tapelectric schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:34:
[...]
Je kunt redelijk eenvoudig achterhalen waar het misgaat. Als je je laadpas scant, of op start drukt in je app, dan zou er op het laadpunt iets moeten gebeuren. Blauw, groen of geel lichtje, vast of knipperend - dat verschilt per lader / instelling.
Als dat gebeurt, dan heeft de pas / app zijn werk gedaan. De auto en laadpaal wisselen dan heel basaal wat data uit om het laden te starten. Daarbij test een auto vaak ook de de spanning van het net. Daar kan een auto op afknappen, en dan start het laden dus niet. Je kunt dan beter een andere lader proberen.
Als er op het laadpunt niks gebeurt (geen lichtje), dan is de laadpaal niet geautoriseerd. Bij een app is de usual suspect dan de internetverbinding van de laadpaal. Bij een laadpas kan het zijn dat de scanner in de paal niet (goed) werkt.
Zo stond ik met de kerstvakantie vlak voor kerst in Frankrijk bij Tesla Destination chargers. Er was ook een Peugeot e208 en MG4 aan het laden, genoeg stalls vrij naast tig Tesla. Dus ik parkeer mijn EC4 in, koppel hem aan de laadpaal ala Tesla, kies het bijbehorende nummer in de app en beginnen maar. Nope: laden mislukt. Ontkoppel, selecteer een ander station en probeer opnieuw aldus de Tesla app.
Rinse en repeat vier andere stalls op hetzelfde plein. Vier keer die foutmelding. En ik had de Tesla app voorzien van de laatste update. Dus door naar een Fastned in de buurt. Laadpunt van de auto zet de kabel vast, doet de handshake en gaat groen branden. Direct erop groen met rood streep. Melding auto: opladen gefinisht. Andere laadpaal: geeft alle info over laadsnelheid, geladen percentage, tijdsduur. Wederom auto: laden gefinisht.
Met nog 25% in het accupack en na al mijn pasjes bij de openbare laadpaal (Shell, Vattenfall, Maingu, Kiwhi pass) geprobeerd maar de EC4 laten afslepen. Ik had nog 40km kunnen rijden op de route de soleil maar dan had ik stil gestaan op de tolweg. Gekke wel: in NL, België en Luxemburg probleemloos kunnen laden. Eerste halte in Frankrijk: EC4 geeft geen sjoege. In NL heb ik over het algemeen niet zulke problemen nog meegemaakt bij welke laadpaal aanbieder dan ook. Wel Shell Recharge die vrolijk 3 maand na laden besluit de factuur op te maken en te incasseren. Dat was een duur geintje gezien het de eerste maand EV rijden was en dus veel laden. Terwijl Vattenfall netjes binnen twee weken de factuur al opmaakt en instuurt over december. En Tesla gewoon direct afboekt op je credit card.