[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 113 ... 233 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corola10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-10-2024
boyette schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:53:
[...]

ik denk dat shell alleen maar in deze markt zit om er in te zitten en bezig is met een bepaald marktaandeel aan laadpalen te verwerven. het bijbehorende systeem eromheen kan ze gestolen worden maar als je nu niet aan tafel zit kan je later ook niet meer meedoen.

En ze hebben daar nu verder geen enkel belang bij en gaan over 5-10 jaar pas bekijken wat de hier mee willen.
inderdaad hier ook heel slechte ervaring met shell alsook andere collegas.
tlijkt er op dat ze de mensen willen ontmoedigen en anders ferm geld te verdienen die toch de stap wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:59
boyette schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:21:
[...]

blijf je die oude tarieven gewoon houden ?
Hier ook Thuega en het bevalt uitstekend! Alleen ben ik benieuwd wanner ze gaan factureren. Wel rekening mee houden dus in je creditcard als die wordt gedebiteerd. Maar ik heb nog steeds dezelfde tarieven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Robert1962 schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:53:
[...]

Hier ook Thuega en het bevalt uitstekend! Alleen ben ik benieuwd wanner ze gaan factureren. Wel rekening mee houden dus in je creditcard als die wordt gedebiteerd. Maar ik heb nog steeds dezelfde tarieven!
Ik heb vanaf 13 november een pas maar nog geen afschrijving of factuur ontvangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-09 20:54
Peejeehuu schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:01:
[...]

Als ik het goed zie is Vattenfall bij de Total palen in MRA wel met een starttarief van 35 cent.
Dat hadden ze altijd al.

Maar wel gek is dat Vattenfall geloof ik 12 dec duurder werden met 0,58 en dan nu naar 0,45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-09 14:09
Silversurfer1 schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:16:
[...]

Dat hadden ze altijd al.

Maar wel gek is dat Vattenfall geloof ik 12 dec duurder werden met 0,58 en dan nu naar 0,45
Nee dat was de MRA eigen palen, heb het hier over Vattenfall op andermans paaltjes.
Maar idd, eind november merkte ik daar een stijging op die 3 weken later ineens wordt teruggedraaid. Lekker transparant allemaal.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-09 23:57

HaikoW

International man of mystery

Het Freshmile 21/7 tarief is terug bij de Pfalzwerke laadstations die bij de Duitse Hornbach vestigingen staan.

Ik zag het 21/7 tarief ook bij een enkele Oostenrijkse Hornbach en Oostenrijkse Jet tankstelle.

Ik heb steekproefgewijs gecontroleerd, dus check ook ff zelf voor je je auto laadt.

[ Voor 17% gewijzigd door HaikoW op 26-12-2023 01:12 . Reden: Disclaimer toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15:58
DRAFTER86 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:37:
Hier in de buurt van Genk, België een paar openbare Allego/Smoov palen geprobeerd met Freshmile, maar dat werkt niet... Pas 'bliept' , lampje groen, maar niet laden (Nissan Leaf 2018).
Heb de pas in NL ook nog nooit geprobeerd, zie ik iets over het hoofd?
Heb er wel 50 euro tegoed op gezet....
Gisteren een nieuw toegevoegde allego geprobeerd met freshmiles en alles werkte aan de beloofde prijs… (sterrebeek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
pmiddeld schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:12:
[...]

Voor vakantie in Italië kun je beter de app A2A E-moving downloaden. Deze heeft maandbundels vergelijkbaar met zoals Becharge die tot voor kort had. De grootste bundel kost 90 euro, daarvoor krijg je 280 kWh (32 ct/kWh). Ondersteunt alleen laadpalen in Italië, maar wel van o.a. Becharge, Enel X en Free to X
Is dit nog de goedkoopste manier om bij Becharge DC te laden? Hier in het dorp (Italië) 1 bruikbare lader _O- en dat is een DC lader van Becharge met in de Becharge app een tarief van €0,90/kWh. Momenteel even aan het zoeken of het mogelijk is om daar iets goedkoper te laden, heb ongeveer 50kWh eenmalig nodig, tips zijn welkom!

Shell Recharge kost op dezelfde paal €0,88/kWh.
Thüga (ladenetz) heeft geen roaming zo te zien.

[ Voor 8% gewijzigd door Niek_ op 26-12-2023 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:44
Niek_ schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 08:30:
[...]

Is dit nog de goedkoopste manier om bij Becharge DC te laden? Hier in het dorp (Italië) 1 bruikbare lader _O- en dat is een DC lader van Becharge met in de Becharge app een tarief van €0,90/kWh. Momenteel even aan het zoeken of het mogelijk is om daar iets goedkoper te laden, heb ongeveer 50kWh eenmalig nodig, tips zijn welkom!

en waar is dat ongeveer in Italië ?

check bump eens die heeft in italie wel wat opties

[ Voor 4% gewijzigd door boyette op 26-12-2023 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Nu online
boyette schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 08:34:
[...]

en waar is dat ongeveer in Italië ?

check bump eens die heeft in italie wel wat opties
Bump hanteert zelfde tarief als Shell zo te zien.
Livigno.
1x snellader van Becharge, paar lokale palen die in storing staan, enkele privé of voor hotelgasten, aantal palen in centrum waarbij je alleen toegang hebt als je daar in een hotel of appartement zit (kom je een half jaartje later achter als je bekeuring in de brievenbus krijgt) en dat was het wel zo’n beetje. Oh enne, 3km heen-en-weer lopen om hem aan een AC lader te hangen in het zuid vind ik net even jammer van de tijd hier (luxeprobleem). Vandaar de blik op de Becharge paal. Overigens tot maximaal 90% laden, de eerste 1-2 uur rij je bergafwaarts, dan wel prettig als de auto op de motor regenereert.

Chargemap overzicht, wij zitten in de buurt van Bait dal Ghet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OD_WR_b7z4TnDxO2rK73WMKL9po=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wrslj2gvHFNeH7mw4wthwpQI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Niek_ op 26-12-2023 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driekussie
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-09 09:48
Als ik in de app van Freshmile kijk zie ik in en rond Livigno meerdere palen voor het tarief 0,23 per kWh en 0,04 per minuut. Dat betekent bij een paal van 11 kW een uur laden voor zo'n 0,45 per kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:45
Ik heb palen van drie aanbieders in mijn buurt (binnen een straal van 500 meter): Greenflux (meerdere palen), Vattenfall (één paal) en Ubitricity (??) één paal. Ik woon in de kop van Noord-Holland (ik kijk uit op een ziljoen Vattenfal windmolens...)
Ik heb geen abonnementen, gewoon pas aangevraagd, account aangemaakt en laden. Ik heb een Kia Charge Pas, een ANWB pas, een Vattenfall pas en een Shell Recharge pas.
Ik heb tot nu toe alleen de Vattenfal pas gebruikt omdat die op de Vattenfal paal en de Greenflux palen het goedkoopste bleek. Ook een keer met Bump geladen op de Greenflux paal, maar een app gebruiken is voor ons (drie chauffeurs met één auto) wat te onhandig.

Vattenfall verhoogde zijn tarieven kort geleden en voor de grap ben ik nu maar eens aan het kijken of ik ergens wat kan besparen.
Ik volg de discussies hier wel, maar niet in detail, dus ik zeg misschien wat domme dingen. Er vallen me wat zaken op:
- De Vattenfall pas is op de Vattenfall paal duurder dan Kia Charge (49 om 44 ct/kWh). Kia Charge rekent nog wel een starttarief maar:
- Die starttarieven zijn allemaal rond de 0,35 ct. Wanneer is dat een factor in de keuze voor een bepaalde pas? In bovenstaand geval ligt het omslagpunt bij 7 kWh...

Resultaat onderzoek(je):
Greenflux: Bump (0,41 ct/kWh)
Vattenfall: Kia Charge (0,44 ct/kWh)
UbiCity: Shell Recharge (0,51 ct/kWh) (<geen optie dus)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Nu online
Driekussie schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:45:
Als ik in de app van Freshmile kijk zie ik in en rond Livigno meerdere palen voor het tarief 0,23 per kWh en 0,04 per minuut. Dat betekent bij een paal van 11 kW een uur laden voor zo'n 0,45 per kW
Ik zie er eentje zoals jij beschrijft (middelste). De andere staat in het voetgangersgebied en de onderste is de snellader. Ik zal die ene eens checken, dank.
Ai, helaas, alleen met pas te gebruiken :) Volgende keer nog een extra pasje fixen. De snellader heeft ook een mooi tarief: €0,30/kWh + €0,30/min.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQedTosSgJ209BtJ3yiwjlgl1kg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/N4jxIjHQwrEAxjuRAIoVdmO2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Niek_ op 26-12-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Laatst online: 17-09 15:44
Niek_ schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 08:30:
[...]

A2A heeft z'n prijzen recent verhoogd, is niet meer interessant. Bump werkt ook in Italië, wellicht is dat een optie.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pmiddeld
@Niek_ In Via Pontiglia 345, dicht bij Bait del Get is een 22 kW lader, uitgebaat door de skiverhuur sport4u waar je binnen kan vragen om op te laden à €0,50 per kWh. Tussen 9.00 en 19.00u. Zie Nextcharge app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niek_
  • Nu online
pmiddeld schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:47:
@Niek_ In Via Pontiglia 345, dicht bij Bait del Get is een 22 kW lader, uitgebaat door de skiverhuur sport4u waar je binnen kan vragen om op te laden à €0,50 per kWh. Tussen 9.00 en 19.00u. Zie Nextcharge app.
Dank voor de tip! Auto staat te laden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
pmiddeld schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:47:
bump heeft toch genoeg in de buurt voor 0.41 dacht ik gezien te hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Nu online
boyette schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 18:34:
[...]

bump heeft toch genoeg in de buurt voor 0.41 dacht ik gezien te hebben ?
2 laders zichtbaar:
1) de eerder genoemde snellader (bij Bump zelfs €1,10 terwijl bij Becharge €0,90).
2) de lader in het voetgangersgebied
Helaas geen optie wat dat betreft.

[ Voor 8% gewijzigd door Niek_ op 26-12-2023 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Niek_ schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:45:
[...]

2 laders zichtbaar:
1) de eerder genoemde snellader
2) de lader in het voetgangersgebied
Helaas geen optie wat dat betreft.
ah ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Deze kerstvakantie maak ik weer regelmatig gebruik van EnbW voor de retourreis Portes du Soleil.
Met abonnement voor ladetarief M (5,99/mnd, maar maandelijks om te zetten naar gratis), betaal je 0,49/kWh bij EnbW (snel)laders) en 0,57kWh bij de overige aanbieders.

En als je een nieuwe klant bent en voor 28/12/23 een dergelijk abo neemt dan krijgt je € 20 laadtegoed.
"Bei Buchung eines Ladetarif M oder Ladetarif L bis 28.12.23 Startguthaben von 20 Euro geschenkt bekommen."

(helaas krijg ik dat niet omdat ik al klant was).

Met laadtarief L is het kWh tarief 39ct resp 50ct, met een abo van 17,99/mnd

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 26-12-2023 20:55 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36
multikoe schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:01:
Ik heb palen van drie aanbieders in mijn buurt (binnen een straal van 500 meter): Greenflux (meerdere palen), Vattenfall (één paal) en Ubitricity (??) één paal. Ik woon in de kop van Noord-Holland (ik kijk uit op een ziljoen Vattenfal windmolens...)
Ik heb geen abonnementen, gewoon pas aangevraagd, account aangemaakt en laden. Ik heb een Kia Charge Pas, een ANWB pas, een Vattenfall pas en een Shell Recharge pas.
Ik heb tot nu toe alleen de Vattenfal pas gebruikt omdat die op de Vattenfal paal en de Greenflux palen het goedkoopste bleek. Ook een keer met Bump geladen op de Greenflux paal, maar een app gebruiken is voor ons (drie chauffeurs met één auto) wat te onhandig.

Vattenfall verhoogde zijn tarieven kort geleden en voor de grap ben ik nu maar eens aan het kijken of ik ergens wat kan besparen.
Ik volg de discussies hier wel, maar niet in detail, dus ik zeg misschien wat domme dingen. Er vallen me wat zaken op:
- De Vattenfall pas is op de Vattenfall paal duurder dan Kia Charge (49 om 44 ct/kWh). Kia Charge rekent nog wel een starttarief maar:
- Die starttarieven zijn allemaal rond de 0,35 ct. Wanneer is dat een factor in de keuze voor een bepaalde pas? In bovenstaand geval ligt het omslagpunt bij 7 kWh...

Resultaat onderzoek(je):
Je kan op verschillende devices inloggen met hetzelfde account, hebben wij ook. Daarnaast staan een paar pagina’s terug wat opties genoemd om een kaart te koppelen aan Bump (maar ik gebruik zelf de app).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-08 11:56
Werkt deze ook in België ?
Frankrijk ?

https://www.go-charge.io/

Bedankt voor enige reactie's !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
ehm, nee, maar dat zie je toch meteen als je in de app kijkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:13
Piddybull schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:31:
Werkt deze ook in België ?
Frankrijk ?

https://www.go-charge.io/

Bedankt voor enige reactie's !
Nee;
Go-Charge schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:59:

Ik heb zojuist in de appstore aangegeven dat hij ook in België gedownload mag worden. Het kan tot 24u duren voordat hij aangepast is maar daarna zou je hem moeten kunnen downloaden. Let wel! Wij hebben voor nu alleen paal en prijs informatie beschikbaar binnen Nederland!

Mocht je blij worden van de Go-Charge app laat je dan ook een leuke review achter? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-08 11:56
Bedankt,
Hopelijk vind ik een alternatief voor België.

Als toerist in Nederland zal ik het zeker wel even uittesten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:13

koboy

Heb een idee voor een icon

Piddybull schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:33:
Bedankt,
Hopelijk vind ik een alternatief voor België.

Als toerist in Nederland zal ik het zeker wel even uittesten ;-)
Chargeprice geeft een beeld, maar is niet altijd actueel. Prima als startpunt, maar wel even controleren bij de pas/app zelf.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17-09 05:00
Hele interessante topic. Ik ga in januari aan de e-Golf. Woon in een appartement en er zijn laad mogelijkheden in de buurt echter pendel ik tussen Lelystad en Den Haag en probeer een geschikte laadpas te vinden. Thuis in Lelystad zou ik hem aan de lader willen hangen (wel publieke laadpaal op 11kwh). Datzelfde geldt voor de parkeerplek in Den Haag. Zou ook publiekelijk moeten. Betreft een eigen auto dus de kosten zijn normaal gesproken hoger dan thuislaten.

Kan iemand mij de juiste richting op duwen voor een geschikte laadpas in mijn situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:58
IMWhizzle schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:42:
Hele interessante topic. Ik ga in januari aan de e-Golf.
[…]
Kan iemand mij de juiste richting op duwen voor een geschikte laadpas in mijn situatie?
In het algemeen: Om concreet advies te geven over de geschikte (goedkoopste) laadpas is het handig om de precieze publieke laadpalen te weten waar je wilt gaan laden (adres van de laadpaal en aanbieder).
De laadtarieven verschillen namelijk vaak per locatie en per laadpaal-beheerder (CPO).

En ook het merk, type en modeljaar van de EV is soms relevant ivm de maximale laadsnelheid van de auto.

[ Voor 8% gewijzigd door Wesco op 27-12-2023 14:05 ]

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
koboy schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:04:
Chargeprice geeft een beeld, maar is niet altijd actueel. Prima als startpunt, maar wel even controleren bij de pas/app zelf.
Chargeprice is vooral op Duitsland gericht.

Voor België en Nederland zou mijn zin zijn;
Chargeprice geeft een beeld, maar is niet altijd bijna nooit actueel.

Kwestie van uitvogelen, en een beetje zoeken in dit topic.
Als ik jou was zou ik, voor Nederland dan, beginnen met de Go-Charge app, kom je al een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBX
  • Laatst online: 15-09 16:52

JBX

multikoe schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:01:

Resultaat onderzoek(je):
41-44 cent p kwh is een net tarief. Shell-Ubitricity is inderdaad duurder. De Vattenfall pas is meestal op Vattenfall palen de goedkoopste optie, opvallend dat kia charge daar onder zit.
Greenflux is de naam van het netwerk, de laadpalen zijn bij jou (waarschijnlijk) van Total.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
JBX schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:23:
[...]

41-44 cent p kwh is een net tarief. Shell-Ubitricity is inderdaad duurder. De Vattenfall pas is meestal op Vattenfall palen de goedkoopste optie, opvallend dat kia charge daar onder zit.
Greenflux is de naam van het netwerk, de laadpalen zijn bij jou (waarschijnlijk) van Total.
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 23:22
Hele interessante topic. Ik ga in januari aan de e-Golf. Woon in een appartement en er zijn laad mogelijkheden in de buurt echter pendel ik tussen Lelystad en Den Haag en probeer een geschikte laadpas te vinden. Thuis in Lelystad zou ik hem aan de lader willen hangen (wel publieke laadpaal op 11kwh). Datzelfde geldt voor de parkeerplek in Den Haag. Zou ook publiekelijk moeten. Betreft een eigen auto dus de kosten zijn normaal gesproken hoger dan thuislaten.

Voor het laden in Den Haag kun je, voor zover mij bekend, prima de Zuid-Holland laadpas gebruiken.
Veel palen zijn daar 31 ct/kWh en met die pas betaal je daar geen opslag voor en ook geen starttarief.
Edit: foutje, dat geldt wel voor laadpalen rondom de gemeente Den Haag, maar de gemeente Den Haag zelf is geen deelnemende gemeente.

[ Voor 6% gewijzigd door dextertje op 27-12-2023 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBX
  • Laatst online: 15-09 16:52

JBX

dextertje schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:36:
[...]

Voor het laden in Den Haag kun je, voor zover mij bekend, prima de Zuid-Holland laadpas gebruiken.
Veel palen zijn daar 31 ct/kWh en met die pas betaal je daar geen opslag voor en ook geen starttarief.
Alleen is DH geen deel van de ‘SGZH’ dus heb je wel starttarief.

Belangrijkste in DH is om een laadpas te gebruiken die het CPO tarief volgt (dus zonder landelijk vast AC roaming tarief, zoals Shell en Vattenfall).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
[...]

in Den Haag *niet* de SGZH laadpas gebruiken. Het is geen deel van de SGZH concessie, dus je betaald een te hoog tarief met start en roamingkosten.

Gemeente Den Haag heeft een overeenkomst met EcoTap dat je hun laadpas zonder roamingkosten kunt gebruiken, dus je betaalt slechts CPO tarief zonder extra kosten: da_Mastah in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2"

Aanrader is trouwens Bonnet (app, geen pas), daarmee betaal je ook CPO-tarief en kun je voor €2 per maand 10% korting krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door da_Mastah op 27-12-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 18:54
Eddos schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:27:
Voor degene met een travelcard; sinds vandaag is het mogelijk om bij Tesla (wel even de laatste versie van de app installeren) je Travelcard te koppelen. Of; het is mij zojuist in ieder geval gelukt.
En Travelcard heeft er zelf ook een stukje over geschreven.
Het heeft bij mij in Deventer gewerkt, maar zojuist in Enschede niet. Moest creditcard weer toevoegen, met de TC druppel als betaalmiddel wilde de Tesla app nu niet laden….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Let even heel goed op de Kia tarieven! In elk geval op de website geven Kia en Hyundai eerst het starttarief aan en daaronder de prijs per kWh.

Kijkend naar de Allego paal hier (CPO tarief = 57 cent/kWh) rekenen ze 69 cent zonder abbo, 59 cent met abbo. Hyundai zit er 1 cent onder. Met abbo heb je dan ook geen starttarief....

Voor zo ver ik weet rekenen Kia/Hyundai altijd CPO met een opslag (hoog in geval van de gratis versie), en zijn er gratis CPO tarief passen te vinden met zowel een lager starttarief als kWh opslag.
N.B. Kia/Hyundai hadden een abbo met vaste kWh prijs. Deze is ergens in de zomer gesneuveld nadat het tarief eerst flink omhoog was gegaan.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
Wesco schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:03:
[...]

In het algemeen: Om concreet advies te geven over de geschikte (goedkoopste) laadpas is het handig om de precieze publieke laadpalen te weten waar je wilt gaan laden (adres van de laadpaal en aanbieder).
De laadtarieven verschillen namelijk vaak per locatie en per laadpaal-beheerder (CPO).

En ook het merk, type en modeljaar van de EV is soms relevant ivm de maximale laadsnelheid van de auto.
Adres is in de buurt. Loopafstand. Paal is van Total energies. In Den Haag is de paal van het AML netwerk. Zegt dat iets? Of zou ik dan twee passen moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

IMWhizzle schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:35:
[...]

Adres is in de buurt. Loopafstand. Paal is van Total energies. In Den Haag is de paal van het AML netwerk. Zegt dat iets? Of zou ik dan twee passen moeten hebben?
2 passen ja. Voor den Haag is er wat eerder al genoeg genoemd. Total in NH is vrij duur. Met een 1 fase ladende e-Golf is bump dan de goedkoopste optie denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
koboy schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:35:
Let even heel goed op de Kia tarieven! In elk geval op de website geven Kia en Hyundai eerst het starttarief aan en daaronder de prijs per kWh.
Dat was me al opgevallen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IMWhizzle
Bedankt voor jullie reactie op het forum. Ik heb op basis van sommige tips het onderstaande kunnen vinden.

Lelystad:
De Schans 10 71
Paal: TotalEnergies

Den Haag:
Middenweg nabij nr 122
Paal: Equans

Auto: Volkswagen E-Golf 2019

Ik heb op basis van eerdere Posts een kijkje genomen in de mogelijkheden van Bonnet. Ziet er interessant uit, kan geen starttarief vinden en kan Apple Pay eraan koppelen. Ofwel geen druppel of fysieke laadpas. Abonnement constructie lijkt me interessant vanwege de korting op de laadsessies en het feit dat ik afhankelijk ben van publieke laadpalen. Weet alleen niet of er extra kosten zullen zijn als de auto volgeladen is en iets langer blijft staan vanwege m’n kantoortijden.

Betekent dat ik dus bijna nooit hoef te snel laden.

Zie ik nog wat over het hoofd of hebben jullie andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
IMWhizzle schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:35:
Of zou ik dan twee passen moeten hebben?
Het hebben van meerdere passen en/of apps is voor een particuliere ev-rijder die een beetje op de centen wil letten meer regel dan uitzondering.
IMWhizzle schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:05:
Weet alleen niet of er extra kosten zullen zijn als de auto volgeladen is en iets langer blijft staan vanwege m’n kantoortijden.
Zal alleen met een Freshmile-pas zijn, die rekenen per minuut.
Shell (de Shell Recharge pas) heeft laatst wel een boete-tarief ingesteld bij een aantal laadpunten.
Vallen de laadpunten die jij noemt niet onder.

Op dat laadpunt in Den Haag kan je met de Ecotap-pas voor 27 cent ex btw laden, zal met btw wel hetzelfde uitkomen qua prijs als met de 50five-pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14:27
[...]

Die pas is alleen voor inwoners

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
Zjanzjak schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:22:
[...]

Het hebben van meerdere passen en/of apps is voor een particuliere ev-rijder die een beetje op de centen wil letten meer regel dan uitzondering.

[...]

Zal alleen met een Freshmile-pas zijn, die rekenen per minuut.
Shell (de Shell Recharge pas) heeft laatst wel een boete-tarief ingesteld bij een aantal laadpunten.
Vallen de laadpunten die jij noemt niet onder.

Op dat laadpunt in Den Haag kan je met de Ecotap-pas voor 27 cent ex btw laden, zal met btw wel hetzelfde uitkomen qua prijs als met de 50five-pas.
Net snel gekeken naar freshmile, zeker interessant als je op bezoek gaat bij iemand, maar niet om te laten staan. Soms gebruik ik de auto twee dagen niet. Zag ook dat ze een machtiging van 50 euro afschrijven. Weet niet of dat eenmalig, een borg per laadsessie of een prepaid oplossing betreft.

EDIT: freshmile is alles behalve ideaal voor mijn situatie.

[ Voor 3% gewijzigd door IMWhizzle op 27-12-2023 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 23:22
grunaubaby schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:37:
[...]

Die pas is alleen voor inwoners
Of als je er werkt. Je moet bij aanvraag invullen waar je woont en waar je werkt. Voorwaarde is dat een van de postcodes valt in een van de deelnemende gemeentes.
(Edit: en inderdaad: Den Haag valt daar blijkbaar niet onder... Dus als je het helemaal eerlijk invult, kun je 'm niet aanvragen als je in Den Haag werkt en in Lelystad woont).

[ Voor 21% gewijzigd door dextertje op 27-12-2023 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
koboy schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:46:
[...]

2 passen ja. Voor den Haag is er wat eerder al genoeg genoemd. Total in NH is vrij duur. Met een 1 fase ladende e-Golf is bump dan de goedkoopste optie denk ik.
E-Golf laadt op 2 fasen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pmiddeld
IMWhizzle schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:53:
[...]

Net snel gekeken naar freshmile, zeker interessant als je op bezoek gaat bij iemand, maar niet om te laten staan. Soms gebruik ik de auto twee dagen niet.
Pardon? Wil jij je auto twee dagen aan de laadpaal laten hangen? Dan zou ik eerst eens wat informatie inwinnen over laadetiquette en EVholes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Excuses maar komt ook doordat VW de plugin een vrijwel gelijke naam heeft gegeven... Maar het is nog steeds te langzaam om Freshmile (die ik daarom niet noemde) rendabel te laten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
pmiddeld schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:54:
[...]

Pardon? Wil jij je auto twee dagen aan de laadpaal laten hangen? Dan zou ik eerst eens wat informatie inwinnen over laadetiquette en EVholes ;)
Ik heb volgens mij eerder mijn situatie uitgelegd. Graag even teruglezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:31
Mijn Thuega abbo loopt gewoon weer door naar 28-01 :)

Gisteren in 1 keer mijn 5 euro abbo prijs terugverdiend door bij een van der Valk op te laden.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Net snel gekeken naar freshmile, zeker interessant als je op bezoek gaat bij iemand, maar niet om te laten staan. Soms gebruik ik de auto twee dagen niet. Zag ook dat ze een machtiging van 50 euro afschrijven. Weet niet of dat eenmalig, een borg per laadsessie of een prepaid oplossing betreft.

EDIT: freshmile is alles behalve ideaal voor mijn situatie.
Mijn creditcard is niet gekoppeld aan mijn Freshmile-pas, dus geen 50 euro afschrijving elke keer als ik laad.
Ik waardeer mijn Freshmile pas elke keer op, het bedrag wat ik laad wordt dan alleen afgeschreven.

Freshmile is ideaal voor mij, in de openbare parkeergarage onder mijn kantoor, wanneer ik een seintje krijg dat de wagen 'vol' is, ga ik even naar benee, koppel af en verzet de auto. Gemiddeld zit ik rond de 35 cent.

Als je auto niet kan verzetten (afkoppelen) door welke reden dan ook dan is Freshmile idd niet ideaal.
IMWhizzle schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:17:

Soms gebruik ik de auto twee dagen niet.
Ik heb al je posts gelezen maar toch begrijp ik het niet.
Zoals gezegd, je auto 2 dagen aan een publiekelijk laadpunt laten staan is not done.
Maar misschien lezen en/of begrijpen wij het verkeerd, wellicht enige nuance dan?

• koboy

koboy

Brotuck schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:51:
Mijn Thuega abbo loopt gewoon weer door naar 28-01 :)

Gisteren in 1 keer mijn 5 euro abbo prijs terugverdiend door bij een van der Valk op te laden.
Eergisteren mijn abbo terugverdiend (t.o.v. de gratis Freshmile) door 1x te laden....
De 1/2 fase voldruppelende Golf er naast maakte het verschil alleen maar groter >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brotuck
koboy schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:20:
[...]

Eergisteren mijn abbo terugverdiend (t.o.v. de gratis Freshmile) door 1x te laden....
De 1/2 fase voldruppelende Golf er naast maakte het verschil alleen maar groter >:)
Ik zat het net eens na te rekenen, maar het verschil is ruim 15 euro. Drie maanden dus.

Laadpaal tarief is 0,5953 (Eneco)
Geladen 68,536 kWh

Gemiddelde Thuega tarief was 0,36 euro

Just here for the fun

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:10

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Ik gebruik (in Den Haag) Vandebron, met hen als energieleverancier voor 1,50/maand. Geen starttarief, altijd CPO-tarief en omdat ik dan ook steeds “weinig” kan bijladen - tot 80%.

Afgelopen maand een boost van Bonnet gebruikt, ook beschikbaar in Den Haag, met 10% korting voor 2 euro per maand. helaas geen laadpas, maar via app. Werkte in 80% van de gevallen probleemloos. Een enkele keer moest ik opnieuw inloggen - via e-mail link - om sessie te beëindigen. Ik vermoed omdat er conflict was tussen ip-adressen (van eigen wifi naar 5G en vice versa).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
IMWhizzle schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:17:
Je hebt alleen verteld dat je een publieke laadpaal nodig hebt voor je e-Golf. Ik zie verder ook geen informatie die op een bijzondere situatie wijst, waarbij je een laadpaal twee dagen bezet kan houden. Ik begreep jouw situatie hetzelfde als @Zjanzjak en ik heb dezelfde bedenkingen.

Dat gezegd hebbende: Om meteen met "laadpaaletiquette" te komen als iemand zegt zijn auto twee dagen aan een laadpaal te hangen is wel erg kort door de bocht. Etiquette heeft altijd te maken met anderen. Dat betekent dat, als jouw laadpaal publiek is maar alleen door jou gebruikt wordt, je helemaal nergens rekening mee hoeft te houden. Mijn werkgever heeft 60 laadpalen geinstalleerd op een nieuw parkeerterrein met in totaal 130 plekken. Er staan op op enig moment misschien 10 auto's te laden. Ook hier is laadpaaletiquette nog niet van toepassing.

• Wesco
Wesco schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:06:
[...]

Ik heb trouwens nu ook een raar probleem met Bump: Als ik met de app een laadsessie probeer te starten zegt ie "Launch Charge Failure. Your last session was left unpayed, please contact our support staff".

Eerst leek dat niet te kloppen maar toen ik nog een keer goed de laatste laadsessies en creditcard-afschrijvingen vergeleek zag ik voor mijn laatste laadsessie € 11,55 in de Charging history staan, maar op de bijbehorende factuur staat € 11,39, en dat is ook van mijn creditcard afgeboekt.

Nu wil ik die € 0,16 verschil best betalen maar ik heb geen idee hoe, dus ik heb maar een support ticket ingeschoten. Ik ben benieuwd! :?
De vorige keer dat dit probleem opdook werd het snel opgelost door Bump via een support ticket, maar nu had ik het net voor de kerst weer: 'Launch Charge Failure. Your last session was left unpayed (unpaid ;) ), please contact our support staff'.
Deze keer had ik volgens de app voor € 6,59 geladen maar kreeg ik een factuur en creditcard-afboeking van € 6,10. Wel onhandig, want je merkt dit probleem pas zodra je weer met Bump wilt opladen.

Gelukkig was de vriendelijke Chloé van de Bump client support weer razendsnel met het fixen van het verschil, en gaf ze aan dat probleem bekend was maar dat ze er nog geen oplossing voor hebben.

Ik heb in de tussentijd maar even met de Chargepoint US-pas geladen, een oude laadpas die voor de WeDriveSolar (via het LMS-netwerk) en Equans (via Greenflux) laadpalen keurig het CPO-tarief van € 0,42 in Utrecht doorberekent. Zo blijkt deze laadpas toch weer handig te zijn nu de meeste laadpasaanbieders zoals EV Company en NLMAB een opslag op de CPO-tarieven leggen + een starttarief rekenen.

Maar nu ik een paar mensen Bonnet weer heb zien tippen heb ik daar ook weer eens even naar gekeken, en zie dat ik met een Light-boost van € 2,00 per maand 10% korting krijg op de CPO-tarieven. Dat is met de paar honderd kWh per maand die wij laden nog aantrekkelijker dan de Bump-tarieven.
Misschien is zelfs de Bonnet Turbo-boost van € 8,00 per maand voor 15% korting nog wel beter, maar dat moet ik nog even bekijken omdat Bonnet en ook Chargepoint US niet op alle laadpalen werken. De derde laadpaal in de buurt van Vattenfall werkt bijv. met geen van beide, maar kan wel met de Vattenfall-pas of -druppel voor het kale CPO-tarief gebruikt worden.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IMWhizzle
multikoe schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:35:
[...]

Je hebt alleen verteld dat je een publieke laadpaal nodig hebt voor je e-Golf. Ik zie verder ook geen informatie die op een bijzondere situatie wijst, waarbij je een laadpaal twee dagen bezet kan houden. Ik begreep jouw situatie hetzelfde als @Zjanzjak en ik heb dezelfde bedenkingen.

Dat gezegd hebbende: Om meteen met "laadpaaletiquette" te komen als iemand zegt zijn auto twee dagen aan een laadpaal te hangen is wel erg kort door de bocht. Etiquette heeft altijd te maken met anderen. Dat betekent dat, als jouw laadpaal publiek is maar alleen door jou gebruikt wordt, je helemaal nergens rekening mee hoeft te houden. Mijn werkgever heeft 60 laadpalen geinstalleerd op een nieuw parkeerterrein met in totaal 130 plekken. Er staan op op enig moment misschien 10 auto's te laden. Ook hier is laadpaaletiquette nog niet van toepassing.
Ik zie nooit auto’s staan die geladen worden. De palen zijn 9-10 keer beschikbaar. Hooguit een enkele in gebruik eens in de blauwe maand. Echter ben ik met de verhuurder van mijn woning in gesprek om gebruik te mogen maken van de laadpalen in de garage van mijn appartementencomplex. Ze gaan mijn situatie bekijken en beoordelen. publieke laadpalen zijn niet ideaal, daar de kosten veel hoger liggen. daarnaast is het alternatief betaald parkeren op een plek hier in de buurt, tijdens het laden. kan ik net zo goed benzine rijden.

ik heb een parkeerplaats in eerste instantie toegewezen gekregen in de garage van een grote supermarkt, dat zou betekenen dat ik dagelijks mn huis uit moet om de auto te verplaatsen na het laden, teveel gedoe dus. mocht de situatie niet veranderen schiet ik weinig op met elektrisch rijden t.o.v. benzine. De kosten zijn dan vergelijkbaar.

hoop dat ik het iets duidelijker heb uitgelegd.

• Wesco
IMWhizzle schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:05:
Bedankt voor jullie reactie op het forum. Ik heb op basis van sommige tips het onderstaande kunnen vinden.

Lelystad:
De Schans 10 71
Paal: TotalEnergies

Den Haag:
Middenweg nabij nr 122
Paal: Equans

Auto: Volkswagen E-Golf 2019

Ik heb op basis van eerdere Posts een kijkje genomen in de mogelijkheden van Bonnet. Ziet er interessant uit, kan geen starttarief vinden en kan Apple Pay eraan koppelen. Ofwel geen druppel of fysieke laadpas. Abonnement constructie lijkt me interessant vanwege de korting op de laadsessies en het feit dat ik afhankelijk ben van publieke laadpalen. Weet alleen niet of er extra kosten zullen zijn als de auto volgeladen is en iets langer blijft staan vanwege m’n kantoortijden.

Betekent dat ik dus bijna nooit hoef te snel laden.

Zie ik nog wat over het hoofd of hebben jullie andere tips?
Voor die twee locaties:

Lelystad: CPO-tarief Total Energies is € 0,53 /kWh, goedkoopst laden kan met de Bump-app € 0,41 /kWh, of anders met 10% of 15% korting op CPO-tarief via de Bonnet boost-abonnementen.
Fysieke laadpas evt. Chargepoint US voor CPO-tarief zonder opslagen. Ecotap rekent hier waarschijnlijk CPO-tarief + € 0,02 /kWh.

Den Haag: CPO-tarief overal € 0,33, goedkoopst laden met de Bonnet-app met boost-abonnement voor 10% of 15% korting. Fysieke laadpas van Ecotap voor CPO-tarief zonder opslagen (volgens mede-Tweakers), of Chargepoint US laadpas voor CPO-tarief zonder opslag. In de Bump-app zie ik hier geen prijzen (?) maar ik vermoed de standaard € 0,41 voor AC-laden, dus niet interessant hier.

Dus ik zou de Bump-app en Bonnet-app installeren, en de laadpassen van Ecotap en Chargepoint US bestellen (gratis). Voor Bonnet moet je maar even proberen in te schatten welk abonnement het voordeligst uitpakt (afhankelijk van hoe vaak en hoe veel je moet laden in Den Haag), maar die € 2,00 voor de Light-boost haal je er sowieso snel uit.

Fysieke laadpas is altijd praktisch om achter de hand te hebben als het laden met app(s) niet werkt, en Ecotap werkt als Nederlandse laadpas op alle Nederlandse laadpalen, maar Chargepoint US werkt bv. niet op Vattenfall laadpalen.

Denk in Den Haag ook nog even aan de eventuele parkeertarieven in de betaalde zones trouwens, volgens mij ligt die Middenweg er net wel in? Dan is een laadpaal net buiten die zone misschien een betere optie.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:19

kaanmijo

Picobello B.V.

IMWhizzle schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:23:
[...]

ik heb een parkeerplaats in eerste instantie toegewezen gekregen in de garage van een grote supermarkt, dat zou betekenen dat ik dagelijks mn huis uit moet om de auto te verplaatsen na het laden, teveel gedoe dus. mocht de situatie niet veranderen schiet ik weinig op met elektrisch rijden t.o.v. benzine. De kosten zijn dan vergelijkbaar.

Welkom bij de club van EV-eigenaren zonder oprit, je bent niet de enige. En juist omdat je niet de enige bent is het not-done om je auto 2 dagen aan een publieke laadpaal te laten hangen. Er zijn andere mensen die ook van de publieke laadinfrastructuur gebruik willen maken. Het heet namelijk publieke laadinfrastructuur, niet privé laadinfrastructuur.

Het is even hard, maar kort door de bocht: deal with it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Ik zie nooit auto’s staan die geladen worden. De palen zijn 9-10 keer beschikbaar. Hooguit een enkele in gebruik eens in de blauwe maand. Echter ben ik met de verhuurder van mijn woning in gesprek om gebruik te mogen maken van de laadpalen in de garage van mijn appartementencomplex. Ze gaan mijn situatie bekijken en beoordelen. publieke laadpalen zijn niet ideaal, daar de kosten veel hoger liggen. daarnaast is het alternatief betaald parkeren op een plek hier in de buurt, tijdens het laden. kan ik net zo goed benzine rijden.

Klinkt misschien wat bot, maar is het geen beter idee om met het OV te gaan? Het hangt natuurlijk ook af van hoe vroeg je weg gaat, maar het staat vast rond Amsterdam, bij Leiden en afhankelijk van waar je den Haag in gaat ook daar.....
Lelystad-den Haag CS heeft een directe intercity verbinding. Kun je werken de trein, een het op die manier als werktijd claimen?
Zonder files zul je 1,5 uur moeten rijden; de trein doet er 75 minuten over. Heb je 15 minuten plus de tijd in de file voor aansluitend vervoer. Voordeel is dat je dus eventueel kunt werken, anders ontbijten, tukkie doen etc..... Ov krijg je ook volledig vergoed, auto alleen een fooi per km...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
koboy schreef op donderdag 28 december 2023 @ 23:51:
[...]

Klinkt misschien wat bot, maar is het geen beter idee om met het OV te gaan? Het hangt natuurlijk ook af van hoe vroeg je weg gaat, maar het staat vast rond Amsterdam, bij Leiden en afhankelijk van waar je den Haag in gaat ook daar.....
Lelystad-den Haag CS heeft een directe intercity verbinding. Kun je werken de trein, een het op die manier als werktijd claimen?
Zonder files zul je 1,5 uur moeten rijden; de trein doet er 75 minuten over. Heb je 15 minuten plus de tijd in de file voor aansluitend vervoer. Voordeel is dat je dus eventueel kunt werken, anders ontbijten, tukkie doen etc..... Ov krijg je ook volledig vergoed, auto alleen een fooi per km...
Valide punten, echter vertrek ik redelijk vroeg en heb ik bijna niet te maken met files. Hooguit een kort moment van langzaam rijdend verkeer. De trein rijdt vaak te laat, of niet. Bovendien is een zitplaats vaak niet gegarandeerd. Ik heb er inderdaad over nagedacht. Ik dacht al aan een ideale balans tussen ov en de auto, het weer speelt natuurlijk ook een rol.

Wat betreft het laadpaalkleven, het is mijn eerste elektrische auto, dus ik moet aan een aantal zaken wennen en alternatieven verzinnen. Ik ga het even goed uitdenken en uitstippelen.

Wat betreft de laadpas opties, fijn dat jullie meegedacht hebben. Bonnet was inderdaad de partij die het meest interessant is voor mij. Vind het juist fijn dat het met een app in te regelen is. Scheelt weer een extra pas of druppel die je dagelijks bij je moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Edit: onnodig gezeur over laadpaaletiquette. Excuses.

[ Voor 109% gewijzigd door multikoe op 29-12-2023 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 06:36
Ik las hierboven over BONNET dat die korting kunnen geven op laadpalen in DenHaag bijvoorbeeld maar hier in Amsterdam bij Equans rekent Bonnen 64 cent op de Equans palen (equans zelf : 0,3175) en 39 cent op de Totalenergies palen (zelfde tarief als totalenergies)

Is dat pech voor mij of is dat een foutje ? Of is bonnet soms net zo onvoorspelbaar als anderen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boeha
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:14
Als je de Vattenfall pas gebruikt... Check ff je rekening, bij mij was het laaste factuurbedrag 2 keer afgeboekt . Zit een paar dagen tussen beide afboekingen.

Dus maar ff contact opgenomen met de klantenservice.... Volgens mij hebben er meer klanten last van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:39
boeha schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:22:
Als je de Vattenfall pas gebruikt... Check ff je rekening, bij mij was het laaste factuurbedrag 2 keer afgeboekt . Zit een paar dagen tussen beide afboekingen.

Dus maar ff contact opgenomen met de klantenservice.... Volgens mij hebben er meer klanten last van...
Ik zie inderdaad dat op 2 januari dezelfde factuur afgeschreven gaat worden die op 27 december ook al is afgeschreven. Ik heb ook maar een bericht gestuurd aan de klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
IMWhizzle schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 00:38:
Vind het juist fijn dat het met een app in te regelen is. Scheelt weer een extra pas of druppel die je dagelijks bij je moet hebben.
Grappig, ik heb dan weer liever een pas ipv een app.
Heb een handig 'portemonneetje' waarin rijbewijs, id, kentekenbewijs, bankpas, creditcard al zit, aangevuld met een stuk of 8 laadpassen. Waarvan 2 a 3 regelmatig gebruikt worden, rest is backup. Heb dat altijd bij me want je moet te allen tijde je id bij je hebben maar vind het gewoon handig om alles in klein 'bundeltje' bij me te hebben. Buiten dat, lees me net teveel dat er niet geladen kan worden met een/de app.
Freshmile (en die gebruik ik veel) heeft daar bijvoorbeeld nogal een houtje van.

Poeh, tijd geleden dat ik deze pas gebruikt heb, gelijk maar even gekeken want er staat nog 1 'open'.
Int begin van het jaar veel gebruikt, alles netjes en goed afgeschreven. Daarna wat 'haperingen'.1 keertje in Drunen geladen eind februari, werd het bedrag pas eind juni afgeschreven. En er staat nog een laadsessie open, gedaan eind juli, zie het wel terug in het dashboard maar (nog) niet afgeschreven.
Betrof allebei Vattenfall palen, bevreemdt me dus dat het zo lang duurt met het bedrag afschrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
@IMWhizzle En alle anderen die naar de 'beste laadpas voor hun gebruik' vragen.
De laadpassen en apps die op basis van prijzen aangeraden worden zijn dat omdat ze momenteel, goedkoper zijn. De prijzen liggen echter niet echt vast, dus is elk advies helaas maar tijdelijk 'nuttig'.

[ Voor 0% gewijzigd door Peter-036 op 29-12-2023 11:00 . Reden: typo ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

@boeha @Of-Aaargh Als je Vattenfall InCharge klantenservice belt staat dat probleem direct op het bandje. Dus ja ze weten het. Ik heb er ook last van. Geld komt z.s.m terug.

[ Voor 18% gewijzigd door Gunner op 29-12-2023 10:25 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cxxxx71
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:39

Zag in mijn bank app dat er vandaag voor de 2e x afgeschreven zou worden. Was er op tijd bij, heb deze gewoon geweigerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
kevertje1977 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 08:33:
Ik las hierboven over BONNET dat die korting kunnen geven op laadpalen in DenHaag bijvoorbeeld maar hier in Amsterdam bij Equans rekent Bonnen 64 cent op de Equans palen (equans zelf : 0,3175) en 39 cent op de Totalenergies palen (zelfde tarief als totalenergies)

Is dat pech voor mij of is dat een foutje ? Of is bonnet soms net zo onvoorspelbaar als anderen ?
De 10% of 15% korting bij Bonnet is alleen met respectievelijk de Light (€ 2,00 per maand) of Turbo (€ 8,00 per maand) booster-abonnementen.

Dat tarief in Amsterdam is waarschijnlijk ivm de wisseling van laadpaal-beheerders, er waren al meer meldingen van dubbele vermeldingen en verkeerde tarieven.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Gunner schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:22:
@boeha @Of-Aaargh Als je Vattenfall InCharge klantenservice belt staat dat probleem direct op het bandje. Dus ja ze weten het. Ik heb er ook last van. Geld komt z.s.m terug.
Inderdaad, klantenservice zei dat de factureringsafdeling er al mee bezig is en de dubbele boeking zo spoedig mogelijk wordt teruggeboekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luke.warm
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-03 21:10
[...]

dat zou betekenen dat ik dagelijks mn huis uit moet om de auto te verplaatsen na het laden, teveel gedoe dus. mocht de situatie niet veranderen schiet ik weinig op met elektrisch rijden t.o.v. benzine. De kosten zijn dan vergelijkbaar.

** ik heb mijn bericht weggehaald, omdat het te direct, niet constructief en offtopic was. @IMWhizzle mijn excuses daarvoor.

[ Voor 31% gewijzigd door Luke.warm op 30-12-2023 01:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Wellicht overal net als bij Tesla. Als je auto aangesloten is en je laadt niet (meer) 50ct per minuut in rekening brengen na een kwartier of zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
janne_nl schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:57:
Wellicht overal net als bij Tesla. Als je auto aangesloten is en je laadt niet (meer) 50ct per minuut in rekening brengen na een kwartier of zo.
Tja... bij op-straat AC-laders wil je ook weer niet je auto om 03:00 op gaan halen.... dus ja, tussen 9 en 9 ofzo is dat nog te overwegen, maar in de nacht redelijk nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Met de tijden is vast nog wel wat te spelen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
Luke.warm schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:33:
[...]

Nou ik vind het betamelijk lui en onbeschoft. Ik sluit me aan bij de eerdere laadpaal etiquette opmerkingen. Bezoekers van de supermarkt willen toch ook kunnen laden? En jouw buren zullen overwegen geen e-auto te nemen omdat er een paal geclaimd is door een buurman. 0,0 respect voor andere mensen & 100% egoïstisch. Bij mij in de wijk zijn er veel lync&co’s met soortgelijk gedrag dus misschien ben ik overgevoelig.
Bedankt voor het verhelderende bericht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• multikoe
Luke.warm schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:33:
[...]

Nou ik vind het betamelijk lui en onbeschoft. Ik sluit me aan bij de eerdere laadpaal etiquette opmerkingen. Bezoekers van de supermarkt willen toch ook kunnen laden? En jouw buren zullen overwegen geen e-auto te nemen omdat er een paal geclaimd is door een buurman. 0,0 respect voor andere mensen & 100% egoïstisch. Bij mij in de wijk zijn er veel lync&co’s met soortgelijk gedrag dus misschien ben ik overgevoelig.
Zullen er even *niet* met gestrekt been in gaan en grote woorden gebruiken? Hij heeft ook gezegd dat er vrijwel nooit iemand staat te laden. Of hij liegt, of die palen worden nooit volledig bezet en dan is laadpaaletiquette helemaal niet nodig. Welke van de twee is het? Als je zo stoer de discussie in vliegt, dan moet je ook man en paard noemen. Liegt hij? Of is laadpaaletiquette hier hetzelfde als vragen aan mensen om op te staan voor een oude vrouw in een verder lege bus?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Luke.warm
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-03 21:10
multikoe schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:02:
[...]
Zullen er even *niet* met gestrekt been in gaan.
Mea culpa, ik ging er wellicht hard op in.

Mijn ervaring is dat ik vaak geen laadplek kan vinden door klevers die langer dan een dag staan.
Dat het bij hem in de buurt anders is en er meer palen vrij zijn dat kan, maar doet niet af dat het niet de bedoeling is. (wat ongetwijfeld staat in de plaatselijke verordening t.a.v. publiek laden en de voorwaarden van de laadpaal exploitant)

Het gaat erom dat het gebruik van publieke laadpalen vereist dat de palen vrij worden gemaakt als een auto vol is. Enerzijds voor andere gebruikers, anderzijds voor de exploitant om de exploitatie rendabel te houden.

Dat maakt het ook relevant voor dit topic we zijn allemaal opzoek naar de goedkoopste/beste tarieven.

De lage tarieven zijn alleen haalbaar/houdbaar wanneer er een zo hoog mogelijke doorstroom is op een paal. Een laadpaalklever is direct een beperking op het verdienpotentieel van een paal.

Wanneer het verdien potentieel niet uit het aantal KWh gehaald kan worden zal het uit de prijs moeten komen. Dus zal de exploitant een hoger kWh tarief willen ontvangen. Helaas zal hij dat op het hele netwerk verhogen en niet op de individuele paal.

Dit is dan ook precies de reden dat er partijen blokkeertarieven invoeren, daarmee worden de kosten eerlijker bij de gebruikers gelegd die het verdienpotentieel beperken. Maar dit raakt met name privé rijders en niet de leaserijders of diegene die een pas hebben van een provider die het blokkeertarief niet rechtstreeks doorberekenen aan de klant.

Ook deze pasproviders zullen op termijn de hogere tarieven of blokkeertarieven doorberekenen.

Dus nogmaals voor een ieder die het te hard vind wat ik schreef, mijn excuses. Voor een ieder die graag een lage prijs wil, verplaats je auto zodra deze vol is. Want je doet het ook echt voor je eigen portemonnee.

[ Voor 6% gewijzigd door Luke.warm op 30-12-2023 01:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:57
Iemand wel eens geladen bij het AFAS-theater te Leusden? Het adres is Inspiratielaan 3 te Leusden. Er schijnen 100 laadpalen te staan, maar die staan blijkbaar niet op openbaar want op ChargeFinder, Go-Charge, etc. zijn ze bijv. niet te vinden.

Ik wil weten wie de CPO van deze palen is, zodat ik weet welke pas bij die laadpalen het goedkoopste is.

Normaal adviseer ik zelf om een pas met vast tarief te nemen als je niet weet wat het tarief van een laadpaal is. Pak dan bijv. de Shell Recharge pas en je betaalt € 0,53 per kWh. (of laad gewoonweg niet en ga op de terugweg naar een goedkopere Tesla DC-charger in de buurt...)

Afgelopen week bij de Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam gemerkt dat bovenstaande niet altijd de beste methode is. Daar zijn de palen namelijk van Shell Recharge en daar heeft de eigenaar van het winkelcentrum het tarief ingesteld op € 0,79 per kWh (Community by Shell Recharge). Gelukkig kwam ik daar op tijd achter en kon ik voor de paar kWh-tjes om thuis te komen nog m'n Electroverse pas pakken voor € 0,51 per kWh.

[ Voor 51% gewijzigd door nathalia op 30-12-2023 13:28 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Nu online
nathalia schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:38:
Iemand wel eens geladen bij het AFAS-theater te Leusden? Het adres is Inspiratielaan 3 te Leusden. Er schijnen 100 laadpalen te staan, maar die staan blijkbaar niet op openbaar want op ChargeFinder, Go-Charge, etc. zijn ze bijv. niet te vinden.

Ik wil weten wie de CPO van deze palen is, zodat ik weet welke pas bij die laadpalen het goedkoopste is.

Normaal adviseer ik zelf om een pas met vast tarief te nemen als je niet weet wat het tarief van een laadpaal is. Pak dan bijv. de Shell Recharge pas en je betaalt € 0,53 per kWh. (of laad gewoonweg niet en ga op de terugweg naar een goedkopere Tesla DC-charger in de buurt...)

Afgelopen week bij de Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam gemerkt dat bovenstaande niet altijd de beste methode is. Daar zijn de palen namelijk van Shell Recharge en daar heeft de eigenaar van het winkelcentrum het tarief ingesteld op € 0,79 per kWh (Community by Shell Recharge). Gelukkig kwam ik daar op tijd achter en kon ik voor de paar kWh-tjes om thuis te komen nog m'n Electroverse pas pakken voor € 0,51 per kWh.
Mocht je er niet uitkomen, schuin er tegenover bij Van der Valk staan ook een heel rijtje laadpalen van oa Tesla, maar ook reguliere AC.

Edit: net ook even een rondje laadapps gedaan. Niks te vinden, anders dan de foto die jij vast ook al gezien hebt met de Alfen laadpalen in een parkeergarage. Geen verdere info kunnen vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Niek_ op 30-12-2023 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:23
Niek_ schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:33:
[...]

Mocht je er niet uitkomen, schuin er tegenover bij Van der Valk staan ook een heel rijtje laadpalen van oa Tesla, maar ook reguliere AC.
Waarom zou je dat doen als je bij AFAS in de parkeergarage gratis kan parkeren en gratis kan laden bij 100 laadplekken?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:42:
[...]

Waarom zou je dat doen als je bij AFAS in de parkeergarage gratis kan parkeren en gratis kan laden bij 100 laadplekken?
Nou, volgens mij was de vraag wie de CPO is en wat het tarief daar is. Jij geeft aan dat het gratis is, erg benieuwd waar die info vandaan komt, dan is @nathalia ook gelijk geholpen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Niek_ schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:43:
[...]

Nou, volgens mij was de vraag wie de CPO is en wat het tarief daar is. Jij geeft aan dat het gratis is, erg benieuwd waar die info vandaan komt, dan is @nathalia ook gelijk geholpen :)
Gewoon van de chatbot van hun site. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
PeterZ(on) schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:44:
[...]

Gewoon van de chatbot van hun site. :)
Ik had zelf ook al de chatbot (Eline) geraadpleegd en ik kreeg de volgende reactie: "Het spijt me, maar ik heb geen specifieke informatie over de kosten van het opladen van een elektrische auto in de parkeergarage van het AFAS Theater."

Het lijkt me persoonlijk onwaarschijnlijk dat ze het laden daar gratis gemaakt hebben...

[ Voor 10% gewijzigd door nathalia op 30-12-2023 13:51 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
nathalia schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:50:
[...]

Ik had zelf ook al de chatbot (Eline) geraadpleegd en ik kreeg de volgende reactie: "Het spijt me, maar ik heb geen specifieke informatie over de kosten van het opladen van een elektrische auto in de parkeergarage van het AFAS Theater."

Het lijkt me persoonlijk onwaarschijnlijk dat ze het laden daar gratis gemaakt hebben...
Idd, niet gratis. https://www.afas.nl/contact/bezoek-aan-afas
Aan zo'n chatbot heb je ook niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
De link gaat over de parkeergarage waar het bedrijf van AFAS zit. Dat is weer een andere parkeergarage dan die van het AFAS-theater...

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:49
nathalia schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:11:
[...]

De link gaat over de parkeergarage waar het bedrijf van AFAS zit. Dat is weer een andere parkeergarage dan die van het AFAS-theater...
Die twee zitten toch naast elkaar. Kantoor is nr 1 en theater is nr 3 op dezelfde weg. Tenminste als ik die website goed lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
hsb85 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:49:
[...]

Die twee zitten toch naast elkaar. Kantoor is nr 1 en theater is nr 3 op dezelfde weg. Tenminste als ik die website goed lees.
Klopt helemaal hoor. Dit zijn de twee garages:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nYYFEpzq2Xa5iK0iQ6AE43Fkos=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VpBDvI36N7theN9tDldIjXSm.png?f=fotoalbum_large

Ik kan me voorstellen dat ze niet hoeven te verdienen aan de laadsessies van de werknemers, maar dat ze wel willen verdienen aan de laadsessies van de theatergasten.

Kortom, ik wil de CPO weten van de laadpalen in de parkeergarage op Inspiratielaan 3 en niet die van Inspiratielaan 1...

Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:10
Ik dacht dat de ANWB-laadpas CPO + starttarief berekende, maar het lijkt er bij de palen bij mij in de buurt op dat het CPO + ~€ 0,02/kWh + starttarief is. Twee voorbeelden:
  • Allego/Smoov: CPO-tarief in de Smoov-app is € 0,395, ANWB berekent € 0,42 + starttarief
  • Vattenfall: CPO-tarief in de Vattenfall-app is € 0,3119, ANWB berekent € 0,33 + starttarief
Kan die pas ook weer in de la, dan bespaar ik met de Ecotap-pas in ieder geval het starttarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
nathalia schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:12:
[...]

Klopt helemaal hoor. Dit zijn de twee garages:

[Afbeelding]

Ik kan me voorstellen dat ze niet hoeven te verdienen aan de laadsessies van de werknemers, maar dat ze wel willen verdienen aan de laadsessies van de theatergasten.

Kortom, ik wil de CPO weten van de laadpalen in de parkeergarage op Inspiratielaan 3 en niet die van Inspiratielaan 1...
Ik vrees dat het snelste is om een pas te gebruiken die cpo berekend. Dan na een paar minuten kijken wat de schade is. Als ik zo in de omgeving kijk vrees ik het ergste.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
nathalia schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:11:
[...]

Die link verwijst naar zowel het AFAS-gebouw als naar het theater, zie bovenaan de pagina. Verder staat er dat er 100 laadpalen staan à 54 ct/kWh. Dat is waarnaar jij zoekt. Lijkt me sterk dat ze ook nog 100 laadpalen neerzetten voor hun eigen personeel + bezoek. De vraag is meer met welke pas/app kan je daar laden als die palen in geen enkele app staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:24
pmiddeld schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:42:
[...]

Die link verwijst naar zowel het AFAS-gebouw als naar het theater, zie bovenaan de pagina. Verder staat er dat er 100 laadpalen staan à 54 ct/kWh. Dat is waarnaar jij zoekt. Lijkt me sterk dat ze ook nog 100 laadpalen neerzetten voor hun eigen personeel + bezoek. De vraag is meer met welke pas/app kan je daar laden als die palen in geen enkele app staan.
Gewoon met creditcard / bankpas?
Eerlijk gezegd heb ik enigszins het gevoel dat het op een gegeven moment die kant op zal gaan.
De standaard wordt met creditcard / bankpas betalen.
En dan heb je nog tank pasjes die een paar cent korting geven.
Dat is ongeveer ook zoals benzine stations werken.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Nu online
Stefannn schreef op zondag 31 december 2023 @ 07:56:
[...]

Gewoon met creditcard / bankpas?
Eerlijk gezegd heb ik enigszins het gevoel dat het op een gegeven moment die kant op zal gaan.
En dan heb je nog tank pasjes die een paar cent korting geven.
Dat is ongeveer ook zoals benzine stations werken.
Als de foto in de verschillende apps correct is betreft het Alfen laadpalen. Die werken alleen met een laadpas, geen bankpas/creditcard.

Zou er niet vanuit gaan dat het de standaard wordt. Dan moet elke laadpaal omgebouwd worden volgens mij + extra maandelijkse kosten voor nog een koppeling.

[ Voor 12% gewijzigd door Niek_ op 31-12-2023 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Volgens mij wordt dat ('gewone' betaalterminal op een laadpaal) verplicht vanaf 2027. Daar wordt in ieder geval over nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
Stefannn schreef op zondag 31 december 2023 @ 07:56:

...
...
Ooit zal het wel gebeuren, maar ik ga er niet op zitten wachten........jaar of 10-20?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
Peter-036 schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:30:
[...]

Ooit zal het wel gebeuren, maar ik ga er niet op zitten wachten........jaar of 10-20?
Het gaat komen voor alle snelladets, en dat zal geen 10 jaar duren.

Voor trage laders komt er geen verplichting.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Peter-036 schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:30:
[...]

Als de europese commissie haar zin krijgt, en daar ziet het blijkbaar naar uit, de betreffende richtlijn heeft de eerste check doorstaan, in 2027.

https://www.congreslaadin...rijgen-betaalkaartlezers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Tommie12 schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:36:
[...]

Het gaat komen voor alle snelladets, en dat zal geen 10 jaar duren.

Voor trage laders komt er geen verplichting.
Volgens het artikel in mijn link ook voor laders onder de 50kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
janne_nl schreef op zondag 31 december 2023 @ 09:38:
[...]

Volgens het artikel in mijn link ook voor laders onder de 50kW
Klopt, alleen voor die laders kan ook worden volstaan met het bieden van een internetverbinding die voor betalingsdiensten kan worden gebruikt, zoals bijvoorbeeld Wero, creditcardbetalingen, ideal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haroddin
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 16:28
Ik lees hier heel veel over Nederland, maar hoe zit het met België? Ik moet binnen een paar weken ook aan full-electric, maar werkgever voorziet geen laadpas (enkel op het werk laden en op termijn een thuislaadpaal)... Gezien wij familie en vrienden wonen hebben over quasi heel Vlaanderen zal ik af en toe dus zelf moeten bijlappen om te raken waar we willen zijn (nog los van occasioneel weekend weg of reis)...

Ik zou dus het advies van de TS willen gebruiken en starten met een willekeurige pas, maar welke passen werken hier? Of neem ik gewoon Chargemap, stelt dat iets voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
Haroddin schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:49:
Ik lees hier heel veel over Nederland, maar hoe zit het met België? Ik moet binnen een paar weken ook aan full-electric, maar werkgever voorziet geen laadpas (enkel op het werk laden en op termijn een thuislaadpaal)... Gezien wij familie en vrienden wonen hebben over quasi heel Vlaanderen zal ik af en toe dus zelf moeten bijlappen om te raken waar we willen zijn (nog los van occasioneel weekend weg of reis)...

Ik zou dus het advies van de TS willen gebruiken en starten met een willekeurige pas, maar welke passen werken hier? Of neem ik gewoon Chargemap, stelt dat iets voor?
De grote passen als Freshmile, Shell en Plugsurfing werken zowat overal. Soms heeft je electriciteitsmaatschappij ook iets wat redelijk is van prijs.

Het is alleen een beetje uitkijken welke prijzen ze aan rekenen.
Als je toch zelf moet betalen voor de stroom (bizar bij een bedrijfsauto..), dan zou iktoch zeker zorgen voor een thuislaadpaal. Dan kan je voor die langere trip thuis alvast tot 100% laden, en zal je bij binnenlandse trips zelden buitenshuis laden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Pagina: 1 ... 113 ... 233 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2