@EN86 wellicht beter je vraag te stellen in:
Thuisladen van je EV deel 2
...want hier is het denk ik off-topic.
Thuisladen van je EV deel 2
...want hier is het denk ik off-topic.
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Gewone laadpalen werken volgens mij allemaal alleen maar met een pas of druppel. Je kan bij Fastned, Ionity en Tesla snelladers wel met een app terecht.woutur schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:06:
Ik ben nieuw met electrische voertuigen en laadpassen. Ik krijg zaterdag een EV (BMW iX1) maar via mijn bedrijf is helaas de laadpas pas net besteld en zal deze niet voor zaterdag binnenkomen. Nu vroeg ik me af of er een app is waarmee je zonder laadpas je auto toch aan een laadpaal kan zetten (liefst zonder abonnement maar met een starttarief oid)?
De avatar is een echte foto..
Er zijn verschillende apps waar dit mee kan maar niet alle apps werken met alle laadpalen.woutur schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:06:
Ik ben nieuw met electrische voertuigen en laadpassen. Ik krijg zaterdag een EV (BMW iX1) maar via mijn bedrijf is helaas de laadpas pas net besteld en zal deze niet voor zaterdag binnenkomen. Nu vroeg ik me af of er een app is waarmee je zonder laadpas je auto toch aan een laadpaal kan zetten (liefst zonder abonnement maar met een starttarief oid)?
Opel Ampera-e (2020)
Tap electricwoutur schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:06:
Even de 3 laadpalen bekeken die het meest in de buurt staan: allemaal Equans/Engie palen.Wesco schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:16:
[...]
Er zijn verschillende apps waar dit mee kan maar niet alle apps werken met alle laadpalen.
Heb je een specifieke publieke laadpaal(aanbieder) op het oog om te gaan laden? Dan kunnen we adviseren welke app daar handig is.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Als het een Allegopaal is, kun je Smoov gebruiken.woutur schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:06:
Dan zou je de OVO Charge app kunnen proberen (voorheen Bonnet), hierin kun je via Apple Pay of een creditcard een betaalmethode instellen, en dan vanuit de app laden bij Equans laadpalen (althans bij mij in Utrecht). Met een abonnement kun je ook nog korting krijgen maar dat is niet verplicht.woutur schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:27:
[...]
Even de 3 laadpalen bekeken die het meest in de buurt staan: allemaal Equans/Engie palen.
Opel Ampera-e (2020)
@wouturHDoc schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:11:
[...]
Gewone laadpalen werken volgens mij allemaal alleen maar met een pas of druppel. Je kan bij Fastned, Ionity en Tesla snelladers wel met een app terecht.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Oh, super, bedankt voor de tip.boyette schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 01:45:
[...]
Ik heb er gewoon 1 ontvangen hoor
je kan gewoon een nederlands adres invullen in de vrije adreslijn
dan komt ie gewoon naar NL of BE zal ook vast kunnen..
je kiest gewoon duitsland
maar vult dan in de adresregel je complete NL of BE adres in
Baas/lease-afdeling even vragen welke laadpas ze willen dat je zelf aanvraagt en als backup gebruikt. Waarschijnlijk noemen ze ANWB of Shell. De app daarvan gebruiken om die paar dagen op te laden.woutur schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:06:
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Waaruit maak jij op dat ze het netwerk gaan verkopen dan?HansAuutB schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:48:
https://www.autoweek.nl/a...ele-supercharger-divisie/
Dit belooft niet veel goeds. Voortzetter exploitatie wil vast en zeker hogere tarieven.
[ Voor 17% gewijzigd door maharens op 01-05-2024 16:05 ]
1.86.0 is live! Je vindt 'm in beide stores. Ik reken erop dat we je feedback hier gaan zien, maar je mag 'm ook altijd delen via support@tapelectric.app!smiba schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:40:
[...]
Ben benieuwd! Ik ga als de update er door is eens even kijken
Tap Electric
Er wordt een manager (plus paar honderd medewerkers) ontslagen om de kosten te drukken.HansAuutB schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:48:
Dit belooft niet veel goeds. Voortzetter exploitatie wil vast en zeker hogere tarieven.
Als er niemand meer is voor ontwikkeling en onderhoud?maharens schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:50:
[...]
Waaruit maak jij op dat ze het netwerk gaan verkopen dan?
edit: nog dit gevonden.
https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Ik had in De Tijd gelezen dat er monder nieuwe locaties zouden bijkomen, maar dat de focus is op meer laadpalen op bestaande locaties.HansAuutB schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:48:
Sony A7 iv en wat recycled glas
We kennen allemaal de berichten hier op dit forum dat het vaak lekker rustig is bij de superchargers, oftewel er is nog veel te verbeteren in de bezetting lijkt het. Nu er dus iets loos is bij die afdeling, merk je het nadeel van het ontbreken van een PR afdeling bij Tesla.Tommie12 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:30:
[...]
Ik had in De Tijd gelezen dat er monder nieuwe locaties zouden bijkomen, maar dat de focus is op meer laadpalen op bestaande locaties.
Met die auto moet je toch meer dan 400km kunnen rijden, Als je je rechtervoet wat beheerst.woutur schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:06:
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
dat kan metwoutur schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:06:
Wie is goedkoper, heb je dan een alternatieve?CosmicTX schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:21:
Zie net dat northe app de prijzen heeft verhoogd. Alles met ongeveer 0,04.
Dus 0,39 is nu 0,43 geworden in zuid holland. Op zich nog redelijk voordelig tov andere aanbieders maar niet meer de goedkoopste.
[ Voor 5% gewijzigd door World2022 op 01-05-2024 22:17 ]
Zal er vooral aan liggen om welke locatie het ongeveer gaat, Zuid Holland is nogal een ruim gebied.
Tesla superchargen, hoe gek dat ook klinktWorld2022 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:56:
[...]
Wie is goedkoper, heb je dan een alternatieve?
Elke keer Superchargen is ook weer niet goed voor je batterij denk ik (batterij wordt te warm)....
De invloed van superchargen op degradatie lijkt enorm mee te vallen.World2022 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:37:
[...]
Elke keer Superchargen is ook weer niet goed voor je batterij denk ik (batterij wordt te warm)....
[ Voor 12% gewijzigd door Brotuck op 02-05-2024 08:54 ]
Just here for the fun
Dat zag ik van de week ook bij Best:Brotuck schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:50:
Iedere EV die je nu nieuw koopt heeft gewoon een goed BCM die actief aan koeling doet en/of de laadsnelheid aanpast. Dus oververhitting van de accu is nagenoeg niet meer mogelijk. Hierdoor kun je best vaak superchargen en ik moet toegeven dat ik het verschil in prijs bijzonder vind.
Dit word vooral duidelijk bij een hotelketen zoals van der Valk, die vaak eigen 11/22 kW laders heeft met een kWh prijs van minimaal 66 cent of de supercharger van Tesla die op hetzelfde terrein zit. Soms kom ik ook nog wel Allego snelladers tegen, maar buiten de incidentele toerist zie ik er niet veel auto's laden. Ook niet gek natuurlijk met vaak prijzen boven de 80 cent.
Overigens was er geen Tesla supercharger te bekennen in de regio Groningen, ik moest dan minimaal 20 minuten rijden. Dus je moet wel mazzel hebben dat er eentje in de buurt zit.
Ja, of 2 in de buurt zoals bij ons. 2 locaties supercharchers op elk ca. 5 min rijden. (Gouda en Nieuwerkerk a/d IJssel).Brotuck schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:50:
Overigens was er geen Tesla supercharger te bekennen in de regio Groningen, ik moest dan minimaal 20 minuten rijden. Dus je moet wel mazzel hebben dat er eentje in de buurt zit.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Als ik het laad via een Tesla supercharger, laad ik max tot 80% om de batterij minder stress te geven (weet niet of het effect heeft).Brotuck schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:50:
Iedere EV die je nu nieuw koopt heeft gewoon een goed BCM die actief aan koeling doet en/of de laadsnelheid aanpast. Dus oververhitting van de accu is nagenoeg niet meer mogelijk. Hierdoor kun je best vaak superchargen en ik moet toegeven dat ik het verschil in prijs bijzonder vind.
Dit word vooral duidelijk bij een hotelketen zoals van der Valk, die vaak eigen 11/22 kW laders heeft met een kWh prijs van minimaal 66 cent of de supercharger van Tesla die op hetzelfde terrein zit. Soms kom ik ook nog wel Allego snelladers tegen, maar buiten de incidentele toerist zie ik er niet veel auto's laden. Ook niet gek natuurlijk met vaak prijzen boven de 80 cent.
Volgens mij rekent Tap ook opslagen. Allego-paal in de buurt, Buitenom 58 Stolwijk kost bij Tap 62,7 ct/kWh en 27,6 ct/uur. CPO-prijs (Smoov) is 57 ct/kWh en 25 ct/uur.RaymondD schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:59:
Vandebron maar opgezegd en overgestapt op @tapelectric met abo voor cpo tarieven. Hopen dat ze daar niet beginnen met een opslag terwijl je ook al abo betaald. CPO tarief is toch meest voordelig op 't moment bij Allego Groningen/Drenthe (0,35)
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Samsung Galaxy Z Fold6 1TB
Dat duurt ook ongeveer krap 10 dagen. Er zat bij mij ook nog het weekend tussen. Als de pas is aangemaakt kan je ook de app registreren. Dus enkele dagen voor de ontvangst van de pas.Rohit schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:35:
Begin van de week aangemeld bij Vattenfall, maar nog geen mail gekregen om een account te maken dus kan de app nog niet gebruiken. Iemand een idee hoelang zoiets duurt? De passen worden binnen 10 dagen verstuurd had ik gelezen.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Lekker, hè? Ook zoiets gehad. Voor mijn gevoel staan in België regelmatig paaltjes die op geen enkele app voorkomen. Ik heb inmiddels geleerd om niet te laden -- tenzij je pas leverancier duidelijk is over de kosten. Je geeft ze in essentie carte blanche om je een willekeurige rekening te sturen. Uiteraard kun je soms niet anders. Ik gebruik in zulke gevallen Shell Recharge.kevertje1977 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:28:
Het tweede antwoord was dat ik gewoon moet betalen en dat dit het is.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Heb jij een app voor Greenchoice? Welke is dat? ik moet altijd naar hun website toe om mijn sessies te zien.kevertje1977 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:28:
In januari was ik bij een Bed&Breakfast in Belgie met een laadpaal.
Ik wilde even kijken wat de kosten waren dus heb mijn Greenchoice pas gebruikt.
03-jan 16:03
03-jan 16:05
Starttarief : 0,30 euro
0,29 kWh geladen tegen 4,2666 kWh = 1,25
21% btw, totaal 1,88
Ik zag de sessie niet in de APP dus heb daarna toch nog wat meer geladen :
03-jan 16:06
03-jan 17:02
Starttarief : 0,30
9,56 kWh geladen tegen 0,6302 = 6,02
21% btw , totaal 7,65
Nu heb ik contact gezocht met Greenchoice en ze vinden het ook wel vreemd dat het tarief per kWh zo enorm anders is tussen de 2 sessies.
Het eerste antwoord van LMS was :
We hebben de case onderzocht en zien dat de CPO deze paal niet publiceert. Wij beschikken dus ook niet over de tarief- en locatiedata. Om deze reden baseren we de kosten direct op de inkomende kosten + de contractuele MSP marges. Helaas kunnen we in dit geval dus geen uitspraken doen over de hoogte van de kosten.
Het tweede antwoord was dat ik gewoon moet betalen en dat dit het is.
...........
Mijn ervaring met Greenchoice is dat de pas nauwelijks tot niet werkt.hsb85 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:06:
[...]
Heb jij een app voor Greenchoice? Welke is dat? ik moet altijd naar hun website toe om mijn sessies te zien.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Allego is duur ja, maar boven de 80 cent heb ik in Nederland nog niet gezien op een snellader. CPO tarief van de Allego snellader is 79 cent.Brotuck schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:50:
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Die app heet "Laadpaal App". , heel erg onlogisch. En die update niet direct na de transactie.hsb85 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:06:
[...]
Heb jij een app voor Greenchoice? Welke is dat? ik moet altijd naar hun website toe om mijn sessies te zien.
[ Voor 6% gewijzigd door kevertje1977 op 02-05-2024 11:59 ]
Mijn ervaring is dat ze maar wat aanklooien met tarieven.daemonix schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:24:
[...]
Mijn ervaring met Greenchoice is dat de pas nauwelijks tot niet werkt.
Tesla app, bij Tesla SuperchargersRohit schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:14:
Met welke gunstige app kan ik nu dan even tijdelijk laden via de telefoon app totdat ik de Vattenfall pas + account heb?
Maar die werkt alleen voor de Tesla palen dan toch? Heb namelijk in de straat een vattenfall paal voor 0,33cent.
Klopt, maar je vroeg een gunstige app, tesla is goedkoper dan 33 cent.Rohit schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:34:
[...]
Maar die werkt alleen voor de Tesla palen dan toch? Heb namelijk in de straat een vattenfall paal voor 0,33cent.
Klopt haha maar dan moet ik andere kant van Eindhoven toe om te laden haha.hsb85 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:35:
[...]
Klopt, maar je vroeg een gunstige app, tesla is goedkoper dan 33 cent.
Je kan de app toch gebruiken zonder pas.Rohit schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:35:
Begin van de week aangemeld bij Vattenfall, maar nog geen mail gekregen om een account te maken dus kan de app nog niet gebruiken. Iemand een idee hoelang zoiets duurt? De passen worden binnen 10 dagen verstuurd had ik gelezen.
bij de meeste autos stopt dat toch automatisch bij 80% of gaat het dan heel langzaamWorld2022 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:06:
[...]
Als ik het laad via een Tesla supercharger, laad ik max tot 80% om de batterij minder stress te geven (weet niet of het effect heeft).
Ik heb zelf overigens een tesla model Y RWD en bij een trage oplader laad ik 1x per week naar 100%.
Dus vandaar dat ik benieuwd was naar welke aanbieder het goedkoopste is rondom Dordrecht.
Niet als je abonnement hebt. Bij Vandebron is het zowel abonnement en 2ct opslag.pmiddeld schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:30:
[...]
Volgens mij rekent Tap ook opslagen. Allego-paal in de buurt, Buitenom 58 Stolwijk kost bij Tap 62,7 ct/kWh en 27,6 ct/uur. CPO-prijs (Smoov) is 57 ct/kWh en 25 ct/uur.
idd de zogenaamde aanmelding is het aanmaken van een account maar ik meen me te herinneren dat daar toen wel iets verwarrends mee was waardoor het lijkt dat je op die pas moet wachten of dat pasnummer eerst moet invoeren of zo als je de app startMvdV75 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:11:
[...]
Je kan de app toch gebruiken zonder pas.
Ik heb een account gemaakt en mijn CC toegevoegd.
Pas weken later een pas aangevraagd.
Je kan de Vattenfall palen gewoon met de app starten
Nee je kan het instellen 80, 90 of 100% laden in de auto of via de tesla app.boyette schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:11:
[...]
bij de meeste autos stopt dat toch automatisch bij 80% of gaat het dan heel langzaam
maar dat gaat dan alleen over teslas niet over de superladers..World2022 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:40:
[...]
Nee je kan het instellen 80, 90 of 100% laden in de auto of via de tesla app.
Zou cool zijn als ik kan opgeven wat mijn auto's charging speed is zodat de price intel direct goed staat. Op het moment default ie naar de maximale snelheid van de oplader, maar mijn E-golf met 7.2kW (AC) of 40kW (DC) is vaak de bottlenecktapelectric schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:01:
[...]
1.86.0 is live! Je vindt 'm in beide stores. Ik reken erop dat we je feedback hier gaan zien, maar je mag 'm ook altijd delen via support@tapelectric.app!
^Nico
Tenzij je, zoals mij, een recent geplaatste Vattenfall paal wilt gebruiken welke nog niet zichtbaar is in de app. Dan lukt het je alleen met een pasje.MvdV75 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:11:
[...]
ah.. ja die staan er nog niet inMaster Yoda 3 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:59:
[...]
Tenzij je, zoals mij, een recent geplaatste Vattenfall paal wilt gebruiken welke nog niet zichtbaar is in de app. Dan lukt het je alleen met een pasje.
