[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 173 ... 216 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:57

Mach

[END]Avengers

guido66 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:37:
[...]

Ja, maar daar heb je dus een 22kW paal voor nodig, en dat zijn de meeste niet.

En ik ben blij dat je niet met 7kW aan een snellader kunt gaan staan, want het is gewoon erg asociaal om met zo'n lage laadsnelheid een snellader bezet te houden als er wachtenden met echte EV's achter je staan.
De publieke palen die ik in mijn, toegegeven korte laadcarriere heb gebruikt so far, geven mij netjes 7kW dus waarschijnlijk inderdaad 22kW palen.

En ff voor de duidelijkheid, ik wil ook zeker niet de echte supersnel ladende bev’ers in de weg staan met mijn afknepen slangetje op een DC snellader. Vroeg mij dus af of er ook, eer bescheiden AC laders te vinden zijn langs de snelweg 8)

DUGG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-05 16:06
guido66 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:37:
[...]

Ja, maar daar heb je dus een 22kW paal voor nodig, en dat zijn de meeste niet.

En ik ben blij dat je niet met 7kW aan een snellader kunt gaan staan, want het is gewoon erg asociaal om met zo'n lage laadsnelheid een snellader bezet te houden als er wachtenden met echte EV's achter je staan.
Heeft de A250e niet de optie voor een 24kW CCS aansluiting? Ideaal voor langs de snelweg }) :+
guido66 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:40:
[...]

Verkeerde auto, het gaat over een A250e, en dat is geen ev maar een phev
Klopt en ik was in de war met de C300e, die plugin kan wel 11kW AC.

• Mach

Mach

[END]Avengers

DeGroteMuis schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:51:
[...]

Heeft de A250e niet de optie voor een 24kW CCS aansluiting? Ideaal voor langs de snelweg }) :+
Volgens mij inderdaad wel. Kost iets van 600 euro geloof ik. Beetje overkill denk ik >:)

DUGG

• Madman_K
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:53
Red Boll schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:24:
[...]

Hier ook, na de eerste mislukte pogingen nu succes bij een SGZH1 paal in de regio Rdam. :*)
De OVO app detecteerde de sessie direct en ik kon de laad voortgang volgen. Voor mij een hoofdreden om voor OVO te kiezen.
Hier hetzelfde in Den Haag op een Equans paal.
Blijkbaar had ik toch iets meer geduld moeten hebben na het activeren van de kaart.

Vraag me af of die dan ook werkt op de palen die in Den Haag omgezet zijn naar Vattenfall.
Die staan niet (of onbruikbaar) in de app.
Ik zal dit weekend s testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 22:28
Ik kreeg afgelopen woensdag een (kleine) factuur van Shell Recharge. Hierbij staat in de mail nog een inmiddels verouderde tekst over de blokkeerkosten:
Blokkeerkosten
Sinds 21 december 2023 betaal je blokkeerkosten als je in Nederland een laadpunt van EVBox of Road (voorheen E-Flux) langer dan 4 uur gebruikt. Bij andere laadpunten betaal je geen blokkeerkosten.
Meer informatie over de blokkeerkosten vind je op onze website: https://shellrecharge.com/blokkeerkosten
Dat is inmiddels dus Allego en Road geworden sinds 9 september...

Positief nieuws: De OVO Charge Anywhere-laadpas is binnen. 19 augustus aangevraagd, en net toen ik afgelopen vrijdag 13 september via de chat een nieuwe had aangevraagd lag de kaart 's avonds in de brievenbus. Deze kwam vanuit Zwitserland via een of andere business post-service dus dat zal wel vertraging hebben opgeleverd. De nieuwe maar laten annuleren.

Inmiddels woensdag ook met de OVO-laadpas kunnen laden bij de Total Energies-laadpaal hier in Utrecht. En ook bij de Equans laadpalen zou hij moeten werken volgens de app, maar die zijn € 0,03 per kWh duurder (met Turboboost). De Vattenfall-laadpalen die we hier ook hebben zie ik niet in de app dus die zullen vooralsnog niet werken met OVO.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Wesco schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 17:22:
De Vattenvall-laadpalen die we hier ook hebben zie ik niet in de app dus die zullen vooralsnog niet werken met OVO.
Check even de filters in de OVO, kan op alleen op app laden staan en dat doen niet alle palen (en nu heb je een kaart).

En klik even door op de prijs van de app, hier palen die zeggen rond de 40 cent maar als je doorklikt staat er 60 cent. Ik heb niet getest wat de juiste prijs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05:52
Wij hebben besloten om volgend jaar naar elzas. En vroegen ons af of er een routeplanner is die met android Auto werkt en automatisch laadpalen langs de weg kan bepalen. Helaas heeft die auto die we op het oog geen eigen navigatie die dat kan. En google heeft die optie voor nu nog niet door gevoerd:(

En wat is jullie ervaring met van de bron laadpas in duitsland/frankrijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-05 18:54
hjs schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:28:
[...]

Check even de filters in de OVO, kan op alleen op app laden staan en dat doen niet alle palen (en nu heb je een kaart).
Verspilde moeite. Vattenfall kan echt niet met OVO.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
hjs schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:28:
[...]

En klik even door op de prijs van de app, hier palen die zeggen rond de 40 cent maar als je doorklikt staat er 60 cent. Ik heb niet getest wat de juiste prijs is.
Goed punt van die filters, standaard zonder filters is blijkbaar alleen 'App' bij Payment access type, als je die op 'Any' zet ziet hij dat als een filter. Enigszins begrijpelijk om verwarring te voorkomen, omdat de meeste app-gebruikers (nog) geen OVO-laadpas zullen hebben.

Maar voor de Vattenfall-laadpalen maakt het niet uit, die zijn niet te gebruiken met OVO-app of -pas.

En de prijzen hier in Utrecht-stad zijn prima, € 0,30 per kWh bij Total Energies en € 0,33 per kWh bij Equans met het Turboboost abonnement (15% korting), en gelukkig voor onze 1-fase ladende EV ook geen kleeftarieven!

[ Voor 12% gewijzigd door Wesco op 20-09-2024 21:55 ]

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakota85
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-05 21:46
Helaas snap ik niet wat nou de regel is van Shell Recharge i.c.m. Allego. Op de website staat dat je na 4 uur een blokkeertermijn moet betalen. In de app van Shell recharge staat echter dat dit tarief na 720 minuten (12 uur) gaat lopen. Dit kan niet allebei kloppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:55
Ook geplaatst in Lange ritten.... maar misschien ook hier interessant.

Voor mensen die niet voor verassingen willen komen te staan bij laden onderweg en geen zin hebben om prijzen te controleren is er vanaf 1 nov een aanbieder met vaste prijzen en geen blokkeertarieven en zonder abo. Voor AC en DC overal dezelfde prijs €0,52 voor eigen laders en €0,62 voor roaming Europawijd. Niet het goedkoopst, wel heel erg makkelijk en duidelijk. Ook beschikbaar in NL (app), alleen voor een laadpas moet je een Duits adres hebben.

https://www.ewe-go.de/laden-unterwegs/

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Dat je geen kleeftarief betaald lees ik daar niet echt. Grundgebühr is een abbo. En de kreet je betaald alleen de kwh's die je laad...dat is bijna altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
janne_nl schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 22:52:
Dat je geen kleeftarief betaald lees ik daar niet echt. Grundgebühr is een abbo. En de kreet je betaald alleen de kwh's die je laad...dat is bijna altijd.
Staat toch duidelijk in de Faq. Wenn Sie den EWE Go Ladetarif nutzen, fallen keine Blockiergebühren an. Sie zahlen ausschließlich die geladene Energiemenge.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
PeterZ(on) schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 22:26:
Ook geplaatst in Lange ritten.... maar misschien ook hier interessant.

Voor mensen die niet voor verassingen willen komen te staan bij laden onderweg en geen zin hebben om prijzen te controleren is er vanaf 1 nov een aanbieder met vaste prijzen en geen blokkeertarieven en zonder abo. Voor AC en DC overal dezelfde prijs €0,52 voor eigen laders en €0,62 voor roaming Europawijd. Niet het goedkoopst, wel heel erg makkelijk en duidelijk. Ook beschikbaar in NL (app), alleen voor een laadpas moet je een Duits adres hebben.

https://www.ewe-go.de/laden-unterwegs/
Wellicht interessant voor Italië? Of hebben ze geen roaming met EnelX/Free to X?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
dakota85 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 22:00:
Helaas snap ik niet wat nou de regel is van Shell Recharge i.c.m. Allego. Op de website staat dat je na 4 uur een blokkeertermijn moet betalen. In de app van Shell recharge staat echter dat dit tarief na 720 minuten (12 uur) gaat lopen. Dit kan niet allebei kloppen.
Bij welke laadpaal is dat dan?

Bij drie verschillende Allego laadpalen in Leeuwarden en Oldenzaal waar ik wel eens wat bijlaad staat voor alle drie in de Shell Recharge app: “Blokkeertarief van € 0,05 /min geldt na 240 min met een maximum van € 12,00 per sessie”.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
pmiddeld schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 23:42:
[...]

Wellicht interessant voor Italië? Of hebben ze geen roaming met EnelX/Free to X?
Geen idee, ik heb de app niet gedownload. Het kwam voorbij in het wekelijkse NexNews van NextMove en het leek mij, gezien het hier vaker geuite ongenoegen over onduidelijke prijzen, wel een interessante aanbieder.

• dakota85
Wesco schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 00:35:
[...]

Bij welke laadpaal is dat dan?

Bij drie verschillende Allego laadpalen in Leeuwarden en Oldenzaal waar ik wel eens wat bijlaad staat voor alle drie in de Shell Recharge app: “Blokkeertarief van € 0,05 /min geldt na 240 min met een maximum van € 12,00 per sessie”.
Bijvoorbeeld bij deze laadpaal in Groningen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKB2FhsucWA_Kadm83XZkbXSl7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D7Ct269YNzEbks80BwA6cQD1.jpg?f=fotoalbum_large

• Wesco
dakota85 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 08:10:
[...]
Bijvoorbeeld bij deze laadpaal in Groningen:

[Afbeelding]
Hmm, als ik in mijn Shell Recharge app kijk voor die laadpaal dan zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXWYL9wghbszkTnBg9TE0-nMO2g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3WrsVnPHWjjqWhmYtKAI89GA.png?f=fotoalbum_large

Heb je misschien een zakelijke laadpas of zakelijk account? Dan gelden er andere tarieven.

Opel Ampera-e (2020)

• DeGroteMuis
Sinds wanneer valt Google Maps eigenlijk onder marketing? Mijn nichtje en haar vriend willen voor hun herfstvakantie liefst laden bij Fastned zodat ze zo min mogelijk de vouwwagen af hoeven koppelen, maar als je cookies weigert op de Fastned site krijg je in plaats van de kaart deze melding:

Our location map is integrated via Google Maps.
As this service loads cookies into our website, you must first accept the "Marketing" category in your cookie settings.

Geen idee wat er verder onder die cookie categorie allemaal verstopt zit, maar dat voelt niet zo netjes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Ben ik echt de enige die zich eraan begint te storen dat je achteraf maandelijks een rekening krijgt voor het opladen? Wij zitten financieel eventjes krap: de belastingdienst wilt zijn centjes hebben, de zorgverzekering en dan komt geheel onverwacht ook nog even Vattenfall die € 52 wilt en natuurlijk dat heb ik ook geladen. Maar als het net als tanken direct zou afgeschreven worden, dan komt het ook niet als een verassing.

Nu is het echt van: shit die € 52 heb ik niet meegerekend. Nu laad ik uitsluitend AC en voornamelijk aan de Vattenfall laadpalen, maar ga maar een paar keer snelladen. De tarieven en totaalbedragen krijg je toch niet op de (snel)lader te zien, althans niet die van Vattenfall. Dus dan kan de rekening voor het opladen van je EV op vakantie bijvoorbeeld nog best rauw op je dak komen, vooral wanneer je bedenkt dat het gemiddeld stroomverbruik dan ookal hoger ligt.

Ik vindt het dus veel fijner, dat wanneer ik bij de Aldi-Süd laad het totaalbedrag nog dezelfde afgehouden wordt en ook netjes op hun laadpalen wordt weergeven. Dit gaat nog een probleem worden als Henk en Ingrid ook aan de EV moeten en achteraf hun laadkosten voor de kiezen krijgen, want als je maar net rond weet te komen. Dan kun je al gauw het overzicht verliezen, want meerdere laadsessies van € 4 maakt toch al gauw € 50 als je ook nog paar keer volgeladen hebt voor € 12 nog wat. Omdat het niet direct afgehouden word, zie je het ook niet op je betaalrekening dat je dit feitelijk al besteed hebt.
janne_nl schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 22:52:
Grundgebuhr kan twee dingen betekenen, vaste kosten voor het aanhouden van de laadpas. Maar het kan ook betekenen dat ze dit bedrag met de laadkosten verrekenen: als je de laadpas actief gebruikt, dan merk je niets van dit grundbebuhr. Zo doet Düsseldorf Stadtwerke het bijvoorbeeld. Dus even goed de voorwaarden lezen en misschien wel 5x want het staat wel allemaal in het Duits geschreven.

Als je de laadpas niet gebruikte, dan betaal je dus wel nog die grundgebuhr. Echter dat verschilt per aanbieder in Duitsland, de ene verrekent het met de laadkosten en de andere niet.

[ Voor 22% gewijzigd door MathiasMetzger op 21-09-2024 09:56 ]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:58

Dennis1812

Amateur prutser

Eerlijk vind ik t wel chill.
Ik reserveer nu elke maand 100 euro laadkosten. houd ik standaard van over. Dus elke maand hoeft er minder bij in het potje. Hetgeen ik minder inleg in dat spaarpotje (zo heet het in de Rabo app) leg ik extra in in een ander potje.

De diesel tank ik nog max 1x per maand/2 maanden waar dat eerst bijna wekelijks was.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• PeterZ(on)
DeGroteMuis schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:48:
Sinds wanneer valt Google Maps eigenlijk onder marketing? Mijn nichtje en haar vriend willen voor hun herfstvakantie liefst laden bij Fastned zodat ze zo min mogelijk de vouwwagen af hoeven koppelen, maar als je cookies weigert op de Fastned site krijg je in plaats van de kaart deze melding:

Our location map is integrated via Google Maps.
As this service loads cookies into our website, you must first accept the "Marketing" category in your cookie settings.

Geen idee wat er verder onder die cookie categorie allemaal verstopt zit, maar dat voelt niet zo netjes...
Ik vind die Fastned kaart niet erg duidelijk met al die grote symbolen. Ik zou dan liever kijken op bijvoorbeeld Chargefinder en daar Fastned selecteren, veel duidelijker.

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:11

Harrie van Til

Doe maar blauw

MathiasMetzger schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:50:
Ben ik echt de enige die zich eraan begint te storen dat je achteraf maandelijks een rekening krijgt voor het opladen? Wij zitten financieel eventjes krap: de belastingdienst wilt zijn centjes hebben, de zorgverzekering en dan komt geheel onverwacht ook nog even Vattenfall die € 52 wilt en natuurlijk dat heb ik ook geladen. Maar als het net als tanken direct zou afgeschreven worden, dan komt het ook niet als een verassing.

Nu is het echt van: shit die € 52 heb ik niet meegerekend. Nu laad ik uitsluitend AC en voornamelijk aan de Vattenfall laadpalen, maar ga maar een paar keer snelladen. De tarieven en totaalbedragen krijg je toch niet op de (snel)lader te zien, althans niet die van Vattenfall. Dus dan kan de rekening voor het opladen van je EV op vakantie bijvoorbeeld nog best rauw op je dak komen, vooral wanneer je bedenkt dat het gemiddeld stroomverbruik dan ookal hoger ligt.

Ik vindt het dus veel fijner, dat wanneer ik bij de Aldi-Süd laad het totaalbedrag nog dezelfde afgehouden wordt en ook netjes op hun laadpalen wordt weergeven. Dit gaat nog een probleem worden als Henk en Ingrid ook aan de EV moeten en achteraf hun laadkosten voor de kiezen krijgen, want als je maar net rond weet te komen. Dan kun je al gauw het overzicht verliezen, want meerdere laadsessies van € 4 maakt toch al gauw € 50 als je ook nog paar keer volgeladen hebt voor € 12 nog wat. Omdat het niet direct afgehouden word, zie je het ook niet op je betaalrekening dat je dit feitelijk al besteed hebt.
Die Henk-en-Ingrid-opmerking is ten eerste zeer denigrerend, ten ten tweede niet ter zake doende en ten derde pure projectie van jouw kant. Just saying.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

• janne_nl
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 23:05:
[...]

Staat toch duidelijk in de Faq. Wenn Sie den EWE Go Ladetarif nutzen, fallen keine Blockiergebühren an. Sie zahlen ausschließlich die geladene Energiemenge.
Ik zie het. Zo diep had in niet doorgelezen.

Ik vraag me af of ze dat kunnen volhouden.

De CPO zal dat tarief 'gewoon' doorbelasten lijkt me. Van de andere kant, volgens mij heeft de ANWB iets van een maximum blokkeertarief dacht ik.

Zelfs op mn werk zette ik mn PHEV weg, maar dat was meer omdat ik het aso vind om met een PHEV een EV van laden te weerhouden (als er geen plaatsen vrij zijn)

Nu met een EV laad ik eigenlijk alleen thuis.

• dakota85
Wesco schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:10:
[...]

Hmm, als ik in mijn Shell Recharge app kijk voor die laadpaal dan zie ik dit:
[Afbeelding]

Heb je misschien een zakelijke laadpas of zakelijk account? Dan gelden er andere tarieven.
Ik heb mijn MultiTankcard (zakelijk) gekoppeld aan Shell Recharge. Dat moet dan wel het verschil zijn? Wel bijzonder vreemd dat zowel het tarief als de blokkeringskosten verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Harrie van Til schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:58:
[...]

Die Henk-en-Ingrid-opmerking is ten eerste zeer denigrerend, ten ten tweede niet ter zake doende en ten derde pure projectie van jouw kant. Just saying.
Een zorgverzekering kan zomaar na een half jaar met een rekening komen. Dus ja, zeg het maar.

• PeterZ(on)
janne_nl schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:59:
[...]

Ja dat is altijd de vraag, maar daar zullen ze toch wel over hebben nagedacht en het zijn geen nieuwelingen in de markt, ze zijn de vierde speler in Duitsland. En zolang het de klant niets kost kun je er geen buil aan vallen, net als bij Mobilze.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

janne_nl schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:01:
[...]

Een zorgverzekering kan zomaar na een half jaar met een rekening komen. Dus ja, zeg het maar.
Die je vervolgens in termijnen mag betalen. Evenals gemeentelijke heffingen en gas of stroom als je moet bijbetalen.
Zelfs belasting mag in delen betaald.

Ik ken geen enkele instantie die random facturen stuurt die niet openstaat voor betalingsregeling.
Zelfs de Renault dealer bood het laatst aan toen een reparatie van 500 euro ineens 2000 euro werd.

Laden is natuurlijk wel inzichtelijk per laadsessie wat het kost. Je kan kiezen dat bedrag steeds alvast apart te zetten zodat je elke laadsessie aan jezelf betaald op een apart spaarpotje o.i.d. dan betaal alsnog per keer.
Is het probleem ook opgelost?

• janne_nl
  • Nu online
Dat is zeker waar. Maar dan kijk ik wel wat op dat moment mijn goedkoopste pas is. Ik heb er met 9 (pfff) incl apps toch al veel te veel.

Een blokkeer tarief vind ik prima, mits dat redelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Dennis1812 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:06:
[...]

Die je vervolgens in termijnen mag betalen. Evenals gemeentelijke heffingen en gas of stroom als je moet bijbetalen.
Zelfs belasting mag in delen betaald.

Ik ken geen enkele instantie die random facturen stuurt die niet openstaat voor betalingsregeling.
Zelfs de Renault dealer bood het laatst aan toen een reparatie van 500 euro ineens 2000 euro werd.

Laden is natuurlijk wel inzichtelijk per laadsessie wat het kost. Je kan kiezen dat bedrag steeds alvast apart te zetten zodat je elke laadsessie aan jezelf betaald op een apart spaarpotje o.i.d. dan betaal alsnog per keer.
Is het probleem ook opgelost?
Een factuur van 52 euro betaal je dan ook niet in termijnen.

En random zijn de facturen natuurlijk ook niet.

Maar betalen met je bank of creditcard zou het wel transparanter maken. Alleen beetje jammer voor de MSP's die dan hun business case moeten aanpassen denk ik (op zn minst en de meeste toch zeker)

• MathiasMetzger
janne_nl schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:59:
[...]

Ik zie het. Zo diep had in niet doorgelezen.

De laadpas gaat gewoon niet werken bij laadpalen die de MSP als te duur beschouwd: mijn Ella laadpas uit Oostenrijk hanteert ook een vast laadtarief, ongeacht de laadpaal. Denk je die werkte bij Movie Park waar de CPO zelf € 0,78 per kWh vroeg? Nee natuurlijk niet, dat is too good to be true.

En Ella zelf is niet specifiek bij welke laadpalen de pas wel of niet werkt: dus het komt altijd als een verassing. Nu heb ik die pas alleen nog maar in Oostenrijk gebruikt, maar met € 0,48 per kWh heeft deze pas een lager tarief dan die Duitse pas die hier besproken wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-05 21:47
Dennis1812 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:55:
Eerlijk vind ik t wel chill.
Ik reserveer nu elke maand 100 euro laadkosten. houd ik standaard van over. Dus elke maand hoeft er minder bij in het potje. Hetgeen ik minder inleg in dat spaarpotje (zo heet het in de Rabo app) leg ik extra in in een ander potje.

De diesel tank ik nog max 1x per maand/2 maanden waar dat eerst bijna wekelijks was.
off topic hier, maar: Die diesel wordt een dure jongen dan, als je die zo weinig gebruikt. MRB/km tikt dan fors door...
Was voor ons wel een van de redenen om 2e auto ook maar EV te nemen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

eltron schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:23:
[...]

off topic hier, maar: Die diesel wordt een dure jongen dan, als je die zo weinig gebruikt. MRB/km tikt dan fors door...
Was voor ons wel een van de redenen om 2e auto ook maar EV te nemen.
Eens. Maar dan moet ik wel die 2e (grote! Met fors meer range) kunnen betalen. Dat kan ik gewoonweg niet momenteel.
De diesel levert inmiddels weinig meer op met alle Diesel haat.
Inruilen naar benzine kost ook veel geld.

Dus we zitten er een beetje aan vast.
Zonder kan ik niet. De Zoë kan maar ~280km en moet dan een uur of 4 aan de stekker. Snelladen kan niet. En is gewoonweg te klein voor vakanties en ook kan de dakkoffer er niet op.
Renault heeft mooie grote elektrische modellen. En ik wil hem morgen inruilen. Maar mijn portemonnee zegt toch echt nee.

We zitten er een beetje aan vast.
Heb ook al vergeleken met auto huur. Maar dat is stiekem ook best prijzig wil je een nette auto voor vakanties. Dat verschil is zo minimaal dat hij beter kan blijven staan waar hij staat.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

janne_nl schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:12:
[...]

Een factuur van 52 euro betaal je dan ook niet in termijnen.

En random zijn de facturen natuurlijk ook niet.

Maar betalen met je bank of creditcard zou het wel transparanter maken. Alleen beetje jammer voor de MSP's die dan hun business case moeten aanpassen denk ik (op zn minst en de meeste toch zeker)
Nee die laadpas factuur logischerwijs niet. Die weet je op de cent nauwkeurig als je af en toe de app opent.

Maar die van de zorgverzekeraar waar jij naar refereert van meestal 385 euro wel. Of de 1100 van de gemeente.
Of in mijn geval 4000 van de belastingdienst.

Belasting is altijd afwachten waar ze mee komen en zorgverzekeraars sturen soms nog over het jaar ervoor of pas na een half jaar. Dus is niet geheel transparant wanneer die op de mat gaat vallen.

Dat gaat hier in elk geval in termijnen.

• eltron
Dennis1812 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:27:
[...]

Eens. Maar dan moet ik wel die 2e (grote! Met fors meer range) kunnen betalen. Dat kan ik gewoonweg niet momenteel.
De diesel levert inmiddels weinig meer op met alle Diesel haat.
Inruilen naar benzine kost ook veel geld.

Dus we zitten er een beetje aan vast.
Zonder kan ik niet. De Zoë kan maar ~280km en moet dan een uur of 4 aan de stekker. Snelladen kan niet. En is gewoonweg te klein voor vakanties en ook kan de dakkoffer er niet op.
Renault heeft mooie grote elektrische modellen. En ik wil hem morgen inruilen. Maar mijn portemonnee zegt toch echt nee.

We zitten er een beetje aan vast.
Heb ook al vergeleken met auto huur. Maar dat is stiekem ook best prijzig wil je een nette auto voor vakanties. Dat verschil is zo minimaal dat hij beter kan blijven staan waar hij staat.
Ik snap het dilemma. Misschien toch eens kijken komende maanden waarin de prijzen van grote 2e hands EV uit 2019, met grote range en snelladen, fors gaan dalen door overaanbod. Er komen in een paar maanden tijd enkele tienduizenden op de markt wegens einde lease/4% bijtelling. Hausse van tweedehands Tesla’s op de markt verwacht: ‘Prijzen dalen scherp’ (en de rente daalt ook weer).

[ Voor 9% gewijzigd door eltron op 21-09-2024 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ook die gaan allemaal buiten budget. Maar nu ga ik wel erg off topic.

Ben mij bewust van wat je zegt. En we sparen rustig door. Eerst wat financiële problemen wegwerken met dank aan UWV en belastingdienst. En dan kunnen we eens rustig verder kijken.
Het budget voor een nieuwe auto gaat niet boven de 500 euro uitkomen komende half jaar minstens.

Dus voorlopig staat hij nog even. Maar volledig eens met wat je aangeeft.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:02

koboy

Heb een idee voor een icon

[knip] rant over maandelijks ipv direct afrekenen, even krap zitten en Henk en Ingrid[/knip]
Henk en Ingrid kun je onderverdelen in twee groepen: degenen die wel de wil hebben ook hun financiën op orde te hebben, en degenen die bij de dag leven en totaal geen benul van geld hebben.
De eerste groep houdt gewoon rekening met het maandelijks afrekenen, een heeft als het kan een klein buffertje om tegenslagen op te vangen, de andere groep heeft zijn financiële situatie al om zeep geholpen met dure telefoons op afbetaling, private lease auto's die ze eigenlijk niet kunnen betalen, maximaal rood staan, Klarna enAfterPay en hoe ze ook maar mogen heten. Voor die laatste groep maakt een paar tientjes laden ook niet meer uit.....

Even een ander punt: kunnen we stoppen met roepen dat de tarieven voor opladen zo ondoorzichtig zijn? Helaas is de toestand zo dat je die niet op de paal kunt vermelden omdat er een groep mensen is die er dan niet van af kan blijven. Een groot verlicht bord a la tankstation voor je deur in je Vinex wijk wordt je ook niet blij van. Dus zitten de tarieven in een app. Neem die van de ANWB, eflux ofzo en je hebt de tarieven die de laadpaal eigenaar rekent. Kun je zelfs doen voor een paal bij je vakantie bestemming! Dat lukt je niet met de prijs van een pot jam in de supermarkt!
Ja je kunt (soms) goedkoper uit zijn met bepaalde passen, maar dat kun je beter vergelijken met het knippen van kortingsbonnen en het zoeken op websites voor korting codes.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:19
Ben ik echt de enige die zich eraan begint te storen dat je achteraf maandelijks een rekening krijgt voor het opladen?
Zet een stuk apart, zorg dat je het elke maand weer aanvult, wellicht op een gratis prepaid creditcard (bijv. N26), probleem opgelost..
Ik heb in het begin 500 piek op een prepaidkaart gezet en vul elke maand aan wat er af is gegaan..
Zo kom ik nooit in de shit, geen EV verassingen die ik niet kan opvangen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
koboy schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:50:
[...]

Even een ander punt: kunnen we stoppen met roepen dat de tarieven voor opladen zo ondoorzichtig zijn? Helaas is de toestand zo dat je die niet op de paal kunt vermelden omdat er een groep mensen is die er dan niet van af kan blijven. Een groot verlicht bord a la tankstation voor je deur in je Vinex wijk wordt je ook niet blij van.
Helemaal mee eens. Op elk tankpistool bij elk tankstation staat met koeienletters welke brandstof eruit komt en toch zijn er volgens de ANWB jaarlijks 14.000 fout tankers. Ik bedoel maar, het ligt echt aan jezelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mach

Mach

[END]Avengers

PeterZ(on) schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:56:
[...]

Helemaal mee eens. Op elk tankpistool bij elk tankstation staat met koeienletters welke brandstof eruit komt en toch zijn er volgens de ANWB jaarlijks 14.000 fout tankers. Ik bedoel maar, het ligt echt aan jezelf.
Maken wij het ons zelf ook niet allemaal te ingewikkeld door met tig passen rond te lopen waarbij het verschil soms maar een paar cent per kW is. Ik zit nu in mijn 2e week phev en merk dat ik eigenlijk aan 2 passen genoeg heb. Vattenfall omdat die als goedkoopste in mijn straat staat. En nog 1 andere voor laden elders. Alle anderen staan nog wel op mijn phone maar werken of niet lekker of schelen slechts dus die paar cent.

DUGG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:48
[...]

Denigrerend?

Dat de gemiddelde tweaker een bovengemiddeld budget heeft en zich derhalve niet al te druk hoeft te maken of de rekening volgende maand €80, €110 of €150 is betekent niet dat dit voor heel Nederland geldt.

Denk dat ik ook zonder onderzoek wel durf te beweren dat de gemiddelde EV rijder (royaal) bovenmodaal verdient. Dan heb je inderdaad geen idee hoe het huishoudboekje van modaal Nederland en lager werkt.

Partijen zoals hierboven door @PeterZ(on) aangehaald, met een transparante tariefstructuur en geen 'verborgen' kosten, zullen hard nodig zijn om de EV de volgende stap te laten zetten. Gebeurt dat niet, dan zullen we een langzame (hoewel, het gaat nu al redelijk vlot) implosie van de volledige Europese autoindustrie en aanverwanten (toeleveranciers, dealers) gaan zien de komende jaren. Want werkelijk niemand 'on a budget' gaat onder het huidige gesternte aan de EV.

En dat geldt niet alleen voor de praktijken van de laadpaalaanbieders, maar ook voor de overheid die met voorspelbaar consistent beleid moet komen. Of ze moeten alle dwang laten varen opdat ons wagenpark op termijn op autonome wijze transisteert naar EV. Gaat wel wat langer duren, maar de groeipijnen zijn minder.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• PeterZ(on)
MathiasMetzger schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:18:
[...]

De laadpas gaat gewoon niet werken bij laadpalen die de MSP als te duur beschouwd: mijn Ella laadpas uit Oostenrijk hanteert ook een vast laadtarief, ongeacht de laadpaal. Denk je die werkte bij Movie Park waar de CPO zelf € 0,78 per kWh vroeg? Nee natuurlijk niet, dat is too good to be true.
Als die lader daar zo belangrijk is dan zou ik toch maar eens zelf kijken controleren want, assumption is the mother of all f*ck-ups

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:10
yannienl schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:08:
[...]

Zet een stuk apart, zorg dat je het elke maand weer aanvult, wellicht op een gratis prepaid creditcard (bijv. N26), probleem opgelost..
Ik heb in het begin 500 piek op een prepaidkaart gezet en vul elke maand aan wat er af is gegaan..
Dat maakt toch niks uit? Die (noodzakelijke/gewenste) aanvulling komt toch weer onverwacht.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• DeGroteMuis

[...]

Grundgebuhr kan twee dingen betekenen, vaste kosten voor het aanhouden van de laadpas. Maar het kan ook betekenen dat ze dit bedrag met de laadkosten verrekenen: als je de laadpas actief gebruikt, dan merk je niets van dit grundbebuhr. Zo doet Düsseldorf Stadtwerke het bijvoorbeeld. Dus even goed de voorwaarden lezen en misschien wel 5x want het staat wel allemaal in het Duits geschreven.

Als je de laadpas niet gebruikte, dan betaal je dus wel nog die grundgebuhr. Echter dat verschilt per aanbieder in Duitsland, de ene verrekent het met de laadkosten en de andere niet.
Het is sowieso wijs om altijd standaard een dekkend bedrag te reserveren voor brandstof of laden als je auto rijdt, net als voor onderhoud. En dat geldt nog meer als je niet heel ruim in je budget zit. Het is ook niet bepaald fijn als je niet naar je werk kan omdat je tank leeg is en je geld op, omdat de benzine 20 cent duurder is dan 1 of 2 maanden geleden of nog erger, omdat je boodschappen of de schoenen voor je kind(eren) duurder uitvielen en je geen apart potje voor je brandstof hebt, waardoor je het te laat opmerkt.

En voor de bijzondere ritten: Vattenfall zet bij mij netjes in de app wat per laadsessie geladen is en wat de kosten daarvoor zijn, als je dat meteen reserveert heb je geen probleem.

Voor mij is dit hetzelfde als pinnen vs overal cash betalen. Wil je 100% overzicht en zekerheid dat je niet per ongeluk 5 of 10 euro teveel uitgeeft aan iets, moet je zorgen dat je dat niet op zak hebt. Bij een betaalrekening kan je ook per ongeluk teveel pinnen, zeker als je in het kader van geld besparen je boodschappen haalt bij 3 verschillende supermarkten. Dan kan je cash betalen, of goed bijhouden wat je pint zodat je niet teveel uitgeeft.

Dus nee, ik vind het niet storend dat het achteraf komt. Zelfs niet dat het soms van meerdere partijen achteraf komt. Kwestie van rekening mee houden in je budget op voorhand bij afwijkende maanden even de reservering ophogen of goed bijhouden.

Grundgebühr kan inderdaad abonnementsgeld of starttarief zijn, zegt niets over blokkeerkosten, maar die worden in de FAQ wel genoemd.
Het denigrerende deel snap ik niet? Voor iemand die elke euro vijf keer om moet draaien voor die uitgegeven wordt, is een onverwachte kostenpost van 50 euro gewoon veel geld. Hij zegt zoals ik het lees niet direct dat Henk en Ingrid 100% zeker in de problemen komen, wel dat hij het zelf lastiger vindt om overzicht te houden bij achteraf afboeken en dat iemand met een erg krap budget daardoor vervelend verrast kan worden.
yannienl schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:08:
[...]

Zo heb je inderdaad wel even een buffer waardoor onverwachte hoger uitvallende kosten opgevangen kunnen worden, da's een plusje. Maar als je iedere maand net rond kan komen, hoe krijg je dan die 500 piek op je prepaid credit card? En als je dat wel bij elkaar kan sprokkelen, waarom niet op een spaarrekening, waarbij je ook nog een heel klein beetje rente krijgt? Zelfde buffer, maar iets minder waardeverlies omdat je een beetje spaarrente krijgt.

• eltron
Mach schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 13:15:
[...]
Maken wij het ons zelf ook niet allemaal te ingewikkeld door met tig passen rond te lopen waarbij het verschil soms maar een paar cent per kW is. Ik zit nu in mijn 2e week phev en merk dat ik eigenlijk aan 2 passen genoeg heb. Vattenfall omdat die als goedkoopste in mijn straat staat. En nog 1 andere voor laden elders. Alle anderen staan nog wel op mijn phone maar werken of niet lekker of schelen slechts dus die paar cent.
Die paar cent per kWh maakt bij PHEV minder uit dan bij BEV. Bij mijn Tesla kan 75 x een paar cent toch nog aardig oplopen.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:34

_Apache_

For life.

Uhm, veel goedkoper gaat het niet worden. :+

Lijkt wat mis gegaan te zijn met het tarief.
Maar de rekening is definitief (geen reservering meer).

Het zal wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xph0NFTrWpsPTb938DKvkiu-82Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YrgnB1XRwtmivUYEsxb1JzII.jpg?f=fotoalbum_large

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

• Mach

Mach

[END]Avengers

eltron schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:21:
[...]

Die paar cent per kWh maakt bij PHEV minder uit dan bij BEV. Bij mijn Tesla kan 75 x een paar cent toch nog aardig oplopen.
Das ook wel weer zo

DUGG

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:59
DeGroteMuis schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:01:
Kwestie van rekening mee houden in je budget op voorhand bij afwijkende maanden even de reservering ophogen of goed bijhouden.
Denk niemand hier maar iemand beschouwt dit topic om constant maar te klagen over van alles en nog wat.

Want elk weldenkend mens doet toch dit? ;
DeGroteMuis schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:01:
Dus nee, ik vind het niet storend dat het achteraf komt. Zelfs niet dat het soms van meerdere partijen achteraf komt. Kwestie van rekening mee houden in je budget op voorhand bij afwijkende maanden even de reservering ophogen of goed bijhouden.
Of ongeveer zo.

Zelf reserveer ik elke maand een bedrag wat ALTIJD hoger is dan dat ik laad.
Niet honderden euro's maar een paar tientjes.
Wat overblijft gaat in het potje onvoorzien.
Dat je bijvoorbeeld ineens met je hond bij de dierenarts zit en een rekening van dik 200 euro krijgt (zei hij uit ervaring), tandartsrekeningen kunnen soms ook leuk zijn als je iets totaal niet verwacht. :+

Maar goed, het begint een beetje een financieel advies topic te worden.
Met gezond verstand kom je iig een heel eind.

Nog wel steeds een lading ergens vorige maand van E-Flux openstaan die maar niet oppopt in de app, maar goed, klein uurtje geladen, zal niet meer zijn dan 3 euro als ik het tarief in de E-Flux app mag geloven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:48
Zjanzjak schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 21:39:
[...]
Denk niemand hier maar iemand beschouwt dit topic om constant maar te klagen over van alles en nog wat.
Als je die paar tientjes per maand 'zomaar' hebt liggen kun je er inderdaad zo tegenaan kijken.

Feit is dat achteraf betalen voor minder bedeelden tot problemen kan leiden. Helaas zijn er steeds meer mogelijkheden (of verplichtingen) om achteraf te betalen, waardoor er dus ook steeds meer (betalings-) problemen voorkomen. Het feit dat het bij publiek laden van EVs blijkbaar de norm is om achteraf te betalen in plaats van direct zoals bij ICE's is voor die groep gewoon een groot nadeel. Dat heeft niks met klagen te maken.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:54

[...]

Dus effe Henk en Ingrid zowat beledigen omdat ze krap zitten, en jij hebt het lastig met 50€…

Als ik geen 50€ over had op een spaarrekening, dan reed ik met de bus en niet met een auto, zelfs geen koekblik van 17jaar oud.
Wat doe je als je morgen een lekke band hebt, of een onderhoudsfactuur moet betalen?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-05 19:09
Mach schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 13:15:
[...]

Ik heb hetzelfde, Ik heb best veel pasjes geprobeerd en ook apps op de telefoon en begin wat te trechteren. Toch kom je stiekem soms op meer pasjes dan je denkt en soms adopteer je een nieuwkomer door enthousiaste berichten in dit forum. Ik begon dit bericht met een stuk of 3 pasjes maar dat groeide toen ik wat dieper nadacht :+

Het merendeel van de aanbieders ontloopt elkaar niet zo of zijn alleen interessant al je echt supersnel kan laden (wat dus een bepaald type auto vereist waarvoor ik het budget niet heb).

Voor AC (dus zo goedkoop mogelijk en het hoeft niet snel omdat ik ergens parkeer) heb ik voldoende aan Vattenval en Electroverse. In onze wijk toevaliig OVO 20 ct / kWh goedkoper en dan ben ik/ maar is ook de WAF meer dan verzadigd. Toch stiekum voeg ik de Interpark pas aan dit lijstje bij voor laden en parkeren in de Belgische Interpark garages. Zonder kleefboete en 38 ct / kWh incl korting op de parkeerkosten (ik betaal 10 euro / 24 uur). Onlangs heb ik de Vandenbron pasjes geblokkeerd. Ik bleek 3,50 per pasje / maand te betalen en vandenbron is geen cent goedkoper dan Vattenval. De shell pas heb ik als uiterste redmiddel maar heb ik al 2 jaar niet meer gebruikt. Elli, Freshmile etc etc .. nooit gebruikt, wel apps of pasjes die ik maar de shredder in ga gooien. Soms kan je zelfs niet je betaaldmiddel verwijderen van een aanbieder!! super onwenselijk imho. Dus ik wil het houden bij zo betrouwbaar mogelijke aanbieders met opties om ten alle tijden uit te kunnen stappen.

Voor onderweg snelladen (DC) hebben we FastNed, Vattenval weer (McDonalds) en we hadden Maingau voor de ritten in Duitsland. Ik moet uitzoeken of dat nog lucratief is.
Edit: Yep, Maingau kan bij dezelfde laadpaal (ik probeerde een Ionity en een EnwB) 30 ct / kWh schelen t.a.v. andere pasjes die ik bezit. Het kan vast nog goedkoper met specifieke pasjes, maar dit is al prima voor mij

[ Voor 3% gewijzigd door oltk op 23-09-2024 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
alexbl69 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:30:
[...]

Denigrerend?

Dat de gemiddelde tweaker een bovengemiddeld budget heeft en zich derhalve niet al te druk hoeft te maken of de rekening volgende maand €80, €110 of €150 is betekent niet dat dit voor heel Nederland geldt.

Denk dat ik ook zonder onderzoek wel durf te beweren dat de gemiddelde EV rijder (royaal) bovenmodaal verdient. Dan heb je inderdaad geen idee hoe het huishoudboekje van modaal Nederland en lager werkt.
'De gemiddelde nederlander' rijd inmiddels in een auto van bijna 12 jaar oud en die leeftijd stijgt nog steeds jaarlijks. Het is niet voor niks dat de leasemarkt al het meerendeel van de nieuwe auto's op de weg brengt. Particulier is een nieuwe auto niet voor veel mensen meer weggelegd, of het nou een BEV of ICE is maakt niet uit.....

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 10:33

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

De laatste paar posts gaan weer vooral over van alles, behalve waar het over moet gaan in dit topic (laadpalen etc.). Graag weer terug ontopic.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:13

The Wizard

Moderator Mobile
Vandaag bij een nieuwe Fastned geladen, hier met 4x 400 kW laders. Deze laders hebben ook een update op het scherm gekregen, nu met laadcurve :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rd-kGYBY4OdK2X0iFED0hgKZrhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXZtxGcCXfb2MtaAmMqIp9Ml.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_9QqROxOuxJTGqgHQe6y-yHbms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1ae704ihWfUYi9AKDfd3hIy.jpg?f=fotoalbum_large

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
The Wizard schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:19:
Vandaag bij een nieuwe Fastned geladen, hier met 4x 400 kW laders. Deze laders hebben ook een update op het scherm gekregen, nu met laadcurve :)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet eruit als een leuke toevoeging, maar waar komt die hoge gemiddelde laadsnelheid vandaan? 13,56 kWh in ongeveer 9 minuten is eerder rond de 82 kW dan rond de 91-92kW laadsnelheid als ik het zo snel even uit het hoofd reken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
@Hachy ik ga binnenkort wat vaker gebruik maken van een publieke AC laadpaal die niet in de reguliere laadpaal-apps te zien is. Het CPO tarief is wel terug te vinden (sticker op de paal leidt naar een website waar dat vermeldt wordt).

Ofwel, ik zou daar een laadpas willen gebruiken die OF een vast tarief in heel NL gebruikt (Shell Recharge) OF puur werkt met CPO, evt met opslag. Aanbieders als Bump, OVO of Electroverse zijn minder bruikbaar omdat die per paal een ander tarief kunnen hanteren.

Wat ik nu mis op laadpastop10.nl is een filtermogelijkheid hiervoor: 'laat alle aanbieders met prijs op basis van CPO zien', of 'alle aanbieders met vast prijs in NL'. Is zo iets lastig om toe te voegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-05 16:14

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
vanaalten schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:48:
@Hachy ik ga binnenkort wat vaker gebruik maken van een publieke AC laadpaal die niet in de reguliere laadpaal-apps te zien is. Het CPO tarief is wel terug te vinden (sticker op de paal leidt naar een website waar dat vermeldt wordt).

Ofwel, ik zou daar een laadpas willen gebruiken die OF een vast tarief in heel NL gebruikt (Shell Recharge) OF puur werkt met CPO, evt met opslag. Aanbieders als Bump, OVO of Electroverse zijn minder bruikbaar omdat die per paal een ander tarief kunnen hanteren.

Wat ik nu mis op laadpastop10.nl is een filtermogelijkheid hiervoor: 'laat alle aanbieders met prijs op basis van CPO zien', of 'alle aanbieders met vast prijs in NL'. Is zo iets lastig om toe te voegen?
Laadpassen die het roaming tarief als basis hebben hanteren in de praktijk niet altijd dezelfde tarieven dus dat is niet waterdicht. Andersom zijn er maar 3 NL aanbieders die een vaste prijs in rekening brengen, dat is dan weer te weinig om een filter te rechtvaardigen imho. Bovendien zie je bij een paar van die passen ook weer uitzonderingen bij specifieke cpo's dus ook daar is het niet waterdicht.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-05 22:19
oltk schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:48:
[...]
Toch stiekum voeg ik de Interpark pas aan dit lijstje bij voor laden en parkeren in de Belgische Interpark garages. Zonder kleefboete en 38 ct / kWh incl korting op de parkeerkosten (ik betaal 10 euro / 24 uur).
Is dat de Pcard+? Of heb je daar een andere pas voor nodig? Ik heb even op de website van Interpark gekeken, maar kom verder geen andere passen tegen.

edit: ja dus :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Sandro! schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:59:
[...]

Is dat de Pcard+? Of heb je daar een andere pas voor nodig? Ik heb even op de website van Interpark gekeken, maar kom verder geen andere passen tegen.

edit: ja dus :-)
Het laadtarief is echter € 0,55 per kWh en niet € 0,38 per kWh: hier staan de tarieven. Maar de enige reden dat ik zo'n Pcard+ heb, voor het geval ik ooit weer in Antwerpen kom. Want ik ga natuurlijk niet ergens laden waar ik ook nog een tarief per minuut moet betalen, bovenop het al dure laadtarief en de parkeerkosten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:53
In de herfstvakantie gaan wij een weekje naar Landal Hoogvaals. Heb in het topic even gezocht op “landal”, nou zoals Rob Geus zou zeggen, daar word ik niet vrolijk van.

Woekerprijzen ivm privé terrein. Shell Recharge rekent € 0,53. Ik zag dat daar ook Vattenfall palen in de buurt staan voor € 0,33 op 11 minuutjes lopen van het park. Dus toch maar even een Laadpas van aangevraagd.

[ Voor 6% gewijzigd door Possible op 23-09-2024 23:32 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Possible schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:31:
In de herfstvakantie gaan wij een weekje naar Landal Hoogvaals. Heb in het topic even gezocht op “landal”, nou zoals Rob Geus zou zeggen, daar word ik niet vrolijk van.

Woekerprijzen ivm privé terrein. Shell Recharge rekent € 0,53. Ik zag dat daar ook Vattenfall palen in de buurt staan voor € 0,33 op 11 minuutjes lopen van het park. Dus toch maar even een Laadpas van aangevraagd.
Van de zomer midweekje Europarcs Gulpen gedaan, zo uitgekiend dat ik een klein half uur te vroeg was, geladen bij Tesla SUC Maastricht, geladen tot 85%, en toen naar Europarcs gereden. Dat was ruim voldoende om die midweek door te komen. Zelfde doe ik ongeveer bij Landal Miggelenberg, Tesla SUC Ugchelen zit op 10 minuten rijden van het park. Maar goed, ook niets mis met 11 minuutjes lopen x 2, laden duurt alleen langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:53
Zjanzjak schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:50:
[...]

Van de zomer midweekje Europarcs Gulpen gedaan, zo uitgekiend dat ik een klein half uur te vroeg was, geladen bij Tesla SUC Maastricht, geladen tot 85%, en toen naar Europarcs gereden. Dat was ruim voldoende om die midweek door te komen. Zelfde doe ik ongeveer bij Landal Miggelenberg, Tesla SUC Ugchelen zit op 10 minuten rijden van het park. Maar goed, ook niets mis met 11 minuutjes lopen x 2, laden duurt alleen langer.
Top die ga ik onthouden! Ik lees dat laden daar wel mega traag gaat als ik de reviews mag geloven

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Possible schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:56:
Top die ga ik onthouden! Ik lees dat laden daar wel mega traag gaat als ik de reviews mag geloven
De allerachterste lader (6D) was idd retetraag, verhuist naar 3B en toen kreeg ik de verwachte laadsnelheid.
Ook 1B ging goed hoorde van de meneer die daar aan het laden was, non Tesla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-05 19:09
MathiasMetzger schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:47:
[...]

Het laadtarief is echter € 0,55 per kWh en niet € 0,38 per kWh: hier staan de tarieven. Maar de enige reden dat ik zo'n Pcard+ heb, voor het geval ik ooit weer in Antwerpen kom. Want ik ga natuurlijk niet ergens laden waar ik ook nog een tarief per minuut moet betalen, bovenop het al dure laadtarief en de parkeerkosten...
Hmm. Met mijn neus gekeken mogelijk? Ik check het bij de parkeergarage (Horta Antwerp) als ik er ben. Mijn transactieoverzicht geeft alleen een afgeschreven bedrag "Autre" maar geen afgenomen hoeveelheid kWh.
Ik was wel enthousaist over het idee dat er geen kleeftarief op zit (als je in een Antwerpse parkeer garage wil laden lukt dat vrijwel alleen met Bluemotion, en dan zit er een kleeftarief op). Al moet ik zeggen dat ik m wel verplaats als ik in de buurt ben en de auto is opgeladen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MathiasMetzger
oltk schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 07:50:
[...]

Hmm. Met mijn neus gekeken mogelijk? Ik check het bij de parkeergarage (Horta Antwerp) als ik er ben. Mijn transactieoverzicht geeft alleen een afgeschreven bedrag "Autre" maar geen afgenomen hoeveelheid kWh.
Ik was wel enthousaist over het idee dat er geen kleeftarief op zit (als je in een Antwerpse parkeer garage wil laden lukt dat vrijwel alleen met Bluemotion, en dan zit er een kleeftarief op). Al moet ik zeggen dat ik m wel verplaats als ik in de buurt ben en de auto is opgeladen.
Naja voor België is € 0,55 per kWh heel schappelijk: laadtarieven van € 0,70 per kWh aan een gewone publieke laadpaal zijn daar niet erg vreemd, misschien ook vanwege de roaming opslag van onze laadpassen? Maar in België kun je beter rond blijven rijden met een benzineauto, relatief gezien is de benzine goedkoper dan je EV laden. Met 15kWh/100km ben je bij € 0,55 per kWh ruim € 0,0825 per km kwijt.

De benzine kost slechts € 1,50 in België, rij je 20km/l dan ben je dus al goedkoper uit dan een EV die net voor € 0,55 per kWh geladen heeft. Namelijk € 0,075 per km, dus ik snap wel waarom je in België niet zoveel EV's als in Nederland ziet rondrijden. In Duitsland een vergelijkbaar verhaal....

Nu wil ik niet zeggen dat de laadtarieven variabel moeten worden en partijen als Vattenfall niets mogen verdienen: maar als straks de wegenbelasting geïntroduceerd wordt, dan valt het voordeel van een EV rijden al gauw weg. Want ook in Nederland kom je laadtarieven tegen van hoger dan € 0,50 per kWh en dat is dan geen snelladen. Als je echter slechts een paar kWh tegen hoger tarief laadt, dan valt het nog allemaal wel mee. Alleen als dat je vaste laadtarief is, dan doet dat wel even pijn. Vooral als je andere hoort vertellen dat ze voor € 0,19 per kWh thuis hun auto avonds op de oprit opladen. Ja daar wordt ik altijd wel een beetje jaloers van :$

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Laatst online: 10:12
Antwerpen heeft een deal met total energies.
Die prijzen vallen goed mee: https://www.antwerpenlaadt.be/en/tarieven

Maar blijf weg van Blue Corner Blink Charging. Die zijn inderdaad 60+ cent per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-05 12:51
IceTeaGX schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:29:
[...]

Antwerpen heeft een deal met total energies.
Die prijzen vallen goed mee: https://www.antwerpenlaadt.be/en/tarieven

Maar blijf weg van Blue Corner Blink Charging. Die zijn inderdaad 60+ cent per kWh.
Hierop lees ik ook over het rotatie/kleef tarief:
30 minuten nadat de laadsessie afloopt start het rotatietarief. Vanaf dat moment betaal je €0,01/minuut. Het rotatietarief geldt enkel tussen 08.00u – 20.00u.
Dat is een stuk schappelijker dan wat in Nederland bij sommige laadpaal boeren (ughm Allego) wordt gerekend. Ook de tijdstip waarvoor het geldt is wat minder strikt dan de 7u-23u in Nederland.

Hyundai Ioniq Electric 28kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Laatst online: 10:12
Gevolg is wel dat menig hybride er staat vanaf +/-16h tot de volgende dag als ze vertrekken, terwijl ze tegen 20h vol geladen zijn.
Het mag van mij iets ruimer. Dan zou de hardware nuttiger gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-05 10:11
Ik heb afgelopen twee weekenden op vakantie naar Oostenrijk flink gebruik gemaakt van de Mobilize-pas om bij Ionity te laden voor €0,39, maar nu heeft ie maar 1 van die laadsessies daadwerkelijk op m'n cc geplaatst. Dat is ook gelijk de enige laadsessie waar ik een factuur van heb gekregen en de enige sessie in de app waarbij staat dat het via cc betaald is. Iemand anders daar ook last van (gehad) en zijn de andere laadsessies later nog gefactureerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:10
Megalo schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:00:
Ik heb afgelopen twee weekenden op vakantie naar Oostenrijk flink gebruik gemaakt van de Mobilize-pas om bij Ionity te laden voor €0,39, maar nu heeft ie maar 1 van die laadsessies daadwerkelijk op m'n cc geplaatst. Dat is ook gelijk de enige laadsessie waar ik een factuur van heb gekregen en de enige sessie in de app waarbij staat dat het via cc betaald is. Iemand anders daar ook last van (gehad) en zijn de andere laadsessies later nog gefactureerd?
Sessies van augustus en begin september die wel in de app staan zijn tot nu toe nog niet belast.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:54
MathiasMetzger schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:25:
[...]

Naja voor België is € 0,55 per kWh heel schappelijk: laadtarieven van € 0,70 per kWh aan een gewone publieke laadpaal zijn daar niet erg vreemd, misschien ook vanwege de roaming opslag van onze laadpassen? Maar in België kun je beter rond blijven rijden met een benzineauto, relatief gezien is de benzine goedkoper dan je EV laden. Met 15kWh/100km ben je bij € 0,55 per kWh ruim € 0,0825 per km kwijt.

De benzine kost slechts € 1,50 in België, rij je 20km/l dan ben je dus al goedkoper uit dan een EV die net voor € 0,55 per kWh geladen heeft. Namelijk € 0,075 per km, dus ik snap wel waarom je in België niet zoveel EV's als in Nederland ziet rondrijden. In Duitsland een vergelijkbaar verhaal....

Nu wil ik niet zeggen dat de laadtarieven variabel moeten worden en partijen als Vattenfall niets mogen verdienen: maar als straks de wegenbelasting geïntroduceerd wordt, dan valt het voordeel van een EV rijden al gauw weg. Want ook in Nederland kom je laadtarieven tegen van hoger dan € 0,50 per kWh en dat is dan geen snelladen. Als je echter slechts een paar kWh tegen hoger tarief laadt, dan valt het nog allemaal wel mee. Alleen als dat je vaste laadtarief is, dan doet dat wel even pijn. Vooral als je andere hoort vertellen dat ze voor € 0,19 per kWh thuis hun auto avonds op de oprit opladen. Ja daar wordt ik altijd wel een beetje jaloers van :$
Je berekening is wel zowat de worst case. Zo veel auto's zijn er niet die minder dan 5l/100km gebruiken. Onze Polo 1.2 TSI automaat drinkt op korte ritten makkelijk 7l/100km.

Momenteel zijn het grootste deel van de EV's in België gewoonweg bedrijfsauto's die met laadkaart geleverd worden, en er wordt waarschijnlijk ook proportioneel veel meer thuis geladen.
Als je 80-90% van de tijd thuis laadt aan max 25ct, dan maakt een laadbeurt aan 60ct de rekening ook niet echt fout.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-05 16:14

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
[servicemededeling]

Ding dong, Geachte reiziger,

Vanaf a.s. dinsdag 1 oktober geldt Allego's kleeftarief na 5 uur laden in plaats van 4 uur en komt er een maximum op van 16 uur (€48,-).

Dit betekent dat u niet vanaf 19.00 maar vanaf 18:00 al 'veilig' bent voor kleeftarieven mits u voor de volgende morgen 07.00 uw voertuig loskoppelt. *O*

[/servicemededeling]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Hachy schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:30:
Dit betekent dat u niet vanaf 19.00 maar vanaf 18:00 al 'veilig' bent voor kleeftarieven
Zonde, dat zal in de praktijk vaak het verschil maken tussen 1 of 2 laadcycli per laadpunt voor een avond/nacht.

Anderzijds is de meest fossiele en dure stroom tussen 18 en 21u dus dan kunnen ze ook de paal gaan knijpen op die uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-01 21:19
Zomaar eens een vraagje; valt het jullie ook op dat de Flex AC tarieven het afgelopen jaar echt fors gestegen lijken te zijn? Waar je eerst prima een publieke paal konden vinden voor 30-40 ct schrok ik me laatst rot omdat ik gewoon (door niet op te letten) 59 cent had betaald bij de publieke paal op mijn werk icm flexibele pas.

Deze ontwikkeling lijkt samen te vallen met het feit dat er bijna geen aanbieders meer zijn die tegen maandelijks bedrag een vast tarief per KWh hanteren (goh, wat een verrassing, het één hangt natuurlijk met het ander samen). Fijn dat Eneco en MKB Brandstof een tarief hebben dat vast is, maar dan wel voor 50 of 60 cent. Dat vind ik DC tarieven, geen AC prijzen.

Op dit moment laad ik thuis tegen ongeveer 34ct per Kwh, wat voor mij dus de goedkoopste optie is, maar als het zo doorgaat kan ik buiten de deur beter iedere keer bij de Tesla Supercharger gaan staan (36ct per Kwh) en me de moeite besparen een reguliere paal te zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-05 09:40

taz10

Party Animal

Volgende week gaan wij naar Zweden met onze E208. Ongeveer 1200 km enkele reis.
Als ik nu een rekensom maak met de Tesla tarieven dan kom ik op een ruime 100kw laden wil ik het abonnement van 1 maand eruit hebben. Heb ik hier een goede rekensom?. Prijs in Zweden ruim €0,10 goedkoper met abbo.

Of maak ik het mijzelf dan moeilijk om alleen bij Tesla te willen laden?.
Of zijn er mensen met andere makkelijke aan de snelweg laadoplossingen in Denemarken / Zweden ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
MuFFIN 007 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:22:
Zomaar eens een vraagje; valt het jullie ook op dat de Flex AC tarieven het afgelopen jaar echt fors gestegen lijken te zijn? Waar je eerst prima een publieke paal konden vinden voor 30-40 ct schrok ik me laatst rot omdat ik gewoon (door niet op te letten) 59 cent had betaald bij de publieke paal op mijn werk icm flexibele pas.

Deze ontwikkeling lijkt samen te vallen met het feit dat er bijna geen aanbieders meer zijn die tegen maandelijks bedrag een vast tarief per KWh hanteren (goh, wat een verrassing, het één hangt natuurlijk met het ander samen). Fijn dat Eneco en MKB Brandstof een tarief hebben dat vast is, maar dan wel voor 50 of 60 cent. Dat vind ik DC tarieven, geen AC prijzen.

Op dit moment laad ik thuis tegen ongeveer 34ct per Kwh, wat voor mij dus de goedkoopste optie is, maar als het zo doorgaat kan ik buiten de deur beter iedere keer bij de Tesla Supercharger gaan staan (36ct per Kwh) en me de moeite besparen een reguliere paal te zoeken!
Schrikken doe ik echt niet, ik pas me aan.
Hou regelmatig de laadpunten in de gaten waar ik vaak laad en bekijk ook welke laadpas voor mij het meest voordelige is. Tesla veel gebruikt tijdens vakantie in eigen land.
Wordt het duurder dan wordt het duurder. Ik haal mijn schouders er bij op. Nee, het geld klotst hier echt niet tegen de plinten maar het is, zoals het is.
taz10 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:46:
Als ik nu een rekensom maak met de Tesla tarieven dan kom ik op een ruime 100kw laden wil ik het abonnement van 1 maand eruit hebben. Heb ik hier een goede rekensom?. Prijs in Zweden ruim €0,10 goedkoper met abbo.

Of zijn er mensen met andere makkelijke aan de snelweg laadoplossingen in Denemarken / Zweden ?
Je hebt die abo er zo uit, ook als je af en toe niet bij Tesla laadt.

Meer tips vast hier te vinden: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron

bij Tesla kan je wel tot 250kW laden als je auto dat aan kan. Volgens mij gaat de peugeot inderdaad maar tot 100kW max.
en of je abo er uit haalt met 100kWh is ook eenvoudig sommetje van 100xprijsverschil versus kosten abo.
Als je maar net daarboven uit komt is het wellicht toch onhandig gedoe om voor per saldo klein voordeel, speciaal naar SUC te rijden. Als je er toch langs komt en het in je schema past, is het weer anders.
Ik zou me niet te druk maken het is vakantie (neem ik aan) dan moet je vooral plezier hebben en vakantie kost nu eenmaal geld, dat geeft niet, het gaat erom wat je daarvoor krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-05 08:21

Mijn E208 schoot bij dit soort afstanden altijd bij de laatste laadstops in storing en wilde niet meer laden, even de 12 volt batterij loskoppelen en 5 minuten wachten en daarna weer aansluiten verhielp dit probleem. Hoop overigens dat jouw E208 dit niet heeft, Fijne trip gewenst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld

Bij Ionity met een abo voor een maand à 12 euro laad je in Zweden voor 30 ct/kWh, in Denemarken kost het een paar cent meer. Is volgens mij goedkoper dan Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
MuFFIN 007 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:22:

Ligt eraan in welk deel van NL je laadt. Hier in Gelderland hebben we Allego voor 34ct (en geen kleef) en Vattenfall voor 29 ct. 8)

• MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-01 21:19
pmiddeld schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 23:13:
[...]

Ligt eraan in welk deel van NL je laadt. Hier in Gelderland hebben we Allego voor 34ct (en geen kleef) en Vattenfall voor 29 ct. 8)
Werk in NH, woon in ZH. Dus veel Equans SZGH 2 palen, en op werk is EcoTap. Uiteindelijk slaap ik er ook niet minder om, maar ik vind het wel jammer om te zien dat overstappen zo steeds minder aantrekkelijk wordt.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:02

koboy

Heb een idee voor een icon

MuFFIN 007 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 00:12:
[...]

Werk in NH, woon in ZH. Dus veel Equans SZGH 2 palen, en op werk is EcoTap. Uiteindelijk slaap ik er ook niet minder om, maar ik vind het wel jammer om te zien dat overstappen zo steeds minder aantrekkelijk wordt.
Maar dan heb je nog het geluk dat woon en werk in concessie gebieden vallen. Je woont in het juiste stuk van ZH, en de prijs van die SGZH2 palen wordt per 1-1 bijgesteld. De Markt concessie in NH past ook regelmatig aan, en is niet goedkoop, maar ook niet zo belachelijk als in OMM/Allego gebieden.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCroezing
  • Laatst online: 09:18

Wij zijn nu in Zweden en doen alleen Tesla (met 1 maand abbo), net als vorig jaar in Noorwegen en het bevalt prima. Een enkele keer "vreemd" gegaan.
Ik stel ChargeFinder in op alleen Tesla, plan route en zie dat de laad-keus overeenkomt met onze rust/plas behoefte. Meestal zitten we ook buiten spits te laden, dus prima prijzen. :)

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-05 13:59
koboy schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:41:
[...]

Maar dan heb je nog het geluk dat woon en werk in concessie gebieden vallen. Je woont in het juiste stuk van ZH, en de prijs van die SGZH2 palen wordt per 1-1 bijgesteld. De Markt concessie in NH past ook regelmatig aan, en is niet goedkoop, maar ook niet zo belachelijk als in OMM/Allego gebieden.
Equans palen in Amsterdam hier voor 0,252ct
Nadeel is : parkeervergunnings gebied , of op zondag laden.
(wat ik dan ook altijd doe)

• CosmicTX
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:51
Iemand ook problemen met Freshmile?
Heb laatst geladen met bedrag op de laadpas. Dit was genoeg en had na de laadsessie gelijk de verrekening.
Nu vorige week woensdag een laadsessie gestart. Helaas net te weinig op de pas dus €50.- gereserveerd van m’n rekening.
Op zich geen probleem maar na de laadsessie geen verrekening gehad. Het laden was ook gestopt op de paal dmv pas. Tarief van €0,23 kWh en 0,04 per minuut.
Echter 2 dagen later werd er weer tot 2x toe €50.- gereserveerd door Freshmile. Dus totaal al €150.- .
De laadsessie staat ook niet in de app.
Echter moet ik tot 30 dagen wachten totdat de bank het terug geeft omdat Freshmile die tijd heeft om het te innen.
Heb ze vrijdag een bericht gestuurd maar tot op heden nog geen reactie mogen ontvangen helaas.

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:07
MuFFIN 007 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 00:12:
[...]

Bij OVO staan veel SGZH2 palen op €0,34 !

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:00
grunaubaby schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:47:
[...]

Bij OVO staan veel SGZH2 palen op €0,34 !
38ct zonder abbo, maar nogsteeds veruit de goedkoopste optie voor SGZH2 palen

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-05 09:40

taz10

Party Animal

TCroezing schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:14:
[...]

Wij zijn nu in Zweden en doen alleen Tesla (met 1 maand abbo), net als vorig jaar in Noorwegen en het bevalt prima. Een enkele keer "vreemd" gegaan.
Ik stel ChargeFinder in op alleen Tesla, plan route en zie dat de laad-keus overeenkomt met onze rust/plas behoefte. Meestal zitten we ook buiten spits te laden, dus prima prijzen. :)
Ik heb zojuist maar even een abbo genomen op de app ABRP , alleen Tesla aangegeven, ziet er ook prima uit.
Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
taz10 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:20:
[...]

Ik heb zojuist maar even een abbo genomen op de app ABRP , alleen Tesla aangegeven, ziet er ook prima uit.
Bedankt!
Als je alleen bij Tesla gaat laden wat voegt ABRP dan nog toe?

• Red Boll
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:52

Red Boll

Kick Ass!

Is de USP ervan niet dat die de SoC, via een omweg, van sommige auto's kan uitlezen en die informatie gebruiken bij het navigeren?

• PeterZ(on)
De SoC geeft de auto zelf ook aan, daarnaast heb je de GOM en je weet als bestuurder ook wel hoe ver je kunt rijden en daar heb je verder niets extra's voor nodig. Zelfs de navigatie zit tegenwoordig standaard in de meeste auto's .

• Red Boll

Red Boll

Kick Ass!

Ja dat is waar natuurlijk. Ik heb zelf een EV uit de Stellantis groep die niet zo hip is op dat vlak. Navigeren op/met SoC kan in mijn geval alleen voor een extra bedrag per maand.

• nlboy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 13:53

nlboy

Alles kitz?

loki504 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 19:20:
Wij hebben besloten om volgend jaar naar elzas. En vroegen ons af of er een routeplanner is die met android Auto werkt en automatisch laadpalen langs de weg kan bepalen. Helaas heeft die auto die we op het oog geen eigen navigatie die dat kan. En google heeft die optie voor nu nog niet door gevoerd:(

En wat is jullie ervaring met van de bron laadpas in duitsland/frankrijk?
Begin dat jaar met een Renault Zoe naar Winterberg gereden en ik had Sygic als navigatie gebruikt. Zij hebben duidelijk in beeld welke laadpalen met welk vermogen langs te route staan tijdens de rit. Helaas kon ik niet ontdekken dat ie de route met laadpalen uitrekent. Anwb routeplanner kan dat wel en dan de palen overnemen in je navigate? Zou mij niks verbazen dat er al topics hierover gaan.

De laadpas werkte in Duitsland zowel bij een supercharger als bij de laadpaal van een bungalowpark.

• PeterZ(on)
Je moet om de SoC te kunnen zien extra betalen? Daar heb ik nog nooit van gehoord, wel dat sommige merken het tijdens het laden niet laten zien. De SoC is als de brandstofmeter.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05:52
nlboy schreef op donderdag 26 september 2024 @ 07:35:
[...]
Begin dat jaar met een Renault Zoe naar Winterberg gereden en ik had Sygic als navigatie gebruikt. Zij hebben duidelijk in beeld welke laadpalen met welk vermogen langs te route staan tijdens de rit. Helaas kon ik niet ontdekken dat ie de route met laadpalen uitrekent. Anwb routeplanner kan dat wel en dan de palen overnemen in je navigate? Zou mij niks verbazen dat er al topics hierover gaan.

De laadpas werkte in Duitsland zowel bij een supercharger als bij de laadpaal van een bungalowpark.
Kijk goed om te horen. Ik had al gezien dat er 2 van fastnet zijn dus dat zou geen probleem moeten zijn. En ik denk inderdaad dat ik hem gewoon handmatig er in zet. Weet ik zeker dat ik goed zit.

• Red Boll

Red Boll

Kick Ass!

Mijn opmerking ging over navigatie software die de SoC zelf kan uitlezen en die informatie kan gebruiken t.b.v. het aangeven van laadstops.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-05 16:35
PeterZ(on) schreef op woensdag 25 september 2024 @ 23:42:
[...]

Een stuk bevestiging tegen laadstress? Inzicht in de voorzieningen op locatie? Filter op punten met meer dan 10 stalls?
En in heuvelachtig gebied vertrouw ik de GOM niet. En betaalde ABRP kan rekening houden met actueel weer (temperatuur en wind).

[ Voor 15% gewijzigd door schumacher op 26-09-2024 08:56 ]

• pmiddeld
PeterZ(on) schreef op woensdag 25 september 2024 @ 23:42:
[...]

Het is gewoon een hartstikke leuke gadget, vooral als je ook nog de SOC erbij uitleest. :)

• PeterZ(on)
pmiddeld schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:09:
[...]

Het is gewoon een hartstikke leuke gadget, vooral als je ook nog de SOC erbij uitleest. :)
Ja idd, dat is het. :) Maar gadgets heb je natuurlijk niet echt nodig.

• pmiddeld
Niet nodig, wel handig.

Pagina: 1 ... 173 ... 216 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2