[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 148 ... 233 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

denneappel schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:28:
Ik zie dit abo in de Tap app maar begrijp niet zo goed waarom het deze titel heeft.
Dat is apart. Ik zit in omgeving Houten en heb ook heel veel Equans paaltjes, maar die optie is niet zichtbaar bij mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFw2Fv9Xts-UTQ2VoZtM86K1tjg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Om5ZO2YclVHgoVWmjLpzxq8B.png?f=user_large

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n8n
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-09 15:07

n8n

Ik zit in de Tap app beta via TestFlight en daar hebben ze de zoekfunctie aangepakt zodat je op adres kan zoeken, in de huidige App Store release kan je alleen laadpalen zelf zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Dala schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:54:
In denemarken:
- Spirii app voor de Spirii palen met dynamische tarieven
- Clever app voor de clever laadpalen
- Elton app voor de rest van de laadpalen in DK
Terug uit Denemarken, en ik quote je nog even. Voordat ik wegging, had ik je bericht gevonden en heb ik bovenstaande apps geïnstalleerd en de betaling ingesteld e.d. En dat scheelde gewoon tijd en frustratie.

Dus bedankt voor je behulpzame post :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohit
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:52
Vannacht bij ons in de straat opgeladen met succes gelukkig! 0,33 per kwH.

Samsung Galaxy Z Fold6 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CosmicTX
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:57
Rohit schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:46:
Vannacht bij ons in de straat opgeladen met succes gelukkig! 0,33 per kwH.
Welke app/pas heb je gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flitsbezorger
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 04-05-2024
Hmm top topic dit, wat een oerwoud aan informatie zeg :P

Heeft iemand een idee of je ook op de aansluiting kunt filteren in een app om te zien of iets echt 3x35a is ? (en niet 3x25a)?

want er staan hier in de buurt wel veel 22kwh palen, alleen wilt 't laden niet vlotten. Dus ik vermoed dat die zijn afgezekerd op 3x25a

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:55
Flitsbezorger schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 15:06:

Heeft iemand een idee of je ook op de aansluiting kunt filteren in een app om te zien of iets echt 3x35a is ? (en niet 3x25a)?

want er staan hier in de buurt wel veel 22kwh palen, alleen wilt 't laden niet vlotten. Dus ik vermoed dat die zijn afgezekerd op 3x25a
Heb je dan wel een auto die 22kW (zonder h) aankan? De meeste komen niet verder dan 11kW.

[ Voor 3% gewijzigd door guido66 op 04-05-2024 15:12 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:00
Brotuck schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 08:53:
[...]

Van de week bij redelijk oude Fastned locaties geweest en beide hadden dit al.
Overigens vind ik dit wel een heel goede ontwikkeling. Als alle fastneds dit hebben dan is het dus in Nederland niet meer nodig een Laadpas te hebben “om gewoon een beetje door het land te cruisen”.
Op bestemming “kan je in principe AC laden” maar als je gemakzuchtig bent kan je dat ook laten.
Dan is de voornaamste reden om een laadpas (in Nederland) te hebben nog slechts “goedkoopste tarief krijgen op de lader dicht bij je huis” voor hen die geen oprit mat laadpaal hebben.
Dat maakt het leven wel een enorm eind simpeler.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 22:57
Stefannn schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:01:
[...]

Overigens vind ik dit wel een heel goede ontwikkeling. Als alle fastneds dit hebben dan is het dus in Nederland niet meer nodig een Laadpas te hebben “om gewoon een beetje door het land te cruisen”.
Op bestemming “kan je in principe AC laden” maar als je gemakzuchtig bent kan je dat ook laten.
Dan is de voornaamste reden om een laadpas (in Nederland) te hebben nog slechts “goedkoopste tarief krijgen op de lader dicht bij je huis” voor hen die geen oprit mat laadpaal hebben.
Dat maakt het leven wel een enorm eind simpeler.
Autocharge is wat dat betreft een nog mooiere service van Fastned. Dan hoef je alleen maar in te pluggen en start het laden vanzelf. Dat is naar mijn idee nog laagdrempeliger dan met een bankpas te moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Flitsbezorger schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 15:06:

Het gaat niet zozeer om de zwaarte van de zekering, alswel om de zwaarte van de aansluiting.
Maar als je een 3x35A aansluiting op 3x25A zou zekeren, dan klapt die er gewoon uit als je er overheen gaat.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:13
eltron schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:35:
[...]
Het gaat niet zozeer om de zwaarte van de zekering, alswel om de zwaarte van de aansluiting.
Dat is toch hetzelfde? Een 35A aansluiting is 35A omdat ie een 35A zekering heeft. Een 25A aansluiting is een 25A aansluiting omdat die afgezekerd is op 25A. De zekering is letterlijk het enige dat fysiek verschillend is aan die twee aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
tweakerpip schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:42:
[...]

Dat is toch hetzelfde? Een 35A aansluiting is 35A omdat ie een 35A zekering heeft. Een 25A aansluiting is een 25A aansluiting omdat die afgezekerd is op 25A. De zekering is letterlijk het enige dat fysiek verschillend is aan die twee aansluitingen.
Als ze het goed doen is dat het zelfde.
Maar je kan een paal hebben met een kabel van 22kW aangesloten op een zekering van 11kW. Die hoor je dan als 11kW paal aan te geven. Maar dat kan iemand zomaar fout doen.

Er worden enorm veel 22kW laadpalen voor privé gebruik “op de oprit” aangeboden. 99% van de mensen heeft niet in de gaten dat die thuis maar 11kW gaan leveren

[ Voor 12% gewijzigd door Stefannn op 04-05-2024 19:55 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
tweakerpip schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:42:
[...]

Op zich heb je gelijk, maar de netbeheerder bepaalt op deze manier wat het maximale vermogen van de aansluiting is. Daarachter zit dan de zekering(en) van de laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 20:39
TucanoItaly schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 11:48:
[...]

Terug uit Denemarken, en ik quote je nog even. Voordat ik wegging, had ik je bericht gevonden en heb ik bovenstaande apps geïnstalleerd en de betaling ingesteld e.d. En dat scheelde gewoon tijd en frustratie.

Dus bedankt voor je behulpzame post :Y
Top, het was wat gepuzzel vorige jaar, fijn dat het nog steeds klopt, want dit jaar ga ik weer naar Denemarken. En de normale EU apps werken daar echt niet, of ja, je mist veel mogelijkheden, en betaald hoge roaming kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 12:36
Dala schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:28:
[...]

Top, het was wat gepuzzel vorige jaar, fijn dat het nog steeds klopt, want dit jaar ga ik weer naar Denemarken. En de normale EU apps werken daar echt niet, of ja, je mist veel mogelijkheden, en betaald hoge roaming kosten.
Electroverse biedt nog heel wat DC-laders aan voor 3,50-3,95 Deense kronen per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:14
keko12 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:45:
[...]

Electroverse biedt nog heel wat DC-laders aan voor 3,50-3,95 Deense kronen per kWh.
northe ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
Als ik bijvoorbeeld Klitmoller bekijk, dan zie je in de Clever app daar meerdere laadpalen, en zelfs 2 DC palen. In de Clever app kost het 3.49DKK / kWh. Electrovers lijkt de palen wel te kennen, maar weet niet dat er een DC en vraagt er 4.00 DDK voor (denkt wel dat ze allemaal CCS zijn). Northe zegt 4.19 DDK, en ziet alleen maar type-2 AC palen. Spiri likewise, ziet wel de type 2 AC palen, rekent er 4.19 DDK voor.

