[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 111 ... 233 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:01
Tommie12 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:19:
[...]

In België zijn er maximumprijzen voor brandstoffen, ja.
oh dat gaat over belgie?
misschien niet overbodig om dat er bij te vermelden ...

zijn de laadtarieven dan zo gestegen in België nu?

[ Voor 9% gewijzigd door boyette op 19-12-2023 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Niet om de Shell actie goed te praten, maar de maatregel lijkt zich voornamelijk op semi-publieke laadpalen te betrekken en dat lijkt mij niet geheel toevallig.

MSP's met vaste AC tarieven zoals Maingau, Shell en Eneco hebben al langere tijd aanzienlijk last van fraude via bepaalde netwerken en niet elke cpo/netwerk doet daar iets aan.
(bijv maximum van €0.80/ kWh in kunnen stellen op laadpunt).

Op sommige netwerken kan men hoge kWh, start- en tijdstarieven instellen. Kosten die de fraudeur vergoed krijgt maar vervolgens bij de MSP met een vast AC tarief terecht komen.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Hachy schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:40:
Niet om de Shell actie goed te praten, maar de maatregel lijkt zich voornamelijk op semi-publieke laadpalen te betrekken en dat lijkt mij niet geheel toevallig.

MSP's met vaste AC tarieven zoals Maingau, Shell en Eneco hebben al langere tijd aanzienlijk last van fraude via bepaalde netwerken en niet elke cpo/netwerk doet daar iets aan.

Op sommige netwerken kan men hoge kWh, start- en tijdstarieven instellen. Kosten die de fraudeur vergoed krijgt maar vervolgens bij de MSP met een vast AC tarief terecht komen.
wat voor fraude ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:02

koboy

Heb een idee voor een icon

Tommie12 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:19:
[...]

In België zijn er maximumprijzen voor brandstoffen, ja.
In Nederland ook hoor, dat heet de Shell adviesprijs.
Probleem met brandstof/energieprijzen is dat ze meteen omhoog gaan, maar bij dalende olieprijzen vertraagd en langzaam omlaag (wegens dure voorraad wegwerken).

N.B. de stroomprijzen hier zijn nog lang niet terug op de 25 a 30 cent van voor de inval in Oekraïne..... Moet nog 10 a 15 cent vanaf.
Wat niet onverlet laat dat de kosten van publiek laden al weer flink hadden moeten dalen (en niet marginaal)

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
koboy schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:59:
[...]

In Nederland ook hoor, dat heet de Shell adviesprijs.
Probleem met brandstof/energieprijzen is dat ze meteen omhoog gaan, maar bij dalende olieprijzen vertraagd en langzaam omlaag (wegens dure voorraad wegwerken).

N.B. de stroomprijzen hier zijn nog lang niet terug op de 25 a 30 cent van voor de inval in Oekraïne..... Moet nog 10 a 15 cent vanaf.
Wat niet onverlet laat dat de kosten van publiek laden al weer flink hadden moeten dalen (en niet marginaal)
een adviesprijs is geen regulering en heeft er ook niets mee te maken

de laadtarieven waren eerst tegen kostprijs

een tarief van 18ct = gratis

alles daaronder is negatief tarief

pas boven de 28 cent ongeveer is boven de kost prijs van puur de energie

om de laadpaal kosten terug te verdienen moet je denk ik al boven de 35 cent zitten

[ Voor 6% gewijzigd door boyette op 19-12-2023 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-09 15:41
Nou heel eenvoudig, ik stel mijn eigen laadpaal in op het maximale tarief van 80 cent per kWh en vraag ook nog een starttarief. Ik betaal met mijn eigen shell kaart die dus een lager AC tarief heeft. Zo verdien ik aan de shell.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Brotuck schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:04:
[...]

Nou heel eenvoudig, ik stel mijn eigen laadpaal in op het maximale tarief van 80 cent per kWh en vraag ook nog een starttarief. Ik betaal met mijn eigen shell kaart die dus een lager AC tarief heeft. Zo verdien ik aan de shell.
dat is toch geen fraude..
is hooguit het systeem een beetje gebruiken voor eigen gewin waar het niet echt voor bedoeld is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:01
Hachy schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:40:

Ik neem aan dat die fraudeurs dan individuen zijn en geen CPO's of zo. Dan stel je toch gewoon die 55ct of minder als maximum in voor individuen. Of nog beter, schop ze uit het systeem. Maar hou het voor je klanten eenvoudig en makkelijk.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
PeterZ(on) schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:13:
[...]

Ik neem aan dat die fraudeurs dan individuen zijn en geen CPO's of zo. Dan stel je toch gewoon die 55ct of minder als maximum in voor individuen. Of nog beter, schop ze uit het systeem. Maar hou het voor je klanten eenvoudig en makkelijk.
het is geen fraude

het is gewoon gebruik maken van de laksheid van shell om de semipublieke laadpalen los te koppelen van de standaard roaming tarieven

of misschien heeft shell wel verzuimd die uit te sluiten in de roaming overeenkomst bewust of onbewust

zijn ook geen dingen waar shell zich erg druk om zal maken

centjes op een miljarden begroting
al zijn er duizend van deze palen

[ Voor 9% gewijzigd door boyette op 19-12-2023 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
PeterZ(on) schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:13:
[...]

Het punt is dat de CPO's die de facturen naar Shell sturen dit maximum moeten instellen. En dat doen ze dus niet. Uiteindelijk worden de passen geblokkeerd maar dan is de schade vaak al geleden.

Bij €0,80/kWh kun je daar nog over twisten. Bij €100,- per laadsessie wordt het toch een ander verhaal.

[ Voor 9% gewijzigd door Hachy op 19-12-2023 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
boyette schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:02:
[...]

een adviesprijs is geen regulering en heeft er ook niets mee te maken

de laadtarieven waren eerst tegen kostprijs

een tarief van 18ct = gratis

alles daaronder is negatief tarief

pas boven de 28 cent ongeveer is boven de kost prijs van puur de energie

om de laadpaal kosten terug te verdienen moet je denk ik al boven de 35 cent zitten
De semantiek even daargelaten is regulering juist exact wat je doet met het verplicht laten zien van je prijzen en die baseren op een adviesprijs. Dat maakt brandstofprijzen ook heel vergelijkbaar! Je hoeft niet te weten wat de brandstof die dag kost maar alleen dat de ene pomp -10 en de ander -5 ct doet. En dat komt door regulering

Meer structuur in tarieven (bijv hoe kleven wel of niet mag werken) maar ook zichtbaarheid van de prijs die je betaald gaat gigantisch helpen in de adoptie. Het is op dit moment volslagen idioot hoe groot prijsverschillen zijn. Zie jij ooit een pomp met een prijs van 3,00€ per liter terwijl je bij de pomp ernaast 2,00€ betaald?

Daar aast is het ook een van de weinige dingen die je in NL/BE doet waarbij je niet van te voren of realtime ziet wat iets gaat kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Hachy schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:20:
[...]

Het punt is dat de CPO's die de facturen naar Shell sturen dit maximum moeten instellen. En dat doen ze dus niet. Uiteindelijk worden de passen geblokkeerd maar dan is de schade vaak al geleden.

Bij €0,80/kWh kun je daar nog over twisten. Bij €100,- per laadsessie wordt het toch een ander verhaal.
Dat is geen fraude, dat is diefstal

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Hachy schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:20:
[...]

Nu ben ik maar leek en ben dus niet ingevoerd in deze materie, maar als dat echt een probleem is dan hebben alle MSP's daar toch last van. Dan deugd het systeem toch niet en moeten ze dat aanpakken en niet de ladende consument. Toch?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
PeterZ(on) schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:32:
[...]

Nu ben ik maar leek en ben dus niet ingevoerd in deze materie, maar als dat echt een probleem is dan hebben alle MSP's daar toch last van. Dan deugd het systeem toch niet en moeten ze dat aanpakken en niet de ladende consument. Toch?
Nee want de meeste MSP's baseren de prijs op de ingestelde prijs. Stel je dan thuis een €1,- per kWh in op je laadpunt dan moet je dat ook betalen en krijg je dus zelf de rekening. Behalve als je laadpassen met vaste AC tarieven gebruikt en daarom is dat een ding waar ze last van hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Hachy schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:20:
[...]

Nee want de meeste MSP's baseren de prijs op de ingestelde prijs. Stel je dan thuis een €1,- per kWh in op je laadpunt dan moet je dat ook betalen en krijg je dus zelf de rekening. Behalve als je laadpassen met vaste AC tarieven gebruikt en daarom is dat een ding waar ze last van hebben.
Dus als ik het goed begrijp kan Shell, de mensen die thuis €1,- vragen, niet apart behandelen omdat die met verschillende CPO's zaken doen en die CPO's te laks zijn? Schaf dan die vaste prijzen maar af want die zijn toch al niet vast want, voor de juiste prijs moet je toch al in de app kijken. Want je hebt Shell Recharge Netwerk, Community by Shell en Roaming Netwerk met allemaal verschillende tarieven. Je weet dus vooraf toch al niet meer 100% zeker wat je betaald.

Maar goed voor mij speelt het amper, gelukkig kan ik thuis laden en voor onderweg en vakantie wordt het al gauw snelladen en dat is een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:31
Nu lees ik ook dat Shell hun flat fee verlaagd naar 53cent ipv de huidige 55 cent. En zag een reclame van tijdelijk 20% korting op je laad sessie..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Iedereen wil ineens weten waar al die EV-boxen staan. Het gaat om ongeveer 4900 EV-Boxen en 1100 E-Flux Road laadpalen dus samen ongeveer 10% van alle palen in Nederland. (let op, locaties dus geen sockets)

Kaartje van EV-box verdeling over NL ter info.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YaJWAvVD8stjwxECKGk0_KSJcBE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HzRcWJbFGa3oeTbm3tQTYog4.png?f=fotoalbum_large

/edit: zo kun je het beter zien

[ Voor 16% gewijzigd door Hachy op 20-12-2023 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:34
Op de website van shell zeggen ze dat Road en Evbox zelf blokkeerkosten gaan rekenen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0vv28W_zfdEEUvPRmK7zPaiDMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P00HyQB074K33QHc1dgNYTgt.jpg?f=fotoalbum_large

Andere MSP's zullen dit ook wel door gaan berekenen.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijntje12
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 16:32
Hoe zit dat met de palen van alfen die beheerd worden door e-flux? Als ik op het werk laad dan zie ik standaard e-flux by road op de facturen staan. Zou toch mooi balen zijn, 4 uur laden is niet voldoende.

Palen zijn nergens te vinden op een kaart

[ Voor 9% gewijzigd door Nijntje12 op 20-12-2023 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
Nijntje12 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 06:17:
Hoe zit dat met de palen van alfen die beheerd worden door e-flux? Als ik op het werk laad dan zie ik standaard e-flux by road op de facturen staan. Zou toch mooi balen zijn, 4 uur laden is niet voldoende.

Palen zijn nergens te vinden op een kaart
Na 4 uur kabel eruit sessie stoppen en nieuwe sessie starten van weer 4 uur. Desnoods kwartiertje tussen de sessies inlaten? Kun je mooi in de pauze de benen even strekken 😀

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
koboy schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:59:
[...]

Niet dus, de groothandels prijzen zijn weer terug bij wat het geweest is, ca 100 euro/MW en dat is al vanaf juni. Voor 2020 was het 50 euro.(of was dat door Corona?) Dus AC laden wat er jaar geleden rond de 30ct was zou nu 35 of 36ct moeten zijn, doordat er een groene belastingvrijstelling vervallen is.

De kleuren zijn het aantal jaren vastzetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6QHN9UTxFkTIek_ZCTIBB6O_Zk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uvS1LifExNn8rKzCHyIzFQso.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door MarkV6 op 20-12-2023 07:50 ]

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijntje12
cyberdj schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:35:
[...]

Na 4 uur kabel eruit sessie stoppen en nieuwe sessie starten van weer 4 uur. Desnoods kwartiertje tussen de sessies inlaten? Kun je mooi in de pauze de benen even strekken 😀
Ja dat kan inderdaad. Was meer benieuwd of dit dus ook daarvoor geldt omdat het een betaalde dienst is voor de werkgever waar naar mijn eigen mening dit juist een optie zou moeten zijn i.p.v. verplichting vanuit het bedrijf E-flux road. Het lopen is geen punt, meer de onduidelijkheid hierover..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 13:53
Ik weet niet of het al voorbij is gekomen, maar de app van bump geeft je nu een waarschuwing als je zelf gescande pas niet werkt bij de betreffende paal. Ben benieuwd of dit goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
  • Laatst online: 12:23
Tallguy schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:37:
Ik kreeg vandaag ook de mail van Shell. Heb ze direct per mail laten weten dat hun idee voor blokkeer kosten na 4 uur bezopen is en dat het hun alleen om het geld gaat met een slap excuus.

Tevens laten weten dat ik hun pasje nog zo min mogelijk zal gebruiken (als ik niet opzeg). Denk dat we zoveel mogelijk dit moeten replyen naar Shell.

Zelfs een Volvo XC40 zou ong 7 uur nodig hebben om te laden. Dan moet je maar extra betalen volgens Shell? Idioot. Gelukkig kunnen we kiezen voor andere providers.
Ik heb -nog- geen mail gehad. Erg slechte cq late communicatie van Shell recharge.
Na het lezen van de Shell recharge website. Direct een klacht ingediend.

Met mijn 1 fase auto die vaak maar 3,6 kWh krijgt van een laadpaal, krijg ik mijn 64 kWh bij bestemmingsladen natuurlijk nooit vol zonder de extra blokkeerkosten te betalen.

Oproep. Als iedereen een klacht indient gaan ze misschien nadenken.

[ Voor 3% gewijzigd door internet4me op 20-12-2023 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio_B
internet4me schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:51:
[...]

Ik heb -nog- geen mail gehad. Erg slechte cq late communicatie van Shell recharge.
Na het lezen van de Shell recharge website. Direct een klacht ingediend.

Met mijn 1 fase auto die vaak maar 3,6 kWh krijgt van een laadpaal, krijg ik mijn 64 kWh bij bestemmingsladen natuurlijk nooit vol zonder de extra blokkeerkosten te betalen.

Oproep. Als iedereen een klacht indient gaan ze misschien nadenken.
Dan moet je niet klagen bij Shell maar bij Road en EVBox aangezien dat de partijen zijn die de blokkeertoeslag zijn gaan rekenen.
Shell rekent het alleen maar door aan de eindgebruiker.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
Jaapio_B schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:57:
[...]

Dan moet je niet klagen bij Shell maar bij Road en EVBox aangezien dat de partijen zijn die de blokkeertoeslag zijn gaan rekenen.
Ik heb een contract, afspraak cq een verbinding met shell recharge niet met de road en/of evbox.

Shell recharge is mijn aanspreekpunt. Zij moeten voor mij opkomen, klachten doorgeven en zaken regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
internet4me schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:03:
[...]

Ik heb een contract, afspraak cq een verbinding met shell recharge niet met de road en/of evbox.

Shell recharge is mijn aanspreekpunt. Zij moeten voor mij opkomen, klachten doorgeven en zaken regelen.
Natuurlijk! En als de koffie 2x zo duur wordt, moet je plaatselijke supermarkt het voor de oude prijs aan jou blijven leveren, want " zij zijn jouw aanspreekpunt......"
Of zou Shell recharge de extra kosten die hun klanten veroorzaken toch mogen doorberekenen?

[ Voor 8% gewijzigd door Peter-036 op 20-12-2023 10:16 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikecras
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-04-2024
[...]

shell pakt bij mij voor de deur met haar pas 55 cent per kwh, met mijn tango pas is het 31 cent. Klagen mag dus zeker wel bij Shell! Die hebben simpelweg de marge om dat te doen.

Iets met benzineprijzen omhoog als de olieprijs duur is, maar niet direct omlaag wanneer de olieprijs weer daalt....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murky123
[...]

ik heb het gevraagd aan E-flux ( road )
maar die zeggen dat het shell is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWywtmqgR5DvGMpoSxfcn6pD3hY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UFXi9i6HkDLmrkzvOWxIJv9p.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZmLZ4R-rfMB_c6MM6C00EgaSV8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TMp42Oasn3ZTlOxufhbKeK1Q.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Peter-036 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:15:
[...]

Natuurlijk! En als de koffie 2x zo duur wordt, moet je plaatselijke supermarkt het voor de oude prijs aan jou blijven leveren, want " zij zijn jouw aanspreekpunt......"
Of zou Shell recharge de extra kosten die hun klanten veroorzaken toch mogen doorberekenen?
Dan mag je zeker klagen en naar een ander supermarkt gaan.

Verder vergeet je 1 belangrijk aspect. Supermarkten komen regelmatig voor ons op. Lees prijs/product-oorlogen omdat de supermarkt de prijs van de leverancier niet redelijk vindt.

Shell recharge maakt zich er wel erg gemakkelijk vanaf.

[ Voor 4% gewijzigd door internet4me op 20-12-2023 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spook68
  • Laatst online: 12-09 19:54
Gek issue met Vattenfall openbare laadpalen in Zwolle:
Als er een 2e auto gaat opladen dan wordt de sessie van de eerste auto in de wacht gezet. Mijn laadsessies duren dan ook veel langer dan ik zou verwachten.

Heeft dit te maken met de beperkte capaciteit op de laadpaal of is dit een dingetje van Vattenfall? Als ik bij Allego ga laden dan heb ik dit probleem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
wat ik dan niet snap : een voorbeeld:

Ik heb een Allego paal in de straat, dan is Allego de beheerder, toch?
Op de site van Allego staat dat de MSP de tarieven bepaald.
E-flux ( road ) is een MSP.
Als ik kijk op de site van E-flux, zie ik een blokkertarief staan voor die paal van Allego.
E-flux zegt weer :
Wij als MSP bepalen nooit tarieven op de laadpaal. Wij hanteren enkel de tarieven die wij doorkrijgen vanuit de laadpaal provider.
dus de beheerder van de paal, en de MSP wijzen naar elkaar 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
spook68 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:30:
Als er een 2e auto gaat opladen dan wordt de sessie van de eerste auto in de wacht gezet. Mijn laadsessies duren dan ook veel langer dan ik zou verwachten.

Heeft dit te maken met de beperkte capaciteit op de laadpaal of is dit een dingetje van Vattenfall? Als ik bij Allego ga laden dan heb ik dit probleem niet.
waarschijnlijk van je auto
je auto kan maar 1 fase laden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spook68
murky123 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:35:

Als ik kijk op de site van E-flux, zie ik een blokkertarief staan voor die paal van Allego.
E-flux zegt weer :
[...]
Wij als MSP bepalen nooit tarieven op de laadpaal. Wij hanteren enkel de tarieven die wij doorkrijgen vanuit de laadpaal provider.
[...]

In Overijssel wordt het tarief door de provincie bepaald in het contract dat de voorkeur MSP heeft met de provincie. Dat was Allego en die rekend €0,39/kWh. Nu is het Vattenfall en die rekend €0,31/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
spook68 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:41:
[...]

In Overijssel wordt het tarief door de provincie bepaald in het contract dat de voorkeur MSP heeft met de provincie. Dat was Allego en die rekend €0,39/kWh. Nu is het Vattenfall en die rekend €0,31/kWh.
maar niet alle Allego palen zijn van de provincie toch..
er zijn ook andere Allego palen die kunnen een ander tarief hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spook68
boyette schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:39:
[...]

waarschijnlijk van je auto
je auto kan maar 1 fase laden ?
3 fase kan wel maar alleem met een 22kW lader.
De meeste palen zijn 11 kw en dan wordt het dus 1 fase 6kW.
Maar als ik bij Alfen kijk dan zie ik 2x 11kw of 2x 22kw.
Dat is dus niet direkt de reden om mijn laadsessie op te pauseren. Het lijkt er meer op dat de paal niet meer kan dan 11kw of zo en dat er dan de auto die het minste stroom trekt (of percentage lading) voorrang krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• murky123
Ik word er ook helemaal gestoord van als beginnend EV-rijder ( particulier, dus moet alles zelf betalen, en openbaar laden)
vind het ook bizar dat de ene provincie 55cent hanteert en de andere provincie 30cent, Laadpaalbeheerders en MSP's die naar elkaar wijzen.
Dan moet je vaak eerst ook nog bij MSP, je volledige gegevens afgeven middels een account aanmaken alvorens je kan zien wat de werkelijke totale kosten, tarieven zijn. dus inmiddels bij een handvol bedrijven een account gemaakt, wat me geen fijn gevoel geeft met alle datalekken van deze tijd. Je probeert er toch zuinig/voorzichtig mee te zijn.

wanneer gaat e.e.a. eens gereguleerd worden? je betaald in apeldoorn, toch ook niet 20% meer voor je benzine dan in Leiden.

[ Voor 13% gewijzigd door murky123 op 20-12-2023 10:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
spook68 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:48:
[...]

Dat is dus niet direkt de reden om mijn laadsessie op te pauseren. Het lijkt er meer op dat de paal niet meer kan dan 11kw of zo en dat er dan de auto die het minste stroom trekt (of percentage lading) voorrang krijgt.
Ik zou juist denken dat je met een 1-fase boordlader 3,7 kW kan laden bij een 11 kW laadpunt en 7,4 kW kan laden bij een 22 kW laadpunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
murky123 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:49:
Ik word er ook helemaal gestoord van als beginnend EV-rijder ( particulier, dus moet alles zelf betalen, en openbaar laden)
vind het ook bizar dat de ene provincie 55cent hanteert en de andere provincie 30cent, Laadpaalbeheerders en MSP's die naar elkaar wijzen.
Dan moet je vaak eerst ook nog bij MSP, je volledige gegevens afgeven middels een account aanmaken alvorens je kan zien wat de werkelijkem totale kosten, tarieven zijn.

wanneer gaat e.e.a. eens gereguleerd worden? je betaald in apeldoorn, toch ook niet 20% meer voor je benzine dan in Leiden.
vergis je niet dat er verschillende netbeheerders zijn in die verschillende regios met dus ook andere tarieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Rijden die mensen bij Shell ook zelf elektrisch? Klopt het nu dat als je in de avond de auto aan de paal zet je snachts een wekker moet zetten om hem er na 4 uur af te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
boyette schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:56:
[...]

vergis je niet dat er verschillende netbeheerders zijn in die verschillende regios met dus ook andere tarieven
Dat dus ook ja, gaat gewoon nergens over.

Shell, Tango, BP whatever, je betaald overal ongeveer hetzelfde voor een liter brandstof. daar zit geen +20% verschil tussen, waarom kan dat niet met een kWh ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Niet om nu aan te geven dat Shell het goed doet, maar ik heb die additionele boete na 4 uur vaker gezien afgelopen zomer bij de camping in Frankrijk. En ik moet eerlijk toegeven dat er altijd een laadpunt beschikbaar was. Ja je moet inderdaad niet om 23.00 uur aankoppelen dan, want dan is de rekening een stuk hoger de volgende dag.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
murky123 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:59:
[...]

Shell, Tango, BP whatever, je betaald overal ongeveer hetzelfde voor een liter brandstof. daar zit geen +20% verschil tussen, waarom kan dat niet met een kWh ?
omdat dat afhankelijk is van meer factoren en niet verder gereguleerd is

vvd was aan de macht he..
de afgelopen jaren en de mensen stemden daarop dus het was de wil van het volk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-09 02:09
Brotuck schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:00:
Niet om nu aan te geven dat Shell het goed doet, maar ik heb die additionele boete na 4 uur vaker gezien afgelopen zomer bij de camping in Frankrijk. En ik moet eerlijk toegeven dat er altijd een laadpunt beschikbaar was. Ja je moet inderdaad niet om 23.00 uur aankoppelen dan, want dan is de rekening een stuk hoger de volgende dag.
Ik ken die boetes alleen als de auto klaar is met laden. Niet 4u na inpluggen van de auto terwijl de auto nog niet klaar is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 11:59
[...]

Het is zeker frustrerend maar helaas wel begrijpelijk waarom het zich zo ontwikkeld heeft, alsmede waarom het zo moeilijk is (wrs onmogelijk) het landelijk te reguleren:

Bij gewone tankstations is de aanlevering van de energie (benzine enz), volledig in beheer van de tankstation-eigenaar. In geval van de grote oliemaatschappijen zelfs hetzelfde bedrijf die met de tankwagen komt voorrijden. Zeer voorspelbaar dus. De tariefstelling wordt volledig door hen bepaald door de kosten van locatie, drukte, concurrentie in buurt enz. Verder is 2/3 van de prijs belasting en accijns, dus dat dempt de variatie.

Bij AC laadpalen heb je te maken met netbeheerders en energiemaatschappijen. Dat netwerk in de straat staat weer onder beheer van regionale overheden. Dus om geen totale wildgroei te krijgen dwingen die met vergunningssystemen regionale consessies af (bijv 1 of 2 hoofdaanbieders (CPO) gedurende X jaren). Maar door verschillende looptijden van geplaatste laadpalen en soms verschillende CPOs in 1 gemeente kunnen de tarieven alsnog binnen dezelfde straat afwijkend zijn. Zeker in tijd waarin energieprijzen enorm op en neer bewegen zoals laatste 2 jaar. De meeste regionale overheden spreken met de aanbieder af welke prijs die mag hanteren en hoe vaak die wijzigt (bijv vast gedurende hele concessie periode = zekerheid, maar helaas ook een hogere prijs, net als wanneer je zelf een 3 jaars energie contract afsluit nu ipv variabel). Hier in Groningen rekent Allego een prijs die per kwartaal veranderd (dus variabel), die prijs is dus nu redelijker (44-48ct) maar was gedurende een jaar rond de 70 cent.

Daarbovenop komt dan nog weer een systeem van MSPs, de laadpas/app-aanbieders met allemaal hun eigen tariefstructuur en businessmodel. Per minuut, per maand of per sessie betalen, alles is mogelijk vaak met hoge kortingen om klanten te lokken (verlieslatend wrs) en daarna prijzen flink verhogen (Bonnet bijvoorbeeld).

[ Voor 12% gewijzigd door davidov2008 op 20-12-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

O nee? Kijk maar eens in de verschillende regio's. Brandstof prijzen zijn echt niet zo vast als jij denkt.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 11:59
daemonix schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:17:
[...]

O nee? Kijk maar eens in de verschillende regio's. Brandstof prijzen zijn echt niet zo vast als jij denkt.
Tussen de goedkoopste witte pomp en snelweg zit mss 25 cent max. Meestal lagere onderlinge verschillen zeker binnen gebouwde kom. Dan heb je t over 10-15% van de totaalprijs. Bij laadpalen zijn het binnen dezelfde straat verschillen tot 100% (tussen CPO tarieven, los van evt afwijkende MSP tarieven), en als je zaken als blokkeerkosten meerekent (meeste Shell klanten zullen niet naar aanbieder laadpaal kijken voor ze hun druppel gebruiken, dus gaat ongemerkt), kan het wel 1000% zijn. In Overijssel bv Zwolle was er een tweedeling tussen uiterlijk identieke Allego palen waarbij ene 30-35 cent rekent en de ander 65-70.

[ Voor 8% gewijzigd door davidov2008 op 20-12-2023 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
daemonix schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:17:
[...]

brandstof prijzen verschillen ook inderdaad per regio, per pomp.

maar

de verschillen zijn lang niet zo groot als bij een kwh, je moet wel verhoudingsgewijs kijken
20 cent verschil op iets wat bijna 2 euro kost is heel anders dan 20 cent verschil op wat bijna 60 cent kost .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
internet4me schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:30:
[...]

Dan mag je zeker klagen en naar een ander supermarkt gaan.

Verder vergeet je 1 belangrijk aspect. Supermarkten komen regelmatig voor ons op. Lees prijs/product-oorlogen omdat de supermarkt de prijs van de leverancier niet redelijk vindt.

Shell recharge maakt zich er wel erg gemakkelijk vanaf.
Dan ga je inderdaad naar een andere supermarkt.........of een andere laadpas gebruiken in dit geval.
Maar er hier over gaan, en blijven, klagen is niet heel nuttig.
De prijsoorlogen van supermarkten zijn niet zozeer om voor de consument 'op te komen', die zijn om de winstmarge en het marktaandeel op peil te houden of liefst nog, te verhogen.
Shell recharge is eveneens geen filantropische instelling, dus als de winststijging 'in gevaar komt' nemen ze actie. Dat wij daar niet blij van worden..........nou en?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Omdat er op een liter benzine meer dan een euro belasting zit en op een kWh hooguit 20 cent?
De (hier in de buurt) 17 cent die de Esso goedkoper is dan de adviesprijs langs de snelweg komt volledig uit de marge van de pomphouder.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijntje12
Heb het zelf ook even nagevraagd voor in mijn specifieke geval. Shell schijnt het dus zelf erbovenop te gooien en ten onrechte word dan gezegd dat het bij E-Flux vandaan komt. Verwarrend is het wel, het gaat morgen al in dus het is ook nog eens kort dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

M3rcury

Quick

Nijntje12 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:31:
Heb het zelf ook even nagevraagd voor in mijn specifieke geval. Shell schijnt het dus zelf erbovenop te gooien en ten onrechte word dan gezegd dat het bij E-Flux vandaan komt. Verwarrend is het wel, het gaat morgen al in dus het is ook nog eens kort dag.
Dan hoef ik in he weekend mijn auto ook niet meer weg te halen, aangezien ik het blokkeer tarief al betaal :+

\serieus, ben benieuwd of het bij ons in de buurt gaat gelden. Op google maps staat aangeven dat de palen rondom mijn huis van EVbox zijn. Op andere sites kan ik ze dan niet vinden. We gaan het zien.

[ Voor 17% gewijzigd door M3rcury op 20-12-2023 11:33 ]

No signature required.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:55

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Na het standaard e-mailtje van Shell schreef ik: "Ik begrijp heel goed en ben het er 100% mee eens dat laadpaalplakkers tegengegaan moeten worden, ZODRA HUN AUTO OPGELADEN IS! Dus niet al na vier uur, want geen enkele auto is in 4 uur klaar. U straft dus iedereen die zijn auto wil opladen met uw pas."

Ik denk toch dat er veel geklaagd is, want hun antwoord is nu:
Ik begrijp uw bezwaar. Onze excuses te moeten horen dat u het er niet mee eens bent. We hopen dan ook zo spoedig mogelijk maatregelen te kunnen bijstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio_B
murky123 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:22:
[...]

ik heb het gevraagd aan E-flux ( road )
maar die zeggen dat het shell is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En Shell schrijft op de website dat het Road en EVBox zijn.
Morgen kunnen we zien of het idd is dat alleen Shell bij de genoemde palen een blokkeertarief gaat rekenen of dat andere MSP's het ook door gaan rekenen.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• koboy

koboy

Kunnen we nu stoppen met mopperen op Shell? Het hele verhaal is zo onderhand wel duidelijk, en de enige palen waar het om gaat zijn palen op niet openbaar terrein.
Dit zijn vaak palen die niet als service maar als duidelijk verdienmodel geplaats zijn met bijbehorende tarieven. Als het hier een paal van je baas betreft zou ik hem eens vragen waarom hij middeleeuwse slavernij tarieven rekent aan zijn werknemers. In de kantine kost een broodje kroket toch ook geen 5 euro?

Wat betreft de "schuldige": Shell wijst naar EVBox en e-flux, de laadpas (?) afdeling van e-flux wijst naar Shell. Morgen/overmorgen weten we wie gelijk heeft als de prijzen wel of niet aangepast zijn bij de overige CPO-tarief passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
spook68 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:48:
[...]

pauzeert die echt compleet of gaat het heel traag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Archiebald schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:16:
[...]

Ik ken die boetes alleen als de auto klaar is met laden. Niet 4u na inpluggen van de auto terwijl de auto nog niet klaar is.
Net even het sms bericht nagekeken van afgelopen Juli, in dit geval ging het kleeftarief direct in nadat de auto op 100% was aangekomen. Wat dus in de praktijk nog steeds betekend dat je om 3 of 4 uur snachts ineens extra gaat betalen om nog aangekoppeld te zijn. Dat was 8 cent per minuut....

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
koboy schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:39:
Kunnen we nu stoppen met mopperen op Shell? Het hele verhaal is zo onderhand wel duidelijk, en de enige palen waar het om gaat zijn palen op niet openbaar terrein.
Ik ben we wel blij mee, op mijn werk worden de laadpalen de hele dag bezet gehouden door een bezorgdienst die s'avonds en s'nachts rijden.
Het betreft wel equans palen dus dit helpt niet. Maar het is een stap.
Zover ik gemerkt heb is 240 minuten maximaal in Duitsland overal bij AC palen.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peejeehuu
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 14:09
cyberdj schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:35:
[...]

Ik weet niet of dat bij Shell ook via de app kan, maar bij Maingau kon ik dat deze zomer gewoon doen zonder naar de paal te lopen. Één minuut wachten was genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nijntje12
M3rcury schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:32:
[...]

Dan hoef ik in he weekend mijn auto ook niet meer weg te halen, aangezien ik het blokkeer tarief al betaal :+

\serieus, ben benieuwd of het bij ons in de buurt gaat gelden. Op google maps staat aangeven dat de palen rondom mijn huis van EVbox zijn. Op andere sites kan ik ze dan niet vinden. We gaan het zien.
Haha, ik ben in principe voorstander van een blokkeertarief als de auto is volgeladen. Maar na 4 uur is werkelijk waar onzin. En waarom Shell en E-Flux naar elkaar wijzen is mij helemaal een raadsel. Ik gebruik de Shell pas sowieso als back up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

beschuit schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:33:
Na het standaard e-mailtje van Shell schreef ik: "Ik begrijp heel goed en ben het er 100% mee eens dat laadpaalplakkers tegengegaan moeten worden, ZODRA HUN AUTO OPGELADEN IS! Dus niet al na vier uur, want geen enkele auto is in 4 uur klaar. U straft dus iedereen die zijn auto wil opladen met uw pas."

Ik denk toch dat er veel geklaagd is, want hun antwoord is nu:

[...]
Had het mailtje gewoon weggegooid, maar nu toch maar een verglijkbaar antwoord gestuurd, thnx voor de reminder. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:03
Nijntje12 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:51:
[...]

Haha, ik ben in principe voorstander van een blokkeertarief als de auto is volgeladen. Maar na 4 uur is werkelijk waar onzin. En waarom Shell en E-Flux naar elkaar wijzen is mij helemaal een raadsel. Ik gebruik de Shell pas sowieso als back up.
Zoveel onzin vind ik dat niet. Met 4 uur 44 kWh laden heb je bijna iedere auto vol van 20 tot 80 %.
Met een blokkeertarief dat ingaat op 100 % gaan een deel hun auto zo instellen dat ze met veel minder amperes laden. En dan heb ik het nog helemaal niet over de hybride auto's.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jaapio_B
Als je op 3 fase met volle snelheid kan laden wel.
Er zijn ook nog steeds voldoende auto's die maar met 1 fase kunnen laden en niet alle palen leveren altijd de volle 11kW.

Van de zomer heb ik in Groningen in een parkeergarage aan een EVBox paal geladen waarbij alle apps aangaven dat het om 11kW en 22kw palen ging is er in 4u en 25 minuten toen maar 12,22kWh geladen.
Als er dan na 4 uur een blokkeertarief wordt gerekend is dat natuurlijk wel erg zuur.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijntje12
Gerardus1956 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:47:
[...]

Zoveel onzin vind ik dat niet. Met 4 uur 44 kWh laden heb je bijna iedere auto vol van 20 tot 80 %.
Met een blokkeertarief dat ingaat op 100 % gaan een deel hun auto zo instellen dat ze met veel minder amperes laden. En dan heb ik het nog helemaal niet over de hybride auto's.
Verschillende type auto's verschillende wensen. 4 uur vind ik persoonlijk te kort. Hier in de buurt hebben we sinds kort city charging welke alleen een blokkeertarief overdag rekent en als de auto klaar is met laden geloof ik. Die groep mensen die jij noemt is een kleine groep mensen, geloof nooit dat veel dit gaan doen. En ja, ik heb hier ook in de buurt een laadpaal die continue bezet is.

Buiten dat, citycharging is hier nu een concurrent aan het worden van Allego, zit 0,10 eurocent per kW eronder. Ben heel benieuwd wat dat gaat doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:11
Jaapio_B schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:56:
Als je op 3 fase met volle snelheid kan laden wel.
Er zijn ook nog steeds voldoende auto's die maar met 1 fase kunnen laden en niet alle palen leveren altijd de volle 11kW.

Van de zomer heb ik in Groningen in een parkeergarage aan een EVBox paal geladen waarbij alle apps aangaven dat het om 11kW en 22kw palen ging is er in 4u en 25 minuten toen maar 12,22kWh geladen.
Als er dan na 4 uur een blokkeertarief wordt gerekend is dat natuurlijk wel erg zuur.
Klopt, hier in de buurt is dat ook zo. Alle Total palen hier in de wijk zijn 11kW per aansluiting over 3 fases. Per fase is dat dus 3,6kW. Maar als er een 2e auto staat te laden krijg je exact de helft hiervan en moet je het met je 1-fase auto dus doen met 1,8kW. Na 4 uurtjes heb je dan dus amper 7kW geladen en kan ik met dit huidige weer met een beetje geluk 60 kilometer rijden.

Nu kan ik thuisladen maar er zijn er genoeg die dat niet kunnen en het moeten doen met een 1-fase ladende auto. Met een 3-fase auto heb je in 4 uurtjes dan nog ~22 kWh kunnen laden.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:17
Tja na dit hele geraas over de nieuwe aanpak van Shell weet ik het nog niet zo of ik het een slechte aanpak vind. Als eigenaar van een Ioniq die dus ook niet in 4 uur vol is ben ik wel voorstander van het zoveel mogelijk vrijhouden van laadpalen. Beetje onder het mom van: eerlijk delen. Waarom moet jij jouw auto helemaal volladen en de buurman niet de kans krijgen om überhaupt bij te laden?

Daarbij mag er wel eens wat gedaan worden aan de laad faciliteiten bij scholen, ziekenhuizen, etc. Zeg maar, de non-profit sector. Als ik tijdens de eerste 4 lesuren op mijn werk kan laden is dat genoeg om de accu voor het weekend vol te hebben en woon-werk verkeer te rijden. Dan kan een collega de laatste 4 lesuren gebruiken en hebben we geen laadpalen in de straat nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Sandro! schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:00:
De blokkeertarieven gelden alleen bij de combinatie Shell Recharge-pas met Road- of EV-Box-lader.
Aha, dat valt dan mee. Dat had ik namelijk met de Blue Corner paaltjes, de kleef-boete geldt ongeacht de laadpas. Dan is dit een stuk beter voorspelbaar.

Overigens kan ik het niet in de app, noch op de website vinden.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:13
Mijn Thüga kaart lijkt geblokkeerd te zijn. Op de website van Thüga geen bijzonderheden te zien (kaart staat nog op actief), toch krijgt de backoffice provider de melding ‘kaart geblokkeerd’ terug en start de sessie niet. Meer mensen die dit per vandaag meemaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Niek_ schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:17:
Mijn Thüga kaart lijkt geblokkeerd te zijn. Op de website van Thüga geen bijzonderheden te zien (kaart staat nog op actief), toch krijgt de backoffice provider de melding ‘kaart geblokkeerd’ terug en start de sessie niet. Meer mensen die dit per vandaag meemaken?
Kan morgen testen op werk, ik hoop het niet want ik moet er nog mee op vakantie met die pas.

Ik heb trouwens nu Thüga en de Bump app. Is dit momenteel nog het meest gunstig voor HPC-laden in Europa?

[ Voor 10% gewijzigd door Luiaard op 20-12-2023 14:27 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Gisteren nog gebruikt, op de website kan ik niks ontdekken en ook geen email ontvangen. Dus alles lijkt ok.

[ Voor 4% gewijzigd door Brotuck op 20-12-2023 14:52 ]

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
spook68 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:30:

Het is de Vattenfall loadbalancing methode. Eigenlijk een ge-her-introduceerde oude loadbalancing methode bij grotere vraag dan 17kW.
murky123 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:35:

E-flux zegt weer :
[...]
[...]

Allego heeft gelijk. E-Flux kan jou in rekening brengen wat ze maar willen. Dat ze in de basis het tarief van de CPO doorzetten is nice to know maar geen excuus om geen verantwoordelijkheid voor hun eigen prijsstelling te nemen. Een hardnekkige fout die helpdesk medewerkers van meerdere MSP's helaas maken. De MSP is altijd verantwoordelijk voor het bepalen en communiceren van de exacte prijs die betaald moet worden én het in rekening brengen van diezelfde prijs inclusief alle componenten zoals start en boete tarieven.
boyette schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:42:
[...]

maar niet alle Allego palen zijn van de provincie toch..
er zijn ook andere Allego palen die kunnen een ander tarief hebben
Correct, er zijn in veel provincies meerdere Allego concessies.
murky123 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:49:
Dan moet je vaak eerst ook nog bij MSP, je volledige gegevens afgeven middels een account aanmaken alvorens je kan zien wat de werkelijke totale kosten, tarieven zijn. dus inmiddels bij een handvol bedrijven een account gemaakt, wat me geen fijn gevoel geeft met alle datalekken van deze tijd. Je probeert er toch zuinig/voorzichtig mee te zijn.

In de nieuwe Europese wet en regelgeving staat expliciet genoemd dat de uitvoerende organen van de lidstaten (voor NL lees: Ministerie van I&W) moet toezien op een soortgelijke ervaring van EV rijders. Dat betekent dat ze grote verschillen moeten zien te voorkomen. Ze mogen zich niet met de prijs of met de tariefsoorten zelf bemoeien want dat is in strijd met een ondernemersrecht maar ze kunnen wel maatregelen treffen om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat het tarief in Rotterdam niet 2,5x zo laag is als in Utrecht betaald wordt, zoals afgelopen zomer gebeurde. Ze kunnen bijvoorbeeld ook stelling nemen ten aanzien van gemeentes die kWh tarieven 'afromen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MarkV6 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:03:
[...]

Ik ben we wel blij mee, op mijn werk worden de laadpalen de hele dag bezet gehouden door een bezorgdienst die s'avonds en s'nachts rijden.
Het betreft wel equans palen dus dit helpt niet. Maar het is een stap.
Zover ik gemerkt heb is 240 minuten maximaal in Duitsland overal bij AC palen.
Ook mijj ervaring in Duitsland en daardoor altijd plek.

En afgezien van antieke auto´s die op één fase laden zie ik ook geen nadelen. Zodra er meer plek is bij de palen kan men vaker laden en is >4 uur moeten laden echt een uitzondering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Meestermaas schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:10:
Tja na dit hele geraas over de nieuwe aanpak van Shell weet ik het nog niet zo of ik het een slechte aanpak vind. Als eigenaar van een Ioniq die dus ook niet in 4 uur vol is ben ik wel voorstander van het zoveel mogelijk vrijhouden van laadpalen. Beetje onder het mom van: eerlijk delen. Waarom moet jij jouw auto helemaal volladen en de buurman niet de kans krijgen om überhaupt bij te laden?

Daarbij mag er wel eens wat gedaan worden aan de laad faciliteiten bij scholen, ziekenhuizen, etc. Zeg maar, de non-profit sector. Als ik tijdens de eerste 4 lesuren op mijn werk kan laden is dat genoeg om de accu voor het weekend vol te hebben en woon-werk verkeer te rijden. Dan kan een collega de laatste 4 lesuren gebruiken en hebben we geen laadpalen in de straat nodig.
Eens.
Hoewel het nogal een botte bijl benadering is om standaard na 4u een blocking fee te rekenen (en vooral ook 's nachts).
De wereld zou er wat mij betreft beter uit zien, als iedereen uit zichzelf na een uur of 4 de auto zou weghalen. Dan waren dit soort maatregelen niet nodig.

Al die newbies die denken dat laden hetzelfde is als tanken 8)7
en dan van leeg naar vol willen laden.
Dat lukt bij de meeste auto's inderdaad niet in 4u.
Maar het is voldoende als je genoeg prik hebt voor je volgende rit en dat lukt meestal wel in 4u. Zeker als je niet leeg begint met laden.

(en ja mijn e-Niro uit 2019 kan maar met 1F laden en doet er van leeg naar vol aan een 11kW paal dus ca. 20u over)

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 20-12-2023 16:48 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:11

uFx

Wolly schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:14:
[...]

Ook mijj ervaring in Duitsland en daardoor altijd plek.

En afgezien van antieke auto´s die op één fase laden zie ik ook geen nadelen. Zodra er meer plek is bij de palen kan men vaker laden en is >4 uur moeten laden echt een uitzondering.
Mijn Ioniq 38 kWh is 2 jaar oud, is dat nu al antiek?

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
uFx schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:47:
[...]

Mijn Ioniq 38 kWh is 2 jaar oud, is dat nu al antiek?
Die was al antiek toen hij gemaakt werd. Welke fabrikant levert nou in 2021 een auto die alleen op 1 fase kan laden? Dat is totaal niet realistisch als je bedenkt dat de laadinfra al jaren op 3F is uitgelegd en dat er nu eenmaal minder laders zijn dan EV´s.

Zou voor mij destijds al een dealbreaker zijn geweest als ik afhankelijk zou zijn van openbare laders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BoerFrits
  • Laatst online: 15-09 17:31
Wolly schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:50:
[...]

Die was al antiek toen hij gemaakt werd. Welke fabrikant levert nou in 2021 een auto die alleen op 1 fase kan laden? Dat is totaal niet realistisch als je bedenkt dat de laadinfra al jaren op 3F is uitgelegd en dat er nu eenmaal minder laders zijn dan EV´s.

Zou voor mij destijds al een dealbreaker zijn geweest als ik afhankelijk zou zijn van openbare laders.
toen ik vant zomer bij de Nissan dealerwas en bij een leaf stond te kijken mij er nog over verbaast dat deze nieuw nog steeds met Chademo geleverd werd. Maar gelukkig kwamen er steeds meer chademo laders bij aldus de verkoper 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Shell heeft de tekst op de tarieven pagina wat genuanceerd en toegelicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDB3BwBc-iBiapn1kw6sm6D8QAg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2jbUDqelROoZaOSiwdnWBZZ7.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Hachy op 20-12-2023 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-09 20:03

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Dean Martin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:19:
Iemand recente ervaringen met een niet-Tesla bij een Tesla laadpunt waarbij je auto de lader aan andere kant heeft zitten dan een Tesla?
Wanneer je dus een stall blokkeert.

Ik ga volgende week richting Parijs met mijn eigen auto (een E-Tron), nu toevallig met een collega (Tesla) en route aan het proberen.

De Ionity in Roeulx is mijn 1e keus, maar indien vol is de Tesla in Mons een goed alternatief. Ook daar een aantal boots die voldoende uit elkaar staan zodat ik zonder blokkeren kan laden.

Nu lees ik echter her en der recente ervaringen dat auto's die officieel een stall blokkeren het laden niet kunnen starten.
Ik zet onze Hyundai Kona vlak rechts tegen de laadpaal aan, dan haalt de kabel de linkerkant net. Wel eerst aanmelden in de app en dan aansluiten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Niek_
Hachy schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:53:
Shell heeft de tekst op de tarieven pagina wat genuanceerd en toegelicht.

[Afbeelding]
Kan aan mij liggen, maar als je doel het verbeteren van de beschikbaarheid is, waarom wordt het blokkeertarief dan niet op alle palen actief maar enkel EV-box en E-Flux/Road?

• Madman_K
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 20:52
[...]
Bij veel import autos zie je nog wel eens dat die maar 1 fase zijn. (Stelantis groep: e208, corsa, e d.)
o.a. in Duitsland was de 3f lader een meerprijs die toen vaak niet gekocht werd.
Idd misschien juist door gebrek aan laadinfra in andere landen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Niek_ schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:48:
[...]

Kan aan mij liggen, maar als je doel het verbeteren van de beschikbaarheid is, waarom wordt het blokkeertarief dan niet op alle palen actief maar enkel EV-box en E-Flux/Road?
Misschien omdat alle tekst van een bedrijf om een tariefwijziging altijd PR-bullshit is en niets te maken heeft met de echte oorzaak?

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
[...]

De wereld is een heel stuk groter dan Nederland, en in veel landen (en een veel groter grondgebied en inwonertal dan Nederland) heeft maar 1 fase tot hun beschikking. Het is dus een beperkte blik om te stellen dat de wereld zich maar aan Nederland moet aanpassen. Daarnaast hebben veel huishoudens ook helemaal geen 3 fase aansluiting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:24
daemonix schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:18:
[...]

De wereld is een heel stuk groter dan Nederland, en in veel landen (en een veel groter grondgebied en inwonertal dan Nederland) heeft maar 1 fase tot hun beschikking. Het is dus een beperkte blik om te stellen dat de wereld zich maar aan Nederland moet aanpassen. Daarnaast hebben veel huishoudens ook helemaal geen 3 fase aansluiting.
In die 1-fase landen is het dan weer meer gangbaar om tot 32A te kunnen laden. Als je hier een 1-fase auto hebt, heb je the worst of both worlds

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:09
Met de kerst @tapelectric eens een keer proberen. Zag een scherpe prijs op de total-paal bij de schoonouders om de hoek.

Ook de andere prijzen in de buurt lijken veranderd, hoewel ik wel vermoed dat iemand heel ijverig de 2024-prijs van Vattenfall al op de Brabant/Limburg palen heeft gezet? Kan het niet verifiëren want de Prijs Intel werkt in de app nog steeds niet bij Vattenfall-paaltjes.

Cash is king.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:12
guido66 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:37:
[...]

In die 1-fase landen is het dan weer meer gangbaar om tot 32A te kunnen laden. Als je hier een 1-fase auto hebt, heb je the worst of both worlds
Niet overdrijven.

Ik heb de afgelopen 8 maanden 22000km gereden met mijn Y, en daarvan slechts 20% buitenhuis geladen (vooral vakantie).
Ik heb een 3F lader die 11kW kan, maar thuis laad ik altijd met 4 kW onwille van piektarief in België.
Slechts 1 keer heb ik tussendoor overdag met 7kW geladen om iets meer reserve te hebben bij de volgende rit.
Ik zou dus perfect kunnen werken met een 1F lader en ik rij meer dan de gemiddelde auto.

De noodzaak aan 11kW is voor thuisladers klein.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:08:
[...]

Niet overdrijven.

Ik heb de afgelopen 8 maanden 22000km gereden met mijn Y, en daarvan slechts 20% buitenhuis geladen (vooral vakantie).
Ik heb een 3F lader die 11kW kan, maar thuis laad ik altijd met 4 kW onwille van piektarief in België.
Slechts 1 keer heb ik tussendoor overdag met 7kW geladen om iets meer reserve te hebben bij de volgende rit.
Ik zou dus perfect kunnen werken met een 1F lader en ik rij meer dan de gemiddelde auto.

Je kunt niet jouw ervaring projecteren op anderen. Jouw ervaring is N=1, mijn N=1 ervaring zegt dat ik echt wel met 32A moest laden, ook met een auto met behoorlijk bereik (groter dan het bereik van een RWD Y).

• maharens
[...]

Niet overdrijven.

Zou perfect kunnen werken, maar toch was je achteraf blij dat je op 7 kW kon laden denk ik? Dat is toch precies waar het om gaat, je hebt keus met 3F en minder of geen keus met een 1F boordlader.

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:17
Als er dan toch over thuisladen gesproken wordt hier: je kan een omvormer kopen van 3 fasen 11kW naar 1 fase 16 ofzo, hiermee kan je thuis met een 1 fase auto toch sneller laden.

Voor mij wordt dit een bepalende factor in de toekomst. Ik wil AC op 22 kW kunnen laden op locatie. Hopelijk komen er veel snelle palen bij komende jaren. Dat scheelt DC laden en dus wachten. Ook heb ik dan niet een hele grote accu nodig, want een winterbereik van 350 km is dan genoeg in Nederland voor een enkele reis Enschede naar Vlissingen (onze meest lange rit).

Om deze reden ook een 22kW laadpunt thuis aan de gevel laten hangen.

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Meestermaas schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:24:
Als er dan toch over thuisladen gesproken wordt hier: je kan een omvormer kopen van 3 fasen 11kW naar 1 fase 16 ofzo, hiermee kan je thuis met een 1 fase auto toch sneller laden.
16A*230V=3680W, oftwel de bekende 3.7kW. Dat is niet sneller.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• maharens

Voor mij wordt dit een bepalende factor in de toekomst. Ik wil AC op 22 kW kunnen laden op locatie. Hopelijk komen er veel snelle palen bij komende jaren. Dat scheelt DC laden en dus wachten. Ook heb ik dan niet een hele grote accu nodig, want een winterbereik van 350 km is dan genoeg in Nederland voor een enkele reis Enschede naar Vlissingen (onze meest lange rit).

Ik heb zelf niet de indruk dat de markt er net zo over denkt, zoveel 22 kW palen zijn er toch niet in dit land?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkV6
Buiten dat er niet veel wagens meer dan 11kW AC laden ondersteunen, als je met 22kW wilt laden heb je niet genoeg aan de standaard 3x25A = 17kW je hebt 3x35A nodig. Bij Liander is het verschil in vastrecht tussen 25 en 35A maar liefst €1331 per jaar (2024)
Daarom zie je veel laadpalen die 17kW zijn, dat is het totaal voor beiden aansluitingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:12
maharens schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:17:
[...]

Zou perfect kunnen werken, maar toch was je achteraf blij dat je op 7 kW kon laden denk ik? Dat is toch precies waar het om gaat, je hebt keus met 3F en minder of geen keus met een 1F boordlader.
Klopt, maar dat had me die dag anders 5 min aan een snellader gekost.
Ik had ook gedacht dat ik regelmatig aan snelladers of straatladers moest gaan staan, maar dat valt in de praktijk nogal mee.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 13:53
Sta nu te laden, mijn thuga pas doet het gewoon..

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De noodzaak is inderdaad niet super groot, als je thuis kan laden. Ik kan 'semi-thuis' laden, namelijk alleen met de buitendeur open, dus dan is 3-fase / 11kw wel prettig, want dan kan ik in 1-2 uur een flink percentage opladen, en gekoppeld met dynamische energietarieven doe ik dat 't liefst op de enkele goedkope uurtjes rond middernacht.

Was er ook heel blij mee toen de stroomtarieven negafief waren, 55kwh geladen in 5 uur was erg economisch interessant ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:44
mk1992 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:02:
Met de kerst @tapelectric eens een keer proberen. Zag een scherpe prijs op de total-paal bij de schoonouders om de hoek.

Ook de andere prijzen in de buurt lijken veranderd, hoewel ik wel vermoed dat iemand heel ijverig de 2024-prijs van Vattenfall al op de Brabant/Limburg palen heeft gezet? Kan het niet verifiëren want de Prijs Intel werkt in de app nog steeds niet bij Vattenfall-paaltjes.
Ze hebben een zes dagen durende actie met 20% korting, volgens mij vanaf afgelopen zaterdag. Dus check eerst even in de app voordat je gaat laden met Tap.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• Niek_
yannienl schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:04:
[...]

Sta nu te laden, mijn thuga pas doet het gewoon..
Ik zal straks nog eens een poging doen.
edit:
Wazig, gisteren meerdere keren achter elkaar geprobeerd met als reactie ‘kaart geblokkeerd’, maar nu doet hij het gelukkig wel weer.

[ Voor 25% gewijzigd door Niek_ op 21-12-2023 14:59 ]

• tapelectric
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15-09 03:43

tapelectric

Bedrijfsaccount Tap Electric
mk1992 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:02:

Standaard tarief bij ons bij Vattenfall Bra/Lim is nog de 0.3993 die Vattenfall ook als CPO-tarief op de site adverteert, zolang je met ons Roamer abo (2.50 per maand) werkt.

Houd idd rekening met de promo voor nieuwe gebruikers (eenmalig 20% korting op je sessie). Dat zit, net als elke andere fee, opslag, btw, etc. al in het tarief verwerkt, zodat je altijd precies weet wat je betaalt.

Nico

Tap Electric

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
yannienl schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:21:
Ik weet niet of het al voorbij is gekomen, maar de app van bump geeft je nu een waarschuwing als je zelf gescande pas niet werkt bij de betreffende paal. Ben benieuwd of dit goed werkt.
Ah, dank voor de tip!
Even getest:
  • Oude toegangspas van m'n werk. Voorheen kon ik die probleemloos in Bump toevoegen maar geen enkele laadpaal reageerde er op. Nu in Bump: melding dat de pas niet compatibel is.
  • Skipas van vorig jaar. Voorheen kon ik die probleemloos in Bump toevoegen, maar een laadpaal hier vlakbij gaf 'rood' om aan te geven dat 'ie niet geaccepteerd werd, laadpaal op het werk accepteerde hem wel (maar afrekening in de app werkte vervolgens niet). Nu in Bump: melding dat de pas beperkt compatibel is.
Iemand tips voor hoe ik aan een pas kan komen die probleemloos toe te voegen is?

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:38
Brotuck schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:43:
[...]
Volgens mij kwam het in dit topic ook al een keer aan bod dat sommige tesla rijders de stall kunnen reserveren net voordat je aan wil sluiten. Puur om te pesten. Eerlijk gezegd zou ik het heel kinderachtig vinden, maar niet geheel ondenkbaar.
Dit herken ik niet, weet ook niet hoe je dat zou moeten doen vanuit de auto of vanuit de app. Misschien dat dit impliciet gebeurd als je naar een Supercharger navigeert, maar ? Niks over gehoord, tenzij dat met deze wijziging mee is gekomen:

https://www.notateslaapp....ailability-and-wait-times

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
vanaalten schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:02:
[...]

Ah, dank voor de tip!
Even getest:
  • Oude toegangspas van m'n werk. Voorheen kon ik die probleemloos in Bump toevoegen maar geen enkele laadpaal reageerde er op. Nu in Bump: melding dat de pas niet compatibel is.
  • Skipas van vorig jaar. Voorheen kon ik die probleemloos in Bump toevoegen, maar een laadpaal hier vlakbij gaf 'rood' om aan te geven dat 'ie niet geaccepteerd werd, laadpaal op het werk accepteerde hem wel (maar afrekening in de app werkte vervolgens niet). Nu in Bump: melding dat de pas beperkt compatibel is.
Iemand tips voor hoe ik aan een pas kan komen die probleemloos toe te voegen is?
Ik heb gisteren wel 20 verschillende soorten pasjes geprobeerd ( Ultralight Compatible, Ntag201,iCopy-X ICE, 5577, etc.).

Gedetecteerd maar wel compatibiliteitsmelding: Ntag21x, iCopy-x UL, icopy-x UL-c, icopy-x UL-EV1, SLI/alix
Gedetecteerd zonder (fout)melding in app: MIFARE Ultralight Compatible

Setje kaarten had ik van LAB401 maar zullen vast andere aanbieders zijn.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Pagina: 1 ... 111 ... 233 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2