Toon posts:

Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M8 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 27 28 Laatste
Acties:
  • 313.052 views

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:57
Snow_King schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:40:
[...]

Het is te hopen dat voordat het zo ver komt deze oorlog al voorbij is.
Ik verwacht dat het snel gaat gebeuren. De reden is dat Rusland voor een groot deel van de inkomsten afhankelijk is van de verkoop van energie. De gasreserves in Europa zijn inmiddels goed gevuld. In mei zat Nederland onder de 30%, dat was 2 weken geleden alweer 70%. Ook de olieprijs is langzaam aan het dalen.

Rusland presenteert de cijfers die hun uitkomen. De werkelijke staat is ongetwijfeld een stuk erger dan wat ze voorspiegelen. Zeker omdat ze die cijfers niet meer publiceren.

Wat je ook moet beseffen is dat dit een soort sneeuwbaleffect zal zijn. Het wordt dus alleen maar erger, en het gaat steeds harder.
"Een kat in het nauw maakt rare sprongen"

Mijn angst zit hem er vooral in dat Putin dan echt rare dingen (Bio, Chemical of Nuclear) gaat doen als hij echt helemaal geen kant meer op kan. Dat gevaar hangt nu al een hele tijd boven deze oorlog.

Rusland heeft al verloren, maar moet het zelf nog door hebben en toegeven. Of in ieder geval: Rusland kan deze oorlog niet meer winnen.
Putin gaat niks meer doen. Hij weet al waar hij in zit en de enige reële optie is om nu per direct alles terug te trekken. Daarna hopen dat wij aardgas willen kopen (uiteraard voor een gunstig tariefje), en de import ban willen opheffen. Dat stopt de sneeuwbal hopelijk en vanaf daar kan Rusland opnieuw beginnen. Maar besef wel dat hoe harder die sneeuwbal gaat, hoe lastiger het is deze te stoppen.

De andere oplossing is een overwinning in Oekraïne en een getekende vrede overeenkomst met Zelensky.

Minst sympathieke uitweg voor Putin is een soort van coupe, waarbij iemand de macht grijpt en alles terughaalt uit Oekraïne.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:11

TrailBlazer

Karnemelk FTW

RoD schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:52:
Germany's Scholz pledges to support Ukraine "for as long as it takes"

[...]

Dat zijn duidelijke uitspraken, voor een Duitser.

[...]

We gaan het zien.
De gasvoorraad is gevuld dus hij kan wat meer denk ik.

• Anoniem: 421923
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
RoD schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:52:
Germany's Scholz pledges to support Ukraine "for as long as it takes"

[...]

Dat zijn duidelijke uitspraken, voor een Duitser.

[...]

We gaan het zien.
Scholz zegt al langer dat Duitsland heul veul steun biedt aan Oekraine maar zolang ik nog geen Leopards rond zie rijden in UA kan Scholz praten wat ie wil.
Die Gepard is een mooi beginnetje.
En ja we hebben het al eens gehad over al die slaapzakken etc. die Duitsland ook stuurt :+

Scholz roept heel veel maar ik prik daar doorheen.
Laat hij eerst de linkerflank van z'n partij maar eens onder de duim krijgen met hun geroep dat de militaire steun aan UA per direct moet stoppen en er vredesonderhandelingen moeten komen met de Russen.

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-03 21:03

_Eend_

🌻🇺🇦

Anoniem: 421923 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:16:
[...]

Scholz zegt al langer dat Duitsland heul veul steun biedt aan Oekraine maar zolang ik nog geen Leopards rond zie rijden in UA kan Scholz praten wat ie wil.
Die Gepard is een mooi beginnetje.
En ja we hebben het al eens gehad over al die slaapzakken etc. die Duitsland ook stuurt :+

Scholz roept heel veel maar ik prik daar doorheen.
Laat hij eerst de linkerflank van z'n partij maar eens onder de duim krijgen met hun geroep dat de militaire steun aan UA per direct moet stoppen en er vredesonderhandelingen moeten komen met de Russen.
Vergeet de PzH2000, de Panzerfausts en nog wat ander spul niet :)

Ik ben ook wel voorstander van vredesonderhandelingen. Met als uitgangspunt dat RU per direct UA verlaat :P

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Anoniem: 421923 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:16:
[...]
Die Leopards zul je daar waarschijnlijk ook niet gaan zien, omdat die te zwaar is voor de oudere sovjet bruggen.
(al is te zien aan de antonovski brug dat ze vaak wat meer kunnen hebben dan verwacht)

Ik verwacht eerder dat alle ex-oostblok landen al hun oostblok Russische wapens af staan, volgens mij was Polen nu ook bezig om echt alles te leveren wat ze nog konden vinden uit sovjet tijd.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Niet online
YakuzA schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:23:
[...]

Die Leopards zul je daar waarschijnlijk ook niet gaan zien, omdat die te zwaar is voor de oudere sovjet bruggen.
(al is te zien aan de antonovski brug dat ze vaak wat meer kunnen hebben dan verwacht)

Ik verwacht eerder dat alle ex-oostblok landen al hun oostblok Russische wapens af staan, volgens mij was Polen nu ook bezig om echt alles te leveren wat ze nog konden vinden uit sovjet tijd.
las het ook ja. Polen is echt als een waanzinnge bezig met het helpen van UA.
Baltische staten ook. Amerika spant de kroon uiteraard.

Kunnen we hier in Europa nog een puntje aan zuigen.
Nataliya Gumenyuk: Russian forces in the South are quite powerful, the enemy was massing up reserves in Kherson region for a long time.
But preliminary measures of Ukrainian Army... yielded results.
Let's be careful with all news about this. We need to wait.

• asing
_Eend_ schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:20:
[...]

Ik ben ook wel voorstander van vredesonderhandelingen. Met als uitgangspunt dat RU per direct UA verlaat :P
Laten we dat omdraaien. Eerst vertrekken, dan onderhandelen. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-03 16:44
asing schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:12:

[...]

Putin gaat niks meer doen. Hij weet al waar hij in zit en de enige reële optie is om nu per direct alles terug te trekken. Daarna hopen dat wij aardgas willen kopen (uiteraard voor een gunstig tariefje), en de import ban willen opheffen. Dat stopt de sneeuwbal hopelijk en vanaf daar kan Rusland opnieuw beginnen. Maar besef wel dat hoe harder die sneeuwbal gaat, hoe lastiger het is deze te stoppen.
Hoe verkoopt hij die oplossing thuis? Mensen zullen zich afvragen waarom er meer soldaten moesten sterven dan in zo'n beetje de hele Koude Oorlog samen? Ik weet het, hij heeft ze flink in de tang, maar zo goed dat hij alles kan maken? Misschien probeert ie het wel, maar lukken? Ik betwijfel het. Ook andersom zijn er meer Russen dan ooit in het buitenland die wel normale informatie terug kunnen sturen.
De andere oplossing is een overwinning in Oekraïne en een getekende vrede overeenkomst met Zelensky.
Interessant scenario, een Oekrainse overwinning. Waarom zouden die geen flinke victorie bonus eisen? Territorium ongetwijfeld niet, maar iets anders? Die zullen een garantie willen dat zoiets niet snel herhaald zal worden.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Niet online
asing schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:25:
[...]

Laten we dat omdraaien. Eerst vertrekken, dan onderhandelen. :)
er is een uitweg voor Putin: proberen te doen alsof een deel van het Russische volk niet gewoon via Telegram al allang weet wat er echt gaande is.
En de SMO tot een succes verklaren en terugtrekken naar de linkerkant van de Dnjepr en zich nog dieper ingraven.

En vooral niet die trial in Mariupol door laten gaan. Breek die kooien maar weer af en trap DNR/LNR terug in de hoek.

Enige manier om nog iets te hebben qua positie voor eventuele onderhandelingen met als maximaal te behalen doel een staakt-het-vuren voor de winter.

En ook heel erg hard de eigen nazi-figuren in eigen land het zwijgen opleggen.
Zag gister een filmpje van een of andere Russische nazi-hardliner een speech houden.
Korte samenvatting: hij vindt dat ze genocide moeten plegen op het Oekraiense volk zodat Oekraine qua land weer gewoon bij Rusland komt.
Verder wat semantisch gewauwel over vechten tegen mensen of tegen een een ideologie blabla.
Daarbij had hij een schedel in z'n hand waarvan hij zei dat het een schedel was van een Azov-strijder.

Oekraine gaat dit soort zaken nooit vergeten. Deze gast is al dood, hij weet het alleen nog niet.

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-03 21:06
Brent schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:28:
[...]

Interessant scenario, een Oekrainse overwinning. Waarom zouden die geen flinke victorie bonus eisen? Territorium ongetwijfeld niet, maar iets anders? Die zullen een garantie willen dat zoiets niet snel herhaald zal worden.
Eerst maar eens zien te winnen. En dan Rusland maar laten betalen voor gelede schade.

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

[...]

Navo toetreding zal daarvoor voldoende zijn.
Dat is de kaart die al jaren klaar ligt.

Maar voorlopig geld het adagium "de huid niet verkopen voordat de beer geschoten is."

[Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 29-08-2022 14:33]

PSN

• Niet online
YakuzA schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:32:
[...]

UA denkt dat ze eind 2024 klaar zijn voor volledige toetreding tot de EU.

NAVO zal ook niet ver weg zijn.
Als de oorlog tenminste voorbij is.

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Anoniem: 421923 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:33:
[...]

UA denkt dat ze eind 2024 klaar zijn voor volledige toetreding tot de EU.

NAVO zal ook niet ver weg zijn.
Als de oorlog tenminste voorbij is.
Wat realisme is daar wel op zijn plek.
EU is een plan voor 2030+, ik zie geen kans dat onze ambtelijke molen dit er zo snel er doorheen zal draaien.

[Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 29-08-2022 14:34]

PSN

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

[...]

Oekraïne heeft na de oorlog al genoeg aan het hoofd, waarom zouden ze een flinke bonus gaan eisen. Om mijn oma te citeren "Een kale kip kun je niet plukken"

Herstelbetalingen eisen lijkt mij een gelopen wedstrijd, als de wereld (en dan vooral de EU) na de oorlog de sancties doorzet zal het nog jaren duren voordat Rusland zijn gas (dat ze nu affakkelen) kwijt kan aan India en China, want daarvoor hebben ze nu de infrastructuur niet.

En een garantie tegen herhaling heet NAVO :P

• asing
[...]

Hoe verkoopt hij die oplossing thuis? Mensen zullen zich afvragen waarom er meer soldaten moesten sterven dan in zo'n beetje de hele Koude Oorlog samen? Ik weet het, hij heeft ze flink in de tang, maar zo goed dat hij alles kan maken? Misschien probeert ie het wel, maar lukken? Ik betwijfel het. Ook andersom zijn er meer Russen dan ooit in het buitenland die wel normale informatie terug kunnen sturen.

[...]
Er valt thuis niks meer te verkopen. Dat punt is nooit geweest. Als Putin wil dat er economisch nog iets te redden is dan moet hij zijn verlies nemen. Terugtrekken en zoete broodjes bakken.
Nee, een overwinning in Oekraïne. Niet van Oekraïne. Alleen zie ik Rusland nu echt niet meer winnen. :P

Maar om even terug te komen op het punt wat ik wilde maken : de bodem van de schatkist komt hard in zicht en Rusland heeft geen vrienden meer over om te helpen. Als ze de bodem bereiken klapt het in elkaar.

• Brent
YakuzA schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:32:
[...]

Maar voorlopig geld het adagium "de huid niet verkopen voordat de beer geschoten is."
Zeker en zeker, maar NAVO is geen partij in de onderhandeling. Uiteraard zal het wel zo gaan, maar Rusland is helemaal niet de partij die zoiets weg kan geven. Als Oekrains onderhandelaar zou ik dat niet zien als een Russische kaart tenminste, dat is iets tussen NAVO en Oekraine. Wat gaat Rusland van waarde inleggen, iets dat ze erg lief is? Iets waarvan Oekraine weet dat het ze wat kost.

• asing
_Eend_ schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:34:
[...]
Oekraïne heeft na de oorlog al genoeg aan het hoofd, waarom zouden ze een flinke bonus gaan eisen. Om mijn oma te citeren "Een kale kip kun je niet plukken"
Er ligt 3200 ton goud in de kluizen van Rusland. "x ton goud" als compensatie kan prima.

• Niet online
YakuzA schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:34:
[...]

Nee, een overwinning in Oekraïne. Niet van Oekraïne. Alleen zie ik Rusland nu echt niet meer winnen. :P

Maar om even terug te komen op het punt wat ik wilde maken : de bodem van de schatkist komt hard in zicht en Rusland heeft geen vrienden meer over om te helpen. Als ze de bodem bereiken klapt het in elkaar.
de wapenkamer van de VS is ook niet oneindig. En die van west-Europa zijn al niet eens heel erg gevuld.
Deze oorlog gaat nog wel minstens een jaar duren, tot zeker herfst 2023.
Laten we eerst eens kijken wat de politiek doet aankomende winter... en wat voor gevolgen dat heeft voor militaire steun aan UA.

Rusland kan nog steeds winnen als de steun voor UA weg valt.
De VS etc. zegt wel dat ze UA zullen steunen voor zolang dat nodig is maar ook in de VS kunnen zaken veranderen.
Gelukkig zou een groot deel van de Republikeinen voorstander zijn van militaire steun aan UA.
Maar west-Europa is er ook nog.
Oost-Europa bijt zich wel door een koude winter heen ten gunste van UA maar we zijn hier in west-Europa lui geworden met al onze luxe.
We zijn rijk genoeg om erdoorheen te komen maar dat geld moet dan wel los komen van onze politici.

Eerst maar eens kijken wat onze politieke leiders doen als de winter invalt.

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:22
rejer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:30:
[...]

Eerst maar eens zien te winnen. En dan Rusland maar laten betalen voor gelede schade.
Ik vraag me oprecht af wat mensen denken wat dat voor positiefs zou doen voor de wereld ? Rusland laten betalen voor de schade... met welk geld en met welk langetermijn doel in ogen ?

Hypothetisch gezien stel dat Rusland verlies erkend en alles terug over de grens haalt. Wat is dan het plan ? Rusland vernederen, en ze miljarden laten betalen voor de wederopbouw van Oekraine voor de komende 10 jaar ?
Komt dat dan bovenop de al aanwezige sancties of gaan we die dan liften ?

En wat als Rusland wegzakt in een burgeroorlog.. hongersnood... anarchie... extreem rechts ?? ;)

5800X - B550 - 32GB 3600MHZ - 7900xtx sapphire pulse - @4k 144hz

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:12
asing schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:38:
[...]

Er ligt 3200 ton goud in de kluizen van Rusland. "x ton goud" als compensatie kan prima.
En anders? Gaan ze invasie naar Russisch grondgebied starten?

Lijkt mij dat Oekraïne wel nuttigere dingen heeft om te doen, in die hypothetische toekomst.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

asing schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:38:
[...]

[insectencopulatie-modus]
Het is trouwens 2.299,4 ton :P
[/insectencopulatie-modus]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Sissors schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:45:
[...]

En anders? Gaan ze invasie naar Russisch grondgebied starten?

