Da's natuurlijk niet helemaal waar: modden hoeft niet alleen maar te gebeuren naar aanleiding van topicreport. Het is fijn als gebruikers melden, maar het is niet de enige manier.
Daar ben ik het niet geheel mee eens. Wat degelijke communities redt, is juist de community zelf. En die valt en staat in de eerste plaats met de mensen die de juiste knoppen hebben.
Zoals dus een mute-knop!
Een community bestaat namelijk uit verschillende mensen, met een verschillend niveau van wat ze acceptabel vinden. Dat betekent dat er in een goedlopende community toch mensen zijn die, om wat voor reden dan ook, bepaalde andere gebruikers of manieren van reageren heel storend vinden - zelfs als die gebruiker niet echt iets fout doet ten opzichte van de hele community. Individuele tools om een beetje af te stemmen zijn dus heel nuttig, ook in een goedlopende community.
Dat gebeurt al doordat gebruikers bepaalde topics niet volgen (en er is een functie ingebouwd om topics actief te ontvolgen.) Het gebeurt doordat gebruikers individueel kunnen instellen welk niveau van frontpage-moderatie ze wel en niet willen zien.
Een mute-functie past helemaal prima in dat plaatje, EN het is dus een tool die in heel veel communities wordt gebruikt, en meestal met meer positieve dan nadelige effecten.
Als het luie donders zijn die niet fatsoenlijk objectief zijn, gaat deze stuk. Ik heb niet echt het gevoel dat dat van toepassing is op Tweakers.
Dat is maar een deel ervan. En daarbij heb ik wel degelijk het idee dat het van toepassing is op Tweakers, ik vind bv de sfeer van omgang juist van de mods naar gebruikers niet altijd prettig
Zoals @
Gonadan al zei, juist mensen negeren ipv ze te rapporteren is struisvogel spelen.
Da's dus onzin, want je kunt prima een reden hebben om iemand te negeren terwijl die persoon niets doet wat tegen het beleid van Tweakers als geheel is. De 'community' bestaat uit verschillende mensen met verschillende achtergronden en verschillende noden en behoeften. Het is niet redelijk om als gebruiker te verwachten dat Tweakers exact zo is als je wilt - het is ook niet realistisch om te verwachten dat gebruikers dus exact dezelfde opvatting hebben over wat aanvaardbaar is als het beleid. En dus is wat vrijheid in het leefbaar maken van wat je leest echt heel logisch.
Dat geldt dubbel als het gaat om mensen die vanuit een persoonlijke historie ergens ervaring mee hebben, of ergens meer last van hebben dan anderen.
Je kunt ook best vinden dat een ander de ruimte moet krijgen op een forum om iets te zeggen
en tegelijkertijd dat jij het als individu niet hoeft te lezen. Is echt helemaal prima. We hoeven niet allemaal hetzelfde te vinden of ervaren.
Punt is alleen dat er steeds meer non-pro gebruikers bij komen.
Dat lijkt me het punt echt helemaal niet.
Als een mute functie er zou komen en deze wordt op zo'n manier ingevoerd dat het relatief makkelijk is om een gebruiker te negeren, ga je vragen krijgen waarom ze sommige reacties niet zien.
Ik zie hier een boel aannames, maar dit is dus niet in lijn met de werkelijkheid. Mute-functies zijn niet nieuw. Ze bestaan al zolang er online communities zijn, en die misverstanden die je hier nou allemaal verzint, komen in werkelijkheid NIET vaak voor.
Een negeer functie kan dan ook zomaar per ongeluk geactiveerd worden zonder te weten hoe het uit moet.
Da's een kwestie van goed design.
Zou het lastiger zijn om zomaar iemand te negeren, dan wordt er waarschijnlijk weer geklaagd dat het zoveel werk is om de optie in te schakelen. Dat is een beetje waar ik bang voor ben.
Weer zoveel aannames. We verzinnen nu alvast waarom het over 5 stappen misschien niet kan werken. Vreemde manier van redeneren.
Welke tooling mis je, anders dan een gebruiker negeren, om dit gedrag tegen te gaan?
Waarom zou je andere tooling willen als het negeren van gebruikers exact is wat iemand wil?
Je weet dat de hele crew open staan voor discussie? Als deze normaal wordt gevoerd wordt er echt wel geluisterd.
Nee. In alle eerlijkheid: zo ervaar ik dat niet. Ik vind eigenlijk dat de Tweakers-crew niet zo heel goed met kritiek om kan gaan, met vrij grote regelmaat behoorlijk onaardig reageert op gebruikers, ook als daar geen aanleiding toe is, en weinig open staat voor feedback.
Ook hier in dit topic zie ik enkele teamleden die heel erg hun eigen standpunt verdedigen, meer dan dat ze open staan voor argumenten van anderen. Het antwoord ligt al op voorhand vast - open staan betekent dat er ook de mogelijkheid is om van mening te veranderen, en die mogelijkheid zie ik niet. En dat gaat niet alleen om de suggestie op zich, maar ook om het behoorlijk oordelend op hoe iemand dit uberhaupt durft te willen. Er wordt gedaan alsof gebruikers die de rust willen wegkijkers zijn met te weinig wilskracht die het 'verkeerd' aanpakken want ze zouden weet ik veel wat moeten doen (politie inschakelen, rapporteren, betere ruggengraat hebben, wat dan ook.) In plaats van de gebruiker te respecteren in hun wens - zelfs als je die als Tweakers niet uitvoert, wordt de vraag ook nog eens weggehoond. Dat ervaar ik eigenlijk niet als 'open staan'.