PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Precies en voordeel als je het niet van te voren de route inpand kan je altijd files vermijden. Fastned werkt in Nederland iig zonder problemen.loki504 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:22:
[...]
Kijk goed om te horen. Ik had al gezien dat er 2 van fastnet zijn dus dat zou geen probleem moeten zijn. En ik denk inderdaad dat ik hem gewoon handmatig er in zet. Weet ik zeker dat ik goed zit.
Nu overweeg ik om deze lader om te bouwen tot een publieke laadpaal. Voor ons huis is er een plek waar een auto kan staan zonder dat deze in de weg staat. De lader heeft een RFID-lezer en 4G-ondersteuning, en ik kan een OCPP-provider instellen.
Ik ben echter nog niet helemaal uit welke oplossing ik hiervoor zou moeten gebruiken. Dit zijn de opties die ik tot nu toe heb gevonden:
- Een betaalterminal toevoegen (bijvoorbeeld Nayax, PAX of Payten), maar dat zie ik niet zitten vanwege de extra bedrading en complexiteit.
- Een QR-code ophangen zodat mensen via Tikkie kunnen betalen. Dit zou prima kunnen aangezien we in een landelijke omgeving zitten, niet in de stad.
- Aansluiten bij een partij zoals E-Flux, al rekenen zij bijvoorbeeld een set-up fee, en kosten per laadsessie.
Voor de liefhebbers:
:strip_exif()/f/image/ilkyNFiq5YdObYAel2uu1mVk.jpg?f=fotoalbum_large)
Denk je dat er gebruik van gemaakt gaat worden?
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Zie:loki504 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 19:20:
Wij hebben besloten om volgend jaar naar elzas. En vroegen ons af of er een routeplanner is die met android Auto werkt en automatisch laadpalen langs de weg kan bepalen. Helaas heeft die auto die we op het oog geen eigen navigatie die dat kan. En google heeft die optie voor nu nog niet door gevoerd:(
En wat is jullie ervaring met van de bron laadpas in duitsland/frankrijk?
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Zeker, we hebben hier geen publieke palen en wij zitten naast de supermarkt, café en bloemist.ZeRoC00L schreef op donderdag 26 september 2024 @ 17:10:
@joosie
Denk je dat er gebruik van gemaakt gaat worden?
Let voordat je aan de gang gaat wel op dat je de paal niet op openbaar terrein zet. Anders kun je heel gauw in discussie met de gemeente komen (of de laadpaalboer die de concessiehouder is). Ik zou een RFID met back-office kiezen zodat klanten hun laadpas kunnen gebruiken en je laadpaal gevonden kan worden in laadapps/-kaarten.joosie schreef op donderdag 26 september 2024 @ 17:25:
[...]
Zeker, we hebben hier geen publieke palen en wij zitten naast de supermarkt, café en bloemist.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Kijk eens bij Tap Electric, voor zover ik weet kun je daar je laadpaal aanmelden zonder kosten. Je hebt wel een internet-verbinding nodig, en zij rekenen een eventuele toeslag van 0 tot 10% voor bezoekers.Aansluiten bij een partij zoals E-Flux, al rekenen zij bijvoorbeeld een set-up fee, en kosten per laadsessie...
Is die plek op je eigen terrein?joosie schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:46:
Nu overweeg ik om deze lader om te bouwen tot een publieke laadpaal. Voor ons huis is er een plek waar een auto kan staan zonder dat deze in de weg staat.
Waar woon je!?
Wel nobel, mits je tarief niet te hoog zal zijn.
Helaas nu ook bij Shell Recharge een verhoging bij Bump. Met 0,61 euro nog steeds goedkoper dan Shell zelf, maar de 0,56 euro van weleer was toch best aantrekkelijk. Voor bijna alle andere palen loont Bump niet meer.yannienl schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:03:
Heilige poep, Bump heeft voor bepaalde snelladers het tarief ziek omhoog gegooid.. Bp pulse 92!!! cent..
Update
Electroverse bij Avia 1,11 euro..
Wat gebeurt hier allemaal..
Echt een controleerbare berekening kan ik er niet van maken. Waar zitten die verschillen in?
Bump is nu mijn backup, gebruik nu voornamelijk electroverse, tesla en voor het gemak fastned..dekoningterijk schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:45:
[...]
Helaas nu ook bij Shell Recharge een verhoging bij Bump. Met 0,61 euro nog steeds goedkoper dan Shell zelf, maar de 0,56 euro van weleer was toch best aantrekkelijk. Voor bijna alle andere palen loont Bump niet meer.
Het is wel weer tijd voor een goeie prijsknaller als destijds elli en thuga..
Heb je ook daadwerkelijk met de e-flux app of pas geladen?Spurrea schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:45:
In de diverse apps om openbare laadpalen te vinden staan veelal de tarieven vermeld. Nu laad ik eigenlijk altijd thuis, maar vandaag voor het eerst aan de openbare paal gestaan. Volgens de app €0,47 met e-flux. Ik heb 29,10kwh binnengeslurpt. Kosten zijn echter €20,08 ex btw en €24,30 incl. Dat is per saldo dus beduidend meer dan die 47cent. Geen starting fee, wel “subscription fee” van €0,62.
Echt een controleerbare berekening kan ik er niet van maken. Waar zitten die verschillen in?
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Nvm, verkeerd gekekendekoningterijk schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:45:
[...]
Helaas nu ook bij Shell Recharge een verhoging bij Bump. Met 0,61 euro nog steeds goedkoper dan Shell zelf, maar de 0,56 euro van weleer was toch best aantrekkelijk. Voor bijna alle andere palen loont Bump niet meer.
[ Voor 32% gewijzigd door pmiddeld op 28-09-2024 13:16 ]
Naast onderstaande;Spurrea schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:45:
In de diverse apps om openbare laadpalen te vinden staan veelal de tarieven vermeld. Nu laad ik eigenlijk altijd thuis, maar vandaag voor het eerst aan de openbare paal gestaan. Volgens de app €0,47 met e-flux. Ik heb 29,10kwh binnengeslurpt. Kosten zijn echter €20,08 ex btw en €24,30 incl. Dat is per saldo dus beduidend meer dan die 47cent. Geen starting fee, wel “subscription fee” van €0,62.
Waar was dit precies?pmiddeld schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 12:23:
Heb je ook daadwerkelijk met de e-flux app of pas geladen?
Wellicht overbodig maar nogmaals: blijf beter weg van Blink Charging, want daar is het rotatietarief 3x hoger, en start het direct nadat laden klaar is.Trokken schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:51:
Dat is een stuk schappelijker dan wat in Nederland bij sommige laadpaal boeren (ughm Allego) wordt gerekend. Ook de tijdstip waarvoor het geldt is wat minder strikt dan de 7u-23u in Nederland.
[ Voor 3% gewijzigd door TucanoItaly op 28-09-2024 21:39 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ja met eflux-pas, recreatiepark De Leistert, Roggel.Zjanzjak schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:07:
[...]
Naast onderstaande;
[...]
Waar was dit precies?
Mis ik iets hier? Moet ik nog ergens mijn pas activeren, ondanks dat hier in de brieven niks over stond vermeldt? Of morgen toch maar gewoon even bellen?
In de tussentijd betaal ik privé maar even een laadsessie, in de hoop dat ik die nog kan declareren.
Wellicht ten overvloede: bij de FAQ op de site van mtc.nl staat als mogelijkheid "CanisLupus27 schreef op zondag 29 september 2024 @ 07:55:
...een laadpaal/tankpas binnen van MultiTankCard (LM: Athlon). ... , zaterdag in de straat proberen te laden bij een Allego paal. Ook de melding “ongeldige pas”…
De (combi)pas is nog niet geactiveerd. Neem contact op met uw lease maatschappij
"
dus kennelijk gebeurt dat vaak genoeg om het in de FAQ te vermelden
Maak een screenshot van de eflux app en leg het neer bij de klantenservice. Fout in de app, en dat is de prijs waar ze voor moeten leveren.Spurrea schreef op zondag 29 september 2024 @ 00:34:
[...]
Ja met eflux-pas, recreatiepark De Leistert, Roggel.
N.B. ANWB zegt 52 cent/kWh (CPO + 2) EN 30 cent per uur
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Spurrea schreef op zondag 29 september 2024 @ 00:34:
Ik zie in de E-Flux app 2 mogelijke laadpunten staan;Spurrea schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:45:
:strip_exif()/f/image/gDizb88UgzCiffZUR9JIXtnA.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij die aan de ingang (3) is bij E-Flux geen tarief bekend dus als je daar geladen hebt kan de prijs van alles zijn en is het dikke pech. Maar verderop (2), is er inderdaad een tarief van 47 cent alleen in mijn E-Flux app staat er dan nog eens 30 cent per sessie, en niet 62 cent voor subscription fee zoals jij stelt. Maar goed, dat is lood om oud ijzer.
Wat wel is, onder dat tarief in de E-Flux app zie ik 'Bekijk tariefinformatie' in het rood staan:
Tariefinformatie
De hier getoonde tarieven zijn door de roamingpartner naar E-Flux gestuurd. De nauwkeurigheid kan afwijken, afhankelijk van de provider.
Dat zijn dan wel hele dure LMS palen, een dikke 82 cent per kWh kom ik dan op uit.
Wel zuur dat het tarief bijna het dubbele afwijkt, dat mag E-Flux (nu Road eigenlijk) zich wel aanrekenen.
Zou er op zijn minst melding van maken.
Inderdaad is screenshot maken en klagen bij e-flux klantenservice volgens mij het beste voor nu.
[ Voor 24% gewijzigd door pmiddeld op 29-09-2024 11:15 ]
Het lijkt er wel op alsof hij voor elke kwh 30 cent connection fee heeft gerekend..Spurrea schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:45:
Kan je toevallig in de app van je auto zien of je steeds connect en disconnect?
Op kantoor hebben we ook 1 paal die zoiets af en toe doet, die hoor je ook de hele tijd tikken..
[ Voor 5% gewijzigd door yannienl op 29-09-2024 11:27 ]
Ja dat is spijtig idd..Spurrea schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:47:
Ik denk te weten hoe het komt. Als newbie-openbaar laden kan ik denk ik alleen mezelf verwijten. Ik heb hier gisteren bij het huisje geladen met mn eflux-pas. En dus niet bij de ingang/parkeerplaats. Straks moet ik bijladen voordat ik weer huiswaarts ga en die ik dat dus bij P3. Ik ga er vn uit dat ik dan wél 0,47/kwh heb.
Ik was afgelopen december ook bij de Leistert en met paal aan huis..
Toen had ik nog Thuga en heb toen met 39 cent per kwh geladen..
Mooie tijden waren dat........
Volgend jaar gaan we naar Landal Coldenhove, denk dat ik daar wel het dubbele moet betalen..
Alle vakantieparken zijn extreem duur qua laden. Ik gebruik dan een Tesla snel laadpunt in de buurt en scheelt een hoopyannienl schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:53:
[...]
Ja dat is spijtig idd..
Ik was afgelopen december ook bij de Leistert en met paal aan huis..
Toen had ik nog Thuga en heb toen met 39 cent per kwh geladen..
Mooie tijden waren dat........
Volgend jaar gaan we naar Landal Coldenhove, denk dat ik daar wel het dubbele moet betalen..
Die bij de ingang rekent volgens de ANWB 30 cent per uur, en waarschijnlijk betaal je voor alles op het terrein de hoofdprijs.....Spurrea schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:47:
Ik denk te weten hoe het komt. Als newbie-openbaar laden kan ik denk ik alleen mezelf verwijten. Ik heb hier gisteren bij het huisje geladen met mn eflux-pas. En dus niet bij de ingang/parkeerplaats. Straks moet ik bijladen voordat ik weer huiswaarts ga en die ik dat dus bij P3. Ik ga er vn uit dat ik dan wél 0,47/kwh heb.
Ik weet niet wat voor auto je hebt, maar persoonlijk zou ik die hele vakantieparken palen boycotten. Is er op een kwartiertje lopen in het dorp geen normale paal? Anders een Tesla in de buurt, of als je een 800V auto hebt een Allego snellader met Freshmile (via de app).
Edit: Schuttersveld 50 in Roggel staat een goedkope Vattenfall paal. Zou even daarnaartoe lopen.
[ Voor 5% gewijzigd door koboy op 29-09-2024 12:13 ]
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Normaal doe ik dat ook hoor, even snelladen voor bestemming, ik laad zelden AC..jongerenchaos schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:02:
[...]
Alle vakantieparken zijn extreem duur qua laden. Ik gebruik dan een Tesla snel laadpunt in de buurt en scheelt een hoop
Alleen op kantoor (23 cent) en als ik ergens naar toe ga waar de laadplekken naast de ingang zijn..
Anwb-app laat dit zien. Opgeteld lijkt mij juist heel duurkoboy schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:07:
[...]
Die bij de ingang rekent volgens de ANWB 30 cent per uur, en waarschijnlijk betaal je voor alles op het terrein de hoofdprijs.....
Ik weet niet wat voor auto je hebt, maar persoonlijk zou ik die hele vakantieparken palen boycotten. Is er op een kwartiertje lopen in het dorp geen normale paal? Anders een Tesla in de buurt, of als je een 800V auto hebt een Allego snellader met Freshmile (via de app).
Edit: Schuttersveld 50 in Roggel staat een goedkope Vattenfall paal. Zou even daarnaartoe lopen.
/f/image/QdK8Htw1BPgZKkDE35DtOWe3.png?f=fotoalbum_large)
ANWB laadpas app zegt dit, wat erg goedkoop is juist....Spurrea schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:20:
[...]
Anwb-app laat dit zien. Opgeteld lijkt mij juist heel duur
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/hBcUyfTGmYuGuWj7aZHnlII1.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarom zou je bij een Vattenfall laadpaal gaan laden met een ANWB-pas voor € 0,36 per kWh plus € 0,34 per sessie terwijl je daar ook gewoon de Vattenfall Incharge laadpas kan pakken voor € 0,336 per kWh?koboy schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:04:
[...]
ANWB laadpas app zegt dit, wat erg goedkoop is juist....
[Afbeelding]
Mazda MX-30
Als je 95% thuislaad heb je denk ik niet veel passen.
Vaak wel, ook ik zoek altijd wel de dichtstbijzijnde Tesla SUC op maar Europarcs Gulpenberg is dan de uitzondering, E Flux palen daar, 34 cent de kWh. Nadeel is dat ze erg traag zijn, maar goed, tis best goedkoop.jongerenchaos schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:02:
Alle vakantieparken zijn extreem duur qua laden. Ik gebruik dan een Tesla snel laadpunt in de buurt en scheelt een hoop
In vele apps geen tarief bekend, in 1 review op Chargemap zegt iemand dat hij 1 euro de kWh kwijt was met de ANWB-pas. Mocht je moeten laden zou ik even richting de Tesla SUC bij Apeldoorn gaan.yannienl schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:53:
Ondanks dat jouw wagen en snelladen niet echt vriendjes zijn.
Go Charge is een fijne app, maar wel als start, daarna raadpleeg ik altijd de MSP die als goedkoopste is.Spurrea schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:38:
Go charge app gaf eflux als goedkoopste optie voor mijn laafpassen
Staat er daadwerkelijk Laad & Tankpas op de voorkant van de kaart en op de achterkant, rechts onder, een "code" NL-<3 letters>-<langere code>. Ik kreeg eerste keer verkeerde pas alleen voor tanken. (PHEV)CanisLupus27 schreef op zondag 29 september 2024 @ 07:55:
Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen. Sinds woensdag heb ik een laadpaal/tankpas binnen van MultiTankCard (LM: Athlon). Donderdag heb ik de pincode binnen gekregen en vrijdag wilde ik voor het eerst laden op werk. Ik kreeg de melding “ongeldige pas”. Ik dacht, dat zal wel toeval zijn, of de laadpaal heeft storing. Enfin, zaterdag in de straat proberen te laden bij een Allego paal. Ook de melding “ongeldige pas”…
Mis ik iets hier? Moet ik nog ergens mijn pas activeren, ondanks dat hier in de brieven niks over stond vermeldt? Of morgen toch maar gewoon even bellen?
In de tussentijd betaal ik privé maar even een laadsessie, in de hoop dat ik die nog kan declareren.
Omdat je geen Vattenfall pas op zak hebt?nathalia schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:34:
[...]
Waarom zou je bij een Vattenfall laadpaal gaan laden met een ANWB-pas voor € 0,36 per kWh plus € 0,34 per sessie terwijl je daar ook gewoon de Vattenfall Incharge laadpas kan pakken voor € 0,336 per kWh?
ANWB is ook CPO + toeslag, dus ik ging even op zoek naar een betaalbare paal in de buurt.
Loop dan even naar het dorp, kun je laden met de Vattenfall pas op de Vattenfall paal die ik je eerder gaf voor 33,6 cent zonder start tarief en ander gedoe.Spurrea schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:52:
Heb 6 laadpassen, waaronder Vattenfal. Volgens GoCharge app juister duurder dan eflux
[Afbeelding]
Dank! En zeker, dat nummer staat op de achterzijde vermeldt. Op de voorzijde “laadpaal Europa & tankpas Nederland”.erikjong schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:55:
[...]
Staat er daadwerkelijk Laad & Tankpas op de voorkant van de kaart en op de achterkant, rechts onder, een "code" NL-<3 letters>-<langere code>. Ik kreeg eerste keer verkeerde pas alleen voor tanken. (PHEV)
Met het nummer kan ik in de Shell Recharge app de pas ook koppelen aan m’n account, maar hier staat vervolgens bij “Niet Opengesteld Voor Publiek Laden”… Nou daar heb ik m nou juist net voor nodig haha
Toch maar even de leasemaatschappij bellen dan denk ik. Tenzij ik echt iets mis hier en nog een activeringsbeleid deling moet uitvoeren voor zover iemand dat weet.
Vattenfall kan je ook starten vanuit de app.koboy schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:11:
[...]
Omdat je geen Vattenfall pas op zak hebt?
ANWB is ook CPO + toeslag, dus ik ging even op zoek naar een betaalbare paal in de buurt.
Ik ken weinig mensen die geen smartphone op zak hebben. En nog minder die wel een EV rijden en Tweaker zijn.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
MSP?Zjanzjak schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:53:
[...]
Go Charge is een fijne app, maar wel als start, daarna raadpleeg ik altijd de MSP die als goedkoopste is.
Vakantie = luie modus aan 😇koboy schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:14:
[...]
Loop dan even naar het dorp, kun je laden met de Vattenfall pas op de Vattenfall paal die ik je eerder gaf voor 33,6 cent zonder start tarief en ander gedoe.
Er lopen twee discussies door elkaar:Spurrea schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:53:
En deze is uit de Vattenfall app zelf
[Afbeelding]
- De eerste gaat over Heldensedijk 5 te Roggel (de Seijsener paal die beheerd wordt door LMS). Daar is de Electroverse pas (of app) met € 0,47 per kWh plus € 0,30 startkosten het goedkoopste
- De tweede gaat over Schuttersveld 50 te Roggel. Daar is de Vattenfall Incharge pas met € 0,336 per kWh het goedkoopste
[ Voor 3% gewijzigd door nathalia op 29-09-2024 17:01 ]
Mazda MX-30
Maar hier in de Rijn en Bollenstreek zijn helemaal geen Vattenfall palen. Ben er onderweg naar familie en zo ook nog geen 1 tegengekomen. Waarom zou ik dan de app op mijn telefoon hebben als ik alleen maar iemand in de richting van een betaalbare paal wil wijzen?Dennis1812 schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:22:
[...]
Vattenfall kan je ook starten vanuit de app.
Ik ken weinig mensen die geen smartphone op zak hebben. En nog minder die wel een EV rijden en Tweaker zijn.
Met de shell pas kan ik daar niet laden (dwz staat er niet in). Wel een LMS (4 aansluitpunten á 51 cent/kWh). Met de ANWB 52 cent/kWh + 35 cent aansluitkosten + 30 cent per uurSpurrea schreef op zondag 29 september 2024 @ 00:34:
[...]
Heb je ook niet nodig man via de incharge appjanne_nl schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:39:
Belangrijkste reden is de afwezigheid van een Vattenfall pas schat ik.
Als je 95% thuislaad heb je denk ik niet veel passen.
Ik heb zelf niets hoeven activeren. Na ontvangst werkt het "gewoon". kan mij voorstellen dat het een keer een extra dag duurt voordat het overal is verwerkt.CanisLupus27 schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:20:
[...]
Dank! En zeker, dat nummer staat op de achterzijde vermeldt. Op de voorzijde “laadpaal Europa & tankpas Nederland”.
Met het nummer kan ik in de Shell Recharge app de pas ook koppelen aan m’n account, maar hier staat vervolgens bij “Niet Opengesteld Voor Publiek Laden”… Nou daar heb ik m nou juist net voor nodig haha
Toch maar even de leasemaatschappij bellen dan denk ik. Tenzij ik echt iets mis hier en nog een activeringsbeleid deling moet uitvoeren voor zover iemand dat weet.
Lijkt er dan inderdaad op dat er iets fout is gegaan bij aanmaken/aanmelden pas door/bij MTC.
Volgens mij heeft hij bij zijn huisje geladen. Die laadpunten staan volgens mij niet in de app.boyette schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:40:
[...]
Heb je ook niet nodig man via de incharge app
Na zo'n 10 minuten stopte ik de sessie op de lader zelf en kon de connector terughangen. Maar OVO dacht dat ik nog altijd aan het laden was en in de app bleef er een actieve sessie staan. Stoppen in de app werkte ook niet.
/f/image/FBEt7jqV5HjzKi1iMlRXIAO9.png?f=fotoalbum_small)
/f/image/oZ8gP43FvhCrKPXK9CJhGIvM.png?f=fotoalbum_small)
Wat me ook opviel is dat het in GBP (£) stond ipv EUR (€) al vanaf het begin. 🤨
Anyways, het heeft nog urenlang in de app gestaan alsof ik aan het laden was en toen ik vlak voor middernacht nog eens checkte voor een laatste keer was de sessie met 0 kWh geëindigd. 🤪
Heb ik nou gratis geladen? 😅
/f/image/CN8i0D02lussLtvyqPMGKR7Y.png?f=fotoalbum_small)
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Ik heb gisteren rond 20.30 geladen met Tap. Had geen problemen.smiba schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:09:
Weten jullie of er een storing of iets is bij tap? Paal die ik normaal prima aan de praat krijg bij Tap wou maar niet werken, uiteindelijk na vele pogingen maar gedaan via mijn ANWB druppel en die pakte ie direct
Mobility Service Providers, maar MSP tikt een stuk sneller dan 'Laadpas aanbieders'.
Klopt, ik haal al sinds 2 maanden na levering van de auto niet meer de 85kw, kom vaak niet verder dan 60kw..Zjanzjak schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:53:
In vele apps geen tarief bekend, in 1 review op Chargemap zegt iemand dat hij 1 euro de kWh kwijt was met de ANWB-pas. Mocht je moeten laden zou ik even richting de Tesla SUC bij Apeldoorn gaan.
Ondanks dat jouw wagen en snelladen niet echt vriendjes zijn.
Zeker in de winter is het ellende, dan mag ik hopen op 43kw..
Maar goed, nog 1 jaar en 10 maanden, dan ga ik voor een ander en zeker een grotere haha..
Je krijgt nog een tag voor laden, kwam bij mij ook een paar dagen later...CanisLupus27 schreef op zondag 29 september 2024 @ 07:55:
Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen. Sinds woensdag heb ik een laadpaal/tankpas binnen van MultiTankCard (LM: Athlon). Donderdag heb ik de pincode binnen gekregen en vrijdag wilde ik voor het eerst laden op werk. Ik kreeg de melding “ongeldige pas”. Ik dacht, dat zal wel toeval zijn, of de laadpaal heeft storing. Enfin, zaterdag in de straat proberen te laden bij een Allego paal. Ook de melding “ongeldige pas”…
Wat je met de tankpas voor benzine moet was mij ook een raadsel....
In april dit jaar heb ik een laadpaal aangevraagd i.v.m. geen eigen oprit. Uiteraard duurt dit even. Helaas werd er uit de buurt bezwaar aangetekend waardoor het proces langer duurde. Uiteraard bij de gemeente de bezwaren opgevraagd omdat ik wel nieuwsgierig was.:
6 bezwaren waarvan 5 bang zijn voor een verdere verzwaring van de parkeerdruk in de buurt en stelle voor of de paal niet aan de andere kant van de wijk kan komen (heel sociaal, misschien moet je je werkbus even lekker aan de andere kant v.d. wijk neer zetten i.p.v. strak voor de deur naast je familiebak...). Maar nr 6. is wel de meeste hilarische:
Buurtbewoner is bang voor lichtoverlast in zijn woning van de ledjes op de paal én heeft destijds meer voor zijn woning betaald omdat hij "vrij" uitzicht heeft op het grasveld achter de parkeerplekken en er nu een P-bord komt te staan.
Gemeente heeft alle bezwaren uiteraard keihard afgewezen aangezien er ook een lichtmast naar de P-plek staat die meer "lichthinder" geeft.
In de brief vanuit Athlon staat dat je deze kunt gebruiken wanneer je eens een leenauto krijgt.Spekkie99 schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:34:
[...]
Je krijgt nog een tag voor laden, kwam bij mij ook een paar dagen later...
Wat je met de tankpas voor benzine moet was mij ook een raadsel....
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Ken vele passen/apps voor openbaar laden maar deze zegt mij even niets.Madman_K schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:06:
Weet iemand een alternatief voor Eevee. Nu dat een pro abbonement geworden is
Alternatief qua wat? Laadpas-dichtheid? Tarief (goedkoper)?
Eevee is een app waarin (na koppelen van je Auto) veel info gegeven wordt over je EV.Zjanzjak schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:13:
[...]
Ken vele passen/apps voor openbaar laden maar deze zegt mij even niets.
Alternatief qua wat? Laadpas-dichtheid? Tarief (goedkoper)?
Verbruik, laadsnelheden, locaties, incl geschiedenis, waardoor je ook statistieken kunt maken.
Zoiets als EvNotify.
Gek genoeg veel meer info, dan de volkswagen app.
Ik ben ook nieuwsgierig naar alternatieven.
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Advies om je dashcam of sentry mode maar aan te laten staan als je daar gaat laden. Als er zoveel weerstand in de buurt is en ze hebben toch hun zin niet gekregen...Fiorano schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:55:
Nah actie voor de deur na een half jaar. Donderdag beginnen ze met het aanleggen van een laadpaal voor de deur.
In april dit jaar heb ik een laadpaal aangevraagd i.v.m. geen eigen oprit. Uiteraard duurt dit even. Helaas werd er uit de buurt bezwaar aangetekend waardoor het proces langer duurde. Uiteraard bij de gemeente de bezwaren opgevraagd omdat ik wel nieuwsgierig was.:
6 bezwaren waarvan 5 bang zijn voor een verdere verzwaring van de parkeerdruk in de buurt en stelle voor of de paal niet aan de andere kant van de wijk kan komen (heel sociaal, misschien moet je je werkbus even lekker aan de andere kant v.d. wijk neer zetten i.p.v. strak voor de deur naast je familiebak...). Maar nr 6. is wel de meeste hilarische:
Buurtbewoner is bang voor lichtoverlast in zijn woning van de ledjes op de paal én heeft destijds meer voor zijn woning betaald omdat hij "vrij" uitzicht heeft op het grasveld achter de parkeerplekken en er nu een P-bord komt te staan.
Gemeente heeft alle bezwaren uiteraard keihard afgewezen aangezien er ook een lichtmast naar de P-plek staat die meer "lichthinder" geeft.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Tronity, maar dat kost ook geld.Madman_K schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:06:
Madman_K schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:06:
Ah ok, ik dacht een laadpas oid, aangezien dit topic, misschien de vraag stellen indriel24 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:35:
Eevee is een app waarin (na koppelen van je Auto) veel info gegeven wordt over je EV.
Verbruik, laadsnelheden, locaties, incl geschiedenis, waardoor je ook statistieken kunt maken.
Zoiets als EvNotify.
Gek genoeg veel meer info, dan de volkswagen app.
Ik ben ook nieuwsgierig naar alternatieven.
[BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5 ?
de markt begint te nivelleren dat is een goed tekendekoningterijk schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 23:13:
Na de fikse prijsverhogingen bij Bump is ook Northe nu lekker zijn tarieven aan het verhogen. Allego in Groningen/Drenthe nu 42 cent (was 38 cent), LMS is van 44 cent naar 55 cent per kwh gegaan.
Tarieven zijn redelijk acceptabel voor Duitsland, maar worden per 1 november wel verhoogd. Wie trouwens een beetje Duits kan verstaan? Raad ik aan deze video eens te kijken, die legt uit het probleem met de laadinfrastructuur in Duitsland. Nogal een dejavu, want in Nederland is het niet veel beter

Dat bedoel je in deze situatie sarcastisch toch???boyette schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 01:46:
[...]
de markt begint te nivelleren dat is een goed teken
Nivelleren is pas een goed teken als de concurrentie moordend is en de tarieven laag zijn..
De tarieven rijzen weer de pan uit..
Snelladers waar ik normaal altijd stond voor 54 cent zijn naar 84 cent of hoger..
Eentje (Avia) zelfs naar 1,10 euro..
Hoop dat Vattenfall voorlopig niet stijgt.
Stijgende prijzen helpt zeker niet mee iedereen in de EV te krijgen.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
De importheffingen op chinese auto's, de versnelde afbouw wegenbelastingkorting en geen subsidie meer vanaf volgend jaar helpen ook niet..Dennis1812 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:38:
Ik zie de prijzen liever dalen dan stijgen eigenlijk.
Hoop dat Vattenfall voorlopig niet stijgt.
Stijgende prijzen helpt zeker niet mee iedereen in de EV te krijgen.
Bij Quello is Northe nog steeds SEK 5,-.dekoningterijk schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 23:13:
Na de fikse prijsverhogingen bij Bump is ook Northe nu lekker zijn tarieven aan het verhogen. Allego in Groningen/Drenthe nu 42 cent (was 38 cent), LMS is van 44 cent naar 55 cent per kwh gegaan.
- stijgende tarieven bij laadpalen
- stoppen laadsubsidie
- afbouw saldering voor zonnepanelen
- importheffing chinese autos
- europese auto fabrikanten die de EV-plannen terug schroeven
Zonder subsidies lijkt het een groot fiasco te worden. Dit alles samen met het hele geneuzel over laadpassen, maakt het voor mij als particulier vrijwel onmogelijk om een andere particulier een EV aan te raden. Ondanks dat het rijgenot ongeevenaard is.
En dan hebben we ook nog het overvolle elektranet, wat niet direct een rol speelt bij dit verhaal, maar indirect zeker wel gevolg heeft voor de keuze. Je zou maar in een regio wonen waar geen laadpalen mogelijk zijn omdat het net vol zit.
De prijsverhoging ligt niet zozeer aan deze clubs denk ik. Het concessietarief in Groningen/Drenthe is 1 oktober van € 0,36 naar € 0,39 gegaan ('kaal tarief' o.a. bij Smoov c.q. Allego). Worden elk kwartaal bijgesteld op basis van inkoop van elektriciteit. De genoemde partijen doen er blijkbaar nog een paar centen bovenop.dekoningterijk schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 23:13:
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Ik neem aan dat je EWE Go bedoelt? Zo ja, ik kon gewoon de laadpas naar mijn NL adres laten versturen, toevallig net binnen gekregen...MathiasMetzger schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:59:
Net een gratis EW Go laadpas besteld en een Packstation ingevuld als adres: volgens de website van DHL moet je postnummer achter je achternaam zetten, dus ik ben benieuwd of ik hiermee inderdaad een laadpas van EW Go kan ontvangen. Ze versturen de laadpas namelijk niet buiten Duitsland.
Volgens mij gaat bij EWE go per 1 november de AC prijs omhoog en de DC iets omlaag: allebei 62 ct/kWh dan. Leuk voor Italië bij de Free to X snelladers, want daar moet het ook werken volgens de app.MathiasMetzger schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:59:
Net een gratis EW Go laadpas besteld en een Packstation ingevuld als adres: volgens de website van DHL moet je postnummer achter je achternaam zetten, dus ik ben benieuwd of ik hiermee inderdaad een laadpas van EW Go kan ontvangen. Ze versturen de laadpas namelijk niet buiten Duitsland.
Tarieven zijn redelijk acceptabel voor Duitsland, maar worden per 1 november wel verhoogd. Wie trouwens een beetje Duits kan verstaan? Raad ik aan deze video eens te kijken, die legt uit het probleem met de laadinfrastructuur in Duitsland. Nogal een dejavu, want in Nederland is het niet veel beter![]()
[YouTube: Ich fahre jetzt Elektroauto - und es gibt ein Problem]
Uhja die ja: ik ken ze alleen van de snelladers welke toch niet met mijn auto gaat werkenbart155 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:06:
[...]
Ik neem aan dat je EWE Go bedoelt? Zo ja, ik kon gewoon de laadpas naar mijn NL adres laten versturen, toevallig net binnen gekregen...

Aan het DC tarief heb ik toch voorlopig niets, want volgens mij heeft EWE Go geen CHAdeMO snelladers of wel?
Ben trouwens bang dat bezorgen bij een packstation wellicht niet gaat werken: op internet staat dat je er Briefpost kan laten bezorgen, alleen normaalgesproken is dat dan geen gewone Briefpost. En ik verblijf wel een nachtje in een hotel in Karlsruhe, maar kan moeilijk die laadpas daar naar laten versturen.
[ Voor 19% gewijzigd door MathiasMetzger op 03-10-2024 16:03 ]
En ook echt duur. € 1,65 als je sneller dan 180 kW laadt.
Signatures zijn voor boomers.
Prijzen zijn wel per minuut, dus per kWh is het mogelijk niet zo verschillend (niet exact uitgerekend).Maasluip schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:16:
Tesla heeft in Oostenrijk een nieuw soort tarievenstructuur ingevoerd, prijs afhankelijk van de laadsnelheid, langzaam is goedkoop, snel is duur.
[Afbeelding]
Doh, niet opgevallen.pmiddeld schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:18:
[...]
Prijzen zijn wel per minuut, dus per kWh is het mogelijk niet zo verschillend (niet exact uitgerekend).
Dus 180 kW is € 1,65 / 3 = € 0,55. Dat is wat minder erg.
Bij max snelheid binnen de range:
60 kW/u = €0,31/kW
100 kW/u = €0,38/kW
180 kW/u = €0,33kW
250 kW/u = €0,40kW
Of maak ik een rekenfout?
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ja, en eenheden-foutenalexbl69 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:24:
Een heel bijzondere prijsstructuur inderdaad.
60 kW/u = €0,31/kW
100 kW/u = €0,38/kW
180 kW/u = €0,33kW
250 kW/u = €0,40kW
Hoe sneller hoe duurder?alexbl69 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:24:
60 kW/u = €0,31/kW
100 kW/u = €0,38/kW
180 kW/u = €0,33kW
250 kW/u = €0,40kW
:fill(white):strip_exif()/f/image/oqjMWxXjE7GPC3r0weF7oGlN.png?f=user_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Maasluip op 03-10-2024 16:36 ]
Want verder zijn er niet echt grote verschillen.
Beetje bizarre manier van rekenen.
Ik wist niet dat dat in Oostenrijk ook speelde
Bij Free-to-X kun je beter de Freshmile pas gebruiken: 0,30/0,30.pmiddeld schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:59:
[...]
Volgens mij gaat bij EWE go per 1 november de AC prijs omhoog en de DC iets omlaag: allebei 62 ct/kWh dan. Leuk voor Italië bij de Free to X snelladers, want daar moet het ook werken volgens de app.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Ik laad nooit bij Tesla, maar ik doe normaal gesproken circa 45 kWh in 20 minuten.alexbl69 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:24:
60 kW/u = €0,31/kW
100 kW/u = €0,38/kW
180 kW/u = €0,33kW
250 kW/u = €0,40kW
Dat is dus 2,25 kWh per minuut.
Laadsnelheid 233 kW.
Dat kost dan dus 1,65 / 2,25 = 0,733 per kWh.
Duur grapje als je het vergelijkt met mbv Ionity met een abo.
Het begint bij 250 kW voor € 1,65/min, dat is € 1,65 / (250/60) = € 0,396/kWh.
X-as is in kWh (accucapaciteit).
:fill(white):strip_exif()/f/image/tgfdPMplpYpnReOFMHlcMgcJ.png?f=user_large)
Wat als je tot 70 gaatMaasluip schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:15:
Ik heb nog een ander grafiekje. Ik heb een model van de laadsnelheid van een supercharger gebaseerd op een M3 LR (250 kW max). Dit is uiteraard best-case, dus de praktijk valt zeker duurder uit.
[Afbeelding]
Dan moet je bij 70 een lijntje naar boven trekken. Dan kom je rond € 0,44 / kWh uit.
Moet je me toch eens uitleggen, de prijs per kWh is vast, en niet variabel zoals uit jouw grafiek zou blijken.Maasluip schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:15:
Ik heb nog een ander grafiekje. Ik heb een model van de laadsnelheid van een supercharger gebaseerd op een M3 LR (250 kW max). Dit is uiteraard best-case, dus de praktijk valt zeker duurder uit.
[Afbeelding]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
45 kWh in 20 minuten is 135 kW laadsnelheid.HansAuutB schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:03:
[...]
Ik laad nooit bij Tesla, maar ik doe normaal gesproken circa 45 kWh in 20 minuten.
Dat is dus 2,25 kWh per minuut.
Laadsnelheid 233 kW.
Dat kost dan dus 1,65 / 2,25 = 0,733 per kWh.
Duur grapje als je het vergelijkt met mbv Ionity met een abo.
Dan betaal je voor 45 kWH 19,60 euro.
Is omgerekend 43,5 cent per kWh.
We bespreken het Oostenrijkse prijsmodel van Tesla.daemonix schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:59:
[...]
Moet je me toch eens uitleggen, de prijs per kWh is vast, en niet variabel zoals uit jouw grafiek zou blijken.
Minuut prijs.
[ Voor 23% gewijzigd door Azqi op 03-10-2024 18:26 ]
Het zijn minuuttarieven, dus als 2x zo snel 2x tarief is dan kost het laden nog precies evenveel als het sneller gaat.Maasluip schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:16:
Tesla heeft in Oostenrijk een nieuw soort tarievenstructuur ingevoerd, prijs afhankelijk van de laadsnelheid, langzaam is goedkoop, snel is duur.
[Afbeelding]
Maar ik zie dat deze reactie al paar keer is vermeld, inclusief de logische suggestie om boven in de bandbreedte van een laadsnelheidstarief/min te laden. .
[ Voor 12% gewijzigd door eltron op 03-10-2024 20:21 ]
Gemiddeld is 135 kW, maar de auto kan max 230, dus val je denk ik in de laatste categorie.Azqi schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:24:
[...]
45 kWh in 20 minuten is 135 kW laadsnelheid.
Dan betaal je voor 45 kWH 19,60 euro.
Is omgerekend 43,5 cent per kWh.
[...]
We bespreken het Oostenrijkse prijsmodel van Tesla.
Minuut prijs.
Dat laatste kun je zelf niet sturen. Ik met mijn auto iig niet.eltron schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:17:
[...]
Het zijn minuuttarieven, dus als 2x zo snel 2x tarief is dan kost het laden nog precies evenveel als het sneller gaat.
Maar ik zie dat deze reactie al paar keer is vermeld, inclusief de logische suggestie om boven in de bandbreedte van een laadsnelheidstarief/min te laden. .
Ik heb 2 EV van verschillende merken, die dat allebei wel kunnen.HansAuutB schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:30:
[...]
Dat laatste kun je zelf niet sturen. Ik met mijn auto iig niet.
En als je het niet direct kunt sturen dan heb je ook nog zoiets als laadcurve die afhankelijk is van o.a. hoe vol je batterij is. Dus je kunt het dan enigszins beïnvloeden door te kiezen bij welke SOC je wilt gaan laden en bij welke SOC je daarmee wilt stoppen (moet je natuurlijk wel de curve van jouw auto weten).
Dus jij kunt van scratch af aan op max snelheid (of elke zelf gekozen snelheid) laden gedurende de hele sessie?eltron schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:51:
[...]
Ik heb 2 EV van verschillende merken, die dat allebei wel kunnen.
Dat lijkt me heel bijzonder.
Welke auto's zijn dat?
Rekening houden met laadcurve is bij planning en rijden naar laadstation mi ondoenlijk.
En ik verwacht dat Tesla het tarief van de piekbelasting zal hanteren.
Auto's die gemiddeld > 180 kW gebruiken zijn er vlgs mij (nog) niet.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2