e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Alle reguliere andere laadpalen vanaf 1 maartTommie12 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:36:
[...]
En welke aanbieders zijn dan merkelijk goedkoper?
Vattenfall, total, sgzh01 en zelfs de 02 palen
Zelfs Fastned met abbo is goedkoper dan Allego...
De stelregel is ga niet op speciale locaties laden zoals bij de Efteling, winkelcentra zoals the Mall of the Netherlands, of outlet store Roermond Centerparcs etc etc en Allego laadpalen ... Die zijn allemaal ruim overpriced
Men kan bij Fastned en Tesla goedkoper laden.
Die 25 cent per uur ..tja 25 cent... 5 uur laden als je alleen aan de paal staat.. 1,25 extra... Maal 50 autos gemiddeld elke dag is al snel een 2000 euro extra laad kosten in de nacht laden wordt helemaal een duur extraatje zo... In een jaar is dat zo 25000 euro voor een bedrijf aan kosten.... Daar kun je best wel een leuk feestje voor geven ..
Denk dat leasemaatschappijen daar wel op gaan sturen of incalculeren in tarieven als het de spuigaten uit gaat lopen.bert pit schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:49:
[...]
Dat lijkt mij juist geen goed nieuws, want dat betekent dat hoeveel men ook vraagt, de paal toch wel gebruikt wordt (ietwat overdreven). Dit is voor lease rijders geen bezwaar, maar voor privé rijders die afhankelijk zijn van openbaar laden wel.
Elect a clown, expect a circus.
Waarom zouden leasemaatschappijen dat doen? Die berekenen gewoon de kosten door, ze zijn alleen maar een intermediair.Slasher schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:55:
[...]
Denk dat leasemaatschappijen daar wel op gaan sturen of incalculeren in tarieven als het de spuigaten uit gaat lopen.
Werkgevers daarentegen...
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik bedoelde dus ze sturen ze richting diegene die de rekening moet betalen, de werkgever dusdaemonix schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:22:
[...]
Waarom zouden leasemaatschappijen dat doen? Die berekenen gewoon de kosten door, ze zijn alleen maar een intermediair.
Werkgevers daarentegen...
vattenfall via inchargeTommie12 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:36:
[...]
En welke aanbieders zijn dan merkelijk goedkoper?
eneco op hun eigen palen met hun eigen pas
Uiteraard gelijk gemaild, maar zal wel minimaal tot morgen moeten wachten op reactie.
Hoeveel klappen in je gezicht mag je krijgen als particulier EV rijder ?
Als het een overeenkomst is met de gemeente, daar een klacht indienen. Hier ook vol met Allego palen en gelukkig zijn alle nieuwe TE palen, dus die zullen nu wel drukker worden met particulieren.murky123 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:31:
Mijn hele gemeente staat vol met allego palen. Ik kan niet anders dan openbaar laden. En nu lees ik dat elke laadsessie dmv een connectie tarief van 25 cent per uur. 1 a 2 euro duurder word.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Ik weet niet hoe jij aan 1 a 2 euro per laadsessie komt, maar als ik voor mijzelf uitga van een volledige laadsessie van 64kWh + 15% laadverlies en dat afzet tegen 1F 3,7kW laden dan heb ik ongeveer 20uur ofwel 5euro nodig. Iemand die met 11kW kan laden kan dit door 3 delen en komt dan op ca. € 1,67 uit.murky123 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:31:
Mijn hele gemeente staat vol met allego palen. Ik kan niet anders dan openbaar laden. En nu lees ik dat elke laadsessie dmv een connectie tarief van 25 cent per uur. 1 a 2 euro duurder word.
moet je natuurlijk wel de auto direct weghalen als hij vol is.
Het is natuurlijk akelig als je in jouw gemeente afhankelijk bent van openbaar laden en alleen Allego hebt. toch kun je ook daar wel een strategie volgen om zo weinig mogelijk met Allego te doen, zoals:
- elke dag die je buiten je gemeente bent maximaal te laden zodat je met zo vol mogelijke batterij weer thuis komt en Allego voorlopig niet nodig hebt. Desnoods via de snellader op de terugweg.
- kijken of je een deal kunt maken met een lokale partij; familie, goede buur, vriend, bedrijf of organisatie waar je wel op hun terrein zonder Allego kunt laden. Als het een beetje mee zit kun je dan ook nog 20-30ct per kWh besparen op het stroomtarief en die winst eventueel samen delen.
Ik laad mijn 58kw accu met 11kw aan de allego paal in de straat.eltron schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:34:
[...]
Ik weet niet hoe jij aan 1 a 2 euro per laadsessie komt, maar als ik voor mijzelf uitga van een volledige laadsessie van 64kWh + 15% laadverlies en dat afzet tegen 1F 3,7kW laden dan heb ik ongeveer 20uur ofwel 5euro nodig. Iemand die met 11kW kan laden kan dit door 3 delen en komt dan op ca. € 1,67 uit.
moet je natuurlijk wel de auto direct weghalen als hij vol is.
Daar doe ik 4 a 5 uur over. Dat is 58 cent per kw en 25 cent per uur er boven op.
Als er dan nog een 2de auto bij komt op de paal. Zakt het naar 5.8kw per uur. Dan ben ik 8 a 9 uur bezig.
Goed bedoelde adviezen, daar niet van. Maar eigenlijk wil je gewoon dichtbij huis redelijke tarieven. Hier in de Zeeuwse regio hebben we ook tarieven die op diefstal lijken.eltron schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:34:
[...]
- elke dag die je buiten je gemeente bent maximaal te laden zodat je met zo vol mogelijke batterij weer thuis komt en Allego voorlopig niet nodig hebt. Desnoods via de snellader op de terugweg.
- kijken of je een deal kunt maken met een lokale partij; familie, goede buur, vriend, bedrijf of organisatie waar je wel op hun terrein zonder Allego kunt laden. Als het een beetje mee zit kun je dan ook nog 20-30ct per kWh besparen op het stroomtarief en die winst eventueel samen delen.
Ik raad aan wanneer je vaak moet laden om een tesla abo te nemen en hem daar tegen circa 33 tot 38 cent vol te laden. Het is gewoon belachelijk dat dat daar wel kan en in de buurt niet.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
het gaat bij mij gelukkig nog maar om 1x per week, ik rijd niet zo heel veelbert pit schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:50:
[...]
Ik raad aan wanneer je vaak moet laden om een tesla abo te nemen en hem daar tegen circa 33 tot 38 cent vol te laden. Het is gewoon belachelijk dat dat daar wel kan en in de buurt niet.
ik heb geen tesla , dus dat is dan 43 tot 48 cent voor een niet tesla auto, en de dichtsbijzijnde is 9 kilometer verderop
een supercharging abbo is mogelijk, maar op de site staat niets vermeld wat het dan zou moeten kosten voor niet-tesla rijders.
moet je weer een app instaleren, weer een account met al je gegevens aanmaken om daarna pas te zien wat het dan eventueel zou kunnen gaan kosten..
[ Voor 29% gewijzigd door murky123 op 13-02-2024 21:10 ]
12,99 euro per maand, elk moment opzegbaar, geen addertjes onder het gras.murky123 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:06:
een supercharging abbo is mogelijk, maar op de site staat niets vermeld wat het dan zou moeten kosten voor niet-tesla rijders.
moet je weer een app instaleren, weer een account met al je gegevens aanmaken om daarna pas te zien wat het dan eventueel zou kunnen gaan kosten..
Als je ietwat regelmatig laadt dan heb je dat er zo uit.
Ik laad niet zo veel bij Tesla maar als ik laad dan werkt de boel gewoon goed, fijne app, gelijk inzicht.
Bij lange ritten kijk ik altijd of ik kan laden bij (non-)Tesla laadpunten omdat ik dat het fijnste laden vind en ook bijna altijd wel het goedkopere alternatief is qua snelladen.
murky123 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:31:
Het geldt niet voor Allego palen in een actieve concessie zoals Gelderland/Overijssel of Groningen/Drenthe.The Wizard schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:28:
[...]
Als het een overeenkomst is met de gemeente, daar een klacht indienen. Hier ook vol met Allego palen en gelukkig zijn alle nieuwe TE palen, dus die zullen nu wel drukker worden met particulieren.
Ik vind het met name interessant om te zien wat de MSP's nu gaan doen. Zij zullen dit toch willen doorberekenen. Heeft er iemand al iets van zijn/haar laadpas aanbieder gehoord wat dit voor de klant betekent?
[ Voor 18% gewijzigd door Hachy op 13-02-2024 22:15 ]
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Bij AC laden: laadkabel eerst in auto dan laadpaal of andersom? Gaat laadpas aanbieden vóór aansluiten of maakt dit niet uit?
Bij DC laden: eerst laadkabel in auto en dan laadpas aanbieden of andersom?
Ik ga toch maar eens openbaar laden voor het geval ik er gebruik van moet maken (in ieder geval op vakantie).
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
huh ? waar lees je dat? en wat is een actieve consessie, en hoe zie ik aan de laadpaal in de straat of die paal ook te maken heeft met een actieve consessieHachy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:14:
[...]
[...]
Het geldt niet voor Allego palen in een actieve concessie zoals Gelderland/Overijssel of Groningen/Drenthe.

Bij AC sluit ik de kabel aan de paal en auto..dan auto op slot ..pas aan de paal aanbieden ..Wakkie schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:21:
Ik heb een eigen laadpaal en sinds december een EV6 en tot op heden nog niet openbaar geladen. Ik heb een vraag omtrent de volgorde van laden, mits er een volgorde is. Een eensluidend antwoord heb ik niet kunnen vinden of heb er overheen gelezen, dan excuses hiervoor.
Bij AC laden: laadkabel eerst in auto dan laadpaal of andersom? Gaat laadpas aanbieden vóór aansluiten of maakt dit niet uit?
Ik ga toch maar eens openbaar laden voor het geval ik er gebruik van moet maken (in ieder geval op vakantie).
Stoppen is omgekeerd ..pas aan de paal aanbieden meteen uit de paal halen ..daarna auto .
DC is per aanbieder anders..staat duidelijk op de palen.... Meestal pas aanbieden ...dan in de auto steken .. stoppen weer pas aanbieden..of knop op de paal... Daarna ontgrendeld de dc lader weer...
Wijst zich vanzelf... Bij AC haal ik de kabel eerst los van de paal... Omdat ik hem ooit vast had zitten nadat ik deze eerst uit de auto gehaald had..
Hier: Hachy in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"murky123 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:22:
[...]
huh ? waar lees je dat? en wat is een actieve consessie, en hoe zie ik aan de laadpaal in de straat of die paal ook te maken heeft met een actieve consessie
Het herkennen is een lastig dingetje, Allego heeft er geen kaart van beschikbaar gesteld. Je kan ze in principe herkennen aan de prijs, de blocking fee wordt actief op alles wat nu voor €0,57 cent geprijsd is. Je kunt ook kijken welke gebieden buiten concessiegebied vallen zoals bijvoorbeeld Zeeland.
Ik kan ze allemaal op een kaartje laten zien maar omdat er actieve concessies zijn in steden en wijken waar ook nog oude Allego palen staan is het dus niet eenvoudig te pinpointen op stad of wijk niveau.
Ik heb een pas van ewe go met app, die hebben sinds een paar dagen alle Allego palen uit de app verwijderd.. zaten er zeker in heb ooit er mee geladen bij Allego...Hachy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:14:
[...]
[...]
Het geldt niet voor Allego palen in een actieve concessie zoals Gelderland/Overijssel of Groningen/Drenthe.
Ik vind het met name interessant om te zien wat de MSP's nu gaan doen. Zij zullen dit toch willen doorberekenen. Heeft er iemand al iets van zijn/haar laadpas aanbieder gehoord wat dit voor de klant betekent?
De rest nog niks gezien... elektroverse is zelfs goedkoper geworden met 0.52 cent op Allego..
Dit is de meest veilige manier. Maar bij de meeste laadpalen in mijn ervaring maakt het bij inpluggen niet uit. Bij stoppen haal ik de kabel eerst van de auto, de laadpaal laat hem dan normaal gesproken ook meteen los. Is bij mij in Frankrijk een keer misgegaan, verder nooitboeha schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:26:
[...]
Bij AC sluit ik de kabel aan de paal en auto..dan auto op slot ..pas aan de paal aanbieden ..
Stoppen is omgekeerd ..pas aan de paal aanbieden meteen uit de paal halen ..daarna auto .
DC is per aanbieder anders..staat duidelijk op de palen.... Meestal pas aanbieden ...dan in de auto steken .. stoppen weer pas aanbieden..of knop op de paal... Daarna ontgrendeld de dc lader weer...
Wijst zich vanzelf... Bij AC haal ik de kabel eerst los van de paal... Omdat ik hem ooit vast had zitten nadat ik deze eerst uit de auto gehaald had..
ok, ok, ik lees het, alleen ik zie dit niet geschreven staan op de site van Allego, waar haalt deze persoon dan die info vandaan?
edit: hahaha dat ben jij zelf, heb je inside info misschien?
[ Voor 8% gewijzigd door murky123 op 13-02-2024 22:50 ]
Het stond in de communicatie van Allego richting de MSP's.murky123 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:50:
[...]
ok, ok, ik lees het, alleen ik zie dit niet geschreven staan op de site van Allego, waar haalt deze persoon dan die info vandaan?
edit: hahaha dat ben jij zelf, heb je inside info misschien?
Denk je echt dat ik het in een nieuwsbrief zou zetten als ik het niet 100% zeker zou weten
Dat abo kost €12,99 per mnd. Daarna betaal je het Tesla tarief. Dat is ergens tussen de 31 en de 39 cent. Er zijn laadmomenten dat je een paar cent meer betaalt. Dit scheelt per maand ongeveer 27 Euro ten opzichte van een tarief van 55 cent als je wekelijks 50 kWh laadt.murky123 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:06:
[...]
het gaat bij mij gelukkig nog maar om 1x per week, ik rijd niet zo heel veel
ik heb geen tesla , dus dat is dan 43 tot 48 cent voor een niet tesla auto, en de dichtsbijzijnde is 9 kilometer verderop
alleen heeft elektroverse de goedkopere palen van Allego ook op 0.52 gezet dat kan niet de bedoeling zijnboeha schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:31:
[...]
Ik heb een pas van ewe go met app, die hebben sinds een paar dagen alle Allego palen uit de app verwijderd.. zaten er zeker in heb ooit er mee geladen bij Allego...
De rest nog niks gezien... elektroverse is zelfs goedkoper geworden met 0.52 cent op Allego..
ben met hen in gesprek daarover
Geeft mij dit als EV rijder voordelen? Tarieven bijvoorbeeld?
En kan ik met dit laad abbo ook laden bij gewone laadpalen?
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Als EV gebruiker van de overige merken kun je hier voordeel van hebben , maar soms is de plek waar jouw aansluiting zit op de auto niet ideaal omdat vooral bij de oudere fastchargers de kabel simpelweg te kort is. Dus dan moet je vaak gek gaan staan om er toch bij te kunnen. En een abbo is puur voor fastchargers van tesla, niks anders. En bijna (of alle?) 800 volt systemen hebben issues met laden daar.f.welvering schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:14:
had er al wel eens iets over gehoord, maar je kan dus met een alternatieve EV laden bij een Tesla Supercharger?
Just here for the fun
Ik zie in de Chargepoint app wel gewoon €0,57 staan. Bij Green Caravan zie ik bij alle Allego palen €0,69 staan. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn? Green Caravan rekent volgens mij wel nog €0,02 per kWh, net zoals Green Choice. Maar dat doen wel meer gratis laadpassen.boyette schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:29:
[...]
alleen heeft elektroverse de goedkopere palen van Allego ook op 0.52 gezet dat kan niet de bedoeling zijn
ben met hen in gesprek daarover
Alle tips hier ten spijt, qua veiligheid maakt het in de regel niet zo uit, en of het wel of niet gaat werken ook niet. In jouw geval, check ook of eigenaren van dezelfde wagen een bepaalde volgorde aanhouden.Wakkie schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:21:
Ik heb een eigen laadpaal en sinds december een EV6 en tot op heden nog niet openbaar geladen. Ik heb een vraag omtrent de volgorde van laden, mits er een volgorde is. Een eensluidend antwoord heb ik niet kunnen vinden of heb er overheen gelezen, dan excuses hiervoor.
Mijn Renault dealer drukte me op het hart dat;
- Laadkabel eerst in laadpunt
- Laadkabel in auto
- pas aanbieden
- deur op slot
Bij einde laden de boel andersom.
Dit werkt in de meeste gevallen wel maar ik heb al meerdere keren meegemaakt dat bij bepaalde laadpunten er dan geen sikkepit gebeurt en dan is het een kwestie van uitvogelen hoe en wat.
Bij 1 laadpunt ooit meegemaakt dat ik eerst de laadpas moest aanbieden, dan laadkabel in auto, dan in laadpunt en toen pas ging de boel werken. Welke andere 'capriolen' ik ook uithaalde, niets werkte, alleen op deze manier kreeg ik de boel aan de praat.
Bij snelladen ook een kwestie van uitproberen, bij de 1 MOET ik eerst de pas aanbieden bij de ander MOET ik eerst de laadkabel in de auto pluggen. En soms werkt het weer vice versa.
Download de Tesla app en stel in dat je een non-Tesla hebt en vele vragen zullen al beantwoord zijn.f.welvering schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:14:
had er al wel eens iets over gehoord, maar je kan dus met een alternatieve EV laden bij een Tesla Supercharger?
Tesla app is Tesla only, dus heb je niets aan bij andere laadpunten dan Tesla.
Bij andere palen zal je andere apps/laadpassen nodig hebben.
Check de Go-Charge app om een beetje beeld te krijgen om in te zien bij welk laadpunt welke laadpas-aanbieder het goedkoopste is. Dat is een beetje de basis, in dit topic zal je hier en daar nog goedkopere alternatieven tegenkomen.
Op voorhand; it's a jungle.
Succes!
Het is voor de gewone consument totaal niet te overzien die beprijzing aan particuliere EV palen. Hier in Groningen is Allego de enige optie en dat blijft de komende jaren ook zo. Zijnde een stad is er praktisch niemand, behalve in een paar villa wijken, met eigen oprit / laad mogelijkheid. Ergste is dat (zoals in meer Allego steden) actieve en “oude” concessie palen door elkaar heen lopen. Hier binnen 200 meter hebben we 5 visueel identieke palen, 3 oude, 2 nieuwe. Aan de oude palen ga ik in mijn situatie *minimaal* 5 cent /kwh meer betalen. Echter is het ook heel regelmatig dat deze palen geknepen worden tot 3,5kWh wrs bij congestie in t lokale net, zelfs als er maar 1 auto aan staat. En kom ook wel eens om 23 u thuis en dan blijft ie er toch 8-10 uur aan staan. In beide gevallen wordt het wel 10 cent duurder. En ik weet het dan nu, maar de no nonsense EV rijder niet, die ziet het op zijn eindafrekening.Hachy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:30:
[...]
Hier: Hachy in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
Het herkennen is een lastig dingetje, Allego heeft er geen kaart van beschikbaar gesteld. Je kan ze in principe herkennen aan de prijs, de blocking fee wordt actief op alles wat nu voor €0,57 cent geprijsd is. Je kunt ook kijken welke gebieden buiten concessiegebied vallen zoals bijvoorbeeld Zeeland.
Ik kan ze allemaal op een kaartje laten zien maar omdat er actieve concessies zijn in steden en wijken waar ook nog oude Allego palen staan is het dus niet eenvoudig te pinpointen op stad of wijk niveau.
En ik kan je vertellen met een eUP (en vergelijkbare instap EVs als eGolf, Leaf, Zoe, Dacia Spring) wil je niet dagelijks 1 uur aan de snellader staan om van 20 tot ~90 % te laden, los van de desastreuze effecten op de accu.
Edit; @Hachy is er ook ergens een plek openbaar inzichtelijk tot wanneer een concessie loopt?
Loopt het uurtarief in dit geval door wanneer je in een laad app de sessie beëindigd hebt?
[ Voor 6% gewijzigd door davidov2008 op 14-02-2024 10:53 ]
Amen.davidov2008 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:47:
[...]
Het is voor de gewone consument totaal niet te overzien die beprijzing aan particuliere EV palen. Hier in Groningen is Allego de enige optie en dat blijft de komende jaren ook zo. Zijnde een stad is er praktisch niemand, behalve in een paar villa wijken, met eigen oprit / laad mogelijkheid. Ergste is dat (zoals in meer Allego steden) actieve en “oude” concessie palen door elkaar heen lopen. Hier binnen 200 meter hebben we 5 visueel identieke palen, 3 oude, 2 nieuwe. Aan de oude palen ga ik in mijn situatie *minimaal* 5 cent /kwh meer betalen. Echter is het ook heel regelmatig dat deze palen geknepen worden tot 3,5kWh wrs bij congestie in t lokale net, zelfs als er maar 1 auto aan staat. En kom ook wel eens om 23 u thuis en dan blijft ie er toch 8-10 uur aan staan. In beide gevallen wordt het wel 10 cent duurder. En ik weet het dan nu, maar de no nonsense EV rijder niet, die ziet het op zijn eindafrekening.
En ik kan je vertellen met een eUP (en vergelijkbare instap EVs als eGolf, Leaf, Zoe, Dacia Spring) wil je niet dagelijks 1 uur aan de snellader staan om van 20 tot ~90 % te laden, los van de desastreuze effecten op de accu.
Edit; @Hachy is er ook ergens een plek openbaar inzichtelijk tot wanneer een concessie loopt?
Loopt het uurtarief in dit geval door wanneer je in een laad app de sessie beëindigd hebt?
Ja, je hebt de concessie kaart van NKL waar je dit soort dingen op kan terugvinden.
Dat laatste weet ik niet zeker, ik vrees van wel, dus dat er alleen naar [Connected] wordt gekeken en je dus zelfs na het stoppen van de laadsessie via de app nog steeds terugmoet om fysiek los te koppelen.
als ik het goed begrijp is het dus maar op een klein deel van de gemeenten die lasthebben van het 25 cent blokkeer tarief van allego
als ik op de kaart kijk zijn de gemeenten in het grijs de enige gemeenten zonder "consessie" en dus de enige gemeenten waarbij dit blokkeer tarief toegepast word
:strip_exif()/f/image/FqpjrWDPWtIt6zL0ee4PsPkl.jpg?f=fotoalbum_small)
jammer dat mijn gemeente weer geen lopende consessie heeft

[ Voor 79% gewijzigd door murky123 op 14-02-2024 11:28 ]
Pas op in de gemeenten met actieve concessie! Dit geldt maar voor een deel van de Allego laadpalen. Er zijn in regio Groningen/Drenthe en Overijssel/Gelderland ook vele Allego palen onder een oude reeds afgelopen concessie, die krijgen wél het uurtarief erbij. En er is geen manier dat aan de paal te zien, je zal in de app moeten graven en hopen dat de weergave van het CPO tarief juist is.murky123 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:14:
@Hachy
als ik het goed begrijp is het dus maar op een klein deel van de gemeenten die lasthebben van het 25 cent blokkeer tarief van allego
als ik op de kaart kijk zijn de gemeenten in het grijs de enige gemeenten zonder "consessie" en dus de enige gemeenten waarbij dit blokkeer tarief toegepast word
[Afbeelding]
Dank voor de link naar de kaart. Ik neem aan dat het dan gaat om de datum “einde exploitatie” die daarop vermeld staat? Daarna wordt er weer opnieuw onderhandeld neem ik aan, geen palen gesloopt.Hachy schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:02:
[...]
Amen.
Ja, je hebt de concessie kaart van NKL waar je dit soort dingen op kan terugvinden.
Dat laatste weet ik niet zeker, ik vrees van wel, dus dat er alleen naar [Connected] wordt gekeken en je dus zelfs na het stoppen van de laadsessie via de app nog steeds terugmoet om fysiek los te koppelen.
Nee helaas werkt het niet zo eenvoudig, je hebt oude en nieuwe concessies met plaatsings en exploitatietermijnen. Vooral oudere concessies kunnen dus wel te maken krijgen met het blokkeertarief. Dat maakt het dus ook zo lastig te duiden, het is niet dat er een sticker op zit met 'hier wel' of 'hier niet'.murky123 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:14:
@Hachy
[Afbeelding]
De meest betrouwbare manier is Smoov app checken, --> 57 cent --> blokkeer tarief vanaf 1 maart.
Heel grofweg kan je zeggen dat de recentste concessies (Allego/Ecotap palen, lichtgrijs van kleur) buiten de boot vallen en je daar dus 1) andere tarieven dan 57 cent hebt en 2) (nog) geen boete tarieven vanaf 1 maart.
Daarna gaan ze meestal kunnen ze soms over naar een andere exploitant.davidov2008 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:39:
[...]
Dank voor de link naar de kaart. Ik neem aan dat het dan gaat om de datum “einde exploitatie” die daarop vermeld staat? Daarna wordt er weer opnieuw onderhandeld neem ik aan, geen palen gesloopt.
[ Voor 10% gewijzigd door Hachy op 14-02-2024 12:43 ]
Gaan de laadpalen dan over naar een andere exploitant ? Dus ook andere tarieven ?Daarna gaan ze meestal over naar een andere exploitant.
Dat was een beetje de strekking van mijn verbazingdavidov2008 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:54:
In aanvulling daarop; in geval van de huidige oude Allego concessie palen zijn ze -voor nu- wel bij Allego gebleven toch? Anders konden ze deze tariefstelling niet doorvoeren. Of betekent het dat er nog helemaal geen lange termijn exploitatie afspraken gemaakt zijn en dat Allego met de palen buiten concessie helemaal kan doen wat ze wil qua tariefstelling.
Als het open-markt-model palen zijn dan kunnen er wel contractafspraken zijn maar dan zijn ze doorgaans niet voor zulke lange termijnen en met minder strenge voorwaarden.
[ Voor 117% gewijzigd door Notna op 15-02-2024 07:28 . Reden: Zie TW ]
Ik begrijp de frustratie en er is ook wat tegenover te zetten: goedkoper laden met laadpassen dan het cpo tarief, wat me bij een tankstation nog niet is gelukt.Slasher schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:38:
Knip
Ik moet over 4 maanden mijn EV inleveren, maar dit is geen motivatie om weer een EV te gaan rijden.
Maar laten we vooral de regels van dit topic respecteren om niet te klagen over onduidelijke tarieven. Iedereen hier vindt dat irritant en het klagen maakt dat niet minder. Dus laten we elkaar vooral helpen met het krijgen van duidelijkheid ipv klagen over onduidelijkheid
[ Voor 13% gewijzigd door Notna op 15-02-2024 07:29 . Reden: Quote knip ]
Bedankt voor je antwoord. Als ik het goed begrijp is het een kwestie van "proberen" met het eventuele vervelende gevolg dat de kabel niet meer uit de paal te verwijderen isZjanzjak schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:47:
[...]
Alle tips hier ten spijt, qua veiligheid maakt het in de regel niet zo uit, en of het wel of niet gaat werken ook niet. In jouw geval, check ook of eigenaren van dezelfde wagen een bepaalde volgorde aanhouden.
Mijn Renault dealer drukte me op het hart dat;
- Laadkabel eerst in laadpunt
- Laadkabel in auto
- pas aanbieden
- deur op slot
Bij einde laden de boel andersom.
Dit werkt in de meeste gevallen wel maar ik heb al meerdere keren meegemaakt dat bij bepaalde laadpunten er dan geen sikkepit gebeurt en dan is het een kwestie van uitvogelen hoe en wat.
Bij 1 laadpunt ooit meegemaakt dat ik eerst de laadpas moest aanbieden, dan laadkabel in auto, dan in laadpunt en toen pas ging de boel werken. Welke andere 'capriolen' ik ook uithaalde, niets werkte, alleen op deze manier kreeg ik de boel aan de praat.
Bij snelladen ook een kwestie van uitproberen, bij de 1 MOET ik eerst de pas aanbieden bij de ander MOET ik eerst de laadkabel in de auto pluggen. En soms werkt het weer vice versa.
Als ik in de handleiding kijk van mijn auto dan moet eerst de stekker in de auto bij het laden en bij beëindiging eerst de stekker uit de laadpaal. Bij jouw auto is het precies andersom. Wie het weet mag het zeggen!
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
Na 1 maart zal ik vooral even in de app checken. In Nijmegen staan veel van die grijze Allego/Ecotap palen, maar ik weet niet of dat een 'actieve concessie' is. Want de nieuwe concessie is Vattenfall. Ik vermoed dat de bestaande prijs (€0,395/kWh zonder blokkeertarief) nog wel een tijd zo blijft, maar voor de zekerheid check ik de app wel even.Hachy schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:44:
De meest betrouwbare manier is Smoov app checken, --> 57 cent --> blokkeer tarief vanaf 1 maart.
Heel grofweg kan je zeggen dat de recentste concessies (Allego/Ecotap palen, lichtgrijs van kleur) buiten de boot vallen en je daar dus 1) andere tarieven dan 57 cent hebt en 2) (nog) geen boete tarieven vanaf 1 maart.
Als ik überhaupt die paal gebruik, want sinds kort staat er een Vattenfall paal (€0,29/kWh) redelijk dicht bij huis...
Punctuality is the politeness of kings
Da's inderdaad tot nu toe mijn tactiek voor laden bij Allego. Beste is vermijden, want Vattenfal is goedkoper, maar als het moet: Donkergrijs is duur, lichtgrijs is iets minder duur.Hachy schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:44:
En zo spannend is dat kwartje p/u inderdaad niet als je gewoon 3-fasen kan laden, ook aardig zeker dat de bedrijfsbusjes een deelauto's die nu al standaard aan de donkergrijze palen kleven dat blijven doen, maar het is wel weer een extra tariefverhoging van 2 tot 7 cent per kWh voor degenen die niet kleven.
Laden bij de 11 kWh laders werkt vaak wel hoor, maar die ene keer bij een snellader is gewoon niet gedekt.
Just here for the fun
waarom pak je geen tango pas als backup die werkt overalBrotuck schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:00:
Dan ook eens wat minder goede ervaringen met TAP. Je krijgt een mooie laadpas, maar je kunt er niet mee laden bij Total Energies , Shell en BP. Voorzover mijn partner al anti EV rijden was heeft vandaag niet echt geholpen. @tapelectric
Laden bij de 11 kWh laders werkt vaak wel hoor, maar die ene keer bij een snellader is gewoon niet gedekt.
Normaal ligt er altijd een shellpas in de auto als backup, maar helaas dit keer niet. Ach weer een ervaring rijker.boyette schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:26:
[...]
waarom pak je geen tango pas als backup die werkt overal
Just here for the fun
Dat vervelende gevolg gebeurt wel eens (mij alleen nog nooit overkomen) maar dat wijt ik niet aan de volgorde van handelen bij laden. Kan het mij ook niet voorstellen eerlijk gezegd.Wakkie schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:57:
Bedankt voor je antwoord. Als ik het goed begrijp is het een kwestie van "proberen" met het eventuele vervelende gevolg dat de kabel niet meer uit de paal te verwijderen is![]()
Als ik in de handleiding kijk van mijn auto dan moet eerst de stekker in de auto bij het laden en bij beëindiging eerst de stekker uit de laadpaal. Bij jouw auto is het precies andersom. Wie het weet mag het zeggen!
Heb in dit topic (en in wat andere) wel een paar keer gelezen dat een kabel niet los kwam maar nog nooit dat er dan bij stond dat het lag aan de volgorde van handelen bij laden.
But correct me if I'm wrong.
Ik hou zelf wel altijd de volgorde aan die mij verteld is bij deze auto, werkt ook in 90% van de gevallen.
Tot het niet werkt en dan sla ik aan het uitproberen.
Het is mij pas 1 keer overkomen dat ik de boel echt niet aan de praat kreeg (parkeergarage Spoorzone Zwijsen Tilburg). Maar denk dat dat het gevolg van niet de juiste pas ondanks dat ik het met de E-Flux, Vattenfall, Shell Recharge, GreenChoice, Freshmile, Chargemap, Engie en ANWB-pas geprobeerd had.
Heel verhaal maar til er niet te zwaar aan is de moraal van het verhaal.
Net voor het eerst onze ZOE opgeladen bij een Vattenfall paal met TAP 🎉! Fluitje van een cent, ter plaatse geïnstalleerd en via IDEAL gekoppeld. Zeer blij mee.Brotuck schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:00:
Dan ook eens wat minder goede ervaringen met TAP. Je krijgt een mooie laadpas, maar je kunt er niet mee laden bij Total Energies , Shell en BP. Voorzover mijn partner al anti EV rijden was heeft vandaag niet echt geholpen. @tapelectric
Aangezien de laadpas van Vattenfall max 10 werkdagen kan duren voor ontvangst (en wij hebben geen creditkaart). Heb ik eerst met Chargepoint geprobeerd, maar deze nieuwe paal stond nog niet in de app, en via NFC werkte het ook niet. ANWB en Green Caravan, moeten eerst een fysieke pas hebben. Shell kan ook, maar die is een stuk duurder.
Tot nu toe heb ik 5 laadpassen (aangevraagd). Het is wel een beetje een rabbit hole (wel een leuke). Naast TAP, heb ik dus ook Chargepoint en Green Caravan als backup om te laden voor CPO tarief. Green Caravan krijg van mij tot nu toe de gunfactor, omdat zij 100% groene stroom leveren en advies geven voor het tijdstip wanneer de stroom het groenst is opgewekt. De overige 2 zijn Vattenfall (want het goedkoopst op hun palen) en Shell voor nood. Dit moet toch genoeg zijn voor AC-laden
Kan zo ver ik zag enkel via een creditcard.boyette schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:26:
[...]
waarom pak je geen tango pas als backup die werkt overal
Voor zakelijke ICE rijders kan het nog best interessant zijn als er geen (betaalde) parkeerplaats vrij is, dan zou je kunnen parkeren op een laadplaats en het gewoon het kleeftarief betalen om toch te kunnen parkeren.
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Daarnaast vind ik het vrij asociaal dat een aanbieder van een paal geld kan/mag rekenen voor een publieke plek.
En al helemaal als er b.v. 5 plekken in de buurt gewoon vrij zijn. En er dus helemaal geen probleem is als er iemand op dat moment wat langer blijft staan.
Hetzelfde indien je auto nog helemaal niet vol is.
[ Voor 18% gewijzigd door davidov2008 op 14-02-2024 22:00 ]
Had Allego misschien het uurtarief omhoog moeten gooien zodat mensen het minder zien als winstverhoging? Misschien. Hadden ze dat tarief pas moeten starten nadat je klaar bent met laden? Dat lijkt mij wel. Dit is echter niet hoe andere aanbieders, zoals bijvoorbeeld Park&Charge, werken. Die doen het op éxact dezelfde manier en daar heeft nog nooit iemand over geklaagd hier in dit topic. Waarom zou Allego dan niet hetzelfde doen?
Ik vraag me dan ook af of dit niet gewoon een storm in een glas water is. Aan de reacties in dit topic te zien doet het rekenen van connectietarieven precies wat de bedoeling was van het hele idee; laadpalen vrij maken voor mensen die het nodig hebben en Allego weer even in het nieuws brengen.
Dat slaat in mijn optiek nergens op. Want dan krijgt Allego ook geen winst over het mogelijk laden. Als je het kostend dekken wilt maken, dan zou je ook de mogelijke misgelopen winst bij de €0,25 per uur moeten rekenen voor ICE'S. Daar is het ook rondweg asociaal als je dit doet in een wijk met veel EV's.ari3 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:19:
Die antikleeftarieven zijn eigenlijk wel interessant. Want daarmee legaliseer/normaliseer je het gebruik van een parkeerplaats. Als een EV daar mag staan als het kleeftarief betaald wordt, dan zou een ICE daar ook kunnen staan als het kleeftarief betaald wordt. Beide vallen onder hetzelfde gebruik: de plaats bezet houden zonder te laden.
Voor zakelijke ICE rijders kan het nog best interessant zijn als er geen (betaalde) parkeerplaats vrij is, dan zou je kunnen parkeren op een laadplaats en het gewoon het kleeftarief betalen om toch te kunnen parkeren.
Het is een extra vergoeding voor het laden van je auto. Het is wel een middelvinger tegen traag ladende auto's. Als ze het nou expantioneel doen, dan heeft het ook zin. Want meer mensen kunnen laden en de laatste %en gaan toch langzaam. Maar wie ben ik...?
en terecht dat we als EV rijders gaan stijgeren bij een extra toeslag bovenop het laden.
een kleeftarief is heel terecht, maar straf de burger niet aanvullend als hij aan het laden is.
maar Allego heeft nu eenmaal beleggers, investeerders die hebben ze een bepaalde winst beloofd.
en dit is 1 manier om die beleggers, investeerders tevreden te houden.
voordeel 1: je doet iets aan kleven
voordeel 2: je stelt je investeerders tevreden
nadeel 1 : je laadinfrastructuur zal iets minder gebruikt worden door prijsbewuste ev-rijders daar waar mogelijk
nadeel 2: weer een klap in het gezicht voor de ev-rijder, groeiend negatief sentiment
Maar dat is toch enkel als je een snellader als parking gaat gebruiken.janne_nl schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:12:
Een bedrag per uur te betalen als je staat te laden vind ik een beetje sneu. Dan zie ik meer in de oplossing die Tesla heeft gekozen. Alhoewel 1euro/min dan wel erg veel is.
Ik denk dat de aanbieders nog aan het zoeken zijn om een redelijke manier te vinden om laadpaalklevers te weren.
Wat ik redelijk zou vinden is dat je tussen 22h en 8h niks extra gaat betalen nadat je laadsessie afgelopen is.
En op andere momenten: zodra laadstroom onder de 3kW gaat (beperkt door de auto), dan start er na 30 minuten een kleeftarief van ca 2€ per uur. Dan heb je tijd om je auto te verzetten en je zorgt voor voldoende rotatie aan de laadpalen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
en dan kom ik thuis uit mijn nachtdienst, en dan zijn de laadplekken vol, omdat mijn buren dan de wagens om 22h aan de paal gezet hebben tot de volgende ochtend als ze naar hun werk gaan, omdat er in de late avond/nacht geen kleef tarief isTommie12 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:37:
[...]
Wat ik redelijk zou vinden is dat je tussen 22h en 8h niks extra gaat betalen nadat je laadsessie afgelopen is.
De grote pijn zit hem in het feit dat het gaat om Allego een partij is die grotendeels werkt volgens het open markt model. Het deel concessie palen dat ze hebben valt buiten het connectie tarief.kaanmijo schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 07:54:
Het gaat hier in dit topic vaak over laadpaaletiquette en dat auto’s veel en veel te lang aan zo’n paal staan. Dan wordt er als oplossing geroepen dat ze dan maar connectie/kleeftarieven moeten gaan hanteren. Nu doet (een van) de grootste laadpaalaanbieders in Nederland dat, begint iedereen in dit topic hier moord en brand te schreeuwen dat ze nu 0,25 euro per uur meer moeten betalen en hoe oneerlijk het wel niet is dat een laadpaalaanbieder nu “parkeerkosten” gaat rekenen. Het is ook nooit goed.
Had Allego misschien het uurtarief omhoog moeten gooien zodat mensen het minder zien als winstverhoging? Misschien. Hadden ze dat tarief pas moeten starten nadat je klaar bent met laden? Dat lijkt mij wel. Dit is echter niet hoe andere aanbieders, zoals bijvoorbeeld Park&Charge, werken. Die doen het op éxact dezelfde manier en daar heeft nog nooit iemand over geklaagd hier in dit topic. Waarom zou Allego dan niet hetzelfde doen?
Ik vraag me dan ook af of dit niet gewoon een storm in een glas water is. Aan de reacties in dit topic te zien doet het rekenen van connectietarieven precies wat de bedoeling was van het hele idee; laadpalen vrij maken voor mensen die het nodig hebben en Allego weer even in het nieuws brengen.
Binnen dit OMM zijn ze vrij de tarieven vast te stellen, en hebben ze vaak ook een monopolie positie doordat ze er als niet energieleverancier vroeg bij waren. Hier in Leiderdorp bijvoorbeeld is Allego veruit de grootste, en zijn er de laatste 2 jaar alleen maar palen van park n charge gekomen omdat Allego in OMM gebied geen nieuwe palen meer plaatst. Park n charge dat de prijzen van Allego volgt tot op de cent. Van concurrentie op prijs is bij ons dus geen sprake. Van overbezette palen hier trouwens ook niet.
Dan de tarieven: Allego vraagt 57 cent per kWh, waar straks 25 cent per uur bovenop komt.
Die 57 cent is al meer dan een jaar het tarief, terwijl de stroomprijzen weer redelijk genormaliseerd zijn. Omdat het OMM betreft kan Allego elk moment zijn prijzen aanpassen. Dat deze nog niet gezakt zijn is een veeg teken, en een dikke middelvinger naar de consument die ook vaak gedwongen wordt gebruik van ze te maken omdat de gemeente kabelgoten/matten verbiedt.
Tel daar bij op dat bij de beursgang in '22 de CEO meldde dat ze verwachten na 5 jaar 500 miljoen winst te maken. Ik kon zo snel alleen een bericht over de kwartaalcijfers 23Q1 vinden: bijna 10 miljoen bruto winst, netto verlies....
Is 1+1 gelijk aan 2 of in dit geval meer? Mijn gevoel is het laatste......
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Jij kan om 8h je auto zetten aan de laadpaal die dan door de kantoorslaven vrij gemaakt wordt en nog laden tot kort na de middag.murky123 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:41:
[...]
en dan kom ik thuis uit mijn nachtdienst, en dan zijn de laadplekken vol, omdat mijn buren dan de wagens om 22h aan de paal gezet hebben tot de volgende ochtend als ze naar hun werk gaan, omdat er in de late avond/nacht geen kleef tarief is
hmmm, dus ik mag dan wel tijdens mijn nachtrust overdag mijn bed uit om de auto aan paal te hangen met een kleeftarief.Tommie12 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:48:
[...]
Jij kan om 8h je auto zetten aan de laadpaal die dan door de kantoorslaven vrij gemaakt wordt en nog laden tot kort na de middag.
geeft niet hoor, ik heb gelukkig geen nachtdienst. maar als er geoppert word om in de late avond en nacht geen kleef tarief te hanteren, vind ik dat niet eerlijk t.o.v. mensen die de economie snachts draaiende moeten houden.
we leven in een 24h maatschappij, iedereen is gelijk of je nu overdag je job hebt, of snachts. dan vind ik dat de persoon met een baan in de nacht , zijn wagen onder dezelfde regels mag opladen als de persoon die zijn baan overdag heeft.
Ik heb nergens gelezen dat er in de nacht geen kleeftarief (sorry connectietarief) bij Allego vanaf 01-03.murky123 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:41:
[...]
en dan kom ik thuis uit mijn nachtdienst, en dan zijn de laadplekken vol, omdat mijn buren dan de wagens om 22h aan de paal gezet hebben tot de volgende ochtend als ze naar hun werk gaan, omdat er in de late avond/nacht geen kleef tarief is
klopt dat zou dan zijn in de fictieve situatie die sommige zouden willen ( geen kleef tarief in de nacht )Slasher schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:28:
[...]
Ik heb nergens gelezen dat er in de nacht geen kleeftarief (sorry connectietarief) bij Allego vanaf 01-03.
dus lees : hypothetisch gesproken
dat had ik er misschien even bij moeten zetten, mijn excuus
Freshmile doet het precies zoals Allego, maar daar hoor je niemand over. Omdat het zo lekker goedkoop is.murky123 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:28:
we kunnen natuurlijk heel lang discusseren betreffende een blockingfee/kleeftarief.
en terecht dat we als EV rijders gaan stijgeren bij een extra toeslag bovenop het laden.
een kleeftarief is heel terecht, maar straf de burger niet aanvullend als hij aan het laden is.
maar Allego heeft nu eenmaal beleggers, investeerders die hebben ze een bepaalde winst beloofd.
en dit is 1 manier om die beleggers, investeerders tevreden te houden.
voordeel 1: je doet iets aan kleven
voordeel 2: je stelt je investeerders tevreden
nadeel 1 : je laadinfrastructuur zal iets minder gebruikt worden door prijsbewuste ev-rijders daar waar mogelijk
nadeel 2: weer een klap in het gezicht voor de ev-rijder, groeiend negatief sentiment
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Hoezo?murky123 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:13:
[...]
hmmm, dus ik mag dan wel tijdens mijn nachtrust overdag mijn bed uit om de auto aan paal te hangen met een kleeftarief.
geeft niet hoor, ik heb gelukkig geen nachtdienst. maar als er geoppert word om in de late avond en nacht geen kleef tarief te hanteren, vind ik dat niet eerlijk t.o.v. mensen die de economie snachts draaiende moeten houden.
we leven in een 24h maatschappij, iedereen is gelijk of je nu overdag je job hebt, of snachts. dan vind ik dat de persoon met een baan in de nacht , zijn wagen onder dezelfde regels mag opladen als de persoon die zijn baan overdag heeft.
Bij een avonddienst ben je rond 23h thuis, je gaat slapen en als je rond 9h je bed uit komt kan je toch rustig een paar uur laden.
Met een nachtdienst werk je van 22h tot ca 6h. Ga dan eerst slapen en rond 15h (voor de kantoorslaven terug de parkeerplaatsen inpalmen) ga je je auto aan de paal hangen tot die vol is....
Als je denkt in oplossingen kan je die ook vinden hoor.
Het is helaas zo dat dergelijke regels gedreven worden door de grootste groepen.
Ik vind het niet eerlijk dat ik elke dat om 7h30 een uur in de file sta... Kan jij dat ook oplossen?
[ Voor 201% gewijzigd door murky123 op 15-02-2024 12:05 ]
Tesla heeft alleen DC laders/snelladers. Dat is een hele andere discussie. Dan vind ik het volledig terecht. De discussie gaat hier voornamelijk om AC laders.janne_nl schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:12:
Een bedrag per uur te betalen als je staat te laden vind ik een beetje sneu. Dan zie ik meer in de oplossing die Tesla heeft gekozen. Alhoewel 1euro/min dan wel erg veel is.
Xbox Live: Miesjh NL
En toch he… dit soort kleeftarieven introduceren zonder overleg of discussie. Mij steekt het toch.Miesjh schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:46:
[...]
Tesla heeft alleen DC laders/snelladers. Dat is een hele andere discussie. Dan vind ik het volledig terecht. De discussie gaat hier voornamelijk om AC laders.
Tesla doet dit niet. Ik denk dat het meespeelt welke EV mensen aanschaffen.
Toch maar een weblog?
Tesla doet het ook: https://www.tesla.com/nl_...harging/supercharger/feestomic schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:38:
[...]
En toch he… dit soort kleeftarieven introduceren zonder overleg of discussie. Mij steekt het toch.
Alleen bij Superchargers, ofwel DC snelladers, dit ging over kleeftarieven bij AC laders in woonwijken. Wat een geheel andere use case is. Niet alleen is de snelheid veel lager, hij is ook nog eens heel wisselend door drukte op het net en door andere ladende auto’s. Helemaal prima dat ze m’n laadsnelheid afknijpen naar 3kW als het net krap zit maar als je dan vervolgens ook uur/minuut tarief laat betalen verdien je aan 2 kanten.Miesjh schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:40:
[...]
Tesla doet het ook: https://www.tesla.com/nl_...harging/supercharger/fees
Ja, dat zeg ik hier boven. Nevermind.davidov2008 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:44:
[...]
Alleen bij Superchargers, ofwel DC snelladers, dit ging over kleeftarieven bij AC laders in woonwijken. Wat een geheel andere use case is. Niet alleen is de snelheid veel lager, hij is ook nog eens heel wisselend door drukte op het net en door andere ladende auto’s. Helemaal prima dat ze m’n laadsnelheid afknijpen naar 3kW als het net krap zit maar als je dan vervolgens ook uur/minuut tarief laat betalen verdien je aan 2 kanten.
En hoe doe je dat... overleg en discussie...tomic schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:38:
[...]
En toch he… dit soort kleeftarieven introduceren zonder overleg of discussie. Mij steekt het toch.
Dat weet ik wel. Maar bij snelladers is het probleem er nauwelijksMiesjh schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:46:
[...]
Tesla heeft alleen DC laders/snelladers. Dat is een hele andere discussie. Dan vind ik het volledig terecht. De discussie gaat hier voornamelijk om AC laders.
Generaliseren is ook een vak.kaanmijo schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 07:54:
Het gaat hier in dit topic vaak over laadpaaletiquette en dat auto’s veel en veel te lang aan zo’n paal staan. Dan wordt er als oplossing geroepen dat ze dan maar connectie/kleeftarieven moeten gaan hanteren. Nu doet (een van) de grootste laadpaalaanbieders in Nederland dat, begint iedereen in dit topic hier moord en brand te schreeuwen dat ze nu 0,25 euro per uur meer moeten betalen en hoe oneerlijk het wel niet is dat een laadpaalaanbieder nu “parkeerkosten” gaat rekenen. Het is ook nooit goed.
Want;
Dit houdt me bijvoorbeeld niet echt bezig, privé rijder, mijn eigen centjes maar het is, zoals het is.tomic schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:38:
Dat er wat meer transparantie en iets duidelijkere communicatie mag zijn zou een pluspunt zijn maar wat de huidige tarieven ook zijn boeit mij niet, ik zoek gewoon uit waar ik op welk moment het goedkoopst uit ben.
Daar helpt dit topic mij trouwens prima bij.
Als je de stekker bij de paal eruit kan trekken: zeker doen.Wakkie schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:57:
[...]
Bedankt voor je antwoord. Als ik het goed begrijp is het een kwestie van "proberen" met het eventuele vervelende gevolg dat de kabel niet meer uit de paal te verwijderen is![]()
Mocht hij bij de auto vast zitten dan heb je (althans bij mijn auto) nog een manual nood release. Bij de paal moet je bellen en bidden als hij vast zit.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Mijn auto kan zelf ook maar maximaal 11kW laden aan AC, maar ik zou het niet gek vinden wanneer iemand die met 22kW kan laden en daardoor minder lang een paal bezet houdt minder betaalt dan iemand die met 11kW kan laden en de paal langer bezet. Dat is eigenlijk iets dat Freshmile ook al tijden doet met hun tarief dat een som van een prijs voor tijd en een prijs voor energie.
Het komt nu niet heel sympathiek over omdat het gewoon een prijsverhoging is omdat het tarief per kWh niet lager wordt. Ik verwacht dat dat gewoon de reden is dat mensen zo reageren. Als tegelijkertijd het kWh tarief met 2 cent verlaagd was dan was de prijs voor mensen die 11kW kunnen laden ongeveer gelijk gebleven indien zij niet paal kleven. Een gemiste kans bij het invoeren denk ik.
Ik was gisteren een keertje met de auto naar m’n werk en parkeerde ergens in een wijk bij een laadpaal. Ik kon gewoon in de app zien dat de auto die ook aan die laadpaal stond de paal al 5 dagen in gebruik had. Die stond daar gewoon lang te parkeren. Zo’n paal kost de exploitant dan alleen maar geld. Nou zou dat ook opgelost kunnen worden met een kleeftarief nadat de auto vol is of na 4 uur zoals je elders wel eens ziet, maar een vast tarief per tijd zou ik ook okay vinden.
Daarvoor is nodig dat je weet wat het kost. Dat is nu bij Allego wel duidelijk (althans als je weet onder welke concessie een paal wel of niet valt).
De politieke discussie of een dergelijke tariefstelling nu wel of niet wenselijk of eerlijk is lijkt me nu wel klaar.
Ik vermijd Allego, iemand die het niet boeit doet dat niet, even goede vrienden. Over naar de mogelijkheden en kansen aub.
Freshmile goedkoop? Dat was toen ik begin vorig jaar een kaart aanvroeg en er geld op zette. Inmiddels kost hier in Zeeland bij de meeste palen Freshmile 15 cent per minuut en 25 cent start. Dus alleen 5 uur koppelen kost al 45 Euro, dan komen de kWh er nog bovenop.pmiddeld schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:41:
[...]
Freshmile doet het precies zoals Allego, maar daar hoor je niemand over. Omdat het zo lekker goedkoop is.
Laadpaalmaffia.
/nvm hij doet het na een paar uur ineens weer.
[ Voor 12% gewijzigd door Stolpert op 15-02-2024 23:10 ]
ik heb 2 factuurtjes open staan. 1 voor de laadpas ( pay-as-you-charge ) van 5 euro, en 1 voor de enige laadsessie.
ik heb een uurtje geladen om te testen wat het zou worden qua bedrag enzv.
de vervaldata is al verstreken, alles heeft automatische incasso ( genoeg poen op die rekening ) maar de factuur voor de pas word niet afgeschreven, en van de factuur voor het laden incasseren ze wel een deel en het andere deel laten ze dan weer open staan.
herkenbaar ? of een zeldzaam geval.
@Stolpert we hadden even last van een groeispurt gister! Daardoor konden we inderdaad korte tijd (circa 30 minuten verdeeld over een periode van 2 uur in de vroege avond) slecht de app bedienen vanuit onze servers. De Tapkey zal dan gewoon blijven werken, zoals je had gezien.Stolpert schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:56:
Bij de app van @tapelectric (Android) kom ik vandaag niet verder dan het splash screen aan t begin. Meerderen hier last van? Mn laadsessie met druppel deed het overigens wel gewoon.
/nvm hij doet het na een paar uur ineens weer.
Sorry! Ik hoop dat je er niet al te veel last van hebt gehad. De Tapkey is gratis af te nemen, dus we raden altijd aan om die in je pocket te hebben. Dat komt namelijk ook van pas als een (publiek) laadpunt even offline is, en dus niet door ons te benaderen is.
^Nico
Tap Electric
Dat helpt inderdaad niet @Brotuck. Het mag niet zo zijn dat TotalEnergies of Shell je Tapkey afkeurt, daar hebben we gewoon contracten mee. Mocht je dat niet al hebben gedaan, kun je via support [at] tapelectric [punt] app je Tapkey nummer oid doorgeven?Brotuck schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:00:
BP is een ander verhaal. Daar hebben we aangeklopt voor een connectie, maar om welke reden dan ook lijkt dat er niet in te zitten.
Het is erg vervelend dat EV-rijders uberhaupt over dit soort dingen na moeten denken. Dat moet de hele markt zich aanrekenen, en dat gebeurt te weinig. Terwijl het geen cent hoeft te kosten om dit goed in te regelen.
^Nico
Tap Electric
Net gedaan, hoop dat het gefixed kan worden. Hebben jullie een overzicht ergens waar alle wel werkende snelladers gemeld staan ? En is er al nieuws over laden in het buitenland ?tapelectric schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:22:
[...]
Dat helpt inderdaad niet @Brotuck. Het mag niet zo zijn dat TotalEnergies of Shell je Tapkey afkeurt, daar hebben we gewoon contracten mee. Mocht je dat niet al hebben gedaan, kun je via support [at] tapelectric [punt] app je Tapkey nummer oid doorgeven?
BP is een ander verhaal. Daar hebben we aangeklopt voor een connectie, maar om welke reden dan ook lijkt dat er niet in te zitten.
Het is erg vervelend dat EV-rijders uberhaupt over dit soort dingen na moeten denken. Dat moet de hele markt zich aanrekenen, en dat gebeurt te weinig. Terwijl het geen cent hoeft te kosten om dit goed in te regelen.
^Nico
Wat ik als zakelijke gebruiker ook erg handig zou vinden is een hoger abbo met een korting....
Just here for the fun
Ik herken het niet. Tot nu toe gebruik ik de pas een ruim jaar en steeds de factuur netjes ontvangen. Iedere maand staan daar de bedragen op van de laad sessies van vorige maand, inclusief de 5 euro vaste kosten. Ik heb geen afwijkingen kunnen ontdekken dus controleer momenteel wat minder nauwkeurig.murky123 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:01:
zijn er anderen die ook een beetje moeite hebben met de automatische incasso van E-flux?
ik heb 2 factuurtjes open staan. 1 voor de laadpas ( pay-as-you-charge ) van 5 euro, en 1 voor de enige laadsessie.
ik heb een uurtje geladen om te testen wat het zou worden qua bedrag enzv.
de vervaldata is al verstreken, alles heeft automatische incasso ( genoeg poen op die rekening ) maar de factuur voor de pas word niet afgeschreven, en van de factuur voor het laden incasseren ze wel een deel en het andere deel laten ze dan weer open staan.
herkenbaar ? of een zeldzaam geval.
Interne roaming
AC 0,59
DC 0,69
Extern
AC 0,73
DC 0,79
Ionity
0,89
Het was leuk zolang het duurde.
Ik kwam ook even uithuilen hierhjs schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:31:
Thuga prijsverhoging in de mail per 1-4-24
Interne roaming
AC 0,59
DC 0,69
Extern
AC 0,73
DC 0,79
Ionity
0,89
Het was leuk zolang het duurde.
Klein half uur geleden een mail gehad, tot 1-4.Brotuck schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:57:
Tot wanneer loopt jullie abbo @hjs @TissueAndLube ?
Ik heb zelf nog geen bericht gehad trouwens...
Just here for the fun
Moet ik vanavond even opzoeken op hun site, dat weet ik niet uit mijn hoofd.Brotuck schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:57:
Tot wanneer loopt jullie abbo @hjs @TissueAndLube ?
Ik heb zelf nog geen bericht gehad trouwens...
Ik heb gelukkig nog een ESB pas, had eigenlijk verwacht dat die eerder met een prijsverhoging zou komen
Mijn abonnement verlengt elke maand op de 29e. Dus 29 maart is het einde verhaal voor mij. Nu wachten hoe lang Electroverse het tarief van 41ct. blijft houden.
Helaas ik ook. Kan nog tot 06 maart a.s. ervan genieten. Huilie huilieTissueAndLube schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:37:
[...]
Ik kwam ook even uithuilen hier. Maar weer op jacht naar iets anders “goedkoops”.
:strip_exif()/f/image/tpClP9oXFIsqDjokzRm60ODq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 164% gewijzigd door boyette op 16-02-2024 15:56 ]
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2