DH2021 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 00:41:
Hoi!
Tijdje afwezig geweest op dit forum, en, ik excuseer mij vooraf, ik breng het niet op om de tientallen/honderden nieuwe pagina’s terug te lezen.
Ik zie dat Bump vandaag gek begint te doen en de prijzen (flink) heeft verhoogd op (sommige) plekken in Zuid-Holland. Verder heb ik niet gekeken.
Naast Electroverse, Bonnet, zijn er nog andere parels aan laadpassen/apps met relatief lage AC-tarieven? In mijn gedachte is laag rond de 0,35 AC, richting 0,29 AC met het geluk van de wereld. Of moet ik wennen aan de nieuwe werkelijkheid van 0,40?
Ik hoop nog altijd dat iemand met de gouden tip komt van de nog onbekende laadpas uit Moldavië, Bulgarije of iets dergelijks, die het ook in Nederland doet.
Groet!
Probleem waar we mee zitten is dat (door de regels van de concessies) bij een flink aantal aanbieders nu pas de extreme tarieven van een jaar geleden in de prijzen doorwerken. Bij sommige aanbieders heeft dit al eerder ingezet, en zie je nu de prijzen al weer voorzichtig dalen (Total). Als je dus naar de CPO tarieven kijkt is het een kwestie van uitzitten en wachten. Als ik kijk naar de stroom tarieven zoals die nu zijn, dan zijn die normaler maar nog niet terug op het lage niveau wat het ooit was. Zal ook wel niet gebeuren door inflatie en zo. De 30 cent of minder die het vroeger was zal dus ook waarschijnlijk niet meer terugkomen, simpelweg omdat alles per jaar een paar procent duurder wordt.
Kijkend naar wat er het afgelopen jaar met de pareltjes is gebeurd kun je hier kortdurend van profiteren. Wie een ESB pas heeft kunnen bemachtigen heeft geloof ik nog steeds de lage tarieven, en voor de eerste lichting Thüga ziet het er hetzelfde uit. Enel was na een paar maanden over, de lage Shell tarieven bij Freshmile ook. Bump lijkt nu ook een correctie uit te voeren. Dit alles simpelweg omdat er te veel geld bij moet.
Dit is trouwens ook de reden dat je van Nederlandse aanbieders bijna geen vaste tarieven kaarten kunt vinden, zeker met de lagere tarieven zijn ze ondertussen allemaal verdwenen.
Zit je opgescheept met een dure aanbieder, dan ben ik bang dat iets meer dan 40 cent als bodem tarief het nieuwe normaal is. Freshmile houdt op de meeste palen een tarief van ongeveer 45 cent vol, mits je 3 fasen kunt laden; dit tarief staat nu al een jaar, dus kan best wel eens een blijvertje zijn.
Enige wat je kunt doen is hier de boel blijven monitoren, en wanneer zich een buitenkanse voordoet er meteen opspringen en er van profiteren zo lang het duurt. Hopelijk komt er weer een periode van een lage tijd stabiele energie markt aan, kunnen de CPO tarieven weer naar net onder de 40 cent en komen er ook weer meer vaste prijs passen.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!