De meta-data is a mess en de roaming tarieven gaan soms hard (toevallig voor deze rekent shell ook 4 DDK, maar vattenfall kan hem niet eens vinden). Wat mijn ervaring is dat je het beste de lokale apps allemaal kan afgaan, want je mist zowel laad kansen (alleen in Clever app -- waar de palen van zijn -- zie je de DC punten midden in het dorpje), en als je de prijs ziet al helemaal.

Een andere nog interessant langs de snelweg: Circle K. Soms interessante snellaad prijzen in gebieden waar niet zoveel anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Dala schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 23:37:
Als ik bijvoorbeeld Klitmoller bekijk, dan zie je in de Clever app daar meerdere laadpalen, en zelfs 2 DC palen. In de Clever app kost het 3.49DKK / kWh. Electrovers lijkt de palen wel te kennen, maar weet niet dat er een DC en vraagt er 4.00 DDK voor (denkt wel dat ze allemaal CCS zijn). Northe zegt 4.19 DDK, en ziet alleen maar type-2 AC palen. Spiri likewise, ziet wel de type 2 AC palen, rekent er 4.19 DDK voor.

De meta-data is a mess en de roaming tarieven gaan soms hard (toevallig voor deze rekent shell ook 4 DDK, maar vattenfall kan hem niet eens vinden). Wat mijn ervaring is dat je het beste de lokale apps allemaal kan afgaan, want je mist zowel laad kansen (alleen in Clever app -- waar de palen van zijn -- zie je de DC punten midden in het dorpje), en als je de prijs ziet al helemaal.

Een andere nog interessant langs de snelweg: Circle K. Soms interessante snellaad prijzen in gebieden waar niet zoveel anders is.
dit is op een camping.. dat is niet echt een hele normale locatie om als uitgangspunt te nemen..

die hebben altijd bijzondere voorwaarden niet altijd overeenkomsten met alle partijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
boyette schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 23:42:
[...]

dit is op een camping.. dat is niet echt een hele normale locatie om als uitgangspunt te nemen..

die hebben altijd bijzondere voorwaarden niet altijd overeenkomsten met alle partijen
Die op de camping staat al helemaal nergens. Ik bedoel die in het dorpje. Gewoon publiekelijk. Op deze plek: https://maps.app.goo.gl/xJVt7HPBgE9AaZRv5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Dala schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 23:43:
[...]

Die op de camping staat al helemaal nergens. Ik bedoel die in het dorpje. Gewoon publiekelijk. Op deze plek: https://maps.app.goo.gl/xJVt7HPBgE9AaZRv5
oh ja ik zie hem staan op de hoek van de rotonde zegmaar maar die staat er gewoon in bij elektroverse
DC 4.0 DKK

alleen op de foto lijkt me dat gewoon een type 2 paal eerlijk gezegd

[ Voor 12% gewijzigd door boyette op 04-05-2024 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
boyette schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 23:45:
[...]

oh ja ik zie hem staan op de hoek van de rotonde zegmaar
Google maps heeft het goed zie ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDVSkv2xcLYTkZ5Di_E6oijAkak=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OLsQRLYBwzsIdc5aSwEzvleg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Dala schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 23:45:
[...]

Google maps heeft het goed zie ik:

[Afbeelding]
je mag en kunt daar sowieso niet heel lang parkeren
dus als je daar DC voor 53 cent kan laden lijkt me dat toch heel prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
boyette schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 23:47:
[...]

je mag en kunt daar sowieso niet heel lang parkeren
dus als je daar DC voor 53 cent kan laden lijkt me dat toch heel prima
True, maar mijn punt was meer, die paal gebruikte ik vaak om de apps te vergelijken qua meta-data. Die fastcharge paal zie ik alleen in Clever staan (duh, hun paal), Google maps, en andere apps die de www.goingelectric.de database gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Dala schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 23:52:
[...]

True, maar mijn punt was meer, die paal gebruikte ik vaak om de apps te vergelijken qua meta-data. Die fastcharge paal zie ik alleen in Clever staan (duh, hun paal), Google maps, en andere apps die de www.goingelectric.de database gebruiken.
maar goed

staat er ook toch gewoon in in elektroverse

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02:51
Ik heb besloten om voortaan alleen bij Tesla Superchargers te laden. Vandaag heb ik geladen voor slechts 0,28 cent per kWh, wat resulteerde in een totale rekening van €15,-. Bij een publieke laadpaal zou ik bijna het dubbele betalen, terwijl er één op slechts 7 km afstand van mij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:58

Dennis1812

Amateur prutser

Wel interessant te weten.
In mijn use case is een Vattenfall paal veruit het goedkoopste en is supercharger ook veel te ver weg allemaal.

Daarnaast heb je daar andere etiquette (lijkt mij) als bij een paaltje in het dorp.
Niemand die er bij mij last van heeft als ik om 23.30 na mijn werk de auto eraan hang en dat mijn vrouw hem om 8:20 na wegbrengen kinderen weer meeneemt. (Anders zou ik rond 4:00 moeten, nee bedankt)
(Paal staat op parkeerplaats naast school, parkeerplaats ertegenover ook. Hebben er veel in de buurt, allen bijna altijd vrij).

Maar als dat een snellader zou zijn, zou ik mij verplicht voelen de auto na de korte laadtijd direct te verplaatsen.
Dat is natuurlijk ook sneller dan. Maar toch. Na een late dienst wil ik graag naar bed.

Ik kan erg weinig use cases bedenken voor Tesla chargers in mijn geval zelfs.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
boyette schreef op zondag 5 mei 2024 @ 00:30:
[...]

maar goed

staat er ook toch gewoon in in elektroverse
Niet de DC paal, best een verschil. Maar goed, ik heb electroverse ook geïnstalleerd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Dala schreef op zondag 5 mei 2024 @ 08:56:
[...]

Niet de DC paal, best een verschil. Maar goed, ik heb electroverse ook geïnstalleerd ;)
ah ik heb gekeken naar de aansluiting CCS daarmee ben ik er van uit gegaan dat het de DC betreft.. er staat echter wel bij tot 11kw

kan best zijn dat dat toch de DC is ..want het is de CCS of dat het daar wel op functioneert iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
boyette schreef op zondag 5 mei 2024 @ 08:59:
[...]

ah ik heb gekeken naar de aansluiting CCS daarmee ben ik er van uit gegaan dat het de DC betreft.. er staat echter wel bij tot 11kw

kan best zijn dat dat toch de DC is ..want het is de CCS of dat het daar wel op functioneert iig
Alle 10 palen zijn ccs volgens northe, dat klopt niet, ik geloof best dat het werkt, maar als je filtered op fast charge punten (wat ik vaak doe) dan zul je die niet zien, want te lage kWh.

