Waar gaat het heen met de brandstofprijzen? - deel 2

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste
Acties:

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

En het gaat nu weer hard, met name de diesel-prijzen exploderen enorm. Gisteren ruim 3 cent erbij, vandaag wéér bijna 6 cent erbij in 1 dag.

Ook de Euro95 prijzen gaan omhoog, maar wel iets minder snel dan diesel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgkyoEW5_09DDMs69IoV52wv6bc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xgRr43g4PDr1sSay9B2twIMk.png?f=user_large

Mogen we Donald Trump heel dankbaar om zijn, omdat hij het weer nodig vind om de oorlog te herstarten met dit als gevolg :)

Virussen? Scan ze hier!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:16
Ik heb vanmiddag Euro 95 (E10) getankt bij de Makro voor € 2,229 per liter. De prijzen zijn de laatste tijd inderdaad weer flink aan het stijgen. Tegenwoordig tank ik meestal de tank halfvol zodra die leeg begint te raken (de totale tankinhoud van mijn Toyota Aygo is 35 liter). Mijn rijstijl is erg economisch ingesteld om zoveel mogelijk kilometers uit een tank te halen; ik rijd dan ook zoveel mogelijk op de cruisecontrol.

[ Voor 9% gewijzigd door Van der Berg op 15-07-2026 20:00 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra 2 - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:29

Destruction

(ex-)Automonteur

Van der Berg schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:54:
Ik heb vanmiddag Euro 95 (E10) getankt bij de Makro voor € 2,229 per liter. De prijzen zijn de laatste tijd inderdaad weer flink aan het stijgen. Tegenwoordig tank ik meestal de tank halfvol zodra die leeg begint te raken (de totale tankinhoud van mijn Toyota Aygo is 35 liter). Mijn rijstijl is erg economisch ingesteld om zoveel mogelijk kilometers uit een tank te halen; ik rijd dan ook zoveel mogelijk op de cruisecontrol.
Waarom zou je je auto maar halfvol tanken :?

Ik gooi de tank altijd gewoon vol. Halfvol gooien betekend alleen dat ik een extra keer moet tanken. En nu tank ik ook hooguit 2 keer per maand, zo veel rijdt ik gelukkig niet meer.

Wat zo'n Aygo betreft, ik heb een C1 uit 2008 gehad (ik gok een ouder model dan jij hebt, ook zonder cruise control) en met dat ding kon ik op een volle tank (ook 35L) altijd wel 650-700km halen. Dat haal ik met de huidige auto niet eens met een 58L tank :P

Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
Destruction schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:42:
[...]

Waarom zou je je auto maar halfvol tanken :?

Ik gooi de tank altijd gewoon vol. Halfvol gooien betekend alleen dat ik een extra keer moet tanken. En nu tank ik ook hooguit 2 keer per maand, zo veel rijdt ik gelukkig niet meer.

Wat zo'n Aygo betreft, ik heb een C1 uit 2008 gehad (ik gok een ouder model dan jij hebt, ook zonder cruise control) en met dat ding kon ik op een volle tank (ook 35L) altijd wel 650-700km halen. Dat haal ik met de huidige auto niet eens met een 58L tank :P
Is dat uiteindelijk niet voordeliger dan meteen volgooien? Ik rijd best intensief voor woon-werkverkeer en ook privé gaan we er vaak opuit. De laatste tijd maken we echter niet heel veel kilometers meer; we gaan bijvoorbeeld naar mijn neef die op 41 km afstand woont.

Ik heb een Toyota Aygo 1.0 VVT-i X-Play (bouwjaar juni 2020 met 11.971 KM), 2 jaar geleden gekocht nu bijna 44.000 KM bij de officiële Toyota Louwman-dealer. Er zat destijds een snelheidsbegrenzer op, maar ik heb er door hen meteen een cruisecontrol op laten installeren voor € 720. Het is geen Adaptive Cruise Control, dus ik moet wel zelf ingrijpen. Op de snelweg rijd ik overdag tussen de 90 en 100 km/u, met een gemiddeld verbruik van 3,5 tot 3,8 liter per 100 km (afhankelijk van de snelheid). Vanaf 50 km/u rijd ik bovendien al in de 5e versnelling.

Begrijp ik uit jouw verhaal dat ik onderaan de streep dus eigenlijk duurder uit ben door steeds halfvol te tanken?

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra 2 - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Je klinkt als een oude buurman van me :

“Maakt mij niet uit hoe duur het is, ik tank toch altijd voor 25 euro”.. :+

Natuurlijk heb je winst omdat je auto lichter is met een halve tank.. maar dat is zo miniem dat het dus onzin is… Je grootste vijand bij een halve tank zijn prijsstijgingen. Ik heb zondag de tank volgegooid, hoef pas omstreeks 12 augustus weer te tanken en dan zie ik het weer wel :+

[ Voor 33% gewijzigd door FreakNL op 15-07-2026 22:34 ]

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002

Wailing_Banshee

You're Next

Van der Berg schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:59:
[...]
Begrijp ik uit jouw verhaal dat ik onderaan de streep dus eigenlijk duurder uit ben door steeds halfvol te tanken?
Het risico bestaat dat je hem net vol gegooid hebt en de dag daarna de prijzen dalen. Maar het risico bestaat ook dat je hem net half vol gegooid hebt en de dag daarna de prijzen stijgen. Volgens mij maakt het voor het verbruik nauwelijks uit, je hebt het over 15 tot 25 liter benzine (beetje afhankelijk van de grootte van je tank) dus het scheelt je 10 tot 20kg. Op een totaal van boven de 1000...

Het enige wat helpt is gewoon zuinig rijden en dat doe je al.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:20
Ach en wat scheelt het nou op de autokosten.
Ik rij 10k km per jaar. Laten we uitgaan van 1 op 10 (boordcomputer geeft momenteel 9,7l/100km aan) en een prijs van €2 per liter (ik tank E5 in België). Dan verbruik ik dus 1000 liter per jaar, een prijsverschil van €0,20 is €200 op jaarbasis. Vergeleken met afschrijvingen, verzekering, MRB en onderhoud...

Wil overigens niet zeggen dat het mij helemaal niets uitmaakt, natuurlijk tank ik ook het liefst zo goedkoop mogelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door TheBrut3 op 16-07-2026 08:22 ]

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ja als je 10k per jaar rijdt maakt het allemaal niet zoveel uit.

Ik rij overigens ook zeer weinig hoor. En heb ook verder weinig medelijden met mensen die 40k/jaar doen en dan klagen. Jezelf verplaatsen is nu eenmaal kostbaar (en terecht).

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

FreakNL schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:30:

Ik rij overigens ook zeer weinig hoor. En heb ook verder weinig medelijden met mensen die 40k/jaar doen en dan klagen. Jezelf verplaatsen is nu eenmaal kostbaar (en terecht).
Het is niet alleen hoeveel kilometers je rijdt, het is ook hoe zuinig hij rijdt. Wij rijden meer kilometers, maar 20ct scheelt ons iets 120 euro per jaar. Onze auto rijdt 4,9km/100l. Natuurlijk gooien wij de tank niet vol langs de snelweg (deden we sowieso al nooit), en als ik naar het zuiden van het land ga, gooi ik hem in Groningen ook niet vol, maar zorg ik ervoor dat ik met een bijna lege tank in België kan tanken, maar meer dan dat ga ik niet doen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

En heb ook verder weinig medelijden met mensen die 40k/jaar doen en dan klagen. Jezelf verplaatsen is nu eenmaal kostbaar (en terecht).
IMO ligt het eraan wat de achterliggende situatie is. Niet iedereen gaat vrijwillig ver van het werk wonen/ver van huis werken.

Ik ken een aantal voorbeelden (die - gelukkig - inmiddels bijna met pensioen mogen) van mensen die dichtbij huis solliciteerden zodat ze lekker op de fiets konden en de auto thuis kon blijven voor moeder de vrouw, en door overnames en fusies de situatie zo veranderde dat er een auto bij moest komen, en ivm de kilometers nog een diesel ook, om dat woon-werk verkeer te kunnen blijven doen. En helaas blijkt dan ook dat "gewoon" "even" een andere baan regelen niet voor iedereen is weggelegd.

Ik ken ook situaties van mensen die zelf verder van het werk zijn gaan wonen, om vervolgens druk te klagen toen er iets van rekeningrijden rond begon te zingen... Tsja, dan zeg ik ook: Dat risico heb je zelf genomen. En dan begrijp ik volkomen dat ze zijn verhuisd omdat ze dan voor hetzelfde geld ineens een huis met garage konden kopen ipv een appartementje zonder eigen berging.

Dat diesel ook weer duurder wordt is vooral vervelend voor m'n klanten, want als ik meer geld kwijt ben om de werkbus vol te gooien zullen de klanten meer moeten betalen om dat te compenseren. * Destruction zou de kosten liever wat lager houden, ook voor de klant.

Privé rijdt ik weinig en als ik op andere werkdagen ergens naartoe moet pak ik bij voorkeur de motorscooter, die gemiddeld 1:32 rijdt :P

[ Voor 14% gewijzigd door Destruction op 16-07-2026 10:47 ]

Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

Bwa, mijn speedpedelec doet aan 35 km/uur afgerond naar boven 1 kWh/100 km.
Kost me 2 tot 5 cent (per 100 km afgelegde afstand) aan gederfde terugleververgoeding.
Zelfs goedkoper en sneller dan het openbaar vervoer. :+
De afschrijving en onderhoudskosten zijn eveneens verwaarloosbaar (lager dan de "geopolitieke meerprijs" om een brandstofauto in beweging te houden).

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 16-07-2026 10:35 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

Met 40K per jaar heb je waarschijnlijk een diesel, laat dat grofweg 2000 liter brandstof per jaar zijn. Ik vind 1000 euro extra brandstofkosten op zoveel kilometers eigenlijk peanuts als je dat naast afschrijving en onderhoud van die auto legt.

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

IvoB2 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:32:
[...]

Kost me 2 tot 5 cent (per 100 km afgelegde afstand) aan gederfde terugleververgoeding.
De afschrijving en onderhoudskosten zijn eveneens verwaarloosbaar (lager dan de "geopolitieke meerprijs" om een brandstofauto in beweging te houden).
En het allerbelangrijkste:

Zeer weinig belasting voor het milieu.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:22
Het is toch goeie zaak dat de veelrijders overschakelen naar EV? Goed voor de EV rijder zelf en ook voor diegene die niet veel kilometers rijden want de vraag naar brandstof wordt er door gedempt en dat heeft een invloed op de prijzen.

Ik rij zelf veel voor het werk. Halverwege maart dit jaar overgeschakeld op EV en de eerste 15.000km zitten er al op. 1200kWh publiek geladen, ik kom uit op 8€c/km energieprijs. Met mijn vorige auto zou ik nu rond de 12€c zitten.(België).

Vandaag trouwens nog wat keuringen gedaan van tankstations. Dat hele fossiele distributiesysteem barst van de regeltjes voor wat betreft explosieveiligheid, ijking dispensers, milieu,... De diverse controleurs staan net niet in de rij aan te schuiven om hun ding te doen 🙂

Dat moet nogal wat kosten.

Informatie = Actor x Context x Substantie

• IvoB2
  • Niet online
FreakNL schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:01:
[...]

En het allerbelangrijkste:

Zeer weinig belasting voor het milieu.
Bwa, wat betreft de "brandstof" maakt dat weinig verschil met de BEV. Komt toch allemaal hoofdzakelijk uit lokale PV productie. Inzake gebruikte materialen idd een wereld van verschil (nuance, we delen hem nu al met drie andere gezinnen zonder eigen auto).
Indien de huidige BEV einde termijn is overweeg ik wel over te schakelen op een elektrische deelauto. Daar zit de energiekost sowieso al inbegrepen in de huurprijs.

[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 16-07-2026 18:45 ]

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:41:
[...]

Bwa, wat betreft de "brandstof" maakt dat weinig verschil met de BEV. Komt toch allemaal hoofdzakelijk uit lokale PV productie. Inzake gebruikte materialen idd een wereld van verschil (nuance, we delen hem nu al met drie andere gezinnen zonder eigen auto).
Indien de huidige BEV einde termijn is overweeg ik wel over te schakelen op een elektrische deelauto. Daar zit de energiekost sowieso al inbegrepen in de huurprijs.
Vlaanderen del Sol 8)7

• IvoB2
  • Niet online
Yep, vandaag weer - tot nu toe - 29,5 kWh geproduceerd waarbij 500 Wh direct in de accu van de SP en nu (grotendeels) vanuit de thuisaccu 10-11 kWh richting accu EV aan het vloeien is.
Gisteren idem. Eergisteren idem. :)
Zaterdag (met de EV) richting Opaalkust (FR) om wat verkoeling op te zoeken. En ook dat volledig op lokaal geproduceerde stroom. _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 16-07-2026 19:10 ]

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:20:
[...]

... Onze auto rijdt 4,9km/100l. Natuurlijk gooien wij de tank niet vol langs de snelweg (deden we sowieso al nooit), en als ik naar het zuiden van het land ga, gooi ik hem in Groningen ook niet vol, maar zorg ik ervoor dat ik met een bijna lege tank in België kan tanken, maar meer dan dat ga ik niet doen.
Zoals jij het hebt opgeschreven haalt jouw auto 4,9 km op 100 liter benzine. Met een afstand van 263 km tussen Groningen en Eindhoven heb je meer dan 50 keer 100 liter nodig. ;)

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:46
W1ck1e schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 10:22:
[...]

Zoals jij het hebt opgeschreven haalt jouw auto 4,9 km op 100 liter benzine. Met een afstand van 263 km tussen Groningen en Eindhoven heb je meer dan 50 keer 100 liter nodig. ;)
Meer dan 20 liter per kilometer. Maar wie weet, misschien rijd die in een tank.

Hier nog altijd blij met de LPG auto. Die rijd misschien "maar" 1:14 (7 liter per 100 km) maar een litertje kost me 0,95€ momenteel. Dus 100 km kost me 6,65.

Een diesel zou 3 liter/100km moeten rijden om gelijk te zijn in kosten (maar hogere wegenbelasting) en benzine ongeveer hetzelfde. 1:33 dus.

• Wozmro
Ik vraag mij wel af hoe lang LPG nog redelijk gemakkelijk beschikbaar zal zijn.

LPG verkopen is ingewikkelder voor de uitbaters van tankstations, mag bijvoorbeeld enkel in bemande stations. De veiligheidseisen zijn een stuk strenger.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:14
Dat is altijd zo geweest en ook de reden dat LPG niet alomtegenwoordig beschikbaar is.

Maar in de transitie naar EV's gaat LPG wel ergens het loodje leggen ja. Euro95 zal een stuk langer algemeen verkrijgbaar blijven.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

..Terwijl het in het licht van de hang naar minder uitstoot juist heel logisch zou zijn om LPG te promoten. Zeker voor mensen voor wie een EV toch nog mijlenver buiten bereik ligt. Van de fossiele brandstoffen is LPG immers de schoonste.

Wat dat aan gaat zou ik eerder verwachten dat de diesel de eerste is die een permban krijgt.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
LPG was toen ik deze auto kocht gewoon de kosten van diesel maar dan zonder de wegenbelasting.

Zag vandaag de eerste pomp alweer met diesel 2 cent duurder dan benzine... gisteren 10 liter benzine getankt voor 2,229. Vandaag 40 liter LPG getankt voor 0,829. Weet niet hoe Total dat doet voor die prijs, andere pompen zijn veel duurder. Leek er vanmorgen op dat ze de laatste Trump nieuwtjes nog niet hadden binnengekregen, benzine is normaal duurder dan waar ik het tank, was vanmorgen ook 2,23.

Als je goedkoop wilt tanken moet je naar Steenwijk overigens, daar is een oorlog tussen enkele uitbaters gaande.

Jammer genoeg start mijn auto op benzine, moet er toch zo nu en dan wat in gooien.

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:45
IvoB2 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:32:
[...]

Nou....als ik kijk naar onderhoud filmpjes van bijvoorbeeld Stromer.....dat is niet heel goedkoop zeg.
De totale kosten komen volgens Google uit op €400-€700 per jaar in Nederland.

Verzekering €40 WA, €150-€360 per jaar

Komt nog ff de aanschaf bij en die is al snel €6.000

woon werkverkeer op je Stromer is goedkoper dan tanken met je auto, maar niet zo goedkoop als je zou denken :+

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Destruction schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 22:40:
..Terwijl het in het licht van de hang naar minder uitstoot juist heel logisch zou zijn om LPG te promoten. Zeker voor mensen voor wie een EV toch nog mijlenver buiten bereik ligt. Van de fossiele brandstoffen is LPG immers de schoonste.

Wat dat aan gaat zou ik eerder verwachten dat de diesel de eerste is die een permban krijgt.
En dit terwijl moderne diesels aardig schoon zijn.
Het is een imago dingetje door de sjoemelsoftware.

Voor mensen die erg veel op de weg zitten was het met de prijzen onder de e95 erg interessant.

Maar die Perm ban, hoe zie je die voor je?
Ik denk dat >95% logistiek Nederland in diesel rijdt. Van vrachtwagens tot bezorgers tot waarde transport auto, brandweer en ambulance en ga maar door.

En groot deel hiervan is ook publiek geld, alle ambulances in dit land vervangen gelijktijdig met voertuigen van politie en brandweer gaat forse bezuinigingen betekenen.
En prijzen in winkels vliegen omhoog.

En dan nog het probleem dat er voor heel toepassingen geen fatsoenlijke EV beschikbaar is.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:06
Dennis1812 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:59:
[...]

En dit terwijl moderne diesels aardig schoon zijn.
Het is een imago dingetje door de sjoemelsoftware.

Voor mensen die erg veel op de weg zitten was het met de prijzen onder de e95 erg interessant.

Ik denk dat >95% logistiek Nederland in diesel rijdt. Van vrachtwagens tot bezorgers tot waarde transport auto, brandweer en ambulance en ga maar door.

En groot deel hiervan is ook publiek geld, alle ambulances in dit land vervangen gelijktijdig met voertuigen van politie en brandweer gaat forse bezuinigingen betekenen.
En prijzen in winkels vliegen omhoog.

En dan nog het probleem dat er voor heel toepassingen geen fatsoenlijke EV beschikbaar is.
Bezorgers zijn juist al heel hard aan het overstappen op EV. Want al dat optrekken en stationair draaien op diesel levert een héél beroerd verbruik per kilometer op. Iets waar een elektrisch busje geen last van heeft.

Ook bij de binnenlandse vracht distributie doen elektrische vrachtwagens al aardig hun intrede, zeker bij wagens die voornamelijk regionaal/provinciaal rijden. Wagens die vanuit een regionaal DC winkels en/of zakelijke klanten bevoorraden rijden immers niet zo veel kilometers per dag.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:14
Hele distributievloot van Lidl is al electrisch. De elektrificatie van het vrachtverkeer gaat sneller dan de meeste mensen in de gaten hebben. Dat soort bedrijfsvloten worden gefinancierd waardoor een hogere aanschafprijs geen bezwaar is zolang de total cost of ownership maar lager is. Diesel heeft geen toekomst meer behalve wat nichetoepassingen

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Dennis1812 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:59:
[...]

Het zou kunnen dat diesel nog wat langer beschikbaar blijft voor de doeleinden die je noemt, maar ik heb gelezen dat in de UK bijvoorbeeld diesel over een paar jaar al niet meer bij elke pomp beschikbaar zal zijn. Dat is hoe dan ook een begin van het einde.

Overigens rijden heel veel bezorgers hier al elektrisch.

Waar een EV nog geen optie is zou ik dan dus juist inzetten op LPG, omdat dit van de fossiele brandstoffen de schoonste is.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-09 23:41
Ferry34 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:15:[...]Nou....als ik kijk naar onderhoud filmpjes van bijvoorbeeld Stromer.....dat is niet heel goedkoop zeg.
woon werkverkeer op je Stromer is goedkoper dan tanken met je auto, maar niet zo goedkoop als je zou denken :+
Univé heeft al een WA verzekering (incl verzekering tegen diefstal) voor 9 euro per maand.
En het is natuurlijk ook makkelijk dat je zelf een band kunt plakken of een buitenband kunt wisselen en weet hoe je een versnelling of rem af moet stellen.
Voor de rest heb je (behalve oliën en poetsen) bijna geen onderhoud.
Nooit Google vertrouwen op zaken als dit en vooral zelf blijven nadenken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Wozmro
Probleem is dat de vaste kosten van fossiele infra gewoon heel hoog zijn. En daar moet je dan ook nog eens de verplichte grondsaneringen bijtelllen na de uitbating.

Dieselvrachtwagens kan je in principe ombouwen naar LPG, in combinatie met een grote bovengrondse LPG tank op het terrein van het transportbedrijf kan dit misschien nog een tussenoplossing zijn. Wel afhankelijk van hoe snel elektrische vrachtwagens zich ontwikkelen en dus nogal onzeker want fossiele investeringen schrijven af op 30 jaar of zo.

[ Voor 4% gewijzigd door Wozmro op 19-07-2026 13:19 ]

• IvoB2
  • Niet online
Ferry34 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:15:
[...]

Nou....als ik kijk naar onderhoud filmpjes van bijvoorbeeld Stromer.....dat is niet heel goedkoop zeg.

Tja Google.
Ik kocht 2jaar geleden een dan 3 jaar oude tweedehands Stromer ST2 voor 1100 €.
In de zomer heb ik op stand 2, versnelling stand 4/30-35 km/uur een 140 km range en in de winter een 70 km.
Onderhoudskosten heb ik er nog niet aan gehad. Wat moet dat onderhoud dan voorstellen? Je moet niet eens de ketting smeren want het is een riemaandrijving.

In België betaal ik ook geen extra fietsverzekering. Zit in de BA verzekering die ik sowieso al heb (en die kost me 51,25 € per jaar).

Ik reken dus wat het me werkelijk kost. Niet wat een ander denkt dat het zou kosten op basis van Google. :)

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:47
IvoB2 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:34:
[...]

Tja Google.
Ik kocht 2jaar geleden een dan 3 jaar oude tweedehands Stromer ST2 voor 1100 €.
In de zomer heb ik op stand 2, versnelling stand 4/30-35 km/uur een 140 km range en in de winter een 70 km.
Onderhoudskosten heb ik er nog niet aan gehad. Wat moet dat onderhoud dan voorstellen? Je moet niet eens de ketting smeren want het is een riemaandrijving.

In België betaal ik ook geen extra fietsverzekering. Zit in de BA verzekering die ik sowieso al heb (en die kost me 51,25 € per jaar).

Ik reken dus wat het me werkelijk kost. Niet wat een ander denkt dat het zou kosten op basis van Google. :)
Goede deal gedaan dan want momenteel koop je een vergelijkbare Stromer ST2 uit 2020/2021 niet voor minstens 2 keer jouw aanschafbedrag.

Onderhoudskosten: vervangen riem, casette, remblokken, banden... :)

• IvoB2
  • Niet online
We gaan nu wel erg off topic maar een riem verangen kan ik zelf wel schijfremmen en banden zijn niet anders dan bij een andere fiets dus dat is ook geen probleem.
En een cassette zit er niet op. Het is een gesloten ingebouwd Sturmey Archer versnellingssysteem en dat werkt tot op heden nog prima.
Idd goede deal, dat is nl. de restwaarde bij afschrijving na 3 jaar lease (nee niet mijn lease maar wel van een familielid).
Nog een jaartje wachten en dan komt er eentje met een Pinion versnelling op dezelfde wijze bij.

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 19-07-2026 18:21 ]

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:33
_JGC_ schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:07:
LPG was toen ik deze auto kocht gewoon de kosten van diesel maar dan zonder de wegenbelasting.

Zag vandaag de eerste pomp alweer met diesel 2 cent duurder dan benzine... gisteren 10 liter benzine getankt voor 2,229. Vandaag 40 liter LPG getankt voor 0,829. Weet niet hoe Total dat doet voor die prijs, andere pompen zijn veel duurder. Leek er vanmorgen op dat ze de laatste Trump nieuwtjes nog niet hadden binnengekregen, benzine is normaal duurder dan waar ik het tank, was vanmorgen ook 2,23.

Als je goedkoop wilt tanken moet je naar Steenwijk overigens, daar is een oorlog tussen enkele uitbaters gaande.

Jammer genoeg start mijn auto op benzine, moet er toch zo nu en dan wat in gooien.
Best goedkoop, 10L voor 2,22. Nog geen 22 cent per liter :+

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:47
IvoB2 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:18:
We gaan nu wel erg off topic maar een riem verangen kan ik zelf wel schijfremmen en banden zijn niet anders dan bij een andere fiets dus dat is ook geen probleem.
En een cassette zit er niet op. Het is een gesloten ingebouwd Sturmey Archer versnellingssysteem en dat werkt tot op heden nog prima.
Idd goede deal, dat is nl. de restwaarde bij afschrijving na 3 jaar lease (nee niet mijn lease maar wel van een familielid).
Nog een jaartje wachten en dan komt er eentje met een Pinion versnelling op dezelfde wijze bij.
Op deze manier kan je natuurlijk elke banaan recht praten...
De waarheid ligt waarschijnlijk ergens in het midden tussen de Google-werkelijkheid en die van jou.

• IvoB2
  • Niet online
Ik praat niet recht wat krom is. Ik haal gewoon feiten aan.
Ik zie niet in waarom een band plakken of remmen bijstellen/remblokken vervangen bij een SP zoveel duurder/ingewikkelder zou moeten zijn dan bij eender welke andere fiets.
Noch waarom je onderhoud zou moeten betalen voor een ketting en cassette die niet aanwezig zijn op de fiets waarover het in eerste instantie ging.

Het ging ook over brandstofkosten. Die zijn voor een EV (en al zeker een elektrische fiets) nu eenmaal veel lager dan bij een auto met verbrandingsmotor. Daar is niets "krom" aan.
Ik heb niet getracht de voordelen daarvan uit te vlakken door plots over vermeende onderhoudskosten te beginnen.
Wanneer je dat erbij wil sleuren doe dat dan over het verschil in onderhoudskosten bij auto's. En dan komt een EV er doorgaans ook niet duurder uit.

Het grote voordeel van de brandstofkosten bij een EV is dat je nogal eens zelf kan voorzien in de brandstof en niet langer afhankelijk bent van de geopolitieke waan van de dag.
Dat is vooralsnog nog niemand gelukt met brandstof voor een verbrandingsmotor.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

W1ck1e schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 10:22:
[...]

Ik moest omrekenen... Hij rijdt 1:20, maar blijkbaar wil iedereen het tegenwoordig als liter per 100km weten en dan maak je dit soort fouten :P

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Trump heeft er met zijn agressie op Iran voor gezorgd dat we weer bijna het record qua Euro95-prijs gaan betalen, scheelt nog maar 2 cent:
De prijs voor Brentolie, oftewel olie uit onder meer het Midden-Oosten, is donderdag gestegen tot boven de 100 dollar per vat. Dat is voor het eerst in twee maanden tijd, meldt Brits dagblad The Guardian.

De stijging wordt veroorzaakt door de nieuwe reeks aanvallen die de Verenigde Staten uitvoeren op Iran, en Houthi's die Saoedische tankers aanvallen op de Rode Zee.

Ook viel Iran de afgelopen dagen meerdere schepen in de Straat van Hormuz aan. Door de zeestraat ging voor het begin van de oorlog ongeveer een vijfde van het wereldwijde olietransport, maar sinds de verschillende blokkades van Iran varen er nauwelijks meer schepen.
Door de hoge olieprijzen is ook de prijs aan de pomp in Nederland de afgelopen tijd opgelopen. De adviesprijs van een liter Euro95 is donderdag met iets meer dan een cent gestegen tot 2,624 euro, blijkt uit data van consumentenvoordeelplatform UnitedConsumers.

Daarmee zit die prijs dicht bij de hoogste geregistreerde prijs. Die was 2,646 euro per liter op 6 mei dit jaar. De adviesprijs voor diesel is nu 2,607 euro per liter. De olieprijs bereikte in april een piek van 126 dollar per vat, maar daalde eind mei weer onder de 100 dollar. Begin juli was de prijs per vat zelfs gedaald tot 71 dollar, te midden van de hoop op een staakt-het-vuren in de regio.
AD Liveblog (https://www.bndestem.nl/b...hrein~ac528ac3/?slug_rd=1)

Benieuwd of we een nieuw record gaan vestigen. Zo ja, dan mogen we daar Trump heel dankbaar voor zijn :)

Virussen? Scan ze hier!

• TheBrut3
wildhagen schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:17:
Benieuwd of we een nieuw record gaan vestigen. Zo ja, dan mogen we daar Trump heel dankbaar voor zijn :)
Dat lijkt mij bijna niet te missen, de olieprijs staat momenteel +6% ten opzichte van gisteren.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

98 E5 was vanavond 2 cent per liter duurder dan gisteren, 2.479/L om precies te zijn. Da's een 20 cent per liter duurder dan ik vd week heb betaald om de auto vol te gooien met 95 E10.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:08
Gisteravond diesel getankt voor €2.329. Exact gelijk aan euro95. Ik was weer ruim €100 lichter.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:31
Vanochtend in Kampen bij de Argos die altijd iets ‘stunt’ op Donderdag 🙃

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hye4dXrGR3b-dEucBvuoQDKlp1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcG6fRnlHZu6ggADvBMKsakz.jpg?f=fotoalbum_large

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Tanken bij de oosterburen (de prijzen zijn van gisterenavond):
Op boodschappen afstand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRMNQe7KIFAW0zzplHc6ZOiFYW0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2EJr2vLsCvIMB230aNHgCJFP.png?f=fotoalbum_large

Om 12:00 uur gaat de prijs omhoog, daarnaast alleen maar verlagingen.

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 30-07-2026 08:09 ]

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
gelukkig kan ik hier de maandelijkse tankbeurt nog doen met 2.199 (gewoon in nederland)

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Yes! Met dank aan Trump met zijn krankzinnige oorlog hebben we een nieuw record te pakken.
De prijs voor een liter benzine bereikt woensdag een recordhoogte, verwacht consumentencollectief UnitedConsumers. Nederlanders betalen morgen waarschijnlijk 2,668 euro per liter bij de grote tankstations, die veelal aan snelwegen liggen. De prijs lag niet eerder zo hoog.

Het vorige benzinerecord dateert van 6 mei, toen een liter benzine 2,646 euro kostte. Bij tankstations verder van de snelweg zijn automobilisten doorgaans goedkoper uit
De adviesprijs voor een liter diesel zal morgen waarschijnlijk op 2,640 euro uitkomen. Dat is nog niet zo hoog als het record van 8 april, toen de brandstof 2,819 euro per liter kostte.

UnitedConsumers verzamelt dagelijks de brandstofprijzen aan de pomp van de vijf grootste aanbieders. Dat zijn Shell, Esso, BP, TotalEnergies en Texaco. Vier van de vijf hebben hun prijs voor woensdag al laten weten. Op basis daarvan wordt de recordhoogte verwacht.
Bron: https://www.nu.nl/economi...osten-in-impasse-zit.html

Iedereen gefeliciteerd met dit heugelijke nieuwe record!

Eventuele klachten (wat ik me niet kan voorstellen) kan je richten aan Donald T., per adres The White House.

Virussen? Scan ze hier!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:17
squashedraven schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 07:40:
gelukkig kan ik hier de maandelijkse tankbeurt nog doen met 2.199 (gewoon in nederland)
Je hebt een vaste prijs afgesproken?

• squashedraven
  • Nu online
GoEV6 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:50:
[...]

Je hebt een vaste prijs afgesproken?
Nope tank maar gewoon 1x per maand want grotendeels elektrisch. Prijs is overigens nog steeds 2.199

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik kom net uit Corsica (Frankrijk), daar was Euro95 rond de 1.95 (Total) tot 2.05 (ENI en Vito) euro per liter. Diesel zat rond 2.25 euro bij alledrie de maatschappijen.

Ben nu onderweg naar huis. In Italië zat de Euro95 rond 2.05 per liter, in Zwitserland op 2.10 per liter (diesel niet gekeken). Ik overnacht nu in Freiburg im Breisgau (Duitsland) en moet nog één keer tanken onderweg. Morgen even kijken wat Euro95 hier kost.

Prijzen in Italië en Zwitserland langs de snelweg, die in Corsica niet (daar hebben ze geen snelwegen).

[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 01-09-2026 18:14 ]

Virussen? Scan ze hier!

• TheBrut3
Ik vind het vooral raar dat wij hier morgen weer een record te pakken hebben terwijl Amerika nog zo'n 10% onder hun maximum van een paar maanden geleden zit. In Nederland zakt de prijs als dikke stront door een smalle trechter, terwijl stijging als een raket gaat.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

TheBrut3 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 18:41:
Ik vind het vooral raar dat wij hier morgen weer een record te pakken hebben terwijl Amerika nog zo'n 10% onder hun maximum van een paar maanden geleden zit. In Nederland zakt de prijs als dikke stront door een smalle trechter, terwijl stijging als een raket gaat.
Dat is helaas altijd al zo geweest in Nederland. Stijging moet per direct, zakken duurt heel lang want nog dure voorraad... Tsja, je zou zeggen dat de prijs dan ook niet meteen omhoog hoeft, omdat het dan nog de "goedkope" voorraad betreft.

En uiteraard blijft het aandeel dat naar de staatskas gaat ook gewoon heel groot, waar men extra profiteert van de huidige prijzen.

Ik ben ondertussen blij dat mijn (privé) "daily" een motorscooter is die tot nu toe gemiddeld 1:32,3 doet :P De auto komt de laatste tijd maar weinig van z'n plaats. 9 augustus heb ik hem volgetankt, en er staat nu 150km bij op ofzo :?

[ Voor 13% gewijzigd door Destruction op 01-09-2026 19:34 ]

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Destruction schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 19:32:
[...]
Ik ben ondertussen blij dat mijn (privé) "daily" een motorscooter is die tot nu toe gemiddeld 1:32,3 doet :P De auto komt de laatste tijd maar weinig van z'n plaats. 9 augustus heb ik hem volgetankt, en er staat nu 150km bij op ofzo :?
Ach, onze "daily" is een hybride auto met gemiddeld 1:20. Maar we carpoolen wel, dus dubbele reiskosten vergoeding (dus 50ct/km). Gaat zaterdag wel weer een dure worden, want dan hebben we een clubrit met de MX5 club :D (maar hobbies mogen wel wat kosten!)

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zoals beloofd ook nog even de Euro95 (E10) prijzen in Duitsland. Die staat hier op 2.67 euro, dus redelijk vergelijkbaar met Nederland.

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 02-09-2026 08:09 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Lokaal in dorp hier diesel en benzine €2,339.

Blij dat ik in het najaar minder kilometers maak dan in de zomer. En nu meer met de zoe kan doen.
Die prijs is al 2,5 jaar ongewijzigd aan de paal hier van Vattenfall.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:10

Maasluip

Kabbelend watertje

Net getankt voor 2,639 per liter. Wel Euro 98, een keer als uitzondering en omdat ik niet weet of ik deze tank dit jaar nog leeg rij.
* Maasluip aait zijn Tesla.

Signatures zijn voor boomers.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:26

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

wildhagen schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:42:
Yes! Met dank aan Trump met zijn krankzinnige oorlog hebben we een nieuw record te pakken.

[...]

[...]

Bron: https://www.nu.nl/economi...osten-in-impasse-zit.html

Iedereen gefeliciteerd met dit heugelijke nieuwe record!

Eventuele klachten (wat ik me niet kan voorstellen) kan je richten aan Donald T., per adres The White House.
een liter benzine in Luxemburg kost nu € 1,79 ...

Dat is bijna 90 cent minder ... interessant, omdat de accijns in Luxemburg slechts 27 cent lager ligt dan in Nederland... Dat zou hooguit minder dan een derde van dit prijsverschil verklaarbaar maken.

Natuurlijk is de GLA hooguit een adviesprijs, terwijl de luxemburger benzineprijs als officiele maximumprijs door de overheid opgelegd wordt (geen tankstation mag hoger dan die prijs verkopen).

Maar toch lijkt het me ook een discussie waard waarom in nederland de olieconcerns die GLA zo overdreven hoog opstellen, een hoogte van de GLA die _niet_ verklaarbaar is wegens accijnsen.

Het zou m.i. zelfs eens besproken mogen worden waarom de overheid geen maximumprijs instelt zoals Belgie en Luxemburg al veel langer hebben en wat er ook voor zorgt dat de olieconcernen moeten motiveren waarom de prijs hoger zou moeten worden, of de overheid kan afdwingen dat prijsverlagingen ook sneller aan de consumenten doorgerekend worden.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Nu online

mb1

wildhagen schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:08:
Zoals beloofd ook nog even de Euro95 (E10) prijzen in Duitsland. Die staat hier op 2.67 euro, dus redelijk vergelijkbaar met Nederland.
Dan tank je gewoon langs de snelweg, gisteren nog getankt in Duitsland voor 1,98!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:10

Maasluip

Kabbelend watertje

RM-rf schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:14:
[...]

een liter benzine in Luxemburg kost nu € 1,79 ...

Dat is bijna 90 cent minder ... interessant, omdat de accijns in Luxemburg slechts 27 cent lager ligt dan in Nederland... Dat zou hooguit minder dan een derde van dit prijsverschil verklaarbaar maken.
Bij UnitedConsumers is een overzicht waar de prijsopbouw wordt gegeven. Alleen klopt dat niet, want de BTW is geen 17%. Maar daar wordt voor productie 17% van de prijs gegeven, dat is € 1,174

Als we de GLA van Euro 95 nemen, € 2,668, dan:
BTW: € 0,56
Accijns: € 0,8447
Productie+Marge: € 1,263

Kijk je naar de pompprijs € 2,237
BTW: € 0,470
Productie+Marge: € 0,923

Als je de Luxemburgse prijs pakt, € 1,792 minus BTW 17% = € 1,487 minus accijns van € 0,559 = € 0,928

Eigenlijk precies hetzelfde.

Signatures zijn voor boomers.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
mb1 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:34:
[...]

Dan tank je gewoon langs de snelweg, gisteren nog getankt in Duitsland voor 1,98!
€2,65 langs de snelweg, maar rondom dorpen/steden (van de snelweg af) ligt het ookal rond de €2,15~2,20 volgens de ANWB kaart.

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

[...]

Zou ik zeer mee oppassen: tanken bij duitse tankstations direct aan de snelweg, in duitsland zijn benzinprijzen veelal duidelijk hoger (zelfs nu er door de overheid een plicht opgelegd is waarin de tankstations hooguit eenmaal per dag en p een vast tijdstip hun prijzen moeten vaststellen)

Wel moeten alle tankstations hun benzineprijzen laten registreren en dit staat beschikbaar voor een veelvoud aan "beste prijs in de buurt"-zoekers.
Uit onderzoek door de duitse ADAC op basis van deze gegevens bleek dat de prijzen aan de snelweg vaak 30 cent voor benzine, tot 50 cent voor diesel hoger liggen dan in iets minder bereikbare maar goedkopere plekken:
Günstig tanken: Benzin-, Diesel- HVO100- und Erdgas/CNG-Preise

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• mb1
  • Nu online

mb1

Caayn schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:38:
[...]
€2,65 langs de snelweg, maar rondom dorpen/steden (van de snelweg af) ligt het ookal rond de €2,15~2,20 volgens de ANWB kaart.
Gebruik de Clevertanken.de app of website maar. Ik ga zo weer tanken bij de Esso in Mainz voor 1,977😉

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Klopt, langs de snelweg (tankpas van Lease auto) , bij Aral (langs de A5). Zie prijzen variëren van 2.65 tot 2.75 langs de snelweg.

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 02-09-2026 12:00 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
mb1 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:03:
[...]

Gebruik de Clevertanken.de app of website maar. Ik ga zo weer tanken bij de Esso in Mainz voor 1,977😉
Kijken wij dan naar een andere Esso?

https://www.clever-tanken.de/tankstelle_details/5119
ANWB zegt hetzelfde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2_1wiQ5Q1XOYDqVwKixqk2Tfao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qknMxDtgc2N5BkMXZhqvARNB.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een pokke eind rijden trouwens :X Moet je daar al in de buurt zijn of rij je er speciaal naar toe?

[ Voor 17% gewijzigd door Caayn op 02-09-2026 12:58 ]

• mb1
  • Nu online

mb1

Caayn schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:53:
[...]
Kijken wij dan naar een andere Esso?

https://www.clever-tanken.de/tankstelle_details/5119
ANWB zegt hetzelfde:
[Afbeelding]

Wat een pokke eind rijden trouwens :X Moet je daar al in de buurt zijn of rij je er speciaal naar toe?
Ik ben met vakantie en rij er langs😀

Maar jouw post is van 12:53 en om 12:00 gooien alle stations hun prijs omhoog 😉

Ook dat kun je zijn als je in de app doorklikt.

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Maasluip schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:36:
[...]

Bij UnitedConsumers is een overzicht waar de prijsopbouw wordt gegeven. Alleen klopt dat niet, want de BTW is geen 17%. Maar daar wordt voor productie 17% van de prijs gegeven, dat is € 1,174

Als we de GLA van Euro 95 nemen, € 2,668, dan:
BTW: € 0,56
Productie+Marge: € 1,263

Kijk je naar de pompprijs € 2,237
BTW: € 0,470
Productie+Marge: € 0,923

Als je de Luxemburgse prijs pakt, € 1,792 minus BTW 17% = € 1,487 minus accijns van € 0,559 = € 0,928

Eigenlijk precies hetzelfde.
Nu negeert je volledig eigenlijk mijn stelling ...

Waarom houden nederlandse tankstation die rare extreem hoge "GLA" aan die plots genegeerd wordt, als het om de werkelijke kosten te berekenen, en dan men terugvalt voor de "voorrekening" hoe weinig marge tankstations zou halen, op een veel lagere prijs die bij "de meest gunstige verkooppunten geheven wordt" (en stiekem dan bij prijsvechters die minder dan 10% of 5% van de verkooppunten betreffen, genomen worden als algemeen geldende verkoopprijs, terwijl 90-95% van de tankstations duurder is)...

Waar ik op wijs is dat zowel Belgie als Luxemburg gewoon bewijzen dat een overheid die de maximale verkoopprijs ook oplegt ,een veel betere garantie is dat Tankstations niet teveel "trucjes"met hun prijzen kunnen spelen en opeens een veel betere concurentie op laagste prijs ontstaat.

Daarom: Laat die "GLA" door de overheid opleggen als Landelijk Prijsplafond;
Maar wel vanuit een realistische berekening van de maximale winstmarge die tankstations moeten kunnen bereiken (zoals je hierboven al doet als je je eigen berekening maakt, op basis van een benzineprijs die ruim 40 cent onder die "GLA")...

Die berekening wordt ook dagelijks gemaakt waardoor prijsdalingen veel sneller ook naar de consumenten doorgevoerd kunnen worden, een probleem dat nederlandse benzinestations ook nu al hebben.... juist als de productieprijzen dalen, voeren ze dat heel traag of niet volledig door naar consumenten

[ Voor 6% gewijzigd door RM-rf op 02-09-2026 15:16 ]

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

RM-rf schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:07:
Daarom: Laat die "GLA" door de overheid opleggen als Landelijk Prijsplafond;
Maar wel vanuit een realistische berekening van de maximale winstmarge die tankstations moeten kunnen bereiken (zoals je hierboven al doet als je je eigen berekening maakt, op basis van een benzineprijs die ruim 40 cent onder die "GLA")...
Heel goed idee, maar zolang de VVD de macht heeft gaat dit absoluut nooit gebeuren. Hun vrindjes die aandelen hebben van Shell (bijvoorbeeld) moeten wel maximaal winst maken.

Want ook de raffinaderijen profiteren behoorlijk van deze crisis. Daar mag echt wel op bijgestuurd worden. Inderdaad een maximum marge vastleggen, als dit soort bedrijven in tijden van oorlog/crisis dan ineens flink extra winst maken zorgen dat die winst wordt afgeroomd.

Van mij mag iedereen wat verdienen, dat moet ook. Maar mensen zwaar op extra kosten jagen en toestaan dat andere mensen daar grof geld aan verdienen.... Dat zou eens verboden moeten worden. Want imo is het nu discutabel of de prijsstijgingen voor 100% aan Trump z'n hobby liggen, deze bedrijven (en hun aandeelhouders...) hebben ook een grote hand in deze situatie. Om de overheid niet te vergeten.

[ Voor 9% gewijzigd door Destruction op 02-09-2026 18:32 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14-09 15:57
Leuk.
Ik las net de OP van dit topic.
Toen maakte we ons druk om €1,50 per liter
Vandaag betaal je €2,50 per liter...
Als ik over een paar jaar mijn auto moet vervangen wordt hybride goedkoper per maand dan puur benzine.
Zelfs bij slechts 10.000km/jaar.
Die 350kg extra gewicht van de hybride geeft een behoorlijk verhoogde wegenbelasting, waardoor de besparing op brandstof ruim werd goedgemaakt door de hogere wegenbelasting.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:56
GarBaGe schreef op woensdag 2 september 2026 @ 20:49:
Leuk.
Als ik over een paar jaar mijn auto moet vervangen wordt hybride goedkoper per maand dan puur benzine.
Die 350kg extra gewicht van de hybride geeft een behoorlijk verhoogde wegenbelasting, waardoor de besparing op brandstof ruim werd goedgemaakt door de hogere wegenbelasting.
Maak je niet druk, tegen die tijd worden hybrides ook wel weer extra belast want extra slijtage aan het asfalt oid... Auto is en blijft een melkkoe, ook al doe je lekker energieneutraal mee.

• WiLLoW_TieN
  • Laatst online: 07:31
@ above...deze wordt binnenkort nog geheel wegenbelastingvrij...en een

WA Oldtimer verzekering ( als 2de auto ) kost maar circa €15 per maand :X

Dit ; https://www.marktplaats.n...sel-xl-lage-kmstand-uniek En NEE deze is niet van mij !!

Alles na 01-01-1988 wordt NOOIT meer wegenbelastingvrij !

[ Voor 5% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 02-09-2026 21:27 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

WiLLoW_TieN schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:21:

Dit ; https://www.marktplaats.n...sel-xl-lage-kmstand-uniek En NEE deze is niet van mij !!

Motorrijtuigenbelasting óf Houderschapsbelasting, Wegenbelasting is niet bestaand (behalve in de volksmond) :o

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:43
Leuk.
Hybride, zeker PHEV is altijd duurkoop tov van een echte elektrische auto met alleen een accu.
Het aantal kilometers dat een auto kan rijden op een accu, voordat deze versleten is, is afhankelijk van de capaciteit van de accu. Hoe kleiner de accu, hoe minder kilometers je hiermee kunt rijden. Het aantal kilometers wat je met een accu kunt rijden kun je makkelijk uitrekenen.

Het aantal kilometers wat je kunt rijden op een accu vermenigvuldigd door het aantal keren dat je de accu volledig kunt opladen.
Een NMC accu kun je ongeveer 1500 keer volledig opladen. Als je puur elektrisch wil rijden, zul je een accu al best snel moeten vervangen, door dat de accu's van PHEV's zo klein zijn.
Waar je met de accu's van BEV's makkelijk een miljoen kilometer kunt halen is 100k kilometers voor een PHEV vaak al een behoorlijke uitdaging.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:21
WiLLoW_TieN schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:21:

en terecht. met de beste wil van de wereld is dat toch geen klassieker?

• squashedraven
  • Nu online
fisherman schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:59:
[...]

Hybride, zeker PHEV is altijd duurkoop tov van een echte elektrische auto met alleen een accu.
Het aantal kilometers dat een auto kan rijden op een accu, voordat deze versleten is, is afhankelijk van de capaciteit van de accu. Hoe kleiner de accu, hoe minder kilometers je hiermee kunt rijden. Het aantal kilometers wat je met een accu kunt rijden kun je makkelijk uitrekenen.

Het aantal kilometers wat je kunt rijden op een accu vermenigvuldigd door het aantal keren dat je de accu volledig kunt opladen.
Een NMC accu kun je ongeveer 1500 keer volledig opladen. Als je puur elektrisch wil rijden, zul je een accu al best snel moeten vervangen, door dat de accu's van PHEV's zo klein zijn.
Waar je met de accu's van BEV's makkelijk een miljoen kilometer kunt halen is 100k kilometers voor een PHEV vaak al een behoorlijke uitdaging.
ADAC-studie: accuslijtage PHEV valt doorgaans erg mee - AutoWeek dit zegt toch wat anders. Buren rijden ook een Volvo PHEV met rond de 4 ton op de teller. Is nog zo'n 30 van de opgegeven 50km range over (en in werkelijkheid lag het getal altijd rond de 40 toen ze nieuw waren)

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:28

Spotmatic

Ken sent me

squashedraven schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:13:
[...]

ADAC-studie: accuslijtage PHEV valt doorgaans erg mee - AutoWeek dit zegt toch wat anders. Buren rijden ook een Volvo PHEV met rond de 4 ton op de teller. Is nog zo'n 30 van de opgegeven 50km range over (en in werkelijkheid lag het getal altijd rond de 40 toen ze nieuw waren)
Dit is goed vergelijkbaar met mijn Audi A3 e-Tron uit 2015. Ik kan er (nog) prima 30km elektrisch mee rijden bij de huidige weersomstandigheden.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:43
squashedraven schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:13:
[...]

Het gaat er ook puur om als je ze alleen elektrisch rijdt. Dat doen veel mensen niet.

Als je ze puur elektrisch rijdt zijn de meeste binnen een ton aan een nieuwe accu toe.

• squashedraven
  • Nu online
fisherman schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:09:
[...]

Het gaat er ook puur om als je ze alleen elektrisch rijdt. Dat doen veel mensen niet.

Als je ze puur elektrisch rijdt zijn de meeste binnen een ton aan een nieuwe accu toe.
Heb je daar bronnen voor dan? Mijn ervaringen om mij heen zijn namelijk totaal anders. Phev accu's hangen namelijk over het algemeen niet aan de snellader (en mijn auto met 170k op de teller rijd ongeveer 90% van de tijd elektrisch en heeft geen merkbare degradatie)

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:21
squashedraven schreef op donderdag 3 september 2026 @ 20:37:
[...]

Heb je daar bronnen voor dan? Mijn ervaringen om mij heen zijn namelijk totaal anders. Phev accu's hangen namelijk over het algemeen niet aan de snellader (en mijn auto met 170k op de teller rijd ongeveer 90% van de tijd elektrisch en heeft geen merkbare degradatie)
Waarschijnlijk niet. Mijn golf GTE die ik van 2015 tot 2020 reed ik voor 75% elektrisch. Net voor de 100K weer ingeleverd bij de leasemaatschappij, geen merkbare degradatie.

• Stoeptegeltje
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 14-09 22:53
Leuk.
2,71 nu.

En dan moet de winter en de run op gas en benzine nog beginnen…

Begin nu toch wel jaloers te worden op iedereen met een elektrische (lease) auto of tankpas.

Als ik nu zou moeten overstappen dan zou ik een vervangende auto kunnen kopen van 10.000; daar vind ik helaas geen elektrische voor. En de accuradius zal minstens 400km moeten zijn.

Gelukkig kan ik van dat bedrag de komende jaren ook wel flink wat tanken, omdat het ov echt geen optie is: 45 min autoreistijd vs 1.5 uur openbaar vervoer. Dat laatste zou werkdagen van 12 uur betekenen

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Stoeptegeltje schreef op maandag 7 september 2026 @ 19:24:
[...]

2,71 nu.

En dan moet de winter en de run op gas en benzine nog beginnen…

Begin nu toch wel jaloers te worden op iedereen met een elektrische (lease) auto of tankpas.

Als ik nu zou moeten overstappen dan zou ik een vervangende auto kunnen kopen van 10.000; daar vind ik helaas geen elektrische voor. En de accuradius zal minstens 400km moeten zijn.

Gelukkig kan ik van dat bedrag de komende jaren ook wel flink wat tanken, omdat het ov echt geen optie is: 45 min autoreistijd vs 1.5 uur openbaar vervoer. Dat laatste zou werkdagen van 12 uur betekenen
Jij rijd 400 km per dag of wat?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Stoeptegeltje
Ronald.42 schreef op maandag 7 september 2026 @ 19:28:
[...]

Jij rijd 400 km per dag of wat?
Gemiddeld 180km per dag.

Maar heb ook familie in het buitengebied wonen zo’n 300km retour: dus heb ook graag wat reserve zodat ik niet elke keer met paniek en een lege accu zou zitten.

Verhuizen is geen optie en een andere baan ook niet. Partner en ik hebben allebei onze droombaan en wonen nu ‘precies’ er tussenin qua reisafstand. Toevallig ook allebei een baan in een werkveld waarbij weinig tot geen andere werkgevers zijn op andere plekken in het land.

+ dat verhuizen ook niet gratis is en nog meer zal kosten dan een nieuwe auto.

++ er een woningtekort is.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Stoeptegeltje schreef op maandag 7 september 2026 @ 19:35:
[...]

Gemiddeld 180km per dag.

Maar heb ook familie in het buitengebied wonen zo’n 300km retour: dus heb ook graag wat reserve zodat ik niet elke keer met paniek en een lege accu zou zitten.

Verhuizen is geen optie en een andere baan ook niet. Partner en ik hebben allebei onze droombaan en wonen nu ‘precies’ er tussenin qua reisafstand. Toevallig ook allebei een baan in een werkveld waarbij weinig tot geen andere werkgevers zijn op andere plekken in het land.

+ dat verhuizen ook niet gratis is en nog meer zal kosten dan een nieuwe auto.

++ er een woningtekort is.
Met andere woorden, je wilt nergens consessies doen. Dan moet je niet miepen en gewoon betalen :)

Je zou ook eens kunnen doorrekenen wat het kost als je 5-10k leent zodat je wel een EV kan aanschaffen met een afdoende bereik. Kan best interessant zijn met de huidige brandstofprijzen, als je op eigen terrein kan laden is het, zeker met de ERE certificaten zeer interessant.

Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Je kan ook snelladen bij tankstations.
Met minuut of 10 zit er genoeg in om thuis te komen.

Moet je alleen wel opletten dat je auto dat kan.

• Stoeptegeltje
revolution-nl schreef op maandag 7 september 2026 @ 19:40:
[...]

Met andere woorden, je wilt nergens consessies doen. Dan moet je niet miepen en gewoon betalen :)

Je zou ook eens kunnen doorrekenen wat het kost als je 5-10k leent zodat je wel een EV kan aanschaffen met een afdoende bereik. Kan best interessant zijn met de huidige brandstofprijzen, als je op eigen terrein kan laden is het, zeker met de ERE certificaten zeer interessant.
Maar dan moet ik ook lenen voor zonnepanelen etc. Daarnaast zal ik ook moeten investeren in onze woning om deze energieproof te maken, dus dat is een tweede lening die erbij komt

Ik ben zeker bereid om consessies te doen. Daarom heb ik besloten om het kopen van een nieuwe hybride/elektrische auto uit te stellen. Om van het gespaarde geld deels benzine te kunnen kopen.

• Radiohoofd
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online

Radiohoofd

I believe I can fly

Eind augustus nog € 1,75 getankt aan een snelweg pomp in Luxemburg, dus het kan wel.

Paar weken gelden verhuisd. Ik ging richting de 35.000 woon-werk kilometers per jaar en dat sloeg financieel een krater in mijn budget. Ook de vele uren in de file waren geen pretje. Gelukkig heb ik geluk dat ik een huis heb kunnen vinden dicht bij mijn werk, dat geluk is niet iedereen gegeven en uitzonderlijk.

Nu ook maar afscheid genomen van de lease auto en maar eens kijken hoe het bevalt als ik een tijdje gebruik maak van een elektrische deelauto.

Everyone faces darkness on their own. As I have done, so will you.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

revolution-nl schreef op maandag 7 september 2026 @ 19:40:
[...]

Lenen? Weet je wel wat daar de tarieven voor zijn? Als je onder de 6% zit, mag je je gelukkig prijzen. Daar kun je best veel benzine voor tanken... Zeker als je bedenkt dat stroom ook niet gratis is.

@Stoeptegeltje een hybride hoeft niet veel meer te kosten dan een benzine auto (mits geen plug-in hybride). Wij hebben in 2020 onze Auris (benzine, uit 2007) verruild voor een C-HR (hybride, uit 2017). Was eigenlijk nog helemaal niet de bedoeling, maar soms is er gewoon zo'n aanbieding dat je er geen nee tegen kunt zeggen :D 2 maanden later begon de eerste crisis en zaten we ons af te vragen waarom we zoveel geld uit hadden gegeven voor een auto die we toch niet gebruikten. En 2 jaar later waren we blij dat we dat hadden gedaan, want hij rijdt dezelfde afstand op een veel kleinere tank :P

Waar wij wonen is OV ook geen keuze: reistijd verdubbelt ook, plus dat er ook flinke stukken gelopen moeten worden omdat er gewoon geen bus is. Maar wij hebben wel het voordeel dat we over het algemeen kunnen carpoolen, en dat scheelt wel heel veel, omdat je dubbele reiskosten krijgt voor dezelfde afstand.

• squashedraven
  • Nu online
Wij zijn hier indertijd ook vrij noodgedwongen overgestapt naar PHEV, want vindt maar eens een vrij jonge auto die 2 ton kan trekken en geen SUV is. Nu heeft mijn vrouw altijd de PHEV mee als ik thuis werk of als ze in het weekend naar de paarden gaat. Scheelt best een slok op de borrel dat dat nu elektriciteit gebruikt ipv benzine (elektrische range op 1 accu is rond de 80km)

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 07:43:
[...]

Lenen? Weet je wel wat daar de tarieven voor zijn? Als je onder de 6% zit, mag je je gelukkig prijzen. Daar kun je best veel benzine voor tanken... Zeker als je bedenkt dat stroom ook niet gratis is.
Ik vind er ook iets van om iemand die aangeeft maximaal 10K te kunnen uitgeven een lening te adviseren eigenlijk. Natuurlijk kun je zo'n auto allrisk verzekeren zodat je bij total loss in ieder geval nog iets geld hebt om de lening af te lossen, maar daarna zit je zonder auto (als je pech hebt...).

Nee, koop een auto die je kunt betalen zou ik zeggen. Als ik het budget had om gewoon nu een hybride of elektrisch alternatief voor mijn huidige auto (trekgewicht/kofferbakruimte) te kopen met een fatsoenlijke range, dan had ik dat waarschijnlijk al wel gedaan ;) Maar ik moet zeggen, de afgelopen maand heb ik 210km gereden met dat ding dus ik zou zeggen dat een dergelijk grote uitgave (met lening?) op geen enkele manier te rechtvaardigen is. En ja, het kan prima zijn dat ik de komende maand (om maar een periode te noemen) veel meer kilometers maak met de auto, maar het zal waarschijnlijk toch <10k km per jaar blijven omdat de auto niet meer mijn dagelijks vervoer is. Wellicht dat die rekensom anders uit komt als je veel meer moet rijden.

* Destruction ziet zichzelf niet direct van ICE naar EV overstappen, een BEV/PHEV als tussenstap ligt meer voor de hand. Maar de auto's die in het plaatje passen zijn gewoon nog buiten budget.

Bovendien is dit geen ICE vs EV/BEV/PHEV topic :P Als dat topic bestaat ben ik wel benieuwd naar hoe mensen die overstap is bevallen btw. In gebruik, kostenplaatje etc.
Waar wij wonen is OV ook geen keuze: reistijd verdubbelt ook, plus dat er ook flinke stukken gelopen moeten worden omdat er gewoon geen bus is.
Same here. Nou woon ik op een 15-20min lopen van het station, dus dat valt wel mee. Maar op veel van mijn bestemmingen is in het geheel geen OV beschikbaar dus dan valt dat simpelweg af. Dan stap je 20km verderop uit trein of bus en succes ermee. Ook niet echt een loop afstand :P Nee, eigen vervoer it is. Of dat per definitie altijd de auto moet zijn, imo niet. Maar wel eigen vervoer.

[ Voor 9% gewijzigd door Destruction op 08-09-2026 11:14 ]

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste

Let op:
LET OP VOOR JE POST:

Dit topic gaat NIET over discussie omtrent (B)EV vs ICE, onderhoudskosten van deze opties, waarom je tóch voor een EV bent gegaan etc. Blijf ontopic!