[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 116 ... 233 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:44
Maar dat is omdat het je eerste keer was toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlayerGoods
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 19:44
BoerFrits schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:08:
[...]

Op de site lees ik dat ze cpo tarief doorberekenen :)
Niet bij het Smart abonnement, de 5 euro per maand. Hier een voorbeeld van een SGZH2 paal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLq44lc0JQ_LZNaPjbogJnrk1ic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JeEZ4PjoWCaABMtdWIfczuvO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door PlayerGoods op 05-01-2024 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 07:54
Zjanzjak schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:45:
[...]

Maar dat is omdat het je eerste keer was toch?
Klopt

Maar met nieuw account en andere creditcard zal het ook wel lukken 🤭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:09

koboy

Heb een idee voor een icon

PlayerGoods schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:11:
[...]

Niet bij het Smart abonnement, de 5 euro per maand. Hier een voorbeeld van een SGZH2 paal:

[Afbeelding]
Ze rekenen het CPO tarief met opslag. Vroeger was het met abbo een vast tarief, maar dat is ergens in de zomer verdwenen (nadat het eerder naar 59 cent gezet was).

De Allego paal hier om de hoek (CPO=57ct/kWh) rekenen ze met abbo 59ct/kWh voor. Laten we het maar niet hebben over de tarieven zonder abbo, want die zijn volslagen van de pot gerukt.

Ik denk dat ze de wijziging in het CPO tarief op de SGHZ2 palen nog niet hebben doorgevoerd.....

Voorlopig blijft de Hyundai pas hier keurig waar hij hoort: in de kast!

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18-09 13:29
Je bent me net voor, ik had ook getest, 44 kWh gratis van ome Elon en met een snelheid van bijna 100kW. Wel leuk om een keer Tesla uit te proberen, en met de prijzen die Nathalia hierboven heeft verzameld maakt het aantrekkelijk om vaker te gaan.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 22:57
LT1970 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:56:
[...]

Je bent me net voor, ik had ook getest, 44 kWh gratis van ome Elon en met een snelheid van bijna 100kW. Wel leuk om een keer Tesla uit te proberen, en met de prijzen die Nathalia hierboven heeft verzameld maakt het aantrekkelijk om vaker te gaan.
Hebben jullie ook de ervaring dat de Superchargers van Tesla sneller laden dan andere fast chargers (bijv. Fastned)? Met mijn Kona heb ik bij andere fast chargers maximaal 77 kW gezien, bij Tesla 81 kW. 77 kW is ook wat Hyundai zelf opgeeft.

Het is moeilijk precies te vergelijken omdat SoC, omgevingstemperatuur, accutemperatuur etc nooit helemaal gelijk is, maar ik ben benieuwd of het mogelijk is dat Superchargers inderdaad vijf procent sneller laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 15:00
Nova163 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:17:
[...]

Hebben jullie ook de ervaring dat de Superchargers van Tesla sneller laden dan andere fast chargers (bijv. Fastned)? Met mijn Kona heb ik bij andere fast chargers maximaal 77 kW gezien, bij Tesla 81 kW. 77 kW is ook wat Hyundai zelf opgeeft.

Het is moeilijk precies te vergelijken omdat SoC, omgevingstemperatuur, accutemperatuur etc nooit helemaal gelijk is, maar ik ben benieuwd of het mogelijk is dat Superchargers inderdaad vijf procent sneller laden.
Hier een e-niro. Vergelijkbaar resultaat. Alleen is bij mij de hoogste snelheid niet hoger. Maar Tesla chargers starten wel altijd op de hoogste snelheid. Terwijl ionity en fastned altijd eerst 10 minuten op 50kw aan het rommelen zijn. Al een keer met electricfelix over gesproken. Schijnt dat Tesla minder kijkt naar de communicatie en de stroom gewoon doorduwt.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-09 12:59
Peter-036 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:52:
[...]

Aardigheidje van Tesla superchargers dat geldig is tot 6 januari 2024, er was gevraagd om bevestiging.
Wellicht eerst teruglezen voor je een vraag stelt?
Oei, dan ben ik te laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:17

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Nova163 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:17:
[...]

Er is geen standaard aan welke kant van de apparatuur de geleverde stroom gemeten moet worden. De meeste snelladers doen dit aan de CSS kant, en berekenen de verliezen in de lader mee in de prijs met de exploitatie kosten. Kan best dat Tesla meet aan de kant van de netaansluiting, en dan kom je die paar kW hoger uit (dingen worden ook best warm).
Voor zo ver ik weet is de auto leidend in het aantal kW's dat geleverd wordt, dus ik ben bang dat Tesla je de paadverliezen in de paal laat zien.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
4000 Watt kwijtraken in warmte, da's een flinke straalkachel.
Maar het gaat hier over snelheid, net over te betalen kWh, dus waar dit gemeten wordt is niet heel belangrijk.
Het wordt misschien anders wanneer je 5% minder kWh geleverd krijgt dan je betaalt.
Maar die berekening hebben wij hier nu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Peter-036 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:31:
Maar het gaat hier over snelheid, net over te betalen kWh, dus waar dit gemeten wordt is niet heel belangrijk.
Het wordt misschien anders wanneer je 5% minder kWh geleverd krijgt dan je betaalt.
"Vroeger" rekende de SUC alleen de kWh die in je accu verdween. Een paar jaar geleden hebben ze dit gewijzigd, er wordt nu afgerekend wat je auto ingaat.

Dit omdat de auto nogal veel verbruikt qua climate en andere zaken terwijl mensen een filmpje keken tijdens het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Daar mis je het punt.........kennelijk 'beweert' de supercharger dat er geladen wordt met 81kW.
Het BMS van de Hyundai Kona zou dat moeten beperken tot 77kW.
Uitwat jij schrijft zou dan blijken dat de Kona dan 4kW 'verstookt' tijdens het laden......
Alleen de vraagsteller weet wat er op dat ogenblik allemaal aan stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Peter-036 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:31:
Ga maar eens naast de ventilatie opening van een snellader staan, het is daar in de winter prettig toeven in de warme luchtstroom.

Te betalen kW is evenredig met de snelheid. Als je aan de net-kant meet betaal je dus voor niet geleverde kWh's, maar lijkt de snelheid hoger.
Enige manier om er echt achter te komen is om bij vergelijkbare laadbeurten te kijken of je bij Tesla 5% eerder klaar bent. Maar aangezien de laadpaal levert waar de auto om vraagt denk ik niet dat de snelheden aan de CSS kant zullen verschillen. Tesla heeft ook de reputatie om getallen creatief wat hoger uit te laten vallen dan de werkelijkheid. Gisteren nog in het nieuws: https://www.bright.nl/nie...to-s-aan-na-klachten.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-09 12:59
Hier vind ik tot en met 6 januari, denk dat ik namiddag toch een poging ga wagen :)

http://tinyurl.com/mwsacf9z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-09 18:31
Buske schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:53:
[...]

Hier vind ik tot en met 6 januari, denk dat ik namiddag toch een poging ga wagen :)

In het originele bericht van tesla op X staat toch echt tot 6 januari. Dat is meer betrouwbaar denk ik.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 07:54
Buske schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:53:
[...]

Als je bij meer info kijkt. Kom je in artikel van Vroom.be. Daar staat ook duidelijk TOT 6 Januari. In officiële bericht op X staat UNTIL 6 Januari

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drks
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09:26
MvdV75 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:16:
[...]

Als je bij meer info kijkt. Kom je in artikel van Vroom.be. Daar staat ook duidelijk TOT 6 Januari. In officiële bericht op X staat UNTIL 6 Januari
In de Tesla app staat bij berichten dat de actie eindigt op 6 januari. Verwijzing naar de voorwaarden: Hierin staat dat de actie eindigt op 6 januari 23.59 uur

Feestdagenvoordeel voor Tesla Superchargers in Europa – Gratis opladen voor nieuwe gebruikers met een niet-Tesla Ter gelegenheid van de feestdagen organiseert Tesla in Europa een actie in de week van 31 december 2023 om 12.00 uur tot en met 06 januari 2024 om 23.59 uur. Gedurende deze week hoeven niet-Teslarijders die voor de eerste keer gebruikmaken van een Supercharger niets te betalen voor de eerste oplaadsessie. Deze actie geldt voor alle Superchargerlocaties die zijn opengesteld voor niet-Tesla's in de volgende landen: Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, IJsland, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Roemenië, Spanje, Zweden, Zwitserland en Turkije. Idle fees worden wel in rekening gebracht. Er wordt geen factuur aangemaakt en ook Tesla-eigenaars die hun account voorheen gebruikten om een Tesla op te laden, kunnen van deze actie profiteren als ze voor de eerste keer een niet-Tesla opladen. Er wordt tijdelijk een autorisatiebedrag van 25 euro op uw betaalwijze gereserveerd wanneer het opladen begint. Zodra het opladen is voltooid en de betaling is gelukt, wordt het autorisatiebedrag weer vrijgegeven. Tijdens het opladen van het voertuig worden de oplaadkosten weergegeven in de Tesla-app, maar het totaalbedrag op de eindfactuur wordt € 0. De actie wordt georganiseerd en gepromoot door de lokale Tesla-entiteit die Superchargers exploiteert in de hierboven genoemde markten ("Tesla"). De actie staat open voor niet-Tesla-eigenaren die via de app of een stored value card betalen. Uitgesloten zijn betalingen via de app met pasjes van mobiliteitsserviceproviders (MSP's) en bankpas- of creditcardbetalingen die rechtstreeks via de V4-betaalautomaat worden gedaan. Tesla behoudt zich het recht voor om delen van de actie of de actie in zijn geheel ongeldig te verklaren, te staken, te annuleren of te wijzigen als dit noodzakelijk blijkt. Wijzigingen van deze voorwaarden of het annuleren van de actie worden gemeld op de website van Tesla. Supercharging is altijd onderworpen aan onze Gebruiksvoorwaarden die beschikbaar zijn op onze website: https://www.tesla.com/legal/terms.

[ Voor 71% gewijzigd door Drks op 06-01-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 13:09
Even kopiëren van het verkeerde topic:

In het dorp van mijn ouders (Woudsend) zijn alle laadpalen gesynchroniseerd op het briljante tarief van €0,79 per kWh. Afzetters :X.
Shell Recharge werkte for whatever reason ook niet (gecapped op €0,55)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 14:58
Zijn er apps beschikbaar voor publiek laden waar ik geen laadpas voor hoef aan te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Daikirai schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:07:
Zijn er apps beschikbaar voor publiek laden waar ik geen laadpas voor hoef aan te vragen?
Ja

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
Ik heb nu de Shell Recharge app. Moet ik dus wel een laadpunt vinden die dat ondersteund, of is dat redelijk standaard? Sorry voor de domme vragen, dit is nieuw voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
Er zijn meer app's, maar het punt is inderdaad dat wellicht niet alle (of niet veel?) AC laders ze ondersteunen, voor snelladers (DC laders) zullen ze vaak wel werken, in elk geval meestal op het eigen netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:54
Struikrover schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:13:

In het dorp van mijn ouders (Woudsend) zijn alle laadpalen gesynchroniseerd op het briljante tarief van €0,79 per kWh. Afzetters :X.
Volgens de Shell app is er daar maar één laadpaal: Vosseleane 49 van Community by Shell Recharge à 30ct/kWh. Sla je slag!

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Daikirai schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:19:
[...]

Ik heb nu de Shell Recharge app. Moet ik dus wel een laadpunt vinden die dat ondersteund, of is dat redelijk standaard? Sorry voor de domme vragen, dit is nieuw voor mij.
Probeer de app van Bonnet. Die hebben niet eens een laadpas, dus alle laders die op hun kaart staan moeten per app te bedienen zijn.
Overigens werken nagenoeg alle laadapps ook zonder laadpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Struikrover schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:13:

Hoe kom je op dat tarief van 79 cent? Als ik kijk in de go-charge app zie ik een paar palen van Eneco met een CPO (operator) tarief van zo te zien 57 cent (afgaand op de anwb prijs).
Duur, maar toch 20 cent lager.....
Kan natuurlijk goedkoper, maar dan moet je naar de buitenlandse passen gaan kijken. Freshmile is op die Eneco palen geen optie door de hoge per minuut component.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Goeie vraag. De Vattenfall app laat 52 zien in Woudsend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
pmiddeld schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:37:
[...]

Volgens de Shell app is er daar maar één laadpaal: Vosseleane 49 van Community by Shell Recharge à 30ct/kWh. Sla je slag!
Dat is gek, op Recharge zie ik er veel meer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6QFLd6wFp9mqqgLJGrxm5a4MQdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gb6AE9k2eQ5UGbdFITsZRo0u.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens heb ik Shell met 1 van die getest en dat werkte niet, dus heb ik Bonnet maar aan gezet. Moest toch wat bij laden uiteindelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Struikrover
koboy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:05:
[...]

Hoe kom je op dat tarief van 79 cent? Als ik kijk in de go-charge app zie ik een paar palen van Eneco met een CPO (operator) tarief van zo te zien 57 cent (afgaand op de anwb prijs).
Duur, maar toch 20 cent lager.....
Kan natuurlijk goedkoper, maar dan moet je naar de buitenlandse passen gaan kijken. Freshmile is op die Eneco palen geen optie door de hoge per minuut component.
Drie apps geprobeerd: Bonnet, E-flux en Evbox. Alle drie laten 79 cent zien

Edit: ik zie nu dat Eneco en Vattenfall stuk goedkoper zijn inderdaad. Mijn fout, ik had nog geen 30 laad-apps op m’n telefoon 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Struikrover op 06-01-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Electroverse: 41-52 ct/kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
Peter-036 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:43:
Daar mis je het punt.........kennelijk 'beweert' de supercharger dat er geladen wordt met 81kW.
Het BMS van de Hyundai Kona zou dat moeten beperken tot 77kW.
Uitwat jij schrijft zou dan blijken dat de Kona dan 4kW 'verstookt' tijdens het laden......
Alleen de vraagsteller weet wat er op dat ogenblik allemaal aan stond.
De auto zei zelf ook 81 kW, dus het gaat niet om het verlies in de laadpaal, de auto kreeg het echt geleverd. Ik ga ervan uit dat de paal niet meer kan leveren dan waar de auto om vraagt, dus blijf het vreemd vinden. De auto stond uit, ook geen airco of zoiets aan.

Ik heb nog geen verschillen gemerkt qua sneller naar de maximale laadsnelheid. Na twee uur rijden bij de Supercharger laadt ie eerste (tien?) minuten ook 50 kW. Dan kan je ook via OBD uitlezen dat de accu inderdaad nog koud is. Voorverwarmen zou heel mooi zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
[...]

Zoals hier door anderen al aangegeven kan je met de meeste laadapps ook laden zonder pas.
Maar is wel kwetsbaar want je bent afhankelijk van de omstandigheden wat het 4g bereik betreft. Waarom wil je geen (gratis) laadpas? Mijn ervaring is een pas meestal minder gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 19:45
[...]

De meeste laadpassen zullen vrijwel overal werken. Ik heb Shell Recharge, Kia charge, Vattenfal en ANWB en ik kan me niet heugen dat ik ooit een pas had die niet werkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Is het normaal dat ik een beetje droevig wordt van wat ik in dit topic lees?
Vanuit de werkgever verplicht een elektrische auto (dan is het mijn eigen keuze deze ook privé te rijden) en ik had me er al bij neergelegd dat laden anders is dan tanken.
Maar als ik lees over verschillende snelheden, tarieven en betaalmiddelen dan zinkt de moed me een beetje in de schoenen. Ik wil gewoon een paal met een tarief en dan m’n creditcard ertegenaan houden. Zoals een pomp nu ook werkt. Waarom is dat zo’n gedoe?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
SirLenncelot schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:51:
Vanuit de werkgever verplicht een elektrische auto (dan is het mijn eigen keuze deze ook privé te rijden) en ik had me er al bij neergelegd dat laden anders is dan tanken.
Maar als ik lees over verschillende snelheden, tarieven en betaalmiddelen dan zinkt de moed me een beetje in de schoenen. Ik wil gewoon een paal met een tarief en dan m’n creditcard ertegenaan houden. Zoals een pomp nu ook werkt. Waarom is dat zo’n gedoe?
En had je nu echt van ONS een sluitend antwoord verwacht??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nova163
Het zoeken naar het laagste tarief is hier een beetje een sport geworden, waar ik zelf ook plezier aan beleef. Maar als je niet het onderste uit de kan hoeft, hou je je e-flux pas tegen de paal en ben je klaar. Veel sneller dan tanken, en auto is altijd vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het is niet meer gedoe dan dat een A locatie pomp ook duurdere brandstof verkoopt dan een X locatie ver van het centrum of snelweg af. En dat de laadpaal aanbieders nog niet allemaal pay by card accepteren is een lag effect. Tesla doet het wel op die manier. Ik mijd Allego palen in mijn gebied, het zijn afzetters eerste klas met 70 cent per kWh. Gelukkig is Vattenfal een stuk schappelijker met 31 cent per KWh. Download een aantal apps en je hebt snel door welke palen je in jouw wijk beter kan mijden en welke niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Naja, misschien is het ook meer verbazing dat er zo’n grote verschillen zijn. En dan ook bij dezelfde pomp. Als ik nu naar een tankstation rij en ik moet opeens 4€ per liter betalen omdat ik een Visa heb ipv een Mastercard. Is toch te zot voor woorden als je er zo over nadenkt.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
SirLenncelot schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:02:
Naja, misschien is het ook meer verbazing dat er zo’n grote verschillen zijn. En dan ook bij dezelfde pomp. Als ik nu naar een tankstation rij en ik moet opeens 4€ per liter betalen omdat ik een Visa heb ipv een Mastercard. Is toch te zot voor woorden als je er zo over nadenkt.
Sommige aanbieders, zoals e-flux, rekenen gewoon het cpo tarief van de laadpaal. Dat is de normale prijs en die kun je eenvoudig krijgen.

En dan zijn er nog laadpassen die duurder zijn (bijv met vaste prijs) en een enkeling uit het buitenland die soms goedkoper is (maar daar moet je zin in hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Stroom is nu eenmaal geen benzine.
Ik woon in een wijkje met enkele tientallen huizen.
Er is vrijwel niemand die hetzelfde tarief voor stroom betaalt als ik, terwijl hier toch gewoon dezelfde kWh door de leidingen gaan...
Bij elektrisch laden is nog wat meer variatie, zeker als je ook af en toe buiten je wijk laadt.
Met als bijzonderheid dat de marktwerking hier en daar is uitgeschakeld door gemeenten die monopolisten langdurige concessies hebben gegeven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:44
En je hebt dus ook in dit topic gelezen dat deze stelling 84.000 x voorbij gekomen is?
Maar het toch ook gezegd wilde hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Joosie200 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:58:
[...]

Het is niet meer gedoe dan dat een A locatie pomp ook duurdere brandstof verkoopt dan een X locatie ver van het centrum of snelweg af. En dat de laadpaal aanbieders nog niet allemaal pay by card accepteren is een lag effect. Tesla doet het wel op die manier. Ik mijd Allego palen in mijn gebied, het zijn afzetters eerste klas met 70 cent per kWh. Gelukkig is Vattenfal een stuk schappelijker met 31 cent per KWh. Download een aantal apps en je hebt snel door welke palen je in jouw wijk beter kan mijden en welke niet.
Even een stukje nuance, en dan niet op het punt dat Allego afzetters zijn (en als ze dominant zijn de kleinere partijen meeslepen in de tarieven): een CPO tarief voor Allego van 70 ct/kWh klopt volgens mij niet. Ik woon zelf in het duurste Allego gebied voor zover ik weet (omgeving Leiden), en het CPO tarief ligt hier op 57 cent.
Laten we de zaken nou niet verder opblazen dan nodig, want dat brengt nieuwe rijders alleen maar in paniek en verwarring.

Kun je een voorbeeld geven van zo'n 70 cent Allego paal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:43
[...]

tango kan bijna alles via de app
of chargepoint
of incharge

of bump maar minder mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:50
Ik ben pril met elektrisch rijden. Meestal laad ik thuis.
Vandaag voor 2e keer met ANWB laadpas geladen. Ik zie niets in de laadgeschiedenis van de app. Wel de eerste keer laden van december.
Hoe lang duurt het voordat het laden van vanochtend zichtbaar zou moeten zijn?
Context: ik heb geladen bij een bedrijf, mogelijk privé grond. Paal was van Eneco.
Bij een andere paal (andere aanbieder) werd de ANWB kaart geweigerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 08:56

GG85

.......

Had Freshmile al btje afgeschreven nadat ze bij Shell ineens heel duur geworden waren.
Tot ik vandaag zag dat ze nu Fastned doen voor ~€0,45 (30+30 cent).
Straks even geprobeerd en ideaal. Ionic 5 voorverwarmen en gewoon bij 3 graden Celcius laden a 230kW

[ Voor 5% gewijzigd door GG85 op 07-01-2024 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
koboy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:57:
[...]
Kun je een voorbeeld geven van zo'n 70 cent Allego paal?
Het is New Motion met 67 eurocent zie ik in mijn wijk. De paal om de hoek van Allego was lange tijd ook 60 cent en is alweer gezakt naar 45 cent. Nog steeds 1,5x zo duur. Dan loop ik graag een stukje verder naar de Vattenfall paal.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• multikoe
Het antwoord op je eerste vraag is: Ja! Dat is normaal. Het is een ongelooflijke teringzooi.

Maar als je daarover wil klagen, dan is dit de verkeerde groep :) De forumleden in deze groep scheppen er plezier in om de laagste prijs te vinden en voor hen is het dus geen "gedoe".

Het is een beetje hetzelfde als een forum voor mountainbikers binnendenderen en vragen of het vreemd is dat je modder tussen je tanden zo vervelend vindt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Niet online
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:14:
Vandaag voor 2e keer met ANWB laadpas geladen. Ik zie niets in de laadgeschiedenis van de app. Wel de eerste keer laden van december.
Context: ik heb geladen bij een bedrijf, mogelijk privé grond. Paal was van Eneco.
Bij een andere paal (andere aanbieder) werd de ANWB kaart geweigerd.
Ik zie zelf een sessie van november nog niet terug terug in mijn ANWB app, waarschijnlijk een communicatie probleem vanaf de paal.
Ik hou er zelf rekening mee dat de communicatie storing eens verholpen wordt en mijn sessie dan als of het systeem verwekt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
eltron schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:12:
[...]

Zoals hier door anderen al aangegeven kan je met de meeste laadapps ook laden zonder pas.
Maar is wel kwetsbaar want je bent afhankelijk van de omstandigheden wat het 4g bereik betreft. Waarom wil je geen (gratis) laadpas? Mijn ervaring is een pas meestal minder gedoe.
Met name een ad hoc kwestie, de pas wordt pas geleverd over enkele dagen en had deze vandaag nodig.
Is inmiddels onderweg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeha
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:25
Shell recharge heeft voor januari een actie .. 20% korting ivm de kou 🤔😂..op de snelladers.

Als je die in de app activeert ( bij account , akties en kortingen) kun je in januari laden voor 0.58 of 0.60 euro bij de snel laders.

Voor die het ooit gebruiken. Doe er je voordeel mee..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:27
GG85 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:16:
Had Freshmile al btje afgeschreven nadat ze bij Shell ineens heel duur geworden ware. tot ik vandaag zag dat ze nu Fastned doen voor ~€0,45. Straks even geprobeerd en ideaal. Ionic 5 voorverwarmen en gewoon bij 3 graden C laden a 230kW
ik zag freshmile bij Fastned. 30 cent + 30 cent per minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
boeha schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:42:
Shell recharge heeft voor januari een actie .. 20% korting ivm de kou 🤔😂..op de snelladers.

Als je die in de app activeert ( bij account , akties en kortingen) kun je in januari laden voor 0.58 of 0.60 euro bij de snel laders.

Voor die het ooit gebruiken. Doe er je voordeel mee..
In mijn Shell Recharge app (nieuwste versie 10.12.0) op iPhone zie ik die actie dan weer niet, alleen een actie voor gratis koffie die geldig is tot 19-11-2023. :?

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Wesco schreef op zondag 7 januari 2024 @ 01:40:
[...]

In mijn Shell Recharge app (nieuwste versie 10.12.0) op iPhone zie ik die actie dan weer niet, alleen een actie voor gratis koffie die geldig is tot 19-11-2023. :?
volgens mij moet je dan eerst wel eens gebruikt hebben gemaakt van shell recharge

heb je dat wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

murky123 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 00:37:
[...]
ik zag freshmile bij Fastned. 30 cent + 30 cent per minuut.
Ja dat bedoel ik, met propere voorverwarming en boven de 100kW laden is dat een goeie deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:35
even een stomme vraag...rijd al 2 jaar met EV/Tesla en door omstandigheden gebruik ik nu pas voor eerst vaak publieke laadpalen.

Ik heb een shell recharge kaart daarvoor en zag dat de meeste zou 0.53 per kWh kosten.
Is die prijs geldig voor alle soort laadpassen? Of is dat tarief voor de shell kaart...en als je kaart heb van xyz kan het wellicht een andere prijs zijn?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDinHO
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online
boyette schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:22:
[...]

volgens mij moet je dan eerst wel eens gebruikt hebben gemaakt van shell recharge

heb je dat wel ?
Knip
Edit: zie deze opmerking al in een eerdere reactie., sorry

[ Voor 17% gewijzigd door HDinHO op 07-01-2024 09:38 ]

E-Niro DPL64 MY22 Easee 24k WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
refused81 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:30:
even een stomme vraag...rijd al 2 jaar met EV/Tesla en door omstandigheden gebruik ik nu pas voor eerst vaak publieke laadpalen.

Ik heb een shell recharge kaart daarvoor en zag dat de meeste zou 0.53 per kWh kosten.
Is die prijs geldig voor alle soort laadpassen? Of is dat tarief voor de shell kaart...en als je kaart heb van xyz kan het wellicht een andere prijs zijn?
Nee, een groot deel van dit topic gaat er over dat er (grote) verschillen zijn in de prijs per laadpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:35
Peter-036 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:52:
[...]

Nee, een groot deel van dit topic gaat er over dat er (grote) verschillen zijn in de prijs per laadpas.
was ik al bang voor.
Is er een goede 'vergelijking site' die per paal aangeeft met shell betaal je x en met Vattenfall betaal je y etc?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Volgens mij is de go charge app wat je zoekt. (Voor NL dan toch)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
janne_nl schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:05:
Volgens mij is de go charge app wat je zoekt. (Voor NL dan toch)
Heeft iemand de data uit die app wel eens gecontroleerd?
Ik had hem vorig jaar al eens geinstalleerd en constateerde toen dat de bedragen meestal niet klopten. Nu heb ik hem opnieuw geinstalleerd en ze kloppen nog steeds niet.
Ik heb vier kaarten: ANWB, Shell, Vattenfal en Kia Charge.
Voorbeeld: Greenflux paal bij mij in de buurt: geen van de bedragen klopt. Vattenfal staat twee keer in het rijtje met twee verschillende bedragen.
Fastcharger van BP hier net buiten de stad: geen van de aangegeven bedragen komt overeen met wat in de apps van de verschillende aanbieders wordt vermeld.

De Chargeprice app geeft bij mij wel (meestal...) de goede prijzen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Nu online
boyette schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:22:
[...]

heb je dat wel ?
Dat staat niet in de voorwaarden, maar ik heb de Shell Recharge laadpas met enige regelmaat eerder gebruikt.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
multikoe schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:24:
[...]

Heeft iemand de data uit die app wel eens gecontroleerd?
Ik had hem vorig jaar al eens geinstalleerd en constateerde toen dat de bedragen meestal niet klopten. Nu heb ik hem opnieuw geinstalleerd en ze kloppen nog steeds niet.
Ik heb vier kaarten: ANWB, Shell, Vattenfal en Kia Charge.
Voorbeeld: Greenflux paal bij mij in de buurt: geen van de bedragen klopt. Vattenfal staat twee keer in het rijtje met twee verschillende bedragen.
Fastcharger van BP hier net buiten de stad: geen van de aangegeven bedragen komt overeen met wat in de apps van de verschillende aanbieders wordt vermeld.

De Chargeprice app geeft bij mij wel (meestal...) de goede prijzen aan.
Hm. Ik zie het. Maar chargeprice zit er ook naast.

Gelukkig laad ik meestal thuis en is het op de momenten dat ik een pas nodig heb meer dat de pas het doet dan dat ik naar de prijs kijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:29
refused81 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:04:
[...]

was ik al bang voor.
Is er een goede 'vergelijking site' die per paal aangeeft met shell betaal je x en met Vattenfall betaal je y etc?
Heb je de startpost gelezen?
Is het laadkompas van @Hachy niet wat je zoekt?
https://goedkoperrijden.b...kompas-november-2023.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke.warm
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-03 21:10
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:14:
Dit is niet heel vreemd. Veel maatschappijen verrekenen 1 keer per maand met elkaar. Pas daarna wordt het zichtbaar. Waarschijnlijk zie je rond 20ste de transacties van vorige maand. Lastig, vervelend en weinig transparant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
refused81 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:04:
[...]

was ik al bang voor.
Hier is een tweaker die zich (voor snelladers) daaraan waagt:
nathalia in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Wesco schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:32:
[...]

Dat staat niet in de voorwaarden, maar ik heb de Shell Recharge laadpas met enige regelmaat eerder gebruikt.
ook op hun eigen palen neem ik aan..

ik heb hem wel maar heb met bepaalde acties ook zon issue gehad als je dan de pas niet roaming had gebruikt of niet op een snellaadpaal of normale paal

ook met de airmiles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utilman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-08 08:12
GG85 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:16:
Had Freshmile al btje afgeschreven nadat ze bij Shell ineens heel duur geworden waren.
Tot ik vandaag zag dat ze nu Fastned doen voor ~€0,45 (30+30 cent).
Straks even geprobeerd en ideaal. Ionic 5 voorverwarmen en gewoon bij 3 graden Celcius laden a 230kW
Werken de fastened DC palen goed met freshmile app, of moet je perse die pas hebben?
AC palen werken sowieso wel vaker goed met pas, maar probeer als ik het nodig heb toch altijd wel Vattenfall paal te pakken.. Hoe start je de accu voorverwarming eigenlijk op de Ioniq5 en hoe lang van te voren werkt het goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

utilman schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:40:
[...]

Werken de fastened DC palen goed met freshmile app, of moet je perse die pas hebben?
AC palen werken sowieso wel vaker goed met pas, maar probeer als ik het nodig heb toch altijd wel Vattenfall paal te pakken.. Hoe start je de accu voorverwarming eigenlijk op de Ioniq5 en hoe lang van te voren werkt het goed?
Toen ik de pas nog niet binnen had een paar keer DC geladen met de Freshmile app aan een Allego Hypercharger. Ging prima, denk niet dat dat verschil maakt of het Allego of Fastned is. Maar sinds ik de pas heb vind ik dat veel prettiger, die zit ook een en mapje bij de sleutel wat veel sneller gaat dan het geklooi met een app.

Accu preconditioning op een Ioniq 5 (en 6) kun je niet met de hand aanzetten. Dit gaat automatisch als je als (tussen)bestemming een snellader selecteert in de navigatie. Vlak onder de 20% krijg je geen preconditioning meer om de range te maximaliseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07:26
Kleine tip voor mensen die bump willen gebruiken maar geen “laadpas” hebben die werkt icm iphone en geen android tel hebben.
Heb het eens getest met een yubikey en dat werkt perfect.

Iphone bump app ziet hem gelijk en zo heb je ook gelijk een sleutelhanger versie zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
GG85 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:23:
[...]

Ja dat bedoel ik, met propere voorverwarming en boven de 100kW laden is dat een goeie deal.
Vergeet niet dat dat voorverwarmen ook kWh en dus geld kost. Dat moetje dan bij de prijs van de laadbeurt optellen.
Ik weet niet over hoeveel kWh we spreken (bijv. in de huidige kou), dus weet niet of het veel uitmaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• utilman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-08 08:12
Ah ok… Dus als je met Ioniq 5/6 de accu wilt preconditioning dan moet je eigenlijk met de navigatie van de auto de lader kiezen, en dan gebeurd dat vanzelf…. Goed om te weten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Nu online
boyette schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:29:
[...]
ook op hun eigen palen neem ik aan..

ik heb hem wel maar heb met bepaalde acties ook zon issue gehad als je dan de pas niet roaming had gebruikt of niet op een snellaadpaal of normale paal

ook met de airmiles
Begin december nog geladen bij een van de Shell snellader-stations en daarvoor ook wel bij roaming partners. Toen was er een actie met vouchers voor gratis koffie, ook niks van gezien.

Maar het maakt mij ook niet veel uit, een enkele keer is het praktisch om een Shell snellader te gebruiken, maar Fastned heeft bij mij sowieso meer de gun-factor (met korting via de Bonnet boosters).

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

utilman schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:40:
[...]

Geen idee eigenlijk, ik heb zelf de pas dus gebruik die.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Effe rant mode on…

Omdat mijn LM nog altijd superchargen niet direct ten laste neemt, en ik op terugweg van een dagtrip maar een paar kWh extra nodig had de SUC vermeden en naar Ionity Soumagne gereden.

Daar staan 6 stalls van 350 kW en 1 tje van 50kW
Ik kom aan en er is enkel een 350 kW en de 50 kW vrij.
Ik probeer de 350kW paal en na 3 pogingen geef ik het op. Na mijn pogingen kleurt de lamp boven de paal ook rood, dus toch maar naar de 50kW paal die wel wil werken maar enkel 44 kW wil leveren.
Terwijl ik sta te laden verandert de kleur van de defecte paal na een minuutje naar wit, en ja, iemand anders probeert daar ook te laden. Tevergeefs.
Alles samen heeft die stop me 15 minuten gekost en heb ik 8 kWh kunnen laden door die Ionity shit.
Overigens, de andere palen zaten allemaal onder de 150 kW te leveren, en er stonden 2 Ioniq5 met 22% en 30%. Dat moet toch sneller kunnen, en betrouwbaarder.

In elk geval, mijn plan A is vanaf nu ALTIJD Tesla Supercharger, en de rest is backup.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:30

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Net m'n niet-tesla voor het eerst aan een tesla supercharger gehangen. Pod kiezen, en hij ging laden.

Wel kreeg ik direct een 25 euro charge op mijn CC, is dat een reservering voor de betaling achteraf? Of heb ik ergens in de voorwaarden een verborgen kostenpost gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:31:
Net m'n niet-tesla voor het eerst aan een tesla supercharger gehangen. Pod kiezen, en hij ging laden.

Wel kreeg ik direct een 25 euro charge op mijn CC, is dat een reservering voor de betaling achteraf? Of heb ik ergens in de voorwaarden een verborgen kostenpost gemist?
Das een borg voor de eerste keer. Wordt vrij gegeven na het chargen op je credit card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Joosie200 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:51:
[...]

Das een borg voor de eerste keer. Wordt vrij gegeven na het chargen op je credit card.
Nou, dat ging kut :'). Bij 42% zei de lader doe het zelf maar. Andere supercharger geprobeerd, ook die wilde niet. Doorgereden naar de eerstvolgende fastned... daar sta ik nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:23:
[...]

Nou, dat ging kut :'). Bij 42% zei de lader doe het zelf maar. Andere supercharger geprobeerd, ook die wilde niet. Doorgereden naar de eerstvolgende fastned... daar sta ik nu.
Met welke auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4mPKIcG2W4iwdhe-jePsx1KQv8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYLx0sesGCegVHLSD0k6isMc.jpg?f=fotoalbum_large

iemand deze wel eens geprobeerd ?
is wel heel lucratief voor fastcharging bij schiphol

[ Voor 6% gewijzigd door boyette op 07-01-2024 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 23:22
HTT-Thalan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:23:
[...]

En was het een V2 of V3 (of V4)?
Verschil is snel te zien doordat er bij een V2 2 laadkabels zijn, bij een V3 heb je er maar 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

boyette schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:06:
[Afbeelding]

iemand deze wel eens geprobeerd ?
is wel heel lucratief voor fastcharging bij schiphol
Zijn chademo aansluitingen, zijn er veel auto’s die die aansluiting nog hebben?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

dextertje schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:25:
[...]

[...]

En was het een V2 of V3 (of V4)?
Verschil is snel te zien doordat er bij een V2 2 laadkabels zijn, bij een V3 heb je er maar 1.
Ioniq Electric 38kwh, en 1 laadkabel per paal.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• boeha
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:25
Per 22 januari gaat Vattenfall de tarieven in Brabant en Limburg weer verlagen.. naar 0.336 euro.

In Overijssel en Gelderland wordt het verlaagd naar zelfs 0.2942

https://incharge.vattenfall.nl/onze-tarieven

Voor mij een mooi voordeel 😊

Toch bijzonder dat in de ene kant van het land de tarieven dalen..en in Zuid Holland iedereen een verhoging van bijna 20 cent per kWh op de sgzh02 palen voor hun kiezen krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:56
boeha schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:44:
Per 22 januari gaat Vattenfall de tarieven in Brabant en Limburg weer verlagen.. naar 0.336 euro.

Toch bijzonder dat in de ene kant van het land de tarieven dalen..en in Zuid Holland iedereen een verhoging van bijna 20 cent per kWh op de sgzh02 palen voor hun kiezen krijgen...
Dat is dan dus goedkoper laden dan thuis voor mij.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
VidaR-9 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:21:
[...]

Dat is dan dus goedkoper laden dan thuis voor mij.
als dat zo is heb je denk ik nog een energie contract met oude tarieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:56
boyette schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:24:
[...]
als dat zo is heb je denk ik nog een energie contract met oude tarieven
Betaal gemiddeld 0,34 - contract van juni ‘23

0,29 is ook vandaag de dag een scherp tarief voor thuis voor zover ik weet

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
VidaR-9 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:31:
[...]

Betaal gemiddeld 0,34 - contract van juni ‘23

0,29 is ook vandaag de dag een scherp tarief voor thuis voor zover ik weet
gemiddeld ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Lekker, en in MRA heeft Vattenfall het tarief juist verhoogd van 34 naar 49 cent/kWh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 06:36
Tommie12 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:15:
Effe rant mode on…

Omdat mijn LM nog altijd superchargen niet direct ten laste neemt, en ik op terugweg van een dagtrip maar een paar kWh extra nodig had de SUC vermeden en naar Ionity Soumagne gereden.

Daar staan 6 stalls van 350 kW en 1 tje van 50kW
Ik kom aan en er is enkel een 350 kW en de 50 kW vrij.
Ik probeer de 350kW paal en na 3 pogingen geef ik het op. Na mijn pogingen kleurt de lamp boven de paal ook rood, dus toch maar naar de 50kW paal die wel wil werken maar enkel 44 kW wil leveren.
Terwijl ik sta te laden verandert de kleur van de defecte paal na een minuutje naar wit, en ja, iemand anders probeert daar ook te laden. Tevergeefs.
Alles samen heeft die stop me 15 minuten gekost en heb ik 8 kWh kunnen laden door die Ionity shit.
Overigens, de andere palen zaten allemaal onder de 150 kW te leveren, en er stonden 2 Ioniq5 met 22% en 30%. Dat moet toch sneller kunnen, en betrouwbaarder.

In elk geval, mijn plan A is vanaf nu ALTIJD Tesla Supercharger, en de rest is backup.
Ik kom regelmatig bij Ionity Oosterhout en daar was het van de week zo druk dat er zelfs mensen aan het wachten waren.
Er was 1 paal defect. De andere 5 bezet.
Ik heb 1 screenshot gemaakt dat ik met 113kW aan het laden was maar ik weet bijna zeker dat ik daar altijd de 150/151kW aantik. (auto kan max 150kW)
4 januari ging het daar van 35% naar 75% in 24 minuten, dat is voor mij 1.3979 kW/min.

Ionity Tignee (Belgie) ging iets langzamer. Van 51% naar 93% met 0,7360 kW/min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:54
kevertje1977 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:04:
[...]

Ik kom regelmatig bij Ionity Oosterhout en daar was het van de week zo druk dat er zelfs mensen aan het wachten waren.
Er was 1 paal defect. De andere 5 bezet.
Had je enig idee of het dan ook heel druk was bij de Tesla snelladers daar? Die zitten in Oosterhout met 12 aansluitpunten op dezelfde parkeerplaats, op ongeveer 50 meter van Ionity. Tesla is daar afhankelijk van het tijdstip van de dag tussen de 8-45 cent/kWh goedkoper dan Ionity (afhankelijk of je wel of geen abonnement hebt), dus ook daar zal het dan ook heel druk geweest zijn?
Of misschien wisten die mensen die bij ionity stonden te wachten niet dat je ook je niet-Tesla bij de Tesla Superchargers op die locatie mag opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 06:36
Of-Aaargh schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:39:
[...]

Had je enig idee of het dan ook heel druk was bij de Tesla snelladers daar? Die zitten in Oosterhout met 12 aansluitpunten op dezelfde parkeerplaats, op ongeveer 50 meter van Ionity. Tesla is daar afhankelijk van het tijdstip van de dag tussen de 8-45 cent/kWh goedkoper dan Ionity (afhankelijk of je wel of geen abonnement hebt), dus ook daar zal het dan ook heel druk geweest zijn?
Of misschien wisten die mensen die bij ionity stonden te wachten niet dat je ook je niet-Tesla bij de Tesla Superchargers op die locatie mag opladen.
Er zijn daar inderdaad ook Tesla laders en er zit ook nog een Allego lader (meer aan de weg-kant)
Niet alle Tesla laders waren bezet. Maar ik heb geen idee of men weet of je daar terecht kan.
Voor mij is Ionity goedkoper dan Tesla dus vandaar mijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Mijn auto kan maar max 47kw halen dus elke lader is voor mij prima, maar dan moeten ze wel werken. Is Tesla over het algemeen betrouwbaar? Had ik gewoon pech gisteren dat er twee stuk waren of ligt het aan de combi Tesla lader - niet-tesla auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:30
HTT-Thalan schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:44:
Mijn auto kan maar max 47kw halen dus elke lader is voor mij prima, maar dan moeten ze wel werken. Is Tesla over het algemeen betrouwbaar? Had ik gewoon pech gisteren dat er twee stuk waren of ligt het aan de combi Tesla lader - niet-tesla auto?
Ik denk dat het veilig is om te stellen dat Tesla superchargers toch wel 1 van de betrouwbaarste netwerken heeft. Er wilt wel eens een stall stuk zijn, maar dat is incidenteel, en vaak ook al vrij snel aangegeven met lint oid.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

rmathijssen schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:49:
[...]

Ik denk dat het veilig is om te stellen dat Tesla superchargers toch wel 1 van de betrouwbaarste netwerken heeft. Er wilt wel eens een stall stuk zijn, maar dat is incidenteel, en vaak ook al vrij snel aangegeven met lint oid.
Any issues bekend met non-Tesla's aldaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanochten
  • Laatst online: 07:20
Ik ben helemaal nieuw in de oplaadwereld.
Nu heb ik een plug in hybride dus zal ik af en toe gebruik gaan maken van oplaadpunten bij zwembaden/voetbalveld en parkeergarages.

Snelladers/langs de snelweg zal ik wel niet gebruiken, wat is dat de handigste pas? ANWB?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
hansvanochten schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:01:
Ik ben helemaal nieuw in de oplaadwereld.
Nu heb ik een plug in hybride dus zal ik af en toe gebruik gaan maken van oplaadpunten bij zwembaden/voetbalveld en parkeergarages.

Snelladers/langs de snelweg zal ik wel niet gebruiken, wat is dat de handigste pas? ANWB?
https://laadpastop10.nl/

Dit is zowat de beste bron van informatie.

Als je weet welke palen je het meest tegen komt kan je daarop gaan zoeken naar de beste prijzen.
Maar veel maakt het niet uit met een plugin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
  • Laatst online: 10-12-2024
cyberdj schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:36:
Vandaag (eindelijk) in de gelegenheid geweest om de electroverse kaart te testen op een 0,00 tarief paal en het laden was inderdaad gratis 😀
[Afbeelding]
Het gratis laden bij de Allego palen in Maastricht is helaas niet meer. Nu staan de palen voor EUR 0,57/kWh in de Electroverse app.

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-09 18:47

Ik dacht begrepen te hebben (maar ik weet niet meer waar ik dat vandaan heb) dat de prijs in Overijssel/Gelderland gewoon vaststaat voorlopig en dat de wijzingen op de prijs alleen maar te maken hebben met wijzigingen van netbeheerkosten en belastingen. De verlaagde belastingen op elektriciteit per 1 januari zal de verlaging van 31 naar 29 cent verklaren vermoed ik.

Heeft iemand ooit een poging gedaan om boven water te krijgen hoe die tarieven nou tot stand komen? Dat zullen de aanbieders toch hebben moeten afspraken met de provincies en gemeenten die opdrachtgever zijn. De aanbestedingsdocumenten zijn natuurlijk wel openbaar, maar de uiteindelijke aanbiedingen van de partijen waarschijnlijk niet.

Ik zie overigens dat in de MRA (Flevoland, Noord-Holland en Utrecht) er eind vorig jaar een aanbesteding afgerond is voor snellaadpalen. Ik ben benieuwd wat een dergelijke aanpak gaat opleveren qua prijzen voor die snelladers. Er staat op https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/318221 zelfs een excel met beoogde locaties. EDIT: ze staan ook op een website: https://voorkeurslocatiespubliekesnelladers.mrae.nl/ (login:mrae ww:snelladen)

EDIT2: toch even in de aanbestedingsdocumenten gedoken. MRA levert een modelcontract bij de aanbestedingsdocumenten dat een kijkje geeft in hoe de tarieven tot stand komen. Daar staat onder andere het volgende:
De energievergoeding betreft de vergoeding voor de inkoop van elektriciteit. Dit is de gemiddelde marktwaarde van de elektriciteitsproductie (Dutch Power Base Load Futures end- of-day settlements, in het vervolg `Cal Endex Base’ genoemd) van kwartaal 3 2022 t/m kwartaal 2 2023 per kWh en geldt als energievergoeding voor kwartaal 3 2023
Als MRA iets dergelijks ook voor hun AC laadpalen hebben voorgeschreven dan verklaart dat wel waarom de prijzen zo lang zo hoog bleven bij de regio MRA. Opdrachtnemers wordt dus verplicht de gemiddelde energieprijs van de 4 voorgaande kwartalen te hanteren voor het lopende kwartaal.

[ Voor 22% gewijzigd door tweakerpip op 08-01-2024 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
  • Laatst online: 10-12-2024

Mooi, dan kan ik buiten de deur nog goedkoper laden. Thüga had ik al stopgezet n.a.v. de verlaagde Vattenfall tarieven per 1-1-2024. Tesla supercharger-maand-abo loopt ook af morgen (die was nu 0,34/kWh en dus een fractie goedkoper dan Vattenfall). Daarnaast mijn energiecontract toch maar opengebroken, vanaf 5-02 een jaar thuisladen voor 0,23/kWh (nacht) / 0,30/kWh (dag). Dynamische tarieven durf ik nog niet aan ;)

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
cyberdj schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:38:
[...]
vanaf 5-02 een jaar thuisladen voor 0,23/kWh (nacht) / 0,30/kWh (dag). Dynamische tarieven durf ik nog niet aan ;)
Waar haal je zo'n redelijk nachttarief vandaan? Welke leverancier?
Pagina: 1 ... 116 ... 233 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2