driel24 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:51:
[...]
hahaha, meen je nou echt dat je hier niet op vakantie gaat vanwege laadtarief?
Als je in Zeeland (of Goeree) op vakantie gaat, betaal je 0.44 (i.p.v. +- 0.30 zoals in de rest van NL)
Op 100 km kost je dat €2,50 meer aan stroom kosten.
Ga je dan echt zeeland mijden om €2.50? Een kop koffie is duurder.
Ik woon in Middelharnis en kijk wel jaloers naar de rest van het land.
Het is overigens niet alleen Agri die hier duur is. Ze zijn allemaal duur.
Allego is bij ons in de straat nog duurder.
Northe gaat overigens alleen met een app.
Ja dat meen ik echt: daar ben ik erg consequent in. Het hoge laadtarief of het compleet ontbreken van laadpalen, dat betekent gewoon dat ik er niet naartoe rij. Als wij dat nou eens allemaal gingen doen, dan moeten ze in Zeeland wel de laadtarieven gaan verlagen. Maar helaas staan die laadpalen er niet voor de Nederlandse EV rijder.... die staat er puur zodat Wolfgang en Müller hun EV's of PHEV's kunnen opladen. Dan kun je ook € 0,57 per kWh vragen, want het is toeristische gebied. Er wonen echter ook gewoon bewoners, dus die hoge laadtarieven zijn nadelig voor de lokale bevolking die in deze toeristische provincie woont.
Alleen Henk en Ingrid die in Zeeland wonen, zullen daardoor dus geen EV gaan rijden: want voor hun is electrische rijden totaal niet aantrekkelijk met dat soort laadtarieven. Als je in Zeeland woont, ben je tevens zo in België. Dus dat maakt het nog minder aantrekkelijk. En geloof maar dat Henk en Ingrid in België gaan tanken. Waarschijnlijk halen ze er ook nog het mineraalwater bij Albert Heijn en leveren het statiegeld, bij de lokale supermarkt in Zeeland in.
Maar deze
specifieke kustplaats vlak onder de rook van Holland, genaamd "Monster" daar kun je voor € 0,31 per kWh laden met de Zuid-Holland laadpas. Bijkomend voordeel: geen Duitse toeristen, want die zitten op de populaire stranden hun kuilen te graven.
Om nog een ander voorbeeld te geven, waarbij de laadtarieven mijn beslissing voor het veelvuldig bezoeken beinvloed hebben: het attractiepark Bobbejaanland. Voor € 89,95 heb je momenteel een jaarkaart van 2025 welke ook in 2024 te gebruiken is. Spotgoedkoop dus, aangezien ook het parkeren inbegrepen is. Een paar bezoeken en je hebt het terugverdiend. Toch heb ik na veel wikken en wegen, besloten om het niet te doen. Niet omdat ik het niet red met de actieradius van mijn Leaf. Het is retour een kleine 200km namelijk.
Echter eigenlijk zou ik bij frequente bezoeken juist wel willen laden: dan hoef je niet iedere keer te hypermilen als een gek, omdat € 0,65 per kWh veel te duur is. En per sessie komt er ook nog eens € 1 bij. Dit is dus via de Ecotap laadpas en schijnbaar € 0,62 per kWh als je Electroverse laadpas gebruikt. Alleen dat
connectiesessie tarief van € 1 blijf je houden. En wat blijkt, ooit waren die laadpalen bij Bobbejaanland gewoon gratis. Ik weet niet of de stroom in België gewoon heel duur is? Ik vind het wel vreemd: benzineprijzen hartstikke laag in België en Duitsland, maar de laadtarieven behoorlijk hoog. Nee dat helpt niet met de transitie naar electrische rijden, als de laadtarieven te hoog zijn.
Ik kan niet wachten, tot er maximum tarieven komen: in België bepaald de overheid gewoon de maximale benzineprijs en in Luxemburg, betaal je overal hetzelfde voor de benzine. Volgens mij bepaald de overheid daar wel het laadtarief? Dit weet ik echter niet zeker? Het is echter van de zotte, dat op benzine rijden in bepaalde delen van ons land goedkoper is dan electrische rijden. Puur omdat onze overheid het toestaat en er nog steeds niets tegen gedaan is, want als ik langs de Shell rij. Dan zie ik wel de brandstofprijzen, maar niet wat een kWh bij hun snelladers kost.
Voor die € 2,40 koop je gewoon een complete lunch: de klassieker van Albert Heijn, frikandellen broodjes en energiedrank koop je er zelfs 2x van. Nee je koopt er geen kopje koffie van, maar waarschijnlijk heb je sowieso een koelbox bij je. Want die strandtentjes zijn niet te betalen.
[
Voor 7% gewijzigd door
MathiasMetzger op 27-08-2024 17:26
]