[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 119 ... 233 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDRlink
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-09 14:29
mk1992 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:22:
[...]

Bedoel je Charging Together van Total?
Charging Together van Total inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 13:53
@Brotuck De 14e is voorbij, geen thuga wijziging voor feb en maart :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
DDRlink schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:02:
De Charge Together app is ineens het goedkoopst met €0,44 bij de meeste palen in het e-mra gebied. De app heeft ook geen startkosten.
Njah, erg laat aangekondigd: https://www.mra-e.nl/wat-...dpaal-van-mra-elektrisch/

Prijs per 15/01/2024, maar de site is ook pas 15/01/2024 aangepast :/

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spook68
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 19:54
maharens schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:55:
[...]

Ik zou juist denken dat je met een 1-fase boordlader 3,7 kW kan laden bij een 11 kW laadpunt en 7,4 kW kan laden bij een 22 kW laadpunt
Update: De paal van Vattenfall waar het laden langzaam gaat is ook langzaam als er maar 1 auto staat te laden. Het lijkt er meer op dat het geen 11kW paal is maar 5kW of minder. Wellicht is de aansluiting niet in staat om 2x11kW te leveren en is het naar beneden afgesteld.
Die paal gaf in VanDeBron en Smoov app aan dat er 2 plaatsen bij zijn terwijl ik nog stond te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 10:36

cooper_s1

MINI's rule

spook68 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:41:
[...]

Update: De paal van Vattenfall waar het laden langzaam gaat is ook langzaam als er maar 1 auto staat te laden. Het lijkt er meer op dat het geen 11kW paal is maar 5kW of minder. Wellicht is de aansluiting niet in staat om 2x11kW te leveren en is het naar beneden afgesteld.
Die paal gaf in VanDeBron en Smoov app aan dat er 2 plaatsen bij zijn terwijl ik nog stond te laden.
Kan ook een storing zijn, heb ik in de buurt in Hoef en Haag ook gehad met een Smoov paal. Er bleek maar op 1 fase geladen te worden. Nu werkt die weer gewoon op 11 kW na reparatie. Gewoon aanmelden als storing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:06

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:48
Mooi ontwikkeling, ik zie hier ook zeker toekomst in.
Dan ook vooral voor de consument waar iedereen afvraagd hoeveel % degradatie je batterij heeft na X jaar.
Die vraag kan dan gelijk van tafel, en als de fabrikant dan ook nog eens verslete batterijen kan herstellen dan zou dat helemaal mooi zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Het idee is heel interessant, maar lijkt me ook nogal ingewikkeld nu er al zoveel EV rondrijden met totaal verschillende batterijen en technologie.

Als je dat zou kunnen standaardiseren kan je ook gemiddeld met veel kleinere batterij toe.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-09 21:23
Ik zie totaal geen toekomst in batterijswap,je kunt nu bij een 800 volt auto bij een snellader in 18 minuten van 20% naar 80% laden,dit wordt alleen maar beter.Het zal nooit een succes worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 10:36

cooper_s1

MINI's rule

dropie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:36:
Ik zie totaal geen toekomst in batterijswap,je kunt nu bij een 800 volt auto bij een snellader in 18 minuten van 20% naar 80% laden,dit wordt alleen maar beter.Het zal nooit een succes worden.
Met de huidige temperaturen lukt dat niet zo hoor. Wel met batterij voorverwarming, maar dan ook zeker lang niet de hele laadduur lang. Snel gaat het an sich wel. en inderdaad wordt dit steeds beter.
Nu nog een infra die dit kan gaan bijhouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
dropie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:36:
Zie ik ook zo.

Een swap duurt overigens 5 min, dus je kan per uur maar 12 auto’s laden.
Daar heb je 6 laadpalen voor nodig, en in zo’n swapstations moeten ook minstens een 6-tal batterijen zitten.
Ik voorspel meer laadfiles als je gaat swappen dan als je wat laadpalen neer zet.

Bovendien, het systeel werkt enkel als je werkt met huurbatterijen… en dat kost ook meer.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Ik denk persoonlijk eigenlijk dat het swap-systeem wordt ingehaald door accu's met andere samenstelling die tot zo'n 800 km actieradius geven en vlot weer vol te laden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Iemand ervaring met Aldi Süd of Lidl snelladers in Duitsland? Dat kan toch hopelijk gewoon met een laadpas of heb je daar een speciale Aldi/Lidl app voor nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:45
Ik zie helemaal niks in de accuswap. Alleen al het gewicht van de accu’s die verwisseld moeten worden. Maar ook de ruimte die vrij moet zijn om bij de accu’s te kunnen komen, en de onbetrouwbaarheid van de kwaliteit accu die je terugkrijgt.

Daarnaast ben je in de kou bezig te swappen kun je in de auto vast de verwarming niet aan laten staan..

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:58
pmiddeld schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:32:
Iemand ervaring met Aldi Süd of Lidl snelladers in Duitsland? Dat kan toch hopelijk gewoon met een laadpas of heb je daar een speciale Aldi/Lidl app voor nodig?
Aldi werkt rechtstreeks met creditkaart. Dan kan je met de gegevens op een of andere site een recu downloaden.
Lidl was met de lidl app, maar dat werkt niet als je de regio niet aanpast, wat een heel gedoe is, raad ik minder aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-09 18:31
In Frankrijk scan je een QR code en kom je op een site waar je een CC kan invullen. Zou toch hetzelfde moeten zijn in DLD.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buske
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-09 12:59
Ik ben afgelopen jaar naar Oostenrijk geweest, en heb bij diverse Aldi-nord winkels geladen gewoon met bankkaart. (was toen 0,39cent)
Er zijn er die alleen beschikbaar zijn gedurende de openingsuren van de winkel, andere die tot 22H00 open zijn en ook op zon en feestdagen..
Vaak liggen er drie of vier in een straal van enkele kilometer, handig als er eentje defect is, of volledig bezet.
Is me 100% meegevallen.

Aldi-sud heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:30
Brotuck schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:58:
[...]

In Frankrijk scan je een QR code en kom je op een site waar je een CC kan invullen. Zou toch hetzelfde moeten zijn in DLD.
Haha ik was op vakantie naar FR. Bij een Lidle waren er papiertjes met nieuwe QR codes over de oude geplakt.
Makkelijke manier om iemand te scammen.
Maar dit keer ging het oprecht naar de website om te laden. Helaas wel voor een laadpaal die 150 km verderop stond. Ze hadden de verkeerde QR codes op de paal geplakt :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
IceTeaGX schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:47:
[...]

Aldi werkt rechtstreeks met creditkaart. Dan kan je met de gegevens op een of andere site een recu downloaden.
Lidl was met de lidl app, maar dat werkt niet als je de regio niet aanpast, wat een heel gedoe is, raad ik minder aan.
Regio aanpassen is twee keer klikken in de app :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:10
Iemand weleens gehad dat laadsessies niet worden geregistreerd en gefactureerd?

Afhankelijk van de dynamische prijs laad ik thuis of bij een Eneco paal bij een autobedrijf.
Dit autobedrijf heeft 1 lader van 22kw met ccs daar krijg ik de facturatie wel van door. De andere 2 punten zijn normale stekkers waar ik met 7kw laad maar daar komt geen facturatie van door.

Ik heb nu 3 keer geladen aan de langzame stekker geladen maar nog geen rekening gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-09 19:35
DDRlink schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:02:
De Charge Together app is ineens het goedkoopst met €0,44 bij de meeste palen in het e-mra gebied. De app heeft ook geen startkosten.
App even gedownload en zie bijvoorbeeld in Leeuwarden €0,34 per kWh zonder startkosten en €0,38 in Amsterdam zonder startkosten.

Aantrekkelijk tarieven voor mij zover, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:55:
[...]
Bovendien, het systeel werkt enkel als je werkt met huurbatterijen… en dat kost ook meer.
800 volt laden gaat inderdaad rap genoeg voor zelfs de vakantieritten. Alleen is een grote accu natuurlijk relatief duur in aanschaf.

Ik denk dat swappen alleen een succes kan worden, als ze het kostenplaatje juist goedkoper kunnen maken voor de berijder die 11 maanden per jaar met een 50kWh accu kan rondrijden, en dan slechts een 100kWh swapt/huurt voor de vakantieritten.
(probleem is natuurlijk dat veruit de grote meerderheid in het hoogseizoen op hetzelfde moment die 100kWh batterij wil huren...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
da_Mastah schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:34:
[...]

800 volt laden gaat inderdaad rap genoeg voor zelfs de vakantieritten. Alleen is een grote accu natuurlijk relatief duur in aanschaf.

Ik denk dat swappen alleen een succes kan worden, als ze het kostenplaatje juist goedkoper kunnen maken voor de berijder die 11 maanden per jaar met een 50kWh accu kan rondrijden, en dan slechts een 100kWh swapt/huurt voor de vakantieritten.
(probleem is natuurlijk dat veruit de grote meerderheid in het hoogseizoen op hetzelfde moment die 100kWh batterij wil huren...)
Dat is theorie. In de praktijk wil toch niemand die kleine batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 19:33
Meestermaas schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:25:
[...]

App even gedownload en zie bijvoorbeeld in Leeuwarden €0,34 per kWh zonder startkosten en €0,38 in Amsterdam zonder startkosten.

Ligt het aan mij dat de kaart en tarieven alleen maar bekijken als je een account en je betalingsinfo hebt toegevoegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Ynnoz schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:06:
[...]

Ligt het aan mij dat de kaart en tarieven alleen maar bekijken als je een account en je betalingsinfo hebt toegevoegd?
Dat klopt en je ziet niets in de regio Rotterdam....

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 13:53
vanaalten schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:28:
[...]

Wat voor telefoon gebruik je?

Met mijn iPhone (12-mini) kan ik een rijbewijs niet eens koppelen, want hij 'ziet' hem niet eens. En ALS de Bump app een kaart (zoals bijv. een oude skipas) al 'ziet', dan geeft hij vaak aan dat hij hoogstwaarschijnlijk compatibiliteits-issues heeft: die app is - in elk geval op een iPhone - dus best goed in aangeven hoe kansrijk een pas in gebruik gaat zijn.

Met de blanco RFID tags die ik onlangs besteld heb heb ik in elk geval geen problemen met de Bump app, terwijl ik die wel had met o.a. een oude werk-toegangspas en oude skipas.
Samsung S20 5G, dus geen Iphone.. :)
krijg geen informatie over de pas inderdaad, bepaalde passen werden niet gepakt, maar oude bankpas en rijbewijs (tip van een andere tweaker) dus wel met succes toegevoegd in de app.. Nu nog een paal vinden waarop laden lukt. Zal het over een dag ofzo nog eens proberen en op een ander merk paal.

Maar als ik het goed begrijp zou het dus direct moeten werken na activeren. Dit zou dus ook betekenen dat er altijd een controle is vanuit de paal naar een server om te kijken of de kaart bekend/actief is. Gezien transacties maar 1x per dag/week geupload worden (zo lijkt het) dacht dat er wellicht een database van geldige laadpasse per x internval wordt bijgewerkt in de laadpaal. Dan kan de paal ook werken als er geen dekking is op gegeven moment.

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 22:57
Accountant schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:33:

Afhankelijk van de dynamische prijs laad ik thuis of bij een Eneco paal bij een autobedrijf.
Dit autobedrijf heeft 1 lader van 22kw met ccs daar krijg ik de facturatie wel van door. De andere 2 punten zijn normale stekkers waar ik met 7kw laad maar daar komt geen facturatie van door.

Ik heb nu 3 keer geladen aan de langzame stekker geladen maar nog geen rekening gezien.
Ik heb het wel eens gehad met laadsessies op mijn bankpas. Na maanden nog niet geïncasseerd.

Nu ook bij een aantal palen met de Electroverse pas, maar ik heb hier wel meer gelezen dat het soms wel een maand kan duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Buske schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:01:
[...]

Ik ben afgelopen jaar naar Oostenrijk geweest, en heb bij diverse Aldi-nord winkels geladen gewoon met bankkaart. (was toen 0,39cent)

Aldi-sud heb ik geen ervaring mee.
Aldi süd is ad hoc ook 39ct. Alleen in de Electroverse app staat-ie voor 35 ct. Dan zou het ook met laadpassen moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJKJ
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 19:58
gotjoen857 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:09:
[...]

Ik krijg een melding op de telefoon dat ik een sessie gestart heb, met de kosten er bij. In de app wordt om de 15 minuten een update gegeven met de kosten. En het aantal kwh. Ken nog geen andere app die het zelfde doet.
Ik heb tijdens mijn reis door Duitsland met mijn Kia bij tesla laadstations geladen
Ging elke keer goed en kon ook via de app van tesla alles volgen vwb gebruik in kWh en laadkosten
Werkte perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Wat bedoel je met normale stekkers ?
En zit er op die paal/laadpunt wel een paslezer die je moet gebruiken voordat de laad sessie start ?

Ik heb bij een klant ook een laadpaal, daar moet ik de pas langshalen, maar tarief staat op 0, en die zie ik wel terug in de laad sessies op m'n laadpas (shell recharge).

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schasbeele
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-03 20:44
Mogelijk is er al antwoord op deze vraag, maar ik heb hem niet kunnen vinden.

Van deze topics goed doorlezen heb ik geleerd dat je het beste verschillende aanbieders van laadpassen kunt hebben. Ik heb dus een aantal laadpassen besteld, die elk hun eigen app hebben.

Ik weet dat je vergelijkingsapps/websites hebt waar alle leveranciers van laadpassen instaan, maar bestaat er ook een app waarin je kunt aangeven welke jij zelf hebt? En dat hij daar dus een overzicht van laat zien?

Dus stel ik heb 5 laadpassen, ik rijd naar een willekeurige laadpaal, selecteer deze laadpaal in de app, en dat de app dan een overzichtje maakt van de prijzen van enkel de vijf aanbieders die ik heb?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Schasbeele schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:41:

Van deze topics goed doorlezen heb ik geleerd dat je het beste verschillende aanbieders van laadpassen kunt hebben. Ik heb dus een aantal laadpassen besteld, die elk hun eigen app hebben.

Ik weet dat je vergelijkingsapps/websites hebt waar alle leveranciers van laadpassen instaan, maar bestaat er ook een app waarin je kunt aangeven welke jij zelf hebt? En dat hij daar dus een overzicht van laat zien?

Dus stel ik heb 5 laadpassen, ik rijd naar een willekeurige laadpaal, selecteer deze laadpaal in de app, en dat de app dan een overzichtje maakt van de prijzen van enkel de vijf aanbieders die ik heb?
Er zijn meerdere apps die dit (claimen te) doen... helaas kloppen de prijzen ook weer vaak niet, dus als je 't zeker wil weten moet je alsnog in meerdere apps kijken, maar enkele apps:

ABetterRoutePlanner, Chargeprice en Go-Charge laten o.a. prijzen met verschillende passen zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llluminaughty
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-12-2024
Viel me vandaag het enorme verschil in laadpaaltarief. Bij mij in de straat 2 laadpalen, beiden van Equans zuid holland, de ene is 31 ct/kwh de andere 58 ct/kwh. Beetje ‘shoppen’ scheelt dus zo bijna 25 eur op een volle lading. Hier iemand enig idee waar dit verschil vandaan komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
llluminaughty schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:48:
Viel me vandaag het enorme verschil in laadpaaltarief. Bij mij in de straat 2 laadpalen, beiden van Equans zuid holland, de ene is 31 ct/kwh de andere 58 ct/kwh. Beetje ‘shoppen’ scheelt dus zo bijna 25 eur op een volle lading. Hier iemand enig idee waar dit verschil vandaan komt?
Verschillende aanbestedingen... recente prijsaanpassingen, hierboven staan er al tientallen posts over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Schasbeele schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:41:

Kijk eens bij tap

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 19:45

Ik kreeg vorige week een melding dat mijn laadsessie was afgelopen. Die ik begin november had gestart..... Vlak daarna de factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfred Spijker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:11
Ynnoz schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:06:
[...]
Als je de eerste stap doet om een creditcard toe te voegen en dan stopt zonder daadwerkelijk gegevens in te voeren, kan je alles bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Ik zie bij bonnet nog niet de aangepaste prijzen van SGZH, heb hier nog een 1.0 paal bij het werk dus met een abo van Bonnet voor 0.28cent. Dat scheelt dan toch weer.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:45
Slasher schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:20:
Ik zie bij bonnet nog niet de aangepaste prijzen van SGZH, heb hier nog een 1.0 paal bij het werk dus met een abo van Bonnet voor 0.28cent. Dat scheelt dan toch weer.
De 1.0 palen blijven ook deze prijs, het zijn de 2.0 palen die duurder zijn geworden (maar ook nog niet verwerkt in Bonnett)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:07
Vorige maand in een parkeergarage in Brugge geladen met m'n BMW laadpas:

code:
1
1,350 kWh - 0:31 hh:mm - AC - 5,8178 EUR

Heb zoiets in de afgelopen negen jaar publiek laden niet meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
ookhoi schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:26:

code:
1

Was waarschijnlijk (o.a.) een tarief per minuut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
pmiddeld schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:42:
Was waarschijnlijk (o.a.) een tarief per minuut
Volgens BMW wordt er een starttarief gerekend. Op de factuur staat enkel kWh, duur, en prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

geraroz schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:06:
[...]

De 1.0 palen blijven ook deze prijs, het zijn de 2.0 palen die duurder zijn geworden (maar ook nog niet verwerkt in Bonnett)
Je hebt helemaal gelijk had het moeten weten :)

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:15

code:
1

4,31 euro gemiddeld! O.O

Bij 30 kWh laden had je meer dan 120 euro kunnen aftikken, maar goed dat je een half uurtje stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

code:
1

Ik begrijp niet waarom je de moeite doet om 1,3kWh te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Meestermaas schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:25:
[...]

Engie palen in amsterdam zijn 32 cent met een CPO-tarief pas.
Total 39 cent met een 30 cent starttarief.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Wolly schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:37:
[...]

Gewoon, effe kijken of het werkte? Of misschien aan de lader gehangen en plotseling toch weer weg moeten? Ik vergeet waarschijnlijk nog wat scenario's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ookhoi
Wolly schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:37:
Ik nam niet de moeite 1,3kWh te laden. Ik nam de moeite een half uur te laden om daarmee een snellader te kunnen halen.

Normaalgesproken levert een half uur laden tegen 11kW zo'n 5.5kWh op. Ongeveer 25km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ookhoi schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:50:
[...]

Ik nam niet de moeite 1,3kWh te laden. Ik nam de moeite een half uur te laden om daarmee een snellader te kunnen halen.

Normaalgesproken levert een half uur laden tegen 11kW zo'n 5.5kWh op. Ongeveer 25km.
Bijzonder, dus het was niet alleen een dure paal maar ook een zeer langzame.

Goed verdienmodel, mensen die gaan shoppen even uitkleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
pmiddeld schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:12:
[...]
Verrek, dat was dan van korte duur. Volgens mij zit er een Freshmile-mol in dit topic :+
Freshmile is er inderdaad altijd wel op tijd bij. Niet bij alle stations overigens, dat verbaast mij steeds weer.
pmiddeld schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:41:
[...]

Aldi süd is ad hoc ook 39ct. Alleen in de Electroverse app staat-ie voor 35 ct. Dan zou het ook met laadpassen moeten lukken.
Is inmiddels 60 cent.

[ Voor 15% gewijzigd door Hachy op 16-01-2024 15:19 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
In München blijkbaar nog niet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pc4mLMFL6MsKY7Ll-ykuBpMo6lo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LzYe3jpZlMLAa6z1AyBYwI1g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

code:
1

Welke parkeergarage, en welke aanbieder was dat? Het is belangrijk om mensen te waarschuwen. Ik heb hier ook al een aantal malen gewaarschuwd voor Blue Corner Blink AC paaltjes in België, die een kleeftarief hebben van 3 cent per minuut. Naar mijn weten is er geen enkele app die dat vermeld, mede omdat de paaltjes er zelden op staan. Je kunt het vinden op de website.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
TucanoItaly schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:17:
[...]

Welke parkeergarage, en welke aanbieder was dat? Het is belangrijk om mensen te waarschuwen. Ik heb hier ook al een aantal malen gewaarschuwd voor Blue Corner Blink AC paaltjes in België, die een kleeftarief hebben van 3 cent per minuut. Naar mijn weten is er geen enkele app die dat vermeld, mede omdat de paaltjes er zelden op staan. Je kunt het vinden op de website.
Dat is precies de reden dat ik niet in een parkeergarage in Vlaanderen ga laden. Ik kom vaak in Antwerpen en zet dan de auto in een parkeergarage of (als ik zin heb) P&R schoten en dan met de tram naar het centrum. In de P&R geven ze de prijs wel aan met plakkaten en dan haak ik inderdaad af: Als ik een dag in Antwerpen ben, ben ik 22 euro kwijt. Alleen al aan kleeftarief.

overigens geeft laadkaarten.be dit ook aan: https://www.laadkaarten.be/bluecorner-laadpas/ edit: je zegt zelf ook dat de website dit aangeeft. En inderdaad, de palen zijn in geen enkele generieke app te vinden zoals shell etc.
De laadplekken in de parkeergarages zijn wel altijd bezet. En ik vraag me altijd af: verdienen onze zuiderburen gewoon veel meer dan wij en is dit peanuts voor ze? of hebben ze een geheime laadpas zonder kleeftarief? Wie het weet mag het zeggen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door oltk op 16-01-2024 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:33
oltk schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:37:
En ik vraag me altijd af: verdienen onze zuiderburen gewoon veel meer dan wij is is dit peanuts voor ze? of hebben ze een geheime laadpas zonder kleeftarief? Wie het weet mag het zeggen ;)
Veel EV-rijders houden zich helemaal niet bezig met die tarieven, ook als het een idioot kleeftarief betreft. Er zijn gelukkig steeds meer particulieren EV-rijders, maar een groot deel is momenteel toch de zakelijke rijder met leaseauto (of in Vlaanderen een 'salariswagen', of hoe men dat ook noemt aldaar). Dan maakt men zich er wat minder druk om, denk ik.

* dreamscape maakt zich ook niet te druk, maar gaat tegenwoordig toch wel af en toe naar een paal twee straten verderop omdat Vattenfall hier in 024 veel betere tarieven hanteert dan Allego...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Weer een nieuwe mail van Laadpas Top 10:
https://mailchi.mp/218ed569d8eb/laadpastop10-15672677

Een keurige samenvatting van het laatste nieuws, o.a. minder kwijt bij TotalEnergies, de veranderingen in Zuid-Holland en Gelderland, en tips voor de wintersport.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
dan heb je geluk. Die in Bottrop kost €0,95/kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqjQkwxb0kKtIEBC1kjePS50D18=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WkWiGB9bGk6pbAP1JqxDLTOd.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
[...]

Dat is precies de reden dat ik niet in een parkeergarage in Vlaanderen ga laden. Ik kom vaak in Antwerpen en zet dan de auto in een parkeergarage of (als ik zin heb) P&R schoten en dan met de tram naar het centrum. In de P&R geven ze de prijs wel aan met plakkaten en dan haak ik inderdaad af: Als ik een dag in Antwerpen ben, ben ik 22 euro kwijt. Alleen al aan kleeftarief.

overigens geeft laadpas.be dit ook aan: https://www.laadkaarten.be/bluecorner-laadpas/ edit: je zegt zelf ook dat de website dit aangeeft. En inderdaad, de palen zijn in geen enkele generieke app te vinden zoals shell etc.
De laadplekken in de parkeergarages zijn wel altijd bezet. En ik vraag me altijd af: verdienen onze zuiderburen gewoon veel meer dan wij is is dit peanuts voor ze? of hebben ze een geheime laadpas zonder kleeftarief? Wie het weet mag het zeggen ;)
Meeste EV’s zijn bedrijfsauto’s met laadkaart….

En het is dikwijls een hele zoektocht om te zien wat het laden gekost heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:52
Ik probeer een creditcard toe te voegen aan de Tesla app als betaalmethode. Maar het toevoegen van mijn postcode, 1000 AB of 1000AB, werkt niet.

Ik kan wel 6 cijfers achter elkaar invullen en dan accepteert de app het wel.

In mijn profiel staat wel de juiste postcode.
Iemand hier ervaringen mee?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xSilver
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-12-2024
[...]

Anderzijds: parkeren in Antwerpen centrum kan alleen maar in parkeergarages, nu het niet meer op straat kan.
Waardoor de parkeergarages schoon hun kans zien om exuberante tarieven te rekenen voor parkeren en/of laden in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanKoen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-09 21:16
TucanoItaly schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:00:
Weer een nieuwe mail van Laadpas Top 10:
https://mailchi.mp/218ed569d8eb/laadpastop10-15672677

Een keurige samenvatting van het laatste nieuws, o.a. minder kwijt bij TotalEnergies, de veranderingen in Zuid-Holland en Gelderland, en tips voor de wintersport.
Inmiddels heeft Freshmile de tarieven in Duitsland fors verhoogd. Achterhaald nieuws !

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
JanKoen schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:19:
[...]

Inmiddels heeft Freshmile de tarieven in Duitsland fors verhoogd. Achterhaald nieuws !
Lekker constructieve reactie, graag gedaan verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:14
spook68 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:41:
[...]

1 fase kan je normaal gewoon 6 kw laden bij Vattenfall maar als er aan de andere kant een auto 3 fase gaat laden dan gaat het wel eens mis en drop je onder de 3kw

die palen zijn eigenlijk 22kw volgens mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ookhoi
TucanoItaly schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:17:
Welke parkeergarage, en welke aanbieder was dat? Het is belangrijk om mensen te waarschuwen.
Station (Brugge) - 1690 plaatsen, 2(!) laadpunten.
Aanbieder is INTERPARKING-BE

Verder prima parkeergarage. Goed aan te rijden, betaalbaar (wij staan er twee keer per jaar een lang weekend), optie om van te voren te reserveren op kenteken en op loopafstand van het centrum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ookhoi
dreamscape schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:56:
Veel EV-rijders houden zich helemaal niet bezig met die tarieven, ook als het een idioot kleeftarief betreft.
Nou dat. Je laadt als het nodig is. Dan is het een keer wat duurder.

Ik heb mij er de afgelopen negen jaar niet druk om gemaakt. Heb ook al die tijd maar 1 pas gehad, van BMW. Ik rijd zakelijk maar betaal zelf.

Met de factuur voor het laden in Brugge ben ik er eens ingedoken. Als ik lees dat jullie 15 laadpassen meedragen en bij elke keer laden de tarieven uitpluizen dan word ik daar best verdrietig van. In de begindagen was het nodig om als EV-rijder "flexibel" te zijn, maar anno 2024 moet dit toch gewoon normaal geregeld zijn? Zoals Fastned het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:06
ookhoi schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:12:
[...]

Nou dat. Je laadt als het nodig is. Dan is het een keer wat duurder.

Ik heb mij er de afgelopen negen jaar niet druk om gemaakt. Heb ook al die tijd maar 1 pas gehad, van BMW. Ik rijd zakelijk maar betaal zelf.

Met de factuur voor het laden in Brugge ben ik er eens ingedoken. Als ik lees dat jullie 15 laadpassen meedragen en bij elke keer laden de tarieven uitpluizen dan word ik daar best verdrietig van. In de begindagen was het nodig om als EV-rijder "flexibel" te zijn, maar anno 2024 moet dit toch gewoon normaal geregeld zijn? Zoals Fastned het doet.
Zoals Fastnet het doet ?
Ach het is wel overal hetzelfde bij Fastned maar waarom zou ik 69 cent betalen bij Fastned als ik tot eind januari bij Ionity 35 cent betaal ?
En bij Tesla met abbo soms maar 31 cent ?

Ik puzzel liever een beetje dan dat ik 2x zoveel betaal.

Feit is wel dat ik graag zou zien dat parkeer-garage laadpalen ook ergens kunnen laten zien wat ze kosten.
Alles wat maar een beetje achter een hek staat is vaak niet onduidelijk qua prijs.

Blijft bijzonder dat veel mensen dat accepteren. Alsof je bij een benzinepomp ook 3,80 per liter E95 gaat betalen en daar pas achter komt als je afrekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:58
ookhoi schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 07:47:
[...]

Verder prima parkeergarage. Goed aan te rijden, betaalbaar (wij staan er twee keer per jaar een lang weekend), optie om van te voren te reserveren op kenteken en op loopafstand van het centrum.
Ik heb het hier ook gehad, maar dat was dan in Antwerpen.
De prijzen in de garage zijn op zich duidelijk, het probleem is dat het laden na een tijdje is stilgevallen, maar het connectie tarief wel bleef tellen.

En inderdaad, lease rijders gaan achter zulke prijzen niet zeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:23
Het verschijnsel kleeftarief is toch niet idioot? Of is dat niet wat je bedoelt?

Eén uitzondering (naar mijn mening): P+R parkeergarages. Die zijn bedoeld om je auto aan de rand van de stad te laten, en met een ander vervoermiddel de stad in te gaan. Daar een kleeftarief rekenen zou contra-productief zijn. Voor de bedragen waar het dan doorgaans om gaat kan ik een paar uur in het centrum parkeren (en laden). Ik heb het nog niet meegemaakt, maar ik zie zomaar voor me dat één of andere bureaucraat dat een keer overal aanzet.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
Ja, 1 tarief per land. Geen uitzoeken vooraf. Geen vervelende verrassing achteraf.
kevertje1977 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:33:
Ach het is wel overal hetzelfde bij Fastned maar waarom zou ik 69 cent betalen bij Fastned als ik tot eind januari bij Ionity 35 cent betaal ?
Je maakt precies mijn punt. Soms, misschien, wellicht.

Daarbij, voor die paar keer laden bij Fastned vind ik het tarief alleszins schappelijk voor snelladen. Met 69 cent/kWh kost me dat zo'n 13,80 euro voor 100km. Vergelijkbaar met rijden op benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 14:58

greatgonzo

schit-te-rend!

even voor de zekerheid, ev company heeft toch geen kleef-boete, zoals shell recharge?
Ik heb de mail met prijsaanpassingen verwijderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:26
ookhoi schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:51:
[...]

Ja, 1 tarief per land. Geen uitzoeken vooraf. Geen vervelende verrassing achteraf.

[...]

Je maakt precies mijn punt. Soms, misschien, wellicht.

Daarbij, voor die paar keer laden bij Fastned vind ik het tarief alleszins schappelijk voor snelladen. Met 69 cent/kWh kost me dat zo'n 13,80 euro voor 100km. Vergelijkbaar met rijden op benzine.
Fastned is niet goedkoop vind ik, maar plug & charge is zo handig en ze hebben (in België toch) laadpunten langs de snelweg.
Bij Tesla zijn de laadpunten meestal op een industrieterrein naast de snelweg dus altijd een klein stukje omrijden en we hebben er niet zoveel in België.

Dan is het kiezen tussen gemak of prijs.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:46
greatgonzo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:56:
even voor de zekerheid, ev company heeft toch geen kleef-boete, zoals shell recharge?
Ik heb de mail met prijsaanpassingen verwijderd
EV Company rekent het CPO-tarief door, daar kan ook een tijds-component (om het maar even wat neutraler te benoemen) bij zitten. CPO-tarief kan een combinatie van prijs per kWh, prijs per tijdseenheid (al dan niet na een aantal uren) en vast starttarief zijn.

Bovenop het CPO-tarief rekent EV Company nog € 0,025 per kWh extra en een eigen starttarief van € 0,15 incl. BTW, volgens de email uit november:
Nieuwe situatie (geldend vanaf 1 december 2023):
Na eenmalige aanschaf van de EV laadpas / Sleutelhanger, betaalt u in de nieuwe situatie nog steeds geen abonnementskosten (let op, dit betreft niet de abonnementskosten voor een laadpunt). Wanneer u laadt bij een openbaar of semi-openbaar laadpunt brengen wij een starttarief van €0,15 incl. BTW en €0,025 incl. BTW per kWh voor de gehele laadtransactie in rekening. Dit tarief komt bovenop de tarieven die betaald moeten worden aan de eigenaar van het laadpunt. Deze (start)transactiekosten worden uiteraard niet berekend voor laadsessies op uw eigen laadpunt(en). Als u geen gebruik maakt van de pas, betaalt u niets.
Maar dus geen eigen kleef-boete zoals Shell Recharge doet na 4 uur laden bij Road en EV-box laadpalen.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:33
JeroenH schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:48:
[...]

Het verschijnsel kleeftarief is toch niet idioot? Of is dat niet wat je bedoelt?
Het was een reactie op iemand anders en daar knip je twee woorden uit. Nee, een kleeftarief is zeker niet idioot. Ik bedoelde vooral dat het sommigen niet zo boeit, zelfs als er sprake is van een idioot hoog kleeftarief.

'idioot hoog', dat is wat ik bedoelde. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door dreamscape op 17-01-2024 10:03 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online

Zoals Fastned het doet ?

Maar als particulier vind ik de hogere prijzen bij FastNed en Shell recharge snelladers niet zo boeiend, die laders gebruik ik om een beetje bij te laden om thuis de accu weer vol (of op 80%) te laden.
Dus het gemak van plug&charge is me voor die 10 of 20kWh best die paar euro waard, ik ga dan toch even een (dure!)bak koffie halen.
Misschien dat ik tijdens langere vakanties er wel wat meer op ga letten.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:10
Peter-036 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:47:
[...]

Maar als particulier vind ik de hogere prijzen bij FastNed en Shell recharge snelladers niet zo boeiend, die laders gebruik ik om een beetje bij te laden om thuis de accu weer vol (of op 80%) te laden.
Dus het gemak van plug&charge is me voor die 10 of 20kWh best die paar euro waard, ik ga dan toch even een (dure!)bak koffie halen.
Misschien dat ik tijdens langere vakanties er wel wat meer op ga letten.
Zo denk ik er ook over. Op vakantie zie ik wel of ik op de prijs ga letten. Met name in het binnenland van Frankrijk ben je toch afhankelijk van de beschikbare laders en zul je prijs moeten betalen die op dat moment van toepassing is.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:46
[...]
Zoals Fastned het doet ?

...
Dat kortingstarief bij Ionity is waarschijnlijk alleen het eerste jaar gratis bij sommige nieuwe EV's, en dat Tesla Supercharging lidmaatschap kost € 12,99 per maand voor niet-Tesla rijders. Die vaste maandelijkse kosten moet je wel meenemen in je rekensommen.

Als je maar een enkele keer bij een snellader hoeft te laden, of daar meestal maar weinig kWh bijlaadt, dan kan zo'n kortingslidmaatschap voor een specifiek merk snelladers lang niet altijd uit.
En die specifieke snelladers staan dan ook niet altijd op je route, zo heeft bv. Ionity in het noorden en oosten van ons land nauwelijks locaties.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoekaBart
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 13:57
Ik heb een vraag. Ik heb thuis een Ecotap laadpunt (betaal ik 6 euro per maand voor), met een tarief van 33 ct ex btw ingesteld.

Ik laad mijn zakelijke auto hier op, dus niet met de Ecotap laadpas (die is 'prive'), maar met een zakelijke laadpas.

Tot voor kort had ik een GreenNL laadpas met abonnement, en daarmee betaalde ik ook altijd precies 33 cent per kWh ex btw, geen starttarfief, plus 3,50 per maand.

Nu heb ik deze vervangen voor een Green Caravan laadpas, met op papier dezelfde voorwaarden, maar op de factuurspecificatie van deze pas staat 34 cent ex btw. Volgens GC is dit nou eenmaal het CPO tarief wat zij doorkrijgen.

Iets soortgelijks is aan de hand met de laadpassen die collega's van mij via hun leasemaatschappij krijgen - die zijn ook betaald (nog duurder zelfs), en ook die beloven 1:1 CPO tarief, maar daar zit zelfs 2 cent ex btw verschil tussen wat de laadpaal aanbieder (ikzelf, maar bv ook Vattenfal) zegt, en wat op de rekening staat.

Wie weet hoe dit zit - wie snoept hier afhankelijk van de MSP 1 of 2 cent per kWh op?

Het lijkt niet veel, maar op de 600 kWh die ik per maand thuis laadt, is dit natuurlijk nogal een significant bedrag - meer dan starttarieven me zouden kosten (heb thuis maar een handjevol long-running sessies per maand), en meer dan het abonnement dat deze extra kosten zou moeten voorkomen.

En specifiek voor mijn 'broekzak-vestzak' situatie als ondernemer - ik zou 1:1 willen betalen wat ik ook ontvang, maar er verdwijnt 3%...

PS: EcoTap zegt dat zij niet de schuldigen zijn, en Green Caravan 'dat zijn de CPO tarieven die wij doorkrijgen'

PS2: Het backend lijkt hetzelfde van GreenNL en Green Caravan - factuurspecificaties zien er identiek uit bv.

[ Voor 7% gewijzigd door BoekaBart op 17-01-2024 14:06 . Reden: PS'jes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

In de Bonnet-app staan nu de TFE palen voor 45 cent. Daar kan dus met een boost 10 procent vanaf.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Hachy schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 00:01:
[...]

Lekker constructieve reactie, graag gedaan verder.
En je had al een disclaimer in je nieuwsbrief gezet inzake Freshmile. Ik ben blij met je nieuwsbrief, ga zo door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:16

WCA

Broodro0ster schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:27:
[...]

Fastned is niet goedkoop vind ik, maar plug & charge is zo handig en ze hebben (in België toch) laadpunten langs de snelweg.
Bij Tesla zijn de laadpunten meestal op een industrieterrein naast de snelweg dus altijd een klein stukje omrijden en we hebben er niet zoveel in België.

Dan is het kiezen tussen gemak of prijs.
Ik rijd liever iets verder van de snelweg om goedkoper te laden, en ook nog is vrijwel gegarandeerd meteen in te kunnen pluggen, dan dat ik bij fastned in de rij ga staan voordat ik uberhaupt aan de beurt ben om te laden eigenlijk. Zeker rond de spits is fastned echt niet de moeite. Tenzij ik echt op de laatste paar wattuurtjes aan het rijden ben en dringend zo'n ding nodig heb kom ik er eigenlijk niet meer.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Laatst online: 18-09 17:21

The Wizard

Moderator Mobile
WCA schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:49:
[...]

Ik rijd liever iets verder van de snelweg om goedkoper te laden, en ook nog is vrijwel gegarandeerd meteen in te kunnen pluggen, dan dat ik bij fastned in de rij ga staan voordat ik uberhaupt aan de beurt ben om te laden eigenlijk. Zeker rond de spits is fastned echt niet de moeite. Tenzij ik echt op de laatste paar wattuurtjes aan het rijden ben en dringend zo'n ding nodig heb kom ik er eigenlijk niet meer.
Niet alleen tijdens de spits, de meeste uren is het druk bij Fastned, ik sla ze ook steeds vaker over. Fastned had net zoals Tesla 10+ laadpalen moeten neerzetten, die 4 punten bij veel locaties zijn veelal bezet of onbereikbaar door verkeerd geparkeerde auto's, je kan ook vaak niet tussen 2 palen doorrijden, dus je moet vaak achteruit rijden om eruit te kunnen, als er niemand achter staat te wachten...

Ik was fan van Fastned, maar ze kunnen de groei blijkbaar niet bijbenen.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:16

WCA

The Wizard schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:19:
[...]

Niet alleen tijdens de spits, de meeste uren is het druk bij Fastned, ik sla ze ook steeds vaker over. Fastned had net zoals Tesla 10+ laadpalen moeten neerzetten, die 4 punten bij veel locaties zijn veelal bezet of onbereikbaar door verkeerd geparkeerde auto's, je kan ook vaak niet tussen 2 palen doorrijden, dus je moet vaak achteruit rijden om eruit te kunnen, als er niemand achter staat te wachten...

Zelfs al zou de capaciteit die nu voor 4 laadpalen beschikbaar is, dan verdeeld worden over 10+ palen, zou ik dat nog steeds liever hebben.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Wizard
  • Laatst online: 18-09 17:21

The Wizard

Moderator Mobile
WCA schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:20:
[...]

Zelfs al zou de capaciteit die nu voor 4 laadpalen beschikbaar is, dan verdeeld worden over 10+ palen, zou ik dat nog steeds liever hebben.
Idd, helemaal mee eens. Helaas zijn veel locaties niet geschikt voor uitbreiding. Het is fijn dat BP nu druk bezig is met de Pulse laders. Nu nog graag onder de overkapping, van die benzinepompen kan minimaal de helft weg, het gros wat daar parkeert haalt alleen wat in de shop.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:07

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

The Wizard schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:19:
[...]

Yep. Bij mijn favoriete Fastned staan de hele dag taxibusjes te laden die omdat ze laden in de neus altijd 2 palen blokkeren. Vorige week wilde ik even laden tijdens de lunch bij Fastned Hogenhoorn (10 goed bereikbare laadplaatsen) en waren ze ook alle 10 bezet (3 taxi busjes, 2 aannemers, 1 ziggo, 4 auto's) en stonden op de parkeerplaats ernaast nog 4 auto's te wachten.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
JeroenH schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:48:
[...]

Eén uitzondering (naar mijn mening): P+R parkeergarages. Die zijn bedoeld om je auto aan de rand van de stad te laten, en met een ander vervoermiddel de stad in te gaan. Daar een kleeftarief rekenen zou contra-productief zijn. Voor de bedragen waar het dan doorgaans om gaat kan ik een paar uur in het centrum parkeren (en laden). Ik heb het nog niet meegemaakt, maar ik zie zomaar voor me dat één of andere bureaucraat dat een keer overal aanzet.
P&R schoten? Ik zal de volgende keer beter opletten, maar hier staan gewoon blue corner palen met een normaal tarief (dus kleefboete)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:23
oltk schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:05:
P&R schoten? Ik zal de volgende keer beter opletten, maar hier staan gewoon blue corner palen met een normaal tarief (dus kleefboete)
Van opladers in een woonwijk, bij een winkelcentrum, bij de Ikea, bij een bungalowpark, eigenijk bij alle categorieën laders snap ik een kleeftarief - behalve bij een plek waar je wordt aangemoedigd om je auto achter te laten en vervolgens zonder die auto, meestal voor langere tijd, de stad in te gaan. Hoe zien de bedenkers daarvan dat voor zich? Dat je rond 10:00 vanaf je werk in je koffiepauze weer de tram naar de P+R neemt om je auto te verzetten? I think not.

De P+R waar ik parkeer nabij mijn werk heeft deze gekkigheid gelukkig niet.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Danfoss schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:45:
[...]

Yep. Bij mijn favoriete Fastned staan de hele dag taxibusjes te laden die omdat ze laden in de neus altijd 2 palen blokkeren. Vorige week wilde ik even laden tijdens de lunch bij Fastned Hogenhoorn (10 goed bereikbare laadplaatsen) en waren ze ook alle 10 bezet (3 taxi busjes, 2 aannemers, 1 ziggo, 4 auto's) en stonden op de parkeerplaats ernaast nog 4 auto's te wachten.
Mijn ervaringen in midden, oosten en noorden zijn heel anders. Altijd plek.
Denk dat de Randstad/grote steden drukker zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-09 18:25
ookhoi schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 07:47:
[...]

Wel vreemd, aangezien hun tarief 0,55€/kWh is. Misschien eens bij BMW horen waarom er zoveel is aangerekend.

https://www.interparking.be/nl-be/charging/

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 20:33
Hier in de wijk is het ieder geval duidelijk dat equans de 2.0 palen duurder heeft gemaakt. De 1.0 palen zijn altijd bezet en dus app in de gaten houden wanneer beschikbaar. Belachelijk, want de 2.0 palen worden zelden gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 22:57
Wakkie schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:11:
[...]

Zo denk ik er ook over. Op vakantie zie ik wel of ik op de prijs ga letten. Met name in het binnenland van Frankrijk ben je toch afhankelijk van de beschikbare laders en zul je prijs moeten betalen die op dat moment van toepassing is.
Toch een gratis tip: ik kom vaak in Frankrijk. Met de Octopus pas en een Bump pas kun je in mijn ervaring overal betaalbaar laden. Vaak 30-45 ct. Ten noorden van Parijs ook een aantal snelladers langs de rijksweg A1 voor 41 ct per kWh.

Over het algemeen is stroom in Frankrijk aanmerkelijk goedkoper dan in Nederland. Dat merk je ook bij de laadpalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Nova163 op 17-01-2024 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
Nova163 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:35:
[...]

Toch een gratis tip: ik kom vaak in Frankrijk. Met de Octopus pas en een Bump pas kun je in mijn ervaring overal betaalbaar laden. Vaak 30-45 ct. Ten noorden van Parijs ook een aantal snelladers langs de rijksweg A1 voor 41 ct per kWh.

Over het algemeen is stroom in Frankrijk aanmerkelijk goedkoper dan in Nederland. Dat merk je ook bij de laadpalen.
Zelfde ervaring in Frankrijk. Ook Tesla is (met maandabonnement) betaalbaar (tussen de 0,31 en 0,37/kWh).

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 22:15

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

cyberdj schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:53:
[...]

Zelfde ervaring in Frankrijk. Ook Tesla is (met maandabonnement) betaalbaar (tussen de 0,31 en 0,37/kWh).
Naast Lidl en Tesla kan ik in Frankrijk iECharge aanraden, 30 ct/ kWh . Wel altijd op landelijke plaatsen, zie de kaart, in de buurt van hoogspanningsstations. Je kan met je bankkaart betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
Jan Lelie schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:15:
[...]

Naast Lidl en Tesla kan ik in Frankrijk iECharge aanraden, 30 ct/ kWh . Wel altijd op landelijke plaatsen, zie de kaart, in de buurt van hoogspanningsstations. Je kan met je bankkaart betalen.
Ook al eerder bekeken en app geïnstalleerd. Ligt inderdaad vaak wel een eind uit de richting/landelijk (er ligt er wel 1 redelijk in de buurt van de zomer-vakantie-bestemming in Zuid-Frankrijk, dus wellicht bezoek ik die wel een keer tijdens de vakantie).

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ookhoi
Cpt. Peacock schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:09:
Wel vreemd, aangezien hun tarief 0,55€/kWh is. Misschien eens bij BMW horen waarom er zoveel is aangerekend.

https://www.interparking.be/nl-be/charging/
Dank je voor deze informatie! Dat helpt in de discussie met BMW.

Blijkbaar kan de Pcard naast als parkeerpas ook gebruikt worden als laadpas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 22:15

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

cyberdj schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:02:
[...]

Ook al eerder bekeken en app geïnstalleerd. Ligt inderdaad vaak wel een eind uit de richting/landelijk (er ligt er wel 1 redelijk in de buurt van de zomer-vakantie-bestemming in Zuid-Frankrijk, dus wellicht bezoek ik die wel een keer tijdens de vakantie).
We hebben er een keer of drie geladen. Twee keer geen probleem. Een (derde) keer stopte laden plotseling en schakelde de lader af. Geen idee waarom. Verbonden met het andere station en daar weer opgestart. Tot dat die stopte. Maar toen deed de eerste het weer, dus weer terug. Wel drie facturen…. Al die tijd is er zelfs geen landbouwwerktuig gepasseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:06
BoekaBart schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:04:
Ik heb een vraag. Ik heb thuis een Ecotap laadpunt (betaal ik 6 euro per maand voor), met een tarief van 33 ct ex btw ingesteld.

Ik laad mijn zakelijke auto hier op, dus niet met de Ecotap laadpas (die is 'prive'), maar met een zakelijke laadpas.

Tot voor kort had ik een GreenNL laadpas met abonnement, en daarmee betaalde ik ook altijd precies 33 cent per kWh ex btw, geen starttarfief, plus 3,50 per maand.

Nu heb ik deze vervangen voor een Green Caravan laadpas, met op papier dezelfde voorwaarden, maar op de factuurspecificatie van deze pas staat 34 cent ex btw. Volgens GC is dit nou eenmaal het CPO tarief wat zij doorkrijgen.

Iets soortgelijks is aan de hand met de laadpassen die collega's van mij via hun leasemaatschappij krijgen - die zijn ook betaald (nog duurder zelfs), en ook die beloven 1:1 CPO tarief, maar daar zit zelfs 2 cent ex btw verschil tussen wat de laadpaal aanbieder (ikzelf, maar bv ook Vattenfal) zegt, en wat op de rekening staat.

Wie weet hoe dit zit - wie snoept hier afhankelijk van de MSP 1 of 2 cent per kWh op?

Het lijkt niet veel, maar op de 600 kWh die ik per maand thuis laadt, is dit natuurlijk nogal een significant bedrag - meer dan starttarieven me zouden kosten (heb thuis maar een handjevol long-running sessies per maand), en meer dan het abonnement dat deze extra kosten zou moeten voorkomen.

En specifiek voor mijn 'broekzak-vestzak' situatie als ondernemer - ik zou 1:1 willen betalen wat ik ook ontvang, maar er verdwijnt 3%...

PS: EcoTap zegt dat zij niet de schuldigen zijn, en Green Caravan 'dat zijn de CPO tarieven die wij doorkrijgen'

PS2: Het backend lijkt hetzelfde van GreenNL en Green Caravan - factuurspecificaties zien er identiek uit bv.
Ik had hetzelfde bij greenchoice op de eigen laadpaal van de VVE.
Het antwoord van Greenchoice :

Bedankt voor je e-mail. Je wilt graag weten waar de €0.02 per kWh opslag vandaan komt. Graag informeer ik je.

Roaming

Greenchoice maakt voor de laadpas gebruik van het platform van Last Mile solutions. Hierbij kunnen onze klanten laden bij laadpalen waarmee Last Mile Solutions contracten heeft. Sommige van deze contracten zijn rechtstreeks afgesproken met de laadpaalhouder, maar sommige van deze contracten vallen onder afspraken van zogenaamde roaming hubs. Dit zijn tussenpartijen die de contracten van kleinere laadpaalhouders verzamelen en gebundeld aanbieden aan laadpasplatforms om gebruik van de maken. Zij oefenen een opslag uit per kWh vaak ter afdekking van de kosten van hun dienstverlening. Hierdoor kan er een verschil ontstaan in het tarief op de paal en het tarief dat je betaalt via de laadpas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Het valt me erg op dat de meeste Fastned snelladers gewoon vol staan met vaak ook een flinke rij erachter wachtend. Net kwam ik langs de A4 bij Schiphol, maar dat is echt niet te doen.

Beloofd niet veel goeds ...

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
Brotuck schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:35:
Het valt me erg op dat de meeste Fastned snelladers gewoon vol staan met vaak ook een flinke rij erachter wachtend. Net kwam ik langs de A4 bij Schiphol, maar dat is echt niet te doen.

In hoeverre zou deze 'drukte' deels samenhangen met het verhoogde verbruik dat, bij deze temperaturen, iedereen treft?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Peter-036 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:54:
[...]

In hoeverre zou deze 'drukte' deels samenhangen met het verhoogde verbruik dat, bij deze temperaturen, iedereen treft?
Niet. Het was eind vorig jaar ook al zo.Er staan simpelweg te weinig palen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Peter-036 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:54:
[...]

Dat verhoogde verbruik is ongeveer 25%, dus kan wel een beetje extra drukte verklaren, maar niet veel. Een logische verklaring is het steeds maar toenemend aantal auto's op de weg. In de winter nog extra omdat mensen wat minder fietsen.

[ Voor 16% gewijzigd door multikoe op 18-01-2024 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:44
Brotuck schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:35:

Dat station was in 2019 al druk met elektrische taxi’s. Ze vonden het niet leuk dat ik daar met m’n Zoe aan het laden ging.

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Pagina: 1 ... 119 ... 233 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2