voor beroepsverkeer is het natuurlijk anders.

Wat mij opviel was een idee van de Tweede Kamer om juist de MRB te korten, maar daar bevoordeel je dus toch juist de mensen met 2+ auto's en weinig rijden? Die redenering snap ik echt niet.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

franssie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 00:08:
Wat mij opviel was een idee van de Tweede Kamer om juist de MRB te korten, maar daar bevoordeel je dus toch juist de mensen met 2+ auto's en weinig rijden? Die redenering snap ik echt niet.
Daar moet je echt een glijdende schaal voor invoeren (hoe lichter de auto, hoe meer de korting). Maar ik snapte hem ook niet helemaal... (het punt dat reiskostenvergoeding niet de oplossing is, dat had ik ook al bedacht, want niet iedereen krijgt nu al die 23ct/km die belastingvrij is...)

• kdekker
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:47:
[...]

Daar moet je echt een glijdende schaal voor invoeren (hoe lichter de auto, hoe meer de korting). Maar ik snapte hem ook niet helemaal... (het punt dat reiskostenvergoeding niet de oplossing is, dat had ik ook al bedacht, want niet iedereen krijgt nu al die 23ct/km die belastingvrij is...)
Dat snap ik ook niet helemaal. Twee lichte auto's kunnen gewoon meer vervuilen dan 1 grote. Gewoon uitstoot optellen voor aanwezige voertuigen binnen een gezin (of zoals je wilt: fiscale partners) en dan eerlijk afrekenen.

Maar eigenlijk maken we ons druk om iets onbenulligs, zoals anderen ook al betogen. Tientjeswerk. Wat alsnog pittig kan zijn. Goede reden om met roken te stoppen? Oid.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

kdekker schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:05:
[...]

Dat snap ik ook niet helemaal. Twee lichte auto's kunnen gewoon meer vervuilen dan 1 grote. Gewoon uitstoot optellen voor aanwezige voertuigen binnen een gezin (of zoals je wilt: fiscale partners) en dan eerlijk afrekenen.
Omdat de zwaardere auto's over het algemeen duurder zijn, en dus minder snel door de minder bedeelden gekocht worden. Je voorkomt dan dat vooral de mensen die het het minst nodig hebben er het meest van profiteren.
Maar eigenlijk maken we ons druk om iets onbenulligs, zoals anderen ook al betogen. Tientjeswerk. Wat alsnog pittig kan zijn. Goede reden om met roken te stoppen? Oid.
Ja, dit... Het is serieus mijn grootste irritatiepunt, mensen die klagen dat alles zo duur geworden is, terwijl ze even een sigaret opsteken...

• kdekker
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:20:
[...]

Omdat de zwaardere auto's over het algemeen duurder zijn, en dus minder snel door de minder bedeelden gekocht worden. Je voorkomt dan dat vooral de mensen die het het minst nodig hebben er het meest van profiteren.
Dat is een loflijk streven, maar best lastig vast te stellen wie het meest nodig heeft. de overheid kent alleen maar 'grote' maatregelen. En volgens strak omlijnde regels. Geen maatwerk of compassie. De overheid is niet echt het meest geschikte instituut om dit soort problemen op te lossen (denk aan WMO, belastingdienstaffaire). Maar goed, bij gebrek aan een alternatief, is het vaak de overheid waarnaar gekeken wordt. Maar algemeen accijns verlagen, of dat nu MRB of brandstofaccijns is, lijkt me echt een slecht plan.Weer 1000'den manuren ambternarij verstoken. Alsof dat gratis is.

Je kunt voor een appel en een ei een loodzware ouwe bak kopen. Dus minder te besteden wil nog niet zeggen dat er geen loodzware bak gereden wordt. Juist de kleine auto's zijn naar verhouding belachelijk duur (10+ jaar oud, en dan nog op amper 50% van de oorspronkelijke nieuwprijs).
[...]

Ja, dit... Het is serieus mijn grootste irritatiepunt, mensen die klagen dat alles zo duur geworden is, terwijl ze even een sigaret opsteken...
Ik zei het als knipoog met een serieuze ondertoon. Overigens wordt er ook door mensen die (erg) krap hebben, nog volop gerookt (en andere onlogische dingen, die niet perse goedkoop zijn). Ik denk dat de oorzaak, ondanks dat ons land welvarend is, een algemene ontevredenheid is. En daar zullen er vast zijn die echt moeite hebben met rondkomen, maar dat zijn doorgaans niet de meest vocale klagers.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

kdekker schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:16:
[...]
Dat is een loflijk streven, maar best lastig vast te stellen wie het meest nodig heeft. de overheid kent alleen maar 'grote' maatregelen. En volgens strak omlijnde regels. Geen maatwerk of compassie. De overheid is niet echt het meest geschikte instituut om dit soort problemen op te lossen (denk aan WMO, belastingdienstaffaire). Maar goed, bij gebrek aan een alternatief, is het vaak de overheid waarnaar gekeken wordt. Maar algemeen accijns verlagen, of dat nu MRB of brandstofaccijns is, lijkt me echt een slecht plan.Weer 1000'den manuren ambternarij verstoken. Alsof dat gratis is.
Daarom denk ik ook dat op dit moment het enige wat de overheid kan doen is niets. Wat je ook doet, er zijn mensen die er van profiteren die het niet perse nodig hebben. En er zijn mensen die geraakt worden als je niets doet. Maar met niets doen bespaar je in ieder geval geld van onnodige onderzoeken :P

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Vanochtend 2 uur gedaan over Rotterdam- Amsterdam..
Die benzine is nog veel te goedkoop :+

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

FreakNL schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:14:
Vanochtend 2 uur gedaan over Rotterdam- Amsterdam..
Die benzine is nog veel te goedkoop :+
Op de fiets gegaan? :D (geen idee wat de afstand zou zijn als je fiets tussen Amsterdam en Rotterdam eerlijk gezegd...)

Maar dat was mijn reactie ook toen ik vanmorgen om 7 uur hoorde dat er al een uur vertraging was op de A7 in Noord-Holland door een ongeluk...

• squashedraven
het kan nog erger momenteel staat er standaard elke dag een file bij Assen of all places.
Keren dat ik daar in de file heb gestaan is op 1 hand te tellen maar sinds vorige week dagelijkse kost.
(ze hebben aan beide kanten een rijstrook afgesloten vanwege kapot wegdek maar er is geen geld voor reparatie)

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:34:
[...]

Op de fiets gegaan? :D (geen idee wat de afstand zou zijn als je fiets tussen Amsterdam en Rotterdam eerlijk gezegd...)
Ruim drie uur met de fiets, weet ik uit eigen ervaring :) Dus filerijden is alsnog sneller.

[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 14-04-2026 10:37 ]

March of the Eagles

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:17

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

RobinHood schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:42:
En toch, vast geen hele populaire mening alhier, vraag ik me ook niet af of we het niet een stuk groter maken dan het daadwerkelijk is.

Wil je 100 euro meer kwijt zijn per maand, moet je meer dan 200l benzine per maand opstoken, want de prijs is wat minder dan 50ct/l gestegen. Zelfs met een aardige zuipschuit zit je dan op minimaal 2000km per maand, met een gemiddelde auto meer dan 3000km per maand.

Ja, diesel is natuurlijk heel wat serieuzer gestegen, iets van 70 cent per liter, dus meer dan 100 euro per maand extra ben je al kwijt als je gemiddeld zo'n 140l diesel per maand tankt. Maar ook dat is met een beetje normale diesel iets van 2500km per maand.

Dat zijn niet bepaald afstanden die de gemiddelde Nederlander rijdt. Het is zelfs minimaal 2x zoveel: https://www.cbs.nl/nl-nl/...sprestaties-personenautos

Voor de gemiddelde Nederlanders dus nog altijd tientjeswerk per maand. Ja, niemand is gemiddeld, maar je moet het ergens mee doen. Maar als de gemiddelde Nederlander het water écht zo aan de lippen zou staan dat ze dit niet kunnen lijden, had ik andere uitslag in de Tweede Kamer verwacht :Y)

Neemt natuurlijk niet weg dat voor mensen met om welke reden dan ook een laag inkomen, maar veel kilometers die met de auto moeten, dit natuurlijk alsnog een financieel probleem is. Die mogen best geholpen worden. Ik zou zelf zeggen: koppel het aan zorgtoeslag. Da's een prima graadmeter voor wie wel en wie niet een steuntje in de rug mag hebben. Plus het is geen "of je krijgt 100%, of je krijgt 0%" toeslag. Krijg je twee tientjes zorgtoeslag per maand, gefeliciteerd, je krijgt ook 2,50 brandstoftoeslag :+

Jaja, Henk die wel een auto heeft, maar 3 maanden met een tank peut doet krijgt dan evenveel als Jan die 200l per maand opstookt, maar om het nou ook nog kilometerafhankelijk te maken.... Da's wel heul erg socialistisch aan het worden :P

Wat qua stijgende kosten veel "leuker" gaat worden in dit tempo is wat de gasprijs gaat doen in de winter, maar ook: kunstmest. Daar wordt aardgas voor gebruikt. De prijs van kunstmest is nu al 50% hoger dan vorig jaar: https://ycharts.com/indicators/fertilizers_index_world_bank

Ja, die is in '22 ook bizar hoog geweest, en dat merken we nog steeds.
Je hebt helemaal gelijk - brandstof is emotie. Mensen die rustig uren omrijden om goedkoper te tanken en zich niet realiseren zo tijd + geld kwijt te zijn, gewoon, voor het gevoel.

Die andere aspecten zijn veel ingrijpender, maar minder direct zichtbaar. Ja, gasprijs wel, maar buiten dat, allemaal indirect. Transport, plastics of zoals je stelt bemesting, komt allemaal mee in consumptie van allerlei goederen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:10
RobinHood schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:42:
Los van dat, denken wij ook nog een beetje aan de uitvoerbaarheid? Ik bedoel de belastingdiens heeft al jaren nodig om een 0% BTW categorie voor groente en fruit te implementeren, en een hele nieuwe toeslag optuigen dat zou wel met een aantal weken moeten kunnen? Dat is niet echt realistisch.

IMHO is acijnsverlaging or een MRB aanpassing het enige wat je min of minder makkelijk kunt doorveoren zonder ingrepend systemen aan te hoeven passen. We hebben niets aan nog weer een inkomensafhankelijke regeling die je nooit meer afgeschaft krijgt als hij eenmaal is ingevoerd.

Dus het is kiezen tussen twee kwaden, of niets doen en we moeten het zelf maar even oplossen, of een maatregel die heel veel geld kost en voornamelijk de verkeerde doelgroep bereikt. Dan kies ik op dit moment liever even voor het eerste en laat de gemeentes maar alvast weer de energietoeslag uit het archief halen voor aankomende winter daar heb je als samenleving denk ik meer aan.

HD4Life @ Full-HD

• sdk1985
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:25:
[...]

Daarom denk ik ook dat op dit moment het enige wat de overheid kan doen is niets. Wat je ook doet, er zijn mensen die er van profiteren die het niet perse nodig hebben. En er zijn mensen die geraakt worden als je niets doet. Maar met niets doen bespaar je in ieder geval geld van onnodige onderzoeken :P
Economisch gezien snijdt dit geen hout. De mensen die het niet nodig hebben zullen alsnog hun geld anders besteden. Iets at altijd impact heeft op de lokale economie, (vrijwel) niemand heeft immers onbeperkte koopkracht. Het extra geld dat nu naar duurdere olie gaat, gaat andere landen dus de taart in Nederland zelf wordt kleiner. Retail en dienstverlening krijgen de klappen. 'Die nieuwe barbeque bij de gamma doen we dit jaar toch maar even niet'. Ook de minima gaan daar uiteindelijk de nadelen van ondervinden omdat er simpelweg een kleinere taart is om van mee te eten.

Accijns verlaging blijft de meest logische actie, zeker aangezien er nu meer inkomsten dan verwacht zijn (hogere BTW) en een accijnsverlaging de overheidsbegroting dus niet negatief hoeft te beïnvloeden. De bekende sigaar uit eigen doos. Wanneer het verschil in prijs per liter met buurlanden afneemt dan kun je als overheid tevens tot 1 miljard terugwinnen, puur omdat momenteel BTW én accijns weglekken.

TNO zich beter zich niet proberen te bemoeien met een economische kwesties en het bij technische zaken houden, economie hebben ze overduidelijk geen kaas van gegeten.

[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 14-04-2026 11:31 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:34:
[...]

Maar dat was mijn reactie ook toen ik vanmorgen om 7 uur hoorde dat er al een uur vertraging was op de A7 in Noord-Holland door een ongeluk...
Ik ben zelf grote voorstander van OV. Zo peins ik er bijvoorbeeld niet over om naar Schiphol met de auto te gaan… Of naar bijvoorbeeld het Ziggo Dome… Of Utrecht Centrum. Dat doe ik allemaal met de trein. En in Rotterdam doe ik ook alles met OV en voornamelijk fiets.

Helaas moest ik in buitengebied Amsterdam zijn en dat is dan ook tegen de twee uur vanaf hier. Dat was sneller geweest maar ik had ook gereedschap mee dus was niet echt een optie…. En net op de terugweg was het “maar” 100 minuten.

Ik ben voorlopig weer klaar ermee overigens haha, ik haat forensen

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:39
Het kabinet komt met een steunpakket, maar brandstof wordt niet goedkoper.
https://nos.nl/artikel/26...ar-benzine-niet-goedkoper

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
gerritjan schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:37:
Het kabinet komt met een steunpakket, maar brandstof wordt niet goedkoper.
https://nos.nl/artikel/26...ar-benzine-niet-goedkoper
Helemaal prima. Zal er zelf geen euro van zien, maar dat geld wordt zo beter besteed dan een algehele accijnsverlaging.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:59
_JGC_ schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:13:
[...]

Helemaal prima. Zal er zelf geen euro van zien, maar dat geld wordt zo beter besteed dan een algehele accijnsverlaging.
Ik zie het niet eigenlijk. Dit is vooral minder geld binnenhalen. Immers verlaging belastingen etc.
Met een accijnsverlaging had je ook weer meer geld binnen kunnen halen. Immers, geld dat nu over de grens verdwijnt aan tanken en boodschappen kan best terug komen.
Zo wil het kabinet hogere reiskostenvergoedingen voor werknemers -
Leuk, maar lang niet alle werknemers krijgen dit.
en een halvering van de motorrijtuigenbelasting voor grijze kentekens (vaak kleine ondernemers met een bestelbus)
maar ook voor Ford F150 en Dodge RAM.
Ook komt er 50 miljoen om de armste huishoudens te steunen
Ben benieuwd hoe en wie.Er leven schijnbaar 500k ónder de armoedegrens> Dan is 50miljoen €100 pp.. :+
en wordt extra geld uitgetrokken voor het isoleren van huizen.
Maar waar komt dat geld terecht? Bij de pandjesbazen? In de vorm van een subsidie bij aanschaf, waar armen sowieso geen geld voor hebben?

3600Wp@ zuid

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik zie voornamelijk bedrijfsmaatregelen. Weinig op de persoon.
50m om de aller armsten te helpen.

Maar geen prijs plafonds etc.
En zeker als buurlanden wel de brandstof goedkoop blijft krijgen we alleen maar meer tank tourisme. Wat de staat ook geld kost.

Hogere prijzen betekenen ook hogere BTW afdracht richting de staatskas. Dat tarief aanpassen.
Of ook maximale tarieven afspreken.

Alleen zeggen dat je met t busje van je baas minder wegenbelasting hoeft te betalen is leuk voor de VVD achterban. Maar de normale mens wint er niks mee.

Met als subsidies op warmtepompen en isoleren. Het geld is er simpelweg niet. + Wegvallen PV voor degenen die dat wel hebben. Dat samen + de oorlog en gasprijs gaat financieel 2027 een heel interessant jaar worden.

• squashedraven
Bedrijven hebben minder kosten voor transport (lagere mrb) dus hoeven zij de prijzen minder te verhogen om dezelfde marge te behouden. De consument profiteert hier dus ook van

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:55
squashedraven schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:32:
Bedrijven hebben minder kosten voor transport (lagere mrb) dus hoeven zij de prijzen minder te verhogen om dezelfde marge te behouden. De consument profiteert hier dus ook van
Of bedrijven rekenen de kosten alsnog door waardoor ze nog meer winst maken. :+

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:59
Wauw.. die €80 per maand wordt €40 per maand.

uitgesmeerd over 80 klanten. Iedere klant 50 cent korting _/-\o_

Als je meer auto's hebt, heb je ook een veelvoud aan klanten /orders etc :+ Dus ik zie de 'winst' niet heel veel groter worden voor een klant :P behalve als iemand 1 maand alléén die klant aandoet. €40 korting van de hovenier op je nieuwe achtertuin van €4000-€10000 :P

[ Voor 15% gewijzigd door GAIAjohan op 14-04-2026 21:38 ]

3600Wp@ zuid

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Als een product (aardappels) een negatieve prijs heeft wordt een zak friet alsnog een bak duurder.. heb allemaal niet het gevoel dat het nou zoveel uitmaakr.
Mensen blijven duur. Die blijf je houden. Dus worden diensten en producten ons overnemen en de robots betaalbaar zijn.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:52

The Zep Man

🏴‍☠️

Dat klinkt als (is niet) "trickle down", wat in de praktijk niet werkt. Bedrijven zullen dit zien als een goede reden zien om hun operationele kosten te verlagen, maar niet hun prijzen. Het prijsverschil voor een ondernemer is zichtbaar. Het prijsverschil verspreidt over alle klanten is insignificant.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

FreakNL schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:28:
[...]

Ik ben zelf grote voorstander van OV. Zo peins ik er bijvoorbeeld niet over om naar Schiphol met de auto te gaan… Of naar bijvoorbeeld het Ziggo Dome… Of Utrecht Centrum. Dat doe ik allemaal met de trein. En in Rotterdam doe ik ook alles met OV en voornamelijk fiets.

Helaas moest ik in buitengebied Amsterdam zijn en dat is dan ook tegen de twee uur vanaf hier. Dat was sneller geweest maar ik had ook gereedschap mee dus was niet echt een optie…. En net op de terugweg was het “maar” 100 minuten.

Ik ben voorlopig weer klaar ermee overigens haha, ik haat forensen
Tijd die je (extra) in het OV zit kun je niet aan jezelf of aan werk besteden. Klinkt kleinzielig maar dat is ook 'vermogen' wat je weggooit. Het OV zou in theorie een geweldige oplossing zijn, maar dat is het al meer dan 20 jaar niet meer en ik heb écht wat kilometers in het OV afgelegd om tot die mening te komen.

Mijn oplossing is zuiniger rijden. Met die benzineauto die we nog hebben, maar ook vaker de motor pakken en als ik dat dan doe ook vaak de kleinere motor die in mijn geval op 1 liter vier keer zo ver komt als de auto. Soms tank ik inderdaad ook nog over de grens maar daar doe ik ook al jaren boodschappen dus zo'n enorme stap is dat ook niet.