Lijkt mij dat Oekraïne wel nuttigere dingen heeft om te doen, in die hypothetische toekomst.
Dat dus. Oekraine zal blij zijn als ze ooit van die Russen op hun grondgebied afkomen. Die gaan echt niet optrekken naar Moskou omdat de Russen geen schadevergoeding willen betalen. Dat zou ook geen enkele steun uit het westen krijgen.

• Brent
Skybullet schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:43:
[...]

Ik vraag me oprecht af wat mensen denken wat dat voor positiefs zou doen voor de wereld ?
Wat is een manier om te garanderen dat het niet weer gebeurd? Ja, NAVO lidmaatschap. Even buiten de vraag hoe snel dat kan gebeuren na deze oorlog, is dat niet aan Rusland om weg te geven. Het is voor ons om te snappen waarom dit nog steeds belangrijk is voor landen die er niet in zitten. Zou dat genoeg zijn voor Oekraine? Die tumor woekert ook met NATO-lidmaatschap verder, voeding daarvoor weghalen lijkt me in elk geval op korte termijn winst. Het is een strijd om of er ruimte in de "Russische wereld" is voor meer dan Rusland. Ik vraag me oprecht af waarom men niet meer zou kunnen en moeten vragen. Waarom anders stoppen bij de grens? Er liggen wat basissen en aanvoerlijnen niet ver van de grens, ik kan me voorstellen dat menig Oekrains generaal die graag langdurig (voor de komende decennia, of permanent) wil uitschakelen. De gasleiding en prijzen die Oekraine daarvoor krijgt/betaalt is nog zo'n as waarover het me enorm zou verbazen als daar 0 eisen over gesteld worden.

[Voor 6% gewijzigd door Brent op 29-08-2022 14:57]

Anoniem: 421923 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:39:
[...]

de wapenkamer van de VS is ook niet oneindig. En die van west-Europa zijn al niet eens heel erg gevuld.
Laten we eerst eens kijken wat de politiek doet aankomende winter... en wat voor gevolgen dat heeft voor militaire steun aan UA.

Rusland kan nog steeds winnen als de steun voor UA weg valt.
De VS etc. zegt wel dat ze UA zullen steunen voor zolang dat nodig is maar ook in de VS kunnen zaken veranderen.
Gelukkig zou een groot deel van de Republikeinen voorstander zijn van militaire steun aan UA.
Maar west-Europa is er ook nog.
Oost-Europa bijt zich wel door een koude winter heen ten gunste van UA maar we zijn hier in west-Europa lui geworden met al onze luxe.
We zijn rijk genoeg om erdoorheen te komen maar dat geld moet dan wel los komen van onze politici.

Ik zit er nog steeds op te wachten dat onze 'leiders' eens duidelijk maken dat er op dit moment niets te doen is aan die gas- en olie-prijzen en ze hooguit kunnen compenseren of de bedrijven aanpakken. Voor beide ligt de VVD ervoor omdat bedrijven aanpakken in hun ogen niet mogelijk is, en compenseren kan ook pas veel later omdat we dan eerst over moeten bakkelijen waar dat geld dan vandaan moet komen. En dat terwijl b.v. Frankrijk al heeft laten zien dat de energieprijzen makkelijk een heel eind omlaag kunnen door even te dreigen met extra belastingen voor de energiebedrijven en inkijk in de boeken.

Hoe dan ook zie ik die steun niet snel meer wegvallen. Voor de olie/gasprijzen zal een russische overwinning alleen maar nog slechter zijn. Daarnaast zal Amerika toch wel doorgaan (die leven van de wapenindustrie, dus een oorlog op zijn tijd is prima, zeker als het ze geen mensen kost) en gezien de defensie-uitgaven is het ook in W-Europa wel doorgedrongen dat er iets moet veranderen.

[removed]

• Niet online
downtime schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:54:
[...]

Dat dus. Oekraine zal blij zijn als ze ooit van die Russen op hun grondgebied afkomen. Die gaan echt niet optrekken naar Moskou omdat de Russen geen schadevergoeding willen betalen. Dat zou ook geen enkele steun uit het westen krijgen.
sowieso kan Rusland nooit de schade betalen die ze Oekraine hebben aangedaan tot nu toe.
Is gewoon onbetaalbaar.

Maar UA registreert alles tot in de puntjes.
De rekening komt onherroepelijk.
Dat Rusland dat niet zal gaan betalen zal een feit zijn maar het is voor eens en voor altijd klaar voor de Russen in Oekraine.
Oekraine gooit de grens potdicht en gaat zich hervormen tot een van de beste NATO-legers ooit.
Geen kans dat de Russen ooit nog een invasie zullen kunnen doen.
Brent schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:55:
[...]

Wat is een manier om te garanderen dat het niet weer gebeurd? Ja, NAVO lidmaatschap. Even buiten de vraag hoe snel dat kan gebeuren na deze oorlog, is dat niet aan Rusland om weg te geven. Het is voor ons om te snappen waarom dit nog steeds belangrijk is voor landen die er niet in zitten. Zou dat genoeg zijn voor Oekraine? Die tumor woekert ook met NATO-lidmaatschap verder, voeding daarvoor weghalen lijkt me in elk geval op korte termijn winst. Het is een strijd om of er ruimte in de "Russische wereld" is voor meer dan Rusland. Ik vraag me oprecht af waarom men niet meer zou kunnen en moeten vragen. Waarom anders stoppen bij de grens? Er liggen wat basissen en aanvoerlijnen niet ver van de grens, ik kan me voorstellen dat menig Oekrains generaal die graag langdurig (voor de komende decennia, of permanent) wil uitschakelen. De gasleiding en prijzen die Oekraine daarvoor krijgt/betaalt is nog zo'n as waarover het me enorm zou verbazen als daar 0 eisen over gesteld worden.
voorlopig heeft UA daar nog geen behoefte aan. Beter om elke Rus die nu in UA is te doden. Is er straks ook geen basis meer bij de grens want RF heeft geen troepen en tanks en vliegtuigen meer. Die moeten op dit moment namelijk allemaal kapotgeschoten worden in UA. Dat is het doel: RF-leger compleet leeg laten bloeden.

En daarna gaat de UA-grens potdicht. Of er daarna misschien wat raketaanvallen op RF-gebied zullen komen als een soort afgedwongen demilitarised zone vraag ik me af.
Ik denk dat er een zone aan Oekraiense kant gaat komen en elke Russische mug die zich daar naar binnen waagt wordt weggevaagd.

[Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 29-08-2022 14:59]

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:18
[...]

Ik vraag me oprecht af wat mensen denken wat dat voor positiefs zou doen voor de wereld ? Rusland laten betalen voor de schade... met welk geld en met welk langetermijn doel in ogen ?

Hypothetisch gezien stel dat Rusland verlies erkend en alles terug over de grens haalt. Wat is dan het plan ? Rusland vernederen, en ze miljarden laten betalen voor de wederopbouw van Oekraine voor de komende 10 jaar ?

En wat als Rusland wegzakt in een burgeroorlog.. hongersnood... anarchie... extreem rechts ?? ;)
Nog een verdrag van Versailles lijkt me geen goed idee inderdaad.

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-03 16:32

3raser

⚜️ Premium member

downtime schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:54:
[...]

Misschien dat een gedemilitariseerde zone wel iets zou zijn voor UA. Dus eerst hun eigen land terug winnen en vervolgens alles in Rusland binnen Xkm van de grens aanvallen om een veilige zone af te dwingen. Dat kan helpen tegen toekomstige vijandelijkheden.

• Brent
Anoniem: 421923 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:56:
[...]

sowieso kan Rusland nooit de schade betalen die ze Oekraine hebben aangedaan tot nu toe.
Is gewoon onbetaalbaar.

Maar UA registreert alles tot in de puntjes.
De rekening komt onherroepelijk.
Dat Rusland dat niet zal gaan betalen zal een feit zijn maar het is voor eens en voor altijd klaar voor de Russen in Oekraine.
Oekraine gooit de grens potdicht en gaat zich hervormen tot een van de beste NATO-legers ooit.
Geen kans dat de Russen ooit nog een invasie zullen kunnen doen.

[...]

voorlopig heeft UA daar nog geen behoefte aan.
Sure, ik had het scenario waarin de reconquista gereed is en Oekraine de artillerie op Koersk, Belgorod en Rostov heeft opgesteld. Wat dan?

• Niet online
Brent schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:05:
[...]

Sure, ik had het scenario waarin de reconquista gereed is en Oekraine de artillerie op Koersk, Belgorod en Rostov heeft opgesteld. Wat dan?
allemaal locaties waar UA (danwel partisanen) al doelen bestookt heeft 8)

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 29-08-2022 15:08]

• Brent
Anoniem: 421923 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:07:
[...]

allemaal locaties waar UA (danwel partisanen) al doelen bestookt heeft 8)
Het instinct te willen doorpakken zal groot zijn. Een gedemilitariseerde zone, dat is nog ze zachtste vorm van zo'n eis die ik realistisch acht.

• Niet online
blissard schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:58:
[...]

Nog een verdrag van Versailles lijkt me geen goed idee inderdaad.
het verdrag van Versailles veroorzaakte onvrede onder de Duitse bevolking, dat zich vernederd voelde etc.
blablabla, nog meer bla de hele mikmak over het verdrag van Versailles en waarom het Marshall-plan een succes was.

Daar tegenover staat allang het 'trauma' van de Russische Federatie met als leider Putin die zich plaatsvervangend vernederd voelt over de 'grootste catastrophe' genaamd de Val van de Soviet Unie.
Al met al gewoonweg zaken die dus eigenlijk al een soort Verdrag van Versailles waren en wat de Russen er juist toe heeft gedreven om buurlanden aan te vallen, want de Russian Federation must be great again.

Ze konden niet door 10 jaar economische crisis en groei heen bijten. Het had gekund, ze kwamen er weer bovenop, maar democratie blijkt niet te werken in Rusland.
De weg naar het westen lag open, maar bleek te eng voor velen.
En dus werd de dronkelap opzij geschoven en koos men voor Putin. En de rest is geschiedenis.

Het volk is al arm. Het volk is al teleurgesteld, gefrustreerd, afgestompt, murw. Nog voordat er een nieuw soort 'Verdrag van Versailles' kan komen waardoor de arme Russen in het nauw gedreven kunnen worden na hun verlies in Ukraine.

Ze hebben het echt aan zichzelf te danken. En hun leiders.

Dus ja, men zal meer op zichzelf aangewezen zijn en worden, vanwege de acties van het land.
De oblasten zullen tegen elkaar uitgespeeld worden.
Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om UA niet binnen te vallen.
Maar dat deden ze wel. En nu komen de gevolgen daarvan.

Medelijden voor de Russen? Dat we hen gaan vergelijken met de Duitsers na WO1?
Tja...

[Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 29-08-2022 15:15]

• asing
De vraag is natuurlijk of ja kan spreken van een capitulatie als het enkel een speciale militaire operatie wordt genoemd.

Puntje van aandacht is ook dat er geen sprake mag zijn van een conflict bij een toetredend NAVO land. Dus ergens moet Rusland capituleren en vertrekken. Als onderdeel van de capitulatie kan Oekraïne eisen stellen.

Wat die eisen dan kunnen zijn.... dat moeten ze dan maar bekijken.

• Niet online
asing schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:17:
De vraag is natuurlijk of ja kan spreken van een capitulatie als het enkel een speciale militaire operatie wordt genoemd.

Puntje van aandacht is ook dat er geen sprake mag zijn van een conflict bij een toetredend NAVO land. Dus ergens moet Rusland capituleren en vertrekken. Als onderdeel van de capitulatie kan Oekraïne eisen stellen.

Wat die eisen dan kunnen zijn.... dat moeten ze dan maar bekijken.
ach, zolang zaken als 'Cyprus' en 'Gibraltar' bestaan tussen NATO-lidstaten kijk ik wel even de andere kant op als het gaat om UA toelaten.
⚡️ Russia refuses to demilitarize area around Zaporizhzhia Nuclear Power Plant.

Dmitry Peskov, the spokesman of Russian President Vladimir Putin, said that demilitarization of the plant is "not being discussed now." Russian troops have occupied the plant since early March.
Rusland heeft helemaal geen zin om te praten. Waar dan ook over. Behalve een wapenstilstand waarmee ze zichzelf weer kunnen aansterken.

Rusland kan de SMO beëindigen maar dat zou ook betekenen dat ze zich moeten terugtrekken uit UA.
Minimaal terug op de Krim, maar dan komt vanzelf de volgende stap.
UA zal niet weer de fout maken door de weg naar Kherson en Mykolaev zo open te laten liggen (er waren zelfs geen roadblocks en checkpoints in Mykolaev in de eerste dagen van de oorlog).

Dus terugtrekken is desastreus voor de Russen. Dat terrein pakken ze nooit meer terug en een hernieuwde aanval.
De SMO beëindigen betekent het einde van het Russissche leger sowieso.
Het betekent een adempauze voor UA met hopelijk versnelde wapenleveranties en training op Amerikaans wapentuig (nog meer en extra dan de training op F-16's en A-10's die UA piloten nu al krijgen).
Wat dit echter doet met de gemobiliseerde eenheden van UA is even de vraag. Dat zou dan ook afgeschaald kunnen en moeten worden, met als gevolg dat TDF ook slinkt.
En UA kwetsbaar wordt. Maar goed, RF zal dan al teruggetrokken zijn en het beroepsleger zal goed werk maken van nieuwe verdedigingslinies.

• asing
Er lijkt geen Kherson topic te zijn, althans, het mist in de topic wegwijzer.

Om er maar een paar te pakken. :)

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

dr.lowtune

Deugt niet

asing schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:03:
Er lijkt geen Kherson topic te zijn, althans, het mist in de topic wegwijzer.

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

Om er maar een paar te pakken. :)
Bedoelde je deze?
Het Cherson front

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:54
Niet vervelend bedoeld, maar deze beroepspessimist trekt pas een biertje open als er beelden zijn van vrolijke Oekraïners met een vlag bij de Dnipro... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• asing
Yep, die mag even aan de Topicwijzer toegevoegd worden :) .

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-03 11:31
Anoniem: 421923 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:25:
[...]

las het ook ja. Polen is echt als een waanzinnge bezig met het helpen van UA.
Baltische staten ook. Amerika spant de kroon uiteraard.

Kunnen we hier in Europa nog een puntje aan zuigen.

[...]
Win-Win voor Polen? Zelenski houdt Putin buiten de deur, zij maken goede sier, ruimen hun oude rotzooi op en krijgen wellicht discount voor modern materiaal bij ome Joe?

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

brothermaynard schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:10:
[...]

Win-Win voor Polen? Zelenski houdt Putin buiten de deur, zij maken goede sier, ruimen hun oude rotzooi op en krijgen wellicht discount voor modern materiaal bij ome Joe?
Uncle Joe levert al de Abrams tegen de kosten van de revisie/upgrade+shipping dacht ik, ipv aanschafkosten.

(daarentegen profiteren ze in de VS wel van lagere onderhoudskosten voor de tank vloot, itt tot Rusland worden ze daar in deep storage wel goed onderhouden ;) )

[Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 29-08-2022 16:12]

PSN

• brothermaynard
Anoniem: 421923 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:39:
[...]

Ik voorzie niet dat Rusland in een al slecht lopend conflict (status quo tot langzaam terug gedreven worden) dit tot na de winter wil en kan volhouden. Historisch (A. Hitler en N Bonaparte als voornaamste recente 'voorbeelden') vergaat het de agressor erg slecht in oostelijk Europa in de winter

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YakuzA schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:11:
[...]

Uncle Joe levert al de Abrams tegen de kosten van de revisie/upgrade+shipping dacht ik, ipv aanschafkosten.

(daarentegen profiteren ze in de VS wel van lagere onderhoudskosten voor de tank vloot, itt tot Rusland worden ze daar in deep storage wel goed onderhouden ;) )
Aangezien ze ook net Koreaanse houwitzers, tanks en vliegtuigen hebben gekocht lijkt prijs momenteel niet het doorslaggevende argument te zijn. De Polen kopen gewoon groot in, want die willen voorbereid zijn als Oekraine toch niet overeind blijft.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-03 20:26

Tens

fits the description

Aldus Tass:
Kiev’s fakes about its offensive only add to people’s determination to go to referendum
It is reported that more and more people in the Kherson region want to go to the referendum

KHERSON, August 29. /TASS/. Kiev’s fake statements about an offensive toward Kherson only strengthen people’s determination to "end this nightmare" and come to the referendum, Kirill Stremousov, deputy head of the Kherson region’s military-civilian administration, told TASS on Monday, commenting on media reports about Ukraine’s possible offensive.

"The Ukrainian Nazis’ three-month counterattack on Kherson is leading to an opposite result" more and more people are ready to go to the referendum. These strikes at the Antonvka Bridge, at schools - after such strikes, less and less people want to see Ukrainian Nazis back. Correspondingly, more people will go to the referendum. The more they shell Kherson, the more people reject it, it is only natural. This is another fake. More and more people in the Kherson region want to go to the referendum, to join Russia, to be a Russian region. Fake statements only strengthen people’s determination to end this nightmare and go to the referendum," he said.
Crimea head says statements that Ukrainian forces are on offensive in south are false
The head of Crimea said the armed forces of Ukraine are suffering heavy losses in all areas
SIMFEROPOL, August 29. /TASS/. Crimea head Sergey Aksyonov on Monday said statements that Ukrainian forces are on offensive in the south aren’t true and were produced by Ukrainian propaganda.

"Another falsehood by Ukrainian propaganda, which was readily picked up in the West: Ukrainian militants allegedly launched an offensive in the southern direction. This false story is similar to all the previous ones, just like the virtual ‘attacks’ on the Crimean bridge, which the armchair troops of the Kiev regime have carried out more than once," he wrote on Telegram.

The head of Crimea said the armed forces of Ukraine are suffering heavy losses in all areas. Kiev in these conditions, according to him, is engaged in creating illusions and the manufacturing false stories.

The situation on the line of contact in Donbass escalated on the morning of February 17. Russian President Vladimir Putin on February 21 announced the recognition of the sovereignty of the Donetsk and Lugansk people's republics. Treaties of friendship, cooperation and mutual assistance were signed with their leaders. Putin on February 24, in response to a request by the heads of the Donbass republics, made a decision to conduct a special military operation in Ukraine.
doet me denken aan een zekere Irakse minister.... 8)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:28

rapture

Zelfs daar netwerken?

asing schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:35:

Het soort "vrienden" dat Rusland nog heeft.

Willen graag een stuk van de taart snijden alsof het de 19de eeuw is.

Siberië is door handel en huwelijken meer met China dan met Moskou verbonden. China kan goede deals, lage prijzen, vrije toegang,... krijgen, want anders kan China groene mannetjes over de grens sturen en referenda houden. Rusland begrijpt heel goed wat dat betekent.

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:16

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Dan toch een Kherson actie?

https://www.nytimes.com/l...erations-across-the-south

Ukraine announces offensive operations across the south
KYIV, Ukraine — The Ukrainian military announced on Monday that it had launched offensive operations in multiple areas along the front line in the Kherson region in southern Ukraine, perhaps signaling the start of a broad and long anticipated counteroffensive aimed at retaking territory seized by Russia.

Fighting along a swath of the front line escalated sharply on Monday, according to Ukrainian military and civilian officials, and the Ukrainian government said that its military had “breached the occupiers’ first line of defense near Kherson.”
The Ukrainian military also claimed on Monday to have struck a large Russian military base behind Russian lines in the Kherson region, destroying it. It was not immediately possible to verify the claims.

Across the Kherson region — whose capital was the first major city to fall to Russian forces after President Vladimir V. Putin invaded Ukraine in February — electrical networks blinked out amid the fighting on Monday, and Russian media reported evacuations from towns in the area.
A United States defense official lent support to the idea that Ukraine was escalating its offensive in the south, saying: “The announced offensive shows the Ukrainians’ appetite for progress on the battlefield.” The official, speaking on condition of anonymity to discuss sensitive military matters, added that the Pentagon remained cautious about whether Ukraine’s current military capabilities were sufficient to make significant gains.

It remained unclear if this was the start of the southern counteroffensive that Ukraine has telegraphed for months, or a continuation of strikes in the south that Ukraine has been carrying out for the last several weeks.
Junior Sgt. Dmytro Pysanka, a Ukrainian soldier stationed on the Kherson front, said “our offensive is ongoing.”

“I don’t know what’s going to happen next and how, but so far all goes according to the plan,” he said in a text message.

A local Russian proxy leader in Kherson, Kirill Stremousov, told the Russian state news agency Tass on Monday that reports of a possible Ukrainian offensive were “fake.”
The reports of intensifying fighting came as the director general of the International Atomic Energy Agency announced that a team of nuclear experts would visit the Zaporizhzhia Nuclear Power Plant, which lies to the north of Kherson.

The government of President Volodymyr Zelensky has been under pressure to begin a counteroffensive intended to push Russian troops from Kherson and the western bank of the Dnipro River before the rainy season leaves fields muddy and impassable or European support wavers amid rising energy prices. Ukraine has signaled the start of offensive operations multiple times since May, though with little land changing hands.
On Monday, Ukraine’s military was circumspect. The spokeswoman for the southern military command, Nataliya Gumenyuk, said that Ukraine had begun “offensive actions on many directions in southern Ukraine.” She later issued a statement saying: “Every military operation requires silence,” and “everyone needs to be patient.”

Natalia Yermak contributed reporting from Druzhkivka, Ukraine.

— Andrew E. Kramer and Thomas Gibbons-Neff
Even als edit, 20:45 uur, in hetzelfde bericht hieronder het bericht van de Volkskrant om 15:00 uur vanmiddag:

Oekraïne creëert omstandigheden voor terreinwinst
15:00

Oekraïense strijdkrachten zijn vandaag in de provincie Cherson begonnen aan zogenoemde shaping operations, zo melden twee anonieme Amerikaanse regeringsfunctionarissen aan televisiezender CNN. Dit soort operaties voeren legers altijd uit voorafgaand aan een offensief, om omstandigheden op het slagveld te creëren die terreinwinst mogelijk maken.
Zulke shaping operations bestaan uit aanvallen op vijandelijke wapensystemen, commandoposten, munitiedepots en andere doelen. De Amerikanen vermoeden dat het Oekraïense tegenoffensief zowel in de lucht als op de grond gevoerd zal worden. Tot nu toe voerden de Oekraïners aan het zuidelijk front vooral aanvallen uit met raketten en artillerie.

Een van de bronnen vertelt CNN dat Rusland minder eenheden naar het front heeft gestuurd dan eerder werd verwacht. Veel van de Russische gevechtseenheden zijn onderbemand, sommige hebben zelfs maar half zo veel manschappen als gewoonlijk. Toch zijn de Russen volgens een woordvoerder van het Oekraïense leger aan het zuidelijk front daar nog steeds ‘behoorlijk sterk’.

Maarten Albers
Merk op dat de Volkskrant wat er nu gebeurt kwalificeert als inleidende operaties. De term shaping operations herken ik niet in het Amerikaanse artikel. In het NYT artikel wordt nog wel opgemerkt dat het Pentagon voorzichtig is met te stellen dat Oekraïne al klaar zou zijn voor een dergelijk offensief.

[Voor 18% gewijzigd door teacup op 29-08-2022 20:45]

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

rapture schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:10:
[...]

[Twitter]
[Afbeelding]

Siberië is door handel en huwelijken meer met China dan met Moskou verbonden. China kan goede deals, lage prijzen, vrije toegang,... krijgen, want anders kan China groene mannetjes over de grens sturen en referenda houden. Rusland begrijpt heel goed wat dat betekent.
Flauw zeg, krijgt NL niet eens een stuk van de taart?
zo'n stuk met gas in de grond zou ons wel goed uitkomen ;)

PSN

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

[Twitter]
[Afbeelding]

Ze zullen in Oslo nog raar opkijken als ze straks een grens met China hebben _O-

• Niet online
brothermaynard schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:16:
[...]

Ik voorzie niet dat Rusland in een al slecht lopend conflict (status quo tot langzaam terug gedreven worden) dit tot na de winter wil en kan volhouden. Historisch (A. Hitler en N Bonaparte als voornaamste recente 'voorbeelden') vergaat het de agressor erg slecht in oostelijk Europa in de winter
maar als je kijkt naar het beleg van Stalingard verliep het de verdedigers erg goed. En dat kan in dit geval zowel UA als RF zijn. Het ligt er maar net aan wie de beste logistiek heeft.

• Niet online
brothermaynard schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:10:
[...]

yup, maar het is meer dan dat.
O.a. Polen biedt Slowakije aan om hun 11 Mig-29's aan UA te geven en Polen (en nog een ander land, ik dacht Czech) gaat dan het Slowaakse luchtruim patrouileren.
Er is hier een breder oostblokplaatje gaande.
Een soort oost-Europees NATO'tje binnen NATO.

• Niet online
hoevenpe schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:06:
Niet vervelend bedoeld, maar deze beroepspessimist trekt pas een biertje open als er beelden zijn van vrolijke Oekraïners met een vlag bij de Dnipro... :)
eens hoor, ik denk dat ook dit maar een beperkte speldenprik kan gaan zijn.
De vorige euforie is ook op niets uitgelopen.

Maar aangezien 80% van de Dnipro in Oekraiense handen is (stroomopwaarts) kunnen we vast wel beelden regelen van vrolijke Oekrainers met een vlag bij de Dnipro :P

• brothermaynard
YakuzA schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:24:
[...]

Ruilen met Groningen is bespreekbaar toch?😂

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Anoniem: 421923 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:31:
[...]

yup, maar het is meer dan dat.
O.a. Polen biedt Slowakije aan om hun 11 Mig-29's aan UA te geven en Polen (en nog een ander land, ik dacht Czech) gaat dan het Slowaakse luchtruim patrouileren.
Er is hier een breder oostblokplaatje gaande.
Een soort oost-Europees NATO'tje binnen NATO.
Die heet Visegrad:
Wikipedia: Visegrádgroep

PSN

• Brent
[...]

[Twitter]
[Afbeelding]

Dat stuk VS is wel een leuke omkering van Alaska :P En ja, China zou direct meewerken aan zo'n NAVO voorstel. Ik denk alleen dat ze dan alles ten oosten van de Oeral zullen claimen...

Het is leuke spielerei, maar ja, in die discussie van inzet van onderhandeling eerder zou zo'n soort bezetting niet onlogisch zijn. Niet het hele land, maar aanpalende delen. Heel gek zou ik het niet vinden.

• Niet online
maar goed, die vermeende 'Chinese' kaart is voor de rest gewoon een kaart van Russische administratieve danwel militaire districten.

Wikipedia: Military districts of Russia.

Zoute tranen:

[Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 29-08-2022 17:56]

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:22
YakuzA schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:24:
[...]

Ik kijk er al naar uit, China in het Eurovisie songfestival.

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Er zijn verschillende samenwerkingsverbanden met een wisselende samenstelling. De meest logische kwa militair onderwerp zou de Central European Defence Cooperation (CEDC) zijn.

Maar je kan ook denken aan andere verbanden zoals Bucharest Nine, Lublin Triangle, Three Seas Initiative etc etc etc.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

bloody

0.000 KB!!

De Antonovsky brug schijnt weer eens geraakt te zijn..

Er zijn geruchten dat ook een ponton geraakt is, dat zou helemaal top zijn :)
Hopelijk komt er meer nieuws vrij hierover.

nope

• bloody
  • Nu online

bloody

0.000 KB!!

Je verwacht ook niets anders van die beesten

nope

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:16

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Hongarije? Die is hierin niet betrokken volgens mij. Polen en Tsjechië hebben met Slowakije afgesproken om haar luchtruim te helpen verdedigen.

Hongarije dwaalt een andere kant op met haar kerncentrale opdrachten aan Rusland. Misschien wordt de samenstelling van die Visegradgroep eerdaags nog aangepast.

De deal tussen Slowakije, Tsjechië en Polen benadrukt samen met juist dat Visegrad verband wel treffend het huidige isolement van Hongarije.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:07
Ik las vandaag dat Bulgarije al hun SU-25’s zou hebben geleverd. Dat had ik gemist. En ook flink munitie zouden produceren die (via tussenpartijen) naar UA gaan.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:58
PLAE schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:26:
Ik las vandaag dat Bulgarije al hun SU-25’s zou hebben geleverd. Dat had ik gemist. En ook flink munitie zouden produceren die (via tussenpartijen) naar UA gaan.
Owh die heb ik niet gezien, wel fijn want de Bulgaren hebben best wat fabrieken.

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:09
bloody schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:39:
Je verwacht ook niets anders van die beesten
[Twitter]
[Twitter]
Het zal wel aan mij liggen, maar ik blijf het toch bizar vinden dat we hier gewoon toekijken en niets doen. Het is wachten op een nucleaire ramp.

[Voor 4% gewijzigd door TheRicolaa10 op 29-08-2022 22:35]

DJI Phantom 4 Pro | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-03 13:56

Indoubt

Always be indoubt until sure

TheRicolaa10 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:34:
[...]

Het zal wel aan mij liggen, maar ik blijf het toch bizar vinden dat we hier gewoon toekijken en niets doen. Het is wachten op een nucleaire ramp.
En wat zou jou realistische voorstel zijn om te doen?

Of wilde je stante pede afreizen naar Oekraine?

• Arjantje72
  • Laatst online: 06:19
[...]

Wij is wij en hoezo doen wij niks? :)

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

[...]

Ik weet niet of je het door hebt of dat jij een parallel universum leeft, maar mijn maandlasten zijn door het dak geschoten vanwege de sancties en mijn overheid stuurt zo ongeveer alles wat ze kunnen missen om de gore woeste moordlustige horde barbaren aan de oostgrens aan gort te knallen.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Ze zouden kunnen beginnen met de koelkasten terugsturen inclusief een kaartje erbij met excuses plus een fles zelfgestookte vodka.

..maar dat gaat niet gebeuren..

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

[...]
Nog een weekje en dan land Thunderbirds 2 met de IAEA daar…

PSN

• asing

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-03 13:56

Indoubt

Always be indoubt until sure

Is het iemand duidelijk waarom er flinke rijen zijn bij het treinstation van Belgorod voor de trein richting Moskou?

Je zou verwachten dat rond Kherson meer aan de hand is.
Reports of people queueing to a train to Moscow in Belgorod (around midnight local time).
https://twitter.com/wartr.../1564354343888986118?s=21

voor de liefhebbers met video.

Mis ik iets of is daar ook iets aan de hand? Lijkt me niet standaard.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Indoubt schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 23:21:
Is het iemand duidelijk waarom er flinke rijen zijn bij het treinstation van Belgorod voor de trein richting Moskou?

Je zou verwachten dat rond Kherson meer aan de hand is.

[...]

https://twitter.com/wartr.../1564354343888986118?s=21

voor de liefhebbers met video.

Mis ik iets of is daar ook iets aan de hand? Lijkt me niet standaard.
Ik denk dat je dit mist:
Nog weinig info over wat er precies aan de hand is, maar we weten dus dat er explosies zijn, en op de gelinkte video is een projectiel te zien. Misschien een raketaanval.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Maar explosies rond Belgorod zijn er al veel langer, dus waarom zouden mensen nu pas op de vlucht gaan?

La Batterie des Hommes sans Peur

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Wellicht ten overvloede trouwens, ik weet niet precies wie dit topic leest en/of bekend is met de geografie daar aan de oostflanken van onze unie:

Hier ligt belgorod. De Russen worden dus gebombardeerd op 'hun eigen gebied' (een term die aan inflatie onderhevig is)

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
XWB schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 23:24:
Maar explosies rond Belgorod zijn er al veel langer, dus waarom zouden mensen nu pas op de vlucht gaan?
Zal van het type explosies afhangen. De aanvallen die we tot nu toe hebben gezien waren ofwel in de buurt (toen werden dorpen ontruimd), of zeer gericht. Ik kan me een helikopteraanval op oliedepots herinneren, vroeg in de ochtend. Toen was er vooral verwarring, maar weinig paniek.

Ik sluit ook niet uit dat het nieuws van de Krim toch enigszins door komt bij de russen en men in Belgorod denkt dat zij de volgende zijn.

• asing

Denys zijn video voor vandaag.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
The reports of intensifying fighting came as the director general of the International Atomic Energy Agency announced that a team of nuclear experts would visit the Zaporizhzhia Nuclear Power Plant, which lies to the north of Kherson.
Het zoveelste voorbeeld van luie journalistiek. Het ligt ten noord-oosten van Kherson. Meer oost dan noord. Noord van Kherson maakt het spannender dan het is. Het ligt immers dichter bij Zapo (ten zuid-westen van) dan Kherson. Tenenkrommend, dit.

Maar het nieuws is wel mooi.

Rob interviewt een Amerikaan (Anton) geboren en getogen in UA. Spreekt Oekraïens en Russisch. Had nul combat ervaring. Heeft NLAW cursus gegeven terwijl hij zelf net uitgelegd had gekregen hoe ze werken. Deel 2 komt nog.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-03 14:31
Vreemd tactisch advies in het Belgische "Het Belang Van Limburg" vandaag, nietwaar?
Kiev

Dat is precies wat Housen zou doen als hij het leger van Rusland zou aansturen. “Met de informatie waarover ik op dit ogenblik beschik, zou ik met de nieuwe legereenheden de hoofdstad bedreigen, met hulp van de nodige luchtsteun. Als je tienduizenden verse manschappen laat oprukken naar Kiev, dan verplicht je Oekraïne om het leger te reorganiseren en op een andere plaats in te zetten voor de verdediging van hun hoofdstad. Je dwingt de vijand om de militaire plannen te herzien, zet de bevolking onder druk en creëert ook onzekerheid in het Westen.”

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:33
Breezz schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 06:32:
Vreemd tactisch advies in het Belgische "Het Belang Van Limburg" vandaag, nietwaar?

[...]
Tja... Maar hoe gemakkelijk er ook over gepraat wordt. Trek ff een blik paratroupers open en drop die bij Kyiv, dan is probleem opgelost. 8)7 die heeft de afgelopen maanden absoluut niet opgelet.

Maar ik merkte dit bij de NOS gisteren ook, daar begon de man toerplaatsen ook te praten over "rijkelijk laat offensief". Alsof ze hebben zitten klaverjassen de afgelopen weken/maanden.

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:09
Och Housen, de Marc Van Ranst van Oekraïne. Voor 24/2 had er amper iemand van die man gehoord, nu is 'ie niet uit de media te krijgen

• Mektheb
  • Laatst online: 22:58
Matthis schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 07:23:
Och Housen, de Marc Van Ranst van Oekraïne. Voor 24/2 had er amper iemand van die man gehoord, nu is 'ie niet uit de media te krijgen
Dit inderdaad

• Skalaar
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:31

Skalaar

What air defence doing?

DoeEensGek schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 06:51:
[...]

Tja... Maar hoe gemakkelijk er ook over gepraat wordt. Trek ff een blik paratroupers open en drop die bij Kyiv, dan is probleem opgelost. 8)7 die heeft de afgelopen maanden absoluut niet opgelet.
Laten we daar niet te lacherig over doen. Ik denk dat Putin genoeg kans heeft gehad om Kyiv kapot te bombarderen. Dat dat nog niet gebeurd is, is wat mij betreft niet alleen een verdienste van UA, alsook een bewuste keuze van RF.

🚫Dit bericht is verwijderd.

Skalaar schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:07:
[...]
Laten we daar niet te lacherig over doen. Ik denk dat Putin genoeg kans heeft gehad om Kyiv kapot te bombarderen. Dat dat nog niet gebeurd is, is wat mij betreft niet alleen een verdienste van UA, alsook een bewuste keuze van RF.
Kyiv bombarderen krijgt ie in rusland zelf niet verkocht. Een keer een paar raketten/bommen kun je nog uitleggen als een militair doelwit. De steden die ze tot nu toe kapot hebben geschoten liggen dicht bij de frontlinie, dus dan kun je zeggen dat er militairen zaten verscholen. Maar zoiets bij Kyiv, wat ook nog de bakermat van de Sovjet-Unie is kunnen ze niet verklaren. Hoe krom de nieuwsgeving van de russen ook is, enige logica moet er toch inzitten, anders gaat de bevolking straks echt dwars liggen.

Daarnaast moet je dan ook meenemen dat de steun voor rusland nog verder zou dalen en de hulp voor Oekraine juist een boost zou krijgen.

[removed]

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-12-2022

Amphiebietje

In de blubber

redwing schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:13:
[...]

Kyiv bombarderen krijgt ie in rusland zelf niet verkocht. Een keer een paar raketten/bommen kun je nog uitleggen als een militair doelwit. De steden die ze tot nu toe kapot hebben geschoten liggen dicht bij de frontlinie, dus dan kun je zeggen dat er militairen zaten verscholen. Maar zoiets bij Kyiv, wat ook nog de bakermat van de Sovjet-Unie is kunnen ze niet verklaren. Hoe krom de nieuwsgeving van de russen ook is, enige logica moet er toch inzitten, anders gaat de bevolking straks echt dwars liggen.

Daarnaast moet je dan ook meenemen dat de steun voor rusland nog verder zou dalen en de hulp voor Oekraine juist een boost zou krijgen.
Toch had hij er niet echt problemen mee andere steden vol monumenten kapot te laten schieten...

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06:56
[...]

"We" kunnen weinig doen. Zelfs als we actief mee zouden vechten in het conflict dan nog kan niemand de kerncentrale aanvallen. Volgens het NOS-artikel wat ik gisteren las hebben de Russen wagens met explosieven vlak bij de reactor geparkeerd.

Helaas kan de kerncentrale enkel op een diplomatieke manier worden heroverd, dus door de Russen het risico in te laten zien of door het hele gebied er omheen onder controle te krijgen en een overgave af te dwingen.
Amphiebietje schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:32:
[...]

Toch had hij er niet echt problemen mee andere steden vol monumenten kapot te laten schieten...
Alleen waren dat veelal steden dicht bij de frontlinie waar vandaan ook echt gevochten werd. Hoe dan ook is Kyiv een stapje verder omdat dat toch als een speciale stad wordt gezien.
Wat de oorlog zelf betreft had het echter weinig verandert, het zou hooguit geresulteerd hebben in meer hulp voor Oekraine.

[removed]

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:17
Amphiebietje schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:32:
[...]

Kyiv is in de Poetin doctrine de belangrijkste stad. Belangrijker dan Moskou. Kyiv was vroeger de hoofdstad van het Rusland dat Poetin nu weer voor ogen heeft. Als hij dat aan gort schiet dan schiet hij zijn eigen visie aan gort. En hij wil niet als de vernietiger van Kyiv de boeken in gaan.

• Crp
  • Laatst online: 08:49
HEY_DUDE schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:45:
[...]

Kyiv is in de Poetin doctrine de belangrijkste stad. Belangrijker dan Moskou. Kyiv was vroeger de hoofdstad van het Rusland dat Poetin nu weer voor ogen heeft. Als hij dat aan gort schiet dan schiet hij zijn eigen visie aan gort. En hij wil niet als de vernietiger van Kyiv de boeken in gaan.
Dan zeggen ze toch wel dat het Oekraïne zelf was die dit gedaan heeft. Dat doen ze al sinds 2014.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

HEY_DUDE schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:45:
[...]

Wat goed werd samengevat in dit plaatje:

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-03 20:26

Tens

fits the description

Dummies maken werkt nog steeds >:)

https://www.washingtonpos...a-himars-decoy-artillery/
Ukraine lures Russian missiles with decoys of U.S. rocket system
I
A Ukrainian serviceman opens the door to a vehicle equipped with a High Mobility Artillery Rocket System in eastern Ukraine on July 1. (Anastasia Vlasova for The Washington Post)

KYIV, Ukraine — Ukraine may be outgunned but in the latest sign it is not yet outfoxed, a fleet of decoys resembling advanced U.S. rocket systems has tricked Russian forces into wasting expensive long-range cruise missiles on dummy targets, according to interviews with senior U.S. and Ukrainian officials and photographs of the replicas reviewed by The Washington Post.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:17
Crp schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:57:
[...]

Dan zeggen ze toch wel dat het Oekraïne zelf was die dit gedaan heeft. Dat doen ze al sinds 2014.
Het begint met de wil om Kyiv te vernietigen bij Poetin en die is er dus niet. Ik denk om de eerder genoemde reden. Dat ze er mee weg zouden kunnen komen of het in de schoenen van Oekraïne kunnen schuiven is secundair.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:32

Snow_King

Konijn is stoer!

Ja, ik vroeg mij al af of dit niet zou gebeuren. Een opblaasbare HIMARS maken was prima te doen leek mij. Het gebeurd en werkt dus, leuk!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Het is wellicht een beetje een dooddoener maar het zwaard van Damocles wordt hier niet benoemd: als een van de strijdende partijen (Navo of Rusland) het wil kunnen ze alles in de as leggen met kernwapens. Dus in die zin kan je zeggen dat het feit dat er nog gebouwen staan in Oekraine, het gevolg is van terughoudendheid

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:58
Michael_OsGroot schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:10:
Het is wellicht een beetje een dooddoener maar het zwaard van Damocles wordt hier niet benoemd: als een van de strijdende partijen (Navo of Rusland) het wil kunnen ze alles in de as leggen met kernwapens. Dus in die zin kan je zeggen dat het feit dat er nog gebouwen staan in Oekraine, het gevolg is van terughoudendheid
Dat heeft misschien ook met het doel te maken. Poetin ziet Oekraïne niet alleen als onderdeel van een groter Rusland, maar is ook al onderdeel van de historie van Rusland, dan wil je dat min of meer behouden. Wil je een nieuw stuk land veroveren en een vijand verslaan, dan maakt het veel minder uit wat er al staat, want dat is toch geen onderdeel van je eigen identiteit. (assumptie)

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:58
Snow_King schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:42:
[...]

Ja, ik vroeg mij al af of dit niet zou gebeuren. Een opblaasbare HIMARS maken was prima te doen leek mij. Het gebeurd en werkt dus, leuk!
Rusland doet exact hetzelfde toch? Rommel en de Britten deden dit al in de woestijn. Wellicht dat Oekraïne ook een aantal Himarsen op opblaasbaar materieel heeft afgestuurd.

• bloody
  • Nu online

bloody

0.000 KB!!

Weer een heftige update qua Russische verliezen!
https://pbs.twimg.com/media/FbZDdfTWQAEXjuB?format=png&name=medium

Edit oh het plaatje doet het weer niet.
dus dan maar de tweet, zelf ff doorklikken:

[Voor 38% gewijzigd door bloody op 30-08-2022 10:33]

nope

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

bloody schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:32:
Weer een heftige update qua Russische verliezen!
[Afbeelding]

Edit oh het plaatje doet het weer niet.
dus dan maar de tweet, zelf ff doorklikken:
[Twitter]
Alle sources maken hetzelfde plaatje van dezelfde cijfers ;)

[Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 30-08-2022 10:37]

PSN

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

https://nitter.net/nexta_tv/status/1564479186718310400

:Y

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Een conclusie die we kunnen trekken is dat er veel gebruik gemaakt wordt van psyops. Vanuit Oekraïne wordt dat gedaan om natuurlijk onrust te krijgen onder de Russen. Hopelijk is het effectief en vluchten ze snel, of geven ze zich over. Ik ben benieuwd hoe de aanval vandaag voorgezet wordt, al zullen we niet veel horen door de gevraagde onthouding.

Zelf vind ik het kaartje in deze tweet een snelle blik geven op waar het gevecht plaats vind.

• bloody
  • Nu online

bloody

0.000 KB!!

Een update vanuit het telegram channel van Rospartizan - de Russische Partizanen:
⚡️ "Stop the Cars" made a report on the progress of the rail war for six months. The results are impressive and encouraging.

6 months of railway resistance in Russia is:

- 50+ organized railway resistance groups,
- Hundreds of chaotic sabotage by individual activists,
- 85% of the territory of the Russian Federation is covered,
- 80+ derailments of freight trains.

nope

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

bloody schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:59:
Een update vanuit het telegram channel van Rospartizan - de Russische Partizanen:
[...]
Het zijn ook kleine dingen zoals dit:

Russische toeristen mogen niet met 'Z' symbolen rijden in Kazakhstan.

Zoals het langs komt in de video:
"Today its a Z sticker, and tomorrow you will come with a tank"

PSN

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:27

Auredium

Informaticus Chaoticus

YakuzA schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:44:
[...]

Het zijn ook kleine dingen zoals dit:
[YouTube: Kazakhs Confront Russian Tourists Over 'Z' Stickers On Cars]
Russische toeristen mogen niet met 'Z' symbolen rijden in Kazakhstan.

Zoals het langs komt in de video:

[...]
Kazakhstan is een vrij harde stelling in aan het nemen tegen Rusland en dit is al een tijdje zo. Er speelt in die regio veel meer. Je kan goed zien hoe Rusland zijn zet om Oekraïne binnen te vallen en het uitblijvende succes buurtlanden de gelegenheid en de moed geeft om druk uit te oefenen op Rusland en zich te ontdoen van Russische invloeden.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Auredium schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:57:
[...]
Kazakhstan is een vrij harde stelling in aan het nemen tegen Rusland en dit is al een tijdje zo. Er speelt in die regio veel meer. Je kan goed zien hoe Rusland zijn zet om Oekraïne binnen te vallen en het uitblijvende succes buurtlanden de gelegenheid en de moed geeft om druk uit te oefenen op Rusland en zich te ontdoen van Russische invloeden.
Ik wist inderdaad wel dat Tokabaev een hardere lijn aanhield, maar ik wist niet dat dit zo doorsijpelde naar de straat :)

PSN

Pagina: 1 ... 26 27 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee