Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Over vliegtuigen gesproken, dit is wat het Defensieaccount van Oekraine twittert.teacup schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:37:
En Slowakije gaat verder. Ze stelt nu 11 MiG-29's beschikbaar aan Oekraïne. Over de daadwerkelijke overdracht moeten met Oekraïne nog wel afspraken worden gemaakt.
I have a dream.
— Defense of Ukraine (@DefenceU) 27 augustus 2022
F-16
F-22
F-35
Eurofighter Typhoon
Mirage 2000
Gripen
…
… to protect the sky of civilization.
📸 libkos pic.twitter.com/0GIBiu3LAZ
In een van de laatste briefings van het Pentagon zegt dat men de opties qua vliegtuigen overweegt maar dat het dan jaren verder zou zijn. Mijn onderbuikgevoel zegt dat over iets meer dan een jaar er F16s staan in Rusland Oekraine.
[Voor 1% gewijzigd door bulle bas op 27-08-2022 22:11. Reden: @Fiber, lol fixed it]
Ik mag toch hopen van niet...bulle bas schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:02:
[...] Mijn onderbuikgevoel zegt dat over iets meer dan een jaar er F16s staan in Rusland.
Hopelijk wel zsm in Oekraïne.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Vaag houden en zeggen dat er nog geen accoord is. Wanneer ze geleverd zijn, is het accoord ook rond. Een goede ontvangst is immers onderdeel van het accoordRoD schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:32:
[Embed] Mooi. Belangrijke stap om de Slowaakse vliegtuigen aan Oekraïne te overhandigen. Maar:
[Embed]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds
F-22 of F-35 gaat UA voorlopig echt niet krijgen. Dit lijkt me dan meer over een no-fly-zone gaanbulle bas schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:02:
[...]
Over vliegtuigen gesproken, dit is wat het Defensieaccount van Oekraine twittert.
[Embed]
In een van de laatste briefings van het Pentagon zegt dat men de opties qua vliegtuigen overweegt maar dat het dan jaren verder zou zijn. Mijn onderbuikgevoel zegt dat over iets meer dan een jaar er F16s staan in Rusland Oekraine.

F22 is US exclusief die krijgen wij niet eens of Japan zelfs niet.
F35 te nieuw
F16 mogelijk maar zie ik niet gebeuren.
Mirage
A10
Model uit Zweden.
Die zie ik eerder geleverd worden, en gok eerder het Zweedse model.
Vanwege de snelle mogelijkheid op levering en onderhoud.
F16 zijn voor landen als Turkije en andere landen interessanter als echte NAVO buddies.
Dus ik gok we een 3e alternatief zoals de Zweden gaan “geven”
Krijg de tweet niet gelinkt dus maar even zo via via
https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf
Zelf doen ze het wel zo lijken alsof die wel komen.
[Voor 93% gewijzigd door Mektheb op 27-08-2022 22:24]
Een aanname die ik hierbij doe is dat er nog niet voldoende Oekraïense soldaten beschikbaar zijn om een dergelijk offensief te ondersteunen. Dat de bondgenoten dit lijken te accepteren, en dat de bevolking de oorlog krachtig ondersteunt, haalt ook druk weg bij de Oekraïense legerleiding.
Maar er zijn natuurlijk ook drukfactoren. De Oekraïense bevolking steunt de verdediging massaal, maar zou natuurlijk vleugeltjes krijgen zouden de Oekraïense militairen een betekenisvolle overwinning bereiken. Een meer internationale drukfactor is de continuïteit van het VS-beleid ten aanzien van Oekraïne. Even los van Trump, die bevindt zich nu best in zwaar weer, is het voor Biden geen zekerheid of hij nog een termijn kan gaan doen. Bidens' kwaliteit staat ter discussie. In hoeverre dit het buitenlandbeleid van Oekraïne raakt weten we niet. Het is dus ook niet gezegd dat het negatief zou uitpakken, een onzekerheidsfactor is het wel.
Naast het verlagen van de prestatiedruk zijn er dus wel degelijk redenen om tot handelen over te gaan. Ik moest daarom aan mijn reactie van gisteren denken toen ik dit in de Ukrainian Pravda lees:
Chief Intelligence Directorate reveals when to expect deсisive period of war
Met deze aanhef van dit bericht voelde ik mij even op het verkeerde been gezet. Ow, er gaat dus toch wat gebeuren. Belangrijk hierin is de statement "believes that this autumn will be the pivotal period of the war". Als een periode als scharnierpunt wordt gekenschetst dan denken wij snel in de richting van verdedigend versus aanvallend.IRYNA BALACHUK – SATURDAY, 27 AUGUST 2022, 12:24
The Chief Intelligence Directorate of the Ministry of Defence of Ukraine believes that this autumn will be the pivotal period of the war, and winter will be hard but Ukraine’s plans will be successfully executed, and Russians will be stopped.
Source: Vadym Skibitskyi, the representative of the Chief Intelligence Directorate of the Ministry of Defence of Ukraine, in an interview with RBK-Ukraine news agency.
Even naar de rest van het bericht kijken.
In deze alinea's zie ik vooral omgevingsfactoren genoemd (Weer, seizoenen, Energiebevoorrading en de Russische militaire druk). Ook wordt de verwachting uitgesproken dat de Russen in de lente 2023 weer in het offensief zouden gaan. Verder lees ik eigenlijk niets welke invloed Oekraïne op deze loop der gebeurtenissen verwacht te hebben.Quote: "Autumn is likely to be a decisive period. From the point of view of climate conditions, it will be September-October. Then, there will be bad weather, [and then] November and winter [will follow], but fighting will proceed…
So, either way, winter will be hard as well because Russians will carry on with military actions to put pressure on the Armed Forces of Ukraine. Another thing to be considered is energy resources, which Russia will definitely use to destabilise our domestic situation. Against this backdrop, Russians will be preparing for spring, for active fighting".
In deze alinea's wordt iets gesuggereerd over Oekraïnes' plannen en hoe dit Russen moet afhouden van verdere bezetting.Details: Intelligence expects that in winter, fighting may not be so active. At the same time, the occupiers will keep their battalion tactical groups near the borders with Sumy and Chernihiv oblasts in order to launch attacks on Ukrainian territories, intimidate the population and distract the Armed Forces of Ukraine, exhausting their troops.
At the same time, Skibitskyi expressed hope that the measures planned by Ukraine will be implemented successfully, and the Ukrainian army will thwart Russia’s plans concerning the further occupation, especially that of Donetsk Oblast.
De bovenstaande zinnen beschijven voor mij vooral de huidige werkelijkheid.Quote: "Despite the fact that we don’t have enough resources at the moment, we are planning military action as we are getting military aid. We are striking their control points, ammunition storages, and [eliminate] manpower.
The morale of the Russian forces is changing – it is totally different from the one they had at the beginning of March as they were marching on our territory".
De Oekraïense verwachting dat Rusland uiteindelijk zal moeten grijpen naar een volledige mobilisatie is voor mij eigenlijk nieuw. Mogelijk dat jullie die verwachtig al eerder hebben uitgesproken zien worden.Details: The intelligence directorate states that the staffing of some Russian units which participated in the fighting since February is now at about 30%. This number is lower than any acceptable index.
Thus, Moscow is failing to execute the plans concerning contract and voluntary service recruitment; their success rate is only 50%.
Skibitskyi remarked that perhaps a moment will come when Russia will have to announce full mobilisation in order to achieve its goals.
Het Chief Intelligence Directorate heeft de UK Pravda als nieuwskanaal ingezet voor haar communicatie. Timing van de communicatie is misschien nog wel te verklaren met het gegeven dat de wereld vragend naar Oekraïne kijkt wat het gaat doen.Background:
In the middle of August, the Chief Intelligence Directorate of the Ministry of the Defence of Ukraine predicted that "crucial events" will occur on the front in the near future.
Inhoudelijk vind ik het bericht minder makkelijk te lezen. Door de komende maanden als een scharnierpunt aan te wijzen dacht ik zelf weer direct aan het kantelen van verdediging naar aanval. In eerste instantie dacht ik daarom ook: "He, de boel komt toch in beweging." Maar de rest van het bericht lezende vielen mij vooral de voorzichtige bewoordingen op. Het artikel spreekt over het stoppen van de Russen, en hen afhouden van verdere bezetting.
De focus op de lente 2023 geeft mij de indruk dat Oekraïne alert is voor wat Rusland tegen die tijd nog heeft kunnen opbouwen. Misschien moet Oekraïne dat vanuit optiek van de eigen veiligheid ook wel doen. Ik betrap mijzelf er op hoe verleidelijk het mij lijkt om juist nu de Russen er flink van langs te geven, terwijl ze in een conditie zijn die nog niet zo slecht is geweest. Maar Oekraïne is hierin de onbekende factor. Nu een veldslag bij Kherson zou zoveel capaciteit kunnen verbruiken dat Oekraïne in haar ogen een risico neemt tegenover de Russen in lente 2023.
Terecht of onterecht kunnen wij hier niet beoordelen. We krijgen vooral informatie over de conditie van de Russische troepen. Oekraïne lijkt sterk te sturen op het behoud van haar manschappen en haar burgers. Dat is een nobel streven. Dit is misschien een verklaring voor de voorzichtige en beheerste manier van oorlog voeren dat we zien. Oekraïne strijdt op kousevoeten. Als iets dat illustreert is het wel die idiote situatie rond de Zaporizhzhia nuclear plant. Hoe Oekraïne deze oorlog tracht te voeren maakt deze situatie des te cynischer.
Misschien.
Er zijn vandaag ook weer 3 himars of flinke artillerie aanvallen geweest van de Oekrainers.
Zolang ze die mogelijkheid bijna elke dag nog lijken te hebben wordt de logistiek voor de russen steeds ingewikkelder.UAF bombed in the Kherson region: 🔥1) the district of Nova Kakhovka - warehouse of military vehicles 🔥2) Lyubimovka - destroyed Rashist equipment in the hangars. 🔥3) Kherson, district 90 of prison -ammunition warehouse + base
Dat beteknd niet dat de russen niets meer kunnen, kijk maar naar de livemap, maar wel dat het steeds moeilijker wordt om ammo, materieel en andere bevo naar het front te krijgen.
Voorspellen blijft moeilijk maar het lijkt erop alsof het voor de russen nog steeds een meatgrinder is.
Voor de goede orde, ik had het over F-16s. En nee, bedoeling is dat UA ze gaat vliegen.Jerie schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:15:
[...]
F-22 of F-35 gaat UA voorlopig echt niet krijgen. Dit lijkt me dan meer over een no-fly-zone gaan
Volgens Theiner *moeten* het wel F16s worden.Mektheb schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:17:
Als ik eerlijk ben dan denk ik geen F16
F35 te nieuw
Mirage
A10
Model uit Zweden.
F16 zijn voor landen als Turkije en andere landen interessanter als echte NAVO buddies.
[quote]I explained in two threads why the F-16 is only viable option... but people still come with A-10, Gripen, Rafale, etc. which either totally useless or stuff that will take years to build.
— Thomas C. Theiner (@noclador) 19 augustus 2022
In het kort, de draad die hij linkt heeft deze kernpunten
The A-10 Thunderbolt II is a one-trick pony that is of no use to Ukraine:
• can the A-10 fly Combat Air Patrols (CAP)? No.
• can the A-10 Suppress Enemy Air Defenses (SEAD)? No.
• can the A-10 do Close Air Support (CAS)? Yes.
The F-16 can do all three and do them better.
When the A-10 was designed and introduced a plane doing CAS had to fly low to accurately straff enemy positions.
Low meant within range of enemy man-portable air-defense systems (MANPADS) and anti-aircraft cannons. Therefore the A-10 has an armored cockpit.
With the arrival of laser-guided, GPS-guided, infrared homing, etc. bombs and missiles a plane doesn't have to fly low to accurately hit an enemy position.
PS re. other US fighters:
• F-22, F-35 off limits to UA
• F-15C/D can only do combat air patrols
• F-15E/EX USAF needs them all
• F/A-18C/D excellent fighter, not as good for SEAD as the F-16, production line has closed, 2nd best option for UA
• F/A-18E/F USN needs them all
Als ze in staat zijn om de linies te houden zoals ze nu zijn en ondertussen stukje bij beetje alle resources van Rusland af te breken dan doen ze het goed.Indoubt schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:45:
@teacup
Misschien.
Er zijn vandaag ook weer 3 himars of flinke artillerie aanvallen geweest van de Oekrainers.
[...]
Zolang ze die mogelijkheid bijna elke dag nog lijken te hebben wordt de logistiek voor de russen steeds ingewikkelder.
Dat beteknd niet dat de russen niets meer kunnen, kijk maar naar de livemap, maar wel dat het steeds moeilijker wordt om ammo, materieel en andere bevo naar het front te krijgen.
Voorspellen blijft moeilijk maar het lijkt erop alsof het voor de russen nog steeds een meatgrinder is.
En ja, soms zie je ze een granaat droppen en gaat er 1 Rus zijn kist in, en af en toe raken ze een hotel of ander pand en kost het 100-200 Russen de cargo 200 status.
Als je dat stukje bij beetje afbreekt dan is het op een gegeven moment makkelijk om offensief te gaan. Dat gaat alleen wel even duren.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Geen schijn van kans dat de Zweden zulke moderne spullen aan Oekraine geven. Voor ons mag de Gripen niet zo belangrijk lijken maar dat is ie voor de Zweden wel. Hun hele luchtmacht vliegt ermee en ze willen graag wat zaken geheim houden.Mektheb schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:17:
F35 te nieuw
Mirage
A10
Model uit Zweden.
Voor mij lijkt de F-16 veruit de meest waarschijnlijke optie. Het land van origine moet het groene licht voor levering aan Oekraine geven, ongeacht wie nu eigenaar van die toestellen is, en ik schat de kans dat de VS dat willen doen een stuk groter in dan Frankrijk.
zie o.a. http://telegraaf.nl/nieuw...ering-gevechtsvliegtuigen
Kortom, nog even geduld.
Ukraine Pravda bericht hierover het volgende:XWB schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:12:
Rusland stuurt meer materieel naar de Krim:
Beelden tonen hoe ellenlange trein met Russische pantserwagens en tanks richting Krim rijdt
Details: Eyewitnesses noticed engineer-mining machines on the railway platforms, in particular, the IMR-1 engineering machine mounted on the T-55 tank chassis; 2C19 Msta-S, 152-mm divisional self-propelled howitzers, and 2C1 Gvozdika, 122-mm regimental self-propelled howitzers.
The echelon also includes T-72 and T-80 tanks, infantry fighting vehicles, trucks (including those mounted on the chassis of rocket trucks).
The military echelon also included covered wagons and fuel tanks.
Ik denk eerder dat de geallieerden bij UA zouden aandringen om er geen Soviet-style meatgrinder van te maken. De hoeveelheid verliezen die UA dagelijks moet incasseren is factoren lager dan Rusland volgens diverse schattingen, maar is voor westerse begrippen nog steeds bruut.teacup schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:23:
Gisteren heb ik een verhandeling gehouden waarom ik een "Offensief" eigenlijk niet meer zo verwacht....
Een aanname die ik hierbij doe is dat er nog niet voldoende Oekraïense soldaten beschikbaar zijn om een dergelijk offensief te ondersteunen. Dat de bondgenoten dit lijken te accepteren, en dat de bevolking de oorlog krachtig ondersteunt, haalt ook druk weg bij de Oekraïense legerleiding.
Het offensief moet je denk ik voorlopig ook meer zien als dat wat er bij Kyiv gebeurde begin dit jaar. Als je de aanvoer zo goed weet af te snijden dat de Russische troepen door hun defensieve voorraad heen zijn, kan je ze oprollen.
Verder verwacht ik een race wie de meeste soldaten weet op te leiden. Het aardige is dat de leidinggevende rangen in Rusland militair behoorlijk zijn uitgedund. Oekrainers moeten nu natuurlijk wel zuinig op zijn wat zij hebben aan kader, zodat wat er nu en straks wordt getraind wel ingepast kan worden onder een gedegen militaire leiding.
Ik verneem dat de Republikeinen die eerst nog op de rem zaten uit angst voor escalatie nu juist bij Biden aandringt om op te schakelen. Inmiddels is de Oekrainse zaak dus een bi-partizaanse zaak in de VS.Maar er zijn natuurlijk ook drukfactoren. De Oekraïense bevolking steunt de verdediging massaal, maar zou natuurlijk vleugeltjes krijgen zouden de Oekraïense militairen een betekenisvolle overwinning bereiken. Een meer internationale drukfactor is de continuïteit van het VS-beleid ten aanzien van Oekraïne. Even los van Trump, die bevindt zich nu best in zwaar weer, is het voor Biden geen zekerheid of hij nog een termijn kan gaan doen. Bidens' kwaliteit staat ter discussie. In hoeverre dit het buitenlandbeleid van Oekraïne raakt weten we niet. Het is dus ook niet gezegd dat het negatief zou uitpakken, een onzekerheidsfactor is het wel.
Uit enquêtes blijkt dat ook de steun onder de bevolking zelfs is toegenomen. Die is zeer ruim te noemen. Ook wanneer dat zou leiden tot hogere prijzen voor henzelf. (Ik kan de bron niet meer vinden)
Overigens, het verleggen van die grenzen gebeurt nu stapje bij stapje. Dat deze grenzen steeds verder worden verlegd zal denk ik menigeen al een poos terug hebben geconcludeerd, vandaar dat ik al even durf te stellen dat er over iets meer dan een jaar de eerste F-16s er zullen zijn. Zeker weten doe ik dat niet, het is krap en misschien zal het dan eerder twee jaar zijn, maar we zullen het zien.
Bij een van de laatste briefings vanuit Amerikaanse ministerie van defensie werd de optie van luchtmacht wel voorzichtig neergelegd, maar dan zou het een kwestie van jaren zijn. Ik denk dat die jaren straks een stukje korter blijken te zijn. Overigens worden in die briefings steeds de A10s genoemd maar dat terzijde.
Daarnaast heeft Biden veel successen geboekt de achterliggende tijd, waarbij hij de steun van de Republikeinen wist te verwerven. Toch wel knappe zaken als een groot klimaatpakket (Inflation Reduction Act). Ook het uitschakelen van de Al Qaida leider straalt positief af.
In elk geval zie ik Trump niet meer terugkomen.
Dat lijkt me toch een broodje aap, of althans: dat zou dan de allerlaatste wanhoopspoging zijn.De Oekraïense verwachting dat Rusland uiteindelijk zal moeten grijpen naar een volledige mobilisatie is voor mij eigenlijk nieuw. Mogelijk dat jullie die verwachting al eerder hebben uitgesproken zien worden.
[Voor 14% gewijzigd door bulle bas op 28-08-2022 00:30]
Het gaat om 2022 Chicago Council Survey of the American public on foreign policy
De peiling wijst uit:
- Majorities continue to support US economic and diplomatic sanctions against Russia (80%), accepting Ukrainian refugees into the United States (76%), providing additional arms and military supplies to the Ukrainian government (72%), and giving economic assistance to Ukraine (71%).
- Nearly four in 10 support sending US troops to defend Ukraine (38%).
- By a six-to-four ratio, Americans say the United States should support Ukraine for as long as it takes, even if American households will have to pay higher gas and food prices in consequence. However, there are significant partisan differences.
- Nearly two-thirds think the invasion sets a precedent that other countries can launch wars for territorial gain (64%).
- An even larger majority believes the Russian invasion will encourage China to invade Taiwan (76%).
Nogmaals, dit hoeven wij niet te weten. Als wij het weten, weten de Russen het ook. Eigenlijk straalt deze intelligence report een bepaalde zekerheid uit. Namelijk dat UA denkt op lange termijn te winnen. En met HIMARS hebben ze zeker een speeltje om lange termijn van grore afstand effectief en targeted schade te berokkenen.teacup schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:23:
Gisteren heb ik een verhandeling gehouden waarom ik een "Offensief" eigenlijk niet meer zo verwacht....
Maar er zijn natuurlijk ook drukfactoren. De Oekraïense bevolking steunt de verdediging massaal, maar zou natuurlijk vleugeltjes krijgen zouden de Oekraïense militairen een betekenisvolle overwinning bereiken. Een meer internationale drukfactor is de continuïteit van het VS-beleid ten aanzien van Oekraïne. Even los van Trump, die bevindt zich nu best in zwaar weer, is het voor Biden geen zekerheid of hij nog een termijn kan gaan doen. Bidens' kwaliteit staat ter discussie. In hoeverre dit het buitenlandbeleid van Oekraïne raakt weten we niet. Het is dus ook niet gezegd dat het negatief zou uitpakken, een onzekerheidsfactor is het wel.
Naast het verlagen van de prestatiedruk zijn er dus wel degelijk redenen om tot handelen over te gaan. Ik moest daarom aan mijn reactie van gisteren denken toen ik dit in de Ukrainian Pravda lees:
Chief Intelligence Directorate reveals when to expect deсisive period of war
[...]
Met deze aanhef van dit bericht voelde ik mij even op het verkeerde been gezet. Ow, er gaat dus toch wat gebeuren. Belangrijk hierin is de statement "believes that this autumn will be the pivotal period of the war". Als een periode als scharnierpunt wordt gekenschetst dan denken wij snel in de richting van verdedigend versus aanvallend.
Even naar de rest van het bericht kijken.
[...]
In deze alinea's zie ik vooral omgevingsfactoren genoemd (Weer, seizoenen, Energiebevoorrading en de Russische militaire druk). Ook wordt de verwachting uitgesproken dat de Russen in de lente 2023 weer in het offensief zouden gaan. Verder lees ik eigenlijk niets welke invloed Oekraïne op deze loop der gebeurtenissen verwacht te hebben.
[...]
In deze alinea's wordt iets gesuggereerd over Oekraïnes' plannen en hoe dit Russen moet afhouden van verdere bezetting.
[...]
De bovenstaande zinnen beschijven voor mij vooral de huidige werkelijkheid.
[...]
De Oekraïense verwachting dat Rusland uiteindelijk zal moeten grijpen naar een volledige mobilisatie is voor mij eigenlijk nieuw. Mogelijk dat jullie die verwachtig al eerder hebben uitgesproken zien worden.
[...]
Het Chief Intelligence Directorate heeft de UK Pravda als nieuwskanaal ingezet voor haar communicatie. Timing van de communicatie is misschien nog wel te verklaren met het gegeven dat de wereld vragend naar Oekraïne kijkt wat het gaat doen.
Inhoudelijk vind ik het bericht minder makkelijk te lezen. Door de komende maanden als een scharnierpunt aan te wijzen dacht ik zelf weer direct aan het kantelen van verdediging naar aanval. In eerste instantie dacht ik daarom ook: "He, de boel komt toch in beweging." Maar de rest van het bericht lezende vielen mij vooral de voorzichtige bewoordingen op. Het artikel spreekt over het stoppen van de Russen, en hen afhouden van verdere bezetting.
De focus op de lente 2023 geeft mij de indruk dat Oekraïne alert is voor wat Rusland tegen die tijd nog heeft kunnen opbouwen. Misschien moet Oekraïne dat vanuit optiek van de eigen veiligheid ook wel doen. Ik betrap mijzelf er op hoe verleidelijk het mij lijkt om juist nu de Russen er flink van langs te geven, terwijl ze in een conditie zijn die nog niet zo slecht is geweest. Maar Oekraïne is hierin de onbekende factor. Nu een veldslag bij Kherson zou zoveel capaciteit kunnen verbruiken dat Oekraïne in haar ogen een risico neemt tegenover de Russen in lente 2023.
Terecht of onterecht kunnen wij hier niet beoordelen. We krijgen vooral informatie over de conditie van de Russische troepen. Oekraïne lijkt sterk te sturen op het behoud van haar manschappen en haar burgers. Dat is een nobel streven. Dit is misschien een verklaring voor de voorzichtige en beheerste manier van oorlog voeren dat we zien. Oekraïne strijdt op kousevoeten. Als iets dat illustreert is het wel die idiote situatie rond de Zaporizhzhia nuclear plant. Hoe Oekraïne deze oorlog tracht te voeren maakt deze situatie des te cynischer.
Volledig mee eens dat Biden onzekere factor is. Zo werken onze democratieën. Bovendien kunnen regeringen vallen. Ik vraag me bijvoorbeeld af of een andere politieke wind in Duitsland (centrum-rechts ipv huidige centrum-links) zode aan de dijk zou kunnen zetten. Ondertussen zitten we met diverse cricissen (covid, huizenmarkt, asielzoekers, woningnood, stikstof om maar een paar te noemen) waarbij een groot deel alt/extreemrechts in de kaart speelt. En de Republikeinse partij is gegijzeld door alt/extreemrechts.
Desalniettemin is het niet echt logisch om Kherson af te sluiten van de rest zonder de wil om hier op korte duur actie te plegen. Misschien dat het gewoonweg niet lukt.
Maar dan maak ik mij wel zorgen, om het volgende: energiecrisis gevolgen icm draagvlak, en: gefrustreerde Russen die meer overgaan tot gruwelijkheden jegens de bevolking. Plus de deportaties, als ze plaatsvinden (ach eigenlijk is de vraag eerder hoe omvangrijk ze zijn...) gaan gewoon door. De verkrachtingen geldt hetzelfde voor. Deze factoren van tijd staan niet aan de kant van UA.
Ah, blijkbaar ben ook ik in een fabeltjesfuik getrapt. Ik had overgenomen van iemand elders dat Biden's approval rating het allerlaagst was van alle vorige presidenten. Maar zojuist zocht ik er op, en nieuws van ~3 dagen geleden ging erover dat z'n approval rating geklommen was en rond 41% zat.
Ze liepen maanden lang te roeptoeteren over 1het offensief in het zuiden.
Waarom? Dat lijkt ene inmiddels duidelijk. Rusland heeft aanzienlijke hoeveelheden versterkingen naar het zuiden gestuurd ten koste van het oosten. Daar is de Russische progressie inmiddels zo goed als gestopt.
ondertussen zijn de bruggen rondom kherson gesloopt/beschadigd. Zwaar materieel kan dus niet meer terug, of mondjesmaat middels ponton/ferry.
Niks offensief. Oekraïne heeft nooit de massa's troepen en materieel naar de regio gebracht die nodig zijn voor een offensief. Maar een aanzienlijk deel van de Russen zit nu vast rond kherson, kan niet meer achteruit, hooguit vooruit, maar daar zijn de oekrainers wel op voorbereid.
ondertussen hebben de himars vrij baan.
Pas als er berichten komen dat Oekraïne aanzienlijke hoeveelheden materiaal en personeel ter plaatse brengen kunnen we een offensief verwachten, maar dat zal het publiek pas ale laatste horen en zal de regering niet rondbazuinen.
Alles wat de regering /officials zeggen is dus eigenlijk voor de Russen bedoeld.
Tot dusverre werkt did prima en is het op middellange termijn succesvol gebleken. De Russen verliezen aanzienlijke hoeveelheden personeel en materiaal wat maar mondjesmaat aangevuld kan worden.
Verder kan ik me goed voorstellen dat als er dan toch een Oekraïns offensief komt, dit tegen het midden of einde van de winter zal plaatsvinden. De Russen kennende zal een aanzienlijk deel van hun strijdkrachten zonder goede winterkkeding en materiaal zitten, een tekort aan brandstof en er de pest in hebben. Als Oekraïne dan terrein weet te winnen hoeven ze het enkel te houden totdat de dooi inzet om een tegenoffensief moeilijker te maken. Tot die tijd vind Oekraïne het best om met de kaasschaafmethode plakjes van het Russische leger af te snijden.
Disclaimer; ben noch strateeg noch savy in militaire aangelegenheden en heb ook geen vriendjes bij de Oekraïnse regering . Al.mijn huiskamer generaal skills komen uit HOI3.
[Voor 0% gewijzigd door ZenTex op 28-08-2022 11:15. Reden: Tpyo's]
bulle bas schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 00:29:
[...]
De hoeveelheid verliezen die UA dagelijks moet incasseren is factoren lager dan Rusland volgens diverse schattingen, maar is voor westerse begrippen nog steeds bruut.
Apart, een paar weken geleden kwamen er juist alarmerende geluiden van de Oekraïense legerleiding en regering over zware verliezen. 100 tot een paar 100 per dag. En ook van soldaten aan het front."AFU claims 9,000 Ukrainian soldiers have been killed so far. Arestovich believes that the Russian army (excluding L/DPR and Wagner is at around 45,000 casualties. Arestovich claims Wagner has lost 12-15k men and L/DPR around 25K. The Russian army loses 100-200 men daily. According to Arestovich Ukrainian losses are 30-70 men daily and are at a 1:4 ratio to Russian losses."
En de beperkte beschikbaarheid van artillerie munitie, naar het schijnt maar een paar duizend stuks per dag. Tegenover 10.000den stuks per dag die de Russen en LDNR milities op de Oekraïense posities afvuren. Russische verliezen zijn momenteel lager als in de beginfase vanwege de nadruk op het gebruik van artillerie.
Dit beeld lijkt ook te worden ondersteund door de videos die worden geupload de laatste tijd. Waar we in de eerste maanden dagelijks beelden zagen van verliezen van Russisch materieel en manschappen, en regelmatig ook krijgsgevangen, komt dat nu veel minder voorbij. Beelden van Oekraïense slachtoffers lijken niet minder geworden te zijn.
Het is ook begrijpelijk dat zolang het Oekraïense leger door blijft vechten dat de berichtgeving daar ook door gekleurd word. En wat betreft de eerdere uitlatingen in westerse media vanuit Kiev over zware verliezen, die waren mogelijk ook gekleurd met als doelgroep westerse leiders. Mogelijk dat die berichten een wat negatiever beeld schetsten om de westerse leiders te overtuigen van de noodzaak dat men meer steun nodig heeft.
Betrouwbaardere cijfers zullen pas na de oorlog langzaam aan naar boven komen vermoed ik.
Veder lijkt het er op dat de Russen een offensief zijn begonnen richting Mykolajiv ipv een Oekraïens offensief richting Cherson.
AMD Ryzen 5800X3D / Asrock b450 fatality K4 / 32GB 3600mhz / 512GB 970 EVO M2 nvme + HDD's / GTX 1080 Ti
Dat klopt. Tijden de gevechten om werden volgens Oekraïne zelf inderdaad zware verliezen geleden, stadsgevechten zijn bruut.The Reeferman schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 04:55:
[...]
[...]
Apart, een paar weken geleden kwamen er juist alarmerende geluiden van de Oekraïense legerleiding en regering over zware verliezen. 100 tot een paar 100 per dag. En ook van soldaten aan het front.
En de beperkte beschikbaarheid van artillerie munitie, naar het schijnt maar een paar duizend stuks per dag. Tegenover 10.000den stuks per dag die de Russen en LDNR milities op de Oekraïense posities afvuren. Russische verliezen zijn momenteel lager als in de beginfase vanwege de nadruk op het gebruik van artillerie.
Dit beeld lijkt ook te worden ondersteund door de videos die worden geupload de laatste tijd. Waar we in de eerste maanden dagelijks beelden zagen van verliezen van Russisch materieel en manschappen, en regelmatig ook krijgsgevangen, komt dat nu veel minder voorbij. Beelden van Oekraïense slachtoffers lijken niet minder geworden te zijn.
Het is ook begrijpelijk dat zolang het Oekraïense leger door blijft vechten dat de berichtgeving daar ook door gekleurd word. En wat betreft de eerdere uitlatingen in westerse media vanuit Kiev over zware verliezen, die waren mogelijk ook gekleurd met als doelgroep westerse leiders. Mogelijk dat die berichten een wat negatiever beeld schetsten om de westerse leiders te overtuigen van de noodzaak dat men meer steun nodig heeft.
Betrouwbaardere cijfers zullen pas na de oorlog langzaam aan naar boven komen vermoed ik.
Veder lijkt het er op dat de Russen een offensief zijn begonnen richting Mykolajiv ipv een Oekraïens offensief richting Cherson.
Sindsdien heeft Oekraïne een stapje terug gedaan en heet zich vervolgens op de verdediging gefocust en tegelijkertijd kwamen de himars/m270 ten tonele.
Als verdediger heeft Oekraïne een groot voordeel, helemaal als je ziet hoe een aanval door een Russische eenheid eruitziet. Dat komt nog steeds niet verder dan een flinke artillerie barrage waarna de pantservoertuigen en infanterie oprukken. Blind, zo lijkt het wel.
Zo heeft Oekraïne nog steeds veel last van massale artilleriebeschietingen van Rusland, maar dat is stukken minder geworden sinds de Russische ammo dump explosies aan de orde van de dag zijn, en tegen een goed ingegraven eenheid is artillerie niet zo effectief meer. Plus, Rusland moet het niet van accuraatheid hebben, maar van kwantiteit.
Alsnog moeten we de Oekraïnse cijfers met een flinke korrel zout nemen. Voor wat betreft de verliezen aan Russische kant, US en UK publiceren ook schattingen, aardig conservatief, dus zie het als een minimum, en die zijn ook niet mals. Plus neem het lijstje van oryx eens door, ook een aardige indicatie.
Enfin, last but not least, Oekraïne vermijdt risicovolle aanvallen itt Rusland en geeft wat meer om het welzijn van hun soldaten.
Edit, wat beelden van vertietigd materieel betreft, die zijn zeker wel minder geworden maar nog steeds dagelijkse kost (zie oryx) Rusland focust nu wat meet op infanterie en artillerie ipv van de eindeloze colonnes die we in de begindagen zagen. Ook Rusland heeft niet oneindig veel tanks en tanks blijken niet zo effectief als dat we dachten dat ze zijn, maar juist heel kwetsbaar, zeker wanneer ingezet zonder voldoende van infanterie ondersteuning en met de intrede van top down rpgs zoals de NLAW en Javelin, maar ook de Oekraïnse skif doet goed werk op lange afstand.
[Voor 8% gewijzigd door ZenTex op 28-08-2022 06:39]
Finally some evidence of #Russian pontoon ferry operations at #Lvov #Kherson #Ukraine. Two pontoon/ferries can been seen in a small stream. Landing on the north side of the #Dnipro is at 46.7861 33.1408. Ferries located at 46.7777 33.1575. A new place to keep an eye on... 🔍 pic.twitter.com/3WI4Lb9ZwB
— Tim Ehrhart (@ArtisanalAPT) 27 augustus 2022
Zie hier de oversteek op google maps, helaas kan ik niet 'boot' als transportmiddel kiezen, maar je krijgt het idee. Oversteek van zuid naar noord dus.
[Voor 21% gewijzigd door bloody op 28-08-2022 13:01]
nope
Great signs in Kazakhstan with Pres. Tokayev:
— Jason Jay Smart (@officejjsmart) 27 augustus 2022
1. 🇰🇿 decided to uphold Western sanctions against🇷🇺.
2. In front of Putin🇷🇺, Tokayev said🇰🇿 won’t recognize DNR/LNR.
3. Yesterday spoke Kazakh, not Russian, in meeting with Azeri 🇦🇿 President.
4. Now flags supporting🇺🇦 in Karaganda🇰🇿 pic.twitter.com/YYySEJu8lI
nope
De cijfers van UA kant waren idd 9000 doden en 7000 vermist naar ik had gelezen.The Reeferman schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 04:55:
[...]
Apart, een paar weken geleden kwamen er juist alarmerende geluiden van de Oekraïense legerleiding en regering over zware verliezen. 100 tot een paar 100 per dag. En ook van soldaten aan het front.
Van de vermisten zal een gedeelte gevangene zijn maar waarschijnlijk ook een groot gedeelte overleden.
Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN
Een uitgebreid artikel over de situatie en (stukje van) stand aan het (stalemate) front bij Zaporizhia.Here, the situation is challenging but controlled. Our units attempt to push the enemy away from the positions they hold, but it is difficult to do. The enemy also attempts to attack but fails.
[Voor 39% gewijzigd door YakuzA op 28-08-2022 09:31]
PSN
F-16 is een logische optie.Mektheb schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:17:
F35 te nieuw
Mirage
A10
Model uit Zweden.
Tornado zou ook nog kunnen, geen idee hoeveel er daarvan nog in stallingen staan en operationeel gemaakt kunnen worden. Typhoon is denk nog te nieuw.
Ik de k niet dat de typhoon dusdanig nieuw is dat er veel to ontdekken valt voor de Russen. Een up to date F16 zou zomaar meer high tech aan boord kunnen hebben dan een typhoon.
Qua prijs is een F16 echter veel voordeliger, er liggen hopen van deze kisten te verstoffen, is veelzijdig en heeft zich ruimschoots bewezen.
Maar wat ik her en der lees is dat de Zweden ook een zeer capabel toestel hebben, en waarschijnlijk een paar up to date toestellen zo op de plank hebben liggen.
Wat @ZenTex zegt, het grote verschil met een paar weken terug is de introductie van de Himars. Om die te krijgen kan de berichtgeving gekleurd zijn, maar zoals bijv een OBrien wist aan te tonen is het artillerievuur van de Russen aanmerkelijk minder geworden nadien, ook na correctie voor mate van bewolking.The Reeferman schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 04:55:
[...]
[...]
De Russen hebben een vrij domme manier van oorlog voeren: een gebied met de grond gelijk maken met een barrage aan granaten, en dan wat kanonnenvoer sturen om te zien of iedereen van de tegenstander al dood is. Indien dat laatste niet het geval is: repeat.
Toen UA geen middelen had om daar iets aan te doen leed men volgens eigen zeggen zware verliezen, en dat lijkt dus aannemelijk. Tegelijkertijd is Rusland zelf ook netto niks opgeschoten qua terreinwinst.
Het is zaak dat UA de munitieader van de Russen blijft dichtknijpen. Wanneer de Russen een antwoord zouden hebben op de Himars zie ik de verliezen aan UA-kant weer oplopen.
Ik geloof dat UA momenteel een goed moment doormaakt doordat de Russen echt zuurstoftekort hebben. Anecdotische illustratie in filmpje van deze tweet:
🇬🇧 LH119 105mm Howitzers on the Donestk front via 🇺🇦 81st Air Assault BDE
— CJ (@CasualArtyFan) 7 augustus 2022
“Great for assault operations”
“You can tow with SUVs”
“Much better than D-30s” pic.twitter.com/BfkWmR9BTI
en de reactie daarop
No one seems to be worried about russian counter battery fire... or russian suicide drones.
— Thomas C. Theiner (@noclador) 27 augustus 2022
Makes me think russia's artillery is out of ammo and recon drones, and that their counter-battery radars (which are shit) are off for fear of HARM missiles. https://t.co/3ituFy7Low
Fantastisch, het verhaal achter 'Bdzhola' en 'Holka'.YakuzA schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:22:
https://www.ukrinform.net...ches-to-zaporizhzhia.html
[...]
Een uitgebreid artikel over de situatie en (stukje van) stand aan het (stalemate) front bij Zaporizhia.
Zijn vrouw 'Holka' komt dus uit het dorp dat naast de kerncentrale ligt. En er wordt ook nog gemeld: na de oorlog wil 'Bdzhola' weer honing maken voor UA en Europa.Meanwhile, a serviceman using the call sign ‘Bdzhola’ joins the conversation. He is a professional beekeeper [bdzhola is a Ukrainian word for a bee – Ed.]. Prior to the war, he worked as a miner in Dniprorudne. He has an apiary of more than 100 beehives. In his words, both Ukrainians and Europeans tasted his honey.
He did not have time to evacuate his apiary, as he had joined the ranks of the Territorial Defense Forces since February 24, 2022. Now his friend, a pastor whom he taught beekeeping in peacetime, takes care of his beehives, bees and honey.
[...]
He has switched to the Ukrainian language since the first days of the full-scale war, and even… has got married at the front. The wedding took place on August 16. His wife Tetiana came from Enerhodar (a city, which is now under Russian occupation too). She serves as a company medic, using the call sign ‘Holka’ [holka is a Ukrainian word for a needle – Ed.].
[...]
At a family meeting, it was decided that he would wear the wedding ring on a chain around his neck, so as not to lose it during combat missions. He got a tattoo in honor of his love – a needle and a kiss (a real imprint of his wife’s lips), – and she got a tattoo of a bee.
Prachtige rapportage qua tekst en foto's. Bedankt voor het delen!
Mobilization and Force Generation Efforts (Russian objective: Expand combat power without conducting general mobilization)
Russian military leadership may be shifting to a new phase of mobilization after having exhausted recruitment efforts and sources of combat power on Russia’s geographic and socioeconomic periphery. Spokesperson for the Ukrainian Main Intelligence Directorate (GUR) Vadym Skibitsky stated on August 27 that the Moscow, Leningrad, and St. Petersburg areas are increasingly generating forces, whereas previously the onus for volunteer mobilization largely has fallen on more economically depressed and peripheral regions in eastern Russia.[45] The GUR similarly reported that the Kremlin has effectively exhausted mobilization potential in Tuva, Buryatia, republics of the Caucasus, and other ethnic minority enclaves that ISW has previously assessed were bearing the brunt of mobilization efforts.[46]
Interessant wat OBrien hierover zegt:The GUR noted that the Kremlin has directed the heads of Russian federal subjects (regions) in more western and well-off regions to lead regionally based recruitment campaigns and that the majority of recruits in Moscow Oblast are contracting into the 1st Guards Tank Army.[47] As the onus of partial mobilization shifts to more economically advantaged, densely populated, and better-educated regions of Russia, domestic opposition to recruitment efforts will likely grow. Recruitment drives in western Russia remain unlikely to generate significant increases in combat capability.
@teacup, dat resoneert met jouw quote van die oekraiense functionaris gisteren over Russische mobilisatie. Een algehele mobilisatie lijkt me nog steeds off-limits, maar wanneer Rusland expliciet dienstplichtigen in de strijd zou gooien dan zou wel een nieuw hoofdstuk zijn geopend. Het gebeurt nu al wel her en der meen ik, maar het is niet de officiële lijn.Btw, that would be expected. If you look at the last 200 years of state to state warfare, once they start, both sides have to resort to conscription very soon to maintain forces. Ukraine has already. Russia will have to do the same or it will run out of soldiers.

Zelf volg ik NYT en WP. In een van deze kranten heb ik de verwondering gelezen dat de Oekraïne oorlog iets in de VS heeft bewerkstelligd dat ze daar in geen jaren meer hebben gezien: eenheid in de gelederen. Dit fascineerde de schrijver die het opmerkte. Heel verwonderlijk is het trouwens niet. In de internationale politiek is het opstaan tegen een (buitenlandse) vijand een klassiek middel om de neuzen binnenlands een kant op te krijgen. Maar dat de Republikeinen en Democraten een gemeenschappelijk doel aanwijzen heeft misschien nog wel een helende werking ook. Ook zie ik in de NYT bij de lezersdiscussies de bias naar het overheidsbeleid doorslaan.
Maar ook in de VS defaitisten die nog over de endgame praten, wat in hun ogen een eufenisme is voor "onderhandelingsfase". Mooi om dan een reactie van een dame daarop te zien die kort terugreageert met "There has been enough time for talking (... met Rusland), you have to know when it is time to fight". Over de weaponized society van de VS kunnen we ook weer een discussie apart voeren, maar de bereidheid om te vechten als het moet is een houding die we ons in de EU nog weer wat moeten aanleren. Daarom ook mijn suggestie om eens met wat Nederlanders mee te gaan oefenen in Georgië (teacup in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3").
Een stapje verder naar achteren doende lijkt de VS haar internationale jas weer aan te trekken, getuige het (nog wat twijfelachtige) assertieve bezoek van Nancy Pelosi aan Taiwan. Wat een heerlijk mens is dat toch. Over de inhoudelijkheid van dat bezoek kunnen we een grote (off-topic) discussie beginnen, maar paal boven water blijft dat de VS haar assertieve houding heeft hervonden, en die was ze al een tijdje kwijt. Dit heeft een ander indirect gevolg....
....het aannemen van de assertieve houding zorgt dat een andere manier van internationaal denken op gang wordt gebracht. Het wordt zo makkelijker ideeën te accepteren die enkele jaren terug niet voor mogelijk werden gehouden. De daad van Nancy werkt dus katalyserend om de VS politici over de hele linie meer assertief te laten redeneren/acteren. Biden kon niet over de drempel komen, dus deed zij het, aan het eind van haar loopbaan kon zij de risico's van afbreuk incasseren. Nu ze de actie heeft gedaan heeft dit bevrijdend gewerkt voor de VS, en lijkt de VS haar zelfbewustzijn te hebben teruggevonden. Dit is van groter belang dan het effect op de verhouding met China naar mijn mening.
Een vergelijkbaar proces hebben de Europese landen ervaren. Door het sturen van wapens en het afroepen van de sancties heeft Europa hervonden wat het belang is van het inzetten van macht. Macht heb je niet, je moet het verkrijgen. Europa was altijd roepende aan de zijlijn, zonder eigen verantwoordelijkheid en eigen macht. Net onze Nederlandse overheid in het groot[...]. Het aannemen van deze houding en het overgaan tot handelen heeft in de Europese landen een bewustwording tot gevolg gehad. En er lijkt een besef te zijn doorgedrongen bij onze overheden dat in de houding naar Rusland toe geen weg terug is. We zullen dit moeten blijven dragen.
Op deze twee wilde ik ook nog reageren:
Ik denk eerder dat de geallieerden bij UA zouden aandringen om er geen Soviet-style meatgrinder van te maken. De hoeveelheid verliezen die UA dagelijks moet incasseren is factoren lager dan Rusland volgens diverse schattingen, maar is voor westerse begrippen nog steeds bruut.
Oekraïne is vermoed ik meer autonoom dan wij kunnen inschatten. VS is niet bekend met alle Oekraïense plannen. Ik verwacht (meer dan dit kan het niet zijn) dat Oekraïne hiervoor geen aansporing nodig heeft, bezorgt als het land is haar troepen bloot te stellen. Misschien is nog wel een onderscheid nodig. Oekraïne heeft natuurlijk innige communicatie met de Amerikaanse en Europese (...Britse) inlichtingen diensten. Met elkaar stel ik mij voor dat die een denktank vormen hoe de strategie uit te zetten. Het beeld wat hierbij wel naar voren komt is dat Oekraïne nadrukkelijk aan het stuur is en niet aan de leiband van het westen loopt. De politieke laag in al die westerse landen is meer een veelkoppige draak. Zo is er in de VS en GB een smaldeel met haviken die er harder in willen gaan dan verstandig is voor Oekraïne, en natuurlijk dat eerder genoemde defaitisten smaldeel die de onderhandelingsscenario's bijkans al uitgeschreven heeft klaarliggen. Die politieke laag moet Oekraïne vooral even links laten liggen. De stuurlui aan wal.Jerie schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 01:27:
[...]
Nogmaals, dit hoeven wij niet te weten. Als wij het weten, weten de Russen het ook. Eigenlijk straalt deze intelligence report een bepaalde zekerheid uit. Namelijk dat UA denkt op lange termijn te winnen. En met HIMARS hebben ze zeker een speeltje om lange termijn van grote afstand effectief en targeted schade te berokkenen.
Zo moet het ook zijn. "Their ass is on the line". Die verantwoordelijk jegens haar troepen en burgers maakt dat Oekraïne alles wat als een potentieel risico kan vormen als "worst case scenario" moet verkennen. Hierin zijn VS presidentsverkiezingen en die Russische mobilisatie daarom ook scenario's waarop Oekraïne een antwoord moet formuleren. We hebben Rusland het afgelopen halfjaar meer dingen zien doen die we nog niet voor mogelijk hebben gehouden. Dit kan een verklaring zijn voor de beheerste terugpakken van invloed wat we Oekraïne nu zien doen.
Deze houding van Oekraïne (@Jerie) zal misschien door haviken als onzeker en weifelend worden gezien. Zelf zie ik dat niet zo. Oekraïne stuurt aan op een zekere overwinning. Over haar analyse of het tijd is of niets is naar mijn inschatting ook een grote consensus in die westerse militaire denktank. VK is niet voor niet als een bezetene aan het opleiden. Anders gezegd. De betrokken westerse militairen en inlichtingendiensten hebben naar mijn verwachting met Oekraïne een gedeeld inzicht over wat Oekraïne nu wel en niet kan en zou moeten doen. Belangrijk is dat al die westerse militairen hun communicatie pet opzetten en het publieke en politieke landschap dit inzicht helpen verschaffen. Dit zien we ook gebeuren. Militairen buitendienst, die een publieke autoriteit hebben door geleverde prestaties zijn regelmatig over de vloer bij talkshows. Ik vind het mooi om een geanimeerd gesprek in een show als OP1 te zien. Een show voor een publiek waarvoor het militaire domein compleet alien is. Een stelregel geldt hierbij: heb je het publiek mee, dan volgt de politiek vanzelf.
Als laatste:
Wat er in Rusland gebeurt is zonder meer donker. En met die idiote gasvlam begint bij mij als Tolkien liefhebber steeds meer de vergelijking met Mordor op te dringen. Dan blijf ik toch door de propaganda heen zeggen dat er ook een hoop goede Russen zijn, die verfoeien wat hier gebeurt. We horen nu door propaganda effecten vooral deze negatieve verhalen over Oekraïense krijgsgevangenen. De reddende engelen horen we nu niet. Die bieden een nuancering die niet in het belang is van de propaganda en moeten ook voor het Russische bewind onzichtbaar blijven. De verhalen horen we dus pas later, en hopelijk trekken die verhalen de boel dan wat recht.Jerie schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 01:27:
[...]
Maar dan maak ik mij wel zorgen, om het volgende: energiecrisis gevolgen icm draagvlak, en: gefrustreerde Russen die meer overgaan tot gruwelijkheden jegens de bevolking. Plus de deportaties, als ze plaatsvinden (ach eigenlijk is de vraag eerder hoe omvangrijk ze zijn...) gaan gewoon door. De verkrachtingen geldt hetzelfde voor. Deze factoren van tijd staan niet aan de kant van UA.
Over de gascrisis ben ik net zo negatief. Het westen is heel rijk, en vindingrijk. We gaan dit oplossen. De corona crisis heeft ons laten zien wat we kunnen incasseren. Deze energiecrisis is niet anders. Andere uitdagingen natuurlijk, en andere problemen. Als onze overheid gaat uitspreken dat dit een nationale crisis is die als zodanig bijzondere maatregelen rechtvaardigt dan moeten wij in het westen deze uitdaging aan kunnen. Van belang is dat voldoende op tijd de signaalgevers de urgentie van de situatie voor het voetlicht krijgen. Hiernaast ben ik niet bang dat deze crisis het belang van Oekraïne kan schaden. Nu steun aan Oekraïne ter discussie stellen is politieke zelfmoord. En over de hoofden van de Oekraïners heen is dit natuurlijk een geschil tussen Rusland en het westen. Het is wel dramatisch dat de Oekraïne hierin zo het focuspunt is geworden.

Spectacular "goodwill gesture" of the russian S-300. Everything you need to know about the reliability of the weapons of the "second army of the world". pic.twitter.com/f3ShPL02AO
— 🇺🇦War in Ukraine🇺🇦 (@Rinegati) 28 augustus 2022
nope
The #Ukrainian Armed Forces destroyed one of the largest military bases of the occupiers at the Avtotsvetlit plant in #Melitopol. pic.twitter.com/pFxGwQqiab
— NEXTA (@nexta_tv) 28 augustus 2022
nope
New surgical strike made by Ukrainian Army. In temporarily occupied Nova Kakhovka a “Sokol” factory, that was used as a base and ammo depot by Rashist terrorists got hit with five missiles.
— GiorgioLasha Zil. (@ZilGiorgio) 28 augustus 2022
There is nothing left.#СлаваУкраїні#ArmUkraineNow#StandWithUkraine pic.twitter.com/2sS5dRx7YX
nope
Met zulke wapensystemen heb je eigenlijk geen vijand nodig.bloody schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:05:
Oef een pijnlijke misfire van die S-300 ... zo te zien alles in de hens![]()
[Twitter]
I live inside that bubble, reality of the naive.
Gelijk de productie van schokdempers voor VAZ gesaboteerd
The plant AVTOTSVETLIT is the only plant in Ukraine that produces five types of complex castings (steel, cast iron, magnesium, and aluminium); it also produces shock absorbers for VAZ.
Wikipedia: Melitopol
Het lijkt wel dezelfde inslag van 24 juni te zijn. YouTube: Russian missile fails and 'boomerangs back at Russian troops'verwijderd69 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:26:
[...]
Met zulke wapensystemen heb je eigenlijk geen vijand nodig.
Letterlijk verschil tussen dag en nacht.blissard schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:42:
Het lijkt wel dezelfde inslag van 24 juni te zijn.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Ziet er uit als Syrie. Deze staat al 5+ jaar op Youtube.bloody schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:05:
[Twitter]
And to think they once said that computers would take away jobs.
Helaas... op basis van de tip van @IJzerlijmbloody schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:05:
[Twitter]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Goed filmpje natuurlijk, maar dit is niet in Oekraïne, voor de duidelijkheidbloody schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:05:
[Twitter]

Edit: ik moet eerst alle berichten lezen voordat ik antwoord

[Voor 8% gewijzigd door RoD op 28-08-2022 16:53]
Het zand ziet er niet uit als UA.bloody schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:05:
[Twitter]
Zou dit in Syrië zijn?
PSN

nope
Ik wil niets voor je invullen en ik heb sec de afgelopen 5 pagina's teruggelezen, maar je lijkt positief te staan tegenover het 'too late to talk' credo. Als ik zo vrij mag zijn dit verder te trekken naar het veelgehoorde 'Oekraïne móét dit winnen', zou je kunnen concretiseren waarom je denkt c.q. vindt dat dit inderdaad het geval is? Wat houdt deze beruchte overwinning precies in? Niet alleen de burger op straat predikt dit soort oneliners maar ook prominenten als Ben Hodges betrap je niet zelden op dergelijke statements.teacup schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:34:
@bulle bas Maar ook in de VS defaitisten die nog over de endgame praten, wat in hun ogen een eufenisme is voor "onderhandelingsfase". Mooi om dan een reactie van een dame daarop te zien die kort terugreageert met "There has been enough time for talking (... met Rusland), you have to know when it is time to fight". Over de weaponized society van de VS kunnen we ook weer een discussie apart voeren, maar de bereidheid om te vechten als het moet is een houding die we ons in de EU nog weer wat moeten aanleren. Daarom ook mijn suggestie om eens met wat Nederlanders mee te gaan oefenen in Georgië (teacup in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3").
In hoeverre moet je blij willen zijn met het optreden van de VS in het licht van de complete absentie van Europese lidstaten/prominenten (VK daargelaten) en de EU? We zijn weer aan het schitteren door afwezigheid voortkomend uit een continue en misplaatste bescheidenheid. Ik merk ook dat de oorlog wat doet met de toename van interne eensgezindheid in de VS, wat erg positief is. Ik denk echter dat je niet moet onderschatten onder welke immense druk de democratie, de rechtsstaat en de samenleving daar nu staan. Als daar de perfect storm oplaait en het almaar duidelijker wordt dat Trump of een gelieerde Trumpist de volgende president wordt, is het maar de vraag wat er gebeurt met bijvoorbeeld de verhoudingen vis-à-vis de NAVO en de bereidheid om nog veel meer kosten/effort te steken in een conflict waarvan toch nog een hoop Republikeinen de ernst bagatelliseren. Europa, de lidstaten en de EU zijn momenteel veel te zwak in termen van hard power en Poetin is alleen onder de indruk van de VS - een erg fragiel vooruitzicht als je het mij vraagt.Een stapje verder naar achteren doende lijkt de VS haar internationale jas weer aan te trekken, getuige het (nog wat twijfelachtige) assertieve bezoek van Nancy Pelosi aan Taiwan. Wat een heerlijk mens is dat toch. Over de inhoudelijkheid van dat bezoek kunnen we een grote (off-topic) discussie beginnen, maar paal boven water blijft dat de VS haar assertieve houding heeft hervonden, en die was ze al een tijdje kwijt. Dit heeft een ander indirect gevolg....
....het aannemen van de assertieve houding zorgt dat een andere manier van internationaal denken op gang wordt gebracht. Het wordt zo makkelijker ideeën te accepteren die enkele jaren terug niet voor mogelijk werden gehouden. De daad van Nancy werkt dus katalyserend om de VS politici over de hele linie meer assertief te laten redeneren/acteren. Biden kon niet over de drempel komen, dus deed zij het, aan het eind van haar loopbaan kon zij de risico's van afbreuk incasseren. Nu ze de actie heeft gedaan heeft dit bevrijdend gewerkt voor de VS, en lijkt de VS haar zelfbewustzijn te hebben teruggevonden. Dit is van groter belang dan het effect op de verhouding met China naar mijn mening.
Een vergelijkbaar proces hebben de Europese landen ervaren. Door het sturen van wapens en het afroepen van de sancties heeft Europa hervonden wat het belang is van het inzetten van macht. Macht heb je niet, je moet het verkrijgen. Europa was altijd roepende aan de zijlijn, zonder eigen verantwoordelijkheid en eigen macht. Net onze Nederlandse overheid in het groot[...]. Het aannemen van deze houding en het overgaan tot handelen heeft in de Europese landen een bewustwording tot gevolg gehad. En er lijkt een besef te zijn doorgedrongen bij onze overheden dat in de houding naar Rusland toe geen weg terug is. We zullen dit moeten blijven dragen.
Ik ben erg, en dan ook erg skeptisch wat betreft de zogenaamde grote aantallen 'goede' Russen. Dat volk is murw gebeukt en het doet ze gewoon allemaal veel minder dan wij ons kunnen voorstellen. Los van de exodus van een groot aantal jonge intellectuelen dat nog iets van hun leven wil maken merk ik ontzettend weinig protesten of anderzijds signalen dat men volkomen anti-oorlog is.Wat er in Rusland gebeurt is zonder meer donker. En met die idiote gasvlam begint bij mij als Tolkien liefhebber steeds meer de vergelijking met Mordor op te dringen. Dan blijf ik toch door de propaganda heen zeggen dat er ook een hoop goede Rusen zijn, die verfoeien wat hier gebeurt. We horen nu door propaganda effecten vooral deze negatieve verhalen over Oekraïense krijgsgevangenen. De reddende engelen horen we nu niet. Die bieden een nuancering die niet in het belang is van de propaganda en moeten ook voor het Russische bewind onzichtbaar blijven. De verhalen horen we dus pas later, en hopelijk trekken die verhalen de boel dan wat recht.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
https://www.ukrinform.net...iv-region-in-october.htmlInvaders plan to hold pseudo-referendum in captured areas of Kharkiv region in October
Hoe fake het ook is, politiek zal dit toch meespelen.
PSN
Of zou dit voor een training in Polen zijn?
Edit: shipment per boot lijkt archief beeld te zijn
[Voor 29% gewijzigd door YakuzA op 28-08-2022 17:39]
PSN
Binnen RU zal dit zeker in de propaganda gebruikt gaan worden.(de uitkomst is al bekend) Buiten RU zal iedereen weten wat een onzin dit is. .YakuzA schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:23:
[...]
https://www.ukrinform.net...iv-region-in-october.html
Hoe fake het ook is, politiek zal dit toch meespelen.
Ik denk dat het goed is dat dit soort vragen gesteld blijven worden. Om te voorkomen dat onze reacties langs ingesleten Pavlov patronen gaan verlopen. Voor het kader: ik zie mijzelf niet als een havik met een krans van raketten rond zijn hoofd. Wel ben ik overtuigt van het stoppen van dit Russische bewind.Jedi_Pimp schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:07:
[...]
Ik wil niets voor je invullen en ik heb sec de afgelopen 5 pagina's teruggelezen, maar je lijkt positief te staan tegenover het 'too late to talk' credo. Als ik zo vrij mag zijn dit verder te trekken naar het veelgehoorde 'Oekraïne móét dit winnen', zou je kunnen concretiseren waarom je denkt c.q. vindt dat dit inderdaad het geval is? Wat houdt deze beruchte overwinning precies in? Niet alleen de burger op straat predikt dit soort oneliners maar ook prominenten als Ben Hodges betrap je niet zelden op dergelijke statements.
Dit huidige bewind heeft weinig meer uit te staan met wat wij als een overheid kwalificeren. Het Poetin regiem is eerder te vergelijken met een misdaadsyndicaat. De wortels van dit syndicaat zijn ruim voor de val van de Berlijnse muur doende geweest geld te verdienen met activiteiten in het westen (waar het geld is) om hiermee andere activiteiten te ontplooien om datzelfde westen te ondermijnen. Het Russische bewind ontleent zijn bestaansrecht niet door een geloofwaardige samenleving te vormen maar te trachten westerse samenlevingen te diskwalificeren. Het bestaansrecht van het Russische bewind is onlosmakelijk verbonden met de ontkenning van dat van de westerse samenlevingen. Hiermee drukt het Russische bewind zich in de rol van antagonist van de westerse democratieën.
In zekere zin is die Oekraïne oorlog een afgeleid conflict van dit conflict tussen het westen en dit Russische bewind. Merk op dat ik een onderscheid maak tussen het bewind en Rusland/het Russische volk. Zie Oekraïne als een urgente kwestie die nu de aandacht vraagt. Ze was minder urgent geweest als het westen eerder had gereageerd op vergelijkbare conflicten in Transnistrië (1990), Georgië (2008) en het eerste conflict in Oekraïne (2014).
Het Russische bewind stelt dat het de eigen invloedssfeer moet beschermen, dit als rechtvaardiging voor het herstel van de oude Sovjet Unie grenzen. Het stopt hier echter niet. Tussen de tweede wereldoorlog en de val van de Berlijnse muur heeft de Sovjet Unie getracht de ideale communistische utopie te bouwen. Hierin wedijverde het voortdurend met Europa en de VS. Het bewind trachtte beter te zijn. Dit liep echter op een fiasco uit met het uiteenvallen van de Sovjet Unie als resultaat. Uit de resten van de Sovjet Unie hebben krachten uit deze machtsstructuur een democratische opleving in Rusland de kop ingedrukt en hebben binnen enkele jaren na de val van de Berlijnse muur de macht weer naar zich toegetrokken. Het huidige Poetin bewind is daarvan het resultaat. Het gaat verder waar de Sovjet unie eindigde, het legitimeert zich weer met het bieden van bescherming tegen de verderfelijke invloeden van het westen, waarbij het bewind zichzelf gaande het proces verrijkt.
Dit Russische bewind is al veel te ver gegaan. We moeten ons daarom eerder de vraag stellen waarom we zo lang hebben gewacht. Er is al de nodige schade in onze samenlevingen aangericht door de ondermijnende activiteiten van dit bewind. Het westen heeft nu een grens getrokken en duwt nu terug. Los van het belang van Oekraïne was deze confrontatie vroeg of laat sowieso gebeurt. Het Oekraïne laten terugwinnen van haar gebiedsdelen zal naar mijn vermoeden dit Rusland/westen conflict niet beëindigen. Dit conflict gaat dus eigenlijk niet over Oekraïne. Het gaat over de identiteit die het Russische bewind ontleent aan het zich opstellen tegenover het westen. Het terugwinnen van Oekraïne gaat het Russische bewind wel de wind uit de zeilen halen, en compromitteert zo de identiteit van het bewind. Het is alleen naïef te verwachten dat we daarmee klaar zijn. Dit laatste is alleen geen reden nu niet te doen wat we doen.
Omdat we weer geen alternatief antwoord kunnen bieden zullen we blij moeten zijn met de steun die de VS ons geeft. Ik vind het wel van belang dat Europa nu eindelijk eens werk gaat maken van het gecoördineerd inzetten van haar eigen macht. Complete absentie is trouwens te gechargeerd. Het Europese beleid heeft een coherentie vertoond dat ik 5 jaar terug niet voor mogelijk had gehouden. Maar dat wil niet zeggen dat we er al zijn. De Amerikaanse samenleving geeft reden tot zorg, maar laten we onze focus vooral leggen op de onze zorgwekkende medeurgers als Baudet, LePen, Orban en Salvini.In hoeverre moet je blij willen zijn met het optreden van de VS in het licht van de complete absentie van Europese lidstaten/prominenten (VK daargelaten) en de EU? We zijn weer aan het schitteren door afwezigheid voortkomend uit een continue en misplaatste bescheidenheid. Ik merk ook dat de oorlog wat doet met de toename van interne eensgezindheid in de VS, wat erg positief is. Ik denk echter dat je niet moet onderschatten onder welke immense druk de democratie, de rechtsstaat en de samenleving daar nu staan. Als daar de perfect storm oplaait en het almaar duidelijker wordt dat Trump of een gelieerde Trumpist de volgende president wordt, is het maar de vraag wat er gebeurt met bijvoorbeeld de verhoudingen vis-à-vis de NAVO en de bereidheid om nog veel meer kosten/effort te steken in een conflict waarvan toch nog een hoop Republikeinen de ernst bagatelliseren. Europa, de lidstaten en de EU zijn momenteel veel te zwak in termen van hard power en Poetin is alleen onder de indruk van de VS - een erg fragiel vooruitzicht als je het mij vraagt.
Het is wat naïef aan te nemen dat alle Russen slecht zouden zijn. Murw is iets anders als slecht. Enkele eeuwen totalitaire overheersing doet wel iets met een volksaard. Het Russische domein naar een democratie bewegen wordt een achtbaan. Een belangrijke stap is dat belachelijk grote rijk opgedeeld te krijgen in kleinere gedeelten om de culminatie van macht te ondervangen. Hoe op dat punt te komen? Misschien gaat de geschiedenis gewoon zijn loop zodra het huidige bewind voldoende ondergraven raakt.Ik ben erg, en dan ook erg skeptisch wat betreft de zogenaamde grote aantallen 'goede' Russen. Dat volk is murw gebeukt en het doet ze gewoon allemaal veel minder dan wij ons kunnen voorstellen. Los van de exodus van een groot aantal jonge intellectuelen dat nog iets van hun leven wil maken merk ik ontzettend weinig protesten of anderzijds signalen dat men volkomen anti-oorlog is.
Dorp Enerhodar - wat er direct rechts van ligt - wordt kapotgeschoten door de Russen nu.
(Voor video, klik de tweets ff aan)
Енергодар зараз.
— Алчевськ UA🇺🇦 (@AlchevskUA) 28 augustus 2022
Буквально за крок від катастрофи! pic.twitter.com/FLrBq2Entp
Енергодар зараз.
— Алчевськ UA🇺🇦 (@AlchevskUA) 28 augustus 2022
росіяни вже звинувачують ЗСУ в обстрілі цивільних, що є нахабною брехнею. pic.twitter.com/YzsflHwuzV
Wat ontzettend onverantwoord gedrag weer.
Maar goed, iets anders is natuurlijk niet te verwachten van Russen.
[Voor 4% gewijzigd door bloody op 28-08-2022 22:19]
nope
De Russen geven er een creatieve draai aan, de brandstichter zou door Oekraine geleerd zijn hoe auto's in de fik te steken. Je verzint het zelf niet! Alles om de eigen bevolking maar rustig te houden.
Russian media say 65-year-old Elena Belova, who set fire to a Russian military official's car in Moscow, was kidnapped by Ukrainian special forces, hypnotized and taught by them how to burn cars.
— Euan MacDonald (@Euan_MacDonald) 28 augustus 2022
An absurd fairy tale to mask public opposition to the Kremlin's war on Ukraine. https://t.co/fRG5lc0mkr
En hier ook bij:
https://twitter.com/officejjsmart/status/1563901027325288454
"She is also now listed as missing." uiteraard.. die zien we niet terug.
Ook een bijzonder grote brand in een markt in Volgograd
In Volzhsk, Volgograd region, a large local market is on fire.
— Russia on Fire 🔥 (@RussiaBurning) 28 augustus 2022
The fire has already spread to parked cars. The area of the fire is 7 thousand square meters pic.twitter.com/P6a0v98GfK
[Voor 19% gewijzigd door bloody op 28-08-2022 22:34]
nope
Dat men zo ver gaat in het verzinnen van fabeltjes is wel tekenend. Koste wat kost voorkomen dat de bevolking iets te weten komt over verzet tegen de autoriteiten. We hebben wat onzin voorbij zien komen uit rusland maar dit slaat alles.bloody schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:30:
in het kader van de beroemde brandjes in Rusland..
De Russen geven er een creatieve draai aan, de brandstichter zou door Oekraine geleerd zijn hoe auto's in de fik te steken. Je verzint het zelf niet! Alles om de eigen bevolking maar rustig te houden.
Lijkt erop dat er weer een collaborateur is geliquideerd. Het gaat hard de laatste tijd.Oleksiy Kovalyov, a lawmaker with President Zelensky's party who defected to Russia and is accused of treason, was reportedly killed in Kherson.
— Damage Control (@WarInUkraineYet) 28 augustus 2022
The local occupation authorities acknowledged the reports, however said that they couldn't confirm them.
Wat in de VS plaatsvind is zo logisch als ik weet niet hoe. De oude vijand Rusland wordt in een oorlog gedwongen militair materiaal in te zetten en raakt dat kwijt. Een grote vijand wordt dus zonder verliezen aan eigen kant verslagen. Maar nog beter, de wapenindustrie levert als de ziekte en kan gewoon belastinggeld omzetten in wapens voor de Oekraïne. Dezelfde industrie heeft eens per 10 jaar een oorlog nodig als commercial voor hoe goed hun spul is, dus dat loopt ook goed (en goed spul is het).teacup schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:34:
Zelf volg ik NYT en WP. In een van deze kranten heb ik de verwondering gelezen dat de Oekraïne oorlog iets in de VS heeft bewerkstelligd dat ze daar in geen jaren meer hebben gezien: eenheid in de gelederen. Dit fascineerde de schrijver die het opmerkte. Heel verwonderlijk is het trouwens niet. In de internationale politiek is het opstaan tegen een (buitenlandse) vijand een klassiek middel om de neuzen binnenlands een kant op te krijgen. Maar dat de Republikeinen en Democraten een gemeenschappelijk doel aanwijzen heeft misschien nog wel een helende werking ook. Ook zie ik in de NYT bij de lezersdiscussies de bias naar het overheidsbeleid doorslaan.
De oorlog zal zeker vanuit de VS altijd steun houden voor de Oekraïne, van beide kanten. Zo werkt de VS al 100den jaren en het levert gewoon geld op. De enige die hierop tegen is is Poetinvriendje Trump maar zijn rol is behoorlijk uitgespeeld. Ik denk zelfs dat deze oorlog nog meer helpt om Trump op het zijspoor te krijgen dan wat dan ook. Trump is immers impeached vanwege gedoe met Zelensky.
Rusland is inderdaad door de jaren heen te ver gegaan. Niet alleen mbt Oekraïne. Denk ook aan de nepaanslagen in Moskou bijvoorbeeld.teacup schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:51:
Ik denk dat het goed is dat dit soort vragen gesteld blijven worden. Om te voorkomen dat onze reacties langs ingesleten Pavlov patronen gaan verlopen. Voor het kader: ik zie mijzelf niet als een havik met een krans van raketten rond zijn hoofd. Wel ben ik overtuigt van het stoppen van dit Russische bewind.
Dit huidige bewind heeft weinig meer uit te staan met wat wij als een overheid kwalificeren. Het Poetin regiem is eerder te vergelijken met een misdaadsyndicaat. De wortels van dit syndicaat zijn ruim voor de val van de Berlijnse muur doende geweest geld te verdienen met activiteiten in het westen (waar het geld is) om hiermee andere activiteiten te ontplooien om datzelfde westen te ondermijnen. Het Russische bewind ontleent zijn bestaansrecht niet door een geloofwaardige samenleving te vormen maar te trachten westerse samenlevingen te diskwalificeren. Het bestaansrecht van het Russische bewind is onlosmakelijk verbonden met de ontkenning van dat van de westerse samenlevingen. Hiermee drukt het Russische bewind zich in de rol van antagonist van de westerse democratieën.
In zekere zin is die Oekraïne oorlog een afgeleid conflict van dit conflict tussen het westen en dit Russische bewind. Merk op dat ik een onderscheid maak tussen het bewind en Rusland/het Russische volk. Zie Oekraïne als een urgente kwestie die nu de aandacht vraagt. Ze was minder urgent geweest als het westen eerder had gereageerd op vergelijkbare conflicten in Transnistrië (1990), Georgië (2008) en het eerste conflict in Oekraïne (2014).
Het Russische bewind stelt dat het de eigen invloedssfeer moet beschermen, dit als rechtvaardiging voor het herstel van de oude Sovjet Unie grenzen. Het stopt hier echter niet. Tussen de tweede wereldoorlog en de val van de Berlijnse muur heeft de Sovjet Unie getracht de ideale communistische utopie te bouwen. Hierin wedijverde het voortdurend met Europa en de VS. Het bewind trachtte beter te zijn. Dit liep echter op een fiasco uit met het uiteenvallen van de Sovjet Unie als resultaat. Uit de resten van de Sovjet Unie hebben krachten uit deze machtsstructuur een democratische opleving in Rusland de kop ingedrukt en hebben binnen enkele jaren na de val van de Berlijnse muur de macht weer naar zich toegetrokken. Het huidige Poetin bewind is daarvan het resultaat. Het gaat verder waar de Sovjet unie eindigde, het legitimeert zich weer met het bieden van bescherming tegen de verderfelijke invloeden van het westen, waarbij het bewind zichzelf gaande het proces verrijkt.
Dit Russische bewind is al veel te ver gegaan. We moeten ons daarom eerder de vraag stellen waarom we zo lang hebben gewacht. Er is al de nodige schade in onze samenlevingen aangericht door de ondermijnende activiteiten van dit bewind. Het westen heeft nu een grens getrokken en duwt nu terug. Los van het belang van Oekraïne was deze confrontatie vroeg of laat sowieso gebeurt. Het Oekraïne laten terugwinnen van haar gebiedsdelen zal naar mijn vermoeden dit Rusland/westen conflict niet beëindigen. Dit conflict gaat dus eigenlijk niet over Oekraïne. Het gaat over de identiteit die het Russische bewind ontleent aan het zich opstellen tegenover het westen. Het terugwinnen van Oekraïne gaat het Russische bewind wel de wind uit de zeilen halen, en compromitteert zo de identiteit van het bewind. Het is alleen naïef te verwachten dat we daarmee klaar zijn. Dit laatste is alleen geen reden nu niet te doen wat we doen.
China daarentegen gaat ook ver, bijvoorbeeld in Tibet, mbt Oeigoeren, Hong Kong, en nu mogelijk Taiwan. Maar de laatste hebben we verregaande economische belangen bij (succes Taiwan is zelfs de reden dat China het kapitalisme deels heeft omarmd), en gelukkig is de grens helder gelegd door Pelosi. (Dat die vrouw karakter heeft wist ik al langer gezien ze eerder Californië vertegenwoordigde en ik indirect met haar te maken heb gehad bij een conflict met de IRS waarbij zij de IRS volledig heeft teruggefloten.)
Helaas is het rijtje een stuk groter maar we moeten ook voorzichtig zijn met benoemen (bijv FvD en PVV "maar op een hoop gooien"), zelfde mbt term alt-right. Wat wel mooi is: bijvoorbeeld Polen heeft deze situatie aangegrepen, en de banden met EU zijn daardoor warmer. Finland en Zweden idem mbt NATO. Hongarije daarentegen niet. Het is binnen EU de enige uitzondering. Ander positief nieuws dat Servië en Kosovo het conflict hebbben bijgelegd.maar laten we onze focus vooral leggen op de onze zorgwekkende medeurgers als Baudet, LePen, Orban en Salvini.
"De meeste mensen deugen" en Hanlon's Razor. De machthebbers in Rusland willen kompromat op de machtige medemens. Zonder dit zijn ze niet te controleren. Ik heb een interne begrenser die als ik een bevolkingsgroep begin te haten via zelfreflectie en het feit dat ikzelf op diverse gronden een minderheid betref (o.a. ASS) mezelf terugfluit. Maar in dit geval is dat in Rusland niet genoeg. Nee, het betreft mensen die actief een actie plegen tegen het fascistische regime. Dus niet slechts informatief. Die paar vloggers die interviewen op straat met vragen over de speciale militaire operatie (hij is inderdaad "bijzonder"Het is wat naïef aan te nemen dat alle Russen slecht zouden zijn. Murw is iets anders als slecht. Enkele eeuwen totalitaire overheersing doet wel iets met een volksaard. Het Russische domein naar een democratie bewegen wordt een achtbaan. Een belangrijke stap is dat belachelijk grote rijk opgedeeld te krijgen in kleinere gedeelten om de culminatie van macht te ondervangen. Hoe op dat punt te komen? Misschien gaat de geschiedenis gewoon zijn loop zodra het huidige bewind voldoende ondergraven raakt.

2x impeached, 2x acquitted by the U.S. Senate. Dus niet convicted. Er is nog nooit een president succesvol impeached in VS. Nixon bijvoorbeeld was al afgetreden voor de uitspraak (nav Watergate).Delerium schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:37:
[...]
Trump is immers impeached vanwege gedoe met Zelensky.
Reps kiezen een leider voor verkiezingen 2024 en we hebben nog de senaatsverkiezingen Nov 2022. Punt is dat GOP met Dubya de hardcore Christenen (neocons) aan zich heeft verbonden. Die gaan geen Dems kiezen. (Ik hou er trouwens niet van om bij twee smaakjes eentje pertinent uit te sluiten. Onverstandig want dan is er weinig keuze.) Maar men kiest wel de leider van de partij, en ook dat is van groot politiek belang. Hoewel dat bij de overgebleven Rep kandidaten volgens mij qua politieke koers weinig uitmaakt. En dat is in deze context zorgwekkend.
Zou het nou de bedoeling zijn om het zo ongeloofwaardig mogelijk te laten klinken? Ik hoorde ooit de theorie dat dictators bewust onzin de wereld inslingeren. Zo kom je erachter wie het klakkeloos slikt (maakt niet uit of ze true believers zijn of zwijgen uit lijfsbehoud) en wie je in de gaten moet houden omdat ze nog tot kritisch denken in staat zijn. Je gaat het haast geloven als je dit soort onzin leest.bloody schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:30:
in het kader van de beroemde brandjes in Rusland..
[Twitter]
Het verschil tussen wat men in het openbaar zegt (onder sociale druk) en wat men voelt is mogelijk toch groter dan wat in dit topic vaak wordt aangenomen.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Bedankt voor het delen, interessant. Ik weet niet precies wat je met je link naar "slecht"-zijn bedoelt, of iets anders zeggen dat je denkt. Maar dat men depressief en angst heeft wil niet direct zeggen dat men het oneens is met de oorlog. Als je voortdurend wordt voorgespiegeld dat de grote boze X (Navo/Oekraine/VS wie dan ook) je gaat pakken, en nu moet je eindelijk van je af slaan, dan, wordt je natuurlijk ook bang/boos en depresief, ook al sta je er achter. De propaganda van Poetin is natuurlijk geen positieve invloed voor je gemoedstelling, of je er nu in gelooft of niet.Illusion schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 00:14:
Elke keer dat hier beweerd wordt dat álle russen slecht zijn, moet ik weer even aan dit artikel denken: https://nos.nl/artikel/24...ssie-sinds-inval-oekraine
Het verschil tussen wat men in het openbaar zegt (onder sociale druk) en wat men voelt is mogelijk toch groter dan wat in dit topic vaak wordt aangenomen.
Ik durf de stelling zelfs wel aan dat Poetin's gemoedstelling zelf ook niet beter is dan in Februarie toen ie aan z'n 3-dagen-speciale-operatie begon.
[Voor 6% gewijzigd door Semyon op 29-08-2022 00:26]
Volkskrant Liveblog
IAEA-missie op weg naar kerncentrale van Zaporizja
06:55
Een team van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) is maandagmorgen vertrokken naar de nucleaire site in de Oekraïense stad Zaporizja. Dat heeft Rafael Grossi, de directeur-generaal van de nucleaire waakhond van de VN, maandag meegedeeld.
'De IAEA-missie naar Zaporizja is nu onderweg. We moeten de veiligheid van de grootste kerncentrale van Oekraïne en Europa beschermen', meldt Grossi op Twitter.
De kerncentrale van Zaporizja, in het zuidoosten van Oekraïne, is sinds maart in handen van Rusland. Internationale organisaties dringen erop aan het complex vrij te maken van militairen om het gevaar van een kernramp te verkleinen.
Ook de Oekraïense president Zelensky drong er vrijdag bij de nucleaire politie van de VN op aan om zo snel mogelijk een team te sturen.
AFP/Redactie
(waarom doet mijn plaatje niet niet.., nou dan niet, kijk hier maar ). Wellicht mag je bij twitter niet meer deeplinken?
Edit 2, hier de tweet, dat zou wel moeten werken

These are the indicative estimates of Russia’s combat losses as of Aug. 29, according to the Armed Forces of Ukraine. pic.twitter.com/BI3dlMxzpO
— The Kyiv Independent (@KyivIndependent) 29 augustus 2022
[Voor 49% gewijzigd door bloody op 29-08-2022 08:35]
nope
Die link doet het hier ook niet.bloody schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:19:
Best veel materiaal vernietigd gisteren, merkbaar hoger dan het dag-gemiddelde van de afgelopen week.
(waarom doet mijn plaatje niet niet.., nou dan niet, kijk hier maar )
[Afbeelding]