Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ben bang van niet, eerder de andere kant op....Pjotr70 schreef op maandag 9 september 2024 @ 06:59:
[...]
Zelfde voor Amersfoort. Ook open markt model.. benieuwd of hier de prijzen nog gaan dalen.
Allego moet zijn snelladers financieren, Qwello wil de aankoop van Park&Charge terugverdienen. Dat nog buiten het hele concept van shareholder value.....
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Idem. Afgelopen week werd de Freshmile kaart geweigerd bij Total Energies in FrankrijkHansieo schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:56:
[...]
de mijne is óók gelinked, maar tóch ging het fout..
Het tegoed op de kaart of betaling met CC is of/of. Ik ben hier ook de "mist" ingegaan en heb voor de eerste keer € 50,00 op de kaart gezet. Dit is niet nodig als je CC aan de Freshmile kaart is gekoppeld. Afgelopen zaterdag met de Freshmile kaart geladen voor ruim 29,00 euro, terwijl mijn tegoed op de kaart nog slechts 27,00 euro bedroeg. Het bedrag van € 29,00 werd automatisch van mijn CC afgeschreven en het tegoed op mijn kaart blijft intact. Blijven de laadkosten onder het tegoed, dan wordt dit met elkaar verrekend. Is het bedrag hoger dan het tegoed dan wordt het volledige bedrag van je CC afgeschreven. Wel wordt er in eerste instantie bij elke laadbeurt een bedrag van € 50,00 op de CC gereserveerd, welk wordt gecorrigeerd met het daadwerkelijke bedrag van de laadbeurt.
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
Omdat ik al een tijdje niet meer heb (kunnen) (ge)laden met OVO had ik een promotie van 20%. Ik had die 10% Light boost ivm gratis abo met die kaart, en ik had blijkbaar nog een €1,96 credits van eerdere reward ofzo. En blijkbaar mag je die kortingen allemaal stapelen.
/f/image/2jfl7G3UN0mh6VifsSN9J2Xd.png?f=fotoalbum_small)
Daardoor uitgekomen op €0,172 per kWh voor deze keer! 😍 (ipv €0,31 per kWh)
Nou, als je pech hebt met bepaalde palen die het niet doen met de app (maar dus blijkbaar wel met de kaart).MathiasMetzger schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:56:
PS ook hier gewoon de laadsessie via de app kunnen starten, dus ik zie echt niet in waarom ik een laadpas van OVO Charge zou bestellen.
Zelfde ervaring, vind ik ook een pluspunt van het gebruik van de fysieke kaart.Rdestructo schreef op maandag 9 september 2024 @ 07:40:
Sinds ik mijn OvO laadpas heb word er geen €5,- meer gereserveerd maar krijg ik pas een invoice en CC afschrijving na de laadsessie.
Uh?? OVO kiest ervoor om actief te zijn in West-Europa. Bovendien liet het bestelproces in de app het allemaal goed zien qua adressering, dus men is daar wel degelijk op afgestemd (totdat het op de post ging).koboy schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:45:
Gast, je bestelt een Britse laadpas en gaat dan mopperen dat je adres in Brits formaat staat???
Je weet toch dat ze eigenwijs zijn daar qua eenheden en formatteren?
Wees blij dat het allemaal (uiteindelijk) nog werkt na Brexit.....
Klinkt leuk om Brexit hierbij te halen, maar heeft er natuurlijk niets mee te maken he. Een gemiddelde Chinese shop op Ali.E print een adreslabel gewoon beter dan OVO. 🤷
Electroverse (ook Brits) kaart ging ook gewoon goed.
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Fastned werkt bij mij ook niet, Ik had vorige week even in NL geprobeerd en verschillende palen een error. Vervolgens freshmile pas op Allego geprobeerd en zonder problemen. Dus voor trip naar Belijn alleen bij Allego en Total Energies geladen, zonder problemen.Franciesco schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:24:
[...]
De Freshmile kaart is gelinked aan mijn creditcard, dus een tegoed zou dan toch niet nodig moeten zijn?
Iig niet als je de Freshmile (voorheen) bij Ionity gebruikte. En ook nu nog steeds niet als je hem bij Total Energies gebruikt.
Ik heb trouwens vandaag nog een derde (andere) Fastned geprobeerd, in Duitsland, en ook hier weer hetzelfde probleem: Freshmile pas werd niet geaccepteerd.
Laaste stuk op terugweg in Nederland nogmaals Fastned met FM-pas geprobeerd, maar helaas.
Helaas nu pas dit bericht gelezen, anders had ik toch nog een poging bij Fastned in Duitsland gedaan.HansAuutB schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:10:
[...]
Vandaag 2x bij Fastned in Duitsland geladen met de Freshmile pas. Laatste was gemiddeld 0,40/kWh.
Conclusie is wel dat ondanks dat ik snel kan laden met mijn Ioniq 5, Total Energies (max 175) met 30+30 voordeliger is dan Allego (300 kw) met 30 + 45. Namelijk 42 cent / kWh tov 47 cent /kWh, helemaal als je de Allego-paal moet delen en dus op max 150 kW zit, dan ga je over de 50 cent.
Blijft wel een voordelige pas die Freshmile in combij met de juiste laadpalen. Nog even Teslaprijs gecheckt, maar met 69 cent was die duurder.
Dit zijn inderdaad de nieuwe v4 SuCs.Bixby schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:17:
Aan het laden met mijn skoda Enyaq bij het, vermoed ik, de nieuwe tesla supercharger bij Roosendaal, die dus zo zijn laadpalen hebben, dat je als niet tesla rijder, geen dubbele plek hoeft te bezetten. Al lijkt niet iedereen dat door te hebben
[Afbeelding]
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
Maar dit ziet er wel lekker ruim uit zo.
Ter info; ik rijd een Zeekr X, en wil binnenkort naar Berlijn rijden. Aangezien het om een zakelijk leaseauto gaat, heb ik ook zakelijke laaddruppel van travelcard, die enkel voor NL is. Die laadpas/druppel heb ik ook aan m'n Tesla accountje gehangen, om ook als niet Tesla rijder bij Tesla te kunnen laden. So good, so far.
Nu heb ik ook m'n prive creditkaart aan m'n Tesla-account toegevoegd. En dacht ik vanochtend, laat ik even proberen om middels m'n creditkaart bij een NL supercharger te laden. Maar dan lukt het me niet om de betaalwijze te veranderen van standaard (zakelijk) travelcard naar prive creditkaart. Dus op dit moment heb ik nog niet kunnen proberen of ik het buitenland bij een supercharger terecht kan.
ik heb in de Tesla app ook geprobeerd om m'n creditkaart als standaard betaalmiddel in te stellen. Echter blijft hij naar m'n zakelijke travelcard terugvallen. Hoe los ik dit op?
Hier staat tekst
Travelcard (tijdelijk) verwijderen uit de Tesla-app?Sjaak_Afhaak schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:20:
Ik zat even te twijfelen om deze of in de Tesla topic te zetten, of in het topic voor lange europese EV ritten.. Toch eerst hier maar een poging.
Ter info; ik rijd een Zeekr X, en wil binnenkort naar Berlijn rijden. Aangezien het om een zakelijk leaseauto gaat, heb ik ook zakelijke laaddruppel van travelcard, die enkel voor NL is. Die laadpas/druppel heb ik ook aan m'n Tesla accountje gehangen, om ook als niet Tesla rijder bij Tesla te kunnen laden. So good, so far.
Nu heb ik ook m'n prive creditkaart aan m'n Tesla-account toegevoegd. En dacht ik vanochtend, laat ik even proberen om middels m'n creditkaart bij een NL supercharger te laden. Maar dan lukt het me niet om de betaalwijze te veranderen van standaard (zakelijk) travelcard naar prive creditkaart. Dus op dit moment heb ik nog niet kunnen proberen of ik het buitenland bij een supercharger terecht kan.
ik heb in de Tesla app ook geprobeerd om m'n creditkaart als standaard betaalmiddel in te stellen. Echter blijft hij naar m'n zakelijke travelcard terugvallen. Hoe los ik dit op?
Of een nieuw account in de Tesla-app aanmaken onder een ander e-mailadres met privé CC als betaalwijze?
[ Voor 4% gewijzigd door pmiddeld op 09-09-2024 15:47 ]
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Afgelopen weekend proberen te laden in Amsterdam maar het wordt je bij sommige palen/aanbieders zo onnodig en ongelooflijk moeilijk gemaakt dat ik uiteindelijk gewoon de kabel heb aangesloten en ben weggelopen.
Het betreft de volgende 22kW laadpaal in Amsterdam. Op de laadpaal zelf staat er een gigantische QR code die je kan scannen. Maar die verwijst je dus door naar de website: www.better-e.com waar je dus totaal niks aan hebt.
Waarom zoveel ruimte reserveren voor een QR-code om te verwijzen naar een website waar je geen laadsessie kunt starten.
Ondertussen is je passagier zich aan het afvragen waarom het allemaal zo lang moet duren en ik maar uitleggen jaer zijn verschillende aanbieders en die hanteren verschillende prijzen maar ik kan zo 123 niet de juiste vinden want ik wordt doorverwezen naar een site die wel prijzen weergeeft maar niet hoe ik een laadsessie kan starten.
Na 5 minuten had ik het maar opgegeven en zijn we vrolijk naar de film gegaan.
Rant over.
Oftewel je maakt het jezelf heel moeilijkBobo221 schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:49:
Ik wil heel even een ervaringen delen die vrij frusterend is voor de prive rijders onder ons:
Afgelopen weekend proberen te laden in Amsterdam maar het wordt je bij sommige palen/aanbieders zo onnodig en ongelooflijk moeilijk gemaakt dat ik uiteindelijk gewoon de kabel heb aangesloten en ben weggelopen.
Het betreft de volgende 22kW laadpaal in Amsterdam. Op de laadpaal zelf staat er een gigantische QR code die je kan scannen. Maar die verwijst je dus door naar de website: www.better-e.com waar je dus totaal niks aan hebt.
Waarom zoveel ruimte reserveren voor een QR-code om te verwijzen naar een website waar je geen laadsessie kunt starten.
Ondertussen is je passagier zich aan het afvragen waarom het allemaal zo lang moet duren en ik maar uitleggen jaer zijn verschillende aanbieders en die hanteren verschillende prijzen maar ik kan zo 123 niet de juiste vinden want ik wordt doorverwezen naar een site die wel prijzen weergeeft maar niet hoe ik een laadsessie kan starten.
Rant over.
Welke pasjes heb je direct aangeboden en weigerden om het jezelf heel makkelijk te maken ?
Ik ben een prive rijder dus de prijs is voor mij alles bepalend. Ik bied geen enkele pas aan zonder de prijs op voorhand te weten. De aanbieders waar ik een pas van had vroeger prijzen van ruim 90 cent per kW aan dat zijn voor mij woekerprijzen.boyette schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:51:
[...]
Oftewel je maakt het jezelf heel moeilijk
Welke pasjes heb je direct aangeboden en weigerden om het jezelf heel makkelijk te maken ?
Wat heb je er aan gedaan om de prijs vooraf te weten in plaats van pas toen je op de plek aankwam ?Bobo221 schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:01:
[...]
Ik ben een prive rijder dus de prijs is voor mij alles bepalend. Ik bied geen enkele pas aan zonder de prijs op voorhand te weten. De aanbieders waar ik een pas van had vroeger prijzen van ruim 90 cent per kW aan dat zijn voor mij woekerprijzen.
Hoi mede privé rijder! Ook hier klotst het geld niet tegen de plinten dus ik ben altijd op zoek naar goedkoop.Bobo221 schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:49:
Ik wil heel even een ervaringen delen die vrij frusterend is voor de prive rijders onder ons:
Grappig, ik vind het totaal niet frustrerend, maar goed, ik verdiep mij van tevoren ook even voordat ik zomaar ergens heen ga. Zie ik een laadpunt maar is het laadtarief mij niet duidelijk dan laad ik niet, simple as that.
Tenzij ik stiknieuwsgierig ben.
Dan zijn er 2 opties, of ik zorg er voor dat ik zonder te laden ook weer thuis kom, of ik kijk of er in de omgeving misschien wat goedkopers is.
Deze lader kost je trouwens 48 cent de kWh met een starttarief van 32 cent met de E-Flux pas, check Go-Charge app. In die app zie ik dat er vlak bij in de buurt nog wel wat goedkopers te vinden is trouwens.
Volgende keer beter je huiswerk doen.
ik denk dat je de kern van het relaas niet hebt.marcieking schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:28:
Blijkbaar niets, de paal staat gewoon in de Shell (€0.53) en de Elektroverse-apps (€0.95, inderdaad). Overigens is er een meter of 50 verderop een paal die bij Elektroverse €0.35 is, dus als "de prijs allesbepalend is" kun je inderdaad wel even het absolute minimum aan
moeite doen in plaats van hier iedereen te vervelen met een saai verhaal over hoe ondoorzichtig het allemaal wel niet is.
Ja, je kan/moet je éérst goed informeren betreffende "een laadpaal"'. is dat hoe het zou moeten zijn?
Ja, je moet iid tig laadpassen hebben, wil je geen oor aangen..../, afgedraaid willen hebben.. nieuwe normaal?
Ja, er zijn passen welke soms wel/soms niet etc werken.... (o.a. Freshmile....) nieuwe normaal?
en zo zijn er nog héél wat hobbels welke (nog) niet "normaal" werken.
Kortom, té makkelijk om het allemaal op een (nieuwkomer??) EV rijder af te schuiven.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Kan een laadpas wel beperkt worden tot Nederland? Met de brandstof passen kon dat, maar die werken via een ander systeem. Misschien dat iemand anders dit al heeft geprobeerd, anders vlak na de grens even een test stop doen.....Sjaak_Afhaak schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:20:
Ik zat even te twijfelen om deze of in de Tesla topic te zetten, of in het topic voor lange europese EV ritten.. Toch eerst hier maar een poging.
Duitsland is duur qua electriciteit, geloof dat zelfs Tesla daar ruim boven de 40 cent zit. Ionity heeft een actie waarbij je de eerste maand korting krijgt op je abbo. Je komt dan voor 8 euro op 39 cent uit. Kijk even of de Ionity stations een beetje lekker liggen langs je route, en zo lang je maar opzegt VOOR de volgende maand start betaal je alleen die ene maand.
Edit: ik zat in het zuiden tegen de Tsjechische grens, daar was de Northe app een goedkope keuze voor de openbare AC palen (43 cent).
[ Voor 3% gewijzigd door koboy op 09-09-2024 18:16 ]
Nieuw Tesla account aanmaken met je creditcard?Sjaak_Afhaak schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:20:
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Op de better-e site staat onder locaties een knop met de prijzen. Die 48 cent (CPO) voor de AC paal had ik snel boven water.Bobo221 schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:49:
Rant over.
Kun je natuurlijk ook terug vinden in bijvoorbeeld de ANWB app door er 2 cent vanaf te halen.
Voor een semi-openbare laadpaal best een aardig tarief. Zat er nog parkeerkosten bij?
Semi-openbaar mijd ik, gewoon vanwege de frustratie om de juiste pas te zoeken en omdat ze bijna altijd veel te duur zijn. Als ik niet in open markt model gebied had gewoond had ik waarschijnlijk bijna altijd geladen met een CPO tarief pas, maar Allego heeft met Hyundai het centenkniepen tot een hobby gemaakt.
N.B. als je via de site had kunnen laden was je ook wat tijd kwijt geweest om je factuur gegevens in te voeren, kost je ook een paar minuten.....
Edit: ik zie op die maps link alleen maar CCS laders staan van 30kW t/m 180kW. Kom je iets duurder uit....
Ik denk dat jij de kern van mijn relaas ook niet hebt. Dit kan best een mooi topic zijn waar we als Tweakers elkaar een beetje helpen de goede deals, passen en apps te vinden en wat problemen op te lossen. Dat zou ik willen volgen.Hansieo schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:00:
[...]
ik denk dat je de kern van het relaas niet hebt.
Het kan ook een topic zijn met oeverloos herhaaldelijk gezwam over hoe ingewikkeld het wel niet is en dat daar een keer iets aan moet gebeuren, maar dat heeft geen enkele zin. Als we daar een apart topic voor aanmaken zodat mensen die zich er ongelukkig door voelen hun ei kwijt kunnen zou dat prima zijn, nu is het een beetje zonde van de potentie van dit topic.
Point taken. Aan de andere kant is dit wel Tweakers en kan je je afvragen of zo'n rant hier wel thuishoort.Hansieo schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:00:
[...]
ik denk dat je de kern van het relaas niet hebt.
<knip>
en zo zijn er nog héél wat hobbels welke (nog) niet "normaal" werken.
Kortom, té makkelijk om het allemaal op een (nieuwkomer??) EV rijder af te schuiven.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Soo hee denk eens aan je bloeddruk. Je hoeft niet zo emotioneel heftig te reageren. Dit is een topic over openbare laadpalen en ik deel hier mijn ervaring als “beginnende” EV rijder. Als die hier niet welkom zijn moet je de topic titel veranderen in “ervaren EV rijders only”.marcieking schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:28:
Blijkbaar niets, de paal staat gewoon in de Shell (€0.53) en de Elektroverse-apps (€0.95, inderdaad). Overigens is er een meter of 50 verderop een paal die bij Elektroverse €0.35 is, dus als "de prijs allesbepalend is" kun je inderdaad wel even het absolute minimum aan moeite doen in plaats van hier iedereen te vervelen met een saai verhaal over hoe ondoorzichtig het allemaal wel niet is.
Nou nou,.. dat is ook wel weer wat kort door de bocht. Ik ben aankomend EV rijder (en niet omdat ik dat zo graag wil maar simpelweg omdat dit financieel voor mij (via de werkgever) de meest gunstige optie is) en dus een beginner. Auto al even terug besteld en moet nog komen. Dus dacht als ‘beginner’ maar eens dit topic te gaan volgen. Mede gevoed door de klagende collega leaserijders bij mij in het bedrijf. Wij hebben geen ‘I don’t care’ pasje om te laden en hebben het maar te doen met een (te kort schietend) brandstof budget.Hachy schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:36:
[...]
Point taken. Aan de andere kant is dit wel Tweakers en kan je je afvragen of zo'n rant hier wel thuishoort.
Dus ‘loont’ het de moeite om je portemonnee (klaarblijkelijk) vol te stoppen met allerlei pasjes. Maar de ‘potentie’ van dit forum (zoals @Hansieo het noemt) ontgaat mij volledig.
681 pagina’s verder (en 25 in het byzonder over een of andere Engelse aanbieder) levert vrij weinig op anders dan: tariefje bij paaltje ‘x’ in Zutphen en paaltje ‘y’ in Oegstgeest. Weet niet precies waar de ‘potentie’ van dit forum inzit maar als aanstaand EV rijder kan ik het na 681 pagina’s niet ontdekken.
De echte tips haal ik er niet uit. Meest zinvolle info komt voornamelijk uit de vergelijkingssite’s.
U begrijpt wellicht uit mijn commentaar dat ik niet echt onder de indruk ben van 681 pagina’s aan info. Neemt niet weg dat ik het toch met interesse blijf volgen.
Gegroet. (Een met (tegenzin) aanstaande EV rijder.)
Als er dan iemand klaagt dan valt diegene meteen op, hoe terecht zo'n klacht dan ook is.
Er zijn veel tweakers in dit topic die veel geld bespaard hebben door tips uit ditzelfde topic. Ik denk dat het beter is als je al een tijdje EV rijdt en dan even terugkomt, dan maakt het allemaal meer 'sense' in goed Nederlands.
Voordat mijn EV april vorig jaar geleverd werd had ik hier na even zoeken alleen gevraagd of de Hyundai pas ook goed in het buitenland werkte. Die had op dat moment een vast tarief van 45 cent/kWh bij een abbo van ik dacht 10 euro. Dit was ook het tarief waarmee ik de financiële berekeningen heb gemaakt. Na wel 1 maand gooide Hyundai het tarief omhoog (op het moment dat de piek van de energie crisis al lang geweest was) en ben ik hier een stukje terug gaan lezen, want ik had al gemerkt dat er flink bespaard kon worden met buitenlandse passen. Helaas is het op dit moment niet meer de tijd van de buitenlandse pareltjes....GM15 schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:09:
[...]
Nou nou,.. dat is ook wel weer wat kort door de bocht. Ik ben aankomend EV rijder (en niet omdat ik dat zo graag wil maar simpelweg omdat dit financieel voor mij (via de werkgever) de meest gunstige optie is) en dus een beginner. Auto al even terug besteld en moet nog komen. Dus dacht als ‘beginner’ maar eens dit topic te gaan volgen. Mede gevoed door de klagende collega leaserijders bij mij in het bedrijf. Wij hebben geen ‘I don’t care’ pasje om te laden en hebben het maar te doen met een (te kort schietend) brandstof budget.
Dus ‘loont’ het de moeite om je portemonnee (klaarblijkelijk) vol te stoppen met allerlei pasjes. Maar de ‘potentie’ van dit forum (zoals @Hansieo het noemt) ontgaat mij volledig.
681 pagina’s verder (en 25 in het byzonder over een of andere Engelse aanbieder) levert vrij weinig op anders dan: tariefje bij paaltje ‘x’ in Zutphen en paaltje ‘y’ in Oegstgeest. Weet niet precies waar de ‘potentie’ van dit forum inzit maar als aanstaand EV rijder kan ik het na 681 pagina’s niet ontdekken.
De echte tips haal ik er niet uit. Meest zinvolle info komt voornamelijk uit de vergelijkingssite’s.
U begrijpt wellicht uit mijn commentaar dat ik niet echt onder de indruk ben van 681 pagina’s aan info. Neemt niet weg dat ik het toch met interesse blijf volgen.
Gegroet. (Een met (tegenzin) aanstaande EV rijder.)
De situatie nu is eigenlijk al een half jaar redelijk stabiel. De concessies waar de tarieven met de crisis zijn meegestegen zitten allemaal weer op een redelijk niveau (uitgezonderd een groot deel van de palen in de Zuid Holland concessie, die gaan verwacht ik per 1-1 weer zakken), en dan houd je een paar dure vlekken over waar het open markt model wordt gehanteerd. Binnen de concessies kun je soms met een buitenlandse pas nog een paar cent besparen, maar je kunt ook makkelijk doen en gewoon het tarief van de laadpaal leverancier betalen al dan niet met opslag via de zogenaamde CPO tarief passen als ANWB en eflux. Als backup is de Shell pas handig, deze heeft een stevig vast tarief, maar bij sommige kleine laadpaal organisaties betaal je een kleef tarief.
Alles is afhankelijk van waar je woont/oplaad en ook van de auto. Een supersnel opladende auto op 800V basis heeft bij snelladen profijt van de Freshmile pas, in de open markt model gebieden kun je de prijs wat drukken met Freshmile, Bump of Northe afhankelijk van de laadpaal leverancier.
Zo nu heb ik weer verteld dat je moet tanken bij de witte pomp op donderdag omdat die dan 2 cent de liter extra korting geeft
Nog even voor de duidelijkheid: ik pretendeer niet dat dit de weg is naar de allerlaagste prijs, maar wel een goede zet in de juiste richting.
Edit: handige apps om tarieven op te zoeken: go-charge voor Nederland, en Chargeprice voor het buitenland. Chargeprice is niet altijd actueel, maar heeft je wel een richting om op bestemming goedkoper te laden.
- Ik heb nu Vattenfall omdat de palen in mijn wijk van Vattenfall zijn en dus goedkoop
- Daarnaast heb ik Tap Electric. Look en feel en info van prijzen lijken op het eerste gezicht zeer informatief
- Ik heb ook de Go-Charge app en de ANWB app gedownload. Go-Charge voelt erg chunkie en ik het gevoel dat de prijsinformatie, zeker als die af zet tegen Tap Electric, niet helemaal correct / juist is.
- ANWB voegt volgens mij niet veel toe aan Tap Electric.
- Ten slotte heb ik nog Tango Electric geinstalled en die lijkt hier en daar wel meer/beter/goedkopere palen aan te bieden dan Tap Electric.
[ Voor 3% gewijzigd door Mach op 10-09-2024 07:47 ]
DUGG
Ok, dus vergelijkbare ervaring met mij. In Duitsland heb ik twee verschillende Fastneds geprobeerd (oa Hilden), maar bij beide werd mijn Freshmile pas niet geaccepteerd.jouwheld schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:00:
[...]
Fastned werkt bij mij ook niet, Ik had vorige week even in NL geprobeerd en verschillende palen een error. Vervolgens freshmile pas op Allego geprobeerd en zonder problemen. Dus voor trip naar Belijn alleen bij Allego en Total Energies geladen, zonder problemen.
Laaste stuk op terugweg in Nederland nogmaals Fastned met FM-pas geprobeerd, maar helaas.
[...]
Helaas nu pas dit bericht gelezen, anders had ik toch nog een poging bij Fastned in Duitsland gedaan.
Conclusie is wel dat ondanks dat ik snel kan laden met mijn Ioniq 5, Total Energies (max 175) met 30+30 voordeliger is dan Allego (300 kw) met 30 + 45. Namelijk 42 cent / kWh tov 47 cent /kWh, helemaal als je de Allego-paal moet delen en dus op max 150 kW zit, dan ga je over de 50 cent.
Blijft wel een voordelige pas die Freshmile in combij met de juiste laadpalen. Nog even Teslaprijs gecheckt, maar met 69 cent was die duurder.
Voorlopig zal ik toch niet meer in het buitenland laden, dus de volgende keer zie ik wel weer (heb nu voornamelijk bij Ionity icm Passport abonnement geladen).
Overigens heb ik tijdens de afgelopen vakantie ook een paar keer bij een Freshmile (100kW) laadpaal geladen. Maar als je daar met de Freshmile pas zou betalen, dan zouden de kosten meer dan 2x hoger zijn dan met Shell Recharge: €0,60 per kWh Freshmile pas versus €0,24 per kWh + €0,01 per minuut met Recharge

Opletten/vergelijken welke pas je gebruikt loont dus nog steeds.
https://www.agendalaadinf...NAL-dashboard-laadprijzen
/edit: Let op, alleen AC, publiek én semi-publiek, de zogenaamde 'publiek toegankelijke' laadpalen. Dit kunnen dus ook laadpalen zijn die niet 24/7 beschikbaar zijn of op bedrijven/prive terreinen maar die wel als publiek toegankelijk zijn gepubliceerd.
[ Voor 32% gewijzigd door Hachy op 10-09-2024 13:51 ]
Mooi, en nu nog iets om te zien waar je voor die belachelijk lage minimale prijzen kan laden.Hachy schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:49:
Vanuit NAL/RVO is er een landelijk dashboard gelanceerd waar je de gemiddelde roaming tarieven per gemeente op kan raadplegen. Trots dat ik daar aan mee heb mogen bouwen:
In Eindhoven is er dus ergens een publieke AC laadpaal voor maar 7 cent per kWh...
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Mooi initiatief en..Hachy schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:49:
Vanuit NAL/RVO is er een landelijk dashboard gelanceerd waar je de gemiddelde roaming tarieven per gemeente op kan raadplegen. Trots dat ik daar aan mee heb mogen bouwen:
Vlieland lijkt opeens nog mooier.
Jammer dat het niet regelmatig op de route ligt c.q. dat er niet meer dergelijke plekken zijn (qua laadtarief dan).
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Mooi, maar wat heb ik er aan als prive rijder? Er klopt gewoon helemaal niets van.... leuk als een zakelijke rijder wellicht € 0,45 per kWh met zijn zakelijke laadpas betaald? Waar komt anders die € 0,45 per kWh vandaan? In Heerlen betaal je € 0,336 bij de Vattenfall laadpalen, dus dat is het laadtarief.Hachy schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:49:
:strip_exif()/f/image/zN4LQEvI3XOKm0bzzYyaoatN.jpg?f=fotoalbum_large)
Het zijn alleen zakelijke rijders, die waarschijnlijk de moeite niet doen om even een gratis laadpas bij Vattenfall aan te vragen. Dus die werkgevers betalen dan het roaming tarief van € 0,45 per kWh? Maar mensen die prive rijden, gebruiken gewoon de Vattenfall Incharged laadpas.
En nog een kritiekpuntje: waar kan ik voor € 0,15 per kWh in Heerlen laden? Dat kan helemaal niet? Zal wel zakelijk bij een of andere bedrijf zijn, welke dus zijn tarieven ook kan bepalen? Wat hebben wij eigenlijk aan dit soort data? Als het onmogelijk is, om tegen dat soort tarieven te laden?
Als iemand mij verteld het minimum tarief van de benzine is € 1,80 ofzo: dan lukt het mij ook een tankstation te vinden, waar ik inderdaad € 1,80 betaal. Maar ik zal wel niet begrijpen wat roaming betekent, omdat het in de wereld van mobiele netwerken allang niet meer relevant is of je aan roaming bent of niet. Ik betaal net zoveel voor mijn mobiele data in Duitsland, als in Nederland.
Ook ik begin overduidelijk een aversie te ontwikkelen: dat wij het langzamerhand deze gekke wereld van laadtarieven zijn gaan zijn accepteren. Iemand die dan aangeeft, niet op te kunnen laden omdat de QR code op de laadpaal hem geen duidelijkheid gaf. Die wordt dan een beetje belachelijk gemaakt: echter je komt in een periode in je leven, dat je met dit soort praktijken helemaal klaar bent.
Ik stond bij Movie Park ook letterlijk 5 minuten of misschien langer, uit te zoeken welke app of pas goedkoper was. Het had niet veel gescheeld en had mijn auto gewoon achteruit gereden en geparkeerd in de vakken, welke alleen bedoeld zijn voor EV's. Ondanks dat ik tegen de verkeersregelaar gezegd heb te willen laden, want ik ga geen € 0,80 per kWh betalen. De enige reden dat ik vervolgens deelde dat het via OVO charge goedkoper was, is zodat anderen zich deze irritatie kunnen besparen als ze naar Movie Park gaan.
Maar ik kan niet wachten tot het echt transparant wordt en alle laadpassen en laadapps de prullenbak in mogen. Waarbij op een bord gewoon de tarieven staan en je net als tanken weet: doe geen moeite, via je bankpas is het altijd het goedkoopste.
Hey @Mach, benieuwd hoe het je bevalt. Als je Map Intel eens een slinger geeft ('analyseer dit gebied' op de kaart), dan ben ik benieuwd of je als nieuwe (PH)EV-rijder nog feedback voor ons hebt om het nog nuttiger te maken. Die feature is nieuw en feedback is goud.Mach schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 07:46:
Als aankomende PHEV'er volg ik dit topic natuurlijk al een tijdje en heb ik intussen ook een bescheiden verzameling aan laadpassen/apps verzameld. Ben erg benieuwd hoe het allemaal gaat bevallen, want je moet er volgens mij wel de juiste mindset voor hebben met al die verschillende tarieven en tarieven in tarieven in tarievenVanaf morgen kan ik alles in de praktijk gaan testen en hopelijk ben ik niet de volgende met een rant in dit topic
- Ik heb nu Vattenfall omdat de palen in mijn wijk van Vattenfall zijn en dus goedkoop
- Daarnaast heb ik Tap Electric. Look en feel en info van prijzen lijken op het eerste gezicht zeer informatief
- Ik heb ook de Go-Charge app en de ANWB app gedownload. Go-Charge voelt erg chunkie en ik het gevoel dat de prijsinformatie, zeker als die af zet tegen Tap Electric, niet helemaal correct / juist is.
- ANWB voegt volgens mij niet veel toe aan Tap Electric.
- Ten slotte heb ik nog Tango Electric geinstalled en die lijkt hier en daar wel meer/beter/goedkopere palen aan te bieden dan Tap Electric.
Je kunt eventueel ook iets achterlaten via de contactopties in de app.
^Nico
Tap Electric
Het is het gemiddelde AC tarief voor publiek én semipublieke laadpalen. Het doel van de tool is om meer inzicht te krijgen in de verschillen tussen gemeentes. In Heerlen staat meer dan alleen Vattenfall en die andere palen tellen dus ook mee voor het gemiddelde, je kunt dus niet zomaar stellen dat de concessiehouder in dat gebied de prijs vaststelt.MathiasMetzger schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:26:
[...]
Mooi, maar wat heb ik er aan als prive rijder? Er klopt gewoon helemaal niets van.... leuk als een zakelijke rijder wellicht € 0,45 per kWh met zijn zakelijke laadpas betaald? Waar komt anders die € 0,45 per kWh vandaan? In Heerlen betaal je € 0,336 bij de Vattenfall laadpalen, dus dat is het laadtarief.
[Afbeelding]
En nog een kritiekpuntje: waar kan ik voor € 0,15 per kWh in Heerlen laden? Dat kan helemaal niet? Zal wel zakelijk bij een of andere bedrijf zijn, welke dus zijn tarieven ook kan bepalen? Wat hebben wij eigenlijk aan dit soort data? Als het onmogelijk is, om tegen dat soort tarieven te laden?
<knip>
Er zal ergens een €0,15/kWh laadpaal in Heerlen staan, waarschijnlijk semi-publiek bij een bedrijf of particulier. Deze wordt meegenomen omdat er naar publiek toegankelijke laadpalen wordt gekeken zoals ook in de AFIR wetgeving gebruikelijk is.
Als jij er persoonlijk niets aan hebt kun je er ook gewoon voor kiezen het niet te gebruiken in plaats van direct te roepen dat er niets van klopt.
De prijsopbouw is altijd belachelijk inderdaad.MathiasMetzger schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:26:
[...]
Mooi, maar wat heb ik er aan als prive rijder? Er klopt gewoon helemaal niets van.... leuk als een zakelijke rijder wellicht € 0,45 per kWh met zijn zakelijke laadpas betaald? Waar komt anders die € 0,45 per kWh vandaan? In Heerlen betaal je € 0,336 bij de Vattenfall laadpalen, dus dat is het laadtarief.
[Afbeelding]
Het zijn alleen zakelijke rijders, die waarschijnlijk de moeite niet doen om even een gratis laadpas bij Vattenfall aan te vragen. Dus die werkgevers betalen dan het roaming tarief van € 0,45 per kWh? Maar mensen die prive rijden, gebruiken gewoon de Vattenfall Incharged laadpas.
Als iemand mij verteld het minimum tarief van de benzine is € 1,80 ofzo: dan lukt het mij ook een tankstation te vinden, waar ik inderdaad € 1,80 betaal. Maar ik zal wel niet begrijpen wat roaming betekent, omdat het in de wereld van mobiele netwerken allang niet meer relevant is of je aan roaming bent of niet. Ik betaal net zoveel voor mijn mobiele data in Duitsland, als in Nederland.
Ook ik begin overduidelijk een aversie te ontwikkelen: dat wij het langzamerhand deze gekke wereld van laadtarieven zijn gaan zijn accepteren. Iemand die dan aangeeft, niet op te kunnen laden omdat de QR code op de laadpaal hem geen duidelijkheid gaf. Die wordt dan een beetje belachelijk gemaakt: echter je komt in een periode in je leven, dat je met dit soort praktijken helemaal klaar bent.
Ik stond bij Movie Park ook letterlijk 5 minuten of misschien langer, uit te zoeken welke app of pas goedkoper was. Het had niet veel gescheeld en had mijn auto gewoon achteruit gereden en geparkeerd in de vakken, welke alleen bedoeld zijn voor EV's. Ondanks dat ik tegen de verkeersregelaar gezegd heb te willen laden, want ik ga geen € 0,80 per kWh betalen. De enige reden dat ik vervolgens deelde dat het via OVO charge goedkoper was, is zodat anderen zich deze irritatie kunnen besparen als ze naar Movie Park gaan.
Maar ik kan niet wachten tot het echt transparant wordt en alle laadpassen en laadapps de prullenbak in mogen. Waarbij op een bord gewoon de tarieven staan en je net als tanken weet: doe geen moeite, via je bankpas is het altijd het goedkoopste.
Roaming betekent CPO tarief. Dus het tarief wat de laadpaalprovider vraagt als je laad via iemand anders. Omdat ze vaak korting geven via hun eigen pas/tag weet ik veel wat.
In plaats van het gemiddelde is bij laadtarieven de mediaan veel relevanter. Dan zou je in jouw Vattenfall gebied namelijk meer richting die 30 cent komen.
Maar deze kaart is volgens mij niet voor de EV rijders bedoeld, anders zou je de laadpunten ook echt kunnen zien.
Het is een graadmeter zodat we kunnen zien wat er gebeurt met de laadtarieven in het land en of er ingegerpen moet worden of dat 'kapitalisme zijn werk doet'.
Wel mede ontwikkeld door de DirectLease tank app ontwikkelaar, die gebruikte ik altijd toen ik nog ICE reed om het goedkoopste tankstation in de buurt te vinden. Dus wie weet gaan ze nog door ontwikkelen.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Er spelen drie factoren:Wakkie schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:34:
Mij bekruipt ook het gevoel: hoe meer EV's er worden verkocht. hoe hoger de prijs per kWh gaat worden bij openbare laadpalen. Ik vind dat hier in Europees verband wat aan gedaan moet worden om deze wildgroei te stoppen en er meer transparantie in de tarieven moet komen.
1. De kale energieprijs is over de afgelopen jaren gestegen
2. Steeds meer bedrijven komen er achter dat je met semi publieke oplaadpunten zakelijke EV rijders kunt uitknijpen met hoge tarieven waar geen haan naar kraait
3. Oplaadpunten in open markt model gebieden met door de lokale overheid gesteunde ongereguleerde mono/duopolies
Wat kunnen we hier aan doen?
1. Kun je niets tegen doen.
2. WEIGEREN te laden bij dit soort punten. Dus ook geen Shell pas of alternatief gebruiken, want ze krijgen nog steeds het volle tarief van de MSP uitbetaald.
3. Lobbyen bij de lokale politiek. Ze met de neus op de feiten drukken qua tarieven en de door hun gedwongen winkelnering.
Mooi dat dit nu in een vorm komt die automatisch bijgewerkt wordt.Hachy schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:49:
/edit: Let op, alleen AC, publiek én sem-publiek, de zogenaamde 'publiek toegankelijke' laadpalen. Dit kunnen dus ook laadpalen zijn die niet 24/7 beschikbaar zijn of op bedrijven/prive terreinen maar die wel als publiek toegankelijk zijn gepubliceerd.
Werken jullie al aan een versie met alleen de echte publieke oplaadpunten? De vorm waarin hij nu is leent zich voor misbruik om aan te tonen dat het open markt model werkt omdat het kleurtje weinig afwijkt van de kleurtjes in de naastgelegen concessies
Kijkend naar Leiderdorp zie ik een gemiddeld tarief dat iets onder dat van Allego/Qwello zit, maar ook een minimum van 39 cent. Blijkbaar mogen de Leiderdorpers van hun baas goed voor zichzelf zorgen zo lang ze maar goedkoper zijn dan op straat laden.....
Waar zit die functie, ik open de app, dan de map en dan?tapelectric schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:33:
[...]
Als je Map Intel eens een slinger geeft ('analyseer dit gebied' op de kaart)
Grappig. Bij Shell Brennerpas (300 kW) had ik precies de tegenovergestelde ervaring (0,25 met Freshmile).Franciesco schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:16:
[...]
Overigens heb ik tijdens de afgelopen vakantie ook een paar keer bij een Freshmile (100kW) laadpaal geladen. Maar als je daar met de Freshmile pas zou betalen, dan zouden de kosten meer dan 2x hoger zijn dan met Shell Recharge: €0,60 per kWh Freshmile pas versus €0,24 per kWh + €0,01 per minuut met Recharge. In mijn geval kwam dat neer op een zeer nette €0,25/kWh met Recharge pas, inclusief transactiekosten.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Beetje uitzoomen en dan links bovenin onder de zoekbalk zie je de analyseer optie staan. Best geinig inderdaad om mee te spelenASW1 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:02:
[...]
Waar zit die functie, ik open de app, dan de map en dan?
DUGG
Met welgeteld 2 laadpalen...
Er mogen toch alleen maar bewoners met de auto op?
Sony A7 iv en wat recycled glas
De afstanden zijn niet zo groot, dus je hoeft niet veel te laden; na een kwartier heb je al genoeg om het hele wegennet van Vlieland te berijden (let wel een kwartier AC laden).
Misschien hebben ze daar bakfietsen met Type2 laadpoort.eltron schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:14:
[...]
De afstanden zijn niet zo groot, dus je hoeft niet veel te laden; na een kwartier heb je al genoeg om het hele wegennet van Vlieland te berijden (let wel een kwartier AC laden).
Nog nooit op Ameland geweest, maar als ik in Plugsurfing in de app kijk zie ik 57 laadpunten op 't eiland... dat lijkt me ruim voldoende voor een plek waar je niet makkelijk met de auto komt
Dus je komt toe met een auto met een 3 kWh batterij. Je kan toch overal terug vol laden. En met 3kWh raak je daar overal.markjanssen schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:20:
[...]
Nog nooit op Ameland geweest, maar als ik in Plugsurfing in de app kijk zie ik 57 laadpunten op 't eiland... dat lijkt me ruim voldoende voor een plek waar je niet makkelijk met de auto komt
Hey Nico, om de koe maar direct bij de hoorns te pakken en wellicht vraag ik om de bekende unicorntapelectric schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:33:
[...]
Hey @Mach, benieuwd hoe het je bevalt. Als je Map Intel eens een slinger geeft ('analyseer dit gebied' op de kaart), dan ben ik benieuwd of je als nieuwe (PH)EV-rijder nog feedback voor ons hebt om het nog nuttiger te maken. Die feature is nieuw en feedback is goud.
^Nico
Maar een filteroptie op de kaart op "prijs", of minimaal met maximale prijs, dat zou echt een gamechanger zijn denk ik. Geen idee of dit in eerdere delen van dit topic al aan de orde is geweest.
DUGG
Stay tunedMach schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:13:
[...]
Hey Nico, om de koe maar direct bij de hoorns te pakken en wellicht vraag ik om de bekende unicorn
Maar een filteroptie op de kaart op "prijs", of minimaal met maximale prijs, dat zou echt een gamechanger zijn denk ik. Geen idee of dit in eerdere delen van dit topic al aan de orde is geweest.
^Nico
Tap Electric
Fietslaadpunten? Of hebben ze alle schuko punten van het eiland meegenomen?markjanssen schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:20:
[...]
Helemaal waterdicht is het (nog) niet. Zo zie ik in Wageningen-noord allemaal Shell laadpalen waar het Tap tarief rond de 60 ct ligt, terwijl je met de Shell laadpas maar 25 ct betaalt. Zal er wel aan liggen dat het Community by Shell oplaadpunten zijn, maar het trekt de gemiddelde prijs flink omhoog.tapelectric schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:33:
[...]
Hey @Mach, benieuwd hoe het je bevalt. Als je Map Intel eens een slinger geeft ('analyseer dit gebied' op de kaart), dan ben ik benieuwd of je als nieuwe (PH)EV-rijder nog feedback voor ons hebt om het nog nuttiger te maken. Die feature is nieuw en feedback is goud.
^Nico
Alle die ik aanklikte waren type-2 11kw volgens Plugsurfing en de EasyCharging app, wel allemaal ~50-60ct/kwh.pmiddeld schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:37:
[...]
Fietslaadpunten? Of hebben ze alle schuko punten van het eiland meegenomen?
Ik zal met name bij een E-flux laadpaal laden, dus die laadpas lijkt mij het handigst want dan heb ik geen roaming kosten. Voor andere laadpalen rekenen ze 3 cent per kw/h als ik het goed begrijp (https://help.e-flux.io/nl...6-wat-zijn-roaming-kosten).
Maar bij bijv. ANWB of TAP vind ik nergens iets over roaming kosten. Ik neem aan dat zij ook iets van kosten moeten rekenen? Maar bij het TAP abonnement van 2,50 lijken ze niets in rekening te brengen. Dan zou dit een betere keuze zijn dan de E-flux pas: zelfde prijs op de e-flux laadpaal, maar TAP is voordelig op alle laadpalen?
Ik kan me voorstellen dat dit al meerdere keren is besproken, maar ik vond geen duidelijk antwoord terug met de zoekfunctie.
Hier is geen algemeen antwoord op het hangt namelijk ook af waar je meestal gaat laden.Norbertus schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:42:
In verband met aanschaf van een nieuwe auto ben ik op zoek naar een laadpas, maar ik zie door de roamingkosten het bos niet meer. Ligt het aan mij of zijn de meeste laadpasaanbieders zeer ontransparant over de roamingkosten?
Ik zal met name bij een E-flux laadpaal laden, dus die laadpas lijkt mij het handigst want dan heb ik geen roaming kosten. Voor andere laadpalen rekenen ze 3 cent per kw/h als ik het goed begrijp (https://help.e-flux.io/nl...6-wat-zijn-roaming-kosten).
Maar bij bijv. ANWB of TAP vind ik nergens iets over roaming kosten. Ik neem aan dat zij ook iets van kosten moeten rekenen? Maar bij het TAP abonnement van 2,50 lijken ze niets in rekening te brengen. Dan zou dit een betere keuze zijn dan de E-flux pas: zelfde prijs op de e-flux laadpaal, maar TAP is voordelig op alle laadpalen?
Ik kan me voorstellen dat dit al meerdere keren is besproken, maar ik vond geen duidelijk antwoord terug met de zoekfunctie.
Ik zou sowieso een pas bestellen van Tango en Elektroverse die zijn beiden gratis, en ook van Vattenfall/incharge.
dan zijn er nog apps zoals BUMP zonder pas die een uitkomst kan bieden en NORTHE.
en dan kan je evt ANWB en EFLUX als premium pas overwegen.
En dan nog als je veel verschillende palen gebruikt kan het zijn dat je om het goedkoopst uit te zijn telkens moet switchen.
Boeit het je niet echt heel veel dan kan je met 1 pas ook prima uit de voeten en heb je ANWB of EFLUX helemaal niet nodig.
Maar hecht je waarde aan zoveel mogelijk 1 pas gebruiken dan is ANWB of EFLUX juist weer een uitkomst maar zul je nooit altijd het goedkoopste uit zijn als je veel verschillende laadpunten gebruikt.
Ik zal 95% van de tijd bij de eflux laadpaal bij mij in de buurt laden en zo'n 10-15 sessies per maand. Dan is zo'n TAP abonnement van 2,50 per maanden zonder verdere kosten (ook geen roaming zover ik kan zien) het voordeligst want geen starttarief van 0,35 euro zoals de meeste gratis passen berekenen?boyette schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:08:
[...]
Hier is geen algemeen antwoord op het hangt namelijk ook af waar je meestal gaat laden.
Ik zou sowieso een pas bestellen van Tango en Elektroverse die zijn beiden gratis, en ook van Vattenfall/incharge.
dan zijn er nog apps zoals BUMP zonder pas die een uitkomst kan bieden en NORTHE.
en dan kan je evt ANWB en EFLUX als premium pas overwegen.
En dan nog als je veel verschillende palen gebruikt kan het zijn dat je om het goedkoopst uit te zijn telkens moet switchen.
Boeit het je niet echt heel veel dan kan je met 1 pas ook prima uit de voeten en heb je ANWB of EFLUX helemaal niet nodig.
Maar hecht je waarde aan zoveel mogelijk 1 pas gebruiken dan is ANWB of EFLUX juist weer een uitkomst maar zul je nooit altijd het goedkoopste uit zijn als je veel verschillende laadpunten gebruikt.
dat denk ik ookNorbertus schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:25:
[...]
Ik zal 95% van de tijd bij de eflux laadpaal bij mij in de buurt laden en zo'n 10-15 sessies per maand. Dan is zo'n TAP abonnement van 2,50 per maanden zonder verdere kosten (ook geen roaming zover ik kan zien) het voordeligst want geen starttarief van 0,35 euro zoals de meeste gratis passen berekenen?
dat maakt dus een wezenlijk verschil..
dan zou ik nog steeds die gratis passen aanvragen voor het geval dat kan dat soms een verschil maken als je op een vreemde plek moet laden
Lees het artikel in je link nog even goed: E-flux rekent roaming kosten alleen aan gebruikers die met de laadpas van een andere partij dan E-Flux by Road laden...Norbertus schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:42:
... E-flux laadpaal laden, dus die laadpas lijkt mij het handigst want dan heb ik geen roaming kosten. Voor andere laadpalen rekenen ze 3 cent per kw/h als ik het goed begrijp (https://help.e-flux.io/nl...6-wat-zijn-roaming-kosten).
bij gebruik van de gratis pas van E-flux betaal je 32 cent startkosten per laadbeurt, bij de gratis Tap-pas gaat de kWh-prijs 10% omhoog, beide gebaseerd op de CPO-kosten. Als je veel korte laadbeurten hebt is Tap goedkoper, als je minder vaak maar langer laadt zal E-flux goedkoper zijn.
Bij onze gratis pas (het Light-abo) betaal je 5%, geen 10. Die 10% is alleen als je per sessie (dus zonder abo) betaalt met bijv. Apple Pay. Dan hebben wij namelijk zelf ook fors hogere (payment) kosten.martinBMW schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:38:
[...]
Lees het artikel in je link nog even goed: E-flux rekent roaming kosten alleen aan gebruikers die met de laadpas van een andere partij dan E-Flux by Road laden...
bij gebruik van de gratis pas van E-flux betaal je 32 cent startkosten per laadbeurt, bij de gratis Tap-pas gaat de kWh-prijs 10% omhoog, beide gebaseerd op de CPO-kosten. Als je veel korte laadbeurten hebt is Tap goedkoper, als je minder vaak maar langer laadt zal E-flux goedkoper zijn.
De roaming kosten waar hier over wordt gesproken worden (soms) gerekend door de CPO (laadpaal-uitbater). Dat zit dus al in de kosten van de MSP verwerkt.
In onze app vind je altijd (en alleen) de daadwerkelijke prijs van je huidige setup. Neem je Light, dan gaat je prijs dus circa 5% omlaag. Neem je ons (2.50 pm) Roamer abo, dan gaat je prijs circa 10% omlaag. Je betaalt met Roamer alleen nog de kosten van de laadpaal-uitbater, wij zetten daar niets meer bovenop.
Wat je ziet in de Tap app is altijd precies wat je betaalt, geen verborgen kosten e.d. Heb je nog geen Roamer abo, dan weet je dus dat het goedkoper kan. Check op elke laadpaal 'Prijs Intel' in onze app - daar vind je altijd een breakdown van onze kosten en fees.
Voor hybride auto's en weinig laadsessies ben je soms goedkoper uit met Tap Light (want geen maandelijkse fees), maar dan betaal je dus wel een 5% opslag op elke sessie over het tarief van de uitbater (TotalEnergies, Fastned, Shell, Allego, Equans etc). Ook dat vind je dan terug in Prijs Intel!
^Nico
[ Voor 0% gewijzigd door tapelectric op 11-09-2024 08:38 . Reden: toevoegen 'geen verborgen kosten' ]
Tap Electric
Je hebt helemaal gelijk. Het laadtarief wordt incl. deze roaming kosten getoond. Dus met de flux laadpas krijg je 3 cent per kWh/h 'korting' t.o.v. elke andere laadpas op een e-flux laadpaal. Die 10% van TAP komt bovenop het tarief incl. de 3 cent roaming kosten. Op de laadpaal hier zal de flux laadpas het voordeligst zijn gezien mijn laadgebruik. Ik heb daarnaast ook een Vattenvall pas aangevraagd, die laadpalen staan hier ook veel in de buurt. Dank voor het meedenken!martinBMW schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:38:
[...]
Lees het artikel in je link nog even goed: E-flux rekent roaming kosten alleen aan gebruikers die met de laadpas van een andere partij dan E-Flux by Road laden...
Waar is 'hier'?Norbertus schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:39:
Ik heb daarnaast ook een Vattenvall pas aangevraagd, die laadpalen staan hier ook veel in de buurt.
martinBMW schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:38:
[...]
Als je veel korte laadbeurten hebt is Tap goedkoper, als je minder vaak maar langer laadt zal E-flux goedkoper zijn.
Als toekomstige PHEV'er met een 15 Kw batterij lijkt mijn omslagpunt ter liggen op 14 laadbeurten (bij palen niet zijnde Vattenfall) per maand (relatief kort dus). Net als bij @Norbertus staan bij mij (Breda) veel goed betaalbare Vattenfall palentapelectric schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:36:
[...]
Voor hybride auto's en weinig laadsessies ben je soms goedkoper uit met Tap Light (want geen maandelijkse fees), maar dan betaal je dus wel een 5% opslag op elke sessie over het tarief van de uitbater (TotalEnergies, Fastned, Shell, Allego, Equans etc). Ook dat vind je dan terug in Prijs Intel!
^Nico
DUGG
Dus Vattenfall voor 33,6 cent de kWh, zonder enige startkosten etc..
Laadpas gratis aan te vragen.
MDR
Zo te zien overalMDrebel schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:33:
In mijn buurt (MRA) zijn de Vattenfall laadpalen uit de NORTHE app verdwenen. Is meer mensen dit opgevallen?
Kan een storing zijn of een mutatie
Omdat northe daar verlies op draaide al een tijdje
Gewoon vattenfall zelf gebruiken
Zijn al de goedkoopste in de markt ga daar dan ook geen misbruik van maken door oude tarieven te zoeken
En gebruik gewoon hun eigen gratis service
[ Voor 22% gewijzigd door boyette op 11-09-2024 19:42 ]
Leiden en omgeving is ook verdwenen op de Allego snelladers na. Vreemd genoeg staat Wassenaar (zonder concessie) er nog wel.boyette schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:41:
[...]
Zo te zien overal
Zijn al de goedkoopste in de markt ga daar dan ook geen misbruik van maken door oude tarieven te zoeken
dan zijn het alleen de concessiepalen maar dat is niet gek want die hebben ook een aangepast tarief wat dus niet aan roamers geboden wordt.. of niet langer..koboy schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:35:
[...]
Leiden en omgeving is ook verdwenen op de Allego snelladers na. Vreemd genoeg staat Wassenaar (zonder concessie) er nog wel.
is begrijpelijk dat Vattenfall dat alleen aan wil bieden aan directe laders en een aangepast tarief aan roaming partners gaat geven.
Het mooie was nu net dat via NORTHE ik €0,34 ct/kWh betaalde, terwijl Vattenfall met zijn pas doodleuk €0,48 ct/kWh vraagt...boyette schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:41:
[...]
Zo te zien overal
Ik ga vrolijk verder met OVO. €0,36 ct/kWh (abbo haal ik er wel uit met de kW die ik laad in de maand)
[ Voor 8% gewijzigd door MDrebel op 11-09-2024 22:34 ]
MDR
ja dat was dus niet de bedoeling dus goed dat ze het hebben gecorrigeerd. Dat kostte Northe enorm veel geld.MDrebel schreef op woensdag 11 september 2024 @ 22:32:
[...]
Het mooie was nu net dat via NORTHE ik €0,34 ct/kWh betaalde, terwijl Vattenfall met zijn pas doodleuk €0,48 ct/kWh vraagt...
Ik ga vrolijk verder met OVO. €0,36 ct/kWh (abbo haal ik er wel uit met de kW die ik laad in de maand)
Leiden en omgeving is ook concessie loos open markt model gebied. Met Northe op Allego in elk geval niet interessant qua tarief.boyette schreef op woensdag 11 september 2024 @ 22:12:
[...]
dan zijn het alleen de concessiepalen maar dat is niet gek want die hebben ook een aangepast tarief wat dus niet aan roamers geboden wordt.. of niet langer..
is begrijpelijk dat Vattenfall dat alleen aan wil bieden aan directe laders en een aangepast tarief aan roaming partners gaat geven.
Edit: dit was door te kijken naar de dichtstbijzijnde palen. Even beter naar de kaart kijken leert me dat ik in de Northe app alleen nog maar snellaad locaties zie (van Allego?), met de paar AC palen die daar dan ook staan....
Heel vreemd allemaal, maar misschien is het een synchronisatie foutje en is het over een paar dagen opgelost.
Edit 2: ik ben een sukkel. Zonder filter op snelladers barst het van de palen hier. Grote getallen op de kaart ook in den Haag, Rotterdam, Zoetermeer etc.
[ Voor 31% gewijzigd door koboy op 12-09-2024 00:23 ]
Je hebt helemaal gelijk! Voel mee een beetje dom ookkoboy schreef op donderdag 12 september 2024 @ 00:11:
[...]
Leiden en omgeving is ook concessie loos open markt model gebied. Met Northe op Allego in elk geval niet interessant qua tarief.
Edit: dit was door te kijken naar de dichtstbijzijnde palen. Even beter naar de kaart kijken leert me dat ik in de Northe app alleen nog maar snellaad locaties zie (van Allego?), met de paar AC palen die daar dan ook staan....
Heel vreemd allemaal, maar misschien is het een synchronisatie foutje en is het over een paar dagen opgelost.
Edit 2: ik ben een sukkel. Zonder filter op snelladers barst het van de palen hier. Grote getallen op de kaart ook in den Haag, Rotterdam, Zoetermeer etc.

MDR
Zonder abo inmiddels weer 34ct.paQ schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:40:
[...]
Maart is nog voor dir forse verlaging dan.
Urmond is al maanden 23/25
Nu 26/28
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
ik schrok al, via vattenfal pas namelijk 11ct duurder, gelukkig werkt het nog via NortheMDrebel schreef op donderdag 12 september 2024 @ 07:47:
[...]
Je hebt helemaal gelijk! Voel mee een beetje dom ookNa de update van de app blijken er filters aan te staan waardoor er alleen snelladers zichtbaar zijn.... De Vattenfall palen zijn weer terug in overzicht (0.36ct/kWh)
hebben ze niet een samenwerking, dacht ik iets van te lezen, volgens mij draaien ze geen verlies op vattenfal palen
Nu niet meer maar de tarieven zijn verhoogd naar 0.36 dus via incharge zelf is goedkoperLagune schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:35:
[...]
ik schrok al, via vattenfal pas namelijk 11ct duurder, gelukkig werkt het nog via Northe
hebben ze niet een samenwerking, dacht ik iets van te lezen, volgens mij draaien ze geen verlies op vattenfal palen
Binnenkort rijd ook ik electrisch.
Ik kan thuis laden maar zal ook af en toe bij dagjes weg of als ik voor werk verder weg moet, op locatie willen laden.
Ik vind het nu lastig in te schatten hoe vaak dit precies gaat zijn.
Welke laadpas is allround en heeft een goede app?
Heb je de moeite genomen om de TS even goed door te lezen? Indien ja; wat is je conclusie of in ider geval je eigen idee hierna?tinoburg85 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 21:40:
Ook ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik kan thuis laden maar zal ook af en toe bij dagjes weg of als ik voor werk verder weg moet, op locatie willen laden.
Ik laad voornamelijk thuis. Met mijn (vervangen Ampera-e) batterij kan ik minstens 350 km rijden in de moderne winters, zomers circa 450 km. (rustige en relaxte rijder). Extern laden doe ik dan ook weinig.tinoburg85 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 21:40:
Voor een rit verder weg zoek ik vaak een Tesla lader. Eind volgende week bijvoorbeeld moeten we in de buurt van Arcen (Limburg) zijn, komende van Drenthe. Dan rij ik op de heenreis of de terugreis om via Horst aan de Maas of naar Venray, bij beide plaatsen een Tesla laadstation, laden daar dan tot circa 80% aan de snellader voor € 0,31 en daarna weer verder. Geen gehannes met een langzame AC lader. De Ampera-e laad op 1 fase maximaal 7 kW. Op DC maximaal tot 50 kW. Ik voorkom zo tijdverlies en laadstress. Altijd laadplekken genoeg. Die 10 tot 20 km omrijden vind ik geen probleem voor zo'n ritje.
Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5
zie https://laadpastop10.nl/tinoburg85 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 21:40:
Zoek er daar 2 uit die breed worden geaccepteerd op de plekken waar je wel eens komt en zou willen laden.
In jouw usecase laad je toch hoofdzakelijk thuis en is het publiek laden een uitzondering. Belangrijker dat je kunt laden dan of het wel de goedkoopste oplossing is. Op de gemiddelde kosten maakt het niet veel uit die enkele keer, ook als het dan duur is. Gemak is ook wat waard. Hoef je je verder over de bomen en het bos niet druk te maken.
Heb zelf dit jaar nog maar één keer publiek geladen. (bij een 50kW lader van Aldi in Duitsland. gewoon omdat het kon, niet omdat het moest. Waren daar in de buurt aan het winkelen. Je kon gewoon met bankpas betalen).
En ik rijd regelmatig meer dan 400km op een dag, maar voldoende range om weer thuis te komen zonder te laden.
[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 12-09-2024 22:45 ]
€0.31? Met welke of wat voor pas?Meubelmaker schreef op donderdag 12 september 2024 @ 22:20:
[...]
bij beide plaatsen een Tesla laadstation, laden daar dan tot circa 80% aan de snellader voor € 0,31
Wel eens van Google gehoord?
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Je hebt wel n.a.v. naar mijn mening terechte opmerking, wel nog even snel een disclaimer aan je bericht toegevoegd. Dat het dus niet alleen publieke toegankelijke laadpalen zijn, maar ook laadpalen die niet voor iedereen bereikbaar/beschikbaar zijn of gebruikt kunnen worden.Hachy schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:41:
[...]
Als jij er persoonlijk niets aan hebt kun je er ook gewoon voor kiezen het niet te gebruiken in plaats van direct te roepen dat er niets van klopt.
Dus voor mij als prive rijder: heb ik 0,0% iets aan die data. Leuk voor een PVV minister, om dan met dit soort data te gaan zwaaien. Terwijl in werkelijkheid geen enkele publieke laadpaal onder de € 0,20 per kWh zit. Wat is dus het doel van die website? De burger van nog meer misinformatie voorzien?
Dacht dat ik de meest luie persoon op aarde was....
Maar goed, laat ik de dag beginnen met een goede daad: met de Tesla-app.
En hier vind je de laadpunten van Tesla waar je met non-Tesla's kan laden: Non Tesla laders Tesla laadpunten
Succes!
Maar, hoeveel azijn drink jij nou per dag?MathiasMetzger schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:00:
Terwijl in werkelijkheid geen enkele publieke laadpaal onder de € 0,20 per kWh zit. Wat is dus het doel van die website? De burger van nog meer misinformatie voorzien?
[ Voor 22% gewijzigd door Zjanzjak op 13-09-2024 09:03 ]
Zeker. Was ook de eeste plek om even te kijken. Daar kwam dan bv dit uit:
:strip_exif()/f/image/rTb3eX5dZc9mEpF2T5Qtj6ad.jpg?f=fotoalbum_large)
Die 0.31 scheelt dan ruim 22%. Best pittig. Ik ben aanstaand EV rijder en dus nog zoekende (ja ook Google) iemand meldde hier al een iets over de ‘potentie’ van dit forum. Maar als nieuwkomer zijn de bijna 700 pagina’s ondoorgrondelijk. Vandaar dus gewoon even deze vraag. Niet zo gek toch als nieuwkomer.
Iig bedankt voor je constructieve bijdrage.
@Zjanzjak dank voor de info
Juist voor de nieuwkomer is de TS bedoelt om vragen die telkens weer terugkomen te voorkomen. Waar bovendien kort voor jouw bericht door de MOD naar werd verwezen.GM15 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:23:
[...]
Maar als nieuwkomer zijn de bijna 700 pagina’s ondoorgrondelijk. Vandaar dus gewoon even deze vraag. Niet zo gek toch als nieuwkomer.
Dan nog een aanvulling van mij: prijzen bij Tesla zijn afhankelijk van plaats en tijd in de dag, maar worden ook regelmatig bijgesteld. Zo is laden in de zomer goedkoper dan in de winter.GM15 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:23:
[...]
[Afbeelding]
Die 0.31 scheelt dan ruim 22%. Best pittig. Ik ben aanstaand EV rijder en dus nog zoekende (ja ook Google) iemand meldde hier al een iets over de ‘potentie’ van dit forum. Maar als nieuwkomer zijn de bijna 700 pagina’s ondoorgrondelijk. Vandaar dus gewoon even deze vraag. Niet zo gek toch als nieuwkomer.
Ik geloof dat Tesla net zijn prijzen omhoog heeft gezet, dus het zou kunnen dat die 31 cent ook niet meer klopt.
Maakt voor mijn niet zo veel uit, aangezien ik geen gebruik maak van Tesla. Snelladen moet snel gaan, en met mijn 800V Ioniq 6 ben ik bij Tesla beperkt op ongeveer 100kW laden waardoor het flink langer duurt. De paal op straat is voor mij misschien iets duurder, maar het kost me geen extra tijd, wat me ook wat waard is.
Dat klopt zeker. Als aanstaande EV rijder ook behoorlijk wat tijd door dit forum gestruind. De overdaad aan berichten (die meer dan 2 jaar terug gaan) maakt dat lastig. In dit geval was het een specifieke vraag mbt die (lage?!?) kosten.PeterZ(on) schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:56:
[...]
Juist voor de nieuwkomer is de TS bedoelt om vragen die telkens weer terugkomen te voorkomen. Waar bovendien kort voor jouw bericht door de MOD naar werd verwezen.
De nutteloze toevoeging van jouw reactie maakt alleen maar dat er meer zinloze Posts zijn. Beetje een soort schoolmeester gedrag.
De reacties van @Zjanzjak en @koboy zijn precies wat ik zocht. To the point waar wellicht ook andere aankomende EV rijders wat aan hebben.
Iig wederom! bedankt voor je bijdrage.
Prijzen zijn idd variabel, maar nergens zo transparant en simpel als bij Tesla.GM15 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:23:
[...]
[Afbeelding]
Nu ga je ook merken dat je als 'thuislader' enkel dat snelladen gaat gebruiken tijdens vakanties en wat langere trips. Bij mij is dat minder dan 15% van het totaal aan energie, dus heeft amper impact op de gemiddelde km-prijs.
En in het totale kostenplaatje van een auto is stroom echt niet de belangrijkste factor.
Dat klopt zeker, maar wel zoals je zelf een tijdje terug een bericht afsloot "een met tegenzin aanstaande EV-rijder". Dat verklaart denk ik veel. Dat het specifiek over de lage kosten ging is mij ontgaan, excuus daarvoor. Ik begreep er uit hoe je er kon laden en dat is toch wel algemeen bekend en/of je kijkt op de site. Als hier een tip wordt gegeven dan ga ik dat eerst zelf uitzoeken en pas als ik er niet uitkom stel ik een vraag.GM15 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:08:
[...]
Dat klopt zeker. Als aanstaande EV rijder ook behoorlijk wat tijd door dit forum gestruind. De overdaad aan berichten (die meer dan 2 jaar terug gaan) maakt dat lastig. In dit geval was het een specifieke vraag mbt die (lage?!?) kosten.
De nutteloze toevoeging van jouw reactie maakt alleen maar dat er meer zinloze Posts zijn. Beetje een soort schoolmeester gedrag.
De reacties van @Zjanzjak en @koboy zijn precies wat ik zocht. To the point waar wellicht ook andere aankomende EV rijders wat aan hebben.
Iig wederom! bedankt voor je bijdrage.
Dat de reacties van @Zjanzjak en @koboy to the point zijn waar anderen wat aan hebben ben ik helemaal je mee eens, zo staat het hier vol met nuttige tips over het publiek laden. Alleen als over enige tijd weer iemand met tegenzin en aanstaand EV-rijder met dezelfde vraag komt, en niet terugleest zitten we weer in dezelfde situatie. Toch?
De eerder door mij genoemde locaties Horst en Venray na de verhoging € 0,31 en € 0,35 in de respectievelijk minder drukke en drukke tijden. Met niet-Tesla lidmaatschap (€ 9,99 per maand) € 0,24 en € 0,27 per kWh.janne_nl schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:41:
Tesla prijzen idd flink gestegen hier in de buurt. Toch snel 25%.
Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5
Natuurlijk zal het vast wel kloppen en het kan zeker een nuttige praatplaat zijn, maar welke conclusies kan je hieruit trekken als consument?Hachy schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:41:
[...]
Het is het gemiddelde AC tarief voor publiek én semipublieke laadpalen. Het doel van de tool is om meer inzicht te krijgen in de verschillen tussen gemeentes. In Heerlen staat meer dan alleen Vattenfall en die andere palen tellen dus ook mee voor het gemiddelde, je kunt dus niet zomaar stellen dat de concessiehouder in dat gebied de prijs vaststelt.
Er zal ergens een €0,15/kWh laadpaal in Heerlen staan, waarschijnlijk semi-publiek bij een bedrijf of particulier. Deze wordt meegenomen omdat er naar publiek toegankelijke laadpalen wordt gekeken zoals ook in de AFIR wetgeving gebruikelijk is.
Voorbeeldje: Wijchen - Beuningen - Oss. Het gros van de nieuwe publiek toegankelijke laadpalen in Beuningen en Wijchen valt onder de concessie van Vattenfall die geldt in Gelderland, dus 28,8 cent. In Oss rekent Vattenfall 33,6 cent. Toch is Wijchen met afstand de duurdere gemeente om te laden gebaseerd op gemiddelde laadprijs.
Ook bijzonder: Wijchen en Beuningen hebben beide de Vattenfall prijs (afgerond naar boven op 29 cent) als minimumprijs en Wijchen heeft een lagere maximumprijs.
Is Wijchen daarmee een EV onvriendelijkere gemeente, of juist EV vriendelijker dan Oss en Beuningen omdat ze bijvoorbeeld al een groter aandeel laadpalen hebben van donkergrijze Allego laadpunten die buiten de concessie vallen en fors meer kosten dan de 28,8 cent van Vattenfall?
Update
Electroverse bij Avia 1,11 euro..
Wat gebeurt hier allemaal..
[ Voor 26% gewijzigd door yannienl op 13-09-2024 14:36 ]
Ze komen er achter dat ze toch ietwat verlies lijden op de huidige tarieven?
En willen dat nu op een schofterige wat minder leuke manier het verschil weer terugwinnen?
Met Bump moet je gaan laden bij de niet-snellaad Allego palen. Bij de palen die ik heb bekeken staat dat ze 0,00 € kosten. Iets zegt me dat dat niet kloptyannienl schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:03:
Heilige poep, Bump heeft voor bepaalde snelladers het tarief ziek omhoog gegooid.. Bp pulse 92!!! cent..
Update
Electroverse bij Avia 1,11 euro..
Wat gebeurt hier allemaal..
Echt klote, op bijna al mijne favo plekken is het tarief verdubbeld..Zjanzjak schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:06:
[...]
Ze komen er achter dat ze toch ietwat verlies lijden op de huidige tarieven?
En willen dat nu op een schofterige wat minder leuke manier het verschil weer terugwinnen?
Hou ik alleen nog ecotap 60kw lader in de straat voor 54 cent en Tesla voor 35 cent over haha
Nu is Fastned zelfs aantrekkelijk met 69 cent........ Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen......
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2