[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 261 262 Laatste
Acties:

• Marang73
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23:34
Wij gaan volgend jaar voor het eerst met een EV op vakantie naar Noord Italie. Ik heb nu de volgende laadpassen in gedachte om aan te schaffen voor 1 maand:

Duitsland en Zwitserland: EnBW (betaalde pas)

Italie: Electra+ Smart( betaalde pas)

Voor alle landen: Tesla (betaalde pas). Shell Recharge (gratis pas) als backup

Of zijn er betere opties?

• RodeVre
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:06
Marang73 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:22:
Wij gaan volgend jaar voor het eerst met een EV op vakantie naar Noord Italie. Ik heb nu de volgende laadpassen in gedachte om aan te schaffen voor 1 maand:

Rustig wachten en rondkijken op Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa. Volgend jaar is nog ver weg, er kan nog veel veranderen qua aanbiedingen.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:15
Marang73 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:22:

Dit is niet een gek idee. Kijk even goed naar de verschillende aanbieders. Bij EnBW en Electra kun je bij het afsluiten van een maandabonnement een gratis pas krijgen. Dus die zijn niet betaald. Tesla heeft bij mijn weten geen pas, slechts de app, met eventueel een abonnement als je geen Tesla rijdt.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• sigio
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Pr088 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:04:
[...]

Dit is niet een gek idee. Kijk even goed naar de verschillende aanbieders. Bij EnBW en Electra kun je bij het afsluiten van een maandabonnement een gratis pas krijgen. Dus die zijn niet betaald. Tesla heeft bij mijn weten geen pas, slechts de app, met eventueel een abonnement als je geen Tesla rijdt.
Bij zowel EnBW als Electra kan je autocharge aanzetten, dan is de pas redelijk nutteloos, 1x via de app starten, autocharge aanzetten, en daarna gewoon inprikken.

Vandaag en gisteren nog 2x bij Electra geladen, gisteren alleen met het pasje gestart, dus pas vandaag bij de 2e laadsessie autocharge aangezet, maar vanaf nu dus het pasje niet meer nodig ;)

• Pr088
sigio schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 22:57:
[...]

Bij zowel EnBW als Electra kan je autocharge aanzetten, dan is de pas redelijk nutteloos, 1x via de app starten, autocharge aanzetten, en daarna gewoon inprikken.

Vandaag en gisteren nog 2x bij Electra geladen, gisteren alleen met het pasje gestart, dus pas vandaag bij de 2e laadsessie autocharge aangezet, maar vanaf nu dus het pasje niet meer nodig ;)
Moet Autocharge wel op je auto werken ;).

Overigens heb ik een hele set passen, maar gebruik ik in 99% de apps.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Pr088 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:04:
[...]

Dit is niet een gek idee. Kijk even goed naar de verschillende aanbieders. Bij EnBW en Electra kun je bij het afsluiten van een maandabonnement een gratis pas krijgen.
Ik krijg het vooralsnog niet voor elkaar om een pas van EnBW geleverd te krijgen?!

Toen ik vroeg waarom niet, kreeg ik als antwoord dat ze niet naar Nederlandse adressen sturen.

Hm, ok, toen heb ik bij https://www.mailboxde.com een Duits adres geregeld, maar ook dat mislukte, ze kregen de pas als onbestelbaar terug gestuurd, zucht.

Ik moest maar telefonisch contact met ze opnemen, daar heb ik geen trek in, dus probeer het nog maar eens via de mail te regelen, anders is het maar: Jammer joh…

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-08 13:50

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
NaN schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:54:
[...]

Toen ik vroeg waarom niet, kreeg ik als antwoord dat ze niet naar Nederlandse adressen sturen.
Ik heb dit meerdere malen aan de (Nederlandse!) directeur van EnBW gevraagd, ook 'en publique' als hij op het podium stond te spreken. Het formele antwoord is 'for tax reasons'. Na een rel met het ECC hebben ze hebben zelf gezegd dat ze ook hun laadpassen naar Nederland gaan opsturen vanaf 15 oktober 2024, wat ze doen is namelijk onwettig en in strijd met artikel 4 van de Europese geoblocking verordening.

Ze hebben daar ook flink gezeik mee gekregen van de Duitse Bundesnetzagentur. Zie deze nieuwsbrief van twee jaar geleden waarin ik dat heb uitgezocht:

https://mailchi.mp/41d90f34827c/laadpastop10-16513637

Dat ze nu nog steeds weigeren geeft mijn inziens aan dat ze er simpelweg nog steeds mee wegkomen. Als je tijd en zin hebt even een melding maken bij het ECC, 5 minuten werk en daar doe je iedereen een plezier mee want zij bijten zich er dan in vast.

Ondertussen mag je mijn EnBW pas ook wel even lenen.

[ Voor 4% gewijzigd door Hachy op 17-08-2026 11:02 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• _Guido_
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
[...]

Ik krijg het vooralsnog niet voor elkaar om een pas van EnBW geleverd te krijgen?!

Hm, ok, toen heb ik bij https://www.mailboxde.com een Duits adres geregeld, maar ook dat mislukte, ze kregen de pas als onbestelbaar terug gestuurd, zucht.

Ik moest maar telefonisch contact met ze opnemen, daar heb ik geen trek in, dus probeer het nog maar eens via de mail te regelen, anders is het maar: Jammer joh…
Vreemd, vorig jaar mei heb ik nog een pas van ze gehad in de bus in NL, dan doen ze nu weer anders? Maar ik lees net in de post van Hachy dat ze wel zouden moeten, interessant!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:53
Ik heb vorig jaar mei gewoon een EnBW-pasje kunnen aanvragen en ontvangen zonder gekke omwegen. Maar ja, da's ondertussen ook meer dan een jaar geleden.

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Hachy schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:00:
[...]

Ik heb dit meerdere malen aan de (Nederlandse!) directeur van EnBW gevraagd, ook 'en publique' als hij op het podium stond te spreken. Het formele antwoord is 'for tax reasons'. Na een rel met het ECC hebben ze hebben zelf gezegd dat ze ook hun laadpassen naar Nederland gaan opsturen vanaf 15 oktober 2024, wat ze doen is namelijk onwettig en in strijd met artikel 4 van de Europese geoblocking verordening.

Ze hebben daar ook flink gezeik mee gekregen van de Duitse Bundesnetzagentur. Zie deze nieuwsbrief van twee jaar geleden waarin ik dat heb uitgezocht:

https://mailchi.mp/41d90f34827c/laadpastop10-16513637

Dat ze nu nog steeds weigeren geeft mijn inziens aan dat ze er simpelweg nog steeds mee wegkomen. Als je tijd en zin hebt even een melding maken bij het ECC, 5 minuten werk en daar doe je iedereen een plezier mee want zij bijten zich er dan in vast.

Ondertussen mag je mijn EnBW pas ook wel even lenen.
Hehe, dat vind ik erg lief van je!

Bedankt voor de tip, van ecc. Ik wacht nog de reactie van EnBW af.

Overigens had ik dit ook aan de redactie van laadpastop10.nl gemeld en ik kreeg als reactie ook dat dit niet mag. Maar ja, gelijk hebben is nog niet gelijk krijgen!

Volgende stap zal ik via ECC nemen.

Of ben jij van laadpastop.nl???

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:38
NaN schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:47:
[...]

Hehe, dat vind ik erg lief van je!

Bedankt voor de tip, van ecc. Ik wacht nog de reactie van EnBW af.

Overigens had ik dit ook aan de redactie van laadpastop10.nl gemeld en ik kreeg als reactie ook dat dit niet mag. Maar ja, gelijk hebben is nog niet gelijk krijgen!

Volgende stap zal ik via ECC nemen.

Of ben jij van laadpastop.nl???
@Hachy is LaadpasTop10 😜

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:38
Wat kun je dan met een EnBW pasje dat niet met de app kan?

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-08 15:47
ASW1 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 16:01:
Kwartetten :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• ASW1
Het was een serieuze vraag, mis ik iets?

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

:F 7(8)7 Eh, sja, DAAR heb je eigenlijk wel een valide PUNT!

Oftewel… NVM…

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

ASW1 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 16:35:
[...]

Het was een serieuze vraag, mis ik iets?
Nee.

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:42

Harrie van Til

Doe maar blauw

Het gaat niet over 'er meer mee kunnen'. Een pasje (nfc) is voor de een sneller en betrouwbaarder (verbindingen) dan de ander.

En even zovelen vinden een app prettiger werken.

Ik behoor tot de eerste groep.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

• ASW1
Harrie van Til schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 16:49:
[...]

Het gaat niet over 'eer meer mee kunnen'. Een pasje (nfc) is voor de een sneller en betrouwbaarder (verbindingen) dan de ander.

En even zovelen vinden een app prettiger werken.

Ik behoor tot de eerste groep.
En in de app zijn ook alle kortingen/abonnementen beschikbaar met een Nederlandse account/adres?

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:42

Harrie van Til

Doe maar blauw

ASW1 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:00:
[...]

En in de app zijn ook alle kortingen/abonnementen beschikbaar met een Nederlandse account/adres?
Je kunt dat zelf toch zien als je de moeite neemt de app te downloaden, dan wel te bekijken?

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Het grote voordeel is dat een pas (mits actief en geactiveerd etc etc) gewoon ook werkt op plekken waar je toevallig wil laden maar geen bereik hebt met je telefoon ;)
Nu weet ik niet of de EnBW app toevallig offline werkt, maar buiten NL is het niet volledig ondenkbaar en ongewoon dat je wilt laden op een plek met minder of geen bereik. Dan is een werkende pas/dongel wel fijn.

Dus om antwoord te geven: laden, dat kun je wel met de pas en niet altijd met de app ;)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-08 15:41
[...]

heb voor 1 maand een abonnement afgesloten, kreeg direct aanbieding voor gratis pas (moet je wel apart bestellen), NL adres ingegeven en week later lag hij in de bus? Zou gewoon moeten werken dus. (heb creditcard als betaalmiddel)

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:49
Kird03 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 23:35:
[...]

heb voor 1 maand een abonnement afgesloten, kreeg direct aanbieding voor gratis pas (moet je wel apart bestellen), NL adres ingegeven en week later lag hij in de bus? Zou gewoon moeten werken dus. (heb creditcard als betaalmiddel)
Mja, het kan verkeren.
Ik heb vorig jaar december hetzelfde gedaan en nooit iets ontvangen.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Kird03 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 23:35:
[...]

Afgelopen april gedaan maar nooit iets ontvangen.

• Pr088
Laden als de 4G/5G verbinding in Duitsland weer eens matig is. De dekking is daar minder dan hier in Nederland. Als je app werkt heeft een pas geen voordeel.

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:28
@ modjes - Deze post ook in "Lange ritten en ervaringen in Europa" gezet maar daarna dit forum gevonden. wis hem maar waar ie weg mag.
Ik rij volgende week met onze BMW IX2 op vakantie naar Pizzo - Calabrië (IT). Dit is net geen 2400Km.Vorig jaar als "newbie" ook gedaan en 90% van de tijd met de BMW kaart gereden, wat achteraf nogal extreem duur bleek te zijn. 70ct en meer waren geen uitzondering...

Dit jaar heb ik het beter uitgezocht, en rij met Ionity, Chargemap - gekoppeld aan de Tesla app en als back-up Electra. Wat me opvalt is dat dit in België en Frankrijk allemaal betaalbaar netjes onder de 40 - 50ct blijft.

Echter, eens de grens over met Italië stijgen de prijzen via deze kaarten stevig naar 60ct 70ct en meer. Zijn er hier op her forum ervaringsdeskundigen Italië die daar DC/HPC laders en netwerken weten die goedkoper zijn, of formules met andere kaarten die voor Italië beter en (goedkoper) werken?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

floorcleaner schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:54:
@ modjes - Deze post ook in "Lange ritten en ervaringen in Europa" gezet maar daarna dit forum gevonden. wis hem maar waar ie weg mag.
Ik rij volgende week met onze BMW IX2 op vakantie naar Pizzo - Calabrië (IT). Dit is net geen 2400Km.Vorig jaar als "newbie" ook gedaan en 90% van de tijd met de BMW kaart gereden, wat achteraf nogal extreem duur bleek te zijn. 70ct en meer waren geen uitzondering...

Dit jaar heb ik het beter uitgezocht, en rij met Ionity, Chargemap - gekoppeld aan de Tesla app en als back-up Electra. Wat me opvalt is dat dit in België en Frankrijk allemaal betaalbaar netjes onder de 40 - 50ct blijft.

Echter, eens de grens over met Italië stijgen de prijzen via deze kaarten stevig naar 60ct 70ct en meer. Zijn er hier op her forum ervaringsdeskundigen Italië die daar DC/HPC laders en netwerken weten die goedkoper zijn, of formules met andere kaarten die voor Italië beter en (goedkoper) werken?
Italië is duur qua stroom, Tesla SuCs zijn er genoeg die zijn meestal iets goedkoper.

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:28
True schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:59:
[...]

Italië is duur qua stroom, Tesla SuCs zijn er genoeg die zijn meestal iets goedkoper.
Ligt dat dan aan mijn apps (ik zie 63ct via chargemap, en 77ct via de BMW app) of is dit de normale prijs voor Italië?
Leek mij erg veel. In het noorden van Italië geeft Electra 20ct korting dus daar kom ik redelijk uit, maar eens Rome voorbij zijn die er niet meer.

Of is het daar zo duur algemeen? Vergeleken met België en Frankrijk voelt het een beetje als afrip... 8)7

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

floorcleaner schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 00:12:
[...]

Ligt dat dan aan mijn apps (ik zie 63ct via chargemap, en 77ct via de BMW app) of is dit de normale prijs voor Italië?
Leek mij erg veel. In het noorden van Italië geeft Electra 20ct korting dus daar kom ik redelijk uit, maar eens Rome voorbij zijn die er niet meer.

Of is het daar zo duur algemeen? Vergeleken met België en Frankrijk voelt het een beetje als afrip... 8)7
Zoals ik al aangaf: "Italië is duur qua stroom".
Vorig jaar deed ik dit in Italië, dit jaar nog niet gekeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0N-HaurzO1Iy_3quWJgdtiigcs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/L13GFUo3u6qnVIMjFnh9ydLv.png?f=user_large
Edit: Dit jaar 62 en 70 ct/kWh bij Tesla in IT, met de shell recharge pas kan ik zo snel niet controleren.

[ Voor 6% gewijzigd door True op 19-08-2026 00:45 ]

• mv_ak
  • Laatst online: 00:31
True schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:59:
[...]

Corsica was ook behoorlijk duur vorige maand. 85 cent bij de normale laadpalen (DC), hoewel Tesla misschien wat goedkoper was. Maar ja, als je geen keuze hebt moet je wel..
Pagina: 1 ... 261 262 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2