Iemand met Thuega pas al mgemaakt dat een laadsessie na 1 dag nog niet zichtbaar is? Tot nu toe kreeg ik alle sessies gelijk na afsluiten van een laadsessie te zien. Nu niet. Betreft een laadsessie van afgelopen vrijdag. Nu maandag vandaar.
E-Flux MSP is in het buitenland in ieder geval geen aanrader wat mij betreft.
Kom net terug uit Oostenrijk en E-Flux rekent overal gewoon Nederlandse btw over. Dan betaal je als particulier dus dubbel btw; zij krijgen (hoogstwaarschijnlijk) de geladen stroom inclusief de Duitse MwSt in rekening gebracht en zetten hier Nederlandse btw bovenop. Dit is onjuist naar mijn mening, E-Flux MSP gaat fiscaal de fout in.
Shell Recharge en Tesla doen dit in mijn ervaring wel goed en rekening gewoon de buitenlandse btw (variant). Ze hebben daar zelfs aparte vennootschappen voor opgericht naar lokaal recht (wat niet per se nodig is, maar soit).
Welke MSP's doen dit nog meer goed? Als particulier kan dit nogal behoorlijk verschil maken in wat je uiteindelijk moet betalen.
Kom net terug uit Oostenrijk en E-Flux rekent overal gewoon Nederlandse btw over. Dan betaal je als particulier dus dubbel btw; zij krijgen (hoogstwaarschijnlijk) de geladen stroom inclusief de Duitse MwSt in rekening gebracht en zetten hier Nederlandse btw bovenop. Dit is onjuist naar mijn mening, E-Flux MSP gaat fiscaal de fout in.
Shell Recharge en Tesla doen dit in mijn ervaring wel goed en rekening gewoon de buitenlandse btw (variant). Ze hebben daar zelfs aparte vennootschappen voor opgericht naar lokaal recht (wat niet per se nodig is, maar soit).
Welke MSP's doen dit nog meer goed? Als particulier kan dit nogal behoorlijk verschil maken in wat je uiteindelijk moet betalen.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik niet, heel soms een dag later maar niet een heel weekend..Robert1962 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:49:
Iemand met Thuega pas al mgemaakt dat een laadsessie na 1 dag nog niet zichtbaar is? Tot nu toe kreeg ik alle sessies gelijk na afsluiten van een laadsessie te zien. Nu niet. Betreft een laadsessie van afgelopen vrijdag. Nu maandag vandaar.
Bij ecotap laders dan geeft hij de kabel niet vrij, dus als ik een sessie wil stoppen dan doe ik dat via de auto zelf. Als ik het op die manier doe dan staat hij er pas een dag later, normaal gewoon binnen een paar uur..
Heb ik inderdaad ook.Robert1962 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:49:
M’n sessie van woensdag staat er nog niet in.
De sessie van zaterdag overigens wel.
De laadpaal van de woensdag sessie werd overigens ook niet in de Ladenetz getoond.
Zal nog wel komen denk ik🤔🤔🤔
Ik gebruik daar de tango laadpas voor, deze hanteert zover ik kan achterhalen alleen het cpo tarief met start tarief van 35 cent., gewoon ff de app installeren en per laadpaal die je gebruikt nakijken wat het tarief daar is ..DeGroteMuis schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:37:
Is er überhaupt nog een laadpas te krijgen waar je geen opslag bovenop CPO krijgt zonder abonnement?
Elbizz berekent per 1 maart 2 cent opslag per kWh
ANWB beweert CPO tarief te berekenen, maar blijft 2-3 cent per kWh duurder
Vattenfall rekent bij roaming ook een paar cent opslag per kWh
E-Flux lijkt helemaal de draad kwijt als je de app moet geloven, rekent de ene keer netjes CPO, de andere keer volgens de app 83 ipv 39/51 cent per kWh. Beetje enthousiast voor een publieke AC lader. En ik zie ook niet zo snel een optie om dit te melden, behalve de slag om de arm in de app dat de daadwerkelijke tarieven kunnen afwjiken..
Anwb heb ik ook de kast in gegooid, 2 cent per kWh overal bovenop...
Ze zeggen CPO tarief maar als ik op Laadpastop10 naar de laadkaart ga kom ik bij oplaadpalen.nl uit en als ik dan een paar laders controleer zijn die 57ct /kWh terwijl je bij Shell 53ct betaald. Dus 4ct duurder en ook nog eens een starttarief. En in hun app staan geen tarieven vermeld, er valt dan m.i. weinig te controleren.boeha schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:14:
[...]
Ik gebruik daar de tango laadpas voor, deze hanteert zover ik kan achterhalen alleen het cpo tarief met start tarief van 35 cent., gewoon ff de app installeren en per laadpaal die je gebruikt nakijken wat het tarief daar is ..
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
In het begin wel meegemaakt. Na een paar dagen alsnog. Laatste tijd gaat het goed.Robert1962 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:49:
Dan is het CPO tarief daar 57 cent lijkt me? Bij Shell betaal je voor een regulier laadpunt 53 cent, onafhanelijk van het CPO tarief.PeterZ(on) schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:50:
[...]
Ze zeggen CPO tarief maar als ik op Laadpastop10 naar de laadkaart ga kom ik bij oplaadpalen.nl uit en als ik dan een paar laders controleer zijn die 57ct /kWh terwijl je bij Shell 53ct betaald. Dus 4ct duurder en ook nog eens een starttarief. En in hun app staan geen tarieven vermeld, er valt dan m.i. weinig te controleren.
Een inschattingsfout dan (al dan niet bewust). Ze zullen er m.i. niet op kunnen worden aangesproken. Formeel is het gewoon een verhoogde prijs t.o.v. CPO-prijs en ze mogen vragen wat ze willen.JanHenk schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:56:
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ai dat is wel nasty ja. En zo'n hoog bedrag ook meteen! Ik heb zoiets met een Franse laadpas, die hadden ze eenzijdig van gratis variant ineens omgezet naar een abonnementsversie. Nog nooit mee geladen, maar of ik wel even een jaarvergoeding wilde voldoen. Na een boze mail niets meer van gehoord, tot ... een jaar later...pmiddeld schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:24:
Vandaag een e-mail van EnelX gekregen (ik laad daar al een jaar niet meer bij). Of ik even 647 euro wil betalen voor alle bundels van 2021, 2022 en 2023. De bundels die ik gebruikt heb (altijd voor vakanties) heb ik al lang betaald. Volgens EnelX heb ik de bundels daarna niet afgemeld (heb ik wel gedaan) en zijn ze maanden lang blijven doorlopen, waarvoor ik ook zou moeten betalen.
Ik heb al eerder akkefietjes omtrent betalingen met hun gehad. Hun administratie is echt helemaal naadje!
Ik ga dit uiteraard niet betalen, maar het is wel enorm storend.

Heb je voorbeelden van zo'n dubbele BTW transactie of is het gewoon hoger dan je had verwacht?JanHenk schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:56:
Kom net terug uit Oostenrijk en E-Flux rekent overal gewoon Nederlandse btw over.
Als je bij een laadpas als kaart 'oplaadpalen.nl' ziet betekent dit over het algemeen dat de MSP geen eigen website met laadkaart aanbied, bijv. doordat dit alleen in de app zit. Dan krijg je een algemene kaart voorgeschoteld. Ontbreekt er een tarief in de Tango app dan moet je dit melden bij Tango. Ze zijn wettelijk verplicht je vooraf het exacte tarief te vertellen.PeterZ(on) schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:50:
[...]
Ze zeggen CPO tarief maar als ik op Laadpastop10 naar de laadkaart ga kom ik bij oplaadpalen.nl uit en als ik dan een paar laders controleer zijn die 57ct /kWh terwijl je bij Shell 53ct betaald. Dus 4ct duurder en ook nog eens een starttarief. En in hun app staan geen tarieven vermeld, er valt dan m.i. weinig te controleren.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Dacht al zoiets. Als ze geen eigen kaart op hun site hebben met prijzen maar wel een app dan heb ik er al weinig vertrouwen in. Daarnaast heb je als minpunt laadpastop10 staan dat er in de app geen tarieven staan, dan ze toch zeker wel fout bezig lijkt mij.Hachy schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:07:
[...]
Als je bij een laadpas als kaart 'oplaadpalen.nl' ziet betekent dit over het algemeen dat de MSP geen eigen website met laadkaart aanbied, bijv. doordat dit alleen in de app zit. Dan krijg je een algemene kaart voorgeschoteld. Ontbreekt er een tarief in de Tango app dan moet je dit melden bij Tango. Ze zijn wettelijk verplicht je vooraf het exacte tarief te vertellen.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Dat lijkt mij ook, maar dan ben je met zo'n kaart met CPO tarief toch niet altijd voordeliger uit, waar het de meeste mensen toch om te doen is als ik het hier zo lees.gjdev schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:01:
[...]
Dan is het CPO tarief daar 57 cent lijkt me? Bij Shell betaal je voor een regulier laadpunt 53 cent, onafhanelijk van het CPO tarief.
Kun je als particulier nog via E-Flux een sim aanvragen en die gebruiken met je laadpaal, zodat je werkgever de kosten rechtstreeks vergoedt via je bestaande laadpas?
Zie dat je niet direct kan regelen via de site volgens mij, maar alleen contact kunt opnemen.
Zie dat je niet direct kan regelen via de site volgens mij, maar alleen contact kunt opnemen.
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
Allego palen zeker? 1 van de weinige aanbieders met een CPO tarief hoger dan het vaste Shell tarief. De andere die ik weet zijn de SGZH2 palen van Equans (met 58 cent nu)PeterZ(on) schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:50:
[...]
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Inderdaad, beide die ik bekeken had zijn van Allego.koboy schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:55:
[...]
Allego palen zeker? 1 van de weinige aanbieders met een CPO tarief hoger dan het vaste Shell tarief. De andere die ik weet zijn de SGZH2 palen van Equans (met 58 cent nu)
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2V-8 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:44:
Kun je als particulier nog via E-Flux een sim aanvragen en die gebruiken met je laadpaal, zodat je werkgever de kosten rechtstreeks vergoedt via je bestaande laadpas?
Opel Ampera-e (2020)
Zou het allemaal niet weten, het boeit me ook niet, ik zoek gewoon uit met welke pas (of app) ik het goedkoopste kan laden in het buitenland als particulier. Hoe die prijs dan is opgebouwd boeit mij totaal niet.JanHenk schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:56:
E-Flux gaf voor de laders die ik pakte vaak geen tarief in de app. Vaak is het wel gewoon CPO tarief, dus pakte ik die pas.Hachy schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:07:
[...]
Heb je voorbeelden van zo'n dubbele BTW transactie of is het gewoon hoger dan je had verwacht?
Ik kan niet controleren hoe het exact met de btw zit omdat ik als eindklant alleen een factuur van de MSP krijg en niet zie wat de CPO exact in rekening brengt.
Wat ik wel weet is dat Nederlandse btw rekenen bij laden in het buitenland wat mij betreft fout is. Maar dat dit wel zo gaat. Dan kan het haast alleen maar zo zijn dat er dubbel btw in rekening wordt gebracht.
Ik stond bijv. bij een lader in Bielefeld (33689 Bielefeld, Hansestraße 1F) van EnBW. Shell Recharge, waarvan ik weet dat ze gewoon duitse MwSt in rekening brengen, rekent hier 79 cent per kWh. E-Flux rekent hier 79 cent per kWh excl. btw, dus 95,6 cent per kWh incl. Btw. (Bleek achteraf)
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er dan dus een soort dubbel btw wordt gerekend, omdat de MSP hier fiscaal niet handelt overeenkomstig de wet.
Uiteindelijk heet @Zjanzjak ook gelijk; als je tarief zou vergelijken is Shell Recharge in dit geval goedkoper. Maar dat heeft dus een fiscale reden… Beetje beroepsdeformatie, maar dit soort dingen let ik op. Ik had beter vooraf tarieven kunnen checken. Maar goed, ik was op reis en wil zsm aankoppelen en weer door.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Iemand ervaring met de E-Flux app en de kosten per sessie? Is dit inclusief het start tarief of exclusief?
Dank je, ik vind het jammer dat Tango schijnbaar alles via credit card wil doen, maar zal die dan toch eens bekijken.boeha schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:14:
Ik gebruik daar de tango laadpas voor, deze hanteert zover ik kan achterhalen alleen het cpo tarief met start tarief van 35 cent., gewoon ff de app installeren en per laadpaal die je gebruikt nakijken wat het tarief daar is ..
Ik zie gewoon tarieven? Open de app, klik op de gewenste laadlocatie, klik op de popup met de tekst onderin beeld. Bij sommige apps zie je het inderdaad een klikje eerder, maar het is gewoon te zien. Zoals @Hachy ook aangeeft, tarieven vermelden is verplicht.PeterZ(on) schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:50:
[...]
CPO kan inderdaad duurder zijn dan wat de MSP vraagt. Daarom waren laadpassen als Maingau en Eins ook zo enorm populair een paar jaar terug, je kon in sommige gevallen goedkoper DC laden dan AC.
Voor AC laden is Shell Recharge vaak wel aan de dure kant, maar bij sommige laadzuilen is CPO tarief inderdaad duurder. Bij onbekende laadplekken loont het sowieso altijd om even te kijken wat het tarief is, bij bekende laadplekken is het helaas tegenwoordig ook wel nuttig dat iedere X tijd even te checken, of in ieder geval even je facturen maandelijks te bekijken zodat je niet al te lang teveel betaalt.
Ik heb die app niet, dat er geen tarieven in de app staan zie ik op https://laadpastop10.nl/chargecard/234/Tango%20ElectricDeGroteMuis schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:29:
[...]
Ik zie gewoon tarieven? Open de app, klik op de gewenste laadlocatie, klik op de popup met de tekst onderin beeld. Bij sommige apps zie je het inderdaad een klikje eerder, maar het is gewoon te zien. Zoals @Hachy ook aangeeft, tarieven vermelden is verplicht.
Verder ging het er mij alleen maar om dat een aanbieder met CPO tarieven niet perse goedkoper is dan een aanbieder die niet van CPO tarieven uitgaat.
Da's zeker waar, voor AC laden in Nederland is CPO tarief meestal wel de goedkoopste optie, maar er zijn (laadplekken van) CPO's die duurder zijn dan MSP's met vaste prijzen. Dus CPO tarief is niet altijd het goedkoopste.
Voor diegenen die graag CPO betalen en eventueel een vast starttarief, dat is in principe toch hetzelfde als een abbo van e-flux of tap ? De een is 2,95 en de ander 2,50. Zelf vind ik eigenlijk Tap wel een goede, mooie app.
Hoe vaker je laad hoe goedkoper het is qua starttarief
Bij beide krijg je ook nog een mooie factuur aan het einde van de maand
[ Voor 11% gewijzigd door Brotuck op 05-02-2024 21:36 ]
Just here for the fun
Klopt, hier ook een CPO-only fanBrotuck schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:35:
Voor diegenen die graag CPO betalen en eventueel een vast starttarief, dat is in principe toch hetzelfde als een abbo van e-flux of tap ? De een is 2,95 en de ander 2,50. Zelf vind ik eigenlijk Tap wel een goede, mooie app.
Omdat ElBizz een kwh toeslag gaat rekenen ben ik overgestapt naar Tap. Fijne app met goede tarief intel en de auto-stop functie werkt geweldig! Ik heb nog geen fout tarief kunnen ontdekken, maar als het niet klopt wordt het laden nooit explosief duur

[ Voor 7% gewijzigd door Teutlepel op 05-02-2024 22:13 ]
Zoekt de app steeds het voordeligste tarief/laadpas op (op de achtergrond)? Dan scheelt het flink wat werk namelijkTeutlepel schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:11:
[...]
Klopt, hier ook een CPO-only fan![]()
Omdat ElBizz een kwh toeslag gaat rekenen ben ik overgestapt naar Tap. Fijne app met goede tarief intel en de auto-stop functie werkt geweldig! Ik heb nog geen fout tarief kunnen ontdekken, maar als het niet klopt wordt het laden nooit explosief duur
Ja, er staat bij hoeveel goedkoper het is als je x meter looptspidertje schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:30:
[...]
Zoekt de app steeds het voordeligste tarief/laadpas op (op de achtergrond)? Dan scheelt het flink wat werk namelijk
/f/image/ea2zhpYShBhx9qiHGX9IPnuL.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Teutlepel op 05-02-2024 22:55 ]
Helemaal bizar is het als je wil opladen bij de parkeerplaats van Blijdorp. Daar staan palen met 80 ct (op parkeerterrein van der valk ernaast) een SGH2 paal met 58 cent, maar er staat ook nog een 31 cent laadpaal. Allemaal op 200 meter van elkaar. Overigens staan ze vaak allemaal volTeutlepel schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:52:
[...]
Ja, er staat bij hoeveel goedkoper het is als je x meter loopt
[Afbeelding]
Just here for the fun
De Tango-app toont tarieven per laadpunt, maar lang niet overal. Bij Total palen is het vanPeterZ(on) schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:40:
[...]
Dacht al zoiets. Als ze geen eigen kaart op hun site hebben met prijzen maar wel een app dan heb ik er al weinig vertrouwen in. Daarnaast heb je als minpunt laadpastop10 staan dat er in de app geen tarieven staan, dan ze toch zeker wel fout bezig lijkt mij.
Cash is king.
Nou ik heb antwoord:S4All schreef op maandag 29 januari 2024 @ 06:49:
[...]
Ja hier ook het zelfde probleem.
Woensdag een email gestuurd, nog geen antwoord gehad. Ik heb dus net nogmaals een e-mail gestuurd.
Overigens drie sessies, alle drie een net iets anders kWh bedrag. Weliswaar als je nauwkeurig berekend tot op vier cijfers achter de komma, maar toch![]()
Voorlopig blijf ik het gebruiken, aan gezien ze met 46ct nog steeds een van de goedkoopste zijn.
Of weet iemand een goedkopere pas zonder abonnement?
Ze geven het foute tarief toe in de app en ik wordt gecrediteerd voor de drie sessies 2,62€
Tarief in de app is nu 0,46€, maar dat was te verwachten.
Denk dat ik mijn Electoverse pas ga proberen.
De app daarvan zegt 0,44€.
Wij gaan het zien
Eneco heeft 1 februari een gratis laadpas gelanceerd met een vast tarief voor alle landen buiten Nederland. Voor zover ik weet is er tot nu toe geen enkele Nederlandse MSP die dat risico aandurft en daarom heb ik er een stukje over geschreven op LinkedIn
Niet goedkoop, AC €0,65/kWh maar wel voorspelbaar. Ook fijn dat ze een nacht uitzondering op blocking fees hebben in Duitsland en Oostenrijk tussen 20:00 en 08:00.
Niet goedkoop, AC €0,65/kWh maar wel voorspelbaar. Ook fijn dat ze een nacht uitzondering op blocking fees hebben in Duitsland en Oostenrijk tussen 20:00 en 08:00.
Maingau heeft toch ook vaste tarieven en die zijn voor DC lager, alleen helaas wel een blocking fee.Hachy schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:15:
Eneco heeft 1 februari een gratis laadpas gelanceerd met een vast tarief voor alle landen buiten Nederland. Voor zover ik weet is er tot nu toe geen enkele Europese MSP die dat risico aandurft
ja, en EnbW idem. Met ook nog keuze of je met een goedkoop of duurder abo nog lagere vaste tarieven wilt.PeterZ(on) schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:04:
[...]
Maingau heeft toch ook vaste tarieven en die zijn voor DC lager, alleen helaas wel een blocking fee.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ja klopt is ook zo, ik bedoelde meer dat het voor Nederlandse MSP's redelijk onontgonnen terrein is. Maingau doet inderdaad precies hetzelfde maar dan vanuit Duits perspectief, EnBW wel met Europese bril maar die sturen dan weer geen pasjes op naar Nederlanders...

[ Voor 50% gewijzigd door Hachy op 06-02-2024 13:20 ]
Ik neem aan dat dezelfde tarieven ook BINNEN Nederland gelden?Hachy schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:15:
Eneco heeft 1 februari een gratis laadpas gelanceerd met een vast tarief voor alle landen buiten Nederland. Voor zover ik weet is er tot nu toe geen enkele Nederlandse MSP die dat risico aandurft en daarom heb ik er een stukje over geschreven op LinkedIn
Volgens laadpastop10: 51 cent binnen Nederland, behalve bij Allego, daar 58 cent.pmiddeld schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:29:
[...]
Ik neem aan dat dezelfde tarieven ook BINNEN Nederland gelden?
Edit: dit natuurlijk voor AC laden. DC had andere prijzen die ik me even niet meer herinner.
[ Voor 15% gewijzigd door koboy op 06-02-2024 15:49 ]
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Leuke ervaring die ik hier wel wil delen. Was op ziekenbezoek in het ADRZ in Goes. Daar staan 5 of 6 laadpalen allemaal van Ecotap. Sommige zijn nieuw en sommige zo oud dat ze er een beetje vies en smoezelig uit zien. Ik stond te laden aan een oude paal.
In mijn gedachten doe ik de auto van het slot en trek de stekker eruit (net als thuis). Laadpaal in de stress. Ik heb nog geprobeerd de laadpaal met de pas te ontkoppelen, maar helaas, rood lampje. Bellen dus met Ecotap...
De paal had geen nummer, ook niet onder het klepje. Nummer dat op dat stickertje stond werd niet herkend. Nummer van mijn Electroverse pas werd ook niet herkend. Na aandringen werd de paal ontkoppeld nadat ik mijn starttijd door gaf. Nog een opmerking dat ik mazzel had dat ze een weekend service hadden, anders had ik zo zonder kabel naar huis (Enschede) mogen rijden...
Misschien is een klein beetje onderhoud wenselijk aan deze palen en denk dus goed na voordat je je stekker in een oude paal stopt.
In mijn gedachten doe ik de auto van het slot en trek de stekker eruit (net als thuis). Laadpaal in de stress. Ik heb nog geprobeerd de laadpaal met de pas te ontkoppelen, maar helaas, rood lampje. Bellen dus met Ecotap...
De paal had geen nummer, ook niet onder het klepje. Nummer dat op dat stickertje stond werd niet herkend. Nummer van mijn Electroverse pas werd ook niet herkend. Na aandringen werd de paal ontkoppeld nadat ik mijn starttijd door gaf. Nog een opmerking dat ik mazzel had dat ze een weekend service hadden, anders had ik zo zonder kabel naar huis (Enschede) mogen rijden...
Misschien is een klein beetje onderhoud wenselijk aan deze palen en denk dus goed na voordat je je stekker in een oude paal stopt.
En haal dus altijd eerst de stekker uit de paal na het ladenMeestermaas schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:08:
....en denk dus goed na voordat je je stekker in een oude paal stopt.
Zo gelezen wordt het wel een NSFW topic hier.Meestermaas schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:08:
en denk dus goed na voordat je je stekker in een oude paal stopt.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Het zal erom spannen, met een starttarief van 35 cent. Afgelopen maand 5 keer geladen aan de betaalpaal, de maand ervoor 8 keer, maar in November & oktober maar 3 keer per maand.Brotuck schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:35:
Tap had ik gezien bij laadpastop10 ja, maar daar stond bij dat ie niet alle NL palen ondersteunde, dus klonk me nog iets teveel regionale startup. Ook gaf de app in het home scherm toen laadzuilen in Bussum als dichtsbijzijnde, terwijl ik toch echt in Gelderland woon. Maar de app vermeldt nu wel meet laadpalen en die app ziet er wel interessant uit! Ik ga eens kijken, thanks!
Zijn ze daarmee gestopt? Ik heb nog gewoon een EnBW pas ontvangen toen ik me aanmeldde voor een abbo, al is dat wel alweer even geleden.Hachy schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:18:
EnBW wel met Europese bril maar die sturen dan weer geen pasjes op naar Nederlanders...
Heb ondertussen 160 euro terug gestort gekregen (meerdere correctie boekingen) vanuit Ionity, dus alles klopt weer.Krilo_89 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:24:
Op mijn rit naar oostenrijk veel bij Ionity geladen met een abonnement. Maar hun administratie is wel waardeloos zeg.
Op de heenweg heb ik bij een station wel 8 keer een euro afgeschreven waarna het laden het was deed. Die werd dan een week later weer teruggestort. Soms werd er direct het juiste bedrag afgeschreven en een andere keer gebeurde dat niet.
Dus er gaat een euro af, dan 18,29 aan laadkosten. Een paar uur later gaat er 19,29 af. En een week daarna kwam er 18,29 bij en weer een euro, met “correctieboeking” ervoor.
Op de terugweg ging dit anders, want toen werd er standaard 40 euro afgeschreven. Op 1 plek werkte het laden niet, dus 120 euro kwijt, maar een paar uur later weer 40 erbij. Op de andere plekken is er steeds 40 afgeschreven en that’s it.
Het zal vast wel goed komen, maar dit slaat toch nergens op?
Ben er ook achter dat ik geen Bonnet/Ovo abonnement meer ga nemen. Ik zag op mijn creditcard bij alle laadsessies nog een extra 5 euro staan. Dus bij elk bedrag waar ik mee gerekend heb, kwam nog 5 euro bij. Heb ik zelf gewoon niet goed gezien.
Bij FastNed chargers ben je sowieso voordeliger uit met een abonnement van FastNed zelf. Die 10% korting van Bonnet gaat nergens over als je 70 cent betaald.
Ik ga het van de zomer toch iets beter uitzoeken en de route bepalen op specifieke laadpalen.
[ Voor 7% gewijzigd door Krilo_89 op 06-02-2024 17:26 ]
maingau heeft wel een blocking fee, maar volgens mij maar max 4 uur... per dag, en niet snachts oid?PeterZ(on) schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:04:
[...]
Maingau heeft toch ook vaste tarieven en die zijn voor DC lager, alleen helaas wel een blocking fee.
Wij zijn een weekendje in dusseldorf geweest en toen stond de auto 2 nachten aan de lader in een parkeergarage via maingau. andere pas werkte niet...
Onderstaande lees ik op hun site en zie geen uitzondering voor de nacht, wel een maximering van 12 euro.engelbertus schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:05:
[...]
maingau heeft wel een blocking fee, maar volgens mij maar max 4 uur... per dag, en niet snachts oid?
Wij zijn een weekendje in dusseldorf geweest en toen stond de auto 2 nachten aan de lader in een parkeergarage via maingau. andere pas werkte niet...
Ab einer Ladedauer von 240 min bei AC bzw. 60 min bei DC wird ein Standzeitzuschlag von 0,1 € pro Minute berechnet. Es können maximal 12 € pro Ladevorgang berechnet werden. Das ist unabhängig davon, ob der Parkplatz, auf dem die Säule sich befindet, kostenpflichtig ist.
Ik lees het ook net. Als je het mij vraagt.....te weinig als je 2 dagen een laadpaal bezet houdt.
parkeergarage was van een hotel, en er waren 3 van de 10 laders bezet....
viel me in ieder geval erg mee met die "boete" kosten..
Het parkeren per dag was duurder.
Bij mij wordt (en werd) die 5 euro verrekend met het verbruik. Een paar maanden geleden reserveerde ze 5 euro per poging, die ik altijd terug kreeg. Tegenwoordig reserveren ze 5 euro per uur, als een soort voorschot. Ging tot nu toe altijd goed. Sinds ze een NL-btw nummer hebben - we rijden met de auto op de zaak - pak ik de korting mee. Ook omdat het verzamelen van rewards dat compenseert. (Hoewel er steeds minder survey’s lijken te zijn en mij foto’s tot nu toe nooit geaccepteerd werden).Krilo_89 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:23:
[...]
Ben er ook achter dat ik geen Bonnet/Ovo abonnement meer ga nemen. Ik zag op mijn creditcard bij alle laadsessies nog een extra 5 euro staan. Dus bij elk bedrag waar ik mee gerekend heb, kwam nog 5 euro bij. Heb ik zelf gewoon niet goed gezien.
Ben benieuwd hoe het verder gaat nu ze zijn overgenomen. Dat zullen wij moeten betalen.
Valt mij steeds vaker op dat laadpas aanbieders onjuiste tarieven in rekening brengen.
Voorbeelden :
Shell Recharge : paal van Shell zelf : in de app van Shell staat hij op moment van laden op 41 cent . In rekening wordt gebracht 53 cent per geleverde kilowatt.
Recharge : paal allegro : tarief 53 cent , werkelijk 55 cent en 3x handeling fee (3x35 cent) in rekening gebracht (overduidelijk en aantoonbaar maar 1 aangesloten sessie geweest)
Total energies via charge assist (eigen label laadapp) : per betaalmogelijkheid een ander tarief. Je betaald met de mogelijkheid die het laagst is voor die paal. Je betaald de hoogste tarief
Meld je dat wordt er gescholen achter de algemene voorwaarden en dat de operators het bepalen, meld je je bij de operator dan is de fout bij de laadpas instanties. Verschillen kunnen tot 20% oplopen bij de paal.
Heb nu in 2,5 maanden EV in bezit en een 20 tal laadbeurten gehad. Denk dat ik dit grapje nu totaal 5 a 6 x gehad heb.
Ik heb meerdere laadpassen en verschillende palen door de regio al geprobeerd. Ik kijk altijd in de bij behorende app voor geldende tarief (app van de laadpas en indien aanwezig info van de operator)
Vind ik toch allemaal wel heel schimmig. Wat zijn jullie ervaringen / tips ?
Voorbeelden :
Shell Recharge : paal van Shell zelf : in de app van Shell staat hij op moment van laden op 41 cent . In rekening wordt gebracht 53 cent per geleverde kilowatt.
Recharge : paal allegro : tarief 53 cent , werkelijk 55 cent en 3x handeling fee (3x35 cent) in rekening gebracht (overduidelijk en aantoonbaar maar 1 aangesloten sessie geweest)
Total energies via charge assist (eigen label laadapp) : per betaalmogelijkheid een ander tarief. Je betaald met de mogelijkheid die het laagst is voor die paal. Je betaald de hoogste tarief
Meld je dat wordt er gescholen achter de algemene voorwaarden en dat de operators het bepalen, meld je je bij de operator dan is de fout bij de laadpas instanties. Verschillen kunnen tot 20% oplopen bij de paal.
Heb nu in 2,5 maanden EV in bezit en een 20 tal laadbeurten gehad. Denk dat ik dit grapje nu totaal 5 a 6 x gehad heb.
Ik heb meerdere laadpassen en verschillende palen door de regio al geprobeerd. Ik kijk altijd in de bij behorende app voor geldende tarief (app van de laadpas en indien aanwezig info van de operator)
Kan mij niet echt iets heugen aangaande afwijkende tarieven achteraf.TripleNL schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:10:
Wat zijn jullie ervaringen / tips ?
Maar goed, de passen/apps die jij noemt heb ik niet of gebruik ik niet.
Passen van Ecotap en Freshmile gebruik ik het meest, Vattenfall een beetje.
Betaal precies de tarieven die aangegeven zijn.
Alleen Vattenfall is soms wel een beetje traag met het uiteindelijk in rekening brengen.
Shell Recharge pas heb ik wel maar dat is 1 (van een paar) back up passen, nooit gebruikt.
Ook die ervaring, je betaalt per laadsessie (in mijn geval Frankrijk) wat meer dan afgesproken.TripleNL schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:10:
Valt mij steeds vaker op dat laadpas aanbieders onjuiste tarieven in rekening brengen.
Voorbeelden :
Ik heb in 536 minuten 60,7 kWh geladen
Tarief 0,36 per kWh en 1 cent per minuut
Alle bovenstaande gegevens staan in de Shell app en ik laad met de Shell kaart.
Ik kom dan op 27,48 maar er wordt 29,68 afgeschreven, een verschil van circa 8%. Geen idee waar dat vandaan komt maar te weinig om te klagen.
Ik laad buitenom thuisladen normaalgesproken bij Tesla, dat klopt altijd.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Wat mij betreft niet te weinig om na te vragen, laat ze maar lekker uitleggen waar het verschil vandaan komt. Zelf eigenlijk nog niet meegemaakt met MSPs dat er een ander tarief wordt berekend dan in de app staat, wel vermenigvuldiging van de sessiekosten omdat de Duitse Ewe (2x) of Italiaanse Alperia (4x) laadzuil niet zoveel zin had, maar ook dat werd netjes gecrediteerd.bert pit schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:23:
[...]
Ook die ervaring, je betaalt per laadsessie (in mijn geval Frankrijk) wat meer dan afgesproken.
Ik heb in 536 minuten 60,7 kWh geladen
Tarief 0,36 per kWh en 1 cent per minuut
Alle bovenstaande gegevens staan in de Shell app en ik laad met de Shell kaart.
Ik kom dan op 27,48 maar er wordt 29,68 afgeschreven, een verschil van circa 8%. Geen idee waar dat vandaan komt maar te weinig om te klagen.
Ik laad buitenom thuisladen normaalgesproken bij Tesla, dat klopt altijd.
Vandaag in Rotterdam in het Museumpark-parkeergarage geladen.
Sowieso al een prettig parkeertarief van 50 cent per 12 minuten.
Daarnaast betaal je bij Eneco zelf 33 cent maar bij Electroverse 30 cent per kW.
In totaal van 07:19 - 08:44 bijna 15 kWh kunnen laden.
Daarnaast betaal je bij Eneco zelf 33 cent maar bij Electroverse 30 cent per kW.
Ik zie net een nieuwsbericht dat Van Mossel nu ook zijn eigen laadpassen aanbiedt:
https://www.vanmossel.nl/energie/thuis/laadpas/
*In beide pakketten betaal je altijd voor het reguliere stroomverbruik. Bij het ‘Van Mossel Basis’-pakket komen hier het starttarief (€0,32 per sessie) en roamingkosten (€0,02 per geladen kWh) bovenop bij een openbaar laadpunt.
Volgens mij niet zo heel bijzonder en is het weer zo'n pas voor mensen die geen moeite willen doen om meerdere passen te gebruiken.
Ze beloven wel altijd inzicht in de tarieven, dus ik ben benieuwd of dat ook altijd 100% klopt
Van Mossel Basis | Van Mossel Onderweg |
Betaal per laadsessie | Vast bedrag per maand |
Inzage in je stroomverbruik | Inzage in je stroomverbruik |
Slim thuisladen | Slim thuisladen |
Stroomtarief, starttarief en roamingkosten* | Alleen stroomtarief aanbieder |
Eenmalige aanschafprijs €5,95 | Vast bedrag per maand €5,95 |
*In beide pakketten betaal je altijd voor het reguliere stroomverbruik. Bij het ‘Van Mossel Basis’-pakket komen hier het starttarief (€0,32 per sessie) en roamingkosten (€0,02 per geladen kWh) bovenop bij een openbaar laadpunt.
Volgens mij niet zo heel bijzonder en is het weer zo'n pas voor mensen die geen moeite willen doen om meerdere passen te gebruiken.
Ze beloven wel altijd inzicht in de tarieven, dus ik ben benieuwd of dat ook altijd 100% klopt
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Ah goede tip, ff onthouden voor als ik weer een bezoekje breng aan Kino Rotterdam.kevertje1977 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:31:
Vandaag in Rotterdam in het Museumpark-parkeergarage geladen.
Erg fijne parkeergarage vind ik het en met een inderdaad schappelijk tarief.
Vind van Mossel een fijne dealer maar bij deze laadpas heb ik een beetje het 13 in een dozijn-gevoel.Tripl3 D schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:35:
Ik zie net een nieuwsbericht dat Van Mossel nu ook zijn eigen laadpassen aanbiedt:
Van Mossel koopt alles wat er betaalbaar is aan dealers op in autoland.Zjanzjak schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:52:
[...]
Vind van Mossel een fijne dealer maar bij deze laadpas heb ik een beetje het 13 in een dozijn-gevoel.
Daar zitten bedrijven tussen die de dingen goed aanpakken, maar er zitten ook miseriebedrijfjes tussen die opgekuist moeten worden.
Ik ben geen fan van VM, ze verschralen lokale competitie, en er gaat behoorlijk wat fout ook. Mijn dochter moest een advokaat in schakelen om een tweedehands met garantie van VM terug te geven. 2 weken na aankoop was het koelwater gemengd met olie, en verbruikte de auto 2l olie op 500km.
Als je grote jongen bent, dan excuseer je je en betaal je onmiddelijk die auto terug.
Dus... ik zou ze niet zomaar vertrouwen, al kan er met een laadpas niet veel mislopen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
A ok, dat wist ik niet. Zoiets heb ik ook wel eens gehad.engelbertus schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:19:
parkeergarage was van een hotel, en er waren 3 van de 10 laders bezet....
Maar wel losgekoppeld toen het laden klaar was.
Het tarief is niet concurrerend( én starttarief én 2 cent opslag), maar wat ik helemaal niet begrijp is dat ik alleen de keuze heb om via iDeal te betalen. @hachy hoe werkte dat bij jou?Tripl3 D schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:35:
Van Mossel Basis Van Mossel Onderweg Betaal per laadsessie Vast bedrag per maand Inzage in je stroomverbruik Inzage in je stroomverbruik Slim thuisladen Slim thuisladen Stroomtarief, starttarief en roamingkosten* Alleen stroomtarief aanbieder Eenmalige aanschafprijs €5,95 Vast bedrag per maand €5,95
grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp
why bother.. just go for elektroversegrunaubaby schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:58:
[...]
Het tarief is niet concurrerend( én starttarief én 2 cent opslag), maar wat ik helemaal niet begrijp is dat ik alleen de keuze heb om via iDeal te betalen. @hachy hoe werkte dat bij jou?
biedt meer voor minder
Och, heb de afgelopen 13 jaar (oid) meer met van Mossel (2 x Volkswagen bij 2 verschillende dealers en 1 keer Renault) te maken gehad, bij problemen en probleempjes juist altijd goed geholpen. Uiteraard is de ene dealer de andere niet en zal er vast wel 1 zijn waar het dan minder leuk zaken mee doen is, maar goed, dat heb je bij elke dealer wel.Tommie12 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:12:
Dus... ik zou ze niet zomaar vertrouwen, al kan er met een laadpas niet veel mislopen.
Er is ook geen blind vertrouwen, dat ook weer niet, altijd op je qui-vive zijn is mijn devies.
Neemt niet weg dat ik jouw kant van het verhaal ook best begrijp.
Kwam net een berichtje tegen dat Van Mossel via de Van Mossel Energie-app een eigen laadpas aanbiedt.
App getest:
Draait op dezelfde omgeving als de ANWB Laadpas app, alleen is de Van Mossel app minder stabiel en snel.
Tarieven gelijk aan ANWB, zij het dat starttarief 2 cent lager is.
App getest:
Draait op dezelfde omgeving als de ANWB Laadpas app, alleen is de Van Mossel app minder stabiel en snel.
Tarieven gelijk aan ANWB, zij het dat starttarief 2 cent lager is.
Cash is king.
Ja VanMossel zit op hetzelfde platform als ANWB met ongeveer dezelfde voorwaarden.
Nee bínnen NL is het aanzienlijk voordeliger.pmiddeld schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:29:
[...]
Ik neem aan dat dezelfde tarieven ook BINNEN Nederland gelden?
Daar is geen app van, als je inlogt in het account bij Eneco zie je daar een kaart met laadpunten waar je kan ladenYnnoz schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:52:
Welke app gebruiken jullie bij de Eneco laadpas? Gaat om gebruik bij alleen publieke laadpalen.
https://www.eneco-emobility.com/chargemap
Ik ben voor het laden van mijn auto aangewezen op publieke laadpalen. Bij ons in de omgeving is er veel eenrichtingsverkeer waardoor ik verschillende routes moet nemen om bij specifieke palen te komen.
Kent iemand een carplay app waarbij je een bepaald gebied op een kaart kan laten zien waar dan op te zien is of een bepaalde paal vrij is?
Ik heb al elektroverse geprobeerd, daar kun je palen favoriet maken. En dan heb je een favorieten lijst, maar het al dan niet bezet zijn van palen lijkt niet geupdate te worden.
Kent iemand een carplay app waarbij je een bepaald gebied op een kaart kan laten zien waar dan op te zien is of een bepaalde paal vrij is?
Ik heb al elektroverse geprobeerd, daar kun je palen favoriet maken. En dan heb je een favorieten lijst, maar het al dan niet bezet zijn van palen lijkt niet geupdate te worden.
Shell Recharge heeft een CarPlay app, heb je die al geprobeerd?bleekie schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 07:34:
Ik ben voor het laden van mijn auto aangewezen op publieke laadpalen. Bij ons in de omgeving is er veel eenrichtingsverkeer waardoor ik verschillende routes moet nemen om bij specifieke palen te komen.
Hmm, ik heb die app ook maar de CarPlay implementatie is slecht. Het gaat sowieso al vaak mis omdat de app m'n login vaak vergeet - en dan krijg je in CarPlay te zie dat het alleen werkt als je ingelogt bent.basdv schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 07:55:
[...]
Shell Recharge heeft een CarPlay app, heb je die al geprobeerd?
Maar zelfs als je bent in gelogt werkt het vaker niet dan wel, heel vaak "Oops something went wrong".
Ik zou de Shell app voor CarPlay geen aanrader noemen. Maar alternatieven weet ik ook niet te noemen.
De navigatie van de auto zelf? In elk geval voor DC laders laat de Hyundai/Kia navigatie de bezettingsgraad zien. Voor AC laders heb ik hier niet naar gekeken.bleekie schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 07:34:
Ik gebruik Pump (IOS) hier voor.bleekie schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 07:34:
Hmm.. bericht van de gemeente Amsterdam. Of ik nog even 90euro naheffing wil betalen omdat geen parkeergeld heb betaald.
Maar er staat nergens op de site van Amsterdam dat ik parkeergeld moet betalen als motorfiets. Terwijl ik stond te opladen.
De vraag is dus even, betaal je - ongeacht wel voertuig - de plek, maar betaal ik dan wel of niet als motorfiets?
Dus als ik wel op de stoep mag parkeren, zet ik de motorfiets schuin achter de laadplek met de kabel in de laadterminal. Of is dat een grijze legal-loophole?
Maar er staat nergens op de site van Amsterdam dat ik parkeergeld moet betalen als motorfiets. Terwijl ik stond te opladen.
De vraag is dus even, betaal je - ongeacht wel voertuig - de plek, maar betaal ik dan wel of niet als motorfiets?
Dus als ik wel op de stoep mag parkeren, zet ik de motorfiets schuin achter de laadplek met de kabel in de laadterminal. Of is dat een grijze legal-loophole?
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Ik vind op diverse sites (allemaal zonder verdere bronvermelding) dat parkeren op de stoep gratis is, maar parkeren in een vak met een motor gewoon betaald moet worden. Dat betekent inderdaad dat je in dit geval de motor op de stoep moet zetten en dan in moet prikken.
Dan blijft er natuurlijk een vak ongebruikt als bij de laadpaal 2 vakken gereserveerd zijn voor opladen, dus een beetje raar is het wel.
Dan blijft er natuurlijk een vak ongebruikt als bij de laadpaal 2 vakken gereserveerd zijn voor opladen, dus een beetje raar is het wel.
[ Voor 7% gewijzigd door marcieking op 08-02-2024 09:51 ]
@Hachy Volgens deze kaart is het starttarief bij niet-Eneco laadpunten 61 ct en niet 39 ct zoals in laadpastop10 staat.boeha schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:48:
[...]
Daar is geen app van, als je inlogt in het account bij Eneco zie je daar een kaart met laadpunten waar je kan laden
https://www.eneco-emobility.com/chargemap
Je bent toch gewoon een motorvoertuig die de parkeer/oplaadplek gebruikt?_Apache_ schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:35:
Hmm.. bericht van de gemeente Amsterdam. Of ik nog even 90euro naheffing wil betalen omdat geen parkeergeld heb betaald.
Cash is king.
Twee dagen geleden kwam ik terug bij mijn auto en zag dat de laadpaal uitgevallen. De statuslampen waren uit. De kabel was wel los, dus ik ben gewoon weggegaan. Nu staat de sessie in de Road app nog steeds open, inmiddels 48 uur. Het verbruik loopt gelukkig niet meer op.
Iemand dit wel eens meegemaakt? Wat gaat er nu gebeuren? Kan iemand mijn sessie overnemen als de laadpaal weer aan zou gaan?
Iemand dit wel eens meegemaakt? Wat gaat er nu gebeuren? Kan iemand mijn sessie overnemen als de laadpaal weer aan zou gaan?
Motorfietsen hoeven niet te betalen in de hoofdstad. Betaald parkeren doe je ook per voertuig, dus dan lijkt mij de vrijstelling wel duidelijk.mk1992 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:07:
[...]
Je bent toch gewoon een motorvoertuig die de parkeer/oplaadplek gebruikt?
Maar omdat ik nu op een laadplek stond (daadwerkelijk te laden) moet ik opeens betalen. Ik snap m niet. We betaalde toch juist voor het voertuig?
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Lang geleden leerde mijn motorrijleraar mij dat parkeren van een motorfiets op de stoep gedoogd wordt, als je maar niet in de weg staat. (Het is namelijk een motorvoertuig aen die horen niet op de stoep). Ga je in een parkeervak staan, dan geldt hetzelfde als bij een auto, dus ook parkeergeld betalen als dat van toepassing is._Apache_ schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:27:
[...]
Motorfietsen hoeven niet te betalen in de hoofdstad. Betaald parkeren doe je ook per voertuig, dus dan lijkt mij de vrijstelling wel duidelijk.
Maar omdat ik nu op een laadplek stond (daadwerkelijk te laden) moet ik opeens betalen. Ik snap m niet. We betaalde toch juist voor het voertuig?
Als je in de APV van Amsterdam een artikel kunt vinden waarin staat dat je als motorfiets geen parkeergeld/parkeerbelasting hoeft te betalen kun je dat gebruiken als grond voor je bezwaar, maar ik ben bang dat dit niet te vinden is en je helaas zult moeten betalen.
Als ik op 'motorfiets gratis parkeren amsterdam' zoek bevestigen de eerste 4 hits dat dit alleen op de stoep geldt._Apache_ schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:27:
[...]
Motorfietsen hoeven niet te betalen in de hoofdstad. Betaald parkeren doe je ook per voertuig, dus dan lijkt mij de vrijstelling wel duidelijk.
Cash is king.
Klopt, dat is een bug in de kaartweergave, wordt vanavond op hun kaart aangepast.pmiddeld schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:03:
[...]
@Hachy Volgens deze kaart is het starttarief bij niet-Eneco laadpunten 61 ct en niet 39 ct zoals in laadpastop10 staat.
Je krijgt 100% zeker 39 cent als starttarief berekend vanaf 1 februari.
Wat ik van mijn motor theorie nog weet (mind you, 2001) is dat je als motorfiets niet bekeurd kan worden voor parkeren omdat je geen veilige plek hebt om het papieren parkeerkaartje zichtbaar neer te leggen. Geen idee of dit nog altijd actueel is maar in jouw geval nog extra bijzonder omdat je op de stoep stond._Apache_ schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:35:
Hebben ze automatisch je kenteken gescand en zo ja waarom zouden ze dan niet alle kentekens die met een M beginnen er uitfilteren?
[ Voor 6% gewijzigd door Hachy op 08-02-2024 11:25 ]
Dit is m.i. hier off-topic omdat het niets met laden maar met parkeren te maken heeft._Apache_ schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:35:
Maar ik gok dat die scanauto voor het parkeren gewoon een kenteken scant, en dan is niet betaald kassa. Of je voor een motor wel of niet parkeergeld moet betalen weet ik niet.
Heb ik ook gehad met m'n elektrische motor, maar dan in Utrecht. Je moet op de stoep gaan staan, en dan laden. Dan is het geen probleem. Het voelt een beetje gek inderdaad._Apache_ schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:35:
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
@_Apache_ Voor zover ik weet moet je zodra je een parkeervak bezet houdt wel gewoon betalen, maar mag je gratis op de stoep parkeren, als je niet de hele stoep blokkeert. Maar de laatste keer dat ik in Amsterdam geparkeerd heb met de motor is ook al een eindje voor Corona, dus het kan veranderd zijn.
Ondanks dat een laadvak niet direct een parkeervak is, vermoed ik dat daarvoor hetzelfde geldt. Maar je kan proberen bezwaar in te dienen met de argumenten dat je in een laadvak stond te laden in plaats van in een parkeervak en dat normaal gesproken parkeren voor motorfietsen gratis is.
En voortaan lekker op de stoep zetten met laden dus.
Ondanks dat een laadvak niet direct een parkeervak is, vermoed ik dat daarvoor hetzelfde geldt. Maar je kan proberen bezwaar in te dienen met de argumenten dat je in een laadvak stond te laden in plaats van in een parkeervak en dat normaal gesproken parkeren voor motorfietsen gratis is.
En voortaan lekker op de stoep zetten met laden dus.
Zwaar offtopic dit, maar parkeren met de motorfiets is alleen gratis op de stoep in delen van de stad. Sta je in een vak moet je gewoon net als elk ander motorvoertuig betalen._Apache_ schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:27:
[...]
Zie ook https://www.parkeren-amsterdam.com/motor
Bij ons in de wijk is er een bestuurder die zijn auto altijd op een reguliere parkeerplaats zet naast de laadpaal en dan inprikt. Gevolg: er is een parkeerplaats vrij naast de laadpaal, waar je alleen mag staan om te laden. Maar dat kan niet, doordat die sufmukkel zijn auto net om het hoekje wil zetten. Vrij asociaal.
Met de motor op de stoep houd je tenminste niet nog een reguliere parkeerplaats bezet waar iemand zonder elektrische auto had kunnen staan. Maar het blijft een beetje een gekke loophole dat je kunt laden, zonder er te parkeren.
Met de motor op de stoep houd je tenminste niet nog een reguliere parkeerplaats bezet waar iemand zonder elektrische auto had kunnen staan. Maar het blijft een beetje een gekke loophole dat je kunt laden, zonder er te parkeren.
[ Voor 8% gewijzigd door millerman_sf op 08-02-2024 14:01 ]
Via de buitenbeter app handhaving op de hoogte stellen van het gevaar van een onnodig lang over de grond liggende laadkabel....millerman_sf schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:58:
Bij ons in de wijk is er een bestuurder die zijn auto altijd op een reguliere parkeerplaats zet naast de laadpaal en dan inprikt. Gevolg: er is een parkeerplaats vrij naast de laadpaal, waar je alleen mag staan om te laden. Maar dat kan niet, doordat die sufmukkel zijn auto net om het hoekje wil zetten. Vrij asociaal.
Ik heb inmiddels te horen gekregen dat ze het verschil terug gaan storten. Jij ook een mailtje gehad?S4All schreef op maandag 29 januari 2024 @ 06:49:
[...]
Ja hier ook het zelfde probleem.
Woensdag een email gestuurd, nog geen antwoord gehad. Ik heb dus net nogmaals een e-mail gestuurd.
Overigens drie sessies, alle drie een net iets anders kWh bedrag. Weliswaar als je nauwkeurig berekend tot op vier cijfers achter de komma, maar toch![]()
Voorlopig blijf ik het gebruiken, aan gezien ze met 46ct nog steeds een van de goedkoopste zijn.
Of weet iemand een goedkopere pas zonder abonnement?
Het is een beetje gek, maar wat geeft dat?millerman_sf schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:58:
Bij ons in de wijk is er een bestuurder die zijn auto altijd op een reguliere parkeerplaats zet naast de laadpaal en dan inprikt.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Dat je dan twee parkeerplaatsen hebt waar je alleen mag staan als je aangekoppeld bent, maar dat er nog maar 1 stopcontact beschikbaar is.TucanoItaly schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:02:
[...]
Het is een beetje gek, maar wat geeft dat?
Bottom line: er wordt een parkeerplaats "weggegooid".
Hier in Den Haag staat op de paal vermeld dat het tarief 33ct is per kWh onafhankelijk van de kaart. Er kan een starttarief gevraagd worden. Dat werkte tot voor de “crisis”. Toen ze nog keurig een mail stuurden met de aangepaste tarieven. Nu rekent Shell naast het starttarief 53 ct/kWh.TripleNL schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:10:
Voorbeelden :
6 x gehad heb.
…
Op een keer had ik even geen telefoon bij me en de Shell kaart gebruikt in Den Haag. Ik heb er heel lang over gecorrespondeerd.
Ten eerste duurt het lang voor je een reactie krijgt. Dan krijg je de vraag om een foto op te sturen. Dan kreeg ik een onzin verhaal over verrekening. Dan een verwijzing naar de algemene voorwaarden, waarin staat dat ik de app moet raadplegen. Ik meen dat die voorwaarden nietig zijn:
- omdat de concessie door de gemeente Den Haag verleend is met deze afspraak met de (wind) energieleverancier en Shell het verschil in haar zak steekt,
- de vermelding van een prijs altijd voorgaat op een prijs in een app of website. (Omgekeerd zou je immers nooit de prijs in de winkel hoeven te vergelijken met die op internet, als de prijs van het product op de app voorgaat…).
Het indienen van een klacht hierover kon niet, en ik kreeg geen verwijzing naar waar ik een klacht in kon dienen.
Het duurt tijden voor je de factuur krijgt. Ik dacht erover het bedrag te laten storneren, maar voor die paar gulden heb ik wel wat beters te doen en word ik toch niet ontvankelijk verklaard.
Ze zouden een voorbeeld moeten nemen aan Bonnet. Die geven gewoon 10 % korting op het Haagse tarief - hoe lang nog? - en hun helpdesk reageert snel lost het meestal snel op. Tenzij het buiten hun scope ligt.
Heb je de exacte tekst die op de paal staat? Want op https://www.denhaag.nl/nl...n-voor-elektrische-autos/ staat:Jan Lelie schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:42:
[...]
Hier in Den Haag staat op de paal vermeld dat het tarief 33ct is per kWh onafhankelijk van de kaart. Er kan een starttarief gevraagd worden. Dat werkte tot voor de “crisis”. Toen ze nog keurig een mail stuurden met de aangepaste tarieven. Nu rekent Shell naast het starttarief 53 ct/kWh.
(...)
- de vermelding van een prijs altijd voorgaat op een prijs in een app of website. (Omgekeerd zou je immers nooit de prijs in de winkel hoeven te vergelijken met die op internet, als de prijs van het product op de app voorgaat…).
(...)
Ze zouden een voorbeeld moeten nemen aan Bonnet. Die geven gewoon 10 % korting op het Haagse tarief - hoe lang nog? - en hun helpdesk reageert snel lost het meestal snel op. Tenzij het buiten hun scope ligt.
In Den Haag betaalt u bij elke openbare laadpaal dezelfde prijs voor de elektriciteit. U laadt er met groene stroom. De prijs is € 0,33 per kWh inclusief btw. De aanbieder van de laadpas kan extra kosten in rekening brengen. Dit hangt af van de pas en het soort abonnement.
Ik denk trouwens dat de vermelding van de prijs niet per se voor gaat op de prijs in de app of de website, want dan zou je ook aan Bonnet 33 ct/kWh moeten betalen..
En Shell heeft juist altijd vaste tarieven in Nederland (behalve dan voor hun eigen community-palen..)
Ik heb laatst sinds een lange tijd weer eens aan een DC lader gehangen, bij de Lidl. Dat kost tegenwoordig hier €0,39 per kWh en je moet dan via een website van has.to.be de laadsessie starten.
Na het laden zag ik dat Chargepoint Oostenrijk de partij was voor de transactie, maar in de Chargepoint app staat de Lidl lader niet eens vermeld. Dat vind ik dan weer niet erg logisch.
Na het laden zag ik dat Chargepoint Oostenrijk de partij was voor de transactie, maar in de Chargepoint app staat de Lidl lader niet eens vermeld. Dat vind ik dan weer niet erg logisch.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Ik weet niet of onze situaties vergelijkbaar zijn maar dit doe ik ook altijd wanneer de mogelijkheid er is.millerman_sf schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:58:
In onze gemeente heb je vaak van deze borden waar er maar 1 plek gereserveerd is voor het opladen van je auto.

Als ik aankom rijden en ik zie dat beide plekken leegstaan pak ik altijd plek die niet gereserveerd is voor elektrische voertuigen zodat de plek ernaast altijd vrij is voor een elektrische auto.
Dat doe ik ook bij dit soort laadplekken, 2 laadopties, 1 gereserveerde plek, dan alvast de niet-gereserveerde zodat die andere beschikbaar blijft. Maar als ik het goed begrijp, zet de sufmukkel van @millerman_sf de auto om de hoek op een niet-gereserveerde plek, maar bezet deze wel de laadzuil bij een gereserveerde plek.Bobo221 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:49:
[...]
Ik weet niet of onze situaties vergelijkbaar zijn maar dit doe ik ook altijd wanneer de mogelijkheid er is.
In onze gemeente heb je vaak van deze borden waar er maar 1 plek gereserveerd is voor het opladen van je auto.
[Afbeelding]
Als ik aankom rijden en ik zie dat beide plekken leegstaan pak ik altijd plek die niet gereserveerd is voor elektrische voertuigen zodat de plek ernaast altijd vrij is voor een elektrische auto.
Wat is het verschil tussen die twee precies?DeGroteMuis schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:23:
[...]
Dat doe ik ook bij dit soort laadplekken, 2 laadopties, 1 gereserveerde plek, dan alvast de niet-gereserveerde zodat die andere beschikbaar blijft. Maar als ik het goed begrijp, zet de sufmukkel van @millerman_sf de auto om de hoek op een niet-gereserveerde plek, maar bezet deze wel de laadzuil bij een gereserveerde plek.

Cash is king.
@DeGroteMuis Er waren helaas meer mensen die Bussum zagenDeGroteMuis schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:18:
[...]
Het zal erom spannen, met een starttarief van 35 cent. Afgelopen maand 5 keer geladen aan de betaalpaal, de maand ervoor 8 keer, maar in November & oktober maar 3 keer per maand.
Tap had ik gezien bij laadpastop10 ja, maar daar stond bij dat ie niet alle NL palen ondersteunde, dus klonk me nog iets teveel regionale startup. Ook gaf de app in het home scherm toen laadzuilen in Bussum als dichtsbijzijnde, terwijl ik toch echt in Gelderland woon. Maar de app vermeldt nu wel meet laadpalen en die app ziet er wel interessant uit! Ik ga eens kijken, thanks!![]()
[...]
Zijn ze daarmee gestopt? Ik heb nog gewoon een EnBW pas ontvangen toen ik me aanmeldde voor een abbo, al is dat wel alweer even geleden.
We hebben al een tijdje nagenoeg volledige dekking in NL. Nu Total de palen in een deel van MRA (rondom Amsterdam) kwijt is geraakt aan Ubitricity zijn die wel even verdwenen, maar een integratie met hun backend komt zodra ze de tech af hebben - in maart lijkt het.
^Nico
Tap Electric
@mk1992 .
In het plaatje van @Bobo221 kun je op de 'niet-gereserveerde'-plaats laden EN parkeren. De gereserveerde plaats is uitsluitend voor het opladen. Als de paal twee aansluitingen heeft blijft de gereserveerde plaats één aansluitpunt beschikbaar.
Zonder plaatje is het bij @millerman_sf een beetje onduidelijk wat hij bedoelt, maar zijn verhaal suggereert dat er kennelijk geen beschikbaar laadpunt meer is. Dus dan heb je een gereserveerde plaats om te laden maar het aansluitpunt is niet beschikbaar.
Maar zonder duidelijk plaatje is het voor mij ook gissen.
In het plaatje van @Bobo221 kun je op de 'niet-gereserveerde'-plaats laden EN parkeren. De gereserveerde plaats is uitsluitend voor het opladen. Als de paal twee aansluitingen heeft blijft de gereserveerde plaats één aansluitpunt beschikbaar.
Zonder plaatje is het bij @millerman_sf een beetje onduidelijk wat hij bedoelt, maar zijn verhaal suggereert dat er kennelijk geen beschikbaar laadpunt meer is. Dus dan heb je een gereserveerde plaats om te laden maar het aansluitpunt is niet beschikbaar.
Maar zonder duidelijk plaatje is het voor mij ook gissen.
@spidertje Jup, dat doen we op een aantal grote netwerken in NL, met name Equans, Fastned en TotalEnergies. Plan is daar spoedig Vattenfall en Allego aan toe te voegen, maar die zijn iets gecompliceerder.spidertje schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:30:
[...]
Zoekt de app steeds het voordeligste tarief/laadpas op (op de achtergrond)? Dan scheelt het flink wat werk namelijk
We laten je ook weten of er ergens nabij een goedkoper laadpunt te vinden is. Bij mij in de straat hier in Amsterdam zit er tussen dezelfde hardware (maar verschillende operators) 4 ct per kWh. Gauw verdiend met 50 meter lopen
Je kunt nu trouwens ook je auto koppelen (Kia, Hyundai of Tesla). VW en PSA (incl hun verschillende merken) zijn onderweg. Dan zie je ook meteen hoe vol je batterij is tijdens het laden.
^Nico
Tap Electric
Bij een laadzuil met 2 aansluitingen en 1 officieel gereserveerde plek, zoals ik die bedoel:mk1992 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:49:
[...]
Wat is het verschil tussen die twee precies?
De 'sufmukkel' bezet de aansluiting op de laadzuil, waardoor op de gereserveerde plek die hoort bij die aansluiting dus geen auto kan staan om te laden en daarnaast een parkeerplek. Standaard dus 2 plekken die niet gebruikt kunnen of mogen worden, want niemand mag parkeren op de laadplek, niemand kan parkeren op de plek waar deze staat te laden.
Ik parkeer als beide plekken vrij zijn op de plek die niet specifiek gereserveerd is voor laden, maar waar wel een (tweede) laadzuil aansluiting vrij is, in de foto dus links naast de gereserveerde plek. En als de auto vol is gaat ie naar een andere parkeerplek. Daarbij blijft de gereserveerde laadplek tijdens mijn laden dus wel volledig beschikbaar voor een ander om te laden. Niet heel aardig voor brandstofauto's als er verder niemand in de wijk laadt, maar iemand heeft die laadzuil aangevraagd, dus dat zal niet zo snel voorkomen.
@tapelectric Dank je voor de toevoeging/uitleg. Dat zal dan inderdaad het geval zijn geweest, net even geen GPS in het begni. In maart volledige dekking klinkt erg goed, net als de mooie ontwikkelingen op het gebied van prijsvergelijk en auto koppelen!
Interessante feature, wel een vraag hierover, specifiek voor Tesla's: wordt deze integratie alleen tijdens het laden gebruikt? Er zijn (waren) namelijk integraties met Tesla die door het pollen van de auto het effect hadden dat de auto nooit in sleep mode terecht komt en dat levert een behoorlijk sluipverbruik op.tapelectric schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:21:
[...]
Je kunt nu trouwens ook je auto koppelen (Kia, Hyundai of Tesla). VW en PSA (incl hun verschillende merken) zijn onderweg. Dan zie je ook meteen hoe vol je batterij is tijdens het laden.
[...]
@DaCoTa ja, goed punt! We pollen alleen tijdens het laden. Buiten een laadsessie kun je wel handmatig via Tap de status opvragen, maar doen we dat niet op eigen initiatief.DaCoTa schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:36:
[...]
Interessante feature, wel een vraag hierover, specifiek voor Tesla's: wordt deze integratie alleen tijdens het laden gebruikt? Er zijn (waren) namelijk integraties met Tesla die door het pollen van de auto het effect hadden dat de auto nooit in sleep mode terecht komt en dat levert een behoorlijk sluipverbruik op.
^Nico
Tap Electric
Maar eigenlijk is dat niet de bedoeling. Die pijl staat er met een reden, en anders zouden er 2 pijlen staan. Nu hebben brandstof auto's een plek minder want het zou zomaar kunnen dat de plek met de pijl niet gebruikt zal worden. Ik snap de collegialiteit richting andere ev rijders, en je breekt zeker geen wetten hiermee, maar de rest van de buurt zal het misschien niet zo kunnen waarderen als de parkeerdruk erg hoog is.Bobo221 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:49:
[...]
Ik weet niet of onze situaties vergelijkbaar zijn maar dit doe ik ook altijd wanneer de mogelijkheid er is.
[Afbeelding]
@BaseLine Je auto moet je na het laden sowieso parkeren. Die laadplaats is uitsluitend bedoelt om te laden. Als je dus klaar bent met laden, moet je alsnog op zoek naar een parkeerplaats. Dus de suggestie van 'de buurt' zou dan zijn dat je een plaatsje moet opschuiven na het laden. Ik zie het probleem niet?
Bij een hoge parkeerdruk verschuif je het probleem naar later. Parkeren moet je toch. Of het risico op een boete door te kleven.
Bij een hoge parkeerdruk verschuif je het probleem naar later. Parkeren moet je toch. Of het risico op een boete door te kleven.
[ Voor 17% gewijzigd door -MD- op 09-02-2024 13:22 ]
Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2