[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 124 ... 232 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

boeha schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:21:
Ff een vraagje, wie laad er wel eens met de Vattenfall laadpas, en mist ook de helft van de sessies in de app?

8 keer geladen deze maand, kort en wat langer, maar 4 sessies die zichtbaar zijn in de app... Bij dezelfde paal missende en geregistreerde sessies dit bij 2 verschillende laadpalen van Vattenfall...

Ik heb het idee dat het een beetje een puinhoop is wat betreft facturatie...
Hier een tijdje gehad bij een nieuw geplaatste Vattenfall paal. Wel aangesloten en actief maar nog niet zichtbaar in de app. Heb er vanaf +/- mei regelmatig geladen en nooit een factuur gezien, totdat er eind augustus ineens een facturatie kwam over de laatste twee maanden. Met dus een heleboel missende sessies. Hun probleem, niet de mijne.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-09 15:48
Elbizz gaat per 1 maart van 6 cent starttarief naar 28 cent starttarief en 2 cent per kWh bovenop CPO tarief. Nu er steeds meer Vattenfall laadzuilen in de buurt komen denk ik tijd om te wisselen naar Vattenfall als primaire laadpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:05
DeGroteMuis schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:31:
Elbizz gaat per 1 maart van 6 cent starttarief naar 28 cent starttarief en 2 cent per kWh bovenop CPO tarief. Nu er steeds meer Vattenfall laadzuilen in de buurt komen denk ik tijd om te wisselen naar Vattenfall als primaire laadpas.
Ja die mail kreeg ik vandaag ook. Mooi balen. Elbizz was de laatste met een CPO-tarief met een klein starttarief en GEEN opslag per geladen kWh. Het was de laatste Last Mile Solutions provider die geen kWh opslag had. Daar komt per 1 maar dus een einde aan. De spoeling is aardig dun aan het worden. Zijn er nog laadpassen die geen kWh opslag hanteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickyuu
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 12:53
Zo dat is schrikken. Laadpaal tarieven in Rijswijk. 0,58 cent!!!! Paar meter verderop in Den Haag 0,33 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Rickyuu schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:31:
Zo dat is schrikken. Laadpaal tarieven in Rijswijk. 0,58 cent!!!! Paar meter verderop in Den Haag 0,33 cent.
Met welke pas 33cent in Den Haag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 21:45
ramrodwillem schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:34:
[...]

Of het is een SGZH1 laadpaal en niet de peperdure SGZH2 palen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:17
Rickyuu schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:31:
0,58 cent is toch spotgoedkoop?
Ik betaal hier 29 cent. Dat is 50 keer zoveel!

8)7

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:13
dreamscape schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:57:
[...]

0,58 cent is toch spotgoedkoop?
Ik betaal hier 29 cent. Dat is 50 keer zoveel!

8)7
Maar toch is 0,33ct nog wel bijna de helft goedkoper >:)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Laatst online: 13:09

koboy

Heb een idee voor een icon

eltron schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:01:
[...]

Maar toch is 0,33ct nog wel bijna de helft goedkoper >:)
Ik vraag me af hoe veel je moet binnenkrijgen om het verschil tussen centen en euro's niet meer te weten.

spoiler:
let op, ik heb het niet specifiek over alcohol, salaris, ????

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
S_Chief schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:07:
Gisteren voor het eerst AC geladen bij Total met hun eigen (waardeloze) app (ChargingTogether). Zou 44 cent per kWh moeten zijn (MRA-E), maar uiteindelijk heb ik € 12,71 betaald voor 27,29 kWh. Dat is 46,57 cent (afgerond) per kWh.

Heeft iemand dit al eerder gehad bij Total? Zal morgen eens een mailtje sturen.

@multikoe Nope:

[Afbeelding]
Nog leuker: vanmiddag weer daar geladen. App gaf 44 cent / kWh aan. Net de auto weer losgekoppeld, staat er opeens 46 cent / kWh. 8)7

Daadwerkelijke kosten? € 10,25 voor 21,89 kWh, oftewel 46,83 cent (afgerond).

Ze zijn daar enorm aan het kl*ten bij Total..

[ Voor 4% gewijzigd door S_Chief op 01-02-2024 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daftpunk
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 19:09
Tranquility schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:28:
[...]

Ja die mail kreeg ik vandaag ook. Mooi balen. Elbizz was de laatste met een CPO-tarief met een klein starttarief en GEEN opslag per geladen kWh. Het was de laatste Last Mile Solutions provider die geen kWh opslag had. Daar komt per 1 maar dus een einde aan. De spoeling is aardig dun aan het worden. Zijn er nog laadpassen die geen kWh opslag hanteren?
Herkenbaar.. ik ben dus maar weer op een zoektocht. Ik zie Vandebron en Green Caravan die met een abbo van 3.50 geen start tarief of opslag per kWh vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ramrodwillem schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:34:
[...]

Ecotap bijvoorbeeld.
In Den Haag betaalt u bij elke openbare laadpaal dezelfde prijs voor de elektriciteit. U laadt er met groene stroom. De prijs is € 0,33 per kWh inclusief btw. De aanbieder van de laadpas kan extra kosten in rekening brengen.
https://www.denhaag.nl/nl...n-voor-elektrische-autos/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:12
[...]
Dan kom je bij passen met een maandabonnement zoals E-flux Orange (€ 3,23 per maand).

Of je kijkt naar buitenlandse aanbieders die op de voor jou belangrijke laadpalen/netwerken gebruikt kunnen worden, zoals Chargepoint (US), die in elk geval op de laadpalen via het Greenflux netwerk (oa. Equans) en LMS (o.a. WeDriveSolar in Utrecht) het kale CPO-tarief berekent.
Chargepoint (US) levert een laadpas maar kan ook via de app gebruikt worden. Nadeel is dat het alleen via een creditcard of Paypal werkt en dat je een beginsaldo van € 10 op de kaart moet zetten, wat dan weer met € 10 of € 20 aangevuld wordt zodra je saldo te laag wordt.

Een andere nog interessantere optie is de OVO Charging app (voorheen Bonnet), die ook een goede dekking heeft en alleen de CPO-tarieven berekent. Met een abonnement van € 2 of € 8 per maand krijg je ook nog 10% resp. 15% korting op die laadtarieven, dus dat kan al snel uit.

Nadeel van beide is dat ze niet alle laadpalen in Nederland dekken, zo werken ze beide bijvoorbeeld niet met de Vattenfall laadpalen. Maar daarvoor is de Vattenfall laadpas dan weer een handige oplossing om alleen het CPO-tarief te betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Wesco op 01-02-2024 22:46 ]

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Wesco schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:44:
Een andere nog interessantere optie is de OVO Charging app (voorheen Bonnet), die ook een goede dekking heeft en alleen de CPO-tarieven berekent. Met een abonnement van € 2 of € 8 per maand krijg je ook nog 10% resp. 15% korting op die laadtarieven, dus dat kan al snel uit.
Ovo charging rekent niet overal het CPO tarief.
De Allego palen bij mij in de buurt hebben een CPO tarief van €0,39/kWh terwijl ze bij Ovo voor €0,57/kWh in de app staan.

E-Flux:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtQhARc0l83R9el4ooFp_MjLOgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ywJwwHGq3XniWb8FW4A7tYrX.jpg?f=fotoalbum_large

OVO:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_pdIIMMCS56IVllfsc0WZLIMjQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VosxqrxsoUxiWuHFdF0hg0nX.jpg?f=fotoalbum_large

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
[...]

Eflux Orange (abo van 3,23 per maand of eenmalig 5 euro, daarna 32 ct per sessie), Vandebron met maandabonnement van 3,50, of 1,50 als je ook huisstroom afneemt, dat zijn ze volgens mij wel. Vattenfall is op eigen net ook niet gek, maar rekent 0,43cent meer op de eigen laadpaal dan Vandebron doet (29 vs 29,43 cent)

ANWB met hun 'verzendkosten' per pas (1,95) of sleutelhanger (3,50) zeggen naast 34 cent alleen cpo tarief door te belasten, maar zijn wel 2-3 cent duurder op alle laadpalen bij mij in de buurt. Nu is het tarief bij de dichstbijzijnde laadzuill ook recent 2 cent gedaald, dus kan een synchronisatie dingetje zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:05
Bizar. Heb vandaag met de electroverse pas geladen op mijn werk. 29 cent! Ipv 63 ct met e-flux!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 19:39
MadMarky schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:27:
[...]

Hier een tijdje gehad bij een nieuw geplaatste Vattenfall paal. Wel aangesloten en actief maar nog niet zichtbaar in de app. Heb er vanaf +/- mei regelmatig geladen en nooit een factuur gezien, totdat er eind augustus ineens een facturatie kwam over de laatste twee maanden. Met dus een heleboel missende sessies. Hun probleem, niet de mijne.
dat is normaal
die paal als die nog niet zichtbaar is in die app is die nog niet aangesloten op hun backend. wanneer dat dan later gebeurt en men in de tussentijd met pasje toch al heetft geladen krijg je die facturen alsnog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel_1970
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-07 19:07
Al met al, begin ik er nu toch wel een beetje spijt van te krijgen dat we overgestapt zijn naar een nieuw contract voor 5 jaar EV rijden met alle rompslomp van de prijsverhoging en onduidelijkheid over het betalen met verschillende laadpassen.
Ik startte met €0,31 en nu is dat €0,58 geworden. Bijna het dubbele.
Liever had ik het huidig contract nog 2 jaar uitgereden en dan over(terug)stappen naar "ouderwets" benzine slurpen. Wij zijn afhankelijk van openbare laadpalen en deze zijn vaak bezit doordat eigenaren niet het fatsoen kunnen opbrengen om hun voertuig, redelijk kort na het opladen, weg te halen en plek vrij te maken voor de volgende. Vaak is het dezelfde auto die ik tijdens een middag wandeling met de hond nog ziet staan. Uitgerekend heeft deze auto daar dan minstens 16 uur gestaan.
Maar goed, nu nog wachten op de EV6 (verwacht pas ergens in mei) en dan de 5 jaar uitzingen.

KIA EV6 Light Edition 58kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:16
De prijzen met de laadpassen zijn wel duidelijk, gewoon te vinden in apps. Als je altijd de allerlaagste prijs wilt betalen, ja, dan moet je vergelijken. Maar je vergelijkt toch ook niet de prijs van brood in alle supermarkten in de stad? En met 58 ct per kWh is het per km nog altijd goedkoper dan benzine, nog afgezien van klimaat, luchtkwaliteit, rijplezier, etc.

Maar ieder zijn keuze uiteraard.

Wat ik niet zou willen is dat toekomstige ev rijders zich laten afschrikken, terwijl laden nog altijd minder tijd kost en goedkoper is dan tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:02
Nova163 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:09:
De prijzen met de laadpassen zijn wel duidelijk, gewoon te vinden in apps.

Wat ik niet zou willen is dat toekomstige ev rijders zich laten afschrikken, terwijl laden nog altijd minder tijd kost en goedkoper is dan tanken.
hmm, mijn ervaring . E-flux , site en app laten 37 cent zien, toch moet ik 57 cent betalen. ( ticket via klantenservice loopt ) . shell recharge laat weer geen sessies zien in de app. :?

de tijd die ik bezig ben met alle providers / klantenservice perikelen, die moet ik optellen bij het laden vind ik.

EV-rijden is geweldig. maar dit aspect is voor de particulier niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:44

bert pit

asdasd

@Michel_1970 Jammer, slechte start. Als het om het geld gaat kun je overwegen om een abo te nemen bij Fastnet of Tesla. Voor zo'n 12,5 Euro per maand laad je snel en goedkoop. Zeker tegen 58 cent heb je het er bij één lading per maand al uit.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
https://www.mra-e.nl/wat-...dpaal-van-mra-elektrisch/ had a change.
---
(changed) Ubitricity: € 0,51 per kWh
(into) Ubitricity: € 0,45 per kWh (per 01/02/24)
---

Toch nog een beetje goed nieuws. Ligt dichter bij elkaar nu

[ Voor 13% gewijzigd door Mirabis op 02-02-2024 09:32 ]

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V116 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 21:26
Maar je vergelijkt toch ook niet de prijs van brood in alle supermarkten in de stad?
Hoi!
Nou is het wel een beetje appels met peren vergelijken met wat je zegt, maar hier thuis wordt er wel degelijk prijs vergeleken met de boodschappen tussen de diverse aanbieders. ;)
Uiteraard geldt dit ook voor het laden.
Maar goed, dit dus.
En, moet er ook bij bekennen dat ik er enorm plezier in schep om voor het goedkoopste te gaan, ik zie het als een sport. Buiten dat, het geld klotst hier ook niet tegen de plinten.
Ik geef dit wel mee aan mensen als ze informatie aan mij vragen over privé elektrisch rijden.
Heb daarom mijn ouweheer aangeraden om voorlopig nog even geen EV aan te schaffen, want op sommige plekken is het best een lastig verhaal als je bijvoorbeeld dit leest;
Michel_1970 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:17:
Wij zijn afhankelijk van openbare laadpalen en deze zijn vaak bezit doordat eigenaren niet het fatsoen kunnen opbrengen om hun voertuig, redelijk kort na het opladen, weg te halen en plek vrij te maken voor de volgende. Vaak is het dezelfde auto die ik tijdens een middag wandeling met de hond nog ziet staan. Uitgerekend heeft deze auto daar dan minstens 16 uur gestaan.
Kan mij er dan echt wel iets bij voorstellen dat soms de moed je dan in de schoenen zinkt.
En dan is er nog de 'laadpas-jungle', voor mij best gesneden koek maar vaderlief loopt tegen de 80, en dat is dan best een lastig verhaal voor hem.

Ben je daarentegen wat jonger (of gewoon nog goed bij de pinken op oudere leeftijd) dan is het qua 'laadpas-jungle' best te doen, kost je even wat acclimatiserings-tijd maar dan komt het vast wel goed.
Ben wel van mening, dat ALS je privé elektrisch wil gaan rijden en je toch een beetje op de centjes moet letten, dat je je echt even goed moet inlezen van tevoren.

Zal ook een hoop 'klagers' hier schelen. :P

Maar goed, nu nog wachten op de EV6 (verwacht pas ergens in mei) en dan de 5 jaar uitzingen.
Wie dan leeft, wie dan zorgt.
Ik heb de ijdele hoop dat het wel goed komt tegen die tijd en jij er wellicht toch weer anders over denkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
murky123 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:22:
[...]

hmm, mijn ervaring . E-flux , site en app laten 37 cent zien, toch moet ik 57 cent betalen. ( ticket via klantenservice loopt ) . shell recharge laat weer geen sessies zien in de app. :?

de tijd die ik bezig ben met alle providers / klantenservice perikelen, die moet ik optellen bij het laden vind ik.

Dat zijn wel vervelende ervaringen inderdaad. Ik heb dit zelf nog nooit meegemaakt. Ik zou zelf niet concluderen dat het niet te doen is. De meeste mensen laden meestal op dezelfde palen, daar heb je snel genoeg door wat de goedkope en betrouwbare opties zijn. Er gaat wel eens iets mis, maar dat zal met de tijd hopelijk steeds minder gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
Nova163 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:21:
[...]

Dat zijn wel vervelende ervaringen inderdaad. Ik heb dit zelf nog nooit meegemaakt. Ik zou zelf niet concluderen dat het niet te doen is. De meeste mensen laden meestal op dezelfde palen, daar heb je snel genoeg door wat de goedkope en betrouwbare opties zijn. Er gaat wel eens iets mis, maar dat zal met de tijd hopelijk steeds minder gebeuren.
ik hoop het ook, dat het verbeterd. ik rijd nu 6 weken particulier EV, 3 laadpassen.
elke kilowatt moet geladen worden aan de openbare paal.

kia charge : kreeg ik bij mijn auto, 12 maanden gratis abbo + 15% korting op laadtarief, die promotie blijkt weer niet gekoppeld aan mijn VIN. ook daar moet ik achteraan

shell recharge : geen laadsessies zichtbaar in app.

E-Flux : verschil in tarieven .

sum-up : 6 weken, 3 passen, 3x issues, score 100% :-(

ach ja. bijna weekend ! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door murky123 op 02-02-2024 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-09 23:19
DeGroteMuis schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:31:
Zucht, net gisteren aangevraagd. Nu weet ik het ook niet meer, MRA-e gebied met voornamelijk TotalEnergies en Ubricity. Misschien toch weer vandebron, maar die had ik net een paar weken geleden opgezegd. Had ook nog een andere pas al een jaar abonnement voor betaald zonder gebruik van te maken, is onderhand een dagtaak aan het worden.

Ik hoop dat al die partijen beseffen dat er weinig retentie van klanten is, als ze steeds blijven frummelen met de prijzen. Tenzij het gros zakelijk rijder is en het allemaal niet uitmaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:36
Zoals al meerdere malen gezegd. Het feit blijft dat laadpassen die onder de prijs van de CPO zitten, vroeg of laat de rekening dienen te betalen. En onderhandelingen waar een MSP een lagere prijs van een CPO heeft bedingt heb ik niet niet veel gemerkt. Hoe groter de groep die zit te jagen op het voordelige tarief, hoe sneller de rekening komt. Deze passen worden vaak enkel gebruikt op verlieslatende palen, waardoor de MSP niet kan compenseren met winst elders. Ook voordeelbundels gaan hier tegen botsen als ze steeds bij een dure paal gebruikt worden.

Het zijn echter inderdaad veel lease rijders/firmawagens, en zolang de fleet maangers niet collectief gaan klagen, denk ik niet dat er veel gaat bewegen. Ik heb een druppel van de firma, maar ik let toch nog steeds op de prijzen als ik ergens publiek laad. Ik wil de CPOs met exuberante prijzen niet belonen. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen zo idealistisch is (en de traagheid van de vaak gebruikte LMS back-end helpt niet) Privé verplaatsingen in het Buitenland wordt ik geacht zelf te bekostigen, dus ik probeer ik zo wat mee te blijven met de gaande systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmartijn
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-12-2024
Zjanzjak schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:49:
[...]

Het kan ook simpelweg zijn dat je laadpas niet werkt bij bepaalde laadpaal-aanbieders.

Plus, in de regel doe ik altijd eerst de kabel in het laadpunt dan pas in de auto, andersom wil het nog wel eens misgaan en 1 keertje meegemaakt dat ik eerst de laadpas langs het laadpunt moest halen en toen pas de laadkabel moest aankoppelen aan beide zijden, pas toen begon de boel met laden.
De laadpaal is gecontroleerd door een monteur en daar leek niets mee mis te zijn. Eind vorige week bleek mijn auto ook bij 2 andere plekken opeens niet meer te kunnen laden. De verbinding kwam wel tot stand maar na enige tijd werd die verbroken. Vervolgens bij de dealer/garage langsgereden en daar met twee kabels geprobeerd op te laden. Met beide kabels gebeurde er helemaal niets. De auto staat nu bij de garage om te kijken waar het euvel zit. Wel bijzonder met een auto van 1 week oud. 🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 20:05
Ik vind het allemaal best te doen. Ik heb een Volvo XC40 en heb 3 laadpassen, Shell, ANWB en E-Flux. Tot nu toe het meeste geladen met E-Flux, want voordeligst. Met de Shell pas kan ik bijna overal terecht, heeft vast tarief. Voor het snelladen gebruik ik Volvo en Tesla.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas 50
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 30-07-2024
Coolblue eigenaar Shuttel Services
Sinds 7 december levert Shuttel Services geen energie meer voor laadpalen.
Ik had een laadabonnement met maandelijkse betaling. Krijg de afrekening zijn de maandelijkse termijnen niet afgetrokken. Had ruim teveel betaald met de maandelijkse termijnen. Inmiddels 5 facturen verder nog steeds geen goede afrekening. Proberen wel bedragen te incasseren maar heb machtiging ingetrokken. Telefonisch is Shuttel niet meer bereikbaar en op mail wordt niet gereageerd.
Kortom het is administratief een grote puinhoop.
Kijk uw afrekening goed na kan u veel geld schelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
De prijzen met de laadpassen zijn wel duidelijk, gewoon te vinden in apps. Als je altijd de allerlaagste prijs wilt betalen, ja, dan moet je vergelijken. Maar je vergelijkt toch ook niet de prijs van brood in alle supermarkten in de stad? En met 58 ct per kWh is het per km nog altijd goedkoper dan benzine, nog afgezien van klimaat, luchtkwaliteit, rijplezier, etc.

Hier in de wijk kan je nu 66 cent, 57 cent, 39 cent of 29 cent per kWh betalen, alle vier 11kW AC CPO tarief. Met Shell Recharge betaal je 53 cent, of 55 cent bij de duurste. Als je voor dezelfde kwaliteit brood het dubbele betaalt als je pint met ING in plaats van RABO, of als je bij de bakker op de hoek AH brood met een stickertje over het AH logo koopt voor het dubbele als bij de AH 200 meter verderop, zou ik toch even shoppen.

En publiek laden is lang niet altijd goedkoper dan tanken, eind 2022 was het gewoon echt duurder omdat brandstofaccijnzen wel omlaag gingen om de stijgingen te dempen, waar dat bij laadpalen niet gebeurde. En ook nu als je zonder prijsbewust te zijn overal laadt hoeft het niet zo nodig goedkoper te zijn dan een benzineauto, zeker niet als je regelmatig DC moet laden.

EV's rijden wel echt fijn en het kan inderdaad nog steeds flink goedkoper zijn, maar dat is zeker niet vanzelfsprekend voor iedere situatie vind ik.
murky123 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:25:
ik hoop het ook, dat het verbeterd. ik rijd nu 6 weken particulier EV, 3 laadpassen.
elke kilowatt moet geladen worden aan de openbare paal.

kia charge : kreeg ik bij mijn auto, 12 maanden gratis abbo + 15% korting op laadtarief, die promotie blijkt weer niet gekoppeld aan mijn VIN. ook daar moet ik achteraan

shell recharge : geen laadsessies zichtbaar in app.

E-Flux : verschil in tarieven .

sum-up : 6 weken, 3 passen, 3x issues, score 100% :-(

ach ja. bijna weekend ! ;)
Het komt vast goed.
Recharge: Kan inderdaad vertraging op zitten, zeker bij roaming. Niet zo spannend, komt wel goed. Hetzelfde geldt trouwens voor meerdere aanbieders. E-Flux en Kia wel vervelend.

Met bijna 4 jaar particulier EV gebruik en ervaring met ongeveer 15 verschillende passen / apps zijn de problemen bijna op de vinger van 1 hand te tellen. Als ik de problemen met de (Oostenrijkse) DA app op DA laadpalen niet meetel, blijven er 3 issues over: 1 keer een dubbele sessie bij Ewe (betalen per sessie toen), 1 belletje en opgelost, 1 keer weigerde laadpaal toen ik de sessie stopte met de Enel app mijn kabel terug te geven, belletje naar support en opgelost en 1 keer liep een Maingau sessie in de app nog 1,5 dag door op een DC lader, zonder contact netjes aangepast door Maingau. O ja, af en toen moet ik de Elbizz kaart nog een 2e keer aanbieden, maar da's ook niet echt een probleem.

Voor de laadpaaklever: mijn ervaring is dat vriendelijk aanspreken over het algemeen wel werkt. Natuurlijk kan je er een eikel bij hebben, zeker onder de mensen die vinden dat ze alleenrecht hebben omdat zij de laadpaal ooit aangevraagd hebben, maar over het algemeen kom je daarmee best een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:10
murky123 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:22:
[...]

Moet je dan zo dikwijls ver van huis laden?
Als je geen eigen oprit hebt, dan zou ik om de paar maanden eens kijken met welke dienst ik het goedkoopst kan laden bij de laadpalen rond mijn woning.

En dan voor de vakantie een pasje regelen bij Shell of Fastned. Ik laad een pak minder dan 10% verder weg van huis, dus als je daar dan eens wat te veel betaalt, dan maakt het amper iets uit op je jaarbudget.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
voor een ieder die met een E-flux pas laad bij Aleggo palen en afgaande op de foutief weer gegeven tarieven in de E-flux app en site.

Bedankt voor het invullen van het formulier.

Wij zijn inderdaad op de hoogte dat er een foutieve tarief wordt weergeven voor Allego laadpalen. Wij zijn inmiddels in contact met Allego om dit op te lossen.

Wij kunnen éénmalig het verschil crediteren voor de sessie. Zou je mij een reply kunnen sturen op mijn mail op het moment dat je de factuur binnen hebt waar de sessie op wordt gefactureerd. Dan zal ik het verschil laten crediteren.

Mocht je hier vragen over hebben hoor ik het graag

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-08 10:23

EV rijden aan publieke paal bij 58ct is heel vergelijkbaar met benzine, helaas.
Reken ook je 5-8% laadverlies en ~30 cent starttarief, en je hebt het over ca 62 cent netto/kwh.

Bij doorsnee verbruik van 180Wh/km: 11,11 cent/km.
Bij 1:17 benzine, hier 1,83/L bij lokale pomp: 10,76 cent/km.
Je kan nog beetje schuiven met de cijfers, in meest gunstige geval draaien deze cijfers om, maar veel beter dan break even wordt het iig niet.

Dan komen de andere kosten;
-hogere verzekeringspremie's, o.a. vanwege hogere gewicht en de kostbare reparaties vanwege geavanceerde elektronica die al bij kleine schades vervangen of opnieuw gecalibreerd moet worden
-vanaf 2026 ca. 50% hogere wegenbelasting dan benzine auto in dezelfde klasse
-extra tijd besteed aan vinden van beschikbaar laadstation in buurt van bestemming (+vaak stuk lopen), niet werkende laadpalen, contacten met klantenservice over niet kloppende tarieven, regelmatig wisselen van passen om beste prijs te betalen, bijhouden welke pas bij welke aanbieder beste uitkomt, idem op vakantie enz.

Onderhoudskosten gedurende eerste 5 jaren zijn hooguit marginaal lager. Jonge autos hebben uberhaupt niet veel meer dan standaard onderhoud nodig volgens fabrieksvoorschrift (voor garantie en restwaarde wel belangrijk uit te laten voeren), grootste kostenpost zijn vaak de banden (bij EV's bepaald niet voordelig). Misschien dat oudere EV's vs. oudere benzine auto's gunstiger uitvallen, mits geen accu problemen. Overigens zijn er zeker wel kritische problemen bekend bij EV's, zo hebben alle Zoë's (ook de nieuwere modellen) een elektromotor met vrij kwetsbare lagers, al bij 100-200dkm geven ze soms de geest. Vervangen hiervan betekent half uit elkaar schroeven van auto en nieuwe motor, kosten; >helft van dagwaarde auto. Om over de reparatiekosten van oude Model S en X'en nog maar te zwijgen. Dat is geen reden om geen EV te kopen, maar het is niet zo dat EV's maar "magisch" honderduizenden km's meegaan zonder kans op hogere reparatiekosten.

Was getekend, een zeer tevreden EV gebruiker van afgelopen 4 jaar. Wil graag weer een EV maar het kostenplaatje wordt er bepaald niet aantrekkelijk op. Ja, misschien nog nét als ik het met een splinternieuw benzine/mild-hybrid vergelijk, maar niet met jong gebruikte modellen. En omdat de auto ook niet aantrekkelijk wordt voor de particulier, is het voor de restwaarde ook niet bepaald positief (bij mij gaat auto niet terug naar lease maatschappij maar zal ik hem zelf zakelijk inruilen, maar bij operational lease wordt dit natuurlijk gewoon in het volgende tarief verdisconteerd).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:42
davidov2008 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:31:
[...]

EV rijden aan publieke paal bij 58ct is heel vergelijkbaar met benzine, helaas.
Reken ook je 5-8% laadverlies en ~30 cent starttarief, en je hebt het over ca 62 cent netto/kwh.

Bij doorsnee verbruik van 180Wh/km: 11,11 cent/km.
Bij 1:17 benzine, hier 1,83/L bij lokale pomp: 10,76 cent/km.
Je kan nog beetje schuiven met de cijfers, in meest gunstige geval draaien deze cijfers om, maar veel beter dan break even wordt het iig niet.

Dan komen de andere kosten;
-hogere verzekeringspremie's, o.a. vanwege hogere gewicht en de kostbare reparaties vanwege geavanceerde elektronica die al bij kleine schades vervangen of opnieuw gecalibreerd moet worden
-vanaf 2026 ca. 50% hogere wegenbelasting dan benzine auto in dezelfde klasse
-extra tijd besteed aan vinden van beschikbaar laadstation in buurt van bestemming (+vaak stuk lopen), niet werkende laadpalen, contacten met klantenservice over niet kloppende tarieven, regelmatig wisselen van passen om beste prijs te betalen, bijhouden welke pas bij welke aanbieder beste uitkomt, idem op vakantie enz.

Onderhoudskosten gedurende eerste 5 jaren zijn hooguit marginaal lager. Jonge autos hebben uberhaupt niet veel meer dan standaard onderhoud nodig volgens fabrieksvoorschrift (voor garantie en restwaarde wel belangrijk uit te laten voeren), grootste kostenpost zijn vaak de banden (bij EV's bepaald niet voordelig). Misschien dat oudere EV's vs. oudere benzine auto's gunstiger uitvallen, mits geen accu problemen. Overigens zijn er zeker wel kritische problemen bekend bij EV's, zo hebben alle Zoë's (ook de nieuwere modellen) een elektromotor met vrij kwetsbare lagers, al bij 100-200dkm geven ze soms de geest. Vervangen hiervan betekent half uit elkaar schroeven van auto en nieuwe motor, kosten; >helft van dagwaarde auto. Om over de reparatiekosten van oude Model S en X'en nog maar te zwijgen. Dat is geen reden om geen EV te kopen, maar het is niet zo dat EV's maar "magisch" honderduizenden km's meegaan zonder kans op hogere reparatiekosten.

Was getekend, een zeer tevreden EV gebruiker van afgelopen 4 jaar. Wil graag weer een EV maar het kostenplaatje wordt er bepaald niet aantrekkelijk op. Ja, misschien nog nét als ik het met een splinternieuw benzine/mild-hybrid vergelijk, maar niet met jong gebruikte modellen. En omdat de auto ook niet aantrekkelijk wordt voor de particulier, is het voor de restwaarde ook niet bepaald positief (bij mij gaat auto niet terug naar lease maatschappij maar zal ik hem zelf zakelijk inruilen, maar bij operational lease wordt dit natuurlijk gewoon in het volgende tarief verdisconteerd).
Jammer dat de reactie alleen over kosten gaat. Dan snap ik wel dat je fossiel overweegt. Ik kijk altijd breder naar thuisladen, weinig herrie, moderne techniek, comfort, rijgenot, uitstoot, milieu impact, een goed gevoel etc. Ik rij inmiddels 9 jaar elektrisch en ga nooit meer terug. Denk dat het ook voor lease rijders steeds lastiger gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Al met al, begin ik er nu toch wel een beetje spijt van te krijgen dat we overgestapt zijn naar een nieuw contract voor 5 jaar EV rijden met alle rompslomp van de prijsverhoging en onduidelijkheid over het betalen met verschillende laadpassen.
Ik startte met €0,31 en nu is dat €0,58 geworden. Bijna het dubbele.
Liever had ik het huidig contract nog 2 jaar uitgereden en dan over(terug)stappen naar "ouderwets" benzine slurpen. Wij zijn afhankelijk van openbare laadpalen en deze zijn vaak bezit doordat eigenaren niet het fatsoen kunnen opbrengen om hun voertuig, redelijk kort na het opladen, weg te halen en plek vrij te maken voor de volgende. Vaak is het dezelfde auto die ik tijdens een middag wandeling met de hond nog ziet staan. Uitgerekend heeft deze auto daar dan minstens 16 uur gestaan.
laadpaal bezet probleem is simpel op te.lossen door de gemeente te vragen te handhaven of uit te breiden

een van de 2 zullen ze uitvoeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidov2008
Vaevictis_ schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:44:
[...]

Jammer dat de reactie alleen over kosten gaat. Dan snap ik wel dat je fossiel overweegt. Ik kijk altijd breder naar thuisladen, weinig herrie, moderne techniek, comfort, rijgenot, uitstoot, milieu impact, een goed gevoel etc. Ik rij inmiddels 9 jaar elektrisch en ga nooit meer terug. Denk dat het ook voor lease rijders steeds lastiger gaat worden.
Als je kan thuisladen, veranderd dat het plaatje ja. Zelfs zonder zonnepanelen kan je met dynamische tarieven zeer betaalbaar opladen. Maar dat zal voor meeste mensen onhaalbaar blijven. Die andere voordelen; ja dat ervaar ik ook wel, maar dat gaat de particuliere rijder niet overhalen om voor een EV te kiezen. En overigens ook het gros van de lease readers beweegt gewoon in de richting van 'wat op dat moment het voordeligst is' (voor hen zelf/voor de baas), en hebben weinig andere overwegingen. Moderne auto's in C (+) segment zijn allemaal stil en comfortabel, en milieu maakt men zich weinig druk om (zie verkiezings uitslag).

Mijn reactie gaat dus niet alleen over mijn persoonlijke mening en keuzes, maar deste meer over de beweging van de markt. Ooit rijden we allemaal elektrisch ja, maar het proces wordt door de beschreven punten onnodig enorm vertraagd. Het sentiment daalt. Dat is gewoon heel jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:26
boyette schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:48:
[...]

laadpaal bezet probleem is simpel op te.lossen door de gemeente te vragen te handhaven of uit te breiden

een van de 2 zullen ze uitvoeren
_O- _O-
sry, kon het niet laten.

Stel hier de vraag eens hoevaak dat gelukt is...

(note: áls... áls dat werkte, hadden we allang dat fenomeen naar de geschiedenis verwezen..)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Hansieo schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:55:
[...]

_O- _O-
sry, kon het niet laten.

(note: áls... áls dat werkte, hadden we allang dat fenomeen naar de geschiedenis verwezen..)
in de meeste gemeentes wordt daar echt wel op gecontroleerd en gehandhaafd zeker als je dat meldt maar het wordt maar weinig gemeld.
maakt je gemeente gebruik van de buitenbeter app ?

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ik heb een nieuw laadkompas gemaakt met laadpassen die vaste tarieven per land rekenen voor alle wintersporters die in de buurt van hun verblijf willen laden en niet van verrassingen houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0IsbZVU2wUHuyfEcJLYWTKVXEc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ld3tqY5nasIiQ8InEJTx5l1z.png?f=fotoalbum_large

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
[quote]boyette schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:00:
[...]

in de meeste gemeentes wordt daar echt wel op gecontroleerd en gehandhaafd zeker als je dat meldt maar het wordt maar weinig gemeld.
[/quote]

geen idee, ik laad zelf 95% thuis.

Maar ik zie wél vaak brandstof auto's op plekken staan waar ze NIET thuishoren.
tel daar bij op hoevaak Tweakers dit melden dan kán het niet anders, dan dat de (meeste???) gemeentes het maar een beetje laten zwabberen.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud1234821
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 10:46
Kort voor kerst onze MG4 geleverd gekregen, en sindsdien (in ruim een maand tijd) zo'n 305kWh geladen bij SGZH1 en SGZH2 palen; eerste 2x met creditcard, daarna met Bonnet/OVO Light abonnement.

Nu Bonnet de hogere tarieven voor SGZH2 heeft doorgevoerd, is het wellicht interessant om ook naar andere laadpassen/apps te kijken. Ik zag hier Electroverse voorbijkomen, opvallend genoeg rekenen zij hetzelfde tarief (41ct/kWh) voor zowel SGZH1 als SGZH2. Voor SGZH1 blijft Bonnet dus het voordeligst, maar aangezien die regelmatig bezet zijn, zou ik Electroverse kunnen overwegen voor SGZH2.

Vraag is echter of Electroverse simpelweg achterloopt op de tariefsverhoging (net als Bonnet tot voor kort), met dus grote kans dat dit op korte termijn wordt aangepast, of hanteren zij een tarief dat niet direct gerelateerd is aan het CPO tarief, maar bijvoorbeeld een vast tarief per CPO? (op basis van een snelle steekproef op hun kaartweergave lijken zij bijvoorbeeld 41ct/kWh te hanteren voor alle LMS-palen, ook in andere delen van NL).

Zijn er verder nog significante voor-/nadelen van Electroverse ten opzichte van Bonnet, met name als ik een keer bij een andere CPO moet laden (andere gemeente, snelladen onderweg, reizen in omliggende landen)? Bijvoorbeeld significante verschillen in tarief, of bepaalde CPO's wel/niet ondersteund.

Daarnaast vraag ik mij af of een VPA wellicht interessant is; officieel niet toegestaan maar gezien de situatie waarschijnlijk geen haan die ernaar kraait. Echter, huidige leveringskosten thuis zijn 0,37660 normaal/0,32315 dal per kWh, dus duurder dan SGZH1 en niet heel veel goedkoper dan SGZH2, zeker als je installatiekosten meerekent. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
ruud1234821 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:33:
Vraag is echter of Electroverse simpelweg achterloopt op de tariefsverhoging (net als Bonnet tot voor kort), met dus grote kans dat dit op korte termijn wordt aangepast, of hanteren zij een tarief dat niet direct gerelateerd is aan het CPO tarief, maar bijvoorbeeld een vast tarief per CPO? (op basis van een snelle steekproef op hun kaartweergave lijken zij bijvoorbeeld 41ct/kWh te hanteren voor alle LMS-palen, ook in andere delen van NL).
Ik kan het blijven herhalen maar:
IceTeaGX in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Hansieo schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:21:
[quote]boyette schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:00:
[...]

[/quote]

geen idee, ik laad zelf 95% thuis.

Maar ik zie wél vaak brandstof auto's op plekken staan waar ze NIET thuishoren.
tel daar bij op hoevaak Tweakers dit melden dan kán het niet anders, dan dat de (meeste???) gemeentes het maar een beetje laten zwabberen.
er is nergens een beleid om daar niet op te handhaven tenzij er ergens tig palen staan en die nooit vol zijn
maar dat is nergens

tevens horen gemeentes terugkoppeling te geven op de meldingen

ben benieuwd wat die dan is

[ Voor 5% gewijzigd door boyette op 02-02-2024 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruud1234821
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 10:46
Die post had ik al gelezen, maar de Electroverse tarieven lijken niet (direct) gekoppeld aan het CPO tarief, gezien het feit dat ze hetzelfde tarief rekenen voor SGZH1 en SGZH2 terwijl de CPO-tarieven voor die palen al langere tijd verschillend zijn.

Dus wellicht toch een afspraak tussen MSP en CPO, of een andere rekenmethode die niet direct gekoppeld is aan het CPO-tarief voor een specifieke paal (bijvoorbeeld gemiddelde tarief van alle palen van een bepaalde CPO)? Met mijn vraag probeerde ik daar meer duidelijkheid over te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door ruud1234821 op 02-02-2024 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

ruud1234821 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:25:
[...]

Die post had ik al gelezen, maar de Electroverse tarieven lijken niet (direct) gekoppeld aan het CPO tarief, gezien het feit dat ze hetzelfde tarief rekenen voor SGZH1 en SGZH2 terwijl de CPO-tarieven voor die palen al langere tijd verschillend zijn.

Dus wellicht toch een afspraak tussen MSP en CPO, of een andere rekenmethode die niet direct gekoppeld is aan het CPO-tarief voor een specifieke paal (bijvoorbeeld gemiddelde tarief van alle palen van een bepaalde CPO)? Met mijn vraag probeerde ik daar meer duidelijkheid over te krijgen.
Het gaat gewoon om het totale bedrag dat de MSP moet bijleggen. Blijft het een beetje binnen de perken dan gaan de financiële systemen geen alarm geven, en kun je goedkoper blijven laden. 11kW met Freshmile kom je nu al minimaal een jaar uit op net geen 45cent. Toen Enel-X met de goedkope bundels kwam was het met een paar maanden afgelopen. Maar dat zal niet alleen aan de Nederlanders hebben gelegen, ook o.a. aan de Duitsers. Ze hebben het hele bundel concept nu zelfs laten vallen.

Bonnet/elektroverse zijn lang hier op het forum minder populair geweest, waarschijnlijk ook omdat er op dat moment goedkopere opties waren.

Voor de SGHZ2 palen is het nu even een jaartje huilen, maar volgend jaar zullen de tarieven wel weer naar beneden gaan. Hier zijn de tarieven namelijk gereguleerd, in tegenstelling tot bijna alle Allego, plug&charge etc palen.

Pak ik meteen even je VPA mee: zo lang er niet geklaagd wordt handhaven de meeste gemeentes niet actief, maar dat kan natuurlijk veranderen. Zijn er meer die het doen in je buurt? Hoe is je relatie met de mensen in de buurt? Er hoeft maar 1 te klagen en je hebt een dure paal hangen die je niet meer kunt gebruiken.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 16:26
Vattenfall stuurt de factuur pas een paar weken later maar die komt doodleuk in de SPAM box terecht omdat vattenfall de DKIM settings van de mail niet goed heeft ingesteld.

In 2023 heb ik in ruim 3 maanden in totaal 1853 kW geladen voor een prijs van gemiddeld 30 cent.
Daar zaten een paar keer gratis sessies bij via een klant die bezoekers/medewerkers gratis liet laden.

Als ik kijk wat ik heb uitgegeven aan diesel <> electra per KM :
2022 : 0,1038 per KM (diesel)
2023 : 0,0782 per KM (diesel)
2023 : 0,0651 per KM (electra)

Dus het scheelt in dat op zicht niet zo veel helaas.
Zowel voor de diesel als voor de electra zoek ik de goedkope laadpalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 19:50
koboy schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:22:
[...]
Toen Enel-X met de goedkope bundels kwam was het met een paar maanden JAAR afgelopen.
FTFY 😉
Het duurde alleen een tijdje (paar jaar) voordat iedereen ze massaal ontdekt had (en aantrekkelijk vond).

[ Voor 3% gewijzigd door pmiddeld op 02-02-2024 17:08 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
kevertje1977 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:51:
Vattenfall stuurt de factuur pas een paar weken later maar die komt doodleuk in de SPAM box terecht omdat vattenfall de DKIM settings van de mail niet goed heeft ingesteld.

In 2023 heb ik in ruim 3 maanden in totaal 1853 kW geladen voor een prijs van gemiddeld 30 cent.
Daar zaten een paar keer gratis sessies bij via een klant die bezoekers/medewerkers gratis liet laden.

Ofwel rij je electrisch nogal verkwistend (>20 kWh/100km), of je diesel is superzuinig (ca 4l/100km), anders klopt je rekening niet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:13
Eens,
Elektrisch rijden is nu eenmaal beter, en is de toekomst. Fossiel sterft uit.
Hoewel elektrisch rijden duurder is vind ik dat niet erg. Ik heb het nooit erg gevonden om meer te betalen voor iets dat beter is. Mij zie je ook niet meer in een plofauto.

Het lijkt mij prima om in dit topic prijzen van laadpassen en laadpalen te vergelijken, maar de vergelijking met benzine of diesel is voor mij totaal onzinnig (dat was vroeger, maar nu rijden we elektrisch en anders heb je in dit topic niet veel te zoeken).

[ Voor 15% gewijzigd door eltron op 02-02-2024 18:41 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:14
davidov2008 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:53:
[...]

Als je kan thuisladen, veranderd dat het plaatje ja. Zelfs zonder zonnepanelen kan je met dynamische tarieven zeer betaalbaar opladen. Maar dat zal voor meeste mensen onhaalbaar blijven. Die andere voordelen; ja dat ervaar ik ook wel, maar dat gaat de particuliere rijder niet overhalen om voor een EV te kiezen. En overigens ook het gros van de lease readers beweegt gewoon in de richting van 'wat op dat moment het voordeligst is' (voor hen zelf/voor de baas), en hebben weinig andere overwegingen. Moderne auto's in C (+) segment zijn allemaal stil en comfortabel, en milieu maakt men zich weinig druk om (zie verkiezings uitslag).

Mijn reactie gaat dus niet alleen over mijn persoonlijke mening en keuzes, maar deste meer over de beweging van de markt. Ooit rijden we allemaal elektrisch ja, maar het proces wordt door de beschreven punten onnodig enorm vertraagd. Het sentiment daalt. Dat is gewoon heel jammer.
Ik kan niet thuisladen en ben dus (ook) afhankelijk van publieke laadpalen. De prijzen van die palen zijn de afgelopen maanden gestegen, dat klopt en zeker ook tot mijn chagrijn, maar met met een beetje (en dat is echt een beetje) moeite kun je nog steeds voor minder dan 0,45 euro/kWh laden en dan ben je goedkoper uit dan diesel. Bovendien hoor ik hier en daar ook weer een beweging naar beneden, dus ik wacht gewoon rustig af.
[Begin rant]
Bovendien ben ik misschien een beetje gek, maar ook al zou electrisch rijden duurder zijn, ik zou het nog doen. Mijn kinderen zullen financieel enorme gevolgen gaan ondervinden van de klimaatverandering en ik zou me kapot schamen als ik ze zou moeten vertellen dat ik een plofauto ben blijven rijden omdat dat een paar cent per km goedkoper was....
[Einde rant]
Relativering: ik ben het overigens wel volkomen met je eens dat de energietransitie onnodig wordt vertraagd. Of misschien anders gezegd: de energietransitie had met slim handelen door de overheden versneld kunnen worden. Overigens is de oorzaak daarvan ook weer: geld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeGroteMuis
[...]

Bij een bericht waarin vermeld wordt dat EV rijden altijd goedkoper is, ook zonder op prijzen te letten, vind ik dat eigenlijk wel een prima reactie. Want dat is niet zo. Daarnaast zit niet iedereen in dezelfde situatie. Een voorbeeld wat je zelf noemt, thuisladen. Leuk hoor, maar doe dat eens op 3 hoog in een portiekflat zonder eigen parkeerplaats? Of zoals bij mij, in een tussenwoning zonder parkeerplaatsen voor de deur? Dan moet je toch echt publiek laden. Zo zijn er nog veel meer dingen te bedenken die een EV gewoon minder geschikt kunnen maken voor iemand.

Ik geniet van mijn EV, ook zonder laadmogelijkheid thuis. En ik kijk al naar een volgende, dat wordt ook zeker een EV, ook met de duurdere wegenbelasting vanaf 2026. Maar ook een EV is niet one size fits all de beste optie voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
Tommie12 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:07:
[...]

Ofwel rij je electrisch nogal verkwistend (>20 kWh/100km), of je diesel is superzuinig (ca 4l/100km), anders klopt je rekening niet.
Wat klopt er volgens jou niet ?
De diesel was inderdaad zuinig.
2023 , 13620 kilometer met 677 liter, totaal bedrag 1065,43 .
20,10 kilometer per liter diesel
Dat maakt volgens mijn berekening, 0,0782 euro per kilometer

2023 , 8590 kilometer gereden voor 1853 kW. Totaal bedrag 558,83.
0,2158 kW p/km
Dat maakt 0,0651 euro per kilometer

De hoeveel kW heb ik afgelezen van de transacties van het laden. Dus dat is betaalde kW en daardoor kan het best zijn dat dat dus meer is dan wat de auto per km heeft gereden.

[ Voor 13% gewijzigd door kevertje1977 op 03-02-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
kevertje1977 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:05:
[...]

0,2158 kW p/km

De hoeveel kW heb ik afgelezen van de transacties van het laden. Dus dat is betaalde kW en daardoor kan het best zijn dat dat dus meer is dan wat de auto per km heeft gereden.
Dat verschil is klein, gaat het dan wel om 2 vergelijkbare auto's qua grootte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevertje1977
maharens schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:13:
[...]

Dat verschil is klein, gaat het dan wel om 2 vergelijkbare auto's qua grootte?
BMW 318D
Polestar2 LR

Los van de aanschaf is de polestar goedkoper vanwege onderhoud en wegenbelasting.
Maar het laden : het kantelpunt lijkt voor mij dus wel lager te liggen. Ik kan voor 0,3177 laden bij Equans op straat en voor 0,37 in de garage maar ik moet niet echt veel meer gaan betalen want dan voelt het alsof diesel goedkoper is (al is ook de literprijs gestegen de laatste tijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Sorry hoor, maar ik neig hier naar appels met peren vergelijken.

Buiten dat, de BMW weegt een bekkie minder kilo's.

Wat beter vergelijkbaar vind ik die ANWB tests dan meer;
https://www.anwb.nl/auto/...us-benzine-versus-hybride

Waar ik nog wel vraagtekens heb bij bepaalde waarden maar het is allemaal wel redelijk gelijkwaardig.

Denk ook een gevalletje glas half vol of half leeg (eigenlijk is het glas te groot maar dat terzijde ;)).

Maar goed, misschien ook meer een discussie voor Elektrische auto's - deel 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Zjanzjak schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:36:
[...]

Sorry hoor, maar ik neig hier naar appels met peren vergelijken.

Buiten dat, de BMW weegt een bekkie minder kilo's.

Wat beter vergelijkbaar vind ik die ANWB tests dan meer;
https://www.anwb.nl/auto/...us-benzine-versus-hybride

Waar ik nog wel vraagtekens heb bij bepaalde waarden maar het is allemaal wel redelijk gelijkwaardig.

Denk ook een gevalletje glas half vol of half leeg (eigenlijk is het glas te groot maar dat terzijde ;)).

Maar goed, misschien ook meer een discussie voor Elektrische auto's - deel 5
Dit voorbeeld toont wel aan dat de overheid toch nog wel wat werk aan de winkel heeft als ze EV wat meer willen stimuleren. De Kona EV is in dit voorbeeld zelfs de duurste variant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:15
kevertje1977 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:05:
[...]

0,2158 kW p/km

Dat is dan toch 15% goedkoper (ongeveer) in het voordeel van de EV?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

maharens schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:05:
[...]

Dit voorbeeld toont wel aan dat de overheid toch nog wel wat werk aan de winkel heeft als ze EV wat meer willen stimuleren. De Kona EV is in dit voorbeeld zelfs de duurste variant.
Ja, maar ook weer een typisch stukje ANWB clickbait. Ze rekenen voor de wegenbelasting het volledige tarief van een benzine auto zonder the vermelden dat dit nog niet zeker is.
Net zoals ze de review van de Ioniq 6 de titel "stroomlijn poeha" te noemen omdat in hun meting de 6 met zo veel gebruikte als de 5. Vergeten ze even dat de 5 op de zuinigste velgen stond en de 6 op de onzuinigste. Ook combineerden ze bij de 6 de verbruiksronde met de hele foto shoot op verschillende locaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:40
Eerlijk vergelijken kan het beste met gemiddeld praktijk verbruik van bijvoorbeeld Spritmonitor. Daar zie je dat je voor 5L/100km in een 318d een vrij rustige rijstijl moet aanhouden; maar 22kWh/100km is wel weer gemiddeld voor een Polestar.

[ Voor 3% gewijzigd door Noshi op 03-02-2024 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Noshi schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:47:
Eerlijk vergelijken kan het beste met gemiddeld praktijk verbruik van bijvoorbeeld Spritmonitor. Daar zie je dat je voor 5L/100km in een 318d een vrij rustige rijstijl moet aanhouden; maar 22kWh/100km is wel weer gemiddeld voor een Polestar.
Spritmonitor gebruikt Duitse data, daar wordt op de snelweg wat meer doorgereden
Voor Nederlandse auto's kun je https://praktijkverbruik.nl/default.aspx gebruiken.

Daarnaast is het natuurlijk ook lastiger om een zelfde rijstijl aan te houden bij een 150pk instap diesel, en een 300pk electrisch beest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 19:05

The Wizard

Moderator Mobile
koboy schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 18:21:
[...]

Spritmonitor gebruikt Duitse data, daar wordt op de snelweg wat meer doorgereden
Voor Nederlandse auto's kun je https://praktijkverbruik.nl/default.aspx gebruiken.

Daarnaast is het natuurlijk ook lastiger om een zelfde rijstijl aan te houden bij een 150pk instap diesel, en een 300pk electrisch beest.
Niet alleen Duitse data, heb jarenlang ook daar bijgehouden en met mij nog genoeg andere Nederlanders. Bij de overschakeling naar EV ben ik hiermee gestopt, niet bij te houden.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

The Wizard schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 18:40:
[...]

Niet alleen Duitse data, heb jarenlang ook daar bijgehouden en met mij nog genoeg andere Nederlanders. Bij de overschakeling naar EV ben ik hiermee gestopt, niet bij te houden.
Net als de verbrruiksmonitor van AutoWeek (heb ik een jaar of 3 gedaan). Fijne aan praktijkverbruik.nl is dat het afkomstig is uit de tankpassen van de leasemaatschappijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:23
kevertje1977 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:51:

Als je de wegenbelasting van diesel buiten beschouwing laat dan lijkt het close maar dat is het niet.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
maharens schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:05:
Oh ja, vind ik ook maar daar gaat het mij, in dit geval, totaal niet om.
Wat ik zei appels (BMW diesel die nog eens lichter is qua gewicht, ander vermogen heeft, etc.) met peren (Polestar, stuk zwaarder, meer vermogen) vergelijken, dan houdt het gewoon op, klaar, punt.
koboy schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:21:
Ja, maar ook weer een typisch stukje ANWB clickbait.
Dat de ANWB test niet helemaal zuiver op de korrel met deze vergelijking is realiseer ik me ook wel, daar niet van, maar dat zijn tenminste nog dezelfde wagens. Maar ze vergelijken niet een Fiat 500 uit 1966 met een gloednieuwe Lamborghini en dan zeggen dat je beter de Lambo kan kopen want die gaat sneller.

Maar goed, hoe dan ook, we zitten hier in het 'Openbare laadpalen, laadpassen en providers'-topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
Het nadeel van al die verbruiksmetingen is dat iedereen nogal zijn eigen manier van invullen heeft. Sommigen vullen de boordcomputer cijfers in die soms wel een afwijking hebben kunnen hebben van meer dan een liter per 100km (ik had een Ford Focus met een afwijking van 1.2 liter per 100km). Anderen netjes de getankte liters. En als je graag in de top 3 staat kun je ook gewoon jezelf voor de gek houden en minder liters invullen dan daadwerkelijk getankt (heb wat onrealistische cijfers gezien op Spritmonitor). Helaas zorgen die excessen er ook voor dat de gemiddelden niet meer kloppen.

Dan lijkt praktijkverbruik.nl beter als dit daadwerkelijk getankte cijfers zijn. Als we de terechte/onterechte typische leaserijder-aannames buiten beschouwing gelaten, zitten daar dan ook nog cijfers tussen met/zonder aanhanger en vakantieritjes met volgeladen sleurhut/dakkoffer etc. Op Spritmonitor heb ik van mijn vorige wagen netjes alles bijgehouden. De keer dat ik de sleurhut van mijn ouders op ging halen nadat ze een aanrijding hadden gehad diep in Frankrijk heeft mij toch echt wat plaatsjes op de ranglijst doen dalen... Op Spritmonitor kun je dit in de grafieken zien, op praktijkverbruik.nl niet.

Het laden van een EV idem. En rekenen we laadverlies mee als we spreken over 'het verbruik'. Je zou zeggen dat we dat niet moeten doen. Maar een onzuinige EV heeft ook meer laadverlies en dus kost dat je uiteindelijk ook meer. In vergelijk met een ICE is het ook weer geen factor die je moet wegstrepen.

Zoals met alle statistieken: zolang je niet zeker weet waar de data op is gebaseerd of vandaan komt is het lastig interpreteren. Ik vind in ieder geval de stelling: 'mijn wagen verbruikt 5l/100km of 20 kWh/100km' niet scherp genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
koboy schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:21:
[...]

Ja, maar ook weer een typisch stukje ANWB clickbait. Ze rekenen voor de wegenbelasting het volledige tarief van een benzine auto zonder the vermelden dat dit nog niet zeker is.
Maar voor een 'eerlijk' vergelijk melden ze wel dit:

Elektrische auto’s tot en met 2024 vrij van motorrijtuigenbelasting. Bedrag Kona Electric is daarom berekend inclusief de motorrijtuigenbelasting ná 2024.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
maharens schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 23:35:

Elektrische auto’s tot en met 2024 vrij van motorrijtuigenbelasting. Bedrag Kona Electric is daarom berekend inclusief de motorrijtuigenbelasting ná 2024.
Voor zover toen en nu bekend klopt dit toch gewoon voor 4 jaar? We kunnen wel speculeren dat er een aparte tariefgroep of gewichtskorting komt, maar dat is voor zover ik weet nog niet voorgesteld of ter stemming gebracht.
Ze geven een vergelijk van 4 jaar: Twintig maanden voltarief, 12 maanden kwarttarief, 16 maanden nultarief, daarom ook nog steeds lager dan benzine en hybride. Dus wat toen bekend was, kwam neer op 41 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
En ontopic: Werkt de EnBW pas tegenwoordig niet meer bij Fastned In Nederland? Drie keer geprobeerd vanmiddag, maar hij wilde echt niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hansieo schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:55:
[...]

_O- _O-
sry, kon het niet laten.

Deze week nog, paar dagen een EV op een laad plek zonder kabel erin. Na het weekend gemeld en zelfde dag een bonnetje erop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Voor bump gebruikers met een Tesla, heb de Tesla keycard gekoppeld aan Bump. Moet nog even testen of dat ook werkt bij de paal, maar telefoon herkende hem prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

multikoe schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:05:
Overigens is de oorzaak daarvan ook weer: geld.
Niet kwestie van geld, maar hoe je dat geld besteedt. Hier kost een kWh 30% duurder dan in Frankrijk. Dat land heeft kernenergie. De sfeer in de samenleving was zodanig, dat kernenergie breed gesteund werd, met name door de milieubeweging.

Er is een manier om meer thuis te laden. Ik adviseer mensen om elektrische fietsen, pedelecs, scooters en motoren te kopen. Vaak kun je dan ineens wél thuis laden, ook in de stad.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

DeGroteMuis schreef op zondag 4 februari 2024 @ 00:13:
[...]

Voor zover toen en nu bekend klopt dit toch gewoon voor 4 jaar? We kunnen wel speculeren dat er een aparte tariefgroep of gewichtskorting komt, maar dat is voor zover ik weet nog niet voorgesteld of ter stemming gebracht.
Ze geven een vergelijk van 4 jaar: Twintig maanden voltarief, 12 maanden kwarttarief, 16 maanden nultarief, daarom ook nog steeds lager dan benzine en hybride. Dus wat toen bekend was, kwam neer op 41 euro per maand.
Laatste woorden van mij hierover:
ANWB geeft een voorkeursbehandeling aan de benzine/hybride.

Datum van het stuk/bijwerken 14 september.
Op dat moment was al duidelijk dat er in de tweede kamer veel stemmen opgingen om iets met die wegenbelasting te doen, bijvoorbeeld door een tariev voor EV's. Maar de overheid had op dat moment nog 1 a 2 jaar om daarover te bakkeleien.
Kijken we naar de benzine kant: ze rekenen met €2,05 per liter, wat toen vermoedelijk de adviesprijs is. Wat ze vergeten zijn is het aflopen van de accijnsverlagingvan 21 cent mee te rekenen per 1/1/'24. Deze is op 21 september (2 maanden voor de verkiezingen) nog met een jaar verlengd. Geen woord in het hele stuk hierover.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:14
Kon het via de zoekfunctie niet vinden, maar zijn de DC tarieven van maingau met de fysieke pas nou lager dan enkel de app? Ik heb me enkel voor de app aangemeld en zie nu tarieven van 0,64 / kwh in Duitsland. Ik begreep dat het met de fysieke kaart een vast tarief is van 0,59 / kwh?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davidov2008
maharens schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 23:35:
[...]

Dat is ook eerlijk. Zonder wetswijziging gaan EVs 2026 vol tarief betalen, dat is zeker. Moet de ANWB speculeren op politieke beslissingen? Ze lobbyen zelf namelijk hard (samen met RAI en VER) voor tenminste een gewichtscorrectie, maar veel gehoor krijgen ze niet.

Komende potentiële regering moet miljarden bezuinigen en de extra inkomsten van EV MRB (dus inclusief hoge inkomsten door hun hoge gewicht tov benzine) zijn al ingeprijsd in de meerjarenbegroting tot 2030 (zie nota van Jetten vorig jaar hierover).
Mocht er een gewichts/tarief korting besloten worden, dan kost dit dus gewoon extra geld, waar dekking voor gevonden moet worden. Daarbij is de houding van de winnende partijen nou niet bepaald rooskleurig tov EV gebruik stimuleren met “gemeenschapsgeld”.

EVs leiden namelijk al tot gederfde inkomsten bij de overheid op accijns en BPM, hiervoor zou de km-heffing in de plaats komen (als komend kabinet dat intact laat iig). De bereidheid in het huidig politiek en economisch spectrum extra geld uit te trekken voor een MRB korting acht ik zeer klein, 5 % misschien. De argumentatie zal zijn je hebt al geen Bpm of accijns betaald, dus betaal je maar beetje extra Mrb tov gelijkwaardige benzine.

Koboy refereert aan de periode van herfst vorig jaar, toen was de Tweede Kamer nog geheel anders van samenstelling en was nog niet duidelijk hoe matig overheidsfinanciën ervoor stonden bij stijgende rente.

[ Voor 5% gewijzigd door davidov2008 op 04-02-2024 10:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

en we gaan het weer hebben over openbare laadpalen en laadpassen... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:22
knip, openbare laadpalen en laadpassen aub

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 04-02-2024 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
knip

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 04-02-2024 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBX
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-09 17:01

JBX

savale schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:05:
Kon het via de zoekfunctie niet vinden, maar zijn de DC tarieven van maingau met de fysieke pas nou lager dan enkel de app? Ik heb me enkel voor de app aangemeld en zie nu tarieven van 0,64 / kwh in Duitsland. Ik begreep dat het met de fysieke kaart een vast tarief is van 0,59 / kwh?
Dat is het tarief voor klanten met een Duits energie/telecom-contract
https://www.maingau-energie.de/e-mobilitaet/autostrom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:39
Binnenkort een trip naar/door Engeland en ik lees/hoor dat er daar nog veel publieke AC laadpalen zijn die maar met 1 fase maximaal 7,4kW kunnen laden.

Is dat nog steeds zo het geval?
Aangezien mYn EV 3F/11kW kan laden en op 1 fase is dat slechts 3,7kW wat erg traag is.

Het is weer extra ballast maar anders overweeg ik een 1F/32A laadkabel mee te nemen waardoor ik in ieder geval op 7,4 in plaats van 3,7kW kan laden.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
RaRo74 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:35:
Binnenkort een trip naar/door Engeland en ik lees/hoor dat er daar nog veel publieke AC laadpalen zijn die maar met 1 fase maximaal 7,4kW kunnen laden.

Aangezien mYn EV 3F/11kW kan laden en op 1 fase is dat slechts 3,7kW wat erg traag is.

Het is weer extra ballast maar anders overweeg ik een 1F/32A laadkabel mee te nemen waardoor ik in ieder geval op 7,4 in plaats van 3,7kW kan laden.
Laden de meeste auto's met 3F niet gewoon maximaal op 1F (7,4 kW)? Zo staat het in ieder geval op ev database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
RaRo74 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:35:

Een 2022 Model Y kan prima 1-fase 32A laden volgens Tesla, dus ik verwacht de jouwe ook. Op 3-fasen is dat wel maximaal 16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Nova163 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:16:
[...]

Laden de meeste auto's met 3F niet gewoon maximaal op 1F (7,4 kW)? Zo staat het in ieder geval op ev database.
Met een standaard 3F/16A kabel ga je natuurlijk nooit 1F/32A laden. Daar heb je dan een andere kabel voor nodig.
Een 3F/32A kabel of een 1F/32A kabel. Die laatste heb ik nog liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_Jz2zf1BS2wgJY6j9qvdNIU2jI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ypj5JtqukKk2DXwKQ7nhBAYb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
DeGroteMuis schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:31:
[...]

Een 2022 Model Y kan prima 1-fase 32A laden volgens Tesla, dus ik verwacht de jouwe ook. Op 3-fasen is dat wel maximaal 16A.
Dat weet ik :*)

Maar weet iemand wat de status is in Engeland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
RaRo74 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:33:
[...]

Dat weet ik :*)

Maar weet iemand wat de status is in Engeland?
Ik denk dat je het beste even een Engelse laadapp (bijv. Electroverse of OVO vh. Bonnet) erbij pakt en steekproefsgewijs een aantal laders checkt. Of die laders waar je van plan bent te gaan laden.
Ik verwacht eigenlijk niet dat ze in de UK 1F laders gaan vervangen door 3F laders. Daarnaast, volgens mij gebruiken ze in de UK geen 3F voor huis- tuin- en keukenelektriciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Thx en goeie tip.
Als ik snel even via ZapMap kijk zie ik inderdaad heel veel 7kW laadpunten.
Enkele 22kW laadpunten waar dus zowel met 1F/7 te laden is als 3F/11 en of 22kW (voor EV's die dit kunnen).

[ Voor 7% gewijzigd door RaRo74 op 04-02-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Als ik dat zo zie via ZapMap ga ik toch maar de 1F/32A kabel meezeulen. Scheelt aanzienlijk in laadtijd,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_Jz2zf1BS2wgJY6j9qvdNIU2jI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ypj5JtqukKk2DXwKQ7nhBAYb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
RaRo74 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:35:
Als ik dat zo zie via ZapMap ga ik toch maar de 1F/32A kabel meezeulen. Scheelt aanzienlijk in laadtijd,

[Afbeelding]
3F/32A-kabels zijn ook best betaalbaar. Dan heb je dit probleem nooit meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Ik heb een 1F/32A kabel liggen en zo vaak kom ik nu ook weer niet in Engeland.
In Nederland en omliggende landen zie je eigenlijk geen publieke 1F laadpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-09 23:19
Nova163 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:37:
[...]

3F/32A-kabels zijn ook best betaalbaar. Dan heb je dit probleem nooit meer
Ik heb een 6 meter 3F/32A en dat is wel een log ding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Is er überhaupt nog een laadpas te krijgen waar je geen opslag bovenop CPO krijgt zonder abonnement?
Elbizz berekent per 1 maart 2 cent opslag per kWh
ANWB beweert CPO tarief te berekenen, maar blijft 2-3 cent per kWh duurder
Vattenfall rekent bij roaming ook een paar cent opslag per kWh
E-Flux lijkt helemaal de draad kwijt als je de app moet geloven, rekent de ene keer netjes CPO, de andere keer volgens de app 83 ipv 39/51 cent per kWh. Beetje enthousiast voor een publieke AC lader. En ik zie ook niet zo snel een optie om dit te melden, behalve de slag om de arm in de app dat de daadwerkelijke tarieven kunnen afwjiken..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
DeGroteMuis schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:37:
Is er überhaupt nog een laadpas te krijgen waar je geen opslag bovenop CPO krijgt zonder abonnement?
E-Flux lijkt helemaal de draad kwijt als je de app moet geloven, rekent de ene keer netjes CPO, de andere keer volgens de app 83 ipv 39/51 cent per kWh. Beetje enthousiast voor een publieke AC lader. En ik zie ook niet zo snel een optie om dit te melden, behalve de slag om de arm in de app dat de daadwerkelijke tarieven kunnen afwjiken..
En hou zou zo'n laadpas aanbieder uit de kosten moeten komen als ze geen abo en geen toeslag mogen rekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Tommie12 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:48:
[...]

En hou zou zo'n laadpas aanbieder uit de kosten moeten komen als ze geen abo en geen toeslag mogen rekenen?
Met een starttarief? Ik ben niet zo'n fan van x cent per kWh opslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:29
DeGroteMuis schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:59:
[...]

Met een starttarief? Ik ben niet zo'n fan van x cent per kWh opslag.
Als ik 10kWh wil laden met 60ct starttarief is dat wel 6ct per kWh duurder. Is dus maar net hoeveel je moet laden. Of als het laden wordt afgebroken en je opnieuw een starttarief moet betalen. Geef mij maar een opslag i.p.v. een starttarief.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
Tommie12 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:48:
[...]

Prijsonderhandelingen met de CPO's zou kunnen, maar het landschap is zo gefragmenteerd dat dit heel moeilijk is. Fleet tankkaarten kunnen het ook, maar die hebben natuurlijk lange tijd gehad om dit te bekomen.
Ook is het brandstoflandschap aardig geconsolideerd, waardoor dit gemakkelijker is. Langs de andere kant hebben grotere partijen, ook meer drukkingskracht.

Het komt er allemaal wel hoor, maar het is een lange weg te gaan, en sommige partijen hebben er geen baat bij om snel te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

IceTeaGX schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:32:
[...]

Prijsonderhandelingen met de CPO's zou kunnen, maar het landschap is zo gefragmenteerd dat dit heel moeilijk is. Fleet tankkaarten kunnen het ook, maar die hebben natuurlijk lange tijd gehad om dit te bekomen.
Ook is het brandstoflandschap aardig geconsolideerd, waardoor dit gemakkelijker is. Langs de andere kant hebben grotere partijen, ook meer drukkingskracht.

Het komt er allemaal wel hoor, maar het is een lange weg te gaan, en sommige partijen hebben er geen baat bij om snel te gaan.
Voor opladen rekenen de fleet-passen gewoon CPO tarief (in elk geval de grootste MTC en Shell zakelijk).
Voor bedrijven gaat het ook helemaal niet om de korting, maar om het verlagen van de administratieve lasten, daar wordt veel meer mee bespaard. Nu krijgen ze 1 factuur die ze in 1x goed in de administratie kunnen inboeken in plaats van allemaal losse bonnetjes. De maandelijkse "abonnement" kosten voor de pas vallen weg tegen de gigantische vermindering in administratieve lasten.

Wat we nu zien met het toepassen van een kWh toeslag dan wel hoger starttarief is gewoon het overschakelen op een winst model. Na een aantal jaren is het moment van (klein) verlies of geen winst voorbij. De klanten zijn binnen en nu moet er winst gemaakt worden.
Vergeet niet dat ook ondertussen de lonen zijn gestegen, energiekosten een stukje zijn gestegen (serverhuur!), en zo kun je er vast nog wel een paar bedenken. Ook dit zie je in de tarieven terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Vandaag een e-mail van EnelX gekregen (ik laad daar al een jaar niet meer bij). Of ik even 647 euro wil betalen voor alle bundels van 2021, 2022 en 2023. De bundels die ik gebruikt heb (altijd voor vakanties) heb ik al lang betaald. Volgens EnelX heb ik de bundels daarna niet afgemeld (heb ik wel gedaan) en zijn ze maanden lang blijven doorlopen, waarvoor ik ook zou moeten betalen.
Ik heb al eerder akkefietjes omtrent betalingen met hun gehad. Hun administratie is echt helemaal naadje!
Ik ga dit uiteraard niet betalen, maar het is wel enorm storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 17:25
DeGroteMuis schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:37:
ANWB ook niet altijd, heb hem 1 keer gebruikt toen ik nog op mijn Vandebron pas wachtte op kantoor, met MTC en Vandebron betaal ik daar 0,28 per kWh, maar met ANWB opeens 0,63 per kWh. En ze bleven maar volhouden dat dat toch echt CPO was 8)7

Die kaart gebruik ik dus nooit meer.

Maar voor CPO (en eigenlijk altijd) gebruik ik nu Vandebron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 20:05
Over het algemeen is bij mij bij E-flux tot nu toe het meest voordelige. Maar dat is dus niet overal zo, afhankelijk van waar ik sta te laden. Sowieso kijk ik altijd waar ik het voordeligst kan laden, dat is een beetje zoekwerk wat ik niet erg vind. Ik heb een heel kwartet aan laadpassen, dus ik kan kiezen 8)

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Pagina: 1 ... 124 ... 232 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2