[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 118 ... 219 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05:05
tweakerpip schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 00:11:
[...]

Beide type palen zijn van concessies. Het zijn alleen andere concessies geweest. De eerste was uit een andere tijd toen elektriciteitsprijzen laag en stabiel waren. Daar is toen een vaste prijs afgesproken. De tweede waren uit een tijd dat de prijzen al volatiel waren. Daar is een link gemaakt met de marktprijzen.
is die concessie niet gewoon voorbij waardoor er nu vrije marktprijzen gelden..
anders niet erg slim geweest
wat voor concessie was dat?

van de gemeente of provincie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-06 11:44
boyette schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 00:17:
[...]

is die concessie niet gewoon voorbij waardoor er nu vrije marktprijzen gelden..
anders niet erg slim geweest
wat voor concessie was dat?

van de gemeente of provincie?
SGHZ staat voor Samenwerkende Gemeenten Zuid-Holland. Het eentje en het tweetje voor de eerste en tweede concessie. De kans dat de exploitatie periode van sessie 2 (momenteel de dure) snel stopt is niet groot.

Of het verder met slim of niet slim te maken heeft weet ik niet. Er zullen weinig mensen zijn geweest die een dergelijke piek (factor 20 ofzo op de max?) in prijzen verwacht hadden. Als je prijsafspraken maakt kan je achteraf concluderen of het gunstig heeft uitgepakt of ongunstig. Net als jij en ik thuis met een langdurig contract. Als ik in 2020 een 5-jarig contact had afgesloten had ik geluk. Als ik dat in 2022 had gedaan had ik nu pech. Zulke dingen weet je pas achteraf.

[ Voor 32% gewijzigd door tweakerpip op 11-01-2024 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeha
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-06 21:36
tweakerpip schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:50:
[...]

Ja, ik vind het wel lastig om een kwalificaties als graaien op te plakken. De kostprijs voor kale elektriciteit was jarenlang extreem stabiel en in de orde van grootte van enkele centen per kwh en had een dalende trend. In die tijd is die eerste concessie in Zuid-Holland geweest en zijn er vaste prijzen afgesproken. Dus ook toen energie 1 euro per kwh kostte om in te kopen moest Equans ver onder de kostprijs leveren voor 30 cent. Bij de tweede concessie was het niet meer opportuun voor de samenwerkende overheden om een vaste prijs te vragen en is er op een of andere manier een koppeling aan historische prijzen afgesproken. Dat biedt Equans voor de tweede concessie de mogelijkheid om nu ook bij dalende prijzen een iets hogere maximumprijs te hanteren (omdat er blijkbaar verder teruggekeken wordt in de prijsafspraken rond maximumtarief). Wanneer je nog vastzit aan een oude concessie met te lage maximumprijzen vind ik het niet heel gek om op de concessie waar je wel nog wat hogere prijzen mag hanteren dat dan doet. Ik ben wat terughoudens om dat dan graaien te noemen. Het zou kunnen hoor dat dat het is, maar ik durf die kwalificatie niet aan met die (ongetwijfeld verlieslatende) eerdere concessie met een vaste prijs in het achterhoofd.

Al met al niet ideaal voor alle betrokken partijen. En alle reden om de dure palen te mijden. Hoewel we niet weten hoe de maximumprijs precies berekend wordt moeten we maar hopen dat de maximumprijs voor die palen uit de tweede concessie snel weer gaan dalen.
Neem maar van mij aan…zelfs op die 31 cent maakt men geen verlies, de stroom wordt op voorhand al ingekocht 5 jaar vooruit, men weet heel goed wat er verbruikt gaat worden op alle palen nu en in de toekomst, die 31 cent is de stroomprijs incl marge voor de paal en onderhoud .. en zonder energiebelasting… in ieder geval tot 1 januari 2025 dat scheelt al 8.5 cent tov wat je thuis betaalt..

Men heeft bijvoorbeeld in 2020 toen stroom goedkoop was..per jaar 5000 kwh ingekocht per laadpaal tegen 5 cent per kWh voor de komende 5 jaar dus tot 2025 dus niet de day ahead prijzen die omhoog en omlaag kunnen gaan..per uur, en zelfs per kwartier.. ..

In dat geval verdient men 0.26 cent per kWh.. 5 jaar lang wat de uurprijs ook doet… een energiemaatschappij zal zo ook stroom inkopen voor jou als je een vast contract afsluit

Je weet dus niet hoe anderen inkopen en hoe de prijzen tot stand komen ..als men op de day ahead inkoopt..kan dat een risico zijn wat men indekt middels hogere prijzen…

Van de snelladers die bij Jumbo staan weet ik dat die van sprii zijn, in hun app zul je zien dat ze de day ahead rekenen elk uur een andere prijs…

Die sghz02 palen zijn al duurder in vastrecht dan bijvoorbeeld een 11 kwh paal alles zal betaald moeten worden..maar 0.58 cent per kWh terwijl de stroomprijs zwaar zakt.. en de hele dag tussen de 10 en 15 cent ligt getuigt van een hele slechte inkoop of hele slechte afspraken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
boeha schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 00:25:
[...]

Neem maar van mij aan…zelfs op die 31 cent maakt men geen verlies, de stroom wordt op voorhand al ingekocht 5 jaar vooruit, men weet heel goed wat er verbruikt gaat worden op alle palen nu en in de toekomst, die 31 cent is de stroomprijs incl marge voor de paal en onderhoud .. en zonder energiebelasting… in ieder geval tot 1 januari 2025 dat scheelt al 8.5 cent tov wat je thuis betaalt..

Men heeft bijvoorbeeld in 2020 toen stroom goedkoop was..per jaar 5000 kwh ingekocht per laadpaal tegen 5 cent per kWh voor de komende 5 jaar dus tot 2025 dus niet de day ahead prijzen die omhoog en omlaag kunnen gaan..per uur, en zelfs per kwartier.. ..

In dat geval verdient men 0.26 cent per kWh.. 5 jaar lang wat de uurprijs ook doet… een energiemaatschappij zal zo ook stroom inkopen voor jou als je een vast contract afsluit

Je weet dus niet hoe anderen inkopen en hoe de prijzen tot stand komen ..als men op de day ahead inkoopt..kan dat een risico zijn wat men indekt middels hogere prijzen…

Van de snelladers die bij Jumbo staan weet ik dat die van sprii zijn, in hun app zul je zien dat ze de day ahead rekenen elk uur een andere prijs…

Die sghz02 palen zijn al duurder in vastrecht dan bijvoorbeeld een 11 kwh paal alles zal betaald moeten worden..maar 0.58 cent per kWh terwijl de stroomprijs zwaar zakt.. en de hele dag tussen de 10 en 15 cent ligt getuigt van een hele slechte inkoop of hele slechte afspraken
31 niet
maar ik denk dat je niet ver onder de 30 kunt gaan bij een openbare paal
daar zitten wel kosten aan

en 15 = verlies
en die marge tussen de 15 en de 30 heb je wel nodig om de kosten er uit te halen en er nog wat aan te verdienen

ik denk alles boven de 35 is puur winst

hangt natuurlijk ook van de locatie en bezettingsgraad af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
[...]

Neem maar van mij aan…zelfs op die 31 cent maakt men geen verlies, de stroom wordt op voorhand al ingekocht 5 jaar vooruit,
Als dat zo is heb jij de verklaring gegeven voor de hoge prijzen. Als men ik 2022 voor 5 jaar heeft ingekocht heeft men veel teveel betaald….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeha
tweakerpip schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 00:29:
[...]

Als dat zo is heb jij de verklaring gegeven voor de hoge prijzen. Als men ik 2022 voor 5 jaar heeft ingekocht heeft men veel teveel betaald….
Ik vermoed dat men laatse kwartaal 2023 voor 1 jaar ingekocht heeft ...te duur.. in sept Oct waren de prijzen te hoog...daarna alleen maar gedaald... Oftewel slecht inkoop beleid.. 1 jan 2025 verandert de prijs van die palen weer ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Ben benieuwd wanneer er palen komen met dynamische tarieven en het vechten wordt voor een plekje in de daluren..

Had eigenlijk verwacht dat Tibber hier ook wel in zou stappen.. maar blijft akelig stil daaro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-06 16:25
tweakerpip schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:50:
[...]

Ja, ik vind het wel lastig om een kwalificaties als graaien op te plakken. De kostprijs voor kale elektriciteit was jarenlang extreem stabiel en in de orde van grootte van enkele centen per kwh en had een dalende trend. In die tijd is die eerste concessie in Zuid-Holland geweest en zijn er vaste prijzen afgesproken. Dus ook toen energie 1 euro per kwh kostte om in te kopen moest Equans ver onder de kostprijs leveren voor 30 cent. Bij de tweede concessie was het niet meer opportuun voor de samenwerkende overheden om een vaste prijs te vragen en is er op een of andere manier een koppeling aan historische prijzen afgesproken. Dat biedt Equans voor de tweede concessie de mogelijkheid om nu ook bij dalende prijzen een iets hogere maximumprijs te hanteren (omdat er blijkbaar verder teruggekeken wordt in de prijsafspraken rond maximumtarief). Wanneer je nog vastzit aan een oude concessie met te lage maximumprijzen vind ik het niet heel gek om op de concessie waar je wel nog wat hogere prijzen mag hanteren dat dan doet. Ik ben wat terughoudens om dat dan graaien te noemen. Het zou kunnen hoor dat dat het is, maar ik durf die kwalificatie niet aan met die (ongetwijfeld verlieslatende) eerdere concessie met een vaste prijs in het achterhoofd.

Al met al niet ideaal voor alle betrokken partijen. En alle reden om de dure palen te mijden. Hoewel we niet weten hoe de maximumprijs precies berekend wordt moeten we maar hopen dat de maximumprijs voor die palen uit de tweede concessie snel weer gaan dalen.
De inkooprijzen voor elektriciteit zijn in 2022 nooit 1 euro geweest. Zelfs tijdens de gascrisis in 2022 fluctueerden de prijzen wekelijks tussen de 15 en 20 cent, met een paar periodes waar de prijzen soms piekten op 40 cent, en één piek van 60 cent in de laatste week van augustus 2022. In 2023 zijn de inkoopprijzen nooit boven de 20 cent gekomen, de gemiddelde prijs was vorig jaar 10 cent. Ik noem het ondernemersrisico als je dan niet slim genoeg bent om je prijs in te kopen op het moment dat de prijzen laag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-06 16:25
boyette schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 00:06:
[...]

Je kunt commerciële laadpalen toch niet vergelijken met palen uit een concessie van de provincie?

dat is als boos worden dat taxibedrijven de tarieven verhogen terwijl de bus niet duurder wordt..
Ik zou het eerder vergelijken met taxi's waarvan de ritprijs afhangt van het chassisnummer. Taxi's waarvan het chassisnummer op een even nummer eindigt zijn dubbel zo duur, en dat weet je pas als je afrekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
[...]

Ja, afspraken die slecht uitpakken. Of het daarmee ook slechte afspraken zijn weet ik niet. De energiemarkt is lange tijd een stabiele markt geweest. Niemand die ook die prijsmodellen heeft gemaakt voor die aanbestedingen heeft rekening gehouden met het totaal uit de bocht vliegen van de energieprijzen. Ik verwacht dat de focus toen was op prijsstabiliteit. Ik daag je uit om een prijsmodel te bedenken dat (15 jaar lang) werkt voor alle betrokkenen in situaties dat de energieprijzen met een factor 20 kunnen pieken en weer kunnen dalen. Geen enkele kenner van de markt zou dat vooraf voor mogelijk hebben gehouden. Ik denk dat men zich toendertijd veel gefocust heeft om juist te voorkomen dat fluctuaties in energieprijzen snel door zouden werken aan de laadpaal omdat men niet elke dag, week of kwartaal totaal andere prijzen zou willen voor de inwoners. Ze zullen dus veel demping in de prijs hebben ingebouwd. Die demping is prachtig als de prijzen alleen maar wat fluctueren rond een gemiddelde, en is tijdelijk gunstig als de prijzen stijgen want dan blijf je lang redelijk goedkoop. Die demping is irritant wanneer de prijzen dalen want dan blijven ze juist lang hoog. De prijsafspraken die gemaakt zijn in de aanbesteding zullen direct doorwerken op het inkoopbeleid van de contractant. De contractant zal namelijk primair de risico’s willen beperken. Zit er veel demping in het prijsmodel dat afgesproken is met de aanbestedende organisatie dan zal men veel vooruitkopen. Ik vermoed dat dit het geval is in de tweede concessie van SGZH. Dat pakt met dalende prijzen niet heel goed uit. In andere situaties had dat weer wel prettig geweest. Met de kennis achteraf kan je dan makkelijk spreken over slechte afspraken, maar dat is achteraf wel erg makkelijk. Ik denk dat met elk prijsmodel in 15 jaar tijd wel een periode te vinden is waar je levend op dat moment zou concluderen dat het een slechte afspraak is. Het is niet mogelijk om een prijsmodel te bedenken waar je qua prijs op elk moment vergeleken met andere concessies met andere prijsmodellen altijd gunstig zit. Voor de concessie SGZH2 is dat moment nu. Voor mensen die in ZH wonen of werken het geluk dat er meerdere concessies zijn geweest.met andere prijsmodellen en dat ze achteraf nog een beetje kunnen kiezen aan welke paal ze gaan staan.
Of-Aaargh schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:03:
[...]
Ik noem het ondernemersrisico als je dan niet slim genoeg bent om je prijs in te kopen op het moment dat de prijzen laag zijn.
Ja, het punt bij een aanbesteding is natuurlijk dat je als aanbestedende partij op zoek moet naar een prijsmodel waarbij de marktpartijen hun ondernemersrisico goed kunnen inschatten en kunnen minimaliseren. Want alleen dan krijg je de scherpste aanbiedingen. Prijsmodellen worden vaak voorgeschreven door de aanbestedende partijen. Dat zie je bijvoorbeeld bij MRA. Dat is de enige waar ik nu het prijsmodel van heb kunnen achterhalen. Die hebben vorig jaar een aanbesteding gedaan voor snelladen. Die schrijven een prijsmodel voor waarbij de marktpartijen in kwartaal X een maximale prijs mogen hanteren gebaseerd op de gemiddelde prijs in X-5 t/m X-1. Tot ruim een jaar vertraging dus. De marktpartijen zullen dan primair de meeste energie vooraf inkopen voor kwartaal X in de kwartalen X-5 t/m X-1 om zo de risico’s voor dit project te minimaliseren. Daarom heen zullen ze misschien wat traden om e.e.a. te optimaliseren, maar primair zullen ze risico’s uit het project willen halen. Omdat de aanbieder niet kan voorspellen wat de prijs gaat doen zullen ze te duur ingekocht hebben als de prijs daalt en zullen ze goedkoop hebben ingekocht als de prijs stijgt. In elk geval zullen ze eindigen met energiekosten die aansluiten bij de prijs die ze mogen vragen. Je kan het allemaal op ondernemersrisico gooien, maar dat risico zal altijd doorbelast worden. Schuif je dus veel risico’s door naar de aanbieders dan zullen ze minder goedkoop inschrijven. Daar is ook niemand mee gebaat.

[ Voor 35% gewijzigd door tweakerpip op 11-01-2024 08:18 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• zarex
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-04 09:01
Voor wie home assistant draait: de shell recharge maps api kan je (mis/ge)bruiken om de status van laadpalen op te halen.

Plak dit in je configuration.yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
rest:
  - resource: https://ui-map.shellrecharge.com/api/map/v2/locations/2534013
    scan_interval: 300  #5min
    sensor:
      - name: "laadpaal 0"
        value_template: "{{ value_json['evses'][0]['status']}}"
        device_class: enum
      - name: "laadpaal 1"
        value_template: "{{ value_json['evses'][1]['status']}}"
        device_class: enum

Beide aansluitpunten op een paal worden los weergegeven, vandaar de dubbele sensor.

Het location number achteraan de URL kan je met de browser dev tools achterhalen zodra je hier een laadpaal aanklikt: https://shellrecharge.com/en-gb/find-a-charge-point

Je kan meerdere palen uitlezen met een tweede `-resource` blok.

[ Voor 3% gewijzigd door zarex op 11-01-2024 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Of-Aaargh schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:11:
[...]

Ik zou het eerder vergelijken met taxi's waarvan de ritprijs afhangt van het chassisnummer. Taxi's waarvan het chassisnummer op een even nummer eindigt zijn dubbel zo duur, en dat weet je pas als je afrekent.
ja dat komt omdat je semi commerciële en commerciële partijen over 1 kam scheert en die vergelijking kun je zo niet maken
dat probeer ik duidelijk te maken

het is niet precies hetzelfde

ene partij heeft een vaste overeenkomst
andere is vrije markt

een flesje cola heeft ook een andere prijs bij de supermarkt als langs de snelweg

dat is precies hetzelfde flesje en je mag zelf bepalen of je het koopt en waar je het koopt
zeker met elektrische autos kun je alles goed plannen

[ Voor 16% gewijzigd door boyette op 11-01-2024 08:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakerpip
Of-Aaargh schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:11:
[...]
Dit is wel erg scheef. Een chassisnummer is niet te controleren voor mensen. Laadpalen uit concessie 1 en concessie 2 worden gewoon duidelijk gecommuniceerd. Je kan met elke telefoon van elke plek in de wereld zien welke prijs je waar betaald. Op de buitenkant paal staat meen ik ook een herkenbaar nummer.
Ook weet je niet pas na het afrekenen wat de prijs is, maar weet je het gewoon van tevoren. Je kan het zelfs weten voordat je ergens heen rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derek S.
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ynnoz schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:11:
[...]

Met Bonnett ben je bij die laadpalen nog maar €0,34 kwijt. Kost je wel €2 per maand, maar die kosten heb je er na 1 keer al uit. Ook maandelijks opzegbaar.
De vraag is natuurlijk voor hoe lang dat zal zijn, bij Vandebron heeft het ook een paar dagen geduurd voordat de nieuwe prijzen correct in de app stonden. Zal bij Bonnet ook niet lang duren.
boyette schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 00:04:
[...]

Er zijn in rotterdam toch ook mega veel LMS palen voor 0,41

Is vervelend als je favorieten laadpalen opeens duurder zijn maar rotterdam staat er vol mee.. zijn er geen andere opties?
Heb nergens in mijn buurt palen gezien voor 41 cent. Uiteraard ga ik ook niet kilometers van huis zoeken naar een laadpaal.

De enige andere redelijk geprijsde palen die ik ken zijn die van Eneco in de gemeentelijke parkeergarages van 33 cent. Maar daar komen natuurlijk weer parkeerkosten bij en de dichtstbijzijnde is bijna 2 kilometer hier vandaan. Ik hoop gewoon dat de oudere 2x6kW palen voorlopig niet te druk worden en niet in prijs omhoog zullen gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• boeha
Ik heb ff gekeken wat het laden met de verschillende passen die ik heb, nu kost op de sgzh02 palen, stand van vandaag 11-01:

0.58 : Zuid Holland pas
0.58 + 0.35 start : Vattenfall
0.53 + 0.35 start : Shell recharge
0.58: Vandebron
0.46 : Bump
0.25 + 0.15 per min. : freshmile ( heel duur)
0.58 + 0.35 start : Tango
0.60 + 0.34 start : Anwb
0.58: Chargepoint
0.59 EWE go
0.69 Maingau
0.65 EnBW
0.79 Sprii
0.51 + 0.61 start :Eneco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-06 23:24

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

boyette schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:28:
[...]

ja dat komt omdat je semi commerciële en commerciële partijen over 1 kam scheert en die vergelijking kun je zo niet maken
dat probeer ik duidelijk te maken

het is niet precies hetzelfde

ene partij heeft een vaste overeenkomst
andere is vrije markt

een flesje cola heeft ook een andere prijs bij de supermarkt als langs de snelweg

dat is precies hetzelfde flesje en je mag zelf bepalen of je het koopt en waar je het koopt
zeker met elektrische autos kun je alles goed plannen
De verschillende merken cola verschillen in smaak en samenstelling. Je kan het bewaren, kwantumkorting krijgen. Ook kan je kiezen iets anders te drinken. Dus hier is sprake van concurrentie en afnemende meeropbrengsten (meer cola drinken maakt je ziek). De marktautoriteit bepaalt de prijzen niet, daarover wordt onderhandeld door producenten met de tussenhandel. Winst is hier (min of meer) een beloning voor het nemen van risico en innovatie.

Elektriciteit is overal hetzelfde, je kan het niet opslaan. Het vergt investeringen met een looptijd van meer dan 30 jaar. Elektriciteit heeft merkwaardige afnemende meeropbrengsten: wanneer je erop bezuinigt, ga je meer afnemen.

Elektriciteit is een basis voorziening en over de prijs wordt onderhandeld door distributiebedrijven - tussenhandel - met overheden die die gemeenschappen voorzieningen uit handen hebben gegeven. Winst is het resultaat van speculeren. Met overheidssteun bij verkeerd onverwachte prijsschokken.

Bovendien worden bij elektriciteit (net als bij andere energie) de kosten van zowel fossiele, nucleaire als hernieuwbare opwekking afgewenteld op de maatschappij. Denk ook aan klimaatverandering, waarbij alleen een verdere verschuiving van kosten naar minvermogenden plaatsvind. De winsten komen bij een klein aantal particulieren terecht. De verliezen zijn voor hen. Wij - met een EV - zitten er tussen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 13:45
boeha schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:03:
Ik heb ff gekeken wat het laden met de verschillende passen die ik heb, nu kost op de sgzh02 palen, stand van vandaag 11-01:

0.59 EWE go
0.69 Maingau
0.65 EnBW
0.79 Sprii
Bump: Roamingtarief aangegeven op de terminal + € 1 servicekosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:12
[...]
Duurder in vastrecht?
Bij ons zijn het gewoon 17kW palen (3x25A dus) en daar geldt toch het lage tarief voor? in elk geval niet hoger dan 11kW paal (3x16A).

Overigens wel jammer van die laad/parkeerplekken die nu nauwelijks meer worden gebruikt omdat het laden niet meer aantrekkelijk is. Ik betwijfel eerlijk gezegd of zij nu meer verdienen dan toen het tarief nog € 0,38 was. (Bijna)0x0,58ct is ook geen vette marge.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:45

0.59 EWE go
0.69 Maingau
0.65 EnBW
0.79 Sprii
Bonnet app is nog 0.38 (zonder korting).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

0.59 EWE go
0.69 Maingau
0.65 EnBW
0.79 Sprii
Dus, je had je gratis Electroverse kaart (met je eigen naam er op!) al besteld?
41 cent bij de sgzh02 laadpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-06 14:12

geerttttt

Manisch positief

Mijn werkgever heeft een hele rits laadpalen staan bij het kantoor. Deze zijn dus soort van semi-publiekelijk. Maar ik kan ze bij geen enkele app vinden op de kaart, en dus ook de prijs niet zien. Zelfs niet in de app van E-Flux, waar ze van zijn.

Het gaat o.a. om laadpaal nummer: NLEFLEV5873641

Iemand een idee of ergens info te vinden is over de kosten? En beschikbaarheid?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-06 20:49
geerttttt schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:35:
Mijn werkgever heeft een hele rits laadpalen staan bij het kantoor. Deze zijn dus soort van semi-publiekelijk. Maar ik kan ze bij geen enkele app vinden op de kaart, en dus ook de prijs niet zien. Zelfs niet in de app van E-Flux, waar ze van zijn.

Ik had laatst precies hetzelfde bij het hoofdkantoor én het theater van AFAS te Leusden. Er staan daar 100 laadpalen, maar deze zijn in geen enkele app te vinden. Kortom, je hebt geen idee wat je dan met de verschillende passen betaalt!

Uiteindelijk maar 100 meter verderop bij een Eneco-paal geladen, aangezien ik daar een pas met laag tarief voor had. AFAS jaagt dus klanten en bezoekers naar laadpalen in de nabije omgeving en verdienen op deze manier minder van hun investering terug...

Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madman_K
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-06 08:48
Laatst hadden we het erover dat in de app van Bonnet de aansluitingen 1 en 2 wel eens verwisseld staan tov de paal
Zo ook in mijn straat. Dus ik koos altijd 1 als ik op 2 aansloot. Geen probleem.
Maar vandaag aangesloten op 2, en dus kies ik 1, en zie ik bij 1 een zandloper verschijnen.
Nogmaals proberen met aansluiting 2 kiezen. En die werkt. Dus blijkbaar kloppen de aansluitingen nu opeens wel.

Ik had wel in het commentaar bij de paal in de app gezet: "1 < > 2"
Kijkt Bonnet daarnaar? Of is het afentoe een willekeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-06 21:47
Madman_K schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:38:
Laatst hadden we het erover dat in de app van Bonnet de aansluitingen 1 en 2 wel eens verwisseld staan tov de paal
Zo ook in mijn straat. Dus ik koos altijd 1 als ik op 2 aansloot. Geen probleem.
Maar vandaag aangesloten op 2, en dus kies ik 1, en zie ik bij 1 een zandloper verschijnen.
Nogmaals proberen met aansluiting 2 kiezen. En die werkt. Dus blijkbaar kloppen de aansluitingen nu opeens wel.

Ik had wel in het commentaar bij de paal in de app gezet: "1 < > 2"
Kijkt Bonnet daarnaar? Of is het afentoe een willekeur?
Komen de nummers bij jou vaak overeen dan? Ik heb een paar keer gehad dat ik in Bonnet niet wijs kon worden welke van de twee aansluitingen het waren. Op dat moment toch maar m’n druppel van Recharge gebruikt om het zeker te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeha
Ynnoz schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:56:
[...]

Bump: Roamingtarief aangegeven op de terminal + € 1 servicekosten
Vreemd ik heb toevallig de week nog bij een Allego paal geladen met bump, daar geen service kosten, alleen de stroom kosten ..ik heb nog ff gekeken op een sghz02 paal in bump, bij mij niks van servicekosten te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette

die komen niet in de apps
maar je kunt ze wel gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike 1957
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-02 14:33
boeha schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:17:
Voor diegene die wel eens er tegen aan lopen dat de freshmile pas niet werkt …

Ik had gisteren volgende aan de hand… ik wil gaan laden, houd de pas tegen de snellader aan… ding gaat knipperen… hoorde een ping in mn jas .. transactie geweigerd…. Nog een keer…. Ik denk ik pak mn telefoon..want die pingde tenslotte… zie ik een melding van de bank app om te bevestigen dat ik akkoord ga met de transactie op mn creditcard… dat gedaan …en het laden werkte wel.

Ik heb geen tegoed op freshmile, er wordt 50 euro gereserveerd en na het laden terug gestort en de laadkosten afgeboekt

Ik heb eerder aan de hand gehad dat het niet werkte maar toen lag mn telefoon in de auto, dus ook niks in de gaten gehad dat de bank app met een melding kwam…
Afgelopen dagen verschillende Fastnedladers geprobeerd maar steeds wordt pas geweigerd. Geen piepjes of meldingen op telefoon. Allego werkt zonder problemen. Ik rijd Kia EV6 dus Freshmile kan wel uit met 30 cent Kw/30 ct min tarief

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 13:45
boeha schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:17:
[...]

Vreemd ik heb toevallig de week nog bij een Allego paal geladen met bump, daar geen service kosten, alleen de stroom kosten ..ik heb nog ff gekeken op een sghz02 paal in bump, bij mij niks van servicekosten te zien.
Mijn fout, excuses. Ik keek op de corresponderende kaart van Bump op laadpastop10 en zag het volgende staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVbkffMh0PWkpInEV2wiiBB4ogs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aPYU3k4zgDnXw8V7kruLcIoV.jpg?f=user_large

Is waarschijnlijk wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeha
Ynnoz schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:56:
[...]

Mijn fout, excuses. Ik keek op de corresponderende kaart van Bump op laadpastop10 en zag het volgende staan:

[Afbeelding]

Izivia is iets van snel laders in Frankrijk, waarschijnlijk een abbo daarvoor of zo... In de app van freshmile staat er ook iets over in

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-06 14:42
Ynnoz schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:56:
[...]

[Afbeelding]

Foutje op https://laadpastop10.nl/chargecard/322/Bump%20Charge, de Laadkaart-link van Bump linkt naar concurrent Izivia.

Dat kan @Hachy vast eenvoudig fixen…

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

(jarig!)
Of-Aaargh schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:51:
[...]

Ja, ik heb eenzelfde mail gehad. Maar bij mij was de beloofde terugbetaling dan weer "binnen drie weken". Maar ook dat vind ik best lang. Binnen 1-2 weken zou ik nog redelijk gevonden hebben. Dus toch maar de incasso gestorneerd, gaat toch wel wat sneller...
Inmiddels hebben ze het natuurlijk nog steeds niet teruggestort. Begint me wel wat te irriteren. Natuurlijk kan ik het storneren, maar ik wil ze ook wel de kans geven om het zelf op te lossen maar dat mag zeker wel wat sneller :/

edit: volgens hun whatsapp klantenservice kan het echt niet sneller.

[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 12-01-2024 11:03 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

(jarig!)
nathalia schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:14:
Uiteindelijk maar 100 meter verderop bij een Eneco-paal geladen, aangezien ik daar een pas met laag tarief voor had. AFAS jaagt dus klanten en bezoekers naar laadpalen in de nabije omgeving en verdienen op deze manier minder van hun investering terug...
Ik snap je, maar ik denk dat wij als actieve gebruikers van dit topic ons daar druk om maken. Het gros echter zal gewoon de eerste de beste pas of druppel er tegen aan drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Nu online

Zo ken ik er ook een paar, helaas is beschikbaarheid een no go, kosten ben ik achter gekomen door een paar keer een half uurtje gaan laden. Dit doe ik ook omdat ik stiknieuwsgierig ben naar de kosten.
Bij 2 laadpunten pakte dat leuk uit (29 cent en 30 cent), bij een ander weer niet (iets over de 71 cent meen ik mij te herinneren). Die van 30 cent gebruik ik nu dan wel eens wat vaker.
Tot ik het deksel op m'n neus krijg en de prijs ineens exorbitant gestegen is. :P
Ach ja, wie dan leeft, wie dan zorgt, dus dat zien we dan wel weer.

Lang verhaal kort, antwoord op beide vragen is naar alle waarschijnlijkheid nee.
Maar probeer het een klein half uurtje uit om achter de prijs te komen.
Let wel, zoals je in dit topic leest, veranderen de prijzen plots wel eens. In je nadeel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gotjoen857
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:17
Zelf gebruik ik enkel de ANWB pas en de Shell recharge. Dan ben ik de meeste gevallen wel verzekerd van dat ik kan laden.
Bij de ANWB pas in combinatie met hun app op de telefoon krijg ik altijd een melding op de telefoon met de kosten van de sessie wanneer ik start met laden. Als dat niet bevalt dan kan ik altijd de sessie opnieuw starten met de Shell pas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boeha
Zjanzjak schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:10:
[...]

Dus, je had je gratis Electroverse kaart (met je eigen naam er op!) al besteld?
41 cent bij de sgzh02 laadpalen.
Thanks voor de tip! Bij de snellader hier vlakbij is elektroverse maar 0.41 euro, kaart besteld, ook zeer mooie app moet ik zeggen 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
boeha schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:52:
[...]

Thanks voor de tip! Bij de snellader hier vlakbij is elektroverse maar 0.41 euro, kaart besteld, ook zeer mooie app moet ik zeggen 😁
je kan sinds kort ook al met de app laden voordat je de pas hebt dus je hoeft niet op de pas te wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Derek S. schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:55:
Ineens is een hele rits laadpalen in Rotterdam (de wat nieuwere van Equans die 2x11kW leveren) eventjes van 39 cent per kW naar 58 cent per kW verhoogd. Begin er langzaam klaar mee te raken als privé EV eigenaar. Het financiële voordeel per kilometer is al verdampt t.o.v. mijn laatste benzine auto. Blijkbaar zijn hier totaal geen regels voor en kunnen exploitanten vragen wat ze willen terwijl de energieprijs alleen maar gezakt is de afgelopen tijd.

[/geklaag]
Ik heb dit ook eergisteren ondervonden, 2x geladen ( niet veel kW) maar ipv 38 cent nu 58 cent, belachelijke prijsverhogingen. Nederland en elektrisch rjden, er is nog een hele weg te gaan, bah.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

(jarig!)
corsat schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:54:
[...]

Ik heb dit ook eergisteren ondervonden, 2x geladen ( niet veel kW) maar ipv 38 cent nu 58 cent, belachelijke prijsverhogingen. Nederland en elektrisch rjden, er is nog een hele weg te gaan, bah.
Het is inderdaad vermoeiend. Iedereen kraait dat ze groene stroom uit de palen laten komen, maar ja dan komt er een 'vraag en aanbod' sausje overheen als reden om bij een dalende stroomprijs het alsnog te kunnen verhogen.

Dan heb ik het nog niet eens over die arbitraire verschillen in de regionale concessies waar een Vattenfall het wel in bepaalde provincies goedkoper maakt maar zodra ze de kans krijgen het in andere provincies, op hun eigen palen nota bene, wel verhogen.

Ik zal hier wel te simpel voor zijn maar logica kan ik er niet in bespeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakerpip
Gunner schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:44:
[...]
Dan heb ik het nog niet eens over die arbitraire verschillen in de regionale concessies waar een Vattenfall het wel in bepaalde provincies goedkoper maakt maar zodra ze de kans krijgen het in andere provincies, op hun eigen palen nota bene, wel verhogen.
Tja, die concessies vinden plaats op verschillende momenten in de tijd in door verschillende overheden die allemaal andere dingen belangrijk vinden. Dan is het toch niet gek dat daar andere prijsafspraken uit voortkomen? Het is al prettig dat het in ieder geval regionaal gebeurd en niet per gemeente.

Opvallend dat je juist Vattenfall noemt. In de laatste aangekondigde prijsverhoging prijswijziging hebben ze juist veel prijzen gelijkgetrokken. Zie https://incharge.vattenfall.nl/onze-tarieven
Het lijkt erop dat Vattenfall hier vrijwillig gekozen heeft om in verschillende regio’s waar ze wel meer mochten rekenen toch een lager tarief rekenen. Alleen het tarief in Overijssel/Gelderland wijkt nog af en is 4 cent lager dan de rest. Blijkbaar ging het ze vanuit commercieel oogpunt te ver om alles gelijk te trekken met dit tarief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

(jarig!)
4 cent? De Vattenfall paal in mijn buurt was 34 en nu 48 cent. Diezelfde paal in Gelderland kost 29. Dat verschil is al bijna 20 cent.

Als Shell dit soort regionale prijsafspraken zou maken bij hun fossiele pompen zou het acht uur journaal ermee openen.

[ Voor 7% gewijzigd door Gunner op 12-01-2024 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerpip
Gunner schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:25:
4 cent? De Vattenfall paal in mijn buurt was 34 en nu 48 cent. Diezelfde paal in Gelderland kost 29. Dat verschil is al bijna 20 cent.
Ja, 4 cent. De nieuw aangekondigde tarieven staan dus in het linkje dat ik gegeven had in post hierboven.
Als Shell dit soort regionale prijsafspraken zou maken bij hun fossiele pompen zou het acht uur journaal ermee openen.
Ja, het zijn twee heel verschillende markten. Bij benzinepompen betalen we dagprijzen. Bij elektriciteitslevering aan consumenten is het heel gewoon om prijsafspraken maanden of jaren vooruit te maken. Dat is wat provincies doen in die aanbestedingen. Ze proberen de prijzen stabiel te houden. Dat doen ze door rekenmethodes voor te schrijven in hun aanbestedingen hoe de maximale prijzen gelinkt zijn aan de (historische) marktprijzen. Soms gaat dat 1 kwartaal terug en soms een jaar. Misschien soms wel langer dan een jaar vermoed ik anders zouden de prijzen nu niet meer stijgen, maar weten doe ik dat niet want die afspraken zijn vaak geheim. Maar dat is dus de aanbestedende dienst die die rekenmethode voor prijzen voorschrijft. Niet de inschrijvers.

Voorbeeld:
- als regio A 10 jaar lang een zelfde prijs verlangd dan zal de inschrijver 10 jaar vooruit energie inkopen.
- Als in regio B in de aanbesteding gezegd wordt dat men voor energie in 2022 moet rekenen met de tarieven zoals die golden in 2021 (voor levering in 2022) loop je 1-2 jaar achter de marktontwikkelingen aan.
Prijzen in regio A en B kunnen enorm verschillen in de 10 jaar die volgen. Het gekke (of juist niet) is wel dat in de basis de inschrijver voor regio A en B hetzelfde verdienen. Het verschil in prijzen wordt veroorzaakt doordat men op andere momenten energie moet inkopen, niet door een verschil in marge.

Zoals al eerder gezegd is deze ongewenste situatie ontstaan doordat sinds de start van de europese energiemarkt de tarieven binnen een bepaalde bandbreedte fluctueerden (zeg tussen de 3 en 5 cent) en dat dit in 2022 geexplodeerd is en zelfs boven de 70 cent is geweest. Geen mens had dat voorzien. En nu zitten we ermee dat het best lastig is dat tarieven 1 of 2 jaar van tevoren vastgezet worden.

Een alternatief om van deze onzin af te komen is wanneer we met z’n allen akkoord gaan met dagprijzen voor elektriciteit. Dan kan het verschil hooguit centen worden tussen verschillende aanbestedingen omdat de ene regio een wat gunstigere inschrijving heeft dan een ander. Maar zolang de overheden vaste prijzen voor eindgebruikers eisen in hun prijsmodellen blijf je deze grote verschillen houden.

[ Voor 26% gewijzigd door tweakerpip op 12-01-2024 18:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
tweakerpip schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:41:

Een alternatief om van deze onzin af te komen is wanneer we met z’n allen akkoord gaan met dagprijzen voor elektriciteit. Dan kan het verschil hooguit centen worden tussen verschillende aanbestedingen omdat de ene regio een wat gunstigere inschrijving heeft dan een ander. Maar zolang de overheden vaste prijzen voor eindgebruikers eisen in hun prijsmodellen blijf je deze grote verschillen houden.
Lijkt me hoog tijd om concessies los te laten en gewoon de markt haar werk laten doen. Eigenlijk zou je net als bij het normale stroomnet de laadpalen als infrastructuur moeten hebben, los van de stroomlevering. Dan kan de eindgebruiker gewoon de stroom afnemen van wie hij wil en betaalt naast het kWh verbruiktarief nog een redelijk bedrag voor het gebruik van de infrastructuur.
Nu heb je een ingewikkelde situatie waarbij de combinatie van CPO en MSP bepaalt wat jij betaalt, met daarbij een trendmatige ontwikkeling dat steeds meer MSP's het niet meer aandurven om zelf een tarief te bepalen en het risico naar jou verplaatsten door CPO tarief als uitgangspunt te nemen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Nu online
Gunner schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:16:
Volgens mij hoorde ik dit in die Radar-uitzending; als de brandstofpompen dezelfde geintjes uithaalden met onduidelijke tarieven zou het acht uur journaal ermee openen. Hier ondergaan we het met lede ogen.
Gunner schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 00:37:

Als dit bij fossiele brandstoffen zou gebeuren zou het 8-uur journaal hier mee openen maar op EV-gebied accepteren we dit klakkeloos.
Gunner schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:25:

Ja ja, het journaal.
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben.
omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-06 23:24

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

eltron schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:13:
[...]

Lijkt me hoog tijd om concessies los te laten en gewoon de markt haar werk laten doen. Eigenlijk zou je net als bij het normale stroomnet de laadpalen als infrastructuur moeten hebben, los van de stroomlevering. Dan kan de eindgebruiker gewoon de stroom afnemen van wie hij wil en betaalt naast het kWh verbruiktarief nog een redelijk bedrag voor het gebruik van de infrastructuur.
Nu heb je een ingewikkelde situatie waarbij de combinatie van CPO en MSP bepaalt wat jij betaalt, met daarbij een trendmatige ontwikkeling dat steeds meer MSP's het niet meer aandurven om zelf een tarief te bepalen en het risico naar jou verplaatsten door CPO tarief als uitgangspunt te nemen.
Of gewoon de prijs koppelen aan het tarief dat je thuis betaalt aan je stroomleverancier. Mijn vandebronpas staat sowieso al op de rekening. Waarom apart betalen voor een stekker buiten mijn huis? Kan je gewoon een termijnbedrag afspreken of variabele prijzen. Of switchen.

De vaste kosten van een paal zet je in je vaste tarief van je laadkaart/energie contract. Daarbij betaalt de stroomleverancier voor het gebruik van de laadpaal van een ander bedrijf. Kunnen ze ook eventueel hun eigen palen goedkoper maken en/of contracten afsluiten (onderhandelen!) met partners.

Kan ik ook - zonder oprit - profiteren van mijn zonnepanelen….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

(jarig!)
Well spotted :>

Ik was me niet bewust van de topic warning en zal me inhouden voortaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Gunner op 12-01-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-06 21:47
EDIT: deze had in het thuislaad topic gemoeten. Verkeerde tabje :)

[ Voor 95% gewijzigd door Struikrover op 12-01-2024 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-06 14:12

geerttttt

Manisch positief

gotjoen857 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:00:
Zelf gebruik ik enkel de ANWB pas en de Shell recharge. Dan ben ik de meeste gevallen wel verzekerd van dat ik kan laden.
Bij de ANWB pas in combinatie met hun app op de telefoon krijg ik altijd een melding op de telefoon met de kosten van de sessie wanneer ik start met laden. Als dat niet bevalt dan kan ik altijd de sessie opnieuw starten met de Shell pas.
Euh hoe? Als jij je druppel of pas scanned kun je direct daarna live de kosten zien in de app?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
geerttttt schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:17:
[...]

Euh hoe? Als jij je druppel of pas scanned kun je direct daarna live de kosten zien in de app?
volgens mij functioneert dat heel vaak niet bij shell
zelfs niet op hun eigen palen

anwb geen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Laatst online: 09:40
mk1992 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:20:
Kan iemand even dubbel checken? Het lijkt dat Vattenfall en Greenflux/Total de handjes ineen geslagen hebben. Ik zie de laadprijzen bij diverse palen zakken van 58/59 cent naar 0,4477 per kwh met 35 cent starttarief.
Eeen het klimt weer naar 48ct
Op een last mile solutions paal is het helemaal feest, ruim 10 cent erbij.

M.a.w. Vattenfall dus weer vooral op het eigen netwerk gebruiken, en ergens anders met Bump betalen is ondanks de prijsstijging nog geen heel gek idee.

Cash is king.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gotjoen857
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:17
geerttttt schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:17:
[...]

Ik krijg een melding op de telefoon dat ik een sessie gestart heb, met de kosten er bij. In de app wordt om de 15 minuten een update gegeven met de kosten. En het aantal kwh. Ken nog geen andere app die het zelfde doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ruud1234821
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-06 00:17
Wat betreft de tariefsverhoging op SGZH2 palen heb ik met zowel 50five en onze gemeente contact gehad (ook een mail naar Equans gestuurd, maar vooralsnog geen reactie).

50five verwijst naar deze pagina voor meer informatie: https://www.laad-elektris...elichting-tariefwijziging

Reactie gemeente:
De gemeente heeft een “concessieovereenkomst” met Equans, exploitant en beheerder van openbare laadpalen. In de concessieovereenkomst is opgenomen dat de concessiehouder (Equans) vanaf 1 januari 2023 jaarlijks het laadtarief mag indexeren volgens de CBS index. De concessiehouder (Equans) heeft een verzoek ingediend om van index te wijzigingen. De reden hiervan is dat huidige index de ontwikkelingen op de energiemarkt onvoldoende volgt, wat volgens de concessiehouder leidt tot een ongezonde businesscase.

Om hun verzoek in te willigen (of af te wijzen) is het verzoek beoordeeld, waarbij het verzoek tot wijziging getoetst is aan artikel 2.163e van de aanbestedingswet en het normale ondernemersrisico. De onderbouwing van de concessiehouder heeft geleidt tot het inwilligen van hun verzoek. Equans heeft de laadtarieven aangepast n.a.v. het bovenstaande.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakerpip
ruud1234821 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:59:
Wat betreft de tariefsverhoging op SGZH2 palen heb ik met zowel 50five en onze gemeente contact gehad (ook een mail naar Equans gestuurd, maar vooralsnog geen reactie).

50five verwijst naar deze pagina voor meer informatie: https://www.laad-elektris...elichting-tariefwijziging

Reactie gemeente:
De gemeente heeft een “concessieovereenkomst” met Equans, exploitant en beheerder van openbare laadpalen. In de concessieovereenkomst is opgenomen dat de concessiehouder (Equans) vanaf 1 januari 2023 jaarlijks het laadtarief mag indexeren volgens de CBS index. De concessiehouder (Equans) heeft een verzoek ingediend om van index te wijzigingen. De reden hiervan is dat huidige index de ontwikkelingen op de energiemarkt onvoldoende volgt, wat volgens de concessiehouder leidt tot een ongezonde businesscase.

Om hun verzoek in te willigen (of af te wijzen) is het verzoek beoordeeld, waarbij het verzoek tot wijziging getoetst is aan artikel 2.163e van de aanbestedingswet en het normale ondernemersrisico. De onderbouwing van de concessiehouder heeft geleidt tot het inwilligen van hun verzoek. Equans heeft de laadtarieven aangepast n.a.v. het bovenstaande.
Interessant. Is hierbij ook duidelijk gemaakt wat er precies geindexeerd wordt? Is dat de consumentenprijs of een kostencomponent? Als ik bijvoorbeeld krijg naar de prijsstructuur van de recente aanbesteding van MRA dan zie je dat er verschillende prijscomponenten zijn zoals de netbeheerkosten, belastingen, wholesale energieprijzen in bepaalde periode en de opslag voor installatie/beheer van de laadpalen. Heel simpel gezegd zijn de eerste 3 eigenlijk buiten de contractering gehouden en wordt de aanbestedende partij gevraagd om in hun aanbieding de prijsopslag per kwh te bieden. Die laatste component zal dan geindexeerd worden over de concessieperiode. Die eerste 3 componenten (netbeheerkosten, belastingen en wholesale energieprijzen) vallen buiten de aanbesteding en worden gewoon vastgesteld en doorberekend aan de gebruikers tijdens de contractperiode. Geen van de contractpartijen heeft daar namelijk invloed op.

Het kan natuurlijk zijn dan SGZH een heel ander prijsmodel vastgesteld heeft. Is jou daar iets over duidelijk geworden?

EDIT: Ik denk dat ik het antwoord heb gevonden op https://www.wassenaar.nl/elektrisch-rijden:
“Per 1 januari 2024 is het nieuwe laadtarief van laadpalen €0,58 per geladen kWh (inclusief BTW). Dit geldt voor alle laadpalen binnen het contract SGZH 2.0 dat de gemeente heeft met Equans. Dit laadtarief is opgebouwd uit verschillende kostencomponenten waarvan alleen de inkoopprijs van energie vanaf 1 januari 2023 jaarlijks geïndexeerd mag worden. Dit gebeurt, zoals contractueel afgesproken, op basis van de CBS Index Energie Huishoudens.”

Jaarlijkse prijswijzigingen op basis van een berekende index lopen natuurlijk achter de feiten aan. Bij een fluctuerende markt zoals nu heb je dus risico dat het daalt wanneer de energiekosten stijgen, en stijgt wanneer de energiekosten dalen. Allemaal wel logisch, maar heel irritant en moeilijk uit te leggen.

[ Voor 16% gewijzigd door tweakerpip op 13-01-2024 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
tweakerpip schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:16:
Jaarlijkse prijswijzigingen op basis van een berekende index lopen natuurlijk achter de feiten aan. Bij een fluctuerende markt zoals nu heb je dus risico dat het daalt wanneer de energiekosten stijgen, en stijgt wanneer de energiekosten dalen. Allemaal wel logisch, maar heel irritant en moeilijk uit te leggen.
Nee mijn ervaring is dat dit in de praktijk vaak anders werkt. Bij een fluctuerende markt zie je dat prijsstijgingen wel worden gevolgd (zij het in dit geval met vertraging) maar prijsdalingen is men meer terughoudend om die te volgen. Wie weet of die structureel zijn?

In elk geval prijzen zij zich nu uit de markt en hebben we hier in de wijk een aantal parkeerplekken minder waar nu (bijna) niemand meer staat te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
eltron schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:10:
[...]
Nee mijn ervaring is dat dit in de praktijk vaak anders werkt. Bij een fluctuerende markt zie je dat prijsstijgingen wel worden gevolgd (zij het in dit geval met vertraging) maar prijsdalingen is men meer terughoudend om die te volgen. Wie weet of die structureel zijn?

In elk geval prijzen zij zich nu uit de markt en hebben we hier in de wijk een aantal parkeerplekken minder waar nu (bijna) niemand meer staat te laden.
Ja, wanneer partijen vrij zijn om hun prijs te bepalen werkt dat inderdaad zo dat kostenverlagingen - wanneer men de kans krijgt - niet resulteren in prijsverlagingen.

Om dan toch maar even te benadrukken, het gaat hier om concessies waarin contractueel is vastgesteld met de aanbestedende gemeenten of provincies hoe maximale prijzen tot stand komen. Als daarin vaststaat dat er een index gevolgd moet worden dan is een prijsverlaging niet optioneel als de index daalt. Dat is dan gewoon een contractuele verplichting. Probleem nu is dat de prijzen afgelopen jaar wel gedaald zijn maar dat dat nog niet in de index terug te zien is.

Overigens betekent dit niet automatisch dat Equans nu hoge winsten maakt aan die palen. Het ligt qua bedrijfsvoering voor de hand dat zij hun positie gehedged hebben om bij eventuele prijsstijgingen niet failliet te gaan. Wanneer zij risico’s hebben vermeden zullen zij energie voor komend jaar waarschijnlijk (achteraf gezien) relatief duur vooraf hebben ingekocht 1 of 2 jaar geleden, omdat ze niet konden riskeren dat het nu nog duurder zou zijn. Natuurlijk zijn ze vrij geweest om dat anders te doen en om wel hele hoge risico’s te nemen, maar in de basis geldt bedrijfseconomisch bovenstaande redenatie.

[ Voor 24% gewijzigd door tweakerpip op 13-01-2024 16:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23:38

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Wesco schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 23:13:
[...]

Foutje op https://laadpastop10.nl/chargecard/322/Bump%20Charge, de Laadkaart-link van Bump linkt naar concurrent Izivia.

Dat kan @Hachy vast eenvoudig fixen…
Is geen foutje, de kaart van Izivia komt het dichts in de buurt van de kaart van Bump, die helaas alleen via de App te raadplegen is, dus die had ik daar even gelinked. Heb de link nu maar aangepast naar de pagina van Bump waarin ze dat uitleggen. (om verwarring te voorkomen). Dank voor het melden en de mention.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
tweakerpip schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:18:
[...]
Om dan toch maar even te benadrukken, het gaat hier om concessies waarin contractueel is vastgesteld met de aanbestedende gemeenten of provincies hoe maximale prijzen tot stand komen. Als daarin vaststaat dat er een index gevolgd moet worden dan is een prijsverlaging niet optioneel als de index daalt. Dat is dan gewoon een contractuele verplichting. Probleem nu is dat de prijzen afgelopen jaar wel gedaald zijn maar dat dat nog niet in de index terug te zien is.
volgens de reactie van de gemeente mag Equans indexeren. Maar daar staat dus geen moet.
En dat betekent m.i. dat zij niet even makkelijk naar beneden gaan als omhoog. Sterker nog zij hebben verzoek gedaan om extra te mogen verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
eltron schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:28:
[...]
volgens de reactie van de gemeente mag Equans indexeren. Maar daar staat dus geen moet.
En dat betekent m.i. dat zij niet even makkelijk naar beneden gaan als omhoog. Sterker nog zij hebben verzoek gedaan om extra te mogen verhogen.
Met de indexatie wordt een maximumprijs bepaald die Equans mag hanteren. Wanneer die maximumprijs omhoog gaat mag Equans de prijzen verhogen. Maar wanneer de maximumprijs naar beneden gaat moeten ze wel onder die maximumprijs blijven. Dus moeten ze naar beneden. Dat is dan niet vrijblijvend. Dus een kwestie van moeten niet mogen.

Het feit dat de gemeenten dit verzoek om een verhoogde indexatie schijnbaar hebben geaccepteerd doet vermoeden dat Equans geen buitensportige winsten maakt met dit tarief. Ze zullen de energie die ze komend jaar verkopen dus waarschijnlijk duur hebben ingekocht. Pech voor alle betrokkenen en de oorzaak zal in de tariefbepaling zitten die de gemeenten hebben voorgeschreven gecombineerd met de explosie van energieprijzen. Hopen dat de gemeenten ervan leren voor de volgende aanbesteding (hoewel het maar zeer de vraag is wat de waarschijnlijkheid is dat we weer een dergelijke explosie van energieprijzen zien). Voor de consumenten nog de minste pech, want die hebben nog de optie om de palen uit de eerdere concessie te gebruiken. Dan moet die natuurlijk wel ergens op een handige plek beschikbaar zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door tweakerpip op 13-01-2024 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
tweakerpip schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:18:
[...]

Meeste contracten waarin sprake is van indexering sluiten een negatieve index uit. De prijs blijft dan gewoon ongewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
Wolly schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:34:
[...]
Meeste contracten waarin sprake is van indexering sluiten een negatieve index uit. De prijs blijft dan gewoon ongewijzigd.
Als SGZH dat in hun aanbestedingsvoorwaarden hebben staan dan zou dat echt heel dramatisch zijn. Op dit moment is er geen reden om ervan uit te gaan dat dit hier het geval is. Het gaat hier ook niet om algemene prijsindexaties maar indexaties van de fluctuerende marktprijs van een specifieke goederen (energie in dit geval). Het ligt dan iets minder voor de hand om negatieve prijsontwikkelingen uit te sluiten van de berekening van de maximale prijs.

Op zich zou ik het wel interessant vinden om na te vragen wat nu precies de voorwaarden zijn. De uiteindelijke aanbieding van Equans zal geheim zijn, maar de aanbestedingsdocumenten waar ongetwijfeld deze condities inclusief de prijsopbouw voorgeschreven zijn, zijn in principe beschikbaar voor iedereen tijdens de aanbesteding. Ik zie ze echter nu niet meer op de aanbestedingswebsite beschikbaar. De aanbesteding staat nog wel genoemd maar voor zover ik kan zien lijken de documenten niet meer beschikbaar (zie https://platform.negometr...ders.aspx?tenderId=141211). Maar het kan ook zijn dat ik ze gewoon niet kan vinden. De website ziet eruit alsof ie in de jaren ‘90 gemaakt is. Misschien dat het gewoon niet goed weergeeft op m’n Mac.
Normaal gesproken had ik wel even een mailtje gestuurd, maar ik heb zakelijke relaties met de aanbestedende partij en dat houd mij tegen om contact op te nemen omdat de kans bestaat dat ik met betreffende personen ook professioneel contact krijg en ik wil dat helemaal los van elkaar houden.

[ Voor 45% gewijzigd door tweakerpip op 13-01-2024 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ik krijg het niet gevonden, waar staat die “CBS Index Energie Huishoudens”?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-06 20:49
Bonnet heeft de laadtarieven bij Total Energies AC-palen aangepast:
  • Zonder Boost € 0,45 per kWh
  • Met een Light Boost van € 2,- per maand € 0,405 per kWh
  • Met een Turbo Boost van € 8,- per maand € 0,3825 per kWh
Ter vergelijk een aantal concurrenten:
  • Met de Electroverse app/pas: € 0,44 per kWh
  • Met de Bump app: € 0,46 per kWh
  • Met de Vattenfall Incharge pas: € 0,48 per kWh + € 0,35 startkosten

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
Wolly schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:59:
Ik krijg het niet gevonden, waar staat die “CBS Index Energie Huishoudens”?
Dat staat nergens online. Dat heeft ruud1234821 via mail vernomen van een van de gemeenten. Ik weet ook niet welke index dat precies is. Enkel en alleen afgaand op de naam is het een generieke index is waar elektriciteit slechts een onderdeel van uit maakt en wat voor een ander deel ook uit bezineprijzen zal bestaan. Die zijn niet zoveel gestegen. Dat zou dan wellicht reden zijn geweest voor Equans om een uitzondering te vragen. Maar dit is allemaal speculatie van mij. Niet onwaarschijnlijk naar mijn idee, maar ik heb die informatie simpelweg niet.

[ Voor 6% gewijzigd door tweakerpip op 13-01-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
tweakerpip schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:02:
[...]

Dat staat nergens online. Dat heeft ruud1234821 via mail vernomen van een van de gemeenten. Ik weet ook niet welke index dat precies is. Het zou best kunnen dat het een generieke index is waar elektriciteit maar een onderdeel van uit maakt en wat voor een ander deel ook uit bezineprijzen bestaat. Die zijn niet zoveel gestegen. Dat zou dan wellicht reden zijn geweest voor Equans om een uitzondering te vragen. Maar dit is allemaal speculatie van mij. Niet onwaarschijnlijk naar mijn idee, maar ik heb die informatie simpelweg niet.
Gezien de gemeente jou dit heeft gestuurd kan je ze ook vragen waar die index staat. Een CBS index is geen geheime informatie, ze moeten alleen we zeggen hoe deze officieel genoemd wordt.
it laadtarief is opgebouwd uit verschillende kostencomponenten waarvan alleen de inkoopprijs van energie vanaf 1 januari 2023 jaarlijks geïndexeerd mag worden. Dit gebeurt, zoals contractueel afgesproken, op basis van de CBS Index Energie Huishoudens.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-06 14:59
Wolly schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:05:
[...]

Gezien de gemeente jou dit heeft gestuurd kan je ze ook vragen waar die index staat. Een CBS index is geen geheime informatie, ze moeten alleen we zeggen hoe deze officieel genoemd wordt.

[...]
Dat zal vast deze data zijn toch?

https://opendata.cbs.nl/#...hKeywords=energietarieven

Dan is alleen de vraag hoe ze die data verwerken, op basis van welke peildata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
Wolly schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:05:
[...]
[...]
Ik was niet degene met het mailcontact met de gemeente, maar ik heb best interesse om uit te zoeken hoe deze prijsvorming precies gaat nu tussen SGZH en Equans bij deze concessie. Maar zoals aangegeven wil ik niet degene zijn die de informatieaanvragen doet bij de gemeente omdat ik in de toekomst professioneel contact verwacht met betrokkenen en ik daar geen onnodige ballast bij wens. Dus mocht iemand interesse hebben om dit samen uit te zoeken dan wil ik daar wel bij helpen. Vervolgens misscien leuk om gezamenlijk een uitleg te schrijven voor o.a. de mensen in dit forum.

[ Voor 5% gewijzigd door tweakerpip op 13-01-2024 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
Nova163 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:27:
[...]

Ja, zou goed kunnen hoor. En dan specifiek de kolom met “Electriciteit - Variabel leveringstarief contractprijs”. Die is tussen 2021 en 2022 van ongeveer 7 cent naar 21 cent inclusief BTW gegaan. Dat is een verdrievoudiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:16

koboy

Heb een idee voor een icon

tweakerpip schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:46:
[...]

Als SGZH dat in hun aanbestedingsvoorwaarden hebben staan dan zou dat echt heel dramatisch zijn. Op dit moment is er geen reden om ervan uit te gaan dat dit hier het geval is. Het gaat hier ook niet om algemene prijsindexaties maar indexaties van de fluctuerende marktprijs van een specifieke goederen (energie in dit geval). Het ligt dan iets minder voor de hand om negatieve prijsontwikkelingen uit te sluiten van de berekening van de maximale prijs.

Op zich zou ik het wel interessant vinden om na te vragen wat nu precies de voorwaarden zijn. De uiteindelijke aanbieding van Equans zal geheim zijn, maar de aanbestedingsdocumenten waar ongetwijfeld deze condities inclusief de prijsopbouw voorgeschreven zijn, zijn in principe beschikbaar voor iedereen tijdens de aanbesteding. Ik zie ze echter nu niet meer op de aanbestedingswebsite beschikbaar. De aanbesteding staat nog wel genoemd maar voor zover ik kan zien lijken de documenten niet meer beschikbaar (zie https://platform.negometr...ders.aspx?tenderId=141211). Maar het kan ook zijn dat ik ze gewoon niet kan vinden. De website ziet eruit alsof ie in de jaren ‘90 gemaakt is. Misschien dat het gewoon niet goed weergeeft op m’n Mac.
Normaal gesproken had ik wel even een mailtje gestuurd, maar ik heb zakelijke relaties met de aanbestedende partij en dat houd mij tegen om contact op te nemen omdat de kans bestaat dat ik met betreffende personen ook professioneel contact krijg en ik wil dat helemaal los van elkaar houden.
Het gaat hier om (Europese) aanbestedingen. Dit is een transparante procedure, en de resultaten kunnen niet geheim zijn om 2 redenen:
1. Met geheime resultaten kunnen de partijen waaraan NIET gegund is niet controleren of de regels gevolgd zijn
2. We hebben ook de Wet Openbaarheid van Bestuur. Hiermee zijn de resultaten gewoon op te vragen.

Ik zeg hiermee niet dat het gemakkelijk te vinden is op internet, maar als je er bij de aanbestedende partij om vraagt moet de informatie gewoon gegeven worden. Soms moet je alleen een beetje op je strepen staan, of een WOB verzoek indienen.

Voorlopig hebben we een jaar geleden een energiecrisis gehad met vreselijk hoge energieprijzen. Heb je deze nog niet in de prijs aan de laadpaal zien terugkomen, dan komt dat nog. (Hoewel ik denk dat het nu wel overal geweest is).
Nu we al weer een maand of 6 a 9 met normalere tarieven zitten verwacht ik ook weer dalende tarieven aan de paal. Allego is een maand of wat geleden al weer heel voorzichtig een paar cent gezakt geloof ik, de SGZH2 palen zal nog een jaar duren.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
koboy schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:38:
[...]

Het gaat hier om (Europese) aanbestedingen. Dit is een transparante procedure, en de resultaten kunnen niet geheim zijn om 2 redenen:
1. Met geheime resultaten kunnen de partijen waaraan NIET gegund is niet controleren of de regels gevolgd zijn
2. We hebben ook de Wet Openbaarheid van Bestuur. Hiermee zijn de resultaten gewoon op te vragen.

Ik zeg hiermee niet dat het gemakkelijk te vinden is op internet, maar als je er bij de aanbestedende partij om vraagt moet de informatie gewoon gegeven worden. Soms moet je alleen een beetje op je strepen staan, of een WOB verzoek indienen.
Ja, ik denk ook dat die informatie opvraagbaar is. De uiteindelijke aanbieding van Equans zal waarschijnlijk niet openbaar zijn. Dat zal onder bedrijfsgeheim vallen. Maar dat is niet heel spannend. Het spannendste zijn de aanbestedingsdocumenten inclusief het prijsmodel dat de aanbestedende partij heeft gepubliceerd. Waarschijnlijk is de aanbieding van Equans wel te achterhalen door de informatie uit het prijsmodel te vergelijken met de uiteindelijke prijs aan de paal. We kunnen er voorzichtig wel vanuit gaat dat Equans initieel gewoon gestart is met het maximumtarief dat ze hebben geoffreerd.

Zie: https://www.omgevingsweb....stuur-bij-aanbestedingen/

[ Voor 44% gewijzigd door tweakerpip op 13-01-2024 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Dat is niet echt een index.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-06 14:59
Wolly schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:09:
[...]

Klopt, maar dat lijkt me een vergissing van de gemeente. Waarom zou je een index maken als je de prijs van één product vergelijkt? Dat is alleen zinnig als je de ontwikkeling van de prijzen van verschillende producten wilt optellen. En kWh's uit laadpalen en bij woningen zijn natuurlijk erg vergelijkbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-04 09:06
Ik heb begin januari geladen bij een openbare laadpaal van justplugin met een laadpas van de Anwb,nu staat er vanaf vandaag bij de laadgeschiedenis van de pas dat deze sessie ongeldig is en heb ook niks hoeven te betalen tot nu toe.. Iemand ook een soortgelijke ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
dropie schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:12:
Ik heb begin januari geladen bij een openbare laadpaal van justplugin met een laadpas van de Anwb,nu staat er vanaf vandaag bij de laadgeschiedenis van de pas dat deze sessie ongeldig is en heb ook niks hoeven te betalen tot nu toe.. Iemand ook een soortgelijke ervaring?
dat gebeurt continu
of dat sessies nooit opdoemen of opeens gratis zijn om onverklaarbare reden

maar ook dat ze na 3 maanden pas opdoemen en je opeens wel moet betalen of meer

welcome in the world of electric charging

dus als sessies niet meteen zichtbaar zijn
moet je het altijd in de gaten blijven houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]

Zoals @Wolly al opmerkt is dit niet echt een index.
Maar het maakt wel duidelijk hoe ingewikkeld het is omdat er heel veel variabelen zitten in het gemiddelde bedrag dat je als huishouden uiteindelijk betaalt.

Daar komt bij dat het CBS een trendbreuk heeft in de wijze waarop zij de prijsindex voor particuliere consumptie (PPC) bepaalt. De energiekosten zijn daar een onderdeel van. Tot medio 2023 ging CBS uit van actuele marktprijzen zonder rekening te houden met het dempende effect van vaste contracten, zoals in andere landen wel gebeurt. CBS is nu overgegaan op die systematiek zonder de reeks te wijzigen.
Het effect is dat zij tot die tijd een te hoge inflatie/index hebben gerapporteerd en, ten opzichte van de reeks vanaf dat moment een te lage inflatie.
Ben benieuwd hoe dat nu bij Equans is verwerkt. Maar zij zijn als ik het goed begreep zowieso afgeweken van de index.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
eltron schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:33:
[...]
Daar komt bij dat het CBS een trendbreuk heeft in de wijze waarop zij de prijsindex voor particuliere consumptie (PPC) bepaalt. De energiekosten zijn daar een onderdeel van. Tot medio 2023 ging CBS uit van actuele marktprijzen zonder rekening te houden met het dempende effect van vaste contracten, zoals in andere landen wel gebeurt. CBS is nu overgegaan op die systematiek zonder de reeks te wijzigen.
Het effect is dat zij tot die tijd een te hoge inflatie/index hebben gerapporteerd en, ten opzichte van de reeks vanaf dat moment een te lage inflatie.
Ben benieuwd hoe dat nu bij Equans is verwerkt. Maar zij zijn als ik het goed begreep zowieso afgeweken van de index.
Hier noem je mogelijk iets belangrijks. Die CBS cijfers waren tot voor kort een weergave van de prijsontwikkelingen. CBS heeft de definitie en berekeningswijze aangepast. Zou dat niet de reden kunnen zijn dat Equans met succes het contract open heeft weten te breken en dat er extra indexatie mogelijk is geworden? Er moet namelijk wel iets serieus gebeurd zijn dat men niet kon voorzien, wil de aanbestedende partij zo’n verzoek inwilligen. Dit kan zoiets serieus zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:06
Wolly schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:09:
[...]

Het CBS heeft een aantal indices. Voor (ICT)diensten wordt een andere index gebruikt dan voor consumentenprijzen. Vaak omdat de consumentenindex vaak veel volatiler is.

We hebben het hier daarom, denk ik, gewoon over de consumentenprijsindex. Die is gewoon te vinden.

edit: Ik weet niet veel van het gebruiken van indices, maar zou het zo kunnen zijn dat de betreffende gemeenteambtenaren er gewoon in zijn getrapt? Je gaat als bedrijf uiteraard al aan de max zitten van de huidige prijs (= het 125% moment) en gaat vervolgens het jaar erop die 25% erbovenop zetten (want vorig jaar was 100%, en de index is 125). Dan kom je op een lekker bedrag uit

[ Voor 27% gewijzigd door oltk op 13-01-2024 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boeha
Zo min mogelijk gebruik maken van die dure sgzh02 palen, mijn business case klopt nu ook niet meer, ik ga wel bij Tesla laden mochten de sgzh01 palen bezet zijn... Als helemaal niemand ze nog gebruikt daalt de prijs vanzelf...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Pijnlijke ervaring net... de laadpaal waar ik de afgelopen maanden lekker goedkoop heb kunnen laden (7ct/kwh) staat nu opeens op 71ct, maar daar kwam ik natuurlijk pas achter nadat de auto vol was. Als ik dat vooraf geweten had, had ik wel thuis geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Nu online
boeha schreef op zondag 14 januari 2024 @ 00:27:
Zo min mogelijk gebruik maken van die dure sgzh02 palen, mijn business case klopt nu ook niet meer, ik ga wel bij Tesla laden mochten de sgzh01 palen bezet zijn... Als helemaal niemand ze nog gebruikt daalt de prijs vanzelf...
Ik kijk wel link uit maar er zijn horde ev-rijders die een zakelijke pas hebben en het niet zo nauw nemen.
Zo lang dat het geval is zullen die prijzen (als oorzaak van die gedachte) niet dalen denk ik zo.
markjanssen schreef op zondag 14 januari 2024 @ 00:56:
Pijnlijke ervaring net... de laadpaal waar ik de afgelopen maanden lekker goedkoop heb kunnen laden (7ct/kwh) staat nu opeens op 71ct, maar daar kwam ik natuurlijk pas achter nadat de auto vol was. Als ik dat vooraf geweten had, had ik wel thuis geladen.
Hopelijk was je Niro niet al te leeg dan anders zit je zo tegen de 40 euro aan voor deze laadbeurt. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:14

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Vraagje, met de Electroverse App (dankzij dit topic ontdekt (y) ) heb je dus van die 0,00 palen.
Toevallig hier in de buurt zijn er een paar heb ik ontdekt, maar als ik dan inzoem op het adres (maps/streetview) zitten deze palen of bij iemand thuis (?) of bijv. hier op een gemeente terrein met hek erom (dat opzich wel open staat overdag, maar denk ik niet de bedoeling dat je daar als burger rond rijdt) of bedrijven terrein van eea. (soms zonder hek, maar valt wel op als je daar ineens voor de deur staat).

Maw. deze palen lijken meer "prive" maar waarom staan & kan je deze palen dan via deze publiek toegankelijke App gebruiken? Kan je als prive-persoon een publieke paal in je tuin laten zetten bijv.? En waarom dan dit 0 tarief? je snapt mijn verwarring, wellicht is hier een bron van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diotav
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:03
Zijn er Tweakers die de status van publieke laadpalen in Home Assistant hebben hangen? En middels welke API?

dion.dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
diotav schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:09:
Zijn er Tweakers die de status van publieke laadpalen in Home Assistant hebben hangen? En middels welke API?
...je had natuurlijk binnen dit topic even kunnen zoeken op "home assistant", dan had je deze post kunnen vinden:
zarex in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
...of is dat niet wat je bedoelt?
(ben geen home assistant gebruiker)

[ Voor 7% gewijzigd door vanaalten op 14-01-2024 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Nou mooi. De actie van Tesla recent. Een mail dat ze me graag eens bij een supercharger zien. Actie was voor mensen die er nog nooit geladen hadden. Laden was de 1x voor niks. Top actie. Auto gepakt. Aan de lader gehangen. Sessie gestart. Maaaaaar door ff verkeerd te klikken de sessie gestopt. Wel 1 hele kwh geladen. Auto was bijna leeg. Dus tja dan de 2e maar starten op de hoop dat ik met een mailtje naar Tesla kon aangeven wat er mis is gegaan. De 2e sessie was natuurlijk betalen. Dom van mezelf maar ach mailen. Groot bedrijf. Vast goede service. Overigens ik heb geen Tesla.

Gemaild. Dagen gewacht. Geen response. Oke bellen dan maar. 1e keer "tis te druk bel later terug". Plop en weg verbinding. Oke 2x bellen later moment. Idem. 3x dan? Jaaa ik sta in de wachtrij. Na paar minuten "tis druk bel later terug" en plop weer verbinding verbroken.

Nou vooruit dan een 2e mail. En nee hoor. Weer geen reactie! Dat ik per ongeluk de laadsessie afbreek is mijn domme schuld. Maar die bereikbaarheid en netjes terug reageren (wat niet gebeurd) is wel erg slecht. Snelladen leuk en handig maar bij Tesla..... hmmm. Als iemand een makkelijk ingangspunt heeft wil ik.ze nog wel een x proberen te bereiken maar bellen naar 013 nr en mailen is drama.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:01
Devke schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:14:
Nou mooi. De actie van Tesla recent. Een mail dat ze me graag eens bij een supercharger zien. Actie was voor mensen die er nog nooit geladen hadden. Laden was de 1x voor niks. Top actie. Auto gepakt. Aan de lader gehangen. Sessie gestart. Maaaaaar door ff verkeerd te klikken de sessie gestopt. Wel 1 hele kwh geladen. Auto was bijna leeg. Dus tja dan de 2e maar starten op de hoop dat ik met een mailtje naar Tesla kon aangeven wat er mis is gegaan. De 2e sessie was natuurlijk betalen. Dom van mezelf maar ach mailen. Groot bedrijf. Vast goede service. Overigens ik heb geen Tesla.

Gemaild. Dagen gewacht. Geen response. Oke bellen dan maar. 1e keer "tis te druk bel later terug". Plop en weg verbinding. Oke 2x bellen later moment. Idem. 3x dan? Jaaa ik sta in de wachtrij. Na paar minuten "tis druk bel later terug" en plop weer verbinding verbroken.

Nou vooruit dan een 2e mail. En nee hoor. Weer geen reactie! Dat ik per ongeluk de laadsessie afbreek is mijn domme schuld. Maar die bereikbaarheid en netjes terug reageren (wat niet gebeurd) is wel erg slecht. Snelladen leuk en handig maar bij Tesla..... hmmm. Als iemand een makkelijk ingangspunt heeft wil ik.ze nog wel een x proberen te bereiken maar bellen naar 013 nr en mailen is drama.
Ik weet niet hoor, maar het enige dat je hoeft te doen is de stekker erin te knallen, en verder niks. Het is verder vaak goedkoper dan thuis per kWh, tenzij zonnestroom.
Maar met een Tesla is het nergens simpeler dan bij Tesla..

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
GAIAjohan schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:53:
[...]

Ik weet niet hoor, maar het enige dat je hoeft te doen is de stekker erin te knallen, en verder niks. Het is verder vaak goedkoper dan thuis per kWh, tenzij zonnestroom.
Ik ging in de app kijken en daar drukte ik op laadsessie stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:15
GAIAjohan schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:53:
[...]

Uit de lap tekst: "Overigens ik heb geen Tesla." Dus helaas 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diotav
  • Registratie: December 2005
vanaalten schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:01:
[...]

...je had natuurlijk binnen dit topic even kunnen zoeken op "home assistant", dan had je deze post kunnen vinden:
zarex in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
...of is dat niet wat je bedoelt?
(ben geen home assistant gebruiker)
Ik was niet eens zeker of dit wel de juiste plek was. :P Maar daar kan ik zeker wat mee!

dion.dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
gjcvro schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:10:
[...]

Ben dr ook wel blij mee. Als je deze service levert dan moet ik er niet aan denken wat als er met de auto wat is 🤣🤣

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
Devke schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:12:
[...]

Ben dr ook wel blij mee. Als je deze service levert dan moet ik er niet aan denken wat als er met de auto wat is 🤣🤣
Ik vat het even samen vanuit een andere optiek.

Dus je hebt geen Tesla. Je mag gratis je accu volgooien op kosten van Tesla. Vervolgens maak je zelf een fout waardoor je je ene gratis sessie stopt. Dan moet je betalen, wat heeft dat nou gekost? Hooguit 50 cent maal 80 kWh à € 40? Ik doe maar een gok, maar het zal wel minder zijn. En dan ga je het bedrijf wat je iets gratis gaf stalken omdat je het nog een keer gratis wil krijgen? Als ik die mail voorbij zag komen terwijl er echte klanten waren om te helpen zou ik het ook wel weten 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
GekkeRipper schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:32:
[...]

Dus je hebt geen Tesla. Je mag gratis je accu volgooien op kosten van Tesla. Vervolgens maak je zelf een fout waardoor je je ene gratis sessie stopt. Dan moet je betalen, wat heeft dat nou gekost? Hooguit 50 cent maal 80 kWh à € 40? Ik doe maar een gok, maar het zal wel minder zijn. En dan ga je het bedrijf wat je iets gratis gaf stalken omdat je het nog een keer gratis wil krijgen? Als ik die mail voorbij zag komen terwijl er echte klanten waren om te helpen zou ik het ook wel weten 8)7
Niet alleen dat.... je eigen tijd ook nog eens zo weinig waard vinden dat je ze keer op keer gaat mailen en tijd besteden aan de telefoon/wachtrij,.. voor wat idd.. die 2 of 3 tientjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
GekkeRipper schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:32:
[...]

Ik vat het even samen vanuit een andere optiek.

Als je de post goed leest had je ff anders kunnen reageren. Vlgs mij gaf ik daar al aan dat ik per ongeluk de fout zelf had gemaakt. Ik verwacht wel een beetje meedenken dan als je een goede service verleent. Ff voor dr goede orde. Nee was ook een antwoord geweest ipv gewoon maar niet reageren. Incharge gebruik ik ook. Daar reageren ze altijd netjes op vragen, storingen etc. Daar gaat het me om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Devke schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:16:
[...]

Als je de post goed leest had je ff anders kunnen reageren. Vlgs mij gaf ik daar al aan dat ik per ongeluk de fout zelf had gemaakt. Ik verwacht wel een beetje meedenken dan als je een goede service verleent. Ff voor dr goede orde. Nee was ook een antwoord geweest ipv gewoon maar niet reageren. Incharge gebruik ik ook. Daar reageren ze altijd netjes op vragen, storingen etc. Daar gaat het me om.
Mensen die door een eigen fout 1kWh laden en dan komen zeuren om nog een kans zetten ze waarschijnlijk op de laatste plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Wolly schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:21:
[...]

Mensen die door een eigen fout 1kWh laden en dan komen zeuren om nog een kans zetten ze waarschijnlijk op de laatste plaats.
Dat mag. Nogmaals nee is ook een antwoord dan niets. Tesla zal hier nooit op de oprit verschijnen. Als deze service (beantwoorden van een mail) al moeilijk is...... dan hou de auto ook maar. Beter nu ervaren dan de neus later stoten. Wat mij betreft case closed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Devke schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:16:
[...]

Ik heb je post goed gelezen hoor maar zo komt het op mij over en ik ben niet de enige aan andere reacties te lezen. Ik denk dat we gewoon van mening verschillen. Ik zou die service niet vragen noch verwachten.

Overigens gaat de communicatie over service van Tesla voor zover ik weet voornamelijk via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:01
gjcvro schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:10:
[...]

Tsja, handig om hem dan eerst in het Tesla model 3/Y topic te plaatsen.

Overigens vraag ik me af of die zin er al in stond toen ik hem las. In ieder geval dus wel toen ik op reply drukte :+

Of wellicht, dat ik over het eerste deel al flabbergasted was icm denkende met een model 3/Y user te praten, dat het moeilijk was

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kird03
  • Laatst online: 00:13
nathalia schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:47:
[...]

Ik heb in het Bump-account bij RFID tags de toegangspas van m'n werk toegevoegd: Je moet de RFID-identificatiecode invullen. Deze wist ik niet, want m'n pas is helemaal wit. Ik heb dus 123456 ingevuld. Eventueel kan je een omschrijving toevoegen. Daar heb ik "Toegangspas werk" ingevuld. Daarna moet je de pas tegen de NFC-chip van de telefoon aanhouden en dan werkt het! De RFID-identificatiecode wordt dan meteen aangepast naar het juiste nummer. Alleen nog een betaalmethode (creditcard) toevoegen aan de pas en klaar.

Dus nu kan ik m'n toegangspas van m'n werk gebruiken als Bump laadpas. Dit zal ongetwijfeld ook werken met een bibliotheekpas of een andere pas die je toevallig al in de portemonnee hebt zitten. Werkt uitstekend!

Overigens kan je bijv. op Aliexpress ook blanco RFID kaartjes kopen voor weinig. Plak daar het logo van Bump op en je hebt een zelf gemaakte Bump laadpas. Als Bump geen laadpassen naar NL wil sturen, dan maken we ze toch zelf?
Dank voor deze tip!
Heb mijn rijbewijs en verlopen bankpas beide succesvol kunnen koppelen als RFID tag in de bump app. Nu wil ik gaan laden en dat gaat helaas (nog) niet:
- bankpas: wordt niet herkend bij de AC lader van allego (lijkt niets te gebeuren)
- rijbewijs wordt herkend als RFID pas en hij gaat naar wat ik denk controle van de pas, maar krijg dan na 2-3 seconden een rood kruis te zien (pas geweigerd)

kan het zijn dat een pas enige tijd nodig heeft om in het roaming netwerk door te dalen of check een AC paal altijd met een actieve verbinding of de pas geldig is? (transacties worden bijvoorbeeld ook maar 1x per dag doorgezonden lijkt het)

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zarex
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-04 09:01
diotav schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:12:
[...]
Ik was niet eens zeker of dit wel de juiste plek was. :P Maar daar kan ik zeker wat mee!
Een kennis van me heeft wat zitten knutselen. Met onderstaande code krijg je een teller die aangeeft hoeveel stekkers er vrij zijn op een paal ipv een sensor per stekker.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
rest:
  - resource: https://ui-map.shellrecharge.com/api/map/v2/locations/xxxxxxx
    scan_interval: 300 #300 #5min
    sensor:
      - name: "Lader - xxxxx"
        unique_id: "Recharge_xxxxx"
        icon: "mdi:ev-plug-type2"
        state_class: "measurement"
        value_template: >-
          {% set ns = namespace(count = 0) %}
          {% for evses in value_json.evses %}
            {% if evses.status == 'Available' %}
              {% set ns.count = ns.count + 1 %}
            {% endif %}
          {% endfor %}
          {{ ns.count | round(0) }}
        force_update: true
        json_attributes:
          - uid
          - coordinates
          - operatorName
          - address
          - updated
          - name
          - supportPhoneNumber
          - suboperatorName
        availability: "{{ value_json.evses is defined }}"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Kird03 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 23:32:
[...]

Dank voor deze tip!
Heb mijn rijbewijs en verlopen bankpas beide succesvol kunnen koppelen als RFID tag in de bump app. Nu wil ik gaan laden en dat gaat helaas (nog) niet:
- bankpas: wordt niet herkend bij de AC lader van allego (lijkt niets te gebeuren)
- rijbewijs wordt herkend als RFID pas en hij gaat naar wat ik denk controle van de pas, maar krijg dan na 2-3 seconden een rood kruis te zien (pas geweigerd)

kan het zijn dat een pas enige tijd nodig heeft om in het roaming netwerk door te dalen of check een AC paal altijd met een actieve verbinding of de pas geldig is? (transacties worden bijvoorbeeld ook maar 1x per dag doorgezonden lijkt het)
Wat voor telefoon gebruik je?

Met mijn iPhone (12-mini) kan ik een rijbewijs niet eens koppelen, want hij 'ziet' hem niet eens. En ALS de Bump app een kaart (zoals bijv. een oude skipas) al 'ziet', dan geeft hij vaak aan dat hij hoogstwaarschijnlijk compatibiliteits-issues heeft: die app is - in elk geval op een iPhone - dus best goed in aangeven hoe kansrijk een pas in gebruik gaat zijn.

Met de blanco RFID tags die ik onlangs besteld heb heb ik in elk geval geen problemen met de Bump app, terwijl ik die wel had met o.a. een oude werk-toegangspas en oude skipas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDRlink
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:40
De Charge Together app is ineens het goedkoopst met €0,44 bij de meeste palen in het e-mra gebied. De app heeft ook geen startkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Laatst online: 09:40
DDRlink schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:02:
De Charge Together app is ineens het goedkoopst met €0,44 bij de meeste palen in het e-mra gebied. De app heeft ook geen startkosten.
Bedoel je Charging Together van Total?

Cash is king.

Pagina: 1 ... 118 ... 219 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2