[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 121 ... 233 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
koboy schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:02:
[...]

MAAR: als het goed is krijg je via je laadpaal leverancier ook een vergoeding voor de stroom die je naar externe partijen hebt geleverd. Hoe hoog staat dit tarief ingesteld? Als het meer is dan 53 cent heb je dus winst gedraaid over de rug van Shell.
De kosten zijn hoger dan die van het blote laden! Dat wordt nogal eens vergeten. Denk bijvoorbeeld aan vastrecht en dergelijke.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
koboy schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:02:
[...]

De fout ligt bij de laadpaal leverancier, die had er voor moeten zorgen dat de Shell laadpas als lokaal aangemerkt werd, en niet naar buiten gefactureerd.
MAAR: als het goed is krijg je via je laadpaal leverancier ook een vergoeding voor de stroom die je naar externe partijen hebt geleverd. Hoe hoog staat dit tarief ingesteld? Als het meer is dan 53 cent heb je dus winst gedraaid over de rug van Shell.

Toevoeging: als er zaken gecontroleerd moeten worden zal dit dus door de laadpaal leverancier moeten gebeuren. Die kunnen correcties doorgeven aan shell waarna shel je terugbetaalt.
Dit had onze vorige laadpaal idd. Als iemand dan een laadpas scande die niet in het systeem stond dan moesten ze betalen en kreeg ik dat geld 1x per maand op de rekening. Maar bij deze nieuwe paal hebben we dus moeten betalen, maar hebben we niks ontvangen.

Wie heeft ons geld nu? Is dat Shell of Vattenfall?

Je zou denken dat een laadpaalbedrijf iedere maand geld krijgt voor alle laadtransacties, 99% overboekt naar de energieleveranciers en dan 1% overhoudt aan transactiekosten e.d. Of werkt dat niet zo?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:13

koboy

Heb een idee voor een icon

daemonix schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:09:
[...]

De kosten zijn hoger dan die van het blote laden! Dat wordt nogal eens vergeten. Denk bijvoorbeeld aan vastrecht en dergelijke.
Volgens mij moet je een zeer ongunstig energie contract hebben om inclusief het kWh deel van de leveringskosten boven de 53 cent uit te komen. De vaste kosten heb je toch al, of je nu stroom gebruikt of niet. Voor het gemak heb ik dus gezegd dat je bij een ingesteld tarief van meer dan 53 cent dus winst draait.

In geval van een ingesteld tarief lager dan 53 cent draai je zowiezo verlies, want je moet 53 cent aan shell betalen terwijl je minder terugkrijgt via de laadpaal leverancier. Dan moet je dus de laadpaal leverancier achter de broek aan zitten om correcties uit te sturen naar Shell, dan wel het verschil uit te betalen t.o.v. het daadwerkelijke energie tarief inclusief alle variabele vastrecht delen. Energiebelasting hoef je niet naar te kijken, die was je ook kwijt geweest als de laad-sessies lokaal waren gebleven.

Blijft de vraag wel waarom dit alles maanden heeft moeten duren....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

YoshiBignose schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:30:
[...]

Dit had onze vorige laadpaal idd. Als iemand dan een laadpas scande die niet in het systeem stond dan moesten ze betalen en kreeg ik dat geld 1x per maand op de rekening. Maar bij deze nieuwe paal hebben we dus moeten betalen, maar hebben we niks ontvangen.

Wie heeft ons geld nu? Is dat Shell of Vattenfall?

Je zou denken dat een laadpaalbedrijf iedere maand geld krijgt voor alle laadtransacties, 99% overboekt naar de energieleveranciers en dan 1% overhoudt aan transactiekosten e.d. Of werkt dat niet zo?
Wie je geld heeft hangt af van hoe hoog het tarief ingesteld stond. Het aantal kWh x dat tarief ligt bij Vattenfall, is er nog wat over naar de 53 cent, dan ligt dat bij Shell. Staat de paal als openbaar zichtbaar? Kijk dan eens in de app van de ANWB (die er 2 cent bovenop doet), of go-charge voor het tarief.
Aangezien je geen credit factuur hebt gekregen ben ik bang dat het tarief op nul heeft gestaan.....
Ik denk dat het tijd is om een jurist een blafbrief naar Vattenfall te laten sturen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
koboy schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:40:
[...]

Wie je geld heeft hangt af van hoe hoog het tarief ingesteld stond. Het aantal kWh x dat tarief ligt bij Vattenfall, is er nog wat over naar de 53 cent, dan ligt dat bij Shell. Staat de paal als openbaar zichtbaar? Kijk dan eens in de app van de ANWB (die er 2 cent bovenop doet), of go-charge voor het tarief.
Aangezien je geen credit factuur hebt gekregen ben ik bang dat het tarief op nul heeft gestaan.....
Ik denk dat het tijd is om een jurist een blafbrief naar Vattenfall te laten sturen.
Shell helpdesk zei wel dat het tarief op 0,48 stond terwijl zij normaal 0,53 hanteren daardoor konden ze zien dat het geen echte openbare laadpaal was ofzo. Maar goed, iemand heeft mijn geld dan nog als er wel intern een tarief was ingesteld. Is dat de fout van Vattenfall of Shell?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:13
spartacusNLD schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:49:
Wellicht dan alleen toegankelijk voor medewerkers?
Dat kan.
Ben je zo achter, been there, done that, ik ging hier wel eens laden bij een bedrijf in de buurt waarbij de laadpunten aan de openbare weg staan (maar ze overduidelijk bij het bedrijf horen), tot op een dag het niet meer ging, diverse pasjes, apps, geprobeerd maar wat ik ook deed, kreeg de boel niet aan de praat.
Dus 1 en 1 = 2 , alleen voor medewerkers ingesteld waarschijnlijk.
Hoe pakken jullie vergelijbare situaties aan?
Al 2 keer meegemaakt, 1 x bij een hotel en 1 x bij een scholencomplex waar mijn dochter studeerde, aangepakt door gewoon te proberen. En je dan soms flink in de vingers te snijden. :P
Maar goed, dan ben ik gewoon zo nieuwsgierig dat ik de prijs ZAL en MOET weten.
Wees gerust, het was niet langer dan een half uurtje, maar zo kwam ik achter de prijs.
Pasje wat ik toen gebruikte was van E-Flux omdat zij nagenoeg het CPO-tarief rekenden.
Ik zou graag van te voren weten waar ik voor ga betalen :)
Wie niet!
In 95% van de gevallen kom je er dan toch wel achter en heel soms moet je een gokje wagen.
Dat je er soms achter komt ligt er dan aan of er toevallig iemand in dit topic daar de prijs dan weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 07:54
spook68 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:41:
[...]

Update: De paal van Vattenfall waar het laden langzaam gaat is ook langzaam als er maar 1 auto staat te laden. Het lijkt er meer op dat het geen 11kW paal is maar 5kW of minder. Wellicht is de aansluiting niet in staat om 2x11kW te leveren en is het naar beneden afgesteld.
Die paal gaf in VanDeBron en Smoov app aan dat er 2 plaatsen bij zijn terwijl ik nog stond te laden.
Vandaag ook eens aan een Vattenfallpaal bij mij in de wijk. Paal zou 11kW zijn. Maar is beperkt tot 10A geeft mijn app aan. Is dit tijdsgebonden ofzo?
Heb al een melding gemaakt in de Vattenfall app

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQJnKLm3Ek12L4s8iVP2vDYYBG8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3JgjzNRSAepdZ7FkLr1YKHdy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

YoshiBignose schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:39:
[...]

Shell helpdesk zei wel dat het tarief op 0,48 stond terwijl zij normaal 0,53 hanteren daardoor konden ze zien dat het geen echte openbare laadpaal was ofzo. Maar goed, iemand heeft mijn geld dan nog als er wel intern een tarief was ingesteld. Is dat de fout van Vattenfall of Shell?
Shell treft hierin helemaal geen blaam. Alles is de schuld van Vattenfall, behalve als iets je eigen schuld was (waarom bijvoorbeeld niet een losse kaart, waarom heeft het een paar maanden geduurd, etc.).
Maar nogmaals: het lijkt er op dat Vattenfall zich probeert te verschuilen achter Shell terwijl Vattenfall nalatig lijkt te zijn geweest. Steek hier niet te veel moeite in, maar laat dit een jurist aanpakken. Als die de zaak laat verbouwen, de aannemer maakt er een zooitje van, dan zet je er ook een jurist op.

Vattenfall lijkt dus op dit moment 48ct/kWh in eigen zak te steken, de laatste 5 blijft bij Shell hangen. Die 48 cent moet dus eenvoudig bij Vattenfall te halen zijn dmv een credit factuur. Of je nog geld/moeite wilt steken in die laatste 5 cent laat ik aan jou en de hoeveelheid kWh waar het om gaat over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
koboy schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:32:
[...]

Volgens mij moet je een zeer ongunstig energie contract hebben om inclusief het kWh deel van de leveringskosten boven de 53 cent uit te komen. De vaste kosten heb je toch al, of je nu stroom gebruikt of niet. Voor het gemak heb ik dus gezegd dat je bij een ingesteld tarief van meer dan 53 cent dus winst draait.
Dat heeft helemaal niets met een ongustig energie contract te maken. Dat je de vaste kosten toch al hebt betekent niet dat je niet een deel van die vaste kosten mag toeschrijven aan het gebruik van de laadpaal. Dat mag dus gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
@YoshiBignose Vattenfall heeft nu de stroom dubbel betaald gekregen, dus die horen jou die stroom tegen het door jou aan hen betaalde tarief te crediteren of terug te betalen.
Het bedrag(je?) dat er tussen jouw tarief bij Vattenfall en bij Shell recharge zit..........spijtig, maar dat had je snel genoeg kunnen (moeten) weten, dus ik verwacht niet dat je dat ergens terug kunt krijgen.
Shell recharge heeft je de auto laten laden, tegen hun tarief voor jouw laadpas, dus heeft recht op die betalingen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
YoshiBignose schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:46:
Ik heb een vreemde situatie. Een tijdje terug een nieuwe laadpaal bij mijn pand geplaatst (Alfen) waarbij je met je laadpas moet scannen. Nou hadden ze iets verkeerd ingesteld waardoor ik gewoon de normale laadtarieven moest betalen alsof het een openbare laadpaal was. Maar dat slaat natuurlijk nergens op want ik gebruik mijn eigen elektriciteit. Dit hebben ze uiteindelijk goedgezet alleen heb ik een aantal maanden dus zowel betaald aan Shell Recharge (via m'n laadpas) als m'n eigen energieleverancier.

Wie moet ik nou contacten om dit te corrigeren? De laadpaal is geplaatst door Vattenfall, die zeggen dat ik contact op moet nemen met Shell. Shell zegt dat zei dat niet kunnen terugboeken en dat ik met Vattenfall contact moet opnemen.

Ik snap de hele logica niet helemaal... volgens mij verdient de laadpas "leverancier" alleen aan de transactiekosten toch? Die heeft niks met de stroomtarieven te maken.
Dit lijkt mij een mooie vraag voor het thuisladen van je EV topic (zie link onderaan dit topic).

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

daemonix schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:41:
[...]

Dat heeft helemaal niets met een ongustig energie contract te maken. Dat je de vaste kosten toch al hebt betekent niet dat je niet een deel van die vaste kosten mag toeschrijven aan het gebruik van de laadpaal. Dat mag dus gewoon.
Het gaat hier niet om een laadpaal exploitant, maar om een bedrijf met een laadpaal. De vaste kosten heeft dat bedrijf gewoon of die laadpaal er nou staat of niet. Je zou de kosten voor de laadpaal kunnen meerekenen, maar wat ik tot nu toe heb begrepen is dat het om het laden van de bedrijfsauto's gaat en dan boeit het doorberekenen van de kosten van de laadpaal niet. Het gaat er om dat de kWh's goed gefactureerd worden en daar heeft Vattenfall hier gefaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 22:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dcotsk1gtWygC5gzTeut8bquw1Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hFPazHFo23TatXl4aipSWVqC.png?f=fotoalbum_large
Beetje obscure tijden, maar scherp aanbod van Electroverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
koboy schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:30:
[...]

Het gaat hier niet om een laadpaal exploitant, maar om een bedrijf met een laadpaal. De vaste kosten heeft dat bedrijf gewoon of die laadpaal er nou staat of niet. Je zou de kosten voor de laadpaal kunnen meerekenen, maar wat ik tot nu toe heb begrepen is dat het om het laden van de bedrijfsauto's gaat en dan boeit het doorberekenen van de kosten van de laadpaal niet. Het gaat er om dat de kWh's goed gefactureerd worden en daar heeft Vattenfall hier gefaald.
Dat is niet relevant. Het gaat om afrekenen en doorbelasten van een bedrijfsauto en natuurlijk boeit het dan wel dat er te weinig (want alleen het blote stroomtarief) wordt berekend. Hoe de verrekening tussen Shell en Vattenval gaat is hiervoor niet interessant. Hoe kom je er bij dat dat niet relevant zou zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door daemonix op 23-01-2024 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

daemonix schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:03:
[...]

Dat is niet relevant. Het gaat om afrekenen en doorbelasten van een bedrijfsauto en natuurlijk boeit het dan wel dat er te weinig (want alleen het blote stroomtarief) wordt berekend. Hoe de verrekening tussen Shell en Vattenval gaat is hiervoor niet interessant. Hoe kom je er bij dat dat niet relevant zou zijn?
Omdat de laadpaal op terrein van de baas staat, eigendom is van de baas (of gehuurd door de baas), en voorzien wordt van stroom van de energierekening van de baas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CosmicTX
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16-09 15:21
Iemand al eens gehad bij electroverse octopus dat je begin van de avond kijkt via de app en voor snellader €0,41 per kWh kwijt ben. Je gaat laden vanavond en daarna de prijs opeens €0,95 per kWh is op je afrekening en de app de prijs ook heeft aangepast naar dat hoge tarief.
Rond 20 uur gekeken en prijs was €0,41 en ik laad rond 21 uur en heb hoog tarief. In de app staat er ook niks over. Hebben ze verschillende tarieven?
Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
CosmicTX schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:46:
Iemand al eens gehad bij electroverse octopus dat je begin van de avond kijkt via de app en voor snellader €0,41 per kW kwijt ben. Je gaat laden vanavond en daarna de prijs opeens €0,95 per kW is op je afrekening en de app de prijs ook heeft aangepast naar dat hoge tarief.
Rond 20 uur gekeken en prijs was €0,41 en ik laad rond 21 uur en heb hoog tarief. In de app staat er ook niks over. Hebben ze verschillende tarieven?
Iemand een idee?
Ik betaal meestal per kWh. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
CosmicTX schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:46:
Iemand al eens gehad bij electroverse octopus dat je begin van de avond kijkt via de app en voor snellader €0,41 per kW kwijt ben. Je gaat laden vanavond en daarna de prijs opeens €0,95 per kW is op je afrekening en de app de prijs ook heeft aangepast naar dat hoge tarief.
Iemand een idee?
Dat niet maar wel bij een aantal laders meegemaakt dat er 2 verschillende tarieven zijn waar ik pas achter kwam na wat doorscrollen, bleek het dus het duurdere tarief te zijn van de 2.
Ook dat in de app soms 2 laadpunten heel dicht op elkaar staan, ga er maar van uit dat het hetzelfde laadpunt is en het duurste tarief geldt dan.
Als het zoiets is volstaat een mailtje naar Electroverse.
@kevertje1977 had ook zoiets en kreeg netjes een tegoed gestort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 06:36
Stroomnet raakt overvol
Utrecht knijpt toevoer van 1000 laadpalen af tijdens spitsuren
Utrecht begint binnenkort met het afknijpen van zo'n duizend openbare laadpalen voor elektrische auto's. Tussen 16.00 en 20.00 uur kunnen eigenaren van stekkerauto's dan alleen nog maar langzaam laden. Doel: de grote vraag naar stroom gedurende die uren temperen om grotere problemen te beperken.

Ik zal het hele artikel niet mogen delen. Maar het is wel bijzonder dat als je denkt even te kunnen laden je auto amper vol geraakt.

Verderop in het artikel :

Overigens gaat Utrecht ervanuit dat wie als gevolg van de maatregel voor de laadpalen lang doet over het laden, daarvoor minder betaalt. Er zijn grofweg drie soorten opladen voor elektrische voertuigen: langzaam opladen - 5 tot 8 uur; semi-snel opladen - 1,5 tot 3 uur; snelladen - 5 tot 30 minuten. Maar hoe dat in Utrecht precies zal uitpakken hangt af van welk vermogen de laadpalen nog wél bieden tijdens de spitsuren. Ook de grootte van een batterij speelt een rol en die kan verschillen per auto.

[ Voor 34% gewijzigd door kevertje1977 op 24-01-2024 06:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:44
kevertje1977 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 06:39:
Stroomnet raakt overvol
Utrecht knijpt toevoer van 1000 laadpalen af tijdens spitsuren
Utrecht begint binnenkort met het afknijpen van zo'n duizend openbare laadpalen voor elektrische auto's. Tussen 16.00 en 20.00 uur kunnen eigenaren van stekkerauto's dan alleen nog maar langzaam laden. Doel: de grote vraag naar stroom gedurende die uren temperen om grotere problemen te beperken.

Ik zal het hele artikel niet mogen delen. Maar het is wel bijzonder dat als je denkt even te kunnen laden je auto amper vol geraakt.

Verderop in het artikel :

Overigens gaat Utrecht ervanuit dat wie als gevolg van de maatregel voor de laadpalen lang doet over het laden, daarvoor minder betaalt. Er zijn grofweg drie soorten opladen voor elektrische voertuigen: langzaam opladen - 5 tot 8 uur; semi-snel opladen - 1,5 tot 3 uur; snelladen - 5 tot 30 minuten. Maar hoe dat in Utrecht precies zal uitpakken hangt af van welk vermogen de laadpalen nog wél bieden tijdens de spitsuren. Ook de grootte van een batterij speelt een rol en die kan verschillen per auto.
Lees hier het volledige artikel

https://www.ad.nl/utrecht...20maar%20langzaam%20laden.

op zich wel begrijpelijk dat dit gebeurt omdat de piek anders bijna niet is op te vangen. Vattenfall doet dit overigens al
echter je zou je wel af ragen of de tarieven dan niet naar beneden kunnen want dit is ook het moment dat de elektriciteit het duurst is. Dit levert de eigenaar van de laadpaal meer geld op mits men wel dezelfde hoeveelheid kwh uiteindelijk natuurlijk laadt..

[ Voor 11% gewijzigd door boyette op 24-01-2024 07:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:45
kevertje1977 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 06:39:
Dit geldt natuurlijk alleen voor AC palen en "even laden" is voor die palen zowiezo al niet mogelijk.
Bovendien is dit een maatregel waarvan je mag hopen dat die gecommuniceerd wordt en je kunt er dus rekening mee houden. En het is ook nog een beperkt tijdvak. Dus ik vind eerlijk gezegd dat de schade nog wel meevalt.

Bovendien: dit zag je van mijlenver aankomen: Eén van de maatregelen om overbelasting van het net te voorkomen is dat we slim (gespreid) moeten laden. Dat doen we kennelijk nog te weinig (16:00 tot 20:00 is niet toevallig het tijdvak waarin we thuiskomen) en daarom zijn dit soort maatregelen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 20:52
multikoe schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 07:17:
Dat doen we kennelijk nog te weinig (16:00 tot 20:00 is niet toevallig het tijdvak waarin we thuiskomen) en daarom zijn dit soort maatregelen nodig.
Dat niet alleen. Ook is het logisch dat je dan wil laden om een kleeftarief te voorkomen als je bijvoorbeeld om 22 uur naar bed gaat, omdat om 5 uur de wekker gaat of zo en niet de auto de hele nacht wil hebben staan.

Sommige mensen hebben geen keuze misschien.

Wel begrijpelijk verder.... Ben blij met mijn eigen laadpaal iig.... Ook hier gaan we zien dat mensen met de mogelijkheid tot een eigen laadpaal, net als eigen zonnepanelen, eerder en meer de voordelen van de transitie gaan plukken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
En als iedereen die een eigen laadpaal heeft, of er dan toch maar eentje laat plaatsen, of de grannyloader gaat gebruiken dan rond die tijd gaat laden, helpt het terugschroeven van de openbare laadpalen ook niet veel om de vraag naar stroom te reguleren/verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
Peter-036 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:19:
En als iedereen die een eigen laadpaal heeft, of er dan toch maar eentje laat plaatsen, of de grannyloader gaat gebruiken dan rond die tijd gaat laden, helpt het terugschroeven van de openbare laadpalen ook niet veel om de vraag naar stroom te reguleren/verlagen.
En laat je hier ook helpen door je energieleverancier. Ik heb de gratis SlimLaden app van Eneco die mijn laadplanning aanstuurt ondanks dat mijn stroomtarieven (al 3 jaar) vast staan en het mij sec. niks uit maakt. Als ik de volgende ochtend maar een gevulde accu heb. Als 'beloning' krijg ik nog eens 2 ct per kwh terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kwestie van eisen stellen aan het energieverbruik op piekmomenten bij huishoudens. De overheid is druk bezig om dat te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Wolly schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:43:

Kwestie van eisen stellen aan het energieverbruik op piekmomenten bij huishoudens. De overheid is druk bezig om dat te beperken.
De overheid heeft vaak rare ideeen over wat technisch mogelijk/haalbaar is, gooit dan het idee 'over de schutting' bij, in dit geval netbeheerders, en denkt dat het opgelost is. 8)7
Om een oud spreekwoord aan te halen: "Het is goed riemen snijden van andermans leder".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:46

-tom-562

Oliesjeik

MvdV75 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:31:
[...]

Vandaag ook eens aan een Vattenfallpaal bij mij in de wijk. Paal zou 11kW zijn. Maar is beperkt tot 10A geeft mijn app aan. Is dit tijdsgebonden ofzo?

[Afbeelding]
Is er toevallig nog een andere manier om dat te checken? Ik heb het idee dat de Vattenfall paal bij mij om de hoek ook begrenst is (sinds een paar dagen). Ik heb een 1-fase lader aan boord, maar voorheen kon ik gewoon met 3,7/3,8kW laden, maar de laatste 2x kwam ik niet verder dan 2,2/2,3 kW (wat overeen komt met 10A)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Peter-036 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:49:
[...]

De overheid heeft vaak rare ideeen over wat technisch mogelijk/haalbaar is, gooit dan het idee 'over de schutting' bij, in dit geval netbeheerders, en denkt dat het opgelost is. 8)7
Om een oud spreekwoord aan te halen: "Het is goed riemen snijden van andermans leder".
Het idee van extreem hoge tarieven op piekmomenten heeft weinig techniek nodig ;w
Maar het programma stelt ook een aantal maatregelen voor die zullen ingrijpen op het leven van burgers. Zo wordt onder meer gedacht aan flexibele nettarieven. Huishoudens en kleine bedrijven betalen dan meer voor de levering van stroom op momenten dat het net zwaar belast is, doorgaans in de vroege ochtend als het land wakker wordt, en aan het eind van de middag en begin van de avond, als iedereen thuis komt.

Door stroomlevering op andere momenten goedkoper te maken, hopen de overheid en netbeheerders dat thuisgebruikers hun gedrag zullen aanpassen en bijvoorbeeld de elektrische auto niet meteen opladen, maar dit spreiden over de nacht.

Om deze prijsprikkel effectief te maken, zijn extreem hoge prijzen nodig, constateert het actieplan. ‘Het is niet de verwachting dat overbelasting van het net door deze prijsprikkel wordt voorkomen.’

[ Voor 47% gewijzigd door Wolly op 24-01-2024 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:46
We zijn nederlanders toch ? als het laden na middernacht veel goedkoper is verplaatst een groot deel van de bevolking zijn oplaadmoment wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
kisik schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:03:
[...]

Dat niet alleen. Ook is het logisch dat je dan wil laden om een kleeftarief te voorkomen als je bijvoorbeeld om 22 uur naar bed gaat, omdat om 5 uur de wekker gaat of zo en niet de auto de hele nacht wil hebben staan.
Goed punt, maar dan zou het slim zijn (van de laadpaalaanbieders) om dat kleeftarief in die situatie niet te hanteren. Maar dat is misschien wat teveel gevraagd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Natuurlijk helpt het wel. Alle kleine beetje helpen. De volgende stap is verplicht variabele tarieven voor particulieren en dan betaal je ook thuis meer tussen 16:00 en 20:00. Ook dat wordt al langer voorspeld. De belasting van het net *moet* gespreid worden, hoe vervelend ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:51
multikoe schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:35:
[...]

Natuurlijk helpt het wel. Alle kleine beetje helpen. De volgende stap is verplicht variabele tarieven voor particulieren en dan betaal je ook thuis meer tussen 16:00 en 20:00. Ook dat wordt al langer voorspeld. De belasting van het net *moet* gespreid worden, hoe vervelend ook.
een utopie toch?
Iedereen gaat toch laden om 20:00, je verschuift een piek, een piek van EV's die veel hoger is dan deze van een huishouden. Dan gaan ze ook weer hogere kosten aanrekenen en we verschuiven opnieuw.
Hoe meer EV's erbij komen en hoe slimmer we laden hoe vlakker de curve en dus hoe uniformer de prijs ifv tijd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
multikoe schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:35:
[...]

Je moet vooral simpele dingen hanteren.
Als prijzen elke dag en op andere momenten variabel zijn, dan worden mensen horendol, moe en gefrustreerd en stemmen ze op Wilders omdat 'vroeger alles beter was'.

Geef gewoon een goedkoper tarief elke dag tussen 23 en 5h, en in de zomer tussen 13 en 16h als de zon schijnt, of in het weekend....

Dan gaan mensen met simpele middelen (klokje bv) hun grootste verbruikers wel verplaatsen.
Koken ga ik 's nachts niet doen, maar een wasmachine wat later starten, of de auto niet laden tussen 16 en 20h is simpel.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:01:
[...]

Als prijzen elke dag en op andere momenten variabel zijn, dan worden mensen horendol, moe en gefrustreerd en stemmen ze op Wilders omdat 'vroeger alles beter was'.

Geef gewoon een goedkoper tarief elke dag tussen 23 en 5h, en in de zomer tussen 13 en 16h als de zon schijnt, of in het weekend....

Dan gaan mensen met simpele middelen (klokje bv) hun grootste verbruikers wel verplaatsen.
Koken ga ik 's nachts niet doen, maar een wasmachine wat later starten, of de auto niet laden tussen 16 en 20h is simpel.
Dat hebben ze al: een dubbel tarief meter. Dag- en nacht tarief. ;) Wij laden alleen op het nacht tarief (dat hier gelukkig al om 21:00 uur begint en om 07:00 uur eindigt. In regio Utrecht is dat van 23:00 tot 06:00 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
bruneelm schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:58:
[...]

een utopie toch?
Iedereen gaat toch laden om 20:00, je verschuift een piek, een piek van EV's die veel hoger is dan deze van een huishouden. Dan gaan ze ook weer hogere kosten aanrekenen en we verschuiven opnieuw.
Hoe meer EV's erbij komen en hoe slimmer we laden hoe vlakker de curve en dus hoe uniformer de prijs ifv tijd
Ik denk dat je gelijk hebt.
De piek om 20u zou wel eens het gevolg kunnen hebben dat het stroomnet een zodanige klap krijgt dat het uitvalt. 90% van de mensen (met een EV) komt tussen 16u en 20u thuis. Dat is nu een geleidelijk gebeuren waarbij de piek in de stroomvraag langzaam opbouwt. Wat gebeurt er als 300.000 EV allemaal klokslag 20u maximaal gaan laden? (ervan uitgaande dat iedereen de auto neerzet, aansluit en start laadtijd op 20u instelt).

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 24-01-2024 10:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
eltron schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:03:
[...]

De piek om 20u zou wel eens het gevolg kunnen hebben dat het stroomnet een zodanige klap krijgt dat het uitvalt. 90% van de mensen (met een EV) komt tussen 16u en 20u thuis. Dat is nu een geleidelijk gebeuren waarbij de piek in de stroomvraag langzaam opbouwt. Wat gebeurt er als 300.000 EV allemaal klokslag 20u maximaal gaan laden? (ervan uitgaande dat iedereen de auto neerzet, aansluit en start laadtijd op 20u instelt).
Dat gebeurt niet hé.

Rond die tijd gaat ook het licht uit in kantoren en werkplaatsen, stoppen veel mensen met koken etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:42
daemonix schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:03:
[...]

Dat hebben ze al: een dubbel tarief meter. Dag- en nacht tarief. ;) Wij laden alleen op het nacht tarief (dat hier gelukkig al om 21:00 uur begint en om 07:00 uur eindigt. In regio Utrecht is dat van 23:00 tot 06:00 uur.
dubbele meter met een dag en nacht tarief waar het verschil pas is, in het derde getal achter de komma. dat prijsverschil is nihil ( bij mij althans )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
Tommie12 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:01:
[...]

Maar dat kan ook simpel zijn, mits je mee gaat in de vaart der volkeren en dit soort complexiteit door nieuwe techniek laat regelen en je door apps laat informeren ipv de hele dag te tik-tokken.

Vorige week is een supermarkt in Utrecht "overvallen", omdat de wc rollen voor €1 in de aanbieding waren. Met beprijzing komen alle Henk en Ingrids ook wel uit hun holletje hoor :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-09 14:09
Peter-036 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:49:
[...]

Nee Nederland loopt hier gewoon in achter en houdt angstvallig vast aan oude systeem (zoals een nachttarief uit 1930).
Belgie loopt een stuk verder voorop, daar is kwartiertarief al algemeen bekend.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
[...]

een utopie toch?
Een "utopie" als in: nooit haalbaar, hoeven we dus niets mee te doen? Nee. Het uitgangspunt blijft gewoon keihard staan: we moeten de belasting spreiden. Je kunt elke individuele maatregel wel wegredeneren, maar daarmee gaat het probleem niet weg. Hoe meer maatregelen we wegredeneren, hoe draconischer de uiteindelijke maatregelen zullen gaan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:29
mk1992 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:49:
Nee Nederland loopt hier gewoon in achter en houdt angstvallig vast aan oude systeem (nachttarief uit 1930).
Begint Off Topic te gaan, maar: De kwartierpiek begint stilaan bekend te worden vanwege het capaciteitstarief, maar een kwartiertarief hebben de meesten nog nooit van gehoord.

On Topic: Dat capaciteitstarief is ook geen cadeau voor het laden van EVs, vermits er geen rekening gehouden wordt met daltarieven of stroomoverschotten. Er is veel intelligentere sturing nodig voor al deze zaken, en alles beweegt veel te traag.
Natuurlijk wordt op elke wijziging die, zonder gedragswijziging, mogelijk in het nadeel zou kunnen zijn, zwaar geprotesteerd.

Als je de laadpalen gaat knijpen tussen 16 en 20, zullen er meer laadpalen moeten komen, want mensen moeten langer laden, kunnen de wagen niet meer verplaatsen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

NrFive schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:01:
[...]

Kijk helemaal top!

Zal ook even kijken naar Bonnet. En @Brilsmurfffje zag de nieuwe prijzen staan in de app. Het zijn inderdaad de 2.0 palen van Equans (en voorheen laden met hun pas).

Edit:
Bonnet geeft netjes 0,38 cent aan. Dus dat wordt de eerst volgende om te proberen bij de Equans 2.0 palen!
Benieuwd wat eruit gaat komen want met deze forse verhoging is de business case voor elektrisch rijden wel een stuk lastiger rond te krijgen. Wel een voordeel dat de palen een heel stuk rustiger zijn nu O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
mk1992 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:49:
[...]

Nee Nederland loopt hier gewoon in achter en houdt angstvallig vast aan oude systeem (zoals een nachttarief uit 1930).
Leuk, maar we hebben hier al een capaciteitstarief, alleen anders ingericht. Over kwartiertarief wordt al heel lang in Nederland nagedacht, het is alleen nog niet echt wettelijk toegestaan afgezien van wat experimenten. De netbeheerders vroegen er zeker 10 jaar geleden al om. Het kwartier tarief zoals in Belgie ingevoerd is dan ook weer niet helemaal de bedoeling met de zijdelingse invoering op het capaciteits tarief. In Nederland was de beprijzing per kwartier variabel, en niet de piek over een maand bepalend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:03:
[...]

Als dat werkelijk gebeurt (waaruit maar weer blijkt dat de meeste mensen werkelijk niet verder kijken dan hun eigen voordeur....) dan zal er iets anders verzonnen worden. Net zo lang tot die spreiding een feit is.

Ik wordt daar af en toe wel een beetje verdrietig van. Het lijkt er op dat niemand ook maar iets over heeft voor een gemeenschappelijk doel. Het enige dat mensen in beweging zet is een financieel voordeel. Het is wat het is. Maar wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:05:
[...]

Benieuwd wat eruit gaat komen want met deze forse verhoging is de business case voor elektrisch rijden wel een stuk lastiger rond te krijgen. Wel een voordeel dat de palen een heel stuk rustiger zijn nu O-)
Ja, een eenfase ladende auto kan nu gewoon helemaal nooit meer vol worden geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
daemonix schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:07:
[...]

Ja, een eenfase ladende auto kan nu gewoon helemaal nooit meer vol worden geladen.
Ik heb bijna een jaar lang >20.000 km per jaar gereden en daarbij uitsluitend de granny lader gebruikt (maximaal 2.7 kW). Dan laadt je nog steeds > 100km per nacht. Dat is voor heel veel mensen (ik vermoed zelfs de meeste) voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]

En gelukkig hoef je bijna nooit helemaal vol te laden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
eltron schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:16:
[...]

En gelukkig hoef je bijna nooit helemaal vol te laden. :)
O nee? Doe geen aannames. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

[...]

Hoezo zou dat niet kunnen? Denk dat de meeste het gewoon te duur vinden, zeker voor het ongemak van kijken is een paal vrij, parkeren, inpluggen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Dat is geen aanname maar ervaring van mij (en vele anderen) na 5 jaar EV rijden.
Het is voldoende als je prik genoeg in de batterij hebt tot je volgende stop met laadgelegenheid.
En mijn behoefte om te stoppen is altijd eerder dan dat de batterij leeg is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

tweakerpip schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:46:
[...]

Als SGZH dat in hun aanbestedingsvoorwaarden hebben staan dan zou dat echt heel dramatisch zijn. Op dit moment is er geen reden om ervan uit te gaan dat dit hier het geval is. Het gaat hier ook niet om algemene prijsindexaties maar indexaties van de fluctuerende marktprijs van een specifieke goederen (energie in dit geval). Het ligt dan iets minder voor de hand om negatieve prijsontwikkelingen uit te sluiten van de berekening van de maximale prijs.

Op zich zou ik het wel interessant vinden om na te vragen wat nu precies de voorwaarden zijn. De uiteindelijke aanbieding van Equans zal geheim zijn, maar de aanbestedingsdocumenten waar ongetwijfeld deze condities inclusief de prijsopbouw voorgeschreven zijn, zijn in principe beschikbaar voor iedereen tijdens de aanbesteding. Ik zie ze echter nu niet meer op de aanbestedingswebsite beschikbaar. De aanbesteding staat nog wel genoemd maar voor zover ik kan zien lijken de documenten niet meer beschikbaar (zie https://platform.negometr...ders.aspx?tenderId=141211). Maar het kan ook zijn dat ik ze gewoon niet kan vinden. De website ziet eruit alsof ie in de jaren ‘90 gemaakt is. Misschien dat het gewoon niet goed weergeeft op m’n Mac.
Normaal gesproken had ik wel even een mailtje gestuurd, maar ik heb zakelijke relaties met de aanbestedende partij en dat houd mij tegen om contact op te nemen omdat de kans bestaat dat ik met betreffende personen ook professioneel contact krijg en ik wil dat helemaal los van elkaar houden.
Hier staat nog wat meer informatie
https://stemvankrimpen.nl...en-van-elektrische-autos/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:11

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

MvdV75 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:31:
[...]

[Afbeelding]
Dit is de BMW app en de begrenzing is vanuit de auto niet de paal. Check de instelling van je auto, je hebt hem op 10A staan in plaats van onbeperkt.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
wat een goed met de lm en laden zeg.

Rij zelf gewoon privé kan overal laden maar liefs bij tesla dat is het goedkoopst anders zou ik eerder langs de snelweg bij ionity ofzo staan.
je kan gratis laden mij de lm dus boeien dat je niet bij tesla kan laden

of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 07:54
Danfoss schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:44:
[...]

Dit is de BMW app en de begrenzing is vanuit de auto niet de paal. Check de instelling van je auto, je hebt hem op 10A staan in plaats van onbeperkt.
Dat is niet juist. Hij pakt de beperking van de paal. In de auto staat hij op 32A. Als ik thuis doe laden staat hij op 16AAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0dU4v-Nduz5mYCuVxkgjI6mmcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fs6YMmBXOM5DiI6w9Jmqjs2y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door MvdV75 op 24-01-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
murky123 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:18:
dubbele meter met een dag en nacht tarief waar het verschil pas is, in het derde getal achter de komma. dat prijsverschil is nihil ( bij mij althans )
29,7 cent daltarief (van 21:00 tot 07:00), normaal tarief 35 cent.
Normaal tarief dus zo'n 19% duurder, dat scheelt nogal een slok op een borrel. ;)
Brilsmurfffje schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:05:
Benieuwd wat eruit gaat komen want met deze forse verhoging is de business case voor elektrisch rijden wel een stuk lastiger rond te krijgen.
Ja?
Tenminste, bedoel je puur laadkosten tegenover benzine-/dieselkosten?
Dan is er toch nog steeds voordeel voor het elektrisch rijden me dunkt.
Brilsmurfffje schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:24:
Hoezo zou dat niet kunnen? Denk dat de meeste het gewoon te duur vinden, zeker voor het ongemak van kijken is een paal vrij, parkeren, inpluggen etc.
Duur, hoe zie je dat precies? Bedoel, waar ligt volgens jou de grens bij welk tarief het duur begint te worden.

Kijken of ergens bij laadpunt vrij is noem ik geen ongemak trouwens.
Daar heb je diverse apps voor, sommige melden je zelfs wanneer er 1 vrijkomt bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
eltron schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:26:
[...]

Dat is geen aanname maar ervaring van mij (en vele anderen) na 5 jaar EV rijden.
Het is voldoende als je prik genoeg in de batterij hebt tot je volgende stop met laadgelegenheid.
En mijn behoefte om te stoppen is altijd eerder dan dat de batterij leeg is.
Mijn ervaring is anders, zeker als ik thuis wil laden. Met de Kona was die 20+ uur bezig op 16 A. Met de granny nog veel langer. 300-400 km op een dag is niet zo heel bijzonder als je in de consultancy werkt. En nee, je kon niet overal laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
De aanname is dat je niet meer dan 100km per dag rijdt. Dan kun je elke nacht je auto weer volladen met een één fase lader. Mooier nog: je kunt vijf dagen in de week een beetje interen op je capaciteit en hem in het weekend weer helemaal vol laden.

De andere (impliciete) aanname is dat het gros van de mensen niet meer dan 100km per dag rijdt. En van de mensen die meer rijden kan een deel misschien ook wel bij de werkgever laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 19:21
SpikeHome schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:46:
wat een goed met de lm en laden zeg.

Rij zelf gewoon privé kan overal laden maar liefs bij tesla dat is het goedkoopst anders zou ik eerder langs de snelweg bij ionity ofzo staan.
je kan gratis laden mij de lm dus boeien dat je niet bij tesla kan laden

of mis ik iets?
Helaas kan een Tesla niet rekenen met third party laders. Dus gebruik van SuC is wel een stuk handiger op lange ritten.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

daemonix schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:58:
[...]

Mijn ervaring is anders, zeker als ik thuis wil laden. Met de Kona was die 20+ uur bezig op 16 A. Met de granny nog veel langer. 300-400 km op een dag is niet zo heel bijzonder als je in de consultancy werkt. En nee, je kon niet overal laden.
Als je regelmatig 3-400 km op een dag rijdt, dan zorg je er toch voor dat je met meer dan 1 fase op 16A (wat eigenlijk een granny op max vermogen is) kan laden?
Klinkt nu een beetje als dat je 20km naar je werk moet fietsen, geen electrische fiets neemt en moppert dat je moe op je werk aankomt na een uur fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
daemonix schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:58:
[...]

Dan doe je een pak meer dan 10k-15k per jaar, en dan is het raadzaam om ofwel een 11kW lader te plaatsen of af en toe eens aan de snellader te hangen voor je thuis komt.

Je moet je middelen een beetje af stemmen op het gebruik.
Misschien is de Kona dan ook niet de beste auto om zo veel te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 06:36
[...]

een utopie toch?
Hier in Amsterdam doen ze een proef met op elkaar afstemmen wanneer je iets aanzet.
https://flexcity.amsterdam/

Dit is denk ik de toekomst, maar dan volledig automatisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appletreelane
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18-07 15:52
Debuteer schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:28:
Volgende week kan ik mijn model 3 rwd met trekhaak ophalen, halverwege oktober besteld. Nou kreeg ik bericht van de leasemaatschappij dat ik met mijn mobiliteitspas geen gebruik kan maken van Tesla Superchargers, alleen gewone laadpalen, meer mensen die hier last van hebben? Ik zou wel met eigen creditcard bij een supercharger kunnen laden en dit weer declareren.
Ja ik heb een multi tank card en al meer dan 4 jaar hetzelfde probleem. Elke keer als ik de Supercharger gebruik moet ik dat declareren bij de Lease maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olovv100
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-09 12:50
appletreelane schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:02:
[...]

Ja ik heb een multi tank card en al meer dan 4 jaar hetzelfde probleem. Elke keer als ik de Supercharger gebruik moet ik dat declareren bij de Lease maatschappij.
Multi Tank Card is wel het meest treurige bedrijf ooit als je kijkt naar hun apps en services mbt declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
koboy schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:27:
[...]

Als je regelmatig 3-400 km op een dag rijdt, dan zorg je er toch voor dat je met meer dan 1 fase op 16A (wat eigenlijk een granny op max vermogen is) kan laden?
Klinkt nu een beetje als dat je 20km naar je werk moet fietsen, geen electrische fiets neemt en moppert dat je moe op je werk aankomt na een uur fietsen.
Mis. De auto kan maar op 1 fase laden. 32 A trekken uit een 3x 25 A aansluiting gaat niet he? De wereld is soms niet zo ideaal als bij jou thuis.

Kijk eens wat verder dan het beperkte blikveld waarin sommigen hier schijnen te zitten. Niet iedere use case is gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
Rogar schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:29:
[...]

Ohjee, nu maak je me wel nieuwsgierig. Ik heb ook een MTC voor m'n Model 3. In NL laad ik gewoon met de laadpas aan de straat en heel af en toe bij Fastned, maar op vakantie is een SuC toch wel handiger en zal ik m'n CC moeten koppelen en declareren ook.
Duurt het lang voor ze uitbetalen of is het een onhandig systeem om überhaupt iets te declareren?

Mag trouwens ook via DM, aangezien we zo wel wat off topic gaan.
Ik heb dezelfde constructie en upload facturen vanuit de Tesla app in de MultiTankCard app. Uitbetaling ligt er maar net aan wanneer het goedgekeurd wordt. Duurt bij mij meestal +- 4 weken.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:16
daemonix schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:30:
[...]
Mis. De auto kan maar op 1 fase laden. 32 A trekken uit een 3x 25 A aansluiting gaat niet he? De wereld is soms niet zo ideaal als bij jou thuis.

