Ik rij een Zeekrtapelectric schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:21:
[...]
@spidertje Jup, dat doen we op een aantal grote netwerken in NL, met name Equans, Fastned en TotalEnergies. Plan is daar spoedig Vattenfall en Allego aan toe te voegen, maar die zijn iets gecompliceerder.
We laten je ook weten of er ergens nabij een goedkoper laadpunt te vinden is. Bij mij in de straat hier in Amsterdam zit er tussen dezelfde hardware (maar verschillende operators) 4 ct per kWh. Gauw verdiend met 50 meter lopen
Je kunt nu trouwens ook je auto koppelen (Kia, Hyundai of Tesla). VW en PSA (incl hun verschillende merken) zijn onderweg. Dan zie je ook meteen hoe vol je batterij is tijdens het laden.
^Nico
@-MD- Ik snap inderdaad dat je het ook doet omdat je dan niet meer de deur uit hoeft om de auto te verplaatsen (en dan ga ik er ook vanuit dat je in dezelfde straat woont, en niet een paar straten verderop). Echter, als de parkeerdruk hoog en er komt niemand anders laden dan heb je toch effectief 1 parkeerplek "weggegooid"? Maar alleen in dat geval zou het dus minder sociaal zijn richting de rest van de buurt.
-edit- je merkt terecht op dat je na het laden je auto moet verplaatsen. Dat is wel weer heel netjes, en doet zeker niet iedereen
-edit- je merkt terecht op dat je na het laden je auto moet verplaatsen. Dat is wel weer heel netjes, en doet zeker niet iedereen
[ Voor 20% gewijzigd door BaseLine op 09-02-2024 13:42 ]
Ja die email heb ik ook gehad. @S_ChiefS_Chief schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:15:
[...]
Ik heb inmiddels te horen gekregen dat ze het verschil terug gaan storten. Jij ook een mailtje gehad?
https://gathering.tweaker...message/78051736#78051736
@BaseLine Ja als er niemand anders komt laden blijft de laadplaats vrij. Maar een laadplaats is geen parkeerplaats. Als je er naast parkeert, kun je toevallig ook nog eens laden. Het is even een andere gedachtegang. Wat je explicit niet moet doen is ernaast parkeren en de aanwezige laadaansluiting bezet houden die benodigd is om gebruik te kunnen maken van de laadplaats. Dus een aangewezen laadplaats moet altijd de beschikking hebben over een laadaansluiting.
Dat sommigen de laadplaats wel als parkeerplaats zien en/of gebruiken, daar kan ik helaas ook niets aan doen
.
En eerlijkheidshalve:
Ik zal de laatste zijn die ontkent bij late thuiskomst geen gebruik te maken van een laadplaats ook al hoef ik niet perse te laden. Als ik rond middernacht thuiskom en ik zit <50%* en moet de volgende dag vroeg weg hang ik 'm aan de laadpaal. Niet perse omdat het moet, maar omdat het dan een vrije plaats is en ik dan toch 's ochtends vroeg weer vertrek. In dat opzicht kun je zeggen dat ik als EV-rijder dan wel weer een voordeeltje geniet. Maar daar staat dan weer tegenover dat de buurtbewoner die na mij thuiskomt zonder EV minder ver hoef te lopen omdat ik de dichtstbijzijnde parkeerplaats niet in gebruik neem. Dat is dan toch ook wel weer aardig van mij nietwaar
.
*hier kun je natuurlijk ook weer over discussiëren: wanneer is laden echt nodig. Voor de een is dat ~20%, de ander wanneer de volgende reis dat behoeft en weer een ander hanteert de Bjørn Nyland methode: ABC (Always Be Charging). Maar je snapt m'n punt wel denk ik.
Dat sommigen de laadplaats wel als parkeerplaats zien en/of gebruiken, daar kan ik helaas ook niets aan doen
En eerlijkheidshalve:
Ik zal de laatste zijn die ontkent bij late thuiskomst geen gebruik te maken van een laadplaats ook al hoef ik niet perse te laden. Als ik rond middernacht thuiskom en ik zit <50%* en moet de volgende dag vroeg weg hang ik 'm aan de laadpaal. Niet perse omdat het moet, maar omdat het dan een vrije plaats is en ik dan toch 's ochtends vroeg weer vertrek. In dat opzicht kun je zeggen dat ik als EV-rijder dan wel weer een voordeeltje geniet. Maar daar staat dan weer tegenover dat de buurtbewoner die na mij thuiskomt zonder EV minder ver hoef te lopen omdat ik de dichtstbijzijnde parkeerplaats niet in gebruik neem. Dat is dan toch ook wel weer aardig van mij nietwaar
*hier kun je natuurlijk ook weer over discussiëren: wanneer is laden echt nodig. Voor de een is dat ~20%, de ander wanneer de volgende reis dat behoeft en weer een ander hanteert de Bjørn Nyland methode: ABC (Always Be Charging). Maar je snapt m'n punt wel denk ik.
[ Voor 10% gewijzigd door -MD- op 09-02-2024 14:43 ]
Het is wel, om het politiek correct te zeggen, micro managen wat je hier doet.BaseLine schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:39:
@-MD- Ik snap inderdaad dat je het ook doet omdat je dan niet meer de deur uit hoeft om de auto te verplaatsen (en dan ga ik er ook vanuit dat je in dezelfde straat woont, en niet een paar straten verderop). Echter, als de parkeerdruk hoog en er komt niemand anders laden dan heb je toch effectief 1 parkeerplek "weggegooid"? Maar alleen in dat geval zou het dus minder sociaal zijn richting de rest van de buurt.
Als die EV niet hoeft te laden want accu is al elders vol geladen dan staat hij ook op een normale parkeerplek. Nu is er één plekje wat dan wordt ingenomen door iemand die én parkeert én laadt. Poe poe.
Ik mag hopen dat de EV rijder die 's-nachts aankomt met een lege accu wel waardeert hoe sociaal hier is meegedacht.
Mhmmm niet helemaal mee eens. Met die beredenering kun je ook zeggen dat het juist wel de bedoeling is want waarom zouden ze bij de laadpaal zelf anders 2 aansluitingen plaatsen.BaseLine schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:48:
[...]
Maar eigenlijk is dat niet de bedoeling. Die pijl staat er met een reden, en anders zouden er 2 pijlen staan. Nu hebben brandstof auto's een plek minder want het zou zomaar kunnen dat de plek met de pijl niet gebruikt zal worden. Ik snap de collegialiteit richting andere ev rijders, en je breekt zeker geen wetten hiermee, maar de rest van de buurt zal het misschien niet zo kunnen waarderen als de parkeerdruk erg hoog is.
Plus ik moet mijn auto sowieso parkeren in deze wijk, dus of ik nou de plek pal naast de gereserveerde plek bezet houdt of die er tegenover eindstand is er altijd 1 plek minder om te parkeren.
Ik stel me voor dat sufmukkel na volladen de kabel afkoppelt en dan niet hoeft te zoeken naar een andere parkeerplek. Zich niet realiserend (of wel) dat tijdens de laadtijd niemand op de aangewezen plek kan laden en een plek extra bezet.DeGroteMuis schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:23:
[...]
Dat doe ik ook bij dit soort laadplekken, 2 laadopties, 1 gereserveerde plek, dan alvast de niet-gereserveerde zodat die andere beschikbaar blijft. Maar als ik het goed begrijp, zet de sufmukkel van @millerman_sf de auto om de hoek op een niet-gereserveerde plek, maar bezet deze wel de laadzuil bij een gereserveerde plek.
In een omgeving met voldoende parkeerruimte is dat prima. Als de ruimte schaar is natuurlijk niet.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
@-MD- @DeGroteMuis @Bobo221
Excuus voor de verwarring, het gaat om bijgaande situatie. Daarbij zijn 2 aansluitingen gereserveerd voor 2 plekken, waarbij één EV-bezitter steevast op het rode vak parkeert en doodleuk inprikt op de paal. Waarom diegene niet gewoon om het hoekje kan parkeren is me een raadsel om eerlijk te zijn.
Excuus voor de verwarring, het gaat om bijgaande situatie. Daarbij zijn 2 aansluitingen gereserveerd voor 2 plekken, waarbij één EV-bezitter steevast op het rode vak parkeert en doodleuk inprikt op de paal. Waarom diegene niet gewoon om het hoekje kan parkeren is me een raadsel om eerlijk te zijn.
:strip_exif()/f/image/P7GeIe4aKBsGEkcpSpVnKveP.jpg?f=fotoalbum_large)
@millerman_sf omdat dat een parkeerplaats is en geen laadplaats. Dus geen boete voor parkeren op de laadplaats. Dit is dus asociaal gedrag. Wettelijk geen problemen, behalve dat de kabel gevaarlijk over de grond ligt. Maar dan moet daar wel tegen worden opgetreden.
[ Voor 23% gewijzigd door -MD- op 09-02-2024 15:39 ]
@millerman_sf Behalve omdat ie dan na het vol laden de auto niet meer hoeft te verplaatsen of om zonder gevolgen de auto continu aan de laadpaal te laten hangen, kan ik ook geen reden bedenken. Misschien eens vragen als je diegene ziet?
Wel interessant dat je niet de plek bezet mag houden, wel de mogelijkheid om te laden op die plek. Toch een fijne hiaat in de regelgeving. Als ik diegene een keer tegenkom, doe ik dat ook. Maar vooralsnog geen idee wie de bestuurder is.
Is er eigenlijk al een betere beveiliging van de laadpassen in de maak? Op de meeste van mn passen staat heel groot het pasnr. Dit nr is alleen al voldoende om via een app te koppelen toch waarna iemand meteen een hoop stroom op mijn kosten kan laden?
Kun je bij Shell Recharge instellen dat je melding krijgt als een pas gebruikt wordt om te laden?
Kun je bij Shell Recharge instellen dat je melding krijgt als een pas gebruikt wordt om te laden?
[ Voor 16% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-02-2024 16:54 ]
Kun je de mensen die jouw pasjes in handen krijgen niet vertrouwen dan?CyBeRSPiN schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:53:
Is er eigenlijk al een betere beveiliging van de laadpassen in de maak? Op de meeste van mn passen staat heel groot het pasnr. Dit nr is alleen al voldoende om via een app te koppelen toch waarna iemand meteen een hoop stroom op mijn kosten kan laden?
Dan moet je de pasjes zelf bij je houden, dan ziet niemand de nummers die er op staan.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Nummers registreren en daarna op de pas onleesbaar maken.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:53:
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ik zie het probleem niet zo. Als hij naast de LEAF gaat staan en laadt kan er verder toch ook niemand meer laden. Het enige probleem wat ik zie is, als hij niet afkoppelt als zijn accu vol is. Of als er te weinig parkeerplaatsen zijn, dat hij tijdens het laden eigenlijk twee plaatsen in beslag neemt. Maar dat lees ik niet.millerman_sf schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:30:
@-MD- @DeGroteMuis @Bobo221
[Afbeelding]
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik heb zo’n laaddruppel aan mn sleutelbos die ik wel eens laat liggen ja. Vind het gewoon een gek idee dat die code alleen al voldoende is en er geen extra activatie nodig is.Peter-036 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:01:
[...]
Kun je de mensen die jouw pasjes in handen krijgen niet vertrouwen dan?
Dan moet je de pasjes zelf bij je houden, dan ziet niemand de nummers die er op staan.
@PeterZ(on) Als je nu naast de LEAF gaat staan en je gaat niet laden, mag je daar niet staan. Het is een laadplaats, geen parkeerplaats. Dus je kunt er als EV niet laden, maar je kunt ook niet parkeren op de plaats waar de 'scheeflader' staat.
Dat is toch wat ik zeg. Naast de LEAF mag je alleen staan tijdens het laden en of die daar staat of op die andere plaats maakt toch niet uit, zolang er maar geladen wordt.-MD- schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:36:
@PeterZ(on) Als je nu naast de LEAF gaat staan en je gaat niet laden, mag je daar niet staan. Het is een laadplaats, geen parkeerplaats. Dus je kunt er als EV niet laden, maar je kunt ook niet parkeren op de plaats waar de 'scheeflader' staat.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
@PeterZ(on) Dus feitelijk worden er twee plaatsen bezet gehouden (één daadwerkelijk, de ander is onbruikbaar) op hetzelfde moment. Dat is een wezenlijk verschil t.o.v. de casus van @Bobo221.
Dat nog los van de vraag of de betreffende persoon de kabel weghaalt na het voltooien van het laden.
Dat nog los van de vraag of de betreffende persoon de kabel weghaalt na het voltooien van het laden.
Dat er twee plaatsen worden ingenomen dat noemde ik toch ook al, maar als er voldoende vrije plaatsen zijn lijkt mij dat toch niet echt een probleem.-MD- schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:49:
@PeterZ(on) Dus feitelijk worden er twee plaatsen bezet gehouden (één daadwerkelijk, de ander is onbruikbaar) op hetzelfde moment. Dat is een wezenlijk verschil t.o.v. de casus van @Bobo221.
Kabel niet loskoppelen na het laden is sowieso not done.
@PeterZ(on) Als... Ik denk van niet anders doe je dit niet. Of er is te weinig parkeerplek, of diegene wil onder een parkeerboete uitkomen of diegene kijkt graag vanuit huis naar zijn bolide.
Maar dan nog: kom je aangereden met je EV, je gaat daar staan maar kunt weer instappen en verder rijden omdat er geen vrij aansluitpunt is. Daarnaast is op het plaatje al wel te zien dat een kabel daar over het trottoir niet wenselijk is.
Nee, ik zie niet in waarom je dit niet als onwenselijk zou beschouwen. Maar goed, het is niet wenselijk hier om lang over laadpaaletiquette te zeuren dus dit was mijn mening
Maar dan nog: kom je aangereden met je EV, je gaat daar staan maar kunt weer instappen en verder rijden omdat er geen vrij aansluitpunt is. Daarnaast is op het plaatje al wel te zien dat een kabel daar over het trottoir niet wenselijk is.
Nee, ik zie niet in waarom je dit niet als onwenselijk zou beschouwen. Maar goed, het is niet wenselijk hier om lang over laadpaaletiquette te zeuren dus dit was mijn mening
Misschien het weer eens niet over laadpaal etiquette hebben?
Ik las dit bericht:
https://solarmagazine.nl/...ations-elektrische-auto-s
Hoe kan je de piekbelasting verminderen zonder de laadsnelheid te verminderen? Klinkt alsof de laadsnelheid op piekmomenten bij Fastned omlaag gaat.
Ik las dit bericht:
Hoe kan je de piekbelasting verminderen zonder de laadsnelheid te verminderen? Klinkt alsof de laadsnelheid op piekmomenten bij Fastned omlaag gaat.
Misschien parkeerde hij altijd al op die plaats en nu met een EV, en dan scheelt het hem verplaatsen na het laden. Lijkt mij toch wel voordeel. Of er andere redenen zijn, zijn niet genoemd, dus speculatief.-MD- schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:59:
@PeterZ(on) Als... Ik denk van niet anders doe je dit niet. Of er is te weinig parkeerplek, of diegene wil onder een parkeerboete uitkomen of diegene kijkt graag vanuit huis naar zijn bolide.
Met dat iemand anders zijn neus stoot bij de lader heb je wel een punt, maar zou ik minder storend vinden dan een niet lader of ICE op die plek. Die kabel over de stoep zouden heel veel EV-rijders willen en doen als het werd toegestaan, dus dat zie ik niet echt als een probleem.
@Nova163 Ik had het gelezen. Het staat er niet expliciet, maar mijn aanname is dat de maximum die geleverd kan worden op rustige momenten omlaag geschroefd is. Dus stel je hebt 8x250kW laders, maakt een maximum van 2000kW. Op de rustige momenten is dat dan misschien omlaag gezet naar 1500kW (in het bericht staat 25%). Omdat uit statistieken blijkt dat op rustige momenten er minder bezoekers zijn aan de snelladers, merken gebruikers hier weinig van. Dus je kunt dan nog steeds 6 laders voorzien van de maximum snelheid. Het gaat pas omlaag als er een 7e lader komt en dan ook nog merkt men dat pas als ze allen de max kunnen binnenhalen.
Tijdens drukke momenten op het elektriciteitsnet, wat juist niet de drukste momenten zijn op de snellaadstations van Fastned, gaat het bedrijf zijn piekbelasting met gemiddeld 25 procent verlagen. Daarmee wordt overbelasting van het elektriciteitsnetwerk in de betreffende gebieden voorkomen.Nova163 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:08:
Ik las dit bericht:
Bijzonder, dat is dus niet het drukste moment bij Fastned, waarom dan verlagen?
Wonderlijk verhaal, dat klanten van Fastned het niet gaan merken als de capaciteit met 25% wordt verminderd.Nova163 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:08:
Ik las dit bericht:
Het zal vast zo zijn dat de vraag op piekmomenten van het net, bij Fastned gemiddeld lager is. Maar je zult de pechvogel zijn die op zo"n moment de laatste lader nodig heeft. Dat gaat dan echt langer duren en voor de anderen die al aan het laden zijn waarschijnlijk ook.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
In de app van Tap kan je een soort van 2FA activeren, dan moet je eerst via de app bevestigen dat jij het bent die gaat laden, voordat ie het doet.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:35:
[...]
Ik heb zo’n laaddruppel aan mn sleutelbos die ik wel eens laat liggen ja. Vind het gewoon een gek idee dat die code alleen al voldoende is en er geen extra activatie nodig is.
Interessant, hoop dat andere aanbieders volgen.Stolpert schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:36:
[...]
In de app van Tap kan je een soort van 2FA activeren, dan moet je eerst via de app bevestigen dat jij het bent die gaat laden, voordat ie het doet.
Is de laadpas veilig?
Onze Tapkey is ’s werelds eerste laadpas met ingebouwde beveiliging tegen diefstal, kopiëren of emuleren. Je kunt extra beveiliging toevoegen aan jouw Tapkey door tweefactorauthenticatie in te schakelen. Dit betekent dat als je een sessie start met jouw Tapkey op een locatie waar je nog niet eerder hebt opgeladen, je je in de app moet authenticeren voordat je kunt opladen.
Ik ben niet helemaal thuis in die wereld, maar ik zou me voor kunnen stellen dat de netbeheerder genoeg heeft aan het feit dat op moment x de maximum capaciteit (zeg 2000kW) nooit gehaald zal worden. Dan kunnen ze ergens anders die capaciteit weer “geven” zonder het risico dat elektriciteit eruit klapt omdat net wel een keer die vriendengroep met 10 Tesla’s op een koude winterdag om 17:00 tegelijk gaat laden.maharens schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:37:
[...]
Tijdens drukke momenten op het elektriciteitsnet, wat juist niet de drukste momenten zijn op de snellaadstations van Fastned, gaat het bedrijf zijn piekbelasting met gemiddeld 25 procent verlagen. Daarmee wordt overbelasting van het elektriciteitsnetwerk in de betreffende gebieden voorkomen.
Mij klinkt het een beetje als "we snappen zelf ook wel dat dit marketingtechnisch geen goed verhaal is, daarom kijken we eerst of klanten dit gaan pikken door een pilot te draaien op 3 stations".Nova163 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:08:
Ik las dit bericht:
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Volgens mij wordt het een self fullfilling prophecy. Iedereen die dit weet gaat niet meer dit risico lopen bij Fastned maar legt iets verderop bij een ander laadstation aan, waardoor de capaciteit nog een keer met 25% kan worden verlaagd (en nog een keer en nog een keer enz.)bert pit schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:55:
[...]
Mij klinkt het een beetje als "we snappen zelf ook wel dat dit marketingtechnisch geen goed verhaal is, daarom kijken we eerst of klanten dit gaan pikken door een pilot te draaien op 3 stations".
Hebben jullie ook al gehoord over AFIR.
Een regeling uit de green deal. Vanaf 13 april geplaatste palen moeten “exploitanten van elektrische laadpunten en waterstoftankpunten zorgen voor volledige prijstransparantie, een gemeenschappelijke ad-hocbetalingsmethode aanbieden, zoals met debet- of kredietkaart, en relevante gegevens, bijvoorbeeld over de locatie, langs elektronische weg beschikbaar stellen, zodat de klant volledig is geïnformeerd.”
Ik ben benieuwd wat ze met prijstransperantie bedoelen.
https://ec.europa.eu/comm...rner/detail/nl/IP_23_1867
Een regeling uit de green deal. Vanaf 13 april geplaatste palen moeten “exploitanten van elektrische laadpunten en waterstoftankpunten zorgen voor volledige prijstransparantie, een gemeenschappelijke ad-hocbetalingsmethode aanbieden, zoals met debet- of kredietkaart, en relevante gegevens, bijvoorbeeld over de locatie, langs elektronische weg beschikbaar stellen, zodat de klant volledig is geïnformeerd.”
Dat is toch al lang bekend, is hier ook regelmatig voorbij gekomen. Vooral de adhoc betalingen zijn mooi. Voor de aanbieder dan, want duur.niki_lauda schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:44:
@bert pit @eltron, ik denk dat het wel mee gaat vallen. Het verdienmodel van Fastned is, v.z.i.w., elke geladen kWh. Langzamer laden heeft dus ook direct invloed op de inkomsten. Het zou raar zijn als dit niet meermaals is doorgerekend. Geloven jullie echt dat dit een impact gaat hebben op de inkomsten van Fastned?
Ik doe het even met een snelle zoekopdracht, dus corrigeer me vooral, maar:
Fastned Holten, de max is 4x300kW
75% zou max 4x225kW opleveren.
Fastned Veldhoven, de max is 8x300kW
75% zou max 8x225kW opleveren.
Fastned Rosmalen, de max is 6x300kW.
75% zou max 6x225kW opleveren.
Hoeveel wagens rijden er op dit moment nu echt rond, die meer dan 225kW langdurig kunnen laden? En hoe groot is de kans dat die wagens tegelijkertijd op één station zullen gaan laden en dan ook tegelijk die pieksnelheid willen hebben? Ik denk dat zonder nieuwsbericht het niet eens zou opvallen.
Hoeveel wagens rijden er op dit moment nu echt rond, die meer dan 225kW langdurig kunnen laden? En hoe groot is de kans dat die wagens tegelijkertijd op één station zullen gaan laden en dan ook tegelijk die pieksnelheid willen hebben? Ik denk dat zonder nieuwsbericht het niet eens zou opvallen.
Volgens mij werkt het niet zo, je hebt geen max van 4x300, de max is 300, maar er kunnen geen 4 auto's laden met een max van 300. De aansluiting is lager heb ik ooit gelezen.-MD- schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:46:
@bert pit @eltron, ik denk dat het wel mee gaat vallen. Het verdienmodel van Fastned is, v.z.i.w., elke geladen kWh. Langzamer laden heeft dus ook direct invloed op de inkomsten. Het zou raar zijn als dit niet meermaals is doorgerekend. Geloven jullie echt dat dit een impact gaat hebben op de inkomsten van Fastned?
Omdat ze misschien accu’s opladen op rustige momenten?maharens schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:37:
[...]
Tijdens drukke momenten op het elektriciteitsnet, wat juist niet de drukste momenten zijn op de snellaadstations van Fastned, gaat het bedrijf zijn piekbelasting met gemiddeld 25 procent verlagen. Daarmee wordt overbelasting van het elektriciteitsnetwerk in de betreffende gebieden voorkomen.
Aansluitingen zullen wel met een bepaalde capaciteit ingepland worden op gelijktijdigheid. Om alles volgens de regeltjes te houden rekenen ze wellicht idd 8*350 kW gelijktijdig. Dan is het net op een gegeven moment vol. Je kunt dan redeneren dat je een andere gelijktijdigheidsfactor kunt aanhouden om met hetzelfde beschikbare net, meer aansluitingen te realiseren. Dan moet dat wel zo worden vastgelegd, en moet voorkomen worden dat er toch een hogere gelijktijdigheid zal ontstaan. Dan kun je dus je aansluiting op piekmomenten op het net gaan beperken. Om die garantie in te bouwen. Omdat die piekmomenten op het net in de praktijk niet de momenten zijn dat er veel mensen laden, zal in de theorie niemand daar last van hebben. Door dit af te spreken en ook installatietechnisch zo te regelen, is dit netjes geregeld..
zoiets denk ik dan tenminste…
Er komen steeds meer EV modellen uit op het 800v netwerk. Voornamelijk chinees en die kunnen echt flink hoog laden voor langere tijd, maar zelfs de Xpeng die de hoogste gemeten laadsnelheid had een paar maanden terug, kan dit niet lang volhouden.-MD- schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:46:
Het valt me echter wel op dat het weer op dezelfde weg gaat als de EV subsidie, het is er totdat het gebruikt gaat worden. Dat is dus voor Fastned ook zo. De toevoer is gewoon niet voldoende op het net.
Just here for the fun
Tot nu toe laad ik mijn Tesla of bij de superchargers of in de wijk aan een openbare paal. Meestal via E-Flux omdat deze het goedkoopst is (was). De tarieven zijn ineens van € 0,38 naar 0,58 cent gegaan! Een enorm verschil.
Hebben meer mensen dit opgemerkt? Voortaan laad ik alleen nog maar bij Tesla zelf, helaas.
Ps. Ik heb geen eigen oprit, wel genoeg parkeerplek vlak voor mijn huis maar gemeente werkt totaal niet mee aan bijv. tegels met goot voor de kabel erin.
Hebben meer mensen dit opgemerkt? Voortaan laad ik alleen nog maar bij Tesla zelf, helaas.
Ps. Ik heb geen eigen oprit, wel genoeg parkeerplek vlak voor mijn huis maar gemeente werkt totaal niet mee aan bijv. tegels met goot voor de kabel erin.
Ik gok dat je net als ik in een SGZH2 gebied woont, zoek daar maar eens op in dit forum.Morpheus2003 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 08:14:
Tot nu toe laad ik mijn Tesla of bij de superchargers of in de wijk aan een openbare paal. Meestal via E-Flux omdat deze het goedkoopst is (was). De tarieven zijn ineens van € 0,38 naar 0,58 cent gegaan! Een enorm verschil.
Ja, dat woon ik. Vind het vooral vreemd dat ze van de 1 op andere dag ineens € 0,20 duurder zijn.geraroz schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 08:23:
[...]
Ik gok dat je net als ik in een SGZH2 gebied woont, zoek daar maar eens op in dit forum.
Heb 2 palen gevonden via Tap die nog € 0,42 kosten. Ook de Tango Electric app geïnstalleerd. Ik zie daarin van geen enkele laadpaal hier tarieven staan, hebben jullie dat ook? Ik heb een account aangemaakt.
Ik denk het niet, maar marketing houdt niet van negatieve publiciteit en weet nooit helemaal zeker wat er gaat gebeuren. Dus vandaar mijn opmerking.-MD- schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:46:
Het lijkt er dan op dat wij in Nederland slachtoffer worden van de wet op de remmende voorsprong. Wij hebben hier al zoveel laad infra die dan niet hoeft worden voorzien van een prijs per kWh, zodat prijzen hier schimmig blijven.niki_lauda schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:44:
Ik denk het niet hoor.eltron schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:01:
[...]
Volgens mij wordt het een self fullfilling prophecy. Iedereen die dit weet gaat niet meer dit risico lopen bij Fastned maar legt iets verderop bij een ander laadstation aan, waardoor de capaciteit nog een keer met 25% kan worden verlaagd (en nog een keer en nog een keer enz.)
Het lijkt me gewoon logisch dat netbeheerders hun pieken op een of andere manier onder controle willen krijgen. Daar zullen ook wel batterijen voor geplaatst worden, maar die zullen niet altijd volstaan.
Dan is het wel wat makkelijker om snellaadstations te beperken in vermogen.
Fastned zal meewerken aan een pilot, maar het lijkt me logisch dat iedereen daar aan zal mee doen.
Er zal wel een vergoeding tegenover staan… of minder piektarief.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Denk je niet dat de bestaande laders ook uitgerust zullen worden….bert pit schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:12:
[...]
Het lijkt er dan op dat wij in Nederland slachtoffer worden van de wet op de remmende voorsprong. Wij hebben hier al zoveel laad infra die dan niet hoeft worden voorzien van een prijs per kWh, zodat prijzen hier schimmig blijven.
Het lijkt me dat de aanbieders geen klanten willen verliezen door gebrek aan prijstransparantie.
Ten tweede, nu rijdt zowat 4-5% van het voertuigpark electrisch. Dus er moeten nog heel veel palen bij komen.
Dit is precies was het is. We gaan dit steeds vaker zien. afgelopen week ook zo’n verhaal in nieuws over Amsterdamse haven waar een groep bedrijven in overleg de maximum capaciteit omlaag brengt.engelbertus schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 01:37:
Aansluitingen zullen wel met een bepaalde capaciteit ingepland worden op gelijktijdigheid. Om alles volgens de regeltjes te houden rekenen ze wellicht idd 8*350 kW gelijktijdig. Dan is het net op een gegeven moment vol. Je kunt dan redeneren dat je een andere gelijktijdigheidsfactor kunt aanhouden om met hetzelfde beschikbare net, meer aansluitingen te realiseren. Dan moet dat wel zo worden vastgelegd, en moet voorkomen worden dat er toch een hogere gelijktijdigheid zal ontstaan. Dan kun je dus je aansluiting op piekmomenten op het net gaan beperken. Om die garantie in te bouwen. Omdat die piekmomenten op het net in de praktijk niet de momenten zijn dat er veel mensen laden, zal in de theorie niemand daar last van hebben. Door dit af te spreken en ook installatietechnisch zo te regelen, is dit netjes geregeld..
Ander voorbeeld. Vriend van me zit in zonnevelden business. Veel problemen met net capaciteit vinden. Ze combineren het nu steeds meer met bestaande afgegeven capaciteit van bestaande windmolens met zonnevelden. Overlap in piekproductie is minimaal. Veelal zijn ze complementair. Er kan dus op dezelfde capaciteit meer energie getransporteerd worden.
Netbeheerders zullen - naast uitbreiden van capaciteit - meer en meer op zoek gaan naar dergelijke synergie.
In dit geval geeft fastned een garantie af dat op een moment dat het meestal rustig is het maximum vermogen niet toch gaat pieken. Lijkt me mooie oplossing.
De ontbrekende tarieven in de Tango app heb ik ookMorpheus2003 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 08:27:
[...]
Ja, dat woon ik. Vind het vooral vreemd dat ze van de 1 op andere dag ineens € 0,20 duurder zijn.
Heb 2 palen gevonden via Tap die nog € 0,42 kosten. Ook de Tango Electric app geïnstalleerd. Ik zie daarin van geen enkele laadpaal hier tarieven staan, hebben jullie dat ook? Ik heb een account aangemaakt.
Paar keer gemeld van de helpdesk, nog steeds zonder resultaat. Pasje dus nog nooit gebruikt.
Let wel, zonder abo (2.50 per maand) zijn de transactiekosten van Tap 10% bovenop het CPO tarief. Dat betekent hier in straat staat: in de Tap app 0,445 /kWh en 0.626/kWh bij de Allego palen (ja 2 verschillende concessie tarieven op visueel identieke palen binnen straal van 100 meterTeutlepel schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:52:
[...]
Ja, er staat bij hoeveel goedkoper het is als je x meter loopt
[Afbeelding]

Als je vooral Tap gebruikt kan het natuurlijk al snel uit een abo te nemen voor die 2,50. Met registratie voor het alternatieve light abo dalen de transactiekosten naar 5% overigens en krijg je ook een druppel.
De gemeente Den Haag heeft bij het verlenen van de concessie de afspraak gemaakt met de leverancier van windenergie om de groene stroom te bevorderen. Ik neem aan dat deze leverancier daaraan verdient en dat deze de MSP daaraan verbindt. Ik vind het dan geen pas (!) hebben om toch een hoger tarief te rekenen.dextertje schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:58:
[...]
Heb je de exacte tekst die op de paal staat? Want op https://www.denhaag.nl/nl...n-voor-elektrische-autos/ staat:
In Den Haag betaalt u bij elke openbare laadpaal dezelfde prijs voor de elektriciteit. U laadt er met groene stroom. De prijs is € 0,33 per kWh inclusief btw. De aanbieder van de laadpas kan extra kosten in rekening brengen. Dit hangt af van de pas en het soort abonnement.
Ik denk trouwens dat de vermelding van de prijs niet per se voor gaat op de prijs in de app of de website, want dan zou je ook aan Bonnet 33 ct/kWh moeten betalen..
En Shell heeft juist altijd vaste tarieven in Nederland (behalve dan voor hun eigen community-palen..)
Op de laadpaal staat “… een extra toeslag…”, ik lees dat niet als extra kosten per kWh, maar als starttarief. Met gebruik van een abonnement (bijvoorbeeld - correctie: vandebron) betaal ik geen toeslag.
Nogmaals: indertijd rekende Shell (toen New Motion) ook het Haagse tarief.
En Bonnet vermeldt keurig de prijs met en zonder korting. Ze noemen het een “boost”.
Ik zie dat Bonnet zijn SGZH tarieven ook heeft aangpast, was een hele tijd nog 0,38geraroz schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 08:23:
[...]
Ik gok dat je net als ik in een SGZH2 gebied woont, zoek daar maar eens op in dit forum.
Elect a clown, expect a circus.
Okay, net als bij andere laadpalen dus. Alle kaartaanbieders zijn vrij om hun tarief te bepalen. Er staat letterlijk dat er een toeslag kan gelden. Dat kan van alles zijn. Toeslag per sessie of per kWh of beide. Het tarief dat gecommuniceerd wordt door bedrijf van laadpas of -app is gewoon van toepassing. Je kan uiteraard proberen om geld terug te vragen als je meer betaald hebt, maar als ze dat toekennen is dat uit coulance (lees: om van het ‘gezeur’ af te zijn) en niet omdat er ergens recht op is.Jan Lelie schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:42:
[...]
De gemeente Den Haag heeft bij het verlenen van de concessie de afspraak gemaakt met de leverancier van windenergie om de groene stroom te bevorderen. Ik neem aan dat deze leverancier daaraan verdient en dat deze de MSP daaraan verbindt. Ik vind het dan geen pas (!) hebben om toch een hoger tarief te rekenen.
Op de laadpaal staat “… een extra toeslag…”, ik lees dat niet als extra kosten per kWh, maar als starttarief. Met gebruik van een abonnement (bijvoorbeeld - correctie: vandebron) betaal ik geen toeslag.
Nogmaals: indertijd rekende Shell (toen New Motion) ook het Haagse tarief.
En Bonnet vermeldt keurig de prijs met en zonder korting. Ze noemen het een “boost”.
Een toeslag zijn de transactiekosten, die Shell apart berekent en gemaximeerd per maand zijn. In de prijs van de app bij de laadpalen wordt geen melding gemaakt van een toeslag per kWh. Dat zou wel moeten, ALS het een toeslag zou zijn. In de correspondentie heeft Shell nooit over een toeslag gesproken in het tarief.tweakerpip schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:31:
[...]
Okay, net als bij andere laadpalen dus. Alle kaartaanbieders zijn vrij om hun tarief te bepalen. Er staat letterlijk dat er een toeslag kan gelden. Dat kan van alles zijn. Toeslag per sessie of per kWh of beide. Het tarief dat gecommuniceerd wordt door bedrijf van laadpas of -app is gewoon van toepassing. Je kan uiteraard proberen om geld terug te vragen als je meer betaald hebt, maar als ze dat toekennen is dat uit coulance (lees: om van het ‘gezeur’ af te zijn) en niet omdat er ergens recht op is.
Shell beweert dat het laadtarief omhoog gegaan is vanwege de gestegen inkoopprijzen van stroom. (Dat was één van de argumenten van Shell ook)Voor de palen in Den Haag gaat dat niet op.
Het gaat me niet om coulance, maar om twee principes:
1. de consument heeft recht op het op het product of dienst vermeldde tarief. Ik kan me nog vinden in het sturen van een e-mail over tariefwijzigingen (een soort offerte), maar verwijzen naar een prijs in een app - die wellicht later niet te bewijzen is - vind ik niet kunnen.
2. Wanneer er afspraken zijn met de concessiegever over een kWh prijs, om in dit geval groene energie te stimuleren, mag een service provider daar geen inbreuk op maken.
De huidige laadpaaltarieven zij. een soort kansspel, speculeren, met de nieten bij de afnemer en de winsten bij de grote partijen.
1. Shell communiceert haar tarief in de app conform hun voorwaarden. De gecommuniceerde prijs op de paal is niet van shell, maar zelfs als een consument dat niet doorheeft staat er bij dat er een toeslag kan gelden. Het verschil tussen wat shell communiceert en de genoemde prijs is dan de toeslag lijkt mij.Jan Lelie schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:28:
[...]
Een toeslag zijn de transactiekosten, die Shell apart berekent en gemaximeerd per maand zijn. In de prijs van de app bij de laadpalen wordt geen melding gemaakt van een toeslag per kWh. Dat zou wel moeten, ALS het een toeslag zou zijn. In de correspondentie heeft Shell nooit over een toeslag gesproken in het tarief.
Shell beweert dat het laadtarief omhoog gegaan is vanwege de gestegen inkoopprijzen van stroom. (Dat was één van de argumenten van Shell ook)Voor de palen in Den Haag gaat dat niet op.
1. de consument heeft recht op het op het product of dienst vermeldde tarief. Ik kan me nog vinden in het sturen van een e-mail over tariefwijzigingen (een soort offerte), maar verwijzen naar een prijs in een app - die wellicht later niet te bewijzen is - vind ik niet kunnen.
2. Wanneer er afspraken zijn met de concessiegever over een kWh prijs, om in dit geval groene energie te stimuleren, mag een service provider daar geen inbreuk op maken.
De huidige laadpaaltarieven zij. een soort kansspel, speculeren, met de nieten bij de afnemer en de winsten bij de grote partijen.
2. De concessiegever heeft inderdaad een tarief bedongen. Dat tarief wordt exact conform het contract doorbelast aan shell. Shell kiest vervolgens om een ander tarief te hanteren naar de klant.
EDIT: ik snap overigens best de verwarring wel hoor. De gemeente Den Haag of de winnaar van de concessie heeft de informatie niet al te handig geformuleerd op de paal. Maar omdat de gemeente Den Haag het woordje toeslag gebruikt is shell niet verplicht om expliciet dat woordje ook te gebruiken. Praktisch hanteren zij een toeslag ook al noemen ze dat niet zo. Zij zijn gewoon vrij om hun tarieven te bepalen en hebben ervoor gekozen om een vast gemiddeld tarief voor alle palen te hanteren. En dat hebben ze duidelijk gecommuniceerd naar jou en anderen. Als je ergens moet klagen dan zou ik dat doen bij de gemeente Den Haag die een onhandig geformuleerd bordje neerzet over iets waar ze duidelijk niet over gaan.
[ Voor 16% gewijzigd door tweakerpip op 10-02-2024 20:03 ]
Bedankt voor de tip!
Helaas werkt het niet zoals ik wil. Ik kan een gebied favoriet maken. Maar als ik dan in carplay via search -> places het gebied selecteer gebeurd er niks. Werkt dit bij jou wel?
@tapelectric Hebben jullie toevallig nog plannen voor een carplay app? Dat zou helemaal ideaal zijn aangezien ik altijd met tap laad.
Laadpaaltarieven... ze staan in de app, dus wat dat betreft is het geen kansspel als je eerst kijkt. Ik snap je frustratie dat er 33 cent op de laadpaal staat, maar je veel meer betaalt. Maar als je een beetje in dit topic thuis bent (en zo te zien ben jij al langer in dit topic actief dan ik), dan zou je inmiddels moeten weten dat je als EV-rijder moet weten dat de openbaar laden prijstechnisch nog een jungle is.Jan Lelie schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:28:
[...]
Een toeslag zijn de transactiekosten, die Shell apart berekent en gemaximeerd per maand zijn. In de prijs van de app bij de laadpalen wordt geen melding gemaakt van een toeslag per kWh. Dat zou wel moeten, ALS het een toeslag zou zijn. In de correspondentie heeft Shell nooit over een toeslag gesproken in het tarief.
Er staat immers niet voor niets in de topicwarning op het daar niet te lang over hebben.
Ik wil er desondanks toch wat over zeggen:
- een toeslag kan zowel variabel, vast als beide zijn. Jij maakt er van dat de toeslag de transactiekosten zijn, maar een toeslag kan ook een opslag per kWh zijn.
- Shell hanteert een vast tarief op bijna alle laadpalen, ze hanteren ook € 0,53/kWh bij SGZH2-palen, waarven het CPO-tarief sinds kort € 0,58/kWh is. Ironisch genoeg hanteren ze op hun schijnbaar eigen palen, de 'Community by Shell Recharge'-palen, geen vast tarief.
- Als je met een Shell-pass laadt op een Haagse laadpaal, dan heb je een overeenkomst met Shell, niet met de laadpaal-aanbieder/CPO/Den Haag. Dat is misschien wat verwarrend, omdat als je met een creditcard of bankpas iets betaalt in een winkel, je de koopovereenkomst wél hebt met de winkel en niet met de creditcardmaatschappij/bank.
- Als het andersom was geweest, als Shell nu een vast tarief van € 0,30 zou hebben en dit tarief ook in de app zou staan van Haagse laadpalen, maar je moet toch € 0,33 betalen, zou je dan niet bij Shell gaan klagen dat het tarief niet overeenkomt met hun voorwaarden/tariefsafspraak?
1. de consument heeft recht op het op het product of dienst vermeldde tarief (..)
Zeker, alleen je neemt de dienst af van de pasaanbieder (MSP), niet van de laadpaaloperator (CPO).
2. Wanneer er afspraken zijn met de concessiegever over een kWh prijs (...) mag een service provider daar geen inbreuk op maken.
Waarom niet en vooral: van wie mag dat niet? En mag je er dan wel onder zitten als service provider?
Ik moet even wat frustatie van me afschrijven. 4 jaar geleden met sportverenigingen VV de Meern / Fletiomare bij het bureau van de gemeente Utrecht een verzoek ingediend voor laadpalen bij de sportverenigingen omdat er binnen 300m geen laadpalen zijn.
Eerste antwoord bleef uit, daarna nog eens een beroep gedaan op dat er wel veel BEV langskwamen en dat VV de Meern ook veel energie opwekt met PV dak.
Antwoord 1 jaar later dat het "een strategische laad locatie is". Weer een jaar niets.
Daarna het bericht dat Stedin eerst de netaansluiting moet realiseren, Weer een jaar wachten.
Begin februari nog eens navraag gedaan bij Fletiomare. "Verzoek is afgewezen want stroomnet in Utrecht is vol."
Wat een ellende, want als ze hadden doorgepakt stonden er nu wel laadpalen/snelladers.
Dat verhaal van stroomnet is vol is natuurlijk onzin, er is congestie of minder capaciteit op bepaalde momenten en ook geen rekening gehouden met PV opwek. De eenvoudigste manier zou b.v. een limiet zetten op de laadpalen of anders een batterij installatie erbij te plaatsen.
Waar ze ook niet naar hebben gekeken is dat er in de wijk die er tegen aanligt steeds meer PV panelen liggen en je dus juist in lente/zomer flinke overschot hebt. Enfin, ik vind het echt te triest voor woorden.
Hiermee gaan we de energie transitie niet mee redden.
Eerste antwoord bleef uit, daarna nog eens een beroep gedaan op dat er wel veel BEV langskwamen en dat VV de Meern ook veel energie opwekt met PV dak.
Antwoord 1 jaar later dat het "een strategische laad locatie is". Weer een jaar niets.
Daarna het bericht dat Stedin eerst de netaansluiting moet realiseren, Weer een jaar wachten.
Begin februari nog eens navraag gedaan bij Fletiomare. "Verzoek is afgewezen want stroomnet in Utrecht is vol."
Wat een ellende, want als ze hadden doorgepakt stonden er nu wel laadpalen/snelladers.
Dat verhaal van stroomnet is vol is natuurlijk onzin, er is congestie of minder capaciteit op bepaalde momenten en ook geen rekening gehouden met PV opwek. De eenvoudigste manier zou b.v. een limiet zetten op de laadpalen of anders een batterij installatie erbij te plaatsen.
Waar ze ook niet naar hebben gekeken is dat er in de wijk die er tegen aanligt steeds meer PV panelen liggen en je dus juist in lente/zomer flinke overschot hebt. Enfin, ik vind het echt te triest voor woorden.
@Vaevictis_ het is bar en boos. Zo waren er eind vorig jaar gevallen waarbij nieuwbouwwoningen niet aangesloten werden.
Batterijen zijn wel interessant, maar maken het laden wel erg duur hoor. Van dat geld kun je heel wat keren snelladen. Toen m'n panelen werden gelegd, heb ik er eens naar gekeken. Maar ze zijn duur, en verrassend klein. Het begint bij 5 kWh, en eindigt bij de 15. Nou poe poe, groot zeg
Zelfs mijn elektrische motor heeft meer dan dat.
Batterijen zijn wel interessant, maar maken het laden wel erg duur hoor. Van dat geld kun je heel wat keren snelladen. Toen m'n panelen werden gelegd, heb ik er eens naar gekeken. Maar ze zijn duur, en verrassend klein. Het begint bij 5 kWh, en eindigt bij de 15. Nou poe poe, groot zeg

[ Voor 11% gewijzigd door TucanoItaly op 11-02-2024 09:24 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
@Vaevictis_ stuur dat relaas eens naar een/de plaatselijke krant, gemeentebesturen zijn nog weleens gevoelig voor publiciteit.
Maar gelukkig heb je nu hier je hart ook kunnen luchten ;-)
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Het is voor mij nu klaar, ik heb er teveel tijd in gestoken en was alleen om de clubs en bezoekers te helpen. Op de manier hoe het proces gaat kost het me teveel tijd en moeite als vrijwilliger t.o.v. het resultaat "4 jaar radio stilte."Peter-036 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:29:
@Vaevictis_ stuur dat relaas eens naar een/de plaatselijke krant, gemeentebesturen zijn nog weleens gevoelig voor publiciteit.
Blijkbaar is ook zekere mate van onwil, want 0 communicatie en geen actie.
Heb je weleens gekeken wat er (in veel gevallen) met de nummers op je sleutels gedaan kan worden?CyBeRSPiN schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:35:
[...]
Ik heb zo’n laaddruppel aan mn sleutelbos die ik wel eens laat liggen ja. Vind het gewoon een gek idee dat die code alleen al voldoende is en er geen extra activatie nodig is.
Vaak kun je op de website van het merk, met alleen het nummer dezelfde sleutel bestellen.
Mn autosleutel en mn huissleutel in elk geval niet. Voor de laatste is een certificaat nodig.NielsOo schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:39:
[...]
Heb je weleens gekeken wat er (in veel gevallen) met de nummers op je sleutels gedaan kan worden?
Vaak kun je op de website van het merk, met alleen het nummer dezelfde sleutel bestellen.
Daarnaast is ongezien misbruik niet mogelijk. Met een gekopieerde laadpas kun je vrij makkelijk een tijd gratis laden, totdat de eigenaar het opmerkt. Lang niet iedereen zit steeds naar zn transacties te kijken of het wel klopt.
Dit gaat uit van de veronderstelling dat het nummer op de pas het nummer is zoals gebruikt in de oplaad keten.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:35:
[...]
Ik heb hier een kleine verzameling passen, met minimaal 4 verschillende formats voor het nummer. Deze nummers voer je in op de website/app van een MSP, maar is dat ook het nummer dat aangemeld wordt in de laad keten?
Tot slot een uitdaging: probeer eens met een NFC reader (app) het nummer zoals op je pas staat terug te vinden in de uit te lezen gegevens....
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ja, ik hoef bij Fastned enkel het laadpas nr in te voeren, bijv NL-TNM-123456-1 en dan kan ik er mee laden op rekening van de eigenaar van die pas.koboy schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:56:
[...]
Deze nummers voer je in op de website/app van een MSP, maar is dat ook het nummer dat aangemeld wordt in de laad keten?
Nu is er cameratoezicht en koppeling met je CCS ID dus het is wel een domme manier om diefstal proberen te plegen natuurlijk.
[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-02-2024 13:22 ]
Idem met de Smoov app. Dan kun je ook AC laden zonder identificatie.CyBeRSPiN schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:08:
[...]
Ja, ik hoef bij Fastned enkel het laadpas nr in te voeren, bijv NL-TNM-123456-1 en dan kan ik er mee laden op rekening van de eigenaar van die pas.
[ Voor 7% gewijzigd door pmiddeld op 11-02-2024 16:23 ]
waarom kan de VV dit zelf niet realiseren ?Vaevictis_ schreef op zondag 11 februari 2024 @ 07:42:
Ik moet even wat frustatie van me afschrijven. 4 jaar geleden met sportverenigingen VV de Meern / Fletiomare bij het bureau van de gemeente Utrecht een verzoek ingediend voor laadpalen bij de sportverenigingen omdat er binnen 300m geen laadpalen zijn.
zijn alle plaatsen daar gemeente terrein ?
Yep allemaal gemeente Utrecht.boyette schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:59:
[...]
waarom kan de VV dit zelf niet realiseren ?
zijn alle plaatsen daar gemeente terrein ?
Dat kan met met lang niet alle MSP's, naar nog veel belangrijker: volgens mij (is al weer een poosje geleden) moet je voordat je dit nummer kan invoeren bij Fastned al heel wat persoonlijke gegevens achterlaten. Voor smoov (wat @pmiddeld hierboven noemt) zal waarschijnlijk hetzelfde gelden. Daarnaast vraag ik me af of je dezelfde kaart aan twee accounts kan koppelen...CyBeRSPiN schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:08:
[...]
Ja, ik hoef bij Fastned enkel het laadpas nr in te voeren, bijv NL-TNM-123456-1 en dan kan ik er mee laden op rekening van de eigenaar van die pas.
Nu is er cameratoezicht en koppeling met je CCS ID dus het is wel een domme manier om diefstal proberen te plegen natuurlijk.
Laat ik het anders zeggen als je echt kwaad wilt zijn er eenvoudiger manieren om aan een paar euro te komen zijn zonder een groot risico op tegen de lamp lopen.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Elektrovers
Wie kan mij vertellen hoe je kan zie hoeveel kWh je hebt geladen met Elektrovers?
Als ik "Oplaadgeschiedenis kaart" aanklikt dan zie ik alleen een kaart met de locatie waar ik heb gelden verder niets.
Wie kan mij vertellen hoe je kan zie hoeveel kWh je hebt geladen met Elektrovers?
Als ik "Oplaadgeschiedenis kaart" aanklikt dan zie ik alleen een kaart met de locatie waar ik heb gelden verder niets.
VW egolf 2020
dat staat onder in het midden dat icoontjeRdestructo schreef op maandag 12 februari 2024 @ 07:46:
Elektrovers
Aaah wauw helemaal overheen gekekenboyette schreef op maandag 12 februari 2024 @ 07:47:
[...]
dat staat onder in het midden dat icoontje

Bedankt, gevonden
VW egolf 2020
Allego heeft blokkeertarieven aangekondigd op alle laadpalen die buiten een bestaande concessie vallen. Zeg maar alles wat nu €0,57/kWh kost.
Het blokkeertarief bedraagt €0,25 per uur vanaf de start van het laden.
Ik heb dat daarnet ook in de LaadpasTop10 nieuwsbrief van Februari gezet.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Allego niet goed snik geworden. Nette laders worden bestraft, echte klevers interesseert 0,25 niks. Kortom, meer geld persen, effect 0.
Ik ben juist heel benieuwd wat het effect gaat zijn. Een probleem met blokkeertarieven wat vaak genoemd wordt is dat men de laadsnelheid dan heel laag zet om toch maar lang ´te laden´.beschuit schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:43:
Allego niet goed snik geworden. Nette laders worden bestraft, echte klevers interesseert 0,25 niks. Kortom, meer geld persen, effect 0.
Met deze minieme verhoging zullen mensen hopelijk snel de palen weer vrij maken.
"vanaf de start van het laden" ????? Dus ook als je aan het laden bent betaal je 25 ct/uur??? Of wordt de laadduur je alleen aangerekend als je je auto niet op tijd weghaalt?Hachy schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:40:
Allego heeft blokkeertarieven aangekondigd op alle laadpalen die buiten een bestaande concessie vallen. Zeg maar alles wat nu €0,57/kWh kost.

Straks op pad naar de Ardennen. Ik wil bij de supercharger in Verviers nog even laden met mijn Tesla MY. Nu zie ik dat ze daar 150 en 250kW laders hebben. Er staan echter geen nummers bij in ChargeFinder. Dit ben ik bij een aantal stations in NL wel gewend, waardoor ik weet welke charger ik moet hebben voor 250kW.
Zijn ze ook op het oog te herkennen? Is het zo simpel als 1 kabel uit de charger is 250kW en 2 kabels is 150kW?
Zijn ze ook op het oog te herkennen? Is het zo simpel als 1 kabel uit de charger is 250kW en 2 kabels is 150kW?
Allego verhoogt de prijzen van alle laadpalen die al bijzonder duur zijn nog verder met een verkapte prijsverhoging is een betere benaming. Een kwartje per uur is niet bepaald veel als blokkeertarief voor echte klevers, maar betalen vanaf het moment van aansluiten betekent gewoon dat ook de niet-klevers veroordeeld worden tot een hoger tarief. 57 cent per kWh is schijnbaar nog niet genoeg voor Allego.

Waar hebben ze dat aangekondigd? Ik wil graag de exacte formulering lezen, maar kan het niet vinden.Hachy schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:40:
Allego heeft blokkeertarieven aangekondigd
Op hun tarief pagina staat nog niets. En de laatste entry op hun blog is van juli 2023.
[ Voor 6% gewijzigd door TucanoItaly op 12-02-2024 12:08 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Sinds zaterdag eigenaar van een EV (Renault ZOE 50 135 Zen). Wij hebben relatief veel laadpalen in onze buurt (de Hoven bij Zutphen). 3 stel van Allego, 1 Vattenfall en 1 Ecotop. Nu valt mij inderdaad ook het hoge tarief op van Allego (€0,57) . Vattenfall is voor ons het meest dichtstbij en kost maar €0,29. Desondanks laden toch een boel mensen bij de Allego laadpalen.DeGroteMuis schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:53:
Allego verhoogt de prijzen van alle laadpalen die al bijzonder duur zijn nog verder met een verkapte prijsverhoging is een betere benaming. Een kwartje per uur is niet bepaald veel als blokkeertarief voor echte klevers, maar betalen vanaf het moment van aansluiten betekent gewoon dat ook de niet-klevers veroordeeld worden tot een hoger tarief. 57 cent per kWh is schijnbaar nog niet genoeg voor Allego.
Mijn vraag:
Zie ik iets over het hoofd waarom de rest bij Allego laadt en zijn er manieren (abbonementen/laadpassen) waardoor ik goedkoper bij de Allego laadpalen kan laden? Want dit prijsverschil is toch bizar!

Ik heb al wel een beetje verdiept in de laadpassen, maar het lijkt alsof je enkel kan besparen op het starttarief. Vattenfall laadpas al wel aangevraagd. Dus binnenkort lekker goedkoop laden
Wat ik ook wel een issue vind bij de blokkeertarieven is dat deze ook gelden voor een laadpaal op eigen oprit waar niemand anders dan ik gebruik van maakt.
Ik heb een EVBox Elvi met zakelijke verrekening waardoor deze op openbaar laden moet staan.
Iemand hier ook mee te maken? En wat voor oplossingen zijn hiervoor?
Ik heb een EVBox Elvi met zakelijke verrekening waardoor deze op openbaar laden moet staan.
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Als je in Zutphen woont is hier een oude GLD-OV concessie van Allego actief, met CPO 39 ct/kWh. Daarnaast zijn er ook oudere Allego palen met een tarief van 57 ct/kWh. Dus hier goed op letten. Misschien zijn niet alle Allego palen bij je in de buurt 57 ct. De 39 ct palen zijn lichtgrijs met Ecotap erop. De duurdere zijn donkergrijs.Bliksem B schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:32:
[...]
Sinds zaterdag eigenaar van een EV (Renault ZOE 50 135 Zen). Wij hebben relatief veel laadpalen in onze buurt (de Hoven bij Zutphen). 3 stel van Allego, 1 Vattenfall en 1 Ecotop. Nu valt mij inderdaad ook het hoge tarief op van Allego (€0,57) . Vattenfall is voor ons het meest dichtstbij en kost maar €0,29. Desondanks laden toch een boel mensen bij de Allego laadpalen.
Mijn vraag:
Zie ik iets over het hoofd waarom de rest bij Allego laadt en zijn er manieren (abbonementen/laadpassen) waardoor ik goedkoper bij de Allego laadpalen kan laden? Want dit prijsverschil is toch bizar!![]()
Ik heb al wel een beetje verdiept in de laadpassen, maar het lijkt alsof je enkel kan besparen op het starttarief. Vattenfall laadpas al wel aangevraagd. Dus binnenkort lekker goedkoop laden. SMOOV ook geïnstalleerd.
Met Bump kun je hier voor 46 ct/kWh laden. Zoek even in dit topic op Bump, dan kom je er wel uit.
De Vattenfall palen zijn van de huidige concessie en kosten idd 29 ct/kWh.
De blokkeertarieven op particuliere EVBox laadpunten zijn toch alleen met de particuliere Shell laadpas? De zakelijke Shell pas rekent CPO tarief.f.welvering schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:34:
Wat ik ook wel een issue vind bij de blokkeertarieven is dat deze ook gelden voor een laadpaal op eigen oprit waar niemand anders dan ik gebruik van maakt.
Correct.pmiddeld schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:51:
[...]
"vanaf de start van het laden" ????? Dus ook als je aan het laden bent betaal je 25 ct/uur??? Of wordt de laadduur je alleen aangerekend als je je auto niet op tijd weghaalt?
Allego heeft het gecommuniceerd naar alle marktpartijen.(MSP/NSP)TucanoItaly schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:07:
[...]
Waar hebben ze dat aangekondigd? Ik wil graag de exacte formulering lezen, maar kan het niet vinden.
Op hun tarief pagina staat nog niets. En de laatste entry op hun blog is van juli 2023.
code:
1
2
3
4
5
6
| Per the 1st of March 2024 Allego will introduce a connection fee for all AC chargers being part of the Allego own and Allego affiliate networks in the Netherlands. We introduce this connection fee to discourage EV-drivers from leaving their car connected to our chargers after a session has been ended. This connection fee will be a fixed hourly fee which will be applied fully at the start of every charging hour during 24 hours per day. From 1st of March 2024: EUR € 0,471 per kWh excl. VAT + € 0,207/ hour |
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Wat ik begrijp van Shell Recharge support is dat er voor mijn paal gezien deze is opgengestelt voor gastgebruik (openbaar) er via Shell Recharge blokkeerkosten worden gerekend. Voor zover ik uit hun mail begrijp maken ze geen verschil tussen het type pas.koboy schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:24:
[...]
De blokkeertarieven op particuliere EVBox laadpunten zijn toch alleen met de particuliere Shell laadpas? De zakelijke Shell pas rekent CPO tarief.
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Klopt. Zo simpel is het.coelho schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:52:
Straks op pad naar de Ardennen. Ik wil bij de supercharger in Verviers nog even laden met mijn Tesla MY. Nu zie ik dat ze daar 150 en 250kW laders hebben. Er staan echter geen nummers bij in ChargeFinder. Dit ben ik bij een aantal stations in NL wel gewend, waardoor ik weet welke charger ik moet hebben voor 250kW.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Je hebt een zakelijke Shell pas? Dus met een variabel (CPO) tarief?f.welvering schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:41:
[...]
Wat ik begrijp van Shell Recharge support is dat er voor mijn paal gezien deze is opgengestelt voor gastgebruik (openbaar) er via Shell Recharge blokkeerkosten worden gerekend. Voor zover ik uit hun mail begrijp maken ze geen verschil tussen het type pas.
Alle communicatie die ik tot nu toe heb gezien over shell en blokkeertarieven was om het vaste tarief van 53 cent te kunnen handhaven.
Met wat zoeken in de Shell app met particuliere pas zie ik een EVBox punt staan voor 55 cent plus 5 cent blokkeringskosten.
Wat doet jouw zakelijke Shell pas in de app bij je eigen punt?
Als er ook op hun zakelijke (CPO) kaart blokkeer kosten worden gezet kun je overstappen naar een pas naar keuze die jou ondersteunt in je bedrijfsvoering/administratie. Als je geen eigen baas bent dit probleem lekker bij je baas neerleggen.
Klopt idd:coelho schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:52:
/f/image/Vuhzul1GWAXeIo8ZBRDFwjav.png?f=fotoalbum_large)
Kijkend naar de comments hierboven, is het verhaal van Bump niet meer actueel. In de app zijn die laadpalen €0,62. Met SMOOV dus nog het goedkoopst met €0,57. In de Hoven zijn de 3 populairste palen nog steeds oude palen. Waarschijnlijk allemaal zakelijke rijders? Al zijn deze palen ook goed bereikbaar vanaf de N-weg.pmiddeld schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:08:
[...]
Als je in Zutphen woont is hier een oude GLD-OV concessie van Allego actief, met CPO 39 ct/kWh. Daarnaast zijn er ook oudere Allego palen met een tarief van 57 ct/kWh. Dus hier goed op letten. Misschien zijn niet alle Allego palen bij je in de buurt 57 ct. De 39 ct palen zijn lichtgrijs met Ecotap erop. De duurdere zijn donkergrijs.
Met Bump kun je hier voor 46 ct/kWh laden. Zoek even in dit topic op Bump, dan kom je er wel uit.
De Vattenfall palen zijn van de huidige concessie en kosten idd 29 ct/kWh.
Benieuwd wat de Vattefall paal gaat doen. Het lijkt wel beetje het wilde westen die laadpaalbedrijven. Nog geen ervaring met de blokkadetarrieven. Ik zal dit ook in de gaten houden.
[ Voor 7% gewijzigd door Bliksem B op 12-02-2024 14:04 ]
Hmm, dan krijgen we dus een Freshmile-achtige tariefstructuur: 57ct/kWh + 0,417 ct/min
Bij 10 kW laden is dat dus 59,5 ct/kWh en wel je auto op tijd en net voor het einde van het hele uur laden weghalen.
Je hebt gelijk, dat krijg je (=ik) als je de prijzen een paar weken niet bijhoudtBliksem B schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:02:
[...]
Kijkend naar de comments hierboven, is het verhaal van Bump niet meer actueel. In de app zijn die laadpalen €0,62. Met SMOOV dus nog het goedkoopst met €0,57.

Smoov is dan inderdaad vooralsnog het goedkoopst. Zie de discussie over de blokkeertarieven van Allego binnenkort.
Dat zal waarschijnlijk nogal meevallen aangezien de prijzen hier redelijk vastgelegd zijn. Maar het kan inderdaad wel.Benieuwd wat de Vattenfall paal gaat doen. Het lijkt wel beetje het wilde westen die laadpaalbedrijven. Nog geen ervaring met de blokkadetarrieven. Ik zal dit ook in de gaten houden.
P.S. Electroverse doet hier 52 ct (voor zolang het duurt).pmiddeld schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:34:
[...]
Je hebt gelijk, dat krijg je (=ik) als je de prijzen een paar weken niet bijhoudt![]()
Smoov is dan inderdaad vooralsnog het goedkoopst. Zie de discussie over de blokkeertarieven van Allego binnenkort.
@bleekie Niet concreet, op dit moment. Maar als we met Tap de beste app willen zijn en blijven voor je EV, dan mag Carplay niet ontbreken, dus stay tuned..bleekie schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:27:
[...]
Bedankt voor de tip!
Helaas werkt het niet zoals ik wil. Ik kan een gebied favoriet maken. Maar als ik dan in carplay via search -> places het gebied selecteer gebeurd er niks. Werkt dit bij jou wel?
@tapelectric Hebben jullie toevallig nog plannen voor een carplay app? Dat zou helemaal ideaal zijn aangezien ik altijd met tap laad.
^Nico
[ Voor 0% gewijzigd door tapelectric op 12-02-2024 17:24 . Reden: toevoegen naam ]
Tap Electric
Nee, niet echt dat je nog goedkoper dan de manieren waar hier over gesproken wordt.Bliksem B schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:32:
Mijn vraag:
Zie ik iets over het hoofd waarom de rest bij Allego laadt en zijn er manieren (abbonementen/laadpassen) waardoor ik goedkoper bij de Allego laadpalen kan laden?
Ik schat in dat de personen die daar laden voor 70% zakelijke rijders zijn, 20% die zich niet goed verdiept hebben in de prijzen en 10% die een dikke portemonnee hebben.
die mensen zijn leaserijders die het niet zelf hoeven te betalen meestalBliksem B schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:32:
[...]
Sinds zaterdag eigenaar van een EV (Renault ZOE 50 135 Zen). Wij hebben relatief veel laadpalen in onze buurt (de Hoven bij Zutphen). 3 stel van Allego, 1 Vattenfall en 1 Ecotop. Nu valt mij inderdaad ook het hoge tarief op van Allego (€0,57) . Vattenfall is voor ons het meest dichtstbij en kost maar €0,29. Desondanks laden toch een boel mensen bij de Allego laadpalen.
Mijn vraag:
Zie ik iets over het hoofd waarom de rest bij Allego laadt en zijn er manieren (abbonementen/laadpassen) waardoor ik goedkoper bij de Allego laadpalen kan laden? Want dit prijsverschil is toch bizar!![]()
Ik heb al wel een beetje verdiept in de laadpassen, maar het lijkt alsof je enkel kan besparen op het starttarief. Vattenfall laadpas al wel aangevraagd. Dus binnenkort lekker goedkoop laden. SMOOV ook geïnstalleerd.
dus gewoon bij Vattenfall laden als je prive rijdt
Vanaf het eerste uur! Is gewoon geldklopperij:
Allego introduceert een connectie tarief voor AC-laders in Nederland
Allego N.V. ("Allego" of het "Bedrijf") (NYSE: ALLG), een pan-Europees openbaar snel- en ultrasnellaadnetwerk voor elektrische voertuigen, heeft vandaag aangekondigd dat vanaf 1 maart 2024 een connectie tarief van €0,25 (inclusief btw) zal worden toegepast op AC-laders in het open laadnetwerk om onnodig lange bezetting aan te pakken. Het connectietarief wordt toegepast vanaf het eerste uur en geldt voor elk uur dat de auto is aangesloten op een Allego AC-lader in Nederland.
Bestuurders die gebruik maken van openbare opladers moeten deze ruimtes delen met andere gebruikers van elektrische voertuigen (EV's) en een groeiende klacht zijn opladers die tot ver na de benodigde oplaadtijd bezet zijn. In sommige gevallen is dit een overschrijding van een paar uur, maar vaak kan dit meerdere dagen aan een stuk zijn. Andere EV-bestuurders worden dan verdrongen of gedwongen om op minder geschikte momenten op te laden. In samenwerking met lokale gemeenten en na vragen van bezorgde bestuurders wil Allego dit probleem aanpakken door een aansluitvergoeding in te voeren.
Sander Sommer, Managing Director van Allego's Benelux-regio, zegt: "Toegankelijkheid is een van de pijlers van Allego's laadnetwerk en het onnodig bezetten van laders heeft invloed op de belofte die Allego doet aan zijn klanten. Wij geloven dat elke EV-rijder moet kunnen opladen wanneer dat nodig is, zonder dat dit ten koste gaat van zijn tijd, planning of algemene levenskwaliteit. We hopen dat dit connectie tarief meer bestuurders zal aanmoedigen om laders te gebruiken met aandacht voor de volgende gebruiker en hun auto's aangesloten te houden voor de tijd die ze nodig hebben om op te laden, niet meer, niet minder."
De EV-markt groeit snel en met meer elektrische auto's op de weg is laadinfrastructuur de hoeksteen om aan de vraag naar en het gebruik van EV's te voldoen. Met de huidige congestie op het elektriciteitsnet in Nederland zal de uitrol van meer opladers eerder vertragen dan versnellen om meer EV's te kunnen opladen, dus de beschikbare opladers moeten op de juiste manier worden gebruikt. Het is daarom des te belangrijker om een einde te maken aan de praktijk van te lange laadsessies en een continue toegang tot opladers mogelijk te maken voor alle EV-rijders.
dat is vrije markt werkingBoinkie schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:31:
[...]
besef dat als er een vattenfall en Allego lader naast elkaar staan dat 9 van de 10x die Allego gewoon vol staat en die van Vattenfall niet terwijl die goedkoper is
dit is eigenlijk goed nieuws want dan gaat Vattenfall meer profiteren van hun lagere tarieven en nog meer palen zetten
Dat lijkt mij juist geen goed nieuws, want dat betekent dat hoeveel men ook vraagt, de paal toch wel gebruikt wordt (ietwat overdreven). Dit is voor lease rijders geen bezwaar, maar voor privé rijders die afhankelijk zijn van openbaar laden wel.boyette schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:35:
[...]
dat is vrije markt werking
besef dat als er een vattenfall en Allego lader naast elkaar staan dat 9 van de 10x die Allego gewoon vol staat en die van Vattenfall niet terwijl die goedkoper is
dit is eigenlijk goed nieuws want dan gaat Vattenfall meer profiteren van hun lagere tarieven en nog meer palen zetten
Van 25ct/h is nog niemand rijk geworden hoor.Boinkie schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:31:
[...]
Het is toch eerder een signaal dan een echt 'tarief'.
En een tarief pas laten starten als de auto 'vol' is, dat is te makkelijk om te omzeilen.
Je zet de laadsnelheid zo laag mogelijk, of je gebruikt een 1F kabel, en je kan bijna eindeloos laden...
"Sander Sommer, Managing Director van Allego's Benelux-regio, zegt: "Toegankelijkheid is een van de pijlers van Allego's laadnetwerk en het onnodig bezetten van laders heeft invloed op de belofte die Allego doet aan zijn klanten"
De andere peiler is dat Allego zijn beleggers 2 jaar geleden een nettowinst van 500 miljoen euro in 5 jaar beloofd heeft, dus heeft ie nog 3 jaar om dat waar te maken...
Bij ons op het werk is de mail al rondgegaan om vanaf 1 maart liever geen gebruik meer te maken van Allego laadpalen... Dat hebben ze dan al voor elkaar, vaak wordt er in de nacht geladen dat gaat natuurlijk in de papieren lopen... Niks meer dan ordinair verhogen van de prijs... Men kan exact zien wie er laadpaal kleeft en wie er oplaad..bij de sessies met de zuid holland pas kun je precies zien hoe lang je aan de paal gehangen hebt zonder laden..
De andere peiler is dat Allego zijn beleggers 2 jaar geleden een nettowinst van 500 miljoen euro in 5 jaar beloofd heeft, dus heeft ie nog 3 jaar om dat waar te maken...
Bij ons op het werk is de mail al rondgegaan om vanaf 1 maart liever geen gebruik meer te maken van Allego laadpalen... Dat hebben ze dan al voor elkaar, vaak wordt er in de nacht geladen dat gaat natuurlijk in de papieren lopen... Niks meer dan ordinair verhogen van de prijs... Men kan exact zien wie er laadpaal kleeft en wie er oplaad..bij de sessies met de zuid holland pas kun je precies zien hoe lang je aan de paal gehangen hebt zonder laden..
Hier hetzelfde; Allego zoveel mogelijk vermijden. Dat was al zo vanwege hoge CPO tarieven en komt nu dit argument nog bij.boeha schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:32:
"Sander Sommer, Managing Director van Allego's Benelux-regio, zegt: "Toegankelijkheid is een van de pijlers van Allego's laadnetwerk en het onnodig bezetten van laders heeft invloed op de belofte die Allego doet aan zijn klanten"
En welke aanbieders zijn dan merkelijk goedkoper?eltron schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:35:
[...]
Hier hetzelfde; Allego zoveel mogelijk vermijden. Dat was al zo vanwege hoge CPO tarieven en komt nu dit argument nog bij.
Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2