[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 128 ... 214 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:02

bert pit

asdasd

Robert1962 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:58:
Thuega nu ook geen voordeel meer, tarieven die enorm hoog worden, als particulier is het straks nog rendabeler om weer in een hybride benzine auto te gaan rijden straks. Want met zo zuinig rijden die ook niet allemaal. Zo jagen ze alle particulieren weer terug de benzine auto in lekker handig
Financieel gezien is het voor particulieren alleen interessant als je kunt thuisladen. Of natuurlijk bij Tesla voor 33 cent.

Ik verwacht wel dat er op lange termijn een kentering zal komen. Minder AC en meer DC laden, daar zou ook meer concurrentie kunnen ontstaan.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:20
yannienl schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:05:
even voor mijn duidelijkheid, mijn thuga abo is steeds tot de 28ste, dus dan heb ik tot 28 april nog oud tarief toch?
Lijkt me 28 maart dus dan. Ik ga 29 feb opzeggen iig

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-05 18:09
bert pit schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:35:
[...]

Financieel gezien is het voor particulieren alleen interessant als je kunt thuisladen. Of natuurlijk bij Tesla voor 33 cent.

Ik verwacht wel dat er op lange termijn een kentering zal komen. Minder AC en meer DC laden, daar zou ook meer concurrentie kunnen ontstaan.
Dan kan je wel even 10K aan de kant zetten voor een nieuwe accu als je vooral DC gaat laden. Of de volgende eigenaar in ieder geval ingeval van verkoop voor ca 150dkm. Zelfs bij Tesla’s heeft Björn Nyland laten zien dat modellen die excessief DC laden harder degraderen of kapot gaan. Mogelijk kan de LFP hier beter tegen (lange termijn cijfers hebben we nog niet) maar gros van de EVs heeft gewone NMC compositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
bert pit schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:35:
[...]

Dat valt wel mee.
Omslagpunt ligt boven de 60ct en Tesla kost lang niet overal hetzelfde. In Urmond bij Tesla is het bv 50ct per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 21:33
davidov2008 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:14:
[...]

Dan kan je wel even 10K aan de kant zetten voor een nieuwe accu als je vooral DC gaat laden. Of de volgende eigenaar in ieder geval ingeval van verkoop voor ca 150dkm. Zelfs bij Tesla’s heeft Björn Nyland laten zien dat modellen die excessief DC laden harder degraderen of kapot gaan. Mogelijk kan de LFP hier beter tegen (lange termijn cijfers hebben we nog niet) maar gros van de EVs heeft gewone NMC compositie.
Er was laatst toch juist een onderzoek waarin werd gesteld dat veel DC laden niet schadelijker was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-05 02:51
davidov2008 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:14:
[...]

Dit is volgens mij statistisch onjuist.

Remco

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-05 22:06
Robert1962 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:58:
Zo jagen ze alle particulieren weer terug de benzine auto in lekker handig
Beetje off topic, maar ook onzin.
- het is niet in belang van MSP en CPO als men weer fossiel zou gaan rijden.
- de tijd dat het argument om elektrisch te gaan rijden van financiële aard was lijkt voorbij, al zijn er nog wel kansen. Maar elektrisch rijden is ook gewoon beter, niet alleen voor milieu, maar ook voor je comfort en rijplezier. Mij krijgen ze niet meer in zo'n fossiel voertuig en ben ook bereid om voor beter meer te betalen..
- het einde van het tijdperk van fossiele voertuigen is in zicht. De keuze is dan alleen nog elektrisch en betalen wat het kost, of de auto er uit als je het niet kunt of wilt betalen.

Ik kijk liever vooruit dan achteruit. :)

En ja ik heb als particulier mijn 2e ev besteld.

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 16-02-2024 18:42 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tapelectric
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 01-05 16:30

tapelectric

Bedrijfsaccount Tap Electric
Brotuck schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:26:
[...]

Net gedaan, hoop dat het gefixed kan worden. Hebben jullie een overzicht ergens waar alle wel werkende snelladers gemeld staan ? En is er al nieuws over laden in het buitenland ?

Wat ik als zakelijke gebruiker ook erg handig zou vinden is een hoger abbo met een korting....
Thanks!

Alle (snel)laders die je ziet in de app op de kaart, moet je kunnen gebruiken met Tap. Welke laders dat zijn vind je dus op de kaart. Eventueel kun je daar nog filteren op 'high power' (i.e. snelladers). We werken overigens aan een flinke update voor de kaart en filters!

Uiteraard gaat dat uit van de aanname dat de passen die wij delen met CPOs ook door hen geaccepteerd worden :) We zoeken snel uit wat daar met Shell en Total is gebeurd bij je partner.

Over een hoger abo met korting, kan ik (helaas) kort zijn: lager dan de CPO prijzen kunnen we niet gaan. Dan verliezen we er op en is het gauw afgelopen met Tap.

Er zijn inderdaad marktpartijen die een korting op de CPO prijs geven, maar dat werkt alleen als
  1. Dat op andere CPOs weer teruggewonnen wordt
  2. Er een hoge vaste prijs aan zit, waarbij sommige gebruikers niet genoeg laden om de korting te benutten en dus te veel betalen.
  3. Cash geen issue is, bijvoorbeeld omdat er ook nog ergens olie uit het vat komt
  4. Het een tijdelijke actie is, waarna maanden later iedereen weer zijn abo moet opzeggen
Ik vind geen van die opties fair en/of transparant, dus houden we de prijzen graag zo laag als mogelijk, maar niet lager.

^Nico

Tap Electric

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:38
eltron schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:40:
[...]Maar elektrisch rijden is ook gewoon beter, niet alleen voor milieu, maar ook voor je comfort en rijplezier. Mij krijgen ze niet meer in zo'n fossiel voertuig en ben ook bereid om voor beter meer te betalen..
Als ervaringsdeskundige in zowel ICE als (inmiddels aardig wat) EVs kan ik je melden dat wat je hier zegt een mening is, geen feit.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:24
Vandaag met de 2e auto naar Duitsland, want de Pampers waren in de aanbieding bij DM (van €14 voor €4 per pak). God, wat heb ik dat tanken niet gemist zeg! Heb 15 minuten mogen wachten op mijn dinosap a €1,71 (in NL €1,98).

De Clio pakt 7 litertjes voor 100 km, dus €12.
De Ioniq pakt 15 kWh voor 100 km. Dit mag dus 12/15=€0,80 kosten voor deze particulier.

Laten we onderhoud, belasting en comfort even buiten beschouwing.

Thuis laad ik gemiddeld voor €0,21 per kWh en ongeveer 80% van alle km's.

Paaltjes kunnen zo duur zijn als ze willen (laatst 1 voor €2 per kWh gezien!), dan nog kan het uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
alexbl69 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:03:
[...]

Als ervaringsdeskundige in zowel ICE als (inmiddels aardig wat) EVs kan ik je melden dat wat je hier zegt een mening is, geen feit.
dat is dan jouw mening, en die respecteer ik >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjotr70
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11:47
Nu een jaartje privé EV. Alleen openbaar laden. Amersfoort Allego AC alley. Via Enel, Be Charge, Fresh Mile en nu Thüga die het opgeeft van 0,31 naar ca 0,39. What’s next nu FM voor 0,45? Of iemand nu een ander idee. Blijft wel een zoektocht zo maar als privé rijder wil je toch niet teveel betalen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Voor de snelladers, je kun een gratis account nemen in de app van EWE Go.

Daar kan je laden op alle (roaming)DC laders voor 64 cent, ja dus ook bij BP Pulse en Shell, die veel hoger zitten qua tarief. Zelfs Fastned is dan ietsje goedkoper.

Ze hebben nu een actie dat je een gratis laadpas krijgt. Je moet enkel wel creatief worden met het adres invullen, want standaard krijg je geen Nederland ingevuld.

Echter door dit achter het straatadres op te geven heb ik het wel geprobeerd.
Eens zien of de pas binnen komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LK0ofndJHBFI_DTS5JplYIc6nP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yUcUpSrqvNRPNM05QOuu1eSv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Brotuck op 16-02-2024 20:07 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:25
Brotuck schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:05:

Daar kan je laden op alle (roaming)DC laders voor 64 cent, ja dus ook bij BP Pulse en Shell, die veel hoger zitten qua tarief. Zelfs Fastned is dan ietsje goedkoper.

Ze hebben nu een actie dat je een gratis laadpas krijgt. Je moet enkel wel creatief worden met het adres invullen, want standaard krijg je geen Nederland ingevuld.

[Afbeelding]
interessant alleen dc Vattenfall maakt niets uit
of kan die daar sowieso niet op

alleen voor zover ik zie kan je niet laden zonder pas
je wordt telkens naar het order card screen redirect

en dat formulier is fixed op germany

[ Voor 7% gewijzigd door boyette op 16-02-2024 23:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brotuck
boyette schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 23:40:
[...]

interessant alleen dc Vattenfall maakt niets uit
of kan die daar sowieso niet op

alleen voor zover ik zie kan je niet laden zonder pas
je wordt telkens naar het order card screen redirect

en dat formulier is fixed op germany
Ik heb de pas besteld en daarna kan je wel via de app laden. Dit is bijvoorbeeld bij een Shell snellader.
Gewoon creatief het afleveradres invullen. Met "plaatsnaam / Niederlande"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yES2ePH1zAxMsiWyq_JKrkFQlko=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kb7373t9WXP1pMI9NPMfTbA2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Brotuck op 17-02-2024 05:37 ]

Just here for the fun

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• davidov2008
Pjotr70 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:01:
Nu een jaartje privé EV. Alleen openbaar laden. Amersfoort Allego AC alley. Via Enel, Be Charge, Fresh Mile en nu Thüga die het opgeeft van 0,31 naar ca 0,39. What’s next nu FM voor 0,45? Of iemand nu een ander idee. Blijft wel een zoektocht zo maar als privé rijder wil je toch niet teveel betalen…
Freshmile tarief is theoretisch 45 cent maar in werkelijkheid behaal je heel regelmatig niet de maximale laadsnelheid (bij 2 auto’s is de max 6kwh, plus afknijpen door netcongestie soms 3-5kwh, en overigens ook als je tot 100 % zou willen). Daarnaast moet je je auto direct van paal kunnen halen na het laden (laadactie stoppen heeft geen zin). Doe je dat gemiddeld een half uur later dan ben je weer 1,20 kwijt. Bij 6kWh vliegt de prijs al naar 0,63. In de praktijk is een CPO tarief van van 0,57 accepteren wrs even duur. Ik zou kijken naar OVOcharge met 10 % korting abo van 2€ per maand, dan laad je voor 51 cent zonder zenuwen over tijd en constant moeten checken van de laadsnelheid.
Meestermaas schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:19:
Vandaag met de 2e auto naar Duitsland, want de Pampers waren in de aanbieding bij DM (van €14 voor €4 per pak). God, wat heb ik dat tanken niet gemist zeg! Heb 15 minuten mogen wachten op mijn dinosap a €1,71 (in NL €1,98).

De Clio pakt 7 litertjes voor 100 km, dus €12.
De Ioniq pakt 15 kWh voor 100 km. Dit mag dus 12/15=€0,80 kosten voor deze particulier.

Laten we onderhoud, belasting en comfort even buiten beschouwing.

Thuis laad ik gemiddeld voor €0,21 per kWh en ongeveer 80% van alle km's.

Paaltjes kunnen zo duur zijn als ze willen (laatst 1 voor €2 per kWh gezien!), dan nog kan het uit.
Dat is wel een heel rooskleurige vergelijking. De zuinigste EV (samen met de M3) tov een nogal zuiperige Clio?. Wij hebben een benzine en elektrische Up! waarbij de benzine met gemak onder de 6L/100km haalt met dit weer en de eUp 170wh met gemengd gebruik incl snelweg (in de zomer 130-140wh). De gemiddelde EV is echter een stuk groter en zwaarder en verbruikt in deze weersomstandigheden 200wh voor een kort ritje met stukje de snelweg.

Plus laadverlies zit het break even point bij ons op 0,54 per kWh bij tanken in Dld en 0,59 bij tanken in NL (huidige prijs bij Makro hier 1,87), en dat is gemeten over een maandenlang gemiddelde van beide auto’s. Dat is dus nog net te halen aan de publieke paal waar we afhankelijk van zijn. Maar als MRB in gaat zal de eUP 30 pm duurder zijn. Dat haal je er mss nog wel uit met iets minder onderhoud, maar de eUP was wel 50 % duurder in aanschaf (afgezet tegen wat op dat moment een benzine variant met zelfde stand had gekost, niet vergeleken met onze daadwerkelijke auto). Het kan in mijn geval nog uit omdat ik m zakelijke rij met 8% bijtelling (tot dit jaar, zzp dus alles moet wel zelf betaald worden). Maar het blijft voor de particulier, “de gewone Nederlander” zonder eigen oprit geen aantrekkelijke propositie. En dat is jammer want daardoor zal het het beeld dat de EV vooral voor de rijke burger en een paar milieufanaten is weggelegd alleen maar sterker worden.

Natuurlijk is het niet mogelijk aan een publiek paal hetzelfde te betalen als thuis, het netwerk moet ook ergens van betaald worden plus een winstmarge. Maar een maximale toeslag bovenop de kale stroomprijs (bv met prijzen nu overal AC laden rond 40 cent) plus een mogelijkheid profiteren van dynamische tarieven (ruwweg -15 tot +15 cent) zou een hoop schelen. Ook voor het net overigens. En dat hoeft de overheid / belastingbetaler ook niets extra te kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

davidov2008 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:05:

[...]

Dat is wel een heel rooskleurige vergelijking. De zuinigste EV (samen met de M3) tov een nogal zuiperige Clio?. Wij hebben een benzine en elektrische Up! waarbij de benzine met gemak onder de 6L/100km haalt met dit weer en de eUp 170wh met gemengd gebruik incl snelweg (in de zomer 130-140wh). De gemiddelde EV is echter een stuk groter en zwaarder en verbruikt in deze weersomstandigheden 200wh voor een kort ritje met stukje de snelweg.

...
Hij noemt 15kWh/100km en dat is érg hoog voor een Ioniq, dus wellicht is de rijstijl niet al te zuinig wat het verbruik van de Clio zou kunnen verklaren.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davidov2008
SpongeRob schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:21:
[...]

Hij noemt 15kWh/100km en dat is érg hoog voor een Ioniq, dus wellicht is de rijstijl niet al te zuinig wat het verbruik van de Clio zou kunnen verklaren.
Dat valt wel mee hoor. In de winter haalt een Ionic in range test 160wh/km bij constant 90. YouTube: Hyundai Ioniq 90 km/h, 56 mph winter range test

Met milder weer zoals nu kom je wel rond 140 gemengd, maar als je snelweg erbij doet is 150 niet zo vreemd.
YouTube: Hyundai Ioniq 38 kWh range test

Het jaargemiddelde verbruik op Spritmonitor onder 200 auto’s is 143wh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:53
Pjotr70 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:01:
Ik heb precies hetzelfde hoor. Had ook Thuga, heb dat nog 1 maand en dan maar weer terug naar FM. Overigens kijk daar ook mee uit! Bij Park&Charge vragen ze naast 0,25 ct pkwH vrolijk 0,15 per minuut! Als je 5 uur moet laden om naar 80% procent ben je al 45EUR kwijt aan de minuten. Ik vind het schandalig. Dus goed kijken vooraf in de app. Ik kijk met FM altijd naar locatie met laden. Bij Shell is het ook verschillende met snelladen met FM; bij locatie in Vathorst. Betaal je 0,30 pkwH en 0,30 p/m. En met snelladen kan dat schelen. Het blijft een oerwoud vind ik. Zo niet transparant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:41
Brotuck schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:05:

[Afbeelding]
Mooie vondst! Even uitgeprobeerd:
  • Allego DC: staan niet in de app
  • BP Pulse DC: staan wel in de app, maar met Bump slechts € 0,56 per kWh
  • Fastned DC: staan niet in de app
  • McDonalds Vattenfall DC: staan niet in de app
  • Shell Recharge DC: staan wel in de app. Dit lijkt de goedkoopste optie!
  • Total Energies DC: staan niet in de app
Kortom, EWE Go is aantrekkelijk voor mensen die willen snelladen bij Shell Recharge of bij kleinere partijen als Avia e.d. die een overeekomst met EWE Go hebben?

Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjotr70
Robert1962 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:16:
[...]

Ik heb precies hetzelfde hoor. Had ook Thuga, heb dat nog 1 maand en dan maar weer terug naar FM. Overigens kijk daar ook mee uit! Bij Park&Charge vragen ze naast 0,25 ct pkwH vrolijk 0,15 per minuut! Als je 5 uur moet laden om naar 80% procent ben je al 45EUR kwijt aan de minuten. Ik vind het schandalig. Dus goed kijken vooraf in de app. Ik kijk met FM altijd naar locatie met laden. Bij Shell is het ook verschillende met snelladen met FM; bij locatie in Vathorst. Betaal je 0,30 pkwH en 0,30 p/m. En met snelladen kan dat schelen. Het blijft een oerwoud vind ik. Zo niet transparant.
Ik ben weer een zoektocht gestart en kwam Electroverse tegen met 41ct bij LMS palen. Kijken of dat goed gaat. FM blijft tricky idd. Auto haalt AC max 11 en DC max 150. Houdt me lekker bezig dolend in het oerwoud 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

davidov2008 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:35:
[...]

Dat valt wel mee hoor. In de winter haalt een Ionic in range test 160wh/km bij constant 90. YouTube: Hyundai Ioniq 90 km/h, 56 mph winter range test

Met milder weer zoals nu kom je wel rond 140 gemengd, maar als je snelweg erbij doet is 150 niet zo vreemd.
YouTube: Hyundai Ioniq 38 kWh range test

Het jaargemiddelde verbruik op Spritmonitor onder 200 auto’s is 143wh.
Met mijn Ioniq heb ik over de laatste 15.000 km en 2 jaar een gemiddeld verbruik van 11.1kWh/100km met allseason banden. De dichtstbijzijnde snelweg heb ik op een kleine 50 km, dus daar kom ik nauwelijks.
Met een verbruik van 15kWh/100km zit je al redelijk dicht tegen het winterverbruik van je eerste video aan.
Als je een beetje rustig rijdt in een Ioniq haal je prima een laag verbruik, het verbruik op spritmonitor vind ik vrij hoog, maar dat wel door de autobahn komen gok ik. Mijn Ioniq doet bij 100km/h momenteel iets van 13.nogwat kWh/100km gok ik en dat is inclusief de verwarming op 19 graden en stoel- en stuurverwarming aan.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:24
De Clio is op E10 minder zuinig dan op E5. E5 kostte gisteren €1,79 en dus had ik dat ook kunnen nemen met een zuiniger verbruik. Maar in NL is alle benzine E10. Vandaar mijn keuze.

Ik heb bewust het verbruik van de Ioniq opgeschroefd, om het vergelijk onvoordeliger te maken. Dit aangezien de Ioniq al zo zuinig is. Zelf haal ik met gemak 135 wh/km op winterbanden. Dat een E-Up nog onzuiniger is kan ik niks aan doen. Ze maken ze gewoon niet zo goed meer als de Ioniq...

Zelfs met een 20Kwh per 100 km ben ik tot €0,60 gemiddeld nog steeds voordeliger uit.

Mensen die klagen dat de prijs te hoog is kunnen dan een zuinigere auto kopen hoor, goedkoop elektrisch rijden kan echt wel zonder thuis laden. Dit weten de aanbieders ook een daarom gaat de prijs omhoog.

Ook blijkt de keuze qua laden niet erg afhankelijk te zijn van de prijs. Mensen laden op kosten van de zaak of kiezen voor gemak. Hierdoor gaan de marges en de prijzen omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:33

koboy

Heb een idee voor een icon

Meestermaas schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:08:
De Clio is op E10 minder zuinig dan op E5. E5 kostte gisteren €1,79 en dus had ik dat ook kunnen nemen met een zuiniger verbruik. Maar in NL is alle benzine E10. Vandaar mijn keuze.

Ik heb bewust het verbruik van de Ioniq opgeschroefd, om het vergelijk onvoordeliger te maken. Dit aangezien de Ioniq al zo zuinig is. Zelf haal ik met gemak 135 wh/km op winterbanden. Dat een E-Up nog onzuiniger is kan ik niks aan doen. Ze maken ze gewoon niet zo goed meer als de Ioniq...

Zelfs met een 20Kwh per 100 km ben ik tot €0,60 gemiddeld nog steeds voordeliger uit.

Mensen die klagen dat de prijs te hoog is kunnen dan een zuinigere auto kopen hoor, goedkoop elektrisch rijden kan echt wel zonder thuis laden. Dit weten de aanbieders ook een daarom gaat de prijs omhoog.

Ook blijkt de keuze qua laden niet erg afhankelijk te zijn van de prijs. Mensen laden op kosten van de zaak of kiezen voor gemak. Hierdoor gaan de marges en de prijzen omhoog.
toon volledige bericht
De originele Ioniq was een zuinigheidsmonster, maar ook qua maat een tikje kleiner dan de model 3. Maar ze maken nog steeds auto's in die filosofie hoor, alleen een stukje groter. Over een heel jaar gezien doet onze Ioniq 6 16 kWh/100km en een beetje op zomerbanden. En dan doen we niet eens moeite in de winter door alleen stoelverwarming of drivers side only verwarmen.

Probleem is dat meeste auto's in de praktijk rond de 20 kWh/100km zitten, en dan kom je op een omslagpunt van 60 cent/kWh voor de pure km kosten. Dat weten de niet gereguleerde laadpaal boeren ook, dus die gaan er zo dicht mogelijk tegenaan zitten. Alleen jammer dat de aanschafprijs/afschrijving, verzekering en mogelijk straks ook de wegenbelasting hoger is, waardoor zuiver financieel gezien een ICE aantrekkelijker wordt als je tot niet gereguleerde laadpalen veroordeeld bent.

P.S. zo onzuinig is die Clio ook weer niet. Onze karoq deed iets boven de 6, de Fiat 500 twinair turbo met zeker de helft van de kms stadsritten ook ongeveer 6. Beide op E5 (premium), wat een stukje zuiniger is (ongeveer 0,5 l/100km) maar waar vooral de twinair veel mooier op loopt, zeker die van de Esso.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 18:44
SpongeRob schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:39:
[...]

Met mijn Ioniq heb ik over de laatste 15.000 km en 2 jaar een gemiddeld verbruik van 11.1kWh/100km met allseason banden. De dichtstbijzijnde snelweg heb ik op een kleine 50 km, dus daar kom ik nauwelijks.
Met een verbruik van 15kWh/100km zit je al redelijk dicht tegen het winterverbruik van je eerste video aan.
Als je een beetje rustig rijdt in een Ioniq haal je prima een laag verbruik, het verbruik op spritmonitor vind ik vrij hoog, maar dat wel door de autobahn komen gok ik. Mijn Ioniq doet bij 100km/h momenteel iets van 13.nogwat kWh/100km gok ik en dat is inclusief de verwarming op 19 graden en stoel- en stuurverwarming aan.
Daar zit ik ook zo'n beetje op, 11kWh/100km gemiddeld voor het jaar. Hoogste wat ik in december gezien heb was iets van 14,4kWh/100km op een etappe van mijn Spanje vakantie. Probleem is dat auto's van tegenwoordig aardig richting de 2000kg gaan of er zelfs nog dik overheen en daarbij nog eens de stroomlijn van een bushokje hebben. Belachelijk voor een personenauto met vier wielen en een stuur.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:46
Voor de mensen die laden wil ik even wat nieuws delen die ik via Facebook las. Volgens hun FB-pagina https://www.facebook.com/gecugoedkooptanken heeft Gecu in Culemborg nu 4 300kw-snelladers die 24/7 bereikbaar zijn. Hun locatie is 5 km vanaf de A2. Dit dus ter info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
Pjotr70 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:12:
[...]

Ik ben weer een zoektocht gestart en kwam Electroverse tegen met 41ct bij LMS palen. Kijken of dat goed gaat. FM blijft tricky idd. Auto haalt AC max 11 en DC max 150. Houdt me lekker bezig dolend in het oerwoud 😉
Misschien domme vraag maar wat zijn lms palen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
[...]

Nog een vraag heb je ook de pas besteld? Die is nu gratis. Hoe moet je anders een laadsessie starten? Via de app gaat dat niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Hachy schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:44:
[...]

Nee helaas werkt het niet zo eenvoudig, je hebt oude en nieuwe concessies met plaatsings en exploitatietermijnen. Vooral oudere concessies kunnen dus wel te maken krijgen met het blokkeertarief. Dat maakt het dus ook zo lastig te duiden, het is niet dat er een sticker op zit met 'hier wel' of 'hier niet'.

De meest betrouwbare manier is Smoov app checken, --> 57 cent --> blokkeer tarief vanaf 1 maart.

Heel grofweg kan je zeggen dat de recentste concessies (Allego/Ecotap palen, lichtgrijs van kleur) buiten de boot vallen en je daar dus 1) andere tarieven dan 57 cent hebt en 2) (nog) geen boete tarieven vanaf 1 maart.
Op de FB pagina van Allego staat iets anders, die geven aan dat het om alle AC laders gaat van Allego.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:08
Ik ben weer een zoektocht gestart en kwam Electroverse tegen met 41ct bij LMS palen. Kijken of dat goed gaat.
Bij mij ging dat goed.

Ik laad wel eens bij AgriSnellaad ten westen van Ooltgensplaat, 2 snellaadpalen van LMS, met Electroverse was het idd 41 cent. Denk alleen dat ik in de zomer iets goedkoper uit ben met Freshmile daar.
martwoutnl schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:48:
Voor de mensen die laden wil ik even wat nieuws delen die ik via Facebook las. Volgens hun FB-pagina https://www.facebook.com/gecugoedkooptanken heeft Gecu in Culemborg nu 4 300kw-snelladers die 24/7 bereikbaar zijn. Hun locatie is 5 km vanaf de A2. Dit dus ter info.
Dank, alleen jammer dat ze niet de goedkoopste zijn (71 cent de kWh).
Robert1962 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:24:

Misschien domme vraag maar wat zijn lms palen?
Last Mile Solutions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjotr70
Last Mile Solutions.
[/quote]
Palen van ParknCharge lopen ook via dit bedrijf
En ik heb idd een mooie laadpas van Electroverse waar je naam zelfs op staat 😉

[ Voor 5% gewijzigd door Pjotr70 op 17-02-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
Pjotr70 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:02:
Last Mile Solutions.
[/quote]
Palen van ParknCharge lopen ook via dit bedrijf
En ik heb idd een mooie laadpas van Electroverse waar je naam zelfs op staat 😉
Dank voor je antwoord. Heb er net1 aangevraagd via hun en dank voor je tip _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
Slasher schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:35:
[...]

Op de FB pagina van Allego staat iets anders, die geven aan dat het om alle AC laders gaat van Allego.
Tarieven in lopende concessie liggen vast. Er wordt wel afspraken gemaakt over hoe vaak de component voor het electriciteitstarief mag wijzigen obv marktprijs. Was vroeger 1x per jaar nu meestal 1x per kwartaal.

Edit; Klopt ook niet, in de Facebook post staat duidelijk “on selected chargers” en op de gelinkte website staat “ will be applied to AC chargers in its open charging network”.
M.a.w. alleen de palen buiten actieve concessie.

[ Voor 23% gewijzigd door davidov2008 op 18-02-2024 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon59
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-05 21:10
Hoe moet je je maandabonnement bij Thuga (€5) precies opzeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Simon59 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:26:
Klik daar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2YgK8scKJ0XTDr9at9PTery8Zo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dah5Hy8YWr5uwSKHvWPFUvSR.jpg?f=fotoalbum_large

En dan krijg je een mailtje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEJxcIRiMoIjmYlUIxxZsiNuBo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fe2OcakWb3tOW06BRzum2TqB.jpg?f=fotoalbum_large
Beste gebruiker,

Uw gebruikersaccount voor de laadpas is succesvol gemarkeerd voor uitschrijving.
U kunt uiteraard gebruik blijven maken van de dienst totdat uw machtiging vervalt op 28 februari 2024.

Hartelijke groeten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
Simon59 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:26:
Bij je gegevens staat kuendigen. Daarmee zeg je het op.krijg je ook bevestiging van. Ik mag het nog voor oude prijs tot 06.03.2024 gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Ik was wel gevoelig voor die prijs van Thuga en daar bedoel ik mee dat het boven de 20kWh goedkoper was. Reed nu door totdat het rode lichtje van de bijna lege accu ging branden, was niet altijd heel relaxed rijden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CosmicTX
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12-05 12:49
hjs schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:25:
[...]

Klik daar
[Afbeelding]

En dan krijg je een mailtje

[Afbeelding]

[...]
Mijn maand abo loopt tot 11 maart en zoals anderen kreeg ik ook een mailtje dat de laad prijzen op 1 april verhogen. Is het handig om deze op te zeggen na 11 maart zodat ik in ieder geval van 11 maart tot 1 april de oude prijs nog hebt of is dat niet het geval en kan ik beter voor die tijd opzeggen? Want dan ga ik ervan uit dat ik tot 11 maart kan laden met de oude prijs. Of loopt deze dan door tot 18 maart als ik vandaag opzeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Even een reality check voor iedereen die nu in paniek zijn thüga abbo aan het opzeggen is: de huidige goedkope tarieven gelden tot 1 april. Nu loopt mijn eigen abbo tot de 29ste, dus ik zeg ergens in de loop van volgende maand op. Met een einde van de periode op de 6e van de maand had ik hem persoonlijk nog een maand door laten lopen....

Straks dus weer Freshmile bij huis, en zo veel mogelijk laden bij schoonmoeder vlak bij Rotterdam.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

@CosmicTX en @koboy het is dat ik nog een ESB pas heb welke alleen met volledig vol laden een fractie duurder is (0,38/kWh) dat ik besloten heb gelijk op te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-05 02:51
hjs schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:26:
@CosmicTX en @koboy het is dat ik nog een ESB pas heb welke alleen met volledig vol laden een fractie duurder is (0,38/kWh) dat ik besloten heb gelijk op te zeggen.
Is er tegenwoordig nog een manier om aan de ESB kaart te komen ? voor SGZH2 gebieden ook wel aantrekkelijk. Ik zou er graag eentje hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door geraroz op 18-02-2024 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
geraroz schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:34:
[...]

Is er tegenwoordig nog een manier om aan de ESB kaart te komen ? voor SGZH2 gebieden ook wel aantrekkelijk. Ik zou er graag eentje hebben.
Nee alleen voor inwoners van Zuid Beieren. Tenzij je daar iemand kent en de kaart naar jou opstuurt. Echter dan zal het factuuradres niet kloppen (dus zakelijk niet mogelijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:14
Meestermaas schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:08:

toon volledige bericht
Mijn ervaring als EV eigenaar is dat de meerprijs van een EV tov benzine in aanschaf wel terugverdiend moet kunnen worden tijdens de levensduur om een EV financieel aantrekkelijk te houden. Met de huidige oplaadtarieven zijn er maar weinig doelgroepen waarbij dat haalbaar is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eltron
Gecko123 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 19:27:
[...]
Mijn ervaring als EV eigenaar is dat de meerprijs van een EV tov benzine in aanschaf wel terugverdiend moet kunnen worden tijdens de levensduur om een EV financieel aantrekkelijk te houden. Met de huidige oplaadtarieven zijn er maar weinig doelgroepen waarbij dat haalbaar is.
Het is mij niet duidelijk waarom de meerprijs terugverdiend zou moeten worden. Ik zie dat als "mooi meegenomen" het extra geld geef ik nu vooral uit omdat ik het de moeite waard vind om elektrisch te rijden en dat extra geld er voor over heb, ook als ik het niet terug zou verdienen.
Daarom heb ik nu bijvoorbeeld ook voor een model Y LR gekozen ook al is die, rekening houdend met subsidie, 10K duurder dan de basisuitvoering (RWD). Gewoon fijn om meer vermogen en AWD en ook nog meer range te hebben. Dat hoef ik helemaal niet terug te verdienen, dat betaalt zich uit in rijplezier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

Gecko123 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 19:27:
[...]

Dan sta je er dus grotendeels hetzelfde in als ik. Je hebt het over de levensduur, dus het rijden van de auto totdat hij een reparatie niet meer waard is. Minimaal 10 jaar dus.
Als je niet gebonden bent aan openbaar laden in een door open markt model Allego gedomineerd gebied draai je momenteel met zeer grote waarschijnlijkheid quite of winst in totale kosten t.o.v. een equivalente ICE. Ben je veroordeeld tot deze Allego palen, dan kun je met slim laadpas gebruik ook daar komen.
Ik weet van de SGZH2 palen, die zakken over een jaar weer....

Verder dan een jaar of 2 in de toekomst kijken heeft totaal geen zin. Qua politiek, regelgeving en onrust in de wereld is daar gewoon te weinig over te zeggen. Door de bank genomen denk ik wel dat je kunt verwachten dat op de langere termijn ICE rijden financieel ontmoedigd gaat worden, maar ik snap ook helemaal de consumenten die voor de "zekerheid" van een ICE gaan op dit moment.

1,5 jaar geleden een TCO berekening voor de eerste 4 jaar gemaakt op basis van private lease tarieven, E5 op €1,80 en een kWh prijs van 45 cent AC en 79 cent DC met een mix van 25% DC laden. Hierbij de gewenste ICE en EV vergeleken, en die waren ongeveer even duur.
Praktijk laat zien dat ik afgelopen jaar AC (in. Allego gebied!) laad voor gemiddeld 45 cent, maar vooral de DC lager in hoeveelheid is, maar ook lager in de kosten met ongeveer 45 cent.

Edit: de reden voor de TCO berekening met private lease tarieven is dat de leasemaatschappijen veel beter zijn in kostenberekening dan ik dat ooit zal worden. Ja er zit een stukje winst voor ze in, maar ik ging er van uit dat dat voor alle modellen in de berekening ongeveer gelijk zou zijn. De auto is uiteindelijk aangeschaft door de spaarrekening te plunderen.

[ Voor 10% gewijzigd door koboy op 18-02-2024 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
We gaan wat OT vrees ik.
Ik ben het er mee eens dat op één of andere manier orde moet komen bij de laadtarieven. De chaos werkt remmend.

Nu verwacht ik ook dat er binnen 2-3 jaar een echt omslagpunt gaat komen. Politiek gaat EV meer stimuleren, waarschijnlijk via rijtaks of brandstofprijs. En het vooruitzicht dat je bepaalde steden vanaf datum x niet meer binnen mag gaat ongetwijfeld mensen aan het denken zetten. En dan ineens zal het snel gaan.

In B verwacht ik dat het nu snel gaat omdat vanaf nu zowat 90% van de leaseauto’s electrisch wordt. Op 4-5 jaar gaat die hele vloot electrisch rijden, en daarna stijgt het aanbod van goede tweedehands auto’s.
En dan is de trein vertrokken.
Ik zie trouwens de bezettingsgraad van een paar snelladers in de buurt snel stijgen. Ik hoop dat er snel bijgebouwd wordt.
En ik verwacht dat de belgische overheid de laadtarieven ook gaat reglementeren en er maxima gaat opleggen net zoals we dat met bramdstof kennen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gecko123
  • Laatst online: 00:14
eltron schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:13:
[...]

Het is mij niet duidelijk waarom de meerprijs terugverdiend zou moeten worden. Ik zie dat als "mooi meegenomen" het extra geld geef ik nu vooral uit omdat ik het de moeite waard vind om elektrisch te rijden en dat extra geld er voor over heb, ook als ik het niet terug zou verdienen.
Daarom heb ik nu bijvoorbeeld ook voor een model Y LR gekozen ook al is die, rekening houdend met subsidie, 10K duurder dan de basisuitvoering (RWD). Gewoon fijn om meer vermogen en AWD en ook nog meer range te hebben. Dat hoef ik helemaal niet terug te verdienen, dat betaalt zich uit in rijplezier.
Een elektrische auto is in de basis al erg luxe vanwege de acceleratie, stilte en comfort alleen al vanwege de andere aandrijftechniek. Toch maken denk ik de meeste mensen en organisaties de keuze voor een elektrisch rijden met hun portemonnee. De elektrische keuze heeft namelijk ook nog genoeg nadelen in de vorm van een hoge aanschaf, onzekere onderhoudskosten, beschikbaarheid van laadpunten, de lengte van de laadstops bij lange reizen, een aanhanger (als je al een trekhaak hebt) is behoorlijk nadelig voor het rijbereik en een caravan nog praktisch onmogelijk.

Hoewel nieuwe auto's steeds beter worden en de laadinfrastructuur steeds verfijnder is het feit van hoge laadtarieven op dit moment natuurlijk een dooddoener eerste klas. Een verhoogd tarief voor DC laden snap ik nog enigzins want dat blijven kostbare laadpalen qua techniek hoge investeringen voor netaansluitingen, etc. Ik begrijp alleen werkelijkwaar niet waarom AC laden zo duur is als vandaag de dag 45+ cent. De investering in de installatie zelf, aanlegkosten, onderhoud, energiekosten. Het kan toch gewoon niet dat de kostprijs zo hoog ligt en het moet daarom haast wel dat er op dit moment woekerwinsten worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gecko123 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 00:29:
[...]

Ik begrijp alleen werkelijkwaar niet waarom AC laden zo duur is als vandaag de dag 45+ cent. De investering in de installatie zelf, aanlegkosten, onderhoud, energiekosten. Het kan toch gewoon niet dat de kostprijs zo hoog ligt en het moet daarom haast wel dat er op dit moment woekerwinsten worden gemaakt.
Klopt, deels ook mee eens. Die aanbieders kopen de stroom ook goedkoper in dan jij en ik, dus op zich worden er mooie winsten per kWh gemaakt, maar daarentegen zijn ze wel afhankelijk van de bezettingsgraad. Als ik soms om mee heen kijk zijn de palen maar weinig bezet. Dan duurt het wel even voordat de initiële investering is terugverdiend.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
ZeRoC00L schreef op maandag 19 februari 2024 @ 07:48:
[...]

Klopt, deels ook mee eens. Die aanbieders kopen de stroom ook goedkoper in dan jij en ik, dus op zich worden er mooie winsten per kWh gemaakt, maar daarentegen zijn ze wel afhankelijk van de bezettingsgraad. Als ik soms om mee heen kijk zijn de palen maar weinig bezet. Dan duurt het wel even voordat de initiële investering is terugverdiend.
Ja, inkoop is goedkoop en ook nog nauwelijks energiebelasting. Dat geeft bij prijzen in de orde van grootte 0,57ct een marge/dekkingsbijdrage in de orde van grootte van 80%. Doe daar nog wat kleefboete bij en je loopt binnen.
Maar ja alleen als ze bezet zijn; en mij zien ze daar niet of nauwelijks omdat ik meestal genoeg alternatieven heb.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
Tommie12 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:29:
We gaan wat OT vrees ik.
Ik ben het er mee eens dat op één of andere manier orde moet komen bij de laadtarieven. De chaos werkt remmend.

Nu verwacht ik ook dat er binnen 2-3 jaar een echt omslagpunt gaat komen. Politiek gaat EV meer stimuleren, waarschijnlijk via rijtaks of brandstofprijs. En het vooruitzicht dat je bepaalde steden vanaf datum x niet meer binnen mag gaat ongetwijfeld mensen aan het denken zetten. En dan ineens zal het snel gaan.

In B verwacht ik dat het nu snel gaat omdat vanaf nu zowat 90% van de leaseauto’s electrisch wordt. Op 4-5 jaar gaat die hele vloot electrisch rijden, en daarna stijgt het aanbod van goede tweedehands auto’s.
En dan is de trein vertrokken.
Ik zie trouwens de bezettingsgraad van een paar snelladers in de buurt snel stijgen. Ik hoop dat er snel bijgebouwd wordt.
Zie dit de komende jaren echt niet gebeuren. Het aandeel EVs in ons nationale wagenpark is nog maar 3,7%, en nu lopen we al tegen de grenzen van ons elektriciteitsnetwerk aan. Dat is mijns inziens ook de reden dat de hogere MRB op EVs 'gewoon' door zal gaan; naast dat de overheid het geld nodig heeft wil men een zekere rem op de groei van het aantal EVs.

Tot nu toe is het 'laaghangende fruit' qua clientèle geplukt. Leaserijders en mensen met een hoog inkomen die een EV willen. Maar de enorme prijsdaling van tweedehands EVs zal erin resulteren dat leasemaatschappijen hun rekensommen opnieuw gaan maken en de tarieven zullen verhogen.

Veel traditionele ICE fabrikanten beginnen zich ook te roeren. Het lukt ze niet of moeilijk om met hun huidige processen geld te verdienen aan EVs. Een pure EV fabrikant als Tesla is heel anders ingericht dan zeg een VW. Tesla heeft een zeer beperkt aantal modellen, met bijna geen opties versus een VW dat ook ICEs aan 'moet' blijven bieden met tientallen modellen, honderden opties en een zeer uitgebreid en kostbaar dealernetwerk. De druk van deze fabrikanten op politici om hun (en de miljoenen banen die ze bieden) te beschermen zal steeds groter worden.

Natuurwetten (eindige fossiele brandstoffen) zullen er uiteindelijk natuurlijk voor zorgen dat we over een aantal decennia enkel nog EVs hebben, maar de voor de korte en middellange termijn verwacht ik eerder een lichte terugval in EV verkopen dan dat we nu voor de 'grote push' staan.

Maar dat hoort allemaal bij de groeistuipen, en is niet iets om je zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
boyette schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:55:
heeft iemand deze onlangs nog gebruikt ?[Afbeelding]
iemand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBX
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-05 19:50

JBX

murky123 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:01:
zijn er anderen die ook een beetje moeite hebben met de automatische incasso van E-flux?

ik heb 2 factuurtjes open staan. 1 voor de laadpas ( pay-as-you-charge ) van 5 euro, en 1 voor de enige laadsessie.

ik heb een uurtje geladen om te testen wat het zou worden qua bedrag enzv.

de vervaldata is al verstreken, alles heeft automatische incasso ( genoeg poen op die rekening ) maar de factuur voor de pas word niet afgeschreven, en van de factuur voor het laden incasseren ze wel een deel en het andere deel laten ze dan weer open staan.

herkenbaar ? of een zeldzaam geval.
Herkenbaar.. De administratie bij e-flux lijkt echt een puinhoop. Ik stoor me al langer aan de hoeveelheid missende of onjuiste tarieven. Maar ik ontving deze maand ook facturen voor onvermelde kosten en de klantenservice lijkt ook niet in staat correcties te maken. Ik bespaar me de moeite, dit hoofdpijnpasje gaat in de kliko :w

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:13

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Er ontbreken een aantal posts: er zijn andere plekken in MOB om over jouw autokeuze te babbelen. Laten we weer ontopic gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
JBX schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:46:
[...]

Herkenbaar.. De administratie bij e-flux lijkt echt een puinhoop. Ik stoor me al langer aan de hoeveelheid missende of onjuiste tarieven. Maar ik ontving deze maand ook facturen voor onvermelde kosten en de klantenservice lijkt ook niet in staat correcties te maken. Ik bespaar me de moeite, dit hoofdpijnpasje gaat in de kliko :w
Ik maak zo'n 2 jaar gebruik van m'n E-flux pas, met abonement, en heb eigenlijk nooit problemen gehad met de facturen.

Voor zover ik weet is er ooit één laadsessie niet gefactureerd maar dat zal niet aan E-flux liggen maar aan de CPO die de sessie noet doorgeeft.
Bij de sessies die ik heb gecontroleerd kloppen de doorberekende tarieven tot nu toe ook altijd.

Wel hebben ze regelmatig last van een afrondingsfoutje bij het berekenen van de BTW.
Op de factuur is het totaalbedrag incl. Btw soms 1 cent hoger dan in de begeleidende mail staat en er van mijn rekening wordt afgeschreven.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
wellicht ten overvloede maar elektroverse werkt ook perfect bij fastned
pas aanbieden en chargen maar
geen extra charges of starttarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:57
boyette schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 06:47:
wellicht ten overvloede maar elektroverse werkt ook perfect bij fastned
pas aanbieden en chargen maar
geen extra charges of starttarief
Maar waarom zou je dat doen? Electroverse is net zo duur als Fastned zelf (69ct.), en je hebt dan geen autocharge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Of-Aaargh schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 07:13:
[...]

Maar waarom zou je dat doen? Electroverse is net zo duur als Fastned zelf (69ct.), en je hebt dan geen autocharge.
Omdat ik geen abo bij fastned heb en dat maar incidenteel gebruik.
dan heb je wel alle sessies op 1 plek

er is geen opslag
wat bij de meeste wel is

en bij autocharge zul je nog steeds de auto uit moeten en dat weer via de fastned app doen levert niet echt voordeel op

[ Voor 20% gewijzigd door boyette op 20-02-2024 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
boyette schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 07:20:
[...]

en bij autocharge zul je nog steeds de auto uit moeten en dat weer via de fastned app doen levert niet echt voordeel op
Ben benieuwd waarbij je dan niet de auto uit hoeft?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
PeterZ(on) schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:28:
[...]

nergens.. denk ik
dat wordt ook niet gesteld.

je begrijpt het argument denk ik niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
PeterZ(on) schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:28:
[...]

Daar zijn ook technieken voor zoals draadloos laden en het automatisch verwisselen van een batterij :+
(maar nog niet heel gangbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
boyette schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:37:
[...]

nergens.. denk ik
dat wordt ook niet gesteld.

je begrijpt het argument denk ik niet?
Precies, ik denk ook nergens. Maar dan is de opmerking dat je voor Autocharge nog steeds de auto uit moet toch niet relevant, je moet altijd de auto uit. Maar wat je zegt, misschien begrijp ik je verkeerd.

Overigens vind ik Autocharge ideaal, zeker met slecht weer en regen want niet iedere Fastned locatie heeft een overkapping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
eltron schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:38:
[...]

Daar zijn ook technieken voor zoals draadloos laden en het automatisch verwisselen van een batterij :+
(maar nog niet heel gangbaar)
De Chinezen hebben wel zulke systemen maar daar heb ik hier nog niet van gehoord. Lijkt mij ook lastig voor al die verschillende auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
PeterZ(on) schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:45:
[...]

Precies, ik denk ook nergens. Maar dan is de opmerking dat je voor Autocharge nog steeds de auto uit moet toch niet relevant, je moet altijd de auto uit. Maar wat je zegt, misschien begrijp ik je verkeerd.

Overigens vind ik Autocharge ideaal, zeker met slecht weer en regen want niet iedere Fastned locatie heeft een overkapping.
precies daarom zei ik dat om aan te geven dat dat dat nauwelijks voordeel biedt ten opzichte van het gebruik van een andere pas ipv Fastned met autocharge
want je moet dus toch de auto uit om de kabel aan te sluiten

dus dat is geen reden om niet gebruik te maken van bijv elektroverse

of je nou je pas even swiped en dan de kabel aansluit of alleen de kabel aansluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
boyette schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:54:
[...]

precies daarom zei ik dat om aan te geven dat dat dat nauwelijks voordeel biedt ten opzichte van het gebruik van een andere pas ipv Fastned met autocharge
want je moet dus toch de auto uit om de kabel aan te sluiten

dus dat is geen reden om niet gebruik te maken van bijv elektroverse

of je nou je pas even swiped en dan de kabel aansluit of alleen de kabel aansluit
Ik zie het voordeel er wel van. Je hoeft die pas niet te pakken, geen keuzes te maken, de voortgang van het laden zien. Maar goed, jij noemde weer alle sessies op 1 plek, en dat boeit mij weer niet. Ieder zo zijn eigen wensen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:52
Ik rijd nu ruim twee jaar een plugin prius, en in die tijd heb ik een keer of vier problemen gehad met laden bij een publiek laadpunt, en daarvoor het telefoonnummer gebeld wat op de laadpaal stond. Zo ook net weer, ergens in Duitsland.

Ik heb geen één keer gehad dat men iets kon doen. Zo ook net weer. Paal staat in de ANWB laadpas-app, dus ik zou er moeten kunnen laden. Maar de helpdesk vertelde me dat mijn laadpas "niet compatible is".

En dat maakt voor mij niet veel uit, ik rijd wel verder op geperste dinosaurus. Maar je zou er maar staan met een full EV met een lege accu, en een opgewekte dame vertelt je dat ze "een melding gaat maken".

Net ruim twintig minuten met de ANWB laadpas-helpdesk gebeld, en die konden ook niets doen.

Aan dit soort dingen merk je dat we nog een lange weg te gaan hebben }:|

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
JeroenH schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:09:
Ik rijd nu ruim twee jaar een plugin prius, en in die tijd heb ik een keer of vier problemen gehad met laden bij een publiek laadpunt, en daarvoor het telefoonnummer gebeld wat op de laadpaal stond. Zo ook net weer, ergens in Duitsland.

Ik heb geen één keer gehad dat men iets kon doen. Zo ook net weer. Paal staat in de ANWB laadpas-app, dus ik zou er moeten kunnen laden. Maar de helpdesk vertelde me dat mijn laadpas "niet compatible is".

En dat maakt voor mij niet veel uit, ik rijd wel verder op geperste dinosaurus. Maar je zou er maar staan met een full EV met een lege accu, en een opgewekte dame vertelt je dat ze "een melding gaat maken".

Net ruim twintig minuten met de ANWB laadpas-helpdesk gebeld, en die konden ook niets doen.

je hebt het verkeerde nummer gebeld

in zon geval dien je het nummer te bellen van je laadpas dus de anwb en die moeten uitzoeken waarom hun pas niet werkt op dat punt
en die kunnen dat regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
boyette schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:20:
je hebt het verkeerde nummer gebeld
Zoals je kunt lezen heb ik die ook gebeld. Maar omdat ik niet wist waarom het laden niet lukte heb ik eerst het nummer op de laadpaal gebeld. Lijkt me geen gekke gedachte.
en die kunnen dat regelen
I like your optimism, maar dat bleek dus niet het geval. "ik maak een melding"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
JeroenH schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:23:
[...]

Zoals je kunt lezen heb ik die ook gebeld. Maar omdat ik niet wist waarom het laden niet lukte heb ik eerst het nummer op de laadpaal gebeld. Lijkt me geen gekke gedachte.

[...]

I like your optimism, maar dat bleek dus niet het geval. "ik maak een melding"
nummer van de anwb stond op de laadpaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)

Precies de reden waarom ik zorg niet leeg aan te komen bij een lader en bellen doe ik ook niet. Zeker niet als ik onderweg ben in het buitenland en je maar moet afwachten of ze bijvoorbeeld Engels spreken. Kost allemaal tijd en of ze je kunnen helpen nog maar de vraag. Ik rij liever door naar de volgende lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Nu online
Om het probleem van een niet werkende laadpas te ondervangen hebben de meeste hier daarom ook één of meerdere passen als backup.

Verder is het slim om in een onbekende omgeving niet helemaal leeg bij een laadpaal aan te komen zodat je nog naar een andere laadpaal of snellader kan rijden

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:21

WCA

Ik heb mijn shell pas om maar 1 reden: die doet het tot nu toe écht overal. Hij is niet per se goedkoop, maar ik kan er eigenlijk altijd mee laden. In tegenstelling tot e-flux/vattenfal/vandebron

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-05 15:47

Metro2002

Memento mori

Wij gaan deze zomervakantie naar Zweden, zijn er nog speciale laadpassen nodig voor duitsland, denemarken of zweden? Momenteel hebben we passen van NLmab, eflux, anwb en shell recharge en de tesla app
Omdat tesla het goedkoopst is proberen we deze zoveel mogelijk te pakken onderweg maar mochten we bij een andere laadaanbieder gaan laden in bv zweden zelf , kunnen we dan terecht met de passen die we nu hebben of is het aan te raden nog een pas of app van een lokale aanbieder te pakken (en zo ja , welke?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Metro2002 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:45:
Wij gaan deze zomervakantie naar Zweden, zijn er nog speciale laadpassen nodig voor duitsland, denemarken of zweden? Momenteel hebben we passen van NLmab, eflux, anwb en shell recharge en de tesla app
Omdat tesla het goedkoopst is proberen we deze zoveel mogelijk te pakken onderweg maar mochten we bij een andere laadaanbieder gaan laden in bv zweden zelf , kunnen we dan terecht met de passen die we nu hebben of is het aan te raden nog een pas of app van een lokale aanbieder te pakken (en zo ja , welke?)
MER Sverige en EV Core heb ik moeten installeren tijdens mijn trip, vooral om bij mijn verblijfplaatsen te laden.

Tesla SuC is vrij goed beschikbaar als je lange trips wil doen, maar bij verplaatsingen rond je verblijf is dat niet altijd beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Jaapio_B schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:27:
Om het probleem van een niet werkende laadpas te ondervangen hebben de meeste hier daarom ook één of meerdere passen als backup.

Verder is het slim om in een onbekende omgeving niet helemaal leeg bij een laadpaal aan te komen zodat je nog naar een andere laadpaal of snellader kan rijden
Maar een backup is ook niet altijd de oplossing. Zo wilde ik vorig jaar in Spanje op de terugreis bij een Powerdot locatie laden maar geen enkele pas werd geaccepteerd bij de drie laders, waren wel alle drie in bedrijf. Dit terwijl ik er een half jaar daarvoor wel gewoon kon laden.

Op de heenreis kon ik aan de andere zijde, zelfde configuratie en ook Powerdot, gewoon laden. Maar een Fin met een Mercedes heeft al die tijd staan tobben om de zaak aan de gang te krijgen wat uiteindelijk wel lukte. Later op Chargemap gewoon meldingen gezien van succesvolle laadsessies. Dus wat de oorzaak was, geen idee.

Ondanks wat velen doen, ik kom nooit aan op de laatste procenten/km's, dan liever een keer extra laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-05 15:47

Metro2002

Memento mori

Jaapio_B schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:27:

Ik ga de reis (+-1220km) ondernemen met een 28kwh ioniq en probeer om de 150km een laadstop te pakken, dat betekent dat ik inderdaad de accu niet helemaal leegrij maar mijn marge is wel krap (ongeveer 30-40km). Probeer daarom zoveel mogelijk Tesla superchargers te pakken, daarvan weet ik vrij zeker dat ze het én doen én er altijd wel een aantal beschikbaar zijn. Voor de zekerheid probeer ik wel bij elke laadstop minstens 1 andere snellader in de buurt te zoeken.

Uiteraard wil ik ook zoveel mogelijk apps en laadpassen bij me hebben voor het geval dat.
Tommie12 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:47:
[...]

MER Sverige en EV Core heb ik moeten installeren tijdens mijn trip, vooral om bij mijn verblijfplaatsen te laden.

Tesla SuC is vrij goed beschikbaar als je lange trips wil doen, maar bij verplaatsingen rond je verblijf is dat niet altijd beschikbaar.
Thanks, we kunnen bij het huisje zelf laden (met granny) dus de tripjes rondom het huisje zijn geen issue, het is meer als we wat verder weg willen en bij voor ons onbekende aanbieders moeten laden.

[ Voor 23% gewijzigd door Metro2002 op 20-02-2024 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
boyette schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:24:
nummer van de anwb stond op de laadpaal ?
Nee. Het ging als volgt:

Voor dat we vertrokken keek ik in de ANWB app of de laadpalen (4 stuks) van het bungalowpark hier in noord Duitsland in de app stonden. Dat was het geval. Geruststellend, want (van de ANWB-website):
Hoe werkt laden in het buitenland?
De ANWB Laadpas werkt bij meer dan 80% van de publieke (snel)laadpalen in het buitenland. Laden in het buitenland werkt in principe hetzelfde als in Nederland. Als de laadpaal in de app zichtbaar is kan je gebruik maken van dat laadpunt.
(bold door mij)

Gisteren aangekomen, vanochtend even de tijd genomen om de auto aan een lader te zetten. Laden wilde niet starten, rood lampje en piep-piep-piep-piep. Omdat ik de oorzaak van het probleem niet wist, het telefoonnummer op de laadpaal gebeld. Dat was overigens een Nederlands nummer. Daar dus niet geholpen, "uw pas is niet compatible".

In het huisje het nummer van de ANWB gebeld, daar dus ook niet geholpen, "we maken een melding".

En nogmaals, ik heb een PHEV, dus gewoon over tot de orde van de dag. En meestal werkt het gewoon goed. Maar ik vind het tekenend dat het systeem als geheel gewoon nog niet "af" is. De discussie hierboven dat je voldoende energie in je accu moet houden om naar een volgende lader door moet kunnen rijden, en eigenlijk meerdere laadpassen bij je zou moeten hebben onderschrijft dat volgens mij. Dat zijn dingen waar je bij een tankstation gewoon niet over nadenkt. Ik rijd ruim een kwart eeuw auto en ik heb letterlijk nog nooit gehad dat ik niet kon tanken.

Ik kan er met mijn hoofd nog niet bij dat je anno 2024 gewoon nog niet een PINpas of credit card tegen elke laadpaal aan kunt houden en altijd kunt laden. Ik weet dat daar aan gewerkt wordt, maar pffffff.....

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 20-02-2024 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:37
JeroenH schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:32:
[...]

Nee. Het ging als volgt:

Voor dat we vertrokken keek ik in de ANWB app of de laadpalen (4 stuks) van het bungalowpark hier in noord Duitsland in de app stonden. Dat was het geval. Geruststellend, want (van de ANWB-website):

[...]

(bold door mij)

Gisteren aangekomen, vanochtend even de tijd genomen om de auto aan een lader te zetten. Laden wilde niet starten, rood lampje en piep-piep-piep-piep. Omdat ik de oorzaak van het probleem niet wist, het telefoonnummer op de laadpaal gebeld. Dat was overigens een Nederlands nummer. Daar dus niet geholpen, "uw pas is niet compatible".

In het huisje het nummer van de ANWB gebeld, daar dus ook niet geholpen, "we maken een melding".

En nogmaals, ik heb een PHEV, dus gewoon over tot de orde van de dag. En meestal werkt het gewoon goed. Maar ik vind het tekenend dat het systeem als geheel gewoon nog niet "af" is. De discussie hierboven dat je voldoende energie in je accu moet houden om naar een volgende lader door moet kunnen rijden, en eigenlijk meerdere laadpassen bij je zou moeten hebben onderschrijft dat volgens mij. Dat zijn dingen waar je bij een tankstation gewoon niet over nadenkt. Ik rijd ruim een kwart eeuw auto en ik heb letterlijk nog nooit gehad dat ik niet kon tanken.

Ik kan er met mijn hoofd nog niet bij dat je anno 2024 gewoon nog niet een PINpas of credit card tegen elke laadpaal aan kunt houden en altijd kunt laden. Ik weet dat daar aan gewerkt wordt, maar pffffff.....
toon volledige bericht
Ja bij laadpassen is het nog altijd lastiger dan andere tankpassen. Daarom altijd zorgen voor meerdere backup passen als je volledig afhankelijk bent van het laden.

Maar ook met normale tankpassen heb niet niet altijd een goede ervaring. Bijvoorbeeld de DKV pas, deze werkte voor mij lang niet bij alle tankstations, vooral in het buitenland. Heel leuk als je er achter komt als je tank al vol zit... dan maar prive betalen en declareren.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Nu online
Een nadeel van een pintransactie is dat er altijd een verbinding moet zijn met internet om het te laten werken.

Met een laadpas kan er, in theorie, een lokale database met geautoriseerde passen worden bijgehouden en kunnen de transacties op een later tijdstip met de backoffice worden gesynchroniseerd.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Wel één van de redenen om meerdere passen bij de hand te hebben.
ANWB heb ik zelf niet omdat zij nogal achterlopen op EV gebied (mijn indruk dan)

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 20-02-2024 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:21

WCA

Jaapio_B schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:18:
[...]

Een nadeel van een pintransactie is dat er altijd een verbinding moet zijn met internet om het te laten werken.

Met een laadpas kan er, in theorie, een lokale database met geautoriseerde passen worden bijgehouden en kunnen de transacties op een later tijdstip met de backoffice worden gesynchroniseerd.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar misschien moeten we de chipknip terug invoeren :+

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
Headshot_NL schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:15:
Ja bij laadpassen is het nog altijd lastiger dan andere tankpassen.
Uit die zin blijkt naar mijn mening al dat het allemaal een stap te ver gaat: ik heb in mijn portemonnee drie 100% "universele tankpassen", nl twee PINpassen en een credit card. Ik durf te stellen dat ik binnen de EU met minimaal één van die drie passen bij elk tankstation mee kan tanken, en wereldwijd zal het niet veel schelen.

Zoals de laadpassen nu werken zou het zijn alsof we een "ShellEssoTexaco"-tankpas zou hebben, waarmee je kunt tanken bij alle Shell, Esso en Texaco tankstations. Maar niet bij BP, Q8, Tinq enz., want die hebben hun eigen tankpas. En ook zou het regelmatig voorkomen dat de benzinepompen "kapot" zijn, en dat we niet kunnen tanken. En als we bij de kassa zouden vragen wat er aan de hand is, of (bij een onbemande pomp) zouden bellen met die vraag, dan zouden we te horen krijgen "geen idee, we hebben we een melding gemaakt".

Een dergelijke situatie zouden we nu echt niet accepteren, maar bij laadpassen lijkt het de normaalste zaak van de wereld.
Jaapio_B schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:18:
Dat lijkt me, zeker in NL maar ook in een groot deel van de EU, geen probleem. Ik heb zegge en schrijve ooit één keer een PINstoring meegemaakt bij het tanken, zal al wel 10+ jaar geleden zijn. Ik moest toen één of ander formuliertje invullen en het bedrag werd later afgeschreven.

Bij een laadpaal doe je er twee (e-)SIMkaarten in van verschillende providers and you're done. Ik heb ooit een tijd support gedaan voor de mobiele screeningunits van het bevolkingsonderzoek borstkanker, die hebben allemaal een 4G-modem aan boord met twee verschillende SIM-kaarten. Ik heb daar van alles meegemaakt, maar eigenlijk nooit dat er geen 4G-verbinding was.

Nee, de oorzaak is absoluut niet technisch. De oorzaak is markt afbakenen. En dat is korte-termijn denken. Openstellen voor PINpas/credit card zou dit oplossen, en aangezien de marktpartijen er nog niet heel hard aan werken, dan graag verplicht door de overheid.

Maar goed. Ondertussen rijd ik hier maar rond op geperste dinosaurus. Gelukkig is dat wat goedkoper hier dan in NL ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Laatst online: 11:55
Ik rijd ruim een kwart eeuw auto en ik heb letterlijk nog nooit gehad dat ik niet kon tanken.
Ik wel, in Italië, bij een tankautomaat. Credit card werd niet geaccepteerd (en geen enkel telefoonnummer op de pomp). Vergelijkbaar probleem. Dan ga je dus naar de volgende, net zoals bij laadpalen.
Dat krijg je als de pomp/laadpaal niet actief beheerd wordt zoals bij bemande tankstations, wat natuurlijk onmogelijk is voor laadpalen.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Nu online
JeroenH schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:23:
[...]

Uit die zin blijkt naar mijn mening al dat het allemaal een stap te ver gaat: ik heb in mijn portemonnee drie 100% "universele tankpassen", nl twee PINpassen en een credit card. Ik durf te stellen dat ik binnen de EU met minimaal één van die drie passen bij elk tankstation mee kan tanken, en wereldwijd zal het niet veel schelen.

Zoals de laadpassen nu werken zou het zijn alsof we een "ShellEssoTexaco"-tankpas zou hebben, waarmee je kunt tanken bij alle Shell, Esso en Texaco tankstations. Maar niet bij BP, Q8, Tinq enz., want die hebben hun eigen tankpas. En ook zou het regelmatig voorkomen dat de benzinepompen "kapot" zijn, en dat we niet kunnen tanken. En als we bij de kassa zouden vragen wat er aan de hand is, of (bij een onbemande pomp) zouden bellen met die vraag, dan zouden we te horen krijgen "geen idee, we hebben we een melding gemaakt".

Een dergelijke situatie zouden we nu echt niet accepteren, maar bij laadpassen lijkt het de normaalste zaak van de wereld.

[...]

Dat lijkt me, zeker in NL maar ook in een groot deel van de EU, geen probleem. Ik heb zegge en schrijve ooit één keer een PINstoring meegemaakt bij het tanken, zal al wel 10+ jaar geleden zijn. Ik moest toen één of ander formuliertje invullen en het bedrag werd later afgeschreven.

Bij een laadpaal doe je er twee (e-)SIMkaarten in van verschillende providers and you're done. Ik heb ooit een tijd support gedaan voor de mobiele screeningunits van het bevolkingsonderzoek borstkanker, die hebben allemaal een 4G-modem aan boord met twee verschillende SIM-kaarten. Ik heb daar van alles meegemaakt, maar eigenlijk nooit dat er geen 4G-verbinding was.

Nee, de oorzaak is absoluut niet technisch. De oorzaak is markt afbakenen. En dat is korte-termijn denken. Openstellen voor PINpas/credit card zou dit oplossen, en aangezien de marktpartijen er nog niet heel hard aan werken, dan graag verplicht door de overheid.

Maar goed. Ondertussen rijd ik hier maar rond op geperste dinosaurus. Gelukkig is dat wat goedkoper hier dan in NL ;)
toon volledige bericht
Ik heb anders toch een aantal jaren een BP tankpas in mijn auto gehad waarmee ik binnen NL alleen maar bij BP kon afrekenen en in het buitenland alleen bij bepaalde tankstations die bij het roamingnetwerk van BP waren aangesloten.

Uiteraard is alles technisch op te lossen maar daar zitten ook weer kosten aan.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Laatst online: 11:55
[...]

[...]

toon volledige bericht
We hebben het er hier al (veel) vaker over gehad dat je benzine tanken niet één op één met elektriciteit laden kunt vergelijken. Niettemin kan het allemaal veel beter, dat zal iedereen beamen, maar stellen dat alles analoog moet zijn aan benzine tanken is niet erg realistisch. En met een back-up laadpas en met niet op je laatste procentjes bij de lader aankomen lukt het allemaal best aardig.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Jaapio_B schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:36:
[...]

Ik heb anders toch een aantal jaren een BP tankpas in mijn auto gehad waarmee ik binnen NL alleen maar bij BP kon afrekenen en in het buitenland alleen bij bepaalde tankstations die bij het roamingnetwerk van BP waren aangesloten.

Uiteraard is alles technisch op te lossen maar daar zitten ook weer kosten aan.
Die tankpas is vooral voor de eenvoud van facturatie.
Allemaal goed als je 90%+ van de tijd bij BP kan tanken, maar ik vind dat ook nogal mager.

Mijn vroegere tankpas werkte bij Shell, Q8, Esso en Lukoil, en dan moet je amper buiten het netwerk tanken.
Je backup is dan altijd gewoon een debet of creditcard.
Bij laden heb je nog de complexiteit van traag laden, en daar zijn zo veel aanbieders...

Mijn laadpaal staat semi publiek, en is onder beheer van Numobi.
Die betalen mij nu 36ct per kWh, en volgens mijn werkgever rekenen ze ca 40ct aan de LM.
Maar als mijn zoon met zijn bedrijfs Shell kaart bij mij komt laden, dan wil Shell ook nog eens iets verdienen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-05 15:18

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik heb momenteel zo'n zuid holland laadpas, voorheen was het zo dat je deze pas nodig had om voordeligere tarieven te krijgen op de SGZH1.0 en 2.0 palen.
Klopt het dat dit niet meer het geval is, maar dat de huidige CPO tarieven nu voor iedereen hetzelfde zijn?
Kon hier namelijk niets over vinden.

De LMS app is namelijk zeer waardeloos, dus als het niet meer nodig is dan gebruik ik liever iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]
Ik rijd ruim een kwart eeuw auto en ik heb letterlijk nog nooit gehad dat ik niet kon tanken.
Ligt er maar aan waar je bent. Want in het binnenland van Spanje moet je ook oppassen. Ze rijden daar, i.i.g. een jaar of vijftien geleden bijna allemaal op diesel en kom je daar in de middle of nowhere bij zo'n onbemand tankstation kun je een probleem hebben. Hebben ze geen benzine of kun je alleen tanken met een speciale lokale tankkaart. Wij zijn het hier gewoon niet meer gewend en zijn verwent dat je overal terecht kunt. In het buitenland kan dat zomaar anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:11
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:50:
Ik heb momenteel zo'n zuid holland laadpas, voorheen was het zo dat je deze pas nodig had om voordeligere tarieven te krijgen op de SGZH1.0 en 2.0 palen.
Klopt het dat dit niet meer het geval is, maar dat de huidige CPO tarieven nu voor iedereen hetzelfde zijn?

De LMS app is namelijk zeer waardeloos, dus als het niet meer nodig is dan gebruik ik liever iets anders.
Bij SGZH1 palen geldt nig steeds een laag tarief van €0,318. De SGHZ2 palen zijn duur geworden €0,58. Met de OVO-app en een light-abonnement wordt dat €0,52. @hachy heeft links gepubliceerd naar kaarten waarop je kunt zien wat de SGZH1 en SGZH2 palen zijn.

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zjanzjak
Dat zijn dingen waar je bij een tankstation gewoon niet over nadenkt. Ik rijd ruim een kwart eeuw auto en ik heb letterlijk nog nooit gehad dat ik niet kon tanken.

Nou deze woorden, of van soortgelijke strekking, heb ik nou nog nooooooit gezien in dit topic!
Of wacht, toch wel, 84.000 keer per maand. :P
Maar, het is, zoals het is.

En ook wel een beetje:
pmiddeld schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:36:
We hebben het er hier al (veel) vaker over gehad dat je benzine tanken niet één op één met elektriciteit laden kunt vergelijken. Niettemin kan het allemaal veel beter, dat zal iedereen beamen, maar stellen dat alles analoog moet zijn aan benzine tanken is niet erg realistisch. En met een back-up laadpas en met niet op je laatste procentjes bij de lader aankomen lukt het allemaal best aardig.
Maar toch nog meer: het is, zoals het is.
Maar goed, onderaan dit topic staat ook dit;

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben.

We weten het nou onderhand wel. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:21
Metro2002 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:45:
Wij gaan deze zomervakantie naar Zweden.
Vorig jaar zijn we heel Zweden door geweest en geen laadpas gebruikt. Alleen Tesla. Aanrader, zeker met de prijzen van afgelopen zomer plus een abonnement voor 1 maand.
3500km in drie weken 20 maal geladen dat was iets van €200

Probeer maar niet naar een AC lader te gaan, de meeste kent je pas niet en is altijd bij betaald parkeren. En was zeker duurder dan DC van Tesla.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Zjanzjak schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:56:
[...]

Maar toch nog meer: het is, zoals het is.
Maar goed, onderaan dit topic staat ook dit;

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben.

We weten het nou onderhand wel. ;)
Voordat je zoiets zegt mag je toch even checken of de persoon een rookie is op het forum of niet >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
pmiddeld schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:36:
[...]

We hebben het er hier al (veel) vaker over gehad dat je benzine tanken niet één op één met elektriciteit laden kunt vergelijken. Niettemin kan het allemaal veel beter, dat zal iedereen beamen, maar stellen dat alles analoog moet zijn aan benzine tanken is niet erg realistisch.
Waarom niet? Nu de leaserijders (die geen keus hebben) en de early adaptors (die het accepteren) aan de EV zitten is het nu de bedoeling dat de grote massa 'lekker' wordt gemaakt voor EVs. Die grote massa kijkt echter wel meer naar de kosten en het gebruiksgemak van EV versus de ICE die ze kennen. Als het de EU serieus is met de transitie dan zouden hiervoor toch veel scherpere regels moeten komen?

Het is nu een ondoorzichtig woud van tarieven, apps en aanbieders, dat gaat niet helpen bij de acceptatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
hjs schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:11:
Voordat je zoiets zegt mag je toch even checken of de persoon een rookie is op het forum of niet >:)
Dat doet er niet toe, al was het de koning, mijn vrouw, de baas, de hond van mijn nicht haar vader....

Zonder aanzien des persoons.

Die waarschuwing onderaan dit topic staat er niet voor niets me dunkt.

Wel een paar keer per maand komt deze volzin (in welke vorm dan ook) voorbij;
alexbl69 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:11:
Het is nu een ondoorzichtig woud van tarieven, apps en aanbieders, dat gaat niet helpen bij de acceptatie.
Al zo vaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaak gelezen.

Niet dat ik het erniet mee eens ben maar wat ik zei, we weten het nou wel.
Misschien handig om zo'n soort zin in de startpost van dit topic te zetten. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
[...]

Waarom niet? Nu de leaserijders (die geen keus hebben) en de early adaptors (die het accepteren) aan de EV zitten is het nu de bedoeling dat de grote massa 'lekker' wordt gemaakt voor EVs.
Je stelt het nogal pessimistisch voor. Er zijn leaserijders die heel graag electrisch rijden, en er zijn ook fast followers die wel willen volgen maar waarvoor er nog geen gepast aanbod is, of waar de benzineauto nog niet aan vervanging toe is.
De meeste EV rijders laden 90% thuis, of bij een laadpaal vlakbij. En daarvoor kan je even uitzoeken welke kaart het beste is. Die paar keer laden op vakantie maakt amper verschil.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:11
[...]

Waarom niet? Nu de leaserijders (die geen keus hebben) en de early adaptors (die het accepteren) aan de EV zitten is het nu de bedoeling dat de grote massa 'lekker' wordt gemaakt voor EVs. Die grote massa kijkt echter wel meer naar de kosten en het gebruiksgemak van EV versus de ICE die ze kennen. Als het de EU serieus is met de transitie dan zouden hiervoor toch veel scherpere regels moeten komen?

Het verbaast me elke keer weer dat mensen die gewend zijn aan iets van 26 verschillende energiemastschappijen met per maatschappij minstens 3 soorten contracten, er verbaasd over zijn dat dat ook zo is bij elektra voor je auto.,

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
grunaubaby schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:48:
[...]

Het verbaast me elke keer weer dat mensen die gewend zijn aan iets van 26 verschillende energiemastschappijen met per maatschappij minstens 3 soorten contracten, er verbaasd over zijn dat dat ook zo is bij elektra voor je auto.,
ja en idem voor telefonie en 4 of 5g. Alleen voor netbeheerder en water(schap) is er helaas helemaal geen keus, hoe fijn is dat(?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:25
[...]

Nee. Het ging als volgt:

[...]

(bold door mij)

toon volledige bericht
Ik rijd al een halve eeuw en heb nog de periode meegemaakt dat je met je pasje enkel in je eigen land kon pinnen en niet in BE, FR, DE, CH of ES. Doordat je er niet kon pinnen had je lokale munt nodig om contant te betalen.
De (PH)EV markt is gestart met een vrije markt benadering met pasjes en bijhorende apps waar het pasje te gebruiken is. Indien elke AC paal met een pinpas lezer moet worden uitgerust ,incl de bijhorende ICT backbone & secured comm dan zal ik je straks opnieuw horen ivm de laadkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
grunaubaby schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:48:
[...]

Dat is natuurlijk totaal onvergelijkbaar, dat begrijp je waarschijnlijk zelf ook wel.

Maar heb inmiddels begrepen dat dit onderwerp hier niet besproken kan/mag worden, dus zal ik het verder laten rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-05 15:18

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

grunaubaby schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:33:
[...]

Bij SGZH1 palen geldt nig steeds een laag tarief van €0,318. De SGHZ2 palen zijn duur geworden €0,58. Met de OVO-app en een light-abonnement wordt dat €0,52. @hachy heeft links gepubliceerd naar kaarten waarop je kunt zien wat de SGZH1 en SGZH2 palen zijn.
Dat was helemaal niet mijn vraag :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:50:

Niet?
Moet je eens in dit topic zoeken op 'SGZH' . ;)
Pagina: 1 ... 128 ... 214 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2