[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 169 ... 219 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-06 19:22
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:22:
Bij ons in de wijk hebben ze maanden geleden om een onduidelijke reden de SGZH1 laadpaal vervangen voor een SGZH2. Echter zie je ook op je factuur dat deze paal eigenlijk in een andere straat thuishoort. Iemand heeft duidelijk een fout gemaakt.
Via mail krijg je gewoon helemaal geen reactie 8)7
Bekend probleem inderdaad. Het komt regelmatig voor dat palen hergebruikt worden, maar dat men vergeet om de adreswijziging door te voeren. Of partijen werken niet goed samen en delen de nieuwe gegevens niet met elkaar.

Ik heb overigens pas gewoon met ze gebeld met een vraag over de (te lage) snelheid van een laadpaal en werd telefonisch snel geholpen. Dus ik zou ze gewoon bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-06 19:22
JesseSebastian schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:29:
De 15% korting op alle sessies heeft me over de streep getrokken. (32 cent per kw)
Na 1 lange laadsessie heb ik de maandelijkse kosten er wel weer uit.
Dan heb je denk ik wel een dure paal of je rijdt heel veel? Voor die 5% extra korting betaal je namelijk 6 euro extra. Bij een basis laadtarief van 40 cent scheelt het dure abonnement 2 cent per kWh (36 vs 34 cent). Je moet dan 600 / 2 = 300 kWh per maand laden om quitte te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

lfah2000 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:51:
[...]

Den Haag is de een van de weinige gemeenten die daar niet onder vallen.

Samenwerkende gemeenten.
Albrandswaard, Barendrecht, Bodegraven-Reeuwijk, Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Gorinchem, Gouda, Hellevoetsluis, Hoeksche Waard, Kaag en Braassem, Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Voorschoten, Waddinxveen, Wassenaar, Westland, Westvoorne, Zoetermeer en Zuidplas.

Volgens een bericht gaan alle palen over naar Vattenfall. Tegen het (goedkope) tarief wat daarbij hoort.
https://group.vattenfall....ennetwerk-in-den-haag-uit
Mooi lijstje van gemeentes, maar het noordelijk deel van Zuid Holland, de Rijn en Bollenstreek, valt hier niet onder. Gemeentes als Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest, Alphen aan den Rijn, Lisse, Katwijk, Noordwijk, Noordwijkerhout en nog een hele bak anderen vallen hier niet onder. Deze zijn allemaal open markt model.

Ik had het over de kust, een daar kun je grofweg den Haag als scheiding gebruiken. Den Haag met een eigen concessie, alles zuidelijk SGZH (helft duur helft goedkoop), alles noordelijk open markt model (alles duur). Ja technisch gezien heb je net noordelijk van den Haag Wassenaar liggen, maar dat heeft nauwelijks strand infrastructuur vergeleken met bijvoorbeeld Katwijk en den Haag.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JesseSebastian
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:15
eborn schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:24:
[...]

Dan heb je denk ik wel een dure paal of je rijdt heel veel? Voor die 5% extra korting betaal je namelijk 6 euro extra. Bij een basis laadtarief van 40 cent scheelt het dure abonnement 2 cent per kWh (36 vs 34 cent). Je moet dan 600 / 2 = 300 kWh per maand laden om quitte te spelen.
Ik was iets te enthousiast. Heb het 2 euro plan. (10% korting)
De 3 cent korting heb ik er bij 66kw weer uit met mijn 64kw accupakket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-06 19:55
RaymondD schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:04:

Ik snap het niet meer.... Iemand ervaring met deze Agri palen?
Ja, jaartje geleden paar keer geweest en in de gelukkige omstandigheid dat de Megane een hogere AC-snelheid aan kan (22!) dus met m'n Freshmile pas zat ik aan de 34 a 35 cent, maar had soms ook pech bij drukte en de paal een tandje langzamer ging. Helaas heeft Freshmile de prijs verhoogd en laad ik niet meer ter plaatse maar zorg ik dat ik vooraf zo'n volle accu heb dat ik niet hoef te laden.
Linksom of rechtsom is Zeeland, qua AC-laden best aan de prijs, alleen de Tesla (snel)lader bij Middelburg geeft tenminste nog een leuk tarief (29 cent).
driel24 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:51:
hahaha, meen je nou echt dat je hier niet op vakantie gaat vanwege laadtarief?
Zo ga ik weer niet naar Duitsland, ik vind daar echt te veel Duitsers rond lopen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
driel24 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:51:
[...]

hahaha, meen je nou echt dat je hier niet op vakantie gaat vanwege laadtarief?
Als je in Zeeland (of Goeree) op vakantie gaat, betaal je 0.44 (i.p.v. +- 0.30 zoals in de rest van NL)
Op 100 km kost je dat €2,50 meer aan stroom kosten.
Ga je dan echt zeeland mijden om €2.50? Een kop koffie is duurder. 8)7

Ik woon in Middelharnis en kijk wel jaloers naar de rest van het land.
Het is overigens niet alleen Agri die hier duur is. Ze zijn allemaal duur.
Allego is bij ons in de straat nog duurder.

Northe gaat overigens alleen met een app.
Ja dat meen ik echt: daar ben ik erg consequent in. Het hoge laadtarief of het compleet ontbreken van laadpalen, dat betekent gewoon dat ik er niet naartoe rij. Als wij dat nou eens allemaal gingen doen, dan moeten ze in Zeeland wel de laadtarieven gaan verlagen. Maar helaas staan die laadpalen er niet voor de Nederlandse EV rijder.... die staat er puur zodat Wolfgang en Müller hun EV's of PHEV's kunnen opladen. Dan kun je ook € 0,57 per kWh vragen, want het is toeristische gebied. Er wonen echter ook gewoon bewoners, dus die hoge laadtarieven zijn nadelig voor de lokale bevolking die in deze toeristische provincie woont.

Alleen Henk en Ingrid die in Zeeland wonen, zullen daardoor dus geen EV gaan rijden: want voor hun is electrische rijden totaal niet aantrekkelijk met dat soort laadtarieven. Als je in Zeeland woont, ben je tevens zo in België. Dus dat maakt het nog minder aantrekkelijk. En geloof maar dat Henk en Ingrid in België gaan tanken. Waarschijnlijk halen ze er ook nog het mineraalwater bij Albert Heijn en leveren het statiegeld, bij de lokale supermarkt in Zeeland in.

Maar deze specifieke kustplaats vlak onder de rook van Holland, genaamd "Monster" daar kun je voor € 0,31 per kWh laden met de Zuid-Holland laadpas. Bijkomend voordeel: geen Duitse toeristen, want die zitten op de populaire stranden hun kuilen te graven.

Om nog een ander voorbeeld te geven, waarbij de laadtarieven mijn beslissing voor het veelvuldig bezoeken beinvloed hebben: het attractiepark Bobbejaanland. Voor € 89,95 heb je momenteel een jaarkaart van 2025 welke ook in 2024 te gebruiken is. Spotgoedkoop dus, aangezien ook het parkeren inbegrepen is. Een paar bezoeken en je hebt het terugverdiend. Toch heb ik na veel wikken en wegen, besloten om het niet te doen. Niet omdat ik het niet red met de actieradius van mijn Leaf. Het is retour een kleine 200km namelijk.

Echter eigenlijk zou ik bij frequente bezoeken juist wel willen laden: dan hoef je niet iedere keer te hypermilen als een gek, omdat € 0,65 per kWh veel te duur is. En per sessie komt er ook nog eens € 1 bij. Dit is dus via de Ecotap laadpas en schijnbaar € 0,62 per kWh als je Electroverse laadpas gebruikt. Alleen dat connectiesessie tarief van € 1 blijf je houden. En wat blijkt, ooit waren die laadpalen bij Bobbejaanland gewoon gratis. Ik weet niet of de stroom in België gewoon heel duur is? Ik vind het wel vreemd: benzineprijzen hartstikke laag in België en Duitsland, maar de laadtarieven behoorlijk hoog. Nee dat helpt niet met de transitie naar electrische rijden, als de laadtarieven te hoog zijn.

Ik kan niet wachten, tot er maximum tarieven komen: in België bepaald de overheid gewoon de maximale benzineprijs en in Luxemburg, betaal je overal hetzelfde voor de benzine. Volgens mij bepaald de overheid daar wel het laadtarief? Dit weet ik echter niet zeker? Het is echter van de zotte, dat op benzine rijden in bepaalde delen van ons land goedkoper is dan electrische rijden. Puur omdat onze overheid het toestaat en er nog steeds niets tegen gedaan is, want als ik langs de Shell rij. Dan zie ik wel de brandstofprijzen, maar niet wat een kWh bij hun snelladers kost.
eborn schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:51:
[...]

Als je OVO gebruikt, dan is het verschil al wat kleiner. 28 cent vs. 34 cent. Nog steeds 20% duurder, maar op een laadbeurt van 40kWh scheelt het dan nog maar €2,40.
Voor die € 2,40 koop je gewoon een complete lunch: de klassieker van Albert Heijn, frikandellen broodjes en energiedrank koop je er zelfs 2x van. Nee je koopt er geen kopje koffie van, maar waarschijnlijk heb je sowieso een koelbox bij je. Want die strandtentjes zijn niet te betalen.

[ Voor 7% gewijzigd door MathiasMetzger op 27-08-2024 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

MathiasMetzger schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:09:
[...]

Ja dat meen ik echt: daar ben ik erg consequent in. Het hoge laadtarief of het compleet ontbreken van laadpalen, dat betekent gewoon dat ik er niet naartoe rij. Als wij dat nou eens allemaal gingen doen, dan moeten ze in Zeeland wel de laadtarieven gaan verlagen. Maar helaas staan die laadpalen er niet voor de Nederlandse EV rijder.... die staat er puur zodat Wolfgang en Müller hun EV's of PHEV's kunnen opladen. Dan kun je ook € 0,57 per kWh vragen, want het is toeristische gebied. Er wonen echter ook gewoon bewoners, dus die hoge laadtarieven zijn nadelig voor de lokale bevolking die in deze toeristische provincie woont.

Alleen Henk en Ingrid die in Zeeland wonen, zullen daardoor dus geen EV gaan rijden: want voor hun is electrische rijden totaal niet aantrekkelijk met dat soort laadtarieven. Als je in Zeeland woont, ben je tevens zo in België. Dus dat maakt het nog minder aantrekkelijk. En geloof maar dat Henk en Ingrid in België gaan tanken. Waarschijnlijk halen ze er ook nog het mineraalwater bij Albert Heijn en leveren het statiegeld, bij de lokale supermarkt in Zeeland in.

Maar deze specifieke kustplaats vlak onder de rook van Holland, genaamd "Monster" daar kun je voor € 0,31 per kWh laden met de Zuid-Holland laadpas. Bijkomend voordeel: geen Duitse toeristen, want die zitten op de populaire stranden hun kuilen te graven.

[...]
Het afwezig zijn van een gereguleerde concessie en gunning van een ongereguleerde versie die open markt model heet heeft helemaal niets te maken met tourisme. Kijk maar eens naar de kaart hier: https://nklnederland.nl/a...tsing-laadinfrastructuur/

Het zijn gewoon gemeentes/regio's die te belazerd waren zich aan te sluiten bij een concessie, en schijt hebben aan de opladende burger. Zeker als je meeneemt dat een kabelmat/goot/hengel in de APV hier in elk geval in de Rijn en Bollenstreek verboden is. Zou me niets verbazen als de palen plaatsende partijen als (vroeger) Allego en Park&Charge dat goed voor zichzelf hebben geregeld.

Toch rijd ik EV. 2 jaar geleden zitten rekenen aan de hand van de Hyundai en Fastned tarieven hier. Conclusie was dat met 45 cent AC en 79 cent DC het rijden van een EV op de langere termijn goedkoper is. Gooide Hyundai vlak na levering van de auto de tarieven omhoog naar boven CPO, dus met hulp van dit forum de trucendoos open gegooid. Ik kan zeggen dat ik in bijna 1,5 jaar maar een paar keer meer dan 45 cent heb betaald voor een kWh. En dat geld dan ook voor DC laden en laden in het buitenland!

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
koboy schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:26:
[...]

dus met hulp van dit forum de trucendoos open gegooid. Ik kan zeggen dat ik in bijna 1,5 jaar maar een paar keer meer dan 45 cent heb betaald voor een kWh. En dat geld dan ook voor DC laden en laden in het buitenland!
En die trucendoos is? (Caring is sharing ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-06 22:20
GM15 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:59:
[...]
even paar honderd pagina's terugbladeren in dit draadje voor de tips.
Die overigens meestal wel tijdgebonden zijn omdat echt voordelige aanbiedingen het niet lang volhouden als er massaal gebruik van wordt gemaakt.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

GM15 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:59:
[...]

Op dit moment Freshmile op Allego....
En zo veel mogelijk laden aan de SGZH1 paal bij mijn schoonmoeder. Veel snelladers zijn voor 800V auto's leuk met Allego. 1 maand Ionity abbo voor de vakantie.

Niet meer werkend ondertussen:
Thüga
Enel
Maingau

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-06 15:00

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ha, de OVO pas is eindelijk aangekomen.

[ Voor 91% gewijzigd door Hachy op 27-08-2024 20:40 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny1909
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:35
Hachy schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:38:
Gister ook even berichtje gestuurd aangezien ik hem 16-8 had besteld. Ze gaven aan dat het wat langer duurt dan normaal maar dat het wel goed zou moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Hachy schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:38:
Ik ga er juist geen bestellen: de app werkt prima zonder laadpas, dus ik zie geen reden om daar geld aan uit te geven. De laadsessies zijn prima via de app te starten en stoppen.

Weet je wat ook het probleem is met zoveel verschillende laadpassen: een tijdje terug heb ik ASN Bank eruit geknikkerd, toen moest ik bij al die laadpassen mijn bankrekening veranderen. Je hebt er op een gegeven moment zoveel, dat je het overzicht verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baats
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-04 11:58
Eerste grote trip met de EV erop zitten (2000km over een weekend). Zeer vlot verlopen - wel een paar verrassingen/opmerkingen

Slechts eenmaal een vreemd voorval aan een Ionity-laadpaal - in het midden van de laadbeurt opeens push-melding laadbeurt onderbroken. Heb dan ook vastgesteld dat je laadsessies kan stoppen zonder authenticatie bij Ionity. By design?

In Italië vond ik AC laden dan weer vrij duur en was het ook oppassen met de laadpas. Vaak blokkeertarieven vanaf 3u laden terwijl ik best wat meer stroom kan gebruiken. Met de juiste pas geen probleem (Electroverse in dit geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:45
QWELLO heeft LMS overgenomen in mijn woonplaats en beheerd nu 4 palen in mijn straat.
sindsdien is de laadsnelheid onbetrouwbaar, onlangs 16 uur gedaan over 29kw , en er stonden geen andere wagens aan de resterende stekkers.

een app is er niet, terwijl die er volgens hun site wel zou moeten zijn. https://qwello.nl/nl/experience

als je belt en een persoon spreekt krijg je sterk het gevoel met een willekeurig iemand te spreken met de laptop aan de keuken tafel. zonder kennis van zaken.

ze hanteren een tijdstarief van 30 cent, maar als je 16 uur doet over 29kw dan kan ik beter bij fastned gaan laden. dat zou dan goedkoper zijn.

meer soortgelijke ervaringen bij QWELLO ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:09
Baats schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:04:
Eerste grote trip met de EV erop zitten (2000km over een weekend). Zeer vlot verlopen - wel een paar verrassingen/opmerkingen

Slechts eenmaal een vreemd voorval aan een Ionity-laadpaal - in het midden van de laadbeurt opeens push-melding laadbeurt onderbroken. Heb dan ook vastgesteld dat je laadsessies kan stoppen zonder authenticatie bij Ionity. By design?

In Italië vond ik AC laden dan weer vrij duur en was het ook oppassen met de laadpas. Vaak blokkeertarieven vanaf 3u laden terwijl ik best wat meer stroom kan gebruiken. Met de juiste pas geen probleem (Electroverse in dit geval).
Voor AC laden in Italië moet je de Wroom app gebruiken. 0,44/kWh

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Boll
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Red Boll

Kick Ass!

MathiasMetzger schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:31:
[...]
Weet je wat ook het probleem is met zoveel verschillende laadpassen: een tijdje terug heb ik ASN Bank eruit geknikkerd, toen moest ik bij al die laadpassen mijn bankrekening veranderen. Je hebt er op een gegeven moment zoveel, dat je het overzicht verliest.
App of pas, je zult toch altijd een betaalmethode methode moeten toevoegen?

Ik heb nog nooit kunnen laden met de OVO app, zonde van de mild boost. Ben nu al bijna 2 weken op een OVO pas aan het wachten in de hoop dat ik daar wel mee kan laden (bij de SGZH* palen hier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:09
Red Boll schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:33:
Ik heb nog nooit kunnen laden met de OVO app, zonde van de mild boost. Ben nu al bijna 2 weken op een OVO pas aan het wachten in de hoop dat ik daar wel mee kan laden (bij de SGZH* palen hier).
Is me uiteindelijk 1x gelukt te laden met OVO app bij een SGZH1-paal waarvan de connectoren er correct in stonden. Daar waar er tweemaal het aantal connectoren staat werkt het voor mij gegarandeerd niet.

