[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 146 ... 220 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:28

Dennis1812

Amateur prutser

Rohit schreef op zondag 28 april 2024 @ 18:07:
Heb de Vattenfal app gedownload, thanks daarvoor! Blijkt dat de lader tegenover mij van Allego is zal wel een van de duurdere zijn want hier kost het 0,70 cent per kWh. Hier verderop in de straat staat ook een lader (Vattenfal) en daar kost het maar 0,33! Wat een verschil zeg! Thuisladen helaas geen optie tenzij ik eerst 6meter de tuin in moet dan 2meter stoep en dan 1m plantjes. Mag dat trouwens? Als het niet regent zou dat wel top zijn. Dan ga ik nu even de site van Incharge bezoeken en alvast een pasje bestellen.
Even uitgetypt voor je. Verder heb ik:
- anwb (kreeg ik als tip hier voor buitenland)
- Fastned app (snelweg noodgeval?)
- shell en tango. Die zitten bij mijn werk in de buurt. Net wat er vrij is.
- e flux (kreeg ik hier ook als tip dat die buiten Brabant goedkoop zou zijn.

Ik heb de auto pas 2 weken. Tot nu toe enkel met Vattenfall geladen. Dus langdurige ervaring kan ik je nog niet vertellen. Ik heb op geen enkele pas een abonnement afgesloten. Niet het gevoel dat het daadwerkelijk iets oplevert in mijn situatie.

Andere die veel voorbij komen zijn:
- e-tap
- Tesla

Fijne app die ik nu gebruik voor plannen van langere ritten:
- ABRP. Die geeft aan waar je op de route het handigste kan laden. Kan je enorm veel in instellen en houdt ook rekening met je actieradius etc.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:51
Dennis1812 schreef op zondag 28 april 2024 @ 18:35:
[...]

Even uitgetypt voor je. Verder heb ik:
- anwb (kreeg ik als tip hier voor buitenland)
- Fastned app (snelweg noodgeval?)
- shell en tango. Die zitten bij mijn werk in de buurt. Net wat er vrij is.
- e flux (kreeg ik hier ook als tip dat die buiten Brabant goedkoop zou zijn.

Ik heb de auto pas 2 weken. Tot nu toe enkel met Vattenfall geladen. Dus langdurige ervaring kan ik je nog niet vertellen. Ik heb op geen enkele pas een abonnement afgesloten. Niet het gevoel dat het daadwerkelijk iets oplevert in mijn situatie.

Andere die veel voorbij komen zijn:
- e-tap
- Tesla

Fijne app die ik nu gebruik voor plannen van langere ritten:
- ABRP. Die geeft aan waar je op de route het handigste kan laden. Kan je enorm veel in instellen en houdt ook rekening met je actieradius etc.
Welke auto heb je?

Op mijn werk gaat het 0,54 kosten en bij haar 0,56. Dus de beste optie gaat denk ik toch hier verderop de Vattenfal paal.

Samsung Galaxy Z Fold6 1TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:16
Rohit schreef op zondag 28 april 2024 @ 18:41:
[...]

Welke auto heb je?

Op mijn werk gaat het 0,54 kosten en bij haar 0,56. Dus de beste optie gaat denk ik toch hier verderop de Vattenfal paal.
achter de hand zou ik houden.
bump
elektroverse
tango

voor uitstapjes

allemaal gratis zonder abo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Rohit schreef op zondag 28 april 2024 @ 18:41:
[...]

Welke auto heb je?

Ik heb een Renault zoe met een radius van 280km.
Retour werk is 72km voor mij.
Ook voorlopig geen optie tot thuisladen. Moet eerst een vergunning krijgen om de voortuin aan te passen naar oprit. En dan een hovenier vinden en vooral een zak geld voor die verbouwing.

Wel dus meerdere Vattenfall palen vlakbij. Veruit het voordeligste.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennis1812 op 28-04-2024 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
Dennis1812 schreef op zondag 28 april 2024 @ 18:47:
[...]

Ik heb een Renault zoe met een radius van 280km.
Retour werk is 72km voor mij.
Ook voorlopig geen optie tot thuisladen. Moet eerst een vergunning krijgen om de voortuin aan te passen naar oprit. En dan een hovenier vinden en vooral een zak geld voor die verbouwing.

Wel dus meerdere Vattenfall palen vlakbij. Veruit het voordeligste.
En haal je die 280 ook? Is Vattenfall dan in heel NL de goedkoopste? Want we zijn ook vaak in de randstad (Rotterdam, Den Haag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Rohit schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:08:
[...]

En haal je die 280 ook? Is Vattenfall dan in heel NL de goedkoopste? Want we zijn ook vaak in de randstad (Rotterdam, Den Haag)
Geen idee. Nog niet geweest met de EV. Wel in een dorpje bij Zwolle (Zwartsluis) geweest. Dat was ook Vattenfall.

Ik haal nu ongeveer de 280 wel als ik zuinig rijdt ja.
Hard optrekken en 130 rijden gaat t uiteraard omlaag.
Eco stand en rustig aan bespaart geld.

Aldus garage moet ik in forse kou in de winter rekenen op ~200.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Dennis1812 schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:18:
[...]

Geen idee. Nog niet geweest met de EV. Wel in een dorpje bij Zwolle (Zwartsluis) geweest. Dat was ook Vattenfall.

Ik haal nu ongeveer de 280 wel als ik zuinig rijdt ja.
Hard optrekken en 130 rijden gaat t uiteraard omlaag.
Eco stand en rustig aan bespaart geld.

Aldus garage moet ik in forse kou in de winter rekenen op ~200.
in de winter gaat de actieradius idd fors omlaag tenzij de auto in de garage staat dat heeft veel invloed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

boyette schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:28:
[...]

in de winter gaat de actieradius idd fors omlaag tenzij de auto in de garage staat dat heeft veel invloed
Dat gaf de garage ook al aan.
Maar helaas gaf hij er geen huis met garage bij.

Maargoed, 2 dagen op en neer werk en dan even laden is voor mij prima. Kosten vallen mij tot nu toe echt mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Over een aantal weken ga ik met een Zoë richting Frankrijk.
Heb ondertussen een flink aantal pasjes en apps (ANWB, Electroverse, Shell, etc).
Het model Zoë wat ik heb heeft enkel een type 2 lader en geen CCS aansluiting.
Voordeel is dat er veel 22KW laders en ook nog wel wat 43KW laders zijn te vinden in België en Frankrijk.

Echt snelladen zit er dus niet in, dat weet ik en vind ik ook niet erg (daar is het schema op aangepast).

Zijn er verder nog zaken om rekening mee te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-06 07:58
xSilver schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:44:
[...]

Er zit geen wijsheid in.
Heb pas zelf nu recent ontdekt dat buitenlandse pasjes soms goedkoper zijn voor Belgische laadpalen dan de Belgische laadpassen.

Rotatietarief bij Bluecorner begint toch pas te lopen wanneer je auto volgeladen is, niet?
En ook niet na 20u.
Thanks!
Die informatie dat het rotatietarief loopt na volladen kon ik niet vinden. Maar ok. Ik vind een rotatietarief op een P&R waarbij je probeert te stimuleren dat je het OV neemt nogal vreemd. En dan nog is het kWh tarief van Elektroverse bijna de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog2K
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:56

MadDog2K

The Great Puppy Dog :>

Ik ga binnenkort naar Belgie op vakantie.

Ik heb vanuit de zakelijke lease 2 passen : een Multi Tank Card en Eneco
Voor zover ik begrepen heb zouden deze beide ook in het buitenland moeten werken. Maar straks is dat toch niet (overal) zo en ben ik het haasje ?

Ik heb even op de Shell Recharge site gekeken en daar vind ik een paar (snel)laders in de omgeving die volgens de site met een Shell Recharge pas te gebruiken zijn. Als Operator staan Optimile/Optiload en LastMileSolutions genoemd.

Dan zou ik toch goed moeten zitten als ik zo’n Shell pas als backup aanvraag?

Hoe kan je nu weten welke pas je voor welke paal moet hebben? Als ik op laadpastop10 kijk dan kom ik daar bijv. geen Optimile/Optiload of LastMileSolutions tegen.
Ik denk dat ik nog iets niet helemaal door heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xSilver
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-12-2024
oltk schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:05:
[...]

Thanks!
Die informatie dat het rotatietarief loopt na volladen kon ik niet vinden. Maar ok. Ik vind een rotatietarief op een P&R waarbij je probeert te stimuleren dat je het OV neemt nogal vreemd. En dan nog is het kWh tarief van Elektroverse bijna de helft.
Over welke p+r heb je het dan? Merksem of Luchtbal?
Daarentegen is hun parkeertarief wel heel goedkoop (voor iedereen).

Die Elektroverse pass is in elk geval interessant.
Heb mij vorige week een pass bij hen besteld en na een paar dagen binnen.

Bij Optimile (Smappee) punten in België zijn ze ook de helft goedkoper dan de 'gewone' passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:33
MadDog2K schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:28:

Voor zover ik begrepen heb zouden deze beide ook in het buitenland moeten werken. Maar straks is dat toch niet (overal) zo en ben ik het haasje ?

Ik heb even op de Shell Recharge site gekeken en daar vind ik een paar (snel)laders in de omgeving die volgens de site met een Shell Recharge pas te gebruiken zijn. Als Operator staan Optimile/Optiload en LastMileSolutions genoemd.

Hoe kan je nu weten welke pas je voor welke paal moet hebben? Als ik op laadpastop10 kijk dan kom ik daar bijv. geen Optimile/Optiload of LastMileSolutions tegen.
voor buitenland ANWB pas nemen. 2 euro in aanschaf en verder geen abbonement. prettige app.
Verder tesla app installeren. zelfs als je geen abbonement hebt heb je dan altijd mogelijkheid te laden bij dit heel grote netwerk.
Ionity app ook installeren. Is voor Belgie niet heel nuttig maar bij grote afstanden kan dat vooral met 1x maand abbonemnet schelen.
Beide apps even helemaal goed aan je bankpas koppelen anders sta je daar straks mee te klungelen.
Dan ook nog een creditcard mee en dan kom je tot ver voorbij Belgie.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Yaay schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:41:
Waar ga je heen? Ik heb ervaring met die auto, en richting Toulouse. Je moet echt een route uitstippelen, want er zijn routes waar de 43 kW laders nauwelijk aanwezig zijn.

Houd er ook rekening mee, dat als die ene lader bezet is, je staat te wachten. Dat komt omdat die 43 kW laders vaak van die oudere snelladers met drie stekkers zijn (CCS/ChaDeMo/AC 43 kW), en dan staat er dan maar 1tje van. Die zijn behalve voor Zoe-rijders ook in trek bij de Nissan Leaf eigenaren.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-06 18:03
Azqi schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:02:
Vandaag bij 4 Shell Recharge palen bij Schaarsbergen. Volgens de app 2 werkend. In de praktijk 3 pilonnen en dus 1 vrije laadplek.

Mijn ervaringen met Shell Recharge palen zijn gewoon niet goed.
[Afbeelding]
Ik heb een shell pas maar kom daar eigenlijk nooit.
Ze zijn te langzaam (175 kW ipv de normale snelle laadsnelheid) en ze zijn nog duurder dan de concurent (fastned) met dezelfde pas.

In Duitsland werken ze wel goed moet de shell pas (sneller en goedkoper dan in NL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

oltk schreef op zondag 28 april 2024 @ 15:34:
Blue Cornerprijs: 11,60 laadprijs + 18 euro rotatietarief = circa 30 euro :o
Yup, ben ik dus ook een keer tegenaan gelopen. Ik voelde me enorm bekocht, maar opvallend genoeg kreeg ik hier in dit forum geen bijval, ik had de website maar moeten checken. Die rotatietarieven zijn mijns inziens een mooi verdienmodel. Denk maar eens na:
- 4 uur lang laden, Blue Corner levert 20 kWh = 11,60 euro maar daar moet de energie inkoop nog van af
- 4 uur rotatietarief, Blue Corner levert 0 kWh = 7,20 euro

Het grote probleem is ook nog eens, dat er weinig apps zijn die betrouwbaar je een signaaltje geven als het laden afgelopen is. Blue Corner levert in ieder geval niet zijn bijdrage hierin.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
rtsonneveld schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:34:
Vraagje, er staan hier in de wijk (regio Utrecht) eigenlijk alleen maar Allego-palen, maar die zijn allemaal rond de 50 cent per kwh (met nu dus ook nog extra kosten per minuut) terwijl ik bij mijn werk bij een Vattenfallpaal voor minder dan 30 cent kan laden.

Vind ik nogal een fors verschil, is er een reden dat Allego zo duur is, of mis ik nog een laadpas die daar goedkoper is? (Heb gekeken naar de tarieven bij shell en eneco. Chargemap geeft aan dat freshmile ieetsje goedkoper is maar het scheelt amper.
Allego is duur. LMS is ook duur (oude palen 33 cent/kW, nieuw palen 58 cent/kW). In Limburg geladen bij een vattenfall paal voor 35 cent/kW. Soms staan ze ook naast elkaar.

De ANWB pas (er zijn er meer) laat trouwens het echte tarief van de paal zien +2 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:33
TucanoItaly schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:23:
[...]

Yup, ben ik dus ook een keer tegenaan gelopen. Ik voelde me enorm bekocht, maar opvallend genoeg kreeg ik hier in dit forum geen bijval, ik had de website maar moeten checken. Die rotatietarieven zijn mijns inziens een mooi verdienmodel. Denk maar eens na:
- 4 uur lang laden, Blue Corner levert 20 kWh = 11,60 euro maar daar moet de energie inkoop nog van af
- 4 uur rotatietarief, Blue Corner levert 0 kWh = 7,20 euro

Het grote probleem is ook nog eens, dat er weinig apps zijn die betrouwbaar je een signaaltje geven als het laden afgelopen is. Blue Corner levert in ieder geval niet zijn bijdrage hierin.
bij deze bijval.
In Oostenrijk ook niet goed gelezen. 25euro verdampt. paal kostte 7 euro per uur na 2 uur.
(en behalve mijn auto heeft er in 6 dagen niemand aan die paal gestaan)

[ Voor 6% gewijzigd door Stefannn op 28-04-2024 21:42 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-06 18:41
oltk schreef op zondag 28 april 2024 @ 15:34:
[...]

Als de app van Elektroverse dit aangeeft, mag ik toch hier vanuitgaan? Ofwel: hoe zit het met mijn rechten als gebruiker van een pasje?

Toch maar eens testen. Wat kan het probleem zijn. hmm .
Blue corner geeft zelf aan 58ct / kWh en 3ct "rotatietarief" per minuut. (belachelijk :o ). Als ik daar 10 uur ga staan en 20 kWh ga laden is dat voor de Blue Cornerprijs: 11,60 laadprijs + 18 euro rotatietarief = circa 30 euro :o

Elektroverse biedt aan: 35 ct / kWh en 0 ct Rotatietarief = 7 euro

hm dat verschil is wel heel groot. Wat is wijsheid? 1 uur staan en laden en kijken wat de schade is? Het probleem is ook dat ik niet weet welke andere pasjes laden op blue corner om dit te kunnen testen, omdat geen enkel ander pasje dat ik heb (shell, vattenval, anwb, maingau, freshmile) de blue corner palen heeft staan.
Maak voordat je gaat laden een screenshot van de prijs in de Electroverse app. Als je dan achteraf een ander tarief wordt aangerekend, dan kun je mailen/chatten met Electroverse dan krijg je het verschil terug. Zo heb ik het ook in februari gedaan en ik kreeg er nog als extraatje 5 euro laadtegoed bij.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Lees even de startpost. Over CPO's en MSP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000

Ik heb een shell recharge pas van het werk en daar wordt gezegd om een ANWB pas als backup te hebben.
De shell pas is trouwens belachelijk door door standaard prijzen te rekenen bij een aantal leveranciers. De ANWB pas is tarief + 2 cent/kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-06 12:30

taz10

Party Animal

xSilver schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:30:
Gelijkaardige vraag voor E-flux:
Is iemand hiermee bekend?
Ik zie in België een paar laadpalen in E-flux staan waarin gewoon een tarief vermeld staat per uur.
Het aantal geladen kWh wordt zogezegd niet doorgerekend.
Zou dit kloppen?

Het gemakkelijkst is eens uitproberen, maar altijd wat riskant om te experimenteren uiteraard...
Ik heb met pasen in Antwerpen geparkeerd. had de auto net 2 dagen O-) , in 1 stuk vanaf Oostgroningen naar Antwerpen, 330km, ik had nog 4 % accu over. Dus niet verder gekeken, in de parkeergarage aan de lader. Achteraf beetje duur, maar ach, het was het eerste weekend weg. Nu laad ik bijna onderweg alleen nog bij Tesla.
Volgens weekend naar Duitsland naar de Edesee. In de E routes app die je in de Peugeot app hebt, kan je makkelijk je route plannen, aangeven welke passen of laad aanbieders je wilt en je krijgt een net voorstel van waar te laden.
En hiernaast heb ik ook de maincau pas.

Dit was dus in Antwerpen, parkeergarage.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5Ec0ER6nu0p6GQ3ue2aAl2Lc34=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bf5NBH38Mf9I4s1UpiU4sWvp.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
taz10 schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:05:
[...]
Dit was dus in Antwerpen, parkeergarage.
Oof... dan had je beter even een half uurtje bij breda bij de supercharger koffie kunnen gaan drinken ;)
Daar was je voor 29-32ct/kwh klaar geweest (of 23-25ct als je al een membership hebt)

Zelf heb ik bij mijn tripjes belgie het uit mijn hoofd gelaten om AC te laden, omdat je bijna overal ook per-tijd betaald, en ook eigenlijk altijd net zo veel als bij tesla aan de supercharger.

Absurd prijsverschil trouwens met de eerst volgende supercharger bij Antwerpen, waar je dus 49-54ct betaald (of 36-40ct met membership)

[ Voor 11% gewijzigd door markjanssen op 28-04-2024 22:33 . Reden: toevoeging belgische suc-prijs ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-06 17:45
markjanssen schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:31:
[...]

Oof... dan had je beter even een half uurtje bij breda bij de supercharger koffie kunnen gaan drinken ;)
Daar was je voor 29-32ct/kwh klaar geweest (of 23-25ct als je al een membership hebt)

Zelf heb ik bij mijn tripjes belgie het uit mijn hoofd gelaten om AC te laden, omdat je bijna overal ook per-tijd betaald, en ook eigenlijk altijd net zo veel als bij tesla aan de supercharger.

Absurd prijsverschil trouwens met de eerst volgende supercharger bij Antwerpen, waar je dus 49-54ct betaald (of 36-40ct met membership)
Met Bump betaal je in Antwerpen 46 ct per kWh, geen tarief per uur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:19
Bomberman71 schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:38:
Als ik dan zie wat een puinhoop het is mbt de laadpalen, de diverse apps, abo's, nauwelijks duidelijkheid mbt de prijzen dan vraag ik me af waarom ik dit moet willen.
Je moet helemaal niets hè.
Maar de vraag die je je stelt kan je denk ik het best zelf beantwoorden.
Ik lach iiig m'n l*l uit m'n broek met de huidige tarieven, pas boven de 81 cent zal ik iets minder lachen.

Moest nog harder lachen toen ik hoorde van de voorjaarsnota, in mijn financiële huishouding had ik namelijk rekening gehouden met een MRB van 25% in 2025, en de volle mep in 2026. 2025 is nu geheel vervallen en in 2026 hoef je maar 60% te betalen, afbouwende tot 2030 en 2031 pas de volle mep. Schitterend toch!
Schrok van de prijzen aan de paal en daar komt vaak ook nog eens de btw erbij.
Welke paal?
Afhankelijk van je/de locatie kan er inderdaad een verschil in prijs zijn.
Een tarief zonder btw ben ik tot nu toe maar 1 keer tegengekomen, in Rotterdam laad ik wel eens bij een Ecotap-laadpunt, daar is het 25 cent ex btw met de Ecotap-pas.
Met btw kom je dan net iets boven de 30 cent uit, vrij goedkoop dus.
Als ik dat vergelijk met het rijden op LPG wat ik nu doe en de prijzen dan is het EV rijden niet altijd goedkoper, en veel meer een gedoe, gepuzzel en gezoek.

Wetende dat die prijzen aan de paal NOOIT meer goedkoper gaan worden en de aanstaande Mrb dan zie ik het EV rijden ook gewoon Oud Nederlands DUUR worden.
Gezien de intonatie in wat hierboven staat denk ik dat het beter voor je (hart) is om geen EV te gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Al vraag ik mij wel af welke vorm van vervoer wel goedkoper gaat worden.
En of je over pak 20 jaar je benzine of diesel nog wel kan rijden? Immers worden er zometeen geen nieuwe meer gemaakt.
Hoe kom je uiteindelijk aan onderdelen? Denk dat het snel uit zal faseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06 14:04
Ik vraag het mij nu toch af.. wij hebben vorig weekend geparkeerd in de p+r Merksem bij Antwerpen . We hebben de auto er opgeladen. Met de Shell recharge pass. Wat is dan het tarief dat gerekend wordt? Ik kan namelijk niet echt ergens online vinden wat het dan gaat kosten. In de diverse apps staan de kaders in de garage niet vermeld. Op de websites over parkeren in Antwerpen vindt ik ook geen info. Via de app van Shell vindt ik ook niets…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xSilver
pmiddeld schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:42:
Maak voordat je gaat laden een screenshot van de prijs in de Electroverse app. Als je dan achteraf een ander tarief wordt aangerekend, dan kun je mailen/chatten met Electroverse dan krijg je het verschil terug. Zo heb ik het ook in februari gedaan en ik kreeg er nog als extraatje 5 euro laadtegoed bij.
Dat is wel mooi.
Benieuwd of dit bij Eflux ook zou werken.
Waarschijnlijk niet, gezien ze expliciet vermelden dat het de tarieven zijn die door de roamingpartner zijn doorgestuurd en dat de nauwkeurigheid kan afwijken, afhankelijk van de provider.

'Nauwkeurigheid'... Een rotatietarief bijvoorbeeld niet vermelden, maar wel aanrekenen noem ik al geen nauwkeurigheid meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xSilver
engelbertus schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:50:
Ik vraag het mij nu toch af.. wij hebben vorig weekend geparkeerd in de p+r Merksem bij Antwerpen . We hebben de auto er opgeladen. Met de Shell recharge pass. Wat is dan het tarief dat gerekend wordt? Ik kan namelijk niet echt ergens online vinden wat het dan gaat kosten. In de diverse apps staan de kaders in de garage niet vermeld. Op de websites over parkeren in Antwerpen vindt ik ook geen info. Via de app van Shell vindt ik ook niets…?
Er is 1 groot voordeel aan de Shell laadpas voor gebruik in België:
Shell gaat zelden boven het tarief van 0,63 c/kWh + hun transactiekosten, ook al is de paal zelf duurder.
Zo gebruik ik soms een laadpaal in Kortrijk. Het tarief van de provider ligt daar nog hoger, maar bij Shell ronden ze af tot dit bedrag.

Versta me niet verkeerd: 0,63 kWh is nog altijd duur, maar in noodgevallen nog steeds goedkoper dan 1 EUR en meer per kWh.
Wel opletten bij 'goedkopere' laadpalen: ook daar betaal je bij Shell die gebruikelijke 0,63 cent voor een kWh, dus daar beter opteren voor een andere laadpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:42
Volgens mij kan je nu bij de volgende apps je eigen (door leasemaatschappij verstrekte) laadpas koppelen en vanuit de app het laden starten:
- Fastned
- Smoov
- Charge assist (laatste tijd niet gelukt om zo te laden maar het moet kunnen)
- Tesla app (voor bepaalde passen alleen)

En natuurlijk de app die bij je laadpas hoort, zoals shell recharge.
Mis ik nog apps? Eventueel buitenlandse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-06 22:03
Nou die nota was ook de reden dat ik ging kijken, want met 100% mrb en die zware EV's is het toch echt minder.
En ja, ik zou ook weleens weer eens echt wat nieuws willen en de Tesla model 3 springt er voor mij boven uit. Maar goed de rest is ook belangrijk want je moet wel laden. Op het werk kan ik niet laden en ik ben dus deels afhankelijk van onderweg.

30 cent, dat is zeker goedkoop. Ik ben wezen spelen met diverse apps en palen opgezocht in de regio en in de buurt van het werk en die prijzen kwamen zelden onder de 50 cent.
Mbt de nota, die is nog niet door de 1e en 2e kamer (juni), maar het lijkt me stug dat die het niet gaat halen.

[ Voor 46% gewijzigd door Bomberman71 op 29-04-2024 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

Bomberman71 schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:39:
Nou die nota was ook de reden dat ik ging kijken, want met 100% mrb en die zware EV's is het toch echt minder.
En ja, ik zou ook weleens weer eens echt wat nieuws willen en de Tesla model 3 springt er voor mij boven uit. Maar goed de rest is ook belangrijk want je moet wel laden. Op het werk kan ik niet laden en ik ben dus deels afhankelijk van onderweg.

30 cent, dat is zeker goedkoop. Ik ben wezen spelen met diverse apps en palen opgezocht in de regio en in de buurt van het werk en die prijzen kwamen zelden onder de 50 cent.
Mbt de nota, die is nog niet door de 1e en 2e kamer (juni), maar het lijkt me stug dat die het niet gaat halen.
Gezien de kWh prijs die je noemt gok ik dat je in Zuid Holland zit. Het grootste deel van Zuid Holland heeft een concessie met gereguleerde prijzen waar het nu helaas erg duur is. Dit is een correctie op de energie crisis van 1,5 jaar geleden, een deze prijzen worden per 1 januari herzien. Ik durf er wel een biertje op te zetten dat dat (fors) naar beneden zal gaan.
De Rijn en Bollenstreek is ongereguleerd gebied met Allego en Park&Charge als grote partijen. Hier, en in de andere ongereguleerd gebieden wordt je behandeld zoals in de Franse toeristische gebieden: ondersteboven aan schudden tot al het geld er uit is gevallen. Gelukkig kun je dit dit topic te volgen de kosten beperken tot 45 cent/kWh, zeker met een model 3, een al helemaal als je een klein beetje tijd investeert door naar een Supercharger te gaan.
N.B. ondertussen is sinds 1/1 de benzine prijs alweer 20 cent ofzo gestegen. Daar komt een accijns verhoging op aan, en die gaat (om jouw woorden te gebruiken) nooit meer dalen.

Zoals @Zjanzjak al schreef: tot 81 cent/kWh lach je je de ballen uit de broek, zeker met een eficiënte auto als een model 3 (of Ioniq 6 die ik zelf heb). Ik laad publiek voor 45 cent/kWh, en kom uit op rond de 7 cent/km aan brandstof. Dat wordt zelfs met lpg in een auto van dat formaat erg lastig.

Wil je voor een nieuwe auto een idee krijgen hoeveel je qua kosten moet goedmaken op de "brandstof"? Neem het verschil in private lease tarief, een je zult verbaasd staan....

Dan tot slot nog een gratis bonus tip: blijf weg van de (optionele) grotere velgen. Die zijn over het algemeen flink duurder qua verbruik.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 26-06 14:40
Ben de laatste 2 weken intensief bezig geweest met de aanschaf van een evt EV en dus electrisch rijden.
Vind het fijn rijden en mijn inziens was het de toekomst.

Als ik dan zie wat een puinhoop het is mbt de laadpalen, de diverse apps, abo's, nauwelijks duidelijkheid mbt de prijzen dan vraag ik me af waarom ik dit moet willen.
Schrok van de prijzen aan de paal en daar komt vaak ook nog eens de btw erbij.

Als ik dat vergelijk met het rijden op LPG wat ik nu doe en de prijzen dan is het EV rijden niet altijd goedkoper, en veel meer een gedoe, gepuzzel en gezoek.

Wetende dat die prijzen aan de paal NOOIT meer goedkoper gaan worden en de aanstaande Mrb dan zie ik het EV rijden ook gewoon Oud Nederlands DUUR worden.
Duurder dan LPG ben ik niet met je eens. Ooit, was Belgische LPG 30ct de liter, maar dat is nu ook 60 cent geworden. Nederland eerder 75? Denk dat je nu voor 7 liter of voor 14 thuisgeladen kWh hetzelfde kwijt bent over 100km.

Aanstaande Mrb voor EV's? Ja dat klopt, maar zet daar de LPG-G3 korting die gaat sneuvelen tegenover en het komt op hetzelfde neer.

Zal wel een luxepositie innemen, maar als het al een paar cent scheelt, mag het me dat voor het milieu wel kosten.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
koboy schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:23:
[...]

Gezien de kWh prijs die je noemt gok ik dat je in Zuid Holland zit. Het grootste deel van Zuid Holland heeft een concessie met gereguleerde prijzen waar het nu helaas erg duur is. Dit is een correctie op de energie crisis van 1,5 jaar geleden, een deze prijzen worden per 1 januari herzien. Ik durf er wel een biertje op te zetten dat dat (fors) naar beneden zal gaan.
De Rijn en Bollenstreek is ongereguleerd gebied met Allego en Park&Charge als grote partijen. Hier, en in de andere ongereguleerd gebieden wordt je behandeld zoals in de Franse toeristische gebieden: ondersteboven aan schudden tot al het geld er uit is gevallen. Gelukkig kun je dit dit topic te volgen de kosten beperken tot 45 cent/kWh, zeker met een model 3, een al helemaal als je een klein beetje tijd investeert door naar een Supercharger te gaan.
N.B. ondertussen is sinds 1/1 de benzine prijs alweer 20 cent ofzo gestegen. Daar komt een accijns verhoging op aan, en die gaat (om jouw woorden te gebruiken) nooit meer dalen.

Zoals @Zjanzjak al schreef: tot 81 cent/kWh lach je je de ballen uit de broek, zeker met een eficiënte auto als een model 3 (of Ioniq 6 die ik zelf heb). Ik laad publiek voor 45 cent/kWh, en kom uit op rond de 7 cent/km aan brandstof. Dat wordt zelfs met lpg in een auto van dat formaat erg lastig.

Wil je voor een nieuwe auto een idee krijgen hoeveel je qua kosten moet goedmaken op de "brandstof"? Neem het verschil in private lease tarief, een je zult verbaasd staan....

Dan tot slot nog een gratis bonus tip: blijf weg van de (optionele) grotere velgen. Die zijn over het algemeen flink duurder qua verbruik.
Goed en duidelijk verhaal waar ik me in kan vinden.
Dank voor de tip !
Ik zat zelf te denken aan een M3 met standaard velgen (en dus meest efficiente).
Had gehoopt op dalende jonge 2023 modellen maar het valt tegen, ook nu met de 2024 Highland op de weg.
Overigens het laden bij superchargers is voor mij wel redelijk te doen als ik de kaart bekijk.

Zuid Holland ? Bijna, zit in Zeeland, en dus niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
mk1992 schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:41:
[...]

Duurder dan LPG ben ik niet met je eens. Ooit, was Belgische LPG 30ct de liter, maar dat is nu ook 60 cent geworden. Nederland eerder 75? Denk dat je nu voor 7 liter of voor 14 thuisgeladen kWh hetzelfde kwijt bent over 100km.

Aanstaande Mrb voor EV's? Ja dat klopt, maar zet daar de LPG-G3 korting die gaat sneuvelen tegenover en het komt op hetzelfde neer.

Zal wel een luxepositie innemen, maar als het al een paar cent scheelt, mag het me dat voor het milieu wel kosten.
Ik tank nu nog voor tussen de 63 en 71 cent LPG. Langs de A1 bij A'foort tank je het goedkoopste van NL met 63 cent de liter. Daar kom ik met die ouwe BMW 11 km ver mee. Daar kan eigenlijk een EV niet tegen op.

MAAR, ik betaal Mrb van 120 euro per maand en die gaat dan in 2026 (als het doorgaat, en dat zal wel want men heeft altijd geld nodig in Den Haag) naar een 185 euro en dat maakt een fors verschil.

Vandaar dus mijn zoektocht naar wat nieuws/jongs. Wil toch ook eens wat moderns maar gezien de prijs wil ik het in 1x goed doen.
Nieuwe highland is leuk maar mischien is een 2022/23 model met de kop eraf een betere keuze ... Had gehoopt dat het inmiddels 10K zou schelen maar dat is niet zo als ik de prijzen zie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-06 09:22
Bomberman71 schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:00:
[...]

Ik tank nu nog voor tussen de 63 en 71 cent LPG. Langs de A1 bij A'foort tank je het goedkoopste van NL met 63 cent de liter. Daar kom ik met die ouwe BMW 11 km ver mee. Daar kan eigenlijk een EV niet tegen op.

MAAR, ik betaal Mrb van 120 euro per maand en die gaat dan in 2026 (als het doorgaat, en dat zal wel want men heeft altijd geld nodig in Den Haag) naar een 185 euro en dat maakt een fors verschil.

Vandaar dus mijn zoektocht naar wat nieuws/jongs. Wil toch ook eens wat moderns maar gezien de prijs wil ik het in 1x goed doen.
Nieuwe highland is leuk maar mischien is een 2022/23 model met de kop eraf een betere keuze ... Had gehoopt dat het inmiddels 10K zou schelen maar dat is niet zo als ik de prijzen zie.
ik heb een M3 RWD uit juni 2023 en heb de laatste 30 dagen voor EUR 73,57 geladen (286,3 kWh verbruikt daarvoor) en heb 1.914 km gereden.

Dat is dus EUR 0,038 per km.. en gemiddeld EUR 0,256 per kWh.

Had ik diezelfde km's overigens met mijn oude 2006 Prius II gereden, dan had het mij ongeveer EUR ~219 gekost met de huidige bezineprijzen.

[ Voor 6% gewijzigd door hsb85 op 29-04-2024 10:25 . Reden: kosten Prius II toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

[...]

Wel eerlijk zijn dan..... Bij jouw thuis is de LPG eerder 90 cent (shell adviesprijs is 105 cent!). Mocht je daar (=Amersfoort) regelmatig komen is er ook wel iets dergelijks voor opladen te vinden....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
koboy schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:21:
[...]

Wel eerlijk zijn dan..... Bij jouw thuis is de LPG eerder 90 cent (shell adviesprijs is 105 cent!). Mocht je daar (=Amersfoort) regelmatig komen is er ook wel iets dergelijks voor opladen te vinden....
Ik tank NOOIT in Zeeland en werk in de regio A'foort en tank daar dus altijd. Ik heb daar dus mazzel mee.
Overigens is het tanken in Zeeland (Middelburg) bij de Total 76 cent per liter.

Maar goed, mijn Bmw heeft niet het eeuwige leven (468.xxx km !) en zal uiteindelijk wat anders moeten. Wil ook weleens wat moderns hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
[...]

BMW: 9,09 liter op 100km. 9,09 * 67 cent = € 6,09 per 100km
Renault Zoe: 15 kWh op 100km. 15 * 33,6 cent (doorsnee Vattenfallpaal) = € 5,04 per 100km

MRB nu 0, straks in 2026 55 euro per maand.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
100% mrb is toch pas in 2031, dat is over zowat 7 jaar.
De mrb van benzine/diesel zal in mijn optiek die van een ev overstijgen anders gaan mensen niet 'over'.
Maar goed, 2031, wie dan leeft, wie dan zorgt. Voorlopig is het een pak goedkoper allemaal. En nu is nu.
Zeeland is inderdaad de wat 'duurdere' regio maar als je het puur afzet naar prijs per km ben je volgens mij nog steeds goedkoper uit dan met fossiele brandstoffen.
Met Freshmile zit je rond de 45 cent daar bij een aantal laadpunten.

Ik zie alleen dat je het bijvoorbeeld ook over Amersfoort hebt, dan kom je een paar Tesla laadpunten tegen. Ik heb gister nog 28 cent betaald bij Meerkerk, neem je een abonnement is het 22 cent (Tesla Middelburg is 1 cent meer). Dus als je meer dan 166,5 kWh per maand laadt heb je je abonnement er uit.
Neem je een jaarabonnement bij Tesla heb je het zelfs bij minder laden er wel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bomberman71
mk1992 schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:52:
[...]

BMW: 9,09 liter op 100km. 9,09 * 67 cent = € 6,09 per 100km
Renault Zoe: 15 kWh op 100km. 15 * 33,6 cent (doorsnee Vattenfallpaal) = € 5,04 per 100km

MRB nu 0, straks in 2026 55 euro per maand.
Correct ... Die MRB gaat een rol spelen. Is nog niet door de kamer want anders al 100% voor EV in 2026 en dat is het zo, maar dat lijkt me sterk.

ICE blijft betalen en wordt nooit meer goedkoper, dat is een feit.

Vwb de Renault Zoe. Leuk voor in de stad maar km's kan je er niet echt mee maken. Gaat een echte downgrade zijn qua comfort ook.
Binnenkort eens proefrijden in een Model 3. Laatst een stukje gereden in die van een collega maar was te druk bezig met alle gimmicks dat ik niet heb gelet op de zit en het daadwerkelijke comfort.
Was wel een fijne ervaring en sindsdien serieus gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Zjanzjak schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:01:
[...]

100% mrb is toch pas in 2031, dat is over zowat 7 jaar.
De mrb van benzine/diesel zal in mijn optiek die van een ev overstijgen anders gaan mensen niet 'over'.
Maar goed, 2031, wie dan leeft, wie dan zorgt. Voorlopig is het een pak goedkoper allemaal. En nu is nu.

[...]

Zeeland is inderdaad de wat 'duurdere' regio maar als je het puur afzet naar prijs per km ben je volgens mij nog steeds goedkoper uit dan met fossiele brandstoffen.
Met Freshmile zit je rond de 45 cent daar bij een aantal laadpunten.

Ik zie alleen dat je het bijvoorbeeld ook over Amersfoort hebt, dan kom je een paar Tesla laadpunten tegen. Ik heb gister nog 28 cent betaald bij Meerkerk, neem je een abonnement is het 22 cent (Tesla Middelburg is 1 cent meer). Dus als je meer dan 166,5 kWh per maand laadt heb je je abonnement er uit.
Neem je een jaarabonnement bij Tesla heb je het zelfs bij minder laden er wel uit.
Idd, als het voorstel doorgaat heeft EV nog jaren een voordeel. Dat is ook mijn insteek want uiteindelijk gaat het mij om het voordeel en ook eens iets moderners.

Supercharger is ideaal en daarom staat Tesla als EV ook hoog op het lijstje. Geen abo nodig dan en vond het altijd al een leuk concept.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bomberman71
[...]

Oh btw, ik durf een biertje erop te zetten dat de prijs per kwh NIET significant naar beneden gaat.
Dit is Nederland en een voordeel verdwijnt al snel richting aandeelhouders, maar denk ook eens aan de nodige infra aanpassingen mbt het electra netwerk.
Nee, er zijn overal miljarden nodig dus een daling die je zelf gaat merken zie ik niet gebeuren.

Ja, ik ben een pessimist :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

Bomberman71 schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:23:
[...]

Oh btw, ik durf een biertje erop te zetten dat de prijs per kwh NIET significant naar beneden gaat.
Dit is Nederland en een voordeel verdwijnt al snel richting aandeelhouders, maar denk ook eens aan de nodige infra aanpassingen mbt het electra netwerk.
Nee, er zijn overal miljarden nodig dus een daling die je zelf gaat merken zie ik niet gebeuren.

Ja, ik ben een pessimist :+
Prima, de SGZH2 concessie gaat significant (minimaal 6 cent = 10%) naar beneden per 1/1/2025.
Ik stuur je wel een tikkie als ik er aan denk :9B

De concessies die wel meteen hard meegingen omhoog met de energie crisis zijn ondertussen dat percentage alweer gedaald >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-06 15:04
Yaay schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:41:
Heb ondertussen een flink aantal pasjes en apps (ANWB, Electroverse, Shell, etc).
Voordeel is dat er veel 22KW laders en ook nog wel wat 43KW laders zijn te vinden in België en Frankrijk.

Echt snelladen zit er dus niet in, dat weet ik en vind ik ook niet erg (daar is het schema op aangepast).

Zijn er verder nog zaken om rekening mee te houden?
Dat betekent in de praktijk 2 uur rijden en dan 2 uur laden. Dus inderdaad: goed plannen!
Al die mooie laders bij supermarkten zijn zaterdagavond en zondags afgesloten.
Blijf bij het laden even bij de auto om te controleren. Is bij mij een paar keer gebeurd dat na 1 a 2 minuten laadproces stopte, maar het tijdtarief bleef doorlopen
. Ik kwam 2 jaar geleden ook nog 11kW palen tegen zonder mennekesaansluiting
22kW palen staan vaak op parkeerterrein aan de rand van dorp/stadje

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:45
[...]

even een korte note:

Zodra men een EV gaat vergelijken met een bv benzine auto,
maakt met vaak de fout door een "zuiniger" EV-rijstijl te vergelijken met een "normale" rijstijl benzine.

vb. stevige benzine Audi en voor dezelfde prijs EV Audi model (of beter kia EV vs Kia Benz.)

en vervolgens gaat men super relaxed /zuinig met de EV rijden 1:5? (zomer+winter)
en vervolgens de benzine auto het verbruik cijfer van normale rijstijl 1:14?. Niet eerlijk dus.
Neem dan ook voor de benzine uitvoering een EV-rijgedrag.

grofweg:
EV 1: 5 met 60ct/kWh (AC-thuis & DC onderweg..) geeft ~12ct/km aan energiekosten.
Benz 1:16 met € 2,10 /liter geeft dan ~13ct/km aan energiekosten.

Ok, je kan/mag iéts sleutelen aan deze cijfers, maar niet te gek maken hé... ;)

-Maar natuurlijk, de meestal AC laders(rijders) zijn wat goedkoper....
-de met eigen stroom laders nóg wat goedkoper....
-en de spekkopers zijn natuurlijk diegene met: ook nog lekker wat panelen én een goed contract... O-)

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:57
Hansieo schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:35:
[...]

even een korte note:

maakt met vaak de fout door een "zuiniger" EV-rijstijl te vergelijken met een "normale" rijstijl benzine.

vb. stevige benzine Audi en voor dezelfde prijs EV Audi model (of beter kia EV vs Kia Benz.)

en vervolgens gaat men super relaxed /zuinig met de EV rijden 1:5? (zomer+winter)
en vervolgens de benzine auto het verbruik cijfer van normale rijstijl 1:14?. Niet eerlijk dus.

grofweg:
EV 1: 5 met 60ct/kWh (AC-thuis & DC onderweg..) geeft ~12ct/km aan energiekosten.

-en de spekkopers zijn natuurlijk diegene met: ook nog lekker wat panelen én een goed contract... O-)
-Plus geen wegenbelasting op dit moment en bij Tesla nauwelijks tot geen onderhoudskosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

[...]

even een korte note:

grofweg:

Ehm...... Ik woon in zo ongeveer de duurste regio van het land qua opladen: Rijn en bollenstreek. Ik heb zonder heel veel moeite te doen nog zo goed als nooit meer dan 45 cent/kWh betaald, voor zowel AC als DC. Ga je naar 9 tegen 13 cent per km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06 18:18

WCA

[...]

even een korte note:

grofweg:

Ik vergelijk juist altijd hypermilen met een benzine tov 'normale' rijstijl voor een EV. Dat verschil is nog steeds behoorlijk.

Ik haalde met mijn Toyota Corolla TS (HEV) ook gewoon 1:23.

Toen ik een nieuwe auto ging kopen ging het tussen een Yaris HEV en een Ioniq BEV, dat verschil was kleiner dan sommige mensen doen geloven, maar nog steeds aanzienlijk

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derek S.
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Kreeg net een mail dat Vandebron 2 cent per kW gaat rekenen bovenop het tarief van de laadpaal. Welke laadpaal aanbieder blijft er nu nog over die geen extra kosten rekent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-06 19:09
Derek S. schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:17:
Kreeg net een mail dat Vandebron 2 cent per kW gaat rekenen bovenop het tarief van de laadpaal. Welke laadpaal aanbieder blijft er nu nog over die geen extra kosten rekent?
Ik vermoed dat je laadpasaanbieder bedoelt, maar dan is Tap Electric een goed alternatief met een fijne app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derek S.
  • Niet online
Stolpert schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:35:
[...]

Ik vermoed dat je laadpasaanbieder bedoelt, maar dan is Tap Electric een goed alternatief met een fijne app.
Uh dat dus ja! 8)7

Zit eens op de website van Tap te kijken maar kan niet vinden of zij gewoon het feitelijke tarief van de paal rekenen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-06 20:14
Derek S. schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:46:
[...]
...
Zit eens op de website van Tap te kijken maar kan niet vinden of zij gewoon het feitelijke tarief van de paal rekenen?
Tap rekent met een gratis Light abonnement 5% transactiekosten, alleen met een Roamer abonnement à € 2,50 per maand betaal je geen transactiekosten: https://www.tapelectric.app/nl/abonnementen/

Ik laad zelf met de OVO Charge app (voorheen Bonnet) op de laadpalen van Equans en Total Energies hier in Utrecht. OVO rekent daar het CPO-tarief van € 0,36 of € 0,35 per kWh, en dan krijg ik nog 15% extra korting met een Turbo Boost abonnement à € 8,00 per maand. Dus dan betaal ik nog maar € 0,30 per kWh.

Er is bij OVO ook een Light abonnement met 10% korting voor € 2,00 per maand als je minder vaak hoeft te laden. Dat Light abonnement heb je er met 1 of 2 laadsessies al weer uit, maar je kunt ook zonder abonnement de app gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Wesco op 29-04-2024 16:05 ]

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:11
Derek S. schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:17:
Snap ook niet helemaal wat hun plan is, want nu zijn ze net zo duur dan de ANWB (soms zelfs duurder, vooral in buitenland) terwijl hun app echt fors veel slechter is.

Ben nu net 2 maanden bij ze over, overweeg weer terug te gaan naar de ANWB... 1,99 euro per maand verschil vind ik het wel waard dat ik een beetje in real time kan zien hoe het er voor staat met mijn sessie in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
smiba schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:10:
[...]

Snap ook niet helemaal wat hun plan is, want nu zijn ze net zo duur dan de ANWB (soms zelfs duurder, vooral in buitenland) terwijl hun app echt fors veel slechter is.

Ben nu net 2 maanden bij ze over, overweeg weer terug te gaan naar de ANWB... 1,99 euro per maand verschil vind ik het wel waard dat ik een beetje in real time kan zien hoe het er voor staat met mijn sessie in de app.
je kan ook de tango app pakken
ook realtime inzicht

en je betaalt wel startttarief maar daar zit een max op

dus laat je veel dan zijn de start kosten fixed tot geloof ik max 3.50 per maand

laad je weinig betaal je minder dan 2 euro pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
boyette schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:23:
[...]

je kan ook de tango app pakken
ook realtime inzicht

en je betaalt wel startttarief maar daar zit een max op
Als ik online kijk is het maximum tarief 7 euro en kost 1 transactie 35 cent, denk dat ik al snel richting de 5 euro of meer ga per maand. Relatief kleinere accu (e-golf 32kWh) dus veel sessies

Blijf er bij dat ANWB bij verre de beste app heeft, duidelijk de palen op een kaart te zien en somewhat real time informatie over je sessie. Alleen balen van het maandelijkse tarief dat zo fors is + de sneaky extra 2 cent die ze rekenen per kWh.

Heb ook nog even naar Tap Electric gekeken (werd hierboven genoemd) en hoewel die iets goedkoper zou zijn, vind ik de app ook nou niet bepaald fijn. Als je een straat intikt kon ik bijvoorbeeld niet er achterkomen om een kaart te openen, ipv. de palen in de buurt als een lijst te zien (ik heb geen enkel idee waar de palen staan en wil soms voor ik vertrek al even zoeken)

Weet nog niet helemaal wat ik ga doen, heb deze maand voor zo'n 229kWh geladen via vandebron voor 86.62 EUR (ex. abbo), zou na deze wijziging 91,20 euro zijn dan... toch wel jammer.

[ Voor 10% gewijzigd door smiba op 29-04-2024 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
smiba schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:34:
[...]
Weet nog niet helemaal wat ik ga doen, heb deze maand voor zo'n 229kWh geladen via vandebron voor 86.62 EUR (ex. abbo), zou na deze wijziging 91,20 euro zijn dan... toch wel jammer.
Als je een tesla supercharger op je route of niet te ver van huis hebt, kan je daar goedkoper terecht, moet je wel even pauzeren natuurlijk.
Maar als je dus nu zo te zien 37ct/kwh betaald, bij tesla zou je ~30ct betalen== 69,-
of met subscription: 10 + (229 * .23) = 62,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smiba
Laad op allemaal plekken op (met 32kWh ala 160 - 200 km range heb je niet altijd keuze), de paal voor mijn huis is gelukkig maar 24ct/kWh en drukt het gemiddelde wel lekker :)

Laad ook liever AC op wanneer hier de tijd voor is, toch iets fijner voor mij accu. Geen leasebak dus probeer voorzichtig er mee te zijn :P

[ Voor 29% gewijzigd door smiba op 29-04-2024 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derek S.
  • Niet online
Wesco schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:02:
[...]

Tap rekent met een gratis Light abonnement 5% transactiekosten, alleen met een Roamer abonnement à € 2,50 per maand betaal je geen transactiekosten: https://www.tapelectric.app/nl/abonnementen/
Die had ik even over het hoofd gezien. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Wesco schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:02:
[...]

Ik laad zelf met de OVO Charge app (voorheen Bonnet) op de laadpalen van Equans en Total Energies hier in Utrecht. OVO rekent daar het CPO-tarief van € 0,36 of € 0,35 per kWh, en dan krijg ik nog 15% extra korting met een Turbo Boost abonnement à € 8,00 per maand. Dus dan betaal ik nog maar € 0,30 per kWh.

Er is bij OVO ook een Light abonnement met 10% korting voor € 2,00 per maand als je minder vaak hoeft te laden. Dat Light abonnement heb je er met 1 of 2 laadsessies al weer uit, maar je kunt ook zonder abonnement de app gebruiken.
Wel jammer dat OVO geen rekening houdt met concessies, zo te zien. Zo staan de Allego laders van de concessie GLD-OV voor 57 ct/kWh in de OVO app. Terwijl ze met Smoov maar 34 ct/kWh kosten. Dat red je niet met 15% korting met OVO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derek S.
  • Niet online
smiba schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:10:
[...]

Die corporate onzin uitleg die ze erbij geven in de e-mail raakt bij mij de verkeerde snaar.
Uit de feedback blijkt dat er veel behoefte is aan een betere dekking (roaming) in het buitenland, zodat je met je pas op meer plekken terecht kunt. Ook is er vraag naar uitgebreidere functionaliteiten in de Vandebron EV-app.

We zijn daarom hard op weg om onze app te verbeteren en ons netwerk verder uit te breiden. Om dit mogelijk te maken, rekenen we vanaf 1 juni € 0,02 per kWh bovenop het kWh-tarief van de laadpaalbeheerder.
Dus omdat ze een slechte app hebben gaan ze maar extra kosten rekenen aan klanten om een beetje goede te kunnen maken. Waar betaal ik die 3,50 euro dan voor? Een slechte app? En die uitleg over het buitenlands-netwerk geloof ik ook niet omdat ze al 1 van de betere roamings hadden..

Ik ga ook maar eens kijken naar de ANWB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-06 09:22
boozzz schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:39:
[...]

Ik kreeg 6 april een mailtje "Informatie over de verandering van je laadtarief":

[...]
Ik heb hem net ook gehad :(, weet nog niet wat ik nu ga doen. Nieuwe pas of gewoon met vandebron verder. Gebeurde me opzich in buitenland best vaak dat ik hem niet kon gebruiken.

Maar gaan ze nu over naar last mile solutions?

Oh zie nu de reacties boven me. Ga ze maar eens lezen..

[ Voor 12% gewijzigd door hsb85 op 29-04-2024 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
[...]

Als ik online kijk is het maximum tarief 7 euro en kost 1 transactie 35 cent, denk dat ik al snel richting de 5 euro of meer ga per maand. Relatief kleinere accu (e-golf 32kWh) dus veel sessies

Blijf er bij dat ANWB bij verre de beste app heeft, duidelijk de palen op een kaart te zien en somewhat real time informatie over je sessie. Alleen balen van het maandelijkse tarief dat zo fors is + de sneaky extra 2 cent die ze rekenen per kWh.

Heb ook nog even naar Tap Electric gekeken (werd hierboven genoemd) en hoewel die iets goedkoper zou zijn, vind ik de app ook nou niet bepaald fijn. Als je een straat intikt kon ik bijvoorbeeld niet er achterkomen om een kaart te openen, ipv. de palen in de buurt als een lijst te zien (ik heb geen enkel idee waar de palen staan en wil soms voor ik vertrek al even zoeken)

als je dat zoveel gebruikt is dat niet handig als hoofdpas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derek S.
  • Niet online
Derek S. schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:19:
[...]

Die corporate onzin uitleg die ze erbij geven in de e-mail raakt bij mij de verkeerde snaar.

[...]

Dus omdat ze een slechte app hebben gaan ze maar extra kosten rekenen aan klanten om een beetje goede te kunnen maken. Waar betaal ik die 3,50 euro dan voor? Een slechte app? En die uitleg over het buitenlands-netwerk geloof ik ook niet omdat ze al 1 van de betere roamings hadden..

Ik ga ook maar eens kijken naar de ANWB.
ANWB eens bekeken en mede door info in dit topic ga ik dan toch liever voor Tap. ANWB heft stiekem ook 2 cent extra per kW, betaal ik dus uiteindelijk exact hetzelfde als bij Vandebron.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xSilver
Allemaal leuk: Qr-code scannen en betalen met app. In een parkeergarage waar de reguliere passen niet werken.

Alleen hebben ze één detail over het hoofd gezien: in een parkeergarage ondergronds heb je geen mobiel netwerkontvangst... 😭

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-06 20:56

Patrick89

PSN : Gamesource

Is het niet zo dat Vattenfall een goedkope optie is (in ieder geval hier in het oosten). Zei vragen 29 cent per kwh zonder opstart tarief terwijl een ANWB & TAB minimaal 32 cent per kwh vragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EP5gRiVJXMJwdTcu2-C3-Nq__aM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7B7kiD9PfM2pzue30eiCMHJA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Patrick89 op 30-04-2024 08:17 ]

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Patrick89 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:10:
Is het niet zo dat Vattenfall een goedkope optie is (in ieder geval hier in het oosten). Zei vragen 29 cent per kwh zonder opstart tarief terwijl een ANWB & TAB minimaal 32 cent per kwh vragen.

[Afbeelding]
Uiteraard is Vattenfall op eigen netwerk de goedkoopste. Bij andermans palen gebruik ik ze dan weer nooit.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-06 20:56

Patrick89

PSN : Gamesource

mk1992 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:31:
[...]

Uiteraard is Vattenfall op eigen netwerk de goedkoopste. Bij andermans palen gebruik ik ze dan weer nooit.
Met andere palen scheelt tap inderdaad 2 cent ! Dan hou ik het ven bij TAP en Vattenfall :)

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004

13art

Moderator Mobile
xSilver schreef op maandag 29 april 2024 @ 23:50:
Allemaal leuk: Qr-code scannen en betalen met app. In een parkeergarage waar de reguliere passen niet werken.

Alleen hebben ze één detail over het hoofd gezien: in een parkeergarage ondergronds heb je geen mobiel netwerkontvangst... 😭
Ook geen openbare wifi?
Zo niet is het wel een heel slecht doordacht plan _O-

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004

13art

Moderator Mobile
Derek S. schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:42:
[...]

ANWB eens bekeken en mede door info in dit topic ga ik dan toch liever voor Tap. ANWB heft stiekem ook 2 cent extra per kW, betaal ik dus uiteindelijk exact hetzelfde als bij Vandebron.
Het is voor mij persoonlijk meer om backup passen te hebben voor het geval er eentje niet werkt.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-06 08:02
Patrick89 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:10:

[Afbeelding]
Vattenfall heeft in een aantal provincies de prijzen idd. verlaagd en als je dan bij hun laadpalen ook hun pas gebruikt is het mooi goedkoop. In Gelderland is dat net boven de 0,29 eurocent. Op dezelfde paal kost de ANWB pas 0,32 ct. en de Shell pas 0,55 ct.
Blijft dus opletten en als je bij een laadpunt komt waar je nog niet eerder bent geweest maar weer checken welke pas je het beste kunt gebruiken.
Ik kom van een lease situatie en had de Shell pas van het werk. Wat was dat een eenvoudige tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Laatst online: 26-06 21:30
Dropje schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:28:
[...]
Vattenfall heeft in een aantal provincies de prijzen idd. verlaagd en als je dan bij hun laadpalen ook hun pas gebruikt is het mooi goedkoop. In Gelderland is dat net boven de 0,29 eurocent. Op dezelfde paal kost de ANWB pas 0,32 ct. en de Shell pas 0,55 ct.
Blijft dus opletten en als je bij een laadpunt komt waar je nog niet eerder bent geweest maar weer checken welke pas je het beste kunt gebruiken.
Ik kom van een lease situatie en had de Shell pas van het werk. Wat was dat een eenvoudige tijd :)
Ik blijf het schandalig vinden dat Shell overal 0.55 eurocent rekent. Dat is bijna het dubbele. Ik zou toch minimaal een pas (erbij) nemen die het CPO tarief hanteert. De goedkoopste die ik kan vinden is die van Elbizz. Die is onderdeel van Las Mile Solutions. Ik heb meerdere LMS passen zoals EcoTap, EV Company, ThePluginCompany, 50five maar die zijn allemaal een stukje duurder en naar mijn mening dus eigenlijk geen CPO. Op de site van Laadpas Top 10 is dat ook vaak niet duidelijk en is die site zeker niet actueel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:38
Tranquility schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:56:
[...]

Ik blijf het schandalig vinden dat Shell overal 0.55 eurocent rekent. Dat is bijna het dubbele. Ik zou toch minimaal een pas (erbij) nemen die het CPO tarief hanteert. De goedkoopste die ik kan vinden is die van Elbizz. Die is onderdeel van Las Mile Solutions. Ik heb meerdere LMS passen zoals EcoTap, EV Company, ThePluginCompany, 50five maar die zijn allemaal een stukje duurder en naar mijn mening dus eigenlijk geen CPO.
E-flux lijkt nog wat goedkoper te zijn. CPO tarief zonder toeslag, enkel €0,32 per laadbeurt. Elbizz is dan slechts €0,28 per laadbeurt maar wel met ~€0,03/kWh toeslag op het CPO tarief, dus bij 2kWh laden is Elbizz al duurder dan E-flux, lijkt mij.
Op de site van Laadpaal Top 10 is dat ook vaak niet duidelijk en is die site zeker niet actueel.
Je bedoeld denk ik laadpastop10.nl ? Als dingen daar niet actueel zijn kan je dat denk ik gewoon mailen naar de site-eigenaar. Of zelfs gewoon hier noemen, want @Hachy leest mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Laatst online: 26-06 15:59
Ik zit in Italië nu. Prijzen van grote CPOs als EnelX zijn in de Electroverse app per vandaag verlaagd van ergens hoog in de 60 naar 49 cent. Redelijk betaalbaar voor een land waar laden over het algemeen niet goedkoop is.
Ionity en de snelladers langs de tolwegen lijken ook naar 49 te zijn gegaan. Die waren extreem hoog.

[ Voor 19% gewijzigd door tweakerpip op 30-04-2024 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
hsb85 schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:41:
[...]

Ik heb hem net ook gehad :(, weet nog niet wat ik nu ga doen. Nieuwe pas of gewoon met vandebron verder. Gebeurde me opzich in buitenland best vaak dat ik hem niet kon gebruiken.

Maar gaan ze nu over naar last mile solutions?

Oh zie nu de reacties boven me. Ga ze maar eens lezen..
Ik heb hem in ieder geval gelijk opgezegd na die mail, 3,50 betalen en dan ook nog opslag, dan zijn er gewoon een stuk betere alternatieven (zoals Tap, Eflux).

Gebruik nu voor hier in Amsterdam bij Equans palen de Chargepoint (US) pas. Geadverteerd als CPO zonder opslag, maar niet in alle gevallen helaas, de palen van Total hier zijn bijvoorbeeld fors duurder dan CPO. Dus altijd opletten, en bij vreemde palen even wat apps checken en in het dashboardkastje grabbelen, beetje irritant wel.

Je kunt in de app wel live je laadsessie bijhouden, maar jammere is wel dat het half pre-paid is: elke keer pakken ze 10 euro van je CC/Paypal als je saldo onder de 5 euro komt. Pay-as-you-go staat wel als optie op hun site, maar dat is nog niet in Nederland, hebben ze me verteld nadat ik er naar vroeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-06 11:22
Tesla is flink door aan het kachelen. vd Valk Nieuwerkerk aan den Ijssel krijgt er ook een SuC bij! Zeer welkom, want die bij Gouda zit zo verstopt als wat!

https://supercharge.info/map?siteID=7990
https://teslamotorsclub.c...215/page-570#post-8229840

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-06 21:32
LigeTRy schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:13:
Tesla is flink door aan het kachelen. vd Valk Nieuwerkerk aan den Ijssel krijgt er ook een SuC bij! Zeer welkom, want die bij Gouda zit zo verstopt als wat!

https://supercharge.info/map?siteID=7990
https://teslamotorsclub.c...215/page-570#post-8229840
Ah, ik zie nu dat de SuC waar ik gisteren laadde (Venraij), echt heel erg nieuw is. Het zag er ook heel nieuw uit, lekker V4, dus kabel lang genoeg voor auto's die niet linksachter hun laadpoort hebben.
Maar blijkbaar was deze nog maar 5 dagen open. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Laatst online: 26-06 21:30
vanaalten schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:19:
[...]
Je bedoeld denk ik laadpastop10.nl ? Als dingen daar niet actueel zijn kan je dat denk ik gewoon mailen naar de site-eigenaar. Of zelfs gewoon hier noemen, want @Hachy leest mee. :)
Haha klopt, laadPAStop10.nl bedoelde ik inderdaad, ik had het al gecorrigeerd. :)
Ik heb er al eens een keer naar toe gemaild, maar zij melden ook afhankelijk te zijn van aanlevering van de info. Erg vreemd dat de tarieven niet eens op de sites van de betreffende laadpassen staan vermeld. Daar mag wel wat meer transparantie over zijn vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
Hoe werkt het laden bij een Tesla oplaadpunt voor niet-Teslas dan?
En hoe schadelijk is dat voor de accu data snelladen?

[ Voor 29% gewijzigd door Rohit op 30-04-2024 14:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speculaes
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-06 20:53
Rohit schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:41:
Hoe werkt het laden bij een Tesla oplaadpunt voor niet-Teslas dan?
En hoe schadelijk is dat voor de accu data snelladen?
Via de app van Tesla kan je gewoon je niet-Tesla aanmelden.

Je rijdt naar zo'n laadpunt, opent de app, selecteert de lader waar je bij staat en je begint met laden. Het werkt ideaal en is goedkoper dan veel reguliere laders bij ons in de wijk.

Geen idee hoe schadelijk het is, maar we staan niet elke dag aan die snellader, zoveel rijden we niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
Speculaes schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:45:
[...]

Via de app van Tesla kan je gewoon je niet-Tesla aanmelden.

Je rijdt naar zo'n laadpunt, opent de app, selecteert de lader waar je bij staat en je begint met laden. Het werkt ideaal en is goedkoper dan veel reguliere laders bij ons in de wijk.

Geen idee hoe schadelijk het is, maar we staan niet elke dag aan die snellader, zoveel rijden we niet.
staan de prijzen ook ergens vermeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Rohit schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:52:
[...]

staan de prijzen ook ergens vermeld?
In de app, bij het laadpunt. Zijn dynamische prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
boozzz schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:55:
[...]

In de app, bij het laadpunt. Zijn dynamische prijzen.
Zo nette prijzen hoor! 0,29 bij Van de Valk hotel Eindhoven.
Zullen waarschijnlijk 9/10 x gewoon thuis laden, maar in twijfel gevallen dan gaan we gewoon even langs de snelweg ergens hier laden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CosmicTX
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23-06 22:19
Zie net dat northe app de prijzen heeft verhoogd. Alles met ongeveer 0,04.
Dus 0,39 is nu 0,43 geworden in zuid holland. Op zich nog redelijk voordelig tov andere aanbieders maar niet meer de goedkoopste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:07
mk1992 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:31:
[...]

Uiteraard is Vattenfall op eigen netwerk de goedkoopste.
Dat is helaas niet altijd waar. Bij mij in het dorp (Noord-Holland) staan er op 3 plekken laadpalen van Vattenfall.

Plek 1: met Vattenfall Incharge pas/app € 0,4899 per kWh --> met de Northe app slechts € 0,35 per kWh
Plek 2: met Vattenfall Incharge pas/app € 0,4598 per kWh --> met de Northe app slechts € 0,35 per kWh
Plek 3: met Vattenfall Incharge pas/app € 0,4899 per kWh --> met de Northe app slechts € 0,35 per kWh

Kortom, het is niet altijd zo dat je op een paal van een bepaalde aanbieder altijd het goedkoopst uit bent met de pas van dezelfde aanbieder.

Mazda MX-30

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tapelectric
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 26-06 19:16

tapelectric

Bedrijfsaccount Tap Electric
[...]

Hey @smiba, morgen of misschien donderdag verschijnt een update waarmee je (eindelijk) op adres, stad etc. kunt zoeken in de app. Versie 1.86.0 met die update ligt nu bij Apple en Google ter goedkeuring.

^Nico

Tap Electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allie74
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 13:48
CosmicTX schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:21:
Zie net dat northe app de prijzen heeft verhoogd. Alles met ongeveer 0,04.
Dus 0,39 is nu 0,43 geworden in zuid holland. Op zich nog redelijk voordelig tov andere aanbieders maar niet meer de goedkoopste.
Zeeland ook, maar hier nog wel steeds de goedkoopste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-06 20:25
Dit is best wel oud nieuws, althans ik zag een paar jaar geleden ook al zoiets:

Autoweek

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:07
Zoek in dit topic eens op het woord "stoeprand"....

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

God wat een irritant geschreven stuk.
Maargoed, zal bij de site horen wellicht.

Had laatst ook al iets gelezen met proeven van een speciaal asfalt wat je auto kan laden als je daar rijdt.
Kan t zo niet terugvinden. Maar dat zou helemaal ideaal zijn natuurlijk.

Ben benieuwd wat er over 20 jaar allemaal is. Hoe het nu is konden we ons 20 jaar terug ook niet voorstellen. Toen moesten we allemaal nog aan de diesel. Waarbij je nu ongeveer weggekeken wordt als je er 1 rijdt.

Oke, ik ga weer ontopic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bomberman71

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xSilver
Niemand toevallig een manier gevonden om een Maingau laadpas verstuurd te krijgen naar Nederland of België?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
xSilver schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 01:30:
Niemand toevallig een manier gevonden om een Maingau laadpas verstuurd te krijgen naar Nederland of België?
Ik heb er gewoon 1 ontvangen hoor
je kan gewoon een nederlands adres invullen in de vrije adreslijn
dan komt ie gewoon naar NL of BE zal ook vast kunnen..

je kiest gewoon duitsland

maar vult dan in de adresregel je complete NL of BE adres in

[ Voor 11% gewijzigd door boyette op 01-05-2024 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-06 19:48
Waarom niet? Dit is in deze industrie volgens mij redelijk normaal. Deze technici vinden zo een nieuwe baan hoor en ik denk dat het uiteindelijk goed is voor alle partijen.

Ondertussen vertrek ik vrijdag naar Noorwegen en zowel op kwantitatief, kwaliteit en prijs wint Tesla de laadwedstrijd. Ik ga dus weer volledig bij SuC laden.

Nu ook een paar keer geladen bij de V4 versie en ik vind deze slechter ontworpen dan de eerdere versies. De laadkabel ligt vaak op de grond en de kabel komt veel vaker tegen mijn auto aan. Dit had beter gekund (en gemoeten van Elon).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:54
boyette schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 01:45:
[...]

Tijd voor vernieuwing.. en verandering..
Beide zijn slechts ruis en marketing als het niet tegelijk een verbetering is.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-06 11:14

The Wizard

Moderator Mobile
Meestermaas schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 06:50:
[...]

Waarom niet? Dit is in deze industrie volgens mij redelijk normaal. Deze technici vinden zo een nieuwe baan hoor en ik denk dat het uiteindelijk goed is voor alle partijen.

Ondertussen vertrek ik vrijdag naar Noorwegen en zowel op kwantitatief, kwaliteit en prijs wint Tesla de laadwedstrijd. Ik ga dus weer volledig bij SuC laden.

Nu ook een paar keer geladen bij de V4 versie en ik vind deze slechter ontworpen dan de eerdere versies. De laadkabel ligt vaak op de grond en de kabel komt veel vaker tegen mijn auto aan. Dit had beter gekund (en gemoeten van Elon).
Mee eens, ze hadden veel beter de laadkabel in het midden kunnen plaatsen. De hyperchargers (bijv bij Fastned) zijn perfect, kan je gewoon een heel eind verplaatsen met een beugel, ook al zit de aansluiting aan de andere kant.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smiba
tapelectric schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:45:
[...]

Hey @smiba, morgen of misschien donderdag verschijnt een update waarmee je (eindelijk) op adres, stad etc. kunt zoeken in de app. Versie 1.86.0 met die update ligt nu bij Apple en Google ter goedkeuring.

^Nico
Ben benieuwd! Ik ga als de update er door is eens even kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN86
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 05-06 16:09
Na een hoop belletjes met 50Five en EVBox is mijn laadpaal (EVBox Elvi) dan eindelijk weer online.

Echter het aanvraag van een laadpas/druppel van EVBox lukt voor geen meter. Ik heb het aanvraagformulier al 4x ingevuld. Schijnt niet te werken vanwege een storing. Per mail naar de support ook al twee keer aangegeven maar 0,0 reactie. Gister weer iemand aan de lijn gehad en die geeft aan dat ze een geschil hebben met een 3e partij die de passen/druppels uitleveren (???). Ik heb het gevoel een beetje naar het kastje naar de muur gestuurd te worden.

Wie loopt er op dit moment ook tegenaan? En is er een directe oplossing? Ik kan namelijk nog steeds niet laden thuis. Ik heb een residenteel abonnement (gratis) en kan dus alleen laden met een pas/druppel van EVBox...
Pagina: 1 ... 146 ... 220 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2