[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 114 ... 216 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-05 21:47

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Ik laad sinds twee maanden met Bonnet ipv Vandebron, in Den Haag. Met de boost van 2 euro, 10 % korting. Die twee euro verdien ik weer terug met hun “rewards”: door opladen en foto’s van laadpalen.

Ze sturen via mail en in de app, een factuur met een NL-btw-nummer, zodat we de btw kunnen terugvragen. Via de mail zowel een “receipt” als een “invoice”.

Nu hebben ze recent de verrekening van de 5 euro reservering verandert. Bij storingen in het starten werd soms meerdere maken 5 euro gereserveerd. Die kwam altijd keurig terug.

Nu echter reserveren ze 5 euro per uur. Op zich geen probleem, maar de 5 euro wordt verrekend op de factuur. Er staat nu soms op de “receipt” een bedrag van 0 euro te betalen. En ik krijg dan niet automatisch een factuur. Ik kan ook geen factuur downloaden in de app. Ofwel een foutmelding (Apple) of geen response (Android).

Aan de factuur voor laden met meer dan 5 euro, kan ik zien, dat er wel een factuur is aangemaakt. De factuurnummers zijn opeenvolgend en er ontbreken er twee, de twee van minder dan 5 euro.

Meerdere keren met de helpdesk gemaild. Steeds een vlot antwoord, dat de facturen in de app staan. Na aandringen krijg ik de “receipts” nogmaals. Uiteindelijk toch de ontbrekende facturen “invoices”, met de ontbrekende volgnummers.

Ik vermoed dat een factuur met een bedrag van 0 euro ergens in de software gelezen wordt als “niks geladen”. Dus “geen factuur” nodig. Maar nul is niet niks.

In de meeste gevallen maar meer dan 17 kWh laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-05 10:56
Bonnet is heel prettig, maar ik word zelf wel gek van de hoeveelheid afschrijvingen, meldingen en dergelijke. Zou heel prettig zijn om één factuur per maand te krijgen en één afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Haroddin schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:49:
Ik lees hier heel veel over Nederland, maar hoe zit het met België?
Volgens mij hangt het van de stad af. Dus bijv. Antwerpen heeft goede en betaalbare laadpaaltjes van Total. Maar er zijn ook prijzige paaltjes van Blue Corner, die een kleeftarief hebben dat alleen op de website vermeld staat (Blue Corner heeft geen app, en de paaltjes zijn in de meeste apps niet te vinden). Als je niet van verrassingen houdt, niet zomaar ergens laden.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 16:44
Ik lees hier heel veel over Nederland, maar hoe zit het met België? Ik moet binnen een paar weken ook aan full-electric, maar werkgever voorziet geen laadpas (enkel op het werk laden en op termijn een thuislaadpaal)... Gezien wij familie en vrienden wonen hebben over quasi heel Vlaanderen zal ik af en toe dus zelf moeten bijlappen om te raken waar we willen zijn (nog los van occasioneel weekend weg of reis)...

Ik zou dus het advies van de TS willen gebruiken en starten met een willekeurige pas, maar welke passen werken hier? Of neem ik gewoon Chargemap, stelt dat iets voor?
Zal afhangen van hoeveel kWh je per maand nodig zal hebben buiten het thuis en bedrijfsladen. En natuurlijk ook welke (AC) lader er op je bestemming beschikbaar is. Anders zal je even (net genoeg om thuis te komen) aan een DC lader moeten bijtanken
Kijk even op https://laadpastop10.nl/ welke kaarten er zijn, welke app je kan installeren en wat de kWh prijs is waar je wilt laden.
Een ander alternatief, zeker voor beginners willen ze zeker zijn dat laden altijd start, zijn Tesla chargers. Echter je moet ze wel op je reisroute hebben.
Afhankelijk van het aantal kWh/mnd eventueel met een abonnement.
Als je thuis een laadpaal hebt is DC laden op de terugrit enkel die kWh laden om thuis rustig verder te laden. Zo sta je maar minuten te laden wat even de benen strekken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:12

koboy

Heb een idee voor een icon

Ik lees hier heel veel over Nederland, maar hoe zit het met België? Ik moet binnen een paar weken ook aan full-electric, maar werkgever voorziet geen laadpas (enkel op het werk laden en op termijn een thuislaadpaal)... Gezien wij familie en vrienden wonen hebben over quasi heel Vlaanderen zal ik af en toe dus zelf moeten bijlappen om te raken waar we willen zijn (nog los van occasioneel weekend weg of reis)...

Ik zou dus het advies van de TS willen gebruiken en starten met een willekeurige pas, maar welke passen werken hier? Of neem ik gewoon Chargemap, stelt dat iets voor?
Je hebt nu dus een zakelijke auto op benzine/diesel? Hoe gaat dat nu dan? Ik neem aan dat de baas geen brandstof pomp op het terrein heeft staan.....
Zakelijke brandstofpassen werken normaal gesproken ook op (een groot deel van) de opladers....

Ik vermoed dat je de eerste bent binnen het bedrijf die aan de EV moet, en dat het allemaal nog niet zo duidelijk is.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haroddin
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09-2024
koboy schreef op maandag 1 januari 2024 @ 09:56:
[...]

Je hebt nu dus een zakelijke auto op benzine/diesel? Hoe gaat dat nu dan? Ik neem aan dat de baas geen brandstof pomp op het terrein heeft staan.....
Zakelijke brandstofpassen werken normaal gesproken ook op (een groot deel van) de opladers....

Ik vermoed dat je de eerste bent binnen het bedrijf die aan de EV moet, en dat het allemaal nog niet zo duidelijk is.
Klopt, VW Golf diesel, en inderdaad een dieseltank & pomp op het terrein en geen tankkaart. Die logica trekken ze nu door voor elektrisch rijden, alleen ipv 1000 km kan je nu nog 250-300 km halen.

Sinds begin 2023 zijn nieuwe leasewagens verplicht elektrisch (tenzij voor wie meer dan 30k op een jaar rijdt). Ik ken echter weinig collega's die net als wij familie en vrienden op > 100 km enkele rit wonen hebben, dus de policy zie ik niet snel veranderen.

Alvast bedankt aan hen die tips gaven, ik bekijk het even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Haroddin schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:08:
[...]

Klopt, VW Golf diesel, en inderdaad een dieseltank & pomp op het terrein en geen tankkaart. Die logica trekken ze nu door voor elektrisch rijden, alleen ipv 1000 km kan je nu nog 250-300 km halen.

Sinds begin 2023 zijn nieuwe leasewagens verplicht elektrisch (tenzij voor wie meer dan 30k op een jaar rijdt). Ik ken echter weinig collega's die net als wij familie en vrienden op > 100 km enkele rit wonen hebben, dus de policy zie ik niet snel veranderen.

En dan zeggen ze dat Hollanders zuinig zijn.... _O- _O- _O-

Mijn partner heeft goede ervaringen met Freshmile op (niet FastNed) snelladers als ze voor haar werk in België moest zijn. Afhankelijk van hoe snel je auto kan laden is dit prijstechnisch zeer interessant.

Probeer het ook eens in het forum van de auto die je gaat rijden (ID3?). Waarschijnlijk vind je daar nog wat meer Belgische rijders die niet hier zitten.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cnsmr
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Vanaf 22 januari is het Vattenfall tarief in Gelderland/Overijssel € 0,2942 per kWh

Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:38
[...]

Regel gewoon een laadpaal thuis, je hebt dus geen backoffice nodig. Spreek je electricien aan en vraag naar een goedkope lader voor thuis zonder te veel functies. Als je zonnepanelen hebt, lees dan wat in het topic over EV thuis laden.

En daarbuiten, een laadpas van Freshmile en Shell, dan sta je niet te snel stil.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:00

...Sinds begin 2023 zijn nieuwe leasewagens verplicht elektrisch (tenzij voor wie meer dan 30k op een jaar rijdt). Ik ken echter weinig collega's die net als wij familie en vrienden op > 100 km enkele rit wonen hebben, dus de policy zie ik niet snel veranderen....
Als ik het goed begrijp kun je dus elke (werk-)dag bij je werk laden, en gaat het erom dat je voor privé kilometers zelf de stroom moet gaan betalen.
Voorheen met de diesel 'van de baas' was dat kennelijk een extra voordeeltje, en dat raak je nu (misschien?) kwijt. Was dateen officiele regeling, of iets wat 'gewoon' gebeurde?
Als je voor je werk onderweg bent aangewezen op openbare en/of snelladers, zou je werkgever daarvoor een laadpas moeten regelen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-05 14:52
cnsmr schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:31:
Vanaf 22 januari is het Vattenfall tarief in Gelderland/Overijssel € 0,2942 per kWh

Bron
Zelfde toko, maar in de MRA betaal je dus hetzelfde voor 20kWh waar je in Gelderland en Overijssel er straks 33(,3) voor krijgt 8)7

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-05 13:54

spartacusNLD

This is Sparta!!

cnsmr schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:31:

Bron
Mooi! scheelt me toch ergens rond de 8 euro per maand :P

Enig idee voor hoelang deze tarieven vast staan?

[ Voor 9% gewijzigd door spartacusNLD op 01-01-2024 14:32 ]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Bizar dat dat wel omlaag kan maar in MRA-gebied gooien ze het flink omhoog. Ja iets met concessies maar toch....

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Gunner schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:56:
Bizar dat dat wel omlaag kan maar in MRA-gebied gooien ze het flink omhoog. Ja iets met concessies maar toch....
Vraag & aanbod? Iets met overvol netwerk in randstad? Er zullen vast goede redenen voor zijn.

Zal ook wel iets in de trend zijn van '' ze betalen het toch wel '' :P

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:55
spartacusNLD schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:32:

Enig idee voor hoelang deze tarieven vast staan?
Tot zolang het duurt.
Maar ook echt.

Tenzij je weet welke deals ze hebben gesloten met de plaatselijke prik-leverancier, en voor hoe lang.
Dat zijn dingen die lastig te achterhalen zijn.

Maarten (@Hachy) zit wat meer in de materie, misschien dat hij iets meer weet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PlayerGoods
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-05 17:32
Equans/Zuid Holland laadpas tarieven flink omhoog voor de SGZH2 laadpalen. :( van €0,39 naar €0,58 per kWh. Uiteraard zonder enige aankondiging.....

Tips voor passen om goedkoper te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:28
mk1992 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:19:
[...]

Zelfde toko, maar in de MRA betaal je dus hetzelfde voor 20kWh waar je in Gelderland en Overijssel er straks 33(,3) voor krijgt 8)7
dat is niet hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
spartacusNLD schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:05:
[...]

Vraag & aanbod? Iets met overvol netwerk in randstad? Er zullen vast goede redenen voor zijn.

Zal ook wel iets in de trend zijn van '' ze betalen het toch wel '' :P
inkomens in die regio zijn ook fors hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:12
Wij ontvangen binnenkort onze eerste elektrische auto (Volvo XC40 recharge)

We zijn ons een beetje wegwijs aan het maken in de jungle van laden. We kunnen niet thuis laden, dus gebruiken daarvoor een publieke paal, om de hoek.

We dachten aan de volgende passencombinatie:
- Thuis: ANWB vanwege geen opslag op het lokale tarief per kWh en als backup e-flux.
- Onderweg: Volvo card 1e jaar (bij zeer veel snelladers 0,50 euro / kWh, en als backup Tesla account (bij lange ritten evt abbo nemen)

Zit ik hier een beetje solid mee? Ook bijv. Buiten NL?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
PlayerGoods schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:21:
Equans/Zuid Holland laadpas tarieven flink omhoog voor de SGZH2 laadpalen. :( van €0,39 naar €0,58 per kWh. Uiteraard zonder enige aankondiging.....

Zeker weten? E-flux en tap zeggen beide nog gewoon 0,39

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gri-
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Brotuck schreef op maandag 1 januari 2024 @ 16:35:
[...]

Vandaag met een Zuid Holland pas geladen in Zoetermeer en heb ook een rekening met 0,58 euro per kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PlayerGoods
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8OZaMnMTKeko6kAiAQ7e-M1lc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VSUxqS2vcUXR5VJlSojrU6k3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-05 14:11

Ja kiezen voor de sg1 paal. Die staan nog op € 0,31 zolang het duurt… :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:32
In Groningen zijn de Allego palen die 0,57 per kWh waren nog steeds 0,57, maar de 0,45 per kWh palen zijn nu 0,40 per kWh.

En je moet echt in de app kijken welke welke prijs heeft. Van buiten kan je het niet zien.. Ik snap hier niets van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
hsb85 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 17:22:
In Groningen zijn de Allego palen die 0,57 per kWh waren nog steeds 0,57, maar de 0,45 per kWh palen zijn nu 0,40 per kWh.

En je moet echt in de app kijken welke welke prijs heeft. Van buiten kan je het niet zien.. Ik snap hier niets van
En al die apps werken de prijzen niet direct bij op een dag als vandaag. Dus het is cowboy land.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

caspervc schreef op maandag 1 januari 2024 @ 16:30:
Wij ontvangen binnenkort onze eerste elektrische auto (Volvo XC40 recharge)

We zijn ons een beetje wegwijs aan het maken in de jungle van laden. We kunnen niet thuis laden, dus gebruiken daarvoor een publieke paal, om de hoek.

We dachten aan de volgende passencombinatie:
- Thuis: ANWB vanwege geen opslag op het lokale tarief per kWh en als backup e-flux.
- Onderweg: Volvo card 1e jaar (bij zeer veel snelladers 0,50 euro / kWh, en als backup Tesla account (bij lange ritten evt abbo nemen)

Zit ik hier een beetje solid mee? Ook bijv. Buiten NL?
Voor het buitenland moet je kijken naar de tarieven voor die Volvo laadpas. Deze ziet er echter hetzelfde uit als die van Hyundai, met in elk geval voor AC laden dezelfde boeventarieven.
Vaak helpt het om met de Chargeprice app te kijken wat voor lokale laadpas/app goedkoper kan zijn wanneer je eenmaal op bestemming bent. Controleer wel de tarieven, die app klopt in Nederland meer niet dan wel, maar in Duitstalige gebieden best goed.

Ik denk dat je hier een aardig begin hebt. Wat ik nog zou aanraden is Freshmile of Bump voor het geval het een normale laadpaal betreft met een tarief van boven de 45 cent/kWh.
De laadcurve van de Volvo is niet heel schokkend, maar ik schat dat je met Freshmile ook op ongeveer die 50 cent voor snelladen uitkomt, wat mooi meegenomen is na het gratis 1e jaar Volvo (of wanneer ze de tarieven omhoog gooien....).

[ Voor 9% gewijzigd door koboy op 01-01-2024 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-05 22:01
DanielAlm schreef op maandag 1 januari 2024 @ 17:17:
[...]
Ja kiezen voor de sg1 paal. Die staan nog op € 0,31 zolang het duurt… :|
Wordt vast gezellig bij die enkele SG1 palen. :+

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-05 10:56
eltron schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:14:
[...]

Ja, ik begrijp wel hoe dit ontstaat, maar bizar resultaat.

Bij Bonnet nog wel oude tarieven (38 ct, 34 ct met korting).

Bump en Electroverse nog op 41 ct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
Wat een bizarre verhoging. Heb er een klacht over ingediend. Niet dat het wat zal doen maar prijs is exorbitant.

[ Voor 33% gewijzigd door Boinkie op 01-01-2024 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-05 12:08
Boinkie schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:38:
Wat een bizarre verhoging. Heb er een klacht over ingediend. Niet dat het wat zal doen maar prijs is exorbitant.
Waar heb je geklaagd ? Dan dien ik ook een klacht in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 05:46

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Dit blijft bizar, het verschil tussen de SGZH1 en SGZH2 laadpalen. Het was al niet te begrijpen maar het verschil was afgelopen jaar nog beperkt. Nu zijn de SGZH2 palen bijna dubbel zo duur als SGZH1. Mensen die zich hier niet in willen verdiepen komen van een koude kermis thuis.

Ik snap dat het 2 losse contracten zijn met verschillende voorwaarden, maar ook tov. de gedaalde stroomprijs is het niet logisch dat de SGZH2 palen verder verhoogd worden. Ik neem aan dat de provincie Zuid-Holland / gemeente Rotterdam daar wel een clausule in het contract over hebben opgenomen.

Moeten we geen petitie starten om #tarieftransparantie af te dwingen

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jurjan Rietveld
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-05 08:05
Echt onbegrijpelijk zo'n verhoging van Equans. De ZH pas zou toch enig voordeel moeten opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
geraroz schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:43:
[...]

Waar heb je geklaagd ? Dan dien ik ook een klacht in.
50five klantenservice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Jurjan Rietveld schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:30:
Echt onbegrijpelijk zo'n verhoging van Equans. De ZH pas zou toch enig voordeel moeten opleveren?
Het hangt allemaal af van de voorwaarden van de concessie. Als die niet makkelijk te vinden zijn, vraag ze op bij 1 van de deelnemende gemeenten. WOB en zo.....

Ik hang nu een klein jaartje hier rond, en dit is de eerste keer dat ik me herinner dat ik voor het Zuid Holland pas deel een tariefwijziging zie. Zou het kunnen dat dit tarief gebaseerd is op het tarief in het jaar er voor? Laten we even een paar maanden rekenen voor het bepalen van het nieuwe tarief, dus 1/10/22 - 30/9/23? Dan komt dus nu de klap van de extreme energie tarieven van die periode.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geraroz
koboy schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:59:
[...]

Het hangt allemaal af van de voorwaarden van de concessie. Als die niet makkelijk te vinden zijn, vraag ze op bij 1 van de deelnemende gemeenten. WOB en zo.....

Ik hang nu een klein jaartje hier rond, en dit is de eerste keer dat ik me herinner dat ik voor het Zuid Holland pas deel een tariefwijziging zie. Zou het kunnen dat dit tarief gebaseerd is op het tarief in het jaar er voor? Laten we even een paar maanden rekenen voor het bepalen van het nieuwe tarief, dus 1/10/22 - 30/9/23? Dan komt dus nu de klap van de extreme energie tarieven van die periode.....
Tijdje terug ging het van 36 naar 39 cent geloof ik , maar de verhoging van 1 Jan is bijna 50%, dat slaat echt nergens op en is ook niet marktconform. Ik heb ook geprobeerd om de informatie rond de concessie te vinden maar nog niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Niet online
Jan Lelie schreef op zondag 31 december 2023 @ 19:14:
Ik laad sinds twee maanden met Bonnet ipv Vandebron, in Den Haag. Met de boost van 2 euro, 10 % korting. Die twee euro verdien ik weer terug met hun “rewards”: door opladen en foto’s van laadpalen.

Ze sturen via mail en in de app, een factuur met een NL-btw-nummer, zodat we de btw kunnen terugvragen. Via de mail zowel een “receipt” als een “invoice”.

Nu hebben ze recent de verrekening van de 5 euro reservering verandert. Bij storingen in het starten werd soms meerdere maken 5 euro gereserveerd. Die kwam altijd keurig terug.

Nu echter reserveren ze 5 euro per uur. Op zich geen probleem, maar de 5 euro wordt verrekend op de factuur. Er staat nu soms op de “receipt” een bedrag van 0 euro te betalen. En ik krijg dan niet automatisch een factuur. Ik kan ook geen factuur downloaden in de app. Ofwel een foutmelding (Apple) of geen response (Android).

Aan de factuur voor laden met meer dan 5 euro, kan ik zien, dat er wel een factuur is aangemaakt. De factuurnummers zijn opeenvolgend en er ontbreken er twee, de twee van minder dan 5 euro.

Meerdere keren met de helpdesk gemaild. Steeds een vlot antwoord, dat de facturen in de app staan. Na aandringen krijg ik de “receipts” nogmaals. Uiteindelijk toch de ontbrekende facturen “invoices”, met de ontbrekende volgnummers.

Ik vermoed dat een factuur met een bedrag van 0 euro ergens in de software gelezen wordt als “niks geladen”. Dus “geen factuur” nodig. Maar nul is niet niks.

In de meeste gevallen maar meer dan 17 kWh laden.
Ik ervaar hetzelfde probleem.

Bron is dat ze de methode van verrekenen op de creditcard hebben veranderd. Voorheen was er de €5 temporary hold, en vervolgens werd een nieuwe transactie gedaan voor het totaalbedrag, en de eerdere €5 weer gecanceld.
Wat ze nu doen, is dat ze de €5 sowieso chargen, en vervolgens die aanpassen naar het totaalbedrag, en je alleen factuur krijgt voor het verschil (met de vermelding dat er al €5 balance is).
Deze manier van factureren klopt niet, want je krijgt van de eerste €5 nooit een factuur. Alleen van het 2e deel, minus de €5.
Ook de rewards worden niet meer goed toegepast, omdat die ook kijkt naar het eindbedrag van minimaal €5.

Ik heb het ook aangekaart bij de klantenservice, maar heb niet het idee dat het snel opgepikt wordt.

Voor de facturen die je niet op de mail krijgt omdat ze onder de €5 zijn, kan je wel in de app krijgen door bij Invoice op "open" te klikken en dan kom je op een link van Stripe waar zoweld de factuur als receipt staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:00
geraroz schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:09:
[...]

Tijdje terug ging het van 36 naar 39 cent geloof ik , maar de verhoging van 1 Jan is bijna 50%, dat slaat echt nergens op en is ook niet marktconform. Ik heb ook geprobeerd om de informatie rond de concessie te vinden maar nog niet gelukt.
Ik heb mijn gemeente gevraagd waar ik het beste terecht kan met een klacht, over deze bizarre verhoging. ik zal meteen eens vragen of die concessie publiek is.

[ Voor 3% gewijzigd door Mythling op 01-01-2024 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-05 14:11
Zo, ik heb ook geklaagd. Dat zal ze leren.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twan123
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21-05 22:56
energie belastingen 2024 omlaag en laadpaal tarieven omhoog....

Tesla Model Y LR 03-2023 | Tesla Wall Charger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

DanielAlm schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:08:
[...]

Zo, ik heb ook geklaagd. Dat zal ze leren.. 8)7
#metoo …

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
https://twitter.com/teslaeurope/status/1741418822525964585

Zoals ik het begrijp, but correct me if I am wrong, dat als je nu (tot 6 januari) gaat laden bij Tesla dat het gratis is voor Non-Tesla's. Wel eenmalig.

Kan er voor de rest alleen weinig over vinden.

Donderdag maar even testen als ik van kantoor kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-05 21:47

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Nova163 schreef op zondag 31 december 2023 @ 22:50:
Bonnet is heel prettig, maar ik word zelf wel gek van de hoeveelheid afschrijvingen, meldingen en dergelijke. Zou heel prettig zijn om één factuur per maand te krijgen en één afschrijving.
Het is hetzelfde met Tesla Superchargers, ook een factuur per laadbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Zjanzjak schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:27:
https://twitter.com/teslaeurope/status/1741418822525964585

Zoals ik het begrijp, but correct me if I am wrong, dat als je nu (tot 6 januari) gaat laden bij Tesla dat het gratis is voor Non-Tesla's. Wel eenmalig.

Kan er voor de rest alleen weinig over vinden.

Donderdag maar even testen als ik van kantoor kom.
Alleen voor eerste laadsessies bij Superchargers en je moet een CC koppelen, als ik het zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:53
Iemand een goede tip (laag vast tarief, zonder kleef) voor een laadpas bij Shell recharge community laders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Een vriendelijke tip van mij, je kunt weer een Thüga abbo afsluiten voor de vaste tarieven van:

Tarif 1
für Mobilisten mit der Thüga Energie Ladekarte

Registrierung
- nötig, unter thuega-energie.emobilitycloud.com

Grundgebühr pro Ladekarte
- 4,20 Euro/Monat netto 5,00 Euro/Monat (brutto)
- Entfällt für Kunden der Thüga Energie*

AC-Laden
- bis 19,999 kWh: 0,41 Euro/kWh netto (0,49 Euro/kWh brutto)
- ab 20 kWh: 0,39 Euro/kWh netto (0,46 Euro/kWh brutto)

DC-Laden
- bis 19,999 kWh: 0,48 Euro/kWh netto (0,57 Euro/kWh brutto)
- ab 20 kWh: 0,46 Euro/kWh netto (0,55 Euro/kWh brutto)

Innogy-Laden
- 0,66 Euro/kWh (netto) / 0,79 Euro/kWh (brutto)

https://www.thuega-energi.../oeffentliches-laden.html

Zelf heb ik nog de "oude voorwaarden" tot 28-01
0,39 / 0,35
0,47 / 0,42

[ Voor 9% gewijzigd door Brotuck op 02-01-2024 08:48 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:13
Brotuck schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:35:
Een vriendelijke tip van mij, je kunt weer een Thüga abbo afsluiten voor de vaste tarieven van:

Tarif 1

Registrierung

AC-Laden

DC-Laden

Innogy-Laden

0,39 / 0,35
0,47 / 0,42
Is er eigenlijk een verplichting dat ze ons een maand van te voren een wijziging in tarieven moeten melden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
yannienl schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:51:
[...]

Is er eigenlijk een verplichting dat ze ons een maand van te voren een wijziging in tarieven moeten melden?
Kan ik niet vinden, time will tell

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-05 14:52
Stroom uit een Vattenfall laadpaal vs. Stroom uit een Vattenfall laadpaal.

Als mijn oom in Groningen goedkopere stroom zou krijgen bij dezelfde energieleverancier dan stonden de media er vol van, de EV rijder heeft het er mee te doen dat ie in Vianen een klap meer betaalt dan in Zaltbommel

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:43
nietnormaal schreef op maandag 1 januari 2024 @ 23:54:
Iemand een goede tip (laag vast tarief, zonder kleef) voor een laadpas bij Shell recharge community laders?
Dat ligt aan de prijs van "jouw" specifieke laadpalen. Shell Community chargers hebben uiteenlopende tarieven, van zeer goedkoop tot erg duur. Zo heb ik bijvoorbeeld in de buurt een Shell Community lader met een tarief van €0,25/kWh. Daar kan geen andere laadpas tegenop.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Laatst online: 07:18

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

eltron schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:14:
[...]

Bij mij in de straat zit er bij meerdere laadpunten al zo'n 9 maanden al een zak over met "laadpunt binnenkort beschikbaar" i.v.m. werkzaamheden van Stedin. In de hele wijk is er nog maar 1 paal met 1 afgekruist vak. 8)7
Dus die publieke laadpalen kan je sowieso al niet op vertrouwen.

Maar in het algemeen, die laadpunten hebben echt woeker tarieven. Straks met wegenbelasting erbij is benzine gewoon weer interessanter voor mensen zonder eigen oprit/garage. Ik begrijp het niet, zo krijg je de mensen niet naar elektrisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tapelectric
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 01-05 16:30

tapelectric

Bedrijfsaccount Tap Electric
[...]

@Brotuck De prijzen voor SGZH 2.0 zijn bij ons automatisch aangepast doordat we nieuwe tarieven hebben ontvangen van Equans (LMS).

Ik heb zelf al meerdere mensen gesproken die verrast zijn door een enkele EUR 0.48 in hun straat, dus check ook ff (in de Tap app bijv) of je in de zelfde straat een goedkopere ziet.

Ik zit al een tijdje te broeden op een eenvoudige manier om historische tarieven te tonen in de app. Dan kunnen we ook eens beter volgen of wat omhoog gaat ook weer omlaag gaat :)

Nico

PS. Bij ons geldt altijd 'what you see is what you pay', geen verrassingen achteraf.

Tap Electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:47
Brotuck schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:35:

Tarif 1

Registrierung

AC-Laden

DC-Laden

Innogy-Laden

0,39 / 0,35
0,47 / 0,42
Ik heb gelukkig het oude tarief nog, want met 39/41ct moet je wel heel veel laden om die 5 euro abonnement per maand er uit te krijgen, vergeleken met Bump of Electroverse die zonder maandelijkse kosten 41ct rekenen.
Ik overweeg trouwens serieus om Thüga op te zeggen, want met de prijsverlaging van Vattenfall in Brabant naar 35,4 ct/kWh wordt het voor mij een stuk aantrekkelijker om vaker bij m'n werk te laden, en ik zit nu bij de Park&Charge palen (eigen P&C tarief: 54ct/kWh plus 50ct/u.) in mijn straat met Thüga al een beetje op het break-even point vergeleken met Bump en Electroverse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
tapelectric schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:56:
[...]

@Brotuck De prijzen voor SGZH 2.0 zijn bij ons automatisch aangepast doordat we nieuwe tarieven hebben ontvangen van Equans (LMS).

Ik heb zelf al meerdere mensen gesproken die verrast zijn door een enkele EUR 0.48 in hun straat, dus check ook ff (in de Tap app bijv) of je in de zelfde straat een goedkopere ziet.

Ik zit al een tijdje te broeden op een eenvoudige manier om historische tarieven te tonen in de app. Dan kunnen we ook eens beter volgen of wat omhoog gaat ook weer omlaag gaat :)

Nico

PS. Bij ons geldt altijd 'what you see is what you pay', geen verrassingen achteraf.
Echt niet ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orEQAzA3EFYj_58_yK9L796wRY8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ERpTRVV3Hs0BtrrLGad34D46.png?f=fotoalbum_large

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Of-Aaargh schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:57:
[...]

Ik heb gelukkig het oude tarief nog, want met 39/41ct moet je wel heel veel laden om die 5 euro abonnement per maand er uit te krijgen, vergeleken met Bump of Electroverse die zonder maandelijkse kosten 41ct rekenen.
Ik overweeg trouwens serieus om Thüga op te zeggen, want met de prijsverlaging van Vattenfall in Brabant naar 35,4 ct/kWh wordt het voor mij een stuk aantrekkelijker om vaker bij m'n werk te laden, en ik zit nu bij de Park&Charge palen (eigen P&C tarief: ca. 63ct/kWh) in mijn straat met Thüga al een beetje op het break-even point vergeleken met Bump en Electroverse.
Het is nog steeds interessant, mits je maar veel bij DC laders komt. Bij AC zal het erg veel afhangen van de CPO prijs. Ach ik heb de 5 euro per maand voor het komende jaar al terug verdiend, dus ik laat het nog wel een tijdje doorlopen.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tapelectric

tapelectric

@Brotuck Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan :)

Ik ben de draad ook kwijt, maar als het tarief voor ons (vanuit Equans / LMS) onaangepast is, dan geldt het blijkbaar niet voor de hele SGZH 2.0.

Anyway, what you see is what you pay!

Nico

Tap Electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
tapelectric schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:02:
[...]

@Brotuck Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan :)

Ik ben de draad ook kwijt, maar als het tarief voor ons (vanuit Equans / LMS) onaangepast is, dan geldt het blijkbaar niet voor de hele SGZH 2.0.

Anyway, what you see is what you pay!

Nico
Leuk voor sommige locaties uiteraard, maar nu is echt de chaos compleet. :+

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:38
Mijn laadpaal (onder beheer van Numobi) staat semi-publiek en dient vooral om mijn bedrijfswagen te laden. De vergoeding zit (België) nu op 35ct.
Gisteren heeft mijn zoon geladen met zijn bedrijfsauto en met een Shell kaart.
In zijn app werd elke kWh afgerekend met 70ct.
Nu vermoed ik dat zij LM wel wat korting krijgt, maar dit zijn toch overdreven marges.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraroz
Brotuck schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:03:
[...]

Die is in de "laadpaal app" ook gewoon 58 cent, dus dat kan nooit lang duren. Bonnett is nog niet bijgewerkt en werkt zonder laadpas, dus daar kan je nog profiteren van de oude tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tapelectric

tapelectric

Brotuck schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:03:
[...]

Jup. Doet denken aan Amsterdam, waar je een tijd lang in dezelfde straat zo het dubbele kon betalen voor de zelfde stroom.

Toch regelmatig maar ff checken in de app dan, voor wie met CPO-prijzen laadt of wie alleen een vast tarief gebruikt wanneer dat voordeliger is dan de CPO-prijs.

Nico

Tap Electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Het is zo bizar dat ik een 1.0 en een 2.0 laadpaal in mijn straat heb staan. Beide overigens gelijkmatig bezet. Ben erg benieuwd hoe dit zal gaan in de komende periode. Ik heb het gevoel dat de meeste EV gebruikers dit pas merken op de afrekening einde maand.

@tapelectric Misschien een idee om een app popup te geven bij een dergelijke verhoging bij bijvoorbeeld jouw favorieten of meest gebruikte laadpalen ? Ik kan me voorstellen dat je die juist niet iedere dag controleert.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

[BoSS] schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:47:
[...]

Dit blijft bizar, het verschil tussen de SGZH1 en SGZH2 laadpalen. Het was al niet te begrijpen maar het verschil was afgelopen jaar nog beperkt. Nu zijn de SGZH2 palen bijna dubbel zo duur als SGZH1. Mensen die zich hier niet in willen verdiepen komen van een koude kermis thuis.
Hier ook onaangenaam verrast door de tariefwijziging van de SGZH2 palen. Kan nergens een aankondiging vinden. :(

Ik zag het pas vanmorgen toen ik in de online omgeving ging kijken wat de laadsessie gekost had die ik gister gestart had.

[ Voor 10% gewijzigd door Slasher op 02-01-2024 11:15 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-05 17:00
Slasher schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:13:
[...]

Hier ook onaangenaam verrast door de tariefwijziging van de SGZH2 palen. Kan nergens een aankondiging vinden. :(
Zelfde ,geen aankondiging, en een idiote verhoging. Heb 50five, sgzh en de wethouder duurzaamheid van mijn gemeente een e-mail gestuurd. Zal vast allemaal niets opleveren, maar niets doen nog minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Brotuck schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:10:
Het is zo bizar dat ik een 1.0 en een 2.0 laadpaal in mijn straat heb staan. Beide overigens gelijkmatig bezet. Ben erg benieuwd hoe dit zal gaan in de komende periode. Ik heb het gevoel dat de meeste EV gebruikers dit pas merken op de afrekening einde maand.

@tapelectric Misschien een idee om een app popup te geven bij een dergelijke verhoging bij bijvoorbeeld jouw favorieten of meest gebruikte laadpalen ? Ik kan me voorstellen dat je die juist niet iedere dag controleert.
Hoe wordt dat bepaald welke type paal er geplaatst wordt?
Of zijn die 1.0 palen worden niet meer geplaatst?

2 tarieven in 1 straat met zo'n bizar verschil in tarief is niet echt logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:18:
[...]

Hoe wordt dat bepaald welke type paal er geplaatst wordt?
Of zijn die 1.0 palen worden niet meer geplaatst?

De 1.0 laadpalen staan er al heel lang. De nieuwere bijgeplaatste palen zijn versie 2.0
Ik denk dat er aparte (bindende) prijsafspraken zijn voor de 1.0 palen, wel ben ik erg benieuwd naar het aflopen van die afspraak.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Psycho_Mantis schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:18:
is er nog dan nog enig logica te bespeuren in laadpaalland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Lol de app van e-flux zegt nu inderdaad 0,58 cent tegenover 0,31 cent 100 meter verderop.
De app van Tap is nog steeds koppig met het oude tarief.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geraroz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

mk1992 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:02:
[...]

Stroom uit een Vattenfall laadpaal vs. Stroom uit een Vattenfall laadpaal.

Als mijn oom in Groningen goedkopere stroom zou krijgen bij dezelfde energieleverancier dan stonden de media er vol van, de EV rijder heeft het er mee te doen dat ie in Vianen een klap meer betaalt dan in Zaltbommel
Precies Als dit bij dinosap zou gebeuren zou het nieuws er vanavond mee openen. Maar blijkbaar moeten we dit voor publiek laden maar gedwee accepteren dat er op provinciaal niveau handjeklap gespeeld wordt waar wij als consument niets mee kunnen.

Je zou bijna weer ICE gaan rijden. Dat is tenminste transparant.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
Azqi schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:41:

Alleen voor eerste laadsessies bij Superchargers en je moet een CC koppelen, als ik het zo lees.
Ja alleen dat woordje 'eerste' vind ik niet zo duidelijk.
Bedoelen ze nou, als je voor ALLEREERSTE KEER OOIT komt laden met een non-Tesla, of de eerste keer dit jaar. Heb nog even zitten speuren, maar het merendeel houdt het op de allereerste keer ooit.

Daarnaast bedacht ik mij nog wat, toevallig laatst een nieuwe CC gekregen, met totaal ander nummer, dus in de Tesla app mijn oude CC verwijderd en de nieuwe gekoppeld, zou in principe ook 'nieuw' zijn. ;)
Slasher schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:21:

is er nog dan nog enig logica te bespeuren in laadpaalland?
Nee, maar dat wisten we al een hele poos.
Ik 'vermaak' mij wel met het geklaag er hier over, dat dan weer wel.

Persoonlijk interesseert het mij niet zo, uiteraard is leuk anders als je meer moet betalen maar kan er verder toch weinig aan doen. Buiten elke 4 jaar trouw een rondje inkleuren met mijn rode (met de nadruk op rood ;) ) potlood in de hoop tot verbetering en mij aansluiten bij partijen (VER bijv.) waarvan ik denk dat ze het verschil kunnen maken. Tot die tijd, het is, zoals het is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Niet eens op de offciele site. :X

Ik heb een klacht ingediend bij ev.2-sgzh.nl@equans.com, hier heb ik meerdere mailen wel eens contact mee gehad. Niet dat het zin heeft om te klagen maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlayerGoods
tapelectric schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:56:
[...]

Nico

Ik zie de paal hier staan voor €0,43 cent. Is deze prijs dan blijvend?

EDIT: nevermind, nu €0.64 ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:46
Azqi schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:41:
[...]

Vandaag gebrobeerd bij Tesla Schiedam met mijn Zoë. Er is gewoon het tarief afgerekend. Je moet dus een echte ‘first time” gebruiker zijn om gratis te laden.

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geraroz
Slasher schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:48:
[...]

Niet eens op de offciele site. :X

Ik heb een klacht ingediend bij ev.2-sgzh.nl@equans.com, hier heb ik meerdere mailen wel eens contact mee gehad. Niet dat het zin heeft om te klagen maar goed.
De uitleg : https://www.laad-elektris...elichting-tariefwijziging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05 17:52
Ik krijg vrijdag mijn lease EV met MTC laadpas Europa. Wat is een handige laadpas om erbij te hebben, welke ook handig is met declareren? Gewoon Shell recharge?

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Salvatore.NL schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:21:
Ik krijg vrijdag mijn lease EV met MTC laadpas Europa. Wat is een handige laadpas om erbij te hebben, welke ook handig is met declareren? Gewoon Shell recharge?
De ''pay-per-charge'' van https://e-flux.io/nl/producten/laadpassen/ wordt vaak aangeraden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pmiddeld
ikkemarcel schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:31:
Heeft er iemand ervaring met de snelladers van Hornbach(Pfalzwerke) in Duitsland? Ik zie namelijk dat de prijs van deze laders met de pas van Freshmiles 21ct per kwh + 7ct per min is. Deze laders vindt je door heel Duitsland.
Ik heb met behulp van https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/ en enkele filters een lijst gemaakt van alle Pfalzwerke snelladers >100 kW in Duitsland en Oostenrijk met als tarief 21ct/kWh en 7 ct/min. Het zijn niet alleen Hornbach filialen, maar ook van JET tankstations, Globus Baumarkt, Decathlon, REWE supermarkten en nog wat bedrijven. De blauw gemarkeerde adressen zijn locaties die wel in goingelectric stonden, maar niet op de Freshmile kaart. Dit zijn meestal spiksplinternieuwe laders die Freshmile nog niet heeft opgenomen in hun database. Verder heb ik er ook een .kmz-file van gemaakt. Wellicht dat anderen dit in een eigen google kaart kunnen plakken.
Ze liggen veelal niet vlak bij een snelweg, maar voor de echte koopjesjagers is dat wellicht geen probleem ;) . De meeste zijn 150 kW of hoger. Lijkt me ook geschikt voor als je in Duitsland (of Oostenrijk) op vakantie bent en goedkoop wil bijladen. Tip voor het navigeren: Omdat het meestal bedrijventerreinen betreft en deze vaak voor vele locaties binnen dit terrein hetzelfde adres hanteren is via adres zoeken op Google maps niet handig. Beter is voor het adres ook de naam van het desbetreffende bedrijf (bijv. "Hornbach") te zetten, dan komt het wel goed. De pinnetjes in de .kmz file zijn i.i.g. naar beste kunnen gecontroleerd met Google maps.
Viel Spass ermee!

De lijst staat hier
De .kmz-file staat hier

P.S. Er zijn er ook nog een heleboel die een vermogen van 50 kW hebben, maar aangezien de moderne EV-rijder daar meestal de neus voor ophaalt (en om mij werk te besparen) heb ik deze niet in de lijst opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

De tarieven zouden eigenlijk veel dynamischer moeten zijn. Tesla doet het per kwartaal op hun superchargers, dat is eigenlijk veel eerlijker.
Prijs per jaar is voor beide partijen nadelig. Als de stroomprijs hoog is, dan kost het hun winst en jaar erop wordt de klant flink benadeeld.
Natuurlijk ligt het grootste nadeel bij de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoctorV64
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 16:42

DoctorV64

Cosmopoliet

En ook nog eens een oude foto. Parkeerplaats is nu een zandvlakte daar bij Hotel New York.

Dat wordt wat in onze wijk. We hebben 5 laadpalen (met twee aansluitingen) waarvan 2 nu met de lage prijzen(type 1) en 3 met de nieuwe hogere prijzen (type 2). Ik weet waar ik ga laden, gelukkig kan ik overdag dat doen doordeweeks.

[ Voor 29% gewijzigd door DoctorV64 op 02-01-2024 14:42 . Reden: typo ]

Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:11:
De tarieven zouden eigenlijk veel dynamischer moeten zijn. Tesla doet het per kwartaal op hun superchargers, dat is eigenlijk veel eerlijker.
Ik zou ook liever zien dat alle AC-laders gewoon de (entso-e) marktprijs + een opslag rekeken... dan loont 't ook veel meer om op daltarieven te laden. Dan boeit 't ook veel minder welke laadpaal je gebruikt, en zal het hooguit een afweging zijn van de uitbater van de laadpaal die een bepaalde opslag rekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Of misschien nog 'netter' qua prijsstelling: Voor stroom puur de marktprijs, en voor de uitbater een per minuut tarief (ipv per kw). Dat maakt het laadpaalkleven ook meteen een non-issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05 17:52
Bedankt voor je tip, ik zie dat ze ook goede dekking hebben voor Belgie, daar kom ik geregeld.

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:38
Sandro! schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:17:
Ik dacht dat de ANWB-laadpas CPO + starttarief berekende, maar het lijkt er bij de palen bij mij in de buurt op dat het CPO + ~€ 0,02/kWh + starttarief is. Twee voorbeelden:
  • Allego/Smoov: CPO-tarief in de Smoov-app is € 0,395, ANWB berekent € 0,42 + starttarief
  • Vattenfall: CPO-tarief in de Vattenfall-app is € 0,3119, ANWB berekent € 0,33 + starttarief
Kan die pas ook weer in de la, dan bespaar ik met de Ecotap-pas in ieder geval het starttarief.
Nog even bij ANWB nagevraagd; blijkbaar gebruiken zij een ander tarief dan het tarief dat de CPO zelf berekent, en daarbovenop komen nog weer startkosten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sgsefwe8tTSl2vZ55nEC4dyGHyQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UzWJBu4haclY4MkbNJDGWljO.jpg?f=user_large

Geen idee welk tarief ANWB dan gebruikt als het niet hun eigen tarief is, maar ook niet het CPO-tarief. En in de apps van Vandebron, E-Flux en Tango wordt het CPO-tarief juist naar beneden afgerond. € 0,395 wordt daar € 0,39 en € 0,3119 wordt € 0,31. Conclusie blijft echter hetzelfde; de ANWB-pas kan de la in. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Het is toch niet ongebruikelijk dat een CPO met eigen pas een ander tarief in rekening brengt dan met externe passen? De Zuidholland-pas is was voor aangesloten palen goedkoper dan wanneer je daar met een willekeurige pas het CPO-tarief moest afrekenen, dat is was het hele punt van die pas.

Edit: voor iedereen die nog iets wil zeggen over de Zuidholland-pas: het leek mij duidelijk dat het punt in het bovenstaande bericht niet primair ging over de prijsstelling van de Zuidholland-pas, maar over het principe dat een paal-aanbieder verschillende tarieven hanteert voor een eigen pas en 3e-partijen (los van derden die altijd een vast tarief aanbieden). Ik heb het toch even aangepast.

[ Voor 43% gewijzigd door marcieking op 02-01-2024 17:29 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
marcieking schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:14:
Het is toch niet ongebruikelijk dat een CPO met eigen pas een ander tarief in rekening brengt dan met externe passen? De Zuidholland-pas is voor aangesloten palen goedkoper dan wanneer je daar met een willekeurige pas het CPO-tarief moet afrekenen, dat is het hele punt van die pas.
Ja, naar het schijnt was dat het hele punt van die pas. Tot gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlayerGoods
Het is toch niet ongebruikelijk dat een CPO met eigen pas een ander tarief in rekening brengt dan met externe passen? De Zuidholland-pas is voor aangesloten palen goedkoper dan wanneer je daar met een willekeurige pas het CPO-tarief moet afrekenen, dat is het hele punt van die pas.
Dat was tot voor kort zo....

Nu Shell/Vattenfall al goedkoper bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijntje12
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-02 19:12
Op een vakantiepark hier (Landal) was ik te nieuwsgierig of de tarieven daadwerkelijk zo hoog zijn. Nou, dat heb ik geweten.. 1,00 euro per KW. Wil best betalen voor een paal, maar zoveel? Heb er ook over geklaagd op het park zelf. Had natuurlijk ook de shell pas kunnen gebruiken, kreeg na het starten van de sessie ook geen melding pas achteraf lekker dokken. Gelukkig de auto niet op 100 procent gezet. Maar dan nog, leuk is anders.

Had hier net ook de zuid holland pas binnen. Die gaan we nu maar even niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Nijntje12 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:27:
Op een vakantiepark hier (Landal) was ik te nieuwsgierig of de tarieven daadwerkelijk zo hoog zijn. Nou, dat heb ik geweten.. 1,00 euro per KW. Wil best betalen voor een paal, maar zoveel? Heb er ook over geklaagd op het park zelf. Had natuurlijk ook de shell pas kunnen gebruiken, kreeg na het starten van de sessie ook geen melding pas achteraf lekker dokken. Gelukkig de auto niet op 100 procent gezet. Maar dan nog, leuk is anders.

Had hier net ook de zuid holland pas binnen. Die gaan we nu maar even niet gebruiken.
Als je wilt weten of laadtarief echt zo hoog is, zou ik de eerste laadpoging beperken tot 1kWh of zo.
Daarna is het, bij tegenvallend resultaat, dus een andere pas of andere paal.

en overigens moet je natuurlijk van tevoren kunnen zien wat het CPO tarief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijntje12
eltron schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:31:
[...]

Als je wilt weten of laadtarief echt zo hoog is, zou ik de eerste laadpoging beperken tot 1kWh of zo.
Daarna is het, bij tegenvallend resultaat, dus een andere pas of andere paal.

en overigens moet je natuurlijk van tevoren kunnen zien wat het CPO tarief is.
Staan hier 2 dezelfde palen. Het gekke is dat verschillende apps (go charge en anwb) op deze locatie andere tarieven laten zien. Laten we zeggen, ongeveer de helft goedkoper.

Je hebt gelijk hoor. Ik had eerst met een andere pas geprobeerd na even te laden maar die liet geen laadsessie zien. Daarna gewisseld met de anwb pas maar deze bleek dus ook een woekertarief te hebben.

Heb het al aangegeven aan het park, dat als het tarief goedkoper zou zijn mensen veel vaker gaan laden. Nu zie je mensen 1 keer laden (als ze dat al doen) en daarna niet meer.

Ik ben in principe tegen het gebruik van een grannycharger als een laadpaal aanwezig is, maar zo word het wel heel makkelijk gemaakt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Niet online
Even een update voor degenen die Bonnet gebruiken.
Vandaag uitgebreide mailwisseling gehad met hun product lead. Als het goed is moeten de rewards nu weer goed werken (dus gewoon vanaf €5).
Voor het probleem dat erg een facturen automatisch gemaild worden onder de 5 euro (dus minder dan de initiële creditcard-charge die bij het laden aanvangt), is het probleem dat hun platform Stripe het niet toestaat automatisch mails te sturen bij invoices waar nog 0 euro dient te worden voldaan.
Ze gaan daar een oplossing voor zoeken, maar als tijdelijke work-around komt er in de app een knop waarmee je direct een invoice van een laadsessie naar jezelf kan laten mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:38
Het is toch niet ongebruikelijk dat een CPO met eigen pas een ander tarief in rekening brengt dan met externe passen?
Als dat een reactie is op mijn bericht: in de topicstart staat het volgende, en dat is volgens mij de definitie van de CPO-prijs:
Onthoud in elk geval dat de CPO altijd de basisprijs van een laadpaal vaststelt en dat deze basisprijs altijd door iemand betaald wordt. De afspraken die MSP's met jou maken kunnen hier van afwijken. Het verschil betaal jíj of je MSP betaalt het. De CPO krijgt altijd het tarief wat hij instelt op het laadpunt.
Dus in die zin is dat wel ongebruikelijk. De CPO stelt (bijvoorbeeld) € 0,395 in, ANWB gaat dáár een paar cent boven zitten en rekent dán nog startkosten. ANWB schrijft zelf op de website:
Je betaalt per laadsessie bij een openbaar laadpunt een bedrag van € 0,34, daar komen de kosten van de laadsessie natuurlijk nog wel bij.
Klinkt als: € 0,34 plus de kosten die ANWB aan de CPO moet afdragen (dus € 0,395/kWh want: "de CPO krijgt altijd het tarief wat hij instelt op het laadpunt"). Maar dat is het dus niet. Ook de palen op de parkeerplaats Oude Stad in Nijmegen zijn bij ANWB 2 cent duurder dan in de andere apps.

Andere MSPs die het CPO-tarief berekenen (o.a. Tango, E-Flux, Vandebron) tellen die paar centen er niet bovenop, dus óf zij betalen het verschil tussen die € 0,395 (CPO) en € 0,42 ("extern tarief") uit eigen zak, óf ANWB steekt die opslag in eigen zak, zonder het te vermelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22-05 18:59

Dan kan je beter naar Landal “Sonnenberg” of Landal “ Mont Royal” gaan. Mont Royal kan je gratis laden zonder dat je een pas hoeft aan te bieden en bij Sonnenberg heb ik pas aangeboden maar nog geen afrekening gekregen 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck

Zo die zijn flink gestegen het afgelopen jaar. Eerst het beleid veranderen dat je niet meer bij je huisje mag laden op de granny en daarna dit kunstje flikken. Nou als je dan toch moet laden lekker de shell pas gebruiken. Wel opletten met die boete na 4 uur.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijntje12
MvdV75 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:04:
[...]

Dan kan je beter naar Landal “Sonnenberg” of Landal “ Mont Royal” gaan. Mont Royal kan je gratis laden zonder dat je een pas hoeft aan te bieden en bij Sonnenberg heb ik pas aangeboden maar nog geen afrekening gekregen 😂
Ik zit nu op de miggelenberg, mogen ze een voorbeeld aan deze parken nemen. De afrekening kreeg ik vandaag al.
Brotuck schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:21:
[...]

Zo die zijn flink gestegen het afgelopen jaar. Eerst het beleid veranderen dat je niet meer bij je huisje mag laden op de granny en daarna dit kunstje flikken. Nou als je dan toch moet laden lekker de shell pas gebruiken. Wel opletten met die boete na 4 uur.
Ja ik vind het ook echt niet normaal hoor. Dan staat er nog een bord bij dat je ruimte moet maken voor de volgende als je klaar bent met laden, en ze zeggen elektrisch rijden te stimuleren. Merk daar weinig van op dit moment..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:14

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ook mooi dit (Roompot Arcen). 55ct/kWh durven vragen en dan ook nog 5ct/minuut “blokkeringskosten” na 4u. Terwijl de paal op 1,7kW is afgeknepen. Moet 30u laden om vol te raken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TaqPOlINXbRfbPMV3LMc12cDc4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZUqXGNE61h5MTqF73Vx6MK0.jpg?f=fotoalbum_large
Mag ik dus nog 12 euro extra betalen omdat ie zo traag is (en ik met 1 fase laadt).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pmiddeld
Is het vandaag klaagdag of zo? :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy

koboy

offtopic:
Volgens de Quest website: Dinsdag - is vernoemd naar Tyr (ook wel Thingsus genoemd). Hij was een oorlogsgod.

Het is duidelijk dat er wat mensen op oorlogspad zijn.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:18

Welk park is het? In september in Landal Zutendaal geweest en daar was het ook 1euro/kWh. Ze zeiden toen dat de partner van de infrastructuur de prijs beslist, maar lijkt me sterk als dat overal dan zo is…

Over 2 weken gaan we terug en kreeg de vorige keer een opmerking van mijn werkgever dat ik aan 1euro/kWh geladen heb… Snap hem wel, dat zijn woekerprijzen.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeha
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-05 18:57
Nou..... met de zuid Holland pas ben je als je op een SGZH 2.0 paal gaat laden vanaf 1 jan 0.58 euro per kWh kwijt.. de SGZH 1.0 palen zitten nog op 0.31 euro... Dan is de shell pas voor die 2.0 palen zelfs nog goedkoper....

In ieder geval goed opletten ik ken diverse plekken waar ze door elkaar staan, voordat je het weet is je laadsessie opeens dubbel zo duur...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• geraroz
https://nl.chargemap.com/networks/equans-sgzh-10

https://nl.chargemap.com/networks/equans-sgzh-20

Hoop dat dit iemand helpt, helaas staan er 0 in zoetermeer

[ Voor 19% gewijzigd door geraroz op 03-01-2024 00:48 ]

Pagina: 1 ... 114 ... 216 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2