[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 232 233 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
X-Kiwi schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:42:
Als nieuwe PHEV eigenaar, met een elektrisch bereik van zo'n 60km, laad ik enkel thuis op.

Bij mijn kantoor kan ik op een grote parkeerplaats staan, daarvoor heb ik een toegangsabonnement. Ruimte voor 500+ plekken en er zijn ....2 oplaadpalen. Hij is eigenlijk bedoelt voor de dierentuin, maar de aangrenzende kantoren van politie en gemeente hebben ook afspraken voor gebruik.

Valt het onder not-done als ik mijn PHEV daar oplaadt? Uit de gedachte dat ik ook prima op benzine thuis weet te komen, waar volle EV eigenaren écht die paal nodig hebben.

ps: ik zou hem dan niet de hele dag er laten staan, maar bijvoorbeeld in de pauze (als hij dan vol is) verplaatsen.

ps2: als dit valt onder laadpaaletiquette, dan verwijder de post maar.
Dat kan gewoon, als je de auto op tijd weer verplaatst.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:18

koboy

Heb een idee voor een icon

X-Kiwi schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:42:
Als nieuwe PHEV eigenaar, met een elektrisch bereik van zo'n 60km, laad ik enkel thuis op.

Bij mijn kantoor kan ik op een grote parkeerplaats staan, daarvoor heb ik een toegangsabonnement. Ruimte voor 500+ plekken en er zijn ....2 oplaadpalen. Hij is eigenlijk bedoelt voor de dierentuin, maar de aangrenzende kantoren van politie en gemeente hebben ook afspraken voor gebruik.

Valt het onder not-done als ik mijn PHEV daar oplaadt? Uit de gedachte dat ik ook prima op benzine thuis weet te komen, waar volle EV eigenaren écht die paal nodig hebben.

ps: ik zou hem dan niet de hele dag er laten staan, maar bijvoorbeeld in de pauze (als hij dan vol is) verplaatsen.

ps2: als dit valt onder laadpaaletiquette, dan verwijder de post maar.
Ik vind dit een lastige, ook omdat ik de laad capaciteiten van de auto niet weet.
Uitgaande van 1 fase (3,6kW) staat de auto daar de halve werkdag te laden, en blokkeer je effectief de hele dag een paal voor de bezoekers van de dierentuin. En dit dus elke werkdag......

Met een 3 fase (11kW) opladende auto wordt het al een ander verhaal. Als je een beetje vlot begint met werk is de auto vol tegen de tijd dat de dierentuin open gaat.

Maar wellicht is de hele discussie nutteloos. Meeste palen bij attracties zijn dusdanig geprijsd dat ze niet echt interessant meer zijn in vergelijking met rijden op dinosap in een PHEV. De prijs van de paal is dus ook nog een factor.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:42
Ik heb een bereik van 40-50km en rij van Utrecht naar Amsterdam, ik doe dit per heen en terug rit met 1 laadsessie. Ik rij dan alles in BBK elektrisch en op A2 met benzine. In principe regelt de auto dit zelf als ik hem op de hybrid stand zet. Is wat mij betreft een mooie efficiente manier en zo ben ik niet gebonden aan mn werk qua oplaadinfra en tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-09 21:40
Vandaag in Burgh-Haamstede bij Ionity geladen. De navigatie in mijn auto leidde me naar/door een vakantiepark. Kwam ik uit aan de achterzijde van de laadpalen. Kon er niet door was een doodlopende straat. Door tegengesteld te rijden toch gevonden. Gelijk de laadpas geprobeerd, maar die wilde niet. Of ik iets verkeerd deed weet ik niet (eerst kabel in auto of andersom?). Had echter weinig tijd om het uit te proberen en toch maar weer de app gebruikt. En dat ging zonder probleem..

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:10
koboy schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:34:
[...]

Ik vind dit een lastige, ook omdat ik de laad capaciteiten van de auto niet weet.
Uitgaande van 1 fase (3,6kW) staat de auto daar de halve werkdag te laden, en blokkeer je effectief de hele dag een paal voor de bezoekers van de dierentuin. En dit dus elke werkdag......

Met een 3 fase (11kW) opladende auto wordt het al een ander verhaal. Als je een beetje vlot begint met werk is de auto vol tegen de tijd dat de dierentuin open gaat.

Maar wellicht is de hele discussie nutteloos. Meeste palen bij attracties zijn dusdanig geprijsd dat ze niet echt interessant meer zijn in vergelijking met rijden op dinosap in een PHEV. De prijs van de paal is dus ook nog een factor.....
Mijn auto kan opladen met max 1 fase, dus 16A.
Thuis doe ik het laden met 10A, maar heeft gelukkig ook niet veel haast.
Volledig laden zou moeten kunnen in zo'n 4 uur.

Dit is ook puur hypothetisch deze vraag. Ik ga slechts 1 a 2 dagen per week naar kantoor en enkel in de winter. Rest van het jaar heb ik een motor voor. Sterker nog, ik heb (nog) niet eens een laadkabel voor onderweg - geen idee of het oplaadpunt ze heeft of dat het een bring-your-own-laadsnoertje is :P

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:10
Sjoerd001 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:24:
Ik heb een bereik van 40-50km en rij van Utrecht naar Amsterdam, ik doe dit per heen en terug rit met 1 laadsessie. Ik rij dan alles in BBK elektrisch en op A2 met benzine. In principe regelt de auto dit zelf als ik hem op de hybrid stand zet. Is wat mij betreft een mooie efficiente manier en zo ben ik niet gebonden aan mn werk qua oplaadinfra en tarieven.
Das het nadeel: als ik met de Kuga (Mk3) in de hybrid mode rijd, dan gebruikt hij de accu volledig op. Nouja tot de EV range op 0km staat. Hij kan dan nog wel stiekem kleine stukjes elektrisch rijden. Als ik zou willen wat jij omschrijft, dien ik zelf de rijmodus aan te passen op de snelweg - en eraf nog een keer.

Kiwi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:15
Meeste openbare (AC)laadpunten hebben geen kabel, die dien je zelf mee te nemen. Zit ook bij de auto ahgi.
Zolang je laadt, dan is het prima, wel graag weghalen zodra het laden stopt.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
X-Kiwi schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 15:33:
[...]

Mijn auto kan opladen met max 1 fase, dus 16A.
Thuis doe ik het laden met 10A, maar heeft gelukkig ook niet veel haast.
Volledig laden zou moeten kunnen in zo'n 4 uur.

Dit is ook puur hypothetisch deze vraag. Ik ga slechts 1 a 2 dagen per week naar kantoor en enkel in de winter. Rest van het jaar heb ik een motor voor. Sterker nog, ik heb (nog) niet eens een laadkabel voor onderweg - geen idee of het oplaadpunt ze heeft of dat het een bring-your-own-laadsnoertje is :P
Bij AC laadpalen (de gewone op straat) is het 'bring-your-own-laadsnoertje'. DC-snelladen aan de snelweg heeft een kabel aan het oplaadstation, maar dat is met een Ford Kuga Hybrid geen optie.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:42
X-Kiwi schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 15:39:
[...]

Das het nadeel: als ik met de Kuga (Mk3) in de hybrid mode rijd, dan gebruikt hij de accu volledig op. Nouja tot de EV range op 0km staat. Hij kan dan nog wel stiekem kleine stukjes elektrisch rijden. Als ik zou willen wat jij omschrijft, dien ik zelf de rijmodus aan te passen op de snelweg - en eraf nog een keer.
Klopt, dat moet ik ook. Dus de Q5 start altijd in een full electric mode. Die maakt ie helemaal op (tenzij je harder dan 130km/h wilt of veel gas geeft). Dus als ik de A2 opdraai en ik ben op snelheid, dan druk ik op de knop om hem in Hybrid mode te zetten. Dan net voor ik de A2 afga zet ik hem weer op electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jwjg
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15:54
Jwjg schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:59:
Heb een Ionity pass besteld (gratis voor Ionity Power). Kreeg vandaag een brief van IMEC met daarin het verzoek € 8,22 te betalen aan PostNl voor inklaringskosten. Dus toch niet hellemaal gratis.
Bij thuiskomst van vakantie bleek dat de inklaringskosten niet voor de Ionity laadpas was maar voor een Ali-pakketje. Sorry voor de verwarring en dank voor de scam zorg.
Pagina: 1 ... 232 233 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2