[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 257 258 Laatste
Acties:

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Sandro! schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:54:
Ik ben niet helemaal meer op de hoogte van laadpassen. Welke pas heeft nu het laagste/geen starttarief en CPO-prijzen? Mijn schoonvader gebruikt nu ANWB maar 89ct starttarief is echt absurd. Hij wil gewoon een pasje voor de paal kunnen houden i.p.v. laadsessies moeten starten via een app.
Ligt eraan hoe vaak je laadt. Ik doe dat meermaals per maand, dus is TAP Electric voor mij een prima optie (nu al helemaal in vergelijk met ANWB). Hier kan je starten met app of met een tag. De app werkt ook fijn. Afhankelijk van de laadsessie kan TAP's toeslag op het gratis abonnement nu in principe ook goedkoper zijn dan ANWB's starttarief. :+ 40kWh laden ad €0,36/kWh = €0,72 toeslag met hun gratis abo (5% toeslag op de laadsessie). Dat scheelt €0,17 per sessie (bij die prijzen. Sta je bij een paal die €0,90/kWh rekent dan wordt het een ander verhaal natuurlijk). Geen vetpot, maar goed. Met hun Roamer abo is het €2,50 per maand voor onbeperkt laden, zonder starttarief en zonder toeslag per kWh.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• WhatsappHack
  • Niet online
RaymondD schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 18:05:
[...]

Allego. Geen extra kosten, korting bij Allego laadpalen.
Allego wil ik persoonlijk niet als provider, omdat hun laadpalen a.) echt absurde tarieven rekenen per kWh (hier €0,74 t.o.v. €0,35 per kWh van de gemeentepalen) en b.) daar overheen nog eens verborgen kosten voor "kleven" ad €3 per uur in rekening brengen; wat je pas achteraf ziet (en ook nergens op de paal vermeld staat). Vooral leuk als je nachtdiensten hebt, 's ochtends aan de laadpaal gaat hangen en per maand afrekent - hebben ze snel verdiend. :X

[ Voor 3% gewijzigd door WhatsappHack op 03-07-2026 19:07 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• Madman_K
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:56
RaymondD schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 18:05:
[...]

Allego. Geen extra kosten, korting bij Allego laadpalen.
Als ik naar allego kijk zit daar bij mij bekende laadpalen 3ct/kw toeslag op.

Dus wie rekend nu alleen nog CPO, zonder opslag, starttarief, kleeftarief (als die eigenlijk niet op de paal zit) en houd daarbij ook nog eens rekening met dynamische tarieven?

Update:

1 van mijn bekende palen is het tarief per 1juli veranderd. Daar klopt de CPO wel bij Allego. (Maar bij andere zie ik wel een opslag)

Maar blijkbaar zijn dus de tarieven in den haag nu weer verhoogd.
Vattenfall InCharge in Den HaagWas € 0,3793 nu€ 0,4120

[ Voor 55% gewijzigd door Madman_K op 03-07-2026 19:23 ]

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:04
onigiri schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:11:
[...]

Of kijk eens in het banden reparatiesetje, daar zit meestal ook een elektrisch pompje in wat via de sigaretten aansteker werkt.
Er blijkt waarachtig een klein elektrisch pompje in de auto aanwezig 😀

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Ik ben niet helemaal meer op de hoogte van laadpassen. Welke pas heeft nu het laagste/geen starttarief en CPO-prijzen? Mijn schoonvader gebruikt nu ANWB maar 89ct starttarief is echt absurd. Hij wil gewoon een pasje voor de paal kunnen houden i.p.v. laadsessies moeten starten via een app.
Als hij vaak een vaste paal gebruikt dan is de eerste vraag onder welke aanbieder die valt.

Voor Zuid-Holland als voorbeeld hebben we Equans. Daarvoor is de zuid-Holland pas het goedkoopst.
Als 2e Cap, zelfs met starttarief en iets van opslag.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:09
Gebruik hier die van de anwb maar dan met abbonement van €3,99 per maand.
Geen starttarief of opslag dus wij laden hier voor €0,33 bij alle Vattenfall palen in het dorp hier. Moet je wel vaak laden om terug te verdienen maar voor ons is het het waard

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:05
Het is gewoon allemaal nodeloos ingewikkeld gemaakt om er mee geld uit te persen. Waarom kan het bij een benzine pomp wel makkelijk zijn met transparante prijzen duidelijk zichtbaar maar bij laadpalen niet? Waarom moet je een pasje hebben met extra kosten?

Voor de consument alles behalve beter, 20 pasjes en dan kijken welke het goedkoopste is...

Zelf hebben we geen paal thuis of echt in de buurt en was het handig geweest als we af en toe een uurtje konden laden maar dat word dus bestraft met start tarieven of hogere kosten per kw als je geen start tarief wil.

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:24
Philip Ross schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 19:41:
[...]

Geen starttarief of opslag dus wij laden hier voor €0,33 bij alle Vattenfall palen in het dorp hier. Moet je wel vaak laden om terug te verdienen maar voor ons is het het waard
Waarom zou je een abonnement betalen als er een laadpas is die helemaal geen opslag of abonnement nodig heeft en gewoon CPO tarieven rekent? (Allego)

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, Skoda Elroq

• WhatsappHack
  • Niet online
@LOTG Het houdt zichzelf ook symbiotisch in stand. De vattenfall palen hier hebben nu volledige displays, waar ze alles op kunnen laten zien. Maar dus geen tarieven, want dat ligt aan je pasaanbieder. :+

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Yucko

One clown to rule them all !

Philip Ross schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 19:41:
[...]

dan kun je toch net zo goed die gratis pas aanvragen van Vattenfall :? Betaal je ook die € 0,3256 zonder abonnementskosten.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:09
Yucko schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:36:
[...]

dan kun je toch net zo goed die gratis pas aanvragen van Vattenfall :? Betaal je ook die € 0,3256 zonder abonnementskosten.
Pas werkt op vrij veel andere plaatsen ook voordelig.
Maar kan misschien wel goedkoper ergens anders ja.

• LOTG
RaymondD schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:26:
[...]

Waarom zou je een abonnement betalen als er een laadpas is die helemaal geen opslag of abonnement nodig heeft en gewoon CPO tarieven rekent? (Allego)
Volgens hun site is het tarief 44-62 cent, dat is meer dan de 33 cent die het regelmatig is.

• Yucko
  • Nu online

Yucko

Philip Ross schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:37:
[...]

Pas werkt op vrij veel andere plaatsen ook voordelig.
Maar kan misschien wel goedkoper ergens anders ja.
ow, dacht n.a.v. je post (omdat je zei dat je op alle vattenfall palen in buurt kunt laden voor 0,33) dat je daar dan ook voornamelijk deed laden.

het is dat de vattenfall pas niet werkt op de paal van mijn werk, anders zou dat mijn main-pas zijn want ik laad alleen daar en sporadisch bij zo'n vattenfall paal 50 meter mijn huis tegen het 0,3256 tarief.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 11:34

Internet Janny

He does it for free

Ik dacht dat Electroverse hier werd aanbevolen voor het CPO tarief?

Zero compensation

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:24
Internet Janny schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:53:
Ik dacht dat Electroverse hier werd aanbevolen voor het CPO tarief?
klopt, Electroverse rekent ook CPO. Electra lijkt inmiddels ook CPO tarieven te rekenen. Voordeel van Electra is korting bij Electra palen, voordeel van Allego is korting bij Allego palen. Electroverse had voorheen wel eens een tijdelijk voordeel bij sommige aanbieders. Maar starttarieven of abonnementen bovenop CPO tarieven lijken wel een beetje verleden tijd.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, Skoda Elroq

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:22
Yucko schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:43:
het is dat de vattenfall pas niet werkt op de paal van mijn werk, anders zou dat mijn main-pas zijn want ik laad alleen daar en sporadisch bij zo'n vattenfall paal 50 meter mijn huis tegen het 0,3256 tarief.
Ik ben zo reuze benieuwd naar de locatie van je werk, en, waarom je op je werk laadt en niet 50 meter van je huis? Vattenfall pas is eigenlijk wel (op een enkele uitzondering na) het goedkoopst bij Vattenfall-palen maar bij andere laadpunten meestal stukken duurder.

• Yucko
  • Nu online

Yucko

Zjanzjak schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 21:59:
[...]

Ik ben zo reuze benieuwd naar de locatie van je werk, en, waarom je op je werk laadt en niet 50 meter van je huis? Vattenfall pas is eigenlijk wel (op een enkele uitzondering na) het goedkoopst bij Vattenfall-palen maar bij andere laadpunten meestal stukken duurder.
werk: (op een industrieterrein)
palen (€ 0,31, CPO) die voor iedereen bruikbaar zijn maar niet openbaar staan (je ziet ze dus in geen enkele laadpas app). Aan de voorzijde van ons pand zijn parkeerplaatsen voor het kantoorpersoneel en bezoekers met in totaal 2 palen met elk 2 laadpunten.
Aan de achterkant van het pand zijn ook parkeerplaatsen en ook daar staan 2 palen met elk 2 laadpunten. Hier parkeren doorgaans onze chauffeurs omdat dit dichter bij de deur is die zij door moeten om bij de papieren/klappers en sleutels van de vrachtwagens te komen EN heel belangrijk de trap naar de kantine waar het koffiezetapparaat staat :P

thuis:
Meerdere Vattenfall palen (€ 0,3256) in de omgeving, met dus 1 paal (2 laadpunten) op/aan de markt waar ik dus ongeveer 50 meter vanaf woon. Voor de rest moet ik verder de wijk in.

Bij de Vattenfall paal is 1 laadpunt 90% van de tijd bezet door iemand met een hybride die aan een stevig potje kleven doet. Die persoon is elke dag vroeg in de middag thuis en dan staat die auto meteen aan de paal tot de volgende ochtend of nog langer. In het weekend staat hij er eigenlijk altijd aan de paal (vrijdagmiddag aan de paal, maandagochtend weg). De rest van de omwonenden mogen dus dat andere laadpunt delen.
Ik zou dan in principe naar een andere laadpaal in de wijk kunnen uitwijken, maar waarom zou ik nog verder lopen als ik het op mijn werk letterlijk 5m is van mijn auto naar de voordeur van het pand ?

Omdat de Vattenfall laadpas niet werkt op de palen van het werk, moest ik dus iets anders verzinnen.
  • E-Flux, hetzij de versie met een startarief + kleine markup danwel de abo-vorm
  • ANWB, tja .. vond de eerste starttarieven al hoog maar nu helemaal
  • Essent, maar dat is dan altijd met abo
ik ben dus voor de Essent pas gegaan. Werkt op beide locaties tegen het CPO tarief. Waarom Essent boven E-Flux verkozen want die laatste is qua maandbedrag iets goedkoper. Dunno :? Gevoelskwestie denk ik.

Alleen wist ik niet dat Electroverse CPO tarief deed, dus die ga ik a.s. maandag eens proberen op mijn werk. Mocht die werken op de palen daar dan gaat mijn Essent pas eruit :)

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:22
Yucko schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 10:53:
[...]

werk: (op een industrieterrein)
palen (€ 0,31, CPO) die voor iedereen bruikbaar zijn maar niet openbaar staan (je ziet ze dus in geen enkele laadpas app). Aan de voorzijde van ons pand zijn parkeerplaatsen voor het kantoorpersoneel en bezoekers met in totaal 2 palen met elk 2 laadpunten.
Aan de achterkant van het pand zijn ook parkeerplaatsen en ook daar staan 2 palen met elk 2 laadpunten. Hier parkeren doorgaans onze chauffeurs omdat dit dichter bij de deur is die zij door moeten om bij de papieren/klappers en sleutels van de vrachtwagens te komen EN heel belangrijk de trap naar de kantine waar het koffiezetapparaat staat :P

thuis:
Meerdere Vattenfall palen (€ 0,3256) in de omgeving, met dus 1 paal (2 laadpunten) op/aan de markt waar ik dus ongeveer 50 meter vanaf woon. Voor de rest moet ik verder de wijk in.

Bij de Vattenfall paal is 1 laadpunt 90% van de tijd bezet door iemand met een hybride die aan een stevig potje kleven doet. Die persoon is elke dag vroeg in de middag thuis en dan staat die auto meteen aan de paal tot de volgende ochtend of nog langer. In het weekend staat hij er eigenlijk altijd aan de paal (vrijdagmiddag aan de paal, maandagochtend weg). De rest van de omwonenden mogen dus dat andere laadpunt delen.
Ik zou dan in principe naar een andere laadpaal in de wijk kunnen uitwijken, maar waarom zou ik nog verder lopen als ik het op mijn werk letterlijk 5m is van mijn auto naar de voordeur van het pand ?

Omdat de Vattenfall laadpas niet werkt op de palen van het werk, moest ik dus iets anders verzinnen.
  • E-Flux, hetzij de versie met een startarief + kleine markup danwel de abo-vorm
  • ANWB, tja .. vond de eerste starttarieven al hoog maar nu helemaal
  • Essent, maar dat is dan altijd met abo
ik ben dus voor de Essent pas gegaan. Werkt op beide locaties tegen het CPO tarief. Waarom Essent boven E-Flux verkozen want die laatste is qua maandbedrag iets goedkoper. Dunno :? Gevoelskwestie denk ik.

Alleen wist ik niet dat Electroverse CPO tarief deed, dus die ga ik a.s. maandag eens proberen op mijn werk. Mocht die werken op de palen daar dan gaat mijn Essent pas eruit :)
Wow, dank voor de duidelijke uitleg.
En nu begrijp ik je keuzes ook beter. ;)
Als het niet anders kan dan zou ik ook voor die 31 cent op het werk laden maar hoop ik niet dat je op 200 kilometer van je werk woont haha. Jammer van de persoon met de hybride in jouw buurt maar in zo'n geval was ik eens een normaal open gesprek aan gegaan. Zonder terecht te wijzen, zonder beschuldigingen, etc., maar uitleggen dat er meerdere mensen zijn die willen laden. Bij een ouderwets tankstation haal je immers ook je auto weg alstie vol is haal ik vaak aan zodat anderen ook kunnen tanken. Kwestie van fatsoen.

Aangaande de laadpalen op je werk, als ze nergens staan vermeld in de diverse apps dan is het inderdaad een kwestie van trial and error met wat laadpassen. Succes! Ben wel benieuwd.

• LOTG
In de electroverse app moet ik een creditcard koppelen, Google pay geeft een error na selecteren bankpas.

In de Vattenfall app lijkt het zonder enige configuratie meteen te werken? Zegt active bij Google Pay.

[ Voor 33% gewijzigd door LOTG op 04-07-2026 13:05 ]

• Yucko
  • Nu online

Yucko

LOTG schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 13:04:
In de electroverse app moet ik een creditcard koppelen, Google pay geeft een error na selecteren bankpas.

....
hier is dat ook maar dan met ApplePay
De betaalkaart pakt hij niet, maar de CC via ApplePay wel.

Mijn betaalkaarten zijn nog Maestro. Ik gok wanneer ze vervangen zijn voor Mastercard Debit incl bijbehorende CVC code dat het dan wel werkt

[ Voor 3% gewijzigd door Yucko op 04-07-2026 13:10 ]

Pagina: 1 ... 257 258 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2