Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Dus bij Eneco staat de laadpaal altijd publiek open voor iedereen? Bij Shell Recharge kun je dat dus ook instellen, maar moet je volgens hun dan ook wettelijk gezien op een publieke portal zichtbaar zijn om de prijs te kunnen zien. Ik snap niet wat er zo moeilijk is om alleen zelf toegevoegde bezoekers passen toegang te geven, maar dat kan bij Eneco dus ook niet? Daar komt bij Shell ook nog eens bij dat de vergoeding die je krijgt voor bezoekers ex-btw moet zijn voor particulierenDanfoss schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:43:
[...]
Ik heb een Eneco laadpaal thuis via de werkgever en dat is gewoon een standaard Eneco paal met het enige verschil dat hij niet op de publieke kaarten staat. Verder krijg ik automatisch alle stroomkosten vergoed via Eneco (zelf tarief in portal invullen) en kan iedereen er met elke pas die Eneco accepteert laden. Het nadeel hiervan is ook wel weer dat gasten niet altijd de meest goedkope prijs hebben als ze bij mij laden.
[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 14-10-2024 15:53 ]
Geen idee eigenlijk. Ik heb het een keer met mijn prive shell recharge kaart geprobeerd en toen betaalde ik de standaard shell recharge prijs wat 10 cent meer was dan dat het mij kost aan stroom en wat ik krijg van Eneco.gertvdijk schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:04:
[...]
Als hij niet op de publieke kaarten staat, is het wel nog mogelijk om te zien wat het tarief is bij andere aanbieders? Ik zou niet zomaar een laadpas ergens voor houden zonder te weten wat de kosten zijn.
Er zit wel een QR-code op de paal, ik kan wel eens kijken of je zo de prijs kan zien.
Klopt. Als je op iemand zijn oprit een Eneco ziet hangen dan kan je daar gewoon staan en laden. Ik geef geen garantie dat de bewoner aardig tegen je zal zijn overigenspdidi schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:51:
[...]
Dus bij Eneco staat de laadpaal altijd publiek open voor iedereen? Bij Shell Recharge kun je dat dus ook instellen, maar moet je volgens hun dan ook wettelijk gezien op een publieke portal zichtbaar zijn om de prijs te kunnen zien. Ik snap niet wat er zo moeilijk is om alleen zelf toegevoegde bezoekers passen toegang te geven, maar dat kan bij Eneco dus ook niet? Daar komt bij Shell ook nog eens bij dat de vergoeding die je krijgt voor bezoekers ex-btw moet zijn voor particulieren
[ Voor 37% gewijzigd door Danfoss op 14-10-2024 16:31 ]
Haha. Ik lees idd het volgende op de Eneco site:Danfoss schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:26:
[...]
Klopt. Als je op iemand zijn oprit een Eneco ziet hangen dan kan je daar gewoon staan en laden. Ik geef geen garantie dat de bewoner aardig tegen je zal zijn overigens
Hoe voorkom ik dat iemand op mijn laadpaal laadt?
Je laadpaal thuis wordt niet weergeven op publieke kaarten. De kans dat iemand op jouw laadpaal laadt, is daarom zeer klein. Als iemand toch op je oprit staat om op te laden aan jouw laadpaal, kan je contact opnemen met de lokale autoriteiten.
[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 14-10-2024 16:47 ]
Kreeg zelfs een mail dat er door IT problemen niet al mijn gegevens door waren gekomen en of ik deze per e-mail wou aanvullen wat ik uiteraard direct gedaan heb.
Vreemd, had 'em binnen 3 dagen binnen.Tristan schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:51:
Ze zijn niet bepaald snel met een pas opsturen bij 50Five zeg, sjongejonge.
Situatie. Je wilt gaan laden. Je kijkt in je app en ziet dat een paal welke je wilt gebruiken. 11kw geeft. En een blokkeer tarief ( welke vorm dan ook )
Na verloop van tijd zakt de laadsnelheid in van die paal ( want loadbalancing ). En je word gedwongen langer te blijven laden om je benodigde kilowattjes in de accu te krijgen.
Hoe zit het dan ?
Tuurlijk kan je noodgedwongen je laadsessie stoppen en weer een nieuwe starten. Maar toch. 1 van de factoren die van invloed zijn op de tijd die je aan de paal hangt word buiten jou om gewijzigd.
Het is hun laadpaalmurky123 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:52:
Hoe rechtsgeldig is het eigenlijk allemaal die blokkeer tarieven ?
Situatie. Je wilt gaan laden. Je kijkt in je app en ziet dat een paal welke je wilt gebruiken. 11kw geeft. En een blokkeer tarief ( welke vorm dan ook )
Na verloop van tijd zakt de laadsnelheid in van die paal ( want loadbalancing ). En je word gedwongen langer te blijven laden om je benodigde kilowattjes in de accu te krijgen.
Hoe zit het dan ?
Tuurlijk kan je noodgedwongen je laadsessie stoppen en weer een nieuwe starten. Maar toch. 1 van de factoren die van invloed zijn op de tijd die je aan de paal hangt word buiten jou om gewijzigd.
En jouw keuze
Lijkt me een geldige koopovereenkomst
Je kan het ook niet doen en naar een andere paal gaan
Van wat ik een tijdje terug op YT heb gezien, ik dacht NextMove, moeten zulke beperkingen volgens de EU richtlijnen redelijk zijn en dat zijn ze volgens hen en mij niet. Hun verwachting was dan ook dat dat soort zaken aangepakt gaan worden.murky123 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:52:
Hoe rechtsgeldig is het eigenlijk allemaal die blokkeer tarieven ?
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Moet er wel iemand een rechtzaak starten tegen een bedrijf dat meestal vele malen meer geld heeft en meer tijd heeft.PeterZ(on) schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:58:
[...]
Van wat ik een tijdje terug op YT heb gezien, ik dacht NextMove, moeten zulke beperkingen volgens de EU richtlijnen redelijk zijn en dat zijn ze volgens hen en mij niet. Hun verwachting was dan ook dat dat soort zaken aangepakt gaan worden.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Daar hebben we dan organisaties als consumentenbond en ANWB voor toch?Dennis1812 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:13:
[...]
Moet er wel iemand een rechtzaak starten tegen een bedrijf dat meestal vele malen meer geld heeft en meer tijd heeft.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Anwb gok ik van niet aangezien die zelf laadpalen doen.eltron schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:48:
[...]
Daar hebben we dan organisaties als consumentenbond en ANWB voor toch?
Consumentenbond hoop ik. Maar ik heb geleerd niet geheel te hopen op dat soort instanties.
Als ik het goed begrepen heb worden door het EU parlement gewoon de AFIR regels aangescherpt.Dennis1812 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:54:
[...]
Anwb gok ik van niet aangezien die zelf laadpalen doen.
Consumentenbond hoop ik. Maar ik heb geleerd niet geheel te hopen op dat soort instanties.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
ik lees wel ( in de AFIR ) dat een openbare laadpaal een minimum moet hebben van 1,3kW voor "light duty road vehicles (cars and vans)" en 0,8kW voor "every plug-in hybrid light-duty vehicle"PeterZ(on) schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:05:
[...]
Als ik het goed begrepen heb worden door het EU parlement gewoon de AFIR regels aangescherpt.
Wat ben je nu met 1.3 kW aan een openbare laadpaal?murky123 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:15:
[...]
ik lees wel ( in de AFIR ) dat een openbare laadpaal een minimum moet hebben van 1,3kW voor "light duty road vehicles (cars and vans)" en 0,8kW voor "every plug-in hybrid light-duty vehicle"
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik redeneer meestal zo; als iemand echt zoveel moeite doet om bij mij op de oprit te komen laden dan zal hij of zij het wel heel hard nodig hebben en kan je zelfs nog wel een bak koffie krijgen om een beetje te ontspannenpdidi schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:45:
[...]
Haha. Ik lees idd het volgende op de Eneco site:
Hoe voorkom ik dat iemand op mijn laadpaal laadt?
Je laadpaal thuis wordt niet weergeven op publieke kaarten. De kans dat iemand op jouw laadpaal laadt, is daarom zeer klein. Als iemand toch op je oprit staat om op te laden aan jouw laadpaal, kan je contact opnemen met de lokale autoriteiten.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Ik krijg tot 3x toe een bevestigingsmail dat de laadpas binnen 10 werkdagen verstuurd gaat worden. Echter zie ik ook geen reserveringen meer van €1 euro van mijn creditcard (die in rekening zou moeten worden gebracht)
Iemand anders nog ideeen?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
super langzaam aan het laden, terwijl je sneller had verwacht misschien?Tommie12 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:39:
[...]
Wat ben je nu met 1.3 kW aan een openbare laadpaal?
Een andere pas aanvragen nog een optie?Possible schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:59:
Wat een drama zeg om die mobilize laadpas aan te vragen bij Renault. Nu 2x een laadpas aangevraagd maar krijg gewoon niks in huis. Ook de klantenservice kan het allemaal niet inzien. Alles moet altijd doorgezet worden naar de technische afdeling, maar terugbellen... ho maar.
Ik krijg tot 3x toe een bevestigingsmail dat de laadpas binnen 10 werkdagen verstuurd gaat worden. Echter zie ik ook geen reserveringen meer van €1 euro van mijn creditcard (die in rekening zou moeten worden gebracht)
Heb je misschien een speciaal type creditcard gebruikt, bv. een prepaid oid? Mogelijk dat die ergens in het proces geweigerd wordt, en de aanvraag daarom niet voltooid wordt.Possible schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:59:
Wat een drama zeg om die mobilize laadpas aan te vragen bij Renault. Nu 2x een laadpas aangevraagd maar krijg gewoon niks in huis. Ook de klantenservice kan het allemaal niet inzien. Alles moet altijd doorgezet worden naar de technische afdeling, maar terugbellen... ho maar.
Opel Ampera-e (2020)
Thuis ook een paal van Eneco eMobility. Daar deden tot op heden alle passen het op behalve die van MKB dus schijnbaar, die gaf een foutmelding. Meerdere keren gebeld en gemaild met MKB brandstof en Eneco, maar het zou gewoon moeten werken.
Na een week kom ik erachter nadat ik mijn nieuwe pas eens getest heb bij een openbare paal dat hij het erna ook ineens thuis doet. Lijkt wel of hij daarop geactiveerd wordt en het dan ook thuis doet.
Iemand dat weleens meegemaakt? Is dat normaal gedrag voor een MKB pas? Met ze gebeld, maar ik krijg weinig reactie op het hoe of waarom.
Als ik aan een publiek laadpaal ga hangen, dan ben ik niet thuis, en wil ik toch wat kWh's er bij krijgen in een een paar uur tijd, of zeker vol geraken gedurende een nacht.murky123 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:11:
[...]
super langzaam aan het laden, terwijl je sneller had verwacht misschien?
Dat lukt niet met 1.4 kW.
Maar het zou me verwonderen dat een paal de hele tijd maar 1.4 gaat leveren. Misschien dat ze vermogen beperken tijdens de piek van 18-20h, en daarna weer hogere vermogens geven?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Er is loadbalancing actief is ongeacht het moment van de dag . m.a.w. je koppelt je wagen aan de laadpaal. dan start er gewoon met de 11kW, na verloop van tijd dan komt wagen nummer 2 de straat in rijden en die gaat ook aan de laadpaal, dan word de last op de paal gedeeld door 2. wagen nummer 3 en het word gedeeld door 3. enzv.Tommie12 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:01:
[...]
Als ik aan een publiek laadpaal ga hangen, dan ben ik niet thuis, en wil ik toch wat kWh's er bij krijgen in een een paar uur tijd, of zeker vol geraken gedurende een nacht.
Dat lukt niet met 1.4 kW.
Maar het zou me verwonderen dat een paal de hele tijd maar 1.4 gaat leveren. Misschien dat ze vermogen beperken tijdens de piek van 18-20h, en daarna weer hogere vermogens geven?
dat heb je niet in de gaten, want je staat niet naast je auto, en je kijkt ook niet de hele tijd in de app van je wagen om te zien hoe lang het laden nog duurt.
in het specifieke geval waar ik het over heb zijn het 4 aansluitingen op 2 palen in totaal, 1 aansluiting is 100% altijd 11kW, en de andere 3 aansluitingen variëren. afhankelijk van de belasting
Er zijn ook mensen die 100% aan een openbare paal moeten laden. dus ook als ze thuis zijn .
Gaat mij voornamelijk voor het ionity tarief. Weet niet of er een aanbieder is die hetzelfde tarief kan aanbieden? (0,29 ct)Dennis1812 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:13:
[...]
Een andere pas aanvragen nog een optie?
Heb een Visa creditcard van de ANWB. Zou geen issue moeten zijn. Sterker nog, bij de eerste aanvraag zag ik netjes een reservering van € 1,- staan, maar die is alweer verdwenen.Wesco schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:24:
[...]
Heb je misschien een speciaal type creditcard gebruikt, bv. een prepaid oid? Mogelijk dat die ergens in het proces geweigerd wordt, en de aanvraag daarom niet voltooid wordt.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Dat vermoeden heb ik ook.eborn schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:04:
[...]
Ik vermoed dat de goedkopere palen de palen waren die oorspronkelijk bij de ingang stonden. Nu is alles verplaatst naar het terein onder de zonnepanelen en daarbij zijn ook veel extra palen bijgeplaatst. Volgende keer maar eens kijken.
De kunst is dus de oude van de nieuwe onderscheiden, aankomende week zal ik op de factuur kijken of het mijn vrouw gelukt is....

Zou de Efteling dit tarief hebben bepaald ? Want het is nog duurder dan met een Eneco pas laden bij een andere provider ( zelfs zonde abo ) Het laden voor 1 vast tarief wat ze graag vermelden is dus ook een fabeltje.
Flexibel wat betreft aanbieders dus maar je wil toch dat zoiets 100% werkt, jammer.
Bij Tesla heb ik dat ook gehad. Gewoon laten weten aan Polestar Charge dat ze dat kunnen rechtzetten en ondertussen al eens je Polestar Charge card verwijderen bij Tesla en opnieuw toevoegen. Sindsdien heb ik geen problemen meer gehad.CorNlt schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:28:
Heb op mijn Route des Hautes Alpes onlangs een maandabonnement genomen bij Polestar charge á €13,99/mnd, oa toegang tot Tesla, Ionity, TotallEnergies, Fastned, werkt gebrekkig zie ik nu alle afrekeningen binnen zijn, oa 3 laadsessies van de 9 bij Tesla Supercharger zijn niet gelukt en vervolgens tegen het normale tarief afgerekend via mijn c.c.
Flexibel wat betreft aanbieders dus maar je wil toch dat zoiets 100% werkt, jammer.
Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"
Grappig dat "Zeekr" met electrische auto's bij de supercharger stond om mensen een proefrit aan te bieden.
Slimme plek
Ik had bedacht dat een los Ionity abbo en een los Tesla abbo goedkoper was als je maar genoeg zou gaan laden want met de directe abbo's heb je meer korting dan bij het Polestar abbo.CorNlt schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:28:
Heb op mijn Route des Hautes Alpes onlangs een maandabonnement genomen bij Polestar charge á €13,99/mnd, oa toegang tot Tesla, Ionity, TotallEnergies, Fastned, werkt gebrekkig zie ik nu alle afrekeningen binnen zijn, oa 3 laadsessies van de 9 bij Tesla Supercharger zijn niet gelukt en vervolgens tegen het normale tarief afgerekend via mijn c.c.
Ik heb exact hetzelfde. De helpdesk probeert je te helpen maar kunnen het niet allemaal oplossen. Nog steeds geen pas hier.Possible schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:59:
Dat was op zaterdag 5 oktober ook al het geval. Man, wat duurde dat lang zeg met mn EV6.kevertje1977 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:23:
Vandaag bij Tesla Eemnes wilde het laden niet sneller dan 41kW. Iedereen had er last van.
Grappig dat "Zeekr" met electrische auto's bij de supercharger stond om mensen een proefrit aan te bieden.
Slimme plek
EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024
En tesla support bevestigd het nu ook :Harrie van Til schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:34:
[...]
Dat was op zaterdag 5 oktober ook al het geval. Man, wat duurde dat lang zeg met mn EV6.
"Bedankt voor uw bericht.
Dit heb ik inderdaad van meerdere klanten vernomen, deze feedback is doorgezet naar het Tesla Super Charging team. Zij zullen zo spoedig mogelijk de nodige onderhoud aan onze laadpunten plegen.
Excuses voor het ongemak. "
Ik had de pas binnen een week in huis en ook een ANWB Visa Card aan gekoppeld. Een aantal weken geleden voor het eerst in België een keer geladen om te kijken of het werkt maar er is nog niets afgeschreven, ook die vijf euro voor het abo niet. Zal vast wel een keer afgeschreven worden. Voorlopig werkt de pas hier in Frankrijk uitstekend, pas ervoor en laden maar.Possible schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:59:
Bijzonder toch? Laat maar weten hoe bij jou is opgelost uiteindelijk!kevertje1977 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:25:
[...]
Ik heb exact hetzelfde. De helpdesk probeert je te helpen maar kunnen het niet allemaal oplossen. Nog steeds geen pas hier.
Hier ook twee keer aangevraagd, maar niks ontvangen.Possible schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:59:
Ik ben toch malle pietje niet!
Ik weet niet hoe die deals gaan. Maar ik kan me voorstellen dat de Efteling iets van korting krijgt als Eneco de tarieven wat hoger mag insteken. Aan de andere kant kun je ook zeggen: de Efteling biedt een gigantische markt aan op een klein oppervlakte. Wat natuurlijk voor zo'n partij als Eneco ideaal is.jjonkie schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:28:
[...]
Zou de Efteling dit tarief hebben bepaald ? Want het is nog duurder dan met een Eneco pas laden bij een andere provider ( zelfs zonde abo ) Het laden voor 1 vast tarief wat ze graag vermelden is dus ook een fabeltje.
Helaas ben ik zelf sinds die keer niet meer op die parkeerplaats uitgekomen, maar we komen er meestal wel 1 keer per maand, dus ik zal eens melden hoe het zit als we wel goed uitkomen.
Afgelopen week wel weer een mooie OVO transactie: 0 euro, terwijl ik 21 kW heb geladen. De app deed al gek tijdens het opstarten (maar dat gebeurd vaker). Maar uiteindelijk is er dus gewoon geen factuur gemaakt. En ook de 5 euro 'borg' is terugbetaald. Ben benieuwd of dat uiteindelijk nog komt.
[ Voor 15% gewijzigd door eborn op 17-10-2024 10:07 ]
Dat had ik ook op 28 september bij Ionity en nog niets van gehoord. Staat als 0 kWh in de charging history. gertvdijk in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"eborn schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:06:
Afgelopen week wel weer een mooie OVO transactie: 0 euro, terwijl ik 21 kW heb geladen. De app deed al gek tijdens het opstarten (maar dat gebeurd vaker). Maar uiteindelijk is er dus gewoon geen factuur gemaakt. En ook de 5 euro 'borg' is terugbetaald. Ben benieuwd of dat uiteindelijk nog komt.
OVO is technisch echt brak (vind ik) en dan moeten ze het maar verbeteren. Ik laat elke maand weer feedback achter via de app ook. Nog altijd dezelfde issues met starten/info laadpalen SGZH1 hier.
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Ik ben toch malle pietje niet!
Zolang ze qua prijs zowel met SGZH1 als SGZH2 ruim onder de andere aanbieders zitten, heb ik er wel wat brakheid voor overgertvdijk schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:17:
[...]
OVO is technisch echt brak (vind ik) en dan moeten ze het maar verbeteren. Ik laat elke maand weer feedback achter via de app ook. Nog altijd dezelfde issues met starten/info laadpalen SGZH1 hier.
[ Voor 37% gewijzigd door geraroz op 18-10-2024 09:11 ]
En die verhoging waar jij het over had, die geld dus voor alle nieuwe geplaatste laadpalen in 2024. Dat zijn er voorlopig nog niet veel, want hier kost het gewoon € 0,336 per kWh en dat blijft ook zo na 1 november.
Die 33 cent palen komen uit een concessie van de provincieMathiasMetzger schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:20:
@Hachy jij schreef gisteren in jouw nieuwsbrief dat Vattenfall in Limburg en Brabant de tarieven van € 0,35 per kWh naar € 0,38 per kWh gaat verhogen. Dat is echter slechts deels correct en benodigd enige nuance. Vattenfall hanteert twee verschillende tarieven, eentje voor laadpalen die voor 2024 geplaatst zijn.
En die verhoging waar jij het over had, die geld dus voor alle nieuwe geplaatste laadpalen in 2024. Dat zijn er voorlopig nog niet veel, want hier kost het gewoon € 0,336 per kWh en dat blijft ook zo na 1 november.
Palen die daar buiten vallen zouden een ander tarief kunnen hebben
Ja dat staat ook duidelijk op de website van Vattenfall.boyette schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:41:
[...]
Die 33 cent palen komen uit een concessie van de provincie
Palen die daar buiten vallen zouden een ander tarief kunnen hebben
:strip_exif()/f/image/thjKP3EYHkxoAMMedRGt4MFF.jpg?f=fotoalbum_large)
Weet je maar ik lees die nieuwsbrief en uit alle paniek direct mijn electrische jerrycans uit de kelder gehaald: grapje, maar ik zag wel direct dat € 0,35 per kWh niet het tarief is wat ik aan een Vattenfall laadpaal in Limburg betaal. Ik heb weleens in Maastricht, Brunssum, Landgraaf en thuis in Heerlen aan zo'n laadpaal gestaan. Overal betaalde ik die € 0,336 per kWh.
Vandaar dat die nuance belangrijk is: de prijsverhoging geldt voor slechts een handje vol laadpalen. Ik kan ze namelijk niet vinden en normaalgesproken is dat andersom, dus voor mij wel goed nieuws. Dat werd mij echter niet duidelijk uit de nieuwsbrief.
In jouw nieuwsbrief schreef je dat de blauwe E-sticker náást de groene op de voorruit moet maar dat klopt niet.
Deze Blauwe E-Sticker moet op de ACHTER ruit.
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Heb de E-Sticker al een tijd maar door het getinte achterraam zie je het bijna niet. Je moet echt achter de auto staan wil je weten wat het is >.<. Maar goed, zelf nog niet echt voordelen ervan gehad... In Waze kon je het ook nog niet aangeven zoals je dat bij tolbadges en andere stickers kon doen.Hansieo schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:39:
@Hachy
In jouw nieuwsbrief schreef je dat de blauwe E-sticker náást de groene op de voorruit moet maar dat klopt niet.
1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh
Dit is toch ook zo krom, bij één aanbieder, in één regio:MathiasMetzger schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:53:
Ja dat staat ook duidelijk op de website van Vattenfall.
Vandaar dat die nuance belangrijk is: de prijsverhoging geldt voor slechts een handje vol laadpalen. Ik kan ze namelijk niet vinden en normaalgesproken is dat andersom, dus voor mij wel goed nieuws. Dat werd mij echter niet duidelijk uit de nieuwsbrief.
(huidige tarief en tariefswijziging per 1 november)
:strip_exif()/f/image/ihGirzim7BOQaVjEuizb4Tcp.jpg?f=fotoalbum_large)
hoezo is dat krom?Haay schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:24:
[...]
Dit is toch ook zo krom, bij één aanbieder, in één regio:
(huidige tarief en tariefswijziging per 1 november)
[Afbeelding]
dat zijn toch 2 verschillende concessies?
Dat je het kan verklaren, maakt het nog niet normaal.boyette schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:32:
[...]
hoezo is dat krom?
dat zijn toch 2 verschillende concessies?
het is niet normaal als het niet normaal is..GateKeaper schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:40:
[...]
Dat je het kan verklaren, maakt het nog niet normaal.
maar waarom zou het niet normaal zijn?
in welke zin wijkt het af van de norm?
en wat is de norm precies?
[ Voor 11% gewijzigd door boyette op 18-10-2024 23:41 ]
En hier ook gisteren binnengekomen. Duurde denk ik zo'n 3 weken ofzo en 3 of 4 keer aangevraagd.
Uiteindelijk die euro ook niet betaald.
[ Voor 40% gewijzigd door kevertje1977 op 19-10-2024 07:40 ]
Ja, ik bedoelde het meer figuurlijk maar er waren meer mensen die het letterlijk hadden geinterpreteerd.Hansieo schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:39:
@Hachy
Dank voor de terugkoppeling, ik zal het in de volgende nieuwsbrief wel even rectificeren want zo'n verzonden nieuwsbrief aanpassen is nogal lastig
Daarom had ik er ook (2024) achter gezet, conform de wijze waarop Vattenfall het zelf ook communiceert.MathiasMetzger schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:20:
@Hachy jij schreef gisteren in jouw nieuwsbrief dat Vattenfall in Limburg en Brabant de tarieven van € 0,35 per kWh naar € 0,38 per kWh gaat verhogen. Dat is echter slechts deels correct en benodigd enige nuance. Vattenfall hanteert twee verschillende tarieven, eentje voor laadpalen die voor 2024 geplaatst zijn.
[ Voor 41% gewijzigd door Hachy op 19-10-2024 11:16 ]
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Je moet daar formeel je parkeerkaart bij de Bistro laten scannen maar ze kregen het gisteren niet voor elkaar en verwezen me naar de balie bij de ingang. Daar stond een enorme rij dus ik probeerde de parkeer-automaat die er staat , en dat werkt ook gewoon. Dus je hoeft helemaal niet de bistro in :-)
Ben ik de enige die gewoon uit kan rijden zonder iets te doen ?kevertje1977 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:52:
Nog even een tip/opmerking over Tesla Badhoevedorp :
Je moet daar formeel je parkeerkaart bij de Bistro laten scannen maar ze kregen het gisteren niet voor elkaar en verwezen me naar de balie bij de ingang. Daar stond een enorme rij dus ik probeerde de parkeer-automaat die er staat , en dat werkt ook gewoon. Dus je hoeft helemaal niet de bistro in :-)
Ik heb het niet geprobeerd :-) Maar wellicht kan dat ook ?geraroz schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:15:
[...]
Ben ik de enige die gewoon uit kan rijden zonder iets te doen ?
Vaak wordt je kenteken gescand en kun je binnen de gratis parkeertijd gewoon uitrijden. Een uitrijkaart heb je alleen nodig als je moet betalen. Dat is mijn ervaring met die enkele keer dat ik op zo'n locatie laad of parkeer.kevertje1977 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:48:
[...]
Ik heb het niet geprobeerd :-) Maar wellicht kan dat ook ?
Ja ik doe dat zelf wel 😝kevertje1977 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:48:
[...]
Ik heb het niet geprobeerd :-) Maar wellicht kan dat ook ?
Hoe zit het met openbare laadpalen? Ik begrijp dat je daarvoor een laadpas nodig hebt. We laden voornamelijk thuis dus die enkele keer aan de weg is een abonnement loze laadpas nodig.
Maar wie heeft hier advies in? Wij zitten te denken aan anwb.
https://laadpastop10.nl/Jboy1991 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:33:
Beste tweakers.
Hoe zit het met openbare laadpalen? Ik begrijp dat je daarvoor een laadpas nodig hebt. We laden voornamelijk thuis dus die enkele keer aan de weg is een abonnement loze laadpas nodig.
Maar wie heeft hier advies in? Wij zitten te denken aan anwb.
Op basis van deze site heb ik ooit voor E-flux gekozen. Geen maandelijkse kosten en geen idiote kosten voor eenmalig laden.
De tarief van de laadpaal is voor iedereen hetzelfde toch? (Bedoel hiermee dat de kwh prijs voor elke pas hetzelfde is bij een laadpaal. Maar dat verschillende palen verschillende prijzen kan hanteren) Alleen de starttarief is per pas verschillend.Vibravis schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:48:
Ik heb er 3. Vattenfal, anwb en Shell. Soms zijn bepaalde combinaties voordeliger en de pasjes kosten niets. Gebruik de app go-charge om daar al je passen in te voeren zodat je altijd de laagste prijs betaald. De app geeft dan zelf aan per paal welk padje het goedkoopste is.
Nee hoor tarief per kWh kan ook verschillen afhankelijk van de pas die je gebruikt.Jboy1991 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:05:
[...]
De tarief van de laadpaal is voor iedereen hetzelfde toch? (Bedoel hiermee dat de kwh prijs voor elke pas hetzelfde is bij een laadpaal. Maar dat verschillende palen verschillende prijzen kan hanteren) Alleen de starttarief is per pas verschillend.
Wat je kan doen is wat ev lader apps downloaden en bekijken wat in jouw buurt kost.
Jboy1991 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:05:
[...]
De tarief van de laadpaal is voor iedereen hetzelfde toch? (Bedoel hiermee dat de kwh prijs voor elke pas hetzelfde is bij een laadpaal. Maar dat verschillende palen verschillende prijzen kan hanteren) Alleen de starttarief is per pas verschillend.
Of zoals ik al schreef de go-charge app gebruiken en daarin je laadpassen invoeren. Dan hoef je niet al die apps te gebruiken.mokkie schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:26:
Jammer genoeg niet. Daarom heeft iedereen die (prive) electrisch rijdt stapel kaarten bij zich.
Wat je kan doen is wat ev lader apps downloaden en bekijken wat in jouw buurt kost.
[...]
Ik ga zeer binnenkort mijn nieuwe auto ophalen, mijn eerste EV. Mijn bedoeling is om deze voornamelijk thuis op te laden via het stopcontact, maar ik zou het ook prettig vinden om de laadpaal bij mij in de straat te kunnen gebruiken mocht ik wat sneller een vollere accu nodig hebben. Helaas staat mijn hele stad vol met palen van Vattenfall, maar is die bij mij in de straat helaas van Allego en ik ben er al achter dat de prijs bij Allego palen een stuk hoger ligt.
De gratis Vattenfall pas lijkt me de beste optie voor alle Vattenfall palen (toch?), maar voor Allego kom ik er niet helemaal uit. Allego zelf heeft volgens mij alleen een app, maar ik heb hier gelezen dat dat niet altijd even goed werkt, dus ik wil ook graag een laadpas aanschaffen die het goedkoopste is bij Allego. Iemand enig idee welke dat is? Allego zelf rekent €0,57 per kWh hier. Ik heb het idee dat de Shell pas hier zelfs iets goedkoper is met de €0,53 per kWh + starttarief. Ik las ook nog iets over Freshmile. In de app geven zij €0,23 per kWh + €0,04 per minuut aan. Wordt die €0,04 bij Freshmile altijd gerekend of is dit het 'kleeftarief'? Ik heb nog geen ervaring met elektrische auto's, dus mocht iemand een indicatie kunnen geven vanaf (of tot) hoeveel kWh Freshmile voordeliger is, dan heel graag!
Als je de mogelijkheid hebt een eigen lader te installeren dan zou ik daar eens naar kijken.DemivanGool schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:26:
Hi allemaal! Ik heb het een en ander geprobeerd op te zoeken, maar heb het antwoord niet exact kunnen vinden (en eerlijk, af en toe is het nog vrij ingewikkeld voor me haha).
Ik ga zeer binnenkort mijn nieuwe auto ophalen, mijn eerste EV. Mijn bedoeling is om deze voornamelijk thuis op te laden via het stopcontact, maar ik zou het ook prettig vinden om de laadpaal bij mij in de straat te kunnen gebruiken mocht ik wat sneller een vollere accu nodig hebben. Helaas staat mijn hele stad vol met palen van Vattenfall, maar is die bij mij in de straat helaas van Allego en ik ben er al achter dat de prijs bij Allego palen een stuk hoger ligt.
De gratis Vattenfall pas lijkt me de beste optie voor alle Vattenfall palen (toch?), maar voor Allego kom ik er niet helemaal uit. Allego zelf heeft volgens mij alleen een app, maar ik heb hier gelezen dat dat niet altijd even goed werkt, dus ik wil ook graag een laadpas aanschaffen die het goedkoopste is bij Allego. Iemand enig idee welke dat is? Allego zelf rekent €0,57 per kWh hier. Ik heb het idee dat de Shell pas hier zelfs iets goedkoper is met de €0,53 per kWh + starttarief. Ik las ook nog iets over Freshmile. In de app geven zij €0,23 per kWh + €0,04 per minuut aan. Wordt die €0,04 bij Freshmile altijd gerekend of is dit het 'kleeftarief'? Ik heb nog geen ervaring met elektrische auto's, dus mocht iemand een indicatie kunnen geven vanaf (of tot) hoeveel kWh Freshmile voordeliger is, dan heel graag!
Je eigen stroom zal iets van de helft kosten van dat Allegro laadpunt.
Het laadverlies bij gebruik van een granny charger op het stopcontact is meestal fors.
Wat betreft Freshmile: Freshmile rekent altijd een component per gestarte kWh EN per gestarte minuut. Hang je als enige aan de Allego paal, dan kom je effectief uit op ongeveer 45 cent/kWh. Een stukje lopen naar de Vattenfall paal loont...DemivanGool schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:26:
Hi allemaal! Ik heb het een en ander geprobeerd op te zoeken, maar heb het antwoord niet exact kunnen vinden (en eerlijk, af en toe is het nog vrij ingewikkeld voor me haha).
Heb je een auto die heel snel kan laden zoals bijvoorbeeld een Hyundai Ioniq 5 of een recente dure Audi, dan kun je bij bijvoorbeeld een Fastned of Allego snellader een stuk sneller laden dan bij Tesla, maar niet eens zo heel veel duurder.
Afhankelijk van de leeftijd/kwaliteit van de electrische installatie thuis zou ik trouwens oppassen met opladen aan het stopcontact, zeker op maximaal vermogen. Niet alle aansluitingen zijn hier (meer) tegen bestand. Ook gaat je laadverlies hard omhoog!
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Jeetje. Ik had gehoopt dat de markt transparant was en dat de prijs niet per pas verschillend zal zijn maar alleen per paal…. (Buiten de starttarief).mokkie schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:26:
Jammer genoeg niet. Daarom heeft iedereen die (prive) electrisch rijdt stapel kaarten bij zich.
[...]
App gedownload en account aangemaakt. Dit wordt dus van de week passen fixen….Vibravis schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:42:
[...]
Of zoals ik al schreef de go-charge app gebruiken en daarin je laadpassen invoeren. Dan hoef je niet al die apps te gebruiken.
Zijn het trouwens fysieke passen of passen in je apple wallet?
[ Voor 3% gewijzigd door Jboy1991 op 21-10-2024 21:33 ]
Als je niet zo vaak publiek hoeft te laden of in de buurt van een tesla laadpunt zit, dan kan ik die altijd aanraden, op bijna alle plekken ook nog goedkoper dan AC-laden in de straat.DemivanGool schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:26:
Maar misschien ben ik te verwend, met 2 supercharger-lokaties op <5 km (en straten vol met betaalbare consessie-laders (den haag)
[ Voor 12% gewijzigd door markjanssen op 21-10-2024 21:38 ]
laadpastop10DemivanGool schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:26:
Jij bent zeker te verwend..markjanssen schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:37:
[...]
Als je niet zo vaak publiek hoeft te laden of in de buurt van een tesla laadpunt zit, dan kan ik die altijd aanraden, op bijna alle plekken ook nog goedkoper dan AC-laden in de straat.
Maar misschien ben ik te verwend, met 2 supercharger-lokaties op <5 km (en straten vol met betaalbare consessie-laders (den haag)
Ik heb nog 1 snellader 54 cent, dan gaat het naar 65 cent en dan naar 85 cent voordat ik na 50km bij tesla ben en dan hopen dat niet alles stalls bezet zijn..
Ik ben bijna zo ver dat ik weer terug ga naar benzine..
Afgelopen week was bijna de druppel, prijzen snelladers bizar gestegen en bijna hele week alle snelladers in een straal van 30km bezet bij aankomst en alle ac laders in straal van 300 meter thuis ook allemaal bezet..
Kop van noord holland is wat mij betreft na 2 jaar nog steeds zwaar ongeschikt voor EV rijders die niet thuis kunnen laden..
Allemaal fysiek. Ik heb ze achter de klem zitten achter de zonneklep. Geen last van en altijd de juiste bij de handJboy1991 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:33:
[...]
App gedownload en account aangemaakt. Dit wordt dus van de week passen fixen….
Zijn het trouwens fysieke passen of passen in je apple wallet?
Onderstaand dus;DemivanGool schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:26:
Ik las ook nog iets over Freshmile. In de app geven zij €0,23 per kWh + €0,04 per minuut aan. Wordt die €0,04 bij Freshmile altijd gerekend of is dit het 'kleeftarief'? Ik heb nog geen ervaring met elektrische auto's, dus mocht iemand een indicatie kunnen geven vanaf (of tot) hoeveel kWh Freshmile voordeliger is, dan heel graag!
Maar ook dat Freshmile nogal eens de neiging heeft gewoon niet te werken. Het was een jaartje terug mijn to go-laadpas maar toen ik onlangs weer eens wilde laden kreeg ik de pas niet aan de praat.koboy schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:42:
Wat betreft Freshmile: Freshmile rekent altijd een component per gestarte kWh EN per gestarte minuut. Hang je als enige aan de Allego paal, dan kom je effectief uit op ongeveer 45 cent/kWh. Een stukje lopen naar de Vattenfall paal loont...
Heb je een auto die heel snel kan laden zoals bijvoorbeeld een Hyundai Ioniq 5 of een recente dure Audi, dan kun je bij bijvoorbeeld een Fastned of Allego snellader een stuk sneller laden dan bij Tesla, maar niet eens zo heel veel duurder.
We hebben 60 (zestig!) laadpunten bij ons in de openbare parkeergarage bij kantoor en waar ik voorheen altijd wel wist bij welk laadpunt de pas het wel en niet deed (en dit wisselde eens in de zoveel tijd soms ook weer eens) kreeg ik em nu bij 6 verschillende punten niet meer aan de praat. In de middag nog bij 3 geprobeerd maar helaas pindakaas. Dit is mij ook al eens een paar keer overkomen in den lande.
Zou dit wel een beetje in je achterhoofd houden.
Kijk ook even op de Go Charge app welke passen nog meer niet al te duur zijn.
Ik ben er zeker over aan het nadenken inderdaad! De prijs lijkt lager te liggen dan dat ik gedacht had, maar ik wil eerst eens testen of het laden via een stopcontact een beetje haalbaar is qua snelheid en laadverlies. Het gaat om een 42 kWh Fiat 500e en ik verwacht dat ik vaak met een 80% volle lading toch wel een aantal dagen kan doen.Als je de mogelijkheid hebt een eigen lader te installeren dan zou ik daar eens naar kijken.
Je eigen stroom zal iets van de helft kosten van dat Allegro laadpunt.
Het laadverlies bij gebruik van een granny charger op het stopcontact is meestal fors.
Thanks! Dat zal dus een beetje afhangen van de laadsnelheid dan inderdaad of dat loont, maar lopen naar een Vattenfall paal is wellicht ook de moeite waard inderdaad. Is toch best een groot verschil (helaas). De meterkast is nog geen twee jaar geleden vernieuwd met een 3x25A aansluiting, dus ik hoop dat dat toch geen probleem vormt. Laadverlies zal ik een beetje moeten aankijken inderdaad, maar momenteel leveren we met de zonnepanelen nog vrij veel terug, dus als ik die stroom gebruik om te laden dan scheelt dat wel enorm veel met een openbare laadpaal.Wat betreft Freshmile: Freshmile rekent altijd een component per gestarte kWh EN per gestarte minuut. Hang je als enige aan de Allego paal, dan kom je effectief uit op ongeveer 45 cent/kWh. Een stukje lopen naar de Vattenfall paal loont...
Afhankelijk van de leeftijd/kwaliteit van de electrische installatie thuis zou ik trouwens oppassen met opladen aan het stopcontact, zeker op maximaal vermogen. Niet alle aansluitingen zijn hier (meer) tegen bestand. Ook gaat je laadverlies hard omhoog!
Helaas niet, wel wat snelladers hier in de stad zo te zien, maar geen van Tesla, en die zijn over het algemeen toch minstens dubbel zo duur als een Vattenfall paal. Ik denk dat dat echt alleen voor nood of langs de weg blijft.Als je niet zo vaak publiek hoeft te laden of in de buurt van een tesla laadpunt zit, dan kan ik die altijd aanraden, op bijna alle plekken ook nog goedkoper dan AC-laden in de straat.
Heb hier al op gekeken, maar werd er niet echt wijzer van voor wat betreft mijn vraag (met name: goedkoopste laadpas voor Allego). Doe ik iets verkeerd wellicht?laadpastop10
Ah oke! Zal zeker ook nog kijken voor een andere pas die dan iig bij Allego te gebruiken is inderdaad. Voor nu lijkt Shell Recharge me dan nog niet eens zo'n gekke optie (maar dan enkel bij Allego, want voor de rest is het volgens mij vooral een heel goed verdienmodel voor Shell zelf).Maar ook dat Freshmile nogal eens de neiging heeft gewoon niet te werken. Het was een jaartje terug mijn to go-laadpas maar toen ik onlangs weer eens wilde laden kreeg ik de pas niet aan de praat.
We hebben 60 (zestig!) laadpunten bij ons in de openbare parkeergarage bij kantoor en waar ik voorheen altijd wel wist bij welk laadpunt de pas het wel en niet deed (en dit wisselde eens in de zoveel tijd soms ook weer eens) kreeg ik em nu bij 6 verschillende punten niet meer aan de praat. In de middag nog bij 3 geprobeerd maar helaas pindakaas. Dit is mij ook al eens een paar keer overkomen in den lande.
Zou dit wel een beetje in je achterhoofd houden.
Kijk ook even op de Go Charge app welke passen nog meer niet al te duur zijn.
Allego palen reken een CPO tarief. Dus met heel veel laadpassen kun je prima op die € 0,57 komen. Als je regelmatig openbaar laadt, dan kan ik je TAP Electric aanraden, hele fijne app, wel met een abonnement van 2-nogwat per maand. Shell zal ietsje goedkoper zijn als ze bij Allego € 0,53 cent rekenen.DemivanGool schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:28:
Heb hier al op gekeken, maar werd er niet echt wijzer van voor wat betreft mijn vraag (met name: goedkoopste laadpas voor Allego). Doe ik iets verkeerd wellicht?
Ik zit zelf in een Allego concessiegebied in Groningen met volop € 0,39 palen.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Snelladen met de Freshmile pas gaat hem denk ik niet worden met een Fiat500e. Daarvoor wil je toch gemiddeld (!!!) wel 120kW doorstampen.DemivanGool schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:28:
Ik ben er zeker over aan het nadenken inderdaad! De prijs lijkt lager te liggen dan dat ik gedacht had, maar ik wil eerst eens testen of het laden via een stopcontact een beetje haalbaar is qua snelheid en laadverlies. Het gaat om een 42 kWh Fiat 500e en ik verwacht dat ik vaak met een 80% volle lading toch wel een aantal dagen kan doen.
[...]
Ah oke! Zal zeker ook nog kijken voor een andere pas die dan iig bij Allego te gebruiken is inderdaad. Voor nu lijkt Shell Recharge me dan nog niet eens zo'n gekke optie (maar dan enkel bij Allego, want voor de rest is het volgens mij vooral een heel goed verdienmodel voor Shell zelf).
Ikzelf laad nog 10-20% van de keren hier bij Allego op straat. Gaat prima met Freshmile, maar een Shell pas als backup is een goed idee.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
En bij Lidl dan € 0,19 per kWh, alleen de AC lader gaat niet sneller dan 3.3kW: want hij staat wel als 22kW in de Lidl Plus app, alleen het laden gaat met ongeveer 10% per uur. Dat komt overeen met een 11kW lader. Ik snap wel dat er zo weinig EV's in Oostenrijk rond rijden, want je moet heel goed opletten dat je niet abgezockt wordt. Want de meeste publieke laadpalen hanteren een tarief per minuut, wat heel nadelig is voor EV's die met 1 fase laden.
Überhaupt geen laadpalen hier in de buurt te vinden: die van de Lidl is schijnbaar de dichtstbijzijnde en op 1km loopafstand: nou je moet er wat voor over hebben, om een beetje goedkoop te kunnen laden in Oostenrijk. Want de auto mag gewoon tijdens de openingstijden laden.
[ Voor 23% gewijzigd door MathiasMetzger op 22-10-2024 17:55 ]
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-407873.html
Erger: er wordt niet eens een vergunning verleend. Er zijn 340 plekken aangewezen waarvoor in 1 keer het verkeersbesluit is genomen dat daar mogelijk een laadpaal komt. De reeds bestaande procedure (met de 5 bestaande aanbieders) blijft zoals hij is.marcieking schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:18:
De gemeente Leiden gaat voor 340 laadpalen tegelijk vergunningen verlenen. Helaas wordt daarbij geen concessiemodel gehanteerd, dus dat zal wel weer betekenen dat we 340 dure laadpalen gaan krijgen de komende jaren.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-407873.html
Het gaat dus puur om plekjen waar op aanvraag van een inwoner/bedrijf een paal geplaatst kan worden.
Zal wel allemaal Qwello/Park'nCharge worden aangezien die 25 euro geven aan de aanvrager.....
Als mede 500e (42kwh) rijder, fantastische auto, maar je krijgt hem in het verkeerde seizoen haha..DemivanGool schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:28:
Thanks allemaal voor de vele reacties! (Hoop dat ik zo goed meerdere berichten quote, maar ik geloof het niet)
[...]
Ik ben er zeker over aan het nadenken inderdaad! De prijs lijkt lager te liggen dan dat ik gedacht had, maar ik wil eerst eens testen of het laden via een stopcontact een beetje haalbaar is qua snelheid en laadverlies. Het gaat om een 42 kWh Fiat 500e en ik verwacht dat ik vaak met een 80% volle lading toch wel een aantal dagen kan doen.
[...]
Thanks! Dat zal dus een beetje afhangen van de laadsnelheid dan inderdaad of dat loont, maar lopen naar een Vattenfall paal is wellicht ook de moeite waard inderdaad. Is toch best een groot verschil (helaas). De meterkast is nog geen twee jaar geleden vernieuwd met een 3x25A aansluiting, dus ik hoop dat dat toch geen probleem vormt. Laadverlies zal ik een beetje moeten aankijken inderdaad, maar momenteel leveren we met de zonnepanelen nog vrij veel terug, dus als ik die stroom gebruik om te laden dan scheelt dat wel enorm veel met een openbare laadpaal.
[...]
Helaas niet, wel wat snelladers hier in de stad zo te zien, maar geen van Tesla, en die zijn over het algemeen toch minstens dubbel zo duur als een Vattenfall paal. Ik denk dat dat echt alleen voor nood of langs de weg blijft.
[...]
Heb hier al op gekeken, maar werd er niet echt wijzer van voor wat betreft mijn vraag (met name: goedkoopste laadpas voor Allego). Doe ik iets verkeerd wellicht?
[...]
Ah oke! Zal zeker ook nog kijken voor een andere pas die dan iig bij Allego te gebruiken is inderdaad. Voor nu lijkt Shell Recharge me dan nog niet eens zo'n gekke optie (maar dan enkel bij Allego, want voor de rest is het volgens mij vooral een heel goed verdienmodel voor Shell zelf).
In de winter moet ik moeite doen om 165km (80%-20%) te halen, dan rijd ik al redelijk langzaam, 105 overdag op de snelweg en 90 op N wegen..
Ik heb dan wel de ballenwarmer en verwarming aan..
Batterijen kun je tegenwoordig ook prima boven de 80% laden. Dus met 90-100% heb je bijna 200km range.yannienl schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:22:
[...]
Als mede 500e (42kwh) rijder, fantastische auto, maar je krijgt hem in het verkeerde seizoen haha..
In de winter moet ik moeite doen om 165km (80%-20%) te halen, dan rijd ik al redelijk langzaam, 105 overdag op de snelweg en 90 op N wegen..
Ik heb dan wel de ballenwarmer en verwarming aan..
Mooi autootje!
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Is ook zo, maar volgens mij ging hij/zij uit van 80% soc..Pr088 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:26:
[...]
Batterijen kun je tegenwoordig ook prima boven de 80% laden. Dus met 90-100% heb je bijna 200km range.
Mooi autootje!
Ook van 100%-20% is 200km in de winter wel lastig en ik wil niet bevroren aankomen..
@DemivanGool Als on-topic tip kan je bijvoorbeeld met electroverse en bump zoeken naar de wat langzamere snelladers (60kw), die zijn vaak wat goedkoper rond de 54 cent..
De 500e is geen kampioen snelladen en de snelheid valt al snel terug naar 60kw..
Als je eerder incidenteel gaat snelladen, dan zou ik voor het gemak gewoon Fastned pakken..
Meld je auto aan voor autocharge in de app, activeer je auto bij een Fastned en je hoeft daar nooit meer een pas te gebruiken, kabel erin en de rest gaat vanzelf..
Tarief is al tijden 69 cent dus je weet wat je krijgt..
Voor snelladen via CCS zou ik altijd kijken naar Tesla. Vaak snelladen tussen de € 0,35 en € 0,45 per kWh.yannienl schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:34:
[...]
Is ook zo, maar volgens mij ging hij/zij uit van 80% soc..
Ook van 100%-20% is 200km in de winter wel lastig en ik wil niet bevroren aankomen..
@DemivanGool Als on-topic tip kan je bijvoorbeeld met electroverse en bump zoeken naar de wat langzamere snelladers (60kw), die zijn vaak wat goedkoper rond de 54 cent..
De 500e is geen kampioen snelladen en de snelheid valt al snel terug naar 60kw..
Als je eerder incidenteel gaat snelladen, dan zou ik voor het gemak gewoon Fastned pakken..
Meld je auto aan voor autocharge in de app, activeer je auto bij een Fastned en je hoeft daar nooit meer een pas te gebruiken, kabel erin en de rest gaat vanzelf..
Tarief is al tijden 69 cent dus je weet wat je krijgt..
Klopt, maar die waren niet in de buurt..Pr088 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:51:
[...]
Voor snelladen via CCS zou ik altijd kijken naar Tesla. Vaak snelladen tussen de € 0,35 en € 0,45 per kWh.
En in mijn ervaring bij tesla akersloot, het is daar altijd druk..
Met de laadpoort aan de 'verkeerde' kant kan je dan niet aan een V3 paal laden en moet je hopen dat er een V4 paal vrij is, of als je het over de rest van Nederland hebt, of er wel V4 palen staan..
Met 8 pm nog goedkoper ?GateKeaper schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:28:
Fastned met de ovo pas, voor 62 cent/kwh. Die 2 euro per maand is echt een no-brainer.
Klopt, maar dat kan pas uit als je meer dan 140 euro per maand laadt, terwijl de 2 euro al na 20 euro is terug verdiend.
Fastned met EWE GO is € 0,64 zonder maandelijkse kosten. Nog interessanter wat mij betreft.GateKeaper schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:28:
Fastned met de ovo pas, voor 62 cent/kwh. Die 2 euro per maand is echt een no-brainer.
Mag je mij uitleggen hoe je die pas naar Nederland krijgt want in de app kan het alleen nog naar Duitsland..Pr088 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:16:
[...]
Fastned met EWE GO is € 0,64 zonder maandelijkse kosten. Nog interessanter wat mij betreft.
Je kunt de digitale pas (aan de hand van het nummer) koppelen aan je FastNed account. Zo kun je laden zonder fysieke pas.yannienl schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:22:
[...]
Mag je mij uitleggen hoe je die pas naar Nederland krijgt want in de app kan het alleen nog naar Duitsland..
Zelf even ophalen bij DHL packstation in Dsldyannienl schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:22:
[...]
Mag je mij uitleggen hoe je die pas naar Nederland krijgt want in de app kan het alleen nog naar Duitsland..
Wel jammer dat EWE dan weer € 0,59/kwh vraagt bij Total, terwijl OVO maar € 0,32/kwh vraagt.Pr088 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:16:
[...]
Fastned met EWE GO is € 0,64 zonder maandelijkse kosten. Nog interessanter wat mij betreft.
Maar point taken, het hangt er uiteraard vanaf hoeveel en waar je nog meer laadt.
Hahaha, dan ben ik alle winst voor een heel jaar kwijt..eltron schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:32:
[...]
Zelf even ophalen bij DHL packstation in Dsld
Kop van noordholland is nogal ver van Duitsland..
Alle lithium accu’s vinden een hoge soc/spanning voor een langere periode niet fijn. Wat je zegt is dus feitelijk niet juist..:)Pr088 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:26:
[...]
Batterijen kun je tegenwoordig ook prima boven de 80% laden. Dus met 90-100% heb je bijna 200km range.
Mooi autootje!
Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Idd, alleen tot 100% laden als je 'm direct daarna weer voor een flink stuk leegrijdWilde schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:45:
[...]
Alle lithium accu’s vinden een hoge soc/spanning voor een langere periode niet fijn. Wat je zegt is dus feitelijk niet juist..:)
Het USP van EWE Go is dat ze vaste prijzen kennen, overal en zonder uitzondering, dus je weet waar je aan toe bent.GateKeaper schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:33:
[...]
Wel jammer dat EWE dan weer € 0,59/kwh vraagt bij Total, terwijl OVO maar € 0,32/kwh vraagt.
Maar point taken, het hangt er uiteraard vanaf hoeveel en waar je nog meer laadt.
Als je speciaal daarvoor zou gaan wel. Maar combineren als je toch in de buurt bent kost nauwelijks extra.yannienl schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:43:
[...]
Hahaha, dan ben ik alle winst voor een heel jaar kwijt..
Kop van noordholland is nogal ver van Duitsland..
Of vrienden of familie die wat vaker daar komen...
Ze hebben alleen maar account en code nodig om pakketje op te pikken.
En hopelijk heb je er meerdere jaren plezier van
[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 22-10-2024 22:11 ]
Welk nummer? Ik heb sepa aangemaakt, geen pas besteld en heb alleen contractnummer en die pakt ie in Fastned app niet.Pr088 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:26:
[...]
Je kunt de digitale pas (aan de hand van het nummer) koppelen aan je FastNed account. Zo kun je laden zonder fysieke pas.
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2