Ik wacht ook nog steeds op de pas en twijfel over abonnement nemen, maar zonder fysieke pas sowieso niet.

De connectoren staan er alleen bij OVO verkeerd in, dus dit is echt een technisch probleem tussen OVO specifiek en Equans/LMS voor die SGZH-palen, vermoed ik. Electroverse ook uit de UK gaat wel prima.

Overigens had ik laatst bij een Total Energies AC paal (Dronten) een omgekeerde ervaring! De Electroverse RFID pas werkte niet, maar echt met 0 respons van de paal (geen weigering met rode LED, maar totaal genegeerd). Juist de app werkte toen wel. E-Flux RFID pas werd ook gewoon geaccepteerd, dus de RFID-lezer van de paal werkte gewoon prima. En de Electroverse pas werkte prima op de SGZH1-paal. Snap er geen hol van; zijn er ook andere RFID-frequenties of -technologieën die hier soms zorgen voor 0 reactie van de paal?

[ Voor 7% gewijzigd door gertvdijk op 28-08-2024 18:48 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

Baats schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:04:

[....]

[....]
Er zit een stop knopje op de paal, vind ik zelf makkelijker werken dan stoppen in de app. Maar er zijn helaas ook mensen die denken dat ze grappig zijn.....
(Of er zat even een hikje in de communicatie tussen auto en paal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike 1957
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-02 14:33
Lukt het iemand van jullie om met een freshmile-pas te laden bij Fastned? Volgens de Freshmile-app info zou het moeten kunnen. Maar ik krijg steeds een weigering en melding dat deze kaart niet geldig is in zowel Nederland als in België.

[ Voor 7% gewijzigd door Spike 1957 op 28-08-2024 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Spike 1957 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:56:
Lukt het iemand van jullie om met een freshmile-pas te laden bij Fastned? Volgens de Freshmile-app info zou het moeten kunnen. Maar ik krijg steeds een weigering en melding dat deze kaart niet geldig is.
Het is mij vorige week bij Fastned Hilden nog gelukt.
Vond daar de snelheid wel tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Spike 1957 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:56:
Lukt het iemand van jullie om met een freshmile-pas te laden bij Fastned? Volgens de Freshmile-app info zou het moeten kunnen. Maar ik krijg steeds een weigering en melding dat deze kaart niet geldig is.
Had dit vorige week wel in Italië bij Free-to-X. Paal ernaast geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
[...]

Het afwezig zijn van een gereguleerde concessie en gunning van een ongereguleerde versie die open markt model heet heeft helemaal niets te maken met tourisme. Kijk maar eens naar de kaart hier: https://nklnederland.nl/a...tsing-laadinfrastructuur/

Het zijn gewoon gemeentes/regio's die te belazerd waren zich aan te sluiten bij een concessie, en schijt hebben aan de opladende burger. Zeker als je meeneemt dat een kabelmat/goot/hengel in de APV hier in elk geval in de Rijn en Bollenstreek verboden is. Zou me niets verbazen als de palen plaatsende partijen als (vroeger) Allego en Park&Charge dat goed voor zichzelf hebben geregeld.
Mwah je kunt ook zeggen dat er gemeentes zijn die denken een betere deal voor hun burgers te maken door zich niet bij een concessie aan te sluiten en dat dat in de praktijk nogal tegenvalt.
Toch rijd ik EV. 2 jaar geleden zitten rekenen aan de hand van de Hyundai en Fastned tarieven hier. Conclusie was dat met 45 cent AC en 79 cent DC het rijden van een EV op de langere termijn goedkoper is. Gooide Hyundai vlak na levering van de auto de tarieven omhoog naar boven CPO, dus met hulp van dit forum de trucendoos open gegooid. Ik kan zeggen dat ik in bijna 1,5 jaar maar een paar keer meer dan 45 cent heb betaald voor een kWh. En dat geld dan ook voor DC laden en laden in het buitenland!
Met wat creativiteit kan je ver komen :)

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:26
[...]
...
Dit overzicht uit juni 2022 is inmiddels meer dan twee jaar oud en dus niet erg up-to-date met de huidige stand van zaken.

Het zou mooi zijn als er een actueel overzicht komt van alle lopende concessies, ook waarbij er geen nieuwe palen geplaatst worden maar ze nog wel beheerd worden (exploitatie).

Opel Ampera-e (2020)

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:32
Volgende week ben ik weer in het buitenland waar ik gebruik maak van een laadpaal waar ook een kleeftarief wordt gebruikt nadat de accu vol geladen is. Als ik via de app van mijn auto stop met laden als de accu vol is start het kleeftarief dan ook of ben ik de laadpaal te slim af? Ik wil hier overigens geen misbruik van gaan maken maar de deze paal wordt zelden gebruikt want ik zag de laatste keer in het display 3500kW verbruik in 1,5 jaar tijd.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Bestel geen laadpas van Drivicharge.

Dat is een oplichter die adverteert met HPC laden bij Fastned vanaf €0,29/kWh, zo ontdekte deze Slowaakse krant 'startstop.sk'

Ik heb op LinkedIn ook maar even een waarschuwing geplaatst en alle CPO's getagd.

Ionity en Fastned hebben al afstand van deze oplichter genomen.

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
corsat schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:20:
Volgende week ben ik weer in het buitenland waar ik gebruik maak van een laadpaal waar ook een kleeftarief wordt gebruikt nadat de accu vol geladen is. Als ik via de app van mijn auto stop met laden als de accu vol is start het kleeftarief dan ook of ben ik de laadpaal te slim af? Ik wil hier overigens geen misbruik van gaan maken maar de deze paal wordt zelden gebruikt want ik zag de laatste keer in het display 3500kW verbruik in 1,5 jaar tijd.
Ik zou verwachten dat de paal het als kleven ziet zolang de stekker erin zit... als je geluk hebt alleen zolang de stekker 'locked' is, maar remote unlocken levert dan weer risico van diefstal op.

Vorige week nog in duitsland gestaan bij een gratis laadpaal (die 3 jaar terug ook al gratis was, en er nog steeds stond). Die stond ondertussen op 74010 kwh ;)

Ik kom graag in dat dorp, zeker als ik dan weer gratis naar huis kan (8+ laadplekken in een klein stadje, alle 8 gratis, zolang 't duurt, maar blijkbaar al effe)

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:56
markjanssen schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:01:
[...]

Ik kom graag in dat dorp, zeker als ik dan weer gratis naar huis kan (8+ laadplekken in een klein stadje, alle 8 gratis, zolang 't duurt, maar blijkbaar al effe)
Ik ben dan wel benieuwd waar (in welk stadje) jij laadt? Op mijn vakantie deze zomer liep ik toch het meeste tegen EON-laadpalen van om en nabij € 0,59.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Pr088 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:04:
[...]
Ik ben dan wel benieuwd waar (in welk stadje) jij laadt? Op mijn vakantie deze zomer liep ik toch het meeste tegen EON-laadpalen van om en nabij € 0,59.
Dit was in Sankt Augustin (bij Bonn), op de palen van Stadtwerke Sankt Augustin (en de Tank-E app)
Is ook iets wat ik vanaf de randstad prima kan bereiken, dus heen op zonnestroom, terug op gratis stroom :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:10

kaanmijo

Picobello B.V.

Het heeft bijna een maand mogen duren, maar daar is ‘ie dan; de OVO/Bonnet pas!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/621P8UCjZhU8xudI3iNbxaRTLeM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/60LziL9sIjQhGD9oPpw3mKSb.jpg?f=fotoalbum_large

• HansAuutB
corsat schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:20:
Kun je geen app of pas gebruiken die het kleeftarief niet kent?

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-06 21:58

Just here for the fun

• HansAuutB

• Wesco
Tsja, en vervolgens begrijpen de petrolheads van BNR het weer niet helemaal en beginnen over "grote laadpaalbedrijven langs de snelwegen" met een foto van een Fastned-station erbij |:( :

https://www.bnr.nl/nieuws...htelijke-blokkeertarieven

Ik ben trouwens wel benieuwd waar de ANWB deze informatie vandaan heeft: "inmiddels brengt bijna 1 op de 3 Nederlandse publieke laadpalen dit tijdsgebonden tarief in rekening" (uit hun eigen artikel). Voor mijn gevoel is het vooral Allego en Qwello (voorheen Park&Charge)?

Het is trouwens maar de vraag of de wijziging bij Allego op voorspraak van de ANWB nu een verbetering is; zeker voor de EV's die maar op 1 fase laden is die 4 uur veel te kort om weer behoorlijk bij te laden. Dus die moeten dan na 19 uur aan de laadpaal gaan staan om de nacht mee te pakken en dan om 7 uur weer bij de laadpaal staan om af te koppelen.

Het ANWB-initiatief met hun laadapp kan ook weer tot extra laadpaalkleven gaan leiden want als je sessie dan 's nachts toch al is gestopt, is er ook geen reden meer om om 7 uur je EV weg te halen en kun je rustig uitslapen :z . Ondertussen staat dat laadpunt wel als beschikbaar in de apps...

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:47
Ik begrijp het technische verhaal niet helemaal; als de auto de laadsessie afbreekt omdat ie vol is dan betaal je dus wel een blokkeertarief, maar als je de laadsessie via de app afbreekt dan dus niet? En hoe weet de ANWB app dan wanneer de auto vol zit?

En als je een laadsessie remote afbreekt dan zou de paal dus niet kunnen zien dat er nog een auto aan hangt?

[ Voor 17% gewijzigd door ASW1 op 29-08-2024 18:11 ]

• Madman_K
  • Laatst online: 17-06 23:29
Ik heb juist het idee dat juist vaker de laadpas aanbieders een kleeftarief berekenen. En niet zozeer de laadpalen

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:32
HansAuutB schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:50:
[...]

Kun je geen app of pas gebruiken die het kleeftarief niet kent?
Nee, kan alleen via een app die aan mijn creditkaart is gekoppeld heb het over Polen in de buurt van Krakau. Ben al blij dat er in de buurt een laadpaal staat. Bewoners zij erg boos omdat er veel te weinig parkeerplaatsen zijn en dan komt die Hollander met zijn plug-in en heeft altijd plaats.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:04
koboy schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:06:
[...]

Er zit een stop knopje op de paal, vind ik zelf makkelijker werken dan stoppen in de app. Maar er zijn helaas ook mensen die denken dat ze grappig zijn.....
(Of er zat even een hikje in de communicatie tussen auto en paal)
Ha, die heeft Fastned ook... perongelijk de sessie gestopt van de auto naast mij (was eerste keer voor mij).
Helaas was die persoon pas begonnen met laden waardoor sessie nog actief op het scherm stond, achter aan gegaan toen ik uitgevogeld had hoe te laden maar was onvindbaar hehe.... zal wel gemopperd hebben bij terugkomst (was zelf eerder klaar met laden).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Red Boll schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:33:
[...]

App of pas, je zult toch altijd een betaalmethode methode moeten toevoegen?
Zeker, maar bij apps doe ik dat in de regel pas wanneer ik ze ook daadwerkelijk ga gebruiken. Zo had ik ook bij de Fastned app nog geen betaalmethode ingesteld, tot ik de 1e keer daar bij de snellader stond.

Bij laadpassen moet je de betaalmethode al instellen bij het bestellen: dat levert de nodige veiligheidsrisico's op. Als je 20 laadpassen hebt, dan heb je het waarschijnlijk niet door als je eentje verloren bent bij de laadpas. Dan kunnen andere EV rijders gezellig met jouw laadpas laden, tot de rekening aan het einde van de maand binnen komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

MathiasMetzger schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:53:
[...]

Zeker, maar bij apps doe ik dat in de regel pas wanneer ik ze ook daadwerkelijk ga gebruiken. Zo had ik ook bij de Fastned app nog geen betaalmethode ingesteld, tot ik de 1e keer daar bij de snellader stond.

Bij laadpassen moet je de betaalmethode al instellen bij het bestellen: dat levert de nodige veiligheidsrisico's op. Als je 20 laadpassen hebt, dan heb je het waarschijnlijk niet door als je eentje verloren bent bij de laadpas. Dan kunnen andere EV rijders gezellig met jouw laadpas laden, tot de rekening aan het einde van de maand binnen komt.
Op hoeveel verschillende plekken laad jij regelmatig op? 20 laadpassen meeslepen.... Denk je aan je rug?

Over het algemeen ben je met een pas op CPO basis voordelig uit in Nederland. Er zijn wat gebieden waar je met een buitenlands alternatief goedkoper uit bent (open markt model Allego en consorten) en daar heb je dan ook 1 of 2 passen voor. Nog een pas met vast tarief als backup zoals Shell en je bent met 3 of 4 passen klaar voor Nederland. Als het je echt om die ene cent per kWh gaat komen er een paar passen bij, maar dan ga je je afvragen of je voor die paar euro per jaar met een grote stapel wilt slepen dan wel een veiligheidsrisico wilt lopen.

Ik heb ondertussen een kleine verzameling passen, maar degene die ik niet meer gebruik liggen in de kast bij de paspoorten en het trouwboekje. In het mapje van de autosleutel zitten wel drie (!!!!!) pasjes en ik woon in de Rijn en Bollenstreek wat open markt model is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Laatst online: 14:01

Freak187

geen

Ik denk even bijladen (11 kW AC) bij een supermarkt diep in de Franse Elzas. Ieder beetje is welkom.

Staan geen prijzen bij dat laadpunt. Maar goed.. Shell recharge pas en hij werkt. Half uur later gestopt. Kijk ik terug wat het kostte… 10 cent per kWh, maar 5 euro aansluitkosten!!!!

Weer wat geleerd… eerst kijken hoeveel het kost.

Maar het is wel een wild west aan tarieven op deze manier. Tjezus.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

Freak187 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 17:52:
Ik denk even bijladen (11 kW AC) bij een supermarkt diep in de Franse Elzas. Ieder beetje is welkom.

Staan geen prijzen bij dat laadpunt. Maar goed.. Shell recharge pas en hij werkt. Half uur later gestopt. Kijk ik terug wat het kostte… 10 cent per kWh, maar 5 euro aansluitkosten!!!!

Ook als een n manier om de omzet van de winkel te verhogen... Zorgen dat je klanten zo lang mogelijk binnen zijn.
(Voor wie dat nog niet wist: in een supermarkt staat altijd rustige muziek aan om die reden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon59
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-05 21:10
Kapt Tesla de kWh niet meer af op hele kWh??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Simon59 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:08:
Vorig weekend nog wel...of ik heb 2x exact hele kwh's geladen (14.0000 en 20.0000 )

[ Voor 4% gewijzigd door markjanssen op 31-08-2024 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:08
kaanmijo schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:27:
Het heeft bijna een maand mogen duren, maar daar is ‘ie dan; de OVO/Bonnet pas!

[Afbeelding]
Is hier ook gisteren binnengekomen na maandje (en een berichtje waar hij bleef) .. activeren werkte niet maar zij hebben hem nu in de app geactiveerd (na sturen berichtje) .. ze reageren erg snel moet ik zeggen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grippa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-06 06:25
Weet iemand een app waar je kunt filteren of sorteren op prijs? Heb zelf drie apps en bij allen moet je klikken op elke paal om de prijs te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:07
Edit: verkeerde topic

[ Voor 98% gewijzigd door NokiaFan op 31-08-2024 11:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
NokiaFan schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:06:
Vorige week naar Normandië gereden. Had er speciaal een Tesla-abonnement voor afgesloten. Filter in de EX30 ingesteld op enkel betalen bij Tesla en starten maar.

Ben met 100% weggereden en had er uiteindelijk met twee laadstops kunnen komen, maar dan kom je met ~10% aan bij de B&B en dan zit je de volgende dag te wachten. Dus hebben we bij Caen nog bijgeladen tot 80%.

Bij de tweede geplande stop (rond de lunchtijd) hebben we trouwens bewust een kwartier omgereden, omdat de wachttijd volgens de ABRP app bij de initiële Tesla stall in Amiens opliep naar 25 minuten. Daar hadden ze maar de tien laadplekken. Bij Roye (32 plekken) konden we direct laden. En in plaats van McDonalds een beter restaurant. :)

De meeste Tesla stalls gingen keurig tot 155 kWh (maximale laadsnelheid van de EX30), de laatste slechts tot 80 kWh. Mogelijk omdat er nog te veel accucapaciteit aanwezig was.

In totaal vier stops gemaakt, omdat we dat fijn vonden. Korter stilstaan en benen strekken, toilet bezoeken en rijderswissel. Erg relaxt verlopen allemaal.

In de verdere week nog twee keer geladen met 100 kWh bij een Intermaché (PowerDot), vooral omdat we anders te ver moesten omrijden naar Tesla laadpunten. Met de Shell Recharge pas werd er € 0,59 per kWh gevraagd dus dat vond ik meevallen.

Voor de rest alles bij Tesla Superchargers. Kosten van Tesla lagen tussen de € 0,32 en € 0,39 kWh.

In Frankrijk vooral v4 stalls gezien met altijd meer dan voldoende ruimte. Soms was ik de enige die aan het laden was, terwijl er 16 tot 24 plekken waren. Overdag en net buiten het hoofdseizoen is het mogelijk wat rustiger.

[Afbeelding]

We gaan vandaag terug richting Nederland en we rijden weg met 66% dus waarschijnlijk gaan we weer vier keer laden.
Leuk verslag.

Maar het is meer iets voor

Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
In je rekening-overzicht wel, in werkelijkheid niet.
Grappig feitje, als je de boel afbreekt bij 0,999 dan betaal je niets.
Al paar keer meegemaakt (wilde beetje bijladen voor grote trip de volgende ochtend) dat ik de laadsnelheid te laag vond, de boel afbrak en er niets in rekening werd gebracht.

De app laat nu wel weer netjes alles zien, maar man man, hij is trager en heeft soms moeite met locatie te bepalen. Gister stond ik in Best maar de app dacht heel even dat ik ergens in Noord Frankrijk was, dat duurde effies, toen vondtie dat ik bij Eindhoven zuid stond en uiteindelijk werd het dan toch Best.
Maar goed, die 27 cent de kWh maakt dan weer een boel goed. :9

Noot: Tot nu het mooiste toilet wat ik ben tegengekomen! Weliswaar in het van der Valk hotel maar toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-06 22:26
Ik zou willen adviseren om zeer ver weg te blijven van Shell Recharge.

Enkele maanden geleden kreeg ik ineens een factuur van onderhoudswerkzaamheden aan een SRS laadpaal. Grap is dat ik helemaal geen laadpaal heb van Shell, enkel de laadpas. Goed, foutje kan gebeuren, dus even gemaild dat de factuur dus niet klopt.

Tijdje later een herinnering. Niet fijn. Ik besluit te bellen maar na 40 minuten in de wacht maar opgehangen en weer gemaild. Weer geen reactie.

Later tweede herinnering. Ik bel weer, maar wederom na 30+ minuten in de wacht opgehangen en mail gestuurd. Weer geen reactie.

Vervolgens weer een mail met dat als niet binnen 5 werkdagen betaald is mijn laadpas geblokkeerd wordt en het uit handen wordt gegeven aan een incassobureau. Is natuurlijk wederom een automatische systeemmail, geen kip die daar lijkt te werken.

Inmiddels is mijn laadpas idd geblokkeerd. Ik zie wel of er iemand van incassobureau zich meldt.

Ik vind het echt enorm verwerpelijk. Blijf er ver van weg!

oh en dit is geen geïsoleerd incident, trustpilot staat vol met gelijke ervaringen.

[ Voor 6% gewijzigd door Hertog_Martin op 31-08-2024 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:54
grippa schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 07:11:
Weet iemand een app waar je kunt filteren of sorteren op prijs? Heb zelf drie apps en bij allen moet je klikken op elke paal om de prijs te zien.
Kijk eens op de TAP-app. Die komt in de buurt van jou vraag..

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvg
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09-05 10:56

gvg

Zjanzjak schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:59:
[...]

Ja, jaartje geleden paar keer geweest en in de gelukkige omstandigheid dat de Megane een hogere AC-snelheid aan kan (22!) dus met m'n Freshmile pas zat ik aan de 34 a 35 cent, maar had soms ook pech bij drukte en de paal een tandje langzamer ging. Helaas heeft Freshmile de prijs verhoogd en laad ik niet meer ter plaatse maar zorg ik dat ik vooraf zo'n volle accu heb dat ik niet hoef te laden.
Linksom of rechtsom is Zeeland, qua AC-laden best aan de prijs, alleen de Tesla (snel)lader bij Middelburg geeft tenminste nog een leuk tarief (29 cent).

[...]
Of met je Freshmile pas bij de DC laders van AgriSnellaad (bijvoorbeeld bij afslag Goes-Zuid en dan het cluster met alle bekende fastfood bedrijven). Is volgens de app 0,25+0,15. Dan zou je met 100kW gemiddeld over 20 minuten aan 0,34ct/kWh komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-06 20:30

Mach

[END]Avengers

grunaubaby schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:49:
[...]

Kijk eens op de TAP-app. Die komt in de buurt van jou vraag..
Die laat op de kaart wel direct de prijs of, in het geval van meerdere prijs onderdelen, complex price zien, maar helaas kun je in die app niet op prijs filteren of sorteren.

Nu ben ik nog een n00b op openbaar laden en heb de TAP en Vattenfall pas, maar over het ontbreken van een dergelijke elementaire functie verbaas ik mij dit eigenlijk wel.

DUGG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-06 15:49
Mach schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 13:46:
[...]

Die laat op de kaart wel direct de prijs of, in het geval van meerdere prijs onderdelen, complex price zien, maar helaas kun je in die app niet op prijs filteren of sorteren.

Nu ben ik nog een n00b op openbaar laden en heb de TAP en Vattenfall pas, maar over het ontbreken van een dergelijke elementaire functie verbaas ik mij dit eigenlijk wel.
In de OVO app kun je de kWh prijs instellen waarboven de laadpalen niet zichtbaar zijn. Is al tenminste iets.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:51
Dat gebeurd, en rond naar beneden af.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:30

Oekol

waka waka hey hey

Crosspost uit reizen in buitenland topic.

Komt het bekend voor bij mensen dat je laadsessies via ShellRecharge pas er niet bijkomen? Vorig jaar in PT geladen voor 8 eurocent per minuut en we waren benieuwd of er extra kosten bijkwamen. Bij sommige staat namelijk wel ook betalen voor activeren of per kWh maar bijv. bij de lidl staat er echt alleen 0,08 eurocent per minuut (!). Nu weten we niks zeker omdat die van vorig jaar nooit afgerekend is. Ook dit jaar sinds 17 aug op vakantie en totaal geen laadgeschiedenis. Is toch gek?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Laatst online: 08:24
Oekol schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:42:

Komt het bekend voor bij mensen dat je laadsessies via ShellRecharge pas er niet bijkomen? Vorig jaar in PT geladen voor 8 eurocent per minuut en we waren benieuwd of er extra kosten bijkwamen. Bij sommige staat namelijk wel ook betalen voor activeren of per kWh maar bijv. bij de lidl staat er echt alleen 0,08 eurocent per minuut (!). Nu weten we niks zeker omdat die van vorig jaar nooit afgerekend is. Ook dit jaar sinds 17 aug op vakantie en totaal geen laadgeschiedenis. Is toch gek?
Kan soms ff duren

Op zich met een pas.laden kan wel lonend zijn
Palen die geen verbinding hebben en daarna gereset worden zonder behoud van cache of log dan laad je gratis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
gvg schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 13:29:

Of met je Freshmile pas bij de DC laders van AgriSnellaad (bijvoorbeeld bij afslag Goes-Zuid en dan het cluster met alle bekende fastfood bedrijven). Is volgens de app 0,25+0,15. Dan zou je met 100kW gemiddeld over 20 minuten aan 0,34ct/kWh komen.
Zie onder. ;)
Zjanzjak schreef op donderdag 7 september 2023 @ 22:08:
Vandaag weer naar Middelburg en op de terugweg ineens de gedachte om toch nog eens hier te kijken, en warempel, nu ging het wel met de Freshmile-pas. 25 cent de kWh en 3 cent per minuut. *O*
AgriSnellaad Hudsonweg te Goes dus, naast de KFC, Burger King en McDonald's.

Blijft vreemd met de Freshmile-pas, op kantoor werktie ineens weer niet op bepaalde laadpunten en bij andere, waar ik het eerst niet aan de praat kreeg, weer wel. 8)7
Dat was september vorig jaar, was mooie prijs want 25 cent de kWh en 3 cent de minuut nu een stukje duurder dus. Temeer omdat de Megane maar heel kort 100 kW laadt, ik zit gemiddeld tussen de 65 en 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
Oekol schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:42:

Ik zag ook geen recente laadsessies in de Shell Recharge app. Even uitloggen en opnieuw inloggen in de app liet ze wel weer zien, ook recente uit Spanje.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Wesco schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:50:
[...]

Ik zag ook geen recente laadsessies in de Shell Recharge app. Even uitloggen en opnieuw inloggen in de app liet ze wel weer zien, ook recente uit Spanje.
Maar is toch gek dat ze er van vorig jaar (oké was 1 sessie) niet instaan? Ik vind 't best he. 0,08 cent per minuut is al goedkoop maar gratis helemaal...

Hoe snel staat een sessie er bij jou in tijdens 't laden in Spanje?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Oekol schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:59:
[...]

Maar is toch gek dat ze er van vorig jaar (oké was 1 sessie) niet instaan? Ik vind 't best he. 0,08 cent per minuut is al goedkoop maar gratis helemaal...

Hoe snel staat een sessie er bij jou in tijdens 't laden in Spanje?
4 euro 80 per uur

Is dat een snellader ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:40
boyette schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:11:
[...]

4 euro 80 per uur

Is dat een snellader ?
0,08 cent per minuut is 4,8 cent per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
deejeebv schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:12:
[...]

0,08 cent per minuut is 4,8 cent per uur.
Oh ik las 0.08 euro

Ja das goedkoop maar das dan voor paar kw ?

Hoe snel ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
MathiasMetzger schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:53:
[...]

Daarom koppel ik iedere laadpas aan een aparte virtuele creditcard bij Bunq. Daar kun je creditcards "bevriezen". Standaard heb ik bij alle laadpassen de "achterliggende" creditcard bevroren. Zodra ik ga laden met een bepaalde pas zet ik de creditcard actief, tot na de sessie. Dan gaat de creditcard weer in "freeze". Ja, extra handeling, maar better safe... Overigens heb ik gemerkt dat de laadpas (ondanks dat achterliggende creditcard in "freeze" staat) vaak wel gewoon werkt. De laadpasaanbieder probeert namelijk een borg van de bevroren creditcard te pakken en bunq koppelt terug "pas bestaat", borg wordt belast op creditcard en enkele seconden later wordt de betaling weer teruggeboekt (want kaart staat in freeze). De laadsessie is dan echter al gestart. Laadpasaanbieder probeert vervolgens nog een paar keer te incasseren, wat niet lukt zolang de cc in freeze staat. Uiteraard geef ik de cc dan alsnog vrij (anders wordt waarschijnlijk de laadpas geblokkeerd of de sessie alsnog na enkele minuten afgebroken).

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Vandaag weer een goed voorbeeld gezien, waarom je altijd de tarieven dient te controleren alvorens je begint met laden. Ik was naar Palm Party House Zwijndrecht geweest: wij waren daar uitgenodigd voor een kinderfeestje. Een beetje een chaotische locatie, niet geschikt voor de zolderkamer autist. Dus ik was sowieso behoorlijk overprikkeld en de laadpalen, waren allemaal bezet. Ik heb nog zitten proberen een andere (goedkope) laadpaal te vinden. Maar dat was in de buurt van deze locatie niet bepaald een optie.

Maar wat bleek nou: Electroverse vroeg eerst € 0,35 per kWh, dat weet ik 100% zeker want ik had het zelfs genoteerd dat ik bij deze laadpaal de Elektroverse laadpas moest gebruiken. Het feit dat de laadpalen bezet waren, heeft mij eigenlijk behoed om aan een woeker laadpaal te laden. Het zou namelijk € 0,83 per kWh hebben moeten kosten en dan ook nog een starttarief van € 0,60 totaal. Dus ik heb zitten hypermilen om thuis te komen, want ik had precies genoeg actieradius over om thuis te komen.

Ik kan dat echt niet over mijn hart halen, om zulke woeker tarieven te moeten betalen: al helemaal als je ziet dat benzineprijzen in België slechts € 1,50 per liter voor E10 is. Het doet echt enorm pijn, dat wij EV rijders zo in de steek gelaten worden door onze overheid. Er moet gewoon een landelijk maximumtarief komen voor AC laden en DC laden komen. Afentoe heb ik echt enorm spijt, dat ik niet gewoon een vervuiler ben blijven rijden. Want het had mij een hoop stress gescheeld. Zoek je de laadtarieven uit, zijn ze alweer veranderd zodra je daadwerkelijk naar het verjaardagsfeestje gaat.

Ohja met 11kWh/100km heb ik vandaag wel extreem zuinig gereden, want er zat nog maar 7% in mijn accupakket en dan is dat niet het cijfertje wat de auto toont. Maar wat de spion genaamd Leafspy mij toonde, daarom durf ik dat ook :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:11
Freak187 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 17:52:

Zo'n paal had ik net ook. Stond in de shell app, dus maar niet aangesloten. € 5,00 startkosten :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:09
lfah2000 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 23:13:
[...]

Zo'n paal had ik net ook. Stond in de shell app, dus maar niet aangesloten. € 5,00 startkosten :?
Of ik begrijp het verkeerd maar reken dit nou eens door..

Laten we uitgaan van 30kwh wat je gaat laden.

10 cent per kwh x 30 = 3 euro
Aansluitkosten = 5 euro
In totaal 30 kwh voor 8 euro (27 cent per kwh!)..
Stel even een gemiddeld ac tarief van 42 cent bij electroverse x 30 = 12,60

Als je dus meer dan 12kwh gaat laden ben je al goedkoper uit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

boyette schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:11:
[...]

4 euro 80 per uur

Is dat een snellader ?
Soort van. Gaat tot 50 kW maar in praktijk ging die niet boven de 46 kW, wel constant :)

Maar voor snelladers tot infinity is het 0,08 eurocent per minuut en slome laders afhankelijk van paal 0,02 of 0,03 eurocent per minuut. Maar er komt soms dus wel opstartkosten bij van 0,30 eurocent en/of ergens in de 0,20 eurocent per kWh of soms uiteraard de woekerprijzen. Echter op paal staat soms X en shell recharge app zegt Y. Daarom zo benieuwd wat het echt wordt. Bij lidl is het duidelijk, daar staat gewoon bij die andere twee variabelen 0,00 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Heeft iemand al de Ella laadpas bij "bei Fremdladestationen" geprobeerd? Want er staat dus dat het laadtarief aan destination chargers, wat gewone laadpalen zijn. Dus € 0,48 per kWh zou zijn. Als het echt werk, dan zou de pas niet alleen ideaal in Oostenrijk zijn. Maar ook bij laadpalen, waar de laadkosten erg hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:53
yannienl schreef op zondag 1 september 2024 @ 00:44:
[...]

Aansluitkosten = 5 euro

Maar dus niet als je geen weet hebt van dat absurde starttarief en even een half uurtje boodschappen doet en een paar kWh laadt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:30
MarkV6 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 14:58:
[...]

Dat gebeurd, en rond naar beneden af.
Volgens mij sinds kort dus niet meer. Je betaald wat je verbruikt.
Gisteren in Eemnes was het dus 18,0960

Daarvoor werd er altijd afgerond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rF8pkV7q5dbm8IqJEK5xZN-w830=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xxzhkEffTwnLBFvEvLevpWmN.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3eN_0dUzOLQ5QiFKMUDPpxm_jyQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gcl0SlTUA2K1n6ra3PWRuhX4.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door kevertje1977 op 01-09-2024 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Of-Aaargh schreef op zondag 1 september 2024 @ 08:26:

Maar dus niet als je geen weet hebt van dat absurde starttarief en even een half uurtje boodschappen doet en een paar kWh laadt...
Dat is toch gewoon dom niet zo verstandig?
Ik vergelijk dat met een winkel binnenstappen en zonder naar de prijs te kijken spullen gekocht te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterxx2
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-06 00:41
Heel vaak met mijn niet Tesla (MG4 Standaard) geladen bij een Tesla Supercharger. Altijd snelheden van 80kW gehaald. Alleen vandaag ging het niet sneller dan 35kW, in Schiedam. Ik verwacht en hoop dat dit door een specifieke paal komt en het eenmalig is.. Niet dat Tesla het capt voor andere merken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 08:11

The Wizard

Moderator Mobile
Misterxx2 schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:04:
Heel vaak met mijn niet Tesla (MG4 Standaard) geladen bij een Tesla Supercharger. Altijd snelheden van 80kW gehaald. Alleen vandaag ging het niet sneller dan 35kW, in Schiedam. Ik verwacht en hoop dat dit door een specifieke paal komt en het eenmalig is.. Niet dat Tesla het capt voor andere merken..
Nee, dit is gewoon de "noodloop" laden. Dit doet ie bij een miscommunicatie of dat de laadpaal zijn koeling niet kan activeren, etc. Advies is dan altijd om een andere paal te pakken.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:15

The Legend

*Plop*

Deze maand stappen we hier ook over naar een EV (ID 7 Tourer) dus ik kan me helemaal gaan verliezen in het uitdokteren van laadstrategieën en de beste laadpaal-laadpas combinaties. M’n vriendin kijkt hier minder naar uit :+ We kunnen gelukkig thuis laden, dus in principe hoeven we alleen tijdens vakanties publiek te (snel)laden.

Ik vind zelf het gebruik van een app handiger dan pasjes, maar ik begrijp dat het kan voorkomen dat de app om wat voor reden dan ook niet werkt en een pas wel. Heb dus maar een Shell pasje aangevraagd en vast gekoppeld aan onze bankrekening. Ook de Tesla en Fastned app gedownload en gekoppeld aan de bankrekening. Is dat laatste nog ‘risicovoller’ dan een CC-koppeling (zou niet weten waarom, maar to be sure) :?

Verder maar direct ABRP Premium en ChargingTime Premium afgesloten. Je kunt maar voorbereid zijn :P

Ik neem ook aan dat het geen probleem is om laadaccounts te delen zodat ze niet een eigen hoeft aan te maken? Ik zet gewoon wat apps op haar iPhone en zet mijn user/pass in haar Keychain.

[ Voor 10% gewijzigd door The Legend op 01-09-2024 12:51 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:51
The Legend schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:36:
Ik vind zelf het gebruik van een app handiger dan pasjes, maar ik begrijp dat het kan voorkomen dat de app om wat voor reden dan ook niet werkt en een pas wel. Heb dus maar een Shell pasje aangevraagd en vast gekoppeld aan onze bankrekening. Ook de Tesla en Fastned app gedownload en gekoppeld aan de bankrekening. Is dat laatste nog ‘risicovoller’ dan een CC-koppeling (zou niet weten waarom, maar to be sure) :?
Zelfde hier en nu 2 jaar verder gebruik ik de pasjes nooit. Als ik ergens ander ga laden is dat bij Tesla. In de vakantie neem ik dan een abonnement voor 1 maand. En installeer de app op 2 telefoons, dat kan op hetzelfde account. In het buitenland wil het wel eens slecht gaan met 4G. Vreemd genoeg werkt de andere telefoon dan wel.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik heb al eerder gepleit voor een aanvulling in het openingstopic om aparte landen te vermelden. Mogelijk is dat niet meer zo relevant en nodig voor de buurlanden als F, B, NL en D, maar voor landen en regio’s wat verder kan het handig zijn.
Nu ik terug ben uit Ierland hier alvast mijn bijdrage. Mogelijk kan de TS dit toevoegen onder de paragraaf ‘Buitenland’.

IERLAND

In een grote straal rond Dublin zijn er een aantal Tesla Superchargers, die zeker aan te raden zijn omdat er vrijwel altijd een plekje vrij is.
Andere grote aanbieders zoals Ionity, Shell of Fastned vind je (vrijwel) niet.
Nabij supermarkten en shopping centra, en ook wel eens bij een tankstation vind je ESB laders, en af en toe EasyGo.
ESB kan je activeren met oa een Shell (duur) of Plugsurfing (iets goedkoper) kaart, maar niet met een 50five of Numobi kaart/tag.
Het aantal Hotels met laadmogelijkheid is beperkt, en het staat niet altijd op hun websites, dus vooraf informeren is zeker aan te raden. En ja, soms krijg je een stopcontact toegewezen voor de granny.
Het is zeker aan te raden om de ESB app en de EasyGo app vooraf te installeren en een account aan te maken. EasyGo werkt met een prepay systeem waarop je dan per 10-20€ geld kan toevoegen op je account.
Rond Dublin zie je regelmatig EV’s op de weg, ga je naar het zuiden of het westen, dan zie je er veel minder wat verklaart dat de densiteit aan laders wat lager ligt, maar het is zeker goed te doen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:11
yannienl schreef op zondag 1 september 2024 @ 00:44:
[...]

Aansluitkosten = 5 euro

Bij een supermarkt onderweg ben ik binnen 30 minuten weer weg. Maximaal komt er dan iets van 5 kWh in. Dat is dan niet voordelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
lfah2000 schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:56:
[...]

Bij een supermarkt onderweg ben ik binnen 30 minuten weer weg. Maximaal komt er dan iets van 5 kWh in. Dat is dan niet voordelig.
Daarom liever een stuk of 5 laders van 50 kW dan 2 van 150 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-06 15:49
lfah2000 schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:56:
[...]

In dit geval ging het om een 50 kW lader, dus best te doen dan in een half uurtje.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deboss65
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:11
Tommie12 schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:38:
In een grote straal rond Dublin zijn er een aantal Tesla Superchargers, die zeker aan te raden zijn omdat er vrijwel altijd een plekje vrij is.
Maar die zijn Tesla only, voor mij als niet Tesla bezitter zijn er maar 4 in heel Ierland vrijgegeven.
En qua kosten ook niet zo heel interessant om ervoor om te rijden.
Tommie12 schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:38:
Het is zeker aan te raden om de ESB app en de EasyGo app vooraf te installeren en een account aan te maken. EasyGo werkt met een prepay systeem waarop je dan per 10-20€ geld kan toevoegen op je account.
Hoe heb je de Easygo app geïnstalleerd gekregen? Ik kreeg het niet voor elkaar want mijn (Android) telefoon is niet Iers. Via de webinterface kwam ik ook geen steek verder. Niet echt gebruiksvriendelijk.
Heb het maar opgegeven want voldoende ESB laders.

Met de Ierse ESB pas en App heb ik buiten de paar Ionity's overal geladen tegen een prima (pre-paid) tarief.
En die ESB pas wordt op aanvraag keurig naar NL gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
deboss65 schreef op maandag 2 september 2024 @ 07:19:
[...]

Maar die zijn Tesla only, voor mij als niet Tesla bezitter zijn er maar 4 in heel Ierland vrijgegeven.
En qua kosten ook niet zo heel interessant om ervoor om te rijden.

[...]

Hoe heb je de Easygo app geïnstalleerd gekregen? Ik kreeg het niet voor elkaar want mijn (Android) telefoon is niet Iers. Via de webinterface kwam ik ook geen steek verder. Niet echt gebruiksvriendelijk.
Heb het maar opgegeven want voldoende ESB laders.

Met de Ierse ESB pas en App heb ik buiten de paar Ionity's overal geladen tegen een prima (pre-paid) tarief.
En die ESB pas wordt op aanvraag keurig naar NL gestuurd.
Ik was in een hotel waar er enkel met easygo kon betaald worden. Ik heb de app geinstalleerd ter plaatse, en gekozen voor prepay. Dan moest er nog een transactie gebeuren van 20€ waarvoor ik via de bankapp moest gaan, maar het lukte na 4-5 minuten.

ESB heb ik gebruikt via Shell (maar was duur: 0,97€) en via Plugsurfing (0,73€).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Misterxx2 schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:04:
The Wizard schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:47:
Nee, dit is gewoon de "noodloop" laden. Dit doet ie bij een miscommunicatie of dat de laadpaal zijn koeling niet kan activeren, etc. Advies is dan altijd om een andere paal te pakken.
Dit (bovenstaande) dus.

Zodra ik zie dat de laadwaarde te laag blijft ontkoppel ik direct.
Als het tot dan toe geladende onder de 1 kWh blijft kost het je zelfs niets.
Nog niet meegemaakt dat er geen andere paal beschikbaar was, dus wagen verplaatsen en opnieuw.
The Legend schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:36:

Ik vind zelf het gebruik van een app handiger dan pasjes, maar ik begrijp dat het kan voorkomen dat de app om wat voor reden dan ook niet werkt en een pas wel. Heb dus maar een Shell pasje aangevraagd en vast gekoppeld aan onze bankrekening.
Hulde dat je je verdiept hebt! *O*

Laadpas hoeft niet maar is wel verstandig, voor meerdere redenen zoals in dit topic vast wel genoemd maar ook in Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa .

Ben benieuwd hoe snel je inziet dat ABRP premium eigenlijk helemaal niet nodig was voor je. ;)
Handig daar niet van maar als ik zie dat jij je hier al wat ingelezen hebt zal je vast ook wel snel je weg kunnen vinden in routes plannen met een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:15

The Legend

*Plop*

@Zjanzjak wilde iig die functies even testen. Met name ook de routeplanfunctie met aanhanger, maar ik merk al dat die ook niet heel geweldig is. Die gaat gelijk uit van een verbruik van meer dan 500Wh/km 8)7

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-06 20:30

GateKeaper

#1 Procastinator

Anwb gaat de laadsessie nu afbreken wanneer je auto tussen 23:00 en 7:00 vol is, zodat je geen blokkeertarief hoeft te betalen.

https://www.anwb.nl/auto/...ijk-hoge-blokkeertarieven

[ Voor 32% gewijzigd door GateKeaper op 02-09-2024 13:58 . Reden: Linkje toegevoegd ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:31
GateKeaper schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:49:
Anwb gaat de laadsessie nu afbreken wanneer je auto tussen 23:00 en 7:00 vol is, zodat je geen blokkeertarief hoeft te betalen.

https://www.anwb.nl/auto/...ijk-hoge-blokkeertarieven
Ik zou het prettig vinden als we eerst even een stukje terug lezen en kijken of iemand anders dit allicht al heeft gedeeld. Je bent niet de eerste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Zjanzjak schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:34:
Ben benieuwd hoe snel je inziet dat ABRP premium eigenlijk helemaal niet nodig was voor je. ;)
Handig daar niet van maar als ik zie dat jij je hier al wat ingelezen hebt zal je vast ook wel snel je weg kunnen vinden in routes plannen met een EV.
Routes plannen met een EV doe ik eigenlijk al een paar jaar niet meer.
Althans niet anders dan met ICE. In principe gewoon altijd laden als je toch al stopt omdat je toe bent aan pauze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:24
Geloof dat de bewoners rondom het kantoor hier nog niet op de hoogte zijn van de de nieuwe Allego tarieven :+
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LdHjW21/Schermafbeelding-2024-09-03-071030.png

edit: regels veranderd in tarieven O+

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenV_ op 03-09-2024 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
JeroenV_ schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 07:15:
Geloof dat de bewoners rondom het kantoor hier nog niet op de hoogte zijn van de de nieuwe Allego regels :+
[Afbeelding]
Dat zijn geen regels toch maar gewoon tarieven

Die mensen betalen daar graag voor of hebben een manier gevonden om daar niet voor te betalen of de baas betaalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
Ok, geen regels maar tarieven, verkeerde term gebruikt O+
De baas zal misschien wel betalen, toch kregen wij hier het verzoek van de wagenparkbeheerder om rekening te houden hiermee en niet langer dan 4 uur te laden tenzij echt noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
boyette schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 07:35:
[...]

Dat zijn geen regels toch maar gewoon tarieven

Die mensen betalen daar graag voor of hebben een manier gevonden om daar niet voor te betalen of de baas betaalt
Of weten dat de teller voor kleeftarief snachts niet loopt?
Of moeten sowiewieso langer laden omdat ze 1F auto hebben?

Maar met name die 2e is met 21u wel extreem.

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 03-09-2024 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:45
of de 11kw is geen 11kw maar naar beneden geschroefd door loadbalancing of whatever .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:04
Ik laad niet veel AC publiek, waar ik mij aan "stoor" is dat in veel garage's vaak amper wordt geladen.

Daar sta je dan denkende dat je accu (bijna) vol is na 5u terwijl er amper 1 kWh is geladen ivm "geen vermogen beschikbaar".

Goed voorbeeld is de Interparking in Rotterdam, nu al meermaals mee gemaakt.
Heel leuk dat er 62 laadpalen zijn, liever de helft aan laadpalen maar wel dat je EV redelijk geladen kan worden.

Ik zorg nu eigenlijk altijd wel dat ik genoeg SOC heb om op de terug weg te kunnen DC laden mocht ik op bestemming niet kunnen laden. Goedkoper ook wanneer je laad bij Tesla SC, alleen ben je wel gelijk 20-30min langer onderweg (mijn EV laad niet zo snel op).

Allego laden vermijd ik waar mogelijk, kan niet 3F laden, erg prijzig. Dat men daar nog gaat laden is mij een raadsel :?.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
eltron schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:52:
[...]

Of weten dat de teller voor kleeftarief snachts niet loopt?
Of moeten sowiewieso langer laden omdat ze 1F auto hebben?

Maar met name die 2e is met 21u wel extreem.
Het is een C40 van een paar maanden oud, die is echt wel vol na 5 uur ofzo.
Hij staat er nu nog steeds, inmiddels dus 24 uur |:(
murky123 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:53:
of de 11kw is geen 11kw maar naar beneden geschroefd door loadbalancing of whatever .
Loadbalancing heb ik hier nog nooit wat van gemerkt, krijg altijd netjes 11kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

JeroenV_ schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 07:15:
Geloof dat de bewoners rondom het kantoor hier nog niet op de hoogte zijn van de de nieuwe Allego tarieven :+
[Afbeelding]

edit: regels veranderd in tarieven O+
Je ziet niet welke pas er gebruikt wordt het? Als ik me goed herinner had Bump op Allego geen tijd component, net als electroverse....
Geen idee of die per kWh nu nog goedkoper zijn, gebruik de Allego op de hoek zo min mogelijk. We laden zo veel mogelijk op de goedkope SGZH1 paal bij mijn schoonmoeder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Jazsie schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:27:
Goed voorbeeld is de Interparking in Rotterdam, nu al meermaals mee gemaakt.
Heel leuk dat er 62 laadpalen zijn, liever de helft aan laadpalen maar wel dat je EV redelijk geladen kan worden.
Dan is de parkeergarage bij Hotel New York wel een stuk beter, daar laad ik met 22 kW.
Staan er 60 tot je dienst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:43

_Apache_

For life.

MathiasMetzger schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:06:
[...]

Ja Google Maps: je kijkt gewoon of er in de buurt van de laadpaal restaurants of cafes liggen, zo doen wij dat ook. Zo kun je dus ook bij een Aldi of Lidl/Kaufland in Duitsland gaan laden, soms kun je zelfs bij de Kaufland zelf een broodje en kopje koffie drinken. Omdat er in hetzelfde gebouw, vaak een kleine bakkerij is.
Ik heb nu de Plugshare app gevonden. Daar kan je als zoekfilter niet alleen stekker type maar ook 'restaurant' aanvinken.
Dan komen er alleen plekken naar boven waar je ook een koffie / gebakje kan genieten.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Go-Charge onderzoek ingevuld (via de mail binnengekregen). Hopelijk zien we wat verbeteringen terug.
Niet altijd mijn go to app maar soms reuze handig (voor Nederland).
Nu nog Freshmile toegevoegd zien te krijgen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Laatst online: 12:09
Zjanzjak schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:42:
Go-Charge onderzoek ingevuld (via de mail binnengekregen). Hopelijk zien we wat verbeteringen terug.
Niet altijd mijn go to app maar soms reuze handig (voor Nederland).
Nu nog Freshmile toegevoegd zien te krijgen. :9
Ik probeerde die vragenlijst in te vullen maar het zit wat knullig in elkaar en kan hier niet door bij vraag 5. Wilde constructieve feedback doorgeven (pleurestraagheid, alles lijkt op de main thread te lopen met ophalen gegevens), maar bij zoiets stopt het dan wel voor mij. Ook passen er maar een paar woorden in de eenregelige tekstveldjes (geen fatsoenlijk tekstveld) bij die vragen ervoor. Echt heel onhandig die surveytool die ze gebruiken. :|
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XfQhpPq3FZvNnXGMVMrW6Mb_1Tg=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/CU1dbT1q1kgn0ZiZilY6CAtF.png?f=fotoalbum_small

(Heb Dennis via mail op de hoogte gebracht van de fout.)

Ze gaan trouwens op de investeringstour zie ik, via onderstaande site, dus ik verwacht binnenkort een premiumversie/abo ofzoiets. :|
https://go-crowd.nl/

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 04-09-2024 16:19 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Wesco schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:32:
[...]

Tsja, en vervolgens begrijpen de petrolheads van BNR het weer niet helemaal en beginnen over "grote laadpaalbedrijven langs de snelwegen" met een foto van een Fastned-station erbij |:( :

https://www.bnr.nl/nieuws...htelijke-blokkeertarieven

Ik ben trouwens wel benieuwd waar de ANWB deze informatie vandaan heeft: "inmiddels brengt bijna 1 op de 3 Nederlandse publieke laadpalen dit tijdsgebonden tarief in rekening" (uit hun eigen artikel). Voor mijn gevoel is het vooral Allego en Qwello (voorheen Park&Charge)?
1:3 klopt ook niet, het is in Nederland ergens rond de 1:9.

Sinds april is er geen enkele paal met tijdstarieven bijgekomen, ze zijn alleen wat verhoogd. Het is inderdaad bijna de helft van alle Allego palen, Qwello, en dan nog een deel kleinere semipublic aanbieders. Wat wel klopt is dat onder druk van onder andere de ANWB Allego de nacht uitzondering heeft aangebracht. Allego is overigens niet de grootste, maar de 3e aanbieder. De grootste is Equans, daarna Vattenfall.
Het is trouwens maar de vraag of de wijziging bij Allego op voorspraak van de ANWB nu een verbetering is; zeker voor de EV's die maar op 1 fase laden is die 4 uur veel te kort om weer behoorlijk bij te laden. Dus die moeten dan na 19 uur aan de laadpaal gaan staan om de nacht mee te pakken en dan om 7 uur weer bij de laadpaal staan om af te koppelen.
Dat is inderdaad de trade/off.
Het ANWB-initiatief met hun laadapp kan ook weer tot extra laadpaalkleven gaan leiden want als je sessie dan 's nachts toch al is gestopt, is er ook geen reden meer om om 7 uur je EV weg te halen en kun je rustig uitslapen :z . Ondertussen staat dat laadpunt wel als beschikbaar in de apps...
Dat hangt een beetje van de implementatie af. In principe is hij ook beschikbaar want de kabel wordt dan unlocked. Of je er dan ook met de kabel bij kan is natuurlijk wel de vraag.

Ik heb Excel maar weer eens aangeslingerd dus ik post straks nog even een boetetarieven overzicht.

Pagina: 1 ... 169 ... 219 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2