[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 117 ... 235 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-10 22:53
markjanssen schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:53:
[...]

Waar haal je zo'n redelijk nachttarief vandaan? Welke leverancier?
Volgens mij heeft Engie momenteel dergelijke tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
markjanssen schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:53:
[...]

Waar haal je zo'n redelijk nachttarief vandaan? Welke leverancier?
Engie

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
tweakerpip schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:05:
[...]

Volgens mij heeft Engie momenteel dergelijke tarieven.
👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-10 22:54
GG85 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:23:
[...]

Ja dat bedoel ik, met propere voorverwarming en boven de 100kW laden is dat een goeie deal.
Ook met een minder goede voorverwarming nog steeds goedkoper. Gisteren door omstandigheden met een al weer afgekoelde accu (13 graden) geladen bij Fastned, 19.74 kWh voor 13,62. Met Freshmile had het 10,72 gekost, 0,54/kWh

Bijna de gehele tijd rond de 70kW geladen.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilippeJoris
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:39
cyberdj schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:38:
[...]

Mooi, dan kan ik buiten de deur nog goedkoper laden. Thüga had ik al stopgezet n.a.v. de verlaagde Vattenfall tarieven per 1-1-2024. Tesla supercharger-maand-abo loopt ook af morgen (die was nu 0,34/kWh en dus een fractie goedkoper dan Vattenfall). Daarnaast mijn energiecontract toch maar opengebroken, vanaf 5-02 een jaar thuisladen voor 0,23/kWh (nacht) / 0,30/kWh (dag). Dynamische tarieven durf ik nog niet aan ;)
@cyberdj Is dit in België of in Nederland? Want ik vind op engie.be Drive Variable of Drive Vast respectievelijk aan € 0.35 en € 0.30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

cyberdj schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:38:
[...]

Mooi, dan kan ik buiten de deur nog goedkoper laden. Thüga had ik al stopgezet n.a.v. de verlaagde Vattenfall tarieven per 1-1-2024. Tesla supercharger-maand-abo loopt ook af morgen (die was nu 0,34/kWh en dus een fractie goedkoper dan Vattenfall). Daarnaast mijn energiecontract toch maar opengebroken, vanaf 5-02 een jaar thuisladen voor 0,23/kWh (nacht) / 0,30/kWh (dag). Dynamische tarieven durf ik nog niet aan ;)
Leuk zo'n laag tarief, maar wat doen de vaste leveringskosten? N.B. dat zijn niet de netbeheerkosten....
Vaak zie je bij een laag tarief hoge vaste leveringskosten.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corvankruchten
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-10 16:39
Afgelopen weekeinde vanuit Limburg op bezoek geweest bij kennissen in Oud-Beijerland. Er stonden twee EQUANS laadpalen in de straat: de ene laadpaal had geen RFID en kon alleen met app worden geactiveerd. App gedownload, maar kon in die met geen enkele mogelijkheid een betaalmogelijkheid invoeren. Moest een LAADPAS nummer invoeren. En die laadpas krijg je sowieso niet als je naast de paal staat, maar ook niet als je geen inwoner of werker in Zuid-Holland bent. Erg onvriendelijk. De andere EQUANS paal had wel een RFID, maar geen van mijn pasjes werkten (ik heb er inmiddels een stuk of 15) Gelukkig stond een eindje verder een laadpaal van Allegro waar ik wel gewoon kon laden. EQUANS is voor mij niet echt vriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
koboy schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:29:
[...]
Leuk zo'n laag tarief, maar wat doen de vaste leveringskosten? N.B. dat zijn niet de netbeheerkosten....
Ik was ook al aan het kijken... 10,-/maand.
Maar met 25ct voor enkel tarief, of 23 / 29 voor dubbel is 't nog altijd vrij netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:15
Dal / normaal

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
koboy schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:29:
[...]

het wordt een beetje offtopic, maar goed..
Met de vaste leveringskosten heb ik uiteraard ook rekening gehouden. Alles uitgebreid doorgerekend, waarbij zelfs de EUR 100,- afkoop huidige contract (50,- stroom/ 50,- gas) onder de streep voordeliger uitpakt. Febr/maart zijn nog (uit ervaring) dure maanden qua verbruik, vanaf april gaan de zonnepanelen weer wat doen.
Momenteel staat mijn thuislaadpaal er daarom ook maar een beetje nutteloos bij en laad ik aan de Vattenfall paal in de straat (nu voor 0,3537/kWh), puur omdat thuisladen me nu nog 0,36 (nacht) /0,43 (dag) per kWh kost en de opgewekte zonnestroom inmiddels volledig opgebruikt (gesaldeerd) is.
Blijft een sport om zo goedkoop mogelijk te laden, dat was (en is nog steeds voor de 2e wagen) met brandstof al zo en blijft nu met de EV in het systeem zitten. Electroverse heeft hier vlak over de grens met België een aantal HPC laadpalen (Optimile) die 0,29/kWh kosten. Qua kilometers is het voor mij niet om om daar te laden op weg naar huis, echter is het minder snelweg, waardoor de reistijd wel met 20 minuten toeneemt, afgezien van ook nog een kleine 20 min laadtijd (en tijd is ook geld, dus eigenlijk doe ik dat niet zo snel). (ja, het wordt nog gekker, voor de 40 liter benzine rijd ik dan wel weer 20 min heen en 20 min terug naar België, maar dan hebben we het momenteel over een verschil van EUR0,30/liter (EUR 12,- op een tank) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
corvankruchten schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:35:
Afgelopen weekeinde vanuit Limburg op bezoek geweest bij kennissen in Oud-Beijerland. Er stonden twee EQUANS laadpalen in de straat: de ene laadpaal had geen RFID en kon alleen met app worden geactiveerd. App gedownload, maar kon in die met geen enkele mogelijkheid een betaalmogelijkheid invoeren. Moest een LAADPAS nummer invoeren. En die laadpas krijg je sowieso niet als je naast de paal staat, maar ook niet als je geen inwoner of werker in Zuid-Holland bent. Erg onvriendelijk. De andere EQUANS paal had wel een RFID, maar geen van mijn pasjes werkten (ik heb er inmiddels een stuk of 15) Gelukkig stond een eindje verder een laadpaal van Allegro waar ik wel gewoon kon laden. EQUANS is voor mij niet echt vriendelijk.
15 pasjes, het lijkt mijn dashboardkastje wel :*)

Maar na goedkoop pasje 3 pak ik meestal wel een duurder pasje dat wel werkt, al is het maar om tot de volgende (snel)lader te komen. Zo stond ik een keer met mijn Freshmile kaart bij Shell-Recharge met een bijna lege accu (toen ze nog het 0,21 + 0,07 tarief hadden), die niet meer werkte. Toen heb ik maar 0,69/kWh betaald met de Shell pas (wel maar een paar kWh afgenomen en een goedkopere laadpaal gezocht). In Den-Haag e.o. laadde ik met de Plugsurfing kaart. Die is over het algemeen ook wel redelijk dekkend (niet de goedkoopste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09 11:31

Singular1ty

EV Evangelist

Waar stond die laadpaal van Equans? Zou toch gewoon een RFID lezer op moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:08
corvankruchten schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:35:
... Gelukkig stond een eindje verder een laadpaal van Allegro waar ik wel gewoon kon laden. EQUANS is voor mij niet echt vriendelijk.
Kijk Allegro, daar zit muziek in >:)

Volgens Wikipedia: Allegro is een van oorsprong Italiaanse muziekterm waarmee het karakter van een muziekstuk wordt aangegeven: "vrolijk", "opgewekt" of "levendig".

De laadpaalaanbieder heet Allego, zonder "r"

Equans is, althans voor de ZH2 palen toch niet leuk meer na de recente tariefverhoging.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:06
Vanmorgen kreeg ik van Bonnet opeens het bericht dat mijn laadsessie was gestopt. Accu was nog niet vol.

Bij de auto bleef de kabel vastzitten aan de laadpaal, moest een nieuwe sessie starten en stoppen om hem los te krijgen. Is dat een probleem van Bonnet of van de laadpaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
HTT-Thalan schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:44:
Mijn auto kan maar max 47kw halen dus elke lader is voor mij prima, maar dan moeten ze wel werken. Is Tesla over het algemeen betrouwbaar? Had ik gewoon pech gisteren dat er twee stuk waren of ligt het aan de combi Tesla lader - niet-tesla auto?
Ik heb zelf misschien tien keer bij tesla geladen met mijn Kona, nooit een probleem gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rdestructo
  • Laatst online: 07:15
eltron schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:40:
[...]

Kijk Allegro, daar zit muziek in >:)

Volgens Wikipedia: Allegro is een van oorsprong Italiaanse muziekterm waarmee het karakter van een muziekstuk wordt aangegeven: "vrolijk", "opgewekt" of "levendig".

De laadpaalaanbieder heet Allego, zonder "r"

Equans is, althans voor de ZH2 palen toch niet leuk meer na de recente tariefverhoging.
Laten we hopen dat Equans zich bedenkt.
In mijn wijk staat er een mengeling van SGZH1 en 2 palen (meer 1 dan 2).
Bij de SGHZ2 palen staat er na genoeg nu nooit meer iemand.

Als de SGHZ2 palen maar lang genoeg ontweken worden........ ;)

VW egolf 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-10 18:27
HTT-Thalan schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:44:
Mijn auto kan maar max 47kw halen dus elke lader is voor mij prima, maar dan moeten ze wel werken. Is Tesla over het algemeen betrouwbaar? Had ik gewoon pech gisteren dat er twee stuk waren of ligt het aan de combi Tesla lader - niet-tesla auto?
Ik dacht de gewone Ioniq gewoon moest kunnen laden, eigenlijk.
Maar blijkbaar niet altijd.

Met de Ioniq 5 en 6 en de EV6 zijn er in elk geval wel issues: v2 (met 2 kabels) werkt meestal wel, met max 96 kW.
V3 werkt dan meestal niet: er wordt dan gelijk gestopt, maar soms/bij sommige palen lukt het wel even om te laden met 42 kW (is me 1x gelukt, maar ik had het geduld niet om te wachten of ik zo ook tot 100% (of 80%) kon opladen).
Edit: zie hier

[ Voor 5% gewijzigd door dextertje op 08-01-2024 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-10 20:53
geraroz schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:58:
[...]

Op dit moment zijn bonnett en vandebron nog niet geupdate naar nieuwe tarieven
Vandebron is helaas verhoogd dus alleen bonnett is nog over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:00

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

dextertje schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:58:
Ik dacht de gewone Ioniq gewoon moest kunnen laden, eigenlijk.
Maar blijkbaar niet altijd.
Dashboard van de auto gaf de melding 'controleer extern laadapparaat' wat insinueert dat het aan de paal lag. 2e paal geprobeerd, maar vanaf dan kreeg ik steevast de melding 'auto niet gedetecteerd' dus ik begon te twijfelen of er iets met mijn auto aan de hand was. Zeker toen ik later een fastned probeerde die ook geen sjoege gaf.... maar dat bleek aan de fastned paal te liggen en toen ik daar van stekker wisselde ging alles prima (opgeluchte zucht, met mijn dochter in de vrieskou 200km van huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-10 18:27
HTT-Thalan schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:03:
[...]

Dashboard van de auto gaf de melding 'controleer extern laadapparaat' wat insinueert dat het aan de paal lag. 2e paal geprobeerd, maar vanaf dan kreeg ik steevast de melding 'auto niet gedetecteerd' dus ik begon te twijfelen of er iets met mijn auto aan de hand was. Zeker toen ik later een fastned probeerde die ook geen sjoege gaf.... maar dat bleek aan de fastned paal te liggen en toen ik daar van stekker wisselde ging alles prima (opgeluchte zucht, met mijn dochter in de vrieskou 200km van huis).
Ah, gelukkig dat je in elk geval kon laden, dan.
Tesla superchargers zijn wellicht heel betrouwbaar voor Tesla's, maar voor niet Tesla's blijkbaar niet altijd.
Ik las even mijn post dextertje in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic" terug, toen het me lukte om op een V3-paal te laden, had ik het vlak daarvoor op een andere manier geprobeerd.

Aan de andere kant: met V2-palen van Tesla heb ik met onze Ioniq 5 geen problemen gehad.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corvankruchten
Waar stond die laadpaal van Equans? Zou toch gewoon een RFID lezer op moeten zitten.
[/quote]

Hoek Waterhoen/Roerdompweg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boeha
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-10 07:56
corvankruchten schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:47:
[/quote]

Hoek Waterhoen/Roerdompweg
Ik heb ff op google maps gekeken ...waterhoen / roerdompweg oud Beijerland... zijn dezelfde palen als in Voorburg waar ik wel eens laad...de kaartlezer bij die palen.. is het lampje... Je pas bij het lampje houden en de paal piept ..lampje wordt blauw als deze gaat laden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 19:33
Met Bonnett, met Light Boost (€2/mnd), zijn de Equans SGZH2 laadpalen hier in Zoetermeer nog €0,34.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:54
electroverse kun je ook laden vanuit de app starten nu
dus geen pasje meer nodig
was dat al gemeld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ah, de eerste rekening van Thuga binnen.
Verder geen rare dingen zover ik het Duits begrijp ;)

Maar gevraagd of het ook mogelijk is per maand te betalen, loopt best op zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:14
hjs schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:27:
Ah, de eerste rekening van Thuga binnen.
Verder geen rare dingen zover ik het Duits begrijp ;)

Maar gevraagd of het ook mogelijk is per maand te betalen, loopt best op zo.
Ik nu ook net binnen gekregen.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
*Knip*

[ Voor 101% gewijzigd door Ynnoz op 08-01-2024 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Laatst online: 17:37
MerijnB schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:57:
[...]

Ik nu ook net binnen gekregen.
Ik heb ook de Thüga-factuur gekregen over 2023. blijkbaar iedereen, ongeacht startdatum.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

Of-Aaargh schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 06:43:
[...]

Ik heb ook de Thüga-factuur gekregen over 2023. blijkbaar iedereen, ongeacht startdatum.
Op de factuur staat periode 1-10 t/m 31-12. Ze rekenen dus per kwartaal af.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-10 10:39
koboy schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:22:
[...]

Toen ik de pas nog niet binnen had een paar keer DC geladen met de Freshmile app aan een Allego Hypercharger. Ging prima, denk niet dat dat verschil maakt of het Allego of Fastned is. Maar sinds ik de pas heb vind ik dat veel prettiger, die zit ook een en mapje bij de sleutel wat veel sneller gaat dan het geklooi met een app.

Accu preconditioning op een Ioniq 5 (en 6) kun je niet met de hand aanzetten. Dit gaat automatisch als je als (tussen)bestemming een snellader selecteert in de navigatie. Vlak onder de 20% krijg je geen preconditioning meer om de range te maximaliseren.
Kun je de freshmile pas ook toevoegen aan fastned app als betaalmiddel? Ik heb het geprobeerd maar de app gaf aan dat het nummer van de pas niet goed zou zijn. Vrees dus dat dat niet mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Go-Charge
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12-08 13:39

Go-Charge

Bedrijfsaccount Go-Charge
Hahaha je kan maar duidelijk zijn. Als het goed is is hij wel te downloaden in BE echter heb ik nog geen BE data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

Robert1962 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:23:
[...]

Kun je de freshmile pas ook toevoegen aan fastned app als betaalmiddel? Ik heb het geprobeerd maar de app gaf aan dat het nummer van de pas niet goed zou zijn. Vrees dus dat dat niet mogelijk is?
Zou waarschijnlijk wel moeten kunnen, maar dan moet je het "echte" pasnummer achterhalen ipv het interne Freshmile nummer wat er op staat. Misschien dat je met een rfid reader app en wat vergelijken met een andere pas wat te weten kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-10 10:39
koboy schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:30:
[...]

Zou waarschijnlijk wel moeten kunnen, maar dan moet je het "echte" pasnummer achterhalen ipv het interne Freshmile nummer wat er op staat. Misschien dat je met een rfid reader app en wat vergelijken met een andere pas wat te weten kunt komen.
Ok dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

spartacusNLD schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:17:
[...]

Ook afgewezen omdat er binnen 250 meter een paal aanwezig is. Die is inderdaad 80% van de tijd bezet. Ik laad nu op thuiswerkdagen overdag als het wat rustiger is. Dat lukt nog prima voor nu. Om de zijstraat is er nu of een vattenvall of een Allego paal beschikbaar. Ik denk dat het nu op papier genoeg gedekt is, maar ze kijken niet naar de bezettingsgraad helaas.
Ondertussen met de gemeente gesproken. Ze gaven mij het idee dat ze mijn melding serieus nemen. Hij beloofde in ieder geval verduidelijking van de situatie door het afkruisen van het 2e vak. Het onderbord was al wel vervangen 6 maanden geleden (want goedkoper), maar het 2e vak was nog niet geschilderd.

Daarnaast gaan ze kijken naar de bezetting. Dat zal allemaal wel goed zitten, want ze zijn echt vaak bezet. Daarnaast trekken wij zelf al meer dan 3x zoveel uit de paal als dat nodig is voor 1 extra.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:22
Heeft er iemand een tip hoe ik bonnet moet gebruiken. Ik heb het nu op verschillende manieren/palen geprobeerd, maar bij de laatste stap heb ik steeds een time-out.

En ook chargepoint lijkt het hier niet te doen via de apple wallet pas, klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberdj
M3rcury schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:19:
[...]

Ondertussen met de gemeente gesproken. Ze gaven mij het idee dat ze mijn melding serieus nemen. Hij beloofde in ieder geval verduidelijking van de situatie door het afkruisen van het 2e vak. Het onderbord was al wel vervangen 6 maanden geleden (want goedkoper), maar het 2e vak was nog niet geschilderd.

Daarnaast gaan ze kijken naar de bezetting. Dat zal allemaal wel goed zitten, want ze zijn echt vaak bezet. Daarnaast trekken wij zelf al meer dan 3x zoveel uit de paal als dat nodig is voor 1 extra.
In onze gemeente kijkt de gemeente en/of laadpaalaanbieder naar het aantal unieke ladende voertuigen en/of pasjes (pin me er even niet op vast waar ze precies naar kijken). D.w.z. als jij 3x laadt met hetzelfde voertuig danwel pasje, tellen ze dat als 1. Zelfde discussie hier ook gehad met gemeente. Paal veelal bezet door hetzelfde voertuig, men wil echter niet 2 plekken reserveren want ze zeggen dat er te weinig gebruik van de paal gemaakt wordt (lees: in dit geval is het aantal unieke voertuigen/pasjes te laag om een 2e vak "vrij" te geven). Ze kijken dus niet naar de bezettingsduur/ afgenomen kWh, maar naar het aantal verschillende voertuigen dat er staat. Staat er altijd 1 en dezelfde dan concluderen ze dat er voldoende zijn omdat er "te weinig" gebruik van gemaakt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:40

spartacusNLD

This is Sparta!!

cyberdj schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:44:
[...]

In onze gemeente kijkt de gemeente en/of laadpaalaanbieder naar het aantal unieke ladende voertuigen en/of pasjes (pin me er even niet op vast waar ze precies naar kijken). D.w.z. als jij 3x laadt met hetzelfde voertuig danwel pasje, tellen ze dat als 1. Zelfde discussie hier ook gehad met gemeente. Paal veelal bezet door hetzelfde voertuig, men wil echter niet 2 plekken reserveren want ze zeggen dat er te weinig gebruik van de paal gemaakt wordt (lees: in dit geval is het aantal unieke voertuigen/pasjes te laag om een 2e vak "vrij" te geven). Ze kijken dus niet naar de bezettingsduur/ afgenomen kWh, maar naar het aantal verschillende voertuigen dat er staat. Staat er altijd 1 en dezelfde dan concluderen ze dat er voldoende zijn omdat er "te weinig" gebruik van gemaakt wordt.
Hier ongeveer hetzelfde, ze kijken naar het aantal geregistreerde elektrische voortuigen per wijk. Geen idee hoe ze dat bij elkaar krijgen in een dataset trouwens.

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

cyberdj schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:44:
[...]

Dan zou dat nog geen probleem hoeven zijn bij ons. Wij hebben elektrische rijders, die wel redelijk netjes hun auto weg halen. Ze zijn vaak bezet, maar zijn ook vaak bezet met verschillende voertuigen (+- 8~10 voor 1 paal). Overdag staan er vaak andere mensen niet uit de wijk.

Ik kreeg in ieder geval een reactie dat ze het gingen uitzoeken, niet meteen een nee.Daarnaast zal afkruisen ook nog wel schelen bij ons de wijk. Ik kon afgelopen 2 weken letterlijk elke dag 1 of meerdere foto's van een ICE auto maken op het niet afgekruiste vak.

Hier staat trouwens in de beslissingsboom: >250kwh per maand per punt of een percentage bezet (zonder percentage erbij).

Ik blijf nog even hopen. De laadpaalprovider heeft onze aanvraag direct afgewezen 3 maanden geleden.

[ Voor 13% gewijzigd door M3rcury op 09-01-2024 16:06 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
bleekie schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:19:
Heeft er iemand een tip hoe ik bonnet moet gebruiken. Ik heb het nu op verschillende manieren/palen geprobeerd, maar bij de laatste stap heb ik steeds een time-out.

En ook chargepoint lijkt het hier niet te doen via de apple wallet pas, klopt dat?
Sluit de laadkabel aan op de auto en op de laadpaal, open de Bonnett app op je mobiel en kies de juiste laadpaal en start laden via de app. Zo werkt het bij mij (Tesla en Bonnett app op de iPhone).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
Ynnoz schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:38:
[...]

Sluit de laadkabel aan op de auto en op de laadpaal, open de Bonnett app op je mobiel en kies de juiste laadpaal en start laden via de app. Zo werkt het bij mij (Tesla en Bonnett app op de iPhone).
Bedankt voor het antwoord, niks speciaals dus. Helaas werkt dat hier niet. Ik ga het wel bij andere palen proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18:06
bleekie schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:27:
[...]

Bedankt voor het antwoord, niks speciaals dus. Helaas werkt dat hier niet. Ik ga het wel bij andere palen proberen.
Bij mij (Samsung telefoon) werkte het anders: eerst paal en nummer kiezen in app, laadsessie starten, wachten tot Bonnet zegt: plug in cable, dan kabel in auto bevestigen, in app op confirm plug in drukken en dan start ie.

Bij AC paal: eerst laadkabel in paal en dan rest proces volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
bleekie schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:27:
[...]

Ik heb vandaag opeens hetzelfde probleem, op de equans palen in Zuid Holland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madman_K
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-10 19:01
Bij Bonnet heb ik vaak dat aansluiting 1 en 2 op de paal andersom zitten tov de app.
Als er nog maar 1 vrij is wijst het zichzelf. Maar anders is het goed kijken/testen welke je moet kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
Harvest2002 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:13:
[...]

Bij mij (Samsung telefoon) werkte het anders: eerst paal en nummer kiezen in app, laadsessie starten, wachten tot Bonnet zegt: plug in cable, dan kabel in auto bevestigen, in app op confirm plug in drukken en dan start ie.

Bij AC paal: eerst laadkabel in paal en dan rest proces volgen.
Volgens mij heb ik het al op deze manier gedaan. Maar ik zal het nog eens proberen.
Nova163 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:19:
[...]

Ik heb vandaag opeens hetzelfde probleem, op de equans palen in Zuid Holland
Ah kijk, bij mij zijn het ook equans palen die ik geprobeerd heb.
Madman_K schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:30:
Bij Bonnet heb ik vaak dat aansluiting 1 en 2 op de paal andersom zitten tov de app.
Als er nog maar 1 vrij is wijst het zichzelf. Maar anders is het goed kijken/testen welke je moet kiezen.
Dit zal ik ook proberen.

De laadpaal geeft overigens wel een piep als ik de sessie start, maar ik kan niet goed horen of het uit de juiste kant van de paal komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-10 20:53
Klopt, dat heb ik in Zoetermeer op Equans palen ook wel eens, vaak hoor je dan de klik die je verwacht (vlak voordat ie blauw wordt) van de verkeerde kant van de paal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlayerGoods
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-10 20:34
Bij de Equans palen in Gouda gaan er 3 lampjes knipperen op de laadpaal bij gebruik van Bonnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-10 19:16

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Heb ik ook - hier in Den Haag - gemerkt, dat de 1 en 2 op de app en de paal verschillen. Er is hier zelfs een paal waar de verwijzing niet klopt (het linker licht gaat aan bij de rechter aansluiting …) en daar klopt merkwaardig genoeg de 1 en de 2 ook niet.

Inmiddels 27 keer geladen - de factuurnummers lopen op.

Ik stop de app, wanneer het te lang duurt. De instructie om te wachten negeer ik meestal en ik kies de ander aansluiting of start de ander aansluiting.

Ik kies altijd eerst in de app Profile dan Rewards dan Start Looking dan op de kaart inzoomen naar de lader, lader kiezen (1 of 2) dan laden starten, dan aansluiten en Connected kiezen. Werkt bij mij 90 % van de gevallen binnen 30 s . Wel zie ik meestal eerst dat de auto laadt en dan pas op de app.

Eergisteren kreeg ik wel, dat de andere auto begon te laden (stond op zandloper)?! 8)7 en ik op mijn lader rood licht kreeg. Gestopt en de procedure opnieuw doorlopen. Toen ging het wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peertjah
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 20-10 15:25
Hi,

Binnenkort rijd ik met m’n M3 naar Winterberg.
Eerste keer zo’n verre trip, dus beetje plannen.

Onderweg op de heenreis laad ik bij de Supercharger in Bochem.
Daarna nog 100+ km naar de bestemming.

Terug is het dan ook weer 100+ naar Bochem, om dan ook weer moeiteloos naar huis te rijden.
Maar, wat als het een en ander tegenvalt en ik moet in Winterberg zelf bijladen?

Nooit elders geladen dan thuis of Supercharger. Moet ik nu eerst een laadpas kopen / kan ik makkelijk bij de mcdonalds laden?
De wall connectors bij enkele hotels zijn enkel voor gasten volgens de tesla site zelf.

Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 12:12
Peertjah schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:31:
Hi,

Terug is het dan ook weer 100+ naar Bochem, om dan ook weer moeiteloos naar huis te rijden.
Maar, wat als het een en ander tegenvalt en ik moet in Winterberg zelf bijladen?

Nooit elders geladen dan thuis of Supercharger. Moet ik nu eerst een laadpas kopen / kan ik makkelijk bij de mcdonalds laden?
De wall connectors bij enkele hotels zijn enkel voor gasten volgens de tesla site zelf.

Ben benieuwd.
Even een gratis Shell pas aanvragen? Zijn genoeg paaltjes daar.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooieMario
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 11:22
Hi,

Ben benieuwd.
Volgens mij is er ten oosten van Dortmund ook een SUC. Vandaar zal het nog 90-95km naar winterberg zijn. Daar flink laden, en de auto op lokatie lekker laten ‘slapen’. Dan hoef je niet lokaal te laden. Zie in mij Shell recharge app dat er voldoende palen zijn in Winterberg, alleen met belachelijke prijzen: € 0,82 + € 0,12 blokkeerkosten…...
Je kan altijd nog informeren of je bij je overnachtingsadres mag laden aan een stopcontact. Ik heb maar 1 keer meegemaakt dat het antwoord nee was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hi,

Ben benieuwd.
Bij de lokale Lidl staat ook een 50kw lader! Werkt misschien wel via de Lidl plus app of een pasje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertjah
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 20-10 15:25
Inspired schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:43:
[...]

Even een gratis Shell pas aanvragen? Zijn genoeg paaltjes daar.
Goede tip, dat ga ik doen.
De Lidl daar, goede suggestie, thnx. Hopelijk werkt die Shell pas daar ook.

Wil de auto idd laten slapen, wel viel me op dat het met deze flinke vorst ijskoud in de auto wordt. Tegen t vriespunt, aldus de Tesla app. Tussentijds verwarmen niet nodig toch? (heb garantie, auto is half jaar oud)

Idd: rechts van Dortmund ligt 'Kamen'.

Edit: Lidl kan niet met de Shell app, mc Donalds wel. Plus enkele andere locaties. Dank je wel.

[ Voor 16% gewijzigd door Peertjah op 09-01-2024 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Peertjah schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:04:
[...]

Goede tip, dat ga ik doen.
De Lidl daar, goede suggestie, thnx. Hopelijk werkt die Shell pas daar ook.

Wil de auto idd laten slapen, wel viel me op dat het met deze flinke vorst ijskoud in de auto wordt. Tegen t vriespunt, aldus de Tesla app. Tussentijds verwarmen niet nodig toch? (heb garantie, auto is half jaar oud)

Idd: rechts van Dortmund ligt 'Kamen'.

Edit: Lidl kan niet met de Shell app, mc Donalds wel. Plus enkele andere locaties. Dank je wel.
Laadmogelijkheden in die regio nog niet heel ruim voor handen. Als de andere opties niet lukken kun je nog in Bestwig langs snellader (150kW) bij de Avia aan de Brilonerstrasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
geraroz schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:02:
[...]

Klopt, dat heb ik in Zoetermeer op Equans palen ook wel eens, vaak hoor je dan de klik die je verwacht (vlak voordat ie blauw wordt) van de verkeerde kant van de paal :)
In mijn geval was het wel de juiste kant, maar er gebeurde weinig op de paal. Vreemd genoeg blokkeerde hij wel de kabel, maar het lampje bleef groen.

Daarna met de laadpas aangezet, werkte prima. Nu zie ik in de Bonnet app inderdaad dat de nr *1 in gebruik is.

Dus geen idee wat het probleem hier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
Nova163 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:20:
Vanmorgen kreeg ik van Bonnet opeens het bericht dat mijn laadsessie was gestopt. Accu was nog niet vol.

Bij de auto bleef de kabel vastzitten aan de laadpaal, moest een nieuwe sessie starten en stoppen om hem los te krijgen. Is dat een probleem van Bonnet of van de laadpaal?
Ik had laatst ook al dit incident. Lijkt iets niet lekker te gaan met de verbinding.

Vorige week wel probleemloos geladen met Bonnet bij een snellader in België. Dus het zou aan Equans kunnen liggen

[ Voor 11% gewijzigd door Nova163 op 09-01-2024 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanKoen
  • Registratie: November 2021
pmiddeld schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:31:
[...]

Ik heb inmiddels zelf ontdekt hoe je zo'n kaart in Google kan maken en delen, dus hier is-ie:
https://www.google.com/ma...M9GUwIe_k_Jho&usp=sharing
Ik zie nu, dat de meeste palen bij Freshmile nu 0,85 ct per Kwh zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-10 13:49
Ik had een nieuwe favoriete snellader gevonden bij een winkelcentrum.
Helaas was het 1 keer...

Prijs is van 14 cent naar 1,12 gegaan (met electroverse)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EieF0pwzndv-mu1GBJs3Smpwqug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uscb2tJsi3sxWIAkfC4ilUvq.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWzWfucgK2X8eNb5_LlRXpwnu88=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0hSjGJIGsVluVhoGKbMWCz5U.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-10 09:50
Een nieuwe update van Android Auto integreert met een EV. De nieuwe versie laat de rijder de accustatus zien en helpt met plannen van een laadstop. Ik ben benieuwd of de oude Ionic Electric ook wordt ondersteund!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-10 07:19

cooper_s1

MINI's rule

oltk schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 07:51:
Een nieuwe update van Android Auto integreert met een EV. De nieuwe versie laat de rijder de accustatus zien en helpt met plannen van een laadstop. Ik ben benieuwd of de oude Ionic Electric ook wordt ondersteund!
Wel gaaf al ben ik benieuwd hoe dat gaat dan om de SOC aan android auto mee te geven..
ik bedoel, voor ABRP heb je een ODB dongle nodig.. zou er dan een update aan de auto ook moeten plaatsvinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-10 17:02
cooper_s1 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 07:59:
[...]

Wel gaaf al ben ik benieuwd hoe dat gaat dan om de SOC aan android auto mee te geven..
ik bedoel, voor ABRP heb je een ODB dongle nodig.. zou er dan een update aan de auto ook moeten plaatsvinden?
Het is in eerste instantie voor de Mach-e en daar werkt het al op Apple. Dus de integratie is er al

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-10 09:50
Brotuck schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:04:
[...]

Het is in eerste instantie voor de Mach-e en daar werkt het al op Apple. Dus de integratie is er al
In het nieuwsbericht (en verder zoekend) staat er dat eraan wordt gewerkt om ook andere automodellen te ondersteunen. Volvo, Polestar en Porsche als eersten na de Mach-e. De vraag is dus: wat is er voor nodig om deze versie te ondersteunen, of zijn er modellen die het hard-wired niet kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
oltk schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:35:
[...]

In het nieuwsbericht (en verder zoekend) staat er dat eraan wordt gewerkt om ook andere automodellen te ondersteunen. Volvo, Polestar en Porsche als eersten na de Mach-e. De vraag is dus: wat is er voor nodig om deze versie te ondersteunen, of zijn er modellen die het hard-wired niet kunnen?
Tja ik kan niet voor andere merken spreken, alleen aannames maken.
Als ik kijk hoe de integratie in de Sync (entertainment systeem) aanwezig is bij de Mach-e en de auto altijd al het percentage weergeeft, lijkt het mij een kleine moeite om die waarde door te geven aan de AA koppeling. Dat zal niet heel anders zijn bij andere systemen in welk merk dan ook. Tot nu toe heb ik het nog niet werkend gezien overigens, ook niet bij de amerikaanse auto's. Ik heb wel de beta versie van AA, dus ik verwacht de update wel snel.

Just here for the fun

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bleekie
Dit was het inderdaad, nr. 2 geprobeerd in de app (wat volgens de paal de goede was), weer timeout.
Daarna nr. 1 geprobeerd, en hij gaat meteen laden. Nog voordat de app liet zien dat de sessie het deed.

Bedankt allen voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-10 16:32
JanKoen schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:56:
[...]

Ik zie nu, dat de meeste palen bij Freshmile nu 0,85 ct per Kwh zijn.
Verrek, dat was dan van korte duur. Volgens mij zit er een Freshmile-mol in dit topic :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:52
pmiddeld schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:12:
[...]

Verrek, dat was dan van korte duur. Volgens mij zit er een Freshmile-mol in dit topic :+
Inderdaad, voordeel is wel dat ik niet meer hoef te balen dat ik in mijn navigatie niet op pfalzwerke laders kan filteren. Ik zie dat Allego in Duitsland ook duurder is geworden van 30+30 naar 30+45, nog steeds wel een ok deal
Blijft foor Freshmile en snelladers in Duitsland Total Energies, Aral en Fastned over voor 30+30. Zou mooi zijn als er een nieuwe 21+7 deal komt voor mijn trip eind januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Laatst online: 17:37
oltk schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:35:
[...]

Autofabrikanten kennende, vermoed ik dat het alleen bij nieuwe modellen (of facelift) beschikbaar gaat worden, en dat ze achteraf activeren op bestaande modellen niet zullen aanbieden.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
oltk schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 07:51:
Het gaat om "cars with google built in" (OEM dus) en ik betwijfel of dat voor de oude Ioniq Electric geldt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-10 13:49
Bericht aangepast nadat ik een mail van Polestar kreeg zojuist :

Dear Polestar driver,

To ensure you have access to competitive charging rates in Europe, we have been offering discounted charging at IONITY locations. This offer is coming to an end on the 31st of January.

We want to continue offering exclusive charging benefits to new and existing Polestar drivers. A new charging offer will be announced soon. Stay tuned and hold on to your charging card!

If you ordered your Polestar car before 31st January 2023, you are entitled to your 12 months of €0.35 / kWh IONITY offer, starting from when your car was delivered.

We look forward to your continued charging with us in 2024,

Your Polestar team

[ Voor 66% gewijzigd door kevertje1977 op 10-01-2024 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmod
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-10 09:24
Vraagje voor EV rijders met Numobi pas. Bestaat er een app/website met een overzicht van de laadpalen die compatibel zijn met deze laadpas ?
Numobi heeft zelf een app (via LMS), maar dat is grote bagger. Veel te traag, en alle laadpalen komen daar niet op. Geldt trouwens voor alle apps van LMS.

[ Voor 9% gewijzigd door dmod op 10-01-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:45
eltron schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:04:
[...]

Het gaat om "cars with google built in" (OEM dus) en ik betwijfel of dat voor de oude Ioniq Electric geldt.
Inderdaad, dus het gaat niet om Android Auto maar om Android Automotive

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
guido66 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:50:
[...]

Nee dat is niet correct, de Mach-e heeft geen Android Automotive, maar "gewoon" AA

"Electric vehicles compatible with Android Auto can share real-time battery information with Google Maps – coming first to the Ford Mustang Mach-E and F-150 Lightning in the coming months, with others to follow."

Bron: https://blog.google/produ...-auto-new-features-ces24/

[ Voor 34% gewijzigd door Brotuck op 10-01-2024 12:56 ]

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:08
dmod schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:11:
Vraagje voor EV rijders met Numobi pas. Bestaat er een app/website met een overzicht van de laadpalen die compatibel zijn met deze laadpas ?
Numobi heeft zelf een app (via LMS), maar dat is grote bagger. Veel te traag, en alle laadpalen komen daar niet op. Geldt trouwens voor alle apps van LMS.
Ik heb ook die Numobi pas, en inderdaad, die APP is één van de traagste en slechtste die er zijn.

Ik gebruik de Shell app om laadpalen te zoeken. De Numobi pas/tag werkt dan in 90% van de gevallen, en voor de rest heb ik een gratis Shell pas in de auto die ik dan apart afreken met de Leasemaatschappij.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:35
guido66 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:50:
[...]

Android Automotive (AAOS) heeft al lang integratie met de SoC, het artikel gaat wel degelijk over Android Auto (AA).

Electric vehicles compatible with Android Auto can share real-time battery information with Google Maps – coming first to the Ford Mustang Mach-E and F-150 Lightning in the coming months, with others to follow. This integration will make driving an electric vehicle easier, as Google Maps will provide your estimated battery level upon arrival at your destination, suggest charging stops along the way and even estimate how long charging will take based on your vehicle.

Ik hoop wel dat het niet beperkt blijft tot Google Maps en dat andere apps ook rechten krijgen om de SoC uit te lezen. Maar goed, dit hoort eigenlijk in een ander topic.

[ Voor 51% gewijzigd door Largamelion op 10-01-2024 13:20 ]

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boeha
Voor diegene die wel eens er tegen aan lopen dat de freshmile pas niet werkt …

Ik had gisteren volgende aan de hand… ik wil gaan laden, houd de pas tegen de snellader aan… ding gaat knipperen… hoorde een ping in mn jas .. transactie geweigerd…. Nog een keer…. Ik denk ik pak mn telefoon..want die pingde tenslotte… zie ik een melding van de bank app om te bevestigen dat ik akkoord ga met de transactie op mn creditcard… dat gedaan …en het laden werkte wel.

Ik heb geen tegoed op freshmile, er wordt 50 euro gereserveerd en na het laden terug gestort en de laadkosten afgeboekt

Ik heb eerder aan de hand gehad dat het niet werkte maar toen lag mn telefoon in de auto, dus ook niks in de gaten gehad dat de bank app met een melding kwam…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Nieuwe actie van Shell Recharge:

Kom in januari laden bij één van onze Shell Recharge-laadstations en geniet de hele maand van deze unieke korting.

Zo werkt het:

• Ga naar de Shell Recharge-app en navigeer naar ‘Acties & Kortingen’.
• Activeer de promotie en accepteer de actievoorwaarden.
• Gebruik tijdens het laden jouw Shell Recharge -laadpas.
• De korting wordt direct verrekend in je account.
• Ontvang 20% korting, simpelweg bij iedere laadsessie bij de deelnemende stations die vermeld staan in de actievoorwaarden.

De actie geldt van 1 januari 2024 tot en met 31 januari 2024. Bekijk hier de actievoorwaarden.

Januari is natuurlijk inmiddels wel bijna halverwege, maar voor wie het past wellicht toch aardig aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Laatst online: 15:43
eltron schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:24:

Kom in januari laden bij één van onze Shell Recharge-laadstations en geniet de hele maand van deze unieke korting.

Zo werkt het:

• Ontvang 20% korting, simpelweg bij iedere laadsessie bij de deelnemende stations die vermeld staan in de actievoorwaarden.

De actie geldt van 1 januari 2024 tot en met 31 januari 2024. Bekijk hier de actievoorwaarden.

Januari is natuurlijk inmiddels wel bijna halverwege, maar voor wie het past wellicht toch aardig aanbod.
Helaas niet zichtbaar in mijn recharge app.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corvankruchten
boeha schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:17:
[...]

Ik heb ff op google maps gekeken ...waterhoen / roerdompweg oud Beijerland... zijn dezelfde palen als in Voorburg waar ik wel eens laad...de kaartlezer bij die palen.. is het lampje... Je pas bij het lampje houden en de paal piept ..lampje wordt blauw als deze gaat laden...
Ik had de hele paal al "afgestreken" met mijn pasje, ook bij lampje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 15:54
Tommie12 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:14:
[...]

Ik heb ook die Numobi pas, en inderdaad, die APP is één van de traagste en slechtste die er zijn.

Ik gebruik de Shell app om laadpalen te zoeken. De Numobi pas/tag werkt dan in 90% van de gevallen, en voor de rest heb ik een gratis Shell pas in de auto die ik dan apart afreken met de Leasemaatschappij.
Uiteindelijk is het eenvoudigweg een relabeled LMS framework.
Net zoals 50five en anderen.

Het probleem zit hem bij de bron (LMS), en ja, die app werkt enorm onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:18
eltron schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:24:

Zo werkt het:

En als je de claim wilt accepteren door akkoord te gaan met de voorwaarden krijg je pop-up “helaas er is een foutmelding bij deze actie, controleer deze actie nogmaals”. Zo fijn bij Shell, die gratis koffieactie vorige maand werkt ook al niet.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Laatst online: 15:45
Largamelion schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:17:
[...]
Android Automotive (AAOS) heeft al lang integratie met de SoC, het artikel gaat wel degelijk over Android Auto (AA).

Electric vehicles compatible with Android Auto can share real-time battery information with Google Maps – coming first to the Ford Mustang Mach-E and F-150 Lightning in the coming months, with others to follow. This integration will make driving an electric vehicle easier, as Google Maps will provide your estimated battery level upon arrival at your destination, suggest charging stops along the way and even estimate how long charging will take based on your vehicle.

Ik hoop wel dat het niet beperkt blijft tot Google Maps en dat andere apps ook rechten krijgen om de SoC uit te lezen. Maar goed, dit hoort eigenlijk in een ander topic.
Dan zal het vooral gaan om voertuigen die op Android Automotive zonder Google services draaien, dan komt mijn 500E mogelijk ook nog aan de beurt: Wikipedia: Android Automotive. Ook voor diverse Fords aangekondigd.

Het supporten van deze functie ligt dus bij de autofabrikanten die op 1 of andere wijze die info moeten doorgeven aan je telefoon.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
kevertje1977 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 07:31:
Ik had een nieuwe favoriete snellader gevonden bij een winkelcentrum.
Helaas was het 1 keer...

Prijs is van 14 cent naar 1,12 gegaan (met electroverse)

[Afbeelding][Afbeelding]
hier stond duidelijk de komma verkeerd
0.14
1.14

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmod
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-10 09:24
IceTeaGX schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:55:
[...]

Uiteindelijk is het eenvoudigweg een relabeled LMS framework.
Net zoals 50five en anderen.

Het probleem zit hem bij de bron (LMS), en ja, die app werkt enorm onhandig.
Klopt, wanneer je al die apps bekijkt, allemaal hetzelfde platform (van LMS). Beschamend hoe je zoiets online kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Als de website van de Shell de kwaliteit weergeeft van hun laadnetwerk is het erg teleurstellend allemaal.
Ook in de app heb ik mega veel timeouts als ik zelfs maar een telefoonnummer wil toevoegen.
En ik zie dus geen acties in de app zolang ik mijn profiel niet aanvul......

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Brotuck schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:09:
Als de website van de Shell de kwaliteit weergeeft van hun laadnetwerk is het erg teleurstellend allemaal.
Ook in de app heb ik mega veel timeouts als ik zelfs maar een telefoonnummer wil toevoegen.
En dat ligt niet aan jouw computer/netwerk/wifi? Hier geen probleem namelijk. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:01
Brotuck schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:09:
Hier ook geen problemen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
daemonix schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:42:
[...]

En dat ligt niet aan jouw computer/netwerk/wifi? Hier geen probleem namelijk. ;)
Natuurlijk werkt het nu wel goed en snel, zal wel een hickup zijn ergens. :)

Just here for the fun

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Derek S.
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ineens is een hele rits laadpalen in Rotterdam (de wat nieuwere van Equans die 2x11kW leveren) eventjes van 39 cent per kW naar 58 cent per kW verhoogd. Begin er langzaam klaar mee te raken als privé EV eigenaar. Het financiële voordeel per kilometer is al verdampt t.o.v. mijn laatste benzine auto. Blijkbaar zijn hier totaal geen regels voor en kunnen exploitanten vragen wat ze willen terwijl de energieprijs alleen maar gezakt is de afgelopen tijd.

[/geklaag]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:46
Derek S. schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:55:
Ineens is een hele rits laadpalen in Rotterdam (de wat nieuwere van Equans die 2x11kW leveren) eventjes van 39 cent per kW naar 58 cent per kW verhoogd. Begin er langzaam klaar mee te raken als privé EV eigenaar. Het financiële voordeel per kilometer is al verdampt t.o.v. mijn laatste benzine auto. Blijkbaar zijn hier totaal geen regels voor en kunnen exploitanten vragen wat ze willen terwijl de energieprijs alleen maar gezakt is de afgelopen tijd.

[/geklaag]
Slaat toch nergens op, wat een prijzen. Als ze die energietransitie willen stimuleren zullen ze hier toch echt iets op moeten verzinnen. Benieuwd of hier echt een keer wat aan gedaan wordt.

(Over 2 maanden ben ik ook prive eigenaar van een EV, zie de prijzen voor publiekelijk laden alleen maar omhoog schieten...)

[ Voor 7% gewijzigd door kwdtje op 10-01-2024 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-09 21:00
kwdtje schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:58:
[...]

Slaat toch nergens op, wat een prijzen. Als ze die energietransitie willen stimuleren zullen ze hier toch echt iets op moeten verzinnen. Benieuwd of hier echt een keer wat aan gedaan wordt.

(Over 2 maanden ben ik ook prive eigenaar van een EV, zie de prijzen voor publiekelijk laden alleen maar omhoog schieten...)
Ik zie het inderdaad, das wel een bizarre verhoging. Ik heb nog een paar oude palen in de buurt staan, die zijn 31 cent. Ik denk dat het daar druk gaat worden….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derek S.
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
[...]

Ik verwacht dat het aankomend kabinet zich hier ook totaal niet over druk gaat maken want die zouden het liefst nog Euro -1 dieseltjes zien rondrijden. Vind het jammer dat de Consumentenbond zich hier nog niet over gebogen heeft. Misschien is er weinig animo omdat het gros toch de EV geleast heeft met bijhorende laadpas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-10 19:16

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

[/geklaag]
Dit is een gevolg van de privatisering van collectieve voorzieningen, zoals de electriciteit en gas: de risico’s zijn voor de gemeenschap (zie bijvoorbeeld energieplafond, aarbevingsschade,… ) terwijl de winsten voor de (grote) aandeelhouders zijn. Daarbij worden veel “waardeloze” (non-value added) kosten gemaakt, zoals merken (verschillende “kleuren”) electriciteit, marketing (allemaal vissen in dezelfde vijver leidt tot goude hengels), iedereen hetzelfde (software) wiel uitvinden, aanbestedingen en , wat ik altijd het mooiste vind, marktautoriteiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ynnoz

[/geklaag]
Met Bonnett ben je bij die laadpalen nog maar €0,34 kwijt. Kost je wel €2 per maand, maar die kosten heb je er na 1 keer al uit. Ook maandelijks opzegbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Ynnoz schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:11:
[...]

Met Bonnett ben je bij die laadpalen nog maar €0,34 kwijt. Kost je wel €2 per maand, maar die kosten heb je er na 1 keer al uit. Ook maandelijks opzegbaar.
€0,58 met 10% korting is €0,522 (plus €2 p/m voor abbo)
€0,58 met 15% korting is €0,493 (plus €8 p/m voor abbo)

Hoe kom jij dan op 0,34 uit?

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ynnoz
Mirabis schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:18:
[...]

€0,58 met 10% korting is €0,522 (plus €2 p/m voor abbo)
€0,58 met 15% korting is €0,493 (plus €8 p/m voor abbo)

Hoe kom jij dan op 0,34 uit?
Omdat ze nog steeds €0,38 rekenen en daar 10% korting op (vandaag nog gehad).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakerpip
[...]
Ja, het is nog best lastig om te achterhalen wat hier precies gebeurd met die prijzen. Ik probeer het de laatste tijd een beetje te begrijpen. Tot nu toe begrijp ik dat het volgende aan de hand is:

Er lijken 2 soorten laadpunten te zijn. Laadpunten die geheel op de vrije markt opereren. De CPOs hiervan mogen hun eigen prijzen vrij bepalen. Daarnaast zijn er laadpunten die geplaatst zijn vanuit concessies die gegeven worden door (samenwerkende) lokale overheden na een openbare aanbesteding. Overheden kiezen wie de aanbesteding wint mede op basis van concurrerende prijzen. De voorwaarden en rekenmethode voor de maximale prijs lijken hier soms heel verschillend en zullen bepalend zijn voor de uiteindelijke prijzen. Het is helaas moeilijk te achterhalen wat precies de aanbieding was die gekozen is omdat dit geheim is.
De enorm hoge prijzen in 2022 waarbij elektriciteit tot wel meer dan een euro per kwh kostte zal hier enorm verstorend hebben gewerkt. Ik denk dat we daar nog de laatste schokken van zien in de tarieven die partijen mogen rekenen. Dit werkte overigens ook de andere kant op met aanbieders die tarieven van 30 cent moesten hanteren terwijl de marktprijs voor energie in de zomer van 2022 ruim een euro per kwh was. Die regels voor tariefbepaling liggen voor lange tijd vast. Soms wel langer dan 10 jaar. Ik denk dat niemand heeft voorzien dat de energieprijzen zou volatiel zouden worden. Dan maakt het opeens heel erg uit of je zoals regio MRA de prijs voor komend kwartaal laat afhangen van de gemiddelde energieprijzen van de 4 kwartalen daarvoor of dat je iets korter terug kijkt.

Wat wel positief is, is dat Vattenfall voor de meeste regios waar zij de concessie hebben gewonnen de prijzen later deze maand gelijk gaan trekken. Ik vermoed dat Vattenflal hier vrijwillig heeft gekozen om in sommige regio’s onder het tarief dat ze contractueel maximaal mogen vragen zijn gaan zitten omdat ze het zelf ook niet fijn vinden om zoveel verschillende tarieven voor verschillende regio’s te moeten hanteren.

Laten we hopen dat aanbestedende partijen inmiddels hebben kunnen leren wat de best practices zijn in dergelijke aanbestedingen die leiden tot de meest concurrerende prijzen. Maar het zal jaren kunnen duren voordat je hier overal de effecten van gaat zien omdat de exploitatietijd van die gunningen vaak rond de 10 jaar is. Er zal dus veel aan gedaan worden wat jij ook aangeeft dat je hoopt, maar de snelheid dat jij daar wat van gaat merken is misschien niet heel vlot. Ik denk overigens dat de overheid niet in staat gaat zijn om dit sneller op te lossen. Contracten zijn contracten.

[ Voor 0% gewijzigd door tweakerpip op 10-01-2024 23:32 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boeha

[/geklaag]
Ik heb dit een aantal paginas terug ook al aangegeven..... Het betreft alle sgzh02 palen, de sgzh01 palen zijn 0.31 euro iemand heeft 2 links geplaatst waar je duidelijk kunt zien waar welke staan.... Tip mijd die dure palen.. als je van de sgzh01 gebruik kan maken.. en anders zoals ook al aangegeven bonnet met 2 euro in de maand ..

Ik vind het zeer vreemd dat de prijzen zo stijgen op die palen, terwijl in het zuiden van het land, bij Vattenfall de prijzen juist van 0.40 naar 0.33 euro gaan... Ik vind het gewoon graaien en het enige waar je ze mee hebt is niet gebruiken... Maar ja in bijvoorbeeld Zoetermeer heb je geen keuze..daar staan alleen de dure sgzh02 palen.... Dan zijn tips van hier een mooie uitkomst, ergens ook een sport de goedkoopste kaart te vinden..😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerpip
boeha schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:34:
[...]
Ik vind het zeer vreemd dat de prijzen zo stijgen op die palen, terwijl in het zuiden van het land, bij Vattenfall de prijzen juist van 0.40 naar 0.33 euro gaan... Ik vind het gewoon graaien <knip>
Ja, ik vind het wel lastig om een kwalificaties als graaien op te plakken. De kostprijs voor kale elektriciteit was jarenlang extreem stabiel en in de orde van grootte van enkele centen per kwh en had een dalende trend. In die tijd is die eerste concessie in Zuid-Holland geweest en zijn er vaste prijzen afgesproken. Dus ook toen energie 1 euro per kwh kostte om in te kopen moest Equans ver onder de kostprijs leveren voor 30 cent. Bij de tweede concessie was het niet meer opportuun voor de samenwerkende overheden om een vaste prijs te vragen en is er op een of andere manier een koppeling aan historische prijzen afgesproken. Dat biedt Equans voor de tweede concessie de mogelijkheid om nu ook bij dalende prijzen een iets hogere maximumprijs te hanteren (omdat er blijkbaar verder teruggekeken wordt in de prijsafspraken rond maximumtarief). Wanneer je nog vastzit aan een oude concessie met te lage maximumprijzen vind ik het niet heel gek om op de concessie waar je wel nog wat hogere prijzen mag hanteren dat dan doet. Ik ben wat terughoudens om dat dan graaien te noemen. Het zou kunnen hoor dat dat het is, maar ik durf die kwalificatie niet aan met die (ongetwijfeld verlieslatende) eerdere concessie met een vaste prijs in het achterhoofd.

Al met al niet ideaal voor alle betrokken partijen. En alle reden om de dure palen te mijden. Hoewel we niet weten hoe de maximumprijs precies berekend wordt moeten we maar hopen dat de maximumprijs voor die palen uit de tweede concessie snel weer gaan dalen.

[ Voor 3% gewijzigd door tweakerpip op 10-01-2024 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette

[/geklaag]
Er zijn in rotterdam toch ook mega veel LMS palen voor 0,41

Is vervelend als je favorieten laadpalen opeens duurder zijn maar rotterdam staat er vol mee.. zijn er geen andere opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
boeha schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:34:
[...]

Ik heb dit een aantal paginas terug ook al aangegeven..... Het betreft alle sgzh02 palen, de sgzh01 palen zijn 0.31 euro iemand heeft 2 links geplaatst waar je duidelijk kunt zien waar welke staan.... Tip mijd die dure palen.. als je van de sgzh01 gebruik kan maken.. en anders zoals ook al aangegeven bonnet met 2 euro in de maand ..

Ik vind het zeer vreemd dat de prijzen zo stijgen op die palen, terwijl in het zuiden van het land, bij Vattenfall de prijzen juist van 0.40 naar 0.33 euro gaan... Ik vind het gewoon graaien en het enige waar je ze mee hebt is niet gebruiken... Maar ja in bijvoorbeeld Zoetermeer heb je geen keuze..daar staan alleen de dure sgzh02 palen.... Dan zijn tips van hier een mooie uitkomst, ergens ook een sport de goedkoopste kaart te vinden..😉
Je kunt commerciële laadpalen toch niet vergelijken met palen uit een concessie van de provincie?

dat is als boos worden dat taxibedrijven de tarieven verhogen terwijl de bus niet duurder wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
boyette schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 00:06:
[...]

Je kunt commerciële laadpalen toch niet vergelijken met palen uit een concessie van de provincie?
Beide type palen zijn van concessies. Het zijn alleen andere concessies geweest. De eerste was uit een andere tijd toen elektriciteitsprijzen laag en stabiel waren. Daar is toen een vaste prijs afgesproken. De tweede waren uit een tijd dat de prijzen al volatiel waren. Daar is een link gemaakt met de marktprijzen.

[ Voor 39% gewijzigd door tweakerpip op 11-01-2024 00:13 ]

Pagina: 1 ... 117 ... 235 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2