MathiasMetzger schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:50:
Ben ik echt de enige die zich eraan begint te storen dat je achteraf maandelijks een rekening krijgt voor het opladen? Wij zitten financieel eventjes krap: de belastingdienst wilt zijn centjes hebben, de zorgverzekering en dan komt geheel onverwacht ook nog even Vattenfall die € 52 wilt en natuurlijk dat heb ik ook geladen. Maar als het net als tanken direct zou afgeschreven worden, dan komt het ook niet als een verassing.
Nu is het echt van: shit die € 52 heb ik niet meegerekend. Nu laad ik uitsluitend AC en voornamelijk aan de Vattenfall laadpalen, maar ga maar een paar keer snelladen. De tarieven en totaalbedragen krijg je toch niet op de (snel)lader te zien, althans niet die van Vattenfall. Dus dan kan de rekening voor het opladen van je EV op vakantie bijvoorbeeld nog best rauw op je dak komen, vooral wanneer je bedenkt dat het gemiddeld stroomverbruik dan ookal hoger ligt.
Ik vindt het dus veel fijner, dat wanneer ik bij de Aldi-Süd laad het totaalbedrag nog dezelfde afgehouden wordt en ook netjes op hun laadpalen wordt weergeven. Dit gaat nog een probleem worden als Henk en Ingrid ook aan de EV moeten en achteraf hun laadkosten voor de kiezen krijgen, want als je maar net rond weet te komen. Dan kun je al gauw het overzicht verliezen, want meerdere laadsessies van € 4 maakt toch al gauw € 50 als je ook nog paar keer volgeladen hebt voor € 12 nog wat. Omdat het niet direct afgehouden word, zie je het ook niet op je betaalrekening dat je dit feitelijk al besteed hebt.
[...]
Grundgebuhr kan twee dingen betekenen, vaste kosten voor het aanhouden van de laadpas. Maar het kan ook betekenen dat ze dit bedrag met de laadkosten verrekenen: als je de laadpas actief gebruikt, dan merk je niets van dit grundbebuhr. Zo doet Düsseldorf Stadtwerke het bijvoorbeeld. Dus even goed de voorwaarden lezen en misschien wel 5x want het staat wel allemaal in het Duits geschreven.
Als je de laadpas niet gebruikte, dan betaal je dus wel nog die grundgebuhr. Echter dat verschilt per aanbieder in Duitsland, de ene verrekent het met de laadkosten en de andere niet.
Het is sowieso wijs om altijd standaard een dekkend bedrag te reserveren voor brandstof of laden als je auto rijdt, net als voor onderhoud. En dat geldt nog meer als je niet heel ruim in je budget zit. Het is ook niet bepaald fijn als je niet naar je werk kan omdat je tank leeg is en je geld op, omdat de benzine 20 cent duurder is dan 1 of 2 maanden geleden of nog erger, omdat je boodschappen of de schoenen voor je kind(eren) duurder uitvielen en je geen apart potje voor je brandstof hebt, waardoor je het te laat opmerkt.
En voor de bijzondere ritten: Vattenfall zet bij mij netjes in de app wat per laadsessie geladen is en wat de kosten daarvoor zijn, als je dat meteen reserveert heb je geen probleem.
Voor mij is dit hetzelfde als pinnen vs overal cash betalen. Wil je 100% overzicht en zekerheid dat je niet per ongeluk 5 of 10 euro teveel uitgeeft aan iets, moet je zorgen dat je dat niet op zak hebt. Bij een betaalrekening kan je ook per ongeluk teveel pinnen, zeker als je in het kader van geld besparen je boodschappen haalt bij 3 verschillende supermarkten. Dan kan je cash betalen, of goed bijhouden wat je pint zodat je niet teveel uitgeeft.
Dus nee, ik vind het niet storend dat het achteraf komt. Zelfs niet dat het soms van meerdere partijen achteraf komt. Kwestie van rekening mee houden in je budget op voorhand bij afwijkende maanden even de reservering ophogen of goed bijhouden.
Grundgebühr kan inderdaad abonnementsgeld of starttarief zijn, zegt niets over blokkeerkosten, maar die worden in de FAQ wel genoemd.
Het denigrerende deel snap ik niet? Voor iemand die elke euro vijf keer om moet draaien voor die uitgegeven wordt, is een onverwachte kostenpost van 50 euro gewoon veel geld. Hij zegt zoals ik het lees niet direct dat Henk en Ingrid 100% zeker in de problemen komen, wel dat hij het zelf lastiger vindt om overzicht te houden bij achteraf afboeken en dat iemand met een erg krap budget daardoor vervelend verrast kan worden.
yannienl schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:08:
[...]
Zet een stuk apart, zorg dat je het elke maand weer aanvult, wellicht op een gratis prepaid creditcard (bijv. N26), probleem opgelost..
Ik heb in het begin 500 piek op een prepaidkaart gezet en vul elke maand aan wat er af is gegaan..
Zo kom ik nooit in de shit, geen EV verassingen die ik niet kan opvangen..
Zo heb je inderdaad wel even een buffer waardoor onverwachte hoger uitvallende kosten opgevangen kunnen worden, da's een plusje. Maar als je iedere maand net rond kan komen, hoe krijg je dan die 500 piek op je prepaid credit card? En als je dat wel bij elkaar kan sprokkelen, waarom niet op een spaarrekening, waarbij je ook nog een heel klein beetje rente krijgt? Zelfde buffer, maar iets minder waardeverlies omdat je een beetje spaarrente krijgt.