Wat zijn de goedkoopste laad pas/app voor in de buurt van Rotterdam/Zuid Holland?
Zojuist een mailtje van Vattenfall:
Ons laadtarief in Gelderland en Overijssel wordt op 22 januari € 0,2943 per kWh inclusief btw. Dit was € 0,3119 per kWh inclusief btw.
Vorige maand een mailtje:
Vanaf 13 december 2023 geldt er een hoger laadtarief als u laadt met onze laadpas bij onze publieke laadpalen in Metropoolregio Amsterdam. Ons laadtarief in de regio was € 0,34 per kWh inclusief btw. Dit wordt op 13 december verhoogd naar € 0,49 per kWh inclusief btw.
Snapt iemand die prijsverschillen?
Ons laadtarief in Gelderland en Overijssel wordt op 22 januari € 0,2943 per kWh inclusief btw. Dit was € 0,3119 per kWh inclusief btw.
Vanaf 13 december 2023 geldt er een hoger laadtarief als u laadt met onze laadpas bij onze publieke laadpalen in Metropoolregio Amsterdam. Ons laadtarief in de regio was € 0,34 per kWh inclusief btw. Dit wordt op 13 december verhoogd naar € 0,49 per kWh inclusief btw.
Ja, heeft te maken met verschillende concessies/contracten met gemeenten. Hierdoor is er maar een beperkte, danwel vertraagde, relatie met de werkelijke prijsontwikkeling van elektriciteit.BasvanS schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:35:
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Maar dit is gewoon 70% duurder? En het word een maand na elkaar gecorrigeerd.eltron schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:37:
[...]
Ja, heeft te maken met verschillende concessies/contracten met gemeenten. Hierdoor is er maar een beperkte, danwel vertraagde, relatie met de werkelijke prijsontwikkeling van elektriciteit.
Ja, met de kennis van voor de energiecrisis zijn er aanbestedingen geweest door overheden in verschillende regios waarbij effecten in veranderingen van de energieprijs gedempt werden (soms met meerdere jaren). Niemand kon echter voorzien dat energieprijs zou exploderen. Het gevolg is dat er veel verschil zit in inkooprisico’s / prijs van ingekochte energie voor het ene contract ten opzichte van het andere contract.BasvanS schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:45:
[...]
Maar dit is gewoon 70% duurder? En het word een maand na elkaar gecorrigeerd.
Dan krijg je inderdaad grote verschillen in prijs. Erg frustrerend. Enige voordeel is dat er soms nog iets te kiezen valt omdat er vaak meer dan 1 concessie is geweest per regio met andere tariefbepaling.
De laadpastop10 staat meerdere keren genoemd in de startpost. Hier kun je lezen dat Shell Recharge een van de meest algemeen geaccepteerde passen heeft. Of het veel verschil maakt met Eneco en of het verder nog uitmaakt qua tarieven kan ik niet voor je inschatten, dat zul je zelf even uit moeten zoeken.Jochemp schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:51:
Een vraagje over de keuze van laadpas bij de LM, ze geven mij de keuze tussen deze:
- Alph/Eneco combipas vaste prijs
- MTc/Shell Recharge combipas
Ik kon in dit topic qua ervaringen daar nog niet veel over vinden, dus vandaar deze vraag hier. Het is de bedoeling dat ik binnen Nederland vooral op kantoor en thuis/openbaar laad en tijdens vakanties bij snelladers terecht kan. Waarschijnlijk wordt de auto een Tesla dus dat wordt in ieder geval declareren, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen/aanradingen voor bovenstaande passen.
Misschien inkoop "boerenstroom" in Gelderland en Overijssel? Misschien dure coke(s) gestookte centrales en een armlastige burgemeester in Amsterdam?BasvanS schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:35:
Zeer waarschijnlijk heeft dat te maken met een verschil in onderhandelingen bij de verschillende ambtenaren?
Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5
Ja, wat het exact is kom je nooit achter.. ik zie nu dat het in Amsterdam zelf ook 33 cent is en de MRA de enige uitschieter is met 49 cent...Meubelmaker schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:31:
[...]
Misschien inkoop "boerenstroom" in Gelderland en Overijssel? Misschien dure coke(s) gestookte centrales en een armlastige burgemeester in Amsterdam?
Zeer waarschijnlijk heeft dat te maken met een verschil in onderhandelingen bij de verschillende ambtenaren?
Altijd nog beter dan die boeven die hier in Zeeland vaak meer dan 60 cent vragen, met de Shell pas 53 cent. Maar goed ik heb een thuislader en kan naar de SuC voor 33 cent.BasvanS schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:35:
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Gisteren nog wat lopen zoeken naar de prijsontwikkeling van Allego. Vond een bericht van Allego dat per 1/3/'21 de prijs bij "open markt model" palen naar 35 cent zou gaan.
Die term "open markt model" was wat ik nodig had. Hiermee vond ik een document van de gemeente Katwijk uit 2021. Wat blijkt nou: de gemeentes in Zuid Holland en de Zeeuwse eilanden werken samen. Hier vallen de regio's den Haag en Rotterdam buiten met een eigen samenwerkingsverband.
Deze samenwerkende gemeentes van het restje Zuid Holland en de Zeeuwse eilanden hebben gekozen voor het "open markt model", waarbij een aantal aanbieders geselecteerd zijn (niet duidelijk of dit per gemeente is of voor het hele verband) en de gemeentes alleen faciliterend optreden. Er is dus geen bemoeienis ten aanzien van de tarieven.
Met andere woorden: Allego kan zijn prijzen aanpassen wanneer we willen. De enige reden dat ze nog op 57 cent (35 lijkt me niet meer haalbaar) zitten lijkt mij puur graaien, of ze proberen over de rug van de consument hun snellaad netwerk te financieren.
Tijd voor een mailtje aan de gemeente....
Die term "open markt model" was wat ik nodig had. Hiermee vond ik een document van de gemeente Katwijk uit 2021. Wat blijkt nou: de gemeentes in Zuid Holland en de Zeeuwse eilanden werken samen. Hier vallen de regio's den Haag en Rotterdam buiten met een eigen samenwerkingsverband.
Deze samenwerkende gemeentes van het restje Zuid Holland en de Zeeuwse eilanden hebben gekozen voor het "open markt model", waarbij een aantal aanbieders geselecteerd zijn (niet duidelijk of dit per gemeente is of voor het hele verband) en de gemeentes alleen faciliterend optreden. Er is dus geen bemoeienis ten aanzien van de tarieven.
Met andere woorden: Allego kan zijn prijzen aanpassen wanneer we willen. De enige reden dat ze nog op 57 cent (35 lijkt me niet meer haalbaar) zitten lijkt mij puur graaien, of ze proberen over de rug van de consument hun snellaad netwerk te financieren.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Laat je even weten wat het resultaat is?koboy schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:57:
Twee dingen:BasvanS schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:35:
1) Vattenfall (ex-Nuon) is zelf als energieleverancier actief in jouw buurt, in Amsterdam moeten ze inkopen.
2) Concessies: MadMarky in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
Als je wil is hier gewoon achter te komen. Hoe de prijs opgebouwd is, is in de aanbestedingen die ik heb gezien gewoon onderdeel geweest van de aanbestedingsdocumenten en is dus door de aanbestedende overheden voorgeschreven. Die documenten zullen gewoon opgevraagd kunnen worden bij de gemeente al dan niet als WOO verzoek.BasvanS schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:37:
[...]
Ja, wat het exact is kom je nooit achter.. ik zie nu dat het in Amsterdam zelf ook 33 cent is en de MRA de enige uitschieter is met 49 cent...
Het enige wat niet openbaar gemaakt wordt zal de ‘opslag’ zijn van de winnaar van de aanbesteding. Maar die zou vervolgens gewoon te herleiden moeten zijn door naar de actuele prijs te kijken. Kans is namelijk groot dat ze op het maximumtarief zijn gaan zitten.
Over 3 weken krijg ik mn 2008e, ben nu wat aan het inlezen maar wat een gedoe met die laadpassen/palen en prijzen zeg.
Ik woon in Rotterdam (Zuid) daar staan in mijn straat EQUANS palen, welke pas is dan het beste/goedkoopste keuze is? Iemand ervaring ?
Ik woon in Rotterdam (Zuid) daar staan in mijn straat EQUANS palen, welke pas is dan het beste/goedkoopste keuze is? Iemand ervaring ?
Genoeg te lezen in dit forum. Gebruik de zoekfunctie.ramrodwillem schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:58:
Over 3 weken krijg ik mn 2008e, ben nu wat aan het inlezen maar wat een gedoe met die laadpassen/palen en prijzen zeg.
Bedankt

[ Voor 94% gewijzigd door ramrodwillem op 29-01-2024 20:12 ]
Zoek eens op Rotterdam of Equans...ramrodwillem schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:11:
489 pagina.s lezen.....?
Ik weet even niet waar ik moet zoeken, maar meen het wel al tegengekomen te zijn maar kan het niet meer vinden.
Heeft iemand ook een tip hoe je verbruik en kosten bij te houden van het laden ? Thuis en onderweg ? via excel of een app ??
Dus iets van een totaal laadoverzicht ? zodat ik na een paar maanden kan zien hoeveel km ik gereden heb, hoeveel kw geladen en welke kosten ?
Heeft iemand ook een tip hoe je verbruik en kosten bij te houden van het laden ? Thuis en onderweg ? via excel of een app ??
Dus iets van een totaal laadoverzicht ? zodat ik na een paar maanden kan zien hoeveel km ik gereden heb, hoeveel kw geladen en welke kosten ?

Het CPO tarief van alle Ubitricity laadpalen daalt a.s. donderdag 1 februari van 52 naar 45 cent per kWh inclusief BTW.
:fill(white):strip_exif()/f/image/G0TLfcXDC9RlUg9KM4Jtac8O.png?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Hachy op 29-01-2024 21:19 ]
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Het is meer dat ze gekozen hebben om níet met een provinciale of stedelijke aanbesteding mee te doen.Tientallen gemeentes hebben deze keuze gemaakt. Sommige gemeentes werken zelfs met 4 CPO's samen in dit open markt model. Meestal is het niet erg goed nieuws voor de laadtarieven.koboy schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:57:
Gisteren nog wat lopen zoeken naar de prijsontwikkeling van Allego. Vond een bericht van Allego dat per 1/3/'21 de prijs bij "open markt model" palen naar 35 cent zou gaan.
[ Voor 6% gewijzigd door Hachy op 29-01-2024 21:28 ]
Je drukt je nu heel voorzichtig uit. 3 jaar geleden was 35 cent waarschijnlijk niet goedkoop, maar met 57 cent is het verschil naar de huidige consumentenprijs en wel erg groot geworden.Hachy schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:25:
[...]
Het is meer dat ze gekozen hebben om níet met een provinciale of stedelijke aanbesteding mee te doen.Tientallen gemeentes hebben deze keuze gemaakt. Sommige gemeentes werken zelfs met 4 CPO's samen in dit open markt model. Meestal is het niet erg goed nieuws voor de laadtarieven.
Hier in Leiderdorp gaat het om 5 CPO's, waarbij Allego dus niet meer bij plaatst (focus op DC), en Park'n'Charge als kleine partij de tarieven van Allego volgt.
Briefje naar de gemeente gaat ook vragen of ze Allego kunnen dwingen redelijker prijzen te vragen, bijvoorbeeld door het toestaan van VPA's.
Vraag me trouwens af of er een verband is tussen de politieke kleur van de gemeente en het laadpaal/VPA beleid.....
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
3 jaar geleden was 35 cent heel normaal. 57 cent komt ook in concessies voor, zie bijv. SGZH2 met 58 cent of Zuid-West-Friesland.
Afaik is er geen verband met enige politieke kleur, meer met een soort eigenwijzigheid dat je het zelf wel beter kan en er dan achter komt dat dit veel duurder uitpakt voor iedereen. Er zijn zelfs gemeentes die geen laadpalen plaatsen omdat quote 'hier niemand elektrisch rijdt' ....
Afaik is er geen verband met enige politieke kleur, meer met een soort eigenwijzigheid dat je het zelf wel beter kan en er dan achter komt dat dit veel duurder uitpakt voor iedereen. Er zijn zelfs gemeentes die geen laadpalen plaatsen omdat quote 'hier niemand elektrisch rijdt' ....

Het hangt er een beetje vanaf hoe precies je het wilt weten en hoeveel en vooral hoe verschillend je laadt onderweg (welke palen en welke passen) en thuis (vast of variabel, al dan niet zonnestroom etc.).taz10 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:10:
Ik weet even niet waar ik moet zoeken, maar meen het wel al tegengekomen te zijn maar kan het niet meer vinden.
1. Km is het makkelijkst, die lees je van je km-teller
2. Geladen kWh kun je van je auto uitlezen met bijvoorbeeld OBDII dongle en EV-notify.
3. Kosten is afhankelijk van jouw situatie maar zal je waarschijnlijk zelf moeten optellen
en bij kWh kan er nog wat verschil zijn door laadverliezen en regeneratie etc. Maar kun je ook vanuit je facturen en je thuisladenmeter uitrekenen en confronteren met de gegevens in je auto.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Maar die 58 cent van de SGZH2 is een uitgestelde correctie van de extreme marktprijzen van een jaar geleden (en vermoed ik ook compensatie voor de SGZH1 palen).Hachy schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:56:
3 jaar geleden was 35 cent heel normaal. 57 cent komt ook in concessies voor, zie bijv. SGZH2 met 58 cent of Zuid-West-Friesland.
Ik doel meer op de totale angst voor VPA's, en de "alles aan de markt overlaten" mentaliteit die in elk geval hier geldt, en ook erg goed past bij de politieke kleur. Het mag na een eeuw vrije markt economie toch wel duidelijk zijn dat bedrijven in een monopolie positie niet goed zijn voor de consument, en dat bedrijven in deze positie er alles aan doen om daar te blijven.
Het is in elk geval een mailtje/briefje aan de gemeente waard om te kijken of ze wakker te prikken zijn dan wel te verleiden tot voortschrijdend inzicht. Het beleid t.a.v. VPA's is in elk geval een dik half jaar geleden nog een keer opnieuw vastgelegd.
Aan de andere kant: we hebben vage verhuisplannen voor over een jaar of 2, en voorlopig doet de Thüga pas het prima.
Zoals meerdere hier heb ik begin Januari Equans een mail gestuurd betreft de niet gecommuniceerde verhoging van de SGHZ2 laadpalen.
Iemand al een reactie mogen ontvangen?
Vanuit 50five een reactie dat ik bij Equans moet zijn, maar goed die reageren niet.
Heb nu de betaling gestorneerd om te kijken of dat een reactie uitlokt.
Ook stuur ik ze nu om de dag dezelfde vraag, helaas zonder resultaat.
Ik ben van mening dat ze de verhoging hadden moeten communiceren.
Iemand?
Vanuit 50five een reactie dat ik bij Equans moet zijn, maar goed die reageren niet.
Iemand?
VW egolf 2020
Maar hoe?Rdestructo schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:37:
Ik ben het helemaal met je eens, begrijp me goed. Maar we hebben lang geleden besloten dat laadpaaltjes snel en goedkoop moeten zijn. De situatie is nu, dat tarieven via de app gecommuniceerd worden, en wel de app van je laadpas. Als je daar had gekeken, had je dan die verhoging niet gezien?
(Let op dat ik het helemaal met je eens ben, hoor.)
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Als je auto compatible is kun je Tronity gebruiken. Voor mij (Hyundai) was het niet handig, te veel handmatig corrigeren, maar dat ligt aan de manier van data-overdracht van Hyundai. Wellicht met een ander merk betere resultaten.taz10 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:10:
Verder is er ook nog een app die EEVEE heet. Die heb ik nooit geprobeerd.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Oh, wat gek. Bij mij werden de nieuwe tarieven gewoon via de app van de MSP gecommuniceerd.Rdestructo schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:37:
Zoals meerdere hier heb ik begin Januari Equans een mail gestuurd betreft de niet gecommuniceerde verhoging van de SGHZ2 laadpalen.
<knip>
Iemand?
Het zal overigens de MSP zijn waar je je tot moet richten. Daar doe jij zaken mee. Niet met Equans. Tenzij je een laadpas hebt van Equans. Maar ik weet niet of die er is.
EDIT: zou overigens best een mooie feature zijn van een laadapp. Een push notificatie wanneer een tarief omhoog gaat van een laadpaal die je recent hebt gebruikt. Iets voor de ideeenbus.
[ Voor 28% gewijzigd door tweakerpip op 30-01-2024 10:12 ]
Ik heb Tronity een jaar gebruikt, maar ben gestopt omdat ook van mijn Kia de data niet betrouwbaar was. Ik hou nu zelf een Excelbestand bij en dat werkt prima, maar je moet wel bereid zijn om er tijd in te steken...pmiddeld schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:41:
[...]
Als je auto compatible is kun je Tronity gebruiken. Voor mij (Hyundai) was het niet handig, te veel handmatig corrigeren, maar dat ligt aan de manier van data-overdracht van Hyundai. Wellicht met een ander merk betere resultaten.
Verder is er ook nog een app die EEVEE heet. Die heb ik nooit geprobeerd.
Ik ben er ondertussen wel een beetje klaar mee met de verschillende partijen waarbij we een pas kunnen halen en laden.
Als er iets aan de hand is, dan ligt het altijd aan een laadpaal eigenaar, een provider, whatever.
Ik ben een particulier, die elke kilowatt via openbare laadpalen in de accu moet stoppen. zelf betaald.
Bij e-flux kijk ik in de app of site , ik zie een prijs, ik ga laden en er word een hele andere prijs gefactureerd
Bij shell komen de laadsessies niet te voorschijn in de app, hun acties en kortingen ook niet.
Als je er naar vraagt ligt de oorzaak altijd bij een ander. wat is dat toch indeze markt?
:strip_exif()/f/image/p1coLfE5gV7Lv2Cl3PT0Lq6z.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/08wO8tSGDAXuTXiTnDtYtvSc.jpg?f=fotoalbum_small)
Als er iets aan de hand is, dan ligt het altijd aan een laadpaal eigenaar, een provider, whatever.
Ik ben een particulier, die elke kilowatt via openbare laadpalen in de accu moet stoppen. zelf betaald.
Bij e-flux kijk ik in de app of site , ik zie een prijs, ik ga laden en er word een hele andere prijs gefactureerd
Bij shell komen de laadsessies niet te voorschijn in de app, hun acties en kortingen ook niet.
Als je er naar vraagt ligt de oorzaak altijd bij een ander. wat is dat toch indeze markt?
:strip_exif()/f/image/p1coLfE5gV7Lv2Cl3PT0Lq6z.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/08wO8tSGDAXuTXiTnDtYtvSc.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/ci4JtS8cyzDi3IGzX37hqllo.jpg?f=fotoalbum_small)
Simpel: dit is een redelijk nieuwe markt, met allemaal nieuwe spelers, waarin veel variabelen nog onbekend zijn, waarin veel geinvesteerd moet worden en waarbij het nog maar de vraag is of deze investeringen terugverdiend kunnen worden. De overheid is nog helemaal niet klaar voor deze nieuwe infrastructuur, gemeentes zijn onervaren, de auto's zijn nog volop in ontwikkeling, de laadsnelheden die auto's aankunnen veranderen erg snel en het electriciteitsnet is niet berekend op de toename in gebruik.murky123 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:36:
Ik ben er ondertussen wel een beetje klaar mee met de verschillende partijen waarbij we een pas kunnen halen en laden.
En daar komt nog bovenop dat al die marktpartijen (het is werkelijk schokkend!) eigenlijk ook nog wel geld willen verdienen.
Kan ik me wel in vinden, als nieuwbakken prive PHEV eigenaar.murky123 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:36:
Aan de pomp wordt verplicht de prijs duidelijk zichtbaar gemaakt, dat zou voor laadpalen eigenlijk ook moeten gelden.
Ik heb nu twee passen (anwb en vattenfall) aan de hand van de prijzen die gelden bij de palen waar ik meest regelmatig gebruik van maak.
Ik kan me voorstellen dat de zakelijke rijder, zeker de leaserijder, relatief blind een paal kiest. Maar voor een particulier is het wel even puzzelen hoe je zo efficient mogelijk rijdt.
Nu vind ik het persoonlijk niet zo heel erg, het blijft opletten. Maar bij de keuze voor een PHEV of EV voor een particulier is dit wel een flinke drempel.
[ Voor 5% gewijzigd door Joost79 op 30-01-2024 11:55 . Reden: kleine aanvulling ]
hoe nieuw is nieuw, er staan toch al een paar jaar laadpaaltjes in NL.multikoe schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:48:
[...]
Simpel: dit is een redelijk nieuwe markt, met allemaal nieuwe spelers, waarin veel variabelen nog onbekend zijn, waarin veel geinvesteerd moet worden en waarbij het nog maar de vraag is of deze investeringen terugverdiend kunnen worden. De overheid is nog helemaal niet klaar voor deze nieuwe infrastructuur, gemeentes zijn onervaren, de auto's zijn nog volop in ontwikkeling, de laadsnelheden die auto's aankunnen veranderen erg snel en het electriciteitsnet is niet berekend op de toename in gebruik.
En daar komt nog bovenop dat al die marktpartijen (het is werkelijk schokkend!) eigenlijk ook nog wel geld willen verdienen.
ik voel mij als particulier die gebruik maakt van een openbare laadinfrastructuur, niet gehoord door de uitbaters / aanbieders.
ik ben geen partij, ik het kleinste deel in de schijf van EV-rijders, het grootste deel is lease rijder, en die zal het een worst wezen. het andere particuliere deel laad dan weer thuis.
het geeft de particuliere EV rijder geen moed,
De openbare markt, moet zich inderdaad veel meer volwassen gaan gedragen wil dit voor de doorsnee particulier interessant zijn. Particuliere EV/PHEV rijders zijn momenteel vooral de early-adopters die het ook leuk vinden zich er in te verdiepen.
We hebben "met zijn allen" besloten dat elektrisch rijden de toekomst is. Dan moeten daar ook de randvoorwaarden voor aanwezig zijn om het haalbaar te maken.
Het is voor de gewone automobilist niet duidelijk waarom het tarief per "laadpas" zoveel verschilt. Ik betaal bij het pompstation toch ook dezelfde prijs, daar maakt men toch ook geen onderscheid tussen een ing- of abn- bankpas.
We hebben "met zijn allen" besloten dat elektrisch rijden de toekomst is. Dan moeten daar ook de randvoorwaarden voor aanwezig zijn om het haalbaar te maken.
Het is voor de gewone automobilist niet duidelijk waarom het tarief per "laadpas" zoveel verschilt. Ik betaal bij het pompstation toch ook dezelfde prijs, daar maakt men toch ook geen onderscheid tussen een ing- of abn- bankpas.
Ik vermoed dat het aan de binnenkant minstends zo ondoorzichtig is als aan de buitenkant, dat al die systemen met kauwgom en plakband aan elkaar geknutseld zitten en er overal paniekvoetbal wordt gespeeld als er weer eens iets omvalt. En er zijn inderdaad een heleboel nieuwe spelers erbij gekomen, inclusief wat oud gedienden (Shell) die willen zorgen dat ze hun positie in het energieveld willen behouden.murky123 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:36:
Het is in ieder geval wel iets beter dan in 2019, toen duurde het 3 maanden voor ik een factuur kreeg na het laden. Maar het is ook slechter, toen klopte de factuur uiteindelijk wel.
Let wel: in Nederland werkt het roamen behoorlijk goed. De prijzen zijn niet duidelijk, maar in 99% van de gevallen kan je met iedere pas bij iedere openbare paal laden. In andere landen is dat een stuk minder goed geregeld, daar heb je veel minder roaming overeenkomsten en moet je gewoon voor iedere nieuwe paal die je tegenkomt een nieuwe app installeren, account aanmaken, creditcard koppelen of helemaal erg, een pre-paid tegoed overmaken voor een paal waar je 1x in je leven komt.
Dit soort complexe technologische ontwikkelingen hebben veel meer dan een paar jaar nodig om te stabiliseren. Kijk maar hoe lang het duurde nadat we het openbaar vervoer hadden geprivatiseerd, voordat dat stabiliseerde. Volgens mij zijn we er nog steeds niet....murky123 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:51:
hoe nieuw is nieuw, er staan toch al een paar jaar laadpaaltjes in NL.
Dat stabiliseren laten we over aan de markt en als overheid heb je beperkte middelen om daar op in te grijpen (we hebben jarenlang een rechts georienteerde overheid gehad die in principe zo min mogelijk overheidsbemoeienis wil....)
Uiteindelijk zullen wij als consumenten met ons gedrag de markt moeten sturen en uiteindelijk zal (net zoals bij benzine/diesel) het wel goedkomen.
Dat is niet anders dan bij vrijwel alle andere diensten waar we als burger gebruik van makenik voel mij als particulier die gebruik maakt van een openbare laadinfrastructuur, niet gehoord door de uitbaters / aanbieders.
We zijn er intussen al ettelijke pagina's mee bezig, maar in de topic warning staat toch echt:
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over [...] onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
in welk topic mag dat dan wel?pmiddeld schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:17:
We zijn er intussen al ettelijke pagina's mee bezig, maar in de topic warning staat toch echt:
[...]
Een topic dat je zelf opent?
Maar om op dit onderwerp even een afsluitende klap te geven: het publiek laden van EV's is een nieuwe markt, die van allerlei tussenpartijen aan elkaar hangt. Ik denk dat deze redelijk vergelijkbaar is met de mobiele telefonie markt van eind jaren 90. Ook die was een puinhoop met zeker qua roaming onduidelijke tarieven, late rekeningen etc.
Vergeet niet dat door de huidige structuur, die waardoor je met 1 pas op alle palen terecht kunt, je eigenlijk continue aan het roamen bent.
Net als in de telefonie markt toen zijn er aardig wat cowboys bezig, die liever de schuld onterecht afschuiven dan zelf de kosten voor het oplossen maken.
Tel daar bij op dat regionale overheden zich met het plaatsen van de palen bemoeien, soms met tariefafspraken, maar ook soms door een mono/duopolie te creëren zonder tariefafspraken (foute boel!), en de chaos is compleet.
Het mobiele telefonie gebeuren werd pas duidelijk en gestroomlijnd door ingrijpen van de EU, ik ben bang dat er hier iets vergelijkbaars nodig is.
Dat is echter ook lang niet altijd het geval.... Naast dat je bij iedere pomp eigen prijzen hebt, heb je ook nog zaken als tankpassen die mogelijk andere prijzen (en kortingen) hanteren als je de betreffende tankpas gebruikt ipv je pinpas.Joost79 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:04:
Energieprijzen kunnen ook nog flink varieren gedurende de dag, en energie opslaan is niet echt een (grootschalige) optie, dus variabele tarieven lijken mij prima, en geeft meer incentive om op piektijden minder te laden / meer de rustige/goedkope momenten op te zoeken (waar mogelijk).
Ook natuurlijk een groot verschil of je tijdens het parkeren (op werk overdag, of in de nacht thuis/in de straat) aan het laden bent, of bij een HPC voor een lange rit,
Voorlopig is het bij de tesla supercharger nog altijd goedkoper dan langzaam-laden in de straat... dus dan zou ik eerder voor de supercharger oplossing gaan, zeker aangezien je dan in <30 minuten klaar bent, en vooraf prima inzicht hebt in de kosten.
Bij jou is dat wellicht het geval. Bij mijn dichtstbijzijnde Tesla Supercharger zijn de tarieven dal € 0,47 en piek € 0,52 per kWh. Voor dat tarief kan ik dan DC-laden: inderdaad wel snel klaar, maar niet zo goed voor mijn accu's...markjanssen schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:17:
[...]
Voorlopig is het bij de tesla supercharger nog altijd goedkoper dan langzaam-laden in de straat... dus dan zou ik eerder voor de supercharger oplossing gaan, zeker aangezien je dan in <30 minuten klaar bent, en vooraf prima inzicht hebt in de kosten.
In het dorp waar ik woon, kan ik toch écht goedkoper AC-laden en kan ik gewoon kiezen uit locaties én passen/apps:
- met mijn E-Flux laadpas (PAYC) bij een E-Flux laadpaal voor € 0,30 per kWh
- met mijn Chargepoint US laadpas bij een Eneco laadpaal voor € 0,39 per kWh
- met mijn Shell Recharge laadplas bij een Community by Shell laadpaal voor € 0,40 per kWh
- met mijn OVO Charge-app bij een Total Energies laadpaal voor € 0,405 per kWh
- met mijn Electroverse-app bij een Ubitricity laadpaal voor € 0,44 per kWh (vanaf donderdag)
- met mijn Incharge laadpas bij een Vattenfall laadpaal voor € 0,46 per kWh
Ook de aanname dat je bij Tesla in <30 minuten klaar bent, gaat niet voor iedereen op. Er zijn genoeg EV's die nog snelladen met bijvoorbeeld een maximale snelheid van 50kW. Als je dan van 20% naar 80% wilt, ben je niet in <30 minuten klaar...
Heb je wellicht aandelen in Tesla dat je mensen wilt overhalen te gaan snelladen bij Tesla?
Mazda MX-30
Het storneren van de betaling lijkt mu nu niet het meest handig. Dit kan je uiteindelijk meer gaan kosten. De verhoging was zichtbaar op je laadpas app. Overigens betaal ik met mijn app nog steeds het oude bedrag. Waarschijnlijk gaat de communicatie over het nieuwe tarief naar de UK (mijn app aanbieder) niet zo snelRdestructo schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:37:
Iemand?
[ Voor 6% gewijzigd door Ynnoz op 30-01-2024 15:36 ]
Nee, geen aandelen tesla (way overvalued), en ook geen tesla voor de deur, ik heb zelf ook een auto die maar met 50-70kw kan laden (E-Niro 2019) en doe 90% van mijn laden thuis met dynamische tarieven, maar als ik on-the-road moet laden is een tesla subscription meestal de beste/goedkoopste oplossing.nathalia schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:12:
[...]