Ik zie het nu inderdaad! Kan inloggen of onderaan betalen met creditcard.MvdV75 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:11:
[...]
En met jouw voorkeurs snelladers, daar kun je eventueel mee spelen. Dan zet je de goedkoopste bovenaan qua prio.Nova163 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:49:
Nee, voor zover ik weet kan ABRP geen rekening houden met prijzen, wel met drukte en de soc van je accu.
Just here for the fun
Een Tesla kopen omdat het laden fijn is?Robert1962 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:42:
Ja wat dat betreft denk ik weleens had ik maar een Tesla gekocht. Die hebben hun zaakjes goed voor elkaar. En alles op gebruikersgemak.
Fastned heeft bij sommige laders ook pinbetaling zag ik vorige week.woutur schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:06:
Dat is wat ik nu ook voorbereid heb voor de rit van morgen naar Bordeaux.Brotuck schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:54:
[...]
En met jouw voorkeurs snelladers, daar kun je eventueel mee spelen. Dan zet je de goedkoopste bovenaan qua prio.
Ik vind omrijden de hel. Laden is voor mij gratis, dus ik wil de snelste lader op de route. Of ernaast.Zjanzjak schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:55:
[...]
Een Tesla kopen omdat het laden fijn is?![]()
Je kan op heel veel Tesla punten ook met andere auto's laden en dat gaat alleen maar toenemen.
Dat Tesla op sommige dingen voorop loopt, ok, maar ik zie mij niet een Tesla kopen omdat het laden dan makkelijker wordt (naast dat ik ze spuug- en spuuglelijk vindt).
Het lokale equivalent vind ik Fastned. En ik ben niet de enige, ik kletste wat met een Duitser bij een Fastned in de buurt van Bremen, en die zei dat hij hier graag kwam vanwege de betrouwbaarheid en de app.Robert1962 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:42:
geladen bij Tesla
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Dat snap ik hoor en zo bedoel ik het ook niet. Ik vind dat ze echt naar gebruikersgemak kijken en een tesla model y vind ik nog niet zo lelijk hoor maar dat is een kwestie van smaak denk ikZjanzjak schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:55:
[...]
Een Tesla kopen omdat het laden fijn is?![]()
Je kan op heel veel Tesla punten ook met andere auto's laden en dat gaat alleen maar toenemen.
Dat Tesla op sommige dingen voorop loopt, ok, maar ik zie mij niet een Tesla kopen omdat het laden dan makkelijker wordt (naast dat ik ze spuug- en spuuglelijk vindt).
Licht ongelukkige timing van deze opmerking, Elon heeft namelijk net het gehele 1000 koppige Supercharger team ontslagen. Er zullen voorlopig geen nieuwe SuC locaties meer ontwikkeld worden en locaties die in gedeeltelijke ontwikkeling zijn zullen wrs vertragingen oplopen. Ook de massale switch die Amerikaanse autofabrikanten wouden maken van CCS1 naar de Tesla SuC connector staat hiermee op losse schroeven (iig op lange baan), want “opeens” kunnen de autofabrikanten niemand meer bellen om te vragen hoe ze dit moeten implementeren.Robert1962 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:42:
Vandaag voor de eerste keer met de kiaev6 geladen bij Tesla. Dat ging prima en lekker tarief zeg. Dat doet Tesla toch geweldig hoor. Keurig wordt in de app bijgehouden hoeveel je hebt geladen. Ja het gaat langzamer. Ik haalde voortduren 97kw keurige snelheid hoor en in 28 min was ik laar. Voor 0,29 per Kw. Wie kan dat nog zeggen? En zonder abonnement. Ik ga dit vaker doen. Bij V4 lader met keurige lange kabel. Geen gedoe ermee. Ja wat dat betreft denk ik weleens had ik maar een Tesla gekocht. Die hebben hun zaakjes goed voor elkaar. En alles op gebruikersgemak.
Op termijn zal het vast wel goedkomen. Volgens mij heeft Musk wel beloofd dat de 'gaps on the map' opgevuld worden, dus dan worden er nog wel nieuwe locaties ontwikkeld lijkt me.davidov2008 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 19:19:
[...]
Licht ongelukkige timing van deze opmerking, Elon heeft namelijk net het gehele 1000 koppige Supercharger team ontslagen. Er zullen voorlopig geen nieuwe SuC locaties meer ontwikkeld worden en locaties die in gedeeltelijke ontwikkeling zijn zullen wrs vertragingen oplopen. Ook de massale switch die Amerikaanse autofabrikanten wouden maken van CCS1 naar de Tesla SuC connector staat hiermee op losse schroeven (iig op lange baan), want “opeens” kunnen de autofabrikanten niemand meer bellen om te vragen hoe ze dit moeten implementeren.
https://electrek.co/2024/...harger-plans-firing-team/
https://www.bbc.com/news/technology-68935522.amp
Ome Elon heeft t weer goed liggen
Voor meer inkomsten kunnen ze ook nog alle "only Tesla" SuC's in het buitenland open gooien, bijvoorbeeld Frankrijk en Spanje.maharens schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:37:
[...]
Op termijn zal het vast wel goedkomen. Volgens mij heeft Musk wel beloofd dat de 'gaps on the map' opgevuld worden, dus dan worden er nog wel nieuwe locaties ontwikkeld lijkt me.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Volgens de website van Tap worden bij het duurste abonnement geen transactiekosten betekend. Er staat niks over CPO-tarieven. Misschien kan @tapelectric hier duidelijkheid over verschaffen?RaymondD schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:13:
[...]
Niet als je abonnement hebt. Bij Vandebron is het zowel abonnement en 2ct opslag.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
je kunt er nu zelf 1 kiezenRohit schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 00:02:
Weet iemand toevallig wie de openbare laadpalen plaatst als je ze via de website aa vraagt in Eindhoven? Zou nu de ev er is wel een laadpaal voor de deur willen hebben maar dat moet er dan niet 1 zijn van Allego of die ander dure.. 3 blokken verderop staat er ook 1 maar die is gelukkig van Vattenfall. Maar hier schuins tegenover staat er 1 op de parkeerplaats van een spilcentrum van Allego à 70 cent..
[ Voor 11% gewijzigd door boyette op 03-05-2024 01:33 ]
6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA
belastingvrij ?Thepawn schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 02:11:
Ik heb thuis zonnepanelen en een dynamisch energiecontract; Ik produceer meer dan ik gebruik. Kent u een aanbieder die u een pas geeft waarmee u goedkoop en belastingvrij op straat kunt laden?
Dat zal dan waarschijnlijk een nieuwere lader zijn. Sinds vorige maand is het vanuit de EU verplicht om bij alle nieuwe snelladers pin- off andere courante betaalmethoden aan te bieden. Ik ben trouwens wel benieuwd hoe Tesla dat gaat doen. Waarschijnlijk door geen nieuwe laadstations meer te bouwen in de EU, Musk heeft het bedrijfsonderdeel hiervoor sowieso toch al opgeheven.Danfoss schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 17:01:
[...]
Fastned heeft bij sommige laders ook pinbetaling zag ik vorige week.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ze kunnen ook 1 betaalautomaat plaatsen waarop je aangeeft bij welke paal je gaat laden…. Net zoals het gaat met dinosap.Stefannn schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 07:31:
Niet dat me dat veel uitmaakt,…
Maar betreft die “pin betaling verplichting voor snelladers” verplichting met fysieke insteek kaart? Of is wireless (met kaart of app) voldoende?
Wireless is op bestaande palen redelijk eenvoudig toe te voegen lijkt me. Een echte “insteek automaat” vereist een echte design update en maakt de paal wel serieus duurder.
Ik denk niet dat snelladers daarop zijn ingericht.Tommie12 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:06:
[...]
Ze kunnen ook 1 betaalautomaat plaatsen waarop je aangeeft bij welke paal je gaat laden…. Net zoals het gaat met dinosap.
Aan alles komt een eind.
Eens! En om dat nog een stap verder te trekken: we koppelen steeds meer auto APIs aan Tap. Daarmee kunnen we ook je batterijniveau uitlezen. Prijs Intel kan dan rekenen met je laadcurve tot aan 100%, en bij snelladers tot aan 80%.smiba schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:53:
[...]
Zou cool zijn als ik kan opgeven wat mijn auto's charging speed is zodat de price intel direct goed staat. Op het moment default ie naar de maximale snelheid van de oplader, maar mijn E-golf met 7.2kW (AC) of 40kW (DC) is vaak de bottleneck
Verder ben ik benieuwd, heb me aangemeld!
Tap Electric
Bij fastned was het alleen draadloos pin en het is niet eens betalen naar gebruik, maar je rekent vooraf 40 euro af en dat verrekenen ze na het laden pas.Stefannn schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 07:31:
Niet dat me dat veel uitmaakt,…
Maar betreft die “pin betaling verplichting voor snelladers” verplichting met fysieke insteek kaart? Of is wireless (met kaart of app) voldoende?
Wireless is op bestaande palen redelijk eenvoudig toe te voegen lijkt me. Een echte “insteek automaat” vereist een echte design update en maakt de paal wel serieus duurder.
Dat klopt. Met Tap Roamer voor €2,50 p.m betaal je enkel nog het tarief van de beheerder (CPO), geen transactiekosten meer. Alle informatie vind je in de app, maar we zullen ook kijken hoe we dat op de website wat helderder kunnen maken.pmiddeld schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 23:29:
[...]
Volgens de website van Tap worden bij het duurste abonnement geen transactiekosten betekend. Er staat niks over CPO-tarieven. Misschien kan @tapelectric hier duidelijkheid over verschaffen?
Tap Electric
Er zit daat toch een netwerk en wat intelligentie om auto's te herkennen en laders vrij te schakelen als mensen via de app gaan laden.Jaapio_B schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:59:
[...]
Ik denk niet dat snelladers daarop zijn ingericht.
Op een tankstation zijn alle pompen gekoppeld aan het kassasysteem waardoor er op één centrale plaats kan worden afgerekend.
Ondoenbaar is het zeker niet maar het lijkt mij makkelijker om iedere snellader te voorzien van een draadloze pinterminal.Tommie12 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:54:
[...]
Er zit daat toch een netwerk en wat intelligentie om auto's te herkennen en laders vrij te schakelen als mensen via de app gaan laden.
Het zal wel wat software vragen, maar ondoenbaar is het zeker niet.
Aan alles komt een eind.
Wow! Iemand die binnen afrekent....Tommie12 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:06:
[...]
Ze kunnen ook 1 betaalautomaat plaatsen waarop je aangeeft bij welke paal je gaat laden…. Net zoals het gaat met dinosap.
Alle dino pompen in deze regio hebben 1 pinpaal voor 4 (of meer) pompen en daar klik je aan waar je je dino uit wil halen en pin je.koboy schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:11:
[...]
Wow! Iemand die binnen afrekent....
Dinosap reken ik af aan de pomp zelf, die hebben allemaal hun eigen betaalterminal zodat ik niet hoef te wachten.....
Ik denk dat elke pomp zijn eigen betaalterminal heeft omdat dat minder storingsgevoelig is dan alles naar 1 punt brengen. Waarschijnlijk qua hardware ook goedkoper....
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Hoe bedoel je "binnen af rekent".koboy schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:11:
[...]
Wow! Iemand die binnen afrekent....
Dinosap reken ik af aan de pomp zelf, die hebben allemaal hun eigen betaalterminal zodat ik niet hoef te wachten.....
Ik denk dat elke pomp zijn eigen betaalterminal heeft omdat dat minder storingsgevoelig is dan alles naar 1 punt brengen. Waarschijnlijk qua hardware ook goedkoper....
Er bestaat geen wetgeving die dit toestaat.Thepawn schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 02:11:
Ik heb thuis zonnepanelen en een dynamisch energiecontract; Ik produceer meer dan ik gebruik. Kent u een aanbieder die u een pas geeft waarmee u goedkoop en belastingvrij op straat kunt laden?
[ Voor 107% gewijzigd door tweakerpip op 03-05-2024 19:27 ]
Thanks!boyette schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 01:30:
[...]
je kunt er nu zelf 1 kiezen
je kunt kiezen uit 3 verschillende
https://opcharge.com/laadpaal-aanvragen/eindhoven
https://www.dutchcharge.n...20geen%20eigen%20laadpaal.
https://incharge.vattenfa...t/provincie-noord-brabant
Er zijn wel eisen. Er mag niet binnen 300 meter van je huis hemelsbreed al een paal staan.
Je kunt ook altijd even mailen naar opladen@eindhoven.nl om te bekijken wat er mogelijk is voor je officieel een aanvraag indient.
[ Voor 7% gewijzigd door Rohit op 03-05-2024 19:22 ]
Ik gebruik deze regelmatig, via filteropties kun je in ieder geval de grote CPO's filteren.tweakerpip schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:36:
Een tijdje terug zal ik in deze draad een link naar een website waar je laadpunten kon zoeken en kon filteren op CPO. Heeft iemand een linkje naar die site? Dan ga ik ‘m dit keer ouderwets in een bookmark zetten zodat ik ‘m niet nog een vergeet.
[ Voor 11% gewijzigd door Kird03 op 03-05-2024 19:57 ]
Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW
Kird03 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:50:
[...]
Ik gebruik deze regelmatig, via filteropties kun je in ieder geval de grote CPO's filteren.
https://chargefinder.com/nl/search
Let op: elk land heeft eigen filters, dus je moet laat filters voor .... zien op nederland zetten om de NL CPO's te kunnen filteren.
Ah, ik zie bij deze sites dat je alleen uit een paar grote kan kiezen. Ik dacht er een tijd terug een langs te hebben zien komen waar je ook kleinere aanbieders kon filteren.marteltor schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:56:
ChargeMap doet dat toch ook gewoon?
Op de paal staat toch een telefoonnummer? die kunnen een eventuele sessie ook cancellen en de laadpaal resetten.xSilver schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:14:
Eerste ervaring met gebruik Maingau app in België.
Laadsessie gestart met de Maingau app.
Sessie onmiddellijk gestart, dus zeer blij.
Sessie verscheen niet bij actieve sessies, maar dat vond ik niet zo erg.
Vervolgens na een uurtje sessie gestopt.
Via de app kon ik niks stoppen, maar zoals gewoonlijk bij dit laadpunt volstaat het om de kabel uit te trekken.
En wat blijkt?
De sessie is nog steeds lopende in de app.
Nu al voor 5u.
Dus terwijl ik dit schrijf ben ik aan het betalen voor een niet aangesloten wagen.
Uiteraard, Maingau totaal niet bereikbaar via telefoonnummer of mail of Whatsapp.
Dus daar sta je dan.
Enige wat ik kon doen is nu een mail sturen, in de hoop dat ze dit achteraf rechtzetten.
Ik heb intussen contact gehad met de owner van de paal, maar die kon ook niks doen.oltk schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 23:48:
[...]
Op de paal staat toch een telefoonnummer? die kunnen een eventuele sessie ook cancellen en de laadpaal resetten.
hoezo een refundxSilver schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 02:12:
[...]
Ik heb intussen contact gehad met de owner van de paal, maar die kon ook niks doen.
Die heeft wel eens de stroom afgelegd, maar mijn sessie bleef maar hangen in de app.
Maingau heeft gelukkig, op een vrijdagavond, geantwoord op mijn mail.
Ze zagen het nog niet in hun systeem, maar ik moet na 24u eens opnieuw controleren.
In ieder geval, ze weten het nu, dus hopelijk wel ergens een refund, moest het aangerekend worden.
Ik kon nog weg, maar als je laadkabel geblokkeerd blijft in jouw auto, dan is dat toch pure horror als je niemand meer kan bereiken...
Is dat een nieuw laadstation (bij nieuwe snelladers is het namelijk sinds vorige maand gewoon verplicht) of een oudere (dat zou fijn zijn, om te zien dat de aanbieders ook oudere laadstations aanpassen)?Stefannn schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 07:45:
Bankpas / telefoon optie op fastned. Gezien bij knuvelkes, onder maastricht.
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Of-Aaargh op 04-05-2024 08:47 ]
Van de week bij redelijk oude Fastned locaties geweest en beide hadden dit al.Of-Aaargh schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 08:46:
[...]
Is dat een nieuw laadstation (bij nieuwe snelladers is het namelijk sinds vorige maand gewoon verplicht) of een oudere (dat zou fijn zijn, om te zien dat de aanbieders ook oudere laadstations aanpassen)?
Just here for the fun
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq