[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 170 ... 233 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Vandaag een warrig verhaal van Shell Recharge ontvangen over de blokkeertarieven van Allego en dat bij EV box dat niet meer het geval zou zijn.
Als ik goed ben geïnformeerd dan klopt de info van Shell Recharge niet (helemaal).
Mij maakt het niet zo uit. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik zowel Allego als Shell Recharge kan vermijden. Beide al weer jaren geleden voor het laatst gebruikt.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Hoppa

Ook begeleidend tekstje op linkedin gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mWJjV2BAQAALQAXeknzDx3HsXM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0ersGlVCBDf19UPU3RDnJ9Hn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Hachy op 05-09-2024 01:42 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:22
gertvdijk schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:18:

Ze gaan trouwens op de investeringstour zie ik, via onderstaande site, dus ik verwacht binnenkort een premiumversie/abo ofzoiets. :|
https://go-crowd.nl/
Ik nieuwsgierig en wilde wel eens kijken, krijg ik dit;

Inschrijving gesloten
De financieringscampagne is gesloten, omdat het maximum doelbedrag is bereikt.

De zaken gaan goed zeker. :P

Hopelijk snel wat resultaat (lees: verbeteringen) van de Go-Charge app.

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Tja, snap het wel. Bij mij in de straat regelmatig hybride auto's die langer dan 24u aan de paal gekoppeld blijven staan. Bewoners die (blijkbaar) te lui zijn om het te verplaatsen als de accu vol is...

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:18

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

OK, mail van Shell: "Vanaf 9 september op alle Allego-laadpunten een tarief van €0.05 cent per minuut nadat je 4 uur op een laadplaats staat, met een maximum van €12 per laadsessie."

In de FAQ van Shell staat: "Als je je elektrische auto oplaadt bij laadpunten van Allego en Road betaal je na 4 uur kosten. Ook ‘s nachts.".

Maar Allego rekent 's nachts geen blokkeer kosten! Zie https://www.allego.eu/nl/overstay-fee/, "Het overstaytarief wordt alleen toegepast van 07:00 - 23:00 uur, zodat je 's nachts kunt opladen.".

Is Shell nu volledig van de pot gerukt? Spoiler: Ja.

• eltron
Mirabis schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:52:
[...]
Tja, snap het wel. Bij mij in de straat regelmatig hybride auto's die langer dan 24u aan de paal gekoppeld blijven staan. Bewoners die (blijkbaar) te lui zijn om het te verplaatsen als de accu vol is...
Er is ook nog iets met parkeerproblemen. Ook als je wel zou willen verplaatsen, waarheen dan?
Je zou dan een deal moeten maken met buurtgenoot die ook moet laden, dat je de plekken omwisselt of zo.
Bij mij in het wijkje in korte tijd al 12 plekken opgeofferd aan laadplekken.
En ik klaag niet, wij kunnen onze auto's op de oprit kwijt, maar als je dat niet hebt snap ik het probleem ook wel weer.

• eltron
beschuit schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:31:
OK, mail van Shell: "Vanaf 9 september op alle Allego-laadpunten een tarief van €0.05 cent per minuut nadat je 4 uur op een laadplaats staat, met een maximum van €12 per laadsessie."

In de FAQ van Shell staat: "Als je je elektrische auto oplaadt bij laadpunten van Allego en Road betaal je na 4 uur kosten. Ook ‘s nachts.".

Maar Allego rekent 's nachts geen blokkeer kosten! Zie https://www.allego.eu/nl/overstay-fee/, "Het overstaytarief wordt alleen toegepast van 07:00 - 23:00 uur, zodat je 's nachts kunt opladen.".

Is Shell nu volledig van de pot gerukt? Spoiler: Ja.
Zoals ik gisteren al heb gepost klopt hun verhaal niet (helemaal) o.a. 's nachts geen blokkeertarief en ook bij aantal oude concessies niet.

Maar het is altijd mogelijk en zelfs niet onwaarschijnlijk dat Shell het voor hun eigen administratie simpel houdt en gewoon one size fits all. Betaal je ook blokkeertarief als Allego dat zelf niet doet.

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Puntje 5, indien bezetting <50%, dan namelijk geen idle fee (kleeftarief)

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-09 18:31
maharens schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:53:
[...]

Puntje 5, indien bezetting <50%, dan namelijk geen idle fee (kleeftarief)
Tesla doet dat bij snelladers die bij het hotel waar ik verbleef stonden. Best lastig vind ik, want het waren er maar 4 en je weet nooit wat er in de avond/nacht bij komt. En dus ook niet wat je uiteindelijk moet afrekenen.

Just here for the fun

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:04
Brotuck schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:08:
[...]

Tesla doet dat bij snelladers die bij het hotel waar ik verbleef stonden. Best lastig vind ik, want het waren er maar 4 en je weet nooit wat er in de avond/nacht bij komt. En dus ook niet wat je uiteindelijk moet afrekenen.
Een snellader bij een hotel is toch prima.
Je koppelt aan, en als je vol geladen bent krijg je een melding... en dan verzet je de auto.
Zelfs als dat een uurtje laden is, dan kan je toch makkelijk je auto verzetten?

En als je midden in de nacht toe komt, dan koppel je aan na de douche en voor het ontbijt en je verplaatst je auto na het ontbijt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:26
Ik denk dat die blokkeertarieven hun langste tijd wel hebben gehad en expliciet verboden gaan worden door de EU want die zijn voor de avond/nacht gewoon onzinnig, en staat bovendien ook al min of meer als zodanig in de regelgeving. Kijk de die recente video van NextMove maar, en wat voor D gaat gelden is dan ook voor NL van toepassing.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:18

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

OK, gechat met Shell, ze verwachten over een paar weken het technisch voor elkaar te hebben dat er geen nachtelijke blokkeerkosten gerekend worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

beschuit schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:31:
Staat er echt 0,05 cent? dat is namelijk niet zo heel veel

(ze bedoelden wss 0,05 euro)

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 05-09-2024 11:37 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
Gunner schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:36:
[...]

ja, dat staat er echt. Slordig..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dW8kBrqkiz267Z4MLTCf4sTXSJo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YkUZV1mDeWvwPAQXXz7QIpSe.jpg?f=user_large

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

• eltron
cyberdj schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:42:
[...]
ja, dat staat er echt. Slordig..

[Afbeelding]
Volgens mij staat er wel € 0,05, maar dat cent erachter geeft verwarring en is natuurlijk evident dat dat niet wordt bedoeld. Slordig i.d.d. schrijf € 0,05, of 5 cent, maar niet dergelijke onhandige combi.

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:55
Gunner schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:36:
[...]

Het staat er echt, hier de hele mail die door Shell Recharge verstuurd is:
Informatie over blokkeertarief Allego per 9 september 2024

Beste klant,

We willen je graag informeren over een aantal wijzigingen in de blokkeertarieven bij het gebruik van de Shell Recharge laadpas of app.

Allego blokkeertarief
Vanaf deze maand voert laadpuntaanbieder Allego kosten in voor voertuigen die langer dan 4 uur op een laadplek staan. Deze kosten worden door Allego ‘’overstaykosten’’ genoemd. Andere termen die hiervoor worden gebruikt zijn blokkeer- of kleeftarieven. Als gevolg van deze wijziging geldt vanaf 9 september op alle Allego-laadpunten een tarief van €0.05 cent per minuut nadat je 4 uur op een laadplaats staat, met een maximum van €12 per laadsessie. Dit maximumbedrag helpt om onverwachte hoge kosten te voorkomen.

Per 9 september 2024 gelden deze blokkeertarieven alleen voor Allego- en Road-laadpunten.

Geen blokkeertarief meer voor EVBox
Nu betaal je dit tarief wanneer je langer dan vier uur laadt bij een laadpunt van EVBox. Vanaf 9 september 2024 zullen de blokkeertarieven voor EVBox niet langer worden doorbelast.

Waarom dit tarief?
Het blokkeertarief is ingevoerd door enkele laadpuntaanbieders om te voorkomen dat laadplekken onnodig bezet worden gehouden. Het tarief helpt om de beschikbaarheid van publieke laadpunten te verbeteren. Vanwege dit beleid hebben we eind vorig jaar al het blokkeertarief ingevoerd.

Tips om kosten te vermijden
Om onverwachte kosten te voorkomen, raden we je aan om de auto tijdig te verplaatsen of de laadsessie te stoppen en opnieuw te starten wanneer de batterij nog niet vol is. Controleer altijd het tarief van het laadpunt in de app voordat je begint met laden. In de Shell Recharge app kun je zien van welke partner het laadpunt is door op het laadpunt te klikken. Wanneer je oplaadt bij Allego of Road, worden de blokkeerkosten expliciet vermeld bij de tariefinformatie. Als je bij een andere partner of Shell Recharge zelf laadt, betaal je geen blokkeertarief. Voor zakelijke rijders gelden andere tarieven. Deze tarieven zijn te vinden in de Shell Recharge app, selecteer hiervoor jouw zakelijke pas in de app.

Vragen? 
Voor meer informatie over de prijzen van publiek laadpunten kun je terecht op onze website. Bekijk de antwoorden op de meest gestelde vragen en antwoorden op onze FAQ-pagina. Onze Klantenservice staat ook klaar om al je vragen te beantwoorden en is bereikbaar op +31 8 8010 9500.

Met vriendelijke groet,

Het Shell Recharge-team
Shell Recharge implementeert de kleeftarieven van Allego dus anders dan Allego zelf (als je via hun Smoov-app oplaad of via een laadpas die het CPO-tarief doorrekent), waarmee ze nog meer verwarring scheppen:

- Shell Recharge rekent het kleeftarief vooralsnog 24/7, dus ook in de nachtelijke uren
- Shell Recharge rekent het kleeftarief op alle Allego laadpalen, waar Allego dat alleen doet op de palen onder het open markt-model
- Shell Recharge rekent een maximum van € 12,00 kleeftarief per laadsessie, dus na 4 uur kleefkosten stopt het. Dit is positief.

Kleeftarieven na 4 uur zijn niet echt fair voor mensen die langer moeten laden, zoals EV's met een 1-fase lader (meestal max. 7,2 kW maar in de praktijk vaak eerder rond de 3 tot 5 kW) en bij laadpalen waar de laadsnelheid al dan niet tijdelijk geknepen wordt. Ook voor mensen in ploegendiensten komt het beroerd uit.

Het lijkt mij daarom beter om een eventueel kleeftarief pas na 12 uur in te laten gaan. Dan heeft iedereen voldoende kunnen bijladen (ook al zal mijn Ampera-e nog niet helemaal vol zijn als ie op 10% aan de laadpaal is gezet) en heeft iedereen ook rustig kunnen slapen. En hiermee stimuleer je in elk geval de langklevers om hun auto na een redelijke tijd weg te halen.

Opel Ampera-e (2020)

• mokkalokka
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-09-2024
Misschien wel vaker gevraagd maar kon het zo snel niet vinden maar wat is een goed alternatief voor ESB? (Gezien het volgende maand een stuk duurder gaat worden) thanks

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:37
mokkalokka schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:15:
Misschien wel vaker gevraagd maar kon het zo snel niet vinden maar wat is een goed alternatief voor ESB? (Gezien het volgende maand een stuk duurder gaat worden) thanks
Eigenlijk is je vraag "ik heb een elektrische auto en zoek een goede laadpas, welke moet ik hebben?"

En daar is geen goed antwoord op te geven. Doe je vooral AC laden of veel DC laden? Waar woon je, of waar ga je veel laden? Hoeveel laad je? Wil je 1 pas en verder niet nadenken, of 5 passen en telkens even kijken welke het voordeligste is? Dat zijn in elk geval een aantal aspecten die een keuze bepalen en ik zal vast niet volledig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:18:
Ik denk dat die blokkeertarieven hun langste tijd wel hebben gehad en expliciet verboden gaan worden door de EU want die zijn voor de avond/nacht gewoon onzinnig, en staat bovendien ook al min of meer als zodanig in de regelgeving. Kijk de die recente video van NextMove maar, en wat voor D gaat gelden is dan ook voor NL van toepassing.
Nee, ik denk dat blokkeertarieven zeker zin hebben maar dan enkel als ze op de JUISTE manier toegepast worden.

Niet tussen 22h en 7h.
En ook niet zo lang er nog geladen wordt met meer dan 3 of 4kW na 4h connectie.

En bij snelladers mag het wat mij betreft ingevoerd worden zodra je batterij hoger dan 85% zit of zo, en dan al na 5 minuten.

• maharens
  • Laatst online: 04-08 11:05
Brotuck schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:08:
[...]

Het is eigenlijk niet de bedoeling om de hele nacht bij een SuC te gaan staan. Het is meer bedoeld voor mensen die nog aan het lunchen zijn en denken dat ze de auto moeten afkoppelen, maar als de bezetting lager is dan 50%, dan kun je gewoon rustig dooreten, mits je wel met een schuin oog de bezetting in de gaten houdt uiteraard.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

eltron schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:44:
en is natuurlijk evident dat dat niet wordt bedoeld. Slordig i.d.d. schrijf € 0,05, of 5 cent, maar niet dergelijke onhandige combi.
Ja, maar je kan er gewoon op gepakt worden. Ze moeten zorgvuldiger zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Gunner op 05-09-2024 13:32 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:02:
[...]

Nee, ik denk dat blokkeertarieven zeker zin hebben maar dan enkel als ze op de JUISTE manier toegepast worden.

Niet tussen 22h en 7h.
En ook niet zo lang er nog geladen wordt met meer dan 3 of 4kW na 4h connectie.

En bij snelladers mag het wat mij betreft ingevoerd worden zodra je batterij hoger dan 85% zit of zo, en dan al na 5 minuten.
Dat zei ik ook min of meer, niet tijdens de nachtelijke uren. Mij lijkt dan van 20:00u tot 08:00u een redelijke vrijstelling. En dan nog, niemand die jou verbiedt om 's avonds laat alsnog de auto te verplaatsen. Overdag ook geen limiet, mits er ook maar geladen wordt, dus niet een linkmiechel die het laden beperkt tot 1kW en er dan dagen blijft staan. Iets wat we hier ook wel eens voorbij hebben zien komen, moet de lader natuurlijk niet afgeknepen zijn.

Een limiet van 85% SoC bij DC laden ben ik fel op tegen, prima voor iemand met een 100kWh accu want die stopt in de regel toch al daarbij of eerder, maar niet voor een oudere EV met kleine accu.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:32:
[...]

Een limiet van 85% SoC bij DC laden ben ik fel op tegen, prima voor iemand met een 100kWh accu want die stopt in de regel toch al daarbij of eerder, maar niet voor een oudere EV met kleine accu.
Ik vind het toch een moeilijke dat een Leaf staat te laden aan 5kW aan een DC lader om toch maar die laatste %tjes te krijgen. Dan kan je even goed naar de AC lader.

• mokkalokka
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-09-2024
vanaalten schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:37:
[...]

Eigenlijk is je vraag "ik heb een elektrische auto en zoek een goede laadpas, welke moet ik hebben?"

En daar is geen goed antwoord op te geven. Doe je vooral AC laden of veel DC laden? Waar woon je, of waar ga je veel laden? Hoeveel laad je? Wil je 1 pas en verder niet nadenken, of 5 passen en telkens even kijken welke het voordeligste is? Dat zijn in elk geval een aantal aspecten die een keuze bepalen en ik zal vast niet volledig zijn.
Ik gebruik al een aantal passen maar met name AC laden. Vooral regio Arnhem. Vooral de vraag degene die ESB hebben gebruikt, wat ze nu gebruiken?

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:36:
[...]

Ik vind het toch een moeilijke dat een Leaf staat te laden aan 5kW aan een DC lader om toch maar die laatste %tjes te krijgen. Dan kan je even goed naar de AC lader.
Een LEAF is sowieso veroordeeld tot een 50kW triple en daar staat in de regel niemand (anders). Mijn Ioniq heeft maar 25kWh beschikbaar en zo zijn er veel meer modellen met een kleine accu. Maar goed, het gaat mij meer om het principe, niemand bepaald voor mij tot hoever ik mag laden, zolang er maar geladen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:55:
[...]

Een LEAF is sowieso veroordeeld tot een 50kW triple en daar staat in de regel niemand (anders). Mijn Ioniq heeft maar 25kWh beschikbaar en zo zijn er veel meer modellen met een kleine accu. Maar goed, het gaat mij meer om het principe, niemand bepaald voor mij tot hoever ik mag laden, zolang er maar geladen wordt.
Tuurlijk mag je dan die laatste 3kWh laden, maar die zullen vrij duur zijn...
De markt zal de regels wel bepalen.

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:00:
[...]

Tuurlijk mag je dan die laatste 3kWh laden, maar die zullen vrij duur zijn...
De markt zal de regels wel bepalen.
Je kan natuurlijk ook de hoeveelheid te laden kWh's beperken, laten we zeggen maximaal 25kWh en alles daarboven een hogere prijs. Dan is het voor iedereen hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:17:
[...]

Je kan natuurlijk ook de hoeveelheid te laden kWh's beperken, laten we zeggen maximaal 25kWh en alles daarboven een hogere prijs. Dan is het voor iedereen hetzelfde.
Dus je gaat het grootste deel van de markt (auto's met een grote batterij) extra gaan factureren voor die paar auto's met een (te) kleine batterij.
De meeste auto's geschikt voor lange ritten hebben tussen 10 en 80% zowat 40-60 kWh nodig, en die profiteren pas echt van laadsnelheden van 200kW en meer.
Je kan ook redeneren dat je met een 25kWh batter aan zo'n lader niks te zoeken hebt en beter de 50 kW laders gaat gebruiken.

Heb je er al aan gedacht dat auto's met een batterij van <30kWh eerder stadsauto's zijn die amper DC laden nodig hebben?

DC laden heb je nodig voor lange ritten met een paar tussenstops, de rest wordt doorgaans met AC laden gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:34:
[...]

Dus je gaat het grootste deel van de markt (auto's met een grote batterij) extra gaan factureren voor die paar auto's met een (te) kleine batterij.
De meeste auto's geschikt voor lange ritten hebben tussen 10 en 80% zowat 40-60 kWh nodig, en die profiteren pas echt van laadsnelheden van 200kW en meer.
Je kan ook redeneren dat je met een 25kWh batter aan zo'n lader niks te zoeken hebt en beter de 50 kW laders gaat gebruiken.

Heb je er al aan gedacht dat auto's met een batterij van <30kWh eerder stadsauto's zijn die amper DC laden nodig hebben?

DC laden heb je nodig voor lange ritten met een paar tussenstops, de rest wordt doorgaans met AC laden gedaan.
Jij kwam met het beperken van de SOC, ik kom dan met het beperken van de te laden kWh's, is dan gelijk een stimulans om een kleine/zuinigere EV te kopen.

Er zijn ook maar weinig EV's die echt profiteren van meer dan 200kW, ik denk dat ze eerder op de helft zitten en als ze die 200kW al halen dan is het eventjes als piek.

Overigens is de Ioniq geen stadsauto en doet de 1000km of km/uur laden sneller dan menig nieuwe EV.
En mensen met een kleine EV/accu bepalen zelf wel of ze er een lange reis mee maken en/of DC willen laden. Beetje arrogant om dat voor een ander te bepalen.

Maar goed, we hadden het over onzinnige blokkeerkosten voor AC laden (in de nacht).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
@PeterZ(on) en @Tommie12 , wat dachten jullie van een plafond van 45 kWh en daarboven duurder. Zo simpel kan het zijn. Voor mij ook prima. :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
pmiddeld schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:26:
@PeterZ(on) en @Tommie12 , wat dachten jullie van een plafond van 45 kWh en daarboven duurder. Zo simpel kan het zijn. Voor mij ook prima. :+
Voor mij ook helemaal prima :) , maar als je een grotere accu hebt natuurlijk weer niet. Daarom vind ik dat je zulke generieke regels nooit moet stellen en werpt alleen maar beperkingen op. Als mensen eerder moeten vertrekken is het probleem dat er te weinig laders zijn of te veel aanbod. Regel dat dan, bijvoorbeeld zoals Tesla doet. Een kleine toeslag bij 50% of meer bezetting en een fors bedrag bij 100% bezetting/SOC en dat alleen als het nuttig is en niet generiek op alle tijdstippen voor iedereen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Ik vind het Tesla systeem ook prima. Wel is het zo dat je daar bij grote bezetting (met een Tesla) een melding op het scherm krijgt met de vraag om niet boven de 80% te gaan (en je slider gaat ook naar 80%).

Feit is... ik denk niet dat ze ons hier vragen gaan stellen over de regels die ze gaan implementeren.

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:42:
Ik vind het Tesla systeem ook prima. Wel is het zo dat je daar bij grote bezetting (met een Tesla) een melding op het scherm krijgt met de vraag om niet boven de 80% te gaan (en je slider gaat ook naar 80%).

Feit is... ik denk niet dat ze ons hier vragen gaan stellen over de regels die ze gaan implementeren.
Waar een wil is is een weg, een betaalterminal bij nieuwe HPC's is er ook gekomen, dus kunnen ze AFIR ook hiervoor aanpassen en iets regelen dat bij drukte je stimuleert om eerder te stoppen en wat je moet overrulen als je wilt blijven laden. Ik denk dan zullen velen gewoon zullen stoppen, probleem opgelost en iedereen tevreden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:37
mokkalokka schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:38:
[...]

Ik gebruik al een aantal passen maar met name AC laden. Vooral regio Arnhem. Vooral de vraag degene die ESB hebben gebruikt, wat ze nu gebruiken?
Ik gok dat het aantal mensen met ESB-pas hier nogal beperkt is - behoorlijk snel nadat ze op de markt kwamen hebben ze de boel dichtgezet voor mensen buiten hun regio. Dus de kans dat je hier een regio-Arnhem ESB-pas-gebruiker aantreft is al niet zo groot.

En eigenlijk is het ook niet interessant wat een ESB-gebruiker nu gaat doen. Beter zou het breder gesteld worden, "wat voor pas gebruiken mensen in regio Arnhem?". Want of je hiervoor een ESB-pas gebruikte dan wel hiervoor een benzine-auto reed is, lijkt mij, om het even.

Maar goed, zoek in dit topic eens naar "Arnhem" en kijk wat er langs komt. Zo te zien is het een gebied met Allego laadpalen. Als ik dan kijk op laadpastop10.nl, de keuzehulp, dan suggereert die dat je Northe kan gebruiken.

Maar kijk vooral zelf eerst in dit topic wat meer rond. Bekijk de posts met 'Arnhem' door de zoekfunctie te gebruiken. Bekijk zelf even wat reguliere aanbieders voor jouw favoriete laadpaal rekenen.

[ Voor 8% gewijzigd door vanaalten op 05-09-2024 16:11 ]

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
mokkalokka schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:38:
[...]

In regio Arnhem vind je voornamelijk Allego-palen (oude concessie provincies GLD-OV, let op! alleen de lichtgrijze Ecotap-palen) en Vattenfal-palen (huidige concessie). Beide zijn redelijk goedkoop geprijsd. Allego doet 34 ct/kWh (met de Smoov-app) en Vattenfall 29 ct/kWh (met Vattenfall pas/app). Tussendoor staan nog wat Equans-palen à 35 ct/kWh CPO. Kan je je geen buil aan vallen zou ik zeggen. Ik denk dat ESB er niet onder zit.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06:46
Tommie12 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:34:
[...]

Buiten de stedelijke gebieden zijn openbare laadpalen dun gezaaid, kilometers uit elkaar en duur (in sud-west Fryslan €0,79 kWh). Daar moet je het toch echt hebben van die ene snellader van Shell, fastned of tesla. Overigens kun je met een Zoe zonder CCS prima lange afstand reizen. @Hachy heeft dat uitgebreid gedocumenteerd.

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:51
Heeft iemand al ergens nieuws gelezen of opgevangen of het verlaagde tarief voor energiebelasting verlengd wordt per 2025? Als dit niet zo is zullen de tarieven per 2025 aan AC palen in een klap 8-9ct per kWh stijgen. Zal een aardige klap worden voor degenen zonder mogelijkheid tot thuis laden. (Vooral AC palen omdat DC stations in tegenstelling tot de meeste AC palen meestal wel ruim boven de 50MWh per jaar afnemen en dus alsnog grotendeels in een lager tarief vallen).

[ Voor 3% gewijzigd door tweakerpip op 05-09-2024 20:19 ]

• Tommie12
tweakerpip schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:17:
Heeft iemand al ergens nieuws gelezen of opgevangen of het verlaagde tarief voor energiebelasting verlengd wordt per 2025? Als dit niet zo is zullen de tarieven per 2025 aan AC palen in een klap 8-9ct per kWh stijgen. Zal een aardige klap worden voor degenen zonder mogelijkheid tot thuis laden. (Vooral AC palen omdat DC stations in tegenstelling tot de meeste AC palen meestal wel ruim boven de 50MWh per jaar afnemen en dus alsnog grotendeels in een lager tarief vallen).
Ik ken het Nederlands systeem niet, maar ik verwacht dat een aanbieder van AC palen toch meerdere palen op één aansluiting zet.
En dan is 50000kWh niet zo veel.
Dat is 140 kWh per dag. Met een paal of 4 in een goede wijk haal je dat makkelijk.

• tweakerpip
Tommie12 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:20:
[...]

Ik len jet Nederlands systeem niet, maar ik verwacht dat een aanbieder van AC palen toch meerdere palen op één aansluiting zet.
En dan is 50000kWh niet zo veel.
Dat is 140 kWh per dag. Met een paal of 4 in een goede wijk haal je dat makkelijk.
Verreweg de meeste AC palen hier zijn solitair geplaatst en hebben maar 2 poorten. Er zullen er niet veel ver boven de 50MWh per jaar uitkomen gok ik.

Daarbovenop verwacht ik dat veel aanbieders er zelfs als er meer palen bij elkaar staan ervoor gokozen hebben ze individueel aan te sluiten. Oorzaak daarvan ligt in de kromme tariefstructuur in Nederland waardoor het aansluit tarief explosief stijgt bij aansluitingen groter dan 17kW. De meeste palen zullen op 17kW aangesloten zijn. U mag grappen maken over onze zuinigheid.

[ Voor 32% gewijzigd door tweakerpip op 05-09-2024 21:35 ]

• Tommie12
tweakerpip schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:28:
[...]

Verreweg de meeste AC palen hier zijn solitair geplaatst en hebben maar 2 poorten. Er zullen er niet veel ver boven de 50MWh per jaar uitkomen gok ik.
Bwah…. Dat is 70 kWh per poort per dag. Met 2 goed lege auto’s kan dat lukken. (Zeker als er wat kleeftarief is zodat je snel af koppelt)
Ik neem ook aan dat je niet elke dag gaat laden als je openbaar moet laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerpip
Tommie12 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:32:
[...]

Bwah…. Dat is 70 kWh per poort per dag. Met 2 goed lege auto’s kan dat lukken. (Zeker als er wat kleeftarief is zodat je snel af koppelt)
Ik neem ook aan dat je niet elke dag gaat laden als je openbaar moet laden.
In regio Amsterdam (of iets nauwkeuriger: de provincies rond Amsterdam exclusief Amsterdam zelf) staan er uit een aanbesteding 12000 laadpunten met een totaal afgenomen energie van 8miljoen kWh per maand. Dat is een kleine 700kWh per maand per laadpunt. Per aansturing twee laadpunten kom je op gemiddeld 16MWh per jaar per aansluiting. Zie https://www.mra-e.nl/feiten-cijfers/

Bij andere aanbieder (verspreid over het land) 7000+ laadpalen met in totaal afgelopen jaar 2,7 miljoen laadsessies. Dat is iets meer dan 1 laadsessie gemiddeld per paal per dag. Ga je het ook niet mee redden. Zie https://equans.nl/expertises/e-mobility/openbaar-laden/

[ Voor 23% gewijzigd door tweakerpip op 05-09-2024 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Oh. Zijn de Tesla tarieven vannacht 10% gestegen :?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
tweakerpip schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:28:
Oorzaak daarvan ligt in de kromme tariefstructuur in Nederland waardoor het aansluit tarief explosief stijgt bij aansluitingen groter dan 17kW. De meeste palen zullen op 17kW aangesloten zijn. U mag grappen maken over onze zuinigheid.
En als die tariefstructuur verandert en het voordelig maakt om meer laadpalen te hebben per aansluiting, dan zullen die zuinige Nederlanders (of goede calculators) wel palen bij zetten per aansluiting, of gaan groeperen.
Jullie zijn toch niet dom.

Er moeten toch overal palen bij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cnsmr
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:28
paQ schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:54:
Oh. Zijn de Tesla tarieven vannacht 10% gestegen :?
Het lijkt erop dat het piektarief is verhoogd. Daltarief is wel hetzelfde gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

cnsmr schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:01:
[...]

Het lijkt erop dat het piektarief is verhoogd. Daltarief is wel hetzelfde gebleven.
Nee alles is omhoog. En hier en daar is verschil zelfs kleiner met dal en piek.

Hmm bij een enkel punt alleen piek.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 06-09-2024 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
paQ schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:08:
[...]

Nee alles is omhoog. En hier en daar is verschil zelfs kleiner met dal en piek.

Hmm bij een enkel punt alleen piek.
Ik denk dat het heel wisselend is. Zo betaalde ik in maart in Urmond €0,50 en is nu €0,28. In Spanje zie ik waar ik geladen heb dat de ene locatie een paar cent omhoog is gegaan en een andere weer omlaag, alles in vergelijking met maart dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:43
Jammer, Tesla is voor mij in de buurt weer duurder geworden dan AC-laadpalen. Maar weer terug naar de laadpalen bij mijn werk, en zoals vroeger Tesla alleen voor noodgevallen of lange ritten gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThatGuy2303
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 15:10
Net even gekeken, voor mij waar ik dagelijks kom is Tesla nu van 24 naar 27 cent. Nog steeds de goedkoopste voor mij (geen mogelijkheid voor thuisladen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr70
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-08 15:47
ThatGuy2303 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:29:
Net even gekeken, voor mij waar ik dagelijks kom is Tesla nu van 24 naar 27 cent. Nog steeds de goedkoopste voor mij (geen mogelijkheid voor thuisladen).
Ook in de omgeving Amersfoort het geval. DC laden niet het beste voor de accu maar Tesla aanzienlijk goedkoper (26-28ct met abbo) dan AC laden bij Allego of Qwello. Kan ook niet thuisladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

PeterZ(on) schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:56:
[...]

Ik denk dat het heel wisselend is. Zo betaalde ik in maart in Urmond €0,50 en is nu €0,28. In Spanje zie ik waar ik geladen heb dat de ene locatie een paar cent omhoog is gegaan en een andere weer omlaag, alles in vergelijking met maart dit jaar.
Maart is nog voor dir forse verlaging dan.
Urmond is al maanden 23/25
Nu 26/28

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThatGuy2303
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 15:10
Pjotr70 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:34:
[...]

Ook in de omgeving Amersfoort het geval. DC laden niet het beste voor de accu maar Tesla aanzienlijk goedkoper (26-28ct met abbo) dan AC laden bij Allego of Qwello. Kan ook niet thuisladen.
Ik laad inmiddels ruim 2 jaar voornamelijk DC met m'n Kia EV6. Meestal tot 80%, enkele keer 90%. Als ik een keer via AC laadt naar 100%, heb ik een range van zo'n 430km, waar de WLTP 394 is. Dus volgens mij valt de degradatie tot op heden wel mee.

Of ik rij extreem zuinig, wat ik niet denk dat het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 11:59
tweakerpip schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:17:
Daar ben ik ook benieuwd naar. Vrees dat het AC tarief minstens 45 cent per kWh wordt, met 100 % afhankelijkheid van straatpalen. Ondertussen komt er eindelijk een grote hoeveelheid relatief betaalbare tweedehands EVs op de markt voor Jan Modaal, maar die is bijna altijd afhankelijk van publiek laden net nu dit zeer ongunstig wordt … De EV adoptie was al flink aan het stagneren (te zien aan terugschroeven van EV doelen van alle auto makers), maar dit is de zoveelste klap.

Het voelt ook oneerlijk terwijl je overdag met dynamische tarieven (of juist in de nacht in winter met harde wind) voor minder dan 10 ct thuis kan laden, gaan de AC publieke palen dan straks naar 62 cent Shell Recharge tarief, CPO binnen concessie wel wat goedkoper.

[ Voor 11% gewijzigd door davidov2008 op 06-09-2024 10:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

Ondertussen kijken wij een beetje rond naar nieuwbouwwoningen. Toch bijzonder dat geen enkel plan rekening lijkt te houden met laadvoorzieningen. Geen probleem uiteraard wanneer er een eigen oprit is. Maar zodra de eigen oprit niet aanwezig is, is het gewoon wachten op een laadpaal die je aanvraagt via de normale weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
GateKeaper schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:03:
Ondertussen kijken wij een beetje rond naar nieuwbouwwoningen. Toch bijzonder dat geen enkel plan rekening lijkt te houden met laadvoorzieningen. Geen probleem uiteraard wanneer er een eigen oprit is. Maar zodra de eigen oprit niet aanwezig is, is het gewoon wachten op een laadpaal die je aanvraagt via de normale weg.
Dat is niet zo gek, er is geen enkele verplichting toe van overheidswege, architecten en opdrachtgevers doen enkel het minimale om zo goedkoop mogelijk aan de eisen te voldoen. Bijvoorbeeld liever 2 pv paneeltjes i.p.v. betere (dus duurder) isolatie om maar iets te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:35:
[...]

Dat is niet zo gek, er is geen enkele verplichting toe van overheidswege, architecten en opdrachtgevers doen enkel het minimale om zo goedkoop mogelijk aan de eisen te voldoen. Bijvoorbeeld liever 2 pv paneeltjes i.p.v. betere (dus duurder) isolatie om maar iets te noemen.
In België moeten er bij appartementsgebouwen toch voorzieningen zijn om laadpalen te kunnen installeren bij elke parkeerplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:38:
[...]

In België moeten er bij appartementsgebouwen toch voorzieningen zijn om laadpalen te kunnen installeren bij elke parkeerplaats.
Ongetwijfeld, in het VK is men ook veel verplicht op het gebied van laadinfra bij woningen e.d.. De opmerking waar ik op reageerde was dat geen plan rekening hield met openbaar laden, dat komt dus omdat er geen verplichting is. Dat laat onverlet dat er situaties/landen zullen zijn waar wel bepaalde verplichtingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:55
GateKeaper schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:03:
In onze gemeente Utrecht kun je geen laadpalen aanvragen, maar worden deze pro-actief geplaatst vanuit de gemeente. Zo hebben wij geen oprit maar wel drie publieke laadpalen vlakbij waar vooralsnog vrij beperkt gebruik van gemaakt wordt, dus er zijn altijd wel laadplekken vrij.

Er zijn in de buurt ook al vier extra laadpalen ingepland, waaronder een praktisch voor onze voordeur, en die worden stapsgewijs geplaatst als de bezettingsgraad van de reeds geplaatste palen te hoog dreigt te worden.

Deze aanpak lijkt goed te werken, en lijkt mij een betere werkwijze dan eerst een publieke laadpaal te moeten aanvragen waarvoor je soms de EV ook al in bezit/gebruik moet hebben, dan een vergunningsprocedure waar buurtbewoners eventueel bezwaar kunnen maken, en dan uiteindelijk nog een plaatsingstraject.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

NightHawk4 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:13:
[...]

Inderdaad maar daarom nog even wat nagekeken, blijf dit echt grappig vinden.

Je zit dus een week of langer op die camping.
En in al die tijd heb je dus niet gekeken hoe laadpalen daar in de buurt werken en wat ze kosten.
De laadpalen staan op het parkeerterrein vooraan de camping, kan dus ook gewoon openbaar geladen worden.
En meer dan een dag van tevoren ga je dan nog 'even' wat laden en laat je je auto 26 uur op die plek staan.

En last but not least....je zit in Zuid-Frankrijk daar is alles t@ringduur >:)

En binnen 10 minuten zat ik al op de site van Ivizia waar het echt wordt weergegeven...
Een beetje tweaker had de app van Ivizia al gedownload om weer 75 cent te besparen :*)

[Afbeelding]
Ik moet zeggen dat het niet altijd makkelijk is om vooraf informatie te vinden over de laadvoorzieningen.

Hier op de camping in Zuid-Frankrijk zijn 2 laadpalen verspreid over het terrein. Vooraf wist ik dat er een laadpaal aanwezig zou zijn, maar de informatie die ik kon vinden was allemaal summier.
Alleen via Chargemap 1 van de 2 palen kunnen vinden. Ik heb er verder geen contact over gezocht met de camping, omdat ik zoiets had van we zien het wel als we er zijn.

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKpWHcdvkjmFFcI8x-5ugz0skCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wsvSXtp6ndoXqe88A9wxZJJm.jpg?f=fotoalbum_large

Nu blijkt dat je bij de receptie €15 moet betalen zodat je kunt laden. (Max. 10 uur had ze het over)
Een medewerker zorgt er dan voor dat je kunt laden.

Aangezien ik een zakelijke laadpas heb, ga ik wel elders laden. Scheelt mij weer declareren.

[ Voor 3% gewijzigd door Dj-sannieboy op 06-09-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 11:40
(rant volgt :+) Tsjonge jonge jonge, het maakt misschien weinig uit dit verschil, maar ik krijg hier toch weer kromme tenen van die laadpasaanbieders waar maar wat wordt gebeund in die apps, althans zo lijkt het. Deze keer OVO met twee verschillende data waarop het Light boost abonnement zal worden verlengd. Hoe kan je nou een systeem maken dat in één scherm twee verschillende renewal dates toont?

Sorry, ben een beetje zuur misschien, maar juist als softwareontwikkelaar blijf ik dergelijke dingen 'bijzonder' vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JToeFU3wE76xdl-8C4GbAPhFsA=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/NEbkMovneE71Skz6m86ifolt.png?f=fotoalbum_small

(Overigens betaalde ik geen 2 euro, maar 0 euro, ivm promotie.)

Overigens was die OVO laadpas bij mij ook binnengekomen (vandaar het abo), en die labeling voor het adres was ook echt mega knullig. Huisnummer vóór de straatnaam, postcode in het format "Plaats 123 4AB". Tja, zal wel ergens hebben rondgeslingerd in de sortering op die manier. 8)7

Activeren van de laadpas ging ook al niet goed, moest terugvallen op support. Binnen enkele uren geregeld, dat wel, dus er werken echt behulpzame mensen bij support.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/loXbrMbQwTR2hzt_rYkfeYA5lgA=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/ePtVoBDj68XnVPxRMet8F5Wp.png?f=fotoalbum_small

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:18
gertvdijk schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:58:
(rant volgt :+) Tsjonge jonge jonge, het maakt misschien weinig uit dit verschil, maar ik krijg hier toch weer kromme tenen van die laadpasaanbieders waar maar wat wordt gebeund in die apps, althans zo lijkt het. Deze keer OVO met twee verschillende data waarop het Light boost abonnement zal worden verlengd. Hoe kan je nou een systeem maken dat in één scherm twee verschillende renewal dates toont?

Sorry, ben een beetje zuur misschien, maar juist als softwareontwikkelaar blijf ik dergelijke dingen 'bijzonder' vinden.

[Afbeelding]

(Overigens betaalde ik geen 2 euro, maar 0 euro, ivm promotie.)

Overigens was die OVO laadpas bij mij ook binnengekomen (vandaar het abo), en die labeling voor het adres was ook echt mega knullig. Huisnummer vóór de straatnaam, postcode in het format "Plaats 123 4AB". Tja, zal wel ergens hebben rondgeslingerd in de sortering op die manier. 8)7

Activeren van de laadpas ging ook al niet goed, moest terugvallen op support. Binnen enkele uren geregeld, dat wel, dus er werken echt behulpzame mensen bij support.

[Afbeelding]
hier precies hetzelfde met huisnummer en niet te activeren kaart. Ze reageren wel heel snel en snel opgelost (hun hebben de kaart in mijn app gezet).

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:07

koboy

Heb een idee voor een icon

gertvdijk schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:58:
[...]
[...]
Gast, je bestelt een Britse laadpas en gaat dan mopperen dat je adres in Brits formaat staat???
Je weet toch dat ze eigenwijs zijn daar qua eenheden en formatteren?
Wees blij dat het allemaal (uiteindelijk) nog werkt na Brexit.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:37
Spike 1957 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:56:
Lukt het iemand van jullie om met een freshmile-pas te laden bij Fastned? Volgens de Freshmile-app info zou het moeten kunnen. Maar ik krijg steeds een weigering en melding dat deze kaart niet geldig is in zowel Nederland als in België.
Zelf heb ik recentelijk hetzelfde probleem ervaren: bij twee Fastned stations geladen, maar bij beide (in Duitsland en Zwitserland) werd de Freshmile pas niet geaccepteerd. Dus voor een alternatief gekozen (pinpas en Shell Recharge).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 22:17
Franciesco schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:01:
[...]

Zelf heb ik recentelijk hetzelfde probleem ervaren: bij twee Fastned stations geladen, maar bij beide (in Duitsland en Zwitserland) werd de Freshmile pas niet geaccepteerd. Dus voor een alternatief gekozen (pinpas en Shell Recharge).
Vandaag 2x bij Fastned in Duitsland geladen met de Freshmile pas. Laatste was gemiddeld 0,40/kWh.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Mooi voor jou @HansAuutB :)
Maar vreemd dat het soms/bij sommige dus niet werkt,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
PeterZ(on) schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:32:
[...]
Hoe kun je hierop onderscheid maken? wel een boete voor mensen met 100kWh accu en niet voor mensen met 50kWh??
Het lijkt mij op zich een prima regel. Je hebt ook auto's met 100kWh accu die ook rond 85% nog met serieuze snelheid laden. Met kleeftarief kun je zelf kiezen of je het er voor over hebt of gewoon lekker doorrijdt naar volgende lader. Het is ook kwestie van ruimte maken voor een ander die het ook nodig heeft. Wat dat betreft is Tesla systeem ook prima om kleeftarief afhankelijk te maken van de bezettingsgraad van de stalls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 22:17
Franciesco schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:14:
Mooi voor jou @HansAuutB :)
Is de pas zelf niet defect? Werkt deze wel bij andere palen?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
eltron schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:09:
[...]

Hoe kun je hierop onderscheid maken? wel een boete voor mensen met 100kWh accu en niet voor mensen met 50kWh??
Het lijkt mij op zich een prima regel. Je hebt ook auto's met 100kWh accu die ook rond 85% nog met serieuze snelheid laden. Met kleeftarief kun je zelf kiezen of je het er voor over hebt of gewoon lekker doorrijdt naar volgende lader. Het is ook kwestie van ruimte maken voor een ander die het ook nodig heeft. Wat dat betreft is Tesla systeem ook prima om kleeftarief afhankelijk te maken van de bezettingsgraad van de stalls.
Ik ben sowieso tegen dat soort boetes zoals ik ook heb gezegd. En ik bedoelde alleen te zeggen dat maximeren bij 85% bij een kleine accu ingrijpender dan een grote van 100kWh. En als er al gemaximeerd moet worden, dan alleen als het druk is, en dan dus op de Tesla manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
  • Laatst online: 19-09 19:15
[...]

Kun je die freshmile pas niet kopelen als betaalmiddel in de fastned app? Heb ik .er de shell pas gedaan en zie alles in de app van het laden. Was ook nodig ivm autocharge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Ook @Spike 1957 : pas wel geactiveerd in de app? Ook creditcard geaccepteerd daar?
(Je zou niet de eerste zijn >:) )

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

lfah2000 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:42:
[...]

Kun je die freshmile pas niet kopelen als betaalmiddel in de fastned app? Heb ik .er de shell pas gedaan en zie alles in de app van het laden. Was ook nodig ivm autocharge.
Helaas, de Freshmile pas heeft een afwijkend nummer er op staan dat niet het formaat van "normale" Nederlandse passen volgt. Om die reden wordt het nummer niet geaccepteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Bij Movie Park ben je net een VIP wanneer je aangeeft te willen laden: i.p.v. super ver van de ingang moeten parkeren, konden wij direct doorrijden naar de laadpalen die bij de ingang staat. Wel slechte bewegwijzering....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEshEw4Dh7GBmvWbpanKe4UOgas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jfTNK3L5r1B9SnnFhGgMRoNB.jpg?f=fotoalbum_large

De Oostenrijkse Ella laadpas werkte helaas niet: too good to be true, want die hanteert een vast tarief van € 0,48 per kWh. Daarna de app op de laadpaal gedownload en € 0,78 per kWh, vond ik teveel van het goede.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnPPPC9xLzCuDDQVoxQ9_g9d4BY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNvtPHwqLRxPWduS63TcIxL0.jpg?f=fotoalbum_large

Toen de OVO Charge app geopend: slechts € 0,50 per kWh zonder starttarief en blokkeertarief, desondanks ga ik dadelijk rond 80% de auto verplaatsen. Daar hebben ze echt goed over nagedacht bij Movie Park, want je rijdt de auto gewoon achteruit een leeg parkeervak in.

PS ook hier gewoon de laadsessie via de app kunnen starten, dus ik zie echt niet in waarom ik een laadpas van OVO Charge zou bestellen. Hoger tarief dan thuis betalen, vind ik in dit geval niet erg. Want daarom hoeven wij niet zo ver te lopen, wat mensen met een benzineauto wel moeten doen. Die worden gewoon terug gestuurd, ookal identificeert de bestuurder zich als EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-09 16:58
Oekol schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:42:
Crosspost uit reizen in buitenland topic.

Komt het bekend voor bij mensen dat je laadsessies via ShellRecharge pas er niet bijkomen? Vorig jaar in PT geladen voor 8 eurocent per minuut en we waren benieuwd of er extra kosten bijkwamen. Bij sommige staat namelijk wel ook betalen voor activeren of per kWh maar bijv. bij de lidl staat er echt alleen 0,08 eurocent per minuut (!). Nu weten we niks zeker omdat die van vorig jaar nooit afgerekend is. Ook dit jaar sinds 17 aug op vakantie en totaal geen laadgeschiedenis. Is toch gek?
Idem, al twee jaar in Portugal geladen tegen zogezegd 0,08 cent, nooit in rekening gebracht. Sssst niet teveel over zeggen! _/-\o_

PieterH

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
Franciesco schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:14:
HansAuutB schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:17:
Freshmile pas heeft soms kuren, ik weet er alles van. Kan mij nog Goes herinneren, al ging ik op mijn kop staan, deed ik een dansje, en alle mogelijke vormen van laden (eerst aansluiten dan starten, of andersom), ik kreeg de Freshmile-pas niet aan de praat, paar maanden later.... wel.
Zelfde in de garage bij kantoor, 60 laadpunten, bij sommige kreeg ik de boel totaal niet aan de praat, 2 weken later weer wel, en dan deedtie het weer niet bij de laadpunten waar het feilloos ging.

Ja, RUIM voldoende saldo erop maar waar het aan ligt.... wie het weet mag het zeggen.
In de regel werkt de pas goed hoor daar niet van, maar zoals gezegd, soms kuren. Lijkt mijn vrouw wel. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GT-stoel
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 31-12-2024
Ik heb een vraag over de facturatie van OVO (Bonnet) via Charge App vs Laadpas.
Het heeft waarschijnlijk eerder met het betaalmiddel (creditcard) te maken dan de App of Laadpas
maar ik heb gisteren bijvoorbeeld m.b.v. de OVO Charge App de Renault Scenic weer bijgeladen tot 80%.

In totaal ontvang ik daarvoor echter 2 invoices en 3 receipts.
- Receipt 1, t.a.v. mijn emailadres: Bonnet Light Boost, € 2,-
- Receipt 2, geheel zonder adressering: Charging session prepayment, € 5,-
- Receipt 3, t.a.v. mijn emailadres: Electricity 63.75kWh (volgens Renault app 58,2 kWh ontvangen).

De Light Boost laat ik overigens vervallen want de extra "Live charging status updates" waren waardeloos.

Maar als je laadt m.b.v. de nieuwe OVO Charge Laadpas wordt er dan bij gebruik van een gekoppelde creditcard ook nog steeds een Charging session prepayment van € 5,-op een aparte niet geadresseerde receipt aangemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
HansAuutB schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:17:
[...]

En ook @koboy
Ja de Freshmile is geactiveerd en een creditcard is gekoppeld. Vorig jaar werkte dat probleemloos bij Ionity (de pas is dus niet nieuw).
De pas werkt heden ten dage trouwens ook nog gewoon bij andere aanbieders zoals Total Energies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:57
PeterZ(on) schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:43:
[...]

Ongetwijfeld, in het VK is men ook veel verplicht op het gebied van laadinfra bij woningen e.d.. De opmerking waar ik op reageerde was dat geen plan rekening hield met openbaar laden, dat komt dus omdat er geen verplichting is. Dat laat onverlet dat er situaties/landen zullen zijn waar wel bepaalde verplichtingen zijn.
Nee je mist iets: netcongestie. Ik werk met ontwikkelaars van nieuwbouwwijken. Al die plannen hebben parkeerhubs en laadvoorzieningen etc. Maar als je dan bij de netbeheerder komt dan is de kaart van ongeveer heel NL dieprood qua beschikbare capaciteit. Dat helpt dus niet voor dit soort dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Fr33z schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 20:39:
[...]

Nee je mist iets: netcongestie. Ik werk met ontwikkelaars van nieuwbouwwijken. Al die plannen hebben parkeerhubs en laadvoorzieningen etc. Maar als je dan bij de netbeheerder komt dan is de kaart van ongeveer heel NL dieprood qua beschikbare capaciteit. Dat helpt dus niet voor dit soort dingen.
Ja dat zal ook best meespelen, maar uiteindelijk is dat ook een kwestie van visie en plannen en dat ontbreekt. Dat het allemaal veel tijd kost zal best zo zijn maar we hebben toch al meer dan 10 jaar een elektrische auto en toen was er toch ook al het idee dat iedereen daar in zou gaan rijden. Dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

PeterZ(on) schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 21:06:
[...]

Ja dat zal ook best meespelen, maar uiteindelijk is dat ook een kwestie van visie en plannen en dat ontbreekt. Dat het allemaal veel tijd kost zal best zo zijn maar we hebben toch al meer dan 10 jaar een elektrische auto en toen was er toch ook al het idee dat iedereen daar in zou gaan rijden. Dus...
Of zonnepanelen, die zijn er ook niet pas de laatste paar jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Franciesco schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 20:22:
[...]

En ook @koboy
Ja de Freshmile is geactiveerd en een creditcard is gekoppeld. Vorig jaar werkte dat probleemloos bij Ionity (de pas is dus niet nieuw).
De pas werkt heden ten dage trouwens ook nog gewoon bij andere aanbieders zoals Total Energies.
Vreemd, naar kan iets van de laatste tijd zijn. Nu ik de vrouw heb geïnstrueerd bij haar moeder te laden gebruiken we Freshmile minder. Maar ook de ANWB gaf laatst een hikje en wilde het op de ene paal niet doen, wel op de andere (SGZH1).
Lang geleden 2x gehad dat Freshmile het niet deed, 1x op een net geplaatste Allego DC, en 1x op een Allego AC waar andere passen het ook niet op deden. Verder heeft hij het altijd gedaan, ook in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Fr33z schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 20:39:
[...]

Stomme vraag wellicht, maar waarom stoppen jullie geen accu in de grond om die netcongestie op te vangen? En zorgen dat de laadpalen tussen 19 en 21 niet of nauwelijks werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
janne_nl schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 22:53:
[...]

Stomme vraag wellicht, maar waarom stoppen jullie geen accu in de grond om die netcongestie op te vangen?
Ik gok dat het met geld te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:07
[...]

ik had het 2 weken geleden bij Dusseldorf, en kreeg via via de melding dat daar geen 20,= op de pas moest staan (om te starten) maar minimaal 22,=

wellicht ook bij jou? (ik heb dus min. 20,= er op en dat zou voor NL genoeg zijn..)

ps: gelukje dat het niet ging... die paal was F#$#@& duur!

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
janne_nl schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 22:53:
[...]

Stomme vraag wellicht, maar waarom stoppen jullie geen accu in de grond om die netcongestie op te vangen? En zorgen dat de laadpalen tussen 19 en 21 niet of nauwelijks werken?
Simpel: veeeeeeel te duur. Je ziet al dat straatpalen belachelijke tarieven rekenen/moeten rekenen om rond te komen. Dat is een duivels dilemma wa t duur laden maakt het minder aantrekkelijk om het te gebruiken --> hogere tarieven nodig om de kosten te dekken --> terug naar stukje 1 van dit cirkeltje. Als je dan per laadpaal die misschien 2000 euro kost ook nog 3000-5000 aan accu moey meenemen :-0 dat gaat niet. En netcongestie gaat wel.opgelost worden maar duurt nog minimaal 5 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Tsja, maar dan moet je ook niet te veel klagen. En wellicht als je de netbeheerder erbij trekt kom je een stuk verder.

Maar goed geen laadpaal is ook een keuze.

En rond de 33ct hier in de buurt is geen absurde prijs toch?

[ Voor 31% gewijzigd door janne_nl op 08-09-2024 15:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Fr33z schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:29:
[...]
Simpel: veeeeeeel te duur. Je ziet al dat straatpalen belachelijke tarieven rekenen/moeten rekenen om rond te komen. Dat is een duivels dilemma wa t duur laden maakt het minder aantrekkelijk om het te gebruiken --> hogere tarieven nodig om de kosten te dekken --> terug naar stukje 1 van dit cirkeltje. Als je dan per laadpaal die misschien 2000 euro kost ook nog 3000-5000 aan accu moey meenemen :-0 dat gaat niet. En netcongestie gaat wel.opgelost worden maar duurt nog minimaal 5 jaar.
Het is maar hoe je het bekijkt.
Feitelijk is de aansluiting de verantwoordelijkheid van de netbeheerder, en ik kan je verzekeren dat het voor hem een stuk goedkoper (en sneller) is om een accu ter plekke in de grond te plaatsen, dan om het hele net te verzwaren tot het niveau van de maximale piekbelasting van zeg maar even komende 10 jaar.

Overigens worden dit soort dingen al een paar jaar gedaan:
https://agendalaadinfrastructuur.nl/nieuws/1928221.aspx

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 08-09-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
janne_nl schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:58:
Tsja, maar dan moet je ook niet te veel klagen. En wellicht als je de netbeheerder erbij trekt kom je een stuk verder.

Maar goed geen laadpaal is ook een keuze.

En rond de 33ct hier in de buurt is geen absurde prijs toch?
Deel 1: eh? Hier kan ik geen chocola van maken.

Deel 2: 33 ct is fantastisch, maar zie ik vrijwel nooit voorbijkomen. Mooi dat het bij jou in de buurt blijkbaar wel kan. Hier (utrecht en amsterdam) en bij de meeste mensen die in dit topic posten kom je met moeite onder de 50ct/kwh bij straatladen. Dat is andere koek helaas.

Edit: mijn prijsinfo is verouderd en gelukkig ligt het weer wat lager.

[ Voor 5% gewijzigd door Fr33z op 08-09-2024 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:42
Fr33z schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:48:
[...]

Deel 2: 33 ct is fantastisch, maar zie ik vrijwel nooit voorbijkomen. Mooi dat het bij jou in de buurt blijkbaar wel kan. Hier (utrecht en amsterdam) en bij de meeste mensen die in dit topic posten kom je met moeite onder de 50ct/kwh bij straatladen. Dat is andere koek helaas.
Ik ben er niet afhankelijk van, maar hier (Ede) Vattenfall palen voor €0,2881 en Allego voor €0,374. Overigens wel afhankelijk van de gebruikte laadpas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Ehm, de prijzen zijn gedaald hoor dit jaar. Amsterdam en Utrecht vallen allebei onder een concessie, waarbij die van Utrecht 1 van de duurdere is met 42 cent CPO. Amsterdam barst van de palen net boven en onder de 30 cent CPO.

Weet je waar het duur is? In open markt model gebieden zoals hier in de regio Leiden. Bijna 60 cent plus connectie of kleef hier bij Allego en Park&Charge/Qwello

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dekoningterijk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-09 20:24
[...]

In Utrecht kan ik vrijwel in de hele stad laden voor tussen de 0,32 en 0,40 euro, afhankelijk van de gebruikte laadpas. Met een 2 euro-abonnementje van OVO 0,35 euro bij de Equans-palen en 0,32 bij de TotalEnergies-palen. En met Northe laad ik voor 0,36 euro bij de Vattenfall-palen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
[...]

Equans palen in Amsterdam zijn slechts 25 cent (Elektro verse pas). A'dam heeft wel goede opties...

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Ik loop duidelijk achter qua tarieven, goed om te lezen dat het beter wordt. Bedankt voor de aanvullingen.

Blijft bezopen dat je allemaal trucjes met passen en abbonnementen uit moet halen voor sommige van die prijzen maar daar gaat dit hele topic al over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Eindelijk een nieuwbouwwoning gevonden met optie voor laadpaal, meerprijs € 6.000,- 8)7. Dat duurt even voordat die is terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Hansieo schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:18:
[...]

ik had het 2 weken geleden bij Dusseldorf, en kreeg via via de melding dat daar geen 20,= op de pas moest staan (om te starten) maar minimaal 22,=

wellicht ook bij jou? (ik heb dus min. 20,= er op en dat zou voor NL genoeg zijn..)

ps: gelukje dat het niet ging... die paal was F#$#@& duur!
De Freshmile kaart is gelinked aan mijn creditcard, dus een tegoed zou dan toch niet nodig moeten zijn?
Iig niet als je de Freshmile (voorheen) bij Ionity gebruikte. En ook nu nog steeds niet als je hem bij Total Energies gebruikt.

Ik heb trouwens vandaag nog een derde (andere) Fastned geprobeerd, in Duitsland, en ook hier weer hetzelfde probleem: Freshmile pas werd niet geaccepteerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 19:28

AlphaRomeo

FP PowerMod
GateKeaper schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:44:
Eindelijk een nieuwbouwwoning gevonden met optie voor laadpaal, meerprijs € 6.000,- 8)7. Dat duurt even voordat die is terugverdiend.
Laat alleen een loze leiding leggen van meterkast naar oprit, 19mm buis. Of indien mogelijk voorbedraad met 5x4mm2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Franciesco schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:24:

De Freshmile kaart is gelinked aan mijn creditcard, dus een tegoed zou dan toch niet nodig moeten zijn?
Iig niet als je de Freshmile (voorheen) bij Ionity gebruikte. En ook nu nog steeds niet als je hem bij Total Energies gebruikt.
Je zegt het goed 'zou dan toch niet nodig moeten zijn'.

Ik moet soms in mijn creditcard app zaken goedkeuren eer het echt van de creditcard wordt afgeschreven, dat zou het kunnen zijn, of een andere verificatiefout.
Ben benieuwd als je er voor de gein wat (voldoende) saldo opgooit, en dan kijken of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr70
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-08 15:47
koboy schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:18:
[...]

Ehm, de prijzen zijn gedaald hoor dit jaar. Amsterdam en Utrecht vallen allebei onder een concessie, waarbij die van Utrecht 1 van de duurdere is met 42 cent CPO. Amsterdam barst van de palen net boven en onder de 30 cent CPO.

Weet je waar het duur is? In open markt model gebieden zoals hier in de regio Leiden. Bijna 60 cent plus connectie of kleef hier bij Allego en Park&Charge/Qwello
Zelfde voor Amersfoort. Ook open markt model.. benieuwd of hier de prijzen nog gaan dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rdestructo
  • Laatst online: 19-09 08:01
GT-stoel schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 17:40:
Ik heb een vraag over de facturatie van OVO (Bonnet) via Charge App vs Laadpas.
Het heeft waarschijnlijk eerder met het betaalmiddel (creditcard) te maken dan de App of Laadpas
maar ik heb gisteren bijvoorbeeld m.b.v. de OVO Charge App de Renault Scenic weer bijgeladen tot 80%.

In totaal ontvang ik daarvoor echter 2 invoices en 3 receipts.
- Receipt 1, t.a.v. mijn emailadres: Bonnet Light Boost, € 2,-
- Receipt 2, geheel zonder adressering: Charging session prepayment, € 5,-
- Receipt 3, t.a.v. mijn emailadres: Electricity 63.75kWh (volgens Renault app 58,2 kWh ontvangen).

De Light Boost laat ik overigens vervallen want de extra "Live charging status updates" waren waardeloos.

Maar als je laadt m.b.v. de nieuwe OVO Charge Laadpas wordt er dan bij gebruik van een gekoppelde creditcard ook nog steeds een Charging session prepayment van € 5,-op een aparte niet geadresseerde receipt aangemaakt?
Bovenstaand is hoe het bij mij ook gaat/ging.

Je eerste maand Boost na bestellen van de laadpas is gratis.

Bij het laden met de app word altijd eerst €5,- gereserveerd op je CC het verschil word na de laadsessie gecrediteerd of afgeschreven.
Van de reservering van €5,- ontvang je een invoice en later ook van de laadsessie, stel je laad meer dan de €5,- dan word deze verrekend alleen zie je dat niet op je invoice die je krijgt na het laden.
Erg omslachtig allemaal maar heb ze nog niet op fouten kunnen betrappen.

Sinds ik mijn OvO laadpas heb word er geen €5,- meer gereserveerd maar krijg ik pas een invoice en CC afschrijving na de laadsessie.

VW egolf 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
GateKeaper schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:44:
Niet doen.
Kans is goot dat meterkast al in de buurt zit van de oprit waar de laadpaal moet komen.
Voor een fractie van dit bedrag kun je zelf leiding leggen en paal naar keuze (laten) installeren.
Laadpalen variëren in prijs tussen ca. 250 en 2500 dus keus genoeg als je toch nog duur wilt doen.
Maar daar is apart topic voor: Thuisladen van je EV deel 2

[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 09-09-2024 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

eltron schreef op maandag 9 september 2024 @ 07:51:
[...]
Kans is goot dat meterkast al in de buurt zit van de oprit waarde laadpaal moet komen.
Helaas niet. Dit project heeft geen opritten, maar een gezamenlijke binnenterrein. Ze trekken dus een kabel van je woning, naar je parkeervak. Nog steeds bizar duur, maar ze gaan er natuurlijk vanuit dat 6k op een > 500k hypotheek het verschil niet maakt.

Anyways, ik zal dat topic ook eens bekijken. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:07
Franciesco schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:24:
[...]

Ik heb trouwens vandaag nog een derde (andere) Fastned geprobeerd, in Duitsland, en ook hier weer hetzelfde probleem: Freshmile pas werd niet geaccepteerd.
de mijne is óók gelinked, maar tóch ging het fout..

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Pagina: 1 ... 170 ... 233 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2