Ik heb mijn kaart net ontvangen. Probeer te activeren maar hij geeft bij mij aan dat ik het opnieuw moet proberen. Na nog een keer gedaan te hebben krijg ik hem nog steeds niet geactiveerd.Alfred Spijker schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:11:
[...]
Je kan de kaart gewoon zelf toevoegen bij "Mijn Elektrokaarten" door op de + rechtsboven te tikken. Die kaart in voorbereiding blijft dan gewoon staan, maar laden met de pas werkt goed.
Denk dat je beter even een mailtje kan sturen. Ze reageren niet snel maar ze reageren altijd wel.Robert1962 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 16:40:
Ik heb mijn kaart net ontvangen. Probeer te activeren maar hij geeft bij mij aan dat ik het opnieuw moet proberen. Na nog een keer gedaan te hebben krijg ik hem nog steeds niet geactiveerd.
heb je al eens een ander pasje geprobeerd ?GoEV6 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:03:
Ik heb een vreemde ervaring met het laden van mijn EV6. We hebben een paal vlak bij ons huis waarbij het laden van mijn auto niet lukt. Andere auto's kunnen er wel laden. Ik kan wel bij alle andere palen in de buurt laden. Dus paal is niet stuk en laadpas werkt ook.
Gaat om een paal van 2 groene ringen. Pasje moet je eerst erbij houden. Dan moet 1 ring blauw worden en dan kan je de kabel erin doen en daarna in je auto. Helaas blijft de ring groen.
Heb al met het nummer op de paal gebeld en die hebben de paal gereset maar geen resultaat.
Iemand een suggestie/oplossing?
welke paal?
welk pasje ?
Dank voor je advies heb al mailtje gestuurd wacht ik dat maar even afZjanzjak schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:00:
[...]
Denk dat je beter even een mailtje kan sturen. Ze reageren niet snel maar ze reageren altijd wel.
Heb jij de kaart nog moeten activeren? Ik heb de kaart net binnen en er staat in de app je kaart voorbereiden. Via activeren lukt het niet. Nummer staat er wel in. Ik heb al een mail gestuurd naar electroverse.ericafterdark schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:13:
De Octopus Electroverse pas is dus binnen en hij werkt. Netjes 35 cent bij een EVBox paal bij kantoor in Noord-Brabant. Ideaal, ik laad nergens zo goedkoop.
Kon zo niet zien wat de prijs was, want de shell app was uitgelogd dus log niet zo vaak in. En moet dan miljoen wachtwoorden herinneren. Wist hem dus niet dus zou ik dan via de email weer een nieuw wachtwoord moeten maken. En ik had toen binnen 5 minuutjes een meeting. jajajaZjanzjak schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:49:
[...]
Ja ik was laatst in Amsterdam en ging random bij een zaak binnen en kocht daar van alles wat.
Duizenden euro's kwijt!
Volgende keer let ik weer op waar ik naar binnen ga en check de prijzen.
Ik kom voorlopig niet meer op de P.C. Hooftstraat, verschrikkelijk duur.
H&M is stukken goedkoper.
Er zijn zo veel apps die je uitloggen bij een update. Mijn oplossing: een keepassV1 password database op google drive, met lokaal beschikbaar aan voor de betreffende file. Shortcut naar die file op mijn homescreen, opent automatisch in keepassdroid. Op de laptop een vergelijkbare constructie met keepass. Gevolg: altijd en overal al mijn passwords beschikbaar en via het clipboard in te vullen op welke website/app dan ookImmutable schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:40:
[...]
Kon zo niet zien wat de prijs was, want de shell app was uitgelogd dus log niet zo vaak in. En moet dan miljoen wachtwoorden herinneren. Wist hem dus niet dus zou ik dan via de email weer een nieuw wachtwoord moeten maken. En ik had toen binnen 5 minuutjes een meeting. jajajaWat een poep app van shell trouwens.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Kaart staat toch automatisch al aangemeld. Ik heb die van mij binnen gekregen en niet geactiveerd.Robert1962 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 16:40:
[...]
Ik heb mijn kaart net ontvangen. Probeer te activeren maar hij geeft bij mij aan dat ik het opnieuw moet proberen. Na nog een keer gedaan te hebben krijg ik hem nog steeds niet geactiveerd.
Maar staat wel al bij OPLADEN “mijn elektro kaarten” als actief
Is er een betaalmethode aangekoppeld?Alfred Spijker schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:11:
[...]
Je kan de kaart gewoon zelf toevoegen bij "Mijn Elektrokaarten" door op de + rechtsboven te tikken. Die kaart in voorbereiding blijft dan gewoon staan, maar laden met de pas werkt goed.
Gisteren de auto geladen bij een snellader bij een Kia dealer,na het laden gaf de app van de Anwb aan dat de auto nog steeds aan het laden is,de laadsessie is volgens de app nu al 15 uur bezig,iemand hier gelijke ervaringen met de Anwb app?
Via Bump 0,56 cent dus prima te doen!martwoutnl schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:48:
Voor de mensen die laden wil ik even wat nieuws delen die ik via Facebook las. Volgens hun FB-pagina https://www.facebook.com/gecugoedkooptanken heeft Gecu in Culemborg nu 4 300kw-snelladers die 24/7 bereikbaar zijn. Hun locatie is 5 km vanaf de A2. Dit dus ter info.
Overigens is de locatie in mijn ogen niet zo gunstig vanaf de A2 (want dan is Fastned bij Beesd eigenlijk altijd sneller en vergelijkbare prijs) maar juist vanaf N320 uit richting Rhenen/veenendaal/tiel. Dan is het prima om even te laden onderweg.
[ Voor 22% gewijzigd door Sander op 25-02-2024 10:11 ]
Zakelijke rijders hebben een factuur nodig en met betaling via bankpas is dat lastig.janne_nl schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:48:
Als je ergens in de toekomst met een bankpas kunt betalen zullen de laadpassen denk ik wel (grotendeels) verdwijnen. Maar dat zal nog wel ff duren.
Dan zou er ook een bonnetje uit de laadpaal moeten komen.
Sowieso denk ik dat het nog lang zal duren voordat we met een betaalpas bij de gemiddelde AC paal kunnen betalen.
Aan alles komt een eind.
Zolang ze de kosten voor zo'n betaalterminal maar leggen bij de bankpas gebruiker vind ik het best.Jaapio_B schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:50:
[...]
Sowieso denk ik dat het nog lang zal duren voordat we met een betaalpas bij de gemiddelde AC paal kunnen betalen.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Dat duurt nog precies 7 weken. Vanaf 13 april moeten alle nieuwe laadpalen voorzien zijn van een mogelijkheid om met een in de EU gangbaar betalingsinstrument te betalen (dan treedt de nieuwe EU AFIR-Verordening (2023/1804) in werking.Jaapio_B schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:50:
[...]
Zakelijke rijders hebben een factuur nodig en met betaling via bankpas is dat lastig.
Dan zou er ook een bonnetje uit de laadpaal moeten komen.
Volgens de verordening moeten vanaf 2027 ook alle bestaande snelladers die mogelijkheid dan hebben.
Het lijkt nu nog rustig op dat gebied, maar sommige bedrijven lijken te denken dat het meevalt, en komen er pas laat achter hoe menens het is met EU-regelgeving (vergelijk bijvoorbeeld hoe snel het ging toen Apple tegen haar zin moest voldoen aan de DMA).
Niet direct, want dat mag niet. Het is niet toegestaan om verschil in betaalkosten te rekenen als je met een EU bankpas betaalt. Dus de kosten zijn voor de aanbieders van de infrastructuur. Of de aanbieders wentelen die kosten af op de consument door de prijzen te verhogen.PeterZ(on) schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:07:
[...]
Zolang ze de kosten voor zo'n betaalterminal maar leggen bij de bankpas gebruiker vind ik het best.
Bij AC palen komen geen betaalterminals, enkel voor de snelladers wordt dit verplicht.PeterZ(on) schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:07:
[...]
Zolang ze de kosten voor zo'n betaalterminal maar leggen bij de bankpas gebruiker vind ik het best.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Bij snelladers zal zo'n betaalterminal weinig impact hebben op de kosten want die zijn toch al duur. Alleen zal het de klagers over laadpassen dan niet helpen als de AC laders geen betaalterminal moeten hebben, want per saldo veranderd er voor dagelijks gebruik dan niet veel.Tommie12 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:28:
[...]
Bij AC palen komen geen betaalterminals, enkel voor de snelladers wordt dit verplicht.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Er hoeft voor AC laadpalen inderdaad geen betaalterminal te komen, maar wel moet je op laadpalen die vanaf 13 april worden geplaatst kunnen betalen met een "in de Unie gangbaar betaalinstrument", wat dan voor die palen mag bestaan uit "een internetverbinding en mogelijkheid tot een veilige betalingstransactie, die bijvoorbeeld een specifieke Quick-responscode genereren". Ik ben geen betalingsdeskundige, maar ik denk dan aan een Ideal/Wero-betaling.PeterZ(on) schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:35:
[...]
Bij snelladers zal zo'n betaalterminal weinig impact hebben op de kosten want die zijn toch al duur. Alleen zal het de klagers over laadpassen dan niet helpen als de AC laders geen betaalterminal moeten hebben, want per saldo veranderd er voor dagelijks gebruik dan niet veel.
En "De prijzen die exploitanten van openbaar toegankelijke laadpunten in rekening brengen, zijn redelijk, gemakkelijk en duidelijk vergelijkbaar, transparant en niet-discriminerend". Omdat je met je betaalpas of bank-app moet kunnen betalen, zal op een of andere manier de laadprijs ook voor degenen die geen laadpas-app hebben moeten worden gecommuniceerd. Omdat er toch een QR-code moet worden gegenereerd, en daar een scherm voor nodig is op de paal, kan op dat scherm ook eenvoudig de prijs worden aangegeven.
Nou denk ik niet dat alle nieuwe palen vanaf 13 april zo zullen werken, maar de aanbieders zijn dan wel in overtreding. Ze zullen even afwachten tot de EU gaat dreigen met handhaving en boetes.
LEIDSCHENDAM-VOORBURG - Automobilisten die hun elektrische auto opladen op het parkeerterrein van het servicecentrum van de gemeente Leidschendam-Voorburg, hoeven al tien jaar niet te betalen. Na vragen van een inwoner heeft de gemeente bekendgemaakt dat de oplaadpalen bij het stadskantoor al sinds 2014 gratis zijn. Hoeveel geld het kosteloos laden de gemeente tot nu toe gekost heeft, is niet te zeggen.
Opladen elektrische auto bij gemeentehuis blijkt al 10 jaar gratis'Vreemde zaak dat het tien jaar lang geduurd heeft', reageert een bewoner. 'Blijkbaar kunnen Joris-Jan en alleman met een elektrische auto daar al tien jaar hun auto gratis opladen. Iemand met een elektrische auto heeft vaak genoeg middelen. Van het geld hadden minderbedeelden een voordeeltje kunnen hebben.'
Dat zullen een hoop EV rijders in die omgeving jammer vinden
Als ze al in 2014 geplaatst zijn, zijn ze waarschijnlijk 3,7 kW en zal de schade wel meevallen. Denk overigens dat 30 euro per laadbeurt een beetje overdreven is als je kijkt naar wat de gemeente voor elektriciteit betaalt. Het zijn geen commerciële prijzen.Wolly schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:49:
[...]
[...]
Opladen elektrische auto bij gemeentehuis blijkt al 10 jaar gratis
Dat zullen een hoop EV rijders in die omgeving jammer vinden
[ Voor 14% gewijzigd door pmiddeld op 25-02-2024 13:45 ]
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
en hoe zit het met betaald parkeren daar ?pmiddeld schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:42:
[...]
Als ze al in 2014 geplaatst zijn, zijn ze waarschijnlijk 3,7 kW en zal de schade wel meevallen. Denk overigens dat 30 euro per laadbeurt een beetje overdreven is als je kijkt naar wat de gemeente voor elektriciteit betaalt. Het zijn geen commerciële prijzen.
Toen ik vorig jaar bij het gemeentehuis in leidschendam was, was het parkeren daar gratis afaik, maar heb ik ook de moeite niet genomen om mijn auto in te prikken, dus ik vermoed dat het idd 3.7kw palen waren. Ik kan ze momenteel niet meer terugvinden in de diverse laad-apps.boyette schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:03:
[...]
en hoe zit het met betaald parkeren daar ?
Al met al zal het geen heel grote kosten met zich hebben meegebracht vermoed ik. In het pand staat de hele nacht vast meer aan verlichting aan, dan die 3 laadpaaltjes misbruikt worden.
Een weekje maar.Robert1962 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:52:
[...]
Hoe lang duurde het voordat jij de kaart hebt ontvangen. Heb die vorige week besteld
Bij mij mislukt dit ook, ik wacht even op de reactie op mijn mailtje. Ik heb wel een betaalmethode toegevoegd en ook een keertje geprobeerd een laadsessie aan een laadpaal te starten.Robert1962 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 16:40:
[...]
[ Voor 12% gewijzigd door Geheugenbank op 25-02-2024 19:37 ]
Vergeet niet dat we wel in Nederland zijn. Gratis is gratis, ik zie mensen er wel speciaal in de nacht hun auto er voor verplaatsen. Ja, als ik om de hoek zou wonen zou ik hem er ook regelmatig parkeren. Gelijk even een rondje lopen. Het zou me daarom ook niks verbazen dat deze lader toch zeker 15 uur per dag actief is geweest.pmiddeld schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:42:
[...]
Als ze al in 2014 geplaatst zijn, zijn ze waarschijnlijk 3,7 kW en zal de schade wel meevallen. Denk overigens dat 30 euro per laadbeurt een beetje overdreven is als je kijkt naar wat de gemeente voor elektriciteit betaalt. Het zijn geen commerciële prijzen.
~55kWh per dag, ~20.000kWh per jaar, ~200.000kWh totaal per paal.
Bij de Lidl was het ook altijd gekte tot ruzie aan toe, wat een gratis lader allemaal kan doen. Bij de Lidl in Almere waar ik wel eens kwam stonden altijd al rijen met auto's te wachten op de lader. Dat was dan ook een snellader (50kW) maar ook de type-2 AC lader was bijna continu in gebruik.
Ooit eens neergezet en boodschappen gedaan, bij het inladen al aangesproken dat het allemaal te lang duurde

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Ja, vooral de gratis snelladers waren wel altijd erg geliefd hier en in Duitsland. Je moet 't maar willen, in de laadfile gaan staan om een paar euro te besparen. In Oostenrijk een jaar of wat terug toen ze nog gratis waren ging dat echt 100 keer soepeler: echt altijd zo in kunnen pluggen en zelden iemand gezien die ook wilde laden. De Lidls hier in de buurt hebben een gewone publieke laadpaal voor de deur. Behalve dat er heel regelmatig een diesel, benzine of niet aangesloten EV staat op 1 of beide plekken gaat dat prima.Headshot_NL schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:24:
[...]
Vergeet niet dat we wel in Nederland zijn. Gratis is gratis, ik zie mensen er wel speciaal in de nacht hun auto er voor verplaatsen. Ja, als ik om de hoek zou wonen zou ik hem er ook regelmatig parkeren. Gelijk even een rondje lopen. Het zou me daarom ook niks verbazen dat deze lader toch zeker 15 uur per dag actief is geweest.
~55kWh per dag, ~20.000kWh per jaar, ~200.000kWh totaal per paal.
Bij de Lidl was het ook altijd gekte tot ruzie aan toe, wat een gratis lader allemaal kan doen. Bij de Lidl in Almere waar ik wel eens kwam stonden altijd al rijen met auto's te wachten op de lader. Dat was dan ook een snellader (50kW) maar ook de type-2 AC lader was bijna continu in gebruik.
Ooit eens neergezet en boodschappen gedaan, bij het inladen al aangesproken dat het allemaal te lang duurde
Yup.... same here. Tegenwoordig kies ik alleen bewust voor "anonieme" paaltjes, d.w.z. als het niet anders kan. Afgelopen week weigerde een Allego paaltje. Er stond een "AgriSnellaad" paaltje naast, nooit van gehoord, Stond in geen enkele app, en ik had op dat moment simpelweg geen alternatief. Achteraf netto 62 cent per kWh, viel me eigenlijk nog mee.Immutable schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:09:
ff een rant, ik ga nooit weer random bij een 11kW paal laden(shell) met een pasje als ik de prijs niet eens weet.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
waar was die agri paal precies?TucanoItaly schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:23:
[...]
Yup.... same here. Tegenwoordig kies ik alleen bewust voor "anonieme" paaltjes, d.w.z. als het niet anders kan. Afgelopen week weigerde een Allego paaltje. Er stond een "AgriSnellaad" paaltje naast, nooit van gehoord, Stond in geen enkele app, en ik had op dat moment simpelweg geen alternatief. Achteraf netto 62 cent per kWh, viel me eigenlijk nog mee.
Tijd voor een pasje met vast tarief erbij? D'r zitten er wel tussen die minder dan 62ct vragen volgens mij, maar dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent. Of was het wel daadwerkelijk een DC snellader?TucanoItaly schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:23:
[...]
Yup.... same here. Tegenwoordig kies ik alleen bewust voor "anonieme" paaltjes, d.w.z. als het niet anders kan. Afgelopen week weigerde een Allego paaltje. Er stond een "AgriSnellaad" paaltje naast, nooit van gehoord, Stond in geen enkele app, en ik had op dat moment simpelweg geen alternatief. Achteraf netto 62 cent per kWh, viel me eigenlijk nog mee.
Share and Enjoy!
@boyette Dorpstienden 3, Ouddorp
@WCA in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, was AgriSnellaad gewoon een 11 kW paaltje
ik heb meerdere pasjes, eerst probeerde ik de Shell Recharge pas, maar Shell had op dat moment backend problemen. En ik kon dus niet laden, tot mijn verbazing. Daarna Vattenfall geprobeerd, en die werkte. Toen was ik al blij. Ik had nog meer pasjes maar ik had teveel haast om uitgebreid te vergelijken.
@WCA in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, was AgriSnellaad gewoon een 11 kW paaltje
[ Voor 95% gewijzigd door TucanoItaly op 26-02-2024 09:36 ]
TucanoItaly schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:33:
@boyette Dorpstienden 3, Ouddorp
@WCA in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, was AgriSnellaad gewoon een 11 kW paaltjeik heb meerdere pasjes, eerst probeerde ik de Shell Recharge pas, maar Shell had op dat moment backend problemen. En ik kon dus niet laden, tot mijn verbazing. Daarna Vattenfall geprobeerd, en die werkte. Toen was ik al blij. Ik had nog meer pasjes maar ik had teveel haast om uitgebreid te vergelijken.
:strip_exif()/f/image/rsH0oJQDJRLxwS1rJ5GHLBqF.jpg?f=fotoalbum_large)
is dat niet gewoon deze ?
Aangezien een laadpas een gangbaar betaal instrument is voor elektrisch laden hoeft er niet veel aangepast te worden toch? Bij bijna alle palen kun je gewoon met een laadpas laden.Of-Aaargh schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:19:
[...]
Dat duurt nog precies 7 weken. Vanaf 13 april moeten alle nieuwe laadpalen voorzien zijn van een mogelijkheid om met een in de EU gangbaar betalingsinstrument te betalen (dan treedt de nieuwe EU AFIR-Verordening (2023/1804) in werking.
Volgens de verordening moeten vanaf 2027 ook alle bestaande snelladers die mogelijkheid dan hebben.
Het lijkt nu nog rustig op dat gebied, maar sommige bedrijven lijken te denken dat het meevalt, en komen er pas laat achter hoe menens het is met EU-regelgeving (vergelijk bijvoorbeeld hoe snel het ging toen Apple tegen haar zin moest voldoen aan de DMA).
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Hier in Nederland zijn laadpassen aardig universeel, maar in de rest van de EU is het best wel een zooi naar mijn idee. Zodra ik al over de grens naar DE gaat werkt mijn laadpas vaak niet, en ben ik aangewezen om een soort kaartspelletje te doen om te gaan kijken welke laadpas het vandaag bij deze paal gaat doen.eltron schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:34:
[...]
Aangezien een laadpas een gangbaar betaal instrument is voor elektrisch laden hoeft er niet veel aangepast te worden toch? Bij bijna alle palen kun je gewoon met een laadpas laden.
Het is geen 'gangbaar betaalmiddel' in ieder geval.
Ik kan de mogelijkheid tot het betalen met je Maestro/Mastercard/Visa oid alleen maar toejuichen, en dat hoeft niets af te doen aan de mogelijkheid tot betalen met een laadpas als dat de voorkeur geniet.
Share and Enjoy!
Ik doe mijn boodschappen ook altijd met mijn laadpas...eltron schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:34:
[...]
Aangezien een laadpas een gangbaar betaal instrument is voor elektrisch laden hoeft er niet veel aangepast te worden toch? Bij bijna alle palen kun je gewoon met een laadpas laden.
Ja die had ik ook bedacht. Lukt mij nog niet, maar als ze dat nog zouden toevoegen...Zapato schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:58:
[...]
Ik doe mijn boodschappen ook altijd met mijn laadpas...
Lijkt mij makkelijker dan betaalterminals op alle laadpalen schroeven.
Dat is onjuist. Kennelijk heeft de Facebook redactie niet goed opgelet.Slasher schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:35:
[...]
Op de FB pagina van Allego staat iets anders, die geven aan dat het om alle AC laders gaat van Allego.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Maar als ze van die laadpas een gewone betaalkaart maken kun je er niet meer mee betalen op hun laadpalen. Althans niet zonder dat ze de laadpalen alsnog moeten aanpassen om met een betaalkaart te kunnen betalen.eltron schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:10:
[...]
Ja die had ik ook bedacht. Lukt mij nog niet, maar als ze dat nog zouden toevoegen...
Lijkt mij makkelijker dan betaalterminals op alle laadpalen schroeven.
En nog los van het kleine detail dat ze dan ook even een bankvergunning moeten aanvragen.
Net antwoord op mijn mailtje gekregen:Zjanzjak schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:00:
[...]
Denk dat je beter even een mailtje kan sturen. Ze reageren niet snel maar ze reageren altijd wel.
"I have now activated the charge card for you. You should notice it working within the next 2 hours. Apologies for any inconvenience this may have caused."
De kaart is nu geactiveerd, misschien vergeten bij de verstrekking.
Ik ben net terug van een weekje Oostenrijk. Voor onderweg had ik Ionity Passport en Tesla lidmaatschap. Ik moest echter 1 keer op bestemming laden in de straat. Dat heb ik met mijn E-Flux druppel gedaan. De e-Flux app had geen tariefinformatie. Dat hebben ze heel vaak moet ik zeggen. Toch de auto ingeplugd. Uiteindelijk bijna 5 uur á 10Kw geladen. Dit kwam achteraf op ruim €57 voor ruim 50KwH, dus een dikke €1,10 per KwH. Wel schrikken natuurlijk.
Wel eens eerder gehad met E-Flux dat er geen tariefinformatie in de app stond en ze er toen over gebeld. Toen gaven ze de schuld aan de laadpaaleigenaar. Het blijft een beetje zwarte-pieten zo...... Voor die ene keer laden is het nu niet zo'n probleem, maar ik blijft het vreemd vinden dat ze heel weinig prijsinformatie hebben in de app.
Kan ik hier nog wat mee? Ze zijn toch verplicht tariefsinformatie te verstrekken? Ik ben wel benieuwd of andere aanbieders voor de betreffende paal wel tariefsinformatie hebben, dus ik drop het adres dat in de E-Flux app staat bij de laadpaal: Hochstrasse 366, Schladming, Oostenrijk. Welke bedragen hebben jullie daarbij?
Wel eens eerder gehad met E-Flux dat er geen tariefinformatie in de app stond en ze er toen over gebeld. Toen gaven ze de schuld aan de laadpaaleigenaar. Het blijft een beetje zwarte-pieten zo...... Voor die ene keer laden is het nu niet zo'n probleem, maar ik blijft het vreemd vinden dat ze heel weinig prijsinformatie hebben in de app.
Kan ik hier nog wat mee? Ze zijn toch verplicht tariefsinformatie te verstrekken? Ik ben wel benieuwd of andere aanbieders voor de betreffende paal wel tariefsinformatie hebben, dus ik drop het adres dat in de E-Flux app staat bij de laadpaal: Hochstrasse 366, Schladming, Oostenrijk. Welke bedragen hebben jullie daarbij?
In de plugsurfing app staat die voor 46ct/kwh.kisik schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:16:
Hochstrasse 366, Schladming, Oostenrijk. Welke bedragen hebben jullie daarbij?
Bij shell voor 53ct/kwh + 5ct/minuut
Bonnet/OVO: 66ct/kwh
Ecotap: 91ct/kwh
Even checken kan flink lonen dus
€0,462 / kWh met Plugsurfing.
€0,46 / kWh met Bump
Was ongeveer €33 goedkoper geweest.
€0,46 / kWh met Bump
Was ongeveer €33 goedkoper geweest.
[ Voor 16% gewijzigd door Hachy op 26-02-2024 14:32 ]
Yep, plugsurfing scheelt best. Ik vind het wel vreemd dat Oostenrijkse provider DA eMobil hem niet eens kent. Andere laadzuilen in de buurt wel.
Kan ik hieruit concluderen dat de laadpaaleigenaar wel een tarief publiceert en dat E-Flux het lekker schimmig houdt om zelf te kunnen woekeren?markjanssen schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:29:
[...]
In de plugsurfing app staat die voor 46ct/kwh.
Bij shell voor 53ct/kwh + 5ct/minuut
Bonnet/OVO: 66ct/kwh
Ecotap: 91ct/kwh
Even checken kan flink lonen dus
Netjes!Geheugenbank schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:23:
Net antwoord op mijn mailtje gekregen:
"I have now activated the charge card for you. You should notice it working within the next 2 hours. Apologies for any inconvenience this may have caused."
En redelijk snel ook nog eens.
Mwoah, op die golflengte zit ik niet.kisik schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:33:
Kan ik hieruit concluderen dat de laadpaaleigenaar wel een tarief publiceert en dat E-Flux het lekker schimmig houdt om zelf te kunnen woekeren?
Dat er geld verdient moet worden is duidelijk, soms met exorbitante prijzen, maar willens en wetens schimmig blijven om zo flink geld te verdienen kan ik mij bij E-Flux niet echt voorstellen.
Ik denk meer dat het een (digitaal)technisch dingetje is.
Lastig inschatten, lijkt me niet. Bij diverse anderen zoals Elbizz, Vandebron, Chargemap die normaal ook tarieven tonen zie ik ook geen tariefinfo en bij ANWB €1,35 per kWh. bij Tango €0,55 per kWh.kisik schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:33:
Kan ik hieruit concluderen dat de laadpaaleigenaar wel een tarief publiceert en dat E-Flux het lekker schimmig houdt om zelf te kunnen woekeren?
ANWB valt me wel negatief op voor een MSP die zegt CPO tarief te rekenen...
Oostenrijkse netwerken vragen vaak hoge roaming fees. Denk dat dat voor E-Flux niet anders is.kisik schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:33:
[...]
Hoe dan? Schijnbaar is het technisch wel mogelijk om een rekening te vereffenen tussen deze partijen.Zjanzjak schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:56:
Ik denk meer dat het een (digitaal)technisch dingetje is.
Ik heb een what's app chat met eflux geopend nu en lees daarin wat de vorige keer (november 2023) was dat ik ze gevraagd had waarom er geen tariefinformatie beschikbaar was: Dat ging om Ionity! November 2023 gaven ze dus als reden dat Ionity geen tariefsinformatie verstrekte aan Eflux.
Dat is nu nog steeds zo bij Ionity: "Geen tariefsinformatie beschikbaar". Hebben anderen ook geen tarieven bij Ionity? Ik ga E-Flux maar opzeggen, want het komt me zo wat amateuristisch over.
Door files en omwegen had ik op de heenweg mijn laatst beoogde Tesla lokatie gemist. Daar had ik in Oostenrijk voor €0,38 p/KwH vol kunnen laden, maar dat is dan geen roaming meer, omdat ik een lidmaatschap had.Hachy schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:07:
[...]
Oostenrijkse netwerken vragen vaak hoge roaming fees. Denk dat dat voor E-Flux niet anders is.
[ Voor 8% gewijzigd door kisik op 26-02-2024 15:12 ]
Ik doelde meer op de bekende AC netwerken aangesloten bij BEO zoals Kelag en Tiwag
Krijg je daar dan nog 10% korting op als je 2 euro in de maand betaald? En wat is het starttarief dat Engie/equans rekent ?Slasher schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 15:48:
[...]
Ik zie dat Bonnet zijn SGZH tarieven ook heeft aangpast, was een hele tijd nog 0,38
Net keurig reactie ontvangen via e-mail van electroverse. Ze hebben net mijn kaart geactiveerd. Keurig! Nu nog een keer proberen te laden. Ben er blij mee is een mooie aanvulling op mijn Thuega kaart die nog geldig is tot 06 maart a.s.Geheugenbank schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:30:
[...]
Bij mij mislukt dit ook, ik wacht even op de reactie op mijn mailtje. Ik heb wel een betaalmethode toegevoegd en ook een keertje geprobeerd een laadsessie aan een laadpaal te starten.
Nee, je kunt concluderen dat het CPO (roaming) tarief meer dan een euro is. Dat is wat E-flux aan je doorrekent. De andere laadpassen die hier gequote worden rekenen niet met het CPO-tarief. Behalve ANWB, maar die is dus ook zo duur.kisik schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:33:
[...]
Ja die korting is van toepassing, Engie/Equans heft geen starttarief.Brilsmurfffje schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:21:
[...]
Krijg je daar dan nog 10% korting op als je 2 euro in de maand betaald? En wat is het starttarief dat Engie/equans rekent ?
Elect a clown, expect a circus.
Weet iemand wat precies de tijden zijn dat de laadpalen van SGZH worden teruggeschroefd? Het is in de avond vanaf 16 of 17 uur tot 22 uur en in de ochtend vanaf ?? uur tot 8 of 9 uur. Wie weet meer?
Maar hoe werkt het dan vraag ik me af? Ik heb Shell recharge en Plugsurfing nu geïnstalleerd en de prijzen voor 2 bij elkaar staande laadpalen daar vergeleken. Bij de 1 is Shell Recharge een stuk duurder, bij de ander is Plugsurfing een stuk duurder. (ben uit gegaan van de laadsnelheid die ik daar behaalde van 10Kw)gjdev schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:37:
[...]
Nee, je kunt concluderen dat het CPO (roaming) tarief meer dan een euro is. Dat is wat E-flux aan je doorrekent. De andere laadpassen die hier gequote worden rekenen niet met het CPO-tarief. Behalve ANWB, maar die is dus ook zo duur.
Hochstrasse 366, Schladming, Oostenrijk
eFlux € 1,14KwH (10KwH kost dan €11,40)
Shell recharge 0,53kwh + 5ct/m (10KwH kost dan €8,30)
Plugsurfing € 0,462KwH (10KwH kost dan €4,62)
Hochstrasse 827, Schladming, Oostenrijk
eFlux ????????
Shell recharge 0,42kwh + 1ct/m (10KwH kost dan €4,80)
Plugsurfing € 0,726KwH (10KwH kost dan €7,26)
Als het CPO tarief zo hoog is, dan ga je als pasaanbieder toch ergens een grens trekken en een paal niet aanbieden aan je klanten zou ik zeggen
Toevallig heb ik foto's gemaakt. Het paaltje van jouw screenshot, is de linkse. Die werkte bij mij op dat moment niet. Het paaltje dat daar direct naast staat, is de rechtse.boyette schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:06:
is dat niet gewoon deze ?
Het is jammer dat ik ze niet in 1 foto heb. Maar je kunt zien dat het pand daarachter hetzelfde is.
![]() | ![]() |
[ Voor 17% gewijzigd door TucanoItaly op 26-02-2024 18:45 ]
Ik had hetzelfde!Geheugenbank schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:23:
[...]
Net antwoord op mijn mailtje gekregen:
Verschillende CPO's (827= da emobil gmbh en 366= chargepoint austria), dus waarschijnlijk verschillende roaming deals. Allebei horen ze bij een toeristische accommodatie (Sun lodge en Mylodge). Misschien hebben die ook nog wat te zeggen over de prijs.kisik schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:02:
[...]
Maar hoe werkt het dan vraag ik me af? Ik heb Shell recharge en Plugsurfing nu geïnstalleerd en de prijzen voor 2 bij elkaar staande laadpalen daar vergeleken. Bij de 1 is Shell Recharge een stuk duurder, bij de ander is Plugsurfing een stuk duurder. (ben uit gegaan van de laadsnelheid die ik daar behaalde van 10Kw)
Hochstrasse 366, Schladming, Oostenrijk
eFlux € 1,14KwH (10KwH kost dan €11,40)
Shell recharge 0,53kwh + 5ct/m (10KwH kost dan €8,30)
Plugsurfing € 0,462KwH (10KwH kost dan €4,62)
Hochstrasse 827, Schladming, Oostenrijk
eFlux ????????
Shell recharge 0,42kwh + 1ct/m (10KwH kost dan €4,80)
Plugsurfing € 0,726KwH (10KwH kost dan €7,26)
Als het CPO tarief zo hoog is, dan ga je als pasaanbieder toch ergens een grens trekken en een paal niet aanbieden aan je klanten zou ik zeggen
De attractie van bijv. de Shell pas is juist (1) de vaste prijs (je weet altijd van te voren exact wat je betaalt, onafhankelijk van waar je laadt), en (2) dat je bijna overal terecht kunt. Als ze dure palen niet aanbieden, vervalt (2). Als ze dure palen duurder maken met hun pas vervalt (1). Gemiddeld zullen ze een behoorlijke marge hebben bovenop CPO tarief. Als dat niet meer zo is, kunnen ze hun prijs voor alle palen iets verhogen. Mogelijk hebben ze met sommige aanbieders ook nog prijsafspraken voor koring op het reguliere CPO tarief.kisik schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:02:
[...]
Bij ons in de straat is een laadpaal die al maanden niet functioneerde waar ook een zak overheen hing met "Laadpunt binnenkort beschikbaar", afgelopen vrijdag plotseling verwijderd, gisteren is ook het verkeersbord ook verwijderd.
Om zo'n laadpaal te plaatsen moet er een vergunning zijn.
Specifiek was dit de officiële bekendmaking:
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2016-28720.html
Maar ik kan niets vinden dat die paal verwijderd zou worden. Ik neem aan dat dit net op dezelfde officiële manier moet?
Ik heb Equans al gemaild hierover, maar nog geen reactie ontvangen.
Wel jammer, het was een SGZH1.0 paal
Om zo'n laadpaal te plaatsen moet er een vergunning zijn.
Specifiek was dit de officiële bekendmaking:
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2016-28720.html
Maar ik kan niets vinden dat die paal verwijderd zou worden. Ik neem aan dat dit net op dezelfde officiële manier moet?
Ik heb Equans al gemaild hierover, maar nog geen reactie ontvangen.
Wel jammer, het was een SGZH1.0 paal
Ja ANWB is echt alleen een allerlaatste backup voor mij. ik vind het echt niet kunnen dat ze zo ver boven CPO zitten voor een MSP die zegt CPO te doen. Snap er helemaal niets vanDeGroteMuis schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:01:
[...]
..
ANWB valt me wel negatief op voor een MSP die zegt CPO tarief te rekenen...
als dit zo doorgaat, kunnen we straks weer allemaal benzine gaan rijden
https://nos.nl/artikel/25...tussen-16-00-en-21-00-uur
Nee, slimme laadpalen die vermogen sterk beperken in die periodes, en geen kleeftarief 's nachts zodat er vooral dan geladen wordt.murky123 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:37:
natuurlijk geen vermogen beperken op het moment dat dat je thuis bent en je de wagen moet laden om de volgende dag weer naar je werk te kunnen.Tommie12 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:41:
[...]
Nee, slimme laadpalen die vermogen sterk beperken in die periodes, en geen kleeftarief 's nachts zodat er vooral dan geladen wordt.
kleef tarief 24/7 maar dan vanaf het moment dat de wagen vol is.
in het NOS radio artikel roept de stedin baas ook dat we allemaal te hard/snel gaan, dat we de klimaatdoelstellingen van 2030 al behaald hebben in 2024.
ik betaal al heel veel, en steeds meer kosten die onderdeel zijn van mijn energie rekening en welke bedoelt zijn voor het onderhoud en uitbreiding van het stroom net.
ik twijfel sterk of een volgende wagen een EV gaat worden.
ondoorzichtige tarieven
afknijpen van de openbare laadinfrastructuur
zijn voor mij toch wel dikke deal breakers ( aangezien ik elke kW openbaar moet inkopen )
Ik zie het meer als groeistuipjes.murky123 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:37:
Botte maatregel om de palen uit te zetten tussen 16u en 21u is het vooruitzicht als we niets doen en niet voortdurend stroomstoringen willen in onze wijken.
Maar wat afschalen of beprijzen tijdens piekuren zou wat mij betreft wel moeten kunnen. Dan heb je in elk geval nog keuze.
En Stedin heeft wel een punt waar het degenen betreft die einde middag aan de lader gaan en pas volgende ochtend er weer af. maar dan zou wat loadbalancing tijdens de piekuren kunnen helpen.
Ondertussen wordt hard gewerkt aan uitbreiding van de netcapaciteit lees ik ook. Beetje laat, maar het komt er aan.
[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 27-02-2024 08:53 ]
betaal je alles zelf? en laad je 100% aan de openbare laadinfrastructuur ?eltron schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:53:
[...]
Maar wat afschalen of beprijzen tijdens piekuren zou wat mij betreft wel moeten kunnen. Dan heb je in elk geval nog keuze.
Ja ik betaal alles zelf. En houd nu ook zonder de beprijzing al rekening met piekbelasting.murky123 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:55:
[...]
betaal je alles zelf? en laad je 100% aan de openbare laadinfrastructuur ?
ik ook, laden doe ik op mijn thuiswerkdag overdag .eltron schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:56:
[...]
Ja ik betaal alles zelf. En houd nu ook zonder de beprijzing al rekening met piekbelasting.
maar ik vind dat ik al genoeg "transportkosten" en "netbeheerkosten ' betaal in mijn energierekening
dat zijn kosten voor onderhoud en uitbreiding van het netwerk. en ook die bedragen worden steeds hoger.
Dit is wel een treffende quote uit het artikel:murky123 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:37:
De oproep van Stedin is geen stimulans voor elektrisch rijden, vindt de belangenvereniging. "Dit soort oproepen kan een afschrikkende werking hebben op automobilisten die nu nog op benzine rijden en overwegen een elektrische auto aan te schaffen", denkt Van Gent. "De oproep komt bovenop de aangekondigde afschaffing van de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting en de ondoorzichtigheid van tarieven van openbare laadpalen."
Wat is de verhouding (domme) thuisladers - openbare laadpalen eigenlijk? Denk dat er op massa's opritten om 17:30 ineens 7 of 22kw uit het net getrokken wordt, want de wallbox weet niet beter.Tommie12 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:41:
[...]
Nee, slimme laadpalen die vermogen sterk beperken in die periodes, en geen kleeftarief 's nachts zodat er vooral dan geladen wordt.
Cash is king.
Neem aan dat ze bij stedin ook het licht uitdoen in de kantoren om 16:00 uur? Alle beetjes helpen.murky123 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:37:
En de elektrische auto's niet meer aan de lader daarstylezzz schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:04:
[...]
Neem aan dat ze bij stedin ook het licht uitdoen in de kantoren om 16:00 uur? Alle beetjes helpen.
Spaargeld + beetje geld van de bank geleend om EV te rijden dus het geld klotst hier niet tegen de plinten.murky123 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:52:
ik twijfel sterk of een volgende wagen een EV gaat worden.
ondoorzichtige tarieven
afknijpen van de openbare laadinfrastructuur
zijn voor mij toch wel dikke deal breakers ( aangezien ik elke kW openbaar moet inkopen )
Maar al dit 'nieuws' en jouw opsommingen doet mij niets en de volgende wordt gewoon weer een EV.
Laden o.a. op kantoor (maar wel een openbare garage), als ik mazzel heb voor iets meer dan 30 cent (want maar 3 plekjes met dat tarief) anders 35 a 36 cent, maar al was het meer dan nog.
Het 'omslagpunt' is nog heel ver.
Ook dit;
Ik hoorde het vanochtend vroeg op de radio (NPO1) waarbij bijv. de dame van de Gemeente Rotterdam en een paar anderen toch andere inzichten hadden. Vergeet ook niet dat het een oproep van Stedin is.
In stedelijke gebieden.
Oproep.
Neen, zo makkelijk laat ik me niet uit het veld slaan, ten eerste doe ik er vooral goed aan, maar buiten dat, rijdt het fijner en is het nog steeds een pak goedkoper qua verbruikskosten.
Noem me naïef, of dat ik een roze bril op heb maar wat de dag van morgen brengt zie ik dan wel weer.
Wie dan leeft, wie dan zorgt.
Maar goed, wie ben ik, als jij zo twijfelt dan er gewoon naar handelen. Ik zit alleen niet zo in de 'wedstrijd'.
misschien wel als je al 57 cent de kW moet betalen, exclusief 25 cent connectietarief ( allego ) .Zjanzjak schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:06:
[...]
Maar goed, wie ben ik, als jij zo twijfelt dan er gewoon naar handelen. Ik zit alleen niet zo in de 'wedstrijd'.
laden op de zaak 75 cent is omdat de werkgever voorkeur geeft aan zijn lease vloot.
Heb je nou al met je baas gesproken over die 75 cent, of is het nog steeds een vermoeden? Kan ook een standaard instelling zijn namelijk.murky123 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:21:
[...]
misschien wel als je al 57 cent de kW moet betalen, exclusief 25 cent connectietarief ( allego ) .
laden op de zaak 75 cent is omdat de werkgever voorkeur geeft aan zijn lease vloot.
N.B. Bedrijven van 100 werknemers of meer moeten een CO2 administratie bijhouden. Hier horen ook de woon werk kilometers in. Mooie kans voor jouw baas om kosten neutraal wat CO2 reductie te doen.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
discussie loopt. gaat traag .koboy schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:53:
[...]
Heb je nou al met je baas gesproken over die 75 cent, of is het nog steeds een vermoeden? Kan ook een standaard instelling zijn namelijk.
N.B. Bedrijven van 100 werknemers of meer moeten een CO2 administratie bijhouden. Hier horen ook de woon werk kilometers in. Mooie kans voor jouw baas om kosten neutraal wat CO2 reductie te doen.
Bij veel auto's kan je het moment waarop je begint te laden toch instellen, of je kan je paal programmeren, maar dat is dan voor een privé paal.mk1992 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:35:
[...]
Wat is de verhouding (domme) thuisladers - openbare laadpalen eigenlijk? Denk dat er op massa's opritten om 17:30 ineens 7 of 22kw uit het net getrokken wordt, want de wallbox weet niet beter.
Voor openbare palen kan dit gestuurd worden door het tarief aan te passen, of gewoon op de meest kritische momenten het laadvermogen aan te passen.
Nu zie ik ook wel heil in wijkbatterijen die de piek tussen 17 en 20h kunnen opvangen. Net nog een artikel gelezen dat de prijs van batterijen aan het zakken is onder de 50€ per kWh.
Alles samen zijn er behoorlijk wat oplossingen, en het lijkt me niet het meest uitdagende probleem om opgelost te krijgen.
Mij lijkt toch de meest voor de hand liggende oplossing om (binnen de concessie-afspraken) enige dynamische beprijzing te doen net zoals Tesla doet bij zijn superchargers.
Tussen 16.00 en 21.00 een hoger tarief per kWh vragen, en een lager tarief buiten die uren. Dan kan het kostenneutraal, immers het hogere en lagere tarief kun je zo kiezen dat netto eenzelfde omzet wordt gemaakt.
En er zal een prikkel zijn om wanneer het niet nodig is, pas na 21.00 te beginnen met laden. Doel is niet dat niemand meer kan laden om 16.00, maar je wilt dat er een minder hoge piek is.
Als iemand vanwege omstandigheden wel per se in dat tijdsframe moet kunnen opladen, dan blijft dat mogelijk (ipv uitschakelen of knijpen).
Tussen 16.00 en 21.00 een hoger tarief per kWh vragen, en een lager tarief buiten die uren. Dan kan het kostenneutraal, immers het hogere en lagere tarief kun je zo kiezen dat netto eenzelfde omzet wordt gemaakt.
En er zal een prikkel zijn om wanneer het niet nodig is, pas na 21.00 te beginnen met laden. Doel is niet dat niemand meer kan laden om 16.00, maar je wilt dat er een minder hoge piek is.
Als iemand vanwege omstandigheden wel per se in dat tijdsframe moet kunnen opladen, dan blijft dat mogelijk (ipv uitschakelen of knijpen).
De mogelijkheden zijn hier al voor de Hyundai groep bijvoorbeeld heeft een systeem waarbij in samenwerking met een aantal energiemaatschappijen het laden gestart wordt op gunstige momenten. Hier staat dan een vergoeding per kWh tegenover.da_Mastah schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:16:
Mij lijkt toch de meest voor de hand liggende oplossing om (binnen de concessie-afspraken) enige dynamische beprijzing te doen net zoals Tesla doet bij zijn superchargers.
https://www.hyundai.com/nl/nl/elektrisch/smartcharging.html
Hiermee dek je de piek van het thuisladen af. Uitbreiden hiervan naar publiek laden zou in samenwerking met een paar grote laadpaalboeren niet al te moeilijk moeten zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door koboy op 27-02-2024 12:37 ]
Neuh, het totale 'omslagpunt' ligt toch nog hoger dan dat.murky123 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:21:
misschien wel als je al 57 cent de kW moet betalen, exclusief 25 cent connectietarief ( allego ) .
En dan nog, ik zie mij gewoon niet meer terug gaan.
Maar dat leuk anders is in bepaalde situaties snap ik overigens wel.
Nu ben ik niet bekend met jouw situatie maar ik zou eerst dan nog eens kijken of m'n creativiteit me dan verder (lees goedkoper) kan helpen. Maar er moeten, voor mij, echt wel hele rigoureuze dingen gebeuren eer ik eens achter mijn oren ga krabben. 88 euro de halve watt o.i.d., of anderhalf uur moeten lopen omdat een ander laadpunt goedkoper is e.d., nah, ik chargeer, maar snap je.
Want ik word echt niet warm of koud van dit soort 'nieuws' of zaken die mij al bekend zijn.
Laadpasjungle bijv.. De tarieven soms niet duidelijk. En ga de bingokaart maar af.
Wat dat aan gaat zie ik het nu, en in de toekomst, allemaal gewoon positief in.
En dus 0,0 reden om ook maar enigszins te twijfelen.
Jedlix doet hetzelfde, en heeft met diverse merken een API. Ik kan alleen bevestigen dat het bij Tesla werkt.koboy schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:34:
[...]
De mogelijkheden zijn hier al voor de Hyundai groep bijvoorbeeld heeft een systeem waarbij in samenwerking met een aantal energiemaatschappijen het laden gestart wordt op gunstige momenten. Hier staat dan een vergoeding per kWh tegenover.
https://www.hyundai.com/nl/nl/elektrisch/smartcharging.html
Hiermee dek je de piek van het thuisladen af. Uitbreiden hiervan naar publiek laden zou in samenwerking met een paar grote laadpaalboeren niet al te moeilijk moeten zijn.
Ik gebruik het om mijn piek te beperken. In Jedlix staat dat ik elke dag om 7h30 een auto wil met een batterij op 80%.
Als ik dan om 18h30-19h thuis kom en aan koppel, dan gaat Jedlix pas in de nacht starten met laden (afhankelijk hoe veel stroom er nog in de batterij zit).
Maar die dingen werken alleen bij thuis laden. Aan een laadpaal ... is het ook afhankelijk van je behoefte, en je wil geen kleeftarief tussen 18 en 21h omdat je pas om 21h begint te laden.
Hoi allemaal, ik gebruik de Electroverse kaart. Werkt perfect alleen kan ik niet zien welke oplaadsessies ik heb gehad. Ik zie dus niet wat ik tot nu toe moet betalen. Electroversie geeft aan dat de leverancier de juiste gegevens nog niet heeft doorgegeven aan Electroverse. Dit kan een tijd duren. Ik ben alleen heel benieuwd of alles qua prijs klopt. Last Mile Solutions kost hier €0,41 cent per kwh staat hier in de app. Meer mensen die dit hebben gehad?
Laden doe je dus overdag, geen probleem dus. Kosten voor onderhoud en uitbreiding netwerk betaalt iedereen, onafhankelijk van of je een EV hebt of niet. Als je een EV hebt, is het misschien wel meer dan terecht dat daarvoor wordt betaald. Verder heb je al eens gezegd dat je maar één keer per week je auto hoeft op te laden. Dus volgens mij heb je niks te klagen. Maar je doet niets anders?murky123 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:06:
[...]
ik ook, laden doe ik op mijn thuiswerkdag overdag .
maar ik vind dat ik al genoeg "transportkosten" en "netbeheerkosten ' betaal in mijn energierekening
dat zijn kosten voor onderhoud en uitbreiding van het netwerk. en ook die bedragen worden steeds hoger.

Ik heb nog nooit bij Electroverse gehad dat het langer dan een dag duurde voordat een laadsessie zichtbaar werd in de app. Meestal direct na het beëindigen van een sessie. 41 ct/kWh is een prijs die veel voorkomt, hier ook bij mij in de buurt op de LMS-paal.Breg87 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:00:
Hoi allemaal, ik gebruik de Electroverse kaart. Werkt perfect alleen kan ik niet zien welke oplaadsessies ik heb gehad. Ik zie dus niet wat ik tot nu toe moet betalen. Electroversie geeft aan dat de leverancier de juiste gegevens nog niet heeft doorgegeven aan Electroverse. Dit kan een tijd duren. Ik ben alleen heel benieuwd of alles qua prijs klopt. Last Mile Solutions kost hier €0,41 cent per kwh staat hier in de app. Meer mensen die dit hebben gehad?
Met Bump betaal je 46 ct/kWh zonder tijdstarief.murky123 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:21:
[...]
je stelt mij een vraag: maar je doet niet anders ?pmiddeld schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:28:
[...]
Laden doe je dus overdag, geen probleem dus. Kosten voor onderhoud en uitbreiding netwerk betaalt iedereen, onafhankelijk van of je een EV hebt of niet. Als je een EV hebt, is het misschien wel meer dan terecht dat daarvoor wordt betaald. Verder heb je al eens gezegd dat je maar één keer per week je auto hoeft op te laden. Dus volgens mij heb je niks te klagen. Maar je doet niets anders?
antwoord. ja ik doe wel anders, klagen is niet het enige wat ik doe. misschien komt het niet zo over
en inderdaad hoef ik niet vaak aan de paal.
maar voor mijn gemoedstoestand is het belangrijk dat ik weet waar ik aan toe ben, en in die korte tijd dat ik nog maar EV rijd. is er elke paar dagen wel een nieuwsbericht o.i.d. wat niet echt positief is voor mijn EV sentiment.
en ik zet mijzelf wel in het rijtje van de gemiddelde nederlander, die leest ook : kleeftarieven, laadpalen savonds uit, onduidelijke tarieven, grote prijsverschillen. er niet vanuit kunnen gaan dat de laadpaal ook levert wat hij hoort te leveren.
begrijp me niet verkeerd. ik vind de EV echt super. het heeft voor mij in NL maar 1 keerzijde en dat is het openbare laden met de bijhorende perikelen ( hierboven genoemd )
maar ik moet nu snel even naar beneden, om mijn EV van de paal af te halen zodat mijn buren ook kunnen laden. nog 3 wachtenden achter mij lees ik nu in de buurtapp.
( we hebben een app om het kleven tegen te gaan en om rekening te houden met elkaar )
Goed om te weten. Wat gek dan, ik zie echt niks staan. De pagina ‘laadsessies’ in de app blijft maar laden en er komt niks tevoorschijn qua prijzen/nota’s.Of-Aaargh schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:28:
[...]
Ik heb nog nooit bij Electroverse gehad dat het langer dan een dag duurde voordat een laadsessie zichtbaar werd in de app. Meestal direct na het beëindigen van een sessie. 41 ct/kWh is een prijs die veel voorkomt, hier ook bij mij in de buurt op de LMS-paal.
Daar valt nog wel wat bij op te merken dat EV-rijders meer moeten bijdragen.pmiddeld schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:28:
[...]
Kosten voor onderhoud en uitbreiding netwerk betaalt iedereen, onafhankelijk van of je een EV hebt of niet. Als je een EV hebt, is het misschien wel meer dan terecht dat daarvoor wordt betaald.
Als er uitbreiding van het net nodig is dan is dat omdat er meer stroom wordt afgenomen. Dus daar wordt dan ook flink aan verdient dunkt mij zo. Vergelijk het maar weer eens met een supermarkt waar het erg druk is en moet worden uitgebreid Daar gaan ze echt de klant niet vragen om een bijdrage, dus waarom zou de EV-rijder dan wel moeten betalen.
Verder wat betalen al die industriële grootverbruikers aan de uitbreiding van het net, die kopen notabene ook nog eens stroom in voor weinig. Daarnaast, regeren is vooruitzien zegt men altijd, dus dit probleem had men al lang kunnen tackelen.
Ik had hetzelfde totdat ik hier op klikte (zie rode cirkel, IOS app).Breg87 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:58:
[...]
Goed om te weten. Wat gek dan, ik zie echt niks staan. De pagina ‘laadsessies’ in de app blijft maar laden en er komt niks tevoorschijn qua prijzen/nota’s.
:strip_exif()/f/image/6t2UQ0NPl22jij5H3Kiyrvzb.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik probeerde mijn eerste laadsessie met Electroverse van afgelopen zondag via oplaadgeschiedenis kaart in te zien maar dat lukt daar dus niet.
[ Voor 16% gewijzigd door DoctorV64 op 27-02-2024 14:22 ]
Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...
Ik wacht ondertussen al 2 weken op de laadsessie in Electroverse op een SGHZ2 paal, die niet eens in de app stond. Pasje werkte er wel.Breg87 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:58:
[...]
Goed om te weten. Wat gek dan, ik zie echt niks staan. De pagina ‘laadsessies’ in de app blijft maar laden en er komt niks tevoorschijn qua prijzen/nota’s.
Sinds enige tijd is Ionity druk bezig in Gorinchem met de aanleg van een laadplein. 24 stuks snelladers zijn er geplaatst. Vandaag even langs gereden, is nog niet open maar duurt vast niet lang meer.
:strip_exif()/f/image/aCDQHGPe5oLFMccWkdIgI8RO.jpg?f=fotoalbum_large)
Jammer dat er (nog) prullebaken staan.
Neem de afrit Avelingen ( no 24) op de A27 , dan richting Gorinchem de Nieuwe Wolpherensedijk. Direct na de BP aan de rechterzijde.
:strip_exif()/f/image/aCDQHGPe5oLFMccWkdIgI8RO.jpg?f=fotoalbum_large)
Jammer dat er (nog) prullebaken staan.
Neem de afrit Avelingen ( no 24) op de A27 , dan richting Gorinchem de Nieuwe Wolpherensedijk. Direct na de BP aan de rechterzijde.
hoe kan dat nou? dat is Stedin gebied. gaan deze dan uit tussen 16 en 21 uur

N.a.v het Stedin advies:
Krom of niet?
Greenchoice draait dag- en nachttarief om. Het wordt in de nacht goedkoper duurder
Nu hang ik aan het eind van de middag de EV aan de thuislader waarbij het laden gepland rond middernacht start. Straks anders, want thuiskomen en meteen opladen?
Iets met paard spannen en wagen?...
Ach, wel weer handig voor de wp (die langer in de koudere nacht draait).
Krom of niet?
Greenchoice draait dag- en nachttarief om. Het wordt in de nacht goedkoper duurder
Nu hang ik aan het eind van de middag de EV aan de thuislader waarbij het laden gepland rond middernacht start. Straks anders, want thuiskomen en meteen opladen?

Als Greenchoice die tarieven omdraait wordt het in de nacht duurder.TCroezing schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:44:
N.a.v het Stedin advies:
Krom of niet?
Greenchoice draait dag- en nachttarief om. Het wordt in de nacht goedkoper.
Goed dat je aangeeft dat sturing met tarieven goed werkt. Tijd dat de laadpaal providers hier werk van maken, piektarieven en daltarieven.Nu hang ik aan het eind van de middag de EV aan de thuislader waarbij het laden gepland rond middernacht start. Straks anders, want thuiskomen en meteen opladen?![]()
Piek- en daltarieven om overvraag te sturen en daarbovenop actietarieven als er echt zware overproductie dreigt. Gewoon een popup op je telefoon: vannacht tussen 02:00 en 06:00 laden met xx€ korting op het standaardtarief of vandaag tussen 12:00 en 15:00 laden met xx€ korting op het standaardtarief.Wolly schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:04:
[..]
Goed dat je aangeeft dat sturing met tarieven goed werkt. Tijd dat de laadpaal providers hier werk van maken, piektarieven en daltarieven.
[ Voor 6% gewijzigd door kisik op 27-02-2024 16:20 ]
Duurder idd,Wolly schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:04:
Als Greenchoice die tarieven omdraait wordt het in de nacht duurder.
Goed dat je aangeeft dat sturing met tarieven goed werkt. Tijd dat de laadpaal providers hier werk van maken, piektarieven en daltarieven.

Wel jammer dat GC deze sturing van openbare laadpalen dan zo tegenwerkt...
Kom ik zelf tot de vraag, hoe is de verhouding van thuis / openbaar laden dan?
Volgens rvo laadt men in 52% van de gevallen (2023) thuis! Dat had ik niet verwacht.
(25% openbare laadpaal, rest: werk, snellader, stopctc elders)
Gemoedstoestand.murky123 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:43:
maar voor mijn gemoedstoestand is het belangrijk dat ik weet waar ik aan toe ben, en in die korte tijd dat ik nog maar EV rijd. is er elke paar dagen wel een nieuwsbericht o.i.d. wat niet echt positief is voor mijn EV sentiment.
Sentiment.
Ik zeg;
Soep.
Heet.
Opgediend.
Netjes. En hulde.murky123 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:43:
we hebben een app om het kleven tegen te gaan en om rekening te houden met elkaar
Weer eens wat anders dan de verhalen dat soms een wagen, EV of niet, dagen aan een paal staat.
Kleine nuance, zie boven.TCroezing schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:44:
N.a.v het Stedin advies de oproep van Stedin:
Vind een oproep toch net ff iets anders dan een advies in deze.
Ja, maar hoeveel mensen kunnen niet zelf opladen (en moeten dus wel niet aan een openbare laadpaal)TCroezing schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:40:
[...]
Duurder idd,FT.
Wel jammer dat GC deze sturing van openbare laadpalen dan zo tegenwerkt...
Kom ik zelf tot de vraag, hoe is de verhouding van thuis / openbaar laden dan?
Volgens rvo laadt men in 52% van de gevallen (2023) thuis! Dat had ik niet verwacht.
(25% openbare laadpaal, rest: werk, snellader, stopctc elders)
In dat rvo onderzoek (het Nationaal Laadonderzoek is een jaarlijkse, grootschalige enquête onder Nederlandse EV-rijders naar hun ervaringen met en meningen over het opladen van elektrische auto’s) staat:Cyleo schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:47:
[...]
Ja, maar hoeveel mensen kunnen niet zelf opladen (en moeten dus wel niet aan een openbare laadpaal)
Dat dit percentage zal gaan veranderen als er meer EVs komen lijkt me dan wel logisch.69% van de respondenten heeft de mogelijkheid om thuis te laden.
Bedankt, dit heb ik ook al geprobeerd. Maar hij blijft een soort van hangen/laden als ik op die knop klik. Bij oplaadgeschiedenis kaart staat ook nog niks.DoctorV64 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:21:
[...]
Ik had hetzelfde totdat ik hier op klikte (zie rode cirkel, IOS app).
[Afbeelding]
Ik probeerde mijn eerste laadsessie met Electroverse van afgelopen zondag via oplaadgeschiedenis kaart in te zien maar dat lukt daar dus niet.
Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2