Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 28 Laatste
Acties:
  • 329.604 views

Onderwerpen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

Luchtalarm in meeste regio's van Ukraine.

aldus de TG van Kyiv Independant.
Air raid alerts sound in almost every region early on Aug. 24 as Ukraine celebrates its Independence Day
Goedemorgen Kyiv!
Hopelijk wordt het een goede dag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7A9MluXI046Klt-bchWgfwU0lg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JllJn2dyp4ZwRti2CwmTAnIq.png?f=user_large

EDIT: en nu ook op de livemap:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPM6bFT-0OKfnhsQAex4tWRACp8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yJDHtgmcncMiklTMAGeKPlHf.png?f=fotoalbum_large

Ooooooooooohhhhhhhh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JlQpFm9mNbDHfRMiLGhl7XAWNOA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sEhcSFQjRcHvDD399rCsmX2x.png?f=user_large

[ Voor 146% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2022 07:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:50

bloody

0.000 KB!!

Klein positief berichtje, er schijnt een aanval op een Russisch ammo depot / basis in Tokmak geweest te zijn vannacht.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:59
Mooie actie van de Saudis. Vooral op een dag als deze 😎

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geemfriek
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-07 12:35
Even offtopic, maar ik vind het niet terug: het topic over het effect van de oorlog op de energie (gas)prijzen?
Zelfs een search levert niets op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:19

_Arthur

blub

geemfriek schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:12:
Even offtopic, maar ik vind het niet terug: het topic over het effect van de oorlog op de energie (gas)prijzen?
Hiero; Hoe afhankelijk zijn we echt van het Russisch gas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

geemfriek schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:12:
Zo te zien is die gemerged oid met een ander topic en is de symlink naar dit subforum verdwenen :)
Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

in de topic wegwijzer staat ie nog onder de oude titel gelinkt:
UKR: Topic wegwijzer

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 24-08-2022 09:22 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:51
Wikipedia is dus incorrect. Er zijn grim-2 systemen. Oekraïne heeft ze alleen verkocht en niet voor zichzelf bewaard.

Hopelijk zit er ook een fatsoenlijk aantal raketten bij :) .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:39:
Wikipedia is dus incorrect. Er zijn grim-2 systemen. Oekraïne heeft ze alleen verkocht en niet voor zichzelf bewaard.

Hopelijk zit er ook een fatsoenlijk aantal raketten bij :) .
Wel bijzonder idd.
In het wiki artikel staat SA ook kortstondig (als gerucht over financiering) vermeld:
Reportedly the missile system research and development has been covertly financed by Saudi Arabia.[3]
Wikipedia: Hrim-2

Verder zie ik ook niks incorrects staan op Wiki, Operators staat op "TBA" en de laatste update was:
Financial funding was resumed in 2021 and the MOD of Ukraine hoped to be able to buy the first systems at the end of 2021.
Inclusief details dat de export variant gelimiteerd is tot 280 km ipv 500km voor het Oekrainse leger:
Максимальна
280 км (експортний варіант)
500 км (для ЗСУ)

[ Voor 34% gewijzigd door YakuzA op 24-08-2022 10:15 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Het blijft gewoon leuk:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

caspervc schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:56:
[...]

Mooie actie van de Saudis. Vooral op een dag als deze 😎
ik moest direct denken aan dit bericht van Zelensky:

https://kyivindependent.c...fies-attacks-on-aug-23-24
Zelensky: Russia will get ‘powerful response’ if it intensifies attacks on Aug. 23-24.
They attack us — they will receive a response, a powerful response,” Zelensky said.
dat is niet zomaar meer een suicide drone of himars. dat klinkt als iets meer speciaals al was het maar een locatie die nooit eerder is geraakt?
Voronez? Toch Moskou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:49:
[...]

dat is niet zomaar meer een suicide drone of himars. dat klinkt als iets meer speciaals al was het maar een locatie die nooit eerder is geraakt?
Voronez? Toch Moskou?
Ik zie geen goede uitkomst voor zo’n actie op Moskou.
De manier waarop UA de oorlog het slechtst uitkomt zijn dmv nukes of complete mobilisatie van Rusland.
1x raden wat een raket aanval op Moskou gaat triggeren.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:49:
[...]

ik moest direct denken aan dit bericht van Zelensky:

https://kyivindependent.c...fies-attacks-on-aug-23-24

[...]

[...]

Voronez? Toch Moskou?
Als ze Moskou raken is het klaar. De Russen hebben altijd geroepen dat de kernwapens bedoeld zijn om in te zetten als het bestaan van Rusland wordt bedreigd. Een raket op Moskou, of liefst het Kremlin, zou exact dat betekenen.

Dat is ook de reden dat ze geen atacms krijgen met 300 km range. Teveel kans dat ze een grote stad in Rusland bombarderen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

asing schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:56:
[...]

Als ze Moskou raken is het klaar. De Russen hebben altijd geroepen dat de kernwapens bedoeld zijn om in te zetten als het bestaan van Rusland wordt bedreigd. Een raket op Moskou, of liefst het Kremlin, zou exact dat betekenen.

Dat is ook de reden dat ze geen atacms krijgen met 300 km range. Teveel kans dat ze een grote stad in Rusland bombarderen.
dan een andere stad in RF?

want UA heeft Belgorod al geraakt.
En Bryansk.
En Kursk.

Genoeg te raken nog in UA zelf.
Ik gok de kerch-brug dan maar :P :P :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:00:
[...]

dan een andere stad in RF?

want UA heeft Belgorod al geraakt.
En Bryansk.
En Kursk.

Genoeg te raken nog in UA zelf.
Ik gok de kerch-brug dan maar :P :P :9
Kerch brug is dan meer symbolisch. Bruggen kapot bombarderen is een uitdaging.

De complete zwarte Zee vloot ligt daar wel in een haven. Sebastopol schijnt leeg te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

asing schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:04:
[...]

Kerch brug is dan meer symbolisch. Bruggen kapot bombarderen is een uitdaging.

De complete zwarte Zee vloot ligt daar wel in een haven. Sebastopol schijnt leeg te zijn.
Als je er over nadenkt....op tientallen/100+ kilometer een strookje asfalt raken van ongeveer 15 meter breed....dat is toch wel imposant. En dan moet je nog zorgen dat je niet toevallig iets er onder mikt, want dan verdwijnt je fijne raket in het water...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Nog meer bloemen voor de Russen:
https://liveuamap.com/en/...ities-of-mykhailivka-town
Head of occupation authorities of Mykhailivka town of Zaporizhzhia region Ivan Sushko was killed in car explosion

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 24-08-2022 10:32 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dr.lowtune schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:10:
[...]

Als je er over nadenkt....op tientallen/100+ kilometer een strookje asfalt raken van ongeveer 15 meter breed....dat is toch wel imposant. En dan moet je nog zorgen dat je niet toevallig iets er onder mikt, want dan verdwijnt je fijne raket in het water...
22 meter O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://liveuamap.com/en/...igu-at-meeting-of-defense
Russian Defense minister Shoigu at meeting of Defense ministers of Shanghai Cooperation Organisation says that operation in Ukraine is ongoing according to the plan, low pace of operation is also according to the plan "to avoid casualties"
:+

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:59
Wow, Rusland die zich bekommert om slachtoffers. Toch wel een mooi leerpuntje voor Rusland deze oorlog. Speciale Operatie.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:17
ook uit die toespraak:
Rusland werkt aan een vreedzaam leven in de gebieden die tijdens een speciale militaire operatie zijn bevrijd, terwijl Kiev de tactiek van de "verschroeide aarde" toepast;
https://t.me/tass_agency/152285
https://tass.com/politics/1497555

[ Voor 6% gewijzigd door Tens op 24-08-2022 10:37 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik moet zeggen dat ik het Oekraïne nieuws elke dat bijhoudt, maar dat ik vandaag wakker werd met de gedachte; Hmmz... Bevrijdingsdag, ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren of al gebeurd is.
Tot nu toe is het nog vrij stil. Vraag mij ook af hoeveel kruisraketten dan wel raketten met groot bereik Rusland daadwerkelijk nog heeft en produceert.
Eerst vroeg ik mij even af waarom ze dit deden, want SA staat verder los van de oorlog. Ik dacht ook even dat SA baat heeft bij torenhoge gasprijzen, maar dat is niet zo. SA is by far de grootste olie exporteur ter wereld, maar heeft geen gas. Door deze oorlog lijken (gaan) grote economieën flinke klappen te krijgen waardoor de olieprijs wordt gedrukt. SA heeft er dus flinke baat bij dat de oorlog stopt zodat de gasprijs daalt en de olieprijs