Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Ik had die promotie ook laatste: dat was wel een mooie meevaller, want € 0,38 per kWh is al heel redelijk. Als de CPO zelf gewoon € 0,57 per kWh in rekening brengt. Want ik gebruik OVO Charge echt heel sporadisch, vandaar dat ik het ook niet vind lonen een laadpas te bestellen.gertvdijk schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:24:
Omdat ik al een tijdje niet meer heb (kunnen) (ge)laden met OVO had ik een promotie van 20%. Ik had die 10% Light boost ivm gratis abo met die kaart, en ik had blijkbaar nog een €1,96 credits van eerdere reward ofzo. En blijkbaar mag je die kortingen allemaal stapelen.
Waar ik wel echt serieus bang voor ben: wij brengen elkaar als community wel op de hoogte van die tarieven, maar waarschijnlijk heeft dit ook tariefsverhogingen tot het gevolg. OVO Charge is een buitenlandse aanbieder, dus die verwachten dan niet dat half Nederland met hun app bij de Movie Park gaat opladen bij wijze van spreken.
Dus ik ben benieuwd of bij mijn volgende gratis bezoek aan Movie Park nog steeds het laadtarief € 0,50 in de OVO Charge app is, aangezien de CPO van die laadpaal zelf ruim € 0,78 per kWh vraagt. Daarbij kan ik mij nauwelijks voorstellen dat een MSP als OVO Charge, dan nog iets verdient op zo'n laadsessie.
Maar wel leuk: korting krijgen omdat je een laadapp zo weinig gebruikt

kijk eens naar BUMPMichiel_0912 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:34:
Van alle keren dat ik met mij Freshmile kaart heb proberen laden krijg ik kaartproblemen. Ik heb hem een mail gestuurd maar tot hiertoe nog geen reactie. Via Electroverse geen problemen, tarieven zijn in de buurt sinds enkele maanden terug verhoogd. Het goedkoopste is voor mij Tesla momenteel, ook het minste probleem bij laden. Inpluggen, laadpaalnummer ingeven en laden. Iemand nog een alternatief naast Electroverse voor goedkopere tarieven in België?
Nadat jij de kaart hebt geactiveerd moeten alle laders natuurlijk ook worden geïnformeerd, dat synchroniseren duurt dus even voordat je kunt laden.bleekie schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 20:41:
Vandaag de OVO kaart binnen gekregen en geactiveerd. Maar het lukte me niet om er mee te laden, terwijl het met de app wel lukte (sghz 1.0 paal). Hebben meer mensen hier last van?
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
nou dat kan eigenlijk nietPeterZ(on) schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:39:
[...]
Nadat jij de kaart hebt geactiveerd moeten alle laders natuurlijk ook worden geïnformeerd, dat synchroniseren duurt dus even voordat je kunt laden.
het is alleen hun backend
Backend of niet, jouw laadpas moet bekend zijn bij de lader cq backend en dat duurt gewoon even. Zo heb ik het begrepen dat het zo werkt.boyette schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:41:
[...]
nou dat kan eigenlijk niet
het is alleen hun backend
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik heb in Den Haag een keer met de kaart kunnen laden, bij Equans laadpalen volgens de app. Bij een aantal kan het sowieso niet, nu van Vattenfall (maar in hun app nog steed Equans). zijn veel duurder geworden (Vandebron kaart) - gaat echt helpen bij de energie transitie in één generatie ….bleekie schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 20:41:
Vandaag de OVO kaart binnen gekregen en geactiveerd. Maar het lukte me niet om er mee te laden, terwijl het met de app wel lukte (sghz 1.0 paal). Hebben meer mensen hier last van?
De laatste 5 keren lukte het echter niet (meer). Een keer kreeg ik de melding 0 kWh afgenomen en geen reserving (?). De andere keren sprong het van knipperend groen op rood. Gestart met app. Geen probleem (behalve dat ik me een keer opnieuw moest aanmelden, net toen ik haast had… SDM Inside noemden we dat vroeger, Stress Detection Module)
Ik heb het gemeld gisteren en kreeg vrijwel onmiddellijk antwoord, dat ze het gaan uitzoeken…. Vandaag lag er een nieuwe kaart in de bus, zonder dat ik die had aangevraagd. Ik heb een week of drie geleden gevraagd waar de kaart bleef - drie wken of zo na de aanvraag - en kreeg deze kort daarop. Maandag maar proberen of die nieuwe kaart wel (weer) werkt en de oude buiten gebruik is. Of anders kinderziektes.
Terzijde: Ik vermoed dat laden vooral zo duur is / gaat worden omdat ze allemaal hun eigen software ontwikkelen en het barst van de handshakes tussen applicaties. Dat betekent eindeloos testen… bovendien geen economy of scale, wat bij software noodzakelijk is, want kopiëren kost niets.
Elektriciteit kan het niet zijn. Dat de prijzen daarom omhoog moeten lijkt me een smoesje, want dat kost grote bedrijven vrijwel niets. Dit verklaart ook hoe Tesla een en ander goedkoop kan aanbieden.
Ja hier in Den Haag kan ik ook niet laden met de kaart. (Gister binnen)bleekie schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 20:41:
Van OVO:
We seem to be experiencing a connection issue with RFID cards and the provider you were trying to use. The team are aware of the issue and working towards a fix.
In the meantime, your card seems to be activated correctly and can be used with other providers.
In Den Haag wordt overgegaan van Equans naar Vattenfall. En beide werken niet met de kaart.
In de OVO app verdwijnen ook steeds meer palen van Equans, maar de Vattenfalls komen er niet bij.
Dus geen idee of dat er ook wat mee te maken kan hebben.
Deze week nogmaals testen en ook maar eens buiten den haag
Kale elektriciteitsprijs schommelt rond de 7ct EPEX), (al zijn er op uurbasis flinke uitschieters).(Jan Lelie schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 22:33:
[...]
Elektriciteit kan het niet zijn. Dat de prijzen daarom omhoog moeten lijkt me een smoesje, want dat kost grote bedrijven vrijwel niets. Dit verklaart ook hoe Tesla een en ander goedkoop kan aanbieden.
:strip_exif()/f/image/1olbD0KqEryqLns53hmBZola.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 14-09-2024 23:29 ]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Bedankt voor alle antwoorden!Jan Lelie schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 22:33:
[...]
Ik heb in Den Haag een keer met de kaart kunnen laden, bij Equans laadpalen volgens de app. Bij een aantal kan het sowieso niet, nu van Vattenfall (maar in hun app nog steed Equans). zijn veel duurder geworden (Vandebron kaart) - gaat echt helpen bij de energie transitie in één generatie ….
De laatste 5 keren lukte het echter niet (meer). Een keer kreeg ik de melding 0 kWh afgenomen en geen reserving (?). De andere keren sprong het van knipperend groen op rood. Gestart met app. Geen probleem (behalve dat ik me een keer opnieuw moest aanmelden, net toen ik haast had… SDM Inside noemden we dat vroeger, Stress Detection Module)
Ik heb het gemeld gisteren en kreeg vrijwel onmiddellijk antwoord, dat ze het gaan uitzoeken…. Vandaag lag er een nieuwe kaart in de bus, zonder dat ik die had aangevraagd. Ik heb een week of drie geleden gevraagd waar de kaart bleef - drie wken of zo na de aanvraag - en kreeg deze kort daarop. Maandag maar proberen of die nieuwe kaart wel (weer) werkt en de oude buiten gebruik is. Of anders kinderziektes.
Terzijde: Ik vermoed dat laden vooral zo duur is / gaat worden omdat ze allemaal hun eigen software ontwikkelen en het barst van de handshakes tussen applicaties. Dat betekent eindeloos testen… bovendien geen economy of scale, wat bij software noodzakelijk is, want kopiëren kost niets.
Ik had ook het knipperende groen gevolgd door rood. Volgens de helpdesk zou het gewoon allemaal moeten werken.
Ik ga het vandaag nog wel een keer proberen.
Je kijkt teveel overall naar dit grafiekje. Je moet ook inzoomen op de tijden, waar de laadvolumes gemaakt worden. Dan zit je op een beduidend hoger tarief.eltron schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 23:29:
[...]
Kale elektriciteitsprijs schommelt rond de 7ct EPEX), (al zijn er op uurbasis flinke uitschieters).([Afbeelding]
Bovenop deze tarieven betaal je ook als groot bedrijf nog extra kosten. B.v. Onbalanskosten.
In het geval van Tesla is het bij mijn weten onduidelijk of de lage laadtarieven gesubsidieerd worden vanuit andere bedrijfsonderdelen. Nieuwe auto’s kregen daar immers vroeger ook gratis laden.
Ik mis Lidl/Kaufland tussen dit lijstje: € 0,48 per kWh wanneer je de Lidl Plus app of de Kaufland app gebruikt. In tegenstelling tot Aldi-Süd heeft Lidl/Kaufland nog redelijk veel CHAdeMO snelladers, dus dit is de goedkoopste Ad-Hoc snellaad optie voor EV's met CHAdeMO.
Helaas verdwijnen die ABB Triple Chargers langzamerhand: schijnbaar gaan ze ook vaak kapot? Of zijn het de gebruikers die er lomp mee omgaan? Als ze dan kapot zijn, dan duurt het maanden tot ze gerepareerd worden. Maar nu worden ze dan vaak vervangen door CCS Only.
[ Voor 3% gewijzigd door MathiasMetzger op 15-09-2024 10:01 ]
De tijden waarop wordt geladen kunnen per use case nogal verschillen. De één laadt vooral overdag op of bij het werk en de ander 's nachts na het werk. Maar tussen ca. 16u en 22u zal er over het algemeen wel een piek zijn.Azqi schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:06:
[...]
Je kijkt teveel overall naar dit grafiekje. Je moet ook inzoomen op de tijden, waar de laadvolumes gemaakt worden. Dan zit je op een beduidend hoger tarief.
Bovenop deze tarieven betaal je ook als groot bedrijf nog extra kosten. B.v. Onbalanskosten.
Ik heb daarom bij de grafiek aangeven dat hoewel het gemiddelde rond d 7ct ligt, de uitschieters per uur fors kunnen zijn.
Die 7 cent wordt extreem vertekend door de lage tarieven overdag als er een beetje zon is. Kale prijs in de nacht van 10 cent is heel normaal op dit moment en in de avond piek 20 cent....eltron schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:58:
[...]
De tijden waarop wordt geladen kunnen per use case nogal verschillen. De één laadt vooral overdag op of bij het werk en de ander 's nachts na het werk. Maar tussen ca. 16u en 22u zal er over het algemeen wel een piek zijn.
Ik heb daarom bij de grafiek aangeven dat hoewel het gemiddelde rond d 7ct ligt, de uitschieters per uur fors kunnen zijn.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Iedereen die mij een beetje kent weet dat ik al 8 jaar bezig ben met het verbeteren van de laadprijstransparantie voor EV rijders. Je aantijgingen zijn van zo'n lachwekkend niveau dat ik daar niet eens op in ga. Misschien kan je eens vertellen wat je zelf precies allemaal hebt gedaan om dit probleem op te lossen?MathiasMetzger schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:00:
[...]
Je hebt wel n.a.v. naar mijn mening terechte opmerking, wel nog even snel een disclaimer aan je bericht toegevoegd. Dat het dus niet alleen publieke toegankelijke laadpalen zijn, maar ook laadpalen die niet voor iedereen bereikbaar/beschikbaar zijn of gebruikt kunnen worden.
Dus voor mij als prive rijder: heb ik 0,0% iets aan die data. Leuk voor een PVV minister, om dan met dit soort data te gaan zwaaien. Terwijl in werkelijkheid geen enkele publieke laadpaal onder de € 0,20 per kWh zit. Wat is dus het doel van die website? De burger van nog meer misinformatie voorzien?
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
16 augustus heb ik de aanvraag voor een pas gedaan omdat ik met de app nog "nergens" heb kunnen laden. Het gaat dan vooral om de SGZH1 palen die hier staan.
13 september de pas ontvangen.
Vandaag mijn eerste laad poging gedaan met de OVO pas:
Helaas nog geen geluk met OVO: de cirkel met led's ging eerst blauw knipperen en toen rood knipperen en daar het bleef het dan verder bij.
In de app zie ik geen mislukte poging dus het lijkt al vroeg in het proces mis te gaan. Maar hopen dat support me verder kan helpen. Zonde van de light boost op deze manier.
(Met de 50five of ANWB pas gaat het tot nu altijd goed bij deze palen)
Ik ben met je eens dat als consument hier conclusies aan verbinden niet altijd eenvoudig zo niet onmogelijk is. Daarvoor mis je teveel variabelen die helaas niet in deze tool zitten.DeGroteMuis schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:08:
[...]
Natuurlijk zal het vast wel kloppen en het kan zeker een nuttige praatplaat zijn, maar welke conclusies kan je hieruit trekken als consument?
Voorbeeldje: Wijchen - Beuningen - Oss. Het gros van de nieuwe publiek toegankelijke laadpalen in Beuningen en Wijchen valt onder de concessie van Vattenfall die geldt in Gelderland, dus 28,8 cent. In Oss rekent Vattenfall 33,6 cent. Toch is Wijchen met afstand de duurdere gemeente om te laden gebaseerd op gemiddelde laadprijs.
Ook bijzonder: Wijchen en Beuningen hebben beide de Vattenfall prijs (afgerond naar boven op 29 cent) als minimumprijs en Wijchen heeft een lagere maximumprijs.
Is Wijchen daarmee een EV onvriendelijkere gemeente, of juist EV vriendelijker dan Oss en Beuningen omdat ze bijvoorbeeld al een groter aandeel laadpalen hebben van donkergrijze Allego laadpunten die buiten de concessie vallen en fors meer kosten dan de 28,8 cent van Vattenfall?
Je moet het vooral beschouwen als een soort overview kaart waarmee je in grote lijnen kan vaststellen welke regio’s tarieven hanteren buiten ‘redelijke/billijke/marktconforme’ normen.
Zoals al eerder gezegd is dat niet direct iets concreets voor consumenten of EV rijders, maargoed, het gebruik ervan is uiteraard volledig vrijwillig.
Dat je het al 8 jaar doet, betekent niet dat jij volledig onafhankelijk bent gebleven. Dat jij jezelf hier neerzet als de Messiah, daar trap ik persoonlijk niet in. Want met die website van je laadpas top 10 heb jij ook gewoon commerciële belangen, dus niet alles wat je doet is omdat je het beste met de prive EV rijder voor hebt. Maar dat is mijn mening. Sowieso toont die overheids website incorrecte data naar mijn mening, want als ik op geen enkele manier voor € 0,15 per kWh kan laden. Dan klopt de data op niet en betreft dat hooguit een zakelijke laadpaal, die daarop ingesteld is omdat je werknemers niet gratis mag laden. Daar kan ik dus niet laden!Hachy schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:49:
[...]
Iedereen die mij een beetje kent weet dat ik al 8 jaar bezig ben met het verbeteren van de laadprijstransparantie voor EV rijders. Je aantijgingen zijn van zo'n lachwekkend niveau dat ik daar niet eens op in ga. Misschien kan je eens vertellen wat je zelf precies allemaal hebt gedaan om dit probleem op te lossen?
Daarmee gooi je zogenaamde onafhankelijk sowieso ter grabbel, door mee te werken aan een overheidswebsite welke rijders van een EV op het verkeerde been zet. Want het is geen realistische data. Daarmee geef je de PVV minister enkel meer redenen om de subsidies op electrische rijden nog meer te verlagen of afschaffen, want die denkt dan? EV rijders kunnen toch voor € 0,15 per kWh opladen? Terwijl dit feitelijk niet waar is en het zeer waarschijnlijk slechts een bedrijf is, waar medewerkers voor € 0,15 aan de zakelijke laadpaal laden. Omdat de werkgever de stroom niet gratis mag weggeven.
En ja dat stoort mij, dat dit soort informatie vanuit een overheids website niet feitelijk correct is. Het zou je sieren als jij jezelf daar ook sterker tegen verzet, inplaats met deze huidige overheid samen te werken waar de PVV deel van uit maakt. Voor de rest wil ik er niets meer over zeggen, omdat het teveel ruis op levert.
[ Voor 61% gewijzigd door MathiasMetzger op 16-09-2024 09:34 ]
Dit zijn 2 verschillende dingen.MathiasMetzger schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:05:
[...]
Dat je het al 8 jaar doet, betekent niet dat jij volledig onafhankelijk bent gebleven. Dat jij jezelf hier neerzet als de Messiah, daar trap ik persoonlijk niet in. Want met die website van je laadpas top 10 heb jij ook gewoon commerciële belangen, dus niet alles wat je doet is omdat je het beste met de prive EV rijder voor hebt. Maar dat is mijn mening. Sowieso toont die website incorrecte data naar mijn mening, want als ik op geen enkele manier voor € 0,15 per kWh kan laden. Dan klopt de data niet en betreft dat hooguit een zakelijke laadpaal, die daarop ingesteld is omdat je werknemers niet gratis mag laden. Daar kan ik dus niet laden!
@Hachy is wel verantwoordelijk voor laadpastop10.nl. maar niet voor de overheidssite
[url="https://www.agendalaadinf...NAL-dashboard-laadprijzen"] https://www.agendalaadinf...NAL-dashboard-laadprijzen[/url] waaraan hij heeft meegewerkt.
Op laadpastop10.nl staat helemaal niet dat jij bij een bedrijf voor €0,15kWh kunt laden.
En dat de data op laadpasto10 (soms) niet kloppen heeft alles te maken met de voortdurende aanpassingen waardoor de info soms iets kan achterlopen. Zodra iemand dit signaleert wordt het aangepast. Dat is geen commercieel belang maar hoe veel zaken op het internet werken zoals ook Wikipedia en google maps bijvoorbeeld.
[ Voor 11% gewijzigd door eltron op 16-09-2024 09:19 ]
Zo, zo, zo. De (niet onderbouwde) aantijgingen vliegen in het rond. Laten we elkaar heel houden, want ik heb nog geen aanwijzingen dat Laadpas Top-10 het niet goed doet voor de EV-laadconsument. Jij ook niet (tenminste niet onderbouwd).MathiasMetzger schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:05:
[...]
Dat je het al 8 jaar doet, betekent niet dat jij volledig onafhankelijk bent gebleven. Dat jij jezelf hier neerzet als de Messiah, daar trap ik persoonlijk niet in. Want met die website van je laadpas top 10 heb jij ook gewoon commerciële belangen, dus niet alles wat je doet is omdat je het beste met de prive EV rijder voor hebt. Maar dat is mijn mening. Sowieso toont die website incorrecte data naar mijn mening, want als ik op geen enkele manier voor € 0,15 per kWh kan laden. Dan klopt de data niet en betreft dat hooguit een zakelijke laadpaal, die daarop ingesteld is omdat je werknemers niet gratis mag laden. Daar kan ik dus niet laden!
Zoals @Hachy al zei: het onderzoek is niet 1-op-1 handig voor de consument. Jammer, vond ik ook. Ik had die €0,20 paaltjes in mijn gemeente ook wel op een presenteerblaadje willen hebben
Gewoon kennis van dit onderzoek nemen. En door...
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
:strip_exif()/f/image/UXg4KiBuxIzciLUw0tBeA0Dy.jpg?f=fotoalbum_large)
Het gaat om die zwarte, links van de Shell Recharge keyfob.
Aan de kant op de foto staat verder niets aan gegevens, aan de andere kant is een cirkelvormige verdieping met daarin "U12345" (met 12345 een andere cijferreeks, maar verstandiger denk ik om die niet openbaar te noemen). Verder geen tekst, geen logo.
Ik kan 'm ook met een NFC-app op m'n telefoon scannen en dan wordt 'ie geidentificeerd als MiFare Ultralight EV1, met een UID code. Maar dit zegt mij verder niets.
Herkent iemand deze keyfob en weet iemand waar die van is? Of een ander idee hoe ik er achter kan komen waar 'ie van is?
Edit: uiteraard net na posten komen de slimme ideeën boven... even in de Bump app gekeken en dit is een keyfob die ik zelf heb toegevoegd aan de Bump app. Opgelost!
[ Voor 6% gewijzigd door vanaalten op 16-09-2024 10:04 . Reden: Vraag beantwoord! ]
Minuutje of 5 mee gaan laden, en dan de rekening maar afwachten.vanaalten schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:58:
Of een ander idee hoe ik er achter kan komen waar 'ie van is?
Laat ik dan een voorzet nemen met opbouwende kritiek.....Hachy schreef op maandag 16 september 2024 @ 00:03:
[...]
Ik ben met je eens dat als consument hier conclusies aan verbinden niet altijd eenvoudig zo niet onmogelijk is. Daarvoor mis je teveel variabelen die helaas niet in deze tool zitten.
Je moet het vooral beschouwen als een soort overview kaart waarmee je in grote lijnen kan vaststellen welke regio’s tarieven hanteren buiten ‘redelijke/billijke/marktconforme’ normen.
Zoals al eerder gezegd is dat niet direct iets concreets voor consumenten of EV rijders, maargoed, het gebruik ervan is uiteraard volledig vrijwillig.
1. Doordat ook particuliere palen/tarieven meegenomen worden is de waarde voor het maken van beleid op het gebied van publiek laden beperkt of biedt ruimte voor misbruik. Is er binnen de bron een mogelijkheid om de particuliere palen er uit te filteren zodat er een kaart overblijft op basis van alleen de echte publieke palen/tarieven?
2. Hoe wordt er omgegaan met kleef/connectie tarieven zoals Allego die hanteren? Is het een idee om ook een kaart te maken met het gemiddeld effectieve tarief?
Dank in elk geval voor je werk de laadpastop10 nieuwsbrief en de rol die je op je neemt richting transparantie platforms, de VER en alles wat ik nog vergeet.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Er staat op Laad & Tankpas
Laadpas Europa & tankpas nederland. Hij is van multitankcard.
Nu probeer ik die pas te koppelen aan mijn shell recharge door het nummer in te vullen maar dat pakt die niet. Als ik hem invul bij fastned dan pakt hij deze ook niet.
Doe ik iets fout of ik kan ik de pas niet toevoegen aan apps?
Shell pas voor 53 cent flat fee per kWh op nummer 1 zetten.Pr088 schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:20:
[...]
want ik heb nog geen aanwijzingen dat Laadpas Top-10 het niet goed doet voor de EV-laadconsument.
Terwijl de prijs gemiddeld in NL veel lager ligt, en alleen in wat dunbevolkte regio's 53 cent een goede deal is. Daar vind ik wel wat van ja.
Had als nieuwe EV rijder op basis van laadpastop10 in mijn naïviteit ook een shell pas besteld, om er later achter te komen dat deze in mijn en ook de meeste andere regio's meestal veel te duur is. Dat er wel degelijk plekken bestaan waar je met Shell beter af bent doet daar weinig aan af omdat die echt in de minderheid zijn.
Maar goed, ik begrijp dat de schoorsteen moet roken en de laadpas met de hoogste marges zal waarschijnlijk ook de hoogste kick back fee geven. Maar dan ben je als EV laadconsument zelf het product dat verhandeld wordt tussen laadpasaanbieders en marketeers (wat geen verwondering mag wekken natuurlijk).
Volgens mij ben je mega geïrriteerd en dat laat je hier los op het forum. En nou ben je precies op iemand aan het schieten, die niet klaagt maar doorpakt.MathiasMetzger schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:00:
Wat is dus het doel van die website? De burger van nog meer misinformatie voorzien?
Hou die irritatie vast, want die is begrijpelijk. Maar laat 'm niet los op Hachy.
Ik doe dat niet meer, want zoals je merkt, levert dat irritatie op. Mijn oplossing is: ik heb uitgezocht welke de goedkoopste laadpas is, op locaties waar ik vaak moet laden. En ik gebruik een pasje met een universeel tarief voor de rest: Shell Recharge.MathiasMetzger schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:26:
Ik stond bij Movie Park ook letterlijk 5 minuten of misschien langer, uit te zoeken welke app of pas goedkoper was.
[ Voor 35% gewijzigd door TucanoItaly op 16-09-2024 10:30 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ik ben niet bekend met die kaart en ben zelf een privé rijder, staat hier niet hoe je deze kunt gebruiken?sgouman schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:20:
https://www.mtc.nl/onze-diensten/elektrisch-laden
In het algemeen: Wanneer je aan pas van pasaanbieder "A" hebt in Nederland kun je in principe bij iedere Nederlandse paalaanbieder terecht is mijn ervaring met bv een laadpas van de ANWB.
Je mag best wat vinden van Shell op 1. Als ik een beter verder in hun systematiek duik dan denk ik dat Shell Recharge ook veel punten krijgt voor de goede app en de dekking in Europa. € 0.53 flat fee is enerzijds hoog, ik heb laadpunten in de buurt die CPO € 0,36 doen, maar ook Allego € 0,57 per Kwh + kleeftarief.ASW1 schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:28:
[...]
Shell pas voor 53 cent flat fee per kWh op nummer 1 zetten.
Terwijl de prijs gemiddeld in NL veel lager ligt, en alleen in wat dunbevolkte regio's 53 cent een goede deal is. Daar vind ik wel wat van ja.
Had als nieuwe EV rijder op basis van laadpastop10 in mijn naïviteit ook een shell pas besteld, om er later achter te komen dat deze in mijn en ook de meeste andere regio's meestal veel te duur is. Dat er wel degelijk plekken bestaan waar je met Shell beter af bent doet daar weinig aan af omdat die echt in de minderheid zijn.
Maar goed, ik begrijp dat de schoorsteen moet roken en de laadpas met de hoogste marges zal waarschijnlijk ook de hoogste kick back fee geven. Maar dan ben je als EV laadconsument zelf het product dat verhandeld wordt tussen laadpasaanbieders en marketeers (wat geen verwondering mag wekken natuurlijk).
ANWB op 2 snap ik beter, er zijn veel variabelen. Krijgt Laadpas Top-10 een kickback-fee?
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Niets. Je hebt een hoop commentaar maar in het bewuste artikel staat voordat je naar het dashboard gaat toch heel duidelijk: "bevat geen real-time data of consumentenadvies". Het is dus helemaal niet voor jou van toepassing.MathiasMetzger schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:26:
[...]
Mooi, maar wat heb ik er aan als prive rijder?
Whatever.MathiasMetzger schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:05:
[...]
Dat je het al 8 jaar doet, betekent niet dat jij volledig onafhankelijk bent gebleven. Dat jij jezelf hier neerzet als de Messiah, daar trap ik persoonlijk niet in. Want met die website van je laadpas top 10 heb jij ook gewoon commerciële belangen, dus niet alles wat je doet is omdat je het beste met de prive EV rijder voor hebt. Maar dat is mijn mening. Sowieso toont die overheids website incorrecte data naar mijn mening, want als ik op geen enkele manier voor € 0,15 per kWh kan laden. Dan klopt de data op niet en betreft dat hooguit een zakelijke laadpaal, die daarop ingesteld is omdat je werknemers niet gratis mag laden. Daar kan ik dus niet laden!
Daarmee gooi je zogenaamde onafhankelijk sowieso ter grabbel, door mee te werken aan een overheidswebsite welke rijders van een EV op het verkeerde been zet. Want het is geen realistische data. Daarmee geef je de PVV minister enkel meer redenen om de subsidies op electrische rijden nog meer te verlagen of afschaffen, want die denkt dan? EV rijders kunnen toch voor € 0,15 per kWh opladen? Terwijl dit feitelijk niet waar is en het zeer waarschijnlijk slechts een bedrijf is, waar medewerkers voor € 0,15 aan de zakelijke laadpaal laden. Omdat de werkgever de stroom niet gratis mag weggeven.
En ja dat stoort mij, dat dit soort informatie vanuit een overheids website niet feitelijk correct is. Het zou je sieren als jij jezelf daar ook sterker tegen verzet, inplaats met deze huidige overheid samen te werken waar de PVV deel van uit maakt. Voor de rest wil ik er niets meer over zeggen, omdat het teveel ruis op levert.
De beste stuurlui staan aan wal, ook al geef je 1000% inzet, sommige mensen zijn nooit tevreden. Klagen over informatie die je gratis ontvangt / tot je neemt heb ik sowieso altijd al erg vreemd gevonden. Ik verwacht heus niet elke dag een bedankje maar ongefundeerde persoonlijke kritiek van mensen die geen idee hebben wat je al jaren doet dan weer het andere uiterste.Pr088 schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:20:
[...]
Zo, zo, zo. De (niet onderbouwde) aantijgingen vliegen in het rond. Laten we elkaar heel houden, want ik heb nog geen aanwijzingen dat Laadpas Top-10 het niet goed doet voor de EV-laadconsument. Jij ook niet (tenminste niet onderbouwd).
Zoals @Hachy al zei: het onderzoek is niet 1-op-1 handig voor de consument. Jammer, vond ik ook. Ik had die €0,20 paaltjes in mijn gemeente ook wel op een presenteerblaadje willen hebben![]()
Gewoon kennis van dit onderzoek nemen. En door...
1. Het meenemen van semi-publieke laadpunten is een gevolg van het feit dat men dat in Europese regelgeving ook doet. Lidstaten zijn verantwoordelijk om deze verschillen in kaart te brengen en te monitoren. Semi-publieke laadpunten vertegenwoordigen 40% van het totaal aantal laadpalen in Nederland dus ze niet meenemen is geen optie. Het gaat om alle laadpalen die publiek toegankelijk zijn, ook al staan ze achter een slagboom of zijn ze maar 15 minuten per dag geopend. Dat is niet mijn ideale persoonlijke definitie maar wel hoe de kaart is opgebouwd.koboy schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:08:
[...]
Laat ik dan een voorzet nemen met opbouwende kritiek.....
1. Doordat ook particuliere palen/tarieven meegenomen worden is de waarde voor het maken van beleid op het gebied van publiek laden beperkt of biedt ruimte voor misbruik. Is er binnen de bron een mogelijkheid om de particuliere palen er uit te filteren zodat er een kaart overblijft op basis van alleen de echte publieke palen/tarieven?
2. Hoe wordt er omgegaan met kleef/connectie tarieven zoals Allego die hanteren? Is het een idee om ook een kaart te maken met het gemiddeld effectieve tarief?
Dank in elk geval voor je werk de laadpastop10 nieuwsbrief en de rol die je op je neemt richting transparantie platforms, de VER en alles wat ik nog vergeet.
2. Die zitten er (nog) niet in, er woedt nog een discussie of dit nu laad of parkeertarieven zijn.
3. Dank voor je positieve feedback, daar kunnen andere mensen nog iets van leren.
Toen de laadpas van Shell nog van NewMotion was hadden ze al een top product. Op andere onafhankelijke boordelingscritiria scoorden zij van oudsher altijd al erg hoog. Door hun prijsstructuur zijn ze bijvoorbeeld 100% prijstransparant, ook internationaal, wat zwaarder weegt dan de hoogte van de tarieven. Dat ze vervolgens door Shell zijn overgenomen is voor de beeldvorming binnen de doelgroep misschien niet zo handig maar dat staat daar wel los van.ASW1 schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:28:
[...]
Shell pas voor 53 cent flat fee per kWh op nummer 1 zetten.
TucanoItaly schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:28:
[...]
Volgens mij ben je mega geïrriteerd en dat laat je hier los op het forum. En nou ben je precies op iemand aan het schieten, die niet klaagt maar doorpakt.
Hou die irritatie vast, want die is begrijpelijk. Maar laat 'm niet los op Hachy.
Ik ben wel wat ongefundeerde kritiek gewend, maar positieve berichten motiveren toch nét wat beter.[...]
Ik doe dat niet meer, want zoals je merkt, levert dat irritatie op. Mijn oplossing is: ik heb uitgezocht welke de goedkoopste laadpas is, op locaties waar ik vaak moet laden. En ik gebruik een pasje met een universeel tarief voor de rest: Shell Recharge.
Het punt is echter wel dat nu na enkele weken ervaring & onderzoek, de "top 10" voor geen meter lijkt te kloppen. Een naam als 'alle-laadpassen.nl' of 'laadpas-overzicht.nl' zou ze beter staan.
Naar aanleiding van die site, ben ik in de eerste instantie gegaan voor ANWB en Shell passen. Na het vergelijken van tientallen apps, ben ik nu 3 maanden later uitgekomen op OVO en Electroverse. Ik bekijk nu het tarief in OVO, en als me dat aanstaat dan tik ik 'm aan. De enkele keer Fastned betaal ik gewoon met de pinpas. Zowel OVO als Electroverse staan niet in de top10, terwijl ze (in Friesland) voordeliger zijn, en ook hier in het forum populair lijken te zijn. OVO staat op dit moment onderaan pagina 4, en Octopus Electroverse onderaan pagina 5. Op basis van een top10 site, is er dus een kleine kans dat die wordt gekozen.
Ik heb voor de volledigheid Fastned ook in dit plaatje laten staan, die staat momenteel op pagina 2. Probeer t' me maar uit te leggen.
Ja, laadpassen zijn een zootje. Het verschilt per regio, en per paal. Maar juist op het begin, wanneer je deze site zo hard nodig hebt, weet je dat niet. De zakelijke rijder pakt eenvoudig de pas van de baas, en de priverijder vetrouwt een top10.
Naar mijn mening zou de site of een regio filter moeten toevoegen, of zich moeten hernoemen naar een "laadpasoverzicht" achtige naam, om eer de doen aan de naam. Als het huidige doel is "top kaart voor de EU", dan vraag ik mij af wat de doelgroep is. EV is toch juist vooral korte afstanden. Ik vermoed dat de meeste mensen dus een kaart zoeken voor hun eigen provincie, of misschien een verder.
/f/image/tkJE85YK8lL6LhNlwjYvZfYE.png?f=fotoalbum_large)
Hier ook beginnende EV privérijder.GateKeaper schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:43:
Ja, laadpassen zijn een zootje. Het verschilt per regio, en per paal. Maar juist op het begin, wanneer je deze site zo hard nodig hebt, weet je dat niet. De zakelijke rijder pakt eenvoudig de pas van de baas, en de priverijder vetrouwt een top10.
In een interview (Op YT) van de maker van laadpastop10.nl dacht ik te begrijpen dat het maken van een top "zoveel" juist niet te doen is om de redenen waar we beide ondertussen zijn achter gekomen als beginnende EV privérijder.
Het was voor mij wel een goed startpunt, inclusief de ervaringen in dit topic, om de eerste pasjes aan te vragen en dit te regelen voordat ik de EV had. Beide hebben me enorm geholpen.
(Dé meest ideale pas voor mij persoonlijk staat 3e op pagina 3.)
Ik denk dat geen geen enkele vergelijkingssite 100% correct zal zijn, ze komen allemaal toch wel met verschillende uitkomsten want anders hebben ze geen bestaan als ze allemaal hetzelfde zijn.GateKeaper schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:43:
Het punt is echter wel dat nu na enkele weken ervaring & onderzoek, de "top 10" voor geen meter lijkt te kloppen. Een naam als 'alle-laadpassen.nl' of 'laadpas-overzicht.nl' zou ze beter staan.
Dat de naam vandaag de dag misschien wat minder van toepassing is kan zo zijn maar je kan zelf ook sorteren en dan krijg je toch een ranking, bijvoorbeeld op prijs of een land. Het zou dan op laadpastop1** kunnen heten maar dat aantal veranderd toch steeds. En de naam is toch een begrip geworden en die ga je toch niet zomaar veranderen.
Hoewel ik er weinig gebruik van maak vind ik het wel een prettige bron om te kijken wat er over een bepaalde aanbieder is vermeld.
1. Jammer dat dit weer Europees geregeld is terwijl de Nederlandse situatie met veel lease rijders en een sterke sturing vanuit de overheid richting EV voor die groep afwijkend is.Hachy schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:31:
[...]
1. Het meenemen van semi-publieke laadpunten is een gevolg van het feit dat men dat in Europese regelgeving ook doet. Lidstaten zijn verantwoordelijk om deze verschillen in kaart te brengen en te monitoren. Semi-publieke laadpunten vertegenwoordigen 40% van het totaal aantal laadpalen in Nederland dus ze niet meenemen is geen optie. Het gaat om alle laadpalen die publiek toegankelijk zijn, ook al staan ze achter een slagboom of zijn ze maar 15 minuten per dag geopend. Dat is niet mijn ideale persoonlijke definitie maar wel hoe de kaart is opgebouwd.
2. Die zitten er (nog) niet in, er woedt nog een discussie of dit nu laad of parkeertarieven zijn.
3. Dank voor je positieve feedback, daar kunnen andere mensen nog iets van leren.
[...]
Het klopt toch dat de data komen uit de laad-sessies van een lease-laadpas? Dan zullen er ook een hoop oprit-palen die op kosten van de baas zijn aangelegd tussen zitten die maar opengesteld zijn voor 1 of 2 laadpassen. Die als semi publiek bestempelen is wellicht een stap te ver. Wel trekken die over het algemeen het gemiddelde flink naar beneden terwijl de echte semi publieke palen bij hotels etc dat juist weer niet doen. Discussiepunten? Mogelijk extra kaartje? Juist met een extra kaart voor verschillende doorsnedes kun je de tarieven beter inzichtelijk maken.
2. Parkeertarief lijkt me onwaarschijnlijk aangezien je hier in Leiden ook nog parkeergeld er bovenop mag betalen. Leiden is daar waarschijnlijk niet uniek in.....
3. Graag gedaan. Haters gonna hate; helaas heeft Tweakers geen block mogelijkheid geloof ik.
@GateKeaper De kritiek op de Top10 naam is natuurlijk wel een beetje terecht. Het is inmiddels meer een soort gouden gids geworden maar de opgebouwde naam aanpassen zou ik ook zonde vinden. Toen ik ermee begon waren er 15 aanbieders ofzo. Nu 300+ op de site en naar schatting zo'n 600 in Europa.
Nee. Data komt voornamelijk uit OCPI dus van de CPO's zelf.koboy schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:56:
[...]
<knip>
Het klopt toch dat de data komen uit de laad-sessies van een lease-laadpas?
Deze extra data en doorsnedes zijn er wel alleen is er door RVO niet voor gekozen dit weer te geven.Discussiepunten? Mogelijk extra kaartje? Juist met een extra kaart voor verschillende doorsnedes kun je de tarieven beter inzichtelijk maken.
Er is geen eenduidigheid dus voorlopig nog discussie2. Parkeertarief lijkt me onwaarschijnlijk aangezien je hier in Leiden ook nog parkeergeld er bovenop mag betalen. Leiden is daar waarschijnlijk niet uniek in.....
Thanks!3. Graag gedaan. Haters gonna hate; helaas heeft Tweakers geen block mogelijkheid geloof ik.
Begrijp ik dat de Equans palen nu van Vattenfall zijn? Dat verklaart waarom ik met OVO sinds een paar weken niet meer bij Equans palen kan laden. OVO heeft namelijk geen roaming met Vattenfall.Jan Lelie schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 22:33:
[...]
Ik heb in Den Haag een keer met de kaart kunnen laden, bij Equans laadpalen volgens de app. Bij een aantal kan het sowieso niet, nu van Vattenfall (maar in hun app nog steed Equans). zijn veel duurder geworden (Vandebron kaart) - gaat echt helpen bij de energie transitie in één generatie ….
Ik heb trouwens ook een (ongevraagde) tweede laadpas van OVO ontvangen. Misschien nog interessant om er een Bump laadpas van te maken
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Same. Eerst krijg je niks. En zo heb je er twee. Nu vraag ik mij af, kan ik die dan gewoon koppelen aan freshmile?pmiddeld schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:31:
[...]
Ik heb trouwens ook een (ongevraagde) tweede laadpas van OVO ontvangen.
[ Voor 11% gewijzigd door GateKeaper op 16-09-2024 14:05 ]
Madman_K schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 22:41:
[...]
In Den Haag wordt overgegaan van Equans naar Vattenfall. En beide werken niet met de kaart.
In de OVO app verdwijnen ook steeds meer palen van Equans, maar de Vattenfalls komen er niet bij.
[...]
Om OVO/Bonnet te motiveren Vattenfall ook te gaan ondersteunen op de paaltjes in Den Haag, graag een upvote geven op dit topic op hun feedback forum: https://ovo-charge.upvoty...s/vattenfall-netherlands/pmiddeld schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:31:
[...]
Begrijp ik dat de Equans palen nu van Vattenfall zijn? Dat verklaart waarom ik met OVO sinds een paar weken niet meer bij Equans palen kan laden. OVO heeft namelijk geen roaming met Vattenfall.
[...]
Effectieve UID van de RFID uitlezen (is anders dan de letters/cijfers gedrukt op de pas). Dat uitlezen kan met een Android telefoon of bijvoorbeeld een Flipper Zero.sgouman schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:20:
Ik heb een laadpas gekregen van mijn werk.
Nu probeer ik die pas te koppelen aan mijn shell recharge door het nummer in te vullen maar dat pakt die niet. Als ik hem invul bij fastned dan pakt hij deze ook niet.
Elect a clown, expect a circus.
Madman_K schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 22:41:
Ja hier in Den Haag kan ik ook niet laden met de kaart. (Gister binnen)
Van OVO:
We seem to be experiencing a connection issue with RFID cards and the provider you were trying to use. The team are aware of the issue and working towards a fix.
In the meantime, your card seems to be activated correctly and can be used with other providers.
Dus geen idee of dat er ook wat mee te maken kan hebben.
Deze week nogmaals testen en ook maar eens buiten den haag
Vreemd, ik kon gisteren (zondag) prima laden met de OVO pas bij een SGZH1-paal in Delft. Misschien hadden jullie een Equans paal in Den Haag die in de overgang zit (of al is overgegaan) naar Vattenfall? Dat is hier in Delft nog niet aan de hand, volgens mij.Red Boll schreef op zondag 15 september 2024 @ 22:26:
Mijn OVO pas ervaringen tot nu toe:
16 augustus heb ik de aanvraag voor een pas gedaan omdat ik met de app nog "nergens" heb kunnen laden. Het gaat dan vooral om de SGZH1 palen die hier staan.
13 september de pas ontvangen.
Vandaag mijn eerste laad poging gedaan met de OVO pas:
Helaas nog geen geluk met OVO: de cirkel met led's ging eerst blauw knipperen en toen rood knipperen en daar het bleef het dan verder bij.
In de app zie ik geen mislukte poging dus het lijkt al vroeg in het proces mis te gaan. Maar hopen dat support me verder kan helpen. Zonde van de light boost op deze manier.
(Met de 50five of ANWB pas gaat het tot nu altijd goed bij deze palen)
/f/image/TZj9psS2D5b12uyjwNmzq3nN.png?f=fotoalbum_small)
Ik ontving vandaag opeens een tweede OVO-kaart... 🤨
Is dat omdat het eerder is misgegaan met het versturen?
De brief van nu heeft wel een correcte postcode, overigens. Dus ze kunnen het wel!
Nadat ik eerder schreef dat ik met gebruik van de fysieke pas geen 5-euro reservering meer kreeg op de credit card, heb ik die nu toch weer, net zoals met de app het laden starten. 🤷 cc @Rdestructo
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Vooropgesteld: enige vorm van inzicht is beter dan geen inzicht, dus zeker waardevol dat je bijdraagt aan dergelijke overzichten. Zo lang er maar geen overhaaste conclusies aan gehangen worden. Voor mij persoonlijk voegt het in deze vorm niet veel toe, behalve zien dat Zeeland als geheel niet echt betaalbaar is, maar zeker met de aanvullende variabelen die niet in deze tool zitten kan het winst opleveren in beleid voor de toekomst.Hachy schreef op maandag 16 september 2024 @ 00:03:
[...]
Ik ben met je eens dat als consument hier conclusies aan verbinden niet altijd eenvoudig zo niet onmogelijk is. Daarvoor mis je teveel variabelen die helaas niet in deze tool zitten.
Dit commentaar siert je. Het is ook met geen mogelijkheid te doen om een ideale laadpas top 10 te maken voor iedereen, het verbaast me een beetje dat sommige mensen dat wel lijken te verwachten, ook hier op Tweakers. Niet alleen zoveel verschillende laadpassen en verschillen in prijzen per CPO met de verschillende MSP, maar ook zoveel verschillende use cases.Hachy schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:18:
@GateKeaper De kritiek op de Top10 naam is natuurlijk wel een beetje terecht. Het is inmiddels meer een soort gouden gids geworden maar de opgebouwde naam aanpassen zou ik ook zonde vinden. Toen ik ermee begon waren er 15 aanbieders ofzo. Nu 300+ op de site en naar schatting zo'n 600 in Europa.
Wat mij betreft is het nog steeds een hele nuttige site voor starters in het woud der laadpassen, zeker in combinatie met de Goedkoperrijden Blogs en voor degenen die graag nog iets verder erin duiken, wellicht topics als deze. Ik raad de site (en Blog) nog steeds aan bij beginnende EV rijders. Wel met de opmerking dat 't niet (meer) one size fits all is qua laadpassen, maar dat je wel een globaal beeld kan krijgen van wat er zoal te krijgen is en zo kan bepalen wat er voor jezelf het beste past.
Maar je zet de laadpassen/apps toch in een bepaalde volgorde neer. In combinatie met de naam van de site is dit blijkbaar voor enkelen (velen?) verwarrend. Misschien goed om op de site aan te geven hoe je de volgorde bepaalt. En dan kun je er meteen bij zetten dat een echte top 10 of meer ondoenlijk is. Iedereen blij.Hachy schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:18:
@Red Boll ja dat was ik.
[ Voor 6% gewijzigd door pmiddeld op 16-09-2024 15:20 ]
Verder ook het laten zien welke vrije keuzes er als EV rijder in de markt te maken zijn op een zo objectief en transparant mogelijke manier.
Alles wat je deelt oogst wel eens kritiek van mensen, meestal wat conservatief ingesteld of mensen die last hebben van cognitieve dissonantie nadat ze net 2 dieselbusjes voor de zaak hebben aangeschaft.
De toon van het debat is gelukkig de laatste jaren wel milder geworden maar af en toe zit er nog een hardliner tussen die het allemaal beter weet en vaak hard ongefundeerde dingen over waterstof ofzo begint te roepen. Ik heb inmiddels geleerd dat je daar 80 uur per week mee bezig kan zijn maar dat a) dit niets oplevert en b) deze groep toch niet overtuigd wil worden. Kortom daar verspil ik geen tijd meer aan, ga liever met m'n zoontje voetballen.
Dat klopt. Het antwoord staat daarom sinds dag één letterlijk in de FAQ (vraag 5).pmiddeld schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:18:
[...]
Maar je zet de laadpassen/apps toch in een bepaalde volgorde neer. In combinatie met de naam van de site is dit blijkbaar voor enkelen (velen?) verwarrend. Misschien goed om op de site aan te geven hoe je de volgorde bepaalt. En dan kun je er meteen bij zetten dat een echte top 10 of meer ondoenlijk is. Iedereen blij.
[ Voor 21% gewijzigd door Hachy op 16-09-2024 15:28 ]
https://supercharge.info/map?siteID=8440
En ook in Tiel staat er eentje op de planning, mooie toevoegingen
Edit:
Blijkbaar zijn ze ook aan het bouwen in Arnhem (A12), en Spier (A28)
[ Voor 31% gewijzigd door LigeTRy op 16-09-2024 15:47 ]
Hoi wat leuk dat je de moeite neemt op me te reageren!Notna schreef op donderdag 12 september 2024 @ 22:13:
[...]
Heb je de moeite genomen om de TS even goed door te lezen? Indien ja; wat is je conclusie of in ider geval je eigen idee hierna?
Ik heb de startpost zeker gelezen en het viel mij op dat deze een paar weken terug zijn 2e verjaardag al gevierd heeft.
De wereld van EV gaat erg snel, dus ik ben vooral benieuwd naar de laatste tips en trucs, vandaar ook mijn vraag.
Ik weet 't, een beetje klagen om niks, maar ik stoor me daar wel een beetje aan. Zouden ze gewoon meer reserveren, dan zou het slechts een transactie kunnen zijn. Vijf euro reserveren... Waar gaat 't over?gertvdijk schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:54:
Nadat ik eerder schreef dat ik met gebruik van de fysieke pas geen 5-euro reservering meer kreeg op de credit card, heb ik die nu toch weer, net zoals met de app het laden starten. 🤷 cc @Rdestructo
Ook irritant, omdat je dus niet alleen twee afschrijvingen hebt, maar over die 5 euro ook geen factuur ontvangt. Die krijg je enkel voor de tweede afschrijving (het deel boven de 5 euro).
Na het opladen krijg je twee mailtjes. Bij de tweede mail zit een factuur (invoice) voor het hele bedrag. Daarop staat ook de BTW.GateKeaper schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:01:
[...]
Ik weet 't, een beetje klagen om niks, maar ik stoor me daar wel een beetje aan. Zouden ze gewoon meer reserveren, dan zou het slechts een transactie kunnen zijn. Vijf euro reserveren... Waar gaat 't over?
Ook irritant, omdat je dus niet alleen twee afschrijvingen hebt, maar over die 5 euro ook geen factuur ontvangt. Die krijg je enkel voor de tweede afschrijving (het deel boven de 5 euro).
Op Linkedin heb ik er ook nog een postje aan gewaagd, voor mijn doen een beetje pessimistisch maar ik vind het dan ook serieus ernstig dat EV rijders hier pas achter gaan komen bij de volgende facturatieronde half oktober. Wat misschien nog wel ernstiger is, is dat bijna alle MSPs sinds dit bekend is geen reet niets doen om dit fenomeen met hun klanten te delen terwijl die soms serieuze financiele risico's lopen terwijl zij dat zelf niet beseffen.
Daarbovenop komt dan nog de desinformatie die in de media wordt verspreid over dit topic en het resultaat is FUD over boete- kleef- en andere vormen van weg-jaag-tarieven.
/f/image/4OKVBUDwUFxvxfEuxruVo56S.png?f=fotoalbum_large)
Heb je een plusje gegeven voor het maken van dit overzicht, en voor je overige inspanningen op dit gebied.Hachy schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 01:10:
Oke genoeg geneuzeld, ik ben weer eens aan de knutsel gegaan. Dit keer een flowchart voor iedereen die wel eens bij Allego komt en zich zorgen maakt over de kleeftarieven sinds 1 september.
Op Linkedin heb ik er ook nog een postje aan gewaagd, voor mijn doen een beetje pessimistisch maar ik vind het dan ook serieus ernstig dat EV rijders hier pas achter gaan komen bij de volgende facturatieronde half oktober. Wat misschien nog wel ernstiger is, is dat bijna alle MSPs sinds dit bekend is geen reet niets doen om dit fenomeen met hun klanten te delen terwijl die soms serieuze financiele risico's lopen terwijl zij dat zelf niet beseffen.
Daarbovenop komt dan nog de desinformatie die in de media wordt verspreid over dit topic en het resultaat is FUD over boete- kleef- en andere vormen van weg-jaag-tarieven.
[Afbeelding]
Ben echter wel van mening dat je dit soort zaken eens richting Lubach moet gaan sturen, want die had dit zelf niet kunnen verzinnen. Dit is een totaal mesjokke situatie die nodig aangepakt moet worden. Er is en wordt hier een systeem gecreëerd dat je er van mag verdenken dat het expres zo troebel mogelijk is gemaakt om burgers op te hoge kosten te jagen.
Een stelling innemen dat hier niet over gepraat moet/mag worden om EVs niet in een kwaad daglicht te stellen gaat wat mij betreft niet op, eenieder met een EV krijgt hier immers toch mee te maken en het zal het imago geen goed doen. Nog afgezien van de daadwerkelijke negatieve impact op de bruikbaarheid en kosten van laden.
En voor de duidelijkheid: die hele 'mist' geldt niet alleen voor het hele kleefgebeuren, maar voor het hele laadcircus met pasjes, druppelaars, abonnementsvormen en onbekende tarieven voor start en €/kWh.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Als je voor minder dan €5 oplaadt komt het tweede mailtje helaas niet.Peejeehuu schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:03:
[...]
Na het opladen krijg je twee mailtjes. Bij de tweede mail zit een factuur (invoice) voor het hele bedrag. Daarop staat ook de BTW.
Ook al aantal keer aangekaart bij OVO maar ze kunnen het niet (snel) oplossen omdat Stripe niet toestaat automatisch facturen te sturen bij een nul bedrag.
De oplossing is dat als je voor minder dan de €5 oplaadt je daarna in de app naar je charging history gaat en daar kan je vervolgens wel de factuur van je sessie downloaden. Doe dit op tijd, want deze is maar een maandje ofzo beschikbaar, als je hem later wilt moet dit via de klantenservice.
Dit is gek: Op mezelf reageren. Maar ik zit zojuist de miljoenennota door te bladeren en van wat ik lees, lijkt het erop dat de tijdelijke verlaging van de energiebelasting voor laadpalen komt te vervallen. Het staat er niet expliciet als maatregel in, maar dat komt omdat het zonder nieuw beleid afloopt in 2025. Wel lees ik op p.64 bijvoorbeeld "Daarnaast lopen in het basispad tijdelijke lastenverlichtingen af, zoals in de energiebelasting en de brandstofaccijnzen.". Ik vermoed dat deze verwijzing naar het aflopen van tijdelijke lastenverlichting voor energiebelasting gaat over de tijdelijke korting energiebelasting voor laadpalen. Nergens zie ik iets staat dat duidt op het verlengen van de maatregel. Ik ga er dus vanuit dat het komt te vervallen en dat alle AC-palen 8ct/kWh duurder gaan worden per 1 januari.tweakerpip schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:17:
Heeft iemand al ergens nieuws gelezen of opgevangen of het verlaagde tarief voor energiebelasting verlengd wordt per 2025? Als dit niet zo is zullen de tarieven per 2025 aan AC palen in een klap 8-9ct per kWh stijgen. Zal een aardige klap worden voor degenen zonder mogelijkheid tot thuis laden. (Vooral AC palen omdat DC stations in tegenstelling tot de meeste AC palen meestal wel ruim boven de 50MWh per jaar afnemen en dus alsnog grotendeels in een lager tarief vallen).
Ah, ik maar zoeken en niet kunnen vinden, maar er is blijkbaar nog een bijlage. Dank voor de aanvulling!denneappel schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:20:
In de tabel met groene subsidies staat ook dat daar over enkele maanden al geen geld meer aan uitgegeven wordt.
[Afbeelding]
Ja, hier staat het heel expliciet. In 2024 is nog 57 miljoen begroot aan het verlaagd tarief en dat gaat naar 0 in 2025. Dat wordt een kleine schok voor veel mensen die afhankelijk zijn van publiek laden en zich niet gerealiseerd hebben dat er een tijdelijke belastingkorting was.
Misschien even ter verduidelijking omdat het niet voor iedereen evident is hoe die dingen werken, maar ook bij laadpalen die onderdeel zijn van een aanbesteding zullen de tarieven omhoog gaan. Alle tariefafspraken met aanbieders zijn altijd exclusief wijzingen in belastingen.
[ Voor 15% gewijzigd door tweakerpip op 17-09-2024 16:31 ]
Dat verlaagd tarief voor laadpalen is maar een beperkt bedrag.tweakerpip schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:28:
[...]
Ah, ik maar zoeken en niet kunnen vinden, maar er is blijkbaar nog een bijlage. Dank voor de aanvulling!
Ja, hier staat het heel expliciet. In 2024 is nog 57 miljoen begroot aan het verlaagd tarief en dat gaat naar 0 in 2025. Dat wordt een kleine schok voor veel mensen die afhankelijk zijn van publiek laden en zich niet gerealiseerd hebben dat er een tijdelijke belastingkorting was.
De subsidie voor de salderingsregeling die weg valt gaat veel meer effect hebben. De prijs thuis zal stijgen voor PV eigenaars, en dus zal het verschil tussen thuis laden en openbaar laden kleiner worden want dat bedrag is vele malen groter.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Daarnaast is er natuurlijk nog de volumekorting. Ik vraag mij af hoe dat werkt.tweakerpip schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:28:
[...]
Ah, ik maar zoeken en niet kunnen vinden, maar er is blijkbaar nog een bijlage. Dank voor de aanvulling!
Misschien even ter verduidelijking omdat het niet voor iedereen evident is hoe die dingen werken, maar ook bij laadpalen die onderdeel zijn van een aanbesteding zullen de tarieven omhoog gaan. Alle tariefafspraken met aanbieders zijn altijd exclusief wijzingen in belastingen.
Allego verkoopt (en daarmee verbruikt) vast wel meer dan 10 miljoen kWh.
Dan is de energiebelasting ongeveer 0 ( om precies te zijn 0,00188 in 2024).
of moet het volume per inidividuele paal worden geteld?
Energiebelasting is per aansluiting. De meeste palen staan op aparte aansluitingen per 2 laadpoorten. Verreweg de meeste laadpalen komen niet boven de 50.000kWh per jaar uit voor hun aansluiting.eltron schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:37:
[...]
Daarnaast is er natuurlijk nog de volumekorting. Ik vraag mij af hoe dat werkt.
Allego verkoopt (en daarmee verbruikt) vast wel meer dan 10 miljoen kWh.
Dan is de energiebelasting ongeveer 0 ( om precies te zijn 0,00188 in 2024).
of moet het volume per inidividuele paal worden geteld?
Voor DC-laadstations zal het inderdaad anders zijn. Daarom noemde ik expliciet AC-palen. DC-laadstations delen vaak met veel snelladers eenzelfde aansluiting. Het effect daar zal gemiddeld per kWh minder groot zijn. Laat ik nog eens schaamteloos verwijzen naar eigen werk: tweakerpip in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
[ Voor 9% gewijzigd door tweakerpip op 17-09-2024 16:42 ]
Ja, afschaffing van de salderingsregeling gaat om ongeveer 10x zoveel geld. Die wordt natuurlijk wel door een veel grotere groep gedragen. Ook zal het aantal mensen dat thuis laadt en dat - na het salderen van het eigen verbruik voor het huis - nog energie over hebben om hun auto te laden, nou ook weer niet enorm zijn. Maar voor mensen die wel laden met gesaldeerde energie zal het inderdaad nog meer impactvol zijn. Die gaan extra betalen.Tommie12 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:31:
[...]
Dat verlaagd tarief voor laadpalen is maar een beperkt bedrag.
De subsidie voor de salderingsregeling die weg valt gaat veel meer effect hebben. De prijs thuis zal stijgen voor PV eigenaars, en dus zal het verschil tussen thuis laden en openbaar laden kleiner worden want dat bedrag is vele malen groter.
[ Voor 7% gewijzigd door tweakerpip op 17-09-2024 16:53 ]
Ben heel benieuwd hoe dat uit gaat pakken ja.tweakerpip schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:51:
Ook zal het aantal mensen dat thuis laadt en dat - na het salderen van het eigen verbruik voor het huis - nog energie over hebben om hun auto te laden, nou ook weer niet enorm zijn. Maar voor mensen die wel laden met gesaldeerde energie zal het inderdaad nog meer impactvol zijn. Die gaan extra betalen.
Ik hoop het grootste deel van het jaar toch met PV te kunnen laden, ben benieuwd op welk percentage dat gaat komen. Heb ook nog een SAP, ik denk eraan die maar aan te houden voor een dynamisch contract voor de wintermaanden.

[edit]
Eindelijk gevonden, de pas bestellen zit in het proces van het abo aanvragen.
[ Voor 16% gewijzigd door The Legend op 17-09-2024 22:23 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Haha, geen idee meer hoe ik dat gedaan heb, en nu kan ik het niet meer zien. Maar die pas vraag je wel ergens in de app aan. Heb je iets van een kopje 'manage my charge cards' oid?The Legend schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:11:
Ik ben al een paar avonden aan het kijken hoe ik in hemelsnaam zo’n Mobilize charge pas aan kan vragenIk kan eindeloos pagina’s vinden over hoe de pas werkt. In de app kan ik het abo aanvragen, maar de pas zelf kan ik nergens vinden
Vraag wel het abbo pas aan als je de pas in huis hebt, anders gaat je abbo al in terwijl je de kaart niet hebt...
Ik ben toch malle pietje niet!
En dan ook nog de gewichtscorrectie EV´s voor de wegenbelasting van 40 naar 25%, tis een lekker Prinsjesdagje. https://www.autoweek.nl/a...er-phevs-minder-voordeel/tweakerpip schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:28:
[...]
Cash is king.
Saldering heeft effect op de energierekening maar niet op de prijs van thuisladen. Je stroom van de energieleverancier blijft hetzelfde, stroom direct uit de panelen (achter de meter) blijft gratis, alleen je zonnepanelen verdienen minder door terugleverkosten/beperkte vergoeding.Tommie12 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:31:
[...]
Dat verlaagd tarief voor laadpalen is maar een beperkt bedrag.
Cash is king.
Dus... indirect wel.mk1992 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:24:
[...]
Saldering heeft effect op de energierekening maar niet op de prijs van thuisladen. Je stroom van de energieleverancier blijft hetzelfde, stroom direct uit de panelen (achter de meter) blijft gratis, alleen je zonnepanelen verdienen minder door terugleverkosten/beperkte vergoeding.
Want nu kan je overschotten op het net zetten en later terug gebruiken. Die kWh hoef je niet eerst te verkopen aan 5ct en later terug te kopen aan 25ct.
De 'avondlader' heeft t nakijken inderdaad, sluit je aan terwijl t zonnetje nog schijnt dan houd je de gevolgen heel erg beperkt. Sterker nog, je maakt je zonnestroom beter ten gelde. Gratis uit de panelen ipv voor habbekrats verkocht/duur ingekocht.Tommie12 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:28:
[...]
Dus... indirect wel.
Want nu kan je overschotten op het net zetten en later terug gebruiken. Die kWh hoef je niet eerst te verkopen aan 5ct en later terug te kopen aan 25ct.
En voordat iemand roept 'ik ben pas om 21u thuis!' Er zijn nog twee dagen in het weekend
Cash is king.
In t weekend moet ook gewoon gewerkt wordenmk1992 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:32:
[...]
De 'avondlader' heeft t nakijken inderdaad, sluit je aan terwijl t zonnetje nog schijnt dan houd je de gevolgen heel erg beperkt. Sterker nog, je maakt je zonnestroom beter ten gelde. Gratis uit de panelen ipv voor habbekrats verkocht/duur ingekocht.
En voordat iemand roept 'ik ben pas om 21u thuis!' Er zijn nog twee dagen in het weekend
Sowieso geld dat hele verhaal alleen van mei tot september. Verder wek je gemiddeld toch te weinig op.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ik heb een laadpas gehad van mijn werk. NL-MTE pas.
Wat is de beste app waar ik deze aan kan koppelen zodat ik ook met de app kan laden etc.
Ik wil hem eigenlijk aan shell recharge koppelen maar dat gaat helaas niet.
Eens met @Tommie12 .mk1992 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:32:
[...]
De 'avondlader' heeft t nakijken inderdaad, sluit je aan terwijl t zonnetje nog schijnt dan houd je de gevolgen heel erg beperkt. Sterker nog, je maakt je zonnestroom beter ten gelde. Gratis uit de panelen ipv voor habbekrats verkocht/duur ingekocht.
Ik laad 500 kWh + in de maand thuis. Die 2 dagen in het weekend heb ik wel iets aan, maar ben ik niet altijd thuis.
Hoeveel impact het heeft, heeft veel te maken met wat voor werk je doet en hoe je privéleven is ingedeeld. Heel moeilijk om daar iets algemeens over te zeggen.
Als salderen eraf is, kost het sowieso geld.
De app die je moet gebruiken voor alle laadsessies is EU Laadpas, voor laden kan je hem bijv. koppelen in Smoov (Allego app) en Fastned ook. Maar persoonlijk laad ik altijd liever met de laadpas, mocht de mobiele verbinding met de laadpaal wegvallen dan kan je hem altijd nog stoppen met de laadpas, niet meer via de app. De app is bij voorkeur een backup methode.sgouman schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:56:
Goedemorgen,
Ik heb een laadpas gehad van mijn werk. NL-MTE pas.
Wat is de beste app waar ik deze aan kan koppelen zodat ik ook met de app kan laden etc.
Ik wil hem eigenlijk aan shell recharge koppelen maar dat gaat helaas niet.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Dank voor het overzicht.denneappel schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:20:
In de tabel met groene subsidies staat ook dat daar over enkele maanden al geen geld meer aan uitgegeven wordt.
[Afbeelding]
Misschien ben ik de enige, maar het niet-heffen van een belasting is toch geen "subsidie". Ik vind het echt een rare gedachtenkronkel. Er wordt op deze manier gedaan alsof overal belasting op heffen altijd maar normaal is. Alsof het niet innen van belasting het zelfde is als het uitgeven van belasting. Met andere woorden: het is volgens deze redenatie gek als we ergens NIET worden uitgeknepen, en dat moet dan weer worden "genormaliseerd".
[ Voor 4% gewijzigd door HDoc op 18-09-2024 16:42 ]
De avatar is een echte foto..
Die app is echt super traag. Maar ik zal dan scannen met de pasThe Wizard schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:06:
[...]
De app die je moet gebruiken voor alle laadsessies is EU Laadpas, voor laden kan je hem bijv. koppelen in Smoov (Allego app) en Fastned ook. Maar persoonlijk laad ik altijd liever met de laadpas, mocht de mobiele verbinding met de laadpaal wegvallen dan kan je hem altijd nog stoppen met de laadpas, niet meer via de app. De app is bij voorkeur een backup methode.
Ik had nog 9% en kreeg maar 34kW.
Toch even een burger gehaald, maar snelheid bleef laag. Ik heb nog 2 mensen aangesproken en eentje kreeg 60 kW en de andere ook 33kW.
Shit happens.
Gelukkig op dezefde locatie nog 10 Ionity en 4 Allego’s.
Bij Ionity kreeg ik we direct 180 kW.
Overigens was er ook een Ionity zuil die defect was.
[ Voor 5% gewijzigd door Tommie12 op 18-09-2024 19:08 ]
Hier ook, na de eerste mislukte pogingen nu succes bij een SGZH1 paal in de regio Rdam.bleekie schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:32:
Mijn OVO pas werkte net voor het eerst wel! (sghz 1 paal)
De OVO app detecteerde de sessie direct en ik kon de laad voortgang volgen. Voor mij een hoofdreden om voor OVO te kiezen.
Terecht pessimistisch wat mij betreft, want het wordt er totaal niet duidelijker op. Nu was Allego al nooit het toonbeeld van transparantie met hun lichtgrijs - donkergrijs differentiatie, maar dit maakt het niet beter. Als Allego die maximaal 48 euro per dag zo heeft benoemd is dat ook wel extra grappig, want dat is dus gewoon die 16 uur waarin het kleeftarief geldt maal 3 euro, dus eigenlijk helemaal geen maximum.Hachy schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 01:10:
Oke genoeg geneuzeld, ik ben weer eens aan de knutsel gegaan. Dit keer een flowchart voor iedereen die wel eens bij Allego komt en zich zorgen maakt over de kleeftarieven sinds 1 september.
[Afbeelding]
Ook een beetje jammer van die paar commentaren op LinkedIn die iedereen die 4 uur of meer wil laden direct of indirect wegzetten als aso. Voor mijn 3-fasenmobiel wel voldoende zo lang die niet van bijna leeg naar helemaal vol moet vanwege een flinke trip de volgende dag of zo, maar met een 1-fase AC lader in je auto trek je bij de gemiddelde laadzuil hier in de buurt 11-12 kWh in die tijd, als je laadverliezen eraf haalt. Ook met een 1-fase EV moet je wel de kans krijgen om te kunnen laden zonder verplicht extra kosten. Al genoeg dat het huidig kabinet alweer van plan is laden duurder te maken door de korting op de energiebelasting te laten vervallen, dan hoeven we niet ook nog overwegend early adopters extra op kosten te jagen.
Zie ik het goed dat er langs de snelweg eigenlijk nooit AC geladen kan worden? Mijn MB A250e kan alleen AC laden
DUGG
Ik heb er ook eentje van multitankcard, wel is waar een MTE (voor Europa) en niet MTC (alleen Nederland) en die kan ik gewoon koppelen in de Fastned app.sgouman schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:20:
Ik heb een laadpas gekregen van mijn werk.
Niet geprobeerd bij Shell Recharge kan dat wel doen als je het heel graag wilt.
Jep, een enkele Allego of Fastned station heeft nog een snelle AC lader staan, maar dat is redelijk uniek. Omdat buiten de Renault Zoe (haast) geen andere auto meer dan 20kW op AC spanning accepteert is er ook geen markt voor.Mach schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:44:
Stomme vraag wellicht, maar ik neem het risico toch
Zie ik het goed dat er langs de snelweg eigenlijk nooit AC geladen kan worden? Mijn MB A250e kan alleen AC laden
Troost je: de palen en de koffie zijn van de snelweg af een stuk betaalbaarder.
[ Voor 7% gewijzigd door mk1992 op 19-09-2024 10:56 ]
Cash is king.
Thx!mk1992 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:55:
[...]
Jep, een enkele Allego of Fastned station heeft nog een snelle AC lader staan, maar dat is redelijk uniek. Omdat buiten de Renault Zoe (haast) geen andere auto meer dan 20kW op AC spanning accepteert is er ook geen markt voor.
En wat betreft de koffie heb je zeker een punt
DUGG
Bij fastned is het gelukt inderdaad. Shell recharge accepteert hem niet.Nikey3 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:49:
[...]
Ik heb er ook eentje van multitankcard, wel is waar een MTE (voor Europa) en niet MTC (alleen Nederland) en die kan ik gewoon koppelen in de Fastned app.
Niet geprobeerd bij Shell Recharge kan dat wel doen als je het heel graag wilt.
bij Fastned of shell ga je geen uren staanMach schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:44:
Maar rij je een afrit af heb je overal wel ac laders in de buurt hoor
Tenzij iemand zijn auto langer dan een dag laat staanDeGroteMuis schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:29:
[...]
Als Allego die maximaal 48 euro per dag zo heeft benoemd is dat ook wel extra grappig, want dat is dus gewoon die 16 uur waarin het kleeftarief geldt maal 3 euro, dus eigenlijk helemaal geen maximum.
Verder met je eens hoor.
Logisch toch, waarom zou je met een plugin hybride van snellader naar snellader willen rijden? Tanken gaat veel sneller..Mach schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:44:
Je auto kan waarschijnlijk max 3,7 kW laden, sta je daar 4 uur om je lege accu te vullen.
[ Voor 10% gewijzigd door guido66 op 19-09-2024 12:42 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Mijn full electric Zoë kan ook niet bij de snelweg laden. Maar ook enkel in de dorpjes..guido66 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:40:
[...]
Logisch toch, waarom zou je met een plugin hybride van snellader naar snellader willen rijden? Tanken gaat veel sneller..
Je auto kan waarschijnlijk max 3,7 kW laden, sta je daar 4 uur om je lege accu te vullen.
En ik laad zeker sneller dan 3,7kW
[ Voor 3% gewijzigd door Dennis1812 op 19-09-2024 13:35 ]
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Het ging hier niet over een Zoe, maar over een MB, die met 7,4 kW kan laden, moet je wel bij een 22kW paal staan, want aan een 11 kW paal komt ie echt niet verder dan 3,7 kW.Dennis1812 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:35:
[...]
Mijn full electric Zoë kan ook niet bij de snelweg laden. Maar ook enkel in de dorpjes..
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Dan nog sta je uren te wachten ipv ~20-40 minuten met een full-EV die kan DC-snelladen.guido66 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:23:
[...]
Het ging hier niet over een Zoe, maar over een MB, die net 7,4 kW kan laden, moet je wel bij een 22kW paal staan, want aan een 11 kW paal komt ie echt niet verder dan 3,7 kW.
PHEV is leuk voor de woon-werk ritjes electrisch te doen, maar voor lange ritten blijven het gewoon ICE-auto's
[ Voor 0% gewijzigd door markjanssen op 19-09-2024 15:25 . Reden: typo ]
https://ev-database.org/nl/auto/1013/Mercedes-Benz-B-250e
:fill(white):strip_exif()/f/image/q4Yk4ORFajbEm7fPHc3NzC0M.png?f=user_large)
In het buitenland zie je het soms nog wel, maar inderdaad zeldzaam. Er zijn natuurlijk ook weinig mensen die voor hun lol langs de snelweg even een paar uur AC gaan laden en er zijn niet zoveel AC snelladende auto's. Redelijk dichtbij de snelweg kan wel, dus als je toch al even pauze houdt onderweg en die tijd wil gebruiken om een beetje te laden, ben je beter af met een pauze dichtbij de snelweg.Mach schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:44:
Ze beginnen wel steeds zeldzamer te worden, maar je kan nog steeds wel triplechargers waar je terecht kan met je Zoe vinden hoor. Bijvoorbeeld A73 bij Venray, of de A67 direct onderaan afslag Geldrop bij de McDonalds.Dennis1812 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:35:
[...]
Mijn full electric Zoë kan ook niet bij de snelweg laden. Maar ook enkel in de dorpjes..
Waarschijnlijk wel, dat geldt in ieder geval voor de C klasse met dezelfde techniek. Maar dan ben je van leeg naar vol nog steeds wel ruim langer dan een uur aan het laden. Da's best lang zo aan de snelweg. Helemaal als je dan ook in 5-10 minuten je tank kan vullen. Dus tenzij je toch al pauze houdt, zal je waarschijnlijk niet vrijwillig gaan pluggen met een plugin.denneappel schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:39:
De Mercedes van @Mach heeft waarschijnlijk wel een omvormer die zowel 1x32A als 3x16A aankan als ik ev-database mag geloven.
[Afbeelding]
Die 48 euro maximaal is per dag, niet per sessie. Dus na 2 dagen en 5 uur is je kleefrekening 99 euro.pmiddeld schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:05:
[...]
Tenzij iemand zijn auto langer dan een dag laat staan![]()
Verder met je eens hoor.
De snelladers van Allego zijn nog vervelender: na 45 minuten (een kwartier eerder dan bij andere aanbieders die een kleeftarief hanteren op DC) gaat er al een kleeftarief in van een euro per 4 minuten, zonder rekening te houden of je nog laadt of niet. Best vervelend voor de mensen met een traagladende of rapidgatende EV.
Bron: https://www.allego.eu/nl/overstay-fee/
Andere troost : ga op vakantie naar Frankrijk. Wettelijke verplichting om ook 22kW aan te biedenmk1992 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:55:
[...]
Jep, een enkele Allego of Fastned station heeft nog een snelle AC lader staan, maar dat is redelijk uniek. Omdat buiten de Renault Zoe (haast) geen andere auto meer dan 20kW op AC spanning accepteert is er ook geen markt voor.
:strip_exif()/f/image/hhdt3R7yHb6VP9qwSmjDaia7.jpg?f=fotoalbum_large)
grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp
Duidelijk dus dat Allego zich richt op gemiddeld minimaal 60kW laden. Is ook prima, als je auto dat niet kan staat er vaak een grote rij Tesla laders naast. Kunnen de echt snel ladende (800V) rijders enkel bezet aan de Allego paal hun auto volgooien.DeGroteMuis schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:55:
[...]
Die 48 euro maximaal is per dag, niet per sessie. Dus na 2 dagen en 5 uur is je kleefrekening 99 euro.
De snelladers van Allego zijn nog vervelender: na 45 minuten (een kwartier eerder dan bij andere aanbieders die een kleeftarief hanteren op DC) gaat er al een kleeftarief in van een euro per 4 minuten, zonder rekening te houden of je nog laadt of niet. Best vervelend voor de mensen met een traagladende of rapidgatende EV.
Bron: https://www.allego.eu/nl/overstay-fee/
Zoals @denneappel al aangaf kan mijn baby Benz op 7 kW laden. En het ging mij er ook niet om dat ik dan 2 uur wil stilstaan bij een willekeurige snelweg lader. Maar soms zit ik tussen afspraken door wel eens een half uur of iets langer bij een snelwegrestaurantte werken. Een half uurtje of een uurtje laden op 7 kW is altijd beter dan niksguido66 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:40:
[...]
Logisch toch, waarom zou je met een plugin hybride van snellader naar snellader willen rijden? Tanken gaat veel sneller..
DUGG
Ja, maar daar heb je dus een 22kW paal voor nodig, en dat zijn de meeste niet.Mach schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:32:
[...]
Zoals @denneappel al aangaf kan mijn baby Benz op 7 kW laden. En het ging mij er ook niet om dat ik dan 2 uur wil stilstaan bij een willekeurige snelweg lader. Maar soms zit ik tussen afspraken door wel eens een half uur of iets langer bij een snelwegrestaurantte werken. Een half uurtje of een uurtje laden op 7 kW is altijd beter dan niks
En ik ben blij dat je niet met 7kW aan een snellader kunt gaan staan, want het is gewoon erg asociaal om met zo'n lage laadsnelheid een snellader bezet te houden als er wachtenden met echte EV's achter je staan.
Verkeerde auto, het gaat over een A250e, en dat is geen ev maar een phevdenneappel schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:39:
De Mercedes van @Mach heeft waarschijnlijk wel een omvormer die zowel 1x32A als 3x16A aankan als ik ev-database mag geloven.
[Afbeelding]
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2