ChargeFinder en EVMap hebben goede data in DK (beide going electric.de based)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:21
Ik heb een Eneco eMobility laaddruppel, sinds dit jaar is het laden bij Ubitricity (Shell Recharge label) palen (11kW/17kW) zeer moeilijk geworden. Als ik de druppel scan gaat de paal groen knipperen en daarna uit. Als ik de kabel aansluit en de druppel scan gaat hij van continu groen naar knipperend groen waarna mijn auto een foutmelding geeft. Ik moet dit proces 10x herhalen voordat het laden eindelijk start. Ubitricity geeft uiteraard niet thuis en een buurvrouw kan vlekkeloos opladen bij deze palen met een Zoë (andere laadpas). Bij andere laadpalen (TotalE, Allego, snelladers) geen problemen en het laden start binnen 2 sec. Iemand een tip? De buurt begint onderhand al een beetje te denken dat ik gek ben met 20x die stekker erin en eruit :P

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:57
Jim423 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:06:
Ik heb een Eneco eMobility laaddruppel, sinds dit jaar is het laden bij Ubitricity (Shell Recharge label) palen (11kW/17kW) zeer moeilijk geworden. Als ik de druppel scan gaat de paal groen knipperen en daarna uit. Als ik de kabel aansluit en de druppel scan gaat hij van continu groen naar knipperend groen waarna mijn auto een foutmelding geeft. Ik moet dit proces 10x herhalen voordat het laden eindelijk start. Ubitricity geeft uiteraard niet thuis en een buurvrouw kan vlekkeloos opladen bij deze palen met een Zoë (andere laadpas). Bij andere laadpalen (TotalE, Allego, snelladers) geen problemen en het laden start binnen 2 sec. Iemand een tip? De buurt begint onderhand al een beetje te denken dat ik gek ben met 20x die stekker erin en eruit :P
Mijn oplossing zou zijn om bij de Ubitricity paal te laden met de Electroverse pas. Dan betaal je € 0,45 per kWh terwijl je met de Eneco laaddruppel waarschijnlijk € 0,51 per kWh betaalt. Als je de Eneco druppel zonder abo hebt, dan betaal je ook nog eens een starttarief van € 0,39. Die heb je met Electroverse niet....

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Jim423 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:06:
en wat zegt Eneco over de log?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik heb geen tip, maar wat voor auto heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Dala schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 23:37:
Een andere nog interessant langs de snelweg: Circle K
Die had ik ook ontdekt; er stond een behoorlijke batterij van deze snelladers in Padborg, als je net Denemarken binnenrijdt. Wat enigszins verwarrend is, is dat de nummering in de Elton app niet klopte; ik stond bij charger 6, terwijl de app onderstaande toonde. Dus ik moest maar gewoon wat proberen totdat hij begon met laden. Maar dat boeide me weinig, omdat mijn elektrische motor niet werkte met de Clever laders in Padborg, dus was ik maar wat blij met die Circle K chargers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30pGsNeKtv0K6rLm9f9temQ0Hrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kP8dgPCDnA6RMxhA60S3GZZ2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door TucanoItaly op 05-05-2024 17:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
TucanoItaly schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:15:
[...]

Die had ik ook ontdekt; er stond een behoorlijke batterij van deze snelladers in Padborg, als je net Denemarken binnenrijdt. Wat enigszins verwarrend is, is dat de nummering in de Elton app niet klopte; ik stond bij charger 6, terwijl de app onderstaande toonde. Dus ik moest maar gewoon wat proberen totdat hij begon met laden. Maar dat boeide me weinig, omdat mijn elektrische motor niet werkte met de Clever laders in Padborg, dus was ik maar wat blij met die Circle K chargers.

[Afbeelding]
je moet altijd naar de serienummers kijken
die zijn leidend en die matchen altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:21
TucanoItaly schreef op zondag 5 mei 2024 @ 16:54:
[...]

Ik heb geen tip, maar wat voor auto heb je?
VW ID4 Business Pro '23 77kWh
boyette schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:26:
[...]

en wat zegt Eneco over de log?
Hier kan ik nog ff achteraan echter verwijzen deze naar Ubitricity. Immers werken andere palen prima en na tig keer proberen lukt het wel. Helaas zit een andere pas er niet in aangezien dit via een raamcontract van mijn werkgever komt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

boyette schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:24:
die zijn leidend en die matchen altijd
Geen serienummer te bekennen, ook niet als ik 1 van de chargers uitklap. Check maar in de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9E-X38wwyHwh6Vf9VxOzI6rO1Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VQDH1AJzyii9JUsYlIHeknXp.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 15:24

taz10

Party Animal

Afgelopen vrijdag naar de Edersee Duitsland en vandaag terug. Totaal 700km gereden. €50 kwijt.

Ik geef mijzelf bij elk onbekend laadpunt 5 min zoektijd. Zet mijn timer op mijn horloge 🤣. Iemand had mij op EnBW gewezen. Nu dan bekijk je die en voordat je wilt gaan laden een pop-up met extra hogere kosten ivm snelladen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7-zLNJmAQVpKdnzst1btt55Hwg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bvxKIaRocYG0ZsADaLn6dHgs.png?f=fotoalbum_large
Dus uiteindelijk gewoon de MAINGAU kaart gepakt en voor €0,64 geladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Andxzi3xxS81Qk5shyk3CWYpYbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qn8bzWHGeZo9pOYNrqSNfe1E.jpg?f=fotoalbum_large
Op de terugweg even bij een Ferienwohnung wat bijgeladen om de Tesla in Paderborn te halen €0,52.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOF6tdDJBMt4lizI_P84Zy7IuHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Keo5Pep1eRJOsNbEvlcoQEW3.jpg?f=fotoalbum_largeDoor en bij Tesla Emsburen net genoeg erin €0,56 om thuis te komen, 6% 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3IU9Dn2L9m4FZRVva55vLrtP18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DvJuFI6ZyQdtW2X1QSS0PrrP.jpg?f=fotoalbum_large
Voor mij dus gewoon voortaan gewoon ff die Teslalader plannen op de route.
En morgen maar gewoon van de zonnepanelen weer gratis te laden( of vannacht voor €0,28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
taz10 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:25:
Afgelopen vrijdag naar de Edersee Duitsland en vandaag terug. Totaal 700km gereden. €50 kwijt.

Ik geef mijzelf bij elk onbekend laadpunt 5 min zoektijd. Zet mijn timer op mijn horloge 🤣. Iemand had mij op EnBW gewezen. Nu dan bekijk je die en voordat je wilt gaan laden een pop-up met extra hogere kosten ivm snelladen.
[Afbeelding]
Dus uiteindelijk gewoon de MAINGAU kaart gepakt en voor €0,64 geladen.

[Afbeelding]
Op de terugweg even bij een Ferienwohnung wat bijgeladen om de Tesla in Paderborn te halen €0,52.

[Afbeelding]Door en bij Tesla Emsburen net genoeg erin €0,56 om thuis te komen, 6% 😅

[Afbeelding]
Voor mij dus gewoon voortaan gewoon ff die Teslalader plannen op de route.
En morgen maar gewoon van de zonnepanelen weer gratis te laden( of vannacht voor €0,28
vanaf middernacht is het 0.25
of heb je nog een extra opslag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
TucanoItaly schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:21:
[...]
Geen serienummer te bekennen, ook niet als ik 1 van de chargers uitklap. Check maar in de app.

[Afbeelding]
Die hogere laadkosten ENBW zijn omdat het geen ENBW station is. Als je bij ENBW laadt kun je, afhankelijk van abo, voor 0,39/kWh laden. Zij hebben 3 opties, zonder abo betaal je 0,61, met tarief M is dat 0,49 (aanbevolen bij meer dan 250km/mnd) en met tarief L 0,39 (aanbevolen bij meer dan 600km/mnd)
Bij een rit van ca. 700km zou ik tarief M nemen (kan voor 1 mnd). Maar Suc of Maingau ook prima natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Voor mijn vakantie even aan het uitzoeken hoe het zit met laadpalen in die regio. Nu is er vast altijd iets te laden in Baskenland maar de dichtsbijzijnste lader geeft wel wat dubbele info en er telt al snel 20+ kilometer bij op om de volgende lader te proberen.
  • Plugsurfing/travelcard: 150 kW CCS lader.
  • ABPR: 7kW Type 2 lader.
  • Chargemap: 3kW Schuko.
  • Shell Recharge: Niets bestaand op die locatie.
Nu kan het zijn dat ik niet naar exact dezelfde lader kijk, op exacte adressen kan ik niets vinden maar op de kaart zit het allemaal tegen dezelfde parkeerplek aan.

Hoe gaan jullie hiermee om?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik heb het hier al eerder gevraagd, maar ben benieuwd of er iemand al met de EV in Ierland geweest is, of binnenkort plant om er naar toe te gaan.
Ik ga in de tweede helft van Augustus.

We rijden eerst naar Cherbourg om daar de nachtboot te nemen die ons de volgende dag aan land zet in Dublin.
Daarna gaat het vooral door het zuidelijke gedeelte van het land. SuC zijn niet dik gezaaid, en andere snelladers werken niet altijd met de gebruikelijke EU kaarten blijkbaar al zou de situatie beter aan het worden zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:52
CosmicTX schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:28:
[...]

Welke app/pas heb je gebruikt?
Vattenfall app i.c.m. creditcard.

Samsung Galaxy Z Fold6 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:37
@taz10Eigen EnBW laadpalen zijn wel 61 cent per kWh met het S (gratis) tarief. Roaming is 65 cent per kWh, maar in de app staat ook dat Ionity & EWE Go 79 cent per kWh zijn. Dus EWE Go en EnBW is inderdaad niet de beste combinatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:06
SirLenncelot schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:06:
Voor mijn vakantie even aan het uitzoeken hoe het zit met laadpalen in die regio. Nu is er vast altijd iets te laden in Baskenland maar de dichtsbijzijnste lader geeft wel wat dubbele info en er telt al snel 20+ kilometer bij op om de volgende lader te proberen.
  • Plugsurfing/travelcard: 150 kW CCS lader.
  • ABPR: 7kW Type 2 lader.
  • Chargemap: 3kW Schuko.
  • Shell Recharge: Niets bestaand op die locatie.
Nu kan het zijn dat ik niet naar exact dezelfde lader kijk, op exacte adressen kan ik niets vinden maar op de kaart zit het allemaal tegen dezelfde parkeerplek aan.

Hoe gaan jullie hiermee om?
Ik zou even proberen te achterhalen wie de uitbater van de paal is. In bijv. Chargefinder app of website staat dit er meestal wel bij. Vermoedelijk kom je uit bij een Spaanse MSP. Dan daarvan de app downloaden of website raadplegen en checken wat het echt is.
Anders even het adres hier in de groep gooien. Er zijn zat mensen die dit voor hun lol voor jou uitzoeken ;)

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:14
Nova163 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:07:
[...]

Autocharge is wat dat betreft een nog mooiere service van Fastned. Dan hoef je alleen maar in te pluggen en start het laden vanzelf. Dat is naar mijn idee nog laagdrempeliger dan met een bankpas te moeten betalen.
Dat dacht ik ook tot dat ik erachter kwam dat het niet werkt met mijn auto :+.

Niet erg want Fastned is duur, dus nemen we Tesla SC 8).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:34
Ik rij sinds februari een EV en laad nu ook uitsluitend bij Tesla omdat dat veruit het goedkoopste is (rij ook een Tesla).
Is het met de openbare laadpalen dat tarieven ook dynamisch zijn? Dus nu we een overschot krijgen aan zon de komende periode dat de prijzen omlaag gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
pmiddeld schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:03:
[...]

Ik zou even proberen te achterhalen wie de uitbater van de paal is. In bijv. Chargefinder app of website staat dit er meestal wel bij. Vermoedelijk kom je uit bij een Spaanse MSP. Dan daarvan de app downloaden of website raadplegen en checken wat het echt is.
Anders even het adres hier in de groep gooien. Er zijn zat mensen die dit voor hun lol voor jou uitzoeken ;)
Oke ik denk dat ik erachter ben.
  • Er is een supermarkt waar je volgens mij als excuus de auto kunt opladen via een granny charger.
  • Er is een vrij nieuw tankstation waar ook oplaadplekken zijn. Daarvan kan ik in de foto's die Google aan de locatie koppelt bewijs zien. Tevens staat de lader actief op de website van Powerdot die de hardware leveren.
Als je zoekt op MLC Estación de Servicio Elgoibar kom je bij de locatie uit.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:45
Bobo221 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:19:
Ik rij sinds februari een EV en laad nu ook uitsluitend bij Tesla omdat dat veruit het goedkoopste is (rij ook een Tesla).
Is het met de openbare laadpalen dat tarieven ook dynamisch zijn? Dus nu we een overschot krijgen aan zon de komende periode dat de prijzen omlaag gaan?
Meestal zitten die vast in allerlei aanbestedingen, zoals de SGZH2 aanbesteding die jaarlijks de prijs update. Dus het gaat zeker de goede kant op met de prijzen, maar niet op de snelheid die wij willen denk ik :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Tommie12 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:19:
Ik heb het hier al eerder gevraagd, maar ben benieuwd of er iemand al met de EV in Ierland geweest is, of binnenkort plant om er naar toe te gaan.
Ik ga in de tweede helft van Augustus.

We rijden eerst naar Cherbourg om daar de nachtboot te nemen die ons de volgende dag aan land zet in Dublin.
Daarna gaat het vooral door het zuidelijke gedeelte van het land. SuC zijn niet dik gezaaid, en andere snelladers werken niet altijd met de gebruikelijke EU kaarten blijkbaar al zou de situatie beter aan het worden zijn.
Op Twitter is Jan-Bart Spang, een Nederlander in Ierland, lang actief. Hij heeft 7 jaar daar met een Zoe rondgereden. Ik zou hem benaderen.

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
tweakerpip schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:49:
[...]

Er bestaat geen wetgeving die dit toestaat.
Als je dit wil doen moet je thuis opladen.
Veel zal het overigens niet schelen. Er geldt tot eind dit jaar een korting op de belasting aan een laadpaal van ca. 8 cent. Per 2025 wordt alles 8 cent duurder aan de laadpaal.
Dat is maar de vraag, die regeling is inmiddels al 2x verlengd.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tapelectric
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15-09 03:43

tapelectric

Bedrijfsaccount Tap Electric
denneappel schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:28:
Ik zie dit abo in de Tap app maar begrijp niet zo goed waarom het deze titel heeft.

Zoekende op tap + equans laat mij zien dat Equans een laadpaal exploitant is maar ik lees niets over dit abo.

Kan ik het alleen gebruiken bij laadpalen in Drenthe / Groningen? Alleen palen van Equans?
Heb ik mazzel?

[Afbeelding]
Je kan inderdaad wel eens mazzel hebben.

Sinds januari bieden we een Groningen-Drenthe abonnement aan als onderdeel van de laatste publieke aanbesteding in deze provincies.

Met deze aanbieding is het gewoon mogelijk om te laden bij alle laders in onze app.

Dit abonnement is alleen van toepassing voor inwoners van de provincies Groningen en Drenthe, met uitzondering van de gemeentes Groningen en Eemsdelta. In de app kan je kijken of jouw postcode onder dit abonnement valt.

Meer informatie kan je hier vinden: https://www.tapelectric.a...nthe-goedkoopste-laadpas/

^Kiki

Tap Electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:47
tapelectric schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:50:
[...]

Je kan inderdaad wel eens mazzel hebben.

Sinds januari bieden we een Groningen-Drenthe abonnement aan als onderdeel van de laatste publieke aanbesteding in deze provincies.

Met deze aanbieding is het gewoon mogelijk om te laden bij alle laders in onze app.

Dit abonnement is alleen van toepassing voor inwoners van de provincies Groningen en Drenthe, met uitzondering van de gemeentes Groningen en Eemsdelta. In de app kan je kijken of jouw postcode onder dit abonnement valt.

Meer informatie kan je hier vinden: https://www.tapelectric.a...nthe-goedkoopste-laadpas/

^Kiki
oh jammer, werd zo blij van het lezen van het begin van het bericht, maar ik woon in de gemeente Groningen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
SirLenncelot schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:25:
[...]

Oke ik denk dat ik erachter ben.
  • Er is een supermarkt waar je volgens mij als excuus de auto kunt opladen via een granny charger.
  • Er is een vrij nieuw tankstation waar ook oplaadplekken zijn. Daarvan kan ik in de foto's die Google aan de locatie koppelt bewijs zien. Tevens staat de lader actief op de website van Powerdot die de hardware leveren.
Als je zoekt op MLC Estación de Servicio Elgoibar kom je bij de locatie uit.
Met Bump kost-ie 61 ct/kWh. Je kan ook nog wat Spaanse apps proberen (Iberdrola, Electromaps)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Laatst online: 09-09 15:24

taz10

Party Animal

deleted, TAP uitleg gekregen

[ Voor 112% gewijzigd door taz10 op 06-05-2024 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Nou vanmorgen mijn eerste ervaring met een "niet Tesla" laadpaal op Landal Esonstad. Geen enkel indicatie van tarieven op zowel de paal als in apps, etc. Vervolgens de ANWB pas gebruikt en besloten na 4 kWh de boel af te breken omdat ik nergens de prijs zag. Blijkt het ergens rond de 80 cent te zitten. Ook maar max 11 kWh vanwege AC....
Echt waardeloos!!!!

Nu blijkt dat met de Shell recharge pas (die ik ook heb) de prijs 53 cent te zijn alhoewel ik niet weet of deze palen (bij Landal dus) daar onder vallen of dat het een "community" laadpaal betreft met variabele tarieven. Ongelofelijk dat je 3x de prijs van een Supercharger betaald voor waardeloze laadsnelheden en dito ervaring! :r

Ik ga gewoon lekker met de granny "illegaal" laden want aan dit soort praktijken weiger ik mee te werken.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derek S.
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
MazeWing schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:25:
Nou vanmorgen mijn eerste ervaring met een "niet Tesla" laadpaal op Landal Esonstad. Geen enkel indicatie van tarieven op zowel de paal als in apps, etc. Vervolgens de ANWB pas gebruikt en besloten na 4 kWh de boel af te breken omdat ik nergens de prijs zag. Blijkt het ergens rond de 80 cent te zitten. Ook maar max 11 kWh vanwege AC....
Echt waardeloos!!!!

Nu blijkt dat met de Shell recharge pas (die ik ook heb) de prijs 53 cent te zijn alhoewel ik niet weet of deze palen (bij Landal dus) daar onder vallen of dat het een "community" laadpaal betreft met variabele tarieven. Ongelofelijk dat je 3x de prijs van een Supercharger betaald voor waardeloze laadsnelheden en dito ervaring! :r

Ik ga gewoon lekker met de granny "illegaal" laden want aan dit soort praktijken weiger ik mee te werken.
Ik zie dit bij hotels ook vaak. Laatst nog ergens opgeladen waar alleen maar vaag 'vanaf 50 cent per kW' bij stond, bleek het gewoon 77 cent te zijn, plus opstart kosten, plus idle tarief. 8)7

Het is echt het wilde westen. Hoop dat ooit de EU zich eens gaat buigen over dit soort praktijken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:15
Echt waardeloos!!!!
Ik begrijp je even niet.

Je loopt een winkel binnen, koopt ongezien wat spullen, eenmaal buiten kijk je wat het heeft gekost en dan foeter je dat je te veel betaald hebt? :?

Als ik de prijs niet weet bij een laadpaal dan laad ik niet (tenzij heel nieuwsgierig), hoe simpel kan het zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zjanzjak schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:07:
[...]

Ik begrijp je even niet.

Je loopt een winkel binnen, koopt ongezien wat spullen, eenmaal buiten kijk je wat het heeft gekost en dan foeter je dat je te veel betaald hebt? :?

Als ik de prijs niet weet bij een laadpaal dan laad ik niet (tenzij heel nieuwsgierig), hoe simpel kan het zijn.
O, ik trek dan de Shell pas en laad gedurende 4 uur. :P

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

[...]

Ik begrijp je even niet.

Er zijn niet echt alternatieven op het moment voor mij. Ik kan 'm in een dorp 3 km verderop zetten en daar aan de laadpaal hangen en vervolgens teruglopen naar mijn huisje of naar Drachten rijden (30 minuten) en 'm daar aan de Supercharger hangen....

Achteraf had ik 'm gewoon tot 100% moeten laden in Drachten ipv 50% maar dat is achteraf....

Hoe dan ook is het zoals @Derek S. al aangeeft net het wilde westen in sommige gevallen. Het zou eigenlijk niet mogen dat er laadpalen zijn zonder duidelijk - vooraf zichtbaar - tarief en/of prijzen die flink boven de markt liggen. Dit soort praktijken houden gewoon de groei van EV tegen. Er zou gewoon subsidie moeten komen op openbare laadpalen zodat er gewoon tegen kostprijs stroom afgenomen kan worden en het niet afhankelijk is van welk pasje je je gebruikt of je dik 50% meer betaald.

En om in je voorbeeld te blijven: het is alsof ik ga winkelen en de prijzen pas zie na afrekenen maar vervolgens zie dat ik bijna de helft kon besparen als ik met mijn Rabobank pasje ipv mijn ABN-Amro pasje had betaald. En de medewerker in de winkel kon me ook niet helpen want die gaf geen reactie toen ik informatie over de prijzen wilde hebben...
Een idiote situatie in de praktijk natuurlijk maar dit is wel de realiteit bij een aardig deel van de laadpalen.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07:26
daemonix schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:14:
[...]

O, ik trek dan de Shell pas en laad gedurende 4 uur. :P
Zou dan eerder de eneco pas pakken, die is dan nog net iets goedkoper in dit geval gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
MazeWing schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:39:
[...]

Er zijn niet echt alternatieven op het moment voor mij. Ik kan 'm in een dorp 3 km verderop zetten en daar aan de laadpaal hangen en vervolgens teruglopen naar mijn huisje of naar Drachten rijden (30 minuten) en 'm daar aan de Supercharger hangen....

Achteraf had ik 'm gewoon tot 100% moeten laden in Drachten ipv 50% maar dat is achteraf....

Hoe dan ook is het zoals @Derek S. al aangeeft net het wilde westen in sommige gevallen. Het zou eigenlijk niet mogen dat er laadpalen zijn zonder duidelijk - vooraf zichtbaar - tarief en/of prijzen die flink boven de markt liggen. Dit soort praktijken houden gewoon de groei van EV tegen. Er zou gewoon subsidie moeten komen op openbare laadpalen zodat er gewoon tegen kostprijs stroom afgenomen kan worden en het niet afhankelijk is van welk pasje je je gebruikt of je dik 50% meer betaald.

En om in je voorbeeld te blijven: het is alsof ik ga winkelen en de prijzen las zie na afrekenen maar vervolgens zie dat ik bijna de helft kon besparen als ik met mijn Rabobank pasje ipv mijn ABN-Amro pasje had betaald. En de medewerker in de winkel kon me ook niet helpen want die gaf geen reactie toen ik informatie over de prijzen wilde hebben...
Een idiote situatie in de praktijk natuurlijk maar dit is wel de realiteit bij een aardig deel van de laadpalen.
De meeste van je frustraties (ongekende prijzen, en betaalmogelijkheide) zijn aangepakt in de laatste europese regels.
Wat er nog niet is, dat is een limiet op de tarificatie. Wellicht om de groei aan laadpalen niet te vertragen.

Voor een vakantiepark kan ik wel snappen dat de prijzen wat hoger liggen. Die palen gaan enkel in vakantieperiodes gebruikt worden en staan gemiddeld veel langer niks te toen.

Als er in de buurt wat snelladers te vinden zijn dan zou ik me op die manier behelpen.
(al ga ik gewoon niet naar die vakantieparken of campings, doet me te veel aan de Gillisjes denken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri.staal
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 07-05-2024
🚗‼️ Rijdt u in een elektrische auto ? Dan is uw bijdrage van grote waarde! 🚗‼️

Beste Allen!

Voor ons afstudeerproject aan de Hotel Management School Maastricht zijn wij bezig met een onderzoek naar de toekomst van mobiliteit, met een specifieke focus op de Mobility Hubs van Shell, daarbij richten wij ons op de behoeften en wensen van mensen tijdens het (snel)laden van een elektrische auto.
Mocht u in het bezit zijn van een elektrische auto, zouden wij het enorm op prijs stellen als u onze enquête zou willen invullen. Uw deelname is van grote waarde voor ons onderzoek. U kunt de enquête invullen via deze link: *knip*

Alvast enorm bedankt voor uw deelname en steun!

Welkom op tweakers, we hebben regels voor het plaatsen van een enquête op tweakers.:)

Een enquête, onderzoek of schoolopdracht? Lees eerst dit!

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 07-05-2024 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 08:55
[...]

Ik begrijp je even niet.

Dit gaat natuurlijk niet helemaal op. Niemand accepteert het als er in een supermarkt geen prijzen (als dat al wettelijk zou mogen).

En dat is precies wat er bij openbare laadinfrastructuur zou moeten veranderen: aanbieders zouden wettelijk verplicht moeten worden om transparant en zonder moeite voor een consument te communiceren wat de prijs per kWh is. Het is toch raar dat dit voor tankstations wel verplicht is, en voor laadpalen niet? En ja, ik ben van mening dat semi-openbare laadpalen bij bijv vakantieparken en kantoren hier ook onder zouden moeten vallen. Als iemand een goed idee heeft om dit te regelen, ik doe graag mee:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Stolpert schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:31:
[...]

Dit gaat natuurlijk niet helemaal op. Niemand accepteert het als er in een supermarkt geen prijzen (als dat al wettelijk zou mogen).

En dat is precies wat er bij openbare laadinfrastructuur zou moeten veranderen: aanbieders zouden wettelijk verplicht moeten worden om transparant en zonder moeite voor een consument te communiceren wat de prijs per kWh is. Het is toch raar dat dit voor tankstations wel verplicht is, en voor laadpalen niet? En ja, ik ben van mening dat semi-openbare laadpalen bij bijv vakantieparken en kantoren hier ook onder zouden moeten vallen. Als iemand een goed idee heeft om dit te regelen, ik doe graag mee:)
Je kan toch nog steeds gewoon een abo nemen waarbij je een vaste prijs per kwh betaalt? Begrijp het hele probleem niet, neem dan zo’n abo.

Als je echter de laagste prijs wilt betalen dan moet je moeite doen, dat is in een winkel niet anders. Daar moet je je dan ook verdiepen in bonusprogramma’s, nieuwsbriefkorting of referral tactieken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
[...]

En dat is precies wat er bij openbare laadinfrastructuur zou moeten veranderen: aanbieders zouden wettelijk verplicht moeten worden om transparant en zonder moeite voor een consument te communiceren wat de prijs per kWh is.
Die verplichting is er.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
MazeWing schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:39:
[...]

Vlakbij, bij de jachthaven van Oostmahorn staan 4 laders, waarvan er twee via E-Flux 10 ct/kWh kosten. De andere twee 64 ct/kWh.
Maar ik ben het met je eens dat Landal op hun website wel wat over de tarieven zou moeten zeggen. Heb het snel geprobeerd te zoeken, maar niet gevonden. Alleen dat ze laadpalen hebben, verder niks.

[ Voor 16% gewijzigd door pmiddeld op 07-05-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R009
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-09 21:44
Heeft er iemand een overzicht van de beste laadpassen voor het buitenland?

Ik heb namelijk de Shell Recharge kaart en de ChargePoint kaart aangevraagd om zoveel mogelijk laadpunten te coveren in het buitenland (Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk en Zwitserland als belangrijkste landen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
[...]

Zoals @pmiddeld ook al aangaf, aanbieders zijn al jaren wettelijk verplicht om transparant en eenvoudig voor consumenten de prijs per kWh te communiceren. Dit waren ze al vanaf de eerste laadpaal maar het staat ook letterlijk zo in meerdere wetteksten opgeschreven zoals in de laatste Europese regulering, de AFIR . Je bedoelt denk ik dat er nog onvoldoende op gehandhaafd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Hachy schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:28:
[...]

Zoals @pmiddeld ook al aangaf, aanbieders zijn al jaren wettelijk verplicht om transparant en eenvoudig voor consumenten de prijs per kWh te communiceren. Dit waren ze al vanaf de eerste laadpaal maar het staat ook letterlijk zo in meerdere wetteksten opgeschreven zoals in de laatste Europese regulering, de AFIR . Je bedoelt denk ik dat er nog onvoldoende op gehandhaafd wordt.
Dan faalt Landal hier duidelijk in! Het zou toch gewoon mogelijk moeten zijn om die laders van E-Flux,die nota bene een display hebben, zo in te stellen dat je de prijs ziet?

En los van dit alles vind ik het überhaupt slecht dat men zich behoorlijk moet verdiepen in e.e.a. om niet "opgelicht" te worden. Je kunt dit toch niet verwachten van wat minder technisch onderlegde mensen die gewoon een EV kopen en niet weten dat ze bij laadpaal 1 een x-bedrag beteken en bij laadpaal 2, die soms letterlijk enkel meters verder staat (en van een andere aanbieder is) bijna het dubbele.

Of dat je (in mijn geval) naar een naastgelegen jachthaven moet rijden om voor 1/8e van de prijs te kunnen laden t.o.v. het park zelf. Ik snap best dat er verschillen zijn en daar heb ik ook weinig moeite mee, mits dit verschillen zijn van enkele centen (zoals bij normale tankstations). Maar verschillen van 100-800% is echt belachelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Tankstation snelweg versus onbemand dorpje scheelt ook zo 30ct.
Tarief op een paal kan waarschijnlijk lastig omdat het per pas wisselt.. daarom zijn er abonnementen met vaste tarieven.

Slager of Aldi scheelt ook in prijs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• guido66
  • Laatst online: 15:55
Dennis1812 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:42:
Tankstation snelweg versus onbemand dorpje scheelt ook zo 30ct.
Tarief op een paal kan waarschijnlijk lastig omdat het per pas wisselt.. daarom zijn er abonnementen met vaste tarieven.

Slager of Aldi scheelt ook in prijs
Slager levert kwaliteit en Aldi levert ook iets...
Stroom is hetzelfde bij de slager en de Aldi.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:33
MazeWing schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:39:
[...]

Dan faalt Landal hier duidelijk in! Het zou toch gewoon mogelijk moeten zijn om die laders van E-Flux,die nota bene een display hebben, zo in te stellen dat je de prijs ziet?

En los van dit alles vind ik het überhaupt slecht dat men zich behoorlijk moet verdiepen in e.e.a. om niet "opgelicht" te worden. Je kunt dit toch niet verwachten van wat minder technisch onderlegde mensen die gewoon een EV kopen en niet weten dat ze bij laadpaal 1 een x-bedrag beteken en bij laadpaal 2, die soms letterlijk enkel meters verder staat (en van een andere aanbieder is) bijna het dubbele.

Of dat je (in mijn geval) naar een naastgelegen jachthaven moet rijden om voor 1/8e van de prijs te kunnen laden t.o.v. het park zelf. Ik snap best dat er verschillen zijn en daar heb ik ook weinig moeite mee, mits dit verschillen zijn van enkele centen (zoals bij normale tankstations). Maar verschillen van 100-800% is echt belachelijk!
Hoe vaak denk je dat jouw ergernis hier al voorbij is gekomen? Als je vindt dat het anders moet, dien een klacht in bij de ACM, die gaan daar over en kunnen daar wat aan doen. Wij iig niet.

Een tip, laden is wat anders dan tanken, dus vergelijk het daar niet mee. Beiden hebben voor- en nadelen. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

PeterZ(on) schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:50:
[...]

Hoe vaak denk je dat jouw ergernis hier al voorbij is gekomen? Als je vindt dat het anders moet, dien een klacht in bij de ACM, die gaan daar over en kunnen daar wat aan doen. Wij iig niet.

Een tip, laden is wat anders dan tanken, dus vergelijk het daar niet mee. Beiden hebben voor- en nadelen. :)
Ongetwijfeld heel vaak (en terecht) maar ik heb pas sinds december vorig jaar een EV (Tesla) en heb sinds vanmorgen altijd gebruik gemaakt van thuisladen (godzijdank heb ik een oprit) en een paar keer een Supercharger. Dan is de ervaring van vanmorgen wel een heel groot contrast en in mijn optiek echt niet helpend om mensen aan de EV te krijgen.

Maar de ACM lijkt andere prioriteiten te hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
MazeWing schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:54:
[...]

Ongetwijfeld heel vaak (en terecht) maar ik heb pas sinds december vorig jaar een EV (Tesla) en heb sinds vanmorgen altijd gebruik gemaakt van thuisladen (godzijdank heb ik een oprit) en een paar keer een Supercharger. Dan is de ervaring van vanmorgen wel een heel groot contrast en in mijn optiek echt niet helpend om mensen aan de EV te krijgen.

Maar de ACM lijkt andere prioriteiten te hebben...
De ACM zal vast andere prio's hebben. De gouden regel is, NIET LADEN ALS JE GEEN PRIJS WEET.
En de grote prijsverschillen, maak er vooral gebruik van. Zoals laden voor weinig langs de snelweg ipv km's omrijden, mits je de juiste pas of abo hebt. :) Hier klagen helpt echt niet.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:00:
[...]

De ACM zal vast andere prio's hebben. De gouden regel is, NIET LADEN ALS JE GEEN PRIJS WEET.
En de grote prijsverschillen, maak er vooral gebruik van. Zoals laden voor weinig langs de snelweg ipv km's omrijden, mits je de juiste pas of abo hebt. :) Hier klagen helpt echt niet.
Onjuist. De gouden regel is laden met een kaart met een fixed prijs als je de prijs niet weet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
daemonix schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:41:
[...]

Onjuist. De gouden regel is laden met een kaart met een fixed prijs als je de prijs niet weet. ;)
Het één sluit het andere ook niet uit. :) Voor mij is Maingau zo'n kaart want Shell heeft ook uitzonderingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:41
PeterZ(on) schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:50:
[...]
Noem me één voordeel van laden ten opzichte van tanken?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

alexbl69 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:13:
[...]

Je handen stinken niet en je kunt niet morsen....

En dan hebben we zo'n beetje alle voordelen gehad als je het aspect "tijd" in het hele verhaal betrekt.

Als je het kan combineren met een langere stop zodat je toch 30 minuten "bezig" bent dan heeft laden veel meer voordelen. Thuisladen wint het van alles!

[ Voor 6% gewijzigd door MazeWing op 07-05-2024 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Dat heb ik toch al genoemd!! Goedkoper laden langs de snelweg zonder die te hoeven verlaten want tanken is daar altijd de hoofdprijs. Of altijd met een volle accu thuis vertrekken, mits laden aan huis. Dat zijn er dus al twee. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

MazeWing schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:15:
[...]

Je handen stinken niet en je kunt niet morsen....

En dan hebben we zo'n beetje alle voordelen gehad als je het aspect "tijd" in het hele verhaal betrekt.

Als je het kan combineren met een langere stop zodat je toch 30 minuten "bezig" bent dan heeft laden veel meer voordelen.
In 11 jaar tanken echt nog nooit gemorst of stinkende handen ervaren.
Je moet niet gaan schudden ermee of dansen.

Ik heb nu ook een EV en vind t heerlijk. Daar niet van.

Voor mij is de grootste pre gewoon de prijs. Het is fors goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:35
[...]

Samengevat kun je laden op plekken waar je met de auto naar toe gaat. De bouwmarkt, je werk, de supermarkt en op het vakantiepark.

Als je op deze plekken al kunt tanken dan is het zonde van je tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Dennis1812 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:17:
[...]

Ik heb nu ook een EV en vind t heerlijk. Daar niet van.

Voor mij is de grootste pre gewoon de prijs. Het is fors goedkoper.
Ik heb toch al verschillende keren gehad dat er nog brandstof uit het vulpistool kwam toen ik deze eruit haalde. Meestal gaat het goed en valt het dan op.de grond maar heb ook wel eens druppels op (net nieuwe) suède schoenen gekregen.

Stinkende handen is vooral met Diesel en er geen handschoentjes meer zijn. in de dik 20 jaar dat ik auto rij is me dit al vaak genoeg overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-09 18:31
[...]

Je eigen brandstof/energie (zonnepanelen) erin stoppen ? Dat heb ik met benzine/diesel nog nooit gekund.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:05
[...]

Dat je de vrije keuze hebt van 'leverancier' (tankkaart en bijhorende prijs)
Bij tankstations moet je omrijden om uw tankkaart te kunnen gebruiken

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Geen enkel indicatie van tarieven op zowel de paal als in apps, etc.
Van sommigen hier zul je geen sympathie krijgen, van mij wel. Ik vind het zelf ook een belachelijke situatie. Nergens accepteren we meer dat je achteraf met een onredelijke rekening wordt gepresenteerd, behalve in laadpassen-land. Maar het is nu even wat het is... dus wat de anderen zeggen, Shell Recharge & friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Echt waardeloos!!!!

dat is de keuze van Landal..hun prive terrein
dat is een zeer commerciële partij die overal wat aan wil verdienen dus ook gasten die laden..

de laadtarieven van die dag kan je bij Landal gewoon opvragen of bij de receptie van het park

volgens mij staan die ook in de map van je huisje

[ Voor 11% gewijzigd door boyette op 07-05-2024 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

guido66 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:49:
Stroom is hetzelfde bij de slager en de Aldi.
Ben ik niet helemaal met je eens. Locatie kan een fors onderscheidend vermogen zijn. Fastned zit op handige locaties voor mij, en zo'n laadpaaltje vlakbij m'n vakantiehuisje is ook erg handig -- en daar betaal ik graag wat meer voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
TucanoItaly schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:38:
[...]
..dus wat de anderen zeggen, Shell Recharge & friends.
Ben sinds een tripje naar Spanje mijn Shell Recharge pas gaan waarderen. Meerdere plekken waar diverse passen niet werkten, maar "Shell wel". Toch fijn als je dat staat te klooien terwijl vrouw en kinderen chagrijnig aan het wachten zijn tot we eindelijk door naar het strand kunnen.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
MazeWing schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:39:
[...]

Dan faalt Landal hier duidelijk in! <knipperdeknip>
Denk aan je hart man. Je hebt gelijk, daarom werken we met de hele sector ook dagelijks aan het verbeteren van prijstransparantie. Sommige dingen gaan al beter, bijvoorbeeld specificatie van tariefsoorten op factuur, andere dingen gaan nog altijd slecht zoals tarief informatie ter plaatse en tijdig informeren van rijders over prijswijzigingen van zowel CPO als MSP.

Ik kan me voorstellen dat je toch effe wil klagen over deze situatie, ga dus naar Landal, E-Flux of de ACM of misschien wel alledrie. Maar niet hier klagen graag, daar wordt de sfeer in dit topic niet beter van. Zie ook de topicwarning onderaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
[...]

Ik kan 's nachts laden, hoef overdag nooit extra te stoppen om te laden. :P Doe dat maar eens na met je ICE. :P nog afgezien van het inademen van de kankerverwekkende koolwaterstoffen bij het tankstation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:41
Allen hierboven: het gaat dus om PUBLIEK laden EV versus ICE. Als het de bedoeling is dat na de early adaptors het bredere publiek overstapt op EV zal het vooral daarom gaan. De meeste Nederlanders hebben namelijk niet de mogelijkheid om goedkoop met eigen panelen op de eigen oprit te laden.

Het is gewoon jammer dat het publiek laden van een EV een aantal forse hobbels kent die geen technische, doch enkel een bedrijfsmatige reden hebben. Haal die hobbels weg en het hele gebeuren wordt al een stuk aantrekkelijker.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Dennis1812 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:17:
[...]

Met benzine ben ik akkoord want dat verdampt snel.
Maar die dieselpistolen zijn allemaal vettig en stinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Hachy schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:00:
[...]

Denk aan je hart man. Je hebt gelijk, daarom werken we met de hele sector ook dagelijks aan het verbeteren van prijstransparantie. Sommige dingen gaan al beter, bijvoorbeeld specificatie van tariefsoorten op factuur, andere dingen gaan nog altijd slecht zoals tarief informatie ter plaatse en tijdig informeren van rijders over prijswijzigingen van zowel CPO als MSP.

Ik kan me voorstellen dat je toch effe wil klagen over deze situatie, ga dus naar Landal, E-Flux of de ACM of misschien wel alledrie. Maar niet hier klagen graag, daar wordt de sfeer in dit topic niet beter van. Zie ook de topicwarning onderaan.
Je hebt gelijk en ik zal ook verder niet meer klagen en ik ben weer wat wijzer geworden. Wel maak ik me zorgen in hoeverre deze hele situatie helpend is voor het hele EV verhaal.

Ik heb vanmiddag ook nog een Eneco pas besteld zodat ik via hen nog net wat goedkoper.dan bij Shell een vast laadtarief heb. Daarnaast is het toch een beetje de "generale repetitie" voor mij qua non-tesla laders aangezien ik in de zomervakantie naar de Ardèche ga en daar waarschijnlijk meermaals van andere laders gebruik moet maken, incl. die op de.camping.

Beter dan dit soort situaties dan in Nederland gebeuren dan in Frankrijk....

Wat betreft klagen bij Landal: dit zal ik zeker aangeven bij het uitchecken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
MazeWing schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:15:
[...]

Je hebt gelijk en ik zal ook verder niet meer klagen en ik ben weer wat wijzer geworden. Wel maak ik me zorgen in hoeverre deze hele situatie helpend is voor het hele EV verhaal.

Ik heb vanmiddag ook nog een Eneco pas besteld zodat ik via hen nog net wat goedkoper.dan bij Shell een vast laadtarief heb. Daarnaast is het toch een beetje de "generale repetitie" voor mij qua non-tesla laders aangezien ik in de zomervakantie naar de Ardèche ga en daar waarschijnlijk meermaals van andere laders gebruik moet maken, incl. die op de.camping.

Beter dan dit soort situaties dan in Nederland gebeuren dan in Frankrijk....

Wat betreft klagen bij Landal: dit zal ik zeker aangeven bij het uitchecken!
hoe meer palen
hoe meer concurrentie
hoe meer de prijzen zullen dalen

er komen alleen maar meer palen...

maak je conclusie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Tommie12 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:07:
[...]

Met benzine ben ik akkoord want dat verdampt snel.
Maar die dieselpistolen zijn allemaal vettig en stinken.
Ik heb altijd diesel gereden. Nooit last van gehad.
Heb nu zelfs nog een diesel (en een EV). Nog steeds geen last van.

Geen idee waar het aan ligt dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mutarde
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 10-09 19:30
[...]

In een heerlijke verwarmde ontdooide auto stappen elke winterdag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

boyette schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:16:
[...]

hoe meer palen
hoe meer concurrentie
hoe meer de prijzen zullen dalen

er komen alleen maar meer palen...

maak je conclusie
Dat is in theorie marktwerking. We weten allemaal hoe goed dat werkt in de praktijk....

Het is verboden om prijsafspraken te maken maar het is toch wel typisch dat in veel markt segmenten de prijs aardig bij elkaar ligt. Of het nu gaat om energie, internet, zorg, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
MazeWing schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 20:00:
[...]
Het is verboden om prijsafspraken te maken maar het is toch wel typisch dat in veel markt segmenten de prijs aardig bij elkaar ligt. Of het nu gaat om energie, internet, zorg, etc.
En toch is het wonderbaarlijk dat er prijsvechters zijn, zoals de tesla superchargers, die meestal goedkoper zijn dan AC-laden in goedkope aanbestedingsgebieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Laatst online: 16:02
[...]

In Frankrijk wil er wel eens geen benzine te krijgen zijn (staking). Ik heb een keer op vakantie een jerrycan met benzine meegenomen.
Pagina: 1 ... 148 ... 233 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2