Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 28 Laatste
Acties:
  • 329.545 views

Onderwerpen

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Verwijderd

Jerie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 03:05:
[...]
Die luchtalarmen deden ze naar ik vermoed om er voor te zorgen dat mensen niet al te uitbundig / beschonken feest vierden. Het kan wel maar in kleine setting. De aanvallen op infra, beter kan Rusland niet, zullen ongetwijfeld families hebben gezeten die van/naar feest gingen. Op zich ergens logisch dat Rusland de infra van Oekraïne wil raken, maar treurig dat het ook op zo'n dag zo'n fail op burgerdoelen moet zijn. Ik zie het dan maar zo: beter dan dit kunnen ze niet. En zo kijk ik ook naar die filmpjes / scènes van de RU staatsTV. Poetin is volgens sommige Nederlanders (FvD :+) een held. Klopt, op sokken -O- pure volkerenhaat, terrorisme :r
ik sprak gister nog een collega die ineens begon over oorlog en Oekraine.
Hij was er heilig van overtuigd dat beide partijen schuld hebben, dat Oekraine vol met nazi's zit en zelfs Zelensky regelmatig een shirt draagt met een nazi-adelaar oid. Ik heb hem geprobeerd te vertellen dat het gewoon het logo van het Oekraiense leger is maar hij wilde er niets van weten. Was een nazi-symbool!
En de Russen hebben eigenlijk terechte doelwitten geraakt want het zijn allemaal biolabs verspreid over het hele land.

Ik was met stomheid geslagen. Ik heb te lang in de pro-UA bubble gezeten, wist wel dat veel Nederlanders weinig details kennen over de oorlog maar ik had dit soort Sovolyov-praat niet verwacht uit de mond van een collega in dezelfde organisatie. Overheid zelfs. Baudet heeft z'n klauwen dieper zitten dan ik dacht.

Toen ik thuis kwam wel weer een leuke verrassing: een optochtje met vlaggen en ballonnen door een doorlopende weg door Oekraiense vluchtelingen die her en der in huisjes zitten alhier. Happy Independance day!

In ander nieuws

- Putin ging gisteravond laat blijkbaar nog weer even naar het Kremlin.
- British Defense Minister: Combined Russian casualties at 80,000 troops in war against Ukraine.
"We pretty much accept, well, we do accept, the sort of observations of Russian losses to be – if you combine deaths, injuries, desertions – over 80,000 of their armed forces. That’s 80,000 in six months compared to 15,000 they lost in a decade in Afghanistan," Wallace said.
maar dat wisten we natuurlijk al. Komkommertijd? :P

- Forbes: Ukraine has destroyed Russian military equipment worth $16.6 billion since Feb. 24.
In six months of Russia's war in Ukraine, Russia has lost 12,142 pieces of equipment worth $16.56 billion, excluding missiles, according to Forbes.

- Official: Explosions heard in Kyiv Oblast. (3 uur geleden)
Kyiv Oblast Governor Oleksiy Kuleba reported that explosions have been heard in Vyshhorodskyi District. Emergency services are already working on the scene. No further information was provided.

VAMPIRE

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neJ0qDiJaznpodIRoGsgFkW4l_0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/49rTPQBpNvnH71YmYHrpFPjo.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBpTOyYJKPhIH9g9AxNZ4xl3nsQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IDzfxXxDKAqDxGsZktddv4Wh.png?f=user_large

Het was weer HIMARS-tijd gisteravond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTNeQ1SbA7WDe9WRscK3AZOlsng=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZeqdbUNw01WtRRMmV3Fkz97p.png?f=user_large

Het lijstje van gister:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4D_0IFGpU7ab6o0yw5fqfmFVWM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F9TElgrXp4zIa6gkMi3Oz87T.png?f=user_large

- ⚡️Update: Russian missile strike on Poltava Oblast hit military infrastructure.
Ukraine's 831st Tactical Aviation Brigade said the missile strikes hit military infrastructure in the city of Myrhorod early on Aug. 24.

- Boris Johnnson was gister weer eens in Kyiv (onaangekondigd). issie dan toch echt matties met Zelensky en is het niet slechts goed voor z'n reputatie in eigen land?

- A series of strikes in Nova Kakhovka dam (tenminste 5 hits)

- WarMonitor: ⚡️TASS: The Pentagon expects Ukraine to enter service with NATO within a few years.

- Kyiv Independant: According to the experts, Russian forces lost a territory greater than Denmark since March 21. The ISW also reported that Russian forces continue to face partisan resistance as they attempt to enforce administrative and legislative changes.

- The U.S. think tank reported that Russian Defense Minister Sergei Shoigu’s statement regarding the slowdown in offensive operations in Ukraine is likely an attempt to “excuse the negligible gains Russian forces have made in Ukraine in the last six weeks.”

- Russian forces shell Kryviy Rih with Tornado rockets.
Oleksandr Vilkul, head of the Kryvyi Rih military administration, reported on Aug. 25 that Russian forces fired at Metalurhiinyi district in Dnipropetrovsk Oblast with Tornado multiple rocket launcher.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2022 07:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:12

Qwerty-273

Meukposter

Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:28:
Baudet heeft z'n klauwen dieper zitten dan ik dacht.
Baudet is eerder een handige jongen/pion* die van deze mis-/desinformatie bubbels gebruikmaakt. Nu is iedereen wel op een bepaalde manier beinvloedbaar, maar soms is de schok tussen de bubbels als je er mee geconfronteerd wordt wel erg groot.

* doorhalen naar je eigen voorkeur

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

Qwerty-273 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:57:
[...]

Baudet is eerder een handige jongen/pion* die van deze mis-/desinformatie bubbels gebruikmaakt. Nu is iedereen wel op een bepaalde manier beinvloedbaar, maar soms is de schok tussen de bubbels als je er mee geconfronteerd wordt wel erg groot.

* doorhalen naar je eigen voorkeur
Dit staat natuurlijk los van Oekraïne maar ik zie partijen zoals FvD en Denk als niets anders dan politieke middelen van andere mogendheden om de democratie van Nederland te beïnvloeden.
Ze zijn het gevolg van een achterhaald partijstelsel waarbij er een hard getal nodig is om als politieke partij mee te kunnen doen in plaats van een percentage. De huidige regels voor het opstellen van een politieke partij stammen hoofdzakelijk van mid 1900 en hebben nodig een update nodig. Onze bevolkingsgroep is verdubbeld dus de drempel om als politieke partij mee te runnen in de 2e kamer is te laag.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:28
Auredium schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:14:
[...]Onze bevolkingsgroep is verdubbeld dus de drempel om als politieke partij mee te runnen in de 2e kamer is te laag.
Aan de andere kant is het aantal zetels achtergebleven (150 sinds 1956, toen we nog 11 miljoen inwoners hadden) en is het bemachtigen van een enkele zetel eigenlijk moeilijker geworden.

• asing
  • Nu online
Caelorum schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:18:
[...]

Aan de andere kant is het aantal zetels achtergebleven (150 sinds 1956, toen we nog 11 miljoen inwoners hadden) en is het bemachtigen van een enkele zetel eigenlijk moeilijker geworden.
Niet helemaal waar. Vroeger had je de krant, tv en een zeepkist om jezelf te promoten. Dat kan nu ook maar social media is een veel krachtiger wapen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:28:
[...]

Baudet heeft z'n klauwen dieper zitten dan ik dacht.
Precies. Ik stel voor mezelf Putin gelijk aan Hitler en de FvD aan de NSB. Qua zetelaantal komt dat ook wel aardig overeen. Dat betekent dat ik iedereen zoveel mogelijk uit mijn leven filter die een aanhanger van die club blijkt te zijn. Eén voordeel van corona was wel dat ik nu niet meer zo veel hoef te filteren.

Dat betekent, stam + t .

Verwijderd

Gepard in Oekraiense dienst
Filmpje op Twitter van vermeende Gepard in Oekraine:
https://twitter.com/Osint...tatus/1562695333154791425

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:33
Apache4u schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:35:
[...]

Precies. Ik stel voor mezelf Putin gelijk aan Hitler en de FvD aan de NSB. Qua zetelaantal komt dat ook wel aardig overeen. Dat betekent dat ik iedereen zoveel mogelijk uit mijn leven filter die een aanhanger van die club blijkt te zijn. Eén voordeel van corona was wel dat ik nu niet meer zo veel hoef te filteren.
Resultaat daarvan is dan helaas wel dat we weer een soort van zuilen maatschappij krijgen.... Ik hoop dat de geschiedenis zich niet herhaalt. We leven in een transitieperiode, naar een duurzame economie, duurzame landbouw, en andere wereldverhoudingen in dat soort perioden is er vaak onrust. Helaas heeft sociale media daarin een doorslaggevende rol die niet goed beheerst kan worden door wet en regelgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
asing schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:29:
[...]

Niet helemaal waar. Vroeger had je de krant, tv en een zeepkist om jezelf te promoten. Dat kan nu ook maar social media is een veel krachtiger wapen.
Mja, vroeger was de krant en de tv 100% te vertrouwen. Als je dus iemand zover kreeg daarop te komen dan had je denk ik wel gegarandeerd een zetel, omdat je relatief weinig mensen hoefde te overtuigen.

Maar we dwalen weer af..

Ik merk dat we vaker een discussie hebben hier over de eigen politiek in relatie tot deze oorlog. Er is nog niet echt een geschikt ander topic voor volgens mij, zullen we er 1 aanvragen/maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 18:30
teacup schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:12:
Gisteren is er toch nog een weerzinwekkende aanval van de Russen geweest, met inmiddels 22 burgerdoden.
Wellicht een wat impopulair standpunt, maar als dit is wat de Russen in petto hadden om de Onafhankelijkheidsdag in Oekraine te vergallen en hun macht te tonen dan staat Rusland er slechter voor dan ik dacht. Paar burgerdoelen aanvallen en that's it. Ik had een massale aanval of een sterke false flag of wat dan ook verwacht.

Impopulair als in: het aantal burgerdoden is verschrikkelijk, maar ik had iets veel ergers verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:11

_Eend_

🌻🇺🇦

Muncher schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:51:
[...]

Wellicht een wat impopulair standpunt, maar als dit is wat de Russen in petto hadden om de Onafhankelijkheidsdag in Oekraine te vergallen en hun macht te tonen dan staat Rusland er slechter voor dan ik dacht. Paar burgerdoelen aanvallen en that's it. Ik had een massale aanval of een sterke false flag of wat dan ook verwacht.

Impopulair als in: het aantal burgerdoden is verschrikkelijk, maar ik had iets veel ergers verwacht.
Zoals gebruikelijk voldoet Rusland weer eens niet aan de verwachtingen, gelukkig. De bezoeken van Johnson en Duda zullen ook wel hebben meegspeeld, in ieder geval voor Kyiv

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

_Eend_ schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:56:
[...]
Zoals gebruikelijk voldoet Rusland weer eens niet aan de verwachtingen, gelukkig. De bezoeken van Johnson en Duda zullen ook wel hebben meegspeeld, in ieder geval voor Kyiv
Ik zou iig gokken dat de 1e NASAMS ergens rond Kyiv komt/staat.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• technoaddict
  • Laatst online: 11:16
[...]

Geeft dit niet vooral aan dat het westen vooral veel aannames doet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

technoaddict schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:01:
[...]

er word meer gedaan aan "expect the worst, hope for the best"

PSN

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:10

Fanta

FordPerformance™️

[...]

Zo impopulair is die gedachte volgens mij niet. Ik had me ook al een beetje voorbereid op raketten op Lviv of Kyiv, of zelfs een extreme false flag aanval op Enerhodar. Dat er toch een burgerdoel is geraakt met onschuldige doden als gevolg is verschrikkelijk, maar valt mee t.o.v. wat er had kunnen gebeuren. De Russen lopen op hun tandvlees, dat lijkt me vrij duidelijk.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Fanta schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:03:
[...]

Zo impopulair is die gedachte volgens mij niet. Ik had me ook al een beetje voorbereid op raketten op Lviv of Kyiv, of zelfs een extreme false flag aanval op Enerhodar. Dat er toch een burgerdoel is geraakt met onschuldige doden als gevolg is verschrikkelijk, maar valt mee t.o.v. wat er had kunnen gebeuren. De Russen lopen op hun tandvlees, dat lijkt me vrij duidelijk.
Hop, door naar het kaakbeen. Net zolang tot de hele schedel weg is. Wij houden het toch wel vol.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Verwijderd

[...]

Rusland heeft een lange adem, groot incasseringsvermogen qua ellende waar hun zandhazen mee te dealen hebben en heeft in theorie dergeljke symbolische aanvallen niet nodig.
ze hebben nog genoeg grof geweld maar vonden het blijkbaar niet nodig om dat gister allemaal tegelijk te doen.
Ik heb niets gezien nog over weer nieuwe lanceringen door Bears boven de Caspische zee.

Wel wat shelling in Odesa maar waar dat vandaan komt weet ik niet.
Zwarte zee en Crimea heeft ook niet gelanceerd, tenminste ik heb het niet gezien.

Maar dat kunnen ze wel.
Hebben ze niet gedaan. Waarom weet ik niet.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
technoaddict schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:01:
[...]

Aan het begin van de invasie ging het er allemaal veel heftiger aan toe (bijvoorbeeld veel meer raketaanvallen, de Bucha slachtingen, etc), dus de verwachtingen zijn natuurlijk wel ergens op gebaseerd.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Caelorum schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:39:
[...]

Mja, vroeger was de krant en de tv 100% te vertrouwen. Als je dus iemand zover kreeg daarop te komen dan had je denk ik wel gegarandeerd een zetel, omdat je relatief weinig mensen hoefde te overtuigen.

Maar we dwalen weer af..

Ik merk dat we vaker een discussie hebben hier over de eigen politiek in relatie tot deze oorlog. Er is nog niet echt een geschikt ander topic voor volgens mij, zullen we er 1 aanvragen/maken?
De discussie is wel interessant, ik heb er daarom op gereageerd in bulle bas in "Hoe weren wij ons tegen misinformatie?" Dat topic hebben we dus imho al. Als het puur gaat om westerse politiek vs russ. politiek dan hebben we het topic westerse verhoudingen.

Het meest opmerkelijke nieuws van gisteren vond ik dat de grote spelers nu hardop zeggen dat de Krim leeggeveegd moet worden. Duidelijker kan niet. Was er eerst nog een soort belijden (de Krim is van Oekraïne), nu beluister ik het meer in de context van actie. De boodschap voor het Kremlin kan niet helderder zijn.
De acties van Rusland gisteren waren eigenlijk een beetje wanhopig. Het zit echt op een dood spoor. De enige troef is de aanstaande verkiezingen in Europa. Maar zelfs als populisten de macht weten te grijpen her en der zal het schip niet uit koers slaan. In dat kader zou het slim zijn voor het Kremlin om zich suikerzoet op te stellen om het hun vriendjes niet te moeilijk maken.
Toch laat men teveel hun ware aard zien.

Ik lees hardnekkige geruchten dat Putin militaire commandostructuren zou overslaan, o.a. Shoigu zou in ongenade zijn gevallen. Over deze persoon zijn wel vaker speculaties geweest. Ik vind de beste man wel extreem onzichtbaar in het conflict. Ik geloof ook niet dat Shoigu een hardliner is, meer een pragmaticus met een goed oog voor eigenbelang en een uitstekende politieke overlever. Hij draait al heel lang mee in de top van de macht, en heeft al wat omwentelingen overleeft.
Het is Putin + Lavrov die in de winkel staan.

Ander nieuws dat weinig in de media komt is dat de hele Euraziatische periferie nu het kan zich onder de knoet van het Kremlin vandaan aan het worstelen is. Men zoekt toenadering tot Europa en Rusland heeft de greep daar verloren.
We zien nu al de collaps van Rusland buiten haar eigen grenzen. Benieuwd wat dit gaat betekenen voor Syrië over de middellange termijn.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:20:
[...]

Rusland heeft een lange adem, groot incasseringsvermogen qua ellende waar hun zandhazen mee te dealen hebben en heeft in theorie dergeljke symbolische aanvallen niet nodig.
ze hebben nog genoeg grof geweld maar vonden het blijkbaar niet nodig om dat gister allemaal tegelijk te doen.
Ik heb niets gezien nog over weer nieuwe lanceringen door Bears boven de Caspische zee.

Wel wat shelling in Odesa maar waar dat vandaan komt weet ik niet.
Zwarte zee en Crimea heeft ook niet gelanceerd, tenminste ik heb het niet gezien.

Maar dat kunnen ze wel.
Hebben ze niet gedaan. Waarom weet ik niet.
Of de aanvallen op hun supply chain beginnen echt vruchten af te werpen, en de bodem van het vat elend is in zicht. Dat kan natuurlijk ook nog zo zijn. Vergeet niet, dat in deze tijden van LEAN en Black Belt Six Sigma de fabrikanten van die raketten ook geen enorme voorraden componenten hebben gehad, zeker niet omdat de inval voor veel partijen toch nog behoorlijk onverwachts kwam. Voor veel componenten zullen ze naar andere componenten moeten gaan zoeken. Zo'n proces doe je ook niet 123, nog los ervan of je het zonder westerse componenten uberhaupt wel enigszins betrouwbaar krijgt. Ik bedoel maar, we hebben allemaal wel dat filmpje gezien van die Iskander die retour afzender ging.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Tekstversie van de livestream van Arestovych:

Day 182, August 24. Summary of Arestovych and Feygin daily broadcast.

Independence Day
Shoygu claims that the Russian offensive was cancelled because of “concern for the civilian population”. Arestovich brings up the figure of 22,000 Russian strikes, only 500 of which were on military targets. Today’s (24 August) strikes on Ukraine were larger than average but far less than what was expected today. This is due to a combination of factors. firstly, there are too many foreigners in Kyiv such as foreign diplomats. On top of this, there are strong AA defenses and because they do not have a lot of missiles to spare. Lastly, the Russians want negotiations and a cease fire, and large civilian casualties would delay any such negotiations. The Russians mainly hit cities close the front lines with conventional artillery and MLRS.

Losses
The new 3rd Russian army corps was sent into Ukraine with 10,000 men as opposed to the initially planned 15,000.

AFU claims 9,000 Ukrainian soldiers have been killed so far. Arestovich believes that the Russian army (excluding L/DPR and Wagner is at around 45,000 casualties. Arestovich claims Wagner has lost 12-15k men and L/DPR around 25K. The Russian army loses 100-200 men daily. According to Arestovich Ukrainian losses are 30-70 men daily and are at a 1:4 ratio to Russian losses.

Lukashenka
Lukashenka congratulated Ukraine on their independence day and said he hopes for peaceful sky in Ukraine. The Kremlin will not punish this as they are looking for a diplomatic way out of this conflict. Arestovich says that there isn’t and there hasn’t been a land based threat from the Belarusian border since mid April. However, Russian planes and other forces will remain on Belarusian territory.

Military aid
Biden also congratulated Ukraine and gave $2.8 Billion of military aid. Included in this are 6 NASAMS air defense systems which in combination with 2 German IRIS-T will have an impact. The most important thing in this package is the 245,000 155mm artillery rounds. Arestovich says that one shell fired from a western gun is worth five fired by Russian/Soviet guns. In addition to this, drone and anti drone systems are included in the package.

Arestovich thanks the US for this aid and says that Ukraine would not have celebrated this independence day without the help of the US, Britain, the Baltic countries, and especially Poland. Poland has given Ukraine nearly 300 tanks. “Ukraine would not be here if not for Poland”. Ukraine is also grateful to other countries who have provided aid including the Scandinavian countries, Germany (who despite the insults is one of the main suppliers of modern weaponry), France, who has given 1/5 of their howitzers and VAB APCs, Italy, and Turkey. Ukraine would have lost without this aid.

“Crimean platform” summit
The Crimean summit has taken place. France, Germany and Turkey made clear and strong statements, with Turkey recognizing Crimea as Ukrainian territory. Everyone involved stated that a Ukrainian victory includes the liberation of Crimea.

Boris Johnson visited Kyiv today and announced $70 million worth of aid comprised mainly of micro drones which are important for the platoon and company level.

Arestovich reiterates his request for 25 more HIMARS systems which he says will change the course of the war. He believes they are not being supplied because the Americans are overly concerned with following procedures when it comes to maintenance and training. Arestovich says that European weapons are always handed over in good condition with adequate spare parts, while American weapons are sometimes (not always) handed over straight from long term storage and with no spare parts. This explains why European weapons take longer to deliver. However, high end weapons such as HIMARS and m777 are always handed over in good condition and with adequate spare parts.

The next 2-3 months are crucial because they determine if the Ukrainians will be able to acquire real concessions such as the liberation of the Crimea and Donbass before the onset of winter. Arestovich signals his agreement with the open letter of 20 American officials to vastly increase the amount of aid being sent to Ukraine. Ukraine hopes to damage the Russian army before the onset of winter and to avoid positional warfare during the winter. “The fate of Europe depends on 25 HIMARS and 200 howitzer”.

15 people were killed in a strike on a train in the Dnepropetrovsk oblast’ by the Russians. Arestovich says Ukraine will carry out retaliatory strikes tomorrow.

Ander nieuws

Large fires continue to burn unabated south of the Russian-controlled Zaporizhzhia Nuclear Power Station.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjvldZ1iOwYGzQM794xnW_O3C4s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QHwkEMTvZ4MxavwTZUfTSz6V.png?f=fotoalbum_large

Kyiv Independant
⚡️ Death toll in Russian attack on passenger train in Dnipropetrovsk Oblast rises to 25.
Russia hit the train in the village of Chaplyne, Dnipropetrovsk Oblast, on Aug. 24. Four train cars caught fire as a result.
Two of the killed were children.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96DvNHZkxE175DuBCqcXmKD3S-k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xyrIwdEbpNMxE28Nnp6GVHmR.png?f=user_large

Instead of a thousand words.
The photo shows the flag of Ukraine in the city of Irpin, after the withdrawal of Russian troops.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QS7YN77hgywq9mdBvT27Cfpfz44=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DJVAroBvK7sEsM8efyY19C92.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBvM276pIILEbNQVyvpyB02W_2g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0VfbkBZzvtO3mQ7oxsExai1L.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTG4Isu7bWCsMm1kgXFK-gcJAeA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xI02MPXDudYozQHT979RbgoU.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXwCCmP0QmewGq_DtjPRRHNsY-c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qrm9ocf5Btq0UNRbU2A6iIR6.png?f=user_large

• Caelorum
bulle bas schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:26:
[...]

De discussie is wel interessant, ik heb er daarom op gereageerd in bulle bas in "Hoe weren wij ons tegen misinformatie?" Dat topic hebben we dus imho al. Als het puur gaat om westerse politiek vs russ. politiek dan hebben we het topic westerse verhoudingen.
[...]
offtopic:
Westerse politiek is natuurlijk een stuk breder dan alleen de Nederlandse, maar ok, daar past het inderdaad in ieder geval al beter dan hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bulle bas schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:26:
[...]
Ik lees hardnekkige geruchten dat Putin militaire commandostructuren zou overslaan, o.a. Shoigu zou in ongenade zijn gevallen. Over deze persoon zijn wel vaker speculaties geweest. Ik vind de beste man wel extreem onzichtbaar in het conflict. Ik geloof ook niet dat Shoigu een hardliner is, meer een pragmaticus met een goed oog voor eigenbelang en een uitstekende politieke overlever. Hij draait al heel lang mee in de top van de macht, en heeft al wat omwentelingen overleeft.
Het is Putin + Lavrov die in de winkel staan.
Ik heb het idee dat Shoigu al 6 maanden zijn snor probeert te drukken, hij is uiteindelijk de eindverantwoordelijke voor de modernisering van de landmacht.
Als er 1 ding is gebleken in het laatste half jaar, is het wel dat van dat geld voor modernisering relatief weinig echt aan de landmacht is besteed.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-09 22:02

bloody

0.000 KB!!

Nou .. kom maar op, blijkbaar afgelopen nacht:

(Tomorrow == vandaag dus)

[ Voor 7% gewijzigd door bloody op 25-08-2022 10:56 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

bloody schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:55:
[Twitter]

[Twitter]
Ik vraag mij af of dit te maken heeft met SA en hun bijdrage aan Oekraïne. Niet alleen krijgt Oekraine hiermee wapens die Moskou kunnen bereiken het is ook een definitieve shift en bedrijging voor de oliemarkt. Dit komt allemaal na het bezoek van Biden aan SA. Als SA de olieproductie opschroeft raakt het Rusland dubbel economisch. Het veranderd een hoop op een enkel moment en toont ook aan waarom SA zo'n krachtige bondgenoot is van het westen (natuurlijk met een flinke scheut eigenbelang aangezien Rusland als concurrent uitschakelen hun positie verbeterd)

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Verwijderd

[Twitter]

[Twitter]
was al bekend dat de Duma zich in elk geval zou buigen om de Enerhodar plant:

https://www.reuters.com/w...clear-station-2022-08-22/
Sergei Mironov, head of the pro-Kremlin A Just Russia party in the parliament, said the council - which includes the speaker and party leaders - would adopt a "tough statement" over Kyiv's actions regarding the plant and call on the United Nations and other international bodies to intervene.
:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
nou ja, als de VN controle over die centrale kan overnemen zou ik dat alleen maar toejuichen maar volgens mij is dit het zoveelste RU toneelstukje. Ik denk dat de kans om daar ooit blauwhelmen te zien kleiner dan 0.1% is.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:38:
[...]

Ik heb het idee dat Shoigu al 6 maanden zijn snor probeert te drukken, hij is uiteindelijk de eindverantwoordelijke voor de modernisering van de landmacht.
Als er 1 ding is gebleken in het laatste half jaar, is het wel dat van dat geld voor modernisering relatief weinig echt aan de landmacht is besteed.
Over die modernisering is zijn voorganger gestruikeld, die streek tegen de haren in van de gevestigde belangen. Shoigu heeft het rap teruggedraaid en is daarmee de held van de militaire kopstukken.
Dat is in het algemeen wel een probleem. Als het systeem op Kompromat en onderlinge competitie is ingericht, wordt het moeilijk om dingen te regelen voor het algemene goed. En de true believers zijn in potentie ook gevaarlijk, dus die mogen sws niet aan de knoppen zitten. You can´t have your cake and eat it too. Dat het geld aan alle klanten wegklotst zal Putin wel weten, part of the deal. Maar het is nu voor het eerst (ok, met Tsjetsjenië voor de 2e keer) dat hij echt tegen de grenzen van het systeem is gelopen.
Tsjetsjenië gooide zijn eigen land niet in economische puin, in deze oorlog komt de bal wel keihard terug.
Dus nu maar wat aankloten met een nucleaire centrale, maar eigenlijk geen idee hoe nu verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:09:
[...]
was al bekend dat de Duma zich in elk geval zou buigen om de Enerhodar plant:

https://www.reuters.com/w...clear-station-2022-08-22/

[...]

Ze zijn iig bezig met kloten met de stroomleidingen:
https://liveuamap.com/en/...erhodar-town-zaporizhzhia
Blackout reported in Enerhodar town, Zaporizhzhia region
https://liveuamap.com/en/...ova-kakhovka-and-occupied
Blackout in Kherson, Nova Kakhovka and occupied parts of Zaporizhzhia region
Wel duidelijk signaal vanuit de VN, gaat specifiek over een missie vanuit Kyiv naar de NPP:
The UN Secretariat is ready to support any IAEA mission from Kyiv to the Zaporizhzhia Nuclear Power Plant.

[ Voor 29% gewijzigd door YakuzA op 25-08-2022 12:36 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:30:
[...]

[...]

Wel duidelijk singaal vanuit de VN, gaat specifiek over een missie vanuit Kyiv naar de NPP:

[...]

[Twitter]
met inderdaad een prachtige formulering: 'from Kyiv'.
Dus niet 'from Moscow' of 'from Sevastopol'.

From Kyiv.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:46:
[...]

met inderdaad een prachtige formulering: 'from Kyiv'.
Dus niet 'from Moscow' of 'from Sevastopol'.

From Kyiv.
En als kers voor de Russen niet 'from Kiev' maar Kyiv :)

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het heeft een half jaartje geduurd, maar de SAM systemen worden nu eindelijk vaker gedoneerd/aangekondigd?

PSN

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:47

Shabbaman

Got love?

YakuzA schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:07:
[Twitter]
Het heeft een half jaartje geduurd, maar de SAM systemen worden nu eindelijk vaker gedoneerd/aangekondigd?
Die APC's zijn ter vervanging van de tanks die Spanje eerder overwoog om te geven (maar die bleken in een te slechte conditie: https://odessa-journal.co...ely-deplorable-condition/). Waar ik niks over lees is of dit M113's zijn die een upgrade hebben gehad. Op zich is het een model uit de jaren zestig...

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Onbevestigde geruchtenmolen

Chatreeks over Spetsnaz en Wagner die met elkaar slaags zouden zijn geraakt.

Russian Spetsnaz have been reported to have got into a bloody firefight with a Wagner elite unit.
GRU high ranking officials were called in to calm tensions.

And all that because one homosexual with Wagner called a homosexual with Spetsnaz a homosexual.
Even Russia must see that this could have easily been prevented by not bashing homosexuality.

Buryats vs Kadirovites and Spetznaz vs Wagner. Those are 2 good deadly fights worth seeing.

That must have been one damn good washing machine they fought over…
I bet GRU calmed the situation by actually stealing the loot for themselves. Nothing left to argue

Maybe don't recruit your troops from prisons and you wouldn't have this problem

Such a high school thing to do. Are these guys professional soldiers?
The Spetsnaz part, yes. They used to be somewhat respected, but as is the case with the Russian military overall post Feb 24...

They are the best of the crap. Everything is relative.

Over Spetsnaz
I still suppose they aren't sent to their deaths in the way wagnerites are, so they have more experienced and properly trained soldiers.

Over Wagner
First of all, they (Spetsnaz) are much more valuable to Russia. New Wagnerites are literally cannon fodder. They get promised exuberant amounts of money which is never paid - there is no recipient anymore.
Their command knows that they are not supposed to survive long.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFICuotChCyH7m7IIGj56YdZfcU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DowN7SUKA79JPJv1F13LYYo9.png?f=user_large
*O*

Memorial

The Kyiv Independent is paying tribute to Ukrainian soldiers who have been killed defending their country.

With this tribute, we want to honor their sacrifice and highlight how little we know about the people who are the reason Ukraine stands.

https://kyivindependent.com/memorial

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8yHfahL4SY4t0guHgOzD-dso4QQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jGN4k4CpANlQUdDFVPNldZFU.png?f=user_large

• asing
  • Nu online
YakuzA schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:30:
[...]

[...]

Wel duidelijk signaal vanuit de VN, gaat specifiek over een missie vanuit Kyiv naar de NPP:

[...]

[Twitter]
Mijn 2 centen: ze zitten expres te kloten met de npp. Ze weten dat heel West Europa kijkt en protesteert. Ze weten ook dat ze daar niet aangevallen gaan worden, dat is te riskant. Dus ze hebben Europ bij de ballen en draaien zachtjes.

Verder zullen ze niks doen. Het opblazen van een reactor is feitelijk gebruik van een kernwapen. Een dirty bomb zoals ze het noemen.

Het is, naast de nordstream 1, ongeveer het enige middel met leverage op het westen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Shabbaman schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:29:
[...]
Die APC's zijn ter vervanging van de tanks die Spanje eerder overwoog om te geven (maar die bleken in een te slechte conditie: https://odessa-journal.co...ely-deplorable-condition/). Waar ik niks over lees is of dit M113's zijn die een upgrade hebben gehad. Op zich is het een model uit de jaren zestig...
De M113's zijn inderdaad meer bedoeld voor het troepentransport achter het front, die hebben ze al van meerdere landen ontvangen, samen met de geupgrade YPG's.

Opzich wel goed dat ze zo wat meer uniform spare parts aan kunnen houden, alleen jammer dat het zo'n oud modelletje is :)

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 25-08-2022 12:37 ]

PSN

Verwijderd

asing schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:35:
[...]

Mijn 2 centen: ze zitten expres te kloten met de npp. Ze weten dat heel West Europa kijkt en protesteert. Ze weten ook dat ze daar niet aangevallen gaan worden, dat is te riskant. Dus ze hebben Europ bij de ballen en draaien zachtjes.

Verder zullen ze niks doen. Het opblazen van een reactor is feitelijk gebruik van een kernwapen. Een dirty bomb zoals ze het noemen.
ja maar.
Oekraine deed dat, Rusland niet.
Het is immers een oekraiense centrale met Oekraiense specialists aan de knoppen.
En geshelled door Oekraiense artillerie, kijk maar naar de bosbrand buiten.
En die trucks die op de satelliefoto's staan zijn Russische humanitaire en technische hulp voor de centrale want Oekraine weigert hulp te sturen naar de centrale.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:45
Het valt mij op dat je helemaal niets meer hoort over de T-14 Armata tank Terminator tank. Ergens in mei werden ze met veel bombarie aangekondigd dat die Armatas Terminator tankswel eens even het UA leger kort zou maken.
Enige video die je daarna zag was een groepje van 2-3 Armatas Terminator tanks die onder artillerievuur kwam.

Daarna, helemaal niets meer...

Ik vermoed dat ze toch niet zo goed functioneren in het veld, of dat ze geen onderdelen kunnen vinden.
Of mogelijk dat de vernietiging van een Terminator zorgt voor 'bad PR'.

[ Voor 9% gewijzigd door Dutchy007 op 25-08-2022 16:25 ]

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Een paar quotes uit een afgeluisterd telefoongesprek van een Rus die zijn vrouw/vriendin belde gisteren:
[...]

(W): When home?!

(R): F*ck knows, it’s all locked up here, we’re in a trap here… and we’re f*cked! I don’t know… that’s it… Everything is cancelled. There will be no home.

[...]

(R): We have a lot of wounded, and nowhere to go. Nowhere! We’re in a trap.

(W): Go home.

(R): Today is Ukraine’s Independence Day, they’re showing their teeth properly. Anyway…

[...]
https://wartranslated.com...d-call-we-are-surrounded/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dutchy007 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:06:
Het valt mij op dat je helemaal niets meer hoort over de T-14 Armata tank. Ergens in mei werden ze met veel bombarie aangekondigd dat die Armata's wel eens even het UA leger kort zou maken.
Enige video die je daarna zag was een groepje van 2-3 Armatas die onder artillerievuur kwam.

Ik vermoed dat ze toch niet zo goed functioneren in het veld, of dat ze geen onderdelen kunnen vinden.
Of mogelijk dat dit zorgt voor 'bad PR'.
Door de sancties kunnen ze schijnbaar niet genoeg onderdelen krijgen om de T-14 te bouwen. Bovendien hadden ze voor de oorlog een hand vol van die dingen voor zover ik weet, en die waren bepaald niet probleemloos :P

Leesvoer: https://www.19fortyfive.c...isnt-fighting-in-ukraine/

[ Voor 6% gewijzigd door _Eend_ op 25-08-2022 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Dutchy007 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:06:
Het valt mij op dat je helemaal niets meer hoort over de T-14 Armata tank. Ergens in mei werden ze met veel bombarie aangekondigd dat die Armata's wel eens even het UA leger kort zou maken.
Enige video die je daarna zag was een groepje van 2-3 Armatas die onder artillerievuur kwam.

Of mogelijk dat dit zorgt voor 'bad PR'.
Dat waren niet de T-14 Armata's, die zijn nog niet ingezet. :)

Dat waren de T-15 BMPT Terminator 3's, (wel met het armata onderstel: Wikipedia: BMPT Terminator )

Maar die zijn idd sinds Lysychansk niet meer gespot.

PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:39:
[...]

ja maar.
Oekraine deed dat, Rusland niet.
Het is immers een oekraiense centrale met Oekraiense specialists aan de knoppen.
En geshelled door Oekraiense artillerie, kijk maar naar de bosbrand buiten.
En die trucks die op de satelliefoto's staan zijn Russische humanitaire en technische hulp voor de centrale want Oekraine weigert hulp te sturen naar de centrale.

Mja, dat kleine vuurtje bij de kerncentrale:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjvldZ1iOwYGzQM794xnW_O3C4s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QHwkEMTvZ4MxavwTZUfTSz6V.png?f=fotoalbum_large
hebben ze dus blijkbaar niet geblust....
>>>
https://liveuamap.com/en/...no-power-and-water-supply
Afbeeldingslocatie: https://liveuamap.com/pics/2022/08/25/22481674_0.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 25-08-2022 13:24 ]

PSN

• Dutchy007
  • Laatst online: 09:45
YakuzA schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:10:
[...]

Dat waren niet de T-14 Armata's, die zijn nog nooit ingezet. :)

Dat waren de T-15 BMPT Terminator 3's, (wel met het armata onderstel: Wikipedia: BMPT Terminator )

Je hebt helemaal gelijk, waren idd de Terminator tanks :)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 22:47
En er wordt nog een brand gemeld in bezet gebied, ditmaal in de buurt van Makiivka.
Bron: LiveUAmap

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
YakuzA schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:07:
[Twitter]
Ukraine Battle Map had iets interessants over de aangekondigde SAMs:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fa_QShTVEAAgmto?format=jpg&name=large
Als ze deze steden goede air defence kunnen geven, dan zou dat heel veel goeds doen.

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:55
YakuzA schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:10:
[...]

Dat waren niet de T-14 Armata's, die zijn nog niet ingezet. :)

Dat waren mijns inziens toch terminators gebaseerd op de t72 hull. De t-15 ziet er heel anders uit en is waarschijnlijk net zo niet inzetbaar als de t-14.

erutangiS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Volgens ISW hebben heeft Rusland al flink wat grondgebied moeten inleveren:
Rusland is de afgelopen vijf maanden 45.000 vierkante kilometer terrein verloren in Oekraïne. Dat meldt de Amerikaanse denktank ‘Institute for the Study of War’ (ISW). Het gaat om een oppervlakte groter dan de totale oppervlakte van Denemarken.
21 maart wordt beschouwd als de dag waarop Rusland erin slaagde om het diepst door te dringen in Oekraïne, sinds de inval op 24 februari. Daarna begon de bezetter weer terrein te verliezen en werd de focus van de aanval verplaatst naar het zuidoosten van het land. Maar ook daar gaat het minder vlot dan gedacht.

De afgelopen zes weken slaagden de Russische troepen er daar maar in om 450 vierkante kilometer terrein te winnen, wat ongeveer overeenkomt met de oppervlakte van dwergstaat Andorra.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

XWB schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:28:
[...]
[...]
Ja, vanwege de terugtrekking bij Kyiv :+

in other news:
Putin heeft besloten dat zijn leger te klein is:
Putin signed a decree to increase number of servicemen in Armed Forces of Russia to 1.15 million(adding 137000)
https://liveuamap.com/en/...ease-number-of-servicemen

[ Voor 38% gewijzigd door YakuzA op 25-08-2022 14:34 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Mediadirecteur HRW:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
RoD schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:54:
[...]

Ukraine Battle Map had iets interessants over de aangekondigde SAMs:
[Twitter] [Afbeelding]
Als ze deze steden goede air defence kunnen geven, dan zou dat heel veel goeds doen.
Misschien dat ze het oudere spul dan ook naar voren kunnen schuiven. Er schijnt een behoorlijke interne strijd te zijn geweest, tussen enerzijds politiek/burger, die de steden wilde beschermen met de nieuwe luchtafweer. En anderzijds de militairen, die liever hun manschappen meer bescherming wilde geven. De eerste heeft gewonnen.
Blijft een lastige afweging, staat er ook niet zo mooi op, als bijv Kiev zelf helemaal aan gort wordt gebombardeerd. Anderzijds heb je het leger juist nodig om te kunnen blijven verdedigen en een offensief aan te gaan. Maar ik kan mij ook weer voorstellen, dat je het shiny nieuwe spul niet te dicht aan het front wilt neerzetten.

Maar des te meer je hebt, des te beter je het kunt gaan verdelen. Dus dat er meer komt is alleen maar goed, liefst allemaal zo snel mogelijk.

Want hoe staat het er nu voor met die IRISen? Het is alweer eind augustus, maar ze zouden ook pas aan het einde van het jaar komen dacht ik?

Ok, ze lijken in de komende weken al te komen zie ik.

https://www.kyivpost.com/...e-systems-to-ukraine.html
Germany plans to supply the latest IRIS-T air defense systems to the Ukrainian military in the coming weeks. The news came in an Aug. 23 statement from Germany’s Minister of Foreign Affairs, Annalena Baerbock,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:52

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ook wel bijzonder:

https://www.nu.nl/economi...ading-russisch-leger.html

Frankrijk volop bezig met leveringen wapens, sancties etc. Ondertussen levert een Frans bedrijf brandstof voor de gevechtsvliegtuigen 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
AndereKoekoek schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:10:
Ook wel bijzonder:

Frankrijk volop bezig met leveringen wapens, sancties etc. Ondertussen levert een Frans bedrijf brandstof voor de gevechtsvliegtuigen 8)7
Belangen en geld. Twee drijfveren die moeten opwegen tegen ethische bedrijfsvoering. Wat je hier ziet is een stapeling van bedrijven waarbij total zelf de handen in onschuld kan wassen maar moreel toch verwerpelijk bezig is.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

AndereKoekoek schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:10:
Ook wel bijzonder:

Ik blijf het idd raar vinden, BP/Shell/Exxon hebben de handen van alle Russische activiteiten af getrokken, maar Total blijft daar nog gewoon zitten en actief.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:10
YakuzA schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:39:
[...]

Ik blijf het idd raar vinden, BP/Shell/Exxon hebben de handen van alle Russische activiteiten af getrokken, maar Total blijft daar nog gewoon zitten en actief.
Was daar niet een hoge Total baas met zijn prive vliegtuigje tragisch verongelukt omdat stom toevallig een dronken Rus in een ijs-verwijder wagentje de actieve startbaan op reed? Toen stonk dat zaakje al...

at your service

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
YakuzA schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:39:
[...]

Van de website van Total: "To act responsibly, as a European company and in accordance with its values, TotalEnergies has defined clear principles of conduct for managing its Russian related business.
Ensure strict compliance with current and future European sanctions, no matter what the consequences on the management of its assets in Russia, and gradually suspend its activities in Russia, while assuring its workforce's safety.

Ze hebben nog wel (langlopende) inkoopcontracten met Rusland tot eind van dit jaar, daar kunnen ze waarschijnlijk niet vanaf. En wanneer ik hun website bekijk dan zijn ze alle activiteiten in Rusland aan het afbouwen. Bij dergelijk grote concerns kun je niet van de een op de andere dag alle activiteiten zomaar stopzetten.
Bron:
Het is ook een onderzoek hè, de kans bestaat dus ook dat daar niks raars uit komt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yaksa schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:11:
[...]

Van de website van Total: "To act responsibly, as a European company and in accordance with its values, TotalEnergies has defined clear principles of conduct for managing its Russian related business.
Ensure strict compliance with current and future European sanctions, no matter what the consequences on the management of its assets in Russia, and gradually suspend its activities in Russia, while assuring its workforce's safety.

Ze hebben nog wel (langlopende) inkoopcontracten met Rusland tot eind van dit jaar, daar kunnen ze waarschijnlijk niet vanaf. En wanneer ik hun website bekijk dan zijn ze alle activiteiten in Rusland aan het afbouwen. Bij dergelijk grote concerns kun je niet van de een op de andere dag alle activiteiten zomaar stopzetten.
Bron:
Het is ook een onderzoek hè, de kans bestaat dus ook dat daar niks raars uit komt.
Mja, ze zijn gewoon hun tenen in het water aan het houden en hopen dat het niet met zo'n vaart loopt.

Waar de andere oliemaatschappijen pro-actief alles van de hand hebben gedaan loopt Total nog te gokken op dat ze alles kunnen houden.

PSN

Verwijderd

nee joh, dat zijn gewoon vluchtelingen die asiel krijgen in Rusland.
En dankbare weeskinderen die worden opgevangen door liefdevolle Russische pleeggezinnen. Natuurlijk niet in Belgorod of Kursk... nee in veel betere locaties zoals Altai en Irkutsk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De NPP soap gaat weer verder.

PSN

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:30:
[...]

Ja, vanwege de terugtrekking bij Kyiv :+

in other news:
Putin heeft besloten dat zijn leger te klein is:

[...]

https://liveuamap.com/en/...ease-number-of-servicemen
Hoe wil hij aan nieuwe soldaten komen dan? :? Als hij nu al moeite heeft met nieuwe rekruten vinden in de armste gebieden. Die vent spoort echt niet. 8)7

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 17:35
XWB schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:28:

[...]

[...]
Ervanuitgaande dat het gebied waar ze in het begin zaten ook volledig in hun handen was... Beetje kortzichtig bericht zo.
Hoeveel vierkante kilometer wordt er nu nog wel bezet dan? 27.000 km2 aan Krim en iets soorgelijks in de Donbas?

• Yaksa
Nou, ik hoop wel dat ze dan nog ergens een lijntje hebben om de koeling van de reactoren in bedrijf te kunnen houden. De enige backup daarvoor is een dieselaggregaat en wanneer deze langer dan 90 minuten uitvalt dan heb je een potentiële meltdown.

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BeaM-R

Powerrrrr

pjot1 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:07:
[...]

Hoe wil hij aan nieuwe soldaten komen dan? :? Als hij nu al moeite heeft met nieuwe rekruten vinden in de armste gebieden. Die vent spoort echt niet. 8)7
Een mogelijkheid zou zijn door Oekraïne de oorlog te verklaren.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-09 20:27

JoeZuCK

_Fonz > all.

pjot1 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:07:
[...]

Dat getal doet mij denken aan de nieuwe lichting conscripts die in april opgeroepen werd voor dienstplicht?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

JoeZuCK schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:28:
[...]

Dat getal doet mij denken aan de nieuwe lichting conscripts die in april opgeroepen werd voor dienstplicht?
Das wel toevallig idd, zou ie gewoon de dienstplicht een half jaar langer maken? dan heb je instant vergroting van je leger :+

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 14:32

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Voortbordurend op wat in YakuzA in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M8" al werd gemeld:

Volkskrant liveblog

Poetin wil leger vergroten tot meer dan 1 miljoen militairen
15:32
Vladimir Poetin heeft middels een presidentieel decreet bevolen dat het Russische leger met 137 duizend militairen moet groeien. Hierdoor moet het totaal aantal militairen op ruim 1,15 miljoen uitkomen en het totale aantal mensen dat voor het Russische leger werkt tot meer dan 2 miljoen. Het decreet gaat vanaf 1 januari in.

De vraag is nog wel waar de extra soldaten vandaan moeten komen. Zo maakt het decreet niet duidelijk of de uitbreiding moet zitten in het aantrekken van mensen die uit eigen beweging in dienst gaan, of het oproepen van meer dienstplichtigen.
Rusland doet sinds het Oekraïne binnenviel pogingen om meer troepen aan te trekken om naar het front te sturen, maar dit lijkt een moeizaam proces. Omdat Rusland nog altijd volhoudt dat er formeel geen oorlog gaande is in Oekraïne, heeft het Kremlin maar beperkte juridische mogelijkheden om soldaten te dwingen naar Oekraïne te gaan. Volgens Russische media en ngo’s probeert Rusland zijn invasieleger onder meer te versterken door huurlingen te betrekken en gevangenen gratie te beloven als ze naar Oekraïne gaan.

Niels Waarlo
Oké, dat mag hij natuurlijk willen. Maar dan gaat Rusland zichzelf behoorlijk leegtrekken. Geschikte manschappen is een ding, maar deze manschappen een goede uitrusting en materieel geven is een ander, en misschien nog wel groter probleem.

Los van deze structurele problemen, goed opgeleide manschappen voor slimme oorlogsvoering en tekorten bij uitrusting en materieel, is er nog het onderhuidse probleem dat Rusland vlak na Kyiv in de reactieve modus is terecht gekomen en in deze modus steeds verder op achter raakt bij de initiatieven van Oekraïne.

Zelfs al tracht Rusland hier Oekraïne te spiegelen blijft ze altijd achterstand behouden op de vlakken van timing, kwaliteit personeel en materieel. Die achterstand kan alleen maar gaan groeien en op zijn best de oorlog vertragen.

Poetin stop toch gewoon, wees voor een keer eens wel een strateeg.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• bulle bas
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:30:
[...]

Das wel toevallig idd, zou ie gewoon de dienstplicht een half jaar langer maken? dan heb je instant vergroting van je leger :+
Yep, daar bestaat wettelijk al een mogelijkheid voor.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

teacup schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:31:
Voortbordurend op wat in YakuzA in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M8" al werd gemeld:

[...]

Oké, dat mag hij natuurlijk willen. Maar dan gaat Rusland zichzelf behoorlijk leegtrekken. Geschikte manschappen is een ding, maar deze manschappen een goede uitrusting en materieel geven is een ander, en misschien nog wel groter probleem.
Ach dat zijn ze wel gewend. 5 man er op uit sturen met 1 geweer. Wordt diegene met het geweer gedood, dan pakt de volgende het op enz...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
teacup schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:31:

Volkskrant liveblog

Poetin wil leger vergroten tot meer dan 1 miljoen militairen

[...]

[...]