Bij jou is dat wellicht het geval. Bij mijn dichtstbijzijnde Tesla Supercharger zijn de tarieven dal € 0,47 en piek € 0,52 per kWh. Voor dat tarief kan ik dan DC-laden: inderdaad wel snel klaar, maar niet zo goed voor mijn accu's...
Ook de aanname dat je bij Tesla in <30 minuten klaar bent, gaat niet voor iedereen op. Er zijn genoeg EV's die nog snelladen met bijvoorbeeld een maximale snelheid van 50kW. Als je dan van 20% naar 80% wilt, ben je niet in <30 minuten klaar...
Heb je wellicht aandelen in Tesla dat je mensen wilt overhalen te gaan snelladen bij Tesla?
Met subscription is de tesla lader hier 32ct/kwh... niet goedkoper dan thuis, maar zeker goedkoper dan AC-laden op straat.
[ Voor 5% gewijzigd door markjanssen op 30-01-2024 15:58 ]
Ik laad met de Tesla niet eens meer thuis (behalve van 80 naar 100%). SuC is 0,34 euro/kWh (en 0,32 bij de A27 Meerkerk). Thuis is het minimaal 0,37 euro/kWh.markjanssen schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:56:
[...]
Nee, geen aandelen tesla (way overvalued), en ook geen tesla voor de deur, ik heb zelf ook een auto die maar met 50-70kw kan laden (E-Niro 2019) en doe 90% van mijn laden thuis met dynamische tarieven, maar als ik on-the-road moet laden is een tesla subscription meestal de beste/goedkoopste oplossing.
[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 30-01-2024 16:03 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
waarom heb je zon absurd hoog tarief thuis is dat Belgie?daemonix schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:01:
[...]
Ik laad met de Tesla niet eens meer thuis (behalve van 80 naar 100%). SuC is 0,34 euro/kWh (en 0,32 bij de A27 Meerkerk). Thuis is het minimaal 0,37 euro/kWh.
Ik ben het met je eens dat het laadpas verschil heel groot is. Belachelijk eigenlijk.Joost79 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:04:
De openbare markt, moet zich inderdaad veel meer volwassen gaan gedragen wil dit voor de doorsnee particulier interessant zijn. Particuliere EV/PHEV rijders zijn momenteel vooral de early-adopters die het ook leuk vinden zich er in te verdiepen.
Brandstof is een volwassen markt met hoge concurrentie. Is het te duur dan rij je een paar km om naar een andere pomp. (behalve de lease rijder)
EV laden (openbare laadpaal) wordt minder interessant als je er 3 km voor moet omlopen. Vandaar dat men meer geld kan vragen voor een paal dichtbij. Bovendien wordt de markt gedomineerd door lease rijders met een tankpas. Die zal het over het algemeen niet uitmaken wat de prijs is.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Ik ben al die mensen die laden bij Tesla zo de hemel in prijzen ook een beetje zat.nathalia schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:12:
[...]
Bij jou is dat wellicht het geval. Bij mijn dichtstbijzijnde Tesla Supercharger zijn de tarieven dal € 0,47 en piek € 0,52 per kWh. Voor dat tarief kan ik dan DC-laden: inderdaad wel snel klaar, maar niet zo goed voor mijn accu's...
In het dorp waar ik woon, kan ik toch écht goedkoper AC-laden en kan ik gewoon kiezen uit locaties én passen/apps:Kortom, leuk dat je iedereen hier probeert wijs te maken dat je beter bij Tesla kunt snelladen, maar voor veel mensen is AC-laden toch echt goedkoper (en beter voor de accu)...
- met mijn E-Flux laadpas (PAYC) bij een E-Flux laadpaal voor € 0,30 per kWh
- met mijn Chargepoint US laadpas bij een Eneco laadpaal voor € 0,39 per kWh
- met mijn Shell Recharge laadplas bij een Community by Shell laadpaal voor € 0,40 per kWh
- met mijn OVO Charge-app bij een Total Energies laadpaal voor € 0,405 per kWh
- met mijn Electroverse-app bij een Ubitricity laadpaal voor € 0,44 per kWh (vanaf donderdag)
- met mijn Incharge laadpas bij een Vattenfall laadpaal voor € 0,46 per kWh
Duur Allego gebied hier, maar met Thüga betaal ik maar 39/36 cent. Opladen kost me totaal 5 minuten
Voor Tesla (v3 palen met een Ioniq 6 schijnen 100kW te doen nu) moet ik 5 minuten omrijden en dan een klein half uur wachten om naar 80/85 procent te komen. Mag ik ook nog 43 of 48 cent betalen...... Meer betalen om te wachten; de Tesla way
De cybertruck heeft ook een 800v architectuur, dus wellicht dat jouw auto straks ook sneller kan laden aan V3 laders?koboy schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:24:
[...]
Ik ben al die mensen die laden bij Tesla zo de hemel in prijzen ook een beetje zat.
Duur Allego gebied hier, maar met Thüga betaal ik maar 39/36 cent. Opladen kost me totaal 5 minuten
Voor Tesla (v3 palen met een Ioniq 6 schijnen 100kW te doen nu) moet ik 5 minuten omrijden en dan een klein half uur wachten om naar 80/85 procent te komen. Mag ik ook nog 43 of 48 cent betalen...... Meer betalen om te wachten; de Tesla way
Was eerst niets of 50kW.... Tesla schijnt een fix uit te rollen....maharens schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:32:
[...]
De cybertruck heeft ook een 800v architectuur, dus wellicht dat jouw auto straks ook sneller kan laden aan V3 laders?
Edit:
Maar dan nog ga ik niet bij Tesla laden, ik gun Musk de centen niet.
En over de Tesla locatie vlak bij huis: aan hetzelfde pleintje staan ook Allego Hypercharger s waar ik de eerste 20kW laad voor 47 cent, daarna 43. Nog goedkoper ook.
[ Voor 28% gewijzigd door koboy op 30-01-2024 16:56 ]
Met een correct contract betaal je dat niet in België. Ik zit rond de 30ct.boyette schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:07:
[...]
waarom heb je zon absurd hoog tarief thuis is dat Belgie?
Ik laad ook thuis, maar als dat niet kon, dan zou ik toch eerder op straat laden dan 1-2 keer per week naar deen SuC te gaan om daar dan vol te laden. Dat is toch iedere keer een half uur wat je daar kwijt bent.
Dan zou ik eerder aan de lokale supermarkt inpluggen aan de 300kW lader terwijl ik rustig boodschappen doe. Dan is dat geen echt 'tijdsverlies'.
En dat je dan voor je lokale laadpaal gaat uitzoeken wat de beste laadkaart is lijkt me wel nuttig.
Maar na 25k in 9 maanden tijd weet ik ondertussen dat 'buitenshuis' laden amper voor komt tenzij tijdens vakanties of een weekendtrip, maar daar zou ik dan prio geven aan de Tesla SuC.
Ik dacht ook dat ik 5 laadpassen nodig zou hebben. Ik heb er ondertussen een paar en nu vallen ze me continu lastig met berichten als... waarom kom niet eens laden bij ons ... etc
Sony A7 iv en wat recycled glas
De eerste tesla lader is voor mij minimaal 20 minuten rijden. Terwijl een Shell snellader echt op 3 minuten zit. Gelukkig werkt de Thuega pas daarop.
Een tesla abbo is zinloos voor mij. In die ene maand dat ik op vakantie ga zou ik eerder een maandabbo bij Fastned pakken
Een tesla abbo is zinloos voor mij. In die ene maand dat ik op vakantie ga zou ik eerder een maandabbo bij Fastned pakken
Just here for the fun
Nvm. Vraag/post mag niet, vanwege beschermde status desbetreffende persoon.
[ Voor 96% gewijzigd door Wietsee. op 30-01-2024 19:49 ]
Ladenetz is de roaming hub waar Thüga (via emobility?) Op aangesloten is. De prijzen worden niet vastgesteld door de roaming hub maar door de laadpas provider.World2022 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:21:
Ik zie helemaal geen laad prijzen bij de Thuga app rondom Rotterdam, is dat bij jullie ook zo?
[Afbeelding]
Thüga verwijst naar de ladenetz app om er niet zelf 1 te hoeven ontwikkelen. De prijzen staan immers vast en zijn onafhankelijk van de laadpaal. Als je je tarieven wilt bekijken moet je even inloggen op het Thüga klantenportaal.
Zucht...... Het gaat om een gehandicapten parkeerplaats. De rest moet je zelf maar even invullen, en nee, de keuze voor een EV is vaak niet die van de gehandicapte. Zou het kunnen dat er om wat voor reden dan ook geen "normale" laadpaal is aangevraagd in deze buurt?Wietsee. schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:34:
Pareltje in Wageningen: deze (Vattenfall) privelaadplek sinds een half jaar (ongeveer) voor 1 kenteken beschikbaar. We moeten vooral geen laadpalen bezet houden hoor, maar dit is prima.
[Twitter]
[Twitter]
Ik vind deze voorzieningen wel wat ver gaan, nagenoeg alle Vattenfall palen zijn bezet op dit tijdstip in Wageningen. Deze persoon mag prima zijn gehandicapte parkeerplaats claimen maar om daarbij altijd een laadpaal bezet te houden is overdreven. Als hij zijn parkeerplaats 1 plaats opschuift kan hij net zo goed laden maar kunnen anderen ook van die paal gebruik maken, nu kan dat niet want die plek is altijd bezet door brandstofauto's. Maar goed, voordat de cancelbrigrade er alweer aan komt de post maar verwijderd.koboy schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:43:
[...]
Zucht...... Het gaat om een gehandicapten parkeerplaats. De rest moet je zelf maar even invullen, en nee, de keuze voor een EV is vaak niet die van de gehandicapte. Zou het kunnen dat er om wat voor reden dan ook geen "normale" laadpaal is aangevraagd in deze buurt?
[ Voor 17% gewijzigd door Wietsee. op 30-01-2024 19:56 ]
Ladenet is wel een beta gestart zodat je op jouw account van de aangesloten provider kan inloggen. Dan zie je de prijzen wel. Echter Thüga staat daar nog niet tussenkoboy schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:37:
[...]
Ladenetz is de roaming hub waar Thüga (via emobility?) Op aangesloten is. De prijzen worden niet vastgesteld door de roaming hub maar door de laadpas provider.
Thüga verwijst naar de ladenetz app om er niet zelf 1 te hoeven ontwikkelen. De prijzen staan immers vast en zijn onafhankelijk van de laadpaal. Als je je tarieven wilt bekijken moet je even inloggen op het Thüga klantenportaal.
Just here for the fun
Dien dan een verzoek in bij de gemeente om die andere plek af te kruisen als laadplek.Wietsee. schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:50:
[...]
Ik vind deze voorzieningen wel wat ver gaan, nagenoeg alle Vattenfall palen zijn bezet op dit tijdstip in Wageningen. Deze persoon mag prima zijn gehandicapte parkeerplaats claimen maar om daarbij altijd een laadpaal bezet te houden is overdreven. Als hij zijn parkeerplaats 1 plaats opschuift kan hij net zo goed laden maar kunnen anderen ook van die paal gebruik maken, nu kan dat niet want die plek is altijd bezet door brandstofauto's. Maar goed, voordat de cancelbrigrade er alweer aan komt de post maar verwijderd.
Ik vermoed alleen dat de gemeente een reden heeft gehad om dat niet te doen. Kan me voorstellen dat het wat onduidelijk wordt welke plek nou de gehandicaptenplek is en welke niet met alle gezeik van dien.
En nogmaals, die gehandicapte heeft vrijwel zeker niet gekozen voor EV rijden. Hij krijgt een auto via de gehandicaptenzorg, of krijgt een bijdrage. Verbaast me niet van Wageningen Havanna aan de Rijn=Nijmegen sorry dat die dan de EV verplichting opleggen. Dan geen oplaad voorziening regelen is dan nogal tegenstrijdig met het aanwijzen van de gehandicaptenplek.
N.B. het feit dat je noemt dat alle Vattenfall plekken bezet zijn suggereert dat er ook nog andere (duurdere) palen beschikbaar zijn......
Enige verschil is dat EV laden moet concurreren met ICE tanken. Iets dat probleemloos overal kan, ongeacht merk of betaalmethode. Waar de prijzen volledig transparant zijn en geen apps of lidmaatschap benodigd zijn om er gebruik van te maken.koboy schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:35:
[...]Maar om op dit onderwerp even een afsluitende klap te geven: het publiek laden van EV's is een nieuwe markt, die van allerlei tussenpartijen aan elkaar hangt. Ik denk dat deze redelijk vergelijkbaar is met de mobiele telefonie markt van eind jaren 90. Ook die was een puinhoop met zeker qua roaming onduidelijke tarieven, late rekeningen etc.
Voor personen die zich aan het oriënteren zijn op EV of ICE zijn dit niet bepaald hoopvolle verhalen. Het feit dat er blijkbaar niet eens over gesproken mag worden maakt dat niet beter.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Nee, Nederland. Simpel, tarief vastgezet op het moment dat het voordelig was in maart. Ik hou niet van variabele tarieven en al helemaal niet van dynamische tarieven.boyette schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:07:
[...]
waarom heb je zon absurd hoog tarief thuis is dat Belgie?
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Nóg wel, ja. Maar bij mij in de buurt wordt een tankstation afgebroken, en waarschijnlijk niet omdat het zo winstgevend is. Plus omdat fossiele brandstoffen vervelende goedjes zijn, wordt die grond afgegraven door mensen in witte pakken. Dus er zijn wel nadelen.alexbl69 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:45:
Enige verschil is dat EV laden moet concurreren met ICE tanken. Iets dat probleemloos overal kan
Maar goed, wij allen hier hebben gekozen voor elektrisch rijden, en we proberen dus gezamenlijk licht in de duisternis te scheppen.
@Wietsee. Hier aan de andere kant van het land heb ik hier 'om de hoek' ook zo'n situatie:
:fill(white):strip_exif()/f/image/TOq0FL9PQmInmoL0ejyILoR5.png?f=user_large)
Daaronder een laadpaal en twee afgekruiste vakken. Het pijltje voor het linkervak is een tijdje terug afgeplakt (als je goed kijkt zie je de sticker zitten). Was ook lekker verwarrend natuurlijk. Daar staat inderdaad een EV geparkeerd waarvan het kenteken overeenkomt met het (door mij weggepoetste) kenteken op het onderbord.
Je kunt er van alles van vinden natuurlijk, zo'n privé laadplek cq parkeerplaats.. Maar je kunt het ook anders bekijken: ik zou niet willen ruilen met zijn/haar handicap om een eigen parkeerplaats te kunnen bemachtigen. Daarnaast is die plek sowieso al gereserveerd, EV of niet. Het is wel fijn leven in een land waar dit soort voorzieningen ook voor de gehandicapte medemens binnen bereik ligt. En misschien is het voor mij makkelijk praten, hier staan elke 100m wel een paar laadpalen en de bezetting is grofweg 50%. Maar ja, ik kan dat stukje makkelijk lopen.
Overigens gaat de gemeente over het toewijzen en het inrichten van de parkeerplaats. Ik kan het betreffende plaatje op Twitter niet zien, misschien is er wel het e.e.a. aan verbetering vatbaar natuurlijk. Maar dan moet je daarvoor bij de verantwoordelijke (gemeente)ambtenaar zijn.
:fill(white):strip_exif()/f/image/TOq0FL9PQmInmoL0ejyILoR5.png?f=user_large)
Daaronder een laadpaal en twee afgekruiste vakken. Het pijltje voor het linkervak is een tijdje terug afgeplakt (als je goed kijkt zie je de sticker zitten). Was ook lekker verwarrend natuurlijk. Daar staat inderdaad een EV geparkeerd waarvan het kenteken overeenkomt met het (door mij weggepoetste) kenteken op het onderbord.
Je kunt er van alles van vinden natuurlijk, zo'n privé laadplek cq parkeerplaats.. Maar je kunt het ook anders bekijken: ik zou niet willen ruilen met zijn/haar handicap om een eigen parkeerplaats te kunnen bemachtigen. Daarnaast is die plek sowieso al gereserveerd, EV of niet. Het is wel fijn leven in een land waar dit soort voorzieningen ook voor de gehandicapte medemens binnen bereik ligt. En misschien is het voor mij makkelijk praten, hier staan elke 100m wel een paar laadpalen en de bezetting is grofweg 50%. Maar ja, ik kan dat stukje makkelijk lopen.
Overigens gaat de gemeente over het toewijzen en het inrichten van de parkeerplaats. Ik kan het betreffende plaatje op Twitter niet zien, misschien is er wel het e.e.a. aan verbetering vatbaar natuurlijk. Maar dan moet je daarvoor bij de verantwoordelijke (gemeente)ambtenaar zijn.
In Wageningen staat de boel ook stampvol met palen hoor. Probleem bij meneer (die volgens mij met de staart tussen de benen vertrokken is zo te zien aan hoe zijn eerste post gewijzigd is, en dat de tweets verwijderd zijn) was dat het andere vak niet afgekruisd was voor EV's, en nog wel bij een goedkope (29 cent) Vattenfall paal die verder overal ook bezet zijn. Hierdoor moet hij laden bij een "dure" Allego paal (39 cent).-MD- schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 23:18:
[...]
En misschien is het voor mij makkelijk praten, hier staan elke 100m wel een paar laadpalen en de bezetting is grofweg 50%. Maar ja, ik kan dat stukje makkelijk lopen.
[...]
Daarbij werd het heel erg op de persoon van de invalide gespeeld, en vergeet hij ook dat de niet afgekruisde plek waarschijnlijk ook door een ander bezet zou zijn.
Is dat zo?koboy schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:30:
[...]
En nogmaals, die gehandicapte heeft vrijwel zeker niet gekozen voor EV rijden. Hij krijgt een auto via de gehandicaptenzorg, of krijgt een bijdrage. Verbaast me niet van Wageningen Havanna aan de Rijn=Nijmegen sorry dat die dan de EV verplichting opleggen. Dan geen oplaad voorziening regelen is dan nogal tegenstrijdig met het aanwijzen van de gehandicaptenplek.
Ik ken meerdere gevallen waarbij een persoon met lichamelijke beperking zelf de auto heeft gekocht en waarbij alleen de noodzakelijke aanpassingen aan die auto worden vergoed.
De keuze voor een EV is dan niet eens zo raar. Over het algemeen betekent het rijden in een aangepaste auto ook de verplichting tot het rijden in een automaat.
De auto wordt ook vaker ingezet voor kortere stukken wat voor een ICE een stuk slechter is dan voor een EV.
En uit ervaring van een kennis van mij die in een rolstoel zit is het handig als je hulp hebt bij het tanken, wat met de opkomst van de onbemande pompen, betekent dat je iemand moet vragen om mee te gaan tanken.
Aan alles komt een eind.
Bedankt voor de reactie.tweakerpip schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:08:
[...]
Oh, wat gek. Bij mij werden de nieuwe tarieven gewoon via de app van de MSP gecommuniceerd.
Het zal overigens de MSP zijn waar je je tot moet richten. Daar doe jij zaken mee. Niet met Equans. Tenzij je een laadpas hebt van Equans. Maar ik weet niet of die er is.
EDIT: zou overigens best een mooie feature zijn van een laadapp. Een push notificatie wanneer een tarief omhoog gaat van een laadpaal die je recent hebt gebruikt. Iets voor de ideeenbus.
Ik weet niet of jij zelf de laadpalen gebruikt maar op mijn facturen prijkt Equans, dat is het bedrijf waar ik zaken mee doe.
De incasso word verzorgd door Threeforce, de pas aanbieder is 50Five deze laatst 2 genoemde verzwijzen ook allebij door naar Equans.
VW egolf 2020
Als vaste klant van Equans hadden ze op zijn minst een mail kunnen sturen.TucanoItaly schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:32:
[...]
Maar hoe?
Ik ben het helemaal met je eens, begrijp me goed. Maar we hebben lang geleden besloten dat laadpaaltjes snel en goedkoop moeten zijn. De situatie is nu, dat tarieven via de app gecommuniceerd worden, en wel de app van je laadpas. Als je daar had gekeken, had je dan die verhoging niet gezien?
(Let op dat ik het helemaal met je eens ben, hoor.)
Als je elke dag dezelfde laadpaal gebruikt dan kijk je niet elke dag op je app voordat je de stekker erin steekt.
Ik las pas over de tariefwijziging hier op Tweakers, app erbij gepakt en het oude tarief (rond 5 januari) stond er nog steeds in.
Ik mag hopen dat ze dit ook niet doen bij de SGHZ1 palen.
Maar goed ik probeer een maand Bonnet boost op de SGHZ1 palen even kijken hoe dat bevalt.
Voor de SGHZ2 heb ik een Elektroverse pas besteld (0,41 ct).
VW egolf 2020
KnipWietsee. schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:50:
Ik vind deze voorzieningen wel wat ver gaan, nagenoeg alle Vattenfall palen zijn bezet op dit tijdstip in Wageningen. Deze persoon mag prima zijn gehandicapte parkeerplaats claimen maar om daarbij altijd een laadpaal bezet te houden is overdreven. Als hij zijn parkeerplaats 1 plaats opschuift kan hij net zo goed laden maar kunnen anderen ook van die paal gebruik maken, nu kan dat niet want die plek is altijd bezet door brandstofauto's. Maar goed, voordat de cancelbrigrade er alweer aan komt de post maar verwijderd.
Is Bonnet niet 38 cent op SGHZ2?Rdestructo schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 07:51:
Maar goed ik probeer een maand Bonnet boost op de SGHZ1 palen even kijken hoe dat bevalt.
Voor de SGHZ2 heb ik een Elektroverse pas besteld (0,41 ct).
Zit een paar van die palen te bekijken in Rotterdam-Zuid en zie veelal 38 cent staan.
Of zie ik iets over het hoofd?
[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 31-01-2024 11:19 . Reden: Doe eens niet zo op de man ]
Ja idd OVO charge (Bonnet) is idd 38ct, hoe lang dat blijft als ik daar geladen heb met OVO weet ik niet vandaar als backup de Elektroverse er maar bij.Zjanzjak schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:11:
[...]
Is Bonnet niet 38 cent op SGHZ2?
Zit een paar van die palen te bekijken in Rotterdam-Zuid en zie veelal 38 cent staan.
Of zie ik iets over het hoofd?
Gelukkig heb ik ook de keuze uit SGHZ1 palen maar soms grijp ik mis en moet ik bij een SGHZ2 paal laden.
VW egolf 2020
Het is mij wel duidelijk dat jullie in elkaars irritatie-zone zitten. Waarom niet gewoon reacties verbergen van elkaar? [feature request] Mute user op forum
Ik heb dit ook met een bepaalde gebruiker in een bepaald topic gedaan. Gaf veel rust

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 31-01-2024 19:30 . Reden: Quote knip ]
Rolstoellers vinden een EV een voordeel hebben, omdat het laden een handeling is bij in en uitstappen bij het werk of in de buurt, waarbij toch altijd de rolstoel nodig is om op het werk of thuis te komen.koboy schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:30:
[...]
En nogmaals, die gehandicapte heeft vrijwel zeker niet gekozen voor EV rijden.
Anders dan tanken, waarbij de rolstoel eerst moet worden uitgeklapt, tanken, ingeklapt, wegrijden, vervolgens naar huis/werk wederom die riedel.
Ff een vraagje, wie laad er wel eens met de Vattenfall laadpas, en mist ook de helft van de sessies in de app?
8 keer geladen deze maand, kort en wat langer, maar 4 sessies die zichtbaar zijn in de app... Bij dezelfde paal missende en geregistreerde sessies dit bij 2 verschillende laadpalen van Vattenfall...
Ik heb het idee dat het een beetje een puinhoop is wat betreft facturatie...
8 keer geladen deze maand, kort en wat langer, maar 4 sessies die zichtbaar zijn in de app... Bij dezelfde paal missende en geregistreerde sessies dit bij 2 verschillende laadpalen van Vattenfall...
De facturen komen welboeha schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:21:
Ff een vraagje, wie laad er wel eens met de Vattenfall laadpas, en mist ook de helft van de sessies in de app?
Niet bij mij. Ik heb een periode veel geladen bij een Vattenfal paal hier in mijn buurt, maar het viel me juist op dat alles zo soepel verliep. Ik kon de sessies in de app volgen en aan het einde van de sessie was deze altijd volledig zichtbaar in het overzicht.boeha schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:21:
Ik laad ook regelmatig via de vattenfall pas.
ALs ik via de telefoon de sessie start, scannen van de laadpaal. Dan werkt de app zeer snel en betrouwbaar. Via de laadpas duurt het soms inderdaad wel wat langer voordat ik de actieve sessie zie.
Anwb heeft dat euvel trouwens ook, de app lijkt soms ook wat langer nodig te hebben om te zien dat er geladen wordt.
Maar dit gaat dan over een kwestie van een uur vetraging ofzo, enkel bij laden in het buitenland zit er wel eens 1 of 2 dagen tussen de sessie en data in de app.
ALs ik via de telefoon de sessie start, scannen van de laadpaal. Dan werkt de app zeer snel en betrouwbaar. Via de laadpas duurt het soms inderdaad wel wat langer voordat ik de actieve sessie zie.
Anwb heeft dat euvel trouwens ook, de app lijkt soms ook wat langer nodig te hebben om te zien dat er geladen wordt.
Maar dit gaat dan over een kwestie van een uur vetraging ofzo, enkel bij laden in het buitenland zit er wel eens 1 of 2 dagen tussen de sessie en data in de app.
Dat zou idd zo moeten gaan... Hier gisteren zelfs de kabel vast in de paal en moeten bellen, en nu al een week laden de palen op minder vermogen ...7.6 kwh ipv 11kw... Die sessie is ook niet zichtbaarmultikoe schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:06:
[...]
Niet bij mij. Ik heb een periode veel geladen bij een Vattenfal paal hier in mijn buurt, maar het viel me juist op dat alles zo soepel verliep. Ik kon de sessies in de app volgen en aan het einde van de sessie was deze altijd volledig zichtbaar in het overzicht.
Een paal hier in de buurt, staat niet eens op de kaart ...maar blijkt in Roosendaal te staan, na bellen blijkt dat deze dubbel voorkomt .. ding heeft een serie nummer een ALF nummer en dat is dubbel uitgegeven, nou die paal reageert op de paal in Roosendaal sta je hier te laden en daar komt er op de andere poort een auto...krijg je hier de halve hoeveelheid stroom... Al meer dan een jaar lukt het Vattenfall niet om dat probleem op te lossen... ( Nieuw uniek nummer aan de paal geven)..
Niet alleen rolstoelers gebruiken een invalidenplek, ook slecht ter been senioren.bert pit schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:37:
[...]
Rolstoellers vinden een EV een voordeel hebben, omdat het laden een handeling is bij in en uitstappen bij het werk of in de buurt, waarbij toch altijd de rolstoel nodig is om op het werk of thuis te komen.
Anders dan tanken, waarbij de rolstoel eerst moet worden uitgeklapt, tanken, ingeklapt, wegrijden, vervolgens naar huis/werk wederom die riedel.
In dit geval ging het om een ingeklemde parkeerplek, dus een rolstoel lijkt me minder waarschijnlijk.
Als je minder goed ter been bent kom je afhankelijk van inkomen in aanmerking voor ondersteuning bij vervoer. Dat kan met het busje zijn, maar kan ook een vorm van bijdrage in de autokosten zijn. Helemaal afhankelijk van de gemeente. Mijn opmerking dat de gehandicapte waarschijnlijk niet zelf voor de EV zou hebben gekozen was enerzijds tegengas geven, maar ook ingegeven door een artikel in de krant van zeker een jaar geleden. Een ouder slecht ter been echtpaar werd door de gemeente in een heel vroeg exemplaar id3 geschoven. Bleek een totale rampenbak, en ze waren na 2 jaar (ofzo) zeuren blij een vervangende ICE te hebben.
Ach welnee, maar dat geklaag soms in dit topic, en vooral deze meneer, die ALLEEN maar komt klagen en dan ook nog eens onterecht, dan schep ik er plezier in om wat tegengas te geven, soms met oude posts.TucanoItaly schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:39:
Het is mij wel duidelijk dat jullie in elkaars irritatie-zone zitten. Waarom niet gewoon reacties verbergen van elkaar? [feature request] Mute user op forum
Ik heb dit ook met een bepaalde gebruiker in een bepaald topic gedaan. Gaf veel rust
Vooral als m'n wappie-sensor af gaat.
Maar goed, andere forummers hadden 'em al terechtgewezen.
En door.
Paar keer meegemaakt, maar in de regel gaat het vaak gewoon geruisloos goed.boeha schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:21:
Ik vond de sessies dan wel in het online dashboard terug, bij laadhistorie en dan bij 'Wordt beoordeeld'.
Waar ik mij persoonlijk aan erger is wanneer ik aan het laden was voordat ik een druppel/pas ontving van Vattenfall (dus alleen met creditcard gekoppeld aan mijn account) ik de laadessie live kon bekijken.boeha schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:21:
Sinds ik laadt met druppel/pas zie ik nergens een actieve laadsessie meer. Alleen nadat de laadessie voltooid is zie ik de eindafrekening.
Hebben meer mensen dit of is dit een instelling ergens in de app?
Ik heb bij die Vattenfal paal nog nooit met de app geladen, alleen met de laadpas. En ik zag de laadsessie altijd live in de app. Ik vond dat altijd wel prettig.Bobo221 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:08:
[...]
Waar ik mij persoonlijk aan erger is wanneer ik aan het laden was voordat ik een druppel/pas ontving van Vattenfall (dus alleen met creditcard gekoppeld aan mijn account) ik de laadessie live kon bekijken.
Sinds ik laadt met druppel/pas zie ik nergens een actieve laadsessie meer. Alleen nadat de laadessie voltooid is zie ik de eindafrekening.
Volgens mij heeft dit met privacy-wetgeving te maken, dit speelt bij meerdere apps. Waarschijnlijk omdat je er niet zeker van kunt zijn dat degene die de app heeft ook de enige gebruiker van de gekoppelde laadpas/-druppel is.Bobo221 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:08:
[...]
Waar ik mij persoonlijk aan erger is wanneer ik aan het laden was voordat ik een druppel/pas ontving van Vattenfall (dus alleen met creditcard gekoppeld aan mijn account) ik de laadessie live kon bekijken.
Opel Ampera-e (2020)
In deze situatie ben jij klant van laadpasaanbieder (MSP/Mobility Service Provider) 50five, en zij hebben de administratie uitbesteed aan Threeforce (Last Mile Solutions). 50five doet via roamingovereenkomsten weer zaken met de laadpaalaanbieders zoals Equans (CPO/Charge Point Operator).Rdestructo schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 07:39:
[...]
Bedankt voor de reactie.
Ik weet niet of jij zelf de laadpalen gebruikt maar op mijn facturen prijkt Equans, dat is het bedrijf waar ik zaken mee doe.
De incasso word verzorgd door Threeforce, de pasaanbieder is 50Five deze laatst 2 genoemde verwijzen ook allebei door naar Equans.
Als vaste klant van Equans hadden ze op zijn minst een mail kunnen sturen.
Als je elke dag dezelfde laadpaal gebruikt dan kijk je niet elke dag op je app voordat je de stekker erin steekt.
Ik las pas over de tariefwijziging hier op Tweakers, app erbij gepakt en het oude tarief (rond 5 januari) stond er nog steeds in.
...
Equans als CPO weet van jouw laadsessie niet veel meer dan je laadpas-id, en dat deze via 50five verrekend moet worden. Dus ze kunnen je niet even mailen over een prijsverhoging, ook al omdat ze niet precies weten hoe elke MSP hun CPO-tarief doorberekent aan zijn klanten (vaste prijs per kWh of CPO-tarief + opslag per kWh, opslag per minuut, starttarief, blokkeertarief).
Omdat tarieven bij alle CPO's regelmatig wijzigen en vaak ook voor een beperkt deel van hun laadpalen vanwege verschillende concessies, is het best lastig voor de MSP's om al hun pashouders hierover te informeren. Wel zouden ze in hun app altijd de actuele prijzen per laadpaal moeten tonen die je met hun laadpas betaalt.
Wat de MSP's wel doen is hun klanten informeren over aanpassingen in hun eigen tarieven, dus bv. het eventuele maandbedrag, starttarief, opslag per kWh of vaste prijs per kWh. Maar dat is dan gelijk voor alle laadpalen, met als kleine uitzondering misschien een Shell Recharge die een kleeftarief bij bepaalde laadpaalaanbieders introduceerde.
In het geval dat een MSP ook de CPO is zouden ze je wel kunnen informeren, maar bv. Vattenfall informeert mij niet over tariefswijzigingen op de Vattenfall laadpaal in mijn straat waar ik met enige regelmaat met mijn Vattenfall laaddruppel mijn EV oplaadt.
Ik kreeg wel als klant van de Freshmile laadpas een keer een mailtje van Freshmile dat de tarieven voor een eigen Freshmile laadpaal in een parkeergarage ergens in Lyon gingen wijzigen. Dat vond ik dan weer wat overdreven, want de kans dat ik daar ooit weer kom laden is vrij minimaal.
Opel Ampera-e (2020)
Dit is een mooi verhaal van hoe het normaal gesproken werkt. Alleen ben ik bang dat dit voor de SGZH concessie niet geldt. De 50five laadpas is ook gefocussed op deze concessie omdat je daar geen starttarief betaalt.Wesco schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:54:
[...]
In deze situatie ben jij klant van laadpasaanbieder (MSP/Mobility Service Provider) 50five, en zij hebben de administratie uitbesteed aan Threeforce (Last Mile Solutions). 50five doet via roamingovereenkomsten weer zaken met de laadpaalaanbieders zoals Equans (CPO/Charge Point Operator).
Equans als CPO weet van jouw laadsessie niet veel meer dan je laadpas-id, en dat deze via 50five verrekend moet worden. Dus ze kunnen je niet even mailen over een prijsverhoging, ook al omdat ze niet precies weten hoe elke MSP hun CPO-tarief doorberekent aan zijn klanten (vaste prijs per kWh of CPO-tarief + opslag per kWh, opslag per minuut, starttarief, blokkeertarief).
Omdat tarieven bij alle CPO's regelmatig wijzigen en vaak ook voor een beperkt deel van hun laadpalen vanwege verschillende concessies, is het best lastig voor de MSP's om al hun pashouders hierover te informeren. Wel zouden ze in hun app altijd de actuele prijzen per laadpaal moeten tonen die je met hun laadpas betaalt.
Wat de MSP's wel doen is hun klanten informeren over aanpassingen in hun eigen tarieven, dus bv. het eventuele maandbedrag, starttarief, opslag per kWh of vaste prijs per kWh. Maar dat is dan gelijk voor alle laadpalen, met als kleine uitzondering misschien een Shell Recharge die een kleeftarief bij bepaalde laadpaalaanbieders introduceerde.
In het geval dat een MSP ook de CPO is zouden ze je wel kunnen informeren, maar bv. Vattenfall informeert mij niet over tariefswijzigingen op de Vattenfall laadpaal in mijn straat waar ik met enige regelmaat met mijn Vattenfall laaddruppel mijn EV oplaadt.
Ik kreeg wel als klant van de Freshmile laadpas een keer een mailtje van Freshmile dat de tarieven voor een eigen Freshmile laadpaal in een parkeergarage ergens in Lyon gingen wijzigen. Dat vond ik dan weer wat overdreven, want de kans dat ik daar ooit weer kom laden is vrij minimaal.
Tel daar bij op het feit dat de facturatie door Equans plaatsvindt, en de signalen zijn wel heel sterk dat de pas onderdeel uitmaakt van de concessie. Het niet versturen van een mail is dan op zijn minst slordig, zeker omdat het bij een eerdere wijziging wel schijnt te zijn gebeurd.
Aan de andere kant is het communicatie beleid van MSP's wisselend. ANWB stuurde een mail dat de boel op de schop ging en dat ik een nieuwe pas zou krijgen (wat een hele poos duurde). Shell gaf mailde keurig de laatste wijzigingen. Hyundai schrapt een hele abonnementsvorm, en als je de gratis versie gebruikt hoor je daar niets over....
Nagenoeg alle MSP's worden over toekomstige wijzigingen bij CPO's geinformeerd. Zeker als die wat groter zijn.
Ik vind dat alle Nederlandse MSP's een bericht naar hun klanten hadden moeten sturen als er tarieven van grote gebieden laadpalen zoals SGZH2 substantieel van tarief veranderen. (desnoods via een nieuwsbrief of een simpel push bericht naar klanten die weleens in de regio Rotterdam geladen hebben)
Je kunt discussieren of dit voor elke scheet / cent noodzakelijk is, maar misschien wel bij €0,05/kWh verschil in een periode van een maand bijvoorbeeld. Er zijn echter maar een handjevol MSP's die dit communicatie traject serieus nemen. De rest neemt er óf geen tijd voor óf ze zien tarieven bij roaming partners niet als hun primaire verantwoordelijkheid, wat het mijn insziens wel is omdat zij nu eenmaal de berijder factureren.
Ik vind dat alle Nederlandse MSP's een bericht naar hun klanten hadden moeten sturen als er tarieven van grote gebieden laadpalen zoals SGZH2 substantieel van tarief veranderen. (desnoods via een nieuwsbrief of een simpel push bericht naar klanten die weleens in de regio Rotterdam geladen hebben)
Je kunt discussieren of dit voor elke scheet / cent noodzakelijk is, maar misschien wel bij €0,05/kWh verschil in een periode van een maand bijvoorbeeld. Er zijn echter maar een handjevol MSP's die dit communicatie traject serieus nemen. De rest neemt er óf geen tijd voor óf ze zien tarieven bij roaming partners niet als hun primaire verantwoordelijkheid, wat het mijn insziens wel is omdat zij nu eenmaal de berijder factureren.
Geen missende sessies, maar wel al een paar keer bij een nieuwe paal geladen. Die niet in de app staat en geen sessies raporteert. Vooralsnog voel ik me een gelukkig manboeha schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:21:

Cash is king.
Dit herken ik niet. Druppel heeft mijn voorkeur vanwege het simpele feit dat mijn telefoon niet aan de autosleutel hangt, maar de laaddruppel wel.Bobo221 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:08:
[...]
Cash is king.
Ja daar zit wel wat in. Een jaloerse ex zou dan precies weten waar en hoelang je ergens staat als je het account nog deelt.Wesco schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:16:
[...]
Volgens mij heeft dit met privacy-wetgeving te maken, dit speelt bij meerdere apps. Waarschijnlijk omdat je er niet zeker van kunt zijn dat degene die de app heeft ook de enige gebruiker van de gekoppelde laadpas/-druppel is.
Wanneer ik de laadpas/druppel gebruik zie ik dus geen livegegevens. Wat raar dat dat bij jou wel zichtbaar is.multikoe schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:13:
[...]
Ik heb bij die Vattenfal paal nog nooit met de app geladen, alleen met de laadpas. En ik zag de laadsessie altijd live in de app. Ik vond dat altijd wel prettig.
Ja de druppel heeft hier ook de voorkeur en die gebruik ik dan ook dagelijks. Maar ik krijg dan niet te zien hoeveel ik al geladen heb of een live sessie.mk1992 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:29:
[...]
Dit herken ik niet. Druppel heeft mijn voorkeur vanwege het simpele feit dat mijn telefoon niet aan de autosleutel hangt, maar de laaddruppel wel.
Tot dusver elke keer kunnen zien. Updates van de voortgang mogen wel wat frequenter en jammer dat ik alleen bij een app-sessie vanaf afstand kan stoppen, maar alles doet wat t moet doen.Bobo221 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:44:
[...]
Ja de druppel heeft hier ook de voorkeur en die gebruik ik dan ook dagelijks. Maar ik krijg dan niet te zien hoeveel ik al geladen heb of een live sessie.
Cash is king.
In het verleden was zowel de concessie als de bijbehorende laadpas van energiebedrijf Engie. Deze heeft echter het laadpassen-stuk (MSP) doorgeschoven naar haar dochterbedrijf 50five, en het laadpalen-deel (CPO) naar dochterbedrijf Equans. Vervolgens is Equans in 2022 overgenomen door de Bouygues groep.koboy schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:11:
[...]
Dit is een mooi verhaal van hoe het normaal gesproken werkt. Alleen ben ik bang dat dit voor de SGZH concessie niet geldt. De 50five laadpas is ook gefocussed op deze concessie omdat je daar geen starttarief betaalt.
Tel daar bij op het feit dat de facturatie door Equans plaatsvindt, en de signalen zijn wel heel sterk dat de pas onderdeel uitmaakt van de concessie. Het niet versturen van een mail is dan op zijn minst slordig, zeker omdat het bij een eerdere wijziging wel schijnt te zijn gebeurd.
....
Het zijn inmiddels dus echt verschillende bedrijven, en het lijkt mij sterk dat 50five nu voor zijn Zuid-Holland laadpassen facturen stuurt (laat sturen door Threeforce/Last Mile Solutions in dit geval) met een Equans logo erop?
Hoewel, als ik kijk naar de beheer-omgeving voor de Zuid-Holland laadpas https://equanssgzh.evc-net.com/ dan zie ik daar wel een Equans-logo staan. evc-net.com is de White label-MSP omgeving die aangeboden wordt door Last Mile Solutions.
Mogelijk is het onderdeel van de concessie-voorwaarden in SGZH dat de CPO ook een laadpas moet aanbieden waarmee zonder extra kosten geladen kan worden, deze wordt dan blijkbaar beheerd door 50five in naam van Equans?
En op deze Zuid-Holland laadpassen staat dan weer Engie (oud) of 50five by Engie (nieuw). Wie het nog snapt mag het uitleggen...
Opel Ampera-e (2020)
Zou dit echt zo zijn? Bij Shell, een partij die op dit soort vlakken voldoende ontwikkeld is, werkt dit namelijk wel. Als we met de Shell Laadpas een actie starten zien we in de app altijd de sessie (app op twee telefoons geïnstalleerd en ingelogd op hetzelfde account).Wesco schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:16:
[...]
Volgens mij heeft dit met privacy-wetgeving te maken, dit speelt bij meerdere apps. Waarschijnlijk omdat je er niet zeker van kunt zijn dat degene die de app heeft ook de enige gebruiker van de gekoppelde laadpas/-druppel is.
Op mijn rit naar oostenrijk veel bij Ionity geladen met een abonnement. Maar hun administratie is wel waardeloos zeg.
Op de heenweg heb ik bij een station wel 8 keer een euro afgeschreven waarna het laden het was deed. Die werd dan een week later weer teruggestort. Soms werd er direct het juiste bedrag afgeschreven en een andere keer gebeurde dat niet.
Dus er gaat een euro af, dan 18,29 aan laadkosten. Een paar uur later gaat er 19,29 af. En een week daarna kwam er 18,29 bij en weer een euro, met “correctieboeking” ervoor.
Op de terugweg ging dit anders, want toen werd er standaard 40 euro afgeschreven. Op 1 plek werkte het laden niet, dus 120 euro kwijt, maar een paar uur later weer 40 erbij. Op de andere plekken is er steeds 40 afgeschreven en that’s it.
Het zal vast wel goed komen, maar dit slaat toch nergens op?
Op de heenweg heb ik bij een station wel 8 keer een euro afgeschreven waarna het laden het was deed. Die werd dan een week later weer teruggestort. Soms werd er direct het juiste bedrag afgeschreven en een andere keer gebeurde dat niet.
Dus er gaat een euro af, dan 18,29 aan laadkosten. Een paar uur later gaat er 19,29 af. En een week daarna kwam er 18,29 bij en weer een euro, met “correctieboeking” ervoor.
Op de terugweg ging dit anders, want toen werd er standaard 40 euro afgeschreven. Op 1 plek werkte het laden niet, dus 120 euro kwijt, maar een paar uur later weer 40 erbij. Op de andere plekken is er steeds 40 afgeschreven en that’s it.
Helaas zijn bij Bonnett de prijzen gecorrigeerd voor de SGZH2 palen
Bij mij nog nietgeraroz schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:36:
Helaas zijn hij Bonnett de prijzen gecorrigeerd voor de SGZH2 palen
tot je naar de laadpaal toe gaat binnen de app , dan zie je het hoge tarief. In de lijsten/favorieten enzo is het nog niet doorgevoerd, maar een stap verder wel.
[ Voor 16% gewijzigd door geraroz op 31-01-2024 21:05 ]
Ik zie het. Nu dus Electroverse het goedkoopst op deze palen voor 41 ct.geraroz schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:03:
[...]
tot je naar de laadpaal toe gaat binnen de app , dan zie je het hoge tarief. In de lijsten/favorieten enzo is het nog niet doorgevoerd, maar een stap verder wel.
Zelf geef ik de voorkeur aan de Vattenfall app boven de druppel 😁Bobo221 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:44:
Ja de druppel heeft hier ook de voorkeur en die gebruik ik dan ook dagelijks. Maar ik krijg dan niet te zien hoeveel ik al geladen heb of een live sessie.
Enerzijds om de laadsessie te volgen (ja, dat kan ook via de app van het voertuig zelf), maar belangrijker nog: de laadkosten worden direct afgeschreven. Ben niet zo van de verrassingen/rekeningen achteraf. Bij het tankstation reken je de brandstof ook meteen af en niet aan het einde van de maand. Heb de meeste laadpassen aan de creditcard gekoppeld (een paar uitzonderingen, waarbij dit niet mogelijk is). Het enige “vervelende” is de borg die bij het starten van het laadproces wordt geclaimd op de kaart. Ik gebruik een prepaid creditkaart voor het laden, er moet dus voldoende saldo op staan. Bij Freshmile wil het wel eens een paar dagen duren voor de borgstelling ingetrokken is. Mocht een sessie mislukken, dan blijft de borg soms een week staan (en dus moet het saldo op de creditcard aangevuld worden als ik vaker moet laden.
Daarnaast staat de betreffende creditcard altijd in “freeze” modus. Mocht een pasje kwijtraken/ gestolen worden, dan werkt de laadpas niet omdat de achterliggende creditcard (tijdelijk) geblokkeerd is. Ja, ook het vrijgeven van de creditcard is misschien een extra actie, maar zo vaak laad ik niet openbaar en in vakantie tijd laat ik de pas actief staan tijdens de reis.
edit:
ik mis ook nog een sessie van 1 januari. Met de app gestart, sessie was niet volgbaar in de app en ook de kabel kwam in eerste instantie niet los (omdat er geen sessie in de app was, kon ik ook niets stoppen, kabel zat wel vast omdat de sessie wel startte na het scannen van de QR-code). Na kabel uit auto te hebben gehaald werd de kabel toch vrijgegeven. De creditcard staat in freeze mode, dus er kan ook niets geincasseerd worden 🫣
[ Voor 12% gewijzigd door cyberdj op 31-01-2024 22:26 ]
C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E
Zelfde issue met mijn nieuwe electroverse pas, eerste sessie is inmiddels 9 dagen geleden en nog niets in de app. Is dat normaal?boeha schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:21:
De meeste sessies die ik met Electroverse laad zie ik meteen. Maar ik mis er ook twee die al meer dan een maand geleden zijn. Ik neem aan dat die nog wel komenAirJonn schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:02:
[...]
Zelfde issue met mijn nieuwe electroverse pas, eerste sessie is inmiddels 9 dagen geleden en nog niets in de app. Is dat normaal?
Krilo_89 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:24:
Niet echt normaal nee, of het ergens op slaat weet ik niet maar dat doet er ook allemaal niet toe.AirJonn schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:02:
Zelfde issue met mijn nieuwe electroverse pas, eerste sessie is inmiddels 9 dagen geleden en nog niets in de app. Is dat normaal?
Want het komt gewoon wel eens voor, spit dit topic maar eens door.
Of, voor @Krilo_89, lees je dit soort perikelen ook wel eens in; Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
Het is, zoals het is.
Ik zie wel enige verbetering trouwens, dus we houden goede moed!
[ Voor 3% gewijzigd door Zjanzjak op 01-02-2024 12:21 ]
Ik mis er ook eentje, van een week geleden.Nova163 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:01:
[...]
De meeste sessies die ik met Electroverse laad zie ik meteen. Maar ik mis er ook twee die al meer dan een maand geleden zijn. Ik neem aan dat die nog wel komen
Waarbij het uberhaupt niet duidelijk was wat de kosten waren.
En Electroverse zegt in een support reactie :"it should be anything between 0.44 - 0.66 depending on the speed of the connector"
lang leve de duidelijkheid
Mooie metafoor die ik zojuist hoorde in het commissiedebat duurzaam vervoer 31-01-2024:
"Uitstel brengt ons geen schone lucht. Nederland is het enige land dat de grondslag erosie van brandstofaccijnzen wil opvangen binnen het auto domein. We laten VWS ook niet opdraaien voor minder tabakssaccijns als de rookvrij-campagne succes heeft."
Hardop gelachen
- Habtamu de Hoop (Groenlinks/PvdA) vanaf ~ 41:00
"Uitstel brengt ons geen schone lucht. Nederland is het enige land dat de grondslag erosie van brandstofaccijnzen wil opvangen binnen het auto domein. We laten VWS ook niet opdraaien voor minder tabakssaccijns als de rookvrij-campagne succes heeft."
Hardop gelachen

- Habtamu de Hoop (Groenlinks/PvdA) vanaf ~ 41:00
Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2