Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Dit is het resultaat van decennia aan beslissingenRubberen schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:29:
[...]
Er is inderdaad een apart topic over de energieprijzen. Echter heb ik de indruk dat sommigen vinden dat de 2 los van elkaar lijken te staan?
Rusland gebruikt zijn luxepositie als energievoorziener als chantage middel om de Europese inmenging in de oorlog te stoppen. Nu lees je er veel over, maar eens in de winterperiode gaan we hier het effect van zien. Wees maar zeker dat de europese steun vanuit de bevolking alvast zienderogend zal dalen. De lagere klassen kan deze prijzen helemaal niet dragen!! Zelfs de middenklasse zal strompelen..
Er gebeurt niet veel meer aan het front, dat is duidelijk. Dit zal vast en zekeraan de militair capaciteiten liggen van beide kampen. Echter met de koudere dagen in aankomst moet Rusland op zich ook niets doen. Zij wachten naar mijn idee nu gewoon af hoe de Europese bevolking zal reageren op de onbetaalbare prijzen van gas en uiteindelijk het effect daarvan op de steun voor oekranie.
Zelf heb ik het vermoeden dat hoe de Europese burger zich zal gedragen in de winterperiode met deze hoge energieprijzen, een groot effect zal hebben op het verdere verloop van steun vanuit Europa naar Oekraïne.
Gelukkig hebben we de Amerikanen nog die vrij los staan van de energiecrisis op zich
Edit: hierop komt dan nog de sowieso stijgende inflatie. In België zijn er nu al meerdere bedrijven die stoppen door de te hoge energieprijzen. Maw schaarste van producten.

Al die jaren heeft de politiek hun kop in het zand gestoken voor mogelijke gevolgen van de besluiten die ze namen. Het resultaat : asielzoekers moeten nu buiten slapen en wij moeten allemaal dikke truien kopen.
De andere oplossing : Groningen heropenen. Daarna NIET ons gas verkopen aan het buitenland maar enkel inzetten voor Nederland zelf. Dan stelt de overheid de prijs vast op die van 2021 (ongeveer 70 cent/m3, betaalbaar voor iedereen). Daarbovenop komt dan een toeslag van zeg 20 cent. De prijs wordt dan 90 cent/m3.
De toeslag wordt daarna ingezet om de gedupeerden (Groningers) te helpen. Iets wat ook al decennia genegeerd wordt. Die 20 cent lijkt niet veel maar met 8 miljoen huishoudens die ieders 1000m3 verbruiken zit er na een jaar 1.6 miljard in dat potje. Dat zou heel aardig moeten helpen.
Komt het zo ver? Nee. Het druist namelijk tegen allerlei afspraken in en daar mag uiteraard niet van afgeweken worden.
Dus..... dit is wat het is. Ik zou een paar dikke truien in gaan slaan.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ik heb me totaal niet gestoord aan de 'lap tekst'. Vond het juist fijn om het zo gemakkelijk te kunnen lezen. Ik denk zelfs dat ik anders niet eens de moeite had genomen om het op twitter te bekijken.Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:23:Interview met tweede Russische soldaat
Nieuwe schaamteloze copypaste van ChrisO
Dit keer een soldaat die betrokken was bij het Kyiv-front.
https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1562874112707801088
Another account of a Russian soldier's involvement in the war in Ukraine has emerged via the independent Russian media outlet Important Stories. Daniil Frolkin, a 21-year-old contract soldier, has spoken candidly of his involvement in war crimes and looting.
[mbr]*knip* een samenvatting met de link volstaat, zodat mense niet met een 'wall of text' worden geconfronteerd[/mbr]
Ik hoop dat je blijft posten!
Overigens een ontluisterend relaas...
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
Volgens Wikipedia gaat het schip naar:asing schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:11:
[YouTube: Russia-Ukraine War l Why Putin Moved Sister Ship Of Sunken Moskva From The Mediterranean]
De mashel ustinov is vertrokken uit de Middelandse zee .
Dat is een behoorlijk stuk varen en zou helemaal in het Noorden van Rusland zijn: Wikipedia: Kola PeninsulaShe was reported as having left the Mediterranean in August 2022, likely returning to her home base on the Kola Peninsula.
Laatste update van MMSI 273798095 is dat het schip langs Gibraltar voer: https://www.myshiptrackin...98095-mmsi-273798095-imo-
Maar ik heb gehoord dat in Limburg alle scheppen zijn uitverkochtDe_Bastaard schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:04:
Hier in het zuiden hebben we nog wel wat strategische reserve kolen onder de grond…
Zonder gekheid, je zou er bijna aan gaan denken. Nu woon ik niet in kolengebied, volgens mij zit hier alleen zand in de grond.
Het zou wel helpen als de Oorlog in Oekraine snel afgelopen zou zijn en dan bedoel ik niet dat Oekraine grondgebied op moet geven maar terug naar de grenzen van 1991. In dat geval kunnen we in de toekomst ook olie, gas en electriciteit importeren van Oekraine of in ieder geval deels.
Rusland is deze oorlog niet voor niets begonnen, dit gaat grotendeels om grondstoffen en dat is inmiddels pijnlijk duidelijk. Wat mij betreft zouden we dus ook meer steun moeten bieden aan Oekraïne. Niet alleen voor de Oekraïners die wreed zijn aangevallen maar ook een stukje voor onszelf.
Misschien dat niet iedereen dat ziet of wil zien. Wat onze regering bezighoud weet ik niet maar wat er naar buitenkomt is poppenkast op vorm en niet al te veel op inhoud.
Ze zal wel moetenSnow_King schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:16:
[...]
Dat is een behoorlijk stuk varen en zou helemaal in het Noorden van Rusland zijn: Wikipedia: Kola Peninsula
Laatste update van MMSI 273798095 is dat het schip langs Gibraltar voer: https://www.myshiptrackin...98095-mmsi-273798095-imo-
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ik denk dat het haast alleen maar over grondstoffen gaat. Op het eind van de rit lacht Rusland zich alsnog de ballen uit hun broek en heeft hij heel Europa bij de ballen. Als het geen stevige winter wordt dan wil ik nog wel eens zien hoe solidair alle europese staten onderling zijn. Imo krijg je al snel "eigen land eerst" v.w.b. grondstoffen verbruik.Indoubt schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:17:
[...]
Maar ik heb gehoord dat in Limburg alle scheppen zijn uitverkocht![]()
Zonder gekheid, je zou er bijna aan gaan denken. Nu woon ik niet in kolengebied, volgens mij zit hier alleen zand in de grond.
Het zou wel helpen als de Oorlog in Oekraine snel afgelopen zou zijn en dan bedoel ik niet dat Oekraine grondgebied op moet geven maar terug naar de grenzen van 1991. In dat geval kunnen we in de toekomst ook olie, gas en electriciteit importeren van Oekraine of in ieder geval deels.
Rusland is deze oorlog niet voor niets begonnen, dit gaat grotendeels om grondstoffen en dat is inmiddels pijnlijk duidelijk. Wat mij betreft zouden we dus ook meer steun moeten bieden aan Oekraïne. Niet alleen voor de Oekraïners die wreed zijn aangevallen maar ook een stukje voor onszelf.
Misschien dat niet iedereen dat ziet of wil zien. Wat onze regering bezighoud weet ik niet maar wat er naar buitenkomt is poppenkast op vorm en niet al te veel op inhoud.
Topicreport doen of discussie bij beleid thread.Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:36:
[mbr]commentaar op moderatie kan per DM[/mbr]
Aanvulling op je Twitter copypasta het interview (41 min) met Engelse ondertiteling. Hoewel het IMO met name doel heeft informeren een zekere groep Russisch sprekenden.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Dat eigen land eerst zal inderdaad best een rol spelen en rusland zal uit alle macht olie op het vuur proberen te gooien.De_Bastaard schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:29:
[...]
Ik denk dat het haast alleen maar over grondstoffen gaat. Op het eind van de rit lacht Rusland zich alsnog de ballen uit hun broek en heeft hij heel Europa bij de ballen. Als het geen stevige winter wordt dan wil ik nog wel eens zien hoe solidair alle europese staten onderling zijn. Imo krijg je al snel "eigen land eerst" v.w.b. grondstoffen verbruik.
Dan nog denk ik dat de Europese markt voor rusland zo goed als verloren is. Dat gaan ze niet meer terugkrijgen
Die is stuk
Ik kan het je niet kwalijk nemen maar het is volgens diverse experts verstandiger toch in dialoog te blijven. Hiermee zorg je er voor dat men niet volledig in de eigen bubbel blijft. We moeten ook waken voor generalisaties (bijv over boeren, Russen, Russische soldaten, enz). Ik heb gisteren nog een heerlijk gesprek gehad met een Nederlandse boer. Maar ik moet wel toegeven: bij een winkel met omgekeerde vlag ga ik niet winkelen. Ik voel me er (ook gezien m'n werkgever) niet welkom. Daar ligt voor mij de grens. Terwijl iemand anders er prima een boodschapje doet of zelfs een praatje maakt.Apache4u schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:35:
[...]
Precies. Ik stel voor mezelf Putin gelijk aan Hitler en de FvD aan de NSB. Qua zetelaantal komt dat ook wel aardig overeen. Dat betekent dat ik iedereen zoveel mogelijk uit mijn leven filter die een aanhanger van die club blijkt te zijn. Eén voordeel van corona was wel dat ik nu niet meer zo veel hoef te filteren.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
@polthemol net zoals veel anderen hier, stel ik de uitgebreide twitter posts van @Verwijderd ook heel erg op prijs. Sta dit gewoon toe ajb.Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:23:Interview met tweede Russische soldaat
Nieuwe schaamteloze copypaste van ChrisO
Dit keer een soldaat die betrokken was bij het Kyiv-front.
https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1562874112707801088
Another account of a Russian soldier's involvement in the war in Ukraine has emerged via the independent Russian media outlet Important Stories. Daniil Frolkin, a 21-year-old contract soldier, has spoken candidly of his involvement in war crimes and looting.
[mbr]*knip* een samenvatting met de link volstaat, zodat mense niet met een 'wall of text' worden geconfronteerd[/mbr]
Voor wie geen twitter heeft en nu deze posts niet meer kan lezen; vervang twitter.com in nitter.net en dan kun je wel het hele verhaal lezen. Beetje lastig en omslachtig, maar beter dan een twitter login page na het lezen van de eerste paar posts.
wian schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:59:
[...]
@polthemol net zoals veel anderen hier, stel ik de uitgebreide twitter posts van @Verwijderd ook heel erg op prijs. Sta dit gewoon toe ajb.
Voor wie geen twitter heeft en nu deze posts niet meer kan lezen; vervang twitter.com in nitter.net en dan kun je wel het hele verhaal lezen. Beetje lastig en omslachtig, maar beter dan een twitter login page na het lezen van de eerste paar posts.
Je kunt Nitter ook zelf hosten: https://github.com/zedeus/nitter
Verwijderd
_Eend_ schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:16:
[...]
offtopic:
Je kunt Nitter ook zelf hosten: https://github.com/zedeus/nitter
Zij die via een android smafo lezen kunnen ook fritter gebruiken.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2022 14:33 ]
📽️Ukrainian forces targeted #Antonovsky Bridge near #Kherson again, scored several accurate hits. #UkraineRussiaWar pic.twitter.com/zcoRkYqFis
— MilitaryLand.net (@Militarylandnet) 26 augustus 2022
Of op de ponton er naast..
Additional Antonovsky footage pic.twitter.com/sNqZox81xV
— WhereisRussiaToday (@WhereisRussia) 26 augustus 2022
Edit:
zou maar zo eens naar aanleiding van deze video kunnen zijn
[Twitter: https://twitter.com/KremlinTrolls/status/1563135349647622147]
[ Voor 24% gewijzigd door bloody op 26-08-2022 17:06 ]
nope
Er is iets geraaktbloody schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:37:
En opnieuw een aanval op de Antonovsky brug.
[Twitter]
Of op de ponton er naast..
[Twitter]
Daar vaarde gisteren ook een US vliegdekschipSnow_King schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:16:
[...]
Volgens Wikipedia gaat het schip naar:
[...]
Dat is een behoorlijk stuk varen en zou helemaal in het Noorden van Rusland zijn: Wikipedia: Kola Peninsula
https://www.marinetraffic...me/shipid:4249490/zoom:10
Gisteren reden er gewoon nog vrachtwagens overheen, daar zijn beelden van in het Cherson draadje.asing schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:46:
De brug zelf is al onbruikbaar dus ik zou ze echt koning vinden als ze in staat zijn om de ponton brug te raken.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Als je het filmpje kijkt wat ik postte dan werd gemeld dat de ustinov werd gevolgd door een paar nato schepen. Op zich niet gek, dus ik meldde alleen dat de ustinov vertrokken is. De verwachting is dat ook een andere Russische boot vertrekt maar dat is nog geen feit.wauskoek schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:22:
[...]
Daar vaarde gisteren ook een US vliegdekschip
https://www.marinetraffic...me/shipid:4249490/zoom:10
Dus voor ik onzin begin te tikken hou ik mij bij de feiten die bekend zijn.
⚡#Russia has already received hundreds of drones from Iran and can use them in the war in #Ukraine - AP
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 26 augustus 2022
Earlier it was reported that the #Russian Federation ordered about 1,000 strike and reconnaissance drones.#UkraineRussiaWar #UkraineWillWin #Ukraine️War #UkrainianArmy pic.twitter.com/LIGBCHhbDj
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Zijn er dan genoeg RU soldaten die die dingen kunnen besturen?YakuzA schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:37:
De NASAMS en Gephards en overige anti drone wapen worden flink nodig, met de nieuwe influx van drones aan Russische kant zal het wat trickier worden achter de linies:
[Twitter]
Zoiets 'moderns' invoeren in een leger wat nog steeds op een manier opereert zoals meer dan 50 jaar geleden zal toch niet zo makkelijk zijn.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ik heb net dit filmpje zitten kijken.. In het begin zie je vooral ontkenning en "wasn't us".. Maar aan het einde komt die kerel daar toch van terug. Maar volgens mij was hij toen wel zo dronken als wat..Jerie schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:36:
[...]
Topicreport doen of discussie bij beleid thread.
Aanvulling op je Twitter copypasta het interview (41 min) met Engelse ondertiteling. Hoewel het IMO met name doel heeft informeren een zekere groep Russisch sprekenden.
[YouTube: Расстрелы, мародерство и преступные приказы. Правда о войне от первого лица. Расследование (ENG sub)]
Ben eigenlijk toch wel stiekem benieuwd hoe dit soort filmpjes in "Mother Russia" worden bekeken. Volgens mij worden ze daar bestempeld als "valse info, bewerkt door Oekraïne, etc". Maar uiteindelijk zal die kerel toch ook ouders en vrienden hebben die hem in dit filmpje moeten herkennen ?
Naar verluid hebben ze al een training gevolgd in Iran, dus er zullen vast wel soldaten zijn die ze kunnen besturen.Yaksa schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:43:
[...]
Zijn er dan genoeg RU soldaten die die dingen kunnen besturen?
Zoiets 'moderns' invoeren in een leger wat nog steeds op een manier opereert zoals meer dan 50 jaar geleden zal toch niet zo makkelijk zijn.
Ze gebruiken nu ook gewoon de Orlan's hiervoor, dus zo anders is het ook weer niet voor Russische kant.
PSN
Waar ik meer benieuwd naar ben is hoe dit samenwerkt met de EW (Electronic Warfare) van Rusland. Ze jammen vrij veel om te zorgen dat UA haar drones niet kan gebruiken. Zitten ze dan niet zichzelf ook in de weg? En als ze dan al minder zouden jammen om hun eigen drones niet in de weg te zitten, levert dit dan ook kansen voor UA?YakuzA schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:49:
[...]
Naar verluid hebben ze al een training gevolgd in Iran, dus er zullen vast wel soldaten zijn die ze kunnen besturen.
Ze gebruiken nu ook gewoon de Orlan's hiervoor, dus zo anders is het ook weer niet voor Russische kant.
Computer says no
Dat is juist het mooie. Wat ik zie is een stuk zelfreflectie, en ik weet uit ervaring dat je bij zelfreflectie je ego tegen komt, maar ook dat drugs dit proces kunnen beïnvloeden. Eigenlijk menselijk dus (zelfkritiek pijnlijk), ook dat men meeliep, maar ook dat men spijt heeft. Het filmpje is eigenlijk van onschatbare waarde. Want er zitten gedetailleerde observaties tussen. Bijvoorbeeld om te bewijzen wie waar weet van had, of voorbedachte rade, of wegmoffelen bewijs. Eigenlijk zou je deze man moeten ontvoeren oproepen bij ICC.nextware schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:48:
[...]
Ik heb net dit filmpje zitten kijken.. In het begin zie je vooral ontkenning en "wasn't us".. Maar aan het einde komt die kerel daar toch van terug. Maar volgens mij was hij toen wel zo dronken als wat..
Ben eigenlijk toch wel stiekem benieuwd hoe dit soort filmpjes in "Mother Russia" worden bekeken. Volgens mij worden ze daar bestempeld als "valse info, bewerkt door Oekraïne, etc". Maar uiteindelijk zal die kerel toch ook ouders en vrienden hebben die hem in dit filmpje moeten herkennen ?
Tegen de gruwelijk gepolijste propagandamachine van Rusland gaat dit n=1 anecdotische bewijs natuurlijk weinig uitmaken. Ze zullen deze man publiekelijk uitmaken voor van alles en waarschijnlijk verdwijnt hij ergens waar weinig tot geen zonlicht kan komen. Maar het is wel dapper ja, dat is ook onderdeel van het probleem. De meesten zijn te laf om hun mond open te doen. En geef ze ongelijk als hun vrijheid, bestaansrecht op het spel staat?
Alleen zijn we voor als nog geen van die dingen die je schetst van plan.
En dat zit hem dan vooral in het aspect "volledig stoppen met", dat is op generlei wijze het plan, nog dat we dus alles gaan importeren. Tevens hoeven we ook niet de volledige export te stoppen, maar het vooral weer wat meer in balans krijgen qua lusten en lasten tov de mogelijkheden die ons land in redelijkheid biedt.
Wat dus wel het idee is, is dat we substantieel gaan minderen met het enerzijds importeren van bakken stikstof aan soja uit het buitenland (en schaden daarbij meestal ook daar de natuur door haar daar uit te putten qua nutriënten en weer een andere plek plat te branden), en derhalve ook gaan minderen met het vervolgens exporteren van de melk en het vlees en het voor ons zelf houden van de stront, waar men dan het liefste vanaf komt door het massaal in de bodem te injecteren.
Wat mij betreft dus ook niet echt vergelijkbaar met iets gerelateerd aan de Oekraine, omdat het daar wel vrij zwart wit is wie bij wie is komen binnenvallen en dat ze het grondgebied volledig mogen gaan verlaten.
[ Voor 9% gewijzigd door gekkie op 26-08-2022 16:45 ]
Ziet er voor het oog wel wat beter uit dan wat Rusland zelf had en in die aantallen zou je er wel wat mee moeten kunnen. Hopen maar dat ze er net zo ineffectief mee om weten te gaan als met de rest van hun materieel.YakuzA schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:37:
De NASAMS en Gephards en overige anti drone wapen worden flink nodig, met de nieuwe influx van drones aan Russische kant zal het wat trickier worden achter de linies:
[Twitter]
Zijn de Russen zich aan het ingraven of zo?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dat is inderdaad wel interessant, vermoed dat ze bepaalde frequenties hebben die ze vrij laten zodat hun eigen drones er geen last van hebben oid?Meekoh schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:16:
[...]
Waar ik meer benieuwd naar ben is hoe dit samenwerkt met de EW (Electronic Warfare) van Rusland. Ze jammen vrij veel om te zorgen dat UA haar drones niet kan gebruiken. Zitten ze dan niet zichzelf ook in de weg? En als ze dan al minder zouden jammen om hun eigen drones niet in de weg te zitten, levert dit dan ook kansen voor UA?
PSN
De Russen raken zo wel geisoleerd!
https://www.ukrinform.net...ivka-bridge-unusable.html
The Darivka Bridge in the Kherson region is now unusable thanks to the work of Ukrainian rocket and artillery units.
Ukraine's Operational Command South said this on Facebook, Ukrinform reports.
"Rocket and artillery units continued to perform fire missions, including ensuring control over the Darivka Bridge. Its operation has been stopped for the time being," the report said.
It also added that a pair of Ukrainian Mi-8s this morning launched an effective strike on the positions of the enemy's manpower, weapons and equipment near Vysokopillia.
Confirmed enemy losses in the south overnight include 27 soldiers and a 120mm mortar, the command said.
nope
Zodra ze dat doen zet UA zijn drones ook op een andere frequentie, en/of kunnen ze via die frequentie de russische drones makkelijk vinden. Via goede coördinatie zou je kunnen switchen, maar ervaring leert dat de russen daar niet zo goed in zijn.YakuzA schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:54:
[...]
Dat is inderdaad wel interessant, vermoed dat ze bepaalde frequenties hebben die ze vrij laten zodat hun eigen drones er geen last van hebben oid?
[removed]
Ik weet idd niet hoe ze er exact mee om gaan, maar vanuit Russische kant zullen ze wel de achterdeurtjes hebben om te zorgen dat hun eigen Orlan's er geen last van hebben.redwing schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:58:
[...]
Zodra ze dat doen zet UA zijn drones ook op een andere frequentie, en/of kunnen ze via die frequentie de russische drones makkelijk vinden. Via goede coördinatie zou je kunnen switchen, maar ervaring leert dat de russen daar niet zo goed in zijn.
Dat zal idd wel worden uitgebuit door UA via de drones die goed instelbaar zijn qua frequenties.
PSN
Ik doelde ook op de besluitvorming om een drone in te zetten. Met de huidige top-down commandostructuur van het Russische leger lijkt mij het volop (want zo'n 1000 stuks) inzetten van flexibele wapens nogal problematisch.YakuzA schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:49:
[...]Naar verluid hebben ze al een training gevolgd in Iran, dus er zullen vast wel soldaten zijn die ze kunnen besturen.
Ja, de afstemming blijft vaak steken.Yaksa schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:11:
[...]
Ik doelde ook op de besluitvorming om een drone in te zetten. Met de huidige top-down commandostructuur van het Russische leger lijkt mij het volop (want zo'n 1000 stuks) inzetten van flexibele wapens nogal problematisch.
Maar verwacht dat ze deze Iraanse drones verder achter de frontlinie laten vliegen om bijvoorbeeld de HIMARS te vinden.
Verder achter de linies heb je ook weer minder last van je eigen EW.
PSN
Wel uitkijken voor de gepardsYakuzA schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:29:
[...]
Ja, de afstemming blijft vaak steken.
Maar verwacht dat ze deze Iraanse drones verder achter de frontlinie laten vliegen om bijvoorbeeld de HIMARS te vinden.
Verder achter de linies heb je ook weer minder last van je eigen EW.
Hoeveel meer voorbereiding heeft Oekraine nog nodig om het gebied nu weer eens terug te veroveren? (zeg ik als veterane leunstoelgeneraal...)bloody schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:55:
Nog een brug (opnieuw) beschadigd, de Darivka brug, net ten noord-oosten van Cherson.
De Russen raken zo wel geisoleerd!
https://www.ukrinform.net...ivka-bridge-unusable.html
[...]
Het offensief komt er al zolang aan, maar komt maar niet?
elke aanval op een munitieopslag, brug, commandpost etc is onderdeel (van de voorbereiding) van het offensief. UA is wat zuiniger op eigen mensen als RU, dus elke dag blind fortificaties bestormen is er niet bij.gustaveau schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:57:
[...]
Hoeveel meer voorbereiding heeft Oekraine nog nodig om het gebied nu weer eens terug te veroveren? (zeg ik als veterane leunstoelgeneraal...)
Het offensief komt er al zolang aan, maar komt maar niet?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
⚡️Russian media: Russian collaborator killed by explosion in occupied Berdiansk, Zaporizhzhia Oblast.
— The Kyiv Independent (@KyivIndependent) 26 augustus 2022
Russian state-controlled RIA Novosti reported that Oleksandr Koliesnikov was killed by an explosion on Aug. 26. Russia accused Ukraine of the attack. Kyiv hasn't yet commented.
Weer twee collaborateurs opgeblazen. Die laatste trouwens al twee weken geleden maar volgens mij nu pas bekend gemaakt dat ie is overleden.It was also previously reported that collaborator Layshev Askyar was blown up in his own car in the city of Starobelsk in Lugansk region.
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 26 augustus 2022
The traitor, after the invaders came to the city, received the post of head of the so-called. "MREO MVD LNR" in Starobelsk.
Video below⬇️ pic.twitter.com/C9SBkivxnp
Ze zijn verzameld in het Kastus Kalinovsky regiment, genoemd naar de man die "who led an uprising in 1863 against the Russian Empire in Belarus".
Die hebben altijd gezegd eerst in Oekraine te vechten, en dan in hun thuisland te gaan helpen om Lukashenko te verjagen.
Filmpje van een aanval met een MILAN anti tank wapen:
[Twitter: https://twitter.com/Milan8662/status/1563213327257415680]
nope
''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''
Dat laatste. Oekraïne heeft verdedigende posities ingenomen en de russen proberen dagelijks te prikken in de Oekraïense verdediging. De laatste paar weken krijgen ze voornamelijk het deksel op de neus. Het is in veel gevallen ook een artillerieduel waarbij men elkaars posities probeert te spotten om er vervolgens op te schieten.Ps3gamer91 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:00:
Hele domme vraag misschien, maar hoe ziet zo'n frontlinie er eigenlijk uit? Is dat een hele rij met manschappen over de grens als een soort lijn (beetje overdreven wellicht) of zijn het meer groepen langs delen van de grens? Ik kan het me lastig visualiseren.
Dit is echt fan-tas-tischDavid Attenborough presents...
— Saint Javelin (@saintjavelin) 26 augustus 2022
BBC Planet Ukraine - HIMARS pic.twitter.com/KJl5hNmHVM
Ik kan de video geloof ik niet direct embedden dus even doorklikken naar Twitter.
Voor zover ik het mee krijg verschilt het per locatie.Ps3gamer91 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:00:
Hele domme vraag misschien, maar hoe ziet zo'n frontlinie er eigenlijk uit? Is dat een hele rij met manschappen over de grens als een soort lijn (beetje overdreven wellicht) of zijn het meer groepen langs delen van de grens? Ik kan het me lastig visualiseren.
Waar de grens sinds 2015 op dezelfde plek ligt, zijn uitgebreide loopgraven met mensen op de versterkte punten.
Op andere fronten heb je de flexibele schil die continue op het front pleisters aan het plakken is om op de plekken waar een probe aanval langs komt te versterken.
Op de vaste aanval plekken zul je de versterkte groepen hebben.
PSN
Saint Javelin heeft nog flink veel werk te doen.RoD schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:31:
[Twitter] Dit is echt fan-tas-tisch![]()
Ik kan de video geloof ik niet direct embedden dus even doorklikken naar Twitter.

Russian T-80BV tanks.https://t.co/kiFuqyrqn3 pic.twitter.com/jYxuCAGCvD
— Rob Lee (@RALee85) 26 augustus 2022
PSN
Op YouTube zijn veel video's over de frontlinie te vinden. Er zijn onder andere veel loopgraven:Ps3gamer91 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:00:
Rustig maar ouwe. Ik mededeel het alleen maarasing schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:28:
[...]
Als je het filmpje kijkt wat ik postte dan werd gemeld dat de ustinov werd gevolgd door een paar nato schepen. Op zich niet gek, dus ik meldde alleen dat de ustinov vertrokken is. De verwachting is dat ook een andere Russische boot vertrekt maar dat is nog geen feit.
Dus voor ik onzin begin te tikken hou ik mij bij de feiten die bekend zijn.
August 25 Assessment Highlight:
— Institute for the Study of War (@TheStudyofWar) 26 augustus 2022
A conflict between groups from two #Spetznaz brigades and a PMC unit reportedly turned into an armed fight when one Spetznaz unit sided with the PMC unit instead of the other Spetznaz unit. https://t.co/OBfXsANZMW pic.twitter.com/R9sTGwF8j5
Gister ook al met wagner Verwijderd in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M8"LongBowNL schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:15:
Een melding van conflicten tussen Spetznaz en Wagner. Hopelijk spreid het zich snel verder uit.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
New York Times: Zelensky is under pressure over when and how to launch a long-anticipated counteroffensive.
Ja en dit zet dus een soort van deadline voor als Oekraïne nog iets van een offensief wil laten plaatsvinden voor het winterseizoen. Iets doet mij alleen vermoeden dat dit offensief de komende weken nog niet materialiseert. De statements van de bondgenoten van de week, waarin ze nadrukkelijk het accent zetten op de lange termijn (2023) gaf mij een reden om te denken dat het nog te vroeg is voor een (groot) Oekraïens offensief. En dat de strategisten van de bondgenoten tot deze analyse waren gekomen. De bondgenoten haalden nadrukkelijk de druk weg. Misschien is een beperkt offensief nog een optie, Kherson is wel heel verleidelijk nu.As the bloody artillery battle in Ukraine’s east settles into a stalemate, the war appears now to be a waiting game for a long-promised Ukrainian counteroffensive.
The timing for any move to break the deadlock has emerged as a pivotal strategic decision for Ukraine’s government. Both sides are preparing for a protracted war, but Ukraine has greater incentive to try to avoid it by undertaking risky maneuvers as early as this fall — before the rainy season closes the window on possible offensives over open fields.
From the Ukrainian perspective, the mostly static trench fighting cannot go on indefinitely. Leaving Russia in control of much of the southern coastline would cripple Ukraine’s economy, already cratering from the war and propped up by Western aid.
The initial target of any counterattack is widely assumed to be Russian positions on the western bank of the Dnipro River. Move too soon, though, and the Ukrainian army may prove unready and insufficiently armed to ensure victory, military analysts say. Wait too long, and political backing in Europe may waver as energy prices soar.
Political pressure is mounting for President Volodymyr Zelensky of Ukraine to make a move even as it remains unclear whether his military has amassed the necessary weaponry and manpower.
“The very difficult state of our economy, the constant risks of air and missile attacks and the general fatigue of the population from the difficulties of war will work against Ukraine” over time, Andriy Zagorodnyuk, a former minister of defense, wrote in the Ukrainska Pravda newspaper. He said the military should be prepared to advance, rather than defend.
“It makes no sense to drag out the war for years and compete to see who will run out of resources first,” he wrote.
The Ukrainians pivoted to a new strategy of so-called “deep war” — hitting targets far behind the front — after months of grim artillery duels and street fighting in the eastern region of Luhansk, which ultimately fell under Russian control by early July.
Using long-range, precision guided rockets provided by the United States, the Ukrainian military has been softening up Russian positions behind the front line while also striking the Russian-occupied Crimea Peninsula.
Tja, hoe moeten we naar die toezeggingen kijken, augustus, eind 2022... Oekraïne heeft meerdere malen blijk gegeven van voortschrijdend inzicht dat haar de bakens heeft doen verzetten. Misschien is Zelenskyy te veel geneigd geweest om resultaten toe te zeggen om het westen tot wapenleveringen te bewegen. Van de andere kant is het zenden van Oekraïne ook te interpreteren als een grote ruiscampagne. Feit is op dit moment in ieder geval dat niemand, de Amerikanen incluis, ook maar een benul heeft wat er precies wanneer in het zuiden gaat gebeuren. Doel bereikt, lijkt mij dat vanuit Oekraïense optiek.The Ukrainian government has said that, since late June, it has hit at least 154 ammunition depots, 91 bases for weapons storage, four barracks housing soldiers, four fuel depots and eight command posts. Those claims could not be independently verified.
But Ukraine has for months been telegraphing plans for the major battle in the south — with the types of weapons it has requested from Western allies and the strategies it pursues on the battlefield offering clues to its approach.
En hier wordt ook gezegd wat sommigen van jullie al vermoedden. Meer spullen voor het aanvallen van een linie (mine clearing).A recent U.S. military assistance package tellingly included mine-clearing attachments for armored vehicles that would be used in an advance, suggesting preparations for attacks on Russian lines.
But more time would bring more Western weaponry: Despite the arrival of artillery systems from NATO members, Ukraine’s arsenal is still largely made up of legacy Soviet arms.
Die 92% steun bij de bevolking wist ik zelf niet. Dat is echt een positief ding, dat helpt Oekraïne incasseren.At home in Ukraine, Mr. Zelensky has broad support for continuing the war. An opinion poll by the Razumkov Center, a policy research organization in Kyiv, released on Monday showed 92 percent of Ukrainians are confident in a military victory over the Russian army.
But Russian plans to stage referendums in occupied territory could lead to a claim of annexation as early as next month, putting additional time pressure on Mr. Zelensky to launch an offensive.
Oekraïne heeft zo draagvlak voor de langer durende oorlog. Oekraïne kan die toekomst aan met zowel stabiele binnenlandse en buitenlandse support.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
https://t.me/volyamedia/313
Dit zou een soort dank zijn van Poetin. En voornamelijk een overheveling van de plaatselijke en huurlingen legers naar het staatsleger.
Een groot deel van het leger wordt door zijn entourage gefinancierd, en na zes maanden kost dat toch wel erg veel geld.The increase in the number of military personnel from January 1, 2023 is the gratitude of the leader. 137,000 recruits will be removed from private allowances and transferred to state support.
Maar de nieuwe mobilisatie ronde komt eraan.The practice of financing the war out of the pockets of the "brotherhood", that is, the circle of Putin's confidants, who for 20 years got the opportunity to fill apartments with cash, has been used since the beginning of the war. In this way, they proved their loyalty and, in the language of Putin's entourage, covered themselves up so as not to be able to slip off.
But six months have passed, and such extrabudgetary spending only continues to grow. The "purses" of the president began to seriously worry about their financial well-being.
Dus ze zullen wss toch weer aan de bak moeten.
A new replenishment will be required, which until January 1, 2023 will again have to be collected and provided by associates, governors and, forcibly, regional entrepreneurs.
Als bonus feitje is het ook goed om te vermelden dat de basis training voor UA soldaten in de UK enigszins is aangepast in de afgelopen weken.teacup schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:22:
Een status update over de strijd in Oekraïne zoals de New York Times haar ziet. Afgezien van wat weetjes spiegelt de krant hoe wij er allemaal al in zitten. Dat we die situatie met zijn allen dan wel goed beoordelen is ook wel fijn om vast te stellen:
New York Times: Zelensky is under pressure over when and how to launch a long-anticipated counteroffensive.
[...]
Ja en dit zet dus een soort van deadline voor als Oekraïne nog iets van een offensief wil laten plaatsvinden voor het winterseizoen. Iets doet mij alleen vermoeden dat dit offensief de komende weken nog niet materialiseert. De statements van de bondgenoten van de week, waarin ze nadrukkelijk het accent zetten op de lange termijn (2023) gaf mij een reden om te denken dat het nog te vroeg is voor een (groot) Oekraïens offensief. En dat de strategisten van de bondgenoten tot deze analyse waren gekomen. De bondgenoten haalden nadrukkelijk de druk weg. Misschien is een beperkt offensief nog een optie, Kherson is wel heel verleidelijk nu.
[...]
[...]
[...]
[...]
Tja, hoe moeten we naar die toezeggingen kijken, augustus, eind 2022... Oekraïne heeft meerdere malen blijk gegeven van voortschrijdend inzicht dat haar de bakens heeft doen verzetten. Misschien is Zelenskyy te veel geneigd geweest om resultaten toe te zeggen om het westen tot wapenleveringen te bewegen. Van de andere kant is het zenden van Oekraïne ook te interpreteren als een grote ruiscampagne. Feit is op dit moment in ieder geval dat niemand, de Amerikanen incluis, ook maar een benul heeft wat er precies wanneer in het zuiden gaat gebeuren. Doel bereikt, lijkt mij dat vanuit Oekraïense optiek.
[...]
En hier wordt ook gezegd wat sommigen van jullie al vermoedden. Meer spullen voor het aanvallen van een linie (mine clearing).
[...]
Die 92% steun bij de bevolking wist ik zelf niet. Dat is echt een positief ding, dat helpt Oekraïne incasseren.
Oekraïne heeft zo draagvlak voor de langer durende oorlog. Oekraïne kan die toekomst aan met zowel stabiele binnenlandse en buitenlandse support.
Naast de defensieve basis training is daar ook de offensieve basis training ingepast in dezelfde trainingsweken.
PSN
Niet om alleen maar bevestigingen te willen zien van wat ik net stelde, daar geef ik echt niet om, maar als je nu druk doende bent met de training dan is het naïef een offensieve actie heel vlot te verwachten (de realist?).YakuzA schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:28:
[...]
Als bonus feitje is het ook goed om te vermelden dat de basis training voor UA soldaten in de UK enigszins is aangepast in de afgelopen weken.
Naast de defensieve basis training is daar ook de offensieve basis training ingepast in dezelfde trainingsweken.
Maar (met mijn ingebakken genuanceerdheid (soms ook echt irritant)) kan ik zo'n gegeven ook anders bekijken (de zwartkijk modus): Oekraïne vindt zich nog niet klaar.
....En daar is dan weer een andere keerzijde aan: Oekraïne is vastbesloten de offensieve houding waar te gaan maken. Punt.
(even om al die invalshoeken lekker te relativeren)
Oekraïne is druk doende, en dat is goed om te zien. Groot Brittannië en bondgenoten pakken flink uit met training (10.000 Oekraïners!!) en leveringen. De tijd tikt verder, en Rusland zakt steeds verder weg.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
[ Voor 86% gewijzigd door asing op 26-08-2022 22:57 ]
Goed die hoogspanningslijnen misschien, maar aan dat laagvliegen hoeft toch niet zoveel te worden afgedaan? Gewoon lekker laten staan joh.asing schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:54:
Edit : optische illusie....
Kom ik toch weer terug op onze Nederlandse piloten in 1940 (off-topic alarm). Nederlanders oefenden weinig, maar bij het weinige wat werd geoefend was laagvliegen zeker een item. Ze wisten hoe kwetsbaar ze waren. Ze hadden er zelfs een term voor laagvliegen (HuBoBe Huisje Boompje Beestje). Zal er niet te lang over uitweiden, heb het al eens eerder verteld. Twee bronnen voor wie een zijstapje willen maken
- Een mooie (nuchtere) bron over de aanval op vliegveld Valkenburg met Fokker C-X's (Valkenburg was toen al bezet door de Duitsers).
- En een aandoenlijk lelijke jaren '90 webpage met rommelig taalgebruik, maar ook met een aangrijpend relaas van een C-X piloot die zijn vliegtuig om zich heen kapotgeschoten zag worden.
Ik zou daarom een start van de bevrijding ook prima in oktober zien beginnen.
Het liefst voordat het gaat vriezen, modder is killing voor materiaal en mens. Zeker gezien de logistiek van Rusland (dat hebben we eerder gezien) in de modder lijkt vast te lopen door materiaal problemen. Zodra allas bevroren is valt dat grote probleem al weg voor de russen.blissard schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 00:31:
Ik zie vaak de opmerking voorbij komen dat een offensief voor de winter moet starten, maar is hartje winter nu net niet een prima tijd om aan te vallen? Zeker gezien de beperkte aanvoerlijnen van de Russen, kan dat het voordeel van de Oekraïne vergroten. Ik kan me zelfs voorstellen dat een offensief in de regenperiode (als die nog komt dit jaar) een voordeel voor de Oekraïne kan hebben.
I am the great Cornholio!
Misschien. De Russen hebben vast weer de winter sokken weer niet bij zich.blissard schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 00:31:
Ik zie vaak de opmerking voorbij komen dat een offensief voor de winter moet starten, maar is hartje winter nu net niet een prima tijd om aan te vallen? Zeker gezien de beperkte aanvoerlijnen van de Russen, kan dat het voordeel van de Oekraïne vergroten. Ik kan me zelfs voorstellen dat een offensief in de regenperiode (als die nog komt dit jaar) een voordeel voor de Oekraïne kan hebben.
PSN
Volgens mij zijn de Russen meer gewend aan de kou.YakuzA schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 01:37:
[...]
Misschien. De Russen hebben vast weer de winter sokken weer niet bij zich.
Maar als conscriptovitsj geen winter kleding mee heeft gekregen wordt het alsnog aardig koud.Arjantje72 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 01:51:
[...]
Volgens mij zijn de Russen meer gewend aan de kou.
Die kou uit het landklimaat is echt niet zo mild als hier.
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 27-08-2022 01:59 ]
PSN
Klimaat geloof ik zeker maar ik ga er vanuit dat ze daar echt wel gewend zijn aan kou, meer dan de Oekraïners.YakuzA schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 01:58:
[...]
Maar als conscriptovitsj geen winter kleding mee heeft gekregen wordt het alsnog aardig koud.
Die kou uit het landklimaat is echt niet zo mild als hier.
Verwijderd
Ze zitten toch juist in Oekraïne?Arjantje72 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 02:11:
[...]
Klimaat geloof ik zeker maar ik ga er vanuit dat ze daar echt wel gewend zijn aan kou, meer dan de Oekraïners.
Maar Oekraïners zijn niet meer kou gewend dan Russen terwijl ze in het klimaat zitten van hun eigen land?
Aparte redenatie
Daarnaast mogen we (na wat we tot nu toe gezien hebben) er vanuit gaan dat de Oekraïnse soldaten qua kleding beter uitgerust zullen worden dan hun Russische tegenstanders.
Kou is kou, kun je nog zoveel gewend zijn maar als je tenen eraf vriezen omdat je goedkope kutlaarzen hebt maakt het niet veel uit of je een 'geharde' Rus bent of niet.
De Russen hebben al eens eerder een beroemde winteroorlog gevoerd en dat ging eerst niet bepaald goed door een karakteristiek gebrek aan voorbereiding.Arjantje72 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 02:11:
[...]
Klimaat geloof ik zeker maar ik ga er vanuit dat ze daar echt wel gewend zijn aan kou, meer dan de Oekraïners.
Wikipedia: Winter War
We zijn nu 6 maanden verder. Natuurlijk hebben de Russen zich nu heel goed voorbereidasing schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:06:
Voor iedereen het vergeet, ze zijn in de winter binnengevallen. Toen vroren hun tenen er ook al af wegens slechte kleding.
Russian night missile strike hits central Kharkiv
— Euromaidan Press (@EuromaidanPress) 27 augustus 2022
In night of 27 Aug, Russian missiles struck roads in central Kharkiv, damaging buildings - OblHead Syniehubov (📷). No casualties reported;however, a man died from 🇷🇺 shelling of a field in the Kharkiv Oblhttps://t.co/RssSJNg4RI pic.twitter.com/XBODG1Mbfj
https://nitter.net/Euroma...tatus/1563444962481491969
https://euromaidanpress.c...rom-the-hot-zones-of-war/
They certainly won't be the youngest group of fighters. https://t.co/JdCVAeT4gs pic.twitter.com/onB83cuiei
— Rob Lee (@RALee85) 10 juli 2022
Wel nieuwe moderne gear, of zouden ze die na de fotoshoot weer ingeleverd hebben?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
https://signmyrocket.com/
Kan je je persoonlijke boodschap op een bom achterlaten die later richting het russische leger word gevuurd.
https://www.reddit.com/r/..._money_by_writing_custom/
Leuk maar let wel deze bron is van 10 juli (1,5 maand oud).Tens schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:12:
de nieuwe lichting, zou er zo tussen passen qua leeftijd:
[Twitter]
Wel nieuwe moderne gear, of zouden ze die na de fotoshoot weer ingeleverd hebben?
Leuk, maar een beetje duur. 150 euro is best veel geldwauskoek schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:45:
Ook een manier om geld binnen te harken..![]()
https://signmyrocket.com/
Kan je je persoonlijke boodschap op een bom achterlaten die later richting het russische leger word gevuurd.
https://www.reddit.com/r/..._money_by_writing_custom/
150 euro voor vrijheid vind ik een koopje_Eend_ schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:51:
[...]
Leuk, maar een beetje duur. 150 euro is best veel geldEn voor 30k zetten ze je slogan/artwork op een Su-24.
*Wauskoek heeft net een bericht achter gelaten.. ben benieuwd
[ Voor 5% gewijzigd door wauskoek op 27-08-2022 11:55 ]
Ik zie kansen voor een reality serie die deze specifieke group volgt, van training tot inzet.Tens schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:12:
de nieuwe lichting, zou er zo tussen passen qua leeftijd:
[Twitter]
Dag 1: schietoefeningen.
Dag 2: schetoefeningen, dit maal met wapens, munitie en een instructeur.
Dag 3: Geplande training in taktiek moets helaas afgezegd worden want geen van de instructeurs had zin om te komen.
Dag 4: Transport naar het front. Eerste slachtoffer, Sergey Smirnoff die met z'n dronken hoofd te ver uit het raampje van de trein tuurde.
Dag 5: Aan het front.Geen bijzonderheden.
Dag 6: Onder vuur van UA artillerie, geen slachtoffers, maar Soldaten Ivan Ivanov en Yuri Volkov liggen aan het infuus met een hartaanval.
Dag 7. Het eerste dodelijke slachtoffer.Igor Starkov's har begaf het bij de bestorming van een vijandelijke positie. Alexander Popov viel van de BMP en heeft z'n heup gebroken,
Dag 8: de hele dag in de loopgraven, geen vijandelijke activiteiten. Nikolai Rakmov en Dimitri Stepanov zijn omgekomen bij een ruzie over een geplunderde koelkast.
Ging me ook om de uitrusting, veel foto's van RU troepen laten veel slechter spul zien.Jerie schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:48:
[...]
Leuk maar let wel deze bron is van 10 juli (1,5 maand oud).
A typical Russian "ammunition depot", this one in Proletarsky district of Donetsk. pic.twitter.com/lYuh5cc1jg
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 26 augustus 2022
Dit heeft er alle schijn van dat er iets met een transport is mislukt. Het lijkt op een ongeluk.Tens schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:50:
zal niet 'typical' zijn, maar wel bijzonder:
[Twitter]
Nee hoor.asing schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:19:
[...]Dit heeft er alle schijn van dat er iets met een transport is mislukt. Het lijkt op een ongeluk.
Chauffeur van vrachtwagen (met kiepfunctie) doet vragen aan meerdere: "Waar moet ik ze heenbrengen?"
Meerdere: "Leg ze maar bij hectometerpaaltje 301.1 van de Donetsk Bypass in het bos".
Dit doet me denken aan die reclamebezorgers die geen zin meer hebben en het ergens in een steegje dumpen.Yaksa schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:37:
[...]
Nee hoor.
Chauffeur van vrachtwagen (met kiepfunctie) doet vragen aan meerdere: "Waar moet ik ze heenbrengen?"
Meerdere: "Leg ze maar bij hectometerpaaltje 301.1 van de Donetsk Bypass in het bos".
[removed]
Zoiets?redwing schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:42:
[...]
Dit doet me denken aan die reclamebezorgers die geen zin meer hebben en het ergens in een steegje dumpen.
Ondertussen zie ik bepaalde ongelukkige lokalen in de handen wrijven bij het zien van deze stapels potentiele IED's.Officier: GVD wéér een stapel van die krengen? Graaf maar een groot gat ergens, dan schrijf ik wel op dat ze verschoten zijn.
Soldaten: Zeg, chauffeur, zin in een fles vodka? Laten we dat gat lekker zitten ja?
Ik weet niet of je er veel mee kan, er mist een deel wat ze erop schroeven. De ontsteker ofzo. Geen idee hoe het ding heet.ZenTex schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:49:
[...]
Ondertussen zie ik bepaalde ongelukkige lokalen in de handen wrijven bij het zien van deze stapels potentiele IED's.
Dit wil vast ook wel ontploffen maar dan heb je wel wat hulp nodig, als in je eigen ontsteker maken.
Another American🇺🇸 has died fighting for Ukraine’s🇺🇦 freedom, the US State Department confirmed to Newsweek.
— Jason Jay Smart (@officejjsmart) 26 augustus 2022
Joshua Alan Jones was 24. pic.twitter.com/lUZLkTZzKt
Bellingcat vindt met degelijk speurwerk een Russische spionne hoog in NATO.
De kop is een klein beetje vertekenend, want er staat niet dat ze daadwerkelijk deel zou hebben uitgemaakt van NATO, maar wel dat ze het met een aantal officieren deed en zich in die kringen bewoog. Maar ik vraag me af in hoeverre dit een daadwerkelijke bedreiging is geweest. Wel stuitend dat een WhatsApp foto en de opeenvolgende paspoort nummers de doorslag gaven. Achteraf lijkt dat een triviale fout, maar je moet er ook maar net mee bezig gaan om het te factchecken. Ik vraag me af hoeveel spionnen er ondanks dit soort triviale fouten alsnog doorheen glippen.asing schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:10:
Leesvoer : https://nos.nl/l/2442220
Bellingcat vindt met degelijk speurwerk een Russische spionne hoog in NATO.
Ik vind het meer lijken op een plek waar afval is gedumpt. Misschien de duds van een artillerie eenheid. De Russen hebben nogal wat issues met ondeugdelijk materieel dus waarom zou artillerie niet een boel niet-werkende granaten geleverd krijgen?asing schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:19:
[...]
Dit heeft er alle schijn van dat er iets met een transport is mislukt. Het lijkt op een ongeluk.
Ideaal om je barrel wat op te schurenTens schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:50:
zal niet 'typical' zijn, maar wel bijzonder:
[Twitter]
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Beelden tonen hoe ellenlange trein met Russische pantserwagens en tanks richting Krim rijdt
Dit is de vraag voor het koffiezetautomaat : wanneer kom je erachter dat de granaat DUD is?downtime schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:58:
[...]
Ik vind het meer lijken op een plek waar afval is gedumpt. Misschien de duds van een artillerie eenheid. De Russen hebben nogal wat issues met ondeugdelijk materieel dus waarom zou artillerie niet een boel niet-werkende granaten geleverd krijgen?
Ze zat dicht genoeg bij om aan informatie te kunnen komen. Het hangt af van de positie van haar officieren en hoe loslippig ze zijn. En hoe creatief de spion in kwestie is.Visitor.q schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:29:
[...]
De kop is een klein beetje vertekenend, want er staat niet dat ze daadwerkelijk deel zou hebben uitgemaakt van NATO, maar wel dat ze het met een aantal officieren deed en zich in die kringen bewoog. Maar ik vraag me af in hoeverre dit een daadwerkelijke bedreiging is geweest. Wel stuitend dat een WhatsApp foto en de opeenvolgende paspoort nummers de doorslag gaven. Achteraf lijkt dat een triviale fout, maar je moet er ook maar net mee bezig gaan om het te factchecken. Ik vraag me af hoeveel spionnen er ondanks dit soort triviale fouten alsnog doorheen glippen.
Dit wetende zou je iedereen in een bepaalde range aan paspoortnummers moeten checken. Gelukkig maken de Russen op dat vlak ook fouten.
Mooi. Belangrijke stap om de Slowaakse vliegtuigen aan Oekraïne te overhandigen. Maar:⚡️Slovakia has signed an agreement according to which the Czech Republic and Poland will control its airspace, – Reuters.
— BLYSKAVKA (@blyskavka_ua) 27 augustus 2022
Bratislava is decommissioning its Soviet-made MiG-29s in order to possibly send them to Ukraine.
Slovak Defense Minister Jaroslav Nagy told reporters at an air show on Saturday that Bratislava is still ready to send planes to Ukraine, but a deal has not yet been reached.
— BLYSKAVKA (@blyskavka_ua) 27 augustus 2022
Verwijderd
het gebruik van vrouwen om contact te leggen met interessante buitenlanders is een aloud gebruik van o.a. de KGB in de Koude Oorlog.Visitor.q schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:29:
[...]
De kop is een klein beetje vertekenend, want er staat niet dat ze daadwerkelijk deel zou hebben uitgemaakt van NATO, maar wel dat ze het met een aantal officieren deed en zich in die kringen bewoog. Maar ik vraag me af in hoeverre dit een daadwerkelijke bedreiging is geweest. Wel stuitend dat een WhatsApp foto en de opeenvolgende paspoort nummers de doorslag gaven. Achteraf lijkt dat een triviale fout, maar je moet er ook maar net mee bezig gaan om het te factchecken. Ik vraag me af hoeveel spionnen er ondanks dit soort triviale fouten alsnog doorheen glippen.
Zie ook:
Wikipedia: Honey trapping
Over het gebruik van romantische relaties ten gunste van informatie/chantage.
Deze zogenaamde 'bijen' (of Mozhno girls) werden sowieso vaak ingezet bij westerse journalisten/diplomaten/touristen die naar Moskou kwamen en aan het eind van de avond en op de bodem van de vodka-fles samen in bed belanden in speciaal daarvoor ingerichte hotelkamers vol met camera's en afluisterapparatuur. Niet alleen probeerden de vrouwen informatie te verkrijgen maar er werd ook chantagemateriaal gemaakt voor 'later'.
Bijv. Britse personen werden bij thuiskomst in het parlement geconfronteerd met smeuiige foto's.
Sukarno
Een hilarisch beroemd voorbeeld van dergelijke chantage is overigens Sukarno die ook op foto/video werd gezegd na een avontuurtje met een KGB-vrouw. De chantage werkte echter niet, integendeel hij vroeg de Russen om extra kopieén zodat ie ze aan iedereen kon laten zien.
“Legend has it he even asked for extra copies.”
In het geval van deze dame in Italië zie ik een klassieke 'bij' gecombineerd met de Moskovitische luxe van de oligarchy.
vertrouwen winnen en informatie inwinnen plus eventueel chantagemateriaal.Behalve professionele, had Maria Adela ook romantische relaties met verschillende NAVO-officieren.
Het klassieke filmscenario: de spionne heeft sex met een NATO-officier en als die na de wipbeurt en een peuk in slaap is gevallen kan ze rustig door z'n telefoon of suitcase scrollen en informatie buitmaken.
Paspoortnummers
Wat betreft die paspoort nummers... tja menselijke fouten. Of luiheid of incompetentie.
Misschien ging het jarenlang goed of controleerde niemand eigenlijk echt dus zijn ze in slaap gesukkeld en hebben ze dit soort fouten gemaakt door opeenvolgende paspoortnummers te krijgen.
Je zou denken dat de reputatie die de KGB heeft (of de GRU wat dat betreft) eigenlijk misplaatst is.
In de echte wereld maakt men fouten maar dit lijken toch echt wel beginnersfouten.
En misschien wisten de Amerikanen het allang (ga ik vanuit) en heeft Bellingcat het weer verpest. Soms is OSINT door het publiek helemaal niet zo handig voor professionele inlichtingendiensten.
Dat zal de equipment voor hun nieuw gevormde 3e leger zijn? 10k personeel heeft aardig wat materieel nodig.XWB schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:12:
Rusland stuurt meer materieel naar de Krim:
Beelden tonen hoe ellenlange trein met Russische pantserwagens en tanks richting Krim rijdt
PSN
Als ie niks doet wanneer je aan het koord trekt, is het in elk geval een dud. Dan heb je ook nog een kans dat ie niks doet als ie het doel bereikt maar dat is dat het probleem van de artillerist niet meer.asing schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:12:
[...]
Dit is de vraag voor het koffiezetautomaat : wanneer kom je erachter dat de granaat DUD is?
De granaat zelf heeft geen koord. De drijflading is separaat (volgens mij, in ieder geval is dat bij 155mm zo en gezien de losse granaten die daar liggen bij 152 mm ook)downtime schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:59:
[...]
Als ie niks doet wanneer je aan het koord trekt, is het in elk geval een dud. Dan heb je ook nog een kans dat ie niks doet als ie het doel bereikt maar dat is dat het probleem van de artillerist niet meer.
Je kunt dus pas weten of het een dud is als ie is afgeschoten. Er moet een ontsteker in en de ontsteker wordt op scherp gezet door de rotatie (middelpuntvliedende kracht) van de granaat in de lucht. Dit om te voorkomen dat ie reeds in de loop af zou kunnen gaan.
Waarom die granaten dan daar zo achteloos liggen is mij een raadsel. Waarschijnlijk gedumped en in de haast achter gelaten tijdens terugtrekken/vluchten of zo.
Dat is me duidelijk.
Goed punt. Daar had ik niet bij stil gestaan.De drijflading is separaat (volgens mij, in ieder geval is dat bij 155mm zo en gezien de losse granaten die daar liggen bij 152 mm ook)
Volkskrant liveblog
Slowakije gereed om oude straaljagers naar Oekraïne te sturen na deal met buurlanden
18:33
Slowakije heeft vandaag een deal gesloten met Navo-buurlanden Polen en Tsjechië over het bewaken van het Slowaakse luchtruim. Dit maakt de weg vrij voor Slowakije om elf oude straaljagers van het type MiG-29 naar Oekraïne te sturen. De Oekraïense strijdkrachten zijn gewend om met deze Sovjet-toestellen te vliegen.
De Slowaakse minister van Defensie Jaroslav Nad zei dat met Kyiv nog een afspraak moet worden gemaakt over de overdracht van de MiG's, met een gezamenlijk waarde van ongeveer 300 miljoen euro. ‘Ze kunnen ze nu in elk geval al klaar zetten’. Nad zei te hopen dat Slowakije enige financiële of materiële compensatie krijgt voor deze laatste donatie om het eigen leger te kunnen moderniseren.
Redactie / ANP
Het is een opvallend diverse verzameling materieel dat daar op die trein staat. Er staan twee 152mm en twee 122mm pantserhouwitsers naast elkaar terwijl die twee nooit in een eenheid samen opereren. De 122mm 2S3 zou alleen bij reserve brigades nog deel uitmaken van hun artillerie maar het is wel een amfibisch voertuig in tegenstelling tot de modernere 152mm 2S9. Als je bruggen er niet meer zijn kan dit een uitkomst zijn. Ook zie je een shovel en zware bergingstank die voor het maken van fortificaties kunnen worden gebruikt.XWB schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:12:
Rusland stuurt meer materieel naar de Krim:
And to think they once said that computers would take away jobs.
Dit topic is gesloten.
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid