Virussen? Scan ze hier!
[ Voor 9% gewijzigd door Van der Berg op 15-07-2026 20:00 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra 2 - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB
Waarom zou je je auto maar halfvol tankenVan der Berg schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:54:
Ik heb vanmiddag Euro 95 (E10) getankt bij de Makro voor € 2,229 per liter. De prijzen zijn de laatste tijd inderdaad weer flink aan het stijgen. Tegenwoordig tank ik meestal de tank halfvol zodra die leeg begint te raken (de totale tankinhoud van mijn Toyota Aygo is 35 liter). Mijn rijstijl is erg economisch ingesteld om zoveel mogelijk kilometers uit een tank te halen; ik rijd dan ook zoveel mogelijk op de cruisecontrol.
Ik gooi de tank altijd gewoon vol. Halfvol gooien betekend alleen dat ik een extra keer moet tanken. En nu tank ik ook hooguit 2 keer per maand, zo veel rijdt ik gelukkig niet meer.
Wat zo'n Aygo betreft, ik heb een C1 uit 2008 gehad (ik gok een ouder model dan jij hebt, ook zonder cruise control) en met dat ding kon ik op een volle tank (ook 35L) altijd wel 650-700km halen. Dat haal ik met de huidige auto niet eens met een 58L tank
Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Is dat uiteindelijk niet voordeliger dan meteen volgooien? Ik rijd best intensief voor woon-werkverkeer en ook privé gaan we er vaak opuit. De laatste tijd maken we echter niet heel veel kilometers meer; we gaan bijvoorbeeld naar mijn neef die op 41 km afstand woont.Destruction schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:42:
[...]
Waarom zou je je auto maar halfvol tanken![]()
Ik gooi de tank altijd gewoon vol. Halfvol gooien betekend alleen dat ik een extra keer moet tanken. En nu tank ik ook hooguit 2 keer per maand, zo veel rijdt ik gelukkig niet meer.
Wat zo'n Aygo betreft, ik heb een C1 uit 2008 gehad (ik gok een ouder model dan jij hebt, ook zonder cruise control) en met dat ding kon ik op een volle tank (ook 35L) altijd wel 650-700km halen. Dat haal ik met de huidige auto niet eens met een 58L tank
Ik heb een Toyota Aygo 1.0 VVT-i X-Play (bouwjaar juni 2020 met 11.971 KM), 2 jaar geleden gekocht nu bijna 44.000 KM bij de officiële Toyota Louwman-dealer. Er zat destijds een snelheidsbegrenzer op, maar ik heb er door hen meteen een cruisecontrol op laten installeren voor € 720. Het is geen Adaptive Cruise Control, dus ik moet wel zelf ingrijpen. Op de snelweg rijd ik overdag tussen de 90 en 100 km/u, met een gemiddeld verbruik van 3,5 tot 3,8 liter per 100 km (afhankelijk van de snelheid). Vanaf 50 km/u rijd ik bovendien al in de 5e versnelling.
Begrijp ik uit jouw verhaal dat ik onderaan de streep dus eigenlijk duurder uit ben door steeds halfvol te tanken?
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra 2 - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB
“Maakt mij niet uit hoe duur het is, ik tank toch altijd voor 25 euro”..
Natuurlijk heb je winst omdat je auto lichter is met een halve tank.. maar dat is zo miniem dat het dus onzin is… Je grootste vijand bij een halve tank zijn prijsstijgingen. Ik heb zondag de tank volgegooid, hoef pas omstreeks 12 augustus weer te tanken en dan zie ik het weer wel
[ Voor 33% gewijzigd door FreakNL op 15-07-2026 22:34 ]
Het risico bestaat dat je hem net vol gegooid hebt en de dag daarna de prijzen dalen. Maar het risico bestaat ook dat je hem net half vol gegooid hebt en de dag daarna de prijzen stijgen. Volgens mij maakt het voor het verbruik nauwelijks uit, je hebt het over 15 tot 25 liter benzine (beetje afhankelijk van de grootte van je tank) dus het scheelt je 10 tot 20kg. Op een totaal van boven de 1000...Van der Berg schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:59:
[...]
Begrijp ik uit jouw verhaal dat ik onderaan de streep dus eigenlijk duurder uit ben door steeds halfvol te tanken?
Het enige wat helpt is gewoon zuinig rijden en dat doe je al.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ik rij 10k km per jaar. Laten we uitgaan van 1 op 10 (boordcomputer geeft momenteel 9,7l/100km aan) en een prijs van €2 per liter (ik tank E5 in België). Dan verbruik ik dus 1000 liter per jaar, een prijsverschil van €0,20 is €200 op jaarbasis. Vergeleken met afschrijvingen, verzekering, MRB en onderhoud...
Wil overigens niet zeggen dat het mij helemaal niets uitmaakt, natuurlijk tank ik ook het liefst zo goedkoop mogelijk.
[ Voor 14% gewijzigd door TheBrut3 op 16-07-2026 08:22 ]
Ik rij overigens ook zeer weinig hoor. En heb ook verder weinig medelijden met mensen die 40k/jaar doen en dan klagen. Jezelf verplaatsen is nu eenmaal kostbaar (en terecht).
Het is niet alleen hoeveel kilometers je rijdt, het is ook hoe zuinig hij rijdt. Wij rijden meer kilometers, maar 20ct scheelt ons iets 120 euro per jaar. Onze auto rijdt 4,9km/100l. Natuurlijk gooien wij de tank niet vol langs de snelweg (deden we sowieso al nooit), en als ik naar het zuiden van het land ga, gooi ik hem in Groningen ook niet vol, maar zorg ik ervoor dat ik met een bijna lege tank in België kan tanken, maar meer dan dat ga ik niet doen.FreakNL schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:30:
Ja als je 10k per jaar rijdt maakt het allemaal niet zoveel uit.
Ik rij overigens ook zeer weinig hoor. En heb ook verder weinig medelijden met mensen die 40k/jaar doen en dan klagen. Jezelf verplaatsen is nu eenmaal kostbaar (en terecht).
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
IMO ligt het eraan wat de achterliggende situatie is. Niet iedereen gaat vrijwillig ver van het werk wonen/ver van huis werken.FreakNL schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:30:
En heb ook verder weinig medelijden met mensen die 40k/jaar doen en dan klagen. Jezelf verplaatsen is nu eenmaal kostbaar (en terecht).
Ik ken een aantal voorbeelden (die - gelukkig - inmiddels bijna met pensioen mogen) van mensen die dichtbij huis solliciteerden zodat ze lekker op de fiets konden en de auto thuis kon blijven voor moeder de vrouw, en door overnames en fusies de situatie zo veranderde dat er een auto bij moest komen, en ivm de kilometers nog een diesel ook, om dat woon-werk verkeer te kunnen blijven doen. En helaas blijkt dan ook dat "gewoon" "even" een andere baan regelen niet voor iedereen is weggelegd.
Ik ken ook situaties van mensen die zelf verder van het werk zijn gaan wonen, om vervolgens druk te klagen toen er iets van rekeningrijden rond begon te zingen... Tsja, dan zeg ik ook: Dat risico heb je zelf genomen. En dan begrijp ik volkomen dat ze zijn verhuisd omdat ze dan voor hetzelfde geld ineens een huis met garage konden kopen ipv een appartementje zonder eigen berging.
Dat diesel ook weer duurder wordt is vooral vervelend voor m'n klanten, want als ik meer geld kwijt ben om de werkbus vol te gooien zullen de klanten meer moeten betalen om dat te compenseren. * Destruction zou de kosten liever wat lager houden, ook voor de klant.
Privé rijdt ik weinig en als ik op andere werkdagen ergens naartoe moet pak ik bij voorkeur de motorscooter, die gemiddeld 1:32 rijdt
[ Voor 14% gewijzigd door Destruction op 16-07-2026 10:47 ]
Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Bwa, mijn speedpedelec doet aan 35 km/uur afgerond naar boven 1 kWh/100 km.FreakNL schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:30:
Kost me 2 tot 5 cent (per 100 km afgelegde afstand) aan gederfde terugleververgoeding.
Zelfs goedkoper en sneller dan het openbaar vervoer.
De afschrijving en onderhoudskosten zijn eveneens verwaarloosbaar (lager dan de "geopolitieke meerprijs" om een brandstofauto in beweging te houden).
[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 16-07-2026 10:35 ]
Wonend in Vlaanderen (BE)
Met 40K per jaar heb je waarschijnlijk een diesel, laat dat grofweg 2000 liter brandstof per jaar zijn. Ik vind 1000 euro extra brandstofkosten op zoveel kilometers eigenlijk peanuts als je dat naast afschrijving en onderhoud van die auto legt.FreakNL schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:30:
En het allerbelangrijkste:IvoB2 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:32:
[...]
Bwa, mijn speedpedelec doet aan 35 km/uur afgerond naar boven 1 kWh/100 km.
Kost me 2 tot 5 cent (per 100 km afgelegde afstand) aan gederfde terugleververgoeding.
De afschrijving en onderhoudskosten zijn eveneens verwaarloosbaar (lager dan de "geopolitieke meerprijs" om een brandstofauto in beweging te houden).
Zeer weinig belasting voor het milieu.
Ik rij zelf veel voor het werk. Halverwege maart dit jaar overgeschakeld op EV en de eerste 15.000km zitten er al op. 1200kWh publiek geladen, ik kom uit op 8€c/km energieprijs. Met mijn vorige auto zou ik nu rond de 12€c zitten.(België).
Vandaag trouwens nog wat keuringen gedaan van tankstations. Dat hele fossiele distributiesysteem barst van de regeltjes voor wat betreft explosieveiligheid, ijking dispensers, milieu,... De diverse controleurs staan net niet in de rij aan te schuiven om hun ding te doen 🙂
Dat moet nogal wat kosten.
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Bwa, wat betreft de "brandstof" maakt dat weinig verschil met de BEV. Komt toch allemaal hoofdzakelijk uit lokale PV productie. Inzake gebruikte materialen idd een wereld van verschil (nuance, we delen hem nu al met drie andere gezinnen zonder eigen auto).FreakNL schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:01:
[...]
En het allerbelangrijkste:
Zeer weinig belasting voor het milieu.
Indien de huidige BEV einde termijn is overweeg ik wel over te schakelen op een elektrische deelauto. Daar zit de energiekost sowieso al inbegrepen in de huurprijs.
[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 16-07-2026 18:45 ]
Vlaanderen del SolIvoB2 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:41:
[...]
Bwa, wat betreft de "brandstof" maakt dat weinig verschil met de BEV. Komt toch allemaal hoofdzakelijk uit lokale PV productie. Inzake gebruikte materialen idd een wereld van verschil (nuance, we delen hem nu al met drie andere gezinnen zonder eigen auto).
Indien de huidige BEV einde termijn is overweeg ik wel over te schakelen op een elektrische deelauto. Daar zit de energiekost sowieso al inbegrepen in de huurprijs.
Gisteren idem. Eergisteren idem.
Zaterdag (met de EV) richting Opaalkust (FR) om wat verkoeling op te zoeken. En ook dat volledig op lokaal geproduceerde stroom.
[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 16-07-2026 19:10 ]
Zoals jij het hebt opgeschreven haalt jouw auto 4,9 km op 100 liter benzine. Met een afstand van 263 km tussen Groningen en Eindhoven heb je meer dan 50 keer 100 liter nodig.Wailing_Banshee schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:20:
[...]
... Onze auto rijdt 4,9km/100l. Natuurlijk gooien wij de tank niet vol langs de snelweg (deden we sowieso al nooit), en als ik naar het zuiden van het land ga, gooi ik hem in Groningen ook niet vol, maar zorg ik ervoor dat ik met een bijna lege tank in België kan tanken, maar meer dan dat ga ik niet doen.
Meer dan 20 liter per kilometer. Maar wie weet, misschien rijd die in een tank.W1ck1e schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 10:22:
[...]
Zoals jij het hebt opgeschreven haalt jouw auto 4,9 km op 100 liter benzine. Met een afstand van 263 km tussen Groningen en Eindhoven heb je meer dan 50 keer 100 liter nodig.
Hier nog altijd blij met de LPG auto. Die rijd misschien "maar" 1:14 (7 liter per 100 km) maar een litertje kost me 0,95€ momenteel. Dus 100 km kost me 6,65.
Een diesel zou 3 liter/100km moeten rijden om gelijk te zijn in kosten (maar hogere wegenbelasting) en benzine ongeveer hetzelfde. 1:33 dus.
LPG verkopen is ingewikkelder voor de uitbaters van tankstations, mag bijvoorbeeld enkel in bemande stations. De veiligheidseisen zijn een stuk strenger.
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Maar in de transitie naar EV's gaat LPG wel ergens het loodje leggen ja. Euro95 zal een stuk langer algemeen verkrijgbaar blijven.
Wat dat aan gaat zou ik eerder verwachten dat de diesel de eerste is die een permban krijgt.
Zag vandaag de eerste pomp alweer met diesel 2 cent duurder dan benzine... gisteren 10 liter benzine getankt voor 2,229. Vandaag 40 liter LPG getankt voor 0,829. Weet niet hoe Total dat doet voor die prijs, andere pompen zijn veel duurder. Leek er vanmorgen op dat ze de laatste Trump nieuwtjes nog niet hadden binnengekregen, benzine is normaal duurder dan waar ik het tank, was vanmorgen ook 2,23.
Als je goedkoop wilt tanken moet je naar Steenwijk overigens, daar is een oorlog tussen enkele uitbaters gaande.
Jammer genoeg start mijn auto op benzine, moet er toch zo nu en dan wat in gooien.
Nou....als ik kijk naar onderhoud filmpjes van bijvoorbeeld Stromer.....dat is niet heel goedkoop zeg.IvoB2 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:32:
[...]
Bwa, mijn speedpedelec doet aan 35 km/uur afgerond naar boven 1 kWh/100 km.
De totale kosten komen volgens Google uit op €400-€700 per jaar in Nederland.
Verzekering €40 WA, €150-€360 per jaar
Komt nog ff de aanschaf bij en die is al snel €6.000
woon werkverkeer op je Stromer is goedkoper dan tanken met je auto, maar niet zo goedkoop als je zou denken
En dit terwijl moderne diesels aardig schoon zijn.Destruction schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 22:40:
..Terwijl het in het licht van de hang naar minder uitstoot juist heel logisch zou zijn om LPG te promoten. Zeker voor mensen voor wie een EV toch nog mijlenver buiten bereik ligt. Van de fossiele brandstoffen is LPG immers de schoonste.
Wat dat aan gaat zou ik eerder verwachten dat de diesel de eerste is die een permban krijgt.
Het is een imago dingetje door de sjoemelsoftware.
Voor mensen die erg veel op de weg zitten was het met de prijzen onder de e95 erg interessant.
Maar die Perm ban, hoe zie je die voor je?
Ik denk dat >95% logistiek Nederland in diesel rijdt. Van vrachtwagens tot bezorgers tot waarde transport auto, brandweer en ambulance en ga maar door.
En groot deel hiervan is ook publiek geld, alle ambulances in dit land vervangen gelijktijdig met voertuigen van politie en brandweer gaat forse bezuinigingen betekenen.
En prijzen in winkels vliegen omhoog.
En dan nog het probleem dat er voor heel toepassingen geen fatsoenlijke EV beschikbaar is.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Bezorgers zijn juist al heel hard aan het overstappen op EV. Want al dat optrekken en stationair draaien op diesel levert een héél beroerd verbruik per kilometer op. Iets waar een elektrisch busje geen last van heeft.Dennis1812 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:59:
[...]
En dit terwijl moderne diesels aardig schoon zijn.
Het is een imago dingetje door de sjoemelsoftware.
Voor mensen die erg veel op de weg zitten was het met de prijzen onder de e95 erg interessant.
Ik denk dat >95% logistiek Nederland in diesel rijdt. Van vrachtwagens tot bezorgers tot waarde transport auto, brandweer en ambulance en ga maar door.
En groot deel hiervan is ook publiek geld, alle ambulances in dit land vervangen gelijktijdig met voertuigen van politie en brandweer gaat forse bezuinigingen betekenen.
En prijzen in winkels vliegen omhoog.
En dan nog het probleem dat er voor heel toepassingen geen fatsoenlijke EV beschikbaar is.
Ook bij de binnenlandse vracht distributie doen elektrische vrachtwagens al aardig hun intrede, zeker bij wagens die voornamelijk regionaal/provinciaal rijden. Wagens die vanuit een regionaal DC winkels en/of zakelijke klanten bevoorraden rijden immers niet zo veel kilometers per dag.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Het zou kunnen dat diesel nog wat langer beschikbaar blijft voor de doeleinden die je noemt, maar ik heb gelezen dat in de UK bijvoorbeeld diesel over een paar jaar al niet meer bij elke pomp beschikbaar zal zijn. Dat is hoe dan ook een begin van het einde.Dennis1812 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:59:
[...]
Overigens rijden heel veel bezorgers hier al elektrisch.
Waar een EV nog geen optie is zou ik dan dus juist inzetten op LPG, omdat dit van de fossiele brandstoffen de schoonste is.
Univé heeft al een WA verzekering (incl verzekering tegen diefstal) voor 9 euro per maand.Ferry34 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:15:[...]Nou....als ik kijk naar onderhoud filmpjes van bijvoorbeeld Stromer.....dat is niet heel goedkoop zeg.
woon werkverkeer op je Stromer is goedkoper dan tanken met je auto, maar niet zo goedkoop als je zou denken
En het is natuurlijk ook makkelijk dat je zelf een band kunt plakken of een buitenband kunt wisselen en weet hoe je een versnelling of rem af moet stellen.
Voor de rest heb je (behalve oliën en poetsen) bijna geen onderhoud.
Nooit Google vertrouwen op zaken als dit en vooral zelf blijven nadenken.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dieselvrachtwagens kan je in principe ombouwen naar LPG, in combinatie met een grote bovengrondse LPG tank op het terrein van het transportbedrijf kan dit misschien nog een tussenoplossing zijn. Wel afhankelijk van hoe snel elektrische vrachtwagens zich ontwikkelen en dus nogal onzeker want fossiele investeringen schrijven af op 30 jaar of zo.
[ Voor 4% gewijzigd door Wozmro op 19-07-2026 13:19 ]
Tja Google.Ferry34 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:15:
[...]
Nou....als ik kijk naar onderhoud filmpjes van bijvoorbeeld Stromer.....dat is niet heel goedkoop zeg.
Ik kocht 2jaar geleden een dan 3 jaar oude tweedehands Stromer ST2 voor 1100 €.
In de zomer heb ik op stand 2, versnelling stand 4/30-35 km/uur een 140 km range en in de winter een 70 km.
Onderhoudskosten heb ik er nog niet aan gehad. Wat moet dat onderhoud dan voorstellen? Je moet niet eens de ketting smeren want het is een riemaandrijving.
In België betaal ik ook geen extra fietsverzekering. Zit in de BA verzekering die ik sowieso al heb (en die kost me 51,25 € per jaar).
Ik reken dus wat het me werkelijk kost. Niet wat een ander denkt dat het zou kosten op basis van Google.
Goede deal gedaan dan want momenteel koop je een vergelijkbare Stromer ST2 uit 2020/2021 niet voor minstens 2 keer jouw aanschafbedrag.IvoB2 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:34:
[...]
Tja Google.
Ik kocht 2jaar geleden een dan 3 jaar oude tweedehands Stromer ST2 voor 1100 €.
In de zomer heb ik op stand 2, versnelling stand 4/30-35 km/uur een 140 km range en in de winter een 70 km.
Onderhoudskosten heb ik er nog niet aan gehad. Wat moet dat onderhoud dan voorstellen? Je moet niet eens de ketting smeren want het is een riemaandrijving.
In België betaal ik ook geen extra fietsverzekering. Zit in de BA verzekering die ik sowieso al heb (en die kost me 51,25 € per jaar).
Ik reken dus wat het me werkelijk kost. Niet wat een ander denkt dat het zou kosten op basis van Google.
Onderhoudskosten: vervangen riem, casette, remblokken, banden...
En een cassette zit er niet op. Het is een gesloten ingebouwd Sturmey Archer versnellingssysteem en dat werkt tot op heden nog prima.
Idd goede deal, dat is nl. de restwaarde bij afschrijving na 3 jaar lease (nee niet mijn lease maar wel van een familielid).
Nog een jaartje wachten en dan komt er eentje met een Pinion versnelling op dezelfde wijze bij.
[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 19-07-2026 18:21 ]
Best goedkoop, 10L voor 2,22. Nog geen 22 cent per liter_JGC_ schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:07:
LPG was toen ik deze auto kocht gewoon de kosten van diesel maar dan zonder de wegenbelasting.
Zag vandaag de eerste pomp alweer met diesel 2 cent duurder dan benzine... gisteren 10 liter benzine getankt voor 2,229. Vandaag 40 liter LPG getankt voor 0,829. Weet niet hoe Total dat doet voor die prijs, andere pompen zijn veel duurder. Leek er vanmorgen op dat ze de laatste Trump nieuwtjes nog niet hadden binnengekregen, benzine is normaal duurder dan waar ik het tank, was vanmorgen ook 2,23.
Als je goedkoop wilt tanken moet je naar Steenwijk overigens, daar is een oorlog tussen enkele uitbaters gaande.
Jammer genoeg start mijn auto op benzine, moet er toch zo nu en dan wat in gooien.
Op deze manier kan je natuurlijk elke banaan recht praten...IvoB2 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:18:
We gaan nu wel erg off topic maar een riem verangen kan ik zelf wel schijfremmen en banden zijn niet anders dan bij een andere fiets dus dat is ook geen probleem.
En een cassette zit er niet op. Het is een gesloten ingebouwd Sturmey Archer versnellingssysteem en dat werkt tot op heden nog prima.
Idd goede deal, dat is nl. de restwaarde bij afschrijving na 3 jaar lease (nee niet mijn lease maar wel van een familielid).
Nog een jaartje wachten en dan komt er eentje met een Pinion versnelling op dezelfde wijze bij.
De waarheid ligt waarschijnlijk ergens in het midden tussen de Google-werkelijkheid en die van jou.
Ik zie niet in waarom een band plakken of remmen bijstellen/remblokken vervangen bij een SP zoveel duurder/ingewikkelder zou moeten zijn dan bij eender welke andere fiets.
Noch waarom je onderhoud zou moeten betalen voor een ketting en cassette die niet aanwezig zijn op de fiets waarover het in eerste instantie ging.
Het ging ook over brandstofkosten. Die zijn voor een EV (en al zeker een elektrische fiets) nu eenmaal veel lager dan bij een auto met verbrandingsmotor. Daar is niets "krom" aan.
Ik heb niet getracht de voordelen daarvan uit te vlakken door plots over vermeende onderhoudskosten te beginnen.
Wanneer je dat erbij wil sleuren doe dat dan over het verschil in onderhoudskosten bij auto's. En dan komt een EV er doorgaans ook niet duurder uit.
Het grote voordeel van de brandstofkosten bij een EV is dat je nogal eens zelf kan voorzien in de brandstof en niet langer afhankelijk bent van de geopolitieke waan van de dag.
Dat is vooralsnog nog niemand gelukt met brandstof voor een verbrandingsmotor.
Ik moest omrekenen... Hij rijdt 1:20, maar blijkbaar wil iedereen het tegenwoordig als liter per 100km weten en dan maak je dit soort foutenW1ck1e schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 10:22:
[...]
Zoals jij het hebt opgeschreven haalt jouw auto 4,9 km op 100 liter benzine. Met een afstand van 263 km tussen Groningen en Eindhoven heb je meer dan 50 keer 100 liter nodig.
De prijs voor Brentolie, oftewel olie uit onder meer het Midden-Oosten, is donderdag gestegen tot boven de 100 dollar per vat. Dat is voor het eerst in twee maanden tijd, meldt Brits dagblad The Guardian.
De stijging wordt veroorzaakt door de nieuwe reeks aanvallen die de Verenigde Staten uitvoeren op Iran, en Houthi's die Saoedische tankers aanvallen op de Rode Zee.
Ook viel Iran de afgelopen dagen meerdere schepen in de Straat van Hormuz aan. Door de zeestraat ging voor het begin van de oorlog ongeveer een vijfde van het wereldwijde olietransport, maar sinds de verschillende blokkades van Iran varen er nauwelijks meer schepen.
AD Liveblog (https://www.bndestem.nl/b...hrein~ac528ac3/?slug_rd=1)Door de hoge olieprijzen is ook de prijs aan de pomp in Nederland de afgelopen tijd opgelopen. De adviesprijs van een liter Euro95 is donderdag met iets meer dan een cent gestegen tot 2,624 euro, blijkt uit data van consumentenvoordeelplatform UnitedConsumers.
Daarmee zit die prijs dicht bij de hoogste geregistreerde prijs. Die was 2,646 euro per liter op 6 mei dit jaar. De adviesprijs voor diesel is nu 2,607 euro per liter. De olieprijs bereikte in april een piek van 126 dollar per vat, maar daalde eind mei weer onder de 100 dollar. Begin juli was de prijs per vat zelfs gedaald tot 71 dollar, te midden van de hoop op een staakt-het-vuren in de regio.
Benieuwd of we een nieuw record gaan vestigen. Zo ja, dan mogen we daar Trump heel dankbaar voor zijn
Virussen? Scan ze hier!
Dat lijkt mij bijna niet te missen, de olieprijs staat momenteel +6% ten opzichte van gisteren.wildhagen schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:17:
Benieuwd of we een nieuw record gaan vestigen. Zo ja, dan mogen we daar Trump heel dankbaar voor zijn
Op boodschappen afstand.
/f/image/2EJr2vLsCvIMB230aNHgCJFP.png?f=fotoalbum_large)
Om 12:00 uur gaat de prijs omhoog, daarnaast alleen maar verlagingen.
[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 30-07-2026 08:09 ]
LET OP VOOR JE POST:
Dit topic gaat NIET over discussie omtrent (B)EV vs ICE, onderhoudskosten van deze opties, waarom je tóch voor een EV bent gegaan etc. Blijf ontopic!
:strip_exif()/f/image/xgRr43g4PDr1sSay9B2twIMk.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/rcG6fRnlHZu6ggADvBMKsakz.jpg?f=fotoalbum_large)