Kijk eens wat verder dan het beperkte blikveld waarin sommigen hier schijnen te zitten. Niet iedere use case is gelijk.
Klopt, de ene use case is de andere niet! Maar je kan 1 fase laden ook op 20A, dan laadt je op 4,6kW. Dan is na een nachtje laden je accupakket echt wel vol.
Ik heb zelf thuis nog een 1fase meterkast met een 40A hoofdzekering. Ik heb mijn laadpaal afgezekerd op 25A (max laden op 5.3kW), na 1 dagdeel laden zit de accu echt weer vol.
Voor 16A zou ik niet eens een laadpaal kopen. Een beetje granny kan dit ook aan, dan wel op een aparte groep aansluiten.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Ik had vooraf even op AutoWeek gekregen naar de specificaties van de allereerste Kona electric. Zelfs de goedkoopste versie kan volgens AutoWeek 11kW.

Blijft mijn punt: als je regelmatig 3-400 km moet rijden en je per se thuis wilt laden, dan zorg je er voor dat je niet tot granny snelheden veroordeeld bent. Niet vanuit de laadpaal, niet vanuit de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
appletreelane schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:02:
[...]

Dat ligt deels aan MTC, maar ook aan je LM. Ik heb een LM die het zelf met Tesla geregeld heeft, de SuC sessies gaan gewoon direct naar hun toe, zie ik niets van.
Dat had natuurlijk via MTC moeten/kunnen(?) gaan, maar een LM kan dat dus ook pro-actief oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:42
Smobbo schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:12:
[...]

Dat ligt deels aan MTC, maar ook aan je LM. Ik heb een LM die het zelf met Tesla geregeld heeft, de SuC sessies gaan gewoon direct naar hun toe, zie ik niets van.
Dat had natuurlijk via MTC moeten/kunnen(?) gaan, maar een LM kan dat dus ook pro-actief oplossen.
Bij mij precies hetzelfde,

MTC card voor alle regulieren laadpalen in binnen en buitenland
Tesla rechtstreeks geregeld, zie er niks van.

Ook niet in de MTC portal, daar staat geen enkele tesla sessie in.
Dus gaat rechtstreeks naar de leasemaatschappij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Vulcan750 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:03:
[...]

Klopt, de ene use case is de andere niet! Maar je kan 1 fase laden ook op 20A, dan laadt je op 4,6kW. Dan is na een nachtje laden je accupakket echt wel vol.
Ik heb zelf thuis nog een 1fase meterkast met een 40A hoofdzekering. Ik heb mijn laadpaal afgezekerd op 25A (max laden op 5.3kW), na 1 dagdeel laden zit de accu echt weer vol.
Voor 16A zou ik niet eens een laadpaal kopen. Een beetje granny kan dit ook aan, dan wel op een aparte groep aansluiten.
Nog steeds mis. Het ging om laadpalen die vanuit de energie maatschappij worden aangestuurd om vermogen te minderen. Ik kon trouwens niet zomaar op 20 A gaan laden zonde de warmtepomp en andere zaken te storen.

De stelling dat het vermogen zo maar naar beneden kan worden aangepast zonder echte impact is gewoon onjuist.

[ Voor 6% gewijzigd door daemonix op 24-01-2024 14:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
[...]

De toon van deze reactie is misplaatst. @koboy en @Tommie12 zeggen feitelijk hetzelfde: als je zoveel rijdt, dan heb je misschien de verkeerde auto gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
heeft iemand deze al eens geprobeerd?

https://www.ovoenergy.com/electric-cars/charge-anytime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:41
Dit is een rename/rebrand van Bonnet, die is wel regelmatig voorbij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Mythling schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:58:
[...]

Dit is een rename/rebrand van Bonnet, die is wel regelmatig voorbij gekomen.
hmm

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
daemonix schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:30:
[...]

Nog steeds mis. Het ging om laadpalen die vanuit de energie maatschappij worden aangestuurd om vermogen te minderen. Ik kon trouwens niet zomaar op 20 A gaan laden zonde de warmtepomp en andere zaken te storen.

De stelling dat het vermogen zo maar naar beneden kan worden aangepast zonder echte impact is gewoon onjuist.
Ben jij nu iemand die bij elke oplossing een nieuw probleem gaat bedenken?

Als je regelmatig met een compleet lege batterij thuis komt én de volgende dag terug een volle batterij nodig hebt, dan zorg je dat je een auto hebt die op 11kW kan laden, en je zorgt dat je aansluiting dat aan kan.

Simpel toch...

Want zelfs dan heb je aan ca 6 uur voldoende om je auto over de nacht op te laden die ca 10h duurt.
Dus zelfs als ze het vermogen met 40% verlagen kan je de dag nadien toch rijden en werken.
En als het op een dag met dunkelflaute dan toch nog niet gelukt is omdat die nog eens samen valt met een druk werkschema, dan ga je die dag (waarschijnlijk <1 keer per jaar) gewoon eens even langs de supercharger.

Wil je nog een alternatief? Koop dan een dikke dieselgenerator van 11kW die je mooi onderhoudt, elke maand eens proefdraait zodat die klaar staat als je die nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
multikoe schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:54:
[...]

De toon van deze reactie is misplaatst. @koboy en @Tommie12 zeggen feitelijk hetzelfde: als je zoveel rijdt, dan heb je misschien de verkeerde auto gekocht.
Kijk eens welke 3 fasen laadbare auto's er waren in 2019? De opmerking van @koboy en @Tommie12 is misplaatst. Er komen momenteel veel enkelfase ladende auto's op de markt uit die tijd. Hoe moeten die omgaan met dit soort onverwachte aanpassingen?

Beetje meer nadenken voordat dit soort reacties komt is wel op zijn plaats toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
[...]

We hebben het hier over openbaar laden, maar in het thuisladen topic kan je lezen dat het heel goed mogelijk is om met 1x32A te laden op een 3x25A aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
daemonix schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:15:

Kijk eens welke 3 fasen laadbare auto's er waren in 2019? De opmerking van @koboy en @Tommie12 is misplaatst. Er komen momenteel veel enkelfase ladende auto's op de markt uit die tijd. Hoe moeten die omgaan met dit soort onverwachte aanpassingen?

Beetje meer nadenken voordat dit soort reacties komt is wel op zijn plaats toch?
Ben je nu advocaat van de duivel aan het spelen? Er staat een Tesla Model Y en een Hyundai (die vervangen gaat worden door een BYD) in je handtekening. Het is dus niet de Tesla die je laadmogelijkheid beperkt tot 1 fase.
Of moet je dat regeltje nog eens aanpassen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Peter-036 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:38:
[...]

Ben je nu advocaat van de duivel aan het spelen? Er staat een Tesla Model Y en een Hyundai (die vervangen gaat worden door een BYD) in je handtekening. Het is dus niet de Tesla die je laadmogelijkheid beperkt tot 1 fase.
Of moet je dat regeltje nog eens aanpassen?
Nee, je moet terugkijken in de historie. Ik had een Kona MY 2019 enkelfase voor de Tesla.

Ik ben geen advocaat van de duivel aan het spelen, maar hou rekening met alle tweedehandsjes die op de markt komen en die maar op 1 fase kunnen laden. Op straat. Die dus een probleem krijgen met laden. Of beter nog, een nog groter probleem krijgen met laden. Ik had een paar jaar geleden al dat in een dorpje ineens de lader werd afgeknepen en ik dus met 6A aan het laden was 's nachts. Niet handig. Dat wordt dus alleen maar erger.

En nee, ik heb geen probleem, maar de wereld is groter he?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

daemonix schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:58:
[...]

Nee, je moet terugkijken in de historie. Ik had een Kona MY 2019 enkelfase voor de Tesla.

Ik ben geen advocaat van de duivel aan het spelen, maar hou rekening met alle tweedehandsjes die op de markt komen en die maar op 1 fase kunnen laden. Op straat. Die dus een probleem krijgen met laden. Of beter nog, een nog groter probleem krijgen met laden. Ik had een paar jaar geleden al dat in een dorpje ineens de lader werd afgeknepen en ik dus met 6A aan het laden was 's nachts. Niet handig. Dat wordt dus alleen maar erger.

En nee, ik heb geen probleem, maar de wereld is groter he?
En dan nog is dat voor het overgrote deel van de mensen die nog geen 100 km per dag rijdt genoeg. Als je op dit moment aangewezen bent op de tweedehands markt EN 3-400 km per dag moet rijden ben je niet slim bezig als je een auto koopt die maar 1 fase kan laden. Dan moet je gewoon een goede diesel kopen.

Electrisch rijden kan gewoon prima voor de dagelijkse ritten van 95% van de prive rijders. Maar door de edge cases waarin het niet gaat te projecteren naar grote groepen en drama te trappen maak je het niet gezelliger.
N.B. een Nissan Leaf kun je laten ombouwen naar 3 fase laden, andere auto's uit die tijd misschien ook wel.
N.B2. elke auto heeft zijn voor en nadelen. Als je een nieuwe Dacia Sandero kunt betalen heeft het ook geen zin dan te gaan mopperen dat je niet de hele familie, 3 mud aardappelen, 10 potten pindakaas en 10 en pakken hagelslag achterin kwijt kunt EN een sleurhut van 1600 kilo kan trekken. Dan moet je gewoon een 10 jaar oude Skoda superb diesel ofzo kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 22:57
Voor mij is de capaciteit van de laadpalen ook wel een relevant punt. Als je 22 kW kunt laden, is je accu na 2 uur gemakkelijk ruim genoeg vol. Als je 3 kW kunt laden, moet die auto de hele dag aan de lader staan en kan een ander hem niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
koboy schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:19:
[...]

En dan nog is dat voor het overgrote deel van de mensen die nog geen 100 km per dag rijdt genoeg. Als je op dit moment aangewezen bent op de tweedehands markt EN 3-400 km per dag moet rijden ben je niet slim bezig als je een auto koopt die maar 1 fase kan laden. Dan moet je gewoon een goede diesel kopen.

Electrisch rijden kan gewoon prima voor de dagelijkse ritten van 95% van de prive rijders. Maar door de edge cases waarin het niet gaat te projecteren naar grote groepen en drama te trappen maak je het niet gezelliger.
N.B. een Nissan Leaf kun je laten ombouwen naar 3 fase laden, andere auto's uit die tijd misschien ook wel.
N.B2. elke auto heeft zijn voor en nadelen. Als je een nieuwe Dacia Sandero kunt betalen heeft het ook geen zin dan te gaan mopperen dat je niet de hele familie, 3 mud aardappelen, 10 potten pindakaas en 10 en pakken hagelslag achterin kwijt kunt EN een sleurhut van 1600 kilo kan trekken. Dan moet je gewoon een 10 jaar oude Skoda superb diesel ofzo kopen.
Drama trappen? Je kunt beter wat begrip opbrengen voor je medemens en niet veronderstellen dat iedereen in dezelfde luxe situatie zit als jij.

En nee, ik had er persoonlijk niet al te veel last van want upgrade van de netaansluiting naar 3x50 hielp en kon dus thuis laden, maar dat kan echt niet idereen betalen. Je moet wel realistisch blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
daemonix schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:15:
[...]

Ik heb nagedacht en het antwoord blijft hetzelfde: als je meer dan 100 km rijdt per dag, dan koop je beter geen 1 fase ladende auto. Nieuw of tweedehands. Eenzelfde redenering geld voor ICE: als je vaak kozijnen moet vervoeren, koop je geen personenwagen. Als je regelmatig naar Zuid-Frankrijk op vakantie gaat, koop je geen auto zonder airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

daemonix schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 16:56:
[...]

Drama trappen? Je kunt beter wat begrip opbrengen voor je medemens en niet veronderstellen dat iedereen in dezelfde luxe situatie zit als jij.

En nee, ik had er persoonlijk niet al te veel last van want upgrade van de netaansluiting naar 3x50 hielp en kon dus thuis laden, maar dat kan echt niet idereen betalen. Je moet wel realistisch blijven.
Zoals ik al eerder zei: drama trappen door JOUW probleem van 4 jaar geleden te projecteren op grote groepen rijders. Fijn dat je het hebt opgelost, maar 3x50A is wel een klap meer vastrecht.
95% van de rijders rijdt minder dan 100 km per dag. 1 fase aan 2kW moet je dan 10 uur laden. De volgende ochtend is de auto dus weer helemaal vol. Dit gaat er vanuit dat het afknijpen de hele nacht zal zijn ipv een paar uur
Is het leuk voor de 11kW+ mensen die aan de andere aansluiting hangen van de paal hangen? Nee, maar ook die kunnen de hele accu volladen in een nacht.
EV's zitten op dit moment gewoon nog in de fase dat je goed moet oriënteren en nadenken over wat je koopt, zeker als het om tweedehands gaat.
Tegen de tijd dat Henk en Ingrid mentaal klaar zijn voor een EV zijn ook van de tweedehands markt de 1 fase auto's grotendeels verdwenen. Dat is namelijk pas over een jaar of 10. Drama trappen over edge case oplaad situaties doet de acceptatie van EV's geen goed, ook niet naar de mensen die er nu mogelijk wel 1 in hun leven kunnen inpassen.

Mijn mening over het afknijpen tussen 4 en 10: als het een tijdelijke maatregel is is er overheen te komen. Gevolg zal wel zijn dat de palen langer bezet zijn. Gaat het mensen daadwerkelijk in problemen brengen? Denk het niet.

Enneh.... Loop nou niet te roepen dat ik in een luxe situatie zit omdat ik 11kW kan laden. Kabel over de stoep is hier verboden, heb geen oprit en laden op straat kost 57cent/kWh! Die 57 cent betaal ik niet, maar dat is pas een probleem voor het betaalbaar electrisch kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:16
daemonix schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:30:
[...]

Oké, sorry. Succes er verder mee...!

[ Voor 4% gewijzigd door Vulcan750 op 24-01-2024 18:06 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Laatst online: 18:47
koboy schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:49:
[...]
Mijn mening over het afknijpen tussen 4 en 10: als het een tijdelijke maatregel is is er overheen te komen. Gevolg zal wel zijn dat de palen langer bezet zijn. Gaat het mensen daadwerkelijk in problemen brengen? Denk het niet..
Ik zou maar rekening houden dat dit standaard gaat worden op termijn. Het reguleren van verbruik door laadpalen is een van de weinige makkelijke opties die de netbeheerders gaan hebben om de vraag op korte termijn te beïnvloeden. Met het deels wegvallen van de invloed op de aanbodzijde door de verduurzaming van bronnen zal dit een heel belangrijke knop worden van de netbeheerders om aan te draaien.
Zal misschien betekenen dat er een paar laders bij moeten omdat auto’s soms wat langer staan. Des te beter. Nog meer controle van netbeheerder op de load.
Zal voor 99,9% van de laadsessies niet van belang zijn. Die 0,1% zal misschien een keer extra langs een snellader moeten. Ook wel te overkomen vermoed ik.

EDIT: deze controle hebben zal tot een hogere gemiddelde benutting van het netwerk leiden en dus tot lagere kosten voor ons allemaal. Echt noodzakelijk dus.

[ Voor 6% gewijzigd door tweakerpip op 24-01-2024 19:18 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

tweakerpip schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:43:
[...]

Ik zou maar rekening houden dat dit standaard gaat worden op termijn. Het reguleren van verbruik door laadpalen is een van de weinige makkelijke opties die de netbeheerders gaan hebben om de vraag op korte termijn te beïnvloeden. Met het deels wegvallen van de invloed op de aanbodzijde door de verduurzaming van bronnen zal dit een heel belangrijke knop worden van de netbeheerders om aan te draaien.
Zal misschien betekenen dat er een paar laders bij moeten omdat auto’s soms wat langer staan. Des te beter. Nog meer controle van netbeheerder op de load.
Zal voor 99,9% van de laadsessies niet van belang zijn. Die 0,1% zal misschien een keer extra langs een snellader moeten. Ook wel te overkomen vermoed ik.

EDIT: deze controle hebben zal tot een hogere gemiddelde benutting van het netwerk leiden en dus tot lagere kosten voor ons allemaal. Echt noodzakelijk dus.
Mijn bezwaren tegen afknijpen als NIET tijdelijke maatregel is dat de ervaringen tot nu toe leren dat de overheid pleisters als permanente oplossing ziet. Het net uitbreiden kost geld, pleisters plakken op deze manier niet/nauwelijks. Volgende stap wordt dan het uitschakelen van de wasmachine/wasdroger/vaatwasser, daarna de warmtepomp......
Uitbreiden van het aantal laadpalen gaat ook ten koste van het aantal reguliere parkeerplaatsen. Dit is niet echt bevorderlijk voor de verstandhouding in de buurt tussen EV- en ICE rijders. Als ze landelijke overheid echt de laadinfrastructuur wil verbeteren gaan ze de gemeentes verbieden een verbod op kabelmat/goot/whatever te hebben. Wanneer de netcapaciteit dan uitgebreid is komt het laden van de auto gewoon ten laste van de capaciteit van de woning. De bewoner zal dan moeten kiezen tussen laden, koken, warmtepomp aan etc. Eventueel de standaard 3 fase aansluiting terugbrengen van 3x25A naar 3x16A, maar hier heb ik nog niet aan gerekend of dit reëel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:37
Laden in de piekuren is gewoon een flinke aanslag op het net. Met 11kW is dat een veelvoud van het verbruik van een gemiddeld huishouden; daar valt maar beperkt tegen op te bouwen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Laatst online: 18:47
koboy schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:43:
[...]
Mijn bezwaren tegen afknijpen als NIET tijdelijke maatregel is dat de ervaringen tot nu toe leren dat de overheid pleisters als permanente oplossing ziet. Het net uitbreiden kost geld, pleisters plakken op deze manier niet/nauwelijks. Volgende stap wordt dan het uitschakelen van de wasmachine/wasdroger/vaatwasser, daarna de warmtepomp......
Uitbreiden van het aantal laadpalen gaat ook ten koste van het aantal reguliere parkeerplaatsen. Dit is niet echt bevorderlijk voor de verstandhouding in de buurt tussen EV- en ICE rijders. Als ze landelijke overheid echt de laadinfrastructuur wil verbeteren gaan ze de gemeentes verbieden een verbod op kabelmat/goot/whatever te hebben. Wanneer de netcapaciteit dan uitgebreid is komt het laden van de auto gewoon ten laste van de capaciteit van de woning. De bewoner zal dan moeten kiezen tussen laden, koken, warmtepomp aan etc. Eventueel de standaard 3 fase aansluiting terugbrengen van 3x25A naar 3x16A, maar hier heb ik nog niet aan gerekend of dit reëel is.
Het netwerk uitbreiden kost de overheid geen geld. Jij en ik en alle andere gebruikers betalen het netwerk. En om de reactie voor te zijn: de overheid financiert het wel, maar financieren is niet hetzelfde als betalen. Financieren kost niks.
Deze maatregelen komen ook niet bij de overheid vandaan, maar van de netbeheerders. Die opereren zelfstandig en proberen doorgaans verstandige dingen te doen.
Je kan inderdaad ook verwachten dat er aan de doorrekening van capaciteit op 3x25A aansluitingen ook op termijn iets gaan veranderen. Momenteel rekent de netbeheerder met een vermogen van 4kW* voor een 3x25A aansluiting van maximaal 17kW. De 3x25A aansluiting wordt dus naar verhouding veel te weinig in rekening gebracht. Dat is ook de reden van het enorme gat tussen het capaciteitstarief van 3x25A en 3x35A. 3-fase aansluiting terugbrengen naar 3x16A gaat niet lukken omdat alle huizen dan in de problemen komen omdat ze geen selectiviteit meer kunnen hanteren op de zekering van de groepen.

In onderstaande rapport doet de netbeheerder overigens ook een voorstel om het 3x25A tarief meer flexibel te maken door onderscheid te maken tussen het maximum verbruik per kwartier in een maand. Lijkt me ook heel redelijk (ondanks dat ik daar zelf last van ga hebben met een all-electric huis met EV op de oprit).

Linksom of rechtom zal het netwerk toch betaald moeten worden door jou en mij en alle anderen. We hebben er dus alle belang bij dat de TenneT en lokale netbeheerders het meeste uit het netwerk kunnen halen met zo min mogelijk miljareninvesteringen voor verzwaringen van het netwerk.

* Zie p.15 van https://www.netbeheernede...en_in_nettarieven_127.pdf

[ Voor 13% gewijzigd door tweakerpip op 24-01-2024 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Zijn de overheden dan niet weer de aandeelhouders van de netbeheerders? Maar goed afgezien daarvan is er de stupide regel dat een netbeheerder geen geld over mag houden, en dus nauwelijks financiële ruimte heeft voor investeringen.

Die 4kW zal wel gemiddeld zijn, maar als we straks allemaal van het gas af zijn wordt het nog leuk rond een uur of 5 in de winter. Warmtepomp van 7kW, kookplaat van 4 tot 8 kW. Tel daar ook het achtergrond verbruik van schat ik 1kW bij op......

3x16A is 11kW totaal. Moet dus (met een kleine thuisbatterij als buffer?) voldoen voor een regulier huishouden. Opladen van een auto kan dan ook nog in de echt stille uren.
Voorlopig loopt de overheid achter de feiten aan door gasaansluitingen bij nieuwbouw te verbieden, zeker als de netbeheerder rekent met 4kW waar deze woningen dik overheen gaan.

Edit: beter verplicht de overheid een 5kWh thuisbatterij in plaats van die 3 zonnepanelen voor een A-label. Uitbreiden van die 3 naar een reëel aantal kan alleen tegen boeven tarieven, en weglaten en voor oplevering iets naar eigen wens laten leggen kan niet want planning, moeilijk en energielabel. Je krijgt dan een situatie waarin elk huis een buffer heeft om pieken op te vangen en dus afkan met een kleinere aansluiting. Bonus is de bescherming tegen stroomuitval.

[ Voor 22% gewijzigd door koboy op 24-01-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madman_K
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 20:52
Misschien beetje offtopic.
Maar sinds wanneer rekenen ze met die 4kw? Of is dat alleen voor nieuwe aansluitingen.

Ik dacht dat er nog gerekend werd met 1,6kw/woning.
Zie ook https://tweakers.net/revi...asis-van-bandbreedte.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeha
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:14
Madman_K schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:39:
Misschien beetje offtopic.
Maar sinds wanneer rekenen ze met die 4kw? Of is dat alleen voor nieuwe aansluitingen.

Ik dacht dat er nog gerekend werd met 1,6kw/woning.
Zie ook https://tweakers.net/revi...asis-van-bandbreedte.html
De bijbel voor ontwerpen van een stroomnet is dit boek van phase to phase :

https://phasetophase.nl/boek/boek_3_13.html#_13.2

Online is het boek helemaal te lezen, en daar zul je zien dat er met heel veel zaken rekening gehouden dient te worden ... Lijkt allemaal zo simpel een stroomnet maar de kabel dikte, hoeveelheid huizen afstand, dikte van kabels naar huizen vanaf de hoofdkabel etc etc hebben allemaal invloed op elkaar .. ook wordt duidelijk waarom men voor een bepaalde waarde kiest gemiddeld per aansluiting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
koboy schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:43:
[...] Mijn bezwaren tegen afknijpen als NIET tijdelijke maatregel is dat de ervaringen tot nu toe leren dat de overheid pleisters als permanente oplossing ziet. Het net uitbreiden kost geld, pleisters plakken op deze manier niet/nauwelijks. Volgende stap wordt dan het uitschakelen van de wasmachine/wasdroger/vaatwasser, daarna de warmtepomp......
Uitbreiden van het aantal laadpalen gaat ook ten koste van het aantal reguliere parkeerplaatsen. Dit is niet echt bevorderlijk voor de verstandhouding in de buurt tussen EV- en ICE rijders. Als ze landelijke overheid echt de laadinfrastructuur wil verbeteren gaan ze de gemeentes verbieden een verbod op kabelmat/goot/whatever te hebben. Wanneer de netcapaciteit dan uitgebreid is komt het laden van de auto gewoon ten laste van de capaciteit van de woning. De bewoner zal dan moeten kiezen tussen laden, koken, warmtepomp aan etc.
Eventueel de standaard 3 fase aansluiting terugbrengen van 3x25A naar 3x16A, maar hier heb ik nog niet aan gerekend of dit reëel is.
Behalve de standaard 1x 25 / 35 / 40A huisaansluiting is er ook nog een 1x 10A mogelijk bij Liander. Die is goedkoper. Heb ik over nagedacht maar toch te licht bevonden. Maar met nadenken en (liefst automatisch) afstemmen van verbruikers en teruglevering is in bijna alle gevallen 1x 25A genoeg. Dus terug naar 3x 20A of 3x 16A zou bijna overal mogelijk moeten zijn.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:19
1x10A is ook prima (53kWh in 24 uur)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@BarryH Maar dan heb je wel bij bijna iedere aansluiting ook een redelijke accu nodig. Gaat toch te ver. [/ot]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
onetime schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 00:17:
@BarryH Maar dan heb je wel bij bijna iedere aansluiting ook een redelijke accu nodig. Gaat toch te ver. [/ot]
Auto staat er toch

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@BarryH Oh? Ook op 13 hoog op de galerij? [/ot] [/ot] [/ot]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
BarryH schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:59:
1x10A is ook prima (53kWh in 24 uur)
Niet met een WP en een auto in de winter.
Ik heb nu dagen met een verbruik van bijna 100 kWh na een lange autorit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik heb ook een ev en een hybride wp ( nog 60-100 m3 gas per jaar) en kom nooit boven de ca 55 kWh / dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
BarryH schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:17:
Ik heb ook een ev en een hybride wp ( nog 60-100 m3 gas per jaar) en kom nooit boven de ca 55 kWh / dag
Jouw Ioniq heeft een batterij van ca 28 kWh. Mijn auto kan 75kWh (+laadverlies) laden.

10A is 2200W. Als mij L/L WP's 's morgens aan gaan en de boel op temperatuur brengen kan ik thee zetten wel even vergeter want die trekt makkelijk 2000W.

En je wil geen installatie waar je wekelijks de hoofdzekering moet gaan aan zetten.

Pagina: 1 ... 121 ... 233 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2