Zjanzjak schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 21:59:
[...]
Ik ben zo reuze benieuwd naar de locatie van je werk, en, waarom je op je werk laadt en niet 50 meter van je huis? Vattenfall pas is eigenlijk wel (op een enkele uitzondering na) het goedkoopst bij Vattenfall-palen maar bij andere laadpunten meestal stukken duurder.
werk: (op een industrieterrein)
palen (€ 0,31, CPO) die voor iedereen bruikbaar zijn maar niet openbaar staan (je ziet ze dus in geen enkele laadpas app). Aan de voorzijde van ons pand zijn parkeerplaatsen voor het kantoorpersoneel en bezoekers met in totaal 2 palen met elk 2 laadpunten.
Aan de achterkant van het pand zijn ook parkeerplaatsen en ook daar staan 2 palen met elk 2 laadpunten. Hier parkeren doorgaans onze chauffeurs omdat dit dichter bij de deur is die zij door moeten om bij de papieren/klappers en sleutels van de vrachtwagens te komen EN heel belangrijk de trap naar de kantine waar het koffiezetapparaat staat
thuis:
Meerdere Vattenfall palen (€ 0,3256) in de omgeving, met dus 1 paal (2 laadpunten) op/aan de markt waar ik dus ongeveer 50 meter vanaf woon. Voor de rest moet ik verder de wijk in.
Bij de Vattenfall paal is 1 laadpunt 90% van de tijd bezet door iemand met een hybride die aan een stevig potje kleven doet. Die persoon is elke dag vroeg in de middag thuis en dan staat die auto meteen aan de paal tot de volgende ochtend of nog langer. In het weekend staat hij er eigenlijk altijd aan de paal (vrijdagmiddag aan de paal, maandagochtend weg). De rest van de omwonenden mogen dus dat andere laadpunt delen.
Ik zou dan in principe naar een andere laadpaal in de wijk kunnen uitwijken, maar waarom zou ik nog verder lopen als ik het op mijn werk letterlijk 5m is van mijn auto naar de voordeur van het pand ?
Omdat de Vattenfall laadpas niet werkt op de palen van het werk, moest ik dus iets anders verzinnen.
- E-Flux, hetzij de versie met een startarief + kleine markup danwel de abo-vorm
- ANWB, tja .. vond de eerste starttarieven al hoog maar nu helemaal
- Essent, maar dat is dan altijd met abo
ik ben dus voor de Essent pas gegaan. Werkt op beide locaties tegen het CPO tarief. Waarom Essent boven E-Flux verkozen want die laatste is qua maandbedrag iets goedkoper. Dunno

Gevoelskwestie denk ik.
Alleen wist ik niet dat Electroverse CPO tarief deed, dus die ga ik a.s. maandag eens proberen op mijn werk. Mocht die werken op de palen daar dan gaat mijn Essent pas eruit
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - MacBook Air M4 13" 16GB/512GB - AirPods Pro 3 - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay