beschuit schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:18:
Ik loop vast wat achter, maar krijg vandaag mail van Shell Recharge over hun zogenoemde "blocking fee". Ik ben helemaal voor een blocking fee als je auto vol is, graag snel invoeren, maar deze gaat al in na 4 uur, terwijl je nog aan het laden bent!
Met mijn één fase ladende Niro ben ik dus vrijwel altijd 12 euro meer kwijt (het maximum), die laadt namelijk plm. 5% per uur op een 11kW paal, en plm. 10% op een 22kW paal.
Over een maand krijg ik mijn Ioniq 6. Die laadt 11kW, dus ook daar, van b.v 10% naar 100% kan je 6/9 euro blokkeerkosten aftikken.
Reden aangegeven: Mensen stimuleren om hun auto weg te halen. Maar als je die 12 euro toch al afgetikt hebt maakt het niks meer uit, kan je je auto het hele weekend laten staan.
Dat is toch absurd?
Heel veel ophef over deze maatregel van Shell Recharge op dit Tweakers-forum. Maar een beetje tweaker heeft bijv. 6 passen in zijn auto liggen, waarvan er toch zeker 1 of 2 lagere tarieven (en zonder kleeftarief) hebben bij EV-Box of E-Flux laadpalen dan de Shell Recharge laadpas? Kortom, we gaan ons hier toch niet druk om maken
Wat ik wil zeggen, is dat we hier toch allemaal weten dat je geen Shell Recharge pas moet gebruiken bij een EV-Box of E-Flux laadpaal? Voorheen al niet en nu al helemaal niet meer met dit kleeftarief.
De reden dat Shell dit overigens doet, is omdat veel EV-rijders thuis een eigen laadpaal hebben die draaien op een backoffice abonnement van EV-Box of E-Flux (Road). Als je daar instelt dat bezoekers ook mogen laden voor een tarief van bijv. € 1,10 per kWh en je haalt iedere keer dat je gaat laden de Shell Recharge pas erlangs, dan betaal je € 0,55 per kWh aan Shell terwijl je € 1,10 (minus handlingkosten) terugkrijgt! Dat is natuurlijk niet de bedoeling.... Dat probeert Shell hiermee te ontmoedigen.
[
Voor 15% gewijzigd door
nathalia op 20-12-2023 17:51
]