Ik denk dat het alleen maar erger gaat worden met de brandstofprijzen nu deze oorlog alleen maar lijkt te escaleren, maar tegelijkertijd denk ik wel te begrijpen dat de overheid klem zit. Ik denk dat dit het soort maatregelen zijn waarvan op zijn hoogst achteraf gezegd zou kunnen worden 'ze kozen de moeilijk maar wel de meest juiste route' maar momenteel maken ze zich er niet populair mee. Als deze situatie echt nog jaren voortduurt ís er ook gewoon meer geld nodig om het langer uit te zingen dus moeten ze niet al hun kruit nu verschieten.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

HTT-Thalan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:02:
Tijd die je (extra) in het OV zit kun je niet aan jezelf of aan werk besteden.
Het ligt een beetje aan het werk, of je in de trein 1e klas kan reizen (voor zolang dat nog bestaat), en hoe lang je kan reizen zonder over te stappen. In de 2e klas tijdens de spits (dus de massa)? No way. Sardientjes in blik werken niet.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

The Zep Man schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:12:
[...]
Het ligt een beetje aan het werk, of je in de trein 1e klas kan reizen (voor zolang dat nog bestaat), en hoe lang je kan reizen zonder over te stappen. In de 2e klas tijdens de spits (dus de massa)? No way. Sardientjes in blik werken niet.
Definieer tijd aan jezelf besteden.... Ik vond het juist altijd heerlijk met het OV te gaan, audioboek op en lekker wegdromen met een boek. Dat lukt me niet in de auto.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Wailing_Banshee schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:35:
Definieer tijd aan jezelf besteden.... Ik vond het juist altijd heerlijk met het OV te gaan, audioboek op en lekker wegdromen met een boek. Dat lukt me niet in de auto.
Audioboek gaat bij mij prima in de auto. Ik bespaar liever reistijd zodat ik tijd aan mijzelf en het werk elders flexibeler kan besteden. Voor veel van de bestemmingen waar ik heen reis verdubbelt het OV mijn reistijd. Door het onregelmatige en incidentele reizen wat dan tijdens de spits moet zijn, werken OV-kortingsproducten ook nog eens minder effectief. Het OV is niet zozeer goedkoop (en ook die prijs stijgt). Ik zit in de luxe positie dat wanneer ik met de auto reis ik veelal de spits en drukke wegen kan vermijden. Dat weegt voor mij ook mee.

Om terug te komen om brandstofprijzen (waar het over gaat in dit topic): wanneer tijd als geld wordt gezien, dan zou voor mij de brandstofprijs meer van 3 EUR/liter moeten worden voordat het OV interessant wordt om te overwegen. En zelfs dan is het alleen nog maar een overweging, niet meteen een (volledige) overstap.

[ Voor 18% gewijzigd door The Zep Man op 15-04-2026 10:59 ]

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:33
Het openbaar vervoer is over het algemeen duurder dan autorijden. Wij zijn met zijn tweeën en ik heb gezien dat een retourtje met de trein voor ons bijna € 50 zou kosten in de tweede klas (vol tarief). Met mijn zuinige Toyota Aygo, die gemiddeld 3,5 l per 100 km verbruikt, en een benzineprijs bij de Makro van € 2,174 vandaag, ben ik veel goedkoper uit. Ik zet hem op de cruisecontrol en rijd ontspannen naar onze bestemming. :)

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• squashedraven
The Zep Man schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:53:
[...]

Dat klinkt als (is niet) "trickle down", wat in de praktijk niet werkt. Bedrijven zullen dit zien als een goede reden zien om hun operationele kosten te verlagen, maar niet hun prijzen. Het prijsverschil voor een ondernemer is zichtbaar. Het prijsverschil verspreidt over alle klanten is insignificant.
Het is dan ook om te voorkomen dat de prijzen significant verder omhoog gaan.

• stylezzz
  • Nu online
[...]

Tijd die je (extra) in het OV zit kun je niet aan jezelf of aan werk besteden. Klinkt kleinzielig maar dat is ook 'vermogen' wat je weggooit. Het OV zou in theorie een geweldige oplossing zijn, maar dat is het al meer dan 20 jaar niet meer en ik heb écht wat kilometers in het OV afgelegd om tot die mening te komen.

Mijn oplossing is zuiniger rijden. Met die benzineauto die we nog hebben, maar ook vaker de motor pakken en als ik dat dan doe ook vaak de kleinere motor die in mijn geval op 1 liter vier keer zo ver komt als de auto. Soms tank ik inderdaad ook nog over de grens maar daar doe ik ook al jaren boodschappen dus zo'n enorme stap is dat ook niet.

Ik denk dat het alleen maar erger gaat worden met de brandstofprijzen nu deze oorlog alleen maar lijkt te escaleren, maar tegelijkertijd denk ik wel te begrijpen dat de overheid klem zit. Ik denk dat dit het soort maatregelen zijn waarvan op zijn hoogst achteraf gezegd zou kunnen worden 'ze kozen de moeilijk maar wel de meest juiste route' maar momenteel maken ze zich er niet populair mee. Als deze situatie echt nog jaren voortduurt ís er ook gewoon meer geld nodig om het langer uit te zingen dus moeten ze niet al hun kruit nu verschieten.
Probleem is vooral dat er nu reeds korting op de accijns is. Nog meer korting kost klauwen met geld, en komt ook bij de mensen terecht die het niet nodig hebben. Daarnaast komt er ook weer een tijd dat de olieprijs weer naar normale niveau's terug gaat.... En het is dan een soort politieke zelfmoord om die korting dan er weer af te halen. We praten 40 jaar later nog over het kwartje van kok....

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Tijd die je in de auto zit kun je al helemaal niet aan jezelf besteden..

Mijn oplossing is niet zuiniger rijden, maar vooral minder rijden.

Ik heb sinds mijn vorige beurt in juli al 15k gereden, dat is mij al veel te veel...

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Van der Berg schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:59:
Het openbaar vervoer is over het algemeen duurder dan autorijden. Wij zijn met zijn tweeën en ik heb gezien dat een retourtje met de trein voor ons bijna € 50 zou kosten in de tweede klas (vol tarief). Met mijn zuinige Toyota Aygo, die gemiddeld 3,5 l per 100 km verbruikt, en een benzineprijs bij de Makro van € 2,174 vandaag, ben ik veel goedkoper uit. Ik zet hem op de cruisecontrol en rijd ontspannen naar onze bestemming. :)
Dat is natuurlijk geen eerlijke vergelijking.

Bovendien zijn autokosten meer dan alleen je benzine.

Ik vind de trein overigens helemaal niet zo duur in Nederland en ik vind dat geroeptoeter altijd maar een beetje meehuilen met de wolven. Kijk nou eens wat er allemaal moet gebeuren om zo'n apparaat te laten rijden?

Mag/kan het goedkoper? Zeker, wmb wel, maar dan moeten we ook accepteren dat er meer overheidsgeld bij moet.. Het is niet dat de NS nu woekerwinsten maakt over onze rug.

Ik geloof overigens best dat het allemaal iets efficienter kan (in elk bedrijf zijn er verbeteringen toe te passen) maar het is echt niet zo dat de prijs van een kaartje dan door de helft gaat..

Dat gelul altijd over duur OV.. Jezelf verplaatsen is nu eenmaal duur... Heck, het leven is duur...

Ik kijk overigens ook helemaal niet naar prijs, die 2 of 3 keer per jaar dat ik naar Amsterdam ga, ga ik toch niet met mijn auto lopen kutten daar? (of 15 tot 20 keer als je Schiphol meetelt)...

Als je structureel met OV moet (bijvoorbeeld naar je werk) dan is het een ander verhaal natuurlijk, dan ga je zeker wel naar prijs kijken.. Maar dan ga je natuurlijk weer met een kortingsproduct werken..

[ Voor 45% gewijzigd door FreakNL op 15-04-2026 09:29 ]

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:12
Weekend vrij 1e klas kost € 49,95 p.m.

Goedkoper wordt het niet voor mij. Ja ok, 2e klas, maar dan zit je tussen het plebs :+

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:49
stylezzz schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:01:
[...]

Probleem is vooral dat er nu reeds korting op de accijns is. Nog meer korting kost klauwen met geld, en komt ook bij de mensen terecht die het niet nodig hebben. Daarnaast komt er ook weer een tijd dat de olieprijs weer naar normale niveau's terug gaat.... En het is dan een soort politieke zelfmoord om die korting dan er weer af te halen. We praten 40 jaar later nog over het kwartje van kok....
wat is er zo erg aan dat het terecht komt " bij mensen die het niet nodig hebben"? verlaging van de accijns zal het meeste bij werkende terecht komen. Misschien kunnen die hogere kosten wel dragen(door er wat anders voor te laten), maar het idee dat slecht is dat iemand misschien eens voordeel heeft bij minder belasting betalen....

De kosten, zeker als je diesel rijd, zijn echt bizar gestegen. Ik heb er een oude twingo op LPG bijgekocht, daar doe ik nu de meeste kilometers mee. Als we als gezin weggaan, pakken we de grote auto.

• stylezzz
  • Nu online
Bouke-p schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:03:
[...]

wat is er zo erg aan dat het terecht komt " bij mensen die het niet nodig hebben"? verlaging van de accijns zal het meeste bij werkende terecht komen. Misschien kunnen die hogere kosten wel dragen(door er wat anders voor te laten), maar het idee dat slecht is dat iemand misschien eens voordeel heeft bij minder belasting betalen....

De kosten, zeker als je diesel rijd, zijn echt bizar gestegen. Ik heb er een oude twingo op LPG bijgekocht, daar doe ik nu de meeste kilometers mee. Als we als gezin weggaan, pakken we de grote auto.
Tsjah, dat is het hedendaagse topic. Nivelleren.... hoe help je de mensen die het juist nodig hebben. De sterkste schouders kunnen de zwaarste last hebben. Toch?

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:18
[...]

wat is er zo erg aan dat het terecht komt " bij mensen die het niet nodig hebben"?
Als je arme mensen wil helpen, is het verlagen van accijns voor iedereen gewoon erg dom.

Als je iets wil doen tegen hoge benzineprijzen, idem ditto. Met het verlagen van de prijzen heb je een minder stimulans om minder/zuiniger te rijden. Er is gewoon schaarste, daarom moeten we ook de vraag wat verminderen. Favoriete uitspraak van economen, de beste oplossing tegen een hoge prijs, is een hoge prijs.

Het is gewoon een ongerichte, ineffectieve maatregel. Dat soort cadeautjes moeten we echt van af als maatschappij. Het geld moet ergens vandaan komen. Dus als je dit doet, wordt het gewoon ergens anders weer vandaan gehaald of bezuinigd (wat we ook niet willen).

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:03

Maasluip

Kabbelend watertje

Dennis1812 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:28:
Ik zie voornamelijk bedrijfsmaatregelen. Weinig op de persoon.
50m om de aller armsten te helpen.

Maar geen prijs plafonds etc.
En zeker als buurlanden wel de brandstof goedkoop blijft krijgen we alleen maar meer tank tourisme. Wat de staat ook geld kost.
Bedrijven hebben weinig keus, distributie moet blijven draaien bijvoorbeeld, anders zijn de supermarkten leeg. Die bedrijven met hogere kosten opzadelen betekent dat dat doorgerekend wordt aan de consument en dan krijgt iedereen het lastiger want de consument heeft geen alternatief.

Voor privétransport is er meestal wel een alternatief. Mensen die 100 km van hun werk wonen, dat moet je niet willen. Mensen die voor 2 km de auto nemen, dat moet je niet willen.
Een prijsplafond op benzine terwijl het aanbod schaars is zorgt niet voor een vermindering van vraag en draagt daarmee niet bij aan een oplossing voor die schaarste. Dus die prijzen zullen dan hoog blijven en waarschijnlijk nog hoger worden.

Ja, ik weet dat het voor individuele gevallen veel genuanceerder is dan dit, maar als je naar het algemene nut kijkt dan is een prijsplafond niet iets wat je moet doen.

Signatures zijn voor boomers.

• ASW1
[...]

wat is er zo erg aan dat het terecht komt " bij mensen die het niet nodig hebben"?
Dat is op zich niet erg, maar doe dan gewoon niks, dat scheelt ook uitvoeringskosten.
Het idee van dit soort maatregelen is hulp voor mensen die anders in de problemen komen.
Elke maatregel die je neemt kost geld dat ergens anders vandaan moet komen.
Als het niet daar komt waar je wilt dan ben je alleen maar aan het rondpompen met een flinke overhead erover.

[ Voor 4% gewijzigd door ASW1 op 15-04-2026 11:08 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Maasluip schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:54:
[...]

Bedrijven hebben weinig keus, distributie moet blijven draaien bijvoorbeeld, anders zijn de supermarkten leeg. Die bedrijven met hogere kosten opzadelen betekent dat dat doorgerekend wordt aan de consument en dan krijgt iedereen het lastiger want de consument heeft geen alternatief.

Voor privétransport is er meestal wel een alternatief. Mensen die 100 km van hun werk wonen, dat moet je niet willen. Mensen die voor 2 km de auto nemen, dat moet je niet willen.
Een prijsplafond op benzine terwijl het aanbod schaars is zorgt niet voor een vermindering van vraag en draagt daarmee niet bij aan een oplossing voor die schaarste. Dus die prijzen zullen dan hoog blijven en waarschijnlijk nog hoger worden.

Ja, ik weet dat het voor individuele gevallen veel genuanceerder is dan dit, maar als je naar het algemene nut kijkt dan is een prijsplafond niet iets wat je moet doen.
Die bedrijven die nu al personeelstekort hebben krijgen alleen maar meer tekort als reizen naar werk te duur wordt. Zeker als we alles blijven centraliseren.
In een tijd dat we minder moeten reizen is juist decentralisatie een goed idee.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

FreakNL schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:18:
[...]

Tijd die je in de auto zit kun je al helemaal niet aan jezelf besteden..

