Exact de reden dat ik dit even expliciet navraag. Zeker met de nieuwsberichten is dat vaak klok en klepel.Homer-Simpson schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:44:
[...]
Zag dat in diverse nieuwsartikels staan maar krijg de bron daarvan eerlijk gezegd zo snel niet gevonden.
Onder andere: https://www.welingelichte...egaal-meenemen-en-opslaan
Ik vermoed dat de strekking is dat de bedrijfsmatige opslag van meer dan 25 liter geregeld is in de PGS-15 maar dat kan ik niet hard maken.
Voorheen stond dit namelijk in tabel 7.6 van het Bouwbesluit. Het Bouwbesluit is echter vervangen door het Besluit Bouwwerken Leefomgeving.
De PGS15 waar jij naar refereert wordt, in bedrijfsmatige situatie, naar verwezen in (voorheen het Activiteitenbesluit) en nu het Besluit Activiteiten Leefomgeving als er sprake is van een milieubelastende activiteit.
Die ondergrens van 25 liter is (meestal) de drempel waarboven brandwerende maatregelen (zoals een "kluis" of afstands-eisen verplicht worden.
In het geval van de particulier thuis moet de situatie echter toch eerst beoordeelt worden alvorens je in het huidige BBL eisen kan gaan stellen. Dit is aanzienlijk uitgekleed en verschreven naar algemene risicobeheersing et cetera.
Maar het is inderdaad wel wat risicovol als we het niet meer over 2 jerrycans hebben maar als mensen IBC's van marktplaats gaan halen als opslag in de schuur
context: ik controleer opslagen van gevaarlijke stoffen bij bedrijven, met name de PGS15.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Xktj64DEVLB2KyBs47xNMVGr.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4HOQIyd5qiMXIbRCp4A5Lp99.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/ULndL1PBK0oO0GJy5r2e4U0s.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/NatXzrlT7hvMbTdh3murIoXn.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/xgRr43g4PDr1sSay9B2twIMk.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/rcG6fRnlHZu6ggADvBMKsakz.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/2EJr2vLsCvIMB230aNHgCJFP.png?f=fotoalbum_large)