[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 110 ... 233 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:28
Peejeehuu schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 19:49:
[...]

Schiet mij maar lek: in de regio Amsterdam heeft Vattenfall de prijzen per 13-12 verhoogd van 34 naar 49 cent. Ik kreeg een e-mail van ze waarin werd uitgelegd dat de prijzen echt verhoogd moesten worden. En dan kan het in twee andere provincies wel voor minder dan 36 cent?
Zou heel goed kunnen liggen aan verschil in de concessies. Die kennen we helaas niet

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
[...]

Schiet mij maar lek: in de regio Amsterdam heeft Vattenfall de prijzen per 13-12 verhoogd van 34 naar 49 cent. Ik kreeg een e-mail van ze waarin werd uitgelegd dat de prijzen echt verhoogd moesten worden. En dan kan het in twee andere provincies wel voor minder dan 36 cent?
klopt zijn toch hele andere regios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

bedanktjoh schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:47:
[...]

Oh ik wist niet dat je het ook kon zien in de app. Ben altijd van de overeenkomst uitgegaan. Heb mijn IONITY abbo opgezegd vorige maand omdat ik in een straal van 100km maar 1 lader heb en voor het nieuwe tarief het dus niet uitkan.
Ionity abbo van BMW/MINI loopt 12 maanden. Dus in mijn geval nog 5 maanden 22ct/kwh en geen starttarief bij Ionity.

Pas daarna gaan nieuwe voorwaarden in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curapica
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 16-09 18:15
[...]

Hier baal ik ook van :(
Fastned met abo is straks gewoon goedkoper dan langzaam laden, heel treurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

[...]
En dan kan het in twee andere provincies wel voor minder dan 36 cent?
Het is mogelijk andersom: in die twee andere provincies kon het contractueel blijkbaar niet boven de 36ct omdat die provincies wél goed hebben onderhandeld.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dan zou ik toch voor een tesla subscriptiongaanboven fastnet, als je in de buurt wat publieke tesla laders hebt tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peejeehuu
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 14:09
boyette schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:23:
[...]

Tuurlijk, weet ik. Maar ik de mail stond dat vanwege de hogere wereldwijde energieprijzen de tarieven omhoog moesten. Dat is dus onzin als je het in twee andere provincies wel verlaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peejeehuu
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 14:09
marcieking schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:53:
[...]

Het is andersom: in die twee andere provincies kon het contractueel blijkbaar niet boven de 36ct omdat die provincies wél goed hebben onderhandeld.
Dat verplicht niet tot verlagen en dat is wat daar wel gebeurt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Peejeehuu schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:04:
[...]
Dat verplicht niet tot verlagen en dat is wat daar wel gebeurt .
Misschien snap ik niet goed wat je bedoelt.

Je kunt toch prima in een aanbesteding zetten dat de winnaar volgens een vaste formule (openbare prijsindex + marge) ieder kwartaal de prijzen moet vaststellen? Als de prijs op de index dan daalt, moet de prijs aan de paal verlagen.

Ik ken het specifieke contract niet dat de partijen hier getekend hebben, maar dat lijkt mij logisch. Ik heb mijn bovenstaande reactie even aangepast met die nuance.

[ Voor 15% gewijzigd door marcieking op 17-12-2023 13:40 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvantBlack
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 15:58
Ik heb nu een aantal keren gehad, met name in Duitsland dat de kosten die in het laadtransactie overzicht staan aanmerkelijk hoger zijn dan de tarieven die Shell aangeeft in hun Shell Recharge app. Vandaag bijvoorbeeld bij Ionity net onder Hamburg. Volgens de app EUR 0,69 per kWh incl. BTW excl transactiekosten. In het laadtransactie overzicht omgerekend zo'n beetje EUR 0,82 per kWh,
Meer mensen die daar tegenaan lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjs678qr
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 18:36
bedanktjoh schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:16:
[Afbeelding]

Zojuist krijg ik deze prijsverhoging van BMW laadpas in de mailbox. Dit is de tweede verhoging in 2 maanden tijd (Ionity abbo ging van 22 cent per kwh laden naar 40 cent)

Nu dus ook nog een start tarief. Ben hier niet heel happy mee.
En in veel landen een "kleeftarief" wanneer je je batterij meer dan 50% wil bijladen... Aangezien ik die pas eigenlijk alleen gebruik tijdens buitenlandse reizen, denk ik dat niet dat deze pas nog 5€/maand waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
AvantBlack schreef op zondag 17 december 2023 @ 21:09:
Ik heb nu een aantal keren gehad, met name in Duitsland dat de kosten die in het laadtransactie overzicht staan aanmerkelijk hoger zijn dan de tarieven die Shell aangeeft in hun Shell Recharge app. Vandaag bijvoorbeeld bij Ionity net onder Hamburg. Volgens de app EUR 0,69 per kWh incl. BTW excl transactiekosten. In het laadtransactie overzicht omgerekend zo'n beetje EUR 0,82 per kWh,
Wel bij Electroverse gehad. Printscreen gemaakt van tarief + paalnummer in de app en die samen met factuur en zelfde paalnummer opgestuurd.

Ik heb net even gekeken naar een Ionity net onder Hamburg, daar zie ik in de Shell app 0,79/kWh staan. Ionity zelf geeft 0,69/kWh aan. Is je Shell app up-to-date?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRu5Rzx78Gnpaux-LM53asoBt2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rr5u4NERNmdMBmGwx4YZHhwE.jpg?f=fotoalbum_large

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:59
Peejeehuu schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:03:
[...]
Tuurlijk, weet ik. Maar ik de mail stond dat vanwege de hogere wereldwijde energieprijzen de tarieven omhoog moesten. Dat is dus onzin als je het in twee andere provincies wel verlaagd.
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Het kan heel goed zijn dat de ene provincie drie jaar energie vooruit gekocht heeft en dat er alleen maar wijzigingen berekend worden die te maken hebben met prijsindexatie en veranderingen in belastingen en netbeheerderskosten. Een andere provincie kan een variabel tarief hebben gekozen waar geen energie voor 3 jaar ingekocht wordt.

Als de energieprijzen op de markt niet zo gestegen waren afgelopen 2 jaar, maar juist gedaald, dan hadden we nu precies in een omgekeerde situatie gezeten waar de goedkope provincies de dure zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door tweakerpip op 17-12-2023 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:25
cyberdj schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:05:
[...]

Ik heb net even gekeken naar een Ionity net onder Hamburg, daar zie ik in de Shell app 0,79/kWh staan. Ionity zelf geeft 0,69/kWh aan. Is je Shell app up-to-date?
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar waarom zou Shell dezelfde prijs moeten hebben als Ionity? Shell is in dit geval gewoon duurder, zoals wel vaker het geval is.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberdj
PeterZ(on) schreef op zondag 17 december 2023 @ 23:24:
[...]

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar waarom zou Shell dezelfde prijs moeten hebben als Ionity? Shell is in dit geval gewoon duurder, zoals wel vaker het geval is.
Het ging om het gequote bericht waarin AvantBlack aangeeft dat de prijs op zijn factuur niet overeenstemt met hetgeen in de Shell app zichtbaar is/was, waarop ik reageer dat ik wel degelijk de hogere prijs in de Shell app zie (en als side note opmerk dat het in de Ionity app wel de 0,69 is die AvantBlack dacht te hebben betaald is --> dus wellicht had er beter via Ionity geladen kunnen worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:11
AvantBlack schreef op zondag 17 december 2023 @ 21:09:
Ben je ook verplicht om de Shell-pas te gebruiken (vanwege auto van de zaak oid)?
Maar goed, het komt inderdaad wel eens voor dat een prijs in een app niet overeenkomt.
De app van Shell staat daar niet alleen in btw.

Als je niet vastzit aan de Shell pas had ik op zijn minst via Ionity geladen dan op dat punt.
Via Chargeprice (app of online) zou je zelfs eventueel nog kunnen kijken welke pas het goedkoopst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
Zjanzjak schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:15:
[...]

Als je niet vastzit aan de Shell pas had ik op zijn minst via Ionity geladen dan op dat punt.
Via Chargeprice (app of online) zou je zelfs eventueel nog kunnen kijken welke pas het goedkoopst is.
Bespaar die moeite, ondanks de prijzen zijn gestegen heeft Tesla de laagste prijzen. In Nederland rond de 43ct en DE 60ct.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Laatst online: 14:09
boyette schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:23:
[...]

Stroom met een zachte G is 13 cent goedkoper? Make that the cat wise.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
mk1992 schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:34:
[...]

Stroom met een zachte G is 13 cent goedkoper? Make that the cat wise.
alleen de MRA is anders niet bijv Amsterdam

vraag ze daar maar eens waarom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
boyette schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:58:
[...]

dus het is niet goedkoper in het zuiden
het is uitsluitend duurder in de MRA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:01
boyette schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:58:

Ik heb het idee dat de MRA stichting heel erg slecht is in het onderhandelen van de prijzen voor de laadpalen in Noord Holland, Utrecht en Flevoland. Was ook al toen TotalEnergies de aanbesteding had en nu weer dit met de Vattenfall palen in MRA gebied... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-09 15:41
Wat een enorme verschillen bij dezelfde aanbieder !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOupjUJGpTsqxKf2K4fohBDyZSM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Fl16xcxRdtqky0qXJf9TVXz6.png?f=fotoalbum_large

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Brotuck schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:55:
Wat een enorme verschillen bij dezelfde aanbieder !

[Afbeelding]
Als ik het goed zie gaat het in alle twee de gevallen om palen die op privéterrein staan.
De beheerder kan dus zelf bepalen wat het tarief is en zo te zien maakt de eerste misbruik van het feit dat er, het is zo te zien een parkeerterrein bij kantoorpanden, vooral zakelijke rijders staan waarvan de baas betaalt.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Jaapio_B schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:09:
[...]

Als ik het goed zie gaat het in alle twee de gevallen om palen die op privéterrein staan.
De beheerder kan dus zelf bepalen wat het tarief is en zo te zien maakt de eerste misbruik van het feit dat er, het is zo te zien een parkeerterrein bij kantoorpanden, vooral zakelijke rijders staan waarvan de baas betaalt.
Bizar toch ?

Ook al betaald de werkgever, die is hier ook niet blij mee. Je kunt zelfs nog beter naar Fastned gaan oid.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
Brotuck schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:21:
[...]

Bizar toch ?

Ook al betaald de werkgever, die is hier ook niet blij mee. Je kunt zelfs nog beter naar Fastned gaan oid.
de werkgever is diegene die dat heeft bepaald... of is die parkeerplaats niet van hun ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
boyette schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:22:
[...]

de werkgever is diegene die dat heeft bepaald... of is die parkeerplaats niet van hun ?
Het is zoals ik het begrepen heb een verzamelgebouw.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
Brotuck schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:25:
[...]

Het is zoals ik het begrepen heb een verzamelgebouw.
dan heeft de eigenaar van het gebouw parking dat zo bepaald
natuurlijk in overleg met de huurders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
cyberdj schreef op maandag 18 december 2023 @ 07:34:
[...]

Het ging om het gequote bericht waarin AvantBlack aangeeft dat de prijs op zijn factuur niet overeenstemt met hetgeen in de Shell app zichtbaar is/was, waarop ik reageer dat ik wel degelijk de hogere prijs in de Shell app zie (en als side note opmerk dat het in de Ionity app wel de 0,69 is die AvantBlack dacht te hebben betaald is --> dus wellicht had er beter via Ionity geladen kunnen worden).
Ah ok, ik lees al die berichten over prijzen niet zo, vandaar dat ik jouw reactie anders heb opgevat. Een berekend tarief wat afwijkt van de app kan natuurlijk niet.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
boyette schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:29:
[...]

dan heeft de eigenaar van het gebouw parking dat zo bepaald
natuurlijk in overleg met de huurders
Nou ik werk daar vlakbij en die palen zijn echt nooit in gebruik. Die prijs is eerder een ontmoediging om met de ev te komen.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
Brotuck schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:32:
[...]

Nou ik werk daar vlakbij en die palen zijn echt nooit in gebruik. Die prijs is eerder een ontmoediging om met de ev te komen.
kan iedereen op die parking komen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
MarkV6 schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:05:

Bespaar die moeite, ondanks de prijzen zijn gestegen heeft Tesla de laagste prijzen. In Nederland rond de 43ct en DE 60ct.
Ik hoor je hoor. ;)
Maar ging meer over dat specifieke laadpunt van Ionity waar AvantBlack het over had.

Voor mij gebeurt onderweg snelladen verders alleen maar tijdens vakantie, voor de rest zelden.
Maar moet het een keer gebeuren dan is het vaak bij een Agrisnellaad punt in de buurt. Electroverse rekent daar 41 cent voor. Met Freshmile zou ook kunnen want 25 cent de kWh en 15 cent per minuut, is alleen situatie-afhankelijk. 2 dichtsbijzijnde Tesla punten rekenen nu overigens 46 en 49 cent maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
boyette schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:32:
[...]

kan iedereen op die parking komen ?
Voorzover ik weet staan er slagbomen. Maar ik ken het beleid niet of je er makkelijk kan komen. Ik vermoed van niet.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
Brotuck schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:32:
[...]

of het is gewoon niet gemanaged waardoor ze op het hoogste tarief staan en niemand weet dat echt of geeft er wat om

je werkgever zou dat met de verhuurder kunnen bespreken

[ Voor 7% gewijzigd door boyette op 18-12-2023 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Een nieuwe laadpastop10 post:
https://mailchi.mp/427c979f3195/laadpastop10-15670025

O.a. de Vattenfall prijswijzigingen worden aangehaald.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvantBlack
[...]

Wel bij Electroverse gehad. Printscreen gemaakt van tarief + paalnummer in de app en die samen met factuur en zelfde paalnummer opgestuurd.

[Afbeelding]
Dank voor je bericht, die geeft inderdaad een heel ander tarief aan! Bij mij nog steeds EUR 0,69 per kWh.
Bij mij is Shell Recharge vaak goedkoper dan andere aanbieders. En als ik dat tarief in mijn app zie, dan is er geen verschil met Ionity, dus dan via Shell laden. Maar de werkelijkheid is dus anders.

Net de app verwijderd van de iPhone en opnieuw ingelogd, maar zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-07 21:38
Net nieuw in deze wereld, jarenlang op benzine gereden.

Zowel anwb als e-flux pas aangevraagd, ik heb geen idee welke nou goedkoper is.

Heel vaak werkt de openbare EV ook niet als ik anwb gebruik en dan via een omweg met een app lukt het nog.

Maar is het nou voordeliger om lang te wachten om op te laden zodat ik geen transactiekosten hoef te betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvantBlack
[...]

[Afbeelding]
Probleem net gevonden. De zakelijke pas van de werkgever heeft andere tarieven dan mijn privé Shell Recharge pas blijkbaar. Als ik mijn privé pas als standaard in stel kom ik wel de hogere tarieven tegen. Oftewel heb vannacht bij het vakantiehuisje EUR 12,- aan blocking fee betaald die ik met de zakelijke pas niet had gehad. (wij mogen de pas echter niet in het buitenland gebruiken, vandaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
AvantBlack schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:26:
[...]

Probleem net gevonden. De zakelijke pas van de werkgever heeft andere tarieven dan mijn privé Shell Recharge pas blijkbaar. Als ik mijn privé pas als standaard in stel kom ik wel de hogere tarieven tegen. Oftewel heb vannacht bij het vakantiehuisje EUR 12,- aan blocking fee betaald die ik met de zakelijke pas niet had gehad. (wij mogen de pas echter niet in het buitenland gebruiken, vandaar)
Fijn dat je het gevonden hebt, minder fijn dat je nu 12,- aan blocking fee moet betalen :(

Voor alle andere forumbezoekers een les: log in met de juiste account / pas (je bent vast niet de eerste en ook niet de laatste)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
melkislekker schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:21:
Zowel anwb als e-flux pas aangevraagd, ik heb geen idee welke nou goedkoper is.
Soms dezelfde prijs, soms niet, in de regel is E-Flux dan net ietsies goedkoper maar verschilt gewoon per laadpunt. Kwestie van paar apps op je telefoon zetten en nagaan wat waar nu het goedkoopst is.
De Go-Charge app kan dan handig zijn, ik gebruik er alleen nog een zwikkie meer.
Maar is het nou voordeliger om lang te wachten om op te laden zodat ik geen transactiekosten hoef te betalen...
Ik kan helaas geen chocola van deze zin maken. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
Bedoel je of je geld kan bespraren door in 1x 80% te laden ipv 4x20%? Tjah, bij aanbieders die met startkosten werken kan dat een klein verschil maken. Als je structureel startkosten zou moeten betalen zou ik niet vaak voor tien of vijftien minuutjes aan de paal gaan staan, maar ik zou er eerlijk gezegd ook weer niet heel veel rekening mee houden.
Maargoed, ik ben gezegend met veel goedkope opties zonder starttarief. In de buurt veel laders voor voor 31 cent/kwh en vanaf 1 januari thuis weer een nieuw contract waardoor ik kan laden voor onder de 25 cent/kwh. En voor onderweg Tesla supercharger met wisselende tarieven, maar tot nu toe nooit te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
Haay schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:55:
[...]

Ik heb het idee dat de MRA stichting heel erg slecht is in het onderhandelen van de prijzen voor de laadpalen in Noord Holland, Utrecht en Flevoland. Was ook al toen TotalEnergies de aanbesteding had en nu weer dit met de Vattenfall palen in MRA gebied... :X
is het niet gewoon dat het de tariefwijziging in Brabant te maken heeft met het verschil in energiebelasting? die daalt namelijk per 1 januari

misschien is er een kaal tarief in de concessie afgesproken in Brabant waardoor die automatisch daalt met de verlaging energiebelasting

[ Voor 14% gewijzigd door boyette op 18-12-2023 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
AvantBlack schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:26:
[...]

Offtopic: Die 12 euro is wel weer af te trekken van de bijtelling. Net als parkeerkosten en tol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bedanktjoh
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-07 01:42
Malarky schreef op zondag 17 december 2023 @ 00:34:
[...]

Ionity abbo van BMW/MINI loopt 12 maanden. Dus in mijn geval nog 5 maanden 22ct/kwh en geen starttarief bij Ionity.

Pas daarna gaan nieuwe voorwaarden in.
Weet je dit zeker? Op de site staat dat het 1 maand is. Alleen het eerste jaar is het een jaar of zit je nog in het eerste jaar?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MarkV6
Vandaag is bekend geworden dat beheerders van MRA en nu ook Vattenfall hun bijdrage aan de samenleving hebben geleverd: het woord van het jaar is graaiflatie.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:55

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Ik loop vast wat achter, maar krijg vandaag mail van Shell Recharge over hun zogenoemde "blocking fee". Ik ben helemaal voor een blocking fee als je auto vol is, graag snel invoeren, maar deze gaat al in na 4 uur, terwijl je nog aan het laden bent!

Met mijn één fase ladende Niro ben ik dus vrijwel altijd 12 euro meer kwijt (het maximum), die laadt namelijk plm. 5% per uur op een 11kW paal, en plm. 10% op een 22kW paal.

Over een maand krijg ik mijn Ioniq 6. Die laadt 11kW, dus ook daar, van b.v 10% naar 100% kan je 6/9 euro blokkeerkosten aftikken.

Reden aangegeven: Mensen stimuleren om hun auto weg te halen. Maar als je die 12 euro toch al afgetikt hebt maakt het niks meer uit, kan je je auto het hele weekend laten staan.

Dat is toch absurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
beschuit schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:18:
Ik loop vast wat achter, maar krijg vandaag mail van Shell Recharge over hun zogenoemde "blocking fee". Ik ben helemaal voor een blocking fee als je auto vol is, graag snel invoeren, maar deze gaat al in na 4 uur, terwijl je nog aan het laden bent!

Met mijn één fase ladende Niro ben ik dus vrijwel altijd 12 euro meer kwijt (het maximum), die laadt namelijk plm. 5% per uur op een 11kW paal, en plm. 10% op een 22kW paal.

Over een maand krijg ik mijn Ioniq 6. Die laadt 11kW, dus ook daar, van b.v 10% naar 100% kan je 6/9 euro blokkeerkosten aftikken.

Reden aangegeven: Mensen stimuleren om hun auto weg te halen. Maar als je die 12 euro toch al afgetikt hebt maakt het niks meer uit, kan je je auto het hele weekend laten staan.

Dat is toch absurd?
Voor moderne auto's maakt het weinig uit, hoeveel mensen moeten nu daadwerkelijk van 10 naar 90% laden? Als je hem elke dag aan een paal zet zal dat een kleine minderheid zijn.

En voor auto´s die op één fase laden is het vervelend, ander laadpasje zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)

Dat is toch absurd?
Heb je ook bij Shell geklaagd? Want die kunnen er wat aan doen, de lezers hier i.i.g. niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

PeterZ(on) schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:29:
[...]
Heb je ook bij Shell geklaagd? Want die kunnen er wat aan doen, de lezers hier i.i.g. niet.
Zeker, uitgebreide mail gestuurd, maar ik neem aan dat er op dit forum over gediscussieerd kan worden (alternatieven bijvoorbeeld), dus ik begrijp je reactie niet helemaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 15:42
beschuit schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:33:
[...]

Zeker, uitgebreide mail gestuurd, maar ik neem aan dat er op dit forum over gediscussieerd kan worden (alternatieven bijvoorbeeld), dus ik begrijp je reactie niet helemaal?
Gaan ze dit ook in NL doen dan? Ik kan daar niks van vinden. Ook geen e-mail gehad afaik. Als je dit problemen geeft gewoon naar een andere pas gaan. Als je veel publiek moet laden zal Shell sowieso niet de voordeligste zijn denk ik?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

Wolly schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:22:
[...]
Voor moderne auto's maakt het weinig uit, hoeveel mensen moeten nu daadwerkelijk van 10 naar 90% laden? Als je hem elke dag aan een paal zet zal dat een kleine minderheid zijn.
Ik kan niet aan huis laden dus maak altijd gebruik van laadpalen., Die tegenwoordig steeds vaker bezet zijn,. Dus ja, als hij dan aan een paal staat laad ik hem vol.

Eens met je opmerking over ander pas, en ook maar eens kijken welke pas met de Ioniq te krijgen is,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:59
Inspired schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:34:
[...]
Als je veel publiek moet laden zal Shell sowieso niet de voordeligste zijn denk ik?
Ik ben nog vrij nieuw in het publiek laden omdat ik vooral thuis oplaad, maar heb me na de slechte ervaring met apps/laden in Spanje deze zomer ook een Shell Recharge pas aangevraagd. Ik merk in de app idd wel dat het een van de duurdere is. Zonet dus ook maar een Vattenfall pas aangevraagd en verder heb ik ook nog een Numobi, die laatste lijkt tot nu toe het goedkoopst bij de meeste laders in de buurt. Alleen jammer dat de app zo traag is.

Eind februari vraag ik dan ook een nieuwe pas aan van Volvo omdat die eind november hun deal met Plugsurfing hebben stopgezet. Ik krijg dan nog 6 maand korting bij de nieuwe partner en zo kan ik daar in de zomervakantie mogelijks nog van profiteren.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
beschuit schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:33:
[...]

Dat je ze een uitgebreide mail hebt gestuurd en of er alternatieven zijn heb ik niet gelezen in je bericht, dus vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:54

Dat is toch absurd?
En werkt die blocking fee ook 's nachts na 4 uur aan de paal?
Dat zou toch stevig tegen vallen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:02

koboy

Heb een idee voor een icon

beschuit schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:36:
[...]

Ik kan niet aan huis laden dus maak altijd gebruik van laadpalen., Die tegenwoordig steeds vaker bezet zijn,. Dus ja, als hij dan aan een paal staat laad ik hem vol.

Eens met je opmerking over ander pas, en ook maar eens kijken welke pas met de Ioniq te krijgen is,
Bespaar je de moeite van het aanvragen van de Hyundai pas. CPO + 2 cent/kWh. Belachelijk gewoon. (Was voor AC een jaar geleden met een abbo een vast tarief van €0,45/kWh voor AC laden. Deze mogelijkheid is (na een idiote tariefverhoging in mei? een paar maanden geleden gesneuveld.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 16-09 14:03

Dat is toch absurd?
Heb de mail ook net gehad.
en betreft "Road- en EVBox-laadpunten".
EV-Box kan ik nog wel een beetje volgen, maar wat zijn Road-laadpunten?

Nou ja Shell Recharge lag bij mij toch niet bovenop de stapel laadpassen en kan nu definitief naar de onderste plek.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:37
eltron schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:40:
[...]

Heb de mail ook net gehad.
en betreft "Road- en EVBox-laadpunten".

Nou ja Shell Recharge lag bij mij toch niet bovenop de stapel laadpassen en kan nu definitief naar de onderste plek.
Volgens mij maakt dit voor mij laden met deze pas onmogelijk. Mijn MX30 laad met 1 fase, en als ik naast een 3 fase auto sta, dan laad ik vaak maar met krap 2 KW per uur.. Geen probleem omdat hij na een nachtje nog steeds vrijwel altijd vol is als ik hem rond 18:00 wegzet.. Maar als ik dan na 4 uur laden en krap 8 KWH EUR 3 per uur extra ga betalen dan word het wel erg duur om met deze pas te laden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Blokkeerkosten voor overdag als de accu vol is kan ik begrijpen, maar niet in de nacht of als je nog aan het laden bent. Belachelijke maatregel.

Daarom zojuist maar even een mail gestuurd naar klantenservice@shellrecharge.com om mijn ongenoegen te uiten over deze blokkeerkosten. Als iedereen dat doet en geen gebruik meer maak van Shell Recharge zullen ze zich misschien bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Iemand recente ervaringen met een niet-Tesla bij een Tesla laadpunt waarbij je auto de lader aan andere kant heeft zitten dan een Tesla?
Wanneer je dus een stall blokkeert.

Ik ga volgende week richting Parijs met mijn eigen auto (een E-Tron), nu toevallig met een collega (Tesla) en route aan het proberen.

De Ionity in Roeulx is mijn 1e keus, maar indien vol is de Tesla in Mons een goed alternatief. Ook daar een aantal boots die voldoende uit elkaar staan zodat ik zonder blokkeren kan laden.

Nu lees ik echter her en der recente ervaringen dat auto's die officieel een stall blokkeren het laden niet kunnen starten.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992

Dat is toch absurd?
Klinkt een beetje als een probleem zoeken om een probleem te zoeken. Geen idee hoe je 220kWh in je Niro krijgt maar dat terzijde. Als je na 4 uur nog niet genoeg range hebt kunnen bijtanken voor de rit die je direct daarna moet doen dan heb je gewoon bij een te trage paal staan laden.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:08
mk1992 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:58:
[...]

Klinkt een beetje als een probleem zoeken om een probleem te zoeken. Geen idee hoe je 220kWh in je Niro krijgt maar dat terzijde. Als je na 4 uur nog niet genoeg range hebt kunnen bijtanken voor de rit die je direct daarna moet doen dan heb je gewoon bij een te trage paal staan laden.
Het klinkt vooral alsof je niet begrijpt wat het inhoudt om een auto te hebben die maar op één fase kan laden. Slechts ⅓ van het vermogen is dan beschikbaar. Bij een paal die 11 kW kan, krijg je dan maar 3,6 kW. Bij een paal die 22 kW kan, krijg je dan maar 7,2 kW. Dat is bij 18 kWh/100km respectievelijk 80 of 160 km in 4 uur laden. Dat zal voor menig rit genoeg kunnen zijn, maar als je van Rotterdam naar Assen moet, red je 't daarmee echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
Dean Martin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:19:
Iemand recente ervaringen met een niet-Tesla bij een Tesla laadpunt waarbij je auto de lader aan andere kant heeft zitten dan een Tesla?
Bij mijn trip Denemarken en Zweden hebben we 22 maal geladen bij Tesla. Een enkele keer zorgde dat ervoor dat de laatste lader niet gebruikt kon worden door mijn aansluiting op de bijrijders kant.
Het gebeurde dat er een Tesla naast me kwam staan die dan verbaast ziet dat er geen kabel voor degene beschikbaar was.
Maar Tesla rijders zijn relaxte mensen en heeft niet tot problemen geleid, doordat er veel laadaansluitingen zijn is de doorstroming ook best hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Juerd schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:10:
[...]

Het klinkt vooral alsof je niet begrijpt wat het inhoudt om een auto te hebben die maar op één fase kan laden. Slechts ⅓ van het vermogen is dan beschikbaar. Bij een paal die 11 kW kan, krijg je dan maar 3,6 kW. Bij een paal die 22 kW kan, krijg je dan maar 7,2 kW. Dat is bij 18 kWh/100km respectievelijk 80 of 160 km in 4 uur laden. Dat zal voor menig rit genoeg kunnen zijn, maar als je van Rotterdam naar Assen moet, red je 't daarmee echt niet.
Als je een langzaam ladende auto hebt, en je moet naar de andere kant van het land, en wel kunt snelladen onderweg dan is er dus gewoon een alternatief beschikbaar hoor.
Vind het niet sociaal voor AC-laders die geen andere/snellere optie hebben.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:41
Nu lees ik echter her en der recente ervaringen dat auto's die officieel een stall blokkeren het laden niet kunnen starten.
De laadpaal weet niet waar je staat, dus dat is onzin ;)
Je kunt dus gewoon laden, hooguit dat als het druk is je een boze Tesla rijder aan de deur krijgt omdat je dus een extra stall blokkeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

[...]

En laat thuiskomen (23.00 uur of later) dan moet je om 03.00 je auto gaan loshalen van de lader. Ik snap dat een laadpaal blokkeren vervelend is, maar s nachts uit bed moeten...

Los van het feit dat de 11kw palen naar ~7kw gaan als er een andere aan dezelfde paal staan. Leuk dat je daarvoor gestraft wordt :)

[ Voor 10% gewijzigd door M3rcury op 19-12-2023 15:44 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Inspired schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:34:
Gaan ze dit ook in NL doen dan? Ik kan daar niks van vinden. Ook geen e-mail gehad afaik.
Wellicht dat ze in delen hun klantenbestand mailen, om de reacties beter te kunnen verwerken.Ik heb 'm zojuist ook gehad.

Ze hebben er nogal haast mee. Overmorgen gaat het beleid in. Dit gaat echt mensen overvallen. Ik heb het meegemaakt in Antwerpen, en het voelt helemaal niet lekker als je iets moet betalen waar je niks van af wist.
We wijzigen onze tariefstructuur voor EV-laden in Nederland bij het gebruik van je Shell Recharge laadpas of app.

Vanaf 21/12/2023 introduceren we blokkeerkosten op alle Road- en EVBox-laadpunten in ons roamingnetwerk. De blokkeerkosten worden na 240 minuten (4 uur) opladen in rekening gebracht en kosten €0,05 per minuut, met een maximum van €12 per laadsessie. Je kunt na 240 minuten nog steeds je EV opladen, maar je betaalt dan dus blokkeerkosten bovenop de reguliere laadkosten.

De blokkeerkosten worden ingevoerd om EV-rijders aan te moedigen de laadplek te verlaten zodra de laadsessie is afgelopen en daarmee de beschikbaarheid van laadpunten te verbeteren. Meer informatie over de blokkeerkosten en onze tariefstructuur in het algemeen vind je op onze website.

Om verrassingen te voorkomen raden wij aan altijd het tarief van het laadpunt in de app te controleren voordat je begint met laden.

Als je nog vragen hebt, neem dan contact op met klantenservice@shellrecharge.com, we helpen je graag verder.
Tommie12 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:58:
En werkt die blocking fee ook 's nachts na 4 uur aan de paal?
Dat zou toch stevig tegen vallen.
Nergens in de mail, of op de website, kan ik iets vinden over een uitzondering voor 's nachts.

[ Voor 77% gewijzigd door TucanoItaly op 19-12-2023 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikecras
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-04-2024

Dat is toch absurd?
het is sowieso absurd, Shell was met hun flatfee al vrij prijzig en dit maakt het niet transparanter

https://www.autoblog.nl/n...wordt-nog-duurder-3588279

full disclosure: de laadpaal bij mij voor de deur is een EV Box en ik heb een Lynk, dus ik red volladen vaak niet binnen 4 uur. Met Shell Recharge pas betaalde ik 55 cent en nu met Tango pas 31 cent per kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
JeroenV_ schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:32:
[...]

De laadpaal weet niet waar je staat, dus dat is onzin ;)
Je kunt dus gewoon laden, hooguit dat als het druk is je een boze Tesla rijder aan de deur krijgt omdat je dus een extra stall blokkeert.
Stuurt de auto geen VIN mee waarop ze (kunnen) blokkeren?

Bij drukte snap ik dat ik ongewenst ben ;)

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
MarkV6 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:11:
[...]

Bij mijn trip Denemarken en Zweden hebben we 22 maal geladen bij Tesla. Een enkele keer zorgde dat ervoor dat de laatste lader niet gebruikt kon worden door mijn aansluiting op de bijrijders kant.
Het gebeurde dat er een Tesla naast me kwam staan die dan verbaast ziet dat er geen kabel voor degene beschikbaar was.
Maar Tesla rijders zijn relaxte mensen en heeft niet tot problemen geleid, doordat er veel laadaansluitingen zijn is de doorstroming ook best hoog.
Dus nergens technisch niet kunnen laden zeg maar? Dat 'ie het simpelweg niet deed.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
code:
1
2
3
4
5
6
ChangeDetection.io Notification - https://www.mra-e.nl/wat-kost-laden-bij-een-laadpaal-van-mra-elektrisch/
https://www.mra-e.nl/wat-kost-laden-bij-een-laadpaal-van-mra-elektrisch/ had a change.
---
(changed)           Vattenfall: € 0,34 per kWh
(into)           Vattenfall: € 0,49 per kWh (per 13 december 2023)
---

Vattenfall MRA-e van 0,34 naar 0,49 per kWh vanaf 13 december (bericht met terugwerkende kracht?)

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfred Spijker
  • Laatst online: 11:52
eltron schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:40:
[...]
E-Flux by Road

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Mirabis schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:15:
code:
1
2
3
4
5
6
ChangeDetection.io Notification - https://www.mra-e.nl/wat-kost-laden-bij-een-laadpaal-van-mra-elektrisch/
https://www.mra-e.nl/wat-kost-laden-bij-een-laadpaal-van-mra-elektrisch/ had a change.
---
(changed)           Vattenfall: € 0,34 per kWh
(into)           Vattenfall: € 0,49 per kWh (per 13 december 2023)
---

Vattenfall MRA-e van 0,34 naar 0,49 per kWh vanaf 13 december (bericht met terugwerkende kracht?)
Nee dat stond al langer op hun site aangekondigd. Zie ook topic hier.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 15:42
Dean Martin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:07:
[...]

Ik kan met niet voorstellen dat Tesla dit doet. Ook bij drukte ben je gewoon welkom. Tesla wil graag wat extra geld verdienen maar niet investeren in langere kabels. Dan moeten ze de consequenties ook maar accepteren. De Tesla rijders moeten maar klagen bij Elon.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
TucanoItaly schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:35:
[...]

[...]

Nergens in de mail, of op de website, kan ik iets vinden over een uitzondering voor 's nachts.
Bizar, ik heb zelf een Shell kaart privé , en niks ontvangen.

Maar dat het 's nachts door loopt is gewoon idioot. Net na middernacht zijn de electriciteitsprijzen laag en is het interessant om mensen te doen laden.
En wie gaat er na 23h nog zijn auto verzetten om een paal leeg te maken die daarna toch niet meer gebruikt gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-09 02:09
Wat ik mij afvraag, gaat dit ook gelden voor de laadpaal thuis die als backoffice Road/E-flux gebruikt en je de shell laadpas gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Archiebald schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:01:
Wat ik mij afvraag, gaat dit ook gelden voor de laadpaal thuis die als backoffice Road/E-flux gebruikt en je de shell laadpas gebruikt?
De laadpaal thuis is vaak als openbaar aangemerkt. Dus ja dan denk ik dat dit daarvoor ook zal gaan gelden.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:41
Dean Martin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:07:
[...]
Al zou de auto dat meesturen, dan nog weten ze niet of je wel of niet netjes geparkeerd staat ;)
Kortom, lekker abonnementje nemen voor een maand en laden maar. Doe ik in de vakanties ook met mijn Polestar (die de chargeport wel aan de juiste kant en locatie heeft ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:59

Ik ga volgende week richting Parijs met mijn eigen auto (een E-Tron), nu toevallig met een collega (Tesla) en route aan het proberen.

De Ionity in Roeulx is mijn 1e keus, maar indien vol is de Tesla in Mons een goed alternatief. Ook daar een aantal boots die voldoende uit elkaar staan zodat ik zonder blokkeren kan laden.

Deze zomer naar Spanje gereden en er staat nergens bij Tesla gespecifieerd aan welke kant je moet parkeren/laden. Er is dus niet zoiets als een laadpaal/stall blokkeren in mijn ogen. De palen zijn toegankelijk voor iedereen dus pech voor Tesla rijders maar de fout zit bij Tesla zelf, moeten ze daar maar boos op zijn. Kabels hadden gewoon langer moeten zijn of de paal had maar centraal t.o.v. de parking moeten staan.

Ik heb met m'n XC40 de laadpoort gewoon linksachter zitten dus sowieso geen issue bij Tesla, maar ik zou er ook niet wakker van liggen moest het wel zo zijn. Bij een van de stalls deze zomer waar er maar 10 palen waren en waar het druk was zag ik wel een discussie ontketenen omdat er iemand voorstak en omdat er een Mini stond te laden met de poort rechts... die werden wel scheef bekeken maar de 2 meiden leken zich er weinig van aan te trekken :). Er zijn genoeg modellen met de poort aan de rechterkant dus die kunnen dan wel de paal ernaast gebruiken.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:44

Ik weet niet of het toeval was, maar eind november ging ik onderweg naar Parijs laden bij Tesla Neuville-en-Ferrain. Met de Kona kun je net correct laden (dus zonder een extra stall te blokkeren) als je een beetje met de neus schuin naar de laadpaal parkeert. Dan is de kabel net lang genoeg. Tot 3x toe moest ik verkassen omdat telkens als ik geparkeerd had, de stall in de app niet meer beschikbaar was (uitgegrijsd) terwijl die, voordat ik ernaartoe verkaste, wel beschikbaar was. Ik vond het frappant want ik laad wel vaker bij Tesla, maar dit had ik nog nooit meegemaakt. Ik herinner me een post in dit topic van iemand die zoiets dergelijks had en dacht dat er een soort parkeerdetectielus onder het parkeervak zit om te kijken of de auto goed staat. Dat zou dan daar in Neuville-en-Ferrain wel en andere SuC niet geval zijn. Uiteindelijk is het wel gelukt te laden, maar deze Suc mijd ik voortaan.

P.S. Op de terugweg bij Tesla Noyelles-Godault geladen zonder problemen.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
pmiddeld schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:37:
[...]

Ik weet niet of het toeval was, maar eind november ging ik onderweg naar Parijs laden bij Tesla Neuville-en-Ferrain. Met de Kona kun je net correct laden (dus zonder een extra stall te blokkeren) als je een beetje met de neus schuin naar de laadpaal parkeert. Dan is de kabel net lang genoeg. Tot 3x toe moest ik verkassen omdat telkens als ik geparkeerd had, de stall in de app niet meer beschikbaar was (uitgegrijsd) terwijl die, voordat ik ernaartoe verkaste, wel beschikbaar was. Ik vond het frappant want ik laad wel vaker bij Tesla, maar dit had ik nog nooit meegemaakt. Ik herinner me een post in dit topic van iemand die zoiets dergelijks had en dacht dat er een soort parkeerdetectielus onder het parkeervak zit om te kijken of de auto goed staat. Dat zou dan daar in Neuville-en-Ferrain wel en andere SuC niet geval zijn. Uiteindelijk is het wel gelukt te laden, maar deze Suc mijd ik voortaan.

P.S. Op de terugweg bij Tesla Noyelles-Godault geladen zonder problemen.
Volgens mij kwam het in dit topic ook al een keer aan bod dat sommige tesla rijders de stall kunnen reserveren net voordat je aan wil sluiten. Puur om te pesten. Eerlijk gezegd zou ik het heel kinderachtig vinden, maar niet geheel ondenkbaar.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:38
Wolly schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:22:
[...]

En voor auto´s die op één fase laden is het vervelend, ander laadpasje zoeken.
Domme regel, met averrechtse effecten. Ik wil mijn 75 kWh liever 1, max 2x per week van sub 20% tot 90% laden, en dat duurt ruim 6 uur, wat ik vrijwel altijd 's nachts doe. Alternatief is dus 4x in de week, overdag, gaan staan, omdat ik hem niet 's nachts ga verplaatsen.

Maargoed, ik heb geen EVBox palen in mijn buurt, maar vind het een ondoordacht gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Brotuck schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:43:
[...]

Volgens mij kwam het in dit topic ook al een keer aan bod dat sommige tesla rijders de stall kunnen reserveren net voordat je aan wil sluiten. Puur om te pesten. Eerlijk gezegd zou ik het heel kinderachtig vinden, maar niet geheel ondenkbaar.
Ik zou niet weten hoe je dat kan doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:13:
[...]

Of het bij Tesla kan weet ik niet (V4 laders misschien), maar ik weet wel dat je in Spanje o.a. je Iberdrola laders kunt reserveren en er zijn meer aanbieders die dat hebben. Ik heb ook al eens gezien dat Ionity een aanduiding heeft dat de laadplek bezet is. Maar om nu niet Tesla rijders bij de SuC's dwars te zitten gaat wel ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Tommie12 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:13:
[...]

Ik zal wel eens kijken of ik het nog kan vinden, heb het toch gelezen ergens...volgens mij in een reisblog van iemand die hiermee te maken had onderweg

Dit kan natuurlijk ook, maar daar heb je alleen jezelf mee.
https://www.autoevolution...here-s-a-cure-208964.html

[ Voor 7% gewijzigd door Brotuck op 19-12-2023 16:32 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Veel Tesla rijders zijn vanuit de V2 tijd gewend om een stall over te slaan. Bijeffect hiervan is dat de tussenliggende stalls dan alleen kunnen worden opgevuld door EV's die de laadpoort linksachter hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakerpip
maharens schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:43:
Veel Tesla rijders zijn vanuit de V2 tijd gewend om een stall over te slaan. Bijeffect hiervan is dat de tussenliggende stalls dan alleen kunnen worden opgevuld door EV's die de laadpoort linksachter hebben.
Heeft voor mij niet eens wat met de V2-tijd te maken hoor. Als ik ergens ga parkeren om te laden er is ruimte dan laat ik ook een plaats leeg. Kunnen de deuren gewoon wijd open zonder gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

Antwoord van Shell:
Helaas is dit momenteel de maatregel die getroffen is om laadpaalplakkers tegen te gaan en kan dus ook niet omzeild worden. Ook niet indien uw auto langer nodig heeft dan 4 uur om te kunnen laden.

Wel is het zo dat de verhoogde tarieven enkel en alleen gelden op laadpalen van Roadbox en EV Box. Een mogelijkheid om extra kosten te voorkomen is dus deze laadpalen niet meer te gebruiken.
Een zeldzaam domme maatregel. 's avonds om 10 uur aan de paal, 's ochtends 12 euro extra aftikken. Dag Shell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 06:36
[...]

Als mijn auto 10% is en ik wil hem naar 90% krijgen op een 11kW paal dan duurt dat gewoon 6 a 7 uur.
Niet heel fair om dan een blokkeer-heffing te krijgen.
Als ze zich willen vergelijken met Tesla dan moeten ze ook de Tesla regels volgen.

Bedankt voor uw email met als onderwerp "blokkeertarieven". Uw email is bij ons geregistreerd onder nummer 014xxxxxx.

U ontvangt binnen 5 tot 10 werkdagen een reactie van ons.

[ Voor 12% gewijzigd door kevertje1977 op 19-12-2023 17:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 17:21

Dat is toch absurd?
Heel veel ophef over deze maatregel van Shell Recharge op dit Tweakers-forum. Maar een beetje tweaker heeft bijv. 6 passen in zijn auto liggen, waarvan er toch zeker 1 of 2 lagere tarieven (en zonder kleeftarief) hebben bij EV-Box of E-Flux laadpalen dan de Shell Recharge laadpas? Kortom, we gaan ons hier toch niet druk om maken ;)

Wat ik wil zeggen, is dat we hier toch allemaal weten dat je geen Shell Recharge pas moet gebruiken bij een EV-Box of E-Flux laadpaal? Voorheen al niet en nu al helemaal niet meer met dit kleeftarief.

De reden dat Shell dit overigens doet, is omdat veel EV-rijders thuis een eigen laadpaal hebben die draaien op een backoffice abonnement van EV-Box of E-Flux (Road). Als je daar instelt dat bezoekers ook mogen laden voor een tarief van bijv. € 1,10 per kWh en je haalt iedere keer dat je gaat laden de Shell Recharge pas erlangs, dan betaal je € 0,55 per kWh aan Shell terwijl je € 1,10 (minus handlingkosten) terugkrijgt! Dat is natuurlijk niet de bedoeling.... Dat probeert Shell hiermee te ontmoedigen.

[ Voor 15% gewijzigd door nathalia op 20-12-2023 17:51 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

Geen idee hoe je 220kWh in je Niro krijgt maar dat terzijde.
Voor je reageert eerst even nadenken. En als je er niks vanaf weet je eerst even inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 16-09 14:03
PeterZ(on) schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:27:
[...]

Of het bij Tesla kan weet ik niet (V4 laders misschien), maar ik weet wel dat je in Spanje o.a. je Iberdrola laders kunt reserveren en er zijn meer aanbieders die dat hebben. Ik heb ook al eens gezien dat Ionity een aanduiding heeft dat de laadplek bezet is. Maar om nu niet Tesla rijders bij de SuC's dwars te zitten gaat wel ver.
Enel heeft het ook.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Ik kreeg vandaag ook de mail van Shell. Heb ze direct per mail laten weten dat hun idee voor blokkeer kosten na 4 uur bezopen is en dat het hun alleen om het geld gaat met een slap excuus.

Tevens laten weten dat ik hun pasje nog zo min mogelijk zal gebruiken (als ik niet opzeg). Denk dat we zoveel mogelijk dit moeten replyen naar Shell.

Zelfs een Volvo XC40 zou ong 7 uur nodig hebben om te laden. Dan moet je maar extra betalen volgens Shell? Idioot. Gelukkig kunnen we kiezen voor andere providers.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Tallguy schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:37:
Heb ze direct per mail laten weten dat hun idee voor blokkeer kosten na 4 uur bezopen is en dat het hun alleen om het geld gaat met een slap excuus.
Genoeg hier die het een prima idee vinden, hoor.

De Blue Corner paaltjes in België hebben een boete tarief, staat alleen op de eigen website vermeld, en ik vond het hoogst irritant. Een tweetal mensen hier vonden daar niks mis mee. En Shell pakt het in die zin nog beter aan. Die vermelden het duidelijk in hun app, en mailen van tevoren.

Wat ik dan weer achterlijk vind, is dat het vrijwel direct ingaat. Dit betekent dat geen enkele app dat nieuwe boetetarief gaat tonen. Het gaat een vervelende verrassing worden voor iedereen die niet de Shell Recharge app gebruikt. Dus als jij je LMS/Vattanfall/E-flux/whatever-pas langs zo'n Shell-lader haalt, dan krijg je onverwachte kosten achteraf.

[ Voor 22% gewijzigd door TucanoItaly op 19-12-2023 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Ik haal mn auto altijd al vlot weg om anderen van de paal gebruik te kunnen laten maken. Maar om die extra kosten na 4uur al in te laten gaan…over 2 dagen…is in mijn ogen niks anders dan inhalig zijn.

Ik heb nog 4 andere passen dus dat komt wel goed. Helaas Shell…ik hoop stiekem dat ze zich hiermee in de voet schieten. Dit kan op andere manier worden opgelost en het lijkt me niet de taak van een Shell om mensen te dwingen of de auto niet volledig op te kunnen laten laden of er geld aan te verdienen (wat ze uiteraard willen onder een excuus).

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:36
TucanoItaly schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:45:
[...]
Dus als jij je LMS/Vattanfall/E-flux/whatever-pas langs zo'n Shell-lader haalt, dan krijg je onverwachte kosten achteraf.
Nee hoor. De blokkeertarieven gelden alleen bij de combinatie Shell Recharge-pas met Road- of EV-Box-lader. Als je met een andere pas naar een Shell-lader gaat of met de Shell-pas naar een andere lader dan de eerdergenoemde, heb je nergens last van. De enige die zijn app moet updaten (voor zover ze dat nog niet hebben gedaan) is Shell op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:51
Sandro! schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:00:
[...]

Nee hoor. De blokkeertarieven gelden alleen bij de combinatie Shell Recharge-pas met Road- of EV-Box-lader. Als je met een andere pas naar een Shell-lader gaat of met de Shell-pas naar een andere lader dan de eerdergenoemde, heb je nergens last van. De enige die zijn app moet updaten (voor zover ze dat nog niet hebben gedaan) is Shell op dit moment.
Nog nooit van road laders gehoord. Google zegt me ook niet veel behalve een laadpas... wat zijn dat voor laders? Waar staan ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:36
stylezzz schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:04:
[...]

Nog nooit van road laders gehoord. Google zegt me ook niet veel behalve een laadpas... wat zijn dat voor laders? Waar staan ze?
Road was vroeger E-Flux. Ik had ook geen idee waar ze staan, maar als je in de E-Flux-app filtert op enkel E-Flux-palen vind je die dus. En dat zijn er eigenlijk best wat bij mij in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:51
Sandro! schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:07:
[...]

Road was vroeger E-Flux. Ik had ook geen idee waar ze staan, maar als je in de E-Flux-app filtert op enkel E-Flux-palen vind je die dus. En dat zijn er eigenlijk best wat bij mij in de buurt.
Hier staan het meest allego en vattenfall palen gelukkig. Maar goed, meteen maar even de tango laadpas aangevraagd. Kwalijke zaak.... mijn model 3 sr+ heeft veelal meer als 4 uur nodig om te laden als de accu ver leeg is. Ik ben zeker voor een blokkeertarief, maar dan moet het ook gelden als de boel geblokkeerd word en niet als er gewoon geladen word.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik blijf het vooral opvallend vinden dat vorig jaar rond deze tijd op piek van de energieprijzen overal de laadtarieven fors omhoog gingen. Inmiddels zijn de tarieven terug op het nivo van voor de energiecrisis maar blijven laadpaal aanbieders alleen maar meer vragen. Tijd voor regulering net als met de brandstofprijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
Sander schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:30:
Ik blijf het vooral opvallend vinden dat vorig jaar rond deze tijd op piek van de energieprijzen overal de laadtarieven fors omhoog gingen. Inmiddels zijn de tarieven terug op het nivo van voor de energiecrisis maar blijven laadpaal aanbieders alleen maar meer vragen. Tijd voor regulering net als met de brandstofprijzen?
zijn de brandstofprijzen gereguleerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
boyette schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:15:
[...]

zijn de brandstofprijzen gereguleerd ?
In België zijn er maximumprijzen voor brandstoffen, ja.

Pagina: 1 ... 110 ... 233 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2