Los van deze structurele problemen, goed opgeleide manschappen voor slimme oorlogsvoering en tekorten bij uitrusting en materieel, is er nog het onderhuidse probleem dat Rusland vlak na Kyiv in de reactieve modus is terecht gekomen en in deze modus steeds verder op achter raakt bij de initiatieven van Oekraïne.

Zelfs al tracht Rusland hier Oekraïne te spiegelen blijft ze altijd achterstand behouden op de vlakken van timing, kwaliteit personeel en materieel. Die achterstand kan alleen maar gaan groeien en op zijn best de oorlog vertragen.

Poetin stop toch gewoon, wees voor een keer eens wel een strateeg.
Het leger telt al 1 miljoen militairen/personeel maar blijkbaar kan slechts een klein deel daarvan ingezet worden voor de invasiemacht. Ik snap niet goed hoe 130K extra militairen de situatie moeten veranderen, of heeft Rusland elders militairen te weinig?

March of the Eagles

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:27

Amphiebietje

In de blubber

Of zouden ze Chinees wapentuig gaan krijgen? Kunnen we direct zien of die vergelijkbare problemen hebben als hun civiele voertuigen, zoals spontaan al rijdend exploderen zonder dat er een mijn aan te pas komt...

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:28
[Twitter]

[Twitter]
Moet die vent momenteel niet met een behoorlijke angst leven?
Bang dat de CIA (of iets) een aanslag pleegt?
Bang dat 1 van zijn "escorts" iets pleegt of doorspeelt.
Vooral de momenten dat hij vanuit z'n bunker over straat moet.

Alle ogen staan op hem gericht. Dat moet hij toch ook wel weten, desondanks zijn Special Operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:52:
[...]

Het leger telt al 1 miljoen militairen/personeel maar blijkbaar kan slechts een klein deel daarvan ingezet worden voor de invasiemacht. Ik snap niet goed hoe 130K extra militairen de situatie moeten veranderen, of heeft Rusland elders militairen te weinig?
130k is alweer een flink eind onderweg richting de originele hoeveelheid mankracht waarmee ze de SMO hebben gestart.

Intussen hebben ze van over de hele RF delen van eenheden weggeschraapt en ook naar UA gestuurd.
Overal is dus geknibbeld aan de volledige mankracht van de landverdediging en stationering.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Het Twitter account van MOD UA is weer lekker bezig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Nu online

De mashel ustinov is vertrokken uit de Middelandse zee .

Verwijderd

Die Russen kunnen nog zo hard blaffen, het feit dat het leger straks met 130k manschappen uitgebreid 'mag' worden zegt wel genoeg.

Het is een falende shitshow.

Straks nog meer soldaten om verminking en slachting te zaaien onder beide zijden.

De hele situatie is inmiddels bizar ziek te noemen.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005

Onbekend

...

De legeruitbreiding is pas voor vanaf 1 januari, dus niet voor de situatie nu.
Of is duurt een opleiding voor het leger 4 maanden, en moeten er volgende week op 1 september minimaal 137.000 mensen gevonden worden om aan een opleiding te beginnen zodat deze op 1 januari al klaar zijn?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Onbekend schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:21:
De legeruitbreiding is pas voor vanaf 1 januari, dus niet voor de situatie nu.
Of is duurt een opleiding voor het leger 4 maanden, en moeten er volgende week op 1 september minimaal 137.000 mensen gevonden worden om aan een opleiding te beginnen zodat deze op 1 januari al klaar zijn?
Ze hebben de autumn en spring draft voor conscriptovitsj.

PSN

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik weet niet wat het is, maar het MOD UA-account blijft bezig. Nu over het decreet van Poetin om het aantal soldaten in het russische leger te verhogen:
Een merkbaar meer agressieve / trollende toon dan voorheen.

Edit, en deze:
Heeft dit wat opgeleverd eigenlijk? Het lijkt me niet de bedoeling dat je met lege handen naar Kyiv komt dus ik vraag me af wat Italië te bieden heeft.

Offtopic: net weer een nieuw pakketje uit Oekraïne mogen ontvangen, een paar highlights :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giSLhTfTUoPzzg5gEljaWXF97fs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hNQhSOFmdKbjBB7ysDww4rEW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door RoD op 25-08-2022 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mocht je een gasleverancier voor ze kunnen leveren dan houden ze zich aanbevolen.
Bedrijf waar ik werk heeft ook moeite met iets anders vinden voor haar gas.

Verwijderd

RoD schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:21:

Offtopic: net weer een nieuw pakketje uit Oekraïne mogen ontvangen, een paar highlights :)
[Afbeelding]
mijn zegelvelletje en koelkastmagneet is nog onderweg naar de douane :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Taiwan has handed over to Ukraine a batch of 800 Revolver 860 short-range bomber drones.
The drone is capable of carrying up to eight 60-millimeter mines or ammunition of other calibers, dropping them one by one on command.
When fully charged, the drone can fly up to 20 kilometers within 40 minutes.
https://www.ukrinform.net...0-bomber-drones-bild.html

Very nais >:)

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik schaam me kapot. Een ketting is zo zwak als ze zwakste schakel en weer zijn wij het

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:57

Fiber

Beaches are for storming.

Mag ik jullie vriendelijk wijzen op het bestaan van een prachtig topic waarin uitgebreid gediscusiëerd kan worden over Gazprom contracten etc: Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden

Dan kan het hier weer over de oorlog gaan. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De VS gaat mogelijk een generaal aanwijzen ter coördinatie/stroomlijning en gaat een codename uitdelen voor de operatie:

Bron is de WSJ

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 25-08-2022 22:24 ]

PSN

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:24
Amphiebietje schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:01:
Of zouden ze Chinees wapentuig gaan krijgen? Kunnen we direct zien of die vergelijkbare problemen hebben als hun civiele voertuigen, zoals spontaan al rijdend exploderen zonder dat er een mijn aan te pas komt...
Bij de legermateriaalshow die laatst in rusland gehouden is, viel de Chinese tank alvast uit elkaar bij een demonstratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Hier kijk ik zeer naar uit want hier maak ik me al heel lang zorgen over (specifiek deportatie mannen, verkrachtingen vrouwen). Volgens mij vakt dat ook onder de scope van AI. Dus hopelijk vult deze organisatie (HRW) hier dat vacuum.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Michael_OsGroot schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:07:
[...]

Ik schaam me kapot. Een ketting is zo zwak als ze zwakste schakel en weer zijn wij het
Eigenlijk is het Jetten die ontzettend dom doet: https://nos.nl/l/2442044

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:00
asing schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 01:01:
[...]

Eigenlijk is het Jetten die ontzettend dom doet: https://nos.nl/l/2442044
Gazprom nationaliseren was wellicht een alternatief geweest idd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 15:12

Qwerty-273

Meukposter

Ik had deze update nog niet gespot in het topic. Maar Kyiv heeft een boel straatnamen veranderd.

https://t.me/vitaliy_klitschko/1496
Friends! Today, the Kyiv City Council renamed 95 streets, alleys and squares, the names of which are associated with Russia and the Soviet past.

New names, initiated and supported by the public during rating voting, should perpetuate the memory of significant historical events of Ukraine, as well as famous figures and heroes who glorified Ukraine and fought for the independence of our state. In particular, in the modern Russian-Ukrainian war.

This is an important step towards reducing the lying manipulations and influence of the Russian aggressor on the interpretation of our history.

The renaming process in the capital has not yet been completed, and at the next plenary session we will continue to work on these issues in order to complete the process of de-Russification.

List of some of the renamed streets:
General Zhmachenko street ➡️ Prince Roman Mstislavych street
•Marshal Malinovsky Street ➡️ Heroiv Polku "Azov" Street
• Tulska square ➡️ Heroiv UPA square
Budarina Street ➡️ Ukrainian Revival Street
Karl Marx street ➡️ Hutsulska street
• Piterska Street ➡️ London Street
• Michurin Street (in Solomyanskyi District) ➡️ Marine Corps Street
• Rostovska street ➡️ Lutska street

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BeaM-R

Powerrrrr

Het klinkt wel heel vreemd, het land met een van de grootste gasvelden van Europa kan gaan gasleverancier vinden.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

BeaM-R schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:16:
Het klinkt wel heel vreemd, het land met een van de grootste gasvelden van Europa kan gaan gasleverancier vinden.
Het is wel off-topic inmiddels maar heeft ook wel raakvlak met de oorlog in Oekraine en het sponsoren van Rusland

In Nederland hebben we een meervoudig politieke fuckup gemaakt. Niet alleen hebben we strategische infrastructuur verkwanseld maar zijn ook nog eens niet in staat om daar wat aan te doen in tegenstelling tot de ons omringende landen.

https://nos.nl/nieuwsuur/...en-geld-gaat-naar-rusland

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

Interview met tweede Russische soldaat

Nieuwe schaamteloze copypaste van ChrisO
Dit keer een soldaat die betrokken was bij het Kyiv-front.

https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1562874112707801088

Another account of a Russian soldier's involvement in the war in Ukraine has emerged via the independent Russian media outlet Important Stories. Daniil Frolkin, a 21-year-old contract soldier, has spoken candidly of his involvement in war crimes and looting.
*knip* een samenvatting met de link volstaat, zodat mense niet met een 'wall of text' worden geconfronteerd

[ Voor 98% gewijzigd door polthemol op 26-08-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 17:06

Nox

Noxiuz

q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:01:
[...]

Wat een wanbeleid. 1) jezelf afhankelijk maken van de Russische mafia die Gazprom heet 2) Na 6 maanden oorlog nog geen andere leverancier vinden. Wat zitten ze daar allemaal te doen bij de gemeente? Werken kan het niet zijn in ieder geval
Volgens mij kunnen ze prima een Eneco benaderen en zeggen doe eens gas leveren. Maar dat is aanbestedingsfraude.

Mooi he.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:15
Fiber schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:12:
Mag ik jullie vriendelijk wijzen op het bestaan van een prachtig topic waarin uitgebreid gediscusiëerd kan worden over Gazprom contracten etc: Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden

Dan kan het hier weer over de oorlog gaan. :)
Er is inderdaad een apart topic over de energieprijzen. Echter heb ik de indruk dat sommigen vinden dat de 2 los van elkaar lijken te staan?

Rusland gebruikt zijn luxepositie als energievoorziener als chantage middel om de Europese inmenging in de oorlog te stoppen. Nu lees je er veel over, maar eens in de winterperiode gaan we hier het effect van zien. Wees maar zeker dat de europese steun vanuit de bevolking alvast zienderogend zal dalen. De lagere klassen kan deze prijzen helemaal niet dragen!! Zelfs de middenklasse zal strompelen..

Er gebeurt niet veel meer aan het front, dat is duidelijk. Dit zal vast en zekeraan de militair capaciteiten liggen van beide kampen. Echter met de koudere dagen in aankomst moet Rusland op zich ook niets doen. Zij wachten naar mijn idee nu gewoon af hoe de Europese bevolking zal reageren op de onbetaalbare prijzen van gas en uiteindelijk het effect daarvan op de steun voor oekranie.

Zelf heb ik het vermoeden dat hoe de Europese burger zich zal gedragen in de winterperiode met deze hoge energieprijzen, een groot effect zal hebben op het verdere verloop van steun vanuit Europa naar Oekraïne.

Gelukkig hebben we de Amerikanen nog die vrij los staan van de energiecrisis op zich

Edit: hierop komt dan nog de sowieso stijgende inflatie. In België zijn er nu al meerdere bedrijven die stoppen door de te hoge energieprijzen. Maw schaarste van producten.

[ Voor 5% gewijzigd door Rubberen op 26-08-2022 10:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Rubberen schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:29:
[...]

Er is inderdaad een apart topic over de energieprijzen. Echter heb ik de indruk dat sommigen vinden dat de 2 los van elkaar lijken te staan?

Rusland gebruikt zijn luxepositie als energievoorziener als chantage middel om de Europese inmenging in de oorlog te stoppen. Nu lees je er veel over, maar eens in de winterperiode gaan we hier het effect van zien. Wees maar zeker dat de europese steun vanuit de bevolking alvast zienderogend zal dalen. De lagere klassen kan deze prijzen helemaal niet dragen!! Zelfs de middenklasse zal strompelen..

Er gebeurt niet veel meer aan het front, dat is duidelijk. Dit zal vast en zekeraan de militair capaciteiten liggen van beide kampen. Echter met de koudere dagen in aankomst moet Rusland op zich ook niets doen. Zij wachten naar mijn idee nu gewoon af hoe de Europese bevolking zal reageren op de onbetaalbare prijzen van gas en uiteindelijk het effect daarvan op de steun voor oekranie.

Zelf heb ik het vermoeden dat hoe de Europese burger zich zal gedragen in de winterperiode met deze hoge energieprijzen, een groot effect zal hebben op het verdere verloop van steun vanuit Europa naar Oekraïne.

Gelukkig hebben we de Amerikanen nog die vrij los staan van de energiecrisis op zich.
Ik denk dat het meevalt met de steun. De gascrisis is wel door rusland veroorzaakt maar dat goedkope gas uit rusland gaat niet meer terugkomen.

In Nederland hebben we zo'n beetje de hoogste gasprijzen van Europa. Dat heeft niet meer met rusland te maken maar met ons "nieuwe leiderschap". De rest van Europa moet ook zijn gas op de vrije markt kopen maar rekent dit niet op dezelfde manier door aan zijn bevolking.

Het word tijd dat we ons dat gaan realiseren.

edit: verleden jaar bij Vattenfall net wat meer als 1700 afgrekend, als ik nu kijk wat nu de nieuwe prijzen zijn zou dat 8000€ worden. Dat is ook voor mij een flink bedrag.

[ Voor 4% gewijzigd door Indoubt op 26-08-2022 10:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Afbeeldingslocatie: https://static.ukrinform.com/photos/2022_08/1661497433-546.jpg

Het blijven bizarre aantallen, 2000 tanks, 4000 APC/IFV's.
(dat is volgens mij in de buurt van wat we in de hele EU bij elkaar hebben oid? )

(en ja ik weet dat het echte aantal ergens tussen dit getal en de ondergrens aangegeven door Oryx ligt)

[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 26-08-2022 11:10 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Laatst online: 11:16
Inderdaad forse aantallen equipment dat kapot geschoten is.
Meer dan 200 vliegtuigen! Kost me een paar centen (zal Putin niks boeien). Hoeveel materiaal en tijd is er mee gemoeid om die 200 vliegtuigen weer te maken? Heeft Rusland zelf fabrieken? Is het zelf voorzienend? Of afhankelijk van buitenland waar vandaan sancties opgelegd zijn?
Als je je bedenk wat die mafketel allemaal teweeg heeft gebracht omdat hij zonodig landje pik wil doen…

Acties:
  • +14 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* zie vorige moderatie: een link met samenvatting volstaat, een wall of text past niet voor een forum

[ Voor 98% gewijzigd door polthemol op 26-08-2022 12:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

technoaddict schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:03:
Inderdaad forse aantallen equipment dat kapot geschoten is.
Meer dan 200 vliegtuigen! Kost me een paar centen (zal Putin niks boeien). Hoeveel materiaal en tijd is er mee gemoeid om die 200 vliegtuigen weer te maken? Heeft Rusland zelf fabrieken? Is het zelf voorzienend? Of afhankelijk van buitenland waar vandaan sancties opgelegd zijn?
Als je je bedenk wat die mafketel allemaal teweeg heeft gebracht omdat hij zonodig landje pik wil doen…
grote aantallen inderdaad maar goed het is dan ook een grootschalige oorlog waar ook grote aantallen bij horen.

Tussen de 20.000 en 40.000 gedode Russen tegenover 10.000 Oekraieners, die overigens ook de helft van hun materiaal kwijt is/was.

Een klassieke oorlog zoals we die niet meer gewend zijn vanwege de Amerikaanse expertise sinds 2003 qua oorlogvoering.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2022 12:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

commentaar op moderatie kan per DM

[ Voor 101% gewijzigd door polthemol op 26-08-2022 12:39 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• TakeAway
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:01
Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:08:
[...]

grote aantallen inderdaad maar goed het is dan ook een grootschalige oorlog waar ook grote aantallen bij horen.

Tussen de 20.000 en 40.000 gedode Russen tegenover 10.000 Oekraieners, die overigens ook de helft van hun materiaal kwijt is/was.

Een klassieke oorlog zoals we die niet meer gewend zijn vanwege de Amerikaanse expertise sinds 2003 qua oorlogvoering.
Blijf vooral posten, jou bijdragen zijn vaak uiterst interessant! Itt veel ander geneuzel....
Pagina: 1 ... 23 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid