Waar gaat het heen met de brandstofprijzen? - deel 2

Pagina: 1 ... 33 34 Laatste
Acties:

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:04
japie06 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:46:
[...]

Als je arme mensen wil helpen, is het verlagen van accijns voor iedereen gewoon erg dom.

Als je iets wil doen tegen hoge benzineprijzen, idem ditto. Met het verlagen van de prijzen heb je een minder stimulans om minder/zuiniger te rijden. Er is gewoon schaarste, daarom moeten we ook de vraag wat verminderen. Favoriete uitspraak van economen, de beste oplossing tegen een hoge prijs, is een hoge prijs.

Het is gewoon een ongerichte, ineffectieve maatregel. Dat soort cadeautjes moeten we echt van af als maatschappij. Het geld moet ergens vandaan komen. Dus als je dit doet, wordt het gewoon ergens anders weer vandaan gehaald of bezuinigd (wat we ook niet willen).
Als je wat wil doen aan schaarste, dan moet je vooral wat doen aan het vele vliegen, zonder einde maar zooi importeren, doen alsof die avocado zo verantwoord is, stoppen met vandaag bestellen morgen in huis en al helemaal minder datacenters. Dan ga je pas energie besparen en iets aan het milieu doen. maar dan kun je geen hippe dansen kattenfilmpjes meer maken :X
Brandstof/de automobilist word al gigantisch belast, die verhouding is gewoon totaal niet meer proportioneel.

Iets lagere accijns is geen cadeautje, gewoon noodzaak.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:43
Bouke-p schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:59:
[...]

Als je wat wil doen aan schaarste, dan moet je vooral wat doen aan het vele vliegen, zonder einde maar zooi importeren, doen alsof die avocado zo verantwoord is, stoppen met vandaag bestellen morgen in huis en al helemaal minder datacenters. Dan ga je pas energie besparen en iets aan het milieu doen. maar dan kun je geen hippe dansen kattenfilmpjes meer maken :X
Brandstof/de automobilist word al gigantisch belast, die verhouding is gewoon totaal niet meer proportioneel.

Ik mis even waar de noodzaak zit. Als de accijns nu verlaagd worden gaat er ergens anders weer bezuinigd worden. Uiteindelijk betalen we het toch

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:04

Destruction

(ex-)Automonteur

Maasluip schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:56:
[...]

En ook dat lost niks op, want goedkoop OV trekt weer mensen aan en dat zal op plekken moeten leiden tot meer ritten. Er was al discussie over een 9-euro ticket, net zoals in Duitsland (9 euro per maand), wat IMHO te belachelijk goedkoop is om ook maar over te praten. Maar zelfs als je het maximumtarief van trein en bus 9 euro per dag maakt zul je zien (zie jouw voorbeeld) dat mensen meer gaan reizen. En dat is juist niet wat je wil.
In dit voorbeeld, ik ga toch wel af en toe op visite bij mijn broer. De vraag is of ik dat met de auto (of breed gezien: eigen vervoer) doe of dat ik het met het OV zou doen als dat flink goedkoper zou worden. Het is dus niet méér reizen, maar anders reizen.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 21:41
squashedraven schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:03:
[...]

Ik mis even waar de noodzaak zit. Als de accijns nu verlaagd worden gaat er ergens anders weer bezuinigd worden. Uiteindelijk betalen we het toch
Vooralsnog lijken we er geen meter minder om te rijden met de huidige prijzen. Althans, de filezwaarte in Q1 van dit jaar is alleen maar toegenomen t.o.v. vorig jaar.....

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:12
Hoe lang kan de wereld nog doorgaan met de huidige snelheid van verbruik van de olievoorraden. Wanneer is de boel op en verzadigd? Moeten we nu niet al rekening houden dat de huidige prijzen straks het nieuwe normaal is in een (aantal) decennia? Gezien de olievoorraden ook gewoon eindig is.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

stylezzz schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:08:
[...]

Vooralsnog lijken we er geen meter minder om te rijden met de huidige prijzen. Althans, de filezwaarte in Q1 van dit jaar is alleen maar toegenomen t.o.v. vorig jaar.....
Om mezelf even te quoten:
Als er geen maatregelen komen die de noodzaak tot forenzen wegneemt, kun je het zo duur maken als je wil maar dan moeten mensen blijven forenzen.
Al decennia lang laat men zien deze memo niet begrepen te hebben. In plaats daarvan krijg je dooddoeners als "Ga dan even dichterbij je werk wonen" of "Zoek even een baan dichtbij huis" die in theorie prachtig klinken en altijd mogelijk zijn maar in de praktijk meestal niet mogelijk zijn. Nogmaals, dan blijft de noodzaak tot forenzen bestaan. Of dat nou 5 cent of 10.000 euro per dag kost, je neemt de noodzaak niet weg.

De oplossing: Centralisatie van bedrijven en instellingen verbieden op straffe van zeer hoge boetes, te verrekenen met de belastingen. Kantoorwerk voortaan verplicht vanuit huis, bezit van grote kantoorpanden door 1 bedrijf onmogelijk maken. Maar dat hoeven we van de VVD niet te verwachten, want die zijn bang dat hun achterban emigreert als men 1% extra belasting van hun rijke vrindjes vraagt. En daarom komen we nooit verder en gaan we ook gestelde klimaatdoelen (of je het ermee eens bent of niet) nooit halen.

Gisteren overigens 2.41/L betaald voor 98 E5, dat is een cent of 4 goedkoper dan de laatste keer dat ik met de motor heb getankt. De auto heb ik bijna een maand geleden vol gegooid, die staat nu na 400km nog op een halve tank oid, heb hem de komende dagen eigenlijk ook niet nodig dus om dat ding nu van zijn plek te halen om alleen even te gaan tanken vind ik onzin.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-05 21:33

The Zep Man

🏴‍☠️

Als je wat wil doen aan schaarste, dan moet je (...) stoppen met vandaag bestellen morgen in huis
Dit kan ook anders ingericht worden. Nu is het nog zo dat als je iets aan huis laat bezorgen, dat het vaak sneller is en soms zelfs goedkoper of de enige optie. Zorg ervoor dat het andersom is, zeker in dichtbevolkte gebieden. Maak pakketafhaallocaties de standaard en zorg ervoor dat particulieren daar alle pakketten kunnen laten bezorgen. Dan hoeft de pakketbezorger naar veel minder locaties te rijden, wat weer brandstof (olie) bespaart.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
The Zep Man schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:34:
[...]

Maak pakketafhaallocaties de standaard en zorg ervoor dat particulieren daar alle pakketten kunnen laten bezorgen. Dan hoeft de pakketbezorger naar veel minder locaties te rijden, wat weer brandstof (olie) bespaart.
In plaats van dat één auto een logische route legt en daarbij de pakketjes bezorgd. Wil je dus dat je alle mensen afzonderlijk in een auto naar een pakketpunt en dan weer naar huis gaan rijden? Klinkt inderdaad efficiënter :+

[ Voor 16% gewijzigd door xminator op 15-04-2026 15:40 ]

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

xminator schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:40:
In plaats van dat één auto een logische route legt en daarbij de pakketjes bezorgd. Wil je dus dat je alle mensen afzonderlijk in een auto naar een pakketpunt en dan weer naar huis gaan rijden? Klinkt inderdaad efficiënter :+
Het gaat om drukbevolkte gebieden en locaties in de buurt. Maak parkeren zo duur dat men liever de fiets pakt. :+

Zelf pak ik liever de fiets naar een pakketpunt. Dat werkt voor de meeste van mijn pakketjes en is vaak net zo snel of sneller dan de auto pakken.

[ Voor 14% gewijzigd door The Zep Man op 15-04-2026 20:48 ]

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:28
[...]

Die hoge prijs werkt direct door in precies al die producten, precies evenredig met hoeveel olie ze gebruiken . En daarmee drukken ze ook precies evenredig de vraag naar deze producten (met hun prijselasticiteit). Mooie hè hoe economie werkt :Y).

En daar heb je nul ambtenaren voor nodig.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:18
Dit topic wordt gewoon een lange lijst van wat er allemaal niet kan en wat er allemaal niet haalbaar is.

Rationeel bekeken zouden we de accijns (definitie accijns: een indirecte verbruiksbelasting op specifieke goederen om het verbruik er van te ontmoedigen, uiteindelijk betaald door de consument) eigenlijk sterk moeten verhogen en de inkomsten daarvan gebruiken om versneld weg te draaien van fossiele brandstoffen.

De oplossingen zijn gekend en hoe sneller we de bocht nemen hoe sneller we er vanaf zijn.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• stylezzz
Wozmro schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:41:
Dit topic wordt gewoon een lange lijst van wat er allemaal niet kan en wat er allemaal niet haalbaar is.

Rationeel bekeken zouden we de accijns (definitie accijns: een indirecte verbruiksbelasting op specifieke goederen om het verbruik er van te ontmoedigen, uiteindelijk betaald door de consument) eigenlijk sterk moeten verhogen en de inkomsten daarvan gebruiken om versneld weg te draaien van fossiele brandstoffen.

De oplossingen zijn gekend en hoe sneller we de bocht nemen hoe sneller we er vanaf zijn.
Het is inderdaad tekenend hoe dat elke oplossing die aangedragen word wel word afgeschoten met een reactie dat het 'in hun situatie niet werkbaar is'. Of het nou ev's, ov, thuiswerken of fietsen zijn.... er is ook niet een oplossing denk ik. Daarom moet je op verschillende dingen inzetten.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Ho, ho. Je gaat niet zomaar het geld dat binnenkomt via een bepaalde sector ook weer via dezelfde sector uitgeven. Zo werkt het niet. Op de grote stapel ermee, en dan zien we wel waar het heen gaat. Hint: niet daarheen. ;)
stylezzz schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:21:
Het is inderdaad tekenend hoe dat elke oplossing die aangedragen word wel word afgeschoten met een reactie dat het 'in hun situatie niet werkbaar is'. Of het nou ev's, ov, thuiswerken of fietsen zijn.... er is ook niet een oplossing denk ik. Daarom moet je op verschillende dingen inzetten.
Elke goede oplossing waarmee je aankomt raakt het grote geld, zoals vastgoed bij het ontmoedigen van op kantoor werken voor kantoorbanen en het stimuleren van thuiswerk. Geld blijft sterker dan al het andere.

Al wil je wat teweeg brengen, dan kan je het beste beginnen met gelegaliseerd omkopen lobbyen verbieden.

[ Voor 36% gewijzigd door The Zep Man op 15-04-2026 20:51 ]

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
Destruction schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:55:
[...]

Zoals @FreakNL ook al opmerkt houden je auto kosten niet op bij alleen brandstof. Als je alles meerekent, hoe kom je dan uit?

* Destruction heeft die berekening een keer gemaakt. Ik overwoog toen heel serieus mijn auto weg te doen (die moest sowieso weg) en dan al dan niet tijdelijk zonder auto te doen. Omdat voor veel van mijn bestemmingen geldt dat er helemaal geen OV beschikbaar is (dus al zou ik het willen, het kan niet) zou ik OV gebruik ook vaak met een taxi moeten combineren. Uit mijn hoofd kwam gebruik van het OV dan uit op bijna een euro per kilometer(!). De auto doe ik toen had kon ik rijden voor 30ct/km ofzo.

Voor een dagje Amsterdam (bij wijze van spreken) lijkt OV me dan juist weer een no-brainer ipv failliet te gaan aan de parkeerkosten aldaar. Voorop gesteld dat je überhaupt een parkeerplek gaat vinden...

Huidige auto doet een 36ct/km. Dat is exclusief afschrijving, maar mijn huidige (privé) auto zou ik om een boom moeten vouwen om nog afschrijving te krijgen. Maar verder zit alles daar dus in (onderhoud, verzekering, MRB, brandstof tegen de huidige prijzen). De oplettende lezer kan dus concluderen dat ik mijn huidige auto bijna 3 keer zou kunnen rijden tegen de prijs van de combinatie OV/Taxi 8)7 En dan laat ik mijn situatie mbt aanhangers nog geheel buiten beschouwing. Mijn auto rijdt vaker mét aanhanger dan zonder en doet daarbij tot nu toe 1:12 gemiddeld (helemaal niet slecht). Maar als ik alle kosten meereken kost bijvoorbeeld dat retourtje Amsterdam mij heel wat meer dan die 50 euro aan brandstof alleen. En dan zou het mij niks verbazen als dat dagje Amsterdam ook nog eens een 50 euro aan parkeergeld zou kosten oid. Nee, dan blijft dat hok lekker thuis :D

@HTT-Thalan Ik denk dat wij ook een beetje vals spelen, jij met je CBF125 en ik met de PS150 :+

@FreakNL "Dat gejank dat OV zo duur is" Als zoveel mensen daar over klagen zal er toch echt wel een kern van waarheid in zitten, denk je zelf ook niet? Als ik met het OV naar mijn broer (40km verderop) wil om een kop koffie te drinken ben ik zeker 40 euro kwijt voor dat retourtje, excl. het stallen van mijn fiets bij het station hier en excl. de busreis vanaf het station daar naar zijn woning. Met de auto rijdt ik all-in heen en weer voor 28 euro. Pak ik de motorfiets of de motorscooter dan neemt het voordeel van eigen vervoer vs OV alleen nog maar verder op. Wil je meer mensen in het OV hebben, dan zul je ervoor moeten zorgen dat het OV dusdanig fors goedkoper wordt dat mensen daar serieus geld op kunnen besparen. Als ik voor een tientje (incl. stallen van de fiets en busreis aldaar) datzelfde retourtje kan doen, laat ik in ieder geval de auto staan en waarschijnlijk ook de motorfiets- en scooter.

[...]

Die mening ben ik wel toegedaan in ieder geval. Helaas is onze overheid onder VVD bewind doodsbang om van hun rijke vrindjes een iets grotere bijdrage te vragen. Het is belachelijk dat de hoogste inkomens relatief het minste afdragen, terwijl er zoveel fout gaat in dit land omdat er geen geld is voor fatsoenlijke zorg voor verwarde gekken en ouderen, geen geld is voor voldoende blauw op straat (terwijl de overheid de zorg voor die gekken wel steeds meer bij de politie over de schutting gooit), etc. Ik zou hier langer mee door kunnen gaan maar dat is een bredere discussie mbt overheidsbeleid die hier niet past.

Het verhogen van de belastingvrije kilometervergoeding lijkt me wel een goede stap. MAAR imo moet de overheid dan niet vergeten te regelen dat de belastingvrije vergoeding ook ten aller tijde de minimaal verplichte vergoeding is, want anders hebben mensen er nog steeds helemaal niets aan. En inderdaad, verbied ook die centralisatie als je kilometers, files en uitstoot wil verminderen. Je kunt het zo duur maken als je wil, als je geen maatregelen neemt die de noodzaak tot forenzen weg neemt, zullen mensen moeten blijven forenzen.
Ik doe meestal vooraf onderzoek als ik een dagje uit ga. In Amsterdam kun je bijvoorbeeld voor slechts € 1,- de hele dag parkeren bij een P+R en vervolgens verder reizen met het openbaar vervoer; dat is erg goedkoop. Voor andere plekken zoek ik uit waar je gratis kunt parkeren. Je kunt namelijk veel geld besparen op parkeerkosten als je vooraf goed onderzoek doet. Uiteraard komen de overige kosten daar nog bij. De Aygo waarin ik rijd is gelukkig vrij nieuw; ik kocht hem met 11.971 km op de teller en inmiddels staat er, na twee jaar, precies 40.000 km op. Hierdoor vallen de kosten, naast de brandstof, erg mee.

Mijn vorige Aygo uit 2010 was ook een topper. Daar heb ik in totaal ruim 200.000 kilometer mee gereden; uit mijn hoofd was het 244.000 km. Ik kocht hem in 2014 met 30.000 km op de teller en heb hem in 2024 ingeruild voor mijn huidige model uit 2020. In al die jaren heb ik nooit grote reparaties gehad. De auto is altijd officieel door de Toyota-dealer onderhouden en daar APK-gekeurd. Hij reed altijd erg goed. Naast de banden, de remschijven en een uitlaatdemper die een keer was losgekomen, heb ik nooit problemen gehad. Dat is best bijzonder als je bedenkt dat ik ermee naar Duitsland, Polen, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, België en Luxemburg ben gereden op vakantie!

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:54

Wailing_Banshee

You're Next

The Zep Man schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:34:
[...]
Dit kan ook anders ingericht worden. Nu is het nog zo dat als je iets aan huis laat bezorgen, dat het vaak sneller is en soms zelfs goedkoper of de enige optie. Zorg ervoor dat het andersom is, zeker in dichtbevolkte gebieden. Maak pakketafhaallocaties de standaard en zorg ervoor dat particulieren daar alle pakketten kunnen laten bezorgen. Dan hoeft de pakketbezorger naar veel minder locaties te rijden, wat weer brandstof (olie) bespaart.
Ik weet wel een andere manier... Ik houd zelf wel van vandaag besteld, morgen in huis, want dan kan ik tenminste organiseren dat ze langs komen als ik thuis ben. Maar dan bestel je 3 producten, in 1 winkelwagen. En dan komen er de volgende dag 2 busjes langs, en de dag daarna ook nog 1 (alle drie stonden op vandaag besteld, morgen in huis). PostNL, DHL en DPD. Ik denk dat je daar heel veel mee kunt winnen, zeker in verstedelijkte gebieden...

Die pakketafhaallocaties zijn inderdaad wel leuk, maar alleen efficiënt als de ontvanger er niet zelf weer met de auto heen gaat... (dat is iets wat in mijn situatie bijv. al niet werkt, aangezien dat 7km fietsen is... Dus even een uur besteden om m'n pakketje op te halen, nee, dan betaal ik wel iets extra's zodat ik het kan laten bezorgen terwijl ik zelf met andere dingen thuis bezig ben....)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Wailing_Banshee schreef op donderdag 16 april 2026 @ 07:15:
Ik weet wel een andere manier... Ik houd zelf wel van vandaag besteld, morgen in huis, want dan kan ik tenminste organiseren dat ze langs komen als ik thuis ben. Maar dan bestel je 3 producten, in 1 winkelwagen. En dan komen er de volgende dag 2 busjes langs, en de dag daarna ook nog 1 (alle drie stonden op vandaag besteld, morgen in huis). PostNL, DHL en DPD. Ik denk dat je daar heel veel mee kunt winnen, zeker in verstedelijkte gebieden...
De al heilige vrije markt: am I a joke to you? :+
Die pakketafhaallocaties zijn inderdaad wel leuk, maar alleen efficiënt als de ontvanger er niet zelf weer met de auto heen gaat... (dat is iets wat in mijn situatie bijv. al niet werkt, aangezien dat 7km fietsen is... Dus even een uur besteden om m'n pakketje op te halen, nee, dan betaal ik wel iets extra's zodat ik het kan laten bezorgen terwijl ik zelf met andere dingen thuis bezig ben....)
Dit heb ik al genoemd. Wat ik voorstel is voor dichtbevolkte gebieden, dus een pakketlocatie is nooit ver. Ontmoediging van de auto pakken in een stad voor burgers ligt bij de betreffende gemeente. Een voorbeeld is parkeren bij winkels duurder maken.

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09:22
Monkeydancer schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:09:
Hoe lang kan de wereld nog doorgaan met de huidige snelheid van verbruik van de olievoorraden. Wanneer is de boel op en verzadigd? Moeten we nu niet al rekening houden dat de huidige prijzen straks het nieuwe normaal is in een (aantal) decennia? Gezien de olievoorraden ook gewoon eindig is.
De aarde is ook eindig, maar beide gaan we de komende honderden jaren niet meemaken. De "peak"oil grafiekjes waar mensen bang mee werden gemaakt in de jaren 2000 werd toen door shell en co al om gelachen.
Heb toen eens bij een praatje van een engineer van texaco geweest, waarbij de.grafiek (economisch) winbare olie uitgezet werd.tegen de olieprijs. Die ging exponentieel omhoog. Zijn statement was... en de curve zal door nieuwe technieken alleen maar opschuiven naar links (lagere.olieprijs).

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:28
Wailing_Banshee schreef op donderdag 16 april 2026 @ 07:15:
[...]

Jij denkt zeker dat al die producten in hetzelfde magazijn liggen waar ze maar één contract hebben met één bezorgdienst. Wat voor jou misschien inefficiënt kan lijken, kan misschien op een hele andere manier juist veel efficiënter zijn. Bedrijven hebben inherent een prikkel een om zaken zo efficiënt mogelijk te doen, soms te kosten van andere zaken.

Je hebt vast wel eens een product besteld die in een veel te grote doos kwam. Dit lijkt erg inefficiënt. Maar in de praktijk werkt het voor logistieke bedrijven beter maar 5 verschillende soorten dozen te hebben. Daarmee weten ze precies hoeveel er op een pallet/vrachtwagen/bestelbus kunnen. De producten die af en toe in een veel te grote doos zitten nemen ze dan voor lief, want de besparing over het geheel is groter.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

xminator schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:40:
[...]

Als ik iets online koop laat ik het altijd leveren bij een pakketpunt in de buurt. Ik ben nou eenmaal niet de hele dag thuis en zelfs als je maar 5 minuten weg bent presteren ze het om precies in die 5 minuten aan te bellen.

Daarna is het afhankelijk van het formaat van het pakket hoe ik het ophaal, maar over het algemeen heb ik daar de auto niet voor nodig.

De accijns is hier al veel hoger dan in omringende landen. Als je de accijns nog verder gaat verhogen zal het tank toerisme alleen maar verder toenemen en dan kost dat de staatskas dus geld ipv dat het meer geld oplevert. De factuur van alle kosten door maatregelen die de overheid nu moet nemen, moet ook gewoon worden verstuurd naar Dhr Trump, hij veroorzaakt dit dus dan betaald hij de rekeningen ook maar (nee, dat gaat hij natuurlijk nooit doen, maar o.a onze overheid mist ook de ballen om die gek tegengas te geven).

Dit is een topic over brandstofprijzen, dit is geen topic om mensen die nog geen EV hebben op een verkapte manier een label op te plakken.

@Van der Berg Uit je post kan ik opmaken dat je niet precies weet wat je auto per kilometer kost. Dat geeft natuurlijk een weinig realistisch beeld van de situatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Destruction op 16-04-2026 10:30 ]

• Wozmro
Van dat label is iets wat jij bedacht hebt. Zie de definitie van accijns, die heb je niet enkel op fossiele brandstoffen maar ook op rookwaren, alcohol,...

Europa koopt jaarlijks voor 600 miljard euro aan fossiele brandstoffen. Dat is veel geld dat uit Europa vertrekt. Nog even los van alle onzekerheid, uitstoot, vervuiling, geweld,... dat daar ook bij hoort.

Geld genoeg om steun te geven op gebied van electrificatie. Alle parameters zijn gekend, het enige dat nu nog resteert is de wil om de stap te zetten.

Dat grenstanken is wel een goed punt. De prijs voor fossiele brandstof zou meer moeten gelijk getrokken worden op Europees niveau.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Wozmro schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:41:
Van dat label is iets wat jij bedacht hebt.

Geld genoeg om steun te geven op gebied van electrificatie. Alle parameters zijn gekend, het enige dat nu nog resteert is de wil om de stap te zetten.
Maar nu zeg je wederom dat bijvoorbeeld ik nog geen EV rijdt omdat ik dat niet wil, hetgeen onzin is. Los van mijn persoonlijke redenen hebben we momenteel al niet de mogelijkheid om nieuwbouw huizen op het stroomnet aan te sluiten, dan moeten we nu allemaal elektrisch gaan rijden? Want die auto's kunnen we allemaal wel van stroom voorzien? Dat ik nu niet thuis kan laden en dat ik nu geen ~30k heb liggen voor een EV die kan wat ik van een auto nodig heb speelt voor mij persoonlijk een grote rol natuurlijk. En dat probleem is niet spontaan ineens opgelost als de accijns morgen verder omhoog gaat. Feit is wel dat het mij dan meer tijd kost om die ~30K bij elkaar te krijgen, dus blijf ik alleen maar langer in een brandstof auto rijden.

Dat label is niet iets wat ik zelf bedenk, je schrijft letterlijk "Dit topic is een lange lijst met redenen waarom het allemaal niet kan". Dan verwijt je mensen onwil.
Dat grenstanken is wel een goed punt. De prijs voor fossiele brandstof zou meer moeten gelijk getrokken worden op Europees niveau.
Daar ben ik het volledig mee eens. Maar dan zal de prijs in Nederland dus aanzienlijk omlaag moeten ;) En dat kan ook gewoon als men de rijken eindelijk weer eens gaat belasten, iets waarvan zelfs economen zeggen dat het nodig is.

[ Voor 4% gewijzigd door Destruction op 16-04-2026 10:55 ]

• Wozmro
Ik zal mijn eigen onderschrift eens quoten:

"Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie."

Wat zou jij adviseren aan de volgende generatie?

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Wozmro schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:58:
Wat zou jij adviseren aan de volgende generatie?
Niet stemmen op partijen die de rijkste mensen het hof maken en op allerlei mogelijke manieren pamperen en sponsoren terwijl ze de maatschappij afbreken.

Maar dat is hier maar heel beperkt ontopic.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wozmro schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:41:
Van dat label is iets wat jij bedacht hebt. Zie de definitie van accijns, die heb je niet enkel op fossiele brandstoffen maar ook op rookwaren, alcohol,...

Europa koopt jaarlijks voor 600 miljard euro aan fossiele brandstoffen. Dat is veel geld dat uit Europa vertrekt. Nog even los van alle onzekerheid, uitstoot, vervuiling, geweld,... dat daar ook bij hoort.

En dan bedenken dat we dus nog veel meer dan 600 miljard Euro verdienen door die fossiele brandstoffen te gebruiken. Dat valt ook weg als je daar een streep doorheen trekt.

En natuurlijk is het goed om minder afhankelijk te worden ervan. Maar laten we dan wel realistisch blijven, want zoals je schrijft, de parameters zijn bekend, en het is totaal onrealistisch om op korte termijn ervan af te gaan. Voor heel veel toepassingen kan je niet het kosten effectief doen zonder fossiele brandstoffen. Nu kan je zeggen: "Dan doen we dat niet meer", maar dan ga je dus nog meer miljarden van twijfelachtige regimes importeren.

De wil is er al lang om de stap te zetten, de fysische realiteit is alleen een dingetje. (Momenteel zitten we rond de ~20% hernieuwbare energie in Nederland. En dat percentage neemt gestaag toe, misschien kan dat nog wel wat sneller gaan, maar daar zitten ook gewoon harde limieten op. Al helemaal omdat we ook daarvoor grotendeels van het buitenland afhankelijk zijn, want de grondstoffen die daarvoor nodig zijn willen we ook niet in Europa delven).

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Destruction schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:23:

De accijns is hier al veel hoger dan in omringende landen. Als je de accijns nog verder gaat verhogen zal het tank toerisme alleen maar verder toenemen en dan kost dat de staatskas dus geld ipv dat het meer geld oplevert.
Ik vraag mij altijd af of die mensen die over de grens in de rij gaan staan om te tanken tijd over hebben. Zelf woon ik dicht bij de grens, hemelsbreed is het nog geen 10 km. Ver is het eerste tankstation ook niet, maar het is toch al meer dan 20 minuten rijden. In Nederland tankte ik deze week voor €2.16 op een paar honderd meter van mijn standaard ww-route, kortom dat kost geen extra tijd. Ik kan ook naar België rijden om daar te tanken, dan had €1.91 betaald. Dat scheelt €10 op een tank brandstof, ben ik 45 minuten van mijn tijd kwijt en ook 30 km extra gereden, waardoor van mijn €10 besparing er nog maar €6 over zijn. Mijn netto uurloon is wel iets meer dan €8 per uur. Het prijsverschil moet aanzienlijk groter worden voor ik wil gaan overwegen om op-en-neer te rijden naar België om even te tanken.

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Oilman schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:05:
[...]

Ik vraag mij altijd af of die mensen die over de grens in de rij gaan staan om te tanken tijd over hebben. Zelf woon ik dicht bij de grens, hemelsbreed is het nog geen 10 km. Ver is het eerste tankstation ook niet, maar het is toch al meer dan 20 minuten rijden. In Nederland tankte ik deze week voor €2.16 op een paar honderd meter van mijn standaard ww-route, kortom dat kost geen extra tijd. Ik kan ook naar België rijden om daar te tanken, dan had €1.91 betaald. Dat scheelt €10 op een tank brandstof, ben ik 45 minuten van mijn tijd kwijt en ook 30 km extra gereden, waardoor van mijn €10 besparing er nog maar €6 over zijn. Mijn netto uurloon is wel iets meer dan €8 per uur. Het prijsverschil moet aanzienlijk groter worden voor ik wil gaan overwegen om op-en-neer te rijden naar België om even te tanken.
Hier is het 5.5/6 km (over de weg). De auto tanken 50/55L en 2x 20L jerrycan voor in de andere auto. Ik doe dit meestal tussen 21u en 22u dan is het rustig aan de pomp en dit alles is binnen 30 minuten klaar.
Het lijkt geen grote besparing maar het tikt toch door.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]

Uiteraard ga je niet de grens over om alleen even te tanken, maar doe je daar gelijk even boodschappen. Als je rookt of drinkt haal je je rookwaar en alcohol ook gelijk even op en je voordeel wordt groter en groter.

Hoelang je evt. in de rij staat, net als bij NL tankstations zal het tijdstip waarop je er bent een verschil maken. Ik heb hier in mijn woonplaats ook wel eens meer dan 10min moeten wachten voor ik aan de beurt was om te gaan tanken. 10 minuten wachten in bijvoorbeeld Duitsland zou me dan weinig uit maken.

* Destruction stond vanmiddag 98 E5 te tappen voor 2.38/L, weer een cent of 5 gezakt. Nog geen grote slok op een borrel maar het zou mooi zijn als deze trend blijft doorzetten (ik vrees van niet, die wapen stilstand en vrijgave van Hormuz blijkt immers op gebakken lucht gebaseerd).

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

idd. Pak pak meteen de Trinkgut (kratje Paulaner nog geen 15 euro, bij de Appie ben je bijna het 3 dubbele kwijt) en de DM mee en je haalt het er dik uit

Vaak bu'j te bang!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 16:30

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

[...]

Ik vraag me dat ook wel een beetje af... ikzelf woon ook dicht bij de grens, maar de grens tussen Luxemburg en Duitsland: 20km.
Nu werk ik ook in Luxemburg, dus ik kom er dagelijks en zorg ok altijd dat als ik tank, dat op mn vaste route is. Speciaal naar Luxemburg gaan rijden om te tanken brengt niet zoveel.

ik had het een paar maanden terug toen ik een bestelbusje gehuurd had en deze weer met volle tank terug moest afleveren... Zou ik gewoon op de weg naar het afleverstation tanken had ik berekend hooguit 10 euro minder te betalen als ik speciaal die 20km naar Lux zou rijden (en ook weer terug), maar wel 40 minuten extra onderweg te zijn.

Momenteel als ik in Luxemburg ben, zie ik erg veel duitse auto's die qua nummerbord duidelijk enkele regio's verder van de grens af liggen, zeker tot 50km.
En het is opvallend hoeveel het er zijn, overduidelijk veel meer dan voordat de prijzen zo stegen (terwijl relatief gezien het prijsverschil eigenlijk groter was vóór de prijsstijgingen).

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat ook maar iets brengt, als die meer dan 30-40 minuten heen en hetzelfde weer terug moeten rijden, voor die lagere benzineprijs, ook al ligt die iets van 25 cent lager. (qua boodschappen: koffie, sterke drank en sigaretten zijn daar ook goedkoper, maar andere boodschappen juist veel duurder)

Van de week zelfs helemaal wat vreemds meegemaakt toen ik tankte ... aan de pomp direct voor me stond een E-auto ... De rijder had in zn kofferbak jerrycans en tankte die vol... dat lijkt me helemaal onpraktisch (tenzij zn benzineauto misschien een volledig lege tank bij hem thuis had, maar anders zit je vooral jezelf te pesten... als je met je benzineauto rijd kun je gewoon direkt de tank volgooien)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:01
Als die EV gratis reed (bv zakelijk) dan snap ik het wel.
Dan maakt die 0 benzinekosten om goedkopere benzine te halen.

Mrja hij mist ook het potentieel van een volle tank. Maar sommige hollanders kunnen echt over centen gekke dingen doen :D

CISSP! Drop your encryption keys!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
RM-rf schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:52:
[...]

Van de week zelfs helemaal wat vreemds meegemaakt toen ik tankte ... aan de pomp direct voor me stond een E-auto ... De rijder had in zn kofferbak jerrycans en tankte die vol... dat lijkt me helemaal onpraktisch (tenzij zn benzineauto misschien een volledig lege tank bij hem thuis had, maar anders zit je vooral jezelf te pesten... als je met je benzineauto rijd kun je gewoon direkt de tank volgooien)
In een benzinetank past meestal maar 50-70 liter (iets meer bij de slurpers). Mensen met jerrycans kunnen tot 240 liter meenemen mits goed vastgezet. Niet helemaal legaal overigens, want ze moeten dan alsnog 84 ct per liter accijns betalen bij de invoer, maar dat doet natuurlijk niemand. Ik zou er zelf niet graag aan beginnen, voel mij niet echt senang met zo'n berg brandstof in de kofferbak. Maar ieder zijn hobby ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 17-04-2026 16:17 ]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:31
De Straat van Hormuz is weer open volgens Iran. Olieprijs zakt gelijk 12% en zit weer (ruim) onder de $85.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 16:30

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Valorian schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:16:
[...]

In een benzinetank past meestal maar 50-70 liter (iets meer bij de slurpers). Mensen met jerrycans kunnen tot 240 liter meenemen mits goed vastgezet.
Het gaat erom dat die persoon met een E-auto reed ... (en zeker niet voor 240 liter in zn kofferbak had staan, sterker nog, ik zag maar een jerrycan, volgens mi hooguit 50 liter). ongetwijfeld dat hij benzine haalde voor een 'andere' auto (of misschien een andere apparaat met benzinemotor)

Als je dat met een E-auto gaat doen, ben je gewoon erg onpraktisch en vooral onveilig bezig, omdat juist de beste en meest veilige plaats waar je die 50-70 liter kunt opslaan daar ontbreekt. en je heen en weer moet gaan 'navullen'....

dat voor die paar centen te doen, is imho best nonsens.. al kan het natuurlijk zo zijn dat hij sowieso onderweg was (maar dus idd zijn kenteken duide erop dat hij van verderweg kwam, was zelfs een mij onbekende)
TheBrut3 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:22:
De Straat van Hormuz is weer open volgens Iran. Olieprijs zakt gelijk 12% en zit weer (ruim) onder de $85.
De straat is zelfs niet eens écht open, effectief gaan er nog steeds nauwelijks schepen doorheen... maar de markt lijkt vooral heel speculatief op alle ontwikkelingen te reageren. Evengoed springt de prijs een dag later weer 10% omhoog, als er weer een escalatie plaatsvind.

[ Voor 47% gewijzigd door RM-rf op 17-04-2026 17:06 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• stylezzz
RM-rf schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:59:

De straat is zelfs niet eens écht open, effectief gaan er nog steeds nauwelijks schepen doorheen... maar de markt lijkt vooral heel speculatief op alle ontwikkelingen te reageren. Evengoed springt de prijs een dag later weer 10% omhoog, als er weer een escalatie plaatsvind.
Heel de stijging tot nu was ook puur speculatief uiteraard. Er is nog helemaal geen tekort in de markt.....

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

De laatste dagen lijkt de prijs te zakken inderdaad. Omdat mijn motorfiets vanmiddag kapot is gegaan had ik vanavond de auto nodig dus die staat nu weer met een volle tank voor de deur a 2.18/L voor E10.

Laten we hopen dat Hormuz dit keer daadwerkelijk open gaat en open blijft, maar ik vrees dat we met de oranje president van alles kunnen verwachten en het dus zeker niet uitgesloten is dat Hormuz binnen zeer korte termijn weer helemaal dicht zit.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]
dat voor die paar centen te doen, is imho best nonsens.. al kan het natuurlijk zo zijn dat hij sowieso onderweg was (maar dus idd zijn kenteken duide erop dat hij van verderweg kwam, was zelfs een mij onbekende)
Wij hebben onze jerrycan ook bij een Belgische pomp vol gegooid. En op ons kenteken staat toch echt Groningen :P (ok, we hebben de auto toen natuurlijk ook vol gegooid). Mensen willen nog wel eens ergens heen gaan en waarom dan niet alvast die jerrycan meenemen?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Sissors
  • Niet online
[...]

Het gaat erom dat die persoon met een E-auto reed ... (en zeker niet voor 240 liter in zn kofferbak had staan, sterker nog, ik zag maar een jerrycan, volgens mi hooguit 50 liter). ongetwijfeld dat hij benzine haalde voor een 'andere' auto (of misschien een andere apparaat met benzinemotor)

Als je dat met een E-auto gaat doen, ben je gewoon erg onpraktisch en vooral onveilig bezig, omdat juist de beste en meest veilige plaats waar je die 50-70 liter kunt opslaan daar ontbreekt. en je heen en weer moet gaan 'navullen'....
Ik snap hem niet. Als je benzine voor een andere auto / apparaat haalt, wat maakt dat uit of je een brandstofauto gebruikt of een elektrische? Je noemt de brandstoftank van 50-70 liter als veiligste plek, maar dat is toch enorm onpraktisch? Dan stop je daar de benzine in, om als je thuis bent met een hevel het weer eruit te gaan trekken? En dan moet je dus weer terug rijden omdat je auto nu weer brandstof nodig heeft. Een jerrycan lijkt mij een stuk praktischer in die situatie.

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-05 20:58
de Star pomp in Elten zat op 198 rond de middag

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:47
Vandaag diesel voor €2,279/l kunnen tanken in Haarlem. Niet verwacht dat ik ooit blij zou zijn met deze prijs... :')

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:36

Dennis1812

Amateur prutser

Mawlana schreef op maandag 20 april 2026 @ 23:03:
Vandaag diesel voor €2,279/l kunnen tanken in Haarlem. Niet verwacht dat ik ooit blij zou zijn met deze prijs... :')
Hier al een aantal dagen diesel voor €2,22.
Ben benieuwd of dit een soort plateau blijft.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:10

Daniel36

Lurkin in the shadows

Zaterdag diesel getankt voor €2,16, nu is het €2,15.
Dit is in Sneek, goedkoopste pomp in de (wijde) omgeving.

Ik hoop dat de prijs nog wel daalt.
Vergeleken met plm twee maand geleden is dit zo'n drie tientjes extra op een volle tank.
(50 liter, €2,15 ipv €1,55)

Inmiddels minder gaan rijden.
Elke week plm 26 litertanken is gauw plm €60-70 per maand extra, nu dus iets minder vaak tanken.

[ Voor 4% gewijzigd door Daniel36 op 20-04-2026 23:39 ]

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Tot nu toe zet de daling nog voort, lijkt het. Vorige week nog 2.46/L betaald voor 98 E5 toen ik de motorscooter moest tanken. Nu kostte diezelfde 98 E5 2.36/L. Hopelijk blijft dit doorzetten, maar ik vrees dat ik wel beter weet met het naderende einde van het staakt-het-vuren.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:47
Dennis1812 schreef op maandag 20 april 2026 @ 23:16:
[...]

Hier al een aantal dagen diesel voor €2,22.
Ben benieuwd of dit een soort plateau blijft.
Ik zie dat het net buiten Haarlem wel een paar cent goedkoper is dan hier... 3,5km verderop kost het €2,17. :o Heen en weer rijden is echter weer 30 minuten. Ik ga daarvoor niet omrijden. :P

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:10

Daniel36

Lurkin in the shadows

Momenteel is de laagste prijs voor diesel hier 2,10€.
Prijs is in drie dagen tijd 5 cent gedaald.

Opvallend is dat er hier meerdere pompen zijn die tegenwoordig afwisselend de goedkoopste zijn met hele kleine prijsverschillen, enkele centen.

Eerder waren er van de ongeveer tien aanbieders steeds drie dezelfde het laagst geprijst en was de rest altijd een stukje duurder.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
Morgen gaan we weer een dagje naar Antwerpen. Mijn tank zit nu halfvol, omdat ik door de huidige tarieven steeds maar kleine beetjes van 18 liter tank (niet dat ik in geldnood zit, hoor). Morgen gooi ik hem in Antwerpen weer helemaal vol; ik zag online dat de E10 daar rond de € 1,80 (€1.73,9) staat. Dat scheelt nogal met de Makro, waar de prijs momenteel € 2,19.9 is. Ik ben benieuwd!

[ Voor 21% gewijzigd door Van der Berg op 24-04-2026 17:42 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:34
Ik rij zo naar mijn Vader in Heeren voor het weekend. Waar kan ik nu op de terugweg het beste Euro98 ( E5 ) tanken ? België of Duitsland ? Iemand of tips op de route ? Heb de tank nagenoeg leeg bij aankomst en 3x een lege 20L jerrycan in de kofferbak 😇
Zelf dacht ik in Maaseik te gaan tanken ?
Hieronder een foto van afgelopen Donderdag bij onze lokale Argos pomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASO9Vb_us0cgouf094wpTuRMbCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxTW76tfMyBwsfWlv2nzwpeT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 25-04-2026 08:28 ]

• Vos
  • Laatst online: 08:38

Vos

AFCA

WiLLoW_TieN schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 07:55:
Ik rij zo naar mijn Vader in Heeren voor het weekend. Waar kan ik nu op de terugweg het beste Euro98 ( E5 ) tanken ? België of Duitsland ? Iemand of tips op de route ? Heb de tank nagenoeg leeg bij aankomst en 3x een lege 20L jerrycan in de kofferbak 😇
Zelf dacht ik in Maaseik te gaan tanken ?
Hieronder een foto van afgelopen Donderdag bij onze lokale Argos pomp.
[Afbeelding]
België is stuk goedkoper dan Duitsland momenteel. Check even een app?

De prijzen overall zijn wel weer licht aan het stijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Vos op 25-04-2026 08:32 ]

• WiLLoW_TieN
Vos schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 08:31:
[...]

België is stuk goedkoper dan Duitsland momenteel. Check even een app?

De prijzen overall zijn wel weer licht aan het stijgen.
Bedoel jij Directlease Tankservice of iets anders ?

• Vos
  • Laatst online: 08:38

Vos

AFCA

WiLLoW_TieN schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:07:
[...]

Bedoel jij Directlease Tankservice of iets anders ?
Pakt die wel buitenland? Ik gebruik de anwb app of Clever tanken, maar die is voor Duitsland. Ik woon zelf vlakbij de Duitse grens.

[ Voor 7% gewijzigd door Vos op 25-04-2026 10:06 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Vos schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:06:
[...]

Pakt die wel buitenland? Ik gebruik de anwb app of Clever tanken, maar die is voor Duitsland. Ik woon zelf vlakbij de Duitse grens.
Directlease pakt België wel. Duitsland niet.
Maar België is beduidend goedkoper.

• WiLLoW_TieN
Het wordt later vandaag dus Voorshoven ( B ).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVofALicR3W7EiTdTIDQdFCfmvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E1BnJlgsUnx6VXPkEbVxeETH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMGcWNxnqRL8XeXJuZVFytp8wmw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tiYRMUH6pINU5GKVKsoGR5Un.png?f=fotoalbum_large

Euro98 ( E5 ) is daar NU €1,907 🧡👑

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@WiLLoW_TieN Je moet daar toch in de buurt zijn, toch? Anders gooi je het voordeel weer weg met de rit er naar toe.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• WiLLoW_TieN
onetime schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:03:
@WiLLoW_TieN Je moet daar toch in de buurt zijn, toch? Anders gooi je het voordeel weer weg met de rit er naar toe.
Is gelukt er ging 52 ltr Super98 in de auto.
En kon 70 ltr Super98 kwijt in 4 jerrycans.
Was een Q8 pomp wat een prijsjes 🤑
Ben nu weer thuis in Den Helder 🫡
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1aDFAAPEOrmrJSN-0vJ3XsEx_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJvK4QUpAnmfSpVuKQ0KWDP8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LuL8_d1hh8JzT0PVvj9JUJVWi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fU5Yp322AzAsKhxnbCdqnqrm.jpg?f=fotoalbum_large

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:21
WiLLoW_TieN schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:15:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je mag thuis 25 liter opslaan, wat ga je met de rest doen dan?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
70 litertjes, 60 litertjes accijnsheffing gewonnen, eurootje of 80.

Niet zomaar thuis in je garage zetten... je verzekering zal het als goede reden zien om niet uit te betalen.

• alki
  • Registratie: Maart 2001
Man man man ben nu op vakantie in spanje en t kost hier maar 1,39

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:23
Sissors schreef op maandag 20 april 2026 @ 07:54:
[...]

Ik snap hem niet. Als je benzine voor een andere auto / apparaat haalt, wat maakt dat uit of je een brandstofauto gebruikt of een elektrische? Je noemt de brandstoftank van 50-70 liter als veiligste plek, maar dat is toch enorm onpraktisch? Dan stop je daar de benzine in, om als je thuis bent met een hevel het weer eruit te gaan trekken? En dan moet je dus weer terug rijden omdat je auto nu weer brandstof nodig heeft. Een jerrycan lijkt mij een stuk praktischer in die situatie.
Sterker nog, dat is exact waar jerrycans voor zijn.
Wie weet had die man na 15 jaar restauratiewerk eindelijk zijn oldtimer af en ging hij de volgende ochtend voor het eerst een stukje rijden. Dan heb je echt wat benzine nodig. @RM-rf kan er wel een mooi verhaal bij verzinnen maar dat raakt mogelijk kant nog wal.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
alki schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:47:
Ben je ook tevreden met een Spaans loon of pensioen?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• WiLLoW_TieN
Wat diesel ? Euro95 ( E10 ) ? Super98 ( E5 ) ? Of Spa Blauw 😂

• Homer-Simpson
WiLLoW_TieN schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:24:
[...]

Hier in Spanje in de buurt van Huelva is de E10 €1,55

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:52

Wok

Dakloos...

WiLLoW_TieN schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:15:
[...]

[Afbeelding]
Grappig, ik heb vanochtend ook echt bij precies dit station (Maaseik) de tank weer gevuld :D Was op de terugweg vanuit Vielsalm, dus vervolgens via Kinrooi, Molenbeersel, Stramproy en Weert verder terug naar Hellemond gereden :P

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:31
Heb al €1,37 gezien hier. Meestal is het rond de €1,50 langs de drukkere wegen bij de Repsol of Cepsa.
Ivow85 schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:08:
Ben je ook tevreden met een Spaans loon of pensioen?
Hoeft toch niet? Heb in Nederland pensioen opgebouwd en krijg dan ook Nederlandse aantallen uitbetaald.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wok schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:58:
[...]

Grappig, ik heb vanochtend ook echt bij precies dit station (Maaseik) de tank weer gevuld :D Was op de terugweg vanuit Vielsalm, dus vervolgens via Kinrooi, Molenbeersel, Stramproy en Weert verder terug naar Hellemond gereden :P
offtopic, maar gebeurd niet vaak dat ik een Tweaker zie uit mijn omgeving, Aarle Rixtel zie ik in je profiel, ik zit in Gemert.
Vanuit Aarle Rixtel is de pomp bij de AH XL ook een aanrader, die staat meestal ook vrij gunstig geprijsd. Al is België altijd beter.

• WiLLoW_TieN
Wok schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:58:
[...]

Ik moest van Heerlen terug naar Den Helder. En had 'toevallig' deze pomp via een App gekozen als punt om eens circa €70 te besparen t.o.v een budget pomp in NL :)B

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:52

Wok

Dakloos...

Dennis1812 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 01:33:
[...]

offtopic, maar gebeurd niet vaak dat ik een Tweaker zie uit mijn omgeving, Aarle Rixtel zie ik in je profiel, ik zit in Gemert.
Vanuit Aarle Rixtel is de pomp bij de AH XL ook een aanrader, die staat meestal ook vrij gunstig geprijsd. Al is België altijd beter.
offtopic:
Ik tank eigenlijk vrijwel nooit meer in NL. Ik probeer mijn tanksessies altijd te plannen met andere bezigheden, zoals een tripje naar mijn hobbyschuur bij Valkenswaard (en dus 98 scoren in Bels), boodschappen halen in Duitsland (en 95E5 tanken) of, zoals gisteren, een weekendje in de Ardennen. :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Homer-Simpson schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:19:
[...]

Je mag thuis 25 liter opslaan, wat ga je met de rest doen dan?
Goedbedoelde vraag: waar staat dat? :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:49
Vpower 98 in Gouda (Goudse Poort), 274,9c/L. Mijn hemel.

Zelf probeer ik steeds meer dingen te doen met de e-motor, die heeft een kofferset, dus kan best wat meenemen voor ik de auto nodig heb.

• Homer-Simpson
Fraggert schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:43:
[...]

Goedbedoelde vraag: waar staat dat? :)
Zag dat in diverse nieuwsartikels staan maar krijg de bron daarvan eerlijk gezegd zo snel niet gevonden.
Onder andere: https://www.welingelichte...egaal-meenemen-en-opslaan

Ik vermoed dat de strekking is dat de bedrijfsmatige opslag van meer dan 25 liter geregeld is in de PGS-15 maar dat kan ik niet hard maken.

[ Voor 15% gewijzigd door Homer-Simpson op 28-04-2026 10:06 ]

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:05
Ben nu in DK en benzine is een dikke 16kr (~€2,20)per liter. Diesel ietsje meer.

Onderweg viel me al op dat bij Duitse Autohofen de E10 toch al €2,199 was

Verder valt me vooral op dat het voor EV’s beter geregeld lijkt, gewone tankstations die het aanbieden. Echt overal beschikbaar.

En dat ze qua fietspaden Nederland toch wel voorbijstreven. Waar wij het alleen maar gevaarlijker lijken te maken voor fietsers alsof we het wiel opnieuw moeten uitvinden, door de fietser te misbruiken als snelheidsremmer, wordt het hier juist veiliger door gescheiden paden te houden en auto’s mogen gewoon 60-70 over de doorgaande weg.
Verkeerslichten die gewoon tijdig op groen springen itt NL waar je eerst moet afremmen ook al komt er niks aan, pure energieverspilling

[ Voor 22% gewijzigd door GAIAjohan op 28-04-2026 11:11 ]

3600Wp@ zuid

• WiLLoW_TieN
_Apache_ schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:50:
Vpower 98 in Gouda (Goudse Poort), 274,9c/L. Mijn hemel.

Zelf probeer ik steeds meer dingen te doen met de e-motor, die heeft een kofferset, dus kan best wat meenemen voor ik de auto nodig heb.
Ik heb gisteren in Belgie bij Q8 Super98 getankt voor €1,909 :)B

Kan iemand even onze Rob Jetten laten bellen met Belgie over hoe ze dat doen :Y

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:14:
[...]

Hoge inkomstenbelasting, slechte wegen door minder onderhoudskosten, etc. etc.

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:06
Homeland schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:30:
[...]

Hoge inkomstenbelasting, slechte wegen door minder onderhoudskosten, etc. etc.
België heeft helemaal niet zoveel slechte wegen. Rij elke maand 5.000km door België en kom weinig gekkigheid tegen.

SiberischeHusky MoviecollectorNL

• stylezzz
[...]

Doe maar niet. Belgen betalen zich blauw aan loonbelasting........

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:05
CryptoNL schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:40:
[...]

België heeft helemaal niet zoveel slechte wegen. Rij elke maand 5.000km door België en kom weinig gekkigheid tegen.
Het is dan ook grotendeels nablaatgelul.

Ik zou willen dat we in Nederland wegen gewoon aanleggen zoals in België de laatste jaren
https://maps.app.goo.gl/RBNUVgXG57aAbTHR8

Gescheiden fietspaden, logische belijning

3600Wp@ zuid

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
[...]

Dan ben ik benieuwd waar je rijd, ik rij 2x per maand op en neer naar Brussel en zowel snelwegen als wegen in Brussel zijn significant slechter dan in Nederland, dat is helaas al jaren lang zo, kom genoeg gaten tegen, genoeg wegen waar regen op blijft liggen.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Homer-Simpson schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:44:
[...]

Zag dat in diverse nieuwsartikels staan maar krijg de bron daarvan eerlijk gezegd zo snel niet gevonden.
Onder andere: https://www.welingelichte...egaal-meenemen-en-opslaan

Ik vermoed dat de strekking is dat de bedrijfsmatige opslag van meer dan 25 liter geregeld is in de PGS-15 maar dat kan ik niet hard maken.
Exact de reden dat ik dit even expliciet navraag. Zeker met de nieuwsberichten is dat vaak klok en klepel.

Voorheen stond dit namelijk in tabel 7.6 van het Bouwbesluit. Het Bouwbesluit is echter vervangen door het Besluit Bouwwerken Leefomgeving.

De PGS15 waar jij naar refereert wordt, in bedrijfsmatige situatie, naar verwezen in (voorheen het Activiteitenbesluit) en nu het Besluit Activiteiten Leefomgeving als er sprake is van een milieubelastende activiteit.

Die ondergrens van 25 liter is (meestal) de drempel waarboven brandwerende maatregelen (zoals een "kluis" of afstands-eisen verplicht worden.

In het geval van de particulier thuis moet de situatie echter toch eerst beoordeelt worden alvorens je in het huidige BBL eisen kan gaan stellen. Dit is aanzienlijk uitgekleed en verschreven naar algemene risicobeheersing et cetera.

Maar het is inderdaad wel wat risicovol als we het niet meer over 2 jerrycans hebben maar als mensen IBC's van marktplaats gaan halen als opslag in de schuur :+

context: ik controleer opslagen van gevaarlijke stoffen bij bedrijven, met name de PGS15.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• WiLLoW_TieN
Aangezien ze in Belgie ruwweg €0,80 per liter Super98 minder betalen zouden wij hier in NL over

dik marmer moeten rijden op alle A en N wegen :X

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Paar maanden geleden nog € 1,45 ergens in Wallonië. Maar ja, een deel daarvan gaat al op aan de reis.
Daar staat wel een hogere loonbelasting tegenover. Denk dat er een revolutie uitbreekt als je de Belgische loonbelasting in Nederland zou willen invoeren :X

March of the Eagles

• WiLLoW_TieN
XWB schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:17:
[...]

Daar staat wel een hogere loonbelasting tegenover. Denk dat er een revolutie uitbreekt als je de Belgische loonbelasting in Nederland zou willen invoeren :X
Ben benieuwd wat het verschil is tussen bruto en netto tussen een Belg en een Nederlander die beide b.v €50K bruto verdienen :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urStmx4CQpDNicDoo5WL3XZIvlo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Xktj64DEVLB2KyBs47xNMVGr.jpg?f=user_large

Wie o wie kan dit vlotjes zo even 'neerzetten' ?
Ik snap dat dingen als b.v zorgtoeslag, huurtoeslag, HRA, .... anders zijn tussen de beide landen :)F :)B

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:06
WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:21:
[...]

Ben benieuwd wat het verschil is tussen bruto en netto tussen een Belg en een Nederlander die beide b.v €50K bruto verdienen :?

[Afbeelding]

Ik snap dat dingen als b.v zorgtoeslag, huurtoeslag, HRA, .... anders zijn tussen de beide landen :)F :)B
Ik werk in België. Bruto netto verhouding is voor iedereen 50% ongeacht hoogte van salaris. Dus verdien je €4.000 dan is dat €2.000 netto

SiberischeHusky MoviecollectorNL

• WiLLoW_TieN
CryptoNL schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:29:
[...]

Ik werk in België. Bruto netto verhouding is voor iedereen 50% ongeacht hoogte van salaris. Dus verdien je €4.000 dan is dat €2.000 netto
Dat dacht ik niet... :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hi7qFOzsgi2ua1Fb0jry3V9W_I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4HOQIyd5qiMXIbRCp4A5Lp99.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJMi6laTu8IRm9JQD3NCXbJuyzk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5XJdoYoZiSx5VSfN8P09mfrb.jpg?f=user_large

• Ivow85
  • Nu online
[...]

Als je niet ziet dat de Belgische infrastructuur in beduidend slechtere staat is dan in Nederland, heb je nog veel te leren.

Los van wegdek dat beduidend van mindere kwaliteit is op veel plaatsen, laat ook de volledige weginrichting flinke steken vallen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:21:
[...]

[Afbeelding]

België kent ook een progressief belastingtarief zoals in Nederland, maar de tarieven in de middenklasse zijn hoger.

België
SchijfInkomenTarief
1€ 0,01 tot € 16.32025%
2€ 16.320 tot € 28.80040%
3€ 28.800 tot € 49.84045%
4Boven € 49.84050%
Nederland
SchijfInkomenTarief
1Tot € 38.88335,70%
2€ 38.883 tot € 78.42637,56%
3Boven € 78.42649,50%
Beide landen hebben daarnaast nog mechanismen om de laagste inkomens te ontzien. België werkt met een belastingvrije som van € 10.910 terwijl Nederland met heffingskortingen werkt.

Voor een bruto jaarinkomen van € 50.000 is dit dan wat je ongeveer netto overhoudt:
PostBelgiëNederland
Bruto jaarsalaris€ 50.000€ 50.000
Sociale zekerheid (RSZ)- € 6.535 (13,07%)Inbegrepen in belasting
Belastbaar Inkomen€ 43.465€ 50.000
Inkomstenbelasting- € 13.150- € 18.250
Heffingskortingen+ € 2.727 (vrijstelling)+ € 8.950 (arbeid/algemeen)
Gemeentebelasting (gem.)- € 750€ 0
Netto per jaarca. € 32.292ca. € 40.700
Netto per maandca. € 2.691ca. € 3.391
In Nederland zijn de heffingskortingen erg royaal voor werkenden. Staat tegenover dat in België de zorg niet geprivatiseerd is dus de financiering van de gezondheidszorg is grotendeels gesocialiseerd via je loonstrook.

March of the Eagles

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Waarbij je in België ook weer een deel zelf mag lappen qua zorgkosten. En dus brandstof aanzienlijk goedkoper is. Evenals diverse productgroepen in de supermarkt. Woningprijzen liggen ook lager. Met andere hypotheekregels.

Als je echt alles uit gaat splitsen van gemiddeld maandsalaris tot alle kosten etc twijfel ik of het allemaal zoveel uit zal maken.

Vaak wordt bij vergelijking maar op 1 onderdeel gekeken en niet naar het volledige plaatje met alle inkomsten en uitgaven en indeling van een land.
Wat ook niet haalbaar is natuurlijk.
Feit is wel dat we in Nederland erg veel accijns heffen in vergelijking met veel van onze buren. Dat is uiteindelijk de basis van dit topic.
En niet hoeveel euro een Belg wel of niet heeft.
Dit fenomeen komt ook steevast terug bij vergelijking basisprijs van drogisterij artikelen met Duitsland. Het is allemaal iets gecompliceerder dan het lijkt.

Het loont enorm om in België of Duitsland te tanken.

• Wozmro
Komt ook bij dat we het sedert 1995 heel normaal vinden om over de grens te rijden om te gaan winkelen.

Vroeger moest je even stoppen aan de slagboom. En sedert 2001 moet je ook geen geld meer wisselen van gulden naar Belgische frank of omgekeerd.

Ik weet niet of een bidonnetje benzine in de koffer zomaar zou passeren langs de douanier.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Dennis1812 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:34:
Het loont enorm om in België of Duitsland te tanken.
Het loont totaal niet om in België of Duitsland te tanken.

Beide statements zijn waar. Alleen zeggen dat het loont is wel heel erg kort door de bocht. Hoeveel denk je dat iemand die op Texel woont bespaart wanneer hij over de grens tankt? Ja, als je toch enigszins in de buurt bent, dan kan het wel lonen. Maar als ik een rij van 20 auto's bij een pomp zie staan, dan rijd ik door, ook al is de benzine daar goedkoper. Ik betaal dan liever met euro's dan met tijd.

• alki
  • Registratie: Maart 2001
WiLLoW_TieN schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:24:
[...]

Gewoon euro 95 meer keus heb je niet haha

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wailing_Banshee schreef op woensdag 29 april 2026 @ 07:22:
[...]

Het loont totaal niet om in België of Duitsland te tanken.

Beide statements zijn waar. Alleen zeggen dat het loont is wel heel erg kort door de bocht. Hoeveel denk je dat iemand die op Texel woont bespaart wanneer hij over de grens tankt? Ja, als je toch enigszins in de buurt bent, dan kan het wel lonen. Maar als ik een rij van 20 auto's bij een pomp zie staan, dan rijd ik door, ook al is de benzine daar goedkoper. Ik betaal dan liever met euro's dan met tijd.
Dan nog loont het in euros wel om te wachten.
Dat jij het de tijd niet waard vind dat kan uiteraard.

Voor een groot deel van het land loont het inmiddels om naar de buren te rijden. Zelfs voor Utrecht al stond laatst uitgesplitst op de NOS.
Of je het de tijd waard vind is iets anders.

• stylezzz
Dennis1812 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:06:
[...]

Voor een groot deel van het land loont het inmiddels om naar de buren te rijden. Zelfs voor Utrecht al stond laatst uitgesplitst op de NOS.
Zoals laatst uit dat ABN Amro onderzoek bleek gaat er geen hond vanuit utrecht naar onze zuider of oosterburen om te tanken. Tanktoerisme is iets wat hoogstens in de grensregio's voorkomt (logisch) en bestaat al tientallen jaren....

https://www.abnamro.com/r...n-de-belgische-grensregio

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:02
[...]

Het ligt er puur aan hoeveel je je eigen tijd werd vindt. Want in de meeste vergelijkingen wordt gedaan alsof die eigen tijd gratis is. Maar als ik tien euro kan besparen terwijl het me een uur kost, had ik in diezelfde tijd wel meer dan tien euro op kunnen leveren.

Daarbij wordt vaak alleen de benzineprijs gebruikt voor de vergelijking terwijl je ook afschrijving en andere kosten mee zou moeten nemen.

[removed]

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Hangt helemaal af hoeveel je tankt, en hoe ver je komt op een tank. Als ik mijn situatie pak, ik woon 50km van de dichtstbijzijnde pomp in Duitsland. Mijn auto rijdt op dat stuk 1:20. Dus dat is 100km omrijden, dus 5 liter. Prijs daar is 2,17. Hier om de hoek is het 2,27. Mijn auto gaat 30 liter in, dus 2,50 euro bespaard. Ja, het is goedkoper, maar is dat het waard? Bijna 2 uur om even de auto vol te gooien om 2,50 euro te besparen...

• stylezzz
redwing schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:31:
[...]

Het ligt er puur aan hoeveel je je eigen tijd werd vindt. Want in de meeste vergelijkingen wordt gedaan alsof die eigen tijd gratis is. Maar als ik tien euro kan besparen terwijl het me een uur kost, had ik in diezelfde tijd wel meer dan tien euro op kunnen leveren.

Daarbij wordt vaak alleen de benzineprijs gebruikt voor de vergelijking terwijl je ook afschrijving en andere kosten mee zou moeten nemen.
De ANWB heeft wel een handige calculator van de werkelijke kosten per kilometer voor een auto, zal ook wel niet 100% kloppen. Maar het geeft een idee.

https://www.anwb.nl/auto/autokosten/berekenen

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Wailing_Banshee schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:37:
[...]

Hangt helemaal af hoeveel je tankt, en hoe ver je komt op een tank. Als ik mijn situatie pak, ik woon 50km van de dichtstbijzijnde pomp in Duitsland. Mijn auto rijdt op dat stuk 1:20. Dus dat is 100km omrijden, dus 5 liter. Prijs daar is 2,17. Hier om de hoek is het 2,27. Mijn auto gaat 30 liter in, dus 2,50 euro bespaard. Ja, het is goedkoper, maar is dat het waard? Bijna 2 uur om even de auto vol te gooien om 2,50 euro te besparen...
Niemand gaat ook alleen voor het tanken zo'n eind rijden. Als je er een gecombineerde trip maakt en b.v. de Trinkgut en de DM bezoekt (of een andere Duitse supermarkt), kan je echt wel geld besparen (of als je een beetje formaat auto hebt... 30 liter, in mijn laatste ICE kon bijna 3x zo veel in :+ )

Vaak bu'j te bang!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

-tom-562 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:11:
[...]

Niemand gaat ook alleen voor het tanken zo'n eind rijden. Als je er een gecombineerde trip maakt en b.v. de Trinkgut en de DM bezoekt (of een andere Duitse supermarkt), kan je echt wel geld besparen (of als je een beetje formaat auto hebt... 30 liter, in mijn laatste ICE kon bijna 3x zo veel in :+ )
Alcohol drinken we niet, alleen frisdranken (en laat die nou weer duurder zijn in Duitsland). En ik zie wel eens van die boodschappenlijstjes vergelijkingen, het is voor ons nauwelijks goedkoper om in Duitsland boodschappen te doen. Het loont voor ons dus totaal niet om in Duitsland te tanken (dus, om speciaal daarvoor naar Duitsland te rijden). Natuurlijk tanken wij wel af wanneer we er toch zijn, ook al is de auto nog niet leeg. Maar dat doen we al zolang dat we een auto hebben, aftanken in het goedkoopste land...

Mijn statement blijft dus staan, het kan lonen en het kan niet lonen, het is heel afhankelijk waar je woont, wat voor een auto je rijdt, wat je hobby's zijn, etc.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

wildhagen schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:23:
[...]

Voor toekomstige refernetie, dit zijn de hoogste prijzen die gezien zijn:

[Afbeelding]
Em dat record is voor Euro95 alweer gesneuveld, diesel nog niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrTYxYyN-uiuuOaS1RKNIG43B2U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ULndL1PBK0oO0GJy5r2e4U0s.png?f=user_large

Reken maar op nog meer stijging de komende dagen:
Olieprijs weer omhoog na vastgelopen gesprekken Iran en VS
De olieprijs is vanochtend opnieuw flink gestegen. Een vat Brent-olie kost inmiddels meer dan 125 dollar. De vastgelopen gesprekken tussen de VS en Iran leiden tot veel onzekerheid over een mogelijke opening van de Straat van Hormuz. Voor het uitbreken van de oorlog in februari lag de prijs voor een vat Brent-olie nog rond 70 dollar.
Zie https://nos.nl/liveblog/2...-acute-voedselonzekerheid

Dat is ongeveer 5 dollar meer dan gisteren.

Virussen? Scan ze hier!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-05 08:10

YellowCube

Wait...what?

het is wel een beetje apart.
Ik (en anderen) kunnen hier niet zo heel veel aan doen. Maar toch denk ik (en anderen) dat dit allemaal wel los gaat lopen.
Wat volgens mij nu al niet zo is.

Ik ben wel benieuwd hoe het over 2 maanden is. Misschien is de situatie dan wel verbeterd, maar ik voorzie berichten van mensen die plots een hoop euro's bij moeten lappen voor hun vakantievlucht. Of mensen die lekker in Italië op vakantie zijn en de ANWB bellen om te vragen waar je nog wel benzine kunt krijgen.
Die laatste lijkt op paniekvoetbal, maar dit gaat wel gebeuren als er niks veranderd (wat op dit moment niet zo lijkt). Of zie ik de dingen wat te somber in?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:54
YellowCube schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:10:
Ik ben wel benieuwd hoe het over 2 maanden is. Misschien is de situatie dan wel verbeterd, maar ik voorzie berichten van mensen die plots een hoop euro's bij moeten lappen voor hun vakantievlucht. Of mensen die lekker in Italië op vakantie zijn en de ANWB bellen om te vragen waar je nog wel benzine kunt krijgen.
Die laatste lijkt op paniekvoetbal, maar dit gaat wel gebeuren als er niks veranderd (wat op dit moment niet zo lijkt). Of zie ik de dingen wat te somber in?
Je kunt ook vakantie houden op de fiets.
Binnen een aantal dagen zit je in Frankrijk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Sissors
  • Niet online
Ik (en anderen) kunnen hier niet zo heel veel aan doen. Maar toch denk ik (en anderen) dat dit allemaal wel los gaat lopen.

20% van de wereldwijde oliehandel gaat door de straat van Hormuz. Oftewel olieconsumptie moet met 20% naarbeneden (even los van dat mogelijk andere plaatsen de productie kunnen opvoeren). Dat is ook het probleem van een overheid die de olieprijs naarbeneden gaat duwen, dan neemt de consumptie nooit af.

Maar goed, 20% dus. Behalve dat Europa, en zeker Nederland, relatief rijk is, dus we kunnen gewoon olie blijven kopen tegen hogere prijzen, terwijl armere landen dat niet kunnen. Dus wij moeten bijvoorbeeld 10% besparen en armere landen 30%. Als wij 10% minder moeten gaan gebruiken, dan zijn dat echt geen getallen waardoor straks we grootschalig lege tankstations krijgen.

• Ivow85
  • Nu online
redwing schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:31:
[...]

Inderdaad iets wat veel vergeten wordt. Vaak kun je net zo goed om gewoon "om de hoek" tanken en boodschappen doen en in de uitgespaarde reistijd een rondje folders bezorgen oid om onderaan de streep net zo voordelig uit te zijn.
Tenzij je verstokte roker + drinker bent. Maar dan kun je beter een spiegel voorhouden in plaats van je gezondheid en geld te vergooien met overmatige consumptie van rotzooi die je "lekker goedkoop" over de grens gekocht hebt.

• Ivow85
  • Nu online
Aan de oorzaak kun je als burger in Nederland niets doen. Aan de gevolgen (en het beperken ervan) kun je natuurlijk wel je steentje bijdragen. Als de hele wereld 20% minder olie gaat gebruiken hebben we die schepen die nu vast liggen niet meer nodig. Die 20% minder gebruiken gaan alleen haalbaar zijn als iedereen écht zijn best doet om significant minder olie te gaan gebruiken.
Gooi je morgen weer je tank vol, klaag je een keer dat het wel duizendhonderdmiljoen euro gekost heeft en ga je verder op dezelfde voet verder, dan gaat het allemaal niks worden.
In Nederland (en geheel West Europa) kunnen we de olie voorlopig wel betalen. Landen waar zowel de staat als burger een veel minder diepe portemonnee hebben lopen wel grote risico's op tekorten aan brandstof.

Brandstof is nu duur. Maar Jan Modaal rijdt gemiddeld 1000km per maand met zn auto. Dat kost bij een niet superzuinige auto met verbruik van 1 op 16 per maand 62,5 liter brandstof. Met bezine die €0,50 per liter duurder geworden is, kost dat dus €31,25 extra per maand. Op een auto die all-in sowieso al 300+ euro per maand kost is die forse prijsstijging van benzine toch maar een stijging van 10% in de reiskosten of een extra kostenpost van 1% van het inkomen. Het zijn geen bedragen die in Nederland bij grote groepen tot paniek of financiële problemen leiden. In een land waar het maandinkomen op een paar honderd euro per maand ligt, komt een verhoging van enkele tientjes per maand in de kosten veel harder aan.

Pagina: 1 ... 33 34 Laatste

Let op:
LET OP VOOR JE POST:

Dit topic gaat NIET over discussie omtrent (B)EV vs ICE, onderhoudskosten van deze opties, waarom je tóch voor een EV bent gegaan etc. Blijf ontopic!