[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 131 ... 218 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breg87
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-06 20:37
kaanmijo schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:11:
[...]

Ik wacht ondertussen al 2 weken op de laadsessie in Electroverse op een SGHZ2 paal, die niet eens in de app stond. Pasje werkte er wel.
Goed om te weten! Kan dus even duren…

Wel gek dat een andere tweaker al wel zijn geschiedenis van Last Mile Solutions kan inzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:18
Breg87 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:25:
Goed om te weten! Kan dus even duren…

Wel gek dat een andere tweaker al wel zijn geschiedenis van Last Mile Solutions kan inzien.
Nee hoor, niets geks aan.
Als je dit forum een beetje doorspit zie je dat het soms totale willekeur is.
De 1, met laadpas X bij laadpunt Y, ziet de boel meteen in de app/online dashboard, de ander pas na vele maanden. Voor X en Y kan je trouwens diverse MSP's en CPO's invullen.
Is dat dan altijd zo? Nee zeker niet, maar 'het' gebeurt wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:49
kaanmijo schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:11:
[...]

Ik wacht ondertussen al 2 weken op de laadsessie in Electroverse op een SGHZ2 paal, die niet eens in de app stond. Pasje werkte er wel.
Ik heb bij Electroverse al drie sessies die niet zijn verschenen in de app of op mijn creditcard :? Ik klaag niet, maar kan nooit goed zijn voor hun businessmodel

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 04-06 18:41

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Heb weer een kaartje in elkaar geknutseld. Dit keer over boetetarieven n.a.v. die blockingfee van Allego die a.s. vrijdag ingaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65zF1ti7GmUlxFkw9W0YZ46650Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/INQRVPfk7Ddg1u2hc7PMhpXv.png?f=fotoalbum_large

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JSD00
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:32
Leuk om hier de ins en outs te leren over laadpassen. Ik ben erg tevreden met mijn Volvo-laadpas die slechts 0,50 euro per kWh rekent als de lader met minimaal 100kWh snellaadt. Hoe kan Volvo dat doen zonder volledig leeg te lopen op kosten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:25
JSD00 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:47:
Leuk om hier de ins en outs te leren over laadpassen. Ik ben erg tevreden met mijn Volvo-laadpas die slechts 0,50 euro per kWh rekent als de lader met minimaal 100kWh snellaadt. Hoe kan Volvo dat doen zonder volledig leeg te lopen op kosten?
Omdat er weinig auto's zullen zijn waarmee je minimaal 100kWh kunt snelladen. ;)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:42
PeterZ(on) schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 23:17:
[...]

Omdat er weinig auto's zullen zijn waarmee je minimaal 100kWh kunt snelladen. ;)
ja en ook nauwelijks Volvo's. Zover ik zie is de Volvo EX90 twin motor de enige die meer dan 100kWh batterij heeft. En of je die zover leeg durft te rijden.. dat je minimaal 100kWh kunt laden?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSD00
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:32
PeterZ(on) schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 23:17:
[...]

Excuus, ik bedoel een laadsnelheid van 100kW. Elke paal die minimaal 100kW doet kost 0,5 euro per kWh.

https://volvocar-public-charging.com/web/nl/volvo-nl/tariffs

Vind het opvallend omdat die palen meestal natuurlijk fors duurder zijn en het lijkt me niet logisch dat Volvo afspraken heeft met al die aanbieders. Maar ik klaagniet, vind het een scherp tarief en is zeker interessant voor vakanties etc. In Frankrijk zelfs 0,4 euro per kWh. Het is voor mij goedkoper om elke week even bij Fastned vol te gooien dan om aan een trage publieke paal in de stad te staan (thuisladen is geen optie helaas).

[ Voor 20% gewijzigd door JSD00 op 28-02-2024 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
JSD00 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:18:
[...]

Excuus, ik bedoel een laadsnelheid van 100kW. Elke paal die minimaal 100kW doet kost 0,5 euro per kWh.

Vind het opvallend omdat die palen meestal natuurlijk fors duurder zijn en het lijkt me niet logisch dat Volvo afspraken heeft met al die aanbieders. Maar ik klaagniet, vind het een scherp tarief en is zeker interessant voor vakanties etc. In Frankrijk zelfs 0,4 euro per kWh. Het is voor mij goedkoper om elke week even bij Fastned vol te gooien dan om aan een trage publieke paal in de stad te staan (thuisladen is geen optie helaas).
Wel apart dat trager laden duurder is zoals ik het lees.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:26

koboy

Heb een idee voor een icon

JSD00 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:18:
[...]

Wat je wel vergeet te zeggen is dat het om een abbo gaat van 15 euro per maand, waarschijnlijk voor jou het eerste jaar gratis.
Verder rekenen ze AC CPO (+opslagen?).
Iets vergelijkbaars zie je trouwens bij BMW en Mercedes, alleen is daar een vast AC tarief gekozen en (afhankelijk van abbo) een iets hoger DC tarief.

Leeglopen zullen ze er niet op doen, aangezien ze de enigen zijn die dit vol hebben weten te houden. De kosten zullen wel verwerkt zitten in de prijs van de priemiejum auto.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:09
is het iemand al opgevallen

[ Voor 73% gewijzigd door boyette op 28-02-2024 08:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:00
Nee, niet echt. :o

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Probeer je een variant op mijn signature te maken? >:) _O- 7(8)7 d:)b

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:40
WCA schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:38:
[...]

Hier in Nederland zijn laadpassen aardig universeel, maar in de rest van de EU is het best wel een zooi naar mijn idee. Zodra ik al over de grens naar DE gaat werkt mijn laadpas vaak niet, en ben ik aangewezen om een soort kaartspelletje te doen om te gaan kijken welke laadpas het vandaag bij deze paal gaat doen.

Het is geen 'gangbaar betaalmiddel' in ieder geval.

Ik kan de mogelijkheid tot het betalen met je Maestro/Mastercard/Visa oid alleen maar toejuichen, en dat hoeft niets af te doen aan de mogelijkheid tot betalen met een laadpas als dat de voorkeur geniet.
Ja dit is nog best krankzinnig en een groeipijn bij elektrisch rijden. Daar moet echt een oplossing voor komen. Ik laad meestal bij Tesla omdat ik een Tesla heb, dan doet hij handshaking. En klaar.
In principe kan elke laadpaal met de auto praten. Dus dit moet met elke laadpaal kunnen dat die een encryptie handshaking doet dat het auto X is met die vin nummer en dan eventueel met pincode ofzo en dan gaan met die banaan.

Of ja gewoon zoals een tankstation. Pinpas hou je erbij. klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:20

WCA

Immutable schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:04:
[...]

Ja dit is nog best krankzinnig en een groeipijn bij elektrisch rijden. Daar moet echt een oplossing voor komen. Ik laad meestal bij Tesla omdat ik een Tesla heb, dan doet hij handshaking. En klaar.
In principe kan elke laadpaal met de auto praten. Dus dit moet met elke laadpaal kunnen dat die een encryptie handshaking doet dat het auto X is met die vin nummer en dan eventueel met pincode ofzo en dan gaan met die banaan.

Of ja gewoon zoals een tankstation. Pinpas hou je erbij. klaar.
Plug 'n charge zou Tesla zelfs met niet-tesla's kunnen implementeren. Fastned doet dit al, en dat werkt (muv van een paar volkswagens en een paar exotischere auto's dacht ik) met alle auto's goed. Enige is dat je dan met alle aanbieders weer een overeenkomst moet hebben. Of je moet een systeem bedenken waar je één provider aan je auto koppelt oid.

Maar goed, ik zou het liefste gewoon zien dat elke laadpaal een terminal heeft die maestro/mastercard/visa/laadpas spreekt, en de kWh prijzen gewoon op de laadpaal zelf zichtbaar zijn (en evt gereguleerd zodat er niet meer van die woekerprijspalen staan)

Maar goed we gaan het zien

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-06 10:07
eltron schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:53:
[...]

Ik zie het meer als groeistuipjes.
Botte maatregel om de palen uit te zetten tussen 16u en 21u is het vooruitzicht als we niets doen en niet voortdurend stroomstoringen willen in onze wijken.
Maar wat afschalen of beprijzen tijdens piekuren zou wat mij betreft wel moeten kunnen. Dan heb je in elk geval nog keuze.
En Stedin heeft wel een punt waar het degenen betreft die einde middag aan de lader gaan en pas volgende ochtend er weer af. maar dan zou wat loadbalancing tijdens de piekuren kunnen helpen.

Ondertussen wordt hard gewerkt aan uitbreiding van de netcapaciteit lees ik ook. Beetje laat, maar het komt er aan.
Beetje laat maar? Warmtepompen, EV's en elektrisch koken zijn nu niet bepaald dit jaar pas bedacht. :+ Iedereen zit dit al minimaal 10 jaar aankomen, maar de knappe koppen bij de netbeheerders niet?

En hoezo heeft Stedin een punt als ze zeggen dat laadpaalkleven betekent dat de laadpalen wel een paar uur uit kunnen? Ook dat grafiekje gezien, dat neerkomt op nu zo'n 3 EV's per publieke laadpaal, waarvan er ook de nodige thuis laden naar een prognose van straks zo'n 7 EVs per publieke laadpaal, met ongetwijfeld een minder groot aandeel dat thuis kan laden? Aangezien er nu al diverse knelpunten zijn met laadpaalbezetting, lijkt het me niet nuttig als Stedin dan ook nog de laadpaalklevers als norm neemt voor het stroomnet. Ik laad sowieso meestal overdag en woon niet in Stedin gebied, dus mij zal het nu nog niet direct treffen, maar ik vind het wel erg simpel om het probleem zo door te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:00
Hachy schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:27:
Heb weer een kaartje in elkaar geknutseld. Dit keer over boetetarieven n.a.v. die blockingfee van Allego die a.s. vrijdag ingaat.

[Afbeelding]
Krijg je iets van een melding oid als je naar het boetetarief gaat? Of sta je daar zelf voor aan de lat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
DeGroteMuis schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:36:
[...]

Beetje laat maar? Warmtepompen, EV's en elektrisch koken zijn nu niet bepaald dit jaar pas bedacht. :+ Iedereen zit dit al minimaal 10 jaar aankomen, maar de knappe koppen bij de netbeheerders niet?

En hoezo heeft Stedin een punt als ze zeggen dat laadpaalkleven betekent dat de laadpalen wel een paar uur uit kunnen? Ook dat grafiekje gezien, dat neerkomt op nu zo'n 3 EV's per publieke laadpaal, waarvan er ook de nodige thuis laden naar een prognose van straks zo'n 7 EVs per publieke laadpaal, met ongetwijfeld een minder groot aandeel dat thuis kan laden? Aangezien er nu al diverse knelpunten zijn met laadpaalbezetting, lijkt het me niet nuttig als Stedin dan ook nog de laadpaalklevers als norm neemt voor het stroomnet. Ik laad sowieso meestal overdag en woon niet in Stedin gebied, dus mij zal het nu nog niet direct treffen, maar ik vind het wel erg simpel om het probleem zo door te spelen.
Precies, dat schreef ik ook al. Lekker makkelijk om de EV de schuld te geven terwijl zij zelf hebben zitten slapen. Maar ja, alles voor de winst en aandeelhouders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
[...]

Over dat het veel te laat is zijn we het wel eens. Ik bedoelde "beetje laat" eufemistisch, zoals Alex wel eens "beetje dom" is.

Maar gezien we nu helaas in die situatie zitten en je niet dagelijks stroomuitval wilt, moet er voor de korte termijn wel iets gebeuren. En ik snap de denkrichting van Stedin dat auto's die van 16u middag tot 7u (of later) de volgende ochtend, over het algemeen niet die volledige tijd nodig hebben om voldoende bij te laden voor volgende rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 21:17

bert pit

asdasd

@WCA @Immutable Ik ben het helemaal eens hoor, dat je met een normaal betaalsysteem zou moeten kunnen laden.
Maar het punt schijnt te zijn dat daar een internet achtige connectie voor noodzakelijk is, om de controle op de pas te garanderen. Blijkbaar is die noodzaak er voor een debitcard niet.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
bert pit schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:09:
@WCA @Immutable Ik ben het helemaal een hoor, dat je met een normaal betaalsysteem zou moeten kunnen laden.
Maar het punt schijnt te zijn dat daar een internet achtige connectie voor noodzakelijk is, om de controle op de pas te garanderen. Blijkbaar is die noodzaak er voor een debitcard niet.
Maar alle palen hebben een internetachtige connectie.
Hoe dacht je anders dat de info over jouw laadbeurt op je factuur komt?

(over het algemeen is dat volgens mij een 4g simmetje(?))

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 28-02-2024 11:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36
PeterZ(on) schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:57:
[...]

Precies, dat schreef ik ook al. Lekker makkelijk om de EV de schuld te geven terwijl zij zelf hebben zitten slapen. Maar ja, alles voor de winst en aandeelhouders.
Die laatste statement slaat echt nergens op :*) Netbeheerders zijn in eigendom van (lokale) overheden en hebben geen winstoogmerk. Sterker nog, ze zijn extreem gebonden aan wet en regelgeving.

Dat er niet goed vooruit is gedacht is wel waar. Hoewel ik wel eens heb gehoord dat de uitbreiding van het stroomnet al eerder was voorzien, maar dat juist die wet en regelgeving er voor zorgde dat uitbreiden niet kon. Maakt niet uit, uiteindelijk heeft een organisatie of overheid onvoldoende vooruit geplukt. Onhandig om daar de publieke laadpaal de dupe van te maken. Prijsprikkels zijn wmb beter, daar gaan Nederlanders erg goed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:20

WCA

eltron schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:11:
[...]

Op de meeste palen kan ik zelfs per kwartier uitlezen hoeveel er al geladen is.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Netbeheerders mochten alleen investeringen in het netwerk achteraf in de tarieven verrekenen (over een periode van 40 jaar). Ik geloof dat dit na jaren zeuren net aangepast is...
Ze weten al jaren dat de investeringen er aan komen, en zijn ook al jaren aan het roepen om aanpassingen maar zo lang alleen de netbeheerders "last hebben" waren de aandeelhouders terughoudend in het helpen aanpassen van regelgeving of helpen op andere wijze.

Interessant stukje van al weer een paar jaar geleden over het spanningsveld: https://www.rtlnieuws.nl/...rgietransitie-rapport-pwc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-06 10:20
Wijkbatterij iemand ?

zet een wijkbatterij of een buurtaccu neer daar waar nodig. die kunnen we volstoppen op het moment dat de stroom goedkoop is en de meeste mensen aan het werk zijn. en dan kunnen we de pieken opvangen op het moment dat we thuis komen en we allemaal gaan inductie koken, warmtepompen aan en auto's gaan laden.

zo voorkom je netcongestie, en onbalans in het netwerk. of zie ik dit verkeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:47
eltron schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:04:
[...]

En ik snap de denkrichting van Stedin dat auto's die van 16u middag tot 7u (of later) de volgende ochtend, over het algemeen niet die volledige tijd nodig hebben om voldoende bij te laden voor volgende rit.
Die denkrichting werkt voor laadpalen op de eigen oprit, maar niet bij publieke laadpalen, waar de opmerking wel op is gericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
koboy schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:14:
[...]

Netbeheerders mochten alleen investeringen in het netwerk achteraf in de tarieven verrekenen (over een periode van 40 jaar). Ik geloof dat dit na jaren zeuren net aangepast is...
Ze weten al jaren dat de investeringen er aan komen, en zijn ook al jaren aan het roepen om aanpassingen maar zo lang alleen de netbeheerders "last hebben" waren de aandeelhouders terughoudend in het helpen aanpassen van regelgeving of helpen op andere wijze.

Interessant stukje van al weer een paar jaar geleden over het spanningsveld: https://www.rtlnieuws.nl/...rgietransitie-rapport-pwc
Hoorde gisteren een podcast van BNR Jan Rotmans: 'We zitten aan de rand van een doorbraak in de energietransitie'
De oplossing zal van meerdere kanten moeten komen. Het net moet slimmer worden. Alles inrichten op de maximale piek is onhaalbaar. En voorlopig moeten we rekening gaan houden met steeds vaker stroomuitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
kisik schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:18:
[...]

Die denkrichting werkt voor laadpalen op de eigen oprit, maar niet bij publieke laadpalen, waar de opmerking wel op is gericht.
Waarom zou dat op publieke laadpalen niet werken? En inderdaad daar is de opmerking juist op gericht.
Op de eigen oprit wordt het al geregeld via loadbalancing die op piekmoment van inductiekoken, warmtepomp wasmaschine en autoladen, simpelweg het laden van de auto stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
basdv schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:13:
[...]

Die laatste statement slaat echt nergens op :*) Netbeheerders zijn in eigendom van (lokale) overheden en hebben geen winstoogmerk. Sterker nog, ze zijn extreem gebonden aan wet en regelgeving.

Dat er niet goed vooruit is gedacht is wel waar. Hoewel ik wel eens heb gehoord dat de uitbreiding van het stroomnet al eerder was voorzien, maar dat juist die wet en regelgeving er voor zorgde dat uitbreiden niet kon. Maakt niet uit, uiteindelijk heeft een organisatie of overheid onvoldoende vooruit geplukt. Onhandig om daar de publieke laadpaal de dupe van te maken. Prijsprikkels zijn wmb beter, daar gaan Nederlanders erg goed op.
Netbeheerders van lokale overheden? Welnee, dat zijn allang commerciele partijen. Sterker nog, die zijn gedwongen afgesplitst van de energie leveranciers/producenten. Naamgevingen zijn niet toevallig bijna hetzelfde als de leverancier/producent. De laatste die gedwongen is afgesplitst was Enexis van Essent (als ik het me goed herinner), waarbij Essent op dat moment inderdaad nog in handen was van lokale overheid (en dat werd als argument gebruikt om niet te hoeven afsplitsen). De wet is erg duidelijk hierover.

Het is inderdaad de wetgever die dwars lag en ligt, niet de netbeheerders, die zagen de bui al lang geleden hangen en hebben gewaarschuwd. Maar ja, de winst was zo lekker hoog, en als je dan niet investeert dan blijft die hoog.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
eltron schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:23:
[...]

Waarom zou dat op publieke laadpalen niet werken? En inderdaad daar is de opmerking juist op gericht.
Op de eigen oprit wordt het al geregeld via loadbalancing die op piekmoment van inductiekoken, warmtepomp wasmaschine en autoladen, simpelweg het laden van de auto stopt.
Omdat er meerdere auto's zijn die daar willen/moeten laden. Als de paal dan niks doet tussen 16 en 22 uur, dan vissen er mensen achter het net. Diegene die vanaf 22 uur kan laden, gaat vast niet om 02 uur de auto weghalen voor iemand die niet om 03 uur zijn auto gaat stekkeren.

Of er moeten nóg meer laadpalen bijkomen natuurlijk

[ Voor 4% gewijzigd door kisik op 28-02-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

eltron schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:11:
[...]

(over het algemeen is dat volgens mij een 4g simmetje(?))
Ik druk me niet goed uit. Voor financiele transacties op een creditcard of bankpas ligt de lat veel hoger dan voor een afreken systeem dat in elke kantine met een pas gebruikt kan worden en ook op een laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
kisik schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:25:
[...]

Omdat er meerdere auto's zijn die daar willen/moeten laden. Als de paal dan niks doet tussen 16 en 22 uur, dan vissen er mensen achter het net. Diegene die vanaf 22 uur kan laden, gaat vast niet om 02 uur de auto weghalen voor iemand die niet om 03 uur zijn auto gaat stekkeren.

Of er moeten nóg meer laadpalen bijkomen natuurlijk
Hoeveel denk jij dat er wordt geladen als de stroom uitvalt door overbelasting van het net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
eltron schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:28:
[...]

Hoeveel denk jij dat er wordt geladen als de stroom uitvalt door overbelasting van het net?
Niks en dan krijg je dus dat mensen toch een ICE (willen) blijven rijden of er zelfs naar terug gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
basdv schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:13:
[...]

Dat overheden eigenaar zijn daar heb je gelijk in, maar ze maken wel degelijk winst. In 2016 had Stedin 105 miljoen winst bij 1,2 miljard omzet. Kan zo gauw geen recentere cijfers vinden. En als de overheid eigenaar is dan hebben toch gewoon zitten slapen want die transitie is al jaren bezig. Ze stimuleren het ook al zo lang, ik kreeg in 2017 al subsidie op mijn warmtepomp. Dus nu de EV-rijder de schuld te geven is een gotspe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-06 23:24

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

[...]

Een installateur heeft het me ook al 10 jaar geleden voorgerekend (we hebben al meer dan 10 jaar zonnepanelen), dat het niet uit zou kunnen. In de wijk (Den Haag), we hebben een onderstation, is de straat sindsdien al twee keer open geweest voor nieuwe bekabeling.

Het komt omdat iedere partij - zowel producenten als consumenten en de diverse politieke niveaus - lokaal optimaliseert, de zogenaamde “bounded rationality”. We passen negentiende eeuwse manieren van redeneren toe op situaties van de 21-ste eeuw. EV’s zijn bijvoorbeeld geen auto’s meer (19e eeuw), maar verrijdbare accu’s. Afnemers zijn niet alleen consumenten, maar ook producenten.

De energietransitie vereist een andere architectuur: een netwerk van leveranciers EN/OF afnemers vereist een andere benadering dan een netwerk met OF leveranciers OF afnemers.

Wanneer we geen architecten benoemen, die met alle partijen de nieuwe ontwerpprincipes bepalen, versterken we scheve machtsverhoudingen. Waarom stijgen de prijzen voor opladen van EV’s door MSP’s? Omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
murky123 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:16:
Wijkbatterij iemand ?

zet een wijkbatterij of een buurtaccu neer daar waar nodig. die kunnen we volstoppen op het moment dat de stroom goedkoop is en de meeste mensen aan het werk zijn. en dan kunnen we de pieken opvangen op het moment dat we thuis komen en we allemaal gaan inductie koken, warmtepompen aan en auto's gaan laden.

zo voorkom je netcongestie, en onbalans in het netwerk. of zie ik dit verkeerd ?
We drijven een klein beetje offtopic, maar dit is naar mijn idee ook de oplossing. Ik zou best een batterij thuis willen hebben staan, maar het is veel logischer om dit op wijkniveau op te lossen. Dan kun je namelijk ook het onbalans in gebruik/levering van buurtbewoners afvangen. Plus een grotere batterij is efficiënter vorm te geven.

En voor laden zie ik eigenlijk de beste oplossing in dynamische tarieven. Dat is ook reëel, stroom is veel duurder tussen 18-22h. En afknijpen zoals nu gebeurt, of uitzetten, zoals wordt voorgesteld, hindert misschien die ene EV-rijder die wel nog moet laden omdat ie bijvoorbeeld 's nachts op vakantie gaat of wat voor reden dan ook.

Ik zag dat Tesla in Frankrijk bij sommige Superchargers inmiddels naast een piektarief ook daltarieven heeft (€ 0,31 en € 0,27 zonder korting, € 0,23 en € 0,20 met korting) tijdens de nachturen (12-4 am en 4-9 am). Ik zie mezelf nog niet direct in de nacht bij een Supercharger staan, maar dat zijn wel heel aantrekkelijke tarieven natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Nova163 op 28-02-2024 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

[...]

Ik denk dat we dit item allemaal in een halve minuut op TV of de socials hebben voorbij zien komen, maar dat de werkelijke boodschap iets genuanceerd zou moeten worden.

Ik gebruik zelf dynamische energie en dan zie je in de ochtend en avond een piek. Zelf laad ik na de piek, omdat het uit eigen zak betaald wordt. Deze stimulans is er voor de lease rijders niet, de baas betaalt dus wat zou het.

Ik denk dat de meeste auto's in een uur of 4 a 5 vol zitten en dat wellicht een lading van 60% ook voldoende is. Ja de infraboeren hebben zitten slapen met voorspellingen die gewoon vanuit het verleden in rechte lijn werden doorgetrokken. Jammer. Maar een klein beetje aanpassen door vanaf een uur of 21.00 te laden kan toch niet moeilijk zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
bert pit schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:49:
[...]

Ik denk dat we dit item allemaal in een halve minuut op TV of de socials hebben voorbij zien komen, maar dat de werkelijke boodschap iets genuanceerd zou moeten worden.

Ik gebruik zelf dynamische energie en dan zie je in de ochtend en avond een piek. Zelf laad ik na de piek, omdat het uit eigen zak betaald wordt. Deze stimulans is er voor de lease rijders niet, de baas betaalt dus wat zou het.

Ik denk dat de meeste auto's in een uur of 4 a 5 vol zitten en dat wellicht een lading van 60% ook voldoende is. Ja de infraboeren hebben zitten slapen met voorspellingen die gewoon vanuit het verleden in rechte lijn werden doorgetrokken. Jammer. Maar een klein beetje aanpassen door vanaf een uur of 21.00 te laden kan toch niet moeilijk zijn?
Zo'n ochtend- en avondpiek is toch zeker niet nieuw, vroeger kon men daar prima op inspelen. Ik zie zo'n dynamisch energiecontract als lapwerk om hun onvermogen te maskeren. Natuurlijk kun je daarmee wat bereiken maar blijft lapwerk.

En er zijn nu al vaak te weinig laders in drukke woonwijken met veel EV's en er moeten er nog heel veel meer komen. Hoe moeten die dan geladen worden als je uren lang niet kan laden. En we staan nog maar aan het begin van de transitie. 8)7 Daarnaast heb ik het gevoel dat oplossingen altijd worden opgelegd i.p.v. dat er met betrokkenen worden overlegd, en de hand in eigen boezem steken doen ze al helemaal niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murky123
[...]

Maar een klein beetje aanpassen door vanaf een uur of 21.00 te laden kan toch niet moeilijk zijn?
ik zie dit toch wel als een probleem ( ik zie graag problemen 8) is ook deels mn werk )

Stel je voor : een nederlandse straat . met misschien 1 a 2 palen, en een stuk of 6 EV's. we komen allemaal rond de klok van 5 a 6 pm thuis om te eten. dan gaan we wachten tot een uur of 9 a 10 pm. dan stormen we met zijn alle op die paal af om een plekje te claimen tot morgenochtend .

een aanpassing op individueel niveau is niet het probleem. maar als we dit met meer gaan doen ( die zelfde aanpassing ) kan het wel een dingetje worden.

meer palen komen er niet, want congestie en capaciteit issues, meer EV's komen er wel, want we moeten. dus steeds meer EV's per paal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
murky123 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:07:
[...]

ik zie dit toch wel als een probleem ( ik zie graag problemen 8) is ook deels mn werk )

Stel je voor : een nederlandse straat . met misschien 1 a 2 palen, en een stuk of 6 EV's. we komen allemaal rond de klok van 5 a 6 pm thuis om te eten. dan gaan we wachten tot een uur of 9 a 10 pm. dan stormen we met zijn alle op die paal af om een plekje te claimen tot morgenochtend .

een aanpassing op individueel niveau is niet het probleem. maar als we dit met meer gaan doen ( die zelfde aanpassing ) kan het wel een dingetje worden.

meer palen komen er niet, want congestie en capaciteit issues, meer EV's komen er wel, want we moeten. dus steeds meer EV's per paal
Gezien de gemiddelde woon-werkafstand van 7 km per dag hoeft men niet elke dag aan de paal te laden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Wolly schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:14:
[...]

Gezien de gemiddelde woon-werkafstand van 7 km per dag hoeft men niet elke dag aan de paal te laden :+
Oftewel, niks aan de hand mensen, gewoon doorlopen. 8)7 Er komen zeker geen nieuwe verbruikers meer bij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kisik
[...]

Was 2022 niet een coronajaar waarin mensen nog heel veel thuis werkten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-06 17:05
Tja, dat de politiek niet adequaat heeft gehandeld en dat we nu met netcongestie zitten weten we al. Die netbeheerders hebben echt wel aan de bel getrokken, maar die kunnen alleen investeren als de aandeelhouders (=overheden) eerder met miljardeninvesteringen of mogelijkheden om te lenen waren gekomen. Feit is dat het te laat gebeurd is en dat het hier en daar meer gaat wringen en schuren dan misschien nodig was geweest. Reacties als ‘val mij niet lastig, ze hadden het maar moeten voorzien’ zijn wel begrijpelijk als eerste primaire reactie, maar ze bieden geen oplossing voor het probleem dat er nou eenmaal is. Het helpt niet om een probleem te ontkennen.

Vroeger was het electriciteitsnetwerk eenvoudig. Je had veel kolen- en gascentralen en die schaalden op en af wanneer nodig en iedereen kon onbeperkt afnemen wanneer het hem of haar uit kwam. Met de transitie qua energieopwekking gaat dat nou eenmaal veranderen. De aanbodzijde laat zich minder sturen. Wijkbatterijen en andere opslag zijn een deel van de oplossing. De andere kant zal toch zeker zijn het slimmer maken van de vraag. Deels gaat dat via dynamische tarieven. Daarnaast komt er een gigantische capaciteit met auto’s die opgeladen moeten worden. Door dat in de toekomst door de netbeheerders tientallen procentjes af te schalen en op te schalen krijgt de netbeheerder weer een extra noodzakelijke instrument om het netwerk in balans te houden. Het zou gek zijn om dat niet als instrument te willen gaan inzetten. Omdat die slimme mechanismes er nog niet zijn wordt er tijdelijk wat botter opgetreden door publieke palen op vaste tijdstippen te beperken qua load en om een oproep te doen om als he teven kan bepaalde tijden te mijden thuis. Lijkt me weinig mee mis. Ik lees hier tenminste geen mogelijke andere oplossingen op korte termijn.

[ Voor 12% gewijzigd door tweakerpip op 28-02-2024 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
[...]

Nee, totaal niet moeilijk als je thuis laadt :+
Iets minder fijn als je met z'n tienen een laadpaal deelt zoals hier in de wijk. Van 5-9 is dan gewoon een laadslot minder per laadplek, dus bij de gemiddelde laadpaal 14 laadslots minder per week. En dát is wel een probleem. Ik kan me niet voorstellen dat mijn wijk (vooral rijtjeswoningen zonder opritten) de enige is waar de laaddruk best hoog ligt. En ik vermoed dat CPO's het ook niet heel fijn vinden als hun beschikbare uren standaard afgeschaald worden.
Dus ik lees dat je de auto eruit doet? De gemiddelde Nederlander is fit genoeg om dat te fietsen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
DeGroteMuis schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:30:
Iets minder fijn als je met z'n tienen een laadpaal deelt zoals hier in de wijk. Van 5-9 is dan gewoon een laadslot minder per laadplek, dus bij de gemiddelde laadpaal 14 laadslots minder per week. En dát is wel een probleem. Ik kan me niet voorstellen dat mijn wijk (vooral rijtjeswoningen zonder opritten) de enige is waar de laaddruk best hoog ligt. En ik vermoed dat CPO's het ook niet heel fijn vinden als hun beschikbare uren standaard afgeschaald worden.
Tja, je kan het ook anders zien. Door de netbeheerder de controle te geven om palen op piekmomenten minder capaciteit te geven ontstaat er ruimte om palen erbij te plaatsen zodat er meer geladen kan worden op momenten dat er wel energie beschikbaar is.

Ik denk dat de netbeheerder liever 100 palen in een wijk heeft die ze op piekmomenten kunnen afschalen dan 20 palen waar ze geen controle over hebben. En ik denk dat je daar als EV-eigenaren die afhankelijk zijn van publiek laden ook uiteindelijk beter mee geholpen bent.

Feit is dat het even schuurt en pijn doet. Ik snap best dat het ruk is wanneer het nu al dringen is om te laden en ze gaan ook nog de capaciteit op enkele momenten terugschroeven. De vraag is wat de alternatieven zijn. Als de netcongestie blijft bestaan komt er ook geen paal bij en als er straks 10 EVs bij zijn bij jou in de straat is het probleem nog groter.

[ Voor 10% gewijzigd door tweakerpip op 28-02-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:20:
[...]

Oftewel, niks aan de hand mensen, gewoon doorlopen. 8)7 Er komen zeker geen nieuwe verbruikers meer bij?
Geen idee waarom je die conclusie trekt, beetje overdreven reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
DeGroteMuis schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:30:
[...]

Dus ik lees dat je de auto eruit doet? De gemiddelde Nederlander is fit genoeg om dat te fietsen... :+
Er is wel iets mis met de leesvaardigheid denk ik.
De stelling dat elke auto elke avond aan de laadpaal moet is niet logisch gezien de genoemde afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36
daemonix schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:23:
[...]

Netbeheerders van lokale overheden? Welnee, dat zijn allang commerciele partijen. Sterker nog, die zijn gedwongen afgesplitst van de energie leveranciers/producenten. Naamgevingen zijn niet toevallig bijna hetzelfde als de leverancier/producent. De laatste die gedwongen is afgesplitst was Enexis van Essent (als ik het me goed herinner), waarbij Essent op dat moment inderdaad nog in handen was van lokale overheid (en dat werd als argument gebruikt om niet te hoeven afsplitsen). De wet is erg duidelijk hierover.

Het is inderdaad de wetgever die dwars lag en ligt, niet de netbeheerders, die zagen de bui al lang geleden hangen en hebben gewaarschuwd. Maar ja, de winst was zo lekker hoog, en als je dan niet investeert dan blijft die hoog.
Welke netbeheerder is volgens jou in commerciële handen?

Hierboven wordt terecht aangegeven dat ze wel degelijk winst maken, maar met een overheid als aandeelhouder is het toch heel anders praten over investeringen dan met private investeerders die ten koste van zo’n beetje alles winst willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Wolly schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:40:
[...]

Geen idee waarom je die conclusie trekt, beetje overdreven reactie.
Omdat EV's nu ook niet elke dag aan de lader moeten, dus schrijven dat je met een EV niet iedere dag aan de lader hoeft lost toch het probleem niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:36
Wijkbatterij iemand ?

Duurder dan gewoon de kabels versterken op de lange termijn, ik zou imo wijkbatterijen bestempelen als een kortetermijnvisie, iets waar we nou juist last van hebben.

We moeten gewoon even grote sprongen gaan maken met de kabels, en dat gaat gewoon even duur worden... Echter hebben we hier op de lange termijn gewoon veel profijt van, echter durft niemand dat geld er voor vrij te maken blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:11
Het is toch helemaal geen probleem dat je niet kunt laden tussen 16 en 21? Dat is meer een mindset en planningsissue dan wat anders.

Het probleem is denk ik meer dat iemand anders zegt wat we moeten doen.

(Schiet maar)

Edit: en ow ja, niet met uitzonderingen komen in de trand van, ik moet plotseling in de avond weg. Als nl iedereen tussen 16 en 21 laad is dat geen probleem.

[ Voor 29% gewijzigd door janne_nl op 28-02-2024 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
smiba schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:01:
[...]

Duurder dan gewoon de kabels versterken op de lange termijn, ik zou imo wijkbatterijen bestempelen als een kortetermijnvisie, iets waar we nou juist last van hebben.

We moeten gewoon even grote sprongen gaan maken met de kabels, en dat gaat gewoon even duur worden... Echter hebben we hier op de lange termijn gewoon veel profijt van, echter durft niemand dat geld er voor vrij te maken blijkbaar.
de hele discussie en het proefballonnetje van stedin is juist voor de korte termijn, de tussenliggende periode tot dat het net de capaciteit aan kan.

en dan is een wijkaccu juist een prima idee, dacht ik zo.

[ Voor 4% gewijzigd door murky123 op 28-02-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]

Ik zag hier laatst een mooi voorbeeld voorbij komen van een buurtapp waarin keurig wordt afgestemd wie aan de beurt is om te laden. @murky123 geloof ik.
En je kunt de auto natuurlijk om 16u wel al aan de paal zetten al begint het laden later. Anders kost het ook nog extra parkeerplekken.

Anyway er is wel een probleem dat we op de een of andere manier samen moeten oplossen zolang het net nog niet is verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:07
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 07:47:
Bij ons in de straat is een laadpaal die al maanden niet functioneerde waar ook een zak overheen hing met "Laadpunt binnenkort beschikbaar", afgelopen vrijdag plotseling verwijderd, gisteren is ook het verkeersbord ook verwijderd.

Om zo'n laadpaal te plaatsen moet er een vergunning zijn.
Specifiek was dit de officiële bekendmaking:
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2016-28720.html

Maar ik kan niets vinden dat die paal verwijderd zou worden. Ik neem aan dat dit net op dezelfde officiële manier moet?

Ik heb Equans al gemaild hierover, maar nog geen reactie ontvangen.

Wel jammer, het was een SGZH1.0 paal :'(
Weghalen mag zonder officiële bekendmaking :Y

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pjotr70
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-05 10:15
Opgelet! Electroverse tarief bij LMS Park N Charge palen van 41 ct naar 58 ct gegaan. Bump nu de goedkoopste met 46 ct tenzij iemand nog een beter idee heeft…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Wolly schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:42:

Er is wel iets mis met de leesvaardigheid denk ik.
De stelling dat elke auto elke avond aan de laadpaal moet is niet logisch gezien de genoemde afstand.
O, je was serieus?
Ik ken niet zoveel kinderen met een baan, maar dat ligt vast aan mij. :+
30,2 reizigerskm per Nederlander van 6 jaar of ouder, ongeveer een kwart is woon-werk, laat dat nou uitkomen op die 7,4 km... 1 hoofdstukje hoger in de gelinkte pagina. Gevalletje Lies, damn lies & statistics.

En aangezien het nog steeds de bedoeling is dat er zoveel mogelijk mensen aan de EV gaan, maakt het niet uit dat je niet dagelijks aan de laadpaal moet, dan loopt het vanzelf wel vol.

Maar waar het mij dus om ging is dat gemiddelden leuk zijn, maar niets zeggen over de situatie van dag tot dag, voor iedere Nederlander. Net als dat 30km gemiddeld per dag heel leuk klinkt, maar niet bepaald iets zegt als je een buitendienstmedewerker bent die 70.000km per jaar rijdt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:59:
[...]

Omdat EV's nu ook niet elke dag aan de lader moeten, dus schrijven dat je met een EV niet iedere dag aan de lader hoeft lost toch het probleem niet op.
Misschien moet je even @murky123 zijn post bekijken om te zien waar het over gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:26
Dan misschien toch nog een kleine nuance: ook wanneer een netbeheerder/uitbater zijn net wilde upgraden/uitbreiden of toekomstbestendiger maken, waren er burgers die daar bezwaar tegen maakten.
NIMBY is ook in Nederland geen onbekend verschijnsel.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
DeGroteMuis schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:32:
[...]

O, je was serieus?
Ik ken niet zoveel kinderen met een baan, maar dat ligt vast aan mij. :+
30,2 reizigerskm per Nederlander van 6 jaar of ouder, ongeveer een kwart is woon-werk, laat dat nou uitkomen op die 7,4 km... 1 hoofdstukje hoger in de gelinkte pagina. Gevalletje Lies, damn lies & statistics.

En aangezien het nog steeds de bedoeling is dat er zoveel mogelijk mensen aan de EV gaan, maakt het niet uit dat je niet dagelijks aan de laadpaal moet, dan loopt het vanzelf wel vol.

Maar waar het mij dus om ging is dat gemiddelden leuk zijn, maar niets zeggen over de situatie van dag tot dag, voor iedere Nederlander. Net als dat 30km gemiddeld per dag heel leuk klinkt, maar niet bepaald iets zegt als je een buitendienstmedewerker bent die 70.000km per jaar rijdt..
Je kan niet bouwen op excessen, dan is het niet te betalen. In een straat met 6 ev’s hoeft echt niet iedereen elke dag aan de laadpaal tenzij er 6 buitendienstmedewerkers wonen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-06 13:35

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

SniperGuy schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:25:
[...]

Weghalen mag zonder officiële bekendmaking :Y
Ok bijzonder. Ik wacht nog even tot equans reageert. Anders maar ff een WOO verzoek indienen hoe ze tot dat besluit gekomen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
pak dan een iets representatiever jaar, ipv 2022 met lockdowns

De gemiddelde woon-werk afstand ligt doorgaans tussen de 15 en 35 kilometer. In het algemeen wonen mensen in de Randstad en Noord-Brabant minder ver van hun werk af dan daarbuiten. Uitzondering is de regio Twente.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...0is%20de%20regio%20Twente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerpip
daemonix schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:23:
[...]
Netbeheerders van lokale overheden? Welnee, dat zijn allang commerciele partijen. Sterker nog, die zijn gedwongen afgesplitst van de energie leveranciers/producenten.
Die splitsing heeft het juist mogelijk gemaakt dat voorkomen kon worden dat ze in commerciële handen zouden vallen:

- Alliander - “Alle aandelen van Alliander zijn in handen van Nederlandse provincies, zoals Gelderland (45%) en Noord-Holland (9%), gemeenten, waaronder Amsterdam (9%) en B.V. Houdstermaatschappij Falcon (13%) waarvan de aandelen worden gehouden door de provincie Friesland.” Bron: Wikipedia: Alliander
- Stedin - “ Anno 2023 waren de drie grootste aandeelhouders van Stedin Groep: Rotterdam (31,7%), Den Haag (16,6%) en Dordrecht (9,1%).[3] In september 2023 werd bekend dat de Nederlandse staat aandeelhouder wordt in ruil voor een kapitaalinjectie van € 500 miljoen. De staat krijgt 11,9% van de aandelen in handen.” Bron: Wikipedia: Stedin
- Enexis - “ Alle aandelen van Enexis zijn in handen van vijf Nederlandse provincies en zo'n 88 gemeenten. De gemeenten in Noord-Brabant hebben 30,8% van de aandelen in handen en de provincie Noord-Brabant zelf 7,6%. De provincie en gemeenten in Limburg hebben tezamen ruim 25% van de aandelen en voor Overijssel ligt dit op 21%. De rest van de aandelen zijn in handen van Groningen, Drenthe, Friesland en Flevoland.” Bron: Wikipedia: Enexis
- TenneT - “ De Nederlandse Staat, vertegenwoordigd door het Ministerie van Financiën, is 100% aandeelhouder van TenneT in Nederland.” Bron: Wikipedia: TenneT

[ Voor 9% gewijzigd door tweakerpip op 28-02-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
basdv schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:51:
[...]

Welke netbeheerder is volgens jou in commerciële handen?

Hierboven wordt terecht aangegeven dat ze wel degelijk winst maken, maar met een overheid als aandeelhouder is het toch heel anders praten over investeringen dan met private investeerders die ten koste van zo’n beetje alles winst willen zien.
Je opmerking klopt gedeeltelijk, de elektriciteits netbeheerders zijn in handen van overheid. de andere over het algemeen niet. https://www.netbeheernederland.nl/onze-leden (en zijn ook netbeheerders!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
janne_nl schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:03:
Het is toch helemaal geen probleem dat je niet kunt laden tussen 16 en 21? Dat is meer een mindset en planningsissue dan wat anders.

Het probleem is denk ik meer dat iemand anders zegt wat we moeten doen.

(Schiet maar)

Edit: en ow ja, niet met uitzonderingen komen in de trand van, ik moet plotseling in de avond weg. Als nl iedereen tussen 16 en 21 laad is dat geen probleem.
Nee, het probleem is dat door deze maatregel mogelijke laadslots buiten werktijd beperkt worden. Dat terwijl er landelijk beleid is dat stuurt op nog veel meer electriciteitsgebruik: Allemaal geen gas meer gebruiken om te koken of te verwarmen, iedereen aan de EV. En zoals je kan zien in de link van @murky123, komen er niet evenredig laadpalen bij. Kortom: Veel meer EV's, maar uiteindelijk minder tijdslots om te laden. Er moet dus ook gewoon geïnvesteerd worden in een net dat past bij de groene beleidslijn die is ingezet.
Peter-036 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:37:
Dan misschien toch nog een kleine nuance: ook wanneer een netbeheerder/uitbater zijn net wilde upgraden/uitbreiden of toekomstbestendiger maken, waren er burgers die daar bezwaar tegen maakten.
NIMBY is ook in Nederland geen onbekend verschijnsel.
Daar heb je wel een punt. Zelfde als dat er best veel mensen zijn die een buslijn willen, maar niemand wil een halte voor de deur.
Wolly schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:40:
Je kan niet bouwen op excessen, dan is het niet te betalen. In een straat met 6 ev’s hoeft echt niet iedereen elke dag aan de laadpaal tenzij er 6 buitendienstmedewerkers wonen 8)
En je kan ook niet bouwen op gemiddelden, want dan schiet het zwaar tekort. Gemiddeld over het jaar genomen is er ook geen probleem met het stroomnet. :+

Je hebt wel gelijk met 1 punt: niet iedereen hoeft iedere dag aan de laadpaal. Dat geldt nu al. Maar met steeds meer auto's en een niet evenredige groei van laadpalen, wordt het optimaal gebruiken van de uren wel buiten werktijd steeds belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Psycho_Mantis schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:45:

Ok bijzonder. Ik wacht nog even tot equans reageert. Anders maar ff een WOO verzoek indienen hoe ze tot dat besluit gekomen zijn.
Inderdaad een bijzondere. Meestal worden laadpalen die verdwijnen weggehaald omdat ze niet meer gebruikt worden en/of omdat er anderen nabij zijn. Maar als de laadpaal al maanden niet bruikbaar is, wordt gebruiken ook lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
daemonix schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:54:
[...]

Je opmerking klopt gedeeltelijk, de elektriciteits netbeheerders zijn in handen van overheid. de andere over het algemeen niet. https://www.netbeheernederland.nl/onze-leden (en zijn ook netbeheerders!)
ik zie op die link voor zover ik kan nagaan alleen maar bedrijven die in handen zijn van overheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
tweakerpip schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:59:
[...]

ik zie op die link voor zover ik kan nagaan alleen maar bedrijven die in handen zijn van overheden.
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Wolly schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:36:
[...]

Misschien moet je even @murky123 zijn post bekijken om te zien waar het over gaat.
Ik zie niet waar je op doelt. Er zijn gewoon te weinig laders dan wel netcapaciteit, dus dat je niet dagelijks hoeft te laden met 7km woon- werkverkeer is m.i. irrelevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-06 13:35

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

DeGroteMuis schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:59:
[...]

Inderdaad een bijzondere. Meestal worden laadpalen die verdwijnen weggehaald omdat ze niet meer gebruikt worden en/of omdat er anderen nabij zijn. Maar als de laadpaal al maanden niet bruikbaar is, wordt gebruiken ook lastig.
Ik heb net maar het storingsnummer gebeld om te vragen of ze meer wisten.
Begon wel als een grappig gesprek: "Wat is de storing aan de laadpaal?" "De laadpaal is verdwenen" :P

Maar er staat een notitie in het systeem dat de paal tijdelijk verwijderd is omdat er geen netvoeding is. Meer kon hij niet zien. Maar wel vreemd om de paal dan weg te halen i.p.v. de netvoeding te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:11
DeGroteMuis schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:56:
[...]

Nee, het probleem is dat door deze maatregel mogelijke laadslots buiten werktijd beperkt worden. Dat terwijl er landelijk beleid is dat stuurt op nog veel meer electriciteitsgebruik.
Ja. Dat is wat ik zeg en wat volgens mij nauwelijks een probleem is.

In de vrijgekomen laadslots kun je dan je warmtepomp en zo aanzetten. (En ik af en toe mijn sauna 😎)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

DeGroteMuis schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:56:
Er moet dus ook gewoon geïnvesteerd worden in een net dat past bij de groene beleidslijn die is ingezet.
De hele gang van zaken stemt mij uiterst pessimistisch. Ik volg op reddit de r/juridischadvies sub, en elke week wordt daar gepost over vertraging oplevering van een nieuwbouwwoning. Of over warmtepompen die geïnstalleerd zijn, maar pas na de winter (!) in bedrijf kunnen worden genomen, omdat de aansluiting alleen met extreme vertraging verzwaard kan worden.

En dan heb je Allego die kennelijk ruimte ziet om het tarief voor openbaar laden met 10-20% te verhogen. Ik zit even te rekenen.

Als ik 20 kW laadt à 35 cent, en daar doe ik 4 uur over à 25 cent, dan is de prijsstijging 14%. Mits ik meteen de laadkabel ontkoppel, wat niet altijd praktisch is.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

smiba schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:01:
[...]

Netbeheerders mogen alleen energie transporteren, niet opslaan en leveren, dat is voorbehouden aan energiemaatschappijen.
Aangezien er vrije keus is in energiemaatschappij, is het voor energiemaatschappij "ABC" niet te doen om een wijk batterij te plaatsen; investeren ten gunste van je concurrenten of een zeer klein aantal afnemers is niet echt een business case.
Het blijkt nu dat er wel partijen komen die met grote accu installaties willen handelen op de onbalans markt. Je zou dit als wijk batterij kunnen zien, maar ik zie meer parallellen met investeren in goud en crypto. Niet een business case waar je grote bedrijven warm mee voor laat lopen (zeker niet als die deels in handen van de lokale overheden die erg gesteld zijn op hun dividenden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-06 21:54
Pjotr70 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:29:
Opgelet! Electroverse tarief bij LMS Park N Charge palen van 41 ct naar 58 ct gegaan. Bump nu de goedkoopste met 46 ct tenzij iemand nog een beter idee heeft…
SGZH2 is helaas ook van 41 naar 58 cent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Breg87 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:58:
[...]

Goed om te weten. Wat gek dan, ik zie echt niks staan. De pagina ‘laadsessies’ in de app blijft maar laden en er komt niks tevoorschijn qua prijzen/nota’s.
Dit heb ik ook op palen die niet op de map (in de app) staan. Zeg maar, semi-prive palen. Tot nu toe dacht ik dat de palen die ik geprobeerd had gratis waren omdat de afrekening niet kwam. Zo ook mijn eigen laadpaal thuis. Afgelopen weekend weggeweest en op een vakantiepark geladen en ook geen afrekening gekregen. De palen voor de slagbomen stonden er wel op incl. tarief maar die achter de slagboom niet. Prima, wel mooi dat klanten gratis konden opladen dacht ik.

Nu, 3 dagen later ineens de notificatie dat er 86 EUR afgeschreven is van mijn CC omdat de desbetreffende palen. 0,90 EUR per kWh rekende. Poh lesje wel geleerd.... was ik nog goedkoper uitgeweest op een snellader ( en al helemaal vergeleken thuistarief).

Gaat om Vakantiepark Weerterbergen (Roompot) / Tramcheeweg

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
geraroz schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:07:
[...]

SGZH2 is helaas ook van 41 naar 58 cent
SGZH2 was door Electroverse aangekocht via LMS, dus dat inderdaad logisch. Wel erg jammer. Ik kon voorheen met Electroverse ook snelladen voor 41 ct, dat is nu in Frankrijk ook naar 58 ct. In België nog wel 46 ct.

Bij mij in de buurt zijn de SGZH-palen helemaal uit de app verdwenen ook.

[ Voor 8% gewijzigd door Nova163 op 28-02-2024 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Mirabis schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:11:
[...]

Dit heb ik ook op palen die niet op de map (in de app) staan. Zeg maar, semi-prive palen. Tot nu toe dacht ik dat de palen die ik geprobeerd had gratis waren omdat de afrekening niet kwam. Zo ook mijn eigen laadpaal thuis. Afgelopen weekend weggeweest en op een vakantiepark geladen en ook geen afrekening gekregen. De palen voor de slagbomen stonden er wel op incl. tarief maar die achter de slagboom niet. Prima, wel mooi dat klanten gratis konden opladen dacht ik.

Nu, 3 dagen later ineens de notificatie dat er 86 EUR afgeschreven is van mijn CC omdat de desbetreffende palen. 0,90 EUR per kWh rekende. Poh lesje wel geleerd.... was ik nog goedkoper uitgeweest op een snellader ( en al helemaal vergeleken thuistarief).

Ja woekerprijzen, ik zou dat vakantiepark een keurig bedankje sturen en melden dat ze jou (en vele anderen) na deze ervaring nooit meer terug zullen zien daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breg87
  • Laatst online: 08-06 20:37
[...]

Wow.. lekker dan. Goed dat je het zegt. Ik zie net dat Electroverse niet meer de goedkoopste in mijn buurt is. Haha, lekker uitzoekwerkje blijft het 😂.

Bij mij zijn de Park ‘n Charge (LMS) laadpalen ook ineens weg uit de app.

[ Voor 3% gewijzigd door Breg87 op 28-02-2024 15:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:02
Breg87 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:49:
[...]

Wow.. lekker dan. Goed dat je het zegt. Ik zie net dat Electroverse niet meer de goedkoopste in mijn buurt is. Haha, lekker uitzoekwerkje blijft het 😂.

Bij mij zijn de Park ‘n Charge (LMS) laadpalen ook ineens weg uit de app.
Bij mij zijn de Park&Charge palen ook weg uit de Electroverse app. Het zou jammer zijn als Electroverse de prijs zou verhogen, want als ik het CPO-tarief van tegen de 60 ct/kWh moet gaan betalen is de enige auto die ooit aan een van de palen stond daar straks ook niet meer te vinden. Het hoge CPO-tarief is volgens Park&Charge "om EV-rijders aan te moedigen de auto weg te halen zodra de accu vol is". Dat klopt, en ook om die EV-rijders vervolgens nooit meer terug te laten komen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:07
tweakerpip schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:59:
[...]

En anders hebben overheden (gemeenten bijvoorbeeld) aandelen of dividend bij bedrijven waar ze belang bij hebben (ben ik toevallig achtergekomen) :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-06 22:28
Ik zie de EV juist als oplossing voor het in balans houden van de netcapaciteit. Het probleem is dat het huidige systeem van beprijzing nog ouderwets is en niet mee gaat met de ontwikkeling. Het feit dat de verschillen tussen piek en dal momenten te klein zijn maakt dat het marktmechanisme van het in balans houden van vraag en aanbod volgens mij niet goed werkt.

Ik zie er weinig van in het nieuws maar je mag toch hopen dat hierover nagedacht en hiermee geëxperimenteerd wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjotr70
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-05 10:15
Of-Aaargh schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:11:
[...]

Bij mij zijn de Park&Charge palen ook weg uit de Electroverse app. Het zou jammer zijn als Electroverse de prijs zou verhogen, want als ik het CPO-tarief van tegen de 60 ct/kWh moet gaan betalen is de enige auto die ooit aan een van de palen stond daar straks ook niet meer te vinden. Het hoge CPO-tarief is volgens Park&Charge "om EV-rijders aan te moedigen de auto weg te halen zodra de accu vol is". Dat klopt, en ook om die EV-rijders vervolgens nooit meer terug te laten komen. :+
Eerst van 41 naar 58 ct en nu uit de app idd. Hoe bedoel je wisselende omstandigheden. Dat zal ons leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Wijkbatterij iemand ?

Dat lijkt me een dure oplossing om de leveringszekerheid alleen lokaal te vergroten bijvoorbeeld bij een te dunne kabel. In dat geval zal het vervangen van de kabel meestal goedkoper en meer leveringszekerheid geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

[...]

Ik zou wel een willen weten hoeveel mensen thuis (of in de straat) komen, hun auto inpluggen en vervolgens de volgende morgen de kabel loshalen. Dat zijn er veel, ik schat meer dan de helft. Als de paal of de auto deze op een ander moment schakelt, dan is het toch opgelost?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:18
Breg87 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:49:
Ik zie net dat Electroverse niet meer de goedkoopste in mijn buurt is. Haha, lekker uitzoekwerkje blijft het 😂.
Bij mijn favo snellaadpunt (AgriSnellaad Ooltgensplaat) is Electroverse ook gestegen van 41 naar 58 cent.
Maar goed, heb m'n Freshmile pas nog die eigenlijk zelfs nog ietsies goedkoper is.

Btw uitzoekwerkjes zijn leuk. Kan mij er prima mee vermaken.
bert pit schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:09:

Ik zou wel een willen weten hoeveel mensen thuis (of in de straat) komen, hun auto inpluggen en vervolgens de volgende morgen de kabel loshalen. Dat zijn er veel, ik schat meer dan de helft.
Nog nooit gedaan, maar goed, ik kom ook amper 'laat' thuis.
3 uur in de middag, uiterlijk, en voor het avondeten (8 uur) is de boel allang weer naar mij zin opgeladen en ga ik, netjes volgens de laadpaal-etiquette, de boel ontkoppelen. Zo kan een ander ook nog een stuk laden.
Dit indien ik het nodig vind om in het dorp te laden, want ik laad meer op kantoor,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
[...]

Ik zou wel een willen weten hoeveel mensen thuis (of in de straat) komen, hun auto inpluggen en vervolgens de volgende morgen de kabel loshalen. Dat zijn er veel, ik schat meer dan de helft. Als de paal of de auto deze op een ander moment schakelt, dan is het toch opgelost?
Als er gewoon meer laadpalen staan en je heft een extra belasting van zeg 30 cent per kWh tussen 17u en 19u en een korting op energiebelasting indien overdag of snachts. Is het probleem dan opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 04-06 18:41

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
doobieters schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:38:
[...]

Krijg je iets van een melding oid als je naar het boetetarief gaat? Of sta je daar zelf voor aan de lat?
Nee. Ja.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:30
[...]

Zo lang er voldoende palen zijn wel ja. Als er na werktijd meerdere mensen van eenzelfde laadpaal afhankelijk zijn wordt het toch vervelend.

Als ik geen eigen oprit had, reed ik nog op benzine en was ik nog een twijfelaar. En dit soort berichten maakt van twijfelaars uitstellers.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eltron
guido66 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:15:
[...]
Zo lang er voldoende palen zijn wel ja. Als er na werktijd meerdere mensen van eenzelfde laadpaal afhankelijk zijn wordt het toch vervelend.

Als ik geen eigen oprit had, reed ik nog op benzine en was ik nog een twijfelaar. En dit soort berichten maakt van twijfelaars uitstellers.
Daar heb je wel gelijk in.
Maar ja, die bange types houd je altijd. Die weten voor elke oplossing wel een probleem te verzinnen.
En dat wordt natuurlijk versterkt door de zoekmachines. Zoek maar eens op iets waar je bang voor bent. Bijna 100% kans dat je angst wordt bevestigd door talloze berichten van lieden die zoiets een keer hebben meegemaakt. Dat zal met laadstress niet anders zijn.
Gelukkig hoor je tegenwoordig weinig meer over range anxiety. Dus we gaan wel langzaam vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

eltron schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:08:
[...]

Daar heb je wel gelijk in.
Maar ja, die bange types houd je altijd. Die weten voor elke oplossing wel een probleem te verzinnen.
En dat wordt natuurlijk versterkt door de zoekmachines. Zoek maar eens op iets waar je bang voor bent. Bijna 100% kans dat je angst wordt bevestigd door talloze berichten van lieden die zoiets een keer hebben meegemaakt. Dat zal met laadstress niet anders zijn.
Gelukkig hoor je tegenwoordig weinig meer over range anxiety. Dus we gaan wel langzaam vooruit.
Bange types? Ik vind, dat hij een weloverwogen risico afweging maakt. Die zullen meer mensen maken zo maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Azqi schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:11:
[...]

Bange types? Ik vind, dat hij een weloverwogen risico afweging maakt. Die zullen meer mensen maken zo maken.
Ja hij heeft een prima afweging gemaakt, met 2 EV, Zappi, zonnepanelen etc.
Maar hij heeft het over de twijfelaars die zich laten afschrikken door negatieve berichten.
en ik noem dat bange types. De categorie die als laatste over de dam gaat zeg maar. Of als laatste van de smeltende ijsberg afspringt....
En om het weer on topic te brengen, die laten zich dus afschrikken door negatieve berichten over laadmogelijkheden.
Alternatief is om in twee termijnen van elk minder dan 50K, op 2 opeenvolgende dagen te betalen, maar dat is minder sjiek en risico op misverstanden.

[ Voor 19% gewijzigd door eltron op 28-02-2024 23:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:00
Azqi schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:11:
[...]

Ach, ik was vastbesloten dat ik een EV wou, en toch had ik wat range anxiety en laadstress voor mijn eerste langere trips.
Maar dat verdwijnt heel snel, nadat je het zelf ervaren hebt hoe het gaat.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gecko123
[...]

Je houd dan een plek bezet en kunt dan per paal minder auto's laden want als de auto bijvoorbeeld om 19u begint te laden en pas 22u avonds vol is dan wordt deze die avond niet meer weggehaald. Terwijl anders iemand hem om 17u had ingeplugd en om 20u had weggehaald voor nog een volgende.

Ik vind dat je laden wel mogelijk moet houden voor wie echt moet en eventueel bereid is daar meer voor te betalen als je tegelijkertijd ook de mogelijkheid bied om op andere momenten met korting te laden.

Ik denk dat je hiermee minder druk op het net creëert op piekmomenten en daarmee meer ruimte voor het installeren van meer palen waarvan vervolgens weer een groot deel met korting op gunstige momenten zal willen laden en dit de piek momenten nog verder ontlast.

[ Voor 12% gewijzigd door Gecko123 op 28-02-2024 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-06 17:52
Jan Lelie schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:42:
[...]

Een installateur heeft het me ook al 10 jaar geleden voorgerekend (we hebben al meer dan 10 jaar zonnepanelen), dat het niet uit zou kunnen. In de wijk (Den Haag), we hebben een onderstation, is de straat sindsdien al twee keer open geweest voor nieuwe bekabeling.

Het komt omdat iedere partij - zowel producenten als consumenten en de diverse politieke niveaus - lokaal optimaliseert, de zogenaamde “bounded rationality”. We passen negentiende eeuwse manieren van redeneren toe op situaties van de 21-ste eeuw. EV’s zijn bijvoorbeeld geen auto’s meer (19e eeuw), maar verrijdbare accu’s. Afnemers zijn niet alleen consumenten, maar ook producenten.

De energietransitie vereist een andere architectuur: een netwerk van leveranciers EN/OF afnemers vereist een andere benadering dan een netwerk met OF leveranciers OF afnemers.

Wanneer we geen architecten benoemen, die met alle partijen de nieuwe ontwerpprincipes bepalen, versterken we scheve machtsverhoudingen. Waarom stijgen de prijzen voor opladen van EV’s door MSP’s? Omdat het kan.
Was er niet iemand al 13 jaar premier van Nederland die Visie iets vond "voor mensen die naar de opticien moeten"?

Overigens, de e-klok van Stedin al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:09
lijkt wel alsof lms is overgenomen door Dutch charge

• Allie74
  • Laatst online: 07-06 13:48
Electroverse pas kan ook in het archief, helaas.
Blijft toch vreemd dat de prijzen blijven stijgen, ik ga ook weer laden met Bump op dit moment zie ik nog geen goedkopere aanbieder bij Allego en LMS

• murky123
boyette schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 23:16:
[...]

lijkt wel alsof lms is overgenomen door Dutch charge
okay, hoe dat zo?

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:56
[...]

[...]
Niemand die er in de buurt woont en er een stickertje met prijsinformatie op kan plakken? 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:56
[...]
Yup. Ook omdat het laden soms 6 uur duurt, als ik van < 10% kom. Dan prik ik hem 's avonds in en haal hem 's ochtends weer weg. De kans dat er om 4 uur 's nachts nog iemand bijkomt die moet laden is klein.

Overigens zijn de palen in mijn wijk door de gemeente aangewezen als parkeerlaadplaatsen, waar je dus mag blijven staan als je klaar bent met laden. Of dat netjes is, is een tweede maar over het algemeen is de parkeerdruk hoger dan de laaddruk, dus als er nog een paal vrij is kan je hem soms beter laten staan omdat er geen gewone parkeerplaats vrij is. Er zijn ook behoorlijk wat laadplekken op korte afstand van elkaar, stuk of 12 binnen 2 minuten lopen.

• NrFive
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-06 10:22
Hoe heb jij een pass aangevraagd? De site geeft aan dat het alleen kan naar een Frans adres.

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
Tommie12 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:42:
[...]

Ach, ik was vastbesloten dat ik een EV wou, en toch had ik wat range anxiety en laadstress voor mijn eerste langere trips.
Maar dat verdwijnt heel snel, nadat je het zelf ervaren hebt hoe het gaat.
Heel veel hangt af van waar je die langere trips doet. Behoorlijke delen van Vlaanderen en Wallonië zijn best dramatisch qua aanbod van snelladers zodat je maar beter een plan B (snellader van een bedrijf of op een industrieterrein wat van de snelweg af) hebt - tenzij je graag een half uur extra wacht voor je kan beginnen laden.

Wat ook niet helpt, zijn bedrijven die hun werknemers pushen naar EV's maar dan zelf geen laadpalen zetten, dat zorgt alleen maar voor veel meer gebruik van dure snelladers die beter konden gebruikt worden door doorgaand verkeer dat nog een langere afstand moet rijden.
Pagina: 1 ... 131 ... 218 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2