[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 129 ... 217 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:07
Psycho_Mantis schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:08:
[...]

Dat was helemaal niet mijn vraag :?
Excuse, volgens mij is er niets veranderd opdat gebied. Ik betaalde vroeger met Chargepoint+ en Bonnet( nu OVO) ook gewoon de CPO prijs. Wellicht dat het met de prijs van €0,58 voor sommige pasjes handiger is om nu decCPO prijs te rekenen, maar bv Bump kost €0,46. Het voordeel voor bewoners was , dacht ik, dat je niet de startkosten hoefde te betalen die ENGIE wel in rekening bracht buiten de concessie.

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:57
Zjanzjak schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:40:
Dank, alleen jammer dat ze niet de goedkoopste zijn (71 cent de kWh).
De eigenaar schrijft op FB als reactie dat het 0,75 oer KWH is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

da_Mastah schreef op maandag 1 januari 2024 @ 21:27:
Wat ze nu doen, is dat ze de €5 sowieso chargen, en vervolgens die aanpassen naar het totaalbedrag, en je alleen factuur krijgt voor het verschil (met de vermelding dat er al €5 balance is).
Deze manier van factureren klopt niet, want je krijgt van de eerste €5 nooit een factuur. Alleen van het 2e deel, minus de €5.
Ook de rewards worden niet meer goed toegepast, omdat die ook kijkt naar het eindbedrag van minimaal €5.

Ik heb het ook aangekaart bij de klantenservice, maar heb niet het idee dat het snel opgepikt wordt.
Dat is inderdaad wel irritant. Je krijgt een factuur maar daar geven ze je vijf euro 'korting' vanwege de temporary hold. Ik dacht dat ik goedkoop geladen had, want ik had een melding van een sessie van 10 euro, maar dat bleek dus 15 te zijn omdat ze op een hele rare manier die 5 euro verrekenen en weergeven op de uiteindelijke factuur.

Waarom ze dat doen, geen idee. andere bedrijven lijken er geen probleem mee te hebben.

Maar goed, twee maand later is het dus nog steeds zo.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-04 19:57
Tommie12 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:45:
[...]

Die tankpas is vooral voor de eenvoud van facturatie.
Allemaal goed als je 90%+ van de tijd bij BP kan tanken, maar ik vind dat ook nogal mager.

Mijn vroegere tankpas werkte bij Shell, Q8, Esso en Lukoil, en dan moet je amper buiten het netwerk tanken.
Je backup is dan altijd gewoon een debet of creditcard.
Bij laden heb je nog de complexiteit van traag laden, en daar zijn zo veel aanbieders...

Mijn laadpaal staat semi publiek, en is onder beheer van Numobi.
Die betalen mij nu 36ct per kWh, en volgens mijn werkgever rekenen ze ca 40ct aan de LM.
Maar als mijn zoon met zijn bedrijfs Shell kaart bij mij komt laden, dan wil Shell ook nog eens iets verdienen...
Krijg mijn EV binnenkort en zit ook bij Numobi.
En hoe zit het met doorrekenen van laadkosten aan openbare laadpaal ? Neemt Numobi daar ook een marge op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:07
dmod schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:26:
[...]

En hoe zit het met doorrekenen van laadkosten aan openbare laadpaal ? Neemt Numobi daar ook een marge op ?
Dat is onzichtbaar voor mij.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:21
martwoutnl schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:42:
De eigenaar schrijft op FB als reactie dat het 0,75 oer KWH is.
Het gebeurt wel vaker dat de 'eigenaar' van het laadpunt een hoger tarief rekent dan sommige laadpas-aanbieders. E-Flux, Electroverse, LMS rekenen volgens hun app 71 cent, Ecotap 73 cent, Vattenfall ook 75 cent maar met 35 cent starttarief, Shell 76 cent, en ChargeMap 87 cent om maar wat te noemen.

Uiteraard dan nog de vraag of het 'echt' zo is maar daar ben je zo achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:25
Brotuck schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:05:
Voor de snelladers, je kun een gratis account nemen in de app van EWE Go.

Daar kan je laden op alle (roaming)DC laders voor 64 cent, ja dus ook bij BP Pulse en Shell, die veel hoger zitten qua tarief. Zelfs Fastned is dan ietsje goedkoper.

Ze hebben nu een actie dat je een gratis laadpas krijgt. Je moet enkel wel creatief worden met het adres invullen, want standaard krijg je geen Nederland ingevuld.

Echter door dit achter het straatadres op te geven heb ik het wel geprobeerd.
Eens zien of de pas binnen komt.

[Afbeelding]
gelukt zo te zien
kreeg vandaag bericht dat de pas onderweg is

zij een van de goedkoopste dc opties moeten zijn zonder abo als ik het zo bekijk
ga het eens testen

pas staat ook al actief in de app nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:48

koboy

Heb een idee voor een icon

dmod schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:26:
[...]

Ik pak ook even het bericht van @Tommie12 mee....

Botweg gezegd wil iedere partij die tussen de electriciteit aansluiting en de opladen de auto zit er iets aan verdienen.
Je krijgt dan in geval van een particulier semi publiek oplaadpunt:
- Laadpunt eigenaar (bijvoorbeeld tommie12's 36 cent)
- Laadpunt platform (bijvoorbeeld numobi, maandelijks betaald door de eigenaar of een opslag per kWh)
- MSP, de laadpas leverancier (bijvoorbeeld een starttarief en/of opslag per kWh)

Hierna komt de eindgebruiker die al bovenstaande opgeteld aan de MSP betaalt, al dan niet in de vorm van een vast tarief per kWh.

Bij een publiek oplaadpunt zijn laadpunt eigenaar en -platform dezelfde partij, de CPO. De MSP rekent een marge die bovenop het tarief van de CPO komt. Bij een Numobi pas is dat Numobi, bij een Eneco pas Eneco, etc.

Over de zakelijke Shell pas van de zoon van Tommie12: hier pakt Shell ook een kleine marge, net als ze pas van de leasemaatschappij. Dit zal ongeveer hetzelfde tarief zijn, aangezien beide uitgaan van het CPO tarief (wat de 36 cent is met een opslag/kWh voor Numobi). De particuliere Shell pas heeft een vast tarief van 53 cent per kWh, de zakelijke dus niet.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:21
boyette schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:45:
[...]

gelukt zo te zien
kreeg vandaag bericht dat de pas onderweg is

zij een van de goedkoopste dc opties moeten zijn zonder abo als ik het zo bekijk
ga het eens testen

pas staat ook al actief in de app nu
Gisteren inderdaad mee geladen via de app. Werkt prima. Vandaag idd een melding dat de pas onderweg was. Dus even hopen dat de truuk werkt.

Dit is inderdaad de "goedkoopste" zonder abbo op het moment. Zeker in Duitsland.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:20
Brotuck schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:42:
[...]

Gisteren inderdaad mee geladen via de app. Werkt prima. Vandaag idd een melding dat de pas onderweg was. Dus even hopen dat de truuk werkt.

Dit is inderdaad de "goedkoopste" zonder abbo op het moment. Zeker in Duitsland.
Slechts een paar alternatieven:

Met Bump kan je zonder abonnement DC-laden bij Allego en BP Pulse voor € 0,56 per kWh
Bij Tesla kan je zonder abonnement met een non-Tesla al DC-laden vanaf € 0,42 per kWh

Dus om te stellen dat EWE Go met 0,64 per kWh de goedkoopste zonder abo is, dat is wellicht iets te overdreven....

Met de EWE Go app/pas kan je in NL alleen snelladen bij Shell Recharge of bij kleinere partijen als Avia e.d. Voor de rest is het hier onbruikbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door nathalia op 21-02-2024 19:17 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
nathalia schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:15:
[...]

Met Bump kan je zonder abonnement DC-laden bij Allego en BP Pulse voor € 0,56 per kWh
Bij Tesla kan je zonder abonnement met een non-Tesla al DC-laden vanaf € 0,42 per kWh

Dus om te stellen dat EWE Go met 0,64 per kWh de goedkoopste zonder abo is, dat is wellicht iets te overdreven....
ja ok Tesla daar kan niet iedereen laden
Bump dat is zeer beperkt in die zin heb nog nooit een allego DC gezien en ook geen BP
zullen er vast zijn maar niet op hotspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gotjoen857
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:04
Tesla verhoogt langzaam maar gestaag de prijzen. 6 maanden geleden kon ik daar voor 33 ct per kWh laden. Tegenwoordig is het al 50 cent. Ik schat dat het deze zomer wel op zo’n 60 ct zullen zitten. Met abonnement is het wel te doen. Maar hun locaties zijn niet zo praktisch als gewoon langs de snelweg.
Voor nu is mijn situatie Fastned het meest voordelig en praktisch. Die hebben tussen Sittard en Eindhoven nu bij elk tankstation langs de A2 ook een laadplein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
gotjoen857 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:37:
Tesla verhoogt langzaam maar gestaag de prijzen. 6 maanden geleden kon ik daar voor 33 ct per kWh laden. Tegenwoordig is het al 50 cent. Ik schat dat het deze zomer wel op zo’n 60 ct zullen zitten. Met abonnement is het wel te doen. Maar hun locaties zijn niet zo praktisch als gewoon langs de snelweg.
Voor nu is mijn situatie Fastned het meest voordelig en praktisch. Die hebben tussen Sittard en Eindhoven nu bij elk tankstation langs de A2 ook een laadplein.
dat is toch altijd dynamisch bij Tesla de prijzen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gotjoen857
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:04
boyette schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:42:
[...]

dat is toch altijd dynamisch bij Tesla de prijzen ?
Ze hebben een laag tarief in de ochtend. En een paar centen hoger op de drukke uren tussen 16:00 en 22:00.
Dynamisch als in de locatie heeft ook invloed.
Maar over de lijn stijgt de prijs per kWh overal met de dynamiek mee. Dus overal toch wel bijna 20 cent duurder dan 6 maanden geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:36
boyette schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:17:
[...]

Bump dat is zeer beperkt in die zin heb nog nooit een allego DC gezien en ook geen BP
Hier in Noord Holland genoeg BP Pulse en Allego's.
Allego staat volgens mij vaak naast Tesla superchargers, vaak 1 of 2 palen.

Bump is voor mij juist uitgebreid.
NXT bij de Mac in Alkmaar, Total Energies HPC bij Burger King in Beverwijk, Ecotap snellader bij mij in de straat, BP Pulse tegenover AZ stadion in Alkmaar waar eigenlijk al mijn routes heen gaan, Allego vaak naast de Tesla Superchargers/Van der Valk.

In ieder geval meer dan Thuga maar die stopt met goedkoper zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
nathalia schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:15:
[...]

Met de EWE Go app/pas kan je in NL alleen snelladen bij Shell Recharge of bij kleinere partijen als Avia e.d. Voor de rest is het hier onbruikbaar.
Je quote een stukje waar ik het heb over Duitsland en je gaat verder over NL ? Volgens mij niet helemaal hetzelfde.

Mijn punt is dat ik verder kijk dan alleen Nederland, maar ook Belgie, Duitsland en Frankrijk.
Het is per land erg lastig om de goedkoopste te vinden, want Bump is in sommige gevallen inderdaad ook goedkoper in Duitsland. Elektroverse ook, maar ook Enbw is soms goedkoper. In mijn geval gaat het me ook om de btw aftrek namelijk. Bijvoorbeeld bij EweGo kan je je als bedrijf registreren en als ze het goed doen krijg je dan ook een faktuur met btw uit het land waar je geladen hebt.

Verder hou ik persoonlijk niet zo van voor iedere snellader 1 verschillende pas. Dat is een hoop administratie extra die al snel duurder is dan de kosten (die paar cent per kWh) die je bespaart. Daarom was de Thuega pas erg handig voor me, 1 faktuur en klaar.

Alleen gaat het tegen mijn principe dat ik soms echt veel te veel betaal voor hetzelfde, dus in het buitenland wil ik nog weleens kijken naar de alternatieven

Ik heb nog niet echt een CPO laadpas gevonden voor duitsland die ook bij alle AC laders werkt trouwens. Iemand een tip ?

[ Voor 8% gewijzigd door Brotuck op 21-02-2024 20:56 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
Brotuck schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:48:
[...]

Je quote een stukje waar ik het heb over Duitsland en je gaat verder over NL ? Volgens mij niet helemaal hetzelfde.

Mijn punt is dat ik verder kijk dan alleen Nederland, maar ook Belgie, Duitsland en Frankrijk.
Het is per land erg lastig om de goedkoopste te vinden, want Bump is in sommige gevallen inderdaad ook goedkoper in Duitsland. Elektroverse ook, maar ook Enbw is soms goedkoper. In mijn geval gaat het me ook om de btw aftrek namelijk. Bijvoorbeeld bij EweGo kan je je als bedrijf registreren en als ze het goed doen krijg je dan ook een faktuur met btw uit het land waar je geladen hebt.

Verder hou ik persoonlijk niet zo van voor iedere snellader 1 verschillende pas. Dat is een hoop administratie extra die al snel duurder is dan de kosten (die paar cent per kWh) die je bespaart. Daarom was de Thuega pas erg handig voor me, 1 faktuur en klaar.

Alleen gaat het tegen mijn principe dat ik soms echt veel te veel betaal voor hetzelfde, dus in het buitenland wil ik nog weleens kijken naar de alternatieven

Ik heb nog niet echt een CPO laadpas gevonden voor duitsland die ook bij alle AC laders werkt trouwens. Iemand een tip ?
Ik hoorde laatst een mattie iets zeggen over ADAC: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/e-angebote/ladekarte/

Misschien is dat wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:36
yannienl schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:00:
[...]

Ik hoorde laatst een mattie iets zeggen over ADAC: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/e-angebote/ladekarte/

Misschien is dat wat?
Vlgs mij moet je lid zijn.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-06 20:54
gotjoen857 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:37:
Ik krijg die indruk ook. In november nog geladen voor 38 cent per kWh. Prijs op die locatie nu 45ct/50ct. Maar het kan ook te maken hebben met de grotere vraag in de winter, ben benieuwd of ze het in de zomer niet weer verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Nova163 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:01:
[...]

Ik krijg die indruk ook. In november nog geladen voor 38 cent per kWh. Prijs op die locatie nu 45ct/50ct. Maar het kan ook te maken hebben met de grotere vraag in de winter, ben benieuwd of ze het in de zomer niet weer verlagen.
is het daar echt drukker dan
ik zie die stations nooit vol bezet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-05 21:47
Brotuck schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:48:
[...]

Ik doe in Duitsland alles met EnbW en sluit dan eventueel een passend maandabo af voor lager tarief
(afhankelijk van abo is dat dan vanaf 0,39/kWh)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:19
boyette schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:03:
[...]

is het daar echt drukker dan
ik zie die stations nooit vol bezet
De vraag naar elektriciteit/energie in het algemeen is hoger in de winter.

• boyette
IceTeaGX schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:31:
[...]

De vraag naar elektriciteit/energie in het algemeen is hoger in de winter.
dat is mij bekend maar dat kan de dynamische tarieven van Tesla in die zin niet beïnvloeden.

de prijs ben elektriciteit is op dit moment zelfs vrij laag door de vele wind.

het lijkt er dan ook op dat men een absolute opslag heeft doorgevoerd

[ Voor 8% gewijzigd door boyette op 22-02-2024 08:49 ]

• Tommie12
boyette schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:48:
[...]

dat is mij bekend maar dat kan de dynamische tarieven van Tesla in die zin niet beïnvloeden.

de prijs ben elektriciteit is op dit moment zelfs vrij laag door de vele wind.

het lijkt er dan ook op dat men een absolute opslag heeft doorgevoerd
Als de algemene electriciteitsprijs omhoog gaat, dan zullen de meeste aanbieders hun prijzen wel verhogen.
En typisch heb je in de winter hogere prijzen dan in de zomer, en al zeker als je naar de piekmomenten (18-20h) gaat kijken in de winter.

• boyette
Tommie12 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:51:
[...]

Als de algemene electriciteitsprijs omhoog gaat, dan zullen de meeste aanbieders hun prijzen wel verhogen.
En typisch heb je in de winter hogere prijzen dan in de zomer, en al zeker als je naar de piekmomenten (18-20h) gaat kijken in de winter.
typisch ja maar dat is deze maand niet het geval zeker niet na de verlaagde belastingen.
Tesla verhoogt de tarieven terwijl de kosten 30-40% lager zijn op dit moment vergeleken met december

sinds 1 januari zijn de tarieven flink lager geworden in plaats van hoger en daarbij is de electriciteit voor een vergelijkbare maand in andere jaren nu ook 30% lager
dus dat strookt in het geheel niet met de tariefsverhoging van Tesla

[ Voor 17% gewijzigd door boyette op 22-02-2024 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
  • Laatst online: 07:03
boyette schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:54:
[...]
Wellicht past het in de strategie van de Tesla superchargers
https://electrek.co/2023/08/25/tesla-supercharger-network-billion-business-wedbush/

De avatar is een echte foto..

• boyette
ja natuurlijk puur commerciële teden.
Tesla wil echt niet de goedkoopste zijn en daarmee concurreren

• Tommie12
boyette schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:21:
[...]

ja natuurlijk puur commerciële teden.
Tesla wil echt niet de goedkoopste zijn en daarmee concurreren
Maar met een abo zijn ze toch bij de goedkoopsten (en zonder abo misschien ook wel).

• Tommie12
boyette schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:54:
[...]

typisch ja maar dat is deze maand niet het geval zeker niet na de verlaagde belastingen.
Tesla verhoogt de tarieven terwijl de kosten 30-40% lager zijn op dit moment vergeleken met december

sinds 1 januari zijn de tarieven flink lager geworden in plaats van hoger en daarbij is de electriciteit voor een vergelijkbare maand in andere jaren nu ook 30% lager
Ben je zeker?

Consumentenprijzen zijn niet altijd gelijk aan de prijzen voor grote afnemers.

En ik ben er zeker van dat Tesla zijn prijzen nogal 'vraagafhankelijk' stuurt.
Als de bezettingsgraad zak, dan prijzen naar beneden, en anders ... omhoog, en dan volgen ze de andere aanbieders.

Ik vermoed dat de laadpaalaanbieders allemaal wel met een cashflow probleem zitten. Ze hebben allemaal schulden (en daarvan stijgt de interestvoet), en hebben nood aan extra geld om nog meer palen te zetten.
Dus verwacht ik wel dat ze trachten de winstmarge wat op te krikken om minder geld te moeten lenen.
Als een bedrijf te diep in de schulden zit, dan is het moeilijker om geld te vinden.
Tesla heeft cash genoeg, maar zet zijn prijzen marktconform.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brotuck
Nu snap ik best dat sommigen hier zeggen dat je in het buitenland niet echt moet kijken naar de laadkosten. Maar een vakantie is toch niets anders dan een compleet prijsvergelijk van locatie/kosten etc? Waarom zijn de laadkosten dan anders ineens ? Omdat het teveel moeite is ?

Ik heb net voor de gein eens gekeken hoeveel verschil de kosten zijn als ik met een andere aanbieder had geladen bij het hotel waar ik zit.

Geladen : 51,98 kWh - van 18.30 tot 09.00 uur geparkeerd

Kosten (gebruikte pas, geen kleefkosten) Thuega: 18,99
Shell (inclusief kleefkosten) 42,66
Electroverse (geen kleefkosten) 27,02
EweGo (geen kleefkosten) 30,66
E-Laden (aanbieder van de paal zelf, inclusief kleefkosten) 37,42
Mobility+ (inclusief kleefkosten) 45,78

Nou sorry hoor maar van dat verschil in kosten gaan we zo lunchen ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Brotuck op 22-02-2024 11:26 ]

Just here for the fun

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
Brotuck schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:09:
Nu snap ik best dat sommigen hier zeggen dat je in het buitenland niet echt moet kijken naar de laadkosten. Maar een vakantie is toch niets anders dan een compleet prijsvergelijk van locatie/kosten etc? Waarom zijn de laadkosten dan anders ineens ? Omdat het teveel moeite is ?

Ik heb net voor de gein eens gekeken hoeveel verschil de kosten zijn als ik met een andere aanbieder had geladen bij het hotel waar ik zit.

Geladen : 51,98 kWh - van 18.30 tot 09.00 uur geparkeerd

Kosten (gebruikte pas, geen kleefkosten) Thuega: 18,99
Shell (inclusief kleefkosten) 42,66
Electroverse (geen kleefkosten) 27,02
EweGo (geen kleefkosten) 30,66
E-Laden (aanbieder van de paal zelf, inclusief kleefkosten) 37,42
Mobility+ (inclusief kleefkosten) 45,78

Nou sorry hoor maar van dat verschil in kosten gaan we zo lunchen ;)
Ook tijdens de vakantie zorg ik altijd voor de goedkoopste pas. Ik heb nog de ESB pas dus ik kan op veel plekken snelladen voor 49 cent. Dat is best aantrekkelijk. Mocht die pas het niet doen bij die lader dan gebruik ik een andere pas om weer tot de volgende lader te komen.
Ik ga dan niet mijn hele rit omplannen om zo 5 euro te besparen maar veel later aan te komen. Maar met een klein beetje uitzoekwerk vooraf kan je vaak fors besparen.

Voorheen ook vaak een Enel-x bundeltje gekocht om te laden in Duitsland. Dat was toen erg aantrekkelijk maar ondertussen niet meer.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:29
vraagje.

aan het pand van mijn werkgever hangt een laadpaal van Alfen
in geen enkele app van willekeurige MSP is de paal te vinden.
Ik kan er wel met willekeurige passen laden
Wie bepaald het tarief? mijn werkgever ?

ik vroeg mij dit af, omdat ik nu 1x met mijn prive wagen aan de zaak heb geladen, en het tarief was schrikbarend hoog. dan krijg ik sterk de indruk dat mijn werkgever een ontmoedigingsbeleid voert voor particuliere wagens, om plek te houden voor zijn lease fleet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

murky123 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:42:
vraagje.

ik vroeg mij dit af, omdat ik nu 1x met mijn prive wagen aan de zaak heb geladen, en het tarief was schrikbarend hoog. dan krijg ik sterk de indruk dat mijn werkgever een ontmoedigingsbeleid voert voor particuliere wagens, om plek te houden voor zijn lease fleet.
Degene die de paal heeft laten plaatsen en het abonnement heeft afgesloten. Dus de eigenaar van het pand of evt de huurder. Dat zal in jouw geval de werkgever zijn.

Edit:
Ik heb pas als huurder 6 palen laten plaatsen, heb tarief zelf kunnen opgeven.

[ Voor 5% gewijzigd door Azqi op 22-02-2024 12:07 ]

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:01
Duitse anwb moet je lid van zijn

• koboy
  • Laatst online: 20:48

koboy

Heb een idee voor een icon

murky123 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:42:
vraagje.

Zoals @Azqi al aangaf: je baas bepaalt (hoogstwaarschijnlijk) het tarief. Dat wil niet zeggen dat het om een ontmoedigingsbeleid richting de eigen werknemers gaat; grote kans dat het alleen gaat om er voor te zorgen dat niet elke handige Harry daar komt laden en op die manier en laadplekken en parkeerplekken bezet houdt.

Ga eens praten met de baas, en kijk of er wat te regelen valt tegen een redelijk tarief.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• murky123
koboy schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:17:
[...]

Zoals @Azqi al aangaf: je baas bepaalt (hoogstwaarschijnlijk) het tarief. Dat wil niet zeggen dat het om een ontmoedigingsbeleid richting de eigen werknemers gaat; grote kans dat het alleen gaat om er voor te zorgen dat niet elke handige Harry daar komt laden en op die manier en laadplekken en parkeerplekken bezet houdt.

Ga eens praten met de baas, en kijk of er wat te regelen valt tegen een redelijk tarief.
thanks, ik ga het gesprek maar eens starten binnenkort.
by the way. het is een afgesloten terrein. waar alleen werknemers mogen parkeren met hun zakelijke lease wagen of prive wagen.
mijn collega's met lease wagen hebben geen idee wat een kW zou moeten kosten, ik heb dus ook nog geen vergelijk materiaal. daar zal ik eerst achter moeten zien te komen.

ik vond 75 cent een kW wel heel erg veel geld .

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-06 19:42
Heeft iemand enig idee of die ESB kaarten die nog actief zijn overgedragen kunnen worden ? Dan kan ik misschien zoeken naar iemand die er eentje over heeft ofzo.

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:49
Even een noob vraag

Kan ik in de instellingen backoffice mn newmotion wallbox switchen van 3x16a naar 1x32a?

De wallbox hing er al en is van mn huiseigenaar.

Ik heb een Kia E Soul 1fase en die laadt 3.0kw op die wallbox.

5.4kw zou fijn zijn.
Mocht dit kunnen, wordt er dan daadwerkelijk meer stroom geleverd dan wanneer die op 3x16a staat maar ik maar 1 fase pak?

Mn huiseigenaar heeft n Mercedes hybride en als we gelijktijdig laden, klapt de zekering.
We hebben zn mobiele lader op 3x10a gezet en dan gaat t prima.

Misschien moet er sowieso iets verzwaard worden?
In de toekomst zal ik n 3fase auto hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:50
Ik heb het nooit zo op app's want geen netwerk is niet laden. Loop ik nu tegenaan bij Shell. Ik wil op de site een nieuwe druppel activeren, omdat de oude kapot is, maar krijg een server foutmelding. Idem in de app. Alleen in de app krijg ik wel de melding dat als ik wil laden ik wel de laadpas kan gebruiken. Geef mij maar een fysieke pas. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@PeterZ(on) Momenteel geeft de Shell Recharge app deze melding bij mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRpv5py9LHX7FREZ378z4hw5n8g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ftvnkbwz1OX7LQy7tbcIwG34.png?f=fotoalbum_large

En ik denk dan net als jij: geen probleem, ik gebruik het pasje. Maar bij twee verschillende laadpalen stopt de sessie na een minuut of 10. Ik heb gelukkig meerdere pasjes bij me, zoals velen hier.

[ Voor 42% gewijzigd door TucanoItaly op 22-02-2024 15:35 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
TucanoItaly schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:31:
@PeterZ(on) Momenteel geeft de app deze melding bij mij:

[Afbeelding]

En ik denk dan net als jij: geen probleem, ik gebruik het pasje. Maar bij twee verschillende laadpalen stopt de sessie na een minuut of 10. Ik heb gelukkig meerdere pasjes bij me, zoals velen hier.
Inmiddels heb ik weer kunnen inloggen en de druppel toegevoegd, was verder ook geen haast bij. Maar onderweg sta je dan zonder fysieke pas of druppel. Dus zorg altijd voor een backup. :)

Edit. Wat ik mij afvraag, wat nu als je het laden hebt gestart met de app en de server ligt er daarna uit. Wat gebeurt er dan? Stopt de sessie dan of kun je die überhaupt nog stoppen, en krijg je de kabel nog uit de paal bij AC laden? Geen idee eigenlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door PeterZ(on) op 22-02-2024 15:40 ]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:34
Ferry34 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:50:
Even een noob vraag

Kan ik in de instellingen backoffice mn newmotion wallbox switchen van 3x16a naar 1x32a?

De wallbox hing er al en is van mn huiseigenaar.

Ik heb een Kia E Soul 1fase en die laadt 3.0kw op die wallbox.

5.4kw zou fijn zijn.
Mocht dit kunnen, wordt er dan daadwerkelijk meer stroom geleverd dan wanneer die op 3x16a staat maar ik maar 1 fase pak?

Mn huiseigenaar heeft n Mercedes hybride en als we gelijktijdig laden, klapt de zekering.
We hebben zn mobiele lader op 3x10a gezet en dan gaat t prima.

Misschien moet er sowieso iets verzwaard worden?
In de toekomst zal ik n 3fase auto hebben
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• Geheugenbank
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:11
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:50:
Ik heb momenteel zo'n zuid holland laadpas, voorheen was het zo dat je deze pas nodig had om voordeligere tarieven te krijgen op de SGZH1.0 en 2.0 palen.
Klopt het dat dit niet meer het geval is, maar dat de huidige CPO tarieven nu voor iedereen hetzelfde zijn?
Kon hier namelijk niets over vinden.

De LMS app is namelijk zeer waardeloos, dus als het niet meer nodig is dan gebruik ik liever iets anders.
Het voordelige tarief is voor de SGZH2 palen verdwenen. Ik had hier gelezen dat Octopus Electroverse een goed alternatief is, ik heb nu een paar dagen mijn pas binnen maar kan nog niet laden omdat de kaart status op "Je kaart voorbereiden" blijft staan :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

PeterZ(on) schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:34:
Wat ik mij afvraag, wat nu als je het laden hebt gestart met de app en de server ligt er daarna uit. Wat gebeurt er dan? Stopt de sessie dan of kun je die überhaupt nog stoppen, en krijg je de kabel nog uit de paal bij AC laden? Geen idee eigenlijk.
Bij een Allego paaltje kon ik uberhaupt niet starten. Er stond een vaag paaltje daarnaast, van AgriSnellaad. Stond in geen enkele app, en ik was bang voor enge tarieven dus haal m'n Shell pasje er langs. Leek te starten maar toen ik terug kwam, had hij 1 kWh geladen. Voertuig had al ontgrendeld. Zodra ik de stekker er aan mijn kant uittrok, koppelde de paal ook los.

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:20
[...]

Hoezo kan niet iedereen bij Tesla laden? Tesla laders zijn ook toegankelijk voor non-Tesla's, dus iedere auto die kan snelladen kan er toch terecht?

Dat jij nog nooit een BP Pulse snellader hebt gezien, dat is jouw eigen probleem. Verspreid over het land heeft BP Pulse inmiddels meer dan 100 snelladers (met ruim 200 laadpunten) in gebruik. Die kan je vinden bij BP tankstations, maar ook bij meer dan 10 laadpleinen...

Dat jij nog nooit een Allego snellader hebt gezien, is ook raar. Volgens de kaart op https://www.allego.eu/nl-nl/vind-een-laadpunt zijn er zo'n 175 plekken in NL waar je één of meer snelladers kunt vinden. Als ze allemaal 2 aansluitingen hebben, dan gaat het om 350 laadpunten!

Als jij kijkt naar de EWE Go laadpas en je gaat niet laden bij BP en Allego, omdat je die nog nooit gezien hebt, dan kan je met de EWE Go laadpas alleen nog terecht bij Shell Recharge als je alleen naar de grote aanbieders kijkt. Daarnaast kan je met deze pas terecht bij kleine aanbieders als bijv. Avia.

Mazda MX-30

• boyette
nathalia schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:16:
[...]

Hoezo kan niet iedereen bij Tesla laden? Tesla laders zijn ook toegankelijk voor non-Tesla's, dus iedere auto die kan snelladen kan er toch terecht?

Dat jij nog nooit een BP Pulse snellader hebt gezien, dat is jouw eigen probleem. Verspreid over het land heeft BP Pulse inmiddels meer dan 100 snelladers (met ruim 200 laadpunten) in gebruik. Die kan je vinden bij BP tankstations, maar ook bij meer dan 10 laadpleinen...

Dat jij nog nooit een Allego snellader hebt gezien, is ook raar. Volgens de kaart op zijn er zo'n 175 plekken in NL waar je één of meer snelladers kunt vinden. Als ze allemaal 2 aansluitingen hebben, dan gaat het om 350 laadpunten!

Als jij kijkt naar de EWE Go laadpas en je gaat niet laden bij BP en Allego, omdat je die nog nooit gezien hebt, dan kan je met de EWE Go laadpas alleen nog terecht bij Shell Recharge als je alleen naar de grote aanbieders kijkt. Daarnaast kan je met deze pas terecht bij kleine aanbieders als bijv. Avia.
omdat tesla geen chademo ondersteunt

BP ik denk dat 80% daarvan in de randstad is

EWE is een alternatief en dat kan ik ook in Duitsland gebruiken

Allego heb ik net gekeken ik kan op max 30 plaatsen in NL terecht

en dat zijn er volgens mij ongeveer 10 in heel brabant limburg en gelderland bij elkaar

dus het verbaast me niets dat ik die nog nooit heb gezien

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:14
[...]

Duitsland wel
Maar chademo is uitstervende, dus tijd om bij mixdrankje om te bouwen naar ccs

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• boyette
BarryH schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:47:
[...]

Duitsland wel
Maar chademo is uitstervende, dus tijd om bij mixdrankje om te bouwen naar ccs
heb daar eens naar gekeken
kost een 15k geloof ik?
kan ik net zo goed een nieuwe auto kopen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
boyette schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:50:
[...]

kost een 15k geloof ik?
Beter kijken, net als naar de 50kW laadpalen van allego

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• boyette
BarryH schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:51:
[...]

Beter kijken, net als naar de 50kW laadpalen van allego
_/-\o_

• Madman_K
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:02
https://www.anwb.nl/auto/...lokkeertarief-bij-de-lidl
( Anwb artikel/nieuwsbrief)
Vond dit wel erg extreem voorbeeld van een kleeftarief

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
Madman_K schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:45:
https://www.anwb.nl/auto/...lokkeertarief-bij-de-lidl
( Anwb artikel/nieuwsbrief)
Vond dit wel erg extreem voorbeeld van een kleeftarief
Ja extreem geval van kleven; ipv half uurtje boodschappen doen, 4u (8x zo lang) aan de paal staan en dan verbaast zijn over kleeftarief. Al was dat kennelijk in dit geval nogal onduidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Die kWh prijs is best fors, maar het probleem is vooral dat deze niet goed in de app stond. Zo'n kleeftarief na 4u bij een supermarkt vind ik, indien duidelijk gecommuniceerd, niet meer dan logisch. Hier bij de Lidl stond 'in den beginne' toen ze nog gratis waren 24/7 dezelfde wagens aan de laadpalen daar. Ik had het vermoeden dat er een WhatsApp-groepje van zo'n zes EV-rijders lokaal was opgericht, want ik heb ze ook vaak elkaar zien afwisselen om te laden. Best treurig... Als klant had je geen kans.

En zo'n PHEV 4u aan de lader om vol te krijgen... Tja... Daar is al genoeg over gezegd :).

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:34
eltron schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:39:
[...]

Ja extreem geval van kleven; ipv half uurtje boodschappen doen, 4u (8x zo lang) aan de paal staan en dan verbaast zijn over kleeftarief. Al was dat kennelijk in dit geval nogal onduidelijk.
Goed lezen, het blokkeertarief ging in na 40 minuten en het was AC.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:16

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik hoop niet dat zo’n blokkeertarief / betalen per minuut standaard wordt. Is dan een boete voor het hebben van een 1-fase auto. Met slechts 3,7kW laden schiet niet op. Als je dan na 3u alweer je sessie moet herstarten heb je amper 10kWh erbij, dat is 15% van mn accucapaciteit. Als je niet oplet ben je dan absurde bedragen kwijt om gewoon je auto vol te laden.. :/
Voor DC laden snap ik het, maar niet voor de AC palen..
Zou eigenlijk een plafondfunctie op de laadpas moeten komen. Max dit bedrag voor deze sessie, daarna kap je het maar af, niks betalen voor minuten..
Stel je komt ergens om 23u aan en je wilt de volgende ochtend weer met een zo vol mogelijke batterij weer weg. Dan moet je dus om 2u en om
5u naar je auto slaapwandelen om je sessie te herstarten zodat het blokkeertarief niet in werking treedt?

[ Voor 43% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-02-2024 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

pmiddeld schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 23:03:
[...]

Ik denk dat jij op @-MD- wilde reageren en niet op @eltron ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
pmiddeld schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 23:03:
[...]

Ja dat heb ik goed gelezen, het ging om boodschappen doen bij Lidl. Dat moet toch in half uur kunnen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
eltron schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:58:
[...]

Ja dat heb ik goed gelezen, het ging om boodschappen doen bij Lidl. Dat moet toch in half uur kunnen?
Als het tarief zo hoog is kan ik het wel in 5 minuten :+

Fijn dat dit soort berichten in de media komen, zorgt er toch voor dat er overall minder gekleefd zal worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:45
[...]

Dat ligt er natuurlijk aan hoeveel boodschappen je moet doen. Daarnaast staat de Lidl ook niet bekend om snelle doorstroming bij de kassa.

Maar dat Lidl zelf ook inziet dat dit wel een beetje extreem is, er dus helemaal mee stopt en je je geld terugkrijgt van de Lidl mocht je gedupeerd zijn, zegt wel genoeg over deze casus, lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Wolly schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:07:
[...]

Als het tarief zo hoog is kan ik het wel in 5 minuten :+

Fijn dat dit soort berichten in de media komen, zorgt er toch voor dat er overall minder gekleefd zal worden.
Ja, maar als het niet genuanceerd gebeurd (en dat is het niet), dan is het weer een bevestiging voor de facebook ridders met hun uitspraken als 'electrisch rijden doen we op de kermis', 'ik wil waterstof' en 'ik tank hem in 3 minuten vol voor 1000km'.
En de titels van die artikels zijn gewoon domme clickbaits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:16:
[...]

Ja, maar als het niet genuanceerd gebeurd (en dat is het niet), dan is het weer een bevestiging voor de facebook ridders met hun uitspraken als 'electrisch rijden doen we op de kermis', 'ik wil waterstof' en 'ik tank hem in 3 minuten vol voor 1000km'.
En de titels van die artikels zijn gewoon domme clickbaits.
Van die FB ridders heb je geen last als je een laadplek zoekt, van mensen die na een avondje stappen denken 'Ik zet mijn auto op een laadplek en kijk morgen wel wanneer ik hem ophaal als de alcohol is uitgewerkt' wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Wolly schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:30:
[...]

Van die FB ridders heb je geen last als je een laadplek zoekt, van mensen die na een avondje stappen denken 'Ik zet mijn auto op een laadplek en kijk morgen wel wanneer ik hem ophaal als de alcohol is uitgewerkt' wel.
Ik heb niks tegen een fair 'kleeftarief hoor'.
Wat mij aanvaardbaar lijkt is:

- 45minuten aan de snellader
- 4 uur aan de AC lader, of zo lang er meer dan 4kW stroomverbruik is behalve tussen 22h en 8h.

(zijn er nog veel auto's die laden aan een maximum van minder dan 4kW?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:49
boyette schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:50:
[...]

kost een 15k geloof ik?
Ze zijn hard bezig met adapters voor chademo naar CCS
https://www.youtube.com/w..._channel=Dala%27sEVRepair

Cash is king.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:43
nathalia schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:16:
[...]

Auto's gebaseerd op een 800 Volt platform hebben daar vaak issue. Bijvoorbeeld Kia EV6 of Ioniq 5, als de sessie al start kom je bij V2 palen niet boven de 100kW en V3 palen vaak maar 42 kW. Dus ik skip meestal Tesla snelladers met mijn Ioniq 5.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Tommie12 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:45:
[...]
(zijn er nog veel auto's die laden aan een maximum van minder dan 4kW?)
Jazeker, met name EVs van 2019 en eerder. e-Niro / Kona / Leaf / IPace. Die hebben alleen meestal een 1-fase AC lader aan boord. Die kunnen met 32A 7,4kW laden, maar in NL zijn de palen vaak op max 16A afgezekerd, 25A als je mazzel hebt. En dan wordt dat bij dubbele palen vaak nog gehalveerd als er een andere auto aan het laden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:24
Als je de weekboodschappen doet kan dat zeker wel langer duren. Als je een beetje pech en/of foute timing hebt, sta je al een kwartier - 20 minuten bij de kassa... Dus een kleeftarief na 40 minuten is wel wat vroeg. En het had enorm geholpen als ze ook even vermeld hadden dat de maximale laadtijd 40 minuten is met daarna een kleefbijdrage, kleine moeite.

Daarnaast mis ik dat deze mensen daadwerkelijk klanten waren? Het leest eerder als mensen uit de buurt die in hun app een gratis laadpaal zagen en hun plugin eraan hingen, precies wat de Lidl wilde tegengaan dus. Die negatieve headline was met 1 simpel bordje dus te voorkomen geweest. Dubbele winst: laadpek beschikbaar voor klanten zoals ze graag zien én geen negatieve berichtgeving.
Wolly schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:30:
Toegegeven, een tikje meer anticipatie en niet drinken als je de auto op een laadplek hebt staan en nog moet verplaatsen zou fijn zijn, maar ik heb liever een bezette laadpaal dan een dronken idioot die met het verplaatsen van de auto na sluitingstijd een groepje mensen omver kegelt. En als het inderdaad zo is dat het terrein na sluitingstijd op slot zit, zou er sowieso niemand anders kunnen laden. Dan is zo'n rekening wel extreem, al heeft de dronken lader ook boter op 't hoofd.

[ Voor 29% gewijzigd door DeGroteMuis op 23-02-2024 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:59
CyBeRSPiN schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 23:27:
Zou eigenlijk een plafondfunctie op de laadpas moeten komen. Max dit bedrag voor deze sessie, daarna kap je het maar af, niks betalen voor minuten.
Dan is de laadsessie misschien wel gestopt maar de auto staat er nog steeds aan de laadpaal te kleven.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Jaapio_B schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:55:
[...]

Dan is de laadsessie misschien wel gestopt maar de auto staat er nog steeds aan de laadpaal te kleven.
Ja maar dat los je toch niet op dmv zo’n tariefstructuur? Laat ze dit door parkeerbeheer oplossen met die scan-autos en een boete voor bezet houden van een plek zonder dat er actief geladen wordt. Zolang de EV nog stroom vraagt van de paal zou die daar mi zonder meerprijs moeten kunnen staan.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-02-2024 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:03:
[...]

Ja maar dat los je toch niet op dmv zo’n tariefstructuur? Laat ze dit door parkeerbeheer oplossen met die scan-autos en een boete voor bezet houden van een plek zonder dat er actief geladen wordt. Zolang de EV nog stroom vraagt van de paal zou die daar mi zonder meerprijs moeten kunnen staan.
Ik vrees dat je daarvoor net te veel API's aan elkaar moet koppelen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nova163
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:14:
[...]

Jazeker, met name EVs van 2019 en eerder. e-Niro / Kona / Leaf / IPace. Die hebben alleen meestal een 1-fase AC lader aan boord. Die kunnen met 32A 7,4kW laden, maar in NL zijn de palen vaak op max 16A afgezekerd, 25A als je mazzel hebt. En dan wordt dat bij dubbele palen vaak nog gehalveerd als er een andere auto aan het laden is.
Als Kona-bezitter is dit mijn zorg inderdaad. 64 kWh-accu en in de praktijk laadt ie dan vaak maximaal met 3,6 kW. Tijdens piekuren zijn sommige palen ook nog op halve capaciteit afgeknepen en dan wordt het 1,8 kW. Ik laad vaak van 10%-80%, dat duurt in alle gevallen meer dan 12 uur. Ik hoop niet dat dat structureel kleeftarieven tot gevolg gaat hebben. Het zou mooi zijn als kleeftarieven alleen gelden bij niet-laden en niet tussen 22-8u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:03:
[...]

Waar het m.i. op neerkomt is dat een laadpaal een bepaalde investeringskost heeft. Ergo, er moet ook een return-on-invest zijn. Anders zou de oplossing zijn om overal een paal te plaatsen.

Vertrekkende vanuit een neutraal stroomtarief:
- Met een toeslag per kWh krijg je klevers, en traag laders brengen relatief minder op.
- Bij een kleeftarief-na-laden, zet men de laadsnelheid naar beneden om dit te voorkomen.
- Een constante tijdstoeslag benadeelt de mensen met een trager ladend voertuig en wordt een probleem als de paal geknepen wordt. (Een tijdsgebonden toeslag gebaseerd op wat de paal zou kunnen leveren lost dat laatste op, maar wordt een zeer complexe administratie, met onduidelijke prijzen)
- Tijdstarieven met een uitzondering voor nachturen, benadeelt de mensen die op niet-klassiek dag-nacht regime werken.

Dus er is geen perfecte oplossing. Maar vanuit de exploitant moet de paal renderen, dus is een vlak tijdstarief het eenvoudigste, en meest "eerlijke".

Kosten paal(€)/levensduur(T) * bezettingsgraad(%) + marge(%) = €/T
Bovenop de naakte kWh prijs (welke uiteindelijk niets met de paal zelf te maken heeft)

Dit alles voor AC laden. DC fast charging kan vergelijkbaar opgezet worden, maar heeft wat unieke rariteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@IceTeaGX ja als een laadpaal als puur commercieel object op straat zou worden beschouwd. Maar de overheid doet hier ook mee en kan regels opleggen. Er gaat tenslote een stuk openbare ruimte verloren aan zo'n plek.
Veel gemeenten maken bijv. afspraken over het maximumtarief per kWh, het wordt tijd dat de overheid ingrijpt bij die tarieven per tijdseenheid, dat is een slechte oplossing voor het werkelijke kleefprobleem.
Als je EV adoptie wilt versnellen moet je als overheid ook sturen en niet de markt het op laten lossen, want dan krijg je van die absurde tarieven. Die op veel huidige EV rijders ook weinig indruk maken want de baas betaalt toch wel via de laadpas.
Zodra er ruim voldoende laadpalen zijn dan hoef je ook geen plekken meer te claimen en is een blokkeertarief ook niet meer nodig.
Ben zelf niet afhankelijk van een openbare paal, maar ik zou in dat geval een hele lange kabel aanschaffen zodat ik van 3-4 plekken afstand nog kan laden mocht ie door een niet-EV geblokkeerd zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-02-2024 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
we zullen even nog een paar jaartjes op EU regelgeving moeten wachten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:59

Metro2002

Memento mori

Ik vind laadpaal kleven ook pas echt pas kleven zolang je er staat en niet (meer ) oplaadt. Sommige aanbieders gaan al rekenen terwijl de auto nog aan het laden is. Hoe ben je dan in vredesnaam aan het laadpaalkleven, je bent dan gewoon aan het laden. Mijn auto (ioniq EV) laadt maar met 1 fase en aan openbare laadpalen betekent dat vaak met 3,6Kwh laden, dan is na 4 uur de accu krap aan half vol. Ik gebruik openbare palen vaak alleen als ik op visite ben bij mensen die verder weg wonen zodat de auto weer vol kan laden zodat ik daarna weer in 1 keer naar huis kan rijden zonder onderweg nog te moeten snelladen. Vaak ben ik er zo'n 6-7 uur.
Op bv vakantieparken kijk ik van te voren hoe lang het duurt voor de auto vol is en haal hem dan na die tijd ook gewoon weer weg. Als meer aanbieder dit soort fratsen gaan uithalen heeft laden aan een openbare laadpaal voor mij gewoon geen enkele zin meer en hang ik hem onderweg wel even aan een snellader. Ik ga niet het risico lopen op torenhoge boetes want het allegrootste probleem is dat dit soort zaken vaak niet of niet duidelijk gecommuniceerd worden. Plak desnoods gewoon een sticker op die palen zodat je het van te voren weet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Een tarief rekenen terwijl de auto staat te laden is natuurlijk absurd. Vergelijk het bijvoorbeeld eens met een supermarkt die je een X bedrag per kwartier berekend voor de tijd die je in de supermarkt bent of op een terras zit. Te zot voor woorden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IceTeaGX
PeterZ(on) schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:49:
Een tarief rekenen terwijl de auto staat te laden is natuurlijk absurd. Vergelijk het bijvoorbeeld eens met een supermarkt die je een X bedrag per kwartier berekend voor de tijd die je in de supermarkt bent of op een terras zit. Te zot voor woorden.
Een supermarkt, kan niet "maar" 1 klant tegelijk bedienen.

Vergelijk het meer met deelsteps/auto's. Die hebben vaak zowel een afstands gebonden tarief (= kost materiaal, onderhoud, brandstof, ...) en een tijdsgebonden kost (de tijd dat jij het gebruikt, kan een ander het niet gebruiken) En dat vinden we compleet normaal.

Als je niet beide aanrekent, moet je een inschatting maken wat de conversie is. Bij laadpalen kWh en tijd.
Dan krijg je de leuke gevallen, dat ik mijn 22kW ladende wagen met een 1 fase kabel aansluit, en de stroomsterkte beperk op 6 of 8A en zodoende 10 keer zo lang kan laden. Kwestie van vrijdagavond aan te komen, en tot maandagochtend geparkeerd te kunnen staan.
Dus ofwel moet de laadpaal aanbieder zijn kWh tarief aanpassen aan de laagste lader (absurd hoog kWh tarief) ofwel moet er een tijdstarief bij komen.
(En zelfs met subsidies moet er winst gemaakt worden)

Kijk ook naar Freshmile tarieven, welke soms voordelig zijn als je snel kan laden. Dus niet blijven hangen, en niet de stroom beperken. Nadeel is dan wel als de paal geknepen wordt, het verhaal ook verschuift.

Again, het is allemaal niet zo zwart wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:49:
Je kan het vergelijken met een druk terras tijdens de zomer. Je kan best een drankje doen maar als je na een uurtje niet nog een drankje neemt wordt je wel geacht te vertrekken.

En aangezien niemand wil betalen voor een laadpaal per EV is dit een maatregel die wel vruchten afwerpt: meer gelegenheid om te laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
IceTeaGX schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:00:
[...]

Een supermarkt, kan niet "maar" 1 klant tegelijk bedienen.

Vergelijk het meer met deelsteps/auto's. Die hebben vaak zowel een afstands gebonden tarief (= kost materiaal, onderhoud, brandstof, ...) en een tijdsgebonden kost (de tijd dat jij het gebruikt, kan een ander het niet gebruiken) En dat vinden we compleet normaal.

Als je niet beide aanrekent, moet je een inschatting maken wat de conversie is. Bij laadpalen kWh en tijd.
Dan krijg je de leuke gevallen, dat ik mijn 22kW ladende wagen met een 1 fase kabel aansluit, en de stroomsterkte beperk op 6 of 8A en zodoende 10 keer zo lang kan laden. Kwestie van vrijdagavond aan te komen, en tot maandagochtend geparkeerd te kunnen staan.
Dus ofwel moet de laadpaal aanbieder zijn kWh tarief aanpassen aan de laagste lader (absurd hoog kWh tarief) ofwel moet er een tijdstarief bij komen.
(En zelfs met subsidies moet er winst gemaakt worden)

Kijk ook naar Freshmile tarieven, welke soms voordelig zijn als je snel kan laden. Dus niet blijven hangen, en niet de stroom beperken. Nadeel is dan wel als de paal geknepen wordt, het verhaal ook verschuift.

Je kunt er van alles van vinden waarom het zou moeten kunnen, maar ik blijf het een belachelijk idee vinden. Bovendien 25ct per uur is natuurlijk geen bedrag waarvan ik wakker lig en de auto eerder weghaal want die laat ik natuurlijk lekker staan terwijl ik slaap want ik betaal er dan voor. Hypothetisch gesproken dan want ik kan thuis laden.

Wat Freshmile doet snap ik nog, daar speelt het tijdsdeel flink mee in de totale prijs en is er ook nog voordeel te behalen. Behalve dan met mijn Ioniq, dus Freshmile gebruik ik dan ook niet. Hier is geen enkel voordeel te behalen en is het alleen een kostenverhoging en bijzonder klantonvriendelijk in mijn ogen.

Als dit soort fratsen gemeengoed gaan worden is dat geen stimulans om over te stappen op een EV. Net zoals een terras waar ik ook voor de tijd dat ik zit zou moeten betalen, daar kom ik niet. Dat ze zoiets invoeren op hele drukke toeristische plaatsen waar men niet wil dat je uren kan zitten met 1 kopje koffie daar kan ik nog inkomen maar dat moet geen gemeengoed gaan worden. En zeker niet voor laden in woonwijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:59

Metro2002

Memento mori

Wolly schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:01:
[...]

Je kan het vergelijken met een druk terras tijdens de zomer. Je kan best een drankje doen maar als je na een uurtje niet nog een drankje neemt wordt je wel geacht te vertrekken.
Het is daarentegen nogal vreemd als je nog aan het wachten bent op je bestelde drankje en middagmaaltijd en geld moet gaan betalen voor het bezet houden van een stoeltje omdat je er al langer dan een bepaalde tijd zit.
En aangezien niemand wil betalen voor een laadpaal per EV is dit een maatregel die wel vruchten afwerpt: meer gelegenheid om te laden.
Als je bij openbare laadpalen je auto niet meer vol kunt laden omdat je auto bv maar op 1 fase kan laden heeft het hele concept openbare laadpaal gewoon geen enkel nut meer en kan je net zo goed even langs de snellader.

Het hele idee is gewoon krom. Laadpaalkleef tarieven voor mensen die hun auto laten staan als die vol is ben ik niet op tegen maar niet als je gewoon nog aan het laden bent.
[...]

Aangezien al die deelauto's en scooter concepten allemaal floppen vinden we het daar blijkbaar ook niet zo normaal en fijn. ;) Het is gewoon hebzucht en als je EV rijden aantrekkelijk wilt maken is dit wel het laatste wat je wilt doen. De kranten, roddelbladen en anti EV brigade smullen hiervan natuurlijk.
Het is gewoon je eigen glazen ingooien, als ik niet zeker weet of ik ook straks een torenhoge rekening krijg dan laad ik wel ergens anders op en verdienen ze helemaal niks ipv dat ze misschien 10 minuten omzet mislopen.

[ Voor 30% gewijzigd door Metro2002 op 23-02-2024 16:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

CyBeRSPiN schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 23:27:
Stel je komt ergens om 23u aan en je wilt de volgende ochtend weer met een zo vol mogelijke batterij weer weg. Dan moet je dus om 2u en om
5u naar je auto slaapwandelen om je sessie te herstarten zodat het blokkeertarief niet in werking treedt?
En daarom begrijpt iedereen dat het gewoon een verdienmodel is voor Allego. En dat het geneuzel over kleeftarief uiteindelijk corporate bullshitting is.
Maar jij bespreekt het, en legt het uit. Allego noemt het een blokkeer- of kleeftarief, en dat is ronduit gluiperig en zorgt er voor dat ik Allego als organisatie schaar onder de grote groep gezichtsloze bedrijven die zuiver op korte-termijn winst uit zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door TucanoItaly op 23-02-2024 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:08
Hoe gaan jullie om met buren die laadkleven?

Ik heb een buurman waarvan ik alleen de voornaam ken en de keren dat ik hem tegenkom vriendelijk groet met een goedemorgen/middag/avond.

Buurman werkt voor zover ik weet wel regelmatig op kantoor maar afgelopen carnaval had hij waarschijnlijk een week vakantie en had ie zijn auto 6 dagen lang 24/7 ingeplugd aan de laadpaal staan.

Ik ben hem zelf nog niet tegengekomen en we zijn nu al weer een paar dagen verder dus ik ben wel weer een beetje bekoeld maar een volgende kleefsessie spreek ik hem er wel op aan (wanneer ik hem buiten tegenkom, ik vind het dan weer net te ver gaan om aan te bellen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Bobo221 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:48:

Ik heb een buurman waarvan ik alleen de voornaam ken en de keren dat ik hem tegenkom vriendelijk groet met een goedemorgen/middag/avond.

Buurman werkt voor zover ik weet wel regelmatig op kantoor maar afgelopen carnaval had hij waarschijnlijk een week vakantie en had ie zijn auto 6 dagen lang 24/7 ingeplugd aan de laadpaal staan.

Ik ben hem zelf nog niet tegengekomen en we zijn nu al weer een paar dagen verder dus ik ben wel weer een beetje bekoeld maar een volgende kleefsessie spreek ik hem er wel op aan (wanneer ik hem buiten tegenkom, ik vind het dan weer net te ver gaan om aan te bellen).
zou het een keer aan hem vragen of hij er rekening mee kan houden
trekt hij zich er niks van aan
gewoon melden bij handhaving
daar moet op gehandhaafd worden bij melding

tenzij het natuurlijk geen invloed heeft en de andere kant van de paal vrij is dan zou ik het zo laten
maar alleen melden wanneer daardoor beide plaatsen bezet worden gehouden en er geen vergelijkbare alternatieven zijn in de directe omgeving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:24
Ik vind de ANWB trouwens ook wel een bijzondere stelling nemen. Die zeggen op zich wel voor een blokkeertarief te zijn, maar het moet in verhouding staan en maximaal 3 uur een blokkeertarief. Dus bij een laadpaal midden in een wijk zonder enige toeristische waarde, maar waar intussen wel wat EV's zijn kan Jan-Kees zijn plugin lekker het hele weekend laten staan tegen amper meerkosten, maar Kees-Jan moet wel dik aftikken als hij zijn EV een uurtje te laat van de laadpaal afhaalt bij de Efteling?

@Bobo221 Als je weet waar ie woont en zelf niet kan laden door zo'n plakker, lekker aanbellen en vragen of ie de auto wil verplaatsen, evt uileggen waarom. Als het puur is om kenbaar te maken dat het niet de bedoeling is, ook al heeft niemand anders er last van, dan een keertje aanspreken als je hem tegenkomt. Sommigen hebben een plaat voor de kop, maar meestal houden mensen daarna wel rekening is mijn ervaring.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IceTeaGX
Een taxi die moet wachten moet je ook betalen... Er is nu eenmaal een kost die tijdsgebonden is (of dit nu personeel of afschrijving is maakt niet uit) Je bent in je volste recht om dit niet leuk te vinden, maar gelieve niet te ontkennen dat deze bestaat.

Als een aanbieder geen tijd aanrekent, zal deze in de kWh prijs verrekend worden, op basis van bepaalde aannames (niet enkel bezetting, maar ook kleven en laadsnelheid wordt dan een variabele) Dat maakt de prijsstelling complex, en omdat mensen mis-/gebruik maken van de kleef mogelijkheden, moet men rekening gaan houden hiermee. Ergo, kWh prijs omhoog, want op evenveel tijd, wordt er minder geladen.

Omdat het te gortig wordt, (want niet laden, heb je geen last van de hoge kWh prijs, je bent lekker geparkeerd) voegt men een tijdstarief na laden in, en dit tussen 8 en 22.

Charel heeft het uiteraard gevonden, hij kan zijn laadsnelheid wat verlagen, waardoor de auto van 16h, als hij thuis komt, tot 22h10 blijft laden, en hij kan zonder problemen blijven staan. Hij kan het zelfs zo laag zetten, dat hij daar heel het weekend kan blijven staan. Want hij is wat lui, en wilt zijn wagen niet verzetten.
Resultaat, men zet het tijdstarief na x (x >= 0) tijd in, ongeacht wel/niet laden.

Dus (! m.i. !) het "meest correcte" tarief is een marktconform kWh tarief + een prijs per (min/uur/?) zolang aangesloten + kleeftarief vanaf 30(?) min na het laden, om de paal zo optimaal mogelijk te laten benutten. Op deze manier moeten er minder palen geplaatst worden (= minder kosten) en zullen de kosten, ook voor tragere laders, hoewel iets hoger dan nu, al bij al nog meevallen (want beter benut).
De laadsnelheid verlagen is geen oplossing om maar te blijven staan, want er zit een extra kost aan, en kleven wordt helemaal ontmoedigd.

Gebalanceerder kan ik het echt niet maken, rekening houden met zowel vraag en aanbieder. De Crux is wel dat het kWh tarief evenredig moet dalen met het aangerekend tijdstarief.
Grootste probleem is dan als de paal geknepen wordt, want daar heb je als klant geen zeg over, maar sta je wel langer te laden. Daar kan een dynamisch tijdstarief voor opgezet worden, maar dit is dan weer complex (en dus duur).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
Bobo221 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:48:

Aanbellen en vriendelijk vragen of jij zo even mag laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:26
ff een rant, ik ga nooit weer random bij een 11kW paal laden(shell) met een pasje als ik de prijs niet eens weet. 33kWh geladen voor 23 euro. :( Zelfs een Tesla supercharger is veel cheaper. Vanaf nu toch alleen thuis/werk/tesla super charger. Rest is altijd verschrikkelijk duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:38
Immutable schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:09:
ff een rant, ik ga nooit weer random bij een 11kW paal laden(shell) met een pasje als ik de prijs niet eens weet. 33kWh geladen voor 23 euro. :( Zelfs een Tesla supercharger is veel cheaper. Vanaf nu toch alleen thuis/werk/tesla super charger. Rest is altijd verschrikkelijk duur.
Heb je geen shell pasje gebruikt? Het voordeel daarvan is dat het altijd 55 cent per kWh is dacht ik? Soms ben je wat duurder uit, soms wat goedkoper, maar je weet tenminste waar je aan toe bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als 't ook maar in de buurt van de 45-50ct of hoger komt ga ik ook wel direct naar de tesla lader ipv AC-laden. AC-Laden doe ik eigenlijk alleen thuis, als 't voor 15-25ct kan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zjanzjak
Ja ik was laatst in Amsterdam en ging random bij een zaak binnen en kocht daar van alles wat.
Duizenden euro's kwijt!
Volgende keer let ik weer op waar ik naar binnen ga en check de prijzen.
Ik kom voorlopig niet meer op de P.C. Hooftstraat, verschrikkelijk duur.
H&M is stukken goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:18
69ct per kWh is duur maar ook weer niet zo duur als de PC Hooft straat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:31
janne_nl schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:28:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMKqdrVINj5ganM3S5sem1HqNIw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EarOFo55OzogW0D2Ef3zyOf1.png?f=fotoalbum_large
De PC Hooft is toch niet zo duur? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
Haha ik zie het. Ik moet ook geen appels(kWh) met peren(kleren) vergelijken🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
janne_nl schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:28:
Gaat meer om het punt dat ik (probeer) wil maken. ;)
Ergens gaan laden zonder je te informeren, zien dat het taffesduur is en dan een rant plaatsen.

Ik doe het ook wel eens, maar dat is bewust, dan ben ik gewoon verdomde nieuwsgierig naar de prijs.
Verschil is alleen dat ik niet eens een kwartier laad ofzo, en desnoods 'm'n verlies' neem.
Of juist blij wordt, hotel Duinoord Vrouwenpolder, 29 cent de kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Als je ergens in de toekomst met een bankpas kunt betalen zullen de laadpassen denk ik wel (grotendeels) verdwijnen. Maar dat zal nog wel ff duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
janne_nl schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:48:
Als je ergens in de toekomst met een bankpas kunt betalen zullen de laadpassen denk ik wel (grotendeels) verdwijnen. Maar dat zal nog wel ff duren.
Tenzij die laadpassen goedkoper zijn, en je regelmatig buitenshuis laadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:01
Geheugenbank schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:44:
[...]

Het voordelige tarief is voor de SGZH2 palen verdwenen. Ik had hier gelezen dat Octopus Electroverse een goed alternatief is, ik heb nu een paar dagen mijn pas binnen maar kan nog niet laden omdat de kaart status op "Je kaart voorbereiden" blijft staan :(
Hoe lang duurde het voordat jij de kaart hebt ontvangen. Heb die vorige week besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfred Spijker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:06
Geheugenbank schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:44:
[...]
ik heb nu een paar dagen mijn pas binnen maar kan nog niet laden omdat de kaart status op "Je kaart voorbereiden" blijft staan :(
Je kan de kaart gewoon zelf toevoegen bij "Mijn Elektrokaarten" door op de + rechtsboven te tikken. Die kaart in voorbereiding blijft dan gewoon staan, maar laden met de pas werkt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
Robert1962 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:52:
[...]

Hoe lang duurde het voordat jij de kaart hebt ontvangen. Heb die vorige week besteld
Dit duurde bij mij wel een week of twee a drie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Robert1962 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:52:

Hoe lang duurde het voordat jij de kaart hebt ontvangen.
Kleine 2 weken.
Pagina: 1 ... 129 ... 217 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2