[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 112 ... 233 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gotjoen857
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 19:51
DaCoTa schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:23:
[...]

Dit herken ik niet, weet ook niet hoe je dat zou moeten doen vanuit de auto of vanuit de app. Misschien dat dit impliciet gebeurd als je naar een Supercharger navigeert, maar ? Niks over gehoord, tenzij dat met deze wijziging mee is gekomen:

https://www.notateslaapp....ailability-and-wait-times
Als je de stekker eerst in de auto stopt. En dan pas in de app gaat activeren. Daan is ie in de app grijs met de melding dat hij misschien in gebruik is. Je kan dan alsnog de laadsessie gestart, Dat heb ik in ieder geval laatst een keer meegemaakt.

Het beste kan je dus eerst de sessie starten, en dan de stekker in de auto stoppen.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:07
gotjoen857 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:50:
[...]

Als je de stekker eerst in de auto stopt. En dan pas in de app gaat activeren. Daan is ie in de app grijs met de melding dat hij misschien in gebruik is. Je kan dan alsnog de laadsessie gestart, Dat heb ik in ieder geval laatst een keer meegemaakt.

Het beste kan je dus eerst de sessie starten, en dan de stekker in de auto stoppen.
Maar dan sta je dus al op lokatie. Of ik begrijp het verkeerd, maar ik dacht dat er bedoeld werd dat iemand anders die niet op lokatie staat een plek kan reserveren oid.

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
tapelectric schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:02:
[...]
Houd idd rekening met de promo voor nieuwe gebruikers (eenmalig 20% korting op je sessie). Dat zit, net als elke andere fee, opslag, btw, etc. al in het tarief verwerkt, zodat je altijd precies weet wat je betaalt.
Ah... dat beantwoord meteen mijn vraag die ik van de week had... Ik had een tap account (incl keyfob), maar wist de login niet meer, dus had een nieuwe gemaakt, en vond daarna mijn oude login terug.

Viel me op dat het nieuwe account flink lagere prijzen liet zien hier in de straat, maar dat was dus de 20% initiele korting.

Omdat tap met een login-linkje werkt, en zonder password, kon ik de login natuurlijk niet vinden in mijn passwordmanager ;) ... nu staat er maar gewoon een dummy-password in, zodat ik het account kan terugvinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 16:13
Ontving net een mailing vanuit E-Flux / Road over de blokkeertarieven van Shell:
Vandaag heeft Shell ‘blokkeerkosten’ geïntroduceerd voor alle laadpalen in het Road netwerk.

Wij geloven dat deze verandering negatieve gevolgen zal hebben voor de hele EV industrie en specifiek voor degenen die een Shell Recharge laadpas gebruiken. Dit omdat het geen eerlijk prijsmodel is en het laden van EV's duurder zal maken.

Lees meer over de nieuwe ‘blokkeerkosten’ en de gevolgen voor de EV industrie.

Road pleit voor eerlijke en transparante prijzen
We hopen dat Shell deze situatie zo snel mogelijk zal oplossen in het belang van de eerlijkheid en groei van de EV industrie. Aarzel niet om contact met ons op te nemen als je vragen hebt. We zullen een update geven zodra er iets verandert.

Met vriendelijke groet,
Team Road

[ Voor 10% gewijzigd door Niek_ op 21-12-2023 18:25 ]

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Gisteren een gekke ervaring. Ik kon geen laadpaaltje vinden, ondanks dat de diverse apps er tientallen toonden. Wat was het geval: ik stond op een bedrijventerrein. Dan staan al die paaltjes achter slagbomen.... uiteindelijk naar de McDonalds gereden, een paar km verderop.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:37
Nou dat is duidelijk, Road/E-Flux zitten niet achter deze wijziging. Zal gezien de mail ook niet overlegd zijn tussen Shell en Road. Killing voor je business als Shell dit zo even doet. Ik had als Road toch ook wel even een boos belletje gedaan naar Shell. Mogelijk zelfs van mijn laadpalen verwijderd.

• tapelectric
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15-09 03:43

tapelectric

Bedrijfsaccount Tap Electric
markjanssen schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:11:
[...]

Ah... dat beantwoord meteen mijn vraag die ik van de week had... Ik had een tap account (incl keyfob), maar wist de login niet meer, dus had een nieuwe gemaakt, en vond daarna mijn oude login terug.

Viel me op dat het nieuwe account flink lagere prijzen liet zien hier in de straat, maar dat was dus de 20% initiele korting.

Omdat tap met een login-linkje werkt, en zonder password, kon ik de login natuurlijk niet vinden in mijn passwordmanager ;) ... nu staat er maar gewoon een dummy-password in, zodat ik het account kan terugvinden.
Mooi dat je weer kunt Tappen @markjanssen ! Je kunt ook altijd even een berichtje sturen aan support@tapelectric.app als je er niet uit komt.

We tonen overigens die 20% korting icm een banner om de korting te introduceren, maar dat maken we misschien toch nog niet goed duidelijk. Die ligt bij het team hier :)

Nico

Tap Electric

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:36

koboy

Heb een idee voor een icon

Niek_ schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:19:
Ontving net een mailing vanuit E-Flux / Road over de blokkeertarieven van Shell:

[...]
Duidelijk dus, en tussen de regels door geeft Road ook al aan wat de reden is: "Shell is zo dom om een vast tarief van 55 cent te gebruiken, en dat de meerkosten voor Shell zijn is hun eigen schuld".
Best wel botte manier om de "schuld" bij Shell neer te leggen van de fraude die @Hachy al eerder aanhaalde: hoog tarief instellen, dat ook uitgekeerd krijgen, en ondertussen op die paal laden met een vast (lager) tarief.
De eigen verantwoordelijkheid die Road en EVBox hebben om hun klanten nog acceptabele tarieven te laten rekenen gaan ze helemaal uit de weg. Zo lang het maar transparant is......

Resultaat is dus dat Shell eerst het laden op deze punten probeert te ontmoedigen, en vervolgens nog een trap na krijgt als ze niet de schuld leggen waar hij eigenlijk ligt. Als Road en EVBox een max tarief hadden gehad van 60 cent denk ik dat er geen haan naar had gekraaid. Allego met veel palen op 57 cent laten ze ook met rust.
Zou me niet verbazen als dit ook een reden is geweest voor de ANWB om op CPO tarieven over te stappen.

Nu een bakje chips er bij, wachten op de reactie van Shell.

N.B. ben absoluut geen fan van Shell, heb wel een grondige hekel aan het met smoezen afschuiven van verantwoordelijkheid.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 13:21

The Wizard

Moderator Mobile
koboy schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:51:
[...]

Duidelijk dus, en tussen de regels door geeft Road ook al aan wat de reden is: "Shell is zo dom om een vast tarief van 55 cent te gebruiken, en dat de meerkosten voor Shell zijn is hun eigen schuld".
Best wel botte manier om de "schuld" bij Shell neer te leggen van de fraude die @Hachy al eerder aanhaalde: hoog tarief instellen, dat ook uitgekeerd krijgen, en ondertussen op die paal laden met een vast (lager) tarief.
De eigen verantwoordelijkheid die Road en EVBox hebben om hun klanten nog acceptabele tarieven te laten rekenen gaan ze helemaal uit de weg. Zo lang het maar transparant is......

Resultaat is dus dat Shell eerst het laden op deze punten probeert te ontmoedigen, en vervolgens nog een trap na krijgt als ze niet de schuld leggen waar hij eigenlijk ligt. Als Road en EVBox een max tarief hadden gehad van 60 cent denk ik dat er geen haan naar had gekraaid. Allego met veel palen op 57 cent laten ze ook met rust.
Zou me niet verbazen als dit ook een reden is geweest voor de ANWB om op CPO tarieven over te stappen.

N.B. ben absoluut geen fan van Shell, heb wel een grondige hekel aan het met smoezen afschuiven van verantwoordelijkheid.
Shell recharge is per vandaag 53 cent geworden, perfect voor de 57 cent CPO Allego palen hier. :)

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
daemonix schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:18:
[...]

De wereld is een heel stuk groter dan Nederland, en in veel landen (en een veel groter grondgebied en inwonertal dan Nederland) heeft maar 1 fase tot hun beschikking. Het is dus een beperkte blik om te stellen dat de wereld zich maar aan Nederland moet aanpassen. Daarnaast hebben veel huishoudens ook helemaal geen 3 fase aansluiting.
Ik stel niet dat de wereld zich aan NL moet aanpassen, ik stel dat je geen auto moet kopen waarvan je al weet dat die ernstig tekort gaat komen bij laden op openbare plekken in het land waar je hem gebruikt.

Dus koop gerust een 1F auto als je in een land zit waar ze met 1F werken (geen idee welk land dat in Europa is trouwens). Als je land allemaal 3x16A laders heeft waarvan je gebruik wilt maken, zoals NL ook in 2021 had, dan koop je een auto die daarvoor geschikt is.

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
koboy schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:51:
[...]

De schuld ligt natuurlijk bij de klanten van deze partijen waar partijen als Shell geen invloed op hebben. Je kunt voor of tegen deze vrijheid van die klanten zijn, het maakt de CPO nog niet direct verantwoordelijk voor een max tarief. (afgezien wat ik er persoonlijk van vind) Het is wat ongemakkelijk om CPO's op deze morele verantwoordelijkheid aan te spreken aangezien die niet echt gedefinieerd is, uiteindelijk maken die klanten wel zelf die keuzes.

Je kunt E-Flux niet beperken in hun ondernemersvrijheid omdat er sommige rotte appels tussen hun klanten zitten. Shell kiest bewust voor het risico van het middelen van de laadtarieven en dat is hun eigen verantwoordelijkheid. Maar je kunt E-flux wel vragen zijn klanten een beetje op te voeden, de vraag is of de tarieven gelimiteerd moeten worden en zo ja hoe hoog en door wie, wie gaat dan bepalen wat 'acceptabel' is? Glijdende schaal wel, voor beide standpunten is wat te zeggen. Je zou het ook marktwerking kunnen noemen.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

Hachy schreef op donderdag 21 december 2023 @ 23:27:
[...]

De schuld ligt natuurlijk bij de klanten van deze partijen waar partijen als Shell geen invloed op hebben. Je kunt voor of tegen deze vrijheid van die klanten zijn, het maakt de CPO nog niet direct verantwoordelijk voor een max tarief. (afgezien wat ik er persoonlijk van vind) Het is wat ongemakkelijk om CPO's op deze morele verantwoordelijkheid aan te spreken aangezien die niet echt gedefinieerd is, uiteindelijk maken die klanten wel zelf die keuzes.

Je kunt E-Flux niet beperken in hun ondernemersvrijheid omdat er sommige rotte appels tussen hun klanten zitten. Shell kiest bewust voor het risico van het middelen van de laadtarieven en dat is hun eigen verantwoordelijkheid. Maar je kunt E-flux wel vragen zijn klanten een beetje op te voeden, de vraag is of de tarieven gelimiteerd moeten worden en zo ja hoe hoog en door wie, wie gaat dan bepalen wat 'acceptabel' is? Glijdende schaal wel, voor beide standpunten is wat te zeggen. Je zou het ook marktwerking kunnen noemen.
Volledig mee eens. Het opvoeden van hun aanbiedende klanten zoals jij het hier noemt is precies de verantwoordelijkheid die Road en EVBox hadden moeten nemen.
Aan de andere kant zou je ook een "reinigend vermogen" mogen verwachten van dit soort partijen. Kleine zakelijke/particuliere aanbieders die via jouw apparatuur en netwerk een laaddienst aanbieden met tarieven die ruim boven die van de reguliere dure aanbieders zitten stralen slecht af op de rest van je netwerk en jouw eigen bedrijf (laten we deze duren ook maar noemen: Allego en Total). Ook dragen dit soort grappen niet bij aan de acceptatie van het electrisch rijden waar we toch naar toe moeten.

Road schrijft dat ze al langer gesprekken voeren met Shell over deze kwestie. Het probleem is ze dus bekend, en ik denk ook dat ze prima weten waar de problematische/fraude laadpunten zitten. Ze zijn alleen niet bereid hier tegen op te treden dan wel regels voor op te stellen, en leggen het probleem liever neer bij Shell die maar over moet gaan op CPO tarieven.

Ik ga in elk geval verder met mijn bakje chips/popcorn. Als Shell ballen (en mogelijkheden) heeft pauzeren/schrappen ze de roaming overeenkomst met Road en EVBox. Dat is ook een vorm van marktwerking.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hachy schreef op donderdag 21 december 2023 @ 23:27:
[...]

Hoezo schuld? Hoezo fraude? Hoezo klanten opvoeden? Het is Shell die een dommiteit in zijn business model heeft zitten, het zijn slimme klanten die daar gebruik van maken (en misschien een beetje van de miljarden subsidie voor oliebusiness afromen). Misschien zijn het zelfs wel klanten die op die manier een stukje van de paal terug verdienen.

Het is larie om te stellen dat het fraude is.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:59
daemonix schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 01:00:
[...]
Ik zou het ook geen fraude noemen. Maar helemaal zuiver of netjes is het niet.
Beetje hetzelfde als een pak en schoenen bestellen bij amazon voor een bruiloft om ‘t een week later weer gratis terug te sturen. Je weet dat je misbruik maakt van een regeling die bedoeld is om service te verlenen en je weet dat het bedrijf er onredelijk door benadeeld wordt. Maar het is niet verboden.

Ik snap verder het probleem niet heel goed. Shell past haar beleid aan omdat er iets ongewenst gebeurd. Verder geen probleem toch? Dat mag. Mensen kunnen kiezen of ze nog via shell willen laden.

[ Voor 15% gewijzigd door tweakerpip op 22-12-2023 07:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:27
Om het even in het perspectief van Shell te plaatsen: ik zie bij mij in de buurt een 22 kW E-Flux-paal op particulier terrein staan die op € 2,46 staat ingesteld. Als je auto het aan kan en je batterij ook, kun je in 4 uur 88 kWh laden en daar € 168 aan verdienen. Dat is ruim € 40 per uur en driedubbel het minimumuurloon in Nederland. Voor een paal op privéterrein, achter een schutting, waar letterlijk niemand anders kan laden.

Dat doe je echt niet met de beste bedoelingen. Nou kan Shell proberen een rechtszaak aan te spannen tegen die specifieke (maar hij of zij zal echt niet de enige zijn) óf contact opnemen met E-Flux. Dat laatste hebben ze blijkbaar gedaan, die wilden niet meewerken, dus krijg je dit. Shell wil hun pas toegankelijk houden voor het gros van de mensen en daarom moeten ze dus deze excessen proberen tegen te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:25
tweakerpip schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 07:43:
Ik snap verder het probleem niet heel goed. Shell past haar beleid aan omdat er iets ongewenst gebeurd. Verder geen probleem toch? Dat mag. Mensen kunnen kiezen of ze nog via shell willen laden.
Maar ze rekenen het blokkeertarief ook bij palen waar niks ongewenst gebeurt en waar het CPO tarief ver onder dat van Shell zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZEb4IqySlpGK7gt7g-WistlnQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHu9UhDJE2JAXOElt0uAiPHd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VUxoTGDGLNX5UPBV7E96BahfiU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mMTXtvLG4OgB5opc4yLZPimj.jpg?f=fotoalbum_large

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Jaapio_B schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:09:
[...]

Maar ze rekenen het blokkeertarief ook bij palen waar niks ongewenst gebeurt en waar het CPO tarief ver onder dat van Shell zit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is toch logisch als je businessmodel bestaat uit het aanbieden van 1 prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerpip
Jaapio_B schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:09:
[...]

Nog steeds zie ik het probleem niet. Ze rekenen hier ook ruim 50 cent voor palen die anders ca. 30 cent kosten. Het zijn toch duidelijke prijzen? Ik zou er niet mee laden als het ongunstig is voor jou.

Ik verwacht dat we meer en meer tijdgebonden tarieven gaan zien naast kwh tarieven. Een auto die maar 40-50Kw of nog minder laadt aan de snellader kost gewoon meer geld voor de aanbieder. Is een beetje hetzelfde als een persoon die in z’n eentje een tafel in een restaurant tijdens etenstijd bezet houdt met alleen een drankje. Dat kost geld als aanbieder.
Of degene die hier noemde dat hij slechts met 1 fase kon laden op een 3 fase lader. Die staat daar terwijl er in dezelfde tijd ook 3 anderen geholpen hadden kunnen worden. Kans bestaat dat dat ooit in de prijs berekend gaat worden. Zolang het niet het geval is, is dat mooi. Maak er lekker gebruik van. Zodra het wel betaald moet worden is dat pech, maar is het wat het is.

[ Voor 15% gewijzigd door tweakerpip op 22-12-2023 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Sandro! schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:03:
Om het even in het perspectief van Shell te plaatsen: ik zie bij mij in de buurt een 22 kW E-Flux-paal op particulier terrein staan die op € 2,46 staat ingesteld. Als je auto het aan kan en je batterij ook, kun je in 4 uur 88 kWh laden en daar € 168 aan verdienen. Dat is ruim € 40 per uur en driedubbel het minimumuurloon in Nederland. Voor een paal op privéterrein, achter een schutting, waar letterlijk niemand anders kan laden.

Dat doe je echt niet met de beste bedoelingen. Nou kan Shell proberen een rechtszaak aan te spannen tegen die specifieke (maar hij of zij zal echt niet de enige zijn) óf contact opnemen met E-Flux. Dat laatste hebben ze blijkbaar gedaan, die wilden niet meewerken, dus krijg je dit. Shell wil hun pas toegankelijk houden voor het gros van de mensen en daarom moeten ze dus deze excessen proberen tegen te gaan.
Precies dit. En dit verdiende geld zou opgegeven moeten worden voor de belasting in box 1, en het zou me niet verbazen als je ook een KvK nummer zou moeten hebben..... Zal beide wel niet het geval zijn. Gevalletje tiplijn belastingdienst?

Grote vraag is trouwens waarom Road/EVBox niet willen meewerken; het straalt tenslotte ook negatief uit naar hun oplaad netwerk. Zou het kunnen dat ze dit in hun mondelinge laadpaal verkoop/montage praatje gebruiken? Zou het eigen personeel van deze truc gebruik maken?
Road/EVBox duikt hier gewoon voor de naar mijn mening gedeelde verantwoordelijkheid voor de tarieven op hun netwerk. Ze zouden ook boven een bepaald tarief de paslezer kunnen blokkeren zodat je alleen maar met een qr-code of aparte app kan laden. Heeft de particulier of het vakantiepark nog steeds de inkomsten van wie er recht gebruik van wil maken, maar wordt fraude de nek om gedraaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

daemonix schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 01:00:
[...]

Hoezo schuld? Hoezo fraude? Hoezo klanten opvoeden? Het is Shell die een dommiteit in zijn business model heeft zitten, het zijn slimme klanten die daar gebruik van maken (en misschien een beetje van de miljarden subsidie voor oliebusiness afromen). Misschien zijn het zelfs wel klanten die op die manier een stukje van de paal terug verdienen.

Dus klikfraude is ook geen fraude? Eigenlijk hetzelfde model..... Het knopje waarmee de malafide taxichauffeur het aantal km verhoogt is geen fraude? Is allemaal handig gebruik maken van mogelijkheden de rekening op te drijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:48
We hebben natuurlijk enorm hoge energie prijzen gehad tijdens en na de corona periode, dus dat sommige laadpaal eigenaren hun prijs omhoog hebben gegooid snap ik wel. Toen waren kWh prijzen hoger dan 1 euro heel normaal.

Echter de vrijheid om je eigen prijs in te stellen wordt puur misbruikt, de actie van Shell zie ik dan ook als een tijdelijke totdat de aanbieders onderling tot een afspraak komen.

En hoe meer er geklaagd word, hoe sneller er een oplossing komt.

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

tweakerpip schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:55:
[...]

Nog steeds zie ik het probleem niet. Ze rekenen hier ook ruim 50 cent voor palen die anders ca. 30 cent kosten. Het zijn toch duidelijke prijzen? Ik zou er niet mee laden als het ongunstig is voor jou.

Ik verwacht dat we meer en meer tijdgebonden tarieven gaan zien naast kwh tarieven. Een auto die maar 40-50Kw of nog minder laadt aan de snellader kost gewoon meer geld voor de aanbieder. Is een beetje hetzelfde als een persoon die in z’n eentje een tafel in een restaurant tijdens etenstijd bezet houdt met alleen een drankje. Dat kost geld als aanbieder.
Of degene die hier noemde dat hij slechts met 1 fase kon laden op een 3 fase lader. Die staat daar terwijl er in dezelfde tijd ook 3 anderen geholpen hadden kunnen worden. Kans bestaat dat dat ooit in de prijs berekend gaat worden. Zolang het niet het geval is, is dat mooi. Maak er lekker gebruik van. Zodra het wel betaald moet worden is dat pech, maar is het wat het is.
Het businessmodel van de Shell laadpas is een vast tarief. Sommige mensen vinden dat prettig. Je weet van te voren precies wat je auto per km kost, en kunt daarop budgetteren. Kan ook zijn dat je geen zin hebt in meerdere of passen en bereid bent daarvoor een hoger tarief te betalen. Shell kijkt naar de gemiddelde kosten per kWh die ze moeten afdragen, doet er een kleine marge bovenop en je hebt een vast tarief.
Toen ik een jaar geleden de auto bestelde heb ik het financiële plaatje gemaakt op basis van de Hyundai laadpas en 45 cent/kWh. Als Hyundai niet na 1 maand het tarief had verhoogd naar geloof ik 59 cent had ik waarschijnlijk met alleen de Hyundai pas blijven laden.

Het probleem zit er ook niet in dat de ene aanbieder 60 cent rekent en de andere 30 cent per kWh, en ook niet in de klanten die slim gebruik maken van verschillende passen.
De problemen beginnen bij vakantiepark eigenaren die de palen instellen op 1 euro/kWh, maar zitten vooral in fraudeurs zoals hierboven beschreven: particuliere laadpaal, ingesteld op 2,50 euro/kWh, en dan niet zoals de bedoeling is met de pas laden die bij de laadpaal zit tegen eigen stroom tarief maar met de Shell pas. 1,5 euro netto inkomsten per geladen kWh.....

Wat betreft de tijd tarieven: zo lang er nog geen schreeuwend tekort aan laadpalen is zal het wel meevallen denk ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tweakerpip
koboy schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:40:
[...]
De problemen beginnen bij vakantiepark eigenaren die de palen instellen op 1 euro/kWh, maar zitten vooral in fraudeurs zoals hierboven beschreven: particuliere laadpaal, ingesteld op 2,50 euro/kWh, en dan niet zoals de bedoeling is met de pas laden die bij de laadpaal zit tegen eigen stroom tarief maar met de Shell pas. 1,5 euro netto inkomsten per geladen kWh.....
Het zijn echter geen fraudeurs. Fraudeurs doen iets wat niet mag. En dit mag gewoon. Wat er aan de hand is, is dat het een nieuwe markt is en dat verschillende partijen een ander beeld hebben bij hoe die markt ingericht moet worden. Dit leidt tot gaten in de markt. Gaten waar deze ‘fraudeurs’ gebruik (of zo je wilt: misbruik) van maken.
Shell en andere aanbieders hebben een ander beeld bij wat transparante prijzen zijn. Shell zegt: “Ik hanteer een vast tarief. Dat is transparant en dat is wat de klant wil.” De andere genoemde partijen hebben een ander beeld bij wat transparantie in de markt is. Die laten elke aanbieder vrij om een tarief te kiezen en communiceren dat aan de consument via hun app en de concurrenten via een API.
Ze hebben volgens mij allebei gelijk. Ik meen echter te constateren dat Shell aan het verliezen is met hun idee van hoe de markt moet zijn. Het is niet voor niets dat de ANWB ook al afgestapt is van dit model. Wij als consumenten hier in deze draad die op zoek zijn naar de beste deals zorgen daar ook voor. Wij zorgen ervoor dat partijen als de ANWB en Thuga en Freshmile en wie dan ook die een afwijkend tariefmodel wil hanteren dan de eigenaar van de paal ‘afgestraft’ worden.

Ik vrees dat deze chaos nog wel even blijft, tenzij Europa met regelgeving komt die de prijzen op deze markt gaan reguleren.

[ Voor 4% gewijzigd door tweakerpip op 22-12-2023 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:08
tweakerpip schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:50:
[...]

Het zijn echter geen fraudeurs. Fraudeurs doen iets wat niet mag. En dit mag gewoon. Wat er aan de hand is, is dat het een nieuwe markt is en dat verschillende partijen een ander beeld hebben bij hoe die markt ingericht moet worden. Ze hebben een ander beeld bij wat transparante prijzen zijn. Shell zegt: “Ik hanteer een vast tarief. Dat is transparant en dat is wat de klant wil.”
De andere genoemde partijen hebben een ander beeld bij wat transparantie in de markt is. Die laten elke aanbieder vrij om een tarief te kiezen en communiceren dat aan de consument via hun app en de concurrenten via een API.
Ze hebben volgens mij allebei gelijk. Ik meen echter te constateren dat Shell aan het verliezen is met hun idee van hoe de markt moet zijn. Het is niet voor niets dat de ANWB ook al afgestapt is van dit model. Wij als consumenten hier in deze draad die op zoek zijn naar de beste deals zorgen daar ook voor. Wij (koopjesjagers hier in deze draad en consumenten in het algemeen) zorgen ervoor dat partijen als de ANWB en Thuga en Freshmile en wie dan ook die een afwijkend tariefmodel wil hanteren dan de eigenaar van de paal ‘afgestraft’ worden.

Ik vrees dat deze chaos nog wel even blijft, tenzij Europa met regelgeving komt die de prijzen op deze markt gaan reguleren.
ik denk dat shell alleen maar in deze markt zit om er in te zitten en bezig is met een bepaald marktaandeel aan laadpalen te verwerven. het bijbehorende systeem eromheen kan ze gestolen worden maar als je nu niet aan tafel zit kan je later ook niet meer meedoen.

En ze hebben daar nu verder geen enkel belang bij en gaan over 5-10 jaar pas bekijken wat de hier mee willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiphost
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-09 21:27
Ik heb een vraag aan gebruikers van de Bonnet app. Wat is de volgorde aan de laadpaal. Eerst de kabel insteken aan beide zijden en daarna de laadactie starten op de Bonnet app? Of eerst de laadactie starten op de app en daarna de laadkabel bevestigen? Gisteren voor het eerst de app gebruikt, maar laden mislukt. Ik heb eerst, zoals gebruikelijk met een laadpas, de laadkabel bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Shiphost schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:05:
Ik heb een vraag aan gebruikers van de Bonnet app. Wat is de volgorde aan de laadpaal. Eerst de kabel insteken aan beide zijden en daarna de laadactie starten op de Bonnet app? Of eerst de laadactie starten op de app en daarna de laadkabel bevestigen? Gisteren voor het eerst de app gebruikt, maar laden mislukt. Ik heb eerst, zoals gebruikelijk met een laadpas, de laadkabel bevestigd.
je moet altijd eerst de kabel er insteken aan beide zijden.
je kan nooit een sessie starten zonder dat eerst te doen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koboy

koboy

tweakerpip schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:50:
[...]

Het zijn echter geen fraudeurs. Fraudeurs doen iets wat niet mag. En dit mag gewoon. Wat er aan de hand is, is dat het een nieuwe markt is en dat verschillende partijen een ander beeld hebben bij hoe die markt ingericht moet worden. Dit leidt tot gaten in de markt. Gaten waar deze ‘fraudeurs’ gebruik (of zo je wilt: misbruik) van maken.
Shell en andere aanbieders hebben een ander beeld bij wat transparante prijzen zijn. Shell zegt: “Ik hanteer een vast tarief. Dat is transparant en dat is wat de klant wil.” De andere genoemde partijen hebben een ander beeld bij wat transparantie in de markt is. Die laten elke aanbieder vrij om een tarief te kiezen en communiceren dat aan de consument via hun app en de concurrenten via een API.
Ze hebben volgens mij allebei gelijk. Ik meen echter te constateren dat Shell aan het verliezen is met hun idee van hoe de markt moet zijn. Het is niet voor niets dat de ANWB ook al afgestapt is van dit model. Wij als consumenten hier in deze draad die op zoek zijn naar de beste deals zorgen daar ook voor. Wij zorgen ervoor dat partijen als de ANWB en Thuga en Freshmile en wie dan ook die een afwijkend tariefmodel wil hanteren dan de eigenaar van de paal ‘afgestraft’ worden.

En toch denk ik dat er een markt is voor het vaste prijs model. Gewoon omdat het zekerheid geeft. Net zoals er een markt is voor verlengde garantie verzekeringen etc. Dat dit model niet bij jou en mij past is wel duidelijk.
We hebben hier massaal geprofiteerd van de lage shell snellaad tarieven met Freshmile, de Enel bundel etc. Gevolg was steeds dat het feest na een paar maanden over was.
Freshmile heeft echter nog steeds dezelfde tarieven voor AC laden, dus blijkbaar kan dat (op dat volume) uit.

We hebben hier ook massaal gemopperd over tarieven van 1 euro/kWh op vakantieparken en campings. Redenatie vanuit de vakantieparken was: dan ga je er toch niet laden.....
Shell, en waarschijnlijk eerder de ANWB, zien een onevenredig groot deel van de afdrachten naar Road/EVBox gaan. Ze spreken deze partijen er op aan, maar krijgen nul op het rekest onder het mom van marktwerking en wij zijn transparant jouw businessmodel klopt niet.
ANWB is gezwicht en heeft het businessmodel omgegooid. Shell heeft een tariefaanpassing op Road/EVBox gegooid zonder ze helemaal onder de bus te gooien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
koboy schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:43:
[...]

En toch denk ik dat er een markt is voor het vaste prijs model. Gewoon omdat het zekerheid geeft. Net zoals er een markt is voor verlengde garantie verzekeringen etc. Dat dit model niet bij jou en mij past is wel duidelijk.
Er zijn in dit topic ook veel users geweest die het maar vervelend vonden dat elke laadpaal en kaart andere tarieven heeft. Voor hun is zo´n Shell model ideaal, je hoeft je nooit zorgen te maken en weet precies wat je kan verwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

Wolly schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:46:
[...]

Er zijn in dit topic ook veel users geweest die het maar vervelend vonden dat elke laadpaal en kaart andere tarieven heeft. Voor hun is zo´n Shell model ideaal, je hoeft je nooit zorgen te maken en weet precies wat je kan verwachten.
Precies! En wat transparantie betreft hoop ik dat Shell zegt dat Road/EVBox weigeren op te treden tegen de fraudeurs, de fraude methode beschrijft en vervolgens de roaming met Road/EVBox opzegt en de prijs een paar cent naar beneden Zet omdat dat nu kan.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ik heb een stuk over deze ongemakkelijke blokkeertarieven discussie geschreven en op LinkedIn gezet. Voor de liefhebber.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boyette
Hachy schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:48:
Ik heb een stuk over deze ongemakkelijke blokkeertarieven discussie geschreven en op LinkedIn gezet. Voor de liefhebber.
leuk stuk Maarten !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik doe het altijd als volgt (en nooit problemen gehad):
- In de app zoek ik de laadpaal uit waar ik wil laden, kies de connector en klik op "Start Charge"
- De app geeft aan dat ik de kabel aan mag sluiten. De kabel sluit ik aan op de paal en auto (volgorde maakt niet uit)
- In de app klik op "Confirm plugged in"
- Daarna klik ik in de app op "Start Charging"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

da_Mastah schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:45:
[...]

Ik doe het altijd als volgt (en nooit problemen gehad):
- In de app zoek ik de laadpaal uit waar ik wil laden, kies de connector en klik op "Start Charge"
- De app geeft aan dat ik de kabel aan mag sluiten. De kabel sluit ik aan op de paal en auto (volgorde maakt niet uit)
- In de app klik op "Confirm plugged in"
- Daarna klik ik in de app op "Start Charging"
Zo dacht ik dat het ook zou moeten werken. Laatste paar keren bleef Bonnet hangen op verbinding maken met de paal, maar zag ik wel dat het lampje op de paal blauw werd. Heb toen toch maar de kabel in de paal geprikt. Het laden begon. Het duurde een hele tijd voor de app aangaf dat ik daadwerkelijk aan het laden was.

Signature van nature

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-09 15:44
boyette schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:17:
[...]

je moet altijd eerst de kabel er insteken aan beide zijden.
je kan nooit een sessie starten zonder dat eerst te doen
Nee, dat is bij Bonnet niet de juiste methode. Als je de laadkabel aan beide zijden insteekt, ziet de app dat de lader bezet is en kan je het laden in de app niet starten. @Shiphost
Dus eerst laadkabel in de auto insteken, dan laden met de app starten. Daarna vraagt de app om de laadkabel in de paal te steken.

Met een laadpas is het een andere zaak, maar Bonnet heeft geen laadpas.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:37
Shell wil excessen uitsluiten, want dat kost hun geld. Road wil hier niet aan meewerken. Dan zou je zeggen, stop de samenwerking. Maar Shell lijkt hierin afhankelijk van Road. Zo ligt blijkbaar de machtsverhouding. Dan is het dus kiezen om winst af te staan of je (prijs)strategie aan te passen. Wat ze nu doen is dodelijk voor hun positie in deze markt.

Mooi stuk over moreel, maar wanneer het op geld aan komt gaat dat in 99% van de gevallen overboord. Zodra we geld kunnen afpakken van Shell denk ik in 100%...

Shell moet even wennen dat ze niet de baas zijn hier en CPO tarieven gaan hanteren of de vaste prijs gaan verhogen en de pijn incasseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gotjoen857
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 19:51
DaCoTa schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:31:
[...]

Maar dan sta je dus al op lokatie. Of ik begrijp het verkeerd, maar ik dacht dat er bedoeld werd dat iemand anders die niet op lokatie staat een plek kan reserveren oid.
Nog nergens gelezen dat dat een mogelijkheid is. Ook niet ervaren. Zou ook vreemd zijn, want ook al reserveer je de paal, dat is aan de buitenkant niet te zien. En als dan iemand met de chargeport aan de andere kant gaat laden. Heeft diegene niks aan de reservering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
pmiddeld schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:29:
[...]

Nee, dat is bij Bonnet niet de juiste methode. Als je de laadkabel aan beide zijden insteekt, ziet de app dat de lader bezet is en kan je het laden in de app niet starten. @Shiphost
Dus eerst laadkabel in de auto insteken, dan laden met de app starten. Daarna vraagt de app om de laadkabel in de paal te steken.

Met een laadpas is het een andere zaak, maar Bonnet heeft geen laadpas.
heb het altijd zo gedaan met elke app

maar ik selecteer het laadpunt misschien wel eerst in de app (onbewust)
zodat je hem al vast hebt

gebruik nooit pasjes heb ik een hekel aan behalve de octopus want dat kan niet anders

[ Voor 6% gewijzigd door boyette op 22-12-2023 15:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:28
boyette schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:40:
[...]

heb het altijd zo gedaan met elke app

maar ik selecteer het laadpunt misschien wel eerst in de app (onbewust)
zodat je hem al vast hebt

gebruik nooit pasjes heb ik een hekel aan behalve de octopus want dat kan niet anders
Ik doe het met Bonnett ook zo ... kabel erin ... juiste lader/plek selecteren en gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 23:22
Zag zoëven dat Freshmile nu ook Fastned-laders in de app heeft, voor 30 cent per gestarte kWH + 30 cent per gestarte minuut (bijvoorbeeld https://charge.freshmile.com/location/NLFASE3125801).
Niet slecht, voor als je sporadisch snellaadt, zeker gezien de dekking van Fastned in Nederland.
Moet je alleen niet vergeten om het herkennen van je auto en automatisch laden uit te zetten, want ik kon mijn Freshmile pas niet in Fastned als betaalmethode invoeren.

Iemand al gekeken of Freshmile bij Fastned ook echt werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
dextertje schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:59:
Iemand al gekeken of Freshmile bij Fastned ook echt werkt?
Ik zie ze hier ook staan idd voor 30ct/minuut... maar mijn accu is al redelijk vol, en er stonden al 4 auto's bij de fastned hier om de hoek, verbaasde me al over dat iedereen zo duur stond te laden, want de tesla is niet veel verderop.

Met 30ct/minuut +30ct/kwh ... loopt dat nog best op, vs gewoon 69ct/kwh (of 48ct met subscription) als je auto niet veel meer dan 70kw aankan.

[ Voor 15% gewijzigd door markjanssen op 22-12-2023 17:14 . Reden: paragraaf toegevoegd over prijs ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
markjanssen schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:08:
[...]

Ik zie ze hier ook staan idd voor 30ct/minuut... maar mijn accu is al redelijk vol, en er stonden al 4 auto's bij de fastned hier om de hoek, verbaasde me al over dat iedereen zo duur stond te laden, want de tesla is niet veel verderop.

Met 30ct/minuut +30ct/kwh ... loopt dat nog best op, vs gewoon 69ct/kwh (of 48ct met subscription) als je auto niet veel meer dan 70kw aankan.
hoe weet je dat ze via freshmile laden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
boyette schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:22:
[...]
hoe weet je dat ze via freshmile laden dan?
Niet... maar meer dat fastned niet bepaald goedkoop is... verderop in de straat is nog een wat goedkopere shell 2x HPC, en nog wat vetrderop een 20x Tesla supercharger die publiek bruikbaar is (en die waren niet vol)

Maar vast allemaal zakelijke rijders waar de baas betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
markjanssen schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:31:
[...]

Niet... maar meer dat fastned niet bepaald goedkoop is... verderop in de straat is nog een wat goedkopere shell 2x HPC, en nog wat vetrderop een 20x Tesla supercharger die publiek bruikbaar is (en die waren niet vol)

Maar vast allemaal zakelijke rijders waar de baas betaald.
niet iedereen moet alles voor de laagste prijs hebben
dan zijn er ook nog mensen die een abo hebben bij fastned

of 100.000 euro aan obligaties dan krijg je ook korting

dus genoeg redenen om daar te consumeren

daarnaast is het ook gewoon een merk

shell geeft mega veel problemen daar zijn mensen soms ook klaar mee
fastned heeft ook vaak meer plek en is confortabler in gebruik

tal van redenen om fastned te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
markjanssen schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:08:
[...]

Het is inderdaad niet voor iedereen interessant, maar zolang je grofweg boven de 50kW haalt en de afronding niet ongunstig is, dan is het goedkoper dan het standaard Fastnedtarief van 69 ct/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
dextertje schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:35:
[...]

Het is inderdaad niet voor iedereen interessant, maar zolang je grofweg boven de 50kW haalt en de afronding niet ongunstig is, dan is het goedkoper dan het standaard Fastnedtarief van 69 ct/kWh.
en wie gebruikt het standaardtarief van fastned ?

die mensen dus.. niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
boyette schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:38:
[...]

en wie gebruikt het standaardtarief van fastned ?

die mensen dus.. niet?
Op dit moment zou ik voor het kerstbezoek aan mijn ouders best overwegen de standaardtarieven te gebruiken van Fastned. Dan zou ik net genoeg laden om zonder stress thuis te komen.
Maar voor mij is Freshmile nu goedkoper. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
dextertje schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:46:
[...]

Op dit moment zou ik voor de het kerstbezoek aan mijn ouders best overwegen de standaardtarieven te gebruiken van Fastned. Dan zou ik net genoeg laden om zonder stress thuis te komen.
Maar voor mij is Freshmile nu goedkoper. :)
Vergelijk het eens met 30-50% korting
en magic charge
wat alleen fastned heeft

dan wordt de balans misschien anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
boyette schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:48:
[...]

Vergelijk het eens met 30-50% korting
en magic charge
wat alleen fastned heeft

dan wordt de balans misschien anders
Hmm, volg dit topic al een tijdje, maar geen idee waar je het over hebt. :D
Hoe kom je aan 30-50% korting en wat is magic charge?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 11:59
dextertje schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:53:
[...]

Hmm, volg dit topic al een tijdje, maar geen idee waar je het over hebt. :D
Hoe kom je aan 30-50% korting en wat is magic charge?
Denk dat hij Autocharge bedoeld, maar dat ondersteund Freshmile dus juist niet bij Fastned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:40
koboy schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:43:
We hebben hier massaal geprofiteerd van de lage shell snellaad tarieven met Freshmile, de Enel bundel etc. Gevolg was steeds dat het feest na een paar maanden over was.
Gebruik Freshmile nog steeds, op kantoor laden, voor iets meer dan 34 cent is redelijk feest hoor. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
davidov2008 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 18:23:
[...]

Denk dat hij Autocharge bedoeld, maar dat ondersteund Freshmile dus juist niet bij Fastned.
juist

https://fastnedcharging.c...agically-with-autocharge/

https://support.fastned.n...EuMTcwMzI2MzY1OC40Mi4wLjA.

automagic

[ Voor 38% gewijzigd door boyette op 22-12-2023 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Zjanzjak schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 18:33:
[...]

Gebruik Freshmile nog steeds, op kantoor laden, voor iets meer dan 34 cent is redelijk feest hoor. *O*
Ik bedoelde niet dat Freshmile nutteloos was geworden.... Het is nog steeds mijn primaire backup pas nu ik een Thuega pas heb.
Velen hebben hem wel de prullenbak in gedaan toen het feestje bij Shell over was, maar die wonen blijkbaar niet in duur Allego/Total gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
Ah, ja. Superhandig, maar ik heb het net uitgezet vanwege Freshmile.
Maar vraagt blijft: hoe krijg je 30-50% korting? 30% korting met abo, maar da's niet interessant als je niet vaak genoeg laadt bij Fastned (en op dit moment dus iets duurder dan betalen met Freshmile als je snel genoeg kunt laden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-09 13:51
Ik vraag me af wat verstandig is, sinds september trotste bezitter van een citroen ec4.
Thuis geen mogelijkheid voor een laadpaal dus zit vast aan openbaar laden.

Sinds september bij shell recharge, ik laad voornamelijk op op 2 vaste punten :
1 is een Total punt (greenflux) ( Naarden) 0,51kwh volgens shell app
De ander is op kantoor bij Lms (Alkmaar) 0,53 volgens shell app

Voor nu betaal ik volgens mij een vast tarief.
Gemiddeld laad ik 3x per week 35kwh.

Wat voor Laadpas zou voordeliger zijn voor mij?

[ Voor 7% gewijzigd door theorganiser op 22-12-2023 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
theorganiser schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:27:
Ik vraag me af wat verstandig is, sinds september trotste bezitter van een citroen ec4.

1 is een Total punt (greenflux)
De ander is op kantoor bij Lms

het ene total punt is de andere niet
en dat is voor lms misschien ook wel zo
welke tarieven heb je daar en moet eigenlijk ook weten waar het is

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

boyette schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:33:
fastned heeft ook vaak meer plek en is confortabler in gebruik

tal van redenen om fastned te gebruiken
_/-\o_

Consistent overal snelladen, door heel Nederland, al ettelijke jaren lang? Rechtzaken tegen grote, gezichtsloze organisaties om gelijk behandeld te worden? Uitstekende app en supermakkelijk laden? Dat wil ik graag steunen. Ik zou niet gauw een andere laadpas bij Fastned gebruiken. Die marge gun ik ze.

[ Voor 32% gewijzigd door TucanoItaly op 22-12-2023 20:21 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikkemarcel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-09 09:18
Heeft er iemand ervaring met de snelladers van Hornbach(Pfalzwerke) in Duitsland? Ik zie namelijk dat de prijs van deze laders met de pas van Freshmiles 21ct per kwh + 7ct per min is. Deze laders vindt je door heel Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36
yannienl schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:21:
Ik weet niet of het al voorbij is gekomen, maar de app van bump geeft je nu een waarschuwing als je zelf gescande pas niet werkt bij de betreffende paal. Ben benieuwd of dit goed werkt.
Geprobeerd, helaas wil de pas nu niet meer gekoppeld worden. Ik neem maar aan dat de pas niet compatibel is, maar had hem nog nooit geprobeerd dus geen idee of het werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36

Je kan kijken of Bump werkt bij die laadpalen. Zonder abonnement 41ct/kwh. Verder zijn er nog wel wat andere populaire passen die hier vaak voorbij komen, ff een paar pagina’s teruglezen en je komt ze wel tegen. Ik laad amper publiek dus heb alleen Shell en Bump (goedkoopste, maar werkt niet altijd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:49
Zjanzjak schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 18:33:
[...]

Off topic.
Afgelopen week thuis voor circa 17,5 ct geladen. Dynamisch tarief.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak

Via de Go-Charge app kom je al een heel eind welke pas de goedkoopste is.
Een adres zou ook handig zijn, er is vast niet maar 1 laadpunt in Naarden en 1 laadpunt in Alkmaar. ;)

De Shell app vind ik fijn om snel een laadpunt te vinden, eenmaal gevonden stap ik over op andere apps om te kijken met welke laadpas het goedkoper kan. Go-Charge en Freshmile zijn dan de volgende apps die ik gebruik. Maar zo zijn er nog veel meer apps te vinden die je op weg kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
HansAuutB schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 23:25:
[...]

Off topic.
Afgelopen week thuis voor circa 17,5 ct geladen. Dynamisch tarief.
Vanavond en gisteravond ook 6+ uur lang ... heerlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
ikkemarcel schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:31:
Heeft er iemand ervaring met de snelladers van Hornbach(Pfalzwerke) in Duitsland? Ik zie namelijk dat de prijs van deze laders met de pas van Freshmiles 21ct per kwh + 7ct per min is. Deze laders vindt je door heel Duitsland.
Geen ervaring mee maar wel interessant. Als ze niet te ver van de snelweg staan. Zal misschien in kerstvakantie er eens een aantal bij elkaar zoeken. Voor zolang het duurt, dat dan weer wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikkemarcel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-09 09:18
pmiddeld schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 23:56:
[...]

Geen ervaring mee maar wel interessant. Als ze niet te ver van de snelweg staan. Zal misschien in kerstvakantie er eens een aantal bij elkaar zoeken. Voor zolang het duurt, dat dan weer wel...
Vaak liggen deze snelladers dicht bij de snelweg. Ik kwam dit kaartje nog tegen:
https://www.goingelectric...ellen/verbund/Pfalzwerke/
Niet alles op dit kaartje is terug te vinden bij Freshmiles, maar veel wel.

Hopelijk duurt het lang genoeg dat ik goedkoop kan laden richting wintersport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:36
Ik heb jaren elektrisch gereden op kosten van de zaak (move move). Kon ik overal mee laden.

Nu krijg ik volgend jaar een prive EV. Ik laad voornamelijk thuis, maar moet zo nu en dan toch even publiekelijk laden. Kan ik hiervoor een shell-recharge druppel aanvragen? Zijn die ook geschikt voor fastned en ionity etc?

Overigens hoeft het niet de goedkoopste te zijn, gewoon gemak van overal laden met een pas. Zo vaak zal ik niet elders laden dan thuis.

Supercharger netwerk meld ik separaat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
STIMPPYYY schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 08:07:.....
Nu krijg ik volgend jaar een prive EV. Ik laad voornamelijk thuis, maar moet zo nu en dan toch even publiekelijk laden. Kan ik hiervoor een shell-recharge druppel aanvragen? Zijn die ook geschikt voor fastned en ionity etc?

Overigens hoeft het niet de goedkoopste te zijn, gewoon gemak van overal laden met een pas. Zo vaak zal ik niet elders laden dan thuis.....
Zowel Ionity als Fastned werken prima met een app, waarbij je voor Fastned eenvoudig de 'autocharge' inschakelt, na de 1e keer is het inpluggen en laden.
Ionity kan dat ook, maar mogelijk (nog) niet voor alle EV's.
Voor alle zekerheid vraag je ook nog een gratis pasje (Shell, ANWB of je eigen stroomleverancier....) aan en laat dat in de auto liggen, voor als je telefoon leeg is of zo.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:33

bert pit

asdasd

Niek_ schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:48:
[...]

Kan aan mij liggen, maar als je doel het verbeteren van de beschikbaarheid is, waarom wordt het blokkeertarief dan niet op alle palen actief maar enkel EV-box en E-Flux/Road?
Ik vermoed dat men even wil kijken hoe de goegemeente hier op reageert. Maakt het geen verschil dan wordt het overal toegepast.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
bert pit schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:19:
[...]

Ik vermoed dat men even wil kijken hoe de goegemeente hier op reageert. Maakt het geen verschil dan wordt het overal toegepast.
Denk eerder dat dit de 2 aanbieders zijn die hun gebruikers een eigen tarief zonder maximum laten instellen op een laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 06:36
Hoe kan ik een pas vinden die GEEN opslag rekent ?

Situatie is dat we in onze VVE Garage zelf de prijs bepalen van de laadpalen. Die is nu nog 0,69ct per kWh.
Echter rekent Greenchoice 0,7102ct per kWh als ik de Greenchoice pas gebruik.
Dit is het antwoord van Greenchoice :
"Roaming

Greenchoice maakt voor de laadpas gebruik van het platform van Last Mile solutions. Hierbij kunnen onze klanten laden bij laadpalen waarmee Last Mile Solutions contracten heeft. Sommige van deze contracten zijn rechtstreeks afgesproken met de laadpaalhouder, maar sommige van deze contracten vallen onder afspraken van zogenaamde roaming hubs. Dit zijn tussenpartijen die de contracten van kleinere laadpaalhouders verzamelen en gebundeld aanbieden aan laadpasplatforms om gebruik van de maken. Zij oefenen een opslag uit per kWh vaak ter afdekking van de kosten van hun dienstverlening. Hierdoor kan er een verschil ontstaan in het tarief op de paal en het tarief dat je betaalt via de laadpas."

Afgelopen week ging ik bij deze Snellader laden. Ik dacht 0,52ct maar helaas kreeg ik 0,99ct op de factuur.
Reden: als je erop klikt is de 52 cent van toepassing op de 22kW laders.
Uiteraard had ik dit zelf kunnen zien , de volgende keer klik ik de locatie wel open.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ds0kD8te_PkU94Q7v1pD8G6OkIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2hDTABT25Sj837LhwpSbmVC0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Iemand enig idee of Thüga bij Ionity werkt? Hier in het forum zie ik wisselend berichten en het overzicht op de website van Thüga laad niet echt lekker op een mobiel.

Via omweggetje toch het overzicht kunnen checken, de Ionity locatie wordt als roamingpartner aangegeven. We gaan het zo ondervinden :)

Check, werkt!

[ Voor 30% gewijzigd door Niek_ op 23-12-2023 11:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy

koboy

kevertje1977 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:24:
Hoe kan ik een pas vinden die GEEN opslag rekent ?

Situatie is dat we in onze VVE Garage zelf de prijs bepalen van de laadpalen. Die is nu nog 0,69ct per kWh.
Echter rekent Greenchoice 0,7102ct per kWh als ik de Greenchoice pas gebruik.
Dit is het antwoord van Greenchoice :
"Roaming

Greenchoice maakt voor de laadpas gebruik van het platform van Last Mile solutions. Hierbij kunnen onze klanten laden bij laadpalen waarmee Last Mile Solutions contracten heeft. Sommige van deze contracten zijn rechtstreeks afgesproken met de laadpaalhouder, maar sommige van deze contracten vallen onder afspraken van zogenaamde roaming hubs. Dit zijn tussenpartijen die de contracten van kleinere laadpaalhouders verzamelen en gebundeld aanbieden aan laadpasplatforms om gebruik van de maken. Zij oefenen een opslag uit per kWh vaak ter afdekking van de kosten van hun dienstverlening. Hierdoor kan er een verschil ontstaan in het tarief op de paal en het tarief dat je betaalt via de laadpas."

Afgelopen week ging ik bij deze Snellader laden. Ik dacht 0,52ct maar helaas kreeg ik 0,99ct op de factuur.
Reden: als je erop klikt is de 52 cent van toepassing op de 22kW laders.
Uiteraard had ik dit zelf kunnen zien , de volgende keer klik ik de locatie wel open.
[Afbeelding]
Heel bot gezegd ga je geen pas vinden zonder opslag. De opslag/starttarief (of een maandelijks abonnement) is namelijk het verdienmodel van de pasleverancier.

Ik zie voor de komende tijd 2 twee actiepunten voor je:
1. Uitzoeken (via de VVE) wie de laadpaal leverancier is, en hoe je aan een pas hiervan komt. Met deze zou je zonder opslag moeten kunnen laden.
2. Er van uitgaand dat de garantie niet publiek toegankelijk is via de VVE vergadering het tarief naar beneden krijgen. 69 cent kun je voor aan de snellader..... Is de garage publiek toegankelijk, dan wordt de vraag: hoe komen VVE leden aan een pas met gereduceerd tarief. De laadpaal leverancier zou hier in moeten kunnen voorzien.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977

Je kan ook nog overwegen een Tesla abbo te nemen. Tesla Badhoevedorp is vaak de goedkoopste van de Tesla punten in Nederland. Het kost je alleen even tijd omdat je moet wachten.
Maar dan zit je denk ik rond de 32 - 35 cent per kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
koboy schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:33:
[...]

Heel bot gezegd ga je geen pas vinden zonder opslag. De opslag/starttarief (of een maandelijks abonnement) is namelijk het verdienmodel van de pasleverancier.

Ik zie voor de komende tijd 2 twee actiepunten voor je:
1. Uitzoeken (via de VVE) wie de laadpaal leverancier is, en hoe je aan een pas hiervan komt. Met deze zou je zonder opslag moeten kunnen laden.
2. Er van uitgaand dat de garantie niet publiek toegankelijk is via de VVE vergadering het tarief naar beneden krijgen. 69 cent kun je voor aan de snellader..... Is de garage publiek toegankelijk, dan wordt de vraag: hoe komen VVE leden aan een pas met gereduceerd tarief. De laadpaal leverancier zou hier in moeten kunnen voorzien.

Succes!
Per 01 januari hebben we in de VVE een nieuw energie contract en gaan we de prijzen van het laden naar 37 cent instellen. (voor de komende 3 jaar)
De laadpalen zijn allemaal via BlueCurrent.
Maar volgens mij heeft BlueCurrent alleen pasjes met abbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

kevertje1977 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:37:
[...]

Per 01 januari hebben we in de VVE een nieuw energie contract en gaan we de prijzen van het laden naar 37 cent instellen. (voor de komende 3 jaar)
De laadpalen zijn allemaal via BlueCurrent.
Maar volgens mij heeft BlueCurrent alleen pasjes met abbo.
Ga even zitten met de VVE bestuurder die over de laadpalen gaat. Wat ik zo snel zie op de website van BlueCurrent is er een mogelijkheid om laadpassen te beheren in de app/dashboard. Hier is vast wel iets te vinden om een lokale pas aan te wijzen. Komen jullie er samen niet uit even contact opnemen met BlueCurrent. Het zou niet nodig hoeven zijn om een abbo te hebben als de hele afhandeling van de billing lokaal blijft.
Deze oplossing betekent wel dat de VVE ook de rekeningen moet gaan sturen. Kan goed zijn dat ze dat niet willen. Dan zit er niets anders op dan een pas met starttarief/opslag te gebruiken of dat met een abbo af te kopen. Even rekenen wat het goedkoopste is.

[ Voor 22% gewijzigd door koboy op 23-12-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
koboy schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:09:
[...]

Ga even zitten met de VVE bestuurder die over de laadpalen gaat. Wat ik zo snel zie op de website van BlueCurrent is er een mogelijkheid om laadpassen te beheren in de app/dashboard. Hier is vast wel iets te vinden om een lokale pas aan te wijzen. Komen jullie er samen niet uit even contact opnemen met BlueCurrent. Het zou niet nodig hoeven zijn om een abbo te hebben als de hele afhandeling van de billing lokaal blijft.
Deze oplossing betekent wel dat de VVE ook de rekeningen moet gaan sturen. Kan goed zijn dat ze dat niet willen. Dan zit er niets anders op dan een pas met starttarief/opslag te gebruiken of dat met een abbo af te kopen. Even rekenen wat het goedkoopste is.
thanks, ik heb al toegang tot dat dashboard want zit zelf in die commissie maar ben nog zoekende.
er is nog een nadeel voor VVE's waardoor we nu zelf facturen gaan sturen.
wellicht kan ik dan de paal op 0 eurocent zetten en dan doen we zelf achteraf de berekening op jaarbasis.

nadeel van een VVE is de BTW :
https://www.nederlandvve....es-oplossingen-en-advies/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
kevertje1977 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:18:
[...]

thanks, ik heb al toegang tot dat dashboard want zit zelf in die commissie maar ben nog zoekende.
wellicht kan ik dan de paal op 0 eurocent zetten en dan doen we zelf achteraf de berekening op jaarbasis.

Let ff erop dat als je de afrekening via bluecurrent laat verlopen er wel per 1 januari een extra 2 cent per kWh berekend gaat worden. Dat was voor mij de reden om de automatische verrekening niet meer te doen.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
  • Laatst online: 17-09 14:09
Kan iemand even dubbel checken? Het lijkt dat Vattenfall en Greenflux/Total de handjes ineen geslagen hebben. Ik zie de laadprijzen bij diverse palen zakken van 58/59 cent naar 0,4477 per kwh met 35 cent starttarief.

@theorganiser wellicht ook iets voor jouw Greenflux-paal?

Cash is king.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:27
koboy schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:33:
[...]

Is dat wat hier aan de hand is dan? Ik heb al eerder geschreven dat bij NLMAB destijds de kWh-prijs 1-2 cent per kWh hoger lag dan het CPO-tarief en bovenop de startkosten. @Hachy reageerde toen dat LMS-backend-passen een risico-opslag rekenen, waar de leverancier je van op de hoogte moet brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
STIMPPYYY schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 08:07:
Ik heb jaren elektrisch gereden op kosten van de zaak (move move). Kon ik overal mee laden.

Ja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
Wolly schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:46:
[...]

Heel dat gedoe met die blokkeertarieven heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik eens om mij heen ben gaan kijken. Blijkt dat de vattenfall palen die een tijdje terug hier in de wijk zijn geplaatst een stuk goedkoper zijn als de allego palen waar ik eigenlijk altijd gebruik van maakte. Moet je wel een andere pas als de shell recharge hebben.... ;) kortom, met dit soort berichten zorgt men voor een groter bewustzijn waar men laad en wat men nu eigenlijk betaald. En daar komt shell niet goed vanaf... nu verdient men aan mij niks meer. (Tenzij ik ergens kom te staan waar ik alleen die pas kan gebruiken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:21
Mirabis schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:52:
[...]

Ik heb gisteren wel 20 verschillende soorten pasjes geprobeerd ( Ultralight Compatible, Ntag201,iCopy-X ICE, 5577, etc.).

Gedetecteerd maar wel compatibiliteitsmelding: Ntag21x, iCopy-x UL, icopy-x UL-c, icopy-x UL-EV1, SLI/alix
Gedetecteerd zonder (fout)melding in app: MIFARE Ultralight Compatible

Setje kaarten had ik van LAB401 maar zullen vast andere aanbieders zijn.
Dank voor deze tip!

Ik heb gisteren deze gekocht:
https://www.nfc-nederland...tralight-ev1-7811361.html
(Pak van vijf kaarten)
En
https://www.nfc-nederland-shop.nl/mifare-ultralight-ev1.html
(Vijf sleutelhangers)

… en beide worden probleemloos door de Bump app herkent. Nog niet getest of de laadpaal hier hem ook herkent.

Totaal incl. verzending nog geen 15 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
stylezzz schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:23:
[...]

Heel dat gedoe met die blokkeertarieven heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik eens om mij heen ben gaan kijken. Blijkt dat de vattenfall palen die een tijdje terug hier in de wijk zijn geplaatst een stuk goedkoper zijn als de allego palen waar ik eigenlijk altijd gebruik van maakte. Moet je wel een andere pas als de shell recharge hebben.... ;) kortom, met dit soort berichten zorgt men voor een groter bewustzijn waar men laad en wat men nu eigenlijk betaald. En daar komt shell niet goed vanaf... nu verdient men aan mij niks meer. (Tenzij ik ergens kom te staan waar ik alleen die pas kan gebruiken)
dat kan met de gratis incharge app
of pas van Vattenfall

of bump is volgens mij ook zowat zonder opslag misschien 2 ct

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

kevertje1977 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:18:
[...]

Mooi! Mijn opmerking over het willen van de VVE was gericht op het willen afhandelen van de administratie. Dit kost gewoon tijd, en in gevallen van grote aantallen gebruikers is er ook een financieel risico. Direct afrekenen via een MSP dekt dit allemaal af en kost de gebruiker max 60 euro per jaar (12x 5 euro abbo).
Houd bij het verrekenen/tariefstelling wel rekening met gederfde rente inkomsten. Denk niet dat de niet EV rijders er op zitten te wachten om jullie laadkosten tot op een jaar voor te schieten uit het eigen vermogen van de VVE.

Weet ook niet hoeveel gebruikers er zullen zijn, maar als dat er veel zijn is het helemaal niet gek om (uit de winst) een kleine (=onbelaste) vrijwilligersvergoeding te geven aan de persoon die de administratie doet.

Maar we draaien wel erg off topic nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 08:05
Hier in de buurt van Genk, België een paar openbare Allego/Smoov palen geprobeerd met Freshmile, maar dat werkt niet... Pas 'bliept' , lampje groen, maar niet laden (Nissan Leaf 2018).
Heb de pas in NL ook nog nooit geprobeerd, zie ik iets over het hoofd?
Heb er wel 50 euro tegoed op gezet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Sandro! schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:26:
[...]

Is dat wat hier aan de hand is dan? Ik heb al eerder geschreven dat bij NLMAB destijds de kWh-prijs 1-2 cent per kWh hoger lag dan het CPO-tarief en bovenop de startkosten. @Hachy reageerde toen dat LMS-backend-passen een risico-opslag rekenen, waar de leverancier je van op de hoogte moet brengen.
Met andere woorden: LMS als backend provider past een eigen toeslag toe. Deze zal ook betaald moeten worden namelijk. Blijkbaar heeft LMS te maken gehad met wanbetalers, en passen ze nu dus een risico opslag toe.
Bottom line blijft dat de CPO het CPO tarief uitbetaald krijgt, en dat alle andere partijen uit de opslag(en) betaald worden. (Tenzij ze een vast tarief model hanteren, dan zit dit alles in het vaste tarief verwerkt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

DRAFTER86 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:37:
Hier in de buurt van Genk, België een paar openbare Allego/Smoov palen geprobeerd met Freshmile, maar dat werkt niet... Pas 'bliept' , lampje groen, maar niet laden (Nissan Leaf 2018).
Pas geactiveerd/toegevoegd in de app? Je zou de eerste niet zijn......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
boyette schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:34:
[...]

dat kan met de gratis incharge app
of pas van Vattenfall

of bump is volgens mij ook zowat zonder opslag misschien 2 ct
Juist. Maar wat ik bedoelde te zeggen is dat heel die discussie om blokkeertarieven misschien een drukmiddel was van shell op road en evbox, maar dat dit achteraf heel veel klanten en omzet kost(en dan nog niet eens doordat men geraakt word door die blokkeertarieven). Ik kom eigenlijk nooit bij laders van die aanbieders, maar doordat ik mijzelf nu wat bewuster heb ingelezen in alle laadtarieven en de werking hierin gaat mijn recharge pas op de reservebank voor noodgevallen.

[ Voor 5% gewijzigd door stylezzz op 23-12-2023 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:48

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Ik doe altijd eerst de laadpaal zoeken via de kaart, dan selecteren van de aansluiting (soms klopt 1 en 2 niet, zitten ze anders dan de stikkers). Dan “start charge”, inpluggen, “confirm plug in”. En gaan. In het begin soms twee of drie keer proberen, maar tegenwoordig bij de meeste palen in een keer. Sommige palen doen af en toe moeilijk. Natuurlijk de dichtstbijzijnde, maar ja, in Den Haag…

Heb tegenwoordig een boost (10%) en doe mee met de rewards. Wel eerst die reward (op maandag opnieuw beschikbaar) kiezen en dan de laadpaal selecteren. Factuur komt vrijwel onmiddellijk en bij mislukte pogingen tot nu toe altijd bedrag teruggeboekt. Ook de helpdesk is altijd snel en adequaat (in het Engels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
DRAFTER86 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:37:
Freshmile geeft soms wel eens problemen, laadpunten waar het hoort te werken maar dat het mooi niet werkt, wat ik ook probeer, de hele trukendoos open, maar no way dat er iets gebeurt.
Ben onderhand al een expert als het op laden met de Freshmile-pas aankomt. :D

Alleen bij de paar Allego punten waar ik geweest ben lukte het wel direct met de Freshmile-pas.

Zelf had ik er alleen nevernooitnie gelijk 50 euro op gezet, maar dat terzijde.
Doe ik eigenlijk nog steeds niet, gooi er elke keer max 20 euro op ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madman_K
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 20:52
Hoezo rewards kiezen? Deze komen er toch vanzelf bij? ( Na een laadsessie)

Met starten plug ik meestal eerst in. Maar misschien kies ik stiekem al de paal daarvoor in de app. Moet er eigenlijk eens op letten. :-)

Met stoppen had ik wel een keer een dingetje.
Bonnet geeft aan dat je de kabel uit de auto kan halen. En dat dan de sessie stopt. En de kabel ontkoppelt uit de paal.
Bij 1 paal in mn buurt werkt dat. Maar bij andere niet, dan moet ik de sessie alsnog stoppen in de app voordat ik de kabel uit de paal kan halen. ( Terwijl de kabel wel al uit de auto was)

Maar laatst ergens anders had ik de kabel al uit de auto gehaald. En unlockte de paal ook niet zelf. Maar in de app was de sessie al gelijk weg. En kon ik deze dus niet stoppen om de kabel los te maken. Dus moest ik daarvoor bellen.

Maar ik stop nu voor de zekerheid eerst maar de sessie in de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
koboy schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:36:
[...]

Mooi! Mijn opmerking over het willen van de VVE was gericht op het willen afhandelen van de administratie. Dit kost gewoon tijd, en in gevallen van grote aantallen gebruikers is er ook een financieel risico. Direct afrekenen via een MSP dekt dit allemaal af en kost de gebruiker max 60 euro per jaar (12x 5 euro abbo).
Houd bij het verrekenen/tariefstelling wel rekening met gederfde rente inkomsten. Denk niet dat de niet EV rijders er op zitten te wachten om jullie laadkosten tot op een jaar voor te schieten uit het eigen vermogen van de VVE.

Weet ook niet hoeveel gebruikers er zullen zijn, maar als dat er veel zijn is het helemaal niet gek om (uit de winst) een kleine (=onbelaste) vrijwilligersvergoeding te geven aan de persoon die de administratie doet.

Maar we draaien wel erg off topic nu...
Bedankt voor je gedachtes !

We laten de parkeerplaats-houders een bijdrage doen van 500 euro voor de infrastructuur. We hebben ooit de Liander aansluiting moeten verzwaren en vernieuwen en die 500 euro is een bijdrage daarvoor.
Daarnaast doen we vanuit de VVE 6ct opslag per kWh.
We gaan nu voor de particuliere rijders de kWh aan het einde van het jaar laten afrekenen.
Het geluk is dat onze VVE garage (aparte VVE) genoeg geld heeft en we een langer energie contract hebben dus de tarieven blijven gelijk voorlopig.
Het gaat vermoedelijk om maar een paar gebruikers want de rest rijdt zakelijk en vind het wel prima om het via de leasepas te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benny
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-09 20:37
Thüga bevalt goed hier. Gister met 1% aan de lader gehangen (ja, was ff zweten :p) en volgeladen voor 0,36/kWh en een beetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Benny schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:53:
Thüga bevalt goed hier. Gister met 1% aan de lader gehangen (ja, was ff zweten :p) en volgeladen voor 0,36/kWh en een beetje :)
blijf je die oude tarieven gewoon houden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benny
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-09 20:37
boyette schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:21:
[...]

blijf je die oude tarieven gewoon houden ?
Gister is mijn nieuwe maand ingegaan en ik zie nog steeds de oude tarieven staan ja

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boyette
Benny schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:32:
[...]

Gister is mijn nieuwe maand ingegaan en ik zie nog steeds de oude tarieven staan ja
dat is wel mega netjes als ze die voor de reeds aangemelden behouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20:54
mk1992 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:20:
Kan iemand even dubbel checken? Het lijkt dat Vattenfall en Greenflux/Total de handjes ineen geslagen hebben. Ik zie de laadprijzen bij diverse palen zakken van 58/59 cent naar 0,4477 per kwh met 35 cent starttarief.

@theorganiser wellicht ook iets voor jouw Greenflux-paal?
Klopt! Volgens mij in heel Mra gebied zijn de Total palen met Vattenfall pas nu 0,44. Gekke is dat Vattenfall palen met Vattenfal pad 0,48 zijn. Maar geen need meer voorlopig voor mij om Bump aan te vragen voor die 0,03 minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Silversurfer1 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:21:
[...]

Klopt! Volgens mij in heel Mra gebied zijn de Total palen met Vattenfall pas nu 0,44. Gekke is dat Vattenfall palen met Vattenfal pad 0,48 zijn. Maar geen need meer voorlopig voor mij om Bump aan te vragen voor die 0,03 minder.
dus de MRA problemen lijken toch zoetjes aan te stagneren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Thanks Boyette!
TucanoItaly schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:19:
[...]

_/-\o_

Consistent overal snelladen, door heel Nederland, al ettelijke jaren lang? Rechtzaken tegen grote, gezichtsloze organisaties om gelijk behandeld te worden? Uitstekende app en supermakkelijk laden? Dat wil ik graag steunen. Ik zou niet gauw een andere laadpas bij Fastned gebruiken. Die marge gun ik ze.
Het maakt niet uit welke pas je bij Fastned gebruikt. Zij krijgen hun marge altijd. Ze zijn juist blij met prijsvechters, dat zijn partijen die Fastned min of meer sponsoren en ook nog eens meer kWh wegzetten bij rijders.
ikkemarcel schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:31:
Ja ik. En ze werken perfect. Als je er Maingau gebruikt krijg je zelfs &charge kilometers cadeau voor het laden daar.

Afbeeldingslocatie: https://polarsteps.s3.amazonaws.com/user_images/steps/large_thumb/u_2877060/28937F59-701E-4C71-8FBD-BCFAD199195A_A6AFF2A9-68DF-4546-A940-48282BE7B546.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Hachy op 23-12-2023 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20:54
boyette schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:24:
[...]

Ff kijken hoe lang Vattenfall dit volhoudt aangezien ze 0,53 bij de laadpaalbeheerder moeten aftikken. Of misschien lopen ze op de zaken vooruit en gaat de cpo onder de 0,44 per 1/1/24. Hoop het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peejeehuu
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 14:09
boyette schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:24:
[...]

Als ik het goed zie is Vattenfall bij de Total palen in MRA wel met een starttarief van 35 cent.
Pagina: 1 ... 112 ... 233 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2