[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 122 ... 233 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Ik had al eerder willen reageren, 10A zou theoretisch wellicht kunnen werken bij een grote accu die je constant vollaad. Met een sauna en een auto wordt het lastig.

Als je de genoemde 53kWh steeds in een accu stopt kom je er wel, maar ja.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-09 15:41
Ach kom we gaan offtopic, maar niemand doet even een vaatwasser / wasmachine en droger tegelijk aan ? Nou dan zit je al dik over de 16 Ampere hoor. Ik ben echt blij met de load balanced oplossing die ik hier heb, anders zou ik dagelijks de zekering moeten omzetten.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:18

koboy

Heb een idee voor een icon

De 10A aansluiting heet niet voor niets de garage aansluiting.

Ons huis is van 1989. 1x40A netaansluiting en oorspronkelijk 3 16A smelt zekeringen. Ondertussen is de groepenkast een aantal keer vervangen/uitgebreid, maar je blijft met wat rare kronkels uit het eind van de vorige eeuw zitten qua electrische installatie.
Vrijwel alle stopcontacten en lichtpunten hier zitten op 1 groep. Er is een tijd geweest waarin de piek stroom bij inschakelen boven de 16A kwam. Nu de UPS op een lager belaste groep en in de meterkast staat en de laserprinter is vervangen is dat probleem gelukkig over.

Wasmachine/droger heeft een eigen groep. De warmtepomp droger en wasmachine blijven samen qua aansluitwaarde (dus werkelijk max vermogen is minder) net onder de 16A.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Het val vaker gebeuren dat in steden tussen 16.00 en 20.00 geknepen gaat worden. Bij projecten zoals Flexpower in Amsterdam hebben ze dit ook al langere tijd onderzocht en toen zag men ook dat de piek naar achteren verschoof dus of dit de juiste oplossing is betwijfel ik.

Ik geloof meer in een model waarbij 24/7 realtime al het vermogen eerlijk verdeeld wordt.

Voordeel: Je hoeft nooit na te denken, je krijgt gewoon wat maximaal beschikbaar is, goed voor het draagvlak.
Nadeel: Dit kan op sommige piekmomenten wel echt weinig zijn, een 'garantie' op een bepaalde hoeveelheid in een bepaalde tijd zul je dan los moeten laten waardoor je op een bewolkte winterdag om 19.00 misschien maar 6A uit een publieke laadpaal ontvangt.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zarex
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-04 09:01
Hachy schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:35:
Het val vaker gebeuren dat in steden tussen 16.00 en 20.00 geknepen gaat worden. Bij projecten zoals Flexpower in Amsterdam hebben ze dit ook al langere tijd onderzocht en toen zag men ook dat de piek naar achteren verschoof dus of dit de juiste oplossing is betwijfel ik.

Ik geloof meer in een model waarbij 24/7 realtime al het vermogen eerlijk verdeeld wordt.

Voordeel: Je hoeft nooit na te denken, je krijgt gewoon wat maximaal beschikbaar is, goed voor het draagvlak.
Nadeel: Dit kan op sommige piekmomenten wel echt weinig zijn, een 'garantie' op een bepaalde hoeveelheid in een bepaalde tijd zul je dan los moeten laten waardoor je op een bewolkte winterdag om 19.00 misschien maar 6A uit een publieke laadpaal ontvangt.
Ik ben het met je eens dat 24/7 realtime load balancing beter is. Waarom zou je op een zomerdag om 16:00 beginnen met afknijpen terwijl er juist nog volop zonne-energie beschikbaar is op het lokale laagspanningsnet? Dan ben je juist netcongestie erger aan het maken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Het is een heel interessante discussie, maar ik denk dat flexibel tarief beter is voor het draagvlak. Door alleen het laden op straat af te knijpen maak je de kloof tussen degene met een eigen laadpaal en zonder alleen maar groter. Ook zullen er meer laadpalen nodig zijn met de daaraan gekoppelde sociale wrijving.
Beter is het naar mijn mening om landelijk VPA (laadpaal zonder oprit) toe te staan en voor iedereen een "spitstarief" op de stroom op te leggen, maar dan wel alleen als er sprake is van echte congestie. Als je dan per se moet laden of op andere wijze veel stroom gebruiken tijdens deze periode moet je er maar voor betalen.
We zullen op alle punten bewuster met stroom om moeten gaan, zeker als het gas netwerk voor consumenten uitgefaseerd wordt. Door de nadruk te leggen op alleen EV's ben je naar mijn mening bezig met een apparaat verantwoordelijk te maken in plaats van gedrag.

Misschien moeten we wel helemaal af van de vaste prijs energiecontracten, en helemaal naar dynamische stroomtarieven. Ik vrees alleen dat die stap (die echt gedragsverandering zal forceren) een stap te ver is.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zarex
koboy schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:06:
[...]

Misschien moeten we wel helemaal af van de vaste prijs energiecontracten, en helemaal naar dynamische stroomtarieven. Ik vrees alleen dat die stap (die echt gedragsverandering zal forceren) een stap te ver is.
Ik denk dat dat inderdaad een stap te ver is, hoewel het in theorie veel zou oplossen. In de praktijk denk ik dat het enorm ten koste zal gaan van het draagvlak voor de energietransitie. Mensen zoeken zekerheid en gaan dan op onderbuikgevoel stemmen. Iets wat we tijdens de afgelopen verkiezingen al hebben gezien.

Ik zou eerder het systeem met nacht/dagtarief omgooien, dat systeem is echt compleet achterhaald. In de zomer is het voor veel mensen nog steeds voordeliger om de vaatwasser 's nachts te draaien terwijl er overdag een overschot aan zonnestroom is. Hou het simpel, en ga voor 2 á 3 verschillende tarieven, afhankelijk van beschikbaarheid van renewables en netcongestie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
[...]

Ik heb het eerder geschreven.
Je moet die dingen simpel houden, logisch en makkelijk toe te passen.
Als je met prijzen zit die elk uur veranderen en amper te voorzien zijn, dan worden mensen moe, kribbig, verward en stemmen ze op PVV omdat "vroeger alles beter was".

Het is perfect te verklaren dat mensen hun auto beter niet laden tussen 16 en 20h (in de winter), en dat laadpalen dan ofwel geknepen worden of er een hoog tarief geldig is. Maar je moet mensen de keuze geven.

Een app als Jedlix vind ik een goed alternatief, maar er zit nog meer potentieel in.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zarex
Tommie12 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:21:
[...]

en stemmen ze op PVV omdat "vroeger alles beter was".
Ik wou het niet hardop zeggen... Maarja, dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03

Eens dat het beter zou zijn om 24/7 het vermogen eerlijk te verdelen.
Vraag is dan wel wat "eerlijk" is?
En hoe ga je om met de verschillende belangen van bedrijven, huishoudens, ziekenhuizen en scholen.
En er moet voor de netbeheerders wel een prikkel zijn om te blijven investeren om niet (te vaak) de noodmaatregel van afknijpen te hoeven toepassen.

Het zou goed zijn als ook de prijs hier een rol kan spelen. Bijvoorbeeld een toeslag als je op piekmoment toch meer wilt laden omdat je het echt nodig hebt. Of andersom dat je de auto aan een lader kunt zetten met de boodschap; alleen laden als de prijs lager is dan X (en eventueel ontladen bij prijs groter dan Y). Idem overigens voor wasmachine, vaatwasser, warmtepomp en andere stroomvreters waarin je flexibel bent in timing van gebruik.

en prijs is dan een oeroude methode om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen, waarbij de techniek het inmiddels mogelijk maakt om dat nagenoeg volledig te automatiseren.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Ik heb het eerder geschreven.
Je moet die dingen simpel houden, logisch en makkelijk toe te passen.
Als je met prijzen zit die elk uur veranderen en amper te voorzien zijn, dan worden mensen moe, kribbig, verward en stemmen ze op PVV omdat "vroeger alles beter was".

Het is perfect te verklaren dat mensen hun auto beter niet laden tussen 16 en 20h (in de winter), en dat laadpalen dan ofwel geknepen worden of er een hoog tarief geldig is. Maar je moet mensen de keuze geven.

Een app als Jedlix vind ik een goed alternatief, maar er zit nog meer potentieel in.
Ik schreef niet voor niets dat ik dacht dat het een stap te ver zou zijn.
Wel zullen we het ouderwetse dag/nacht mechanische moeten herzien, en met een groter verschil dan in het dag/nacht tarief nu en energieverbruik met financiële prikkels moeten sturen. Door alleen de focus te leggen op het publiek laden van EV's kijken we naar mijn mening veel te beperkt. Die warmtepomp kan ook om 16 uur klaar zijn met het huis opwarmen, de wasmachine kan dan ook al klaar zijn etc.

Alleen de focus leggen op EV's beperkt alleen maar de acceptatie van EV's door foutieve sentimenten (blader maar een klein stukje terug). Dit terwijl elke woning die gebouwd wordt geen gasaansluiting meer heeft en daardoor een veel hoger energieverbruik, zeker op de piektijden zoals die nu genoemd worden.
We moeten NU al breder kijken dan alleen het publiek opladen van EV's, want het afknijpen hiervan gaat niet genoeg zijn, en wat wordt de volgende stap? En de stap daarna? Wat je dan gaat krijgen is dat de overheid gaat proberen fysiek achter de voordeur in te grijpen, en dat is helemaal desastreus voor het draagvlak van de energietransitie. Helaas vraagt dit om vooruit denken, iets wat de politiek liever niet doet omdat dat op korte termijn iets moeilijkere maatregelen vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 19:27
zarex schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:16:
[...]

Ik zou eerder het systeem met nacht/dagtarief omgooien, dat systeem is echt compleet achterhaald.
Het is te statisch idd.. Ik volg dagelijks de prijsvorming op de spotmarkt sinds begin december om te kijken wat ik met mijn nu nog vaste energiecontract zal gaan doen dat binnenkort verloopt. Het is sinds december nog vrij structureel dat de stroom tussen 00:00 en 06:00 uur meestal het goedkoopst is over de dag, tot aan gratis aan toe als het veel waait.

In de zomer is dan de stroom overdag weer het goedkoopst, tot aan gratis/negatief aan toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
koboy schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:39:
[...]
Die warmtepomp kan ook om 16 uur klaar zijn met het huis opwarmen, de wasmachine kan dan ook al klaar zijn etc.
Alle beetje helpen. Ik heb deze winter in mijn A+++ huis toch 1,5gr nachtverlaging op de warmtepomp geprogrammeerd en die gaat vanaf 11 uur weer opwarmen, als de buitenlucht ook het warmst (COP!) is en mijn zonnepanelen wat opleveren. Afhankelijk van de buitentemperatuur ben ik tegen 16-17 uur weer klaar met stroomverbruik voor de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zarex
kisik schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:41:
[...]

Het is te statisch idd.. Ik volg dagelijks de prijsvorming op de spotmarkt sinds begin december om te kijken wat ik met mijn nu nog vaste energiecontract zal gaan doen dat binnenkort verloopt. Het is sinds december nog vrij structureel dat de stroom tussen 00:00 en 06:00 uur meestal het goedkoopst is over de dag, tot aan gratis aan toe als het veel waait.

In de zomer is dan de stroom overdag weer het goedkoopst, tot aan gratis/negatief aan toe.
Om de discussie weer on-topic te trekken:

Toch vraag ik me af wat de publieke opinie gaat zijn als we spotprijzen zouden toepassen op openbare laadpalen. Gaan mensen dan "omgekeerd laadpaalkleven" en de auto alvast aansluiten maar het laden uitstellen tot de prijzen laag zijn? 's Avonds insteken zodat je 's nachts goedkoop kan laden veroorzaakt geen overlast, maar wat ga je doen tegen uitwassen? Toch idle-fees invoeren?

Onderaan de streep zou het helpen als mensen wat meer co-operatief denken in plaats van "ikke ikke ikke" maarja. Kijk maar naar de afgelopen verkiezingen waar een fors gedeelte van het stemvolk stemt op "ikke ikke ikke" partijprogramma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
zarex schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:49:
[...]

Om de discussie weer on-topic te trekken:

Toch vraag ik me af wat de publieke opinie gaat zijn als we spotprijzen zouden toepassen op openbare laadpalen. Gaan mensen dan "omgekeerd laadpaalkleven" en de auto alvast aansluiten maar het laden uitstellen tot de prijzen laag zijn? 's Avonds insteken zodat je 's nachts goedkoop kan laden veroorzaakt geen overlast, maar wat ga je doen tegen uitwassen? Toch idle-fees invoeren?

Onderaan de streep zou het helpen als mensen wat meer co-operatief denken in plaats van "ikke ikke ikke" maarja. Kijk maar naar de afgelopen verkiezingen waar een fors gedeelte van het stemvolk stemt op "ikke ikke ikke" partijprogramma's.
Goede! Ik denk dat met de krappe beschikbare capaciteit idle-fees wel noodzakelijk zijn en blijven, maar er zullen wel nieuwe businessmodellen voor laadpaal exploitanten en pasuitgevers gaan ontstaan die mogelijkheden zien en gaan verkennen. Tesla doet het natuurlijk al heel lang dat je tussen 4 en 8 en afhankelijk van de locatie en mogelijk een lidmaatschapskaart een ander tarief betaald, evenals de kleefboete die hoger wordt als er een relatief hoge bezetting is van de palen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-07 09:10
[...]

Maar Jedlix werkt voorlopig enkel met Easee, Wallbox en Zaptec laadpalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
dmod schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:10:
[...]

Maar Jedlix werkt voorlopig enkel met Easee, Wallbox en Zaptec laadpalen
Jedlix werkt via een API met mijn auto. Wat ook de laadpaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
Tommie12 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:19:
[...]

Jedlix werkt via een API met mijn auto. Wat ook de laadpaal is.
En hoe is jouw setup ? Dacht begrepen te hebben dat je Alfen hebt via Arval. Zit vanaf volgende maand in zelfde situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
dmod schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:50:
[...]

En hoe is jouw setup ? Dacht begrepen te hebben dat je Alfen hebt via Arval. Zit vanaf volgende maand in zelfde situatie.
Klopt, maar aan de instellingen van de Alfen kom ik niet.
Ik gebruk enkel Jedlix om te trachten mijn pieken wat onder controle te houden, en die gaat nu in de winter vooral 's nachts laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
Tommie12 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:54:
[...]

Klopt, maar aan de instellingen van de Alfen kom ik niet.
Ik gebruk enkel Jedlix om te trachten mijn pieken wat onder controle te houden, en die gaat nu in de winter vooral 's nachts laden.
Ik bedoel hoe en wat heb je precies met elkaar verbonden (Alfen/P1/Auto/Jedlix/...) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Het is een heel interessante discussie, maar ik denk dat flexibel tarief beter is voor het draagvlak. Door alleen het laden op straat af te knijpen maak je de kloof tussen degene met een eigen laadpaal en zonder alleen maar groter. Ook zullen er meer laadpalen nodig zijn met de daaraan gekoppelde sociale wrijving.
Beter is het naar mijn mening om landelijk VPA (laadpaal zonder oprit) toe te staan en voor iedereen een "spitstarief" op de stroom op te leggen, maar dan wel alleen als er sprake is van echte congestie. Als je dan per se moet laden of op andere wijze veel stroom gebruiken tijdens deze periode moet je er maar voor betalen.
We zullen op alle punten bewuster met stroom om moeten gaan, zeker als het gas netwerk voor consumenten uitgefaseerd wordt. Door de nadruk te leggen op alleen EV's ben je naar mijn mening bezig met een apparaat verantwoordelijk te maken in plaats van gedrag.

Flexibel tarief in plaats van reduceren van vermogen was precies de kern van mijn betoog, en werd al jaren geleden voorgesteld door de netbeheerders.

Ten tijde van de hoge energie prijzen was het verschil hier 15 cent tussen dag- en nacht tarief. Dat forceert echt wel het gebruik van het lage tarief om dingen te doen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
dmod schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:59:
[...]

Ik bedoel hoe en wat heb je precies met elkaar verbonden (Alfen/P1/Auto/Jedlix/...) ?
De Alfen hangt aan de P1 met load balancing op 11kW, maar die grijpt amper in.

Jedlix is verbonden met de auto via API.
En de auto zet ik manueel op laden met 4kW voor 99% van de tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:25
Nog even volhouden mensen, binnenkort is de treurnis van het laden voorbij. De chinezen komen met een accu die 50jr meegaat en nooit hoeft te worden opgeladen. https://www.ad.nl/auto/ch...orden-opgeladen~a547983c/

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

PeterZ(on) schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:57:
Nog even volhouden mensen, binnenkort is de treurnis van het laden voorbij. De chinezen komen met een accu die 50jr meegaat en nooit hoeft te worden opgeladen. https://www.ad.nl/auto/ch...orden-opgeladen~a547983c/
Het exemplaar op de foto kan 100 microwatt leveren op 3V en is 15x15x3 mm groot. Ze zijn bezig met een 1 watt exemplaar, ben benieuwd hoe groot dat ding gaat worden, hij moet 10000x zo veel vermogen leveren.
Om een auto aan te kunnen drijven moet je minimaal 100kW (100000x zo veel) kunnen leveren, zal wel gigantisch worden want je praat over een 1 miljard keer zo groot vermogen.
We hebben het dan nog niet over het afval (ook relatief kortlevende isotopen zijn niet snel helemaal weg want je hebt te maken met HALFwaardetijden. Ook vergeten we het risico bij ongevallen, brand, misbruik etc....

De techniek bestaat al een jaar of 75, en er is een reden dat het nooit commercieel is ingezet. Radioactieve isotopen staan onder strenge controles met een reden. Ik zou het in elk geval geen fijn idee vinden om een potentiële mini Chernobyl in de kofferbak te hebben, nog even afgezien van de mogelijkheden die dit kwaadwillenden biedt voor een vuile bom.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PeterZ(on)
koboy schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:15:
[...]

Het exemplaar op de foto kan 100 microwatt leveren op 3V en is 15x15x3 mm groot. Ze zijn bezig met een 1 watt exemplaar, ben benieuwd hoe groot dat ding gaat worden, hij moet 10000x zo veel vermogen leveren.
Om een auto aan te kunnen drijven moet je minimaal 100kW (100000x zo veel) kunnen leveren, zal wel gigantisch worden want je praat over een 1 miljard keer zo groot vermogen.
We hebben het dan nog niet over het afval (ook relatief kortlevende isotopen zijn niet snel helemaal weg want je hebt te maken met HALFwaardetijden. Ook vergeten we het risico bij ongevallen, brand, misbruik etc....

De techniek bestaat al een jaar of 75, en er is een reden dat het nooit commercieel is ingezet. Radioactieve isotopen staan onder strenge controles met een reden. Ik zou het in elk geval geen fijn idee vinden om een potentiële mini Chernobyl in de kofferbak te hebben, nog even afgezien van de mogelijkheden die dit kwaadwillenden biedt voor een vuile bom.
Nee ik zie het voorlopig ook niet gebeuren, maar ik dacht na pagina's treurnis over publiek laden, laat ik eens een positief bericht plaatsen. :P

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

PeterZ(on) schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:19:
[...]

Nee ik zie het voorlopig ook niet gebeuren, maar ik dacht na pagina's treurnis over publiek laden, laat ik eens een positief bericht plaatsen. :P
Probleem is alleen dat de typische AD lezer dit soort Chinese fabeltjes als zoete koek slikt, net als ze de paniek verhalen over EV's voor zoete koek slikken. Maar misschien valt het mee, of stond het ook al op Facebook >:) >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ik vond hem wel leuk hoor Peter :) Tijd voor een wat vrolijker sfeertje inderdaad!

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wess__
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-07 00:57
Tip van flip:

Als je 75% van de tijd voor je eigen deur kan parkeren en je heb een 3 fasen aansluiting in huis. Overweeg om VPA aan te vragen (vergunning bij de gemeente) en aan te laten leggen (moet de gemeente doen). Dan mag je vanuit de voortuin of voorgevel, door middel van een kabelgoottegel (google afbeeldingen), je eigen auto op openbaar terrein laden. Je kan misschien zelfs wel met je EV- buren een dealtje sluiten en hun laadpassen ook in het systeem laten opnemen. Dan haal je de investering in een eigen laadpaal er eerder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
koboy schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:30:
[...]

Probleem is alleen dat de typische AD lezer dit soort Chinese fabeltjes als zoete koek slikt, net als ze de paniek verhalen over EV's voor zoete koek slikken. Maar misschien valt het mee, of stond het ook al op Facebook >:) >:)
Ik heb geen idee, ik heb geen facebook. :) Maar voor die enkele keer dat er te weinig geladen is, voor de veelrijder neem ik aan, dan ga je toch gewoon even aan een snellader en pleeg een noodzakelijk telefoontje of beantwoord een e-mailtje. En ja, uitzonderingen bevestigen de regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
[...]

Het is niet echt een fabeltje maar het wordt helemaal niet als batterij voor EV's gepositioneerd. Ruimtevaart is toch echt iets heel anders. Daar wordt dit soort technieken ingezet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 09:59
koboy schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:15:
[...]

Bedenk wel dat de auto vele uren per dag stilstaat. Dan kan een beperkt aantal nucleaire batterijen de hoofdaccu bijladen en kom je toch aan je vermogen. Voor een vuile bom hoef je niet bang te zijn, die maak je niet van radioactief koper.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:11
pmiddeld schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:37:
[...]

Bedenk wel dat de auto vele uren per dag stilstaat. Dan kan een beperkt aantal nucleaire batterijen de hoofdaccu bijladen en kom je toch aan je vermogen. Voor een vuile bom hoef je niet bang te zijn, die maak je niet van radioactief koper.
Stel dat het ze lukt om de accu continu bij te laden met 150 watt dan heb je toch 3,6 kWh per dag (en 1314 kWh per jaar) in je accu. Voor mij is dat op sommige dagen genoeg om bijvoorbeeld even naar de supermarkt te rijden.
Maar voor we op dit soort vermogens zijn zal het nog wel even duren.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Headshot_NL schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:43:
[...]

Stel dat het ze lukt om de accu continu bij te laden met 150 watt dan heb je toch 3,6 kWh per dag (en 1314 kWh per jaar) in je accu. Voor mij is dat op sommige dagen genoeg om bijvoorbeeld even naar de supermarkt te rijden.
Maar voor we op dit soort vermogens zijn zal het nog wel even duren.
Vermogen is 1 punt, die radioactieve batterij weegt waarschijnlijk gewoon veel te veel om er nog eens even bij te nemen...
Energiedichtheid lijk me laag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
Brotuck schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:57:
Ach kom we gaan offtopic, maar niemand doet even een vaatwasser / wasmachine en droger tegelijk aan ? Nou dan zit je al dik over de 16 Ampere hoor. Ik ben echt blij met de load balanced oplossing die ik hier heb, anders zou ik dagelijks de zekering moeten omzetten.
ah, dan ben ik niemand 😂
Wil hier gerust vaatwasser-droger-wasmachine en misschien ook nog de oven en airco tegelijk aanzetten. Mijn auto stopt dan wel met laden 🫣
Heb de vaatwasser-droger-wasmachine wel allemaal over een andere fase lopen, maar piek regelmatig richting 10kWh stroomverbruik. Vorige week piek gehad met een totaalverbruik van 100kWh op 1 dag.
3x25A aansluiting, verdeeld over 32 normale groepen en 4 krachtstroom groepen.

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:38
Probleem is alleen dat de typische AD lezer dit soort Chinese fabeltjes als zoete koek slikt
Mwoah, dat valt wel mee hoor.
Of ik ben geen typische AD-lezer, dat kan ook!
Alles beter dan de Televaag iig. ;)
Hoe dan ook, als ik zie dat Erik Kouwenhoven de auteur is van het artikel dan komt dat korreltje zout erbij.

Maar goed, enigszins on topic maar weer, heb het wel eens eerder gehad over de 3 Ecotap-laadpunten (naast de 60 Joulz-laadpunten) in de openbare parkeergarage bij mijn kantoor.
Dacht dat ik ze eindelijk in de online kaart van Ecotap gevonden maar helaas, ik kan ze dus in geen enkele app of online ontwaren. Tarief was me dus onbekend, nu weet ik inmiddels dat ze 25 cent de kWh ex. btw zijn (want factuur) maar de snelheid is mij een totaal raadsel.
1 keer zat ik gemiddeld op 10,86 kW per uur en geen andere wagen aangesloten op de laadpaal.
Vaak zit ik gemiddeld rond 12,5 kW per uur variërend van alleen aan de laadpaal of met 2 maar vandaag tikte ik gemiddeld de 18,35 aan, terwijl er een andere wagen op dezelfde laadpaal aan het laden was.
Schiet mij maar lek. :?

Ter info, zijn Ecotap-AC laadpalen, met een eigen vaste kabel, staan er al een jaartje of 6 ofzo.
Ben zo benieuwd wat nu de officiële snelheid is.
Niet dat ik er wat mee opschiet maar het is de nieuwsgierigheid meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:38
multikoe schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:46:
[...]

Ik heb nagedacht en het antwoord blijft hetzelfde: als je meer dan 100 km rijdt per dag, dan koop je beter geen 1 fase ladende auto. Nieuw of tweedehands. Eenzelfde redenering geld voor ICE: als je vaak kozijnen moet vervoeren, koop je geen personenwagen. Als je regelmatig naar Zuid-Frankrijk op vakantie gaat, koop je geen auto zonder airco.
ik rij meer dan 200km per dag op 1 fase
auto laadt makkelijk in 6 uur vol
op een 22kw paal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

daemonix schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:54:
[...]

Het is niet echt een fabeltje maar het wordt helemaal niet als batterij voor EV's gepositioneerd. Ruimtevaart is toch echt iets heel anders. Daar wordt dit soort technieken ingezet. ;)
Ik heb het het stuk op een paar sites gezien nu, daarin staat dat die Chinezen het hebben over mobiele telefoons, en ook EV's. Ik citeer het AD:
Wanneer ze in een reeks worden geplaatst, zijn ze ook geschikt voor toepassing in elektrische auto's. Het bedrijf spreekt zelf van mobiele telefoons die nooit hoeven te worden opgeladen en drones die voor altijd kunnen vliegen.
Ruimtevaart worden dit soort dingen zeker tegenwoordig zo beperkt mogelijk ingezet, juist omdat een lancering nog wel eens misgaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

pmiddeld schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:37:
[...]

Voor een vuile bom moet je juist wel bang zijn. Na 50 jaar levert dat ding niet meer genoeg vermogen, maar zijn nog niet alle radioactieve elementen omgezet naar het uiteindelijke verval doel koper. Zeker net nieuw zit dat ding vol met radioactieve elementen zwaarder dan koper. Het enige wat je hoeft te doen voor een vuile bom is zo'n ding dusdanig te demonteren dat de zooi verspreid wordt bij een conventionele ontploffing.

Maar met jouw voorstel ga je dus een 5kW nucleaire batterij koppelen aan een 80kWh accu. Hoeven ze hem geen factor 1 miljard op te schalen maar slechts een factor 50 miljoen.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

Wess__ schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:51:
Tip van flip:

Als je 75% van de tijd voor je eigen deur kan parkeren en je heb een 3 fasen aansluiting in huis. Overweeg om VPA aan te vragen (vergunning bij de gemeente) en aan te laten leggen (moet de gemeente doen). Dan mag je vanuit de voortuin of voorgevel, door middel van een kabelgoottegel (google afbeeldingen), je eigen auto op openbaar terrein laden. Je kan misschien zelfs wel met je EV- buren een dealtje sluiten en hun laadpassen ook in het systeem laten opnemen. Dan haal je de investering in een eigen laadpaal er eerder uit.
Goede tip! Alleen zijn veel gemeentes dusdanig bang voor gedoe, aansprakelijkheid en gezeur dat ze het verbieden. De VPA had hier anders allang gelegen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:53
eltron schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:38:
[...]

En hoe ga je om met de verschillende belangen van bedrijven, huishoudens, ziekenhuizen en scholen.
En er moet voor de netbeheerders wel een prikkel zijn om te blijven investeren om niet (te vaak) de noodmaatregel van afknijpen te hoeven toepassen.

Het zou goed zijn als ook de prijs hier een rol kan spelen. Bijvoorbeeld een toeslag als je op piekmoment toch meer wilt laden omdat je het echt nodig hebt. Of andersom dat je de auto aan een lader kunt zetten met de boodschap; alleen laden als de prijs lager is dan X (en eventueel ontladen bij prijs groter dan Y). Idem overigens voor wasmachine, vaatwasser, warmtepomp en andere stroomvreters waarin je flexibel bent in timing van gebruik.

en prijs is dan een oeroude methode om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen, waarbij de techniek het inmiddels mogelijk maakt om dat nagenoeg volledig te automatiseren.
Eerlijk verdelen klinkt leuk, maar waar kan een bedrijf dan nog concurreren? en is het eerlijk dat iemand die meer stroom nodig heeft, vaker last heeft van afknijpen, wachttijden of verplicht midden in de nacht zijn auto bij de laadpaal vandaan halen? en is het eerlijk dat de een op de oprit staat, en de ander alleen uitkomt op een betaald parkeren plaats met extra betalen voor stroom? en is het eerlijk als ik niet kan laden omdat de paal bezet is door mensen die te traag laden vanwege afknijpen?

Ik denk dat het pas eerlijk is als er qua capaciteit (dus aantal laadpalen/plaatsen ) voldoende plek is.

Er moet juist gezorgd worden dat beschikbare energie direct en zo lokaal mogelijk kan worden gebruikt. Wanneer dat niet kan is afknijpen op plek A en opbrengst affakkelen of cancelen op plaats B de praktijk. Hoe duurzaam is dat. Hoe efficiënt is dat? Er moet dus geïnvesteerd worden in het mogelijk maken van opwek ongeacht het net, en geïnvesteerd worden in opslag, wanneer transport dus niet kan. dan kun je tijdelijk een accu laden, die 's nachts de auto laadt. Ook dat thuis laden "goedkoop" is, en op het werk, waar de auto ook 8 uur staat, onmogelijk en duur. Dat zorgt voor enorme scheve verhoudingen. Als men op het werk kan laden overdag, kun je meer duurzame zonnestroom efficiënt gebruiken, en heb je 's avonds geen piek meer..
en voor wanneer doen we dat alles dan? die auto's krijgen steeds meer capaciteit in de accu, en laden steeds sneller. ze kunnen dus ook kleiner worden, en wellicht dan dus ook makkelijker te wisselen. dan kun jeladen wanneer je wilt en gebruiken wanneer je wilt. en accu's delen of die hele service uitbesteden is dan ook makkelijker mogelijk. dan is de factor tijd in iemands planning opeens niet meer een issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 13:53

bert pit

asdasd

eltron schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:38:
[...]

Bij Tesla betaal je een toeslag van een procent of 8 bij laden op de piekmomenten.
Kun je thuisladen dan biedt een dynamisch energie contract mogelijkheid om op goedkope momenten te laden.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmartijn
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-12-2024
Dag allemaal, ik rij sinds kort in een Lynk&Co en zit met het volgende probleem/mysterie. Bij mij voor de deur staat een laadpaal van TotalEnergies. Ik wil mijn auto daar graag opladen alleen lukt het niet. De paal blijft tikken en de auto geeft aan dat het opladen gepauzeerd is of dat de kabel niet werkt. De kabel klikt ook niet vast in de paal. Ik dacht eerst dat het aan mijn kabel lag omdat ik mijn auto met de kabel van de buurman (kabel van een Tesla) wel gekoppeld kreeg. Maar mijn kabel is niet kapot want bij de paal om de hoek van Equans kan ik mijn auto wel gewoon opladen met mijn eigen kabel. Het enige verschil dat ik zie is dat de paal van TotalEnergies een vermogen van 17kw heeft en die van Equans 11kw. Heeft het daarmee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
koboy schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:30:
[...]
Maar met jouw voorstel ga je dus een 5kW nucleaire batterij koppelen aan een 80kWh accu. Hoeven ze hem geen factor 1 miljard op te schalen maar slechts een factor 50 miljoen.....
Ten eerste hebben ze het over het verbeteren van het batterijtje van 15 bij 15 mm en x mm lengte naar 1 W. Stel zo'n batterijtje weegt 20 g en je wil een vermogen van 5 kW krijgen, dan weegt zo een in serie geschakelde reeks batterijtjes 5000 x 0,02 kilo = 100 kilo. Dat kan er toch wel bij? En ten tweede heb je bij continu bijladen ook geen 80 kWh accu nodig. Ik begrijp dat er vanwege de radio-activiteit serieuze problemen kunnen ontstaan, maar dat betekent niet dat je het daarom meteen moet afschieten en het principe is m.i. zeer interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

dmartijn schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:50:
Dag allemaal, ik rij sinds kort in een Lynk&Co en zit met het volgende probleem/mysterie. Bij mij voor de deur staat een laadpaal van TotalEnergies. Ik wil mijn auto daar graag opladen alleen lukt het niet. De paal blijft tikken en de auto geeft aan dat het opladen gepauzeerd is of dat de kabel niet werkt. De kabel klikt ook niet vast in de paal. Ik dacht eerst dat het aan mijn kabel lag omdat ik mijn auto met de kabel van de buurman (kabel van een Tesla) wel gekoppeld kreeg. Maar mijn kabel is niet kapot want bij de paal om de hoek van Equans kan ik mijn auto wel gewoon opladen met mijn eigen kabel. Het enige verschil dat ik zie is dat de paal van TotalEnergies een vermogen van 17kw heeft en die van Equans 11kw. Heeft het daarmee te maken?
Ik doe een gok: die Lynk&co laadt toch maar op 1 fase? Zou het kunnen dat je een el cheapo kabel hebt gekregen waar maar 1 fasedraad in zit? Kan best dat de total paal een ander type is dan de equans, en dat dat total type een kabel met maar 1 fasedraad niet zo lekker vindt.....

Ga eens meten met een multimeter aan die van jou en die van de buurman. Even zoeken op een aansluitschema van de pinnen kan je hierbij helpen.
Of probeer de Tesla op te laden met jouw kabel. Als de Tesla gewoon 11kW gaat trekken ben ik bang dat de combinatie van het type paal van total en de Lynk&co geen gelukkige is; over mopperen bij de dealer....

Als mijn vermoeden klopt, probeer de kabel om te ruilen bij de dealer voor 1 met 3 fasedraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Staat je auto niet per ongeluk (nog) geprogrammeerd om alleen op bepaalde tijden op te laden en dat toen je bij de Equans paal ging laden, dat net binnen de geprogrammeerde tijden viel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:35
Tommie12 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:01:
[...]

Je moet vooral simpele dingen hanteren.
Als prijzen elke dag en op andere momenten variabel zijn, dan worden mensen horendol, moe en gefrustreerd en stemmen ze op Wilders omdat 'vroeger alles beter was'.

Geef gewoon een goedkoper tarief elke dag tussen 23 en 5h, en in de zomer tussen 13 en 16h als de zon schijnt, of in het weekend....

Dan gaan mensen met simpele middelen (klokje bv) hun grootste verbruikers wel verplaatsen.
Koken ga ik 's nachts niet doen, maar een wasmachine wat later starten, of de auto niet laden tussen 16 en 20h is simpel.
Maakt ook een betere usecase voor thuisaccu’s en dynamisch opladen ervan. Lekker tussen 23h en 5h vol laten lopen, en de rest vd dag op draaien

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmartijn
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-12-2024
Dat van die fasedraad is een goede. Daar ga ik achteraan. Ik denk niet dat er iets qua tijden is geprogrammeerd. Veel dank voor de snelle reacties!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

pmiddeld schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:20:
[...]

Ten eerste hebben ze het over het verbeteren van het batterijtje van 15 bij 15 mm en x mm lengte naar 1 W. Stel zo'n batterijtje weegt 20 g en je wil een vermogen van 5 kW krijgen, dan weegt zo een in serie geschakelde reeks batterijtjes 5000 x 0,02 kilo = 100 kilo. Dat kan er toch wel bij? En ten tweede heb je bij continu bijladen ook geen 80 kWh accu nodig. Ik begrijp dat er vanwege de radio-activiteit serieuze problemen kunnen ontstaan, maar dat betekent niet dat je het daarom meteen moet afschieten en het principe is m.i. zeer interessant.
Effectief gaat je verbruik dan met 5kWh omlaag. Scheelt wat, maar je gaat er niet mee in 1 ruk naar Oostenrijk mee kunnen rijden. Voor mijn eigen auto ga ik dan in de zomer van 500 naar 700 km range op de snelweg. Kun je denk ik beter 100kg accu extra meenemen als het alleen om de range gaat.
Qua afmetingen reduceren zitten er grenzen aan wat er kan, daarom worden ze in kleine vorm en voor civiele doelen alleen maar toegepast in ultra low power apparatuur als pacemakers waar je niet makkelijk bijkomt. Om op 5kW te komen moeten ze een factor 50 miljoen groter worden (hier zit je rekenfout. het voorbeeld in de kranten levert 100 microwatt; om op 1 watt te komen heb je er al 10000 nodig, en voor een kW nog 1000 maal zo veel). De efficiëntie t.o.v. het volume zal misschien een factor 10 toenemen (ik ben nu heel optimistisch, je hebt gewoon voor elke electron in de draad een bepaald aantal radioactief vervallen atomen nodig) dan heb je het over een factor 5 miljoen groter. Het dingetje is nu 1,5*1,5*0,5=1,125 cm³. 1m³=1000000cm3, dus je komt op een volume van afgerond 5,5m³. Laten we voor het gemak zeggen 1m³ per kW..... Rekenen we met alleen het eind gewicht van koper kom je voor die 1m3/1kW op 8930 kg....... Daar gaat je wegenbelasting, nog even afgezien van het punt dat je een groot rijbewijs nodig gaat hebben.

Dan het aspect veiligheid: ik heb vroeger in een lab met radioactieve isotopen gewerkt. Hiervan wordt een HEEL STRIKTE boekhouding bijgehouden, en je kon er ook niet zomaar bij. Dan had je het over oplossingen met radioactief gelabelde DNA onderdelen; qua hoeveelheid radioactiviteit per cm³ is dit vele malen lager dan een nucleaire batterij. Overheden gaan niet toestaan dat dit soort stoffen eenvoudig toegankelijk worden; niet in kleine hoeveelheden (giftig), en zeker niet in grote hoeveelheden.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind die dingen heel gaaf en qua techniek super interessant. Helaas zijn de toepassingen zeer beperkt, anders hadden we er allemaal ondertussen wel 1 thuis staan. De techniek is immers (even opgezocht) al in 1913 ontdekt.

[ Voor 4% gewijzigd door koboy op 25-01-2024 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-08 15:03
Hier in de buurt hebben we vooral Allego en Vattenfall laadpalen.

Vattenfall staat helaas niet dicht bij mn huis. Allego wel.

Echter is het tarief van Allego 2x zo duur bijna.

Mis ik hier iets, waarom is Allego zo duur? Wie kiest er dan nog voor om daar te laden. Of heb ik de verkeerde laadpas en is er 1 waarbij Allego bij de Vattenfall prijs in de buurt komt ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:55
Thoraxx schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:07:

Mis ik hier iets, waarom is Allego zo duur? Wie kiest er dan nog voor om daar te laden. Of heb ik de verkeerde laadpas en is er 1 waarbij Allego bij de Vattenfall prijs in de buurt komt ?
Om een concreet antwoord voor jouw specifieke situatie te kunnen geven hebben we meer informatie nodig: Waar is ‘hier in de buurt’, wat zijn de tarieven die je betaalt, welke laadpas gebruik je nu?

In het algemeen verschillen de tarieven binnen één plaats omdat ze onder verschillende concessies vallen, met andere afsluitmomenten, andere prijsafspraken en/of andere indexering op basis van de electriciteitsprijzen.

Voor privé-rijders die de laadkosten zelf betalen is het tarief uiteraard van belang, voor lease-rijders die een laadpas van de leasemaatschappij of werkgever hebben maakt het dan weer minder uit.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik

Hier = Apeldoorn idem. Allego €0,56p/kwh, Nuon/Vattenval €0,29 (met Eflux pas en bij beide 0,53 met Shell recharge) met een meter of 200-300 ertussen. De laatste zijn nieuwer en het worden er steeds meer. Uiteindelijk gaat marktwerking dit wel oplossen, zeker als je toch de moeite blijft nemen om iets meer te lopen. Het valt me op dat de Allego paal het hier vaak drukker heeft dan Vattenfal. Mensen hebben het niet door of het interesseert ze niet (=baas betaald :? ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 06:36
Gisteren in Belgie bij een bedrijf op bezoek waar laadpalen van Eneco stonden.
Bij het scannen van de QR code kwam je op een site uit waar je het laadpaal nummer in kon voeren en het tarief kon zien : helaas was de paal onbekend.
Als je voor het laden koos werd je naar de charge-assist app gestuurd die de laadpaal niet kon vinden dus je kon de sessie niet starten.

Ik heb uiteindelijk de Electroverse pas gebruikt en heb iets van 5 kWh geladen.
Helaas stonden deze palen in geen enkele app en weet ik nu nog steeds niet wat de kosten zijn.

De palen stonden op het parkeerterrein van het bedrijf, echter kan iedereen deze palen gebruiken want er zit geen hek voor.

Ben benieuwd wanneer Electroverse wel weet wat de transactie heeft gekost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
kevertje1977 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:25:
Gisteren in Belgie bij een bedrijf op bezoek waar laadpalen van Eneco stonden.
Bij het scannen van de QR code kwam je op een site uit waar je het laadpaal nummer in kon voeren en het tarief kon zien : helaas was de paal onbekend.
Als je voor het laden koos werd je naar de charge-assist app gestuurd die de laadpaal niet kon vinden dus je kon de sessie niet starten.

Ik heb uiteindelijk de Electroverse pas gebruikt en heb iets van 5 kWh geladen.
Helaas stonden deze palen in geen enkele app en weet ik nu nog steeds niet wat de kosten zijn.

De palen stonden op het parkeerterrein van het bedrijf, echter kan iedereen deze palen gebruiken want er zit geen hek voor.

Ben benieuwd wanneer Electroverse wel weet wat de transactie heeft gekost.
De eigenaar van de paal kan er zelf voor kiezen om een paal te publiceren op een kaart. Hij kan er ook voor kiezen of er 'derden' gebruik van kunnen maken, of en hoeveel er betaald moet worden voor het laden......

Misschien heb je nu gratis geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36
kisik schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:20:
[...]

Hier = Apeldoorn idem. Allego €0,56p/kwh, Nuon/Vattenval €0,29 (met Eflux pas en bij beide 0,53 met Shell recharge) met een meter of 200-300 ertussen. De laatste zijn nieuwer en het worden er steeds meer. Uiteindelijk gaat marktwerking dit wel oplossen, zeker als je toch de moeite blijft nemen om iets meer te lopen. Het valt me op dat de Allego paal het hier vaak drukker heeft dan Vattenfal. Mensen hebben het niet door of het interesseert ze niet (=baas betaald :? ).
Hier (omgeving Utrecht) is Allego 36ct met E-flux. Lijkt wel sinds kort te zijn, ik had Eflux al eerder geïnstalleerd maar toen geen account aangemaakt omdat het duur was in de buurt. Nu dus wel voordelig.

Nu heb ik een Eflux account aangemaakt en op de website betaalinformatie toegevoegd, maar in de app staat Je hebt geen betaalmethodes (en ook niks om het toe te voegen). Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 06:36
kisik schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:38:
[...]

De eigenaar van de paal kan er zelf voor kiezen om een paal te publiceren op een kaart. Hij kan er ook voor kiezen of er 'derden' gebruik van kunnen maken, of en hoeveel er betaald moet worden voor het laden......

Misschien heb je nu gratis geladen.
Ben benieuwd of de transactie dan uberhaupt in het dashboard van Electroverse komt.
Er is immers een transactie geweest.

Normaal zie ik binnen 10 minuten de details van de transactie namelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Zoals anderen al schreven: het heeft te maken met de gegunde concessies en de afspraken die daarbij zijn gemaakt o.a. over prijs en momenten van prijswijziging. Bot gezegd kun je zeggen dat met 30cent/kWh je spekkoper bent. Door de extreme energie prijzen van een jaar geleden zal elke aanbieder als het mogelijk is ook een piek in prijzen krijgen. Dus waarschijnlijk gaat die Vattenfall paal nog wel omhoog.

Over de Allego paal hoop ik dat die gaat zakken, maar geen idee wanneer. Ik ben helaas ook gebonden aan Allego en heb sinds ik nu een jaar EV rijd alleen de hoge tarieven gezien. Kan ook dat Allego altijd al een dure bedoening was, maar daar kunnen anderen met meer geschiedenis meer over zeggen. Volgens mij is het laagste tarief wat je nu op een Allego paal kunt krijgen rond de 40-45 cent/kWh met Bump, Freshmile en misschien ook elektroverse. Elk heeft zijn eigen nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
basdv schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:32:
[...]

Hier (omgeving Utrecht) is Allego 36ct met E-flux. Lijkt wel sinds kort te zijn, ik had Eflux al eerder geïnstalleerd maar toen geen account aangemaakt omdat het duur was in de buurt. Nu dus wel voordelig.

Nu heb ik een Eflux account aangemaakt en op de website betaalinformatie toegevoegd, maar in de app staat Je hebt geen betaalmethodes (en ook niks om het toe te voegen). Wat zie ik over het hoofd?
Ik heb ze ook voor de back-office van mijn eigen paal en betaal maandelijks €6 of zoiets, maar dus meer dan alleen laadpas. Ik krijg altijd wel maandelijks 2 facturen (en daar baal ik van, want twee keer werk). Eentje voor dat abonnement en eentje met laadkosten erop. Geen idee voor jouw situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
kevertje1977 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:36:
[...]

Ben benieuwd of de transactie dan uberhaupt in het dashboard van Electroverse komt.
Er is immers een transactie geweest.

Normaal zie ik binnen 10 minuten de details van de transactie namelijk
Ik heb op een vakantiepark ook wel eens met mijn pas de transactie moeten starten om er vervolgens achter te komen dat het een €0 transactie was. Soms komen transacties wat later, dus dat zou nog kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Het kan ook simpelweg zijn dat je laadpas niet werkt bij bepaalde laadpaal-aanbieders.

Plus, in de regel doe ik altijd eerst de kabel in het laadpunt dan pas in de auto, andersom wil het nog wel eens misgaan en 1 keertje meegemaakt dat ik eerst de laadpas langs het laadpunt moest halen en toen pas de laadkabel moest aankoppelen aan beide zijden, pas toen begon de boel met laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
koboy schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:42:
[...]

Zoals anderen al schreven: het heeft te maken met de gegunde concessies en de afspraken die daarbij zijn gemaakt o.a. over prijs en momenten van prijswijziging. Bot gezegd kun je zeggen dat met 30cent/kWh je spekkoper bent. Door de extreme energie prijzen van een jaar geleden zal elke aanbieder als het mogelijk is ook een piek in prijzen krijgen. Dus waarschijnlijk gaat die Vattenfall paal nog wel omhoog.

Over de Allego paal hoop ik dat die gaat zakken, maar geen idee wanneer. Ik ben helaas ook gebonden aan Allego en heb sinds ik nu een jaar EV rijd alleen de hoge tarieven gezien. Kan ook dat Allego altijd al een dure bedoening was, maar daar kunnen anderen met meer geschiedenis meer over zeggen. Volgens mij is het laagste tarief wat je nu op een Allego paal kunt krijgen rond de 40-45 cent/kWh met Bump, Freshmile en misschien ook elektroverse. Elk heeft zijn eigen nadelen.
Ik denk eerder dat de nieuwe concessie (hier) lagere prijzen heeft. De Vattenfal palen hier zijn juist diegenen die als paddestoelen uit de grond schieten nu met een gunstig tarief. Er is hoop!

Toevoeging: een stuk verderop heeft een Allego paal weer €0,39/kwh als tarief. Net als bij thuis energiecontracten of internet geldt: als je niet zelf op blijft letten, ga je teveel betalen.

[ Voor 7% gewijzigd door kisik op 26-01-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
kisik schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:47:
[...]

Ik heb ze ook voor de back-office van mijn eigen paal en betaal maandelijks €6 of zoiets, maar dus meer dan alleen laadpas. Ik krijg altijd wel maandelijks 2 facturen (en daar baal ik van, want twee keer werk). Eentje voor dat abonnement en eentje met laadkosten erop. Geen idee voor jouw situatie.
Ah ik zie het al, ik moet een fysieke Laadpas aanvragen (€5). Laad niet heel vaak openbaar, dus hou het eerst even bij de andere apps. Waarbij Allego inderdaad erg duur is, Total gelukkig betaalbaar (45ct).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:09
basdv schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:18:
[...]

Ah ik zie het al, ik moet een fysieke Laadpas aanvragen (€5). Laad niet heel vaak openbaar, dus hou het eerst even bij de andere apps. Waarbij Allego inderdaad erg duur is, Total gelukkig betaalbaar (45ct).
Gewoon de gratis-pas bij Vattenfall regelen en daar zo veel mogelijk inpluggen.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
koboy schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:00:
[...]

Effectief gaat je verbruik dan met 5kWh omlaag. Scheelt wat, maar je gaat er niet mee in 1 ruk naar Oostenrijk mee kunnen rijden. Voor mijn eigen auto ga ik dan in de zomer van 500 naar 700 km range op de snelweg. Kun je denk ik beter 100kg accu extra meenemen als het alleen om de range gaat.
Onderweg bijladen is mogelijk als je de accu in compartimenten verdeelt. Terwijl het ene compartiment energie levert voor de aandrijving, kan het andere compartiment worden bijgeladen. Eventueel meer dan 2 compartimenten. Dat scheelt dan onderweg naar Oostenrijk een keer stoppen (als je het in ééndag wil doen). Maar het grootste gemak is uiteraard dat je in de normale situatie bijna nooit hoeft te laden.
Qua afmetingen reduceren zitten er grenzen aan wat er kan, daarom worden ze in kleine vorm en voor civiele doelen alleen maar toegepast in ultra low power apparatuur als pacemakers waar je niet makkelijk bijkomt. Om op 5kW te komen moeten ze een factor 50 miljoen groter worden (hier zit je rekenfout. het voorbeeld in de kranten levert 100 microwatt; om op 1 watt te komen heb je er al 10000 nodig, en voor een kW nog 1000 maal zo veel). De efficiëntie t.o.v. het volume zal misschien een factor 10 toenemen (ik ben nu heel optimistisch, je hebt gewoon voor elke electron in de draad een bepaald aantal radioactief vervallen atomen nodig) dan heb je het over een factor 5 miljoen groter. Het dingetje is nu 1,5*1,5*0,5=1,125 cm³. 1m³=1000000cm3, dus je komt op een volume van afgerond 5,5m³. Laten we voor het gemak zeggen 1m³ per kW..... Rekenen we met alleen het eind gewicht van koper kom je voor die 1m3/1kW op 8930 kg....... Daar gaat je wegenbelasting, nog even afgezien van het punt dat je een groot rijbewijs nodig gaat hebben.
Ik maak geen rekenfout, ik gebruik de info uit het artikel. Daarin wordt gezegd dat ze de batterijen kunnen verbeteren tot 1 W. Dan ga ik ervan uit dat dit dan kan in een gelijk volume of, vooruit, het volume van een AA batterijtje. Of dat kan boeit me even niet, ik ga uit van hun info.
Dan het aspect veiligheid: ik heb vroeger in een lab met radioactieve isotopen gewerkt. Hiervan wordt een HEEL STRIKTE boekhouding bijgehouden, en je kon er ook niet zomaar bij. Dan had je het over oplossingen met radioactief gelabelde DNA onderdelen; qua hoeveelheid radioactiviteit per cm³ is dit vele malen lager dan een nucleaire batterij. Overheden gaan niet toestaan dat dit soort stoffen eenvoudig toegankelijk worden; niet in kleine hoeveelheden (giftig), en zeker niet in grote hoeveelheden.
Je hebt het hier waarschijnlijk over fosfor-32. Dit is een heel hoogenergetische straler van elektronen (betastraling) met een halfwaardetijd van twee weken. Ik heb zelf gewerkt met koolstof-14 isotopen, daarvan komt de straling niet eens door de wand van het flesje waar het in zit (maar heeft een zeer lange halfwaardetijd). Ik wil maar zeggen, de radioactieve isotopen zijn er in soorten en maten.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind die dingen heel gaaf en qua techniek super interessant. Helaas zijn de toepassingen zeer beperkt, anders hadden we er allemaal ondertussen wel 1 thuis staan. De techniek is immers (even opgezocht) al in 1913 ontdekt.
Dat is het mooie van wetenschap. Op een dag wordt oude techniek gecombineerd met nieuwe inzichten en behoeftes. Is toch eigenlijk ook zo met de hele batterijtechniek in het algemeen nu de EV in opkomst is. We zullen het zien (of niet (meer)) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
mk1992 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:49:
[...]

Gewoon de gratis-pas bij Vattenfall regelen en daar zo veel mogelijk inpluggen.
Heb ik onlangs inderdaad gedaan d:)b
Staan hier echter amper Vattenfall palen in de buurt. Maar Total icm Total app geeft ook prima prijzen en die staan hier meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

kisik schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:50:
[...]

Ik denk eerder dat de nieuwe concessie (hier) lagere prijzen heeft. De Vattenfal palen hier zijn juist diegenen die als paddestoelen uit de grond schieten nu met een gunstig tarief. Er is hoop!

Toevoeging: een stuk verderop heeft een Allego paal weer €0,39/kwh als tarief. Net als bij thuis energiecontracten of internet geldt: als je niet zelf op blijft letten, ga je teveel betalen.
Is geen nieuwe concessie maar eentje van 10 jaar die in 2022 is aangegaan:
MadMarky in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Als je in Overijssel of Gelderland woont en een Vattenfall paal in de buurt hebt zit je idd goed.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVD
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-07 22:23

CVD

NrFive schreef op maandag 22 januari 2024 @ 03:34:
Hier in Rotterdam e.o. ook even gekeken wat nu het beste uitkomt qua pas met de recente verhoging van Equans. Electroverse komt met gemiddeld 0,41 het goedkoopste uit.

Weet iemand of er nog verborgen kosten zitten aan deze pas? (idle fee, rare start bedrag of extra kosten per minuut of kWh?)
Bonnet is volgens mij nog iets goedkoper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boeha
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 22:12
[...]

Vattenfall tarief komt van 40 cent af.. en zit nu rond de 30, Allego is hier zelfde laken en pak...mega duur en wordt eigenlijk alleen gebruikt door busjes etc die zakelijk laden .. 0.57 euro per kWh...

Bump was goedkoper op Allego, momenteel zelfs 60 cent .. op dit moment is shell recharge die 0.53 euro rekenen op alle laadpalen het goedkoopste op Allego wat ik zo heb kunnen vinden.

Toevallig iemand gesproken die zakelijk aan het laden was bij de Allego paal...hij had een multitank card van de zaak met Eneco kaart er in... Het tarief daarvan ...overal 0.57 euro...snelladen of Vattenfall of Allego..dus vandaar dat het hem niets uitmaakt waar die ging laden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Vandaag weer geladen voor 0,32 euro per kWh. Bij de snellader van Tesla. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy

koboy

pmiddeld schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:27:
[...]

Onderweg bijladen is mogelijk als je de accu in compartimenten verdeelt. Terwijl het ene compartiment energie levert voor de aandrijving, kan het andere compartiment worden bijgeladen. Eventueel meer dan 2 compartimenten. Dat scheelt dan onderweg naar Oostenrijk een keer stoppen (als je het in ééndag wil doen). Maar het grootste gemak is uiteraard dat je in de normale situatie bijna nooit hoeft te laden.

[...]

Ik maak geen rekenfout, ik gebruik de info uit het artikel. Daarin wordt gezegd dat ze de batterijen kunnen verbeteren tot 1 W. Dan ga ik ervan uit dat dit dan kan in een gelijk volume of, vooruit, het volume van een AA batterijtje. Of dat kan boeit me even niet, ik ga uit van hun info.

[...]

Je hebt het hier waarschijnlijk over fosfor-32. Dit is een heel hoogenergetische straler van elektronen (betastraling) met een halfwaardetijd van twee weken. Ik heb zelf gewerkt met koolstof-14 isotopen, daarvan komt de straling niet eens door de wand van het flesje waar het in zit (maar heeft een zeer lange halfwaardetijd). Ik wil maar zeggen, de radioactieve isotopen zijn er in soorten en maten.

[...]

Dat is het mooie van wetenschap. Op een dag wordt oude techniek gecombineerd met nieuwe inzichten en behoeftes. Is toch eigenlijk ook zo met de hele batterijtechniek in het algemeen nu de EV in opkomst is. We zullen het zien (of niet (meer)) ;)
WAARSHUWING: LANG EN NATUURKUNDIG VERHAAL

Ik had vanmiddag toch niet veel beters te doen, en ik vind dit ook best interessante materie.
Wel heb ik in onderstaand verhaal best een hoop tijd gestopt, en is het nu mooi geweest. Machten van 10 staan niet netjes met een superscript maar als bijvoorbeeld 10+8 en 10-8. Ook kan er een enkel tikfoutje in staan. Ook heb ik het verhaal even tussen quote tags gezet zodat het stuk inklapt.
Voor de geïnteresseerden: veel plezier!
Ehm.... dat 1W ding waar ze aan werken gaat echt groter zijn dan een AA batterij. het gaat om 10000x meer vermogen uit een schat ik 4x zo groot volume. Denk niet dat dat gaat lukken.

Het ontwerp van Betavolt is trouwens gebaseerd op een russisch ontwerp uit 2018 dat een vermogen leverde van 10 microwatt/cm3. Het Betavolt ontwerp is dus een factor 9 efficienter. Het gaat hier om Ni-63 tussen 2 heel dunne laagjes diamant.

Maar laten we eens gaan rekenen en de natuurkundige theorie er bij pakken. Lekker factchecken.....

Het bedrijf het betavolt, laten we er dus maar van uit gaan dat ze (het meer efficiente) betavoltaic proces gebruiken. Hierbij worden beta-deeltjes (electronen) direct omgezet in stroom. Dit wordt ook bevestigd door de wikepedia pagina Wikipedia: Betavoltaic device. Dit is trouwens een process vergelijkbaar aan dat in zonnecellen....
Op die wikipedia pagina staat ook dat ze als bron Ni-63 gebruiken. De afmetingen zijn 1,5*1,5*0,5=1,125cm3
Laten we uitgaan van het gunstigste geval dat het hele ding van nikkel is (is niet zo). De dichtheid is dan 8,9 g/cm3. We hebben dan 1,125*8,9=10g nikkel delen door 63 levert 0,16 mol nikkel waar je mee begint.
Zoeken we het vervalpad van Ni63 richting koper op, dan gaat dat in 1 stap onder uitzending van 1 beta-deeltje met een energie van gemiddeld 17keV. Stel dat alle nikkel vervalt in 50 jaar (is niet zo, halfwaardetijd van Ni-63 is 100 jaar), dan vervalt per seconde 0,16/(50*365*24*60*60) = 1,01*10-10 mol Ni-63, en komt er dus 1,01*10-10 * 6,02*10+23 * 17000 = 1,03*10+18 eV per seconde vrij in de vorm van beta deeltjes. eV/s kun je omrekenen naar W door te delen door 6,24*10+18 = 0,165W oftewel 165mW.

Echter, net als bij zonnecellen is er een maximaal theoretische efficiëntie. Deze bereken je door de band-gap van het materiaal te delen door de electron-hole pair creation energy. Hier heb ik naar moeten zoeken.
Band gap voor diamant = 5,45 (https://www.sciencedirect...cle/pii/S1369702107703498)
EHP creation energy = 11 (gemiddelde van de teoretische waarden in deze grafiek: https://www.researchgate....-left-side_fig10_27428104)
max theoretische efficiëntie is dan = 5,45/11 0,50 (50%). Neem je deze factor mee kom je op een maximaal haalbaar vermogen van 83mW bij volledige omzetting in 50 jaar (wat niet kan omdat de halfwaardetijd 100 jaar is.....).

Conclusie: de claims van Betavolt zijn geloofwaardig.

Gaan we nu met dit getal van 83mW verder rekenen, gewoon voor de lol om te kijken hoe groot een 1kW versie moet worden bij dit absoluut niet te halen vermogen uit het volume van het prototype van 1,125cm3.
(1,00*10+3 * 1,125)/ 83*10-3=15,1*10+3 cm3 = 15,1 liter. Voor zelfs maar langzaam bijladen wil je denk ik wel 5kW hebben, dus 75,5 liter
De beste Li-ion accus hebben een energiedichtheid van 0,400kWh/liter. Een standaard 77kWh long range accu is dus minimaal 77/0,4 = 193 liter.

N.B. compartmentaliseren is niet nodig. Wanneer je een "laadspanning" op een accu zet, en je gaat tegelijk stroom vragen van die accu dan wordt die laadstroom gebruikt en aangevuld met de accu voor zo ver nodig. Hier hoef je niets voor te doen (je kun je telefoon toch ook gewoon gebruiken terwijl je hem oplaadt?). Effectief gaat het verbruik dus met 5kW omlaag. Voor onze auto ga je dan van 500 naar 700 km bereik. Dit gaat wel ten koste van 75 liter; hier had ik ook een li-ion accu in kunnen stoppen van 75*0,4=30kWh. Deze 30kWh levert me eenzelfde uitbreiding van de range op....... Let wel, dit is gerekend met het absoluut niet realistische eerder berekende max vermogen van die Betavolt batterij.....

Goed regelgeving van radio-isotopen hebben we het eerder over gehad. Dit spul is streng gereguleerd, en wanneer er wat zoek raakt is de hele politie en veiligheidsdiensten in paniek. Ik herinner me dat een aantal jaar een afgedankte kobalt? cel van een tandarts? een poosje zoek was...... nucleaire batterijen voor civiel gebruik gaan echt niet toegestaan worden wanneer ze relatief eenvoudig toegankelijk zijn.
Er is trouwens nog een ander probleem: het betavoltaisch materiaal dat gebruikt wordt is kristallijn diamant..... Dit opschalen naar grotere vermogens wordt een hele dure grap, en maakt die dingen ook erg in trek voor partijen die minder zuivere bedoelingen hebben. Dat diamant kan je natuurlijk vervangen voor silicium, maar wel tegen flink mindere opbrengst.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:01
koboy schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:31:
[...]

WAARSHUWING: LANG EN NATUURKUNDIG VERHAAL

Ik had vanmiddag toch niet veel beters te doen, en ik vind dit ook best interessante materie.
Wel heb ik in onderstaand verhaal best een hoop tijd gestopt, en is het nu mooi geweest. Machten van 10 staan niet netjes met een superscript maar als bijvoorbeeld 10+8 en 10-8. Ook kan er een enkel tikfoutje in staan. Ook heb ik het verhaal even tussen quote tags gezet zodat het stuk inklapt.
Voor de geïnteresseerden: veel plezier!

[...]
Even een eerlijke vraag, in hoeverre dit steeds langer wordende verhaal over deze "best interessante materie" thuis hoort in dit topic over laadpalen. Misschien moeten geïnteresseerden hiervoor maar een nieuw topic aanmaken voor dit specifieke onderwerp? _/-\o_

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lebre7
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 13:50
Ik vroeg me af of iemand nog suggesties heeft voor publieke laadpaal-apps met push-notificaties over de beschikbaarheid?

Ik heb zelf lange tijd de Shell-Recharge app voor iOS gebruikt maar hierin lijken de push-notificaties die je in kon stellen voor een X-periode al een tijd lang kapot.

Verder PUMP gebruikt maar hier kloppen de statussen van de laadpalen niet met de werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:23
lebre7 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:15:
Ik vroeg me af of iemand nog suggesties heeft voor publieke laadpaal-apps met push-notificaties over de beschikbaarheid?

Ik heb zelf lange tijd de Shell-Recharge app voor iOS gebruikt maar hierin lijken de push-notificaties die je in kon stellen voor een X-periode al een tijd lang kapot.

Verder PUMP gebruikt maar hier kloppen de statussen van de laadpalen niet met de werkelijkheid.
Bij mij in de wijk staan een paar Allego-palen en een paar Vattenfall-palen, daarvoor gebruik ik gewoon de eigen apps (Smoov resp. InCharge). Hoe goed die werken met andere palen durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:32
[...]

Is dat zo? Hebben we die piek in energieprijzen niet allang gehad? Lokaal hier zijn de vattenfall palen (met tango laadpas) pas geleden van 40 naar 35 cent gegaan per kwh. Misschien dat allego een blunder heeft begaan met het afsluiten van een contract tijdens de hoogste energietarieven? Anderzijds heb ik het idee dat de meeste aanbieders nu lekker meezakken met de goedkopere tarieven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

stylezzz schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:43:
[...]

Is dat zo? Hebben we die piek in energieprijzen niet allang gehad? Lokaal hier zijn de vattenfall palen (met tango laadpas) pas geleden van 40 naar 35 cent gegaan per kwh. Misschien dat allego een blunder heeft begaan met het afsluiten van een contract tijdens de hoogste energietarieven? Anderzijds heb ik het idee dat de meeste aanbieders nu lekker meezakken met de goedkopere tarieven..
Behalve dus de samenwerkende gemeentes in Zuid Holland, waar (bij dezelfde aanbieder) de ene concessie op ongeveer 30 cent blijft, de andere per 1 januari de indexering kreeg en naar 48 cent (geloof ik) ging.
Wat Allego betreft mis ik de prijs historie van voor de extreme energieprijzen van een jaar geleden. Ik meen me te herinneren dat een jaar geleden het tarief naar 57 cent ging komend van 55, maar daarvoor weet ik het gewoon niet, en zo lang ze niet zakken richting 40 cent vallen ze bij mij gewoon in de categorie "veel te duur", en ben ik blij met Thuega en daarvoor Freshmile.

Voor Allego zal het ook weinig boeien, AC laden breiden ze al enige tijd niet meer uit. Ze focussen zich op snelladen.

N.B. Hier in de Leidse regio is Allego dominant binnen een 5 tal geselecteerde aanbieders. Nu Allego geen palen meer bij plaatst zijn er wel een aantal kleinere partijen die palen plaatsen, maar die hebben dezelfde prijs als Allego.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basvandepol
  • Registratie: Januari 2024
  • Niet online
Binnenkort wordt mijn eerste elektrische auto geleverd, dus ben ik mij aan het oriënteren op openbaar laden. In Amersfoort staan vrij veel laadpalen van Allego. Het valt mij nu op in de app van E-flux dat daar gedurende de dag verschillende tarieven staan voor openbaar laden.

In de nacht/ochtend vaak 0,39 en middag/avond 0.57.
Heeft iemand uit Amersfoort ervaring met wisselende tarieven op de Allego paal met E-flux? Of is het een foutje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-09 16:21

FFW

Het openbaar laden is vaak echt superduur 80c/kwh en het is echt oppassen geblazen. Ik laad daarom alleen thuis en een heel enkele keer openbaar als het echt niet anders kan.

Voor een onderneming is electriciteit goedkoper en ik snap nu ook waarom er zoveel openbare AC laders in Nederland zijn: Dat is makkelijk verdienen aan passanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:23
FFW schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:59:
Het openbaar laden is vaak echt superduur 80c/kwh en het is echt oppassen geblazen. Ik laad daarom alleen thuis en een heel enkele keer openbaar als het echt niet anders kan.

Voor een onderneming is electriciteit goedkoper en ik snap nu ook waarom er zoveel openbare AC laders in Nederland zijn: Dat is makkelijk verdienen aan passanten.
80 cent per kWh is echt een uitzondering, zelfs als je het hebt over snelladen. Bij mij in de wijk staan palen met prijzen van € 0,29, € 0,39 en € 0,42. Er zijn Allego-palen die rond de € 0,57 zweven, evenals andere duurdere palen die rond dat tarief zitten, maar niet € 0,80/kWh-duur. Snelladen zit bij Tesla zonder abo rond/onder de € 0,50/kWh als ik snel ff kijk, FastNed zonder abo € 0,69. Shell tussen de € 0,73/€ 0,75.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-09 16:39

Ja, en thuis een broodje beleggen is ook goedkoper dan het onderweg ergens kopen. Openbare laadpalen zijn er omdat niet iedereen thuis kan laden of wanneer je verder van huis gaat.

Het opereren van een openbare laadpaal is nou eenmaal iets duurder dan meeliften op een reeds bestaande thuisaansluiting. Wanneer je thuis of op werk kan laden dan zal dat over het algemeen voordeliger zijn. Een paar kosten:
- Er zal speciaal voor de laadpaal een elektriciteitsaansluiting aangelegd moeten worden
- Er zal maandtarief betaald moeten worden voor de aansluiting inclusief capaciteitstarief
- Er zal een hufterproof laadpaal inclusief betaalfunctie neergezet en onderhouden moeten worden
- Er zal een helpdesk ingericht moeten worden waarnaartoe mensen kunnen bellen met problemen

Al met al redelijk wat kosten die je bij een (bestaande) thuisaansluiting niet hebt. Het is momenteel zelfs nog zo dat er tijdelijk een belastingkorting op energieheffing zit op laadpalen van - uit m’n hoofd - ongeveer 8 ct/kwh. Die is dit jaar nog een jaartje verlengd. Als die wegvalt dan stijgen de laadkosten bij publieke palen nog iets in vergelijking met thuisladen.

Wel eens overigens met het advies om op te passen. Hoewel 80ct niet veel voorkomt zijn ze er zeker wel. Het zijn dan met name aansluitingen op particulier terrein zoals sommige parkeergarages.

[ Voor 14% gewijzigd door tweakerpip op 28-01-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:21

The Wizard

Moderator Mobile
Sandro! schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:24:
[...]

80 cent per kWh is echt een uitzondering, zelfs als je het hebt over snelladen. Bij mij in de wijk staan palen met prijzen van € 0,29, € 0,39 en € 0,42. Er zijn Allego-palen die rond de € 0,57 zweven, evenals andere duurdere palen die rond dat tarief zitten, maar niet € 0,80/kWh-duur. Snelladen zit bij Tesla zonder abo rond/onder de € 0,50/kWh als ik snel ff kijk, FastNed zonder abo € 0,69. Shell tussen de € 0,73/€ 0,75.
Vandaag nog bij een nieuwe Greenpoint 180 kW station geladen in Millheeze, CPO tarief van 91 cent... Bump was nog het goedkoopste, 56 cent. De rest 91+.

Toch jammer dat het zo duur wordt gemaakt.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
The Wizard schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:49:
[...]

Vandaag nog bij een nieuwe Greenpoint 180 kW station geladen in Millheeze, CPO tarief van 91 cent... Bump was nog het goedkoopste, 56 cent. De rest 91+.

41 cent bij elektroverse ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkBjtTzcreZcfvnzVn-bfOgWcec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xjfUaGGf9JUJyRaC51yLsd2m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kBLpfOGBa_3zN7mIb3XrjXTiJc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNOiPJ70QBKEaKdkX740ThHa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door boyette op 28-01-2024 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Dat zou je denken... Elektroverse is niet altijd betrouwbaar, ik heb het getest om te kijken of dat tarief echt klopt, niet dus...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUlsJ9PI_MO2cBEt_PDU0gacSuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9EGxeq0gI24ot2lQ1y9ScBOU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
The Wizard schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:45:
[...]

Dat zou je denken... Elektroverse is niet altijd betrouwbaar, ik heb het getest om te kijken of dat tarief echt klopt, niet dus...

[Afbeelding]
heb je dit gerapporteerd in de app?
je krijgt dan binnen 24 uur meestal reactie en wanneer het echt een fout betreft en niet een andere paal dan compenseert men dit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
boyette schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:50:
[...]

heb je dit gerapporteerd in de app?
je krijgt dan binnen 24 uur meestal reactie en wanneer het echt een fout betreft en niet een andere paal dan compenseert men dit
Yep, gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak

Ik verbeter je even, zo rol ik;
Het openbaar laden is vaak echt super soms best duur 80c/kwh en het is echt oppassen geblazen je moet je een beetje verdiepen in de tarieven en deze ook in de gaten blijven houden.
Op die manier zal je naar alle waarschijnlijkheid nooit 80 cent hoeven te betalen voor AC-laden.
Graag gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Met Freshmile 25/15 volgens de app..... Geldt voor alle laders, dus de 22, 150 en (chademo) 50kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

basdv schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:32:
Hier (omgeving Utrecht) is Allego 36ct met E-flux.
Kun je een voorbeeld geven van zo'n laadpaal?

Ik kan die echt niet vinden, sterker nog, ik zie alleen maar ontzettend dure zoals onderstaanden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdyTXHfSFlxPGvlwdUGXsekrG58=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1fTdK73P1Of064auypgkLjtF.png?f=fotoalbum_large

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basdv
TucanoItaly schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:37:
[...]

Ik kan die echt niet vinden, sterker nog, ik zie alleen maar ontzettend dure zoals onderstaanden.

[Afbeelding]
Nu zie ik ook 57ct. Ik zag eerder al in deze post dat prijzen verschillende gedurende de dag. Ik zal morgen overdag eens kijken welke prijs er staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Gisteren voor het eerst AC geladen bij Total met hun eigen (waardeloze) app (ChargingTogether). Zou 44 cent per kWh moeten zijn (MRA-E), maar uiteindelijk heb ik € 12,71 betaald voor 27,29 kWh. Dat is 46,57 cent (afgerond) per kWh.

Heeft iemand dit al eerder gehad bij Total? Zal morgen eens een mailtje sturen.

@multikoe Nope:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fneV1mzwqFhj5evSEYcHEoTs98Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nPjnJBIUouoHuNDnLPwJWeQE.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door S_Chief op 28-01-2024 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:44
S_Chief schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:07:
Gisteren voor het eerst AC geladen bij Total met hun eigen (waardeloze) app (ChargingTogether). Zou 44 cent per kWh moeten zijn (MRA-E), maar uiteindelijk heb ik € 12,71 betaald voor 27,29 kWh. Dat is 46,57 cent (afgerond) per kWh.

Start-tarief van 0,70 ct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeha
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 22:12
[...]

Met freshmile heb ik bij die snellader in Milheeze een tijdje terug nog voor 35 cent per kWh geladen..

Echter 2 weken geleden werkte die daar niet en was idd bump maar ff de goedkoopste oplossing...

Ik heb het idee dat die Greenpoint palen extreem duur gemaakt zijn, die in Asten is ook al zo duur, met de 4 laadpunten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:17
Toevallig heb ik ook bij Total geladen met hun eigen app. Zou €0,35 moeten zijn en was €0,366. Ik wacht de reactie op jouw mail even af. Was voor mij de 1e en laatste keer.

Nee, ze hebben geen start tarief.

[ Voor 9% gewijzigd door Meestermaas op 29-01-2024 03:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S4All
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
S_Chief schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:07:

@multikoe Nope:

[Afbeelding]
Ja hier ook het zelfde probleem.

Woensdag een email gestuurd, nog geen antwoord gehad. Ik heb dus net nogmaals een e-mail gestuurd.

Overigens drie sessies, alle drie een net iets anders kWh bedrag. Weliswaar als je nauwkeurig berekend tot op vier cijfers achter de komma, maar toch 8)7

Voorlopig blijf ik het gebruiken, aan gezien ze met 46ct nog steeds een van de goedkoopste zijn.
Of weet iemand een goedkopere pas zonder abonnement?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basdv
TucanoItaly schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:37:
[...]

[Afbeelding]
Op dit moment 39ct op die laadpalen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFsqAmvqTSMd96gYWtTrX0sc5DM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Xlaxdb9vIAgRqTLwDNpH1jdD.png?f=fotoalbum_large

Overigens niet hetzelfde bij elke Allego paal. Die in Bunnik is weer duurder (53), en ik heb hier Allego palen voor 36.

[ Voor 6% gewijzigd door basdv op 29-01-2024 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:47
Een vraagje over de keuze van laadpas bij de LM, ze geven mij de keuze tussen deze:

- Alph/Eneco combipas vaste prijs
- MTc/Shell Recharge combipas

Ik kon in dit topic qua ervaringen daar nog niet veel over vinden, dus vandaar deze vraag hier. Het is de bedoeling dat ik binnen Nederland vooral op kantoor en thuis/openbaar laad en tijdens vakanties bij snelladers terecht kan. Waarschijnlijk wordt de auto een Tesla dus dat wordt in ieder geval declareren, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen/aanradingen voor bovenstaande passen.

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:35
Als nieuw (prive) elektrisch rijder heb ik al de nodige apps gedownload waaronder ook Go-Charge.
Deze geeft bij veel palen in mijn regio MTC als goedkoopste aan, alleen kan ik deze pas/druppel nergens bestellen als particulier. Zie ik iets over het hoofd of is deze aanbieder alleen voor ondernemers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World2022
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16-09 16:52
basdv schreef op maandag 29 januari 2024 @ 07:30:
[...]

Op dit moment 39ct op die laadpalen:
[Afbeelding]

Overigens niet hetzelfde bij elke Allego paal. Die in Bunnik is weer duurder (53), en ik heb hier Allego palen voor 36.
Welke laad app is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
S4All schreef op maandag 29 januari 2024 @ 06:49:

Of weet iemand een goedkopere pas zonder abonnement?
S4All schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:51:
bv:(Purmerend)

Beethovenstraat 31
Electroverse is daar dan nu (let op, nu, kan morgen zo maar weer anders zijn, ALTIJD de tarieven in de gaten houden) 44 cent de kWh.

Elke keer als ik weet dat ik openbaar zal gaan laden check ik te alle tijden het tarief, in zowat een app of 5.
Dat is gewoon routine geworden en kost mij nog geen 5 minuten.
En dagelijks check ik dit topic om te zien of er veranderingen, nieuwe apps of passen zijn qua laden.

Het is net als de Croma reclame van lang geleden, alleen de woordjes ' er even' zou je kunnen weglaten; :P
Je moet er even bijblijven voor het beste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

basdv schreef op maandag 29 januari 2024 @ 07:30:
Op dit moment 39ct op die laadpalen
Yup, nu zie ik het ook... Maar wat me niet duidelijk is, is dit een bug in de E-Flux app? Of heeft die paal echt een tarief afhankelijk van de tijd, stroomprijs, of iets anders?

[ Voor 23% gewijzigd door TucanoItaly op 29-01-2024 10:12 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
E-flux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
TucanoItaly schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:11:
[...]

Yup, nu zie ik het ook... Maar wat me niet duidelijk is, is dit een bug in de E-Flux app? Of heeft die paal echt een tarief afhankelijk van de tijd, stroomprijs, of iets anders?
Daar kom je denk ik alleen achter door te testen. Ik heb (nog) geen Laadpas dus kan het niet proberen.

Ik vraag me af wat er gebeurt als het tarief wijzigt tijdens een laadsessie. Je kan namelijk niet zien tot wanneer dit tarief geldt.
Pagina: 1 ... 122 ... 233 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2