Mijn oplossing is niet zuiniger rijden, maar vooral minder rijden.

Ik heb sinds mijn vorige beurt in juli al 15k gereden, dat is mij al veel te veel...
Dat is voor mij geen optie, ben rij instructeur ;-) maar prive rijden we de bulk elektrisch dus dat scheelt echt bakken met geld met de zonnepanelen die we hebben. Motorrijden blijf ik voorlopig gewoon doen en dat beeld zie ik op straat ook. Evenals mensen die nog steeds druistig wegrijden en op rood licht af komen gassen. Blijkbaar hebben we het dus nog niet zwaar genoeg.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Dennis1812 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:37:
[...]

Die bedrijven die nu al personeelstekort hebben krijgen alleen maar meer tekort als reizen naar werk te duur wordt. Zeker als we alles blijven centraliseren.
In een tijd dat we minder moeten reizen is juist decentralisatie een goed idee.
Decentraliseren hebben ze in de jaren '80 al eens geprobeerd. Dat is al lang weer grotendeels ongedaan gemaakt. Daarom werken opmerkingen als "dichter bij je werk gaan wonen" ook niet, mensen willen (gemiddeld gesproken) niet weg waar ze zich lekker voelen, alleen maar om hun werk. En daarbij, decentralisatie werkt eigenlijk alleen bij kantoorbanen en daar heb je een veel betere optie voor: thuiswerken...

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Kijkend naar mijn functie wordt er juist door het ministerie aangestuurd op centralisatie. Minder en minder meldkamers.

Hierdoor wordt de reisafstand groter en groter. En de vijver waarin je vist voor personeel is ook steeds beperkter.
Thuiswerken overigens geen optie.

Sowieso begrijp ik niet dat er vanuit de overheid niet meer druk komt op (verplicht) thuiswerken. Hiermee kan veel brandstof bespaard worden.
Enerzijds van iedereen die thuis blijft. En ook iedereen die normaal in de file staat heeft nu een lager brandstofverbruik.
Immers kan je zonder file rustig op de cruise control doorrijden.
Dat was het fijne aan corona.

• stylezzz
  • Nu online
Dennis1812 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:14:
Kijkend naar mijn functie wordt er juist door het ministerie aangestuurd op centralisatie. Minder en minder meldkamers.

Hierdoor wordt de reisafstand groter en groter. En de vijver waarin je vist voor personeel is ook steeds beperkter.

Sowieso begrijp ik niet dat er vanuit de overheid niet meer druk komt op (verplicht) thuiswerken. Hiermee kan veel brandstof bespaard worden.
Enerzijds van iedereen die thuis blijft. En ook iedereen die normaal in de file staat heeft nu een lager brandstofverbruik.
100% eens. Maak van thuiswerken gewoon een recht, en laat het niet over aan het bedrijfsleven zelf. Behalve een stukje financiële/milieu winst in de vorm van minder brandstofgebruik/uitstoot is het ook nog eens een mooi instrument om de filezwaarte te beteugelen.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Van der Berg schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:59:
Zoals @FreakNL ook al opmerkt houden je auto kosten niet op bij alleen brandstof. Als je alles meerekent, hoe kom je dan uit?

* Destruction heeft die berekening een keer gemaakt. Ik overwoog toen heel serieus mijn auto weg te doen (die moest sowieso weg) en dan al dan niet tijdelijk zonder auto te doen. Omdat voor veel van mijn bestemmingen geldt dat er helemaal geen OV beschikbaar is (dus al zou ik het willen, het kan niet) zou ik OV gebruik ook vaak met een taxi moeten combineren. Uit mijn hoofd kwam gebruik van het OV dan uit op bijna een euro per kilometer(!). De auto doe ik toen had kon ik rijden voor 30ct/km ofzo.

Voor een dagje Amsterdam (bij wijze van spreken) lijkt OV me dan juist weer een no-brainer ipv failliet te gaan aan de parkeerkosten aldaar. Voorop gesteld dat je überhaupt een parkeerplek gaat vinden...

Huidige auto doet een 36ct/km. Dat is exclusief afschrijving, maar mijn huidige (privé) auto zou ik om een boom moeten vouwen om nog afschrijving te krijgen. Maar verder zit alles daar dus in (onderhoud, verzekering, MRB, brandstof tegen de huidige prijzen). De oplettende lezer kan dus concluderen dat ik mijn huidige auto bijna 3 keer zou kunnen rijden tegen de prijs van de combinatie OV/Taxi 8)7 En dan laat ik mijn situatie mbt aanhangers nog geheel buiten beschouwing. Mijn auto rijdt vaker mét aanhanger dan zonder en doet daarbij tot nu toe 1:12 gemiddeld (helemaal niet slecht). Maar als ik alle kosten meereken kost bijvoorbeeld dat retourtje Amsterdam mij heel wat meer dan die 50 euro aan brandstof alleen. En dan zou het mij niks verbazen als dat dagje Amsterdam ook nog eens een 50 euro aan parkeergeld zou kosten oid. Nee, dan blijft dat hok lekker thuis :D

@HTT-Thalan Ik denk dat wij ook een beetje vals spelen, jij met je CBF125 en ik met de PS150 :+

@FreakNL "Dat gejank dat OV zo duur is" Als zoveel mensen daar over klagen zal er toch echt wel een kern van waarheid in zitten, denk je zelf ook niet? Als ik met het OV naar mijn broer (40km verderop) wil om een kop koffie te drinken ben ik zeker 40 euro kwijt voor dat retourtje, excl. het stallen van mijn fiets bij het station hier en excl. de busreis vanaf het station daar naar zijn woning. Met de auto rijdt ik all-in heen en weer voor 28 euro. Pak ik de motorfiets of de motorscooter dan neemt het voordeel van eigen vervoer vs OV alleen nog maar verder op. Wil je meer mensen in het OV hebben, dan zul je ervoor moeten zorgen dat het OV dusdanig fors goedkoper wordt dat mensen daar serieus geld op kunnen besparen. Als ik voor een tientje (incl. stallen van de fiets en busreis aldaar) datzelfde retourtje kan doen, laat ik in ieder geval de auto staan en waarschijnlijk ook de motorfiets- en scooter.
stylezzz schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:29:
[...]

Tsjah, dat is het hedendaagse topic. Nivelleren.... hoe help je de mensen die het juist nodig hebben. De sterkste schouders kunnen de zwaarste last hebben. Toch?
Die mening ben ik wel toegedaan in ieder geval. Helaas is onze overheid onder VVD bewind doodsbang om van hun rijke vrindjes een iets grotere bijdrage te vragen. Het is belachelijk dat de hoogste inkomens relatief het minste afdragen, terwijl er zoveel fout gaat in dit land omdat er geen geld is voor fatsoenlijke zorg voor verwarde gekken en ouderen, geen geld is voor voldoende blauw op straat (terwijl de overheid de zorg voor die gekken wel steeds meer bij de politie over de schutting gooit), etc. Ik zou hier langer mee door kunnen gaan maar dat is een bredere discussie mbt overheidsbeleid die hier niet past.

Het verhogen van de belastingvrije kilometervergoeding lijkt me wel een goede stap. MAAR imo moet de overheid dan niet vergeten te regelen dat de belastingvrije vergoeding ook ten aller tijde de minimaal verplichte vergoeding is, want anders hebben mensen er nog steeds helemaal niets aan. En inderdaad, verbied ook die centralisatie als je kilometers, files en uitstoot wil verminderen. Je kunt het zo duur maken als je wil, als je geen maatregelen neemt die de noodzaak tot forenzen weg neemt, zullen mensen moeten blijven forenzen.

[ Voor 4% gewijzigd door Destruction op 15-04-2026 14:00 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:33
HTT-Thalan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:51:
[...]

Dat is voor mij geen optie, ben rij instructeur ;-) maar prive rijden we de bulk elektrisch dus dat scheelt echt bakken met geld met de zonnepanelen die we hebben. Motorrijden blijf ik voorlopig gewoon doen en dat beeld zie ik op straat ook. Evenals mensen die nog steeds druistig wegrijden en op rood licht af komen gassen. Blijkbaar hebben we het dus nog niet zwaar genoeg.
Dat zijn lease rijders die met de pas van de baas tanken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:26

Galois

1811 - 1832

No Hands schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:55:
[...]

Dat zijn lease rijders die met de pas van de baas tanken.
Links- of rechtsom zal het ook deze mensen raken. Bijvoorbeeld: lager leasebudget en dus een goedkopere auto moeten rijden... maar we zijn minder gevoelig voor gevolgen op de lange termijn.

Ook gas geven met een volle tank, duurt wel even voordat die weer leeg is, is minder pijnlijk dan afrekenen bij het tankstation :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Dennis1812 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:14:

Ja, ik kan begrijpen dat je een meldkamer niet even in je eigen woonkamer opzet :P
Het is niet alleen dat je dan op de cruise kunt rijden, maar je hebt minder rem/optrek bewegingen, die al heel veel schelen...

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:03

Maasluip

Kabbelend watertje

Destruction schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:55:
[...]

Als ik met het OV naar mijn broer (40km verderop) wil om een kop koffie te drinken
En dat soort pretritjes is dus deel van het probleem (ga hier niet in lezen dat ik je dit wil verbieden).
Wil je meer mensen in het OV hebben, dan zul je ervoor moeten zorgen dat het OV dusdanig fors goedkoper wordt dat mensen daar serieus geld op kunnen besparen. Als ik voor een tientje (incl. stallen van de fiets en busreis aldaar) datzelfde retourtje kan doen,
En ook dat lost niks op, want goedkoop OV trekt weer mensen aan en dat zal op plekken moeten leiden tot meer ritten. Er was al discussie over een 9-euro ticket, net zoals in Duitsland (9 euro per maand), wat IMHO te belachelijk goedkoop is om ook maar over te praten. Maar zelfs als je het maximumtarief van trein en bus 9 euro per dag maakt zul je zien (zie jouw voorbeeld) dat mensen meer gaan reizen. En dat is juist niet wat je wil.

Als je een onderscheid wil maken tussen mensen die (goedkoop) OV gaan gebruiken voor woon-werkverkeer vs pretreisjes, dan zul je dat via de werkgever/overheid moeten doen. Bijvoorbeeld de kosten voor woon-werkverkeer met OV volledig vergoeden via een reiskostenregeling.

Signatures zijn voor boomers.

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:49
japie06 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:46:
[...]

Als je arme mensen wil helpen, is het verlagen van accijns voor iedereen gewoon erg dom.

Als je iets wil doen tegen hoge benzineprijzen, idem ditto. Met het verlagen van de prijzen heb je een minder stimulans om minder/zuiniger te rijden. Er is gewoon schaarste, daarom moeten we ook de vraag wat verminderen. Favoriete uitspraak van economen, de beste oplossing tegen een hoge prijs, is een hoge prijs.

Het is gewoon een ongerichte, ineffectieve maatregel. Dat soort cadeautjes moeten we echt van af als maatschappij. Het geld moet ergens vandaan komen. Dus als je dit doet, wordt het gewoon ergens anders weer vandaan gehaald of bezuinigd (wat we ook niet willen).
Als je wat wil doen aan schaarste, dan moet je vooral wat doen aan het vele vliegen, zonder einde maar zooi importeren, doen alsof die avocado zo verantwoord is, stoppen met vandaag bestellen morgen in huis en al helemaal minder datacenters. Dan ga je pas energie besparen en iets aan het milieu doen. maar dan kun je geen hippe dansen kattenfilmpjes meer maken :X
Brandstof/de automobilist word al gigantisch belast, die verhouding is gewoon totaal niet meer proportioneel.

Iets lagere accijns is geen cadeautje, gewoon noodzaak.

• squashedraven
Bouke-p schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:59:
[...]

Als je wat wil doen aan schaarste, dan moet je vooral wat doen aan het vele vliegen, zonder einde maar zooi importeren, doen alsof die avocado zo verantwoord is, stoppen met vandaag bestellen morgen in huis en al helemaal minder datacenters. Dan ga je pas energie besparen en iets aan het milieu doen. maar dan kun je geen hippe dansen kattenfilmpjes meer maken :X
Brandstof/de automobilist word al gigantisch belast, die verhouding is gewoon totaal niet meer proportioneel.

Ik mis even waar de noodzaak zit. Als de accijns nu verlaagd worden gaat er ergens anders weer bezuinigd worden. Uiteindelijk betalen we het toch

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Maasluip schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:56:
[...]

En ook dat lost niks op, want goedkoop OV trekt weer mensen aan en dat zal op plekken moeten leiden tot meer ritten. Er was al discussie over een 9-euro ticket, net zoals in Duitsland (9 euro per maand), wat IMHO te belachelijk goedkoop is om ook maar over te praten. Maar zelfs als je het maximumtarief van trein en bus 9 euro per dag maakt zul je zien (zie jouw voorbeeld) dat mensen meer gaan reizen. En dat is juist niet wat je wil.
In dit voorbeeld, ik ga toch wel af en toe op visite bij mijn broer. De vraag is of ik dat met de auto (of breed gezien: eigen vervoer) doe of dat ik het met het OV zou doen als dat flink goedkoper zou worden. Het is dus niet méér reizen, maar anders reizen.

• stylezzz
  • Nu online
squashedraven schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:03:
[...]

Ik mis even waar de noodzaak zit. Als de accijns nu verlaagd worden gaat er ergens anders weer bezuinigd worden. Uiteindelijk betalen we het toch
Vooralsnog lijken we er geen meter minder om te rijden met de huidige prijzen. Althans, de filezwaarte in Q1 van dit jaar is alleen maar toegenomen t.o.v. vorig jaar.....

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:14
Hoe lang kan de wereld nog doorgaan met de huidige snelheid van verbruik van de olievoorraden. Wanneer is de boel op en verzadigd? Moeten we nu niet al rekening houden dat de huidige prijzen straks het nieuwe normaal is in een (aantal) decennia? Gezien de olievoorraden ook gewoon eindig is.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

stylezzz schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:08:
[...]

Vooralsnog lijken we er geen meter minder om te rijden met de huidige prijzen. Althans, de filezwaarte in Q1 van dit jaar is alleen maar toegenomen t.o.v. vorig jaar.....
Om mezelf even te quoten:
Als er geen maatregelen komen die de noodzaak tot forenzen wegneemt, kun je het zo duur maken als je wil maar dan moeten mensen blijven forenzen.
Al decennia lang laat men zien deze memo niet begrepen te hebben. In plaats daarvan krijg je dooddoeners als "Ga dan even dichterbij je werk wonen" of "Zoek even een baan dichtbij huis" die in theorie prachtig klinken en altijd mogelijk zijn maar in de praktijk meestal niet mogelijk zijn. Nogmaals, dan blijft de noodzaak tot forenzen bestaan. Of dat nou 5 cent of 10.000 euro per dag kost, je neemt de noodzaak niet weg.

De oplossing: Centralisatie van bedrijven en instellingen verbieden op straffe van zeer hoge boetes, te verrekenen met de belastingen. Kantoorwerk voortaan verplicht vanuit huis, bezit van grote kantoorpanden door 1 bedrijf onmogelijk maken. Maar dat hoeven we van de VVD niet te verwachten, want die zijn bang dat hun achterban emigreert als men 1% extra belasting van hun rijke vrindjes vraagt. En daarom komen we nooit verder en gaan we ook gestelde klimaatdoelen (of je het ermee eens bent of niet) nooit halen.

Gisteren overigens 2.41/L betaald voor 98 E5, dat is een cent of 4 goedkoper dan de laatste keer dat ik met de motor heb getankt. De auto heb ik bijna een maand geleden vol gegooid, die staat nu na 400km nog op een halve tank oid, heb hem de komende dagen eigenlijk ook niet nodig dus om dat ding nu van zijn plek te halen om alleen even te gaan tanken vind ik onzin.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Als je wat wil doen aan schaarste, dan moet je (...) stoppen met vandaag bestellen morgen in huis
Dit kan ook anders ingericht worden. Nu is het nog zo dat als je iets aan huis laat bezorgen, dat het vaak sneller is en soms zelfs goedkoper of de enige optie. Zorg ervoor dat het andersom is, zeker in dichtbevolkte gebieden. Maak pakketafhaallocaties de standaard en zorg ervoor dat particulieren daar alle pakketten kunnen laten bezorgen. Dan hoeft de pakketbezorger naar veel minder locaties te rijden, wat weer brandstof (olie) bespaart.

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
The Zep Man schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:34:
[...]

Maak pakketafhaallocaties de standaard en zorg ervoor dat particulieren daar alle pakketten kunnen laten bezorgen. Dan hoeft de pakketbezorger naar veel minder locaties te rijden, wat weer brandstof (olie) bespaart.
In plaats van dat één auto een logische route legt en daarbij de pakketjes bezorgd. Wil je dus dat je alle mensen afzonderlijk in een auto naar een pakketpunt en dan weer naar huis gaan rijden? Klinkt inderdaad efficiënter :+

[ Voor 16% gewijzigd door xminator op 15-04-2026 15:40 ]

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

xminator schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:40:
In plaats van dat één auto een logische route legt en daarbij de pakketjes bezorgd. Wil je dus dat je alle mensen afzonderlijk in een auto naar een pakketpunt en dan weer naar huis gaan rijden? Klinkt inderdaad efficiënter :+
Het gaat om drukbevolkte gebieden en locaties in de buurt. Maak parkeren zo duur dat men liever de fiets pakt. :+

Zelf pak ik liever de fiets naar een pakketpunt. Dat werkt voor de meeste van mijn pakketjes en is vaak net zo snel of sneller als de auto pakken.

[ Voor 14% gewijzigd door The Zep Man op 15-04-2026 15:51 ]

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:18
[...]

Die hoge prijs werkt direct door in precies al die producten, precies evenredig met hoeveel olie ze gebruiken . En daarmee drukken ze ook precies evenredig de vraag naar deze producten (met hun prijselasticiteit). Mooie hè hoe economie werkt :Y).

En daar heb je nul ambtenaren voor nodig.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:47
Dit topic wordt gewoon een lange lijst van wat er allemaal niet kan en wat er allemaal niet haalbaar is.

Rationeel bekeken zouden we de accijns (definitie accijns: een indirecte verbruiksbelasting op specifieke goederen om het verbruik er van te ontmoedigen, uiteindelijk betaald door de consument) eigenlijk sterk moeten verhogen en de inkomsten daarvan gebruiken om versneld weg te draaien van fossiele brandstoffen.

De oplossingen zijn gekend en hoe sneller we de bocht nemen hoe sneller we er vanaf zijn.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• stylezzz
  • Nu online
Wozmro schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:41:
Dit topic wordt gewoon een lange lijst van wat er allemaal niet kan en wat er allemaal niet haalbaar is.

Rationeel bekeken zouden we de accijns (definitie accijns: een indirecte verbruiksbelasting op specifieke goederen om het verbruik er van te ontmoedigen, uiteindelijk betaald door de consument) eigenlijk sterk moeten verhogen en de inkomsten daarvan gebruiken om versneld weg te draaien van fossiele brandstoffen.

De oplossingen zijn gekend en hoe sneller we de bocht nemen hoe sneller we er vanaf zijn.
Het is inderdaad tekenend hoe dat elke oplossing die aangedragen word wel word afgeschoten met een reactie dat het 'in hun situatie niet werkbaar is'. Of het nou ev's, ov, thuiswerken of fietsen zijn.... er is ook niet een oplossing denk ik. Daarom moet je op verschillende dingen inzetten.
Pagina: 1 ... 32 33 Laatste

Let op:
LET OP VOOR JE POST:

Dit topic gaat NIET over discussie omtrent (B)EV vs ICE, onderhoudskosten van deze opties, waarom je tóch voor een EV bent gegaan etc. Blijf ontopic!