[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 250 251 Laatste
Acties:

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Steeffoon

Smartphone-nerd

Ik zie met grote regelmaat OVO langskomen in dit topic. Ik heb al een mooie waaier aan laadpassen, maar ben benieuwd. Ik laad niet heel veel publiekelijk, maar als ik dit wel doe, dan gebruik ik doorgaans Electroverse. Is OVO vaak interessanter? Of is deze om andere redenen handiger?
Werkt OVO ook in het buitenland? Bijvoorbeeld DLD, Tsjechië, Polen?
Ik wil in ieder geval niet aan een abonnement vastzitten.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-04 21:38
Steeffoon schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:18:
Ik zie met grote regelmaat OVO langskomen in dit topic. Ik heb al een mooie waaier aan laadpassen, maar ben benieuwd. Ik laad niet heel veel publiekelijk, maar als ik dit wel doe, dan gebruik ik doorgaans Electroverse. Is OVO vaak interessanter? Of is deze om andere redenen handiger?
Werkt OVO ook in het buitenland? Bijvoorbeeld DLD, Tsjechië, Polen?
Ik wil in ieder geval niet aan een abonnement vastzitten.
OVO is alleen interessant als je in NL,DE,BE,LU,FR laad. Want in andere landen werkt het niet. Dan heb je een abbo van 2 euro voor 10% korting en 8 euro voor 15% korting. Ze hebben bij een aantal palen CPO tarief (Maar let op niet overal net als Electroverse) waardoor als je dus 2 of 8 euro betaald je korting krijgt op het CPO tarief van bijvoorbeel Vattenfall. Daarom is het zo populair.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Napsju schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:39:
[...]

Maar niet voor die tarieven van €0,29 AC / €0,44 DC

@Stefannn Je hebt helemaal gelijk. In Frankrijk, Zweden, Estland, Litouwen (steekproeven gedaan) werkt dat prima! Maar in DE dus niet.
[Afbeelding]
DE lijkt inderdaad de uitzondering te zijn. Met creditcard werkte afgelopen zomer in Denemarken bij mij wel. In DE heb ik -bedenk ik me nu- bij EnBW geladen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
ThatGuy2303 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:04:
[...]

OVO zit blijkbaar wat te rommelen tegenwoordig. Tijd terug, zodra de sessie klaar was kon je in de app ook zien wat de kosten waren geweest, nu is dat pas de volgende dag.
kreeg gisteren na afsluiten netjes een email met de kosten .. en ik de app zag ik ook gelijk wat de schade was. App klopt niet helemaal .. je moet doorklikken tot op paal nivo om de echte prijs te zien ..
verwarrend is het dus wel .. maar ovo bevalt nog steeds prima (gebruik het in 95% van de thuislaad sessies. Je hoeft zelfs je pas niet bij je hebben en alles kan via de OVO app.

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:26
thomvh schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:21:
[...]

OVO is alleen interessant als je in NL,DE,BE,LU,FR laad. Want in andere landen werkt het niet. Dan heb je een abbo van 2 euro voor 10% korting en 8 euro voor 15% korting. Ze hebben bij een aantal palen CPO tarief (Maar let op niet overal net als Electroverse) waardoor als je dus 2 of 8 euro betaald je korting krijgt op het CPO tarief van bijvoorbeel Vattenfall. Daarom is het zo populair.
En wat dacht je van the UK..
Dat is hun homeland notabene

• thomvh
boyette schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:32:
[...]

En wat dacht je van the UK..
Dat is hun homeland notabene
Excuses, helemaal vergeten. Zit daar wel iets raars zag ik toen ik onze vakantie aan het voorbereiden was. Met OVO native netwerk palen en niet native netwerk palen ofzo. Maar goed ook dat zal wel goedkomen.

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Steeffoon

Smartphone-nerd

thomvh schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:21:
[...]

Ah, helder.
Maar is OVO dan doorgaans voordeliger dan Electroverse, zonder abonnement? Of waarin verkiezen mensen OVO boven Electroverse? Want als het zo klinkt, is het zonder abo niet heel bijzonder?

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• thomvh
Steeffoon schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:45:
[...]

Ah, helder.
Maar is OVO dan doorgaans voordeliger dan Electroverse, zonder abonnement? Of waarin verkiezen mensen OVO boven Electroverse? Want als het zo klinkt, is het zonder abo niet heel bijzonder?
Ik moet veel straat laden, voornamelijk vattenfall. Die 2 euro heb ik er dan in een goede laadsessie al uit. Lekker hollands zijn dus ;-)

• boyette
thomvh schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:49:
[...]

Ik moet veel straat laden, voornamelijk vattenfall. Die 2 euro heb ik er dan in een goede laadsessie al uit. Lekker hollands zijn dus ;-)
Dan is het 8 euro abo denk ik ook interessant

• boyette
thomvh schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:10:
[...]

Excuses, helemaal vergeten. Zit daar wel iets raars zag ik toen ik onze vakantie aan het voorbereiden was. Met OVO native netwerk palen en niet native netwerk palen ofzo. Maar goed ook dat zal wel goedkomen.
Ovo is daar ook een energieleverancier dus heeft eigen palen zoals Essent hier ook bijv

• boyette
Steeffoon schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:45:
[...]

Ah, helder.
Met abo dus

• thomvh
boyette schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:30:
[...]

Ovo is daar ook een energieleverancier dus heeft eigen palen zoals Essent hier ook bijv
Ja en nee, het zijn ook palen van andere aanbieders die dan als OVO paal gekenmerkd staan. Het is die "Show non-ovo chargers" die letterlijk niks doen in NL. Maar in de UK bepaalde laders hiden. Geen idee wat het nut er van is.

• boyette
thomvh schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:38:
[...]

Ja en nee, het zijn ook palen van andere aanbieders die dan als OVO paal gekenmerkd staan. Het is die "Show non-ovo chargers" die letterlijk niks doen in NL. Maar in de UK bepaalde laders hiden. Geen idee wat het nut er van is.
Dat kan toch als ovo daar de energieleverancier is

Dat kan je aan het merk van de paal niet zien

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:01
thomvh schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:49:
[...]

Dit inderdaad. Ik laad veel bij laders met een tarief van ~€0,50/kWh, dus met een €2 abonnement heb ik dan €0,025/kWh korting - na 80kWh heb ik dat er uit, ruwweg 2 laadsessies.

In maart heb ik zo'n 440kWh geladen, dus eigenlijk zou een duurder abonnement voor mij rendabel zijn, maar heel groot is de extra winst niet en ik wil er ook niet teveel over moeten nadenken of ik het in rustige maanden moet uitzetten enzo. Dus voor mij is zo'n €2 abonnement een prima keuze.

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-04 10:33
Op een locatie dicht bij mijn appartement zie ik in meerdere apps (o.a. ANWB) een laadpaal van BlueCurrent. Deze zou pal naast een paal van Equans staan. Echter kan ik wel de Equans vinden, maar niet de BlueCurrent. Weet iemand hoe ik erachter kom waar die paal dan wel zou moeten staan? Is er een systeem waar de officiele locaties in staan, in plaats van wat de apps aangeven?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• boyette
sjimmie schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:26:
Op een locatie dicht bij mijn appartement zie ik in meerdere apps (o.a. ANWB) een laadpaal van BlueCurrent. Deze zou pal naast een paal van Equans staan. Echter kan ik wel de Equans vinden, maar niet de BlueCurrent. Weet iemand hoe ik erachter kom waar die paal dan wel zou moeten staan? Is er een systeem waar de officiele locaties in staan, in plaats van wat de apps aangeven?
Dat is overgenomen
Dus dat is die paal geworden
De oude moet je rapporteren dat ze die uit het systeem halen

De duurste klopt

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-04 10:33
boyette schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:27:
[...]

Dat is overgenomen
Dus dat is die paal geworden
De oude moet je rapporteren dat ze die uit het systeem halen

De duurste klopt
Hoe bedoel je, wat is overgenomen? Ik vind nergens berichten dat BlueCurrent zou zijn overgenomen door Equans ofzo.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-04 15:00
vanaalten schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:27:
[...]

Dit inderdaad. Ik laad veel bij laders met een tarief van ~€0,50/kWh, dus met een €2 abonnement heb ik dan €0,025/kWh korting - na 80kWh heb ik dat er uit, ruwweg 2 laadsessies.
De korting met het 2 euro abonnement is 10%, dus het is niet 2,5 cent maar 5 cent/kWh in dit geval.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• boyette
pmiddeld schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:08:
[...]

De korting met het 2 euro abonnement is 10%, dus het is niet 2,5 cent maar 5 cent/kWh in dit geval.
Had ik ook al gezien en dat het 8 euro abo niet goedkoper is lijkt me ook sterk. Neem ook nog de cashback en rewards mee in het verhaal.

Maar als iemand vanwege religieuze overwegingen anders beslist dan moet je dat gewoon zo laten. Ratio speelt hier geen rol.

• vanaalten
boyette schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:29:
[...]

Had ik ook al gezien en dat het 8 euro abo niet goedkoper is lijkt me ook sterk. Neem ook nog de cashback en rewards mee in het verhaal.
Ho, wacht, ik heb nergens geschreven dat het 8-euro abonnement niet voordeliger is.

Stel ik laad een maand lang totaal 450kWh bij een laadpaal van €0,50/kWh.
Zonder abonnement: 450 * €0,50 = €225
€2 abonnement (10% korting): €2 + 450 * €0,50 * 0,90 = €204,50
€8 abonnement (15% korting): €8 + 450 * €0,50 * 0.85 = €199,25
Dus ja, ik zou meer kunnen besparen maar ik vind de extra winst (€5,25) te weinig om voor dit duurdere abonnement te gaan. Want dan zou ik bij elke laad-actie toch onbewust iets hebben van "ik MOET met OVO laden, anders haal ik het er niet uit". En nee, dat is niet religieus. Maar wel irrationeel. :)

• boyette
vanaalten schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:46:
[...]

Ho, wacht, ik heb nergens geschreven dat het 8-euro abonnement niet voordeliger is.

Stel ik laad een maand lang totaal 450kWh bij een laadpaal van €0,50/kWh.
Zonder abonnement: 450 * €0,50 = €225
€2 abonnement (10% korting): €2 + 450 * €0,50 * 0,90 = €204,50
€8 abonnement (15% korting): €8 + 450 * €0,50 * 0.85 = €199,25
Dus ja, ik zou meer kunnen besparen maar ik vind de extra winst (€5,25) te weinig om voor dit duurdere abonnement te gaan. Want dan zou ik bij elke laad-actie toch onbewust iets hebben van "ik MOET met OVO laden, anders haal ik het er niet uit". En nee, dat is niet religieus. Maar wel irrationeel. :)
hierin neem je de rewards en cashbacks niet mee

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:18

Harrie van Til

Doe maar blauw

boyette schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:56:
[...]

Als jij dat nou eens doet. Dan weten we allemaal wat het wel of niet scheelt. :)

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:06
boyette schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:56:
(context: Ik ben een OVO Boost-gebruiker geweest tot juli vorig jaar.)
Weet niet precies wat je bedoelt met cashbacks, maar de rewards of andere monetaire voordelen (afgezien van het 10/15 kortingspercentage) zijn tussen de twee Boost-abonnementen toch gelijk?
https://intercom.help/ovo...s/6660570-what-are-boosts

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• boyette
gertvdijk schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:56:
[...]

Weet niet precies wat je bedoelt met cashbacks, maar de rewards of andere monetaire voordelen (afgezien van het 10/15 kortingspercentage) zijn tussen de twee Boost-abonnementen toch gelijk?
af en toe krijg je gewoon een laadsessie terug of een halve.. ik weet ook niet precies hoe dat patroon werkt maar dat is de halve tijd al meer qua bedrag dan de kosten van dat abo per maand

dus eigenlijk haal je dat er zo uit is mijn ervaring.. je moet dan wel wat laadsessies hebben.. het lijkt een soort loterij.. maar er zal wel wat achter zitten

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
boyette schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:01:
[...]

af en toe krijg je gewoon een laadsessie terug of een halve.. ik weet ook niet precies hoe dat patroon werkt maar dat is de halve tijd al meer qua bedrag dan de kosten van dat abo per maand

dus eigenlijk haal je dat er zo uit is mijn ervaring.. je moet dan wel wat laadsessies hebben.. het lijkt een soort loterij.. maar er zal wel wat achter zitten
ook af en toe een enquête doen ... je krijgt ook awards voor maken foto van de laadlocatie maar die rewards heb ik nog niet gezien ..

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• boyette
_birdie_ schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:32:
[...]

ook af en toe een enquête doen ... je krijgt ook awards voor maken foto van de laadlocatie maar die rewards heb ik nog niet gezien ..
klopt.. dat functioneerde een tijdje niet maar ik heb het pas een keer geprobeerd toen kreeg ik ze wel.

• ThatGuy2303
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-04 15:33
Volgens mij toch wel problemen bij OVO. Gisteren geladen, vanmorgen nog steeds niet verrekend op CC en geen mail. En ben uitgelogd uit de app en inloggen lukt niet meer.

• boyette
ThatGuy2303 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:04:
Volgens mij toch wel problemen bij OVO. Gisteren geladen, vanmorgen nog steeds niet verrekend op CC en geen mail. En ben uitgelogd uit de app en inloggen lukt niet meer.
Klopt sinds vannacht 0200 ongeveer dit en ongoing

Maar met pasje kun je gewoon laden

• vanaalten
gertvdijk schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:56:
[...]

Dat inderdaad. Die rewards kunnen verschil maken voor het break-even point tussen geen abonnement of een light boost, maar geen verschil tussen light of het duurdere abonnement. Enige dat je bij die duurdere extra krijgt is een routeplanner waarvan ik gok dat dat niet de moeite waard gaat zijn.

Sowieso kan ik nergens terugvinden hoeveel die rewards je nou opleveren. Wel hoeveel rewards points je waarvoor krijgt, maar niet hoeveel die points je vervolgens opleveren.

• vanaalten
boyette schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:41:
[...]

klopt.. dat functioneerde een tijdje niet maar ik heb het pas een keer geprobeerd toen kreeg ik ze wel.
Ze hebben hier wat uitleg over waar die foto aan moet voldoen, wellicht dat ze de nodige eerdere foto's zonder melding afgewezen hebben?

• boyette
vanaalten schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:53:
[...]

Dat inderdaad. Die rewards kunnen verschil maken voor het break-even point tussen geen abonnement of een light boost, maar geen verschil tussen light of het duurdere abonnement. Enige dat je bij die duurdere extra krijgt is een routeplanner waarvan ik gok dat dat niet de moeite waard gaat zijn.

Sowieso kan ik nergens terugvinden hoeveel die rewards je nou opleveren. Wel hoeveel rewards points je waarvoor krijgt, maar niet hoeveel die points je vervolgens opleveren.
Ik krijg regelmatig 8-10 euro cashback dus dan heb je het er al dubbel en dwars uit.

Soms ook 2 of 5 euro.

Die routeplanner is wel handig want als je op de kaart in de buurt een leuke laadpaal vind en je op routeplanner drukt kun je die direct koppelen en met maps of Waze openen dus hoef je niet handmatig het adres weer in te voeren in je auto als je telefoon gekoppeld is met je auto

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

ThatGuy2303 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:04:
Hier ook inderdaad, al twee keer opnieuw moeten inloggen de afgelopen dagen.
Gisteravond rond half 10 wel weer via de app het laden kunnen starten, maar nu geen overzicht van de laadsessies. (Voor het stoppen van een sessie heb je gelukkig geen app nodig)

• boyette
hjs schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:45:
[...]

Hier ook inderdaad, al twee keer opnieuw moeten inloggen de afgelopen dagen.
Gisteravond rond half 10 wel weer via de app het laden kunnen starten, maar nu geen overzicht van de laadsessies. (Voor het stoppen van een sessie heb je gelukkig geen app nodig)
Voor het starten ook niet
De hele backend ligt eruit.

Het zou een gepland onderhoud geweest kunnen zijn maar dat is dan toch niet goed verlopen..

Er lijkt meer aan de hand te zijn

[ Voor 16% gewijzigd door boyette op 03-04-2026 09:47 ]

• boyette
Alles functioneert weer

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

boyette schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:46:
[...]

Voor het starten ook niet
Nee nu doet het helemaal niks meer, bedoelde meer dat ik gisteravond wel nog kon starten via de app.

[edit]
Lijkt ondertussen weer te werken en zag dat de laadsessie van afgelopen nacht nog niet gestopt was.
Dus maar even handmatig gestopt in de app.

[ Voor 24% gewijzigd door hjs op 03-04-2026 11:08 ]

• ThatGuy2303
  • Laatst online: 03-04 15:33
hjs schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:55:
[...]

Nee nu doet het helemaal niks meer, bedoelde meer dat ik gisteravond wel nog kon starten via de app.

[edit]
Lijkt ondertussen weer te werken en zag dat de laadsessie van afgelopen nacht nog niet gestopt was.
Dus maar even handmatig gestopt in de app.
Ik kan inderdaad ook weer inloggen, sessie van gisteren overdag wel afgesloten, maar nog niet afgerekend. Ze zijn de laatste week wat aan het rommelen met de paar waar ik OVO gebruik (Vattenfall). Al die verschillende tarieven deze week, 39 cent, 54 cent en 37 cent (met 15% boost). Daarom ook maar even iedere dag checken als ik daar sta.

[ Voor 4% gewijzigd door ThatGuy2303 op 03-04-2026 15:32 ]

• knoffy
  • Laatst online: 16:36
vanaalten schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:53:
[...]

met het €2 abbo krijg ik ongeveer €1.50 gemiddeld als je de 6 of 8 punten behaald hebt. komt op neer dat als je alle surveys doet en elke week openbaar laad. het om de maand bijna gratis is. het bedrag verschil wel elke keer.

foto van een laadpaal lukt mij trouwens ook niet al 5x gedaan maar nog nooit de punten ontvangen.

[ Voor 5% gewijzigd door knoffy op 03-04-2026 16:30 ]

• boyette
ThatGuy2303 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:32:
[...]

Ik kan inderdaad ook weer inloggen, sessie van gisteren overdag wel afgesloten, maar nog niet afgerekend. Ze zijn de laatste week wat aan het rommelen met de paar waar ik OVO gebruik (Vattenfall). Al die verschillende tarieven deze week, 39 cent, 54 cent en 37 cent (met 15% boost). Daarom ook maar even iedere dag checken als ik daar sta.
Dat komt wel goed
Er is wat anders aan de hand

Vattenfall is alleen een symptoom

Bij Fastned in België stond ik ook vast vandaag

Misschien migreren ze naar een andere backbone

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:03
Zo, na enkele jaren weer eens in het oerwoud van laad paal aanbieders gedoken en gekeken of er nu eindelijk een alternatief is voor Tesla op de langere ritten. Als ZZP kan je een aantrekkelijke laadpas bestellen bij Leap24 en voor €4,99 per maand laden in het weekend voor €0,24 per kWh. Mooi NL merk en lijkt het voordeligst.

Zie ik nog iets over het hoofd of kan ik zo de verre weekend ritten het goedkoopst doen?

• boyette
Meestermaas schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 00:46:
Zo, na enkele jaren weer eens in het oerwoud van laad paal aanbieders gedoken en gekeken of er nu eindelijk een alternatief is voor Tesla op de langere ritten. Als ZZP kan je een aantrekkelijke laadpas bestellen bij Leap24 en voor €4,99 per maand laden in het weekend voor €0,24 per kWh. Mooi NL merk en lijkt het voordeligst.

Zie ik nog iets over het hoofd of kan ik zo de verre weekend ritten het goedkoopst doen?
Niks over te zeggen.. zonder meer concrete info waar je moet laden en hoe vaak

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:40
De afgelopen week geladen bij Vattenfall geladen met OVO. Door de problemen die er met OVO waren stond de laadactie de afgelopen dagen op 0 euro. Afgelopen nacht de factuur en afschrijving gekregen, dus het lijkt er op dat de problemen bij OVO opgelost zijn.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Meestermaas schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 00:46:

Wil je lange ritten in Nederland doen of juist buitenland? In Nederland is Tesla met abbo of zonder redelijk unmatched nummer 1. Ionity met abbo? Maar ik vind Ionity op sommige routes dun gezaaid.
Frankrijk/België: Electra (maar er is nog veel meer keuze).
Duitsland, EnBW (ruim rustig betaalbaar met abbo), Ionity, EWE GO app incidenteel.

Leap24 is met pas inderdaad erg aantrekkelijk. Ik zou niet weten wie dat beter doet als je ZZPer bent

[ Voor 5% gewijzigd door Pr088 op 04-04-2026 08:44 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:03
boyette schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 07:36:
[...]

Niks over te zeggen.. zonder meer concrete info waar je moet laden en hoe vaak
Weekends als we op visite/dagjes weggaan, gemiddeld 3x per maand, totaal 75kWh. Door heel Nederland en mogelijk deels in Duitsland.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:49
(jarig!)
Ik probeer een abonnement op de Skoda Powerpass te nemen. In afgelopen 2 maanden heb ik het een keer of 5 geprobeerd maar iedere keer wordt de VISA kaart geweigerd.
Iemand ervaring met dit probleem?

• boyette
Athome schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:11:
Ik probeer een abonnement op de Skoda Powerpass te nemen. In afgelopen 2 maanden heb ik het een keer of 5 geprobeerd maar iedere keer wordt de VISA kaart geweigerd.
Dat ligt aan je kaart die heeft denk ik geen buffer. Er moet een x bedrag gereserveerd kunnen worden anders gaat het feest niet door.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:44
Athome schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:11:
NIet specifiek i.c.m. een laadpas aanvraag, maar wel een aantal keer waarbij bleek dat ik in de creditcard app de opdracht moest goedkeuren. Normaliter krijg ik dan ergens melding en duik ik de creditcard app in, keur de opdracht goed, en gaan. Maar een paar keer niet gehad dus, en ik mij maar afvragen waarom het niet lukte.

• boyette
Weet iemand of lidl wel eens een overstay fee rekent?

Boete in Frankrijk van 130 euro..

Eens zien of ik daar onderuit kom

[ Voor 41% gewijzigd door boyette op 05-04-2026 11:25 ]

• Athome
(jarig!)
@boyette Dat de kaart geen buffer heeft, lijkt me raar. Er staat zelfs een positief saldo op. Een restant van wat ik er ooit een keer met iDeal opgezet heb.
@Zjanzjak De 2FA werd ik inderdaad al op gewezen. Krijg geen melding van de app dat er een authorisatie gevraagd wordt.
Zal eens proberen of er in een app toch op gevraagd wordt.

• boyette
Athome schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:15:
@boyette Dat de kaart geen buffer heeft, lijkt me raar. Er staat zelfs een positief saldo op. Een restant van wat ik er ooit een keer met iDeal opgezet heb.
@Zjanzjak De 2FA werd ik inderdaad al op gewezen. Krijg geen melding van de app dat er een authorisatie gevraagd wordt.
Zal eens proberen of er in een app toch op gevraagd wordt.
Sommige sessies hebben een buffer nodig van 100 euro of zelfs 200

Een positief saldo van een tientje gaat daarbij niet helpen.

• Athome
(jarig!)
Dan blijft de creditruimte nog altijd over. Dus die buffer kan niet het probleem zijn. Het positieve saldo komt bovenop de creditruimte. En die creditruimte is groot genoeg. Gewoon de standaardwaarde voor een creditkaart.

• boyette
Athome schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:41:
Dan blijft de creditruimte nog altijd over. Dus die buffer kan niet het probleem zijn. Het positieve saldo komt bovenop de creditruimte. En die creditruimte is groot genoeg. Gewoon de standaardwaarde voor een creditkaart.
Is dat wel zo
Of heb je geen creditcard maar een chargecard ?

Bel ze even en vraag of ze de reservation attempt kunnen checken en vraag waarom het geweigerd wordt

Alle creditcards hebben deze service 24/7 beschikbaar

• Athome
(jarig!)
Het is echt een creditcard.
Ik heb Powerpass (Elli) ook een mail gestuurd. Wacht hun reactie even af. Zij kunnen vast exact vertellen wat de reden achter de foutmelding is.
Misschien heb je gelijk. Als dat zo is, is er iets veranderd in de voorwaarden die ik gemist heb.

• boyette
Athome schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:53:
Het is echt een creditcard.
Ik heb Powerpass (Elli) ook een mail gestuurd. Wacht hun reactie even af. Zij kunnen vast exact vertellen wat de reden achter de foutmelding is.
Misschien heb je gelijk. Als dat zo is, is er iets veranderd in de voorwaarden die ik gemist heb.
Je moet het aan je creditcard maatschappij vragen die kunnen dat zien waarom het is denied.

Die kun je nu gewoon bellen.

Elli ziet alleen dat het wel of niet kan

Verder niets daar heb je niets aan

• Athome
(jarig!)
ICS Cards is op zon- en feestdagen gesloten. Dus dinsdag maar eens proberen.

• boyette
Athome schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:21:
ICS Cards is op zon- en feestdagen gesloten. Dus dinsdag maar eens proberen.
Niet voor creditcards
Ics heeft 30 verschillende telefoonnummers
Dan heb je al geen creditcard

Voor creditcards is het 24/7 bereikbaar

Wat als je nu in China of in de VS bent

The show must go on

Moet wel zeggen dat voor zover ik weet ics er grotendeels mee gestopt is per 1 januari
Moest mijn kaarten overzetten

[ Voor 29% gewijzigd door boyette op 05-04-2026 12:30 ]

• Athome
(jarig!)
Als je een telefoonnunmmer hebt, graag.
Via de chatbot kreeg ik een telefoonnummer en die is in het weekend niet bereikbaar.
Datzelfde telefoonnummer staat onder klantenservice ook genoemd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RDfoLMD5zCBU-7VstsOPE1SNkg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4xNQ4LfWiyWVFhtBhk0Stuvi.png?f=fotoalbum_large

• boyette
Athome schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:33:
Als je een telefoonnunmmer hebt, graag.
Via de chatbot kreeg ik een telefoonnummer en die is in het weekend niet bereikbaar.
Datzelfde telefoonnummer staat onder klantenservice ook genoemd.

[Afbeelding]
Ik weet toch niet welke kaart je hebt
Elke kaart heeft een ander service level en een ander telefoonnummer
Wat jij belt is het nummer van de gratis chargecards niet van de creditcards

[ Voor 6% gewijzigd door boyette op 05-04-2026 12:36 ]

• Athome
(jarig!)
Dan zijn we er.
Dan is voor mijn Creditcard de helpdesk in het weekend dus niet bereikbaar. Steeds meer gaat via de app.

• boyette
Athome schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:41:
Dan zijn we er.
Dan is voor mijn Creditcard de helpdesk in het weekend dus niet bereikbaar. Steeds meer gaat via de app.
Jouw chargecard. Je hebt dus geen creditcard maar een chargecard en die heb je dus nodig voor jouw laadpas anders gaat het niet .

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:29
Bijna iedereen in Nederland heeft een charge card. Alleen als je je saldo gespreid kunt betalen heb je een 'echte' creditcard. Betaal je iedere maand het hele openstaande saldo af, is het een charge card.

@Athome: heb je het telefoonnummer op de achterkant van je card al geprobeerd? Of staat daar tegenwoordig geen telefoonnummer meer op? :X

• Athome
(jarig!)
Raar dat alleen PowerPass (Elli GmbH) hier moeilijk over doet.

Je hebt de term chargecard vaker laten vallen.
In mijn beleving is een chargecard een vorm van een creditcard waar je eerst een saldo op moet zetten (positief saldo dus) voordat je er mee kan betalen.

Maar ik heb even opgezocht wat volgens Google een chargecard zou moeten zijn. Deze uitleg die ik vind klopt wel voor mijn kaart (Visa via de ASN Bank beheert door ICS Cards).
Een chargecard, of charge card in het Engels, is de technische naam voor een creditcard die niet gekoppeld is aan een doorlopend krediet.

Dat betekent dat je elke maand de rekening van je uitgaven volledig moet voldoen. Spreiden over termijnen is dus niet mogelijk met een chargecard.

Je hoeft met deze creditcard dan ook geen rente te betalen aan de bank of creditcardmaatschappij.

• boyette
Sandro! schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:57:
Bijna iedereen in Nederland heeft een charge card. Alleen als je je saldo gespreid kunt betalen heb je een 'echte' creditcard. Betaal je iedere maand het hele openstaande saldo af, is het een charge card.

@Athome: heb je het telefoonnummer op de achterkant van je card al geprobeerd? Of staat daar tegenwoordig geen telefoonnummer meer op? :X
de banken hebben gewoon creditcards

En amex JCB en union pay

Lijkt me sterk dat niemand dat meer gebruikt

• Athome
(jarig!)
@Sandro!
Nope, geen telefoonnummer. Alleen verwijzing naar de app of icscards.nl

• boyette
Athome schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:07:
@Sandro!
Dat is geen creditcard
Onmogelijk dat een creditcard heen klantenservice biedt
Je betaalt daar fors voor ieder jaar

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:29
boyette schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:05:
[...]

de banken hebben gewoon creditcards

En amex JCB en union pay

Lijkt me sterk dat niemand dat meer gebruikt
Ik moet het saldo van mijn AmEx ook iedere maand volledig terugbetalen. Overigens staat hier dat het al jaren niet meer mogelijk is om in Nederland een 'echte' creditcard aan te vragen.

Maar goed, we zijn hier om het over openbaar laden te hebben en niet over de verschillen tussen een credit en charge card. De realiteit is dat @Athome geen abo kan afsluiten, en dat ligt ofwel bij Elli/Skoda, ofwel bij zijn creditcardmaatschappij. Aangezien dit al een tijdje niet lukt, zal het Paasweekend zonder abo overbruggen ook nog wel lukken, en dan kan ie dinsdag ICS bellen om te kijken of het aan de kaart ligt :)

• Athome
(jarig!)
Zoals @Sandro! al schreef wordt deze vorm van CreditCard door iedere Nederlandse bank uitgegeven.
Behalve met Skoda Powerpass heb ik nog nooit problemen gehad met een (online) betaling met de kaart.

• vanaalten
boyette schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:25:
[...]

Niet voor creditcards
Ics heeft 30 verschillende telefoonnummers
Dan heb je al geen creditcard

Voor creditcards is het 24/7 bereikbaar

Wat als je nu in China of in de VS bent

The show must go on

Moet wel zeggen dat voor zover ik weet ics er grotendeels mee gestopt is per 1 januari
Moest mijn kaarten overzetten
Ik heb een Visa-kaart (via ANWB). Gewoon een normale reguliere VISA creditcard die gewoon overal als credit card werkt. En heb even ingelogt bij icscards.nl/anwb - en als ik dan naar 'contact' ga zie ik inderdaad dat de reguliere servicedesk open is op maandag tot vrijdag van 08:00-20:00 en zaterdag van 08:00-17:30. Dus nee, niet elke credit card heeft een klantenservice die 24/7 bereikbaar is.

Wel heeft m'n credit card een noodnummer, 24/7 bereikbaar, voor als mijn kaart gestolen is of als ik fraude vermoed. Maar niet voor vragen als 'waarom werkt mijn credit card niet bij deze laadpas'.

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:34
@Sandro!
Op mijn creditcard (Mastercard) staat keurig een telefoonnummer. beginnend met 020

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

• vanaalten
@Sandro!
Mijn ANWB VISA creditcard ook geen telefoonnummer. Ofwel, niet elke creditcard heeft hetzelfde serviceniveau. Tja. Probeer maandag of dinsdag nog eens.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
boyette schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:08:
[...]

Dat is geen creditcard
Onmogelijk dat een creditcard heen klantenservice biedt
Je betaalt daar fors voor ieder jaar
Onjuist. De functie gespreid betalen is een optie voor de creditcard. Ook bij het model dat je iedere maand braaf betaald is een credit card, je krijgt krediet over de openstaande rekening gedurende de maand.
Er zijn echter prepaid credit cards, daar ben je mee in de war, dat zijn wat jij de charge cards noemt.

De klantenservice van ICS in het weekend is voor urgente zaken zoals geblokkeerde kaart of gestolen kaart. Die is 24 uur per dag bereikbaar.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• daemonix
  • Niet online
vanaalten schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:44:
[...]

Mijn ANWB VISA creditcard ook geen telefoonnummer. Ofwel, niet elke creditcard heeft hetzelfde serviceniveau. Tja. Probeer maandag of dinsdag nog eens.
Als je via de website kijkt kun je wel degelijk 24/7 urgente problemen melden, ook bij de ANWB card. Zou mooi zijn als je in het buitenland staat met een geblokkeerde kaart. Dit is echter een allesbehalve urgent probleem, je hebt meerdere betaalmogelijkheden.

[ Voor 8% gewijzigd door daemonix op 05-04-2026 15:48 ]

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:59
Omdat ik het gevoel heb dat ik hier op het grote banken en creditcard topic van Tweakers zit, post ik maar even iets om weer on topic te geraken.

Ook al is snelladen bij Tesla tegenwoordig nog steeds goedkoper dan snelladen bij andere snellaadaanbieders.... Wellicht moet je wel eens snelladen bij een andere aanbieder of wil je om principiële redenen niet laden bij Tesla. Voor iedereen die dat incidenteel wel eens moet doen, hierbij weer een actueel tarievenoverzicht met de goedkoopste passen/apps:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRVJyB5JNhi03H70XPpCm2IcaEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yisLWhmL3xTACLMKa9DMPBqk.png?f=fotoalbum_large

Ken je goedkopere passen of apps die voldoen aan de voorwaarden in de gele disclaimer bovenaan het overzicht? Laat het dan weten! Dan pas ik het overzicht aan.

Cupra Born Performance 58 kWh

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:22
Ik denk dat er wat verwarring tussen de genoemde kaarten is. De nieuwe uit gegeven kaarten van de bank hebben ook een Mastercard en of Visa logo. Echter niet die volledige credit kaart opties, zijn eigenlijk meer debit kaarten?

• daemonix
  • Niet online
dinandus schreef op zondag 5 april 2026 @ 18:22:
Ik denk dat er wat verwarring tussen de genoemde kaarten is. De nieuwe uit gegeven kaarten van de bank hebben ook een Mastercard en of Visa logo. Echter niet die volledige credit kaart opties, zijn eigenlijk meer debit kaarten?
Dat zijn inderdaad debit kaarten.

Pagina: 1 ... 250 251 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2