[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 176 ... 232 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
jeroenkb schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:51:
[...]

Geen zin in dynamisch gedoe en dit is nog een contract zonder de zonnepanelen boete. Loopt nog 3 jaar.
Dan is het nog 2 jaar lang heel lucratief om je hele tuin vol met zonnepanelen te leggen. Je hebt immers nog oude salderingsregeling en als je die stroom dus in je auto stopt daar heb je een gunstige business case voor, met de lage paneelprijzen nowadays.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:13
Hachy schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:03:
[...]

Dan is het nog 2 jaar lang heel lucratief om je hele tuin vol met zonnepanelen te leggen. Je hebt immers nog oude salderingsregeling en als je die stroom dus in je auto stopt daar heb je een gunstige business case voor, met de lage paneelprijzen nowadays.
so did i

verdien die panelen in 2 jaar terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:02
jeroenkb schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:51:
[...]

Geen zin in dynamisch gedoe en dit is nog een contract zonder de zonnepanelen boete. Loopt nog 3 jaar.
Precies dit en aangezien ik met teruglevering geen stroom hoef te "kopen" is het prima zo.
HansAuutB schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:07:
[...]

Dat is 150.000 km. Dat ga je toch zeker nog wel rijden?
Ik denk dat een laadpaal op je eigen parkeerplaats wel waardeverhogend werkt voor je woning.
En wat te denken van het gemak.
En misschien kun je hem voor medebewoners deels toegankelijk maken en er zo nog iets aan verdienen.
Helaas geen eigen oprit en de gemeente staat niet toe dat je een kabel over het trottoir legt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Het lijkt erop, dat mijn laadpas van EWE Go inderdaad succesvol verstuurd is naar de Packstation in Duitsland: ik heb een sendung zoals de Duitsers dat noemen, zonder track en trace in een packstation liggen. Dat moet wel de laadpas zijn, want voor de rest verwacht ik niets.

Voor wie het ook op deze manier wilt proberen: lees dit topic rustig door, hoe je als Niederländer je pakketjes en schijnbaar ook laadpassen laat bezorgen bij een DHL pakketpunt. Ik was echt serieus bang, dat het nooit zou lukken. Belangrijk om achter je achternaam je Postnummer te zetten.

DHL Packstation: gratis afhaalpunt in DLD voor Nederlanders

Wat voor gratis Duitse laadpassen worden nog meer alleen in Duitsland bezorgd? Want als het bij EWE Go gewerkt heeft, dan denk ik dat het ook bij andere aanbieders zou kunnen werken.

[ Voor 12% gewijzigd door MathiasMetzger op 08-10-2024 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:16
Mythling schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:20:
[...]

[Afbeelding]

Het kan altijd erger :+

SGZH1 en SGZH2 op 5 meter van elkaar. 32ct vs 58ct
Dat is hier in de straat ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lfah2000
Fiorano schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:53:
[...]

Dat valt wel iets mee, ik betaal €0,2881 per kWh aan de openbare laadpaal die voor de deur staat. Het installeren van een paal aan huis (incl aanpassingen aan de meterkast etc) kost +- €2.500,-. Ik heb 10 zonnepanelen en daarmee lever ik net zoveel terug als dat ik uit het net trek. Als ik ga laden, komt dus gewoon 1 op 1 bij de Essent rekening op. Ik betaal bij Essent een normaaltarief van €0,30105 kWh en een daltarief van € 0,29863 kWh. Dat is dus duurder dan de openbare laadpaal.

Lijkt mij duidelijk genoeg dat openbaar laden per kWh goedkoper is dan aan huisladen en dan heb ik de investering die ik moet doen niet eens meegenomen.
En je vergeet nog te melden dat een eigen laadpaal straks extra belast gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:54
lfah2000 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:25:
[...]

En je vergeet nog te melden dat een eigen laadpaal straks extra belast gaat worden.
Huh?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
Volgens de planning zouden zonnepanelen extra belast worden en ook laadpalen thuis extra belast worden door de netwerkbeheerders.
Geen idee wat de status hiervan is, maar het plan/idee lag er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
lfah2000 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:33:
[...]

Volgens de planning zouden zonnepanelen extra belast worden en ook laadpalen thuis extra belast worden door de netwerkbeheerders.
En hoe kunnen ze dat weten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

boyette schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:44:
[...]

En hoe kunnen ze dat weten ?
Vragen, en liegen strafbaar stellen onder valsheid in geschrifte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:31
lfah2000 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:33:
https://www.ad.nl/economi...wel-verdubbelen~a5bbc9cd/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:01
Fiorano schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:30:
[...]

Helaas geen eigen oprit en de gemeente staat niet toe dat je een kabel over het trottoir legt.
Ik meende dat je op binnenplaats parkeerde met mogelijk een eigen laadpaal. Iemand anders?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:12
Dan is jet belgisch systeem beter. Daar word je belast op de piek die je veroorzaakt. Je kan als particulier makkelijk een 3f aansluiting krijgen van 22 kW, maar als je die elke maand gedurende minstens een kwartier gebruikt betaal je 1100€ aan piektarief.
Ik zit in de winter met een piek van 8-9 kW en in de zomer rond de 6 kW.
En dank kom ik netjes uit op ca 350-400€ per jaar.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Iemand een idee hoe ik 3 oude, geblokkeerde passen verwijder uit de Shell Recharge app? Bellen zeker :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vaW5lMyMotE9dXr3gbcgjWq9cw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ir7y1ISkRatURl6YrvlkAPo1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Tristan schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:57:
Iemand een idee hoe ik 3 oude, geblokkeerde passen verwijder uit de Shell Recharge app? Bellen zeker :'(

[Afbeelding]
Misschien gewoon geen zorgen over maken.
"Dat eet geen brood."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Tommie12 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:20:
[...]

Misschien gewoon geen zorgen over maken.
"Dat eet geen brood."
Ja das leuk, maar ik heb nu drie rode badges en ook op het home scherm van de app en dat is gewoon irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Iets voor elkaar krijgen bij Shell is niet zo prettig;

https://nl.trustpilot.com/review/shellrecharge.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eltron
"Het is eerlijker om mensen die kosten veroorzaken, meer te laten betalen."

Dat vind ik natuurlijk ook, en dan vooral die mensen die nog veel CO2 uitstoot veroorzaken >:)

en wat betreft extra kosten veroorzaakt door zonnepanelen: die worden nu door vrijwel alle energieleveranciers al massaal in rekening gebracht, ondanks dat salderen nog niet is afgeschaft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:26

Dennis1812

Amateur prutser

Eerst werden PV en EV en warmtepompen etc gezien als wereld reddende middelen en kon het niet genoeg.

En nu worden we gezien als die sukkels die kosten veroorzaken die we vooral moeten uitknijpen.
Dat zal zeker niet helpen in de vergroening van dit land.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Oef. Dat is niet mals. Nu had ik Shell Recharge als backup van de backup aangevraagd (want toch gratis). Maar misschien kan ik beter mijn account volledig sluiten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Dennis1812 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:10:
Eerst werden PV en EV en warmtepompen etc gezien als wereld reddende middelen en kon het niet genoeg.

En nu worden we gezien als die sukkels die kosten veroorzaken die we vooral moeten uitknijpen.
Dat zal zeker niet helpen in de vergroening van dit land.
Vergelijk het eens met België. Jullie gasprijzen zijn ondertussen een pak hoger, en door de kromme regeling rond salderen breng je idd energieleveranciers in de problemen.
Als je dan geen tarifering hebt voor piekverbruik, dan duw je die in de problemen.
Maar met de verhouding van de prijzen tussen gas en electriciteit zou de rekening snel in de richting van WP en EV met huisladen moeten vallen in NL, zeker als je helemaal van het gas af kan.
Net dat willen ze nu in België doen.
Met de digitale meter is er al een einde aan salderen, piektarief spoort mensen aan om hun verbruik te spreiden, en nu gaan ze de gasprijzen (maar ook benzine en diesel) zwaarder belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:02
HansAuutB schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 00:24:
[...]

Ik meende dat je op binnenplaats parkeerde met mogelijk een eigen laadpaal. Iemand anders?
Dat denk ik ja, we wonen in een rijtjeswoning :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Maar als ze willen dat iedereen aan een EV gaat en gaat elektrificeren en gas eruit mietert is het wellicht een slechte strategie om het zo ingewikkeld en duur mogelijk te maken en het steeds duurder te blijven maken.

Nu heb je enkel de early adaptors. En de rest blijft gewoon op gas en benzine en tankt in België of Duitsland voor een habbekrats.
En als salderen eraf is gaan mensen panelen gewoon uitzetten op momenten dat ze niet nodig zijn.
Denk dat daar snel genoeg soft en hardware voor is om ze op afstand uit te zetten of te limiteren tot eigen gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hopiconjo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:03
Dennis1812 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:26:
En als salderen eraf is gaan mensen panelen gewoon uitzetten op momenten dat ze niet nodig zijn.
Denk dat daar snel genoeg soft en hardware voor is om ze op afstand uit te zetten of te limiteren tot eigen gebruik.
Offtopic maar https://www.zonnedimmer.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Vanaf 2025 interessant lees ik. Thanks
Even opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:03
@tapelectric Ik ben wat aan het spelen met de Tapelectric app om mijn laadpunt zo open te stellen dat in principe iedereen er (tegen betaling) kan laden. Bij 'manage location access' kun je met een viertal opties aangeven aangeven wie mag laden.
Wat is het verschil tussen de optie 'allow everything' en 'roaming' ? De documentatie heeft het maar over 3 opties, 'allow everything' ontbreekt daar.
Kun je voorbeelden geven van scenario's waarvoor je deze opties zou gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:18
Tommie12 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:15:
[...]

Dan is jet belgisch systeem beter. Daar word je belast op de piek die je veroorzaakt. Je kan als particulier makkelijk een 3f aansluiting krijgen van 22 kW, maar als je die elke maand gedurende minstens een kwartier gebruikt betaal je 1100€ aan piektarief.
Ik zit in de winter met een piek van 8-9 kW en in de zomer rond de 6 kW.
En dank kom ik netjes uit op ca 350-400€ per jaar.
offtopic:
Het systeem in België is ook niet helemaal eerlijk. 's nachts 22kW uit het net trekken is bijvoorbeeld geen enkel probleem.
Het probleem is dat iedereen midden op de dag veel teruglevert, maar aan het einde van de werkdag zijn auto aan de lader hangt.

Ik denk dat het beter zou zijn om de piek/dal tarieven te veranderen zodat deze beter overeenkomen met de moderne werkelijkheid. Hoge tarieven 's ochtends en 's avonds; lage tarieven 's nachts en midden op de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Noshi schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:43:
[...]

Het systeem in België is ook niet helemaal eerlijk. 's nachts 22kW uit het net trekken is bijvoorbeeld geen enkel probleem.
Het probleem is dat iedereen midden op de dag veel teruglevert, maar aan het einde van de werkdag zijn auto aan de lader hangt.

Ik denk dat het beter zou zijn om de piek/dal tarieven te veranderen zodat deze beter overeenkomen met de moderne werkelijkheid. Hoge tarieven 's ochtends en 's avonds; lage tarieven 's nachts en midden op de dag.
Dat komt wel met de dynamische tarieven.
Ik probeer (in de zomer) te laden gedurende de dag op dagen dat ik thuis werk en in het weekend.
Dat verhoogt mijn eigen verbruik, want voor een teruggeleverde kWh krijg ik amper 5ct, en een afgenomen kWh kost me ca 25-30ct.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASW1
Tommie12 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:46:
[...]

Dat komt wel met de dynamische tarieven.
Ik probeer (in de zomer) te laden gedurende de dag op dagen dat ik thuis werk en in het weekend.
Dat verhoogt mijn eigen verbruik, want voor een teruggeleverde kWh krijg ik amper 5ct, en een afgenomen kWh kost me ca 25-30ct.
Het dynamisch tarief biedt te weing prijsdifferentiatie om een echte prikkel te geven aan de meeste mensen.
Denk dat daarvoor de energiebelasting geen vast tarief meer moet zijn maar eerder een percentage van de uurprijs.
Noem maar wat, energiebelasting 150%.
Dan kost een kWh je bij een uurprijs van 0 dus nog nauwelijks iets, en in de spits wordt het ineens 50 cent of in die buurt. Dan wordt het veel aantrekkelijker om het verplaatsbare verbruik ook daadwerkelijk te gaan verplaatsen naar een gunstiger tijdstip.
Resultaat betere consumptie van hernieuwbaar en daarnaast onlasting van het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 13:53

[Afbeelding]
Ik heb ze daar ooit eens over gebeld.... .......................
Passen staan er nog steeds in....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:54
Zonneplan biedt dit al aan met een vergoeding voor het uitschakelen omdat je helpt stabiliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
yannienl schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:20:
[...]

Ik heb ze daar ooit eens over gebeld.... .......................
Passen staan er nog steeds in....
de klantenservice daar kan niet veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

dreamscape schreef op zondag 18 juni 2023 @ 17:20:
[...]

Behalve dan dat de SuC in Harderwijk nog niet is opengesteld voor andere merken, maar dat zal vast niet lang meer duren.
Ondertussen kan ik wel gewoon daar terecht met mn E208 toch, zonder de boel te blokkeren ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:49
hjs schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:19:
[...]

Ondertussen kan ik wel gewoon daar terecht met mn E208 toch, zonder de boel te blokkeren ?
Ik gebruik deze Tesla Supercharger ook regelmatig, met mijn Corsa Electric.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
hjs schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:19:
[...]

208 zit laadpoort aan de linkerkant zoals bij tesla, je blokkeert dan niemand..
Mijne (500e) zit rechts, dus ik laad liever alleen bij plekken met V4 palen met langere kabels..

Maar toevallig zag ik laatst een zwarte 208 bij shell, was te lui om zn auto te verplaatsen..
Stond bij een defecte laadpaal en pakte de kabel van de paal ernaast..

Zou wel grappig zijn als het iemand was in dit forum..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
Spekkie99 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:37:
[...]

Zonneplan biedt dit al aan met een vergoeding voor het uitschakelen omdat je helpt stabiliseren.
Nee toch?
Bij Zonneplan moet je een batterij kopen van minimaal € 5.490. Een zonnedimmer kost 60 met een hele andere functionaliteit.

Edit: het blijkt toch te kunnen.
Zie
https://solarmagazine.nl/...eer-uit-bonus-tot-81-euro

[ Voor 18% gewijzigd door HansAuutB op 09-10-2024 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:59
Spekkie99 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:37:
[...]

Als je een SolarEdge omvormer hebt, kun je in de app instellen om bij negatieve stroomprijzen de zonnepanelen tijdelijk uit te zetten.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
HansAuutB schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:13:
[...]

Nee toch?
Bij Zonneplan moet je een batterij kopen van minimaal € 5.490. Een zonnedimmer kost 60 met een hele andere functionaliteit.
Bij zonneplan moet je ook de stroom afnemen bij zonneplan.
Dat wil je denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:44

koboy

Heb een idee voor een icon

HansAuutB schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:13:
[...]

Nee toch?

Edit: het blijkt toch te kunnen.
Zie
https://solarmagazine.nl/...eer-uit-bonus-tot-81-euro
Klopt, maar op het moment helaas alleen met door Zonneplan geleverde omvormers. Er wordt gewerkt aan andere omvormers.
Tibber doet iets vergelijkbaars, met volgens mij een beperkt aantal ondersteunende omvormer fabrikanten.

Edit: wat die zonnedimmer dan weer mooi lijkt te doen is terugregelen van de omvormer naar nul op de meter. Kan handig zijn, maar met negatieve prijzen wil ik geld verdienen met afname, en dus omvormer uit, en bij positieve prijzen mag het overschot gewoon het net op.

[ Voor 17% gewijzigd door koboy op 09-10-2024 23:02 ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:54
lfah2000 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:20:
[...]

Dat wil je denk ik niet.
Volgens mij wel maar waarom wil je dat niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
lfah2000 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:20:
[...]

Dat wil je denk ik niet.
Waarom niet?
Ik heb geen zonnepanelen van Zonneplan en ook geen batterij.
Maar wel een dynamisch energie contract en daar ben ik zeker tevreden over.
En de zonnedimmer zie ik wel zitten maar werkt nog niet met mijn Enphase omvormers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Spekkie99 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:59:
[...]

Volgens mij wel maar waarom wil je dat niet?
Dit soort dingen zijn meer voor Thuisladen van je EV deel 2
en zelfs daar off topic schat ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Fiorano schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:53:
Het installeren van een paal aan huis (incl aanpassingen aan de meterkast etc) kost +- €2.500,-.
Dat kan wel echt voor minder hoor. Hangt misschien af van de eisen die je er aan stelt. Ik heb een wallbox bij iBood gekocht. Samen met installatiekosten voor de elektriciën was ik voor alléén het laadpunt voor nog geen 500 euro klaar. Als je de nieuwe groepenkast én kosten voor de upgrade van 1 naar 3-fase meerekent (maar dat gaat dus allebei niet alleen over het laadpunt) was het alles bij elkaar zo'n €1.300. Maar zoals hierboven opgemerkt, hoort die discussie inderdaad thuis in een ander topic.

[ Voor 6% gewijzigd door Roelant op 10-10-2024 08:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tapelectric
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20-08 16:08

tapelectric

Bedrijfsaccount Tap Electric
ASW1 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:41:
@tapelectric Ik ben wat aan het spelen met de Tapelectric app om mijn laadpunt zo open te stellen dat in principe iedereen er (tegen betaling) kan laden. Bij 'manage location access' kun je met een viertal opties aangeven aangeven wie mag laden.
Wat is het verschil tussen de optie 'allow everything' en 'roaming' ? De documentatie heeft het maar over 3 opties, 'allow everything' ontbreekt daar.
Kun je voorbeelden geven van scenario's waarvoor je deze opties zou gebruiken?
Hey @ASW1 dit is misschien een beetje off-topic, dus ik stuur je even een DM. Heel kort: met allow everything accepteren we zelfs de pas van je lokale bieb, al kunnen we dan natuurlijk geen betaling innen. Niet geschikt icm publiek openstellen dus, gebruik dan 'Roaming'.

^Nico

Tap Electric

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
da_Mastah schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:09:
[...]

Kijk eens bij Tap Electric, voor zover ik weet kun je daar je laadpaal aanmelden zonder kosten. Je hebt wel een internet-verbinding nodig, en zij rekenen een eventuele toeslag van 0 tot 10% voor bezoekers.
Dank voor de tip. Ik ben tot nu toe erg tevreden over @tapelectric, ze denken goed mee.
Mijn laadpaal ondersteunden ze eerst niet, maar inmiddels wel.

Binnenkort krijg ik de sticker binnen en kan ik hem voor het publiek openstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
Op 24 september heb ik een renault mobilize charge laadpas aangevraagd. Deze zou binnen 10 werkdagen geleverd worden maar tot op heden nog niks. Contact opgenomen met de helpdesk maar krijg geen reactie.

Wat zijn de ervaringen met het aanvragen van deze pas? We zijn inmiddels 13 (werkdagen) verder ongeveer.

[ Voor 8% gewijzigd door Possible op 11-10-2024 09:13 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
Possible schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:13:
Op 24 september heb ik een renault mobilize charge laadpas aangevraagd. Deze zou binnen 10 werkdagen geleverd worden maar tot op heden nog niks. Contact opgenomen met de helpdesk maar krijg geen reactie.

Wat zijn de ervaringen met het aanvragen van deze pas? We zijn inmiddels 13 (werkdagen) verder ongeveer.
Ik had hem binnen een week in huis.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 08:38

Slechte ervaring heeft meerdere weken geduurd, klantenservice gaf aan dat de eerste bestelling niet altijd door komt dus bestel hem nog een keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB

Zaterdag besteld, woensdag thuis (vanuit Duitsland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
HansAuutB schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:12:
[...]

Zaterdag besteld, woensdag thuis (vanuit Duitsland).
Thanks... Dan gaan we toch maar weer even bellen...

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 07:44
Possible schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:13:
[...]

Thanks... Dan gaan we toch maar weer even bellen...
Al 4 keer gebeld. Maar het gekke is dat de 1 euro reservering ook op reservering blijft staan op de creditcard.
Dus ik denk dat het gewoon niet goed is gegaan.
Hebben jullie echt 1 euro betaald ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
kevertje1977 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:38:
[...]

Al 4 keer gebeld. Maar het gekke is dat de 1 euro reservering ook op reservering blijft staan op de creditcard.
Ik heb inderdaad 1 euro moeten betalen ja. Deze staat inderdaad gereserveerd.

Ik heb gebeld, echter was er een telefoonstoring van die persoon die het wel kon inzien. We gaan u terugbellen meneer... Uiteraard niet gebeurd..... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
kevertje1977 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:38:
[...]

Teruggekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

De auto heeft nu 4 uur staan laden, en heeft er 15 kwh bij. Bij allego zou ik nu dus een nieuwe sessie moeten starten? Of moet je dan echt een andere paal zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
GateKeaper schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:09:
De auto heeft nu 4 uur staan laden, en heeft er 15 kwh bij. Bij allego zou ik nu dus een nieuwe sessie moeten starten? Of moet je dan echt een andere paal zoeken?
Zou een andere paal pakken

Als het haast heeft

Is er nog een andere auto tegelijk aan het laden op die paal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

boyette schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:30:
[...]

Zou een andere paal pakken

Als het haast heeft

Is er nog een andere auto tegelijk aan het laden op die paal ?
Op 't begin wel inderdaad, zojuist toen ik hem ophaalde stond ik alleen. Maar ik laadt daar sowieso maar met max ~ 5kwh/uur (Peugeot 2008, 50kwh accu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
GateKeaper schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:39:
[...]

Op 't begin wel inderdaad, zojuist toen ik hem ophaalde stond ik alleen. Maar ik laadt daar sowieso maar met max ~ 5kwh/uur (Peugeot 2008, 50kwh accu).
Heb je met Peugeot een app die aangeeft hoe snel het laden gaat of via je laadpas provider ?

Bij sommige autos kan het wel invloed hebben als een ander ook aan het laden is

En jouw auto maar 1 fase laadt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

@boyette beide, ovo app geeft aan 5.x kwh/h peugeot app geeft aan 27km/h. Denk dat de auto inderdaad maar 1 fase AC ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 21:21
GateKeaper schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:30:
@boyette beide, ovo app geeft aan 5.x kwh/h peugeot app geeft aan 27km/h. Denk dat de auto inderdaad maar 1 fase AC ondersteund.
edit foute info

[ Voor 46% gewijzigd door jaroen89 op 11-10-2024 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:24

The Legend

*Plop*

Mensen hier ervaring dat het aanvragen van een Mobilize pas erg lang duurt? Drie weken geleden aangevraagd via de Renault app, wel bevestiging ontvangen per mail van de aanvraag, maar verder niets vernomen.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:23
GateKeaper schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:39:
[...]

Een e2008 zou toch op 3 fase met 11kw moeten kunnen laden.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaroen89
Jaapio_B schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:21:
[...]

Een e2008 zou toch op 3 fase met 11kw moeten kunnen laden.
is ook wel met 1 fase geleverd

[ Voor 50% gewijzigd door jaroen89 op 11-10-2024 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
The Legend schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:05:
Mensen hier ervaring dat het aanvragen van een Mobilize pas erg lang duurt? Drie weken geleden aangevraagd via de Renault app, wel bevestiging ontvangen per mail van de aanvraag, maar verder niets vernomen.
Ergens in Juli aangevraagd die was binnen een paar werkdagen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

jaroen89 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:00:
[...]

kan ook nog zijn dat je een 1 fase kabel hebt die met 25A laadt of mis je het pinnetje rechtsboven zoals op de foto?
Thanks! Zal morgen bij daglicht eens even kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Madman_K
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:48
jaroen89 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:43:
[...]

is ook wel met 1 fase geleverd, snap wel dat ze het er niet bij zetten maar aan de foto kun je zien dat hij het pinnetje mist
Is dat pinnetje gewoon niet zichtbaar op die foto's?
(Die zit ook iets verdiept)
Bij 1fase is zouden juist de 2 onderste grote pinnen missen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJYTnex1vaWs6Dz3G_UnROCPWtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jb1oM9RlFWL22AotGKja9Kio.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaroen89
Madman_K schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 22:08:
[...]

Is dat pinnetje gewoon niet zichtbaar op die foto's?
(Die zit ook iets verdiept)
Bij 1fase is zouden juist de 2 onderste grote pinnen missen

[Afbeelding]
klopt je hebt gelijk, mijn oude E-208, 3 fase had die onderste pinnen wel.(Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwzR-DwWjuzHnhMbw5hqtqrQT6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YULCmN3fWsyuCA0xjbykvvqh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3V0wE_v3DbHlBLycI_e7zsWQixk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3lgTUKZES3ot4rHIWg64xiiS.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn laadpas van EWE Go lag inderdaad in de packstation: dat is goed nieuws, want dan kan ik op deze manier ook nog andere gratis Duitse laadpassen aanvragen. Weet alleen even niet 1,2,3 welke ook nog interessant zijn. Want het moet wel echt 100% gratis zijn, dus ook geen kosten voor het aanvragen van de laadpas zelf.

PS het adres is ook daadwerkelijk de packstation, dus vandaar dat ik het niet heb afgeschermd. Zo adresseer je dus aan een Duitse Packstation. Wel niet vergeten je postnummer achter je achternaam te zetten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zjanzjak
Ach gossie;

Martijn (44): “Ik heb een kabelgoot laten leggen maar andere mensen parkeren alsnog op mijn plek”

Arme Martijn.....

Hautain.

Had dan op zijn minst vooraf een praatje gemaakt met de mensen in de straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Zjanzjak schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:55:
Ach gossie;

Martijn (44): “Ik heb een kabelgoot laten leggen maar andere mensen parkeren alsnog op mijn plek”

Arme Martijn.....

Hautain.

Ik vraag me dan gelijk af - parkeren ze op "zijn" plek terwijl de andere plekken nog vrij zijn of alleen als er geen andere plek is? In het laatste geval begrijp ik de buren wel. Maar ook ik heb meegemaakt dat er nog 5 andere plekken vrij staan en ze dan alsnog de dichtsbijzijnde van de laadpaal claimen. Tja, dan is het wel frustrerend.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• yannienl
Mirabis schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:09:
[...]

Ik vraag me dan gelijk af - parkeren ze op "zijn" plek terwijl de andere plekken nog vrij zijn of alleen als er geen andere plek is? In het laatste geval begrijp ik de buren wel. Maar ook ik heb meegemaakt dat er nog 5 andere plekken vrij staan en ze dan alsnog de dichtsbijzijnde van de laadpaal claimen. Tja, dan is het wel frustrerend.
Dit is echt weer zo'n pannenkoek als die mafklapper met die 400 euro kleefboete..
Dit had hij ook wel van te voren kunnen bedenken..
Die buren hebben volledig gelijk, het is geen priveplek..
Als dat de dichtsbijzijnde plek is bij mijn huis, dan ga ik daar ook gewoon staan..

Had je dit met mij van te voren besproken dan zou ik best schappelijk zijn, maar kom niet achteraf janken nadat je eerst zonder toestemming een plek probeert op te eisen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
Zjanzjak schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:55:
Ach gossie;

Arme Martijn.....

Hautain.

De eerste vraag die bij mij opkomt is, hoe werd daar voordat de kabelgoot er lag geparkeerd. Kon hij daar toen wel elke dag staan, maar is dat nu de kabelgoot er ligt niet meer zo. In dat laatste geval is het m.i. gewoon pestgedrag. Verder is het altijd lastig om op basis van zo'n artikel conclusies te trekken.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ASW1
Kom op mensen, dit is 100% uit de duim gezogen "WAT VINDT JIJ HIERVAN?" clickbait, geschreven met als enige doel om engagement uit te lokken.
Die hele website lijkt voornamelijk AI gegenereerde flauwekul.
Echt zonde om hier nu pagina's lang tijd aan te verspillen.

[ Voor 52% gewijzigd door ASW1 op 12-10-2024 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

jaroen89 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 22:19:
[...]

klopt je hebt gelijk, mijn oude E-208, 3 fase had die onderste pinnen wel.([Afbeelding]
Yes! Dit is ook hoe die van mij eruit ziet. De onderste pennen zijn leeg. Ach, weet ik nu waar ik over 5 jaar ofzo op moet letten.

Snelladen kan ie wel mooi vlot, dus heb er niet zo'n moeite mee eerlijk gezegd. Enkel jammer van de kleefboete wanneer je die tijd toch echt gewoon nodig hebt.
Dat is dus exact de reden waarom bepaalde gemeentes niet meewerken aan kabelgoot tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Hier een Shell Energy Advanced laadpaal thuis. Mijn laadkosten worden automatisch vergoedt en doorbelast naar mijn werkgever. Als ik nu een bezoeker met zijn eigen laadpas gebruik wil laten maken van mijn laadpaal EN dat deze zelf de laadkosten betaald (en ik daar dus een vergoeding voor krijg) is nogal omslachtig bij Shell Recharge. Je kunt de bezoekers laadpas wel apart toegang geven, maar de kosten zijn dan ofwel voor mijn rekening, ofwel mijn werkgever.
De "workaround" is de laadpaal publiek toegankelijk te maken voor iedereen en daaraan een zelf gekozen laadtarief te koppelen (wat ex-btw wordt uitbetaald). Na het laden van de bezoeker moet je dan de laadpaal weer op prive zetten.
Hoe doen andere laadpaal leveranciers dit?

[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 12-10-2024 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-09 19:44

Mach

[END]Avengers

ASW1 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:39:
Kom op mensen, dit is 100% uit de duim gezogen "WAT VINDT JIJ HIERVAN?" clickbait, geschreven met als enige doel om engagement uit te lokken.
Die hele website lijkt voornamelijk AI gegenereerde flauwekul.
Echt zonde om hier nu pagina's lang tijd aan te verpillen.
Dit dus. Compleet bij elkaar gefantaseerd verhaal imho

DUGG

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Ik ben ook eens in de wondere wereld van de tig verschillende bebording voor laadplaatsen gaan kijken. Bord E8c is opgenomen in de wegenverkeerswet en gebied dat je daar enkel mag parkeren als je ook gaat laden, die is heel duidelijk. (Vanuit de wetgever gezien dan, verder niet eigenlijk :+) Hetzelfde kan bereikt worden met een heel scala aan borden, door er een onderbord bij te plaatsen als “uitsluitend voor (opladen) elektrische voertuigen”. Ook helder, zo niet eigenlijk zelfs nog duidelijker.

Nu heb je ook de borden met daarbij enkel een afbeelding van een laadpaal erboven. Deze is niet terug te vinden op de site van de Rijksoverheid, maar wel op verschillende plekken die borden verkopen en de site van VVN:
Afbeeldingslocatie: https://verkeersregels.vvn.nl/sites/default/files/styles/traffic_sign/public/BEW34B.png

Naar mijn mening is dat de facto een E8 met indicatie dat er een laadpaal is. Dat is leuk en aardig, vriendelijk dat het aangegeven staat - maar er is zonder onderbord dat stelt “enkel (opladen) elektrische auto” helemaal niets dat mensen met de juiste voertuigcategorie (auto) verbiedt daar te parkeren. Ja zelfs met benzine of diesel mag je daar staan. Of dat wenselijk is: ander verhaal.

Grappige is: het officiële bord E8c staat niet op de site van VVN. Bovenstaand bord wel: https://verkeersregels.vv...rsborden-en-tekens/bew34b. Staat enkel “Hier is een oplaadpunt voor elektrische auto's.” Niet: “Hier is een oplaadpunt voor elektrische auto's en enkel EV’s mogen hier parkeren”.

Mis ik iets?

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
WhatsappHack schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 01:41:
Ik ben ook eens in de wondere wereld van de tig verschillende bebording voor laadplaatsen gaan kijken. Bord E8c is opgenomen in de wegenverkeerswet en gebied dat je daar enkel mag parkeren als je ook gaat laden, die is heel duidelijk. (Vanuit de wetgever gezien dan, verder niet eigenlijk :+) Hetzelfde kan bereikt worden met een heel scala aan borden, door er een onderbord bij te plaatsen als “uitsluitend voor (opladen) elektrische voertuigen”. Ook helder, zo niet eigenlijk zelfs nog duidelijker.

Nu heb je ook de borden met daarbij enkel een afbeelding van een laadpaal erboven. Deze is niet terug te vinden op de site van de Rijksoverheid, maar wel op verschillende plekken die borden verkopen en de site van VVN:
[Afbeelding]

Naar mijn mening is dat de facto een E8 met indicatie dat er een laadpaal is. Dat is leuk en aardig, vriendelijk dat het aangegeven staat - maar er is zonder onderbord dat stelt “enkel (opladen) elektrische auto” helemaal niets dat mensen met de juiste voertuigcategorie (auto) verbiedt daar te parkeren. Ja zelfs met benzine of diesel mag je daar staan. Of dat wenselijk is: ander verhaal.

Grappige is: het officiële bord E8c staat niet op de site van VVN. Bovenstaand bord wel: https://verkeersregels.vv...rsborden-en-tekens/bew34b. Staat enkel “Hier is een oplaadpunt voor elektrische auto's.” Niet: “Hier is een oplaadpunt voor elektrische auto's en enkel EV’s mogen hier parkeren”.

Mis ik iets?
Ja, als je 2 hersencellen hebt die nog werken, dan moet je zonder bord ook beseffen dat je een benzineauto daar niet hoort te parkeren.
Het is net onwille van sommige idioten dat je daar verschillende borden moet bij zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:12
Tommie12 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 06:31:
[...]

Ja, als je 2 hersencellen hebt die nog werken, dan moet je zonder bord ook beseffen dat je een benzineauto daar niet hoort te parkeren.
Het is net onwille van sommige idioten dat je daar verschillende borden moet bij zetten.
Daar niet hoort te parkeren zeg je. Maar betekent dat ook dat het niet mag?

En hoe zit het met hybrides?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

alexbl69 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 07:43:
[...]

Als die hybride plug in is en moet laden prima.

Klaar met laden is auto verplaatsen.

Mensen gebruiken het vaak als parkeerplaats. maar het is een laadplaats. Geen parkeerplaats. Dus zodra je klaar bent met laden van je EV of Hybride verplaats je hem. (Doe ik ook niet midden in de nacht als ik hem er om 23:30 aan heb gehangen wetende dat er palen zat zijn. En in de nacht toch hoogstwaarschijnlijk niemand meer bij komt.
Wordt dan rond 9:00 uiterlijk weggehaald. Vaak met lege plaats naast me die ook leeg was toen ik parkeerde.

Er is hier bij Vattenfall ook geen Kleef tarief gelukkig.

Als er meer EVs in de wijk komen en de druk wordt hoger op de palen ga ik logischerwijs mijn laad gedrag daarop aanpassen of wellicht vaker met de granny charger laden. Nadeel is dat ik dan verlengsnoer van bijna 20m nodig heb. Of over straat moet. Beide onwenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Nu online
alexbl69 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 07:43:
[...]

Ik snap niet waarom ze nu weer met dit bord aan komen zetten maar onduidelijk vind ik het niet. Een auto + laadpaal en stekker. Een variatie op E8c. Dus, je mag alleen parkeren als je aan het laden bent. Dus ja, dat mag ook met een plugin.

Een bord met een auto en een rolstoel eronder vind jij ook onduidelijk? Daar zou jij ook je auto parkeren zonder een invalidekaart te hebben?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
WhatsappHack schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 01:41:

[Afbeelding]

Mis ik iets?
Dit bord is toch het nieuwe bord E8c? Zo staat het in het RVV. Sinds 1 januari 2023.
[Edit: oh wacht, het is inderdaad iets anders, niet het officiele verkeersbord. Heel slordig ja, het lijkt er heel erg op, dit wekt verwarring. Het geeft aan: "hier staat een laadpaal, maar het is geen parkeerplaats". Misschien speciaal voor snellaadpunten? Laden en wegwezen?]

[ Voor 6% gewijzigd door Of-Aaargh op 13-10-2024 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Dennis1812 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:28:
Nog niet, maar ik zie dit echt wel gaan veranderen in de loop der jaren.
Ik klaag iig niet in mijn Brabantse dorpje vol met Vattenfall-laadpunten (en er komen er nog meer bij). :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 06:31:
[...]

Ik ben niet op zoek naar overdreven emotionele reacties, vandaar ook “of dat wenselijk is: ander verhaal.”, maar naar onderbouwde en constructieve reacties hoe het wettelijk in elkaar steekt. Wat jij wil dat het betekent of hoe mensen zich volgens jou moeten gedragen (etiquette) != wat het bord daadwerkelijk wettelijk gezien betekent. De borden moeten gewoon kloppen en de wet volgen, of je dat nou leuk vindt of niet. Anders krijg je ook meer aversie tegen EV-plekken en niemand is gebaat bij 10 verschillende borden die het een of het ander betekenen.

Je kan het ook omdraaien he. Als “een stel idioten” het verkeerde bord zonder onderbord plaatsen, terwijl onderborden tot voor kort (voor bord E8c dus ;)) vereist waren, moet je niet raar opkijken als mensen dan denken “ah, geen onderbord - dus ik mag bij deze wel staan”.
Inspired schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:51:
[...]
Een variatie op E8c. Dus, je mag alleen parkeren als je aan het laden bent. Dus ja, dat mag ook met een plugin.
Hier zit volgens mij de crux. Het is geen variatie op E8c, maar een variatie op E8. Die stelt daardoor “parkeerplaats voor auto’s, voorzien van een laadpaal”. Niet “parkeerplaats bestemd voor opladen EV’s”. En dat is het vervelende: een wildgroei aan semi-officiële of foute borden creëert verwarring. De situatie waar ik o.a. naar zit te kijken heeft 6 plekken met E8 met daaronder een onderbord “uitsluitend voor opladen elektrische auto’s” en 4 plekken met het bord in mijn post, zonder onderbord. Dan zie je regelmatig non-EV’s parkeren op die plekken als er niets anders vrij is.

Daarnaast is hier in de wijk een plek met enkel het bord uit de post, maar volgens mij kan ik dus niet klagen als buurman Piet’s bezoek zonder EV daar staat (terwijl ik wil laden). Of nouja: kan wel, maar er kan niet op gehandhaafd worden zonder dat de juiste borden er staan en je kan het mensen moeilijk kwalijk nemen; zeker bij die wirwar aan borden door de hele gemeente.
Of-Aaargh schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:10:
[...]

Dit bord is toch het nieuwe bord E8c? Zo staat het in het RVV. Sinds 1 januari 2023.
[Edit: oh wacht, het is inderdaad iets anders, niet het officiele verkeersbord. Heel slordig ja, het lijkt er heel erg op, dit wekt verwarring. Het geeft aan: "hier staat een laadpaal, maar het is geen parkeerplaats". Misschien speciaal voor snellaadpunten? Laden en wegwezen?]
Precies. Ik moest ook 2x kijken ;), maar het is een compleet ander bord. De gemeente heeft het imho niet goed geplaatst. Wat ik heel gek vind, want op andere plekken hebben ze wel óf de juiste borden óf de juiste onderborden. Ik merk dat vooral een aantal oudere mensen er maar weinig van snappen, zeker op de plek waar ze het voor elkaar krijgen om 3 verschillende borden te plaatsen bij verschillende vakken. :+

Aanschouw de reden voor uniform gebruik van borden. :P

[ Voor 4% gewijzigd door WhatsappHack op 13-10-2024 10:54 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lfah2000
Het kan nog erger. In Duitland betekent het onderbord (auto met stekker) : Parken dürfen hier genau genommen nur solche, die im Kennzeichen ein E hinter der Nummernkombination haben.
Je hoeft met dit bord je auto niet aan te sluiten. Je kunt hier dus gewoon parkeren met je (Duitse) EV.
In Duitsland hebben ze blijkbaar andere hersencellen dan in de reacties hier,

Zusatzzeichen wie das Piktogramm "Auto mit Stecker" erlauben pauschal das Parken von Elektrofahrzeugen mit einem E im Kennzeichen. Mit dem Zusatzzeichen "während des Ladevorgangs" kann die Parkzeit verkürzt bzw. konkretisiert werden. Entsprechend kann die Dauer auch über weitere Zusatzschilder ("mit Parkscheibe von… bis…") beschränkt werden.

Dat hebben NL auto's niet en wij (Nederlanders) mogen daar dan niet laden met onze EV. Ik weet niet of de E stikker daarvoor dient maar die heb ik niet.

De onderborden zijn wel duidelijker dan in Nederland wat mij betreft. Tijdens het laden kun je nu eenmaal niet in een pictogram zetten.

https://www.adac.de/rund-...den/parken-e-ladesaeulen/

[ Voor 33% gewijzigd door lfah2000 op 13-10-2024 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
lfah2000 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:39:
Het kan nog erger. In Duitland betekent het onderbord (auto met stekker) : Parken dürfen hier genau genommen nur solche, die im Kennzeichen ein E hinter der Nummernkombination haben.
Je hoeft met dit bord je auto niet aan te sluiten. Je kunt hier dus gewoon parkeren met je (Duitse) EV.
In Duitsland hebben ze blijkbaar andere hersencellen dan in de reacties hier,

Dat hebben NL auto's niet en wij (Nederlanders) mogen daar dan niet laden met onze EV. Ik weet niet of de E stikker daarvoor dient maar die heb ik niet.

De onderborden zijn wel duidelijker dan in Nederland wat mij betreft. Tijdens het laden kun je nu eenmaal niet in een pictogram zetten.

https://www.adac.de/rund-...den/parken-e-ladesaeulen/
daar is toch gewoon die e sticker voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
boyette schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:44:
[...]

Dat weet ik niet. Het lijkt er wel op maar die wordt nergens genoemd.
Ik heb die EV stikker niet. Op vakantie in Duitsland vorig jaar heb ik vrijwel alleen bij snelladers geladen omdat ik anders de tijd in de gaten moest houden (vaak max 4 uur) en er altijd een tijd gebonden kosten plaatje is.

Daar is inderdaad de E-stikker voor. Maar de regels verschillen per gemeente (dus onduidelijk). Het parkeren op de plekken (met auto met stekker) zit daar wel bij.
https://www.anwb.nl/webwinkel/e-plakette-duitsland

[ Voor 19% gewijzigd door lfah2000 op 13-10-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:59
boyette schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:44:
[...]

E-stikker dekt niet helemaal de lading...... dacht ik...

In leer bv zijn óók van deze parkeerplekken, maar bij navraag op het Leer-gemeentehuis zeggen ze dat het alleen voor LEER geregistreerde is... 7(8)7 , en iedere gemeente heeft eigen regels... 7(8)7

Maar hóe willen ze dat checken? Tuurlijk ik rij met NL kenteken dus dat is een makkie.
Maar er staat nérgens "níet Duitse auto's uitgesloten.."

Ik gok het er niet op, ik héb dus die E-plakkete, maar zal het alleen in nood "uitproberen" B)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

Hansieo schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:36:
[...]

E-stikker dekt niet helemaal de lading...... dacht ik...

In leer bv zijn óók van deze parkeerplekken, maar bij navraag op het Leer-gemeentehuis zeggen ze dat het alleen voor LEER geregistreerde is... 7(8)7 , en iedere gemeente heeft eigen regels... 7(8)7

Maar hóe willen ze dat checken? Tuurlijk ik rij met NL kenteken dus dat is een makkie.
Maar er staat nérgens "níet Duitse auto's uitgesloten.."

Ik gok het er niet op, ik héb dus die E-plakkete, maar zal het alleen in nood "uitproberen" B)
Afgelopen zomer was ik vergeten vooraf een groene sticker te regelen, dus onderweg even een TÜV bezocht. Daar ook gevraagd of die E-sticker nut had, en het antwoord was nee, zonde van je geld.
N.B. even bij een TÜV of dekra of ander Duits "apk" buro langs gaan is de goedkoopste route naar zo'n sticker. Qua tijd die je er aan kwijt bent zal het niet veel schelen, maar je hebt hem wel direct in handen. Even aan de balie je kentekenbewijs afgeven en betalen is alles wat er nodig is.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
koboy schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:56:
[...]

Afgelopen zomer was ik vergeten vooraf een groene sticker te regelen, dus onderweg even een TÜV bezocht. Daar ook gevraagd of die E-sticker nut had, en het antwoord was nee, zonde van je geld.
N.B. even bij een TÜV of dekra of ander Duits "apk" buro langs gaan is de goedkoopste route naar zo'n sticker. Qua tijd die je er aan kwijt bent zal het niet veel schelen, maar je hebt hem wel direct in handen. Even aan de balie je kentekenbewijs afgeven en betalen is alles wat er nodig is.
hier staat het allemaal uitgelegd

https://www.vwe.nl/consumenten/e-milieusticker-duitsland

De belangrijkste voordelen zijn o.a.:
– Gratis parkeren bij het laden of voor een bepaald aantal uren
– Gebruik van busbanen/blue lanes (waar aangegeven)
– 1 richtingsverkeer geldt bij een aantal straten niet voor voertuigen met een E-plakette

De ADAC heeft een webpagina (https://www.adac.de/rund-...rteile-elektroauto-stadt/) ingericht met daarop een aantal Duitse steden en de voordelen die deze steden bieden aan voertuigen met een E-plakette.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

boyette schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:18:
[...]

hier staat het allemaal uitgelegd

https://www.vwe.nl/consumenten/e-milieusticker-duitsland

De belangrijkste voordelen zijn o.a.:
– Gratis parkeren bij het laden of voor een bepaald aantal uren
– Gebruik van busbanen/blue lanes (waar aangegeven)
– 1 richtingsverkeer geldt bij een aantal straten niet voor voertuigen met een E-plakette

De ADAC heeft een webpagina (https://www.adac.de/rund-...rteile-elektroauto-stadt/) ingericht met daarop een aantal Duitse steden en de voordelen die deze steden bieden aan voertuigen met een E-plakette.
Weet ik, maar de regels en voordelen zijn zo regionaal verschillend dat je er ook als Duitser van buiten de betreffende regio geen peil op kunt trekken. Je moet je dus vooraf in de regels ter plekke gaan verdiepen, en ook dan nog opletten of er niet toevallig een uitzondering geldt. Makkelijker is ik je gewoon als elke andere auto te gedragen, en dan kan het een keer voorkomen dat je parkeergeld betaalt.

Denk trouwens dat als als buitenlander je bij het verkeerde onderbord staat te laden met een EV niemand je een boete zal geven zonder sticker. Met een PHEV zal het wellicht anders zijn, maar volgens mij zijn de PHEV's met minder dan 40km range en/of meer dan 50g CO2 uitstoot ook op de vingers van 1 hand te tellen.

Edit: die ADAC link geeft alleen de regels en mogelijke voordelen van de E. Er staat geen link naar de steden waar deze voordelen gelden. Met andere woorden: je mag in de (Duitstalige) website van de gemeente gaan graven naar wat er wel en niet mag.

Edit2: snap dat die VWE jonges zo lopen te pushen op de voordelen. Die vragen 86 euro! Dat ding gaat dus t.o.v. de ANWB 5x over de kop!
N.B. de groene (en volgens mij ook de blauwe E-sticker) kost aan de balie van een TÜV-nord locatie 6 euro, per post afleveren 15.

[ Voor 15% gewijzigd door koboy op 13-10-2024 17:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
koboy schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:32:
[...]
Denk trouwens dat als als buitenlander je bij het verkeerde onderbord staat te laden met een EV niemand je een boete zal geven zonder sticker.
Haha, dan ken je de Duitsers niet. _O-

Je krijgt geen boete omdat je iets slechts doet voor het milieu, maar omdat je de regels overtreedt. Ordnungsverstoß!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-09 16:21

Flappiewappie

Hier nog meer

Dennis1812 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:28:
[...]

Als die hybride plug in is en moet laden prima.

Klaar met laden is auto verplaatsen.

Mensen gebruiken het vaak als parkeerplaats. maar het is een laadplaats. Geen parkeerplaats. Dus zodra je klaar bent met laden van je EV of Hybride verplaats je hem. (Doe ik ook niet midden in de nacht als ik hem er om 23:30 aan heb gehangen wetende dat er palen zat zijn. En in de nacht toch hoogstwaarschijnlijk niemand meer bij komt.
Wordt dan rond 9:00 uiterlijk weggehaald. Vaak met lege plaats naast me die ook leeg was toen ik parkeerde.

Als er meer EVs in de wijk komen en de druk wordt hoger op de palen ga ik logischerwijs mijn laad gedrag daarop aanpassen of wellicht vaker met de granny charger laden. Nadeel is dat ik dan verlengsnoer van bijna 20m nodig heb. Of over straat moet. Beide onwenselijk.
Nee hoor, het is een parkeerplaats met laadfunctionaliteiten. Ik moet namelijk ook gewoon -separaat- parkeerkosten betalen als ik bij die publieke plek wil staan.

Je geeft aan dat jij je gedraag gaat aanpassen naarmate de laaddruk in de wijk zal veranderen. Dat is helemaal top, maar daar moeten gewoon regels voor komen. Ik heb helemaal geen zin om daar met mijn buren over bezig te zijn. Gemeentes schieten op dit moment echt tekort hierin.

In principe moet er gewoon een overvloed aan laadpalen komen, 230v is wat mij betreft ook prima.

Hier staat wat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eltron
koboy schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:32:
N.B. de groene (en volgens mij ook de blauwe E-sticker) kost aan de balie van een TÜV-nord locatie 6 euro, per post afleveren 15.
De groene is ook per post voor € 6 te verkrijgen. Ik heb er recent 2 besteld bij Stad Berlin. 6,- per stuk inclusief verzendkosten.

https://www.berlin.de/labo/mobilitaet/kfz-zulassung/feinstaubplakette/shop.86595.en.php

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

ASW1 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:10:
[...]

Haha, dan ken je de Duitsers niet. _O-

Je krijgt geen boete omdat je iets slechts doet voor het milieu, maar omdat je de regels overtreedt. Ordnungsverstoß!
Ow ja, heb ze al eens terwijl ik geparkeerd stond op mijn raampje kloppend gehad. Of ik spullen bij me had die in Nederland mochten maar in Duitsland niet. Duidelijk gevalletje van profileren omdat ik toen nog lang haar had en we in een vorig model Peugeot 20x reden.
Maar het probleem is dat de aanduidingen zo verwarrend zijn (zonder toevoeging van elektrofahrzeugen heb je juist die E nodig) dat je met een EV als buitenlander rustig bezwaar kunt maken met onduidelijkheid als argument. Op het moment dat je bezwaar maakt, wat volstrekt te verwachten is, kost de administratieve afhandeling daarvan al meer dan de opbrengst van de oorspronkelijke boete. En dat kunnen Duitsers ook erg goed: risico en kosten-baten analyse doen.Ook zul je mij niet zo snel aan een AC paal in Duitsland zien; te duur en vaak limieten van 4 uur.
Daarnaast is er vrijwel geen voertuig met een stekker dat niet aan de eisen voor de E voldoet, en gaat het meer om een (achterhaald) administratief vinkje dat Duitsers al 10 jaar automatisch op kun nummerplaat krijgen. Zelfs de foutlander van 10 jaar geleden was al goed genoeg. Misschien een exoot als een McLaren P1, maar die zul je in de stad niet snel zien.
Als het echt nut had gehad wat betreft opladen dan had die TÜV man me die tweede 6 euro ook laten uitgeven. Het antwoord op mijn vraag of dat nuttig was, was letterlijk "nein".
De voordelen voor voertuigen met een E zijn ook al weer aan het afnemen. Verschillende steden hebben (zeker qua parkeren) het sterk beperkt of afgeschaft. Er zijn nu gewoon te veel (PH)EV's om ze voor te trekken.

N.B. Ik ga dus wel in de remmen hangen als er ineens een bordje bebouwde kom opduikt. Laseren doen ze daar graag ben ik helaas een keer achter gekomen, maar dat is een ander (sterk) verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:59
koboy schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:56:
[...]

De TUV wilde mij een groene aansmeren en wist niets van de blauwe... hadden ze niet, kan alleen met speciale duitse kenteken... lol.

Dus online gekocht... ging snel en nauwelijks duurder.
Maaaaarrrrr... moet op je áchterruit (R) en laat de plaats waar die moet nu een getinte strook hebben, zoals vele auto's... dus je ziet 'm bijna niet.... (ik ben alvast een boete potje aan het opbouwen... }:| )

@boyette

Klopt allemaal, en een mooie link, jammer dat gemeentes niet weten van hoe of wat.
Ik had Oldenburg & Bremen nog benaderd.... wisten van niets....
(lol, en dan zouden agenten het wél weten?? bbbbrrrr...)

[ Voor 10% gewijzigd door Hansieo op 14-10-2024 10:08 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Hansieo schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:05:
[...]

De TUV wilde mij een groene aansmeren en wist niets van de blauwe... hadden ze niet, kan alleen met speciale duitse kenteken... lol.

Dus online gekocht... ging snel en nauwelijks duurder.
Maaaaarrrrr... moet op je áchterruit (R) en laat de plaats waar die moet nu een getinte strook hebben, zoals vele auto's... dus je ziet 'm bijna niet.... (ik ben alvast een boete potje aan het opbouwen... }:| )

@boyette

Klopt allemaal, en een mooie link, jammer dat gemeentes niet weten van hoe of wat.
Ik had Oldenburg & Bremen nog benaderd.... wisten van niets....
(lol, en dan zouden agenten het wél weten?? bbbbrrrr...)
Maar heb je nu geen groene?
De blauwe geldt (naar ik begreep) namelijk niet als milieuvignet.
Ik heb dus wel groen, maar geen blauwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
HansAuutB schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:32:
[...]

Maar heb je nu geen groene?
De blauwe geldt (naar ik begreep) namelijk niet als milieuvignet.
Ik heb dus wel groen, maar geen blauwe.
We zijn wel off-topic.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:12

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Vriendelijk verzoek weer terug ontopic te gaan: dit topic is niet bedoeld om het te hebben over stickers op ruiten etc. Dank!

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tapelectric
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20-08 16:08

tapelectric

Bedrijfsaccount Tap Electric
joosie schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:49:
[...]

Dank voor de tip. Ik ben tot nu toe erg tevreden over @tapelectric, ze denken goed mee.
Mijn laadpaal ondersteunden ze eerst niet, maar inmiddels wel.

Binnenkort krijg ik de sticker binnen en kan ik hem voor het publiek openstellen.
Goed om te horen!

^Nico

Tap Electric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:55

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

pdidi schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 14:54:
Hier een Shell Energy Advanced laadpaal thuis. Mijn laadkosten worden automatisch vergoedt en doorbelast naar mijn werkgever. Als ik nu een bezoeker met zijn eigen laadpas gebruik wil laten maken van mijn laadpaal EN dat deze zelf de laadkosten betaald (en ik daar dus een vergoeding voor krijg) is nogal omslachtig bij Shell Recharge. Je kunt de bezoekers laadpas wel apart toegang geven, maar de kosten zijn dan ofwel voor mijn rekening, ofwel mijn werkgever.
De "workaround" is de laadpaal publiek toegankelijk te maken voor iedereen en daaraan een zelf gekozen laadtarief te koppelen (wat ex-btw wordt uitbetaald). Na het laden van de bezoeker moet je dan de laadpaal weer op prive zetten.
Hoe doen andere laadpaal leveranciers dit?
Ik heb een Eneco laadpaal thuis via de werkgever en dat is gewoon een standaard Eneco paal met het enige verschil dat hij niet op de publieke kaarten staat. Verder krijg ik automatisch alle stroomkosten vergoed via Eneco (zelf tarief in portal invullen) en kan iedereen er met elke pas die Eneco accepteert laden. Het nadeel hiervan is ook wel weer dat gasten niet altijd de meest goedkope prijs hebben als ze bij mij laden.

Sys Specs

Pagina: 1 ... 176 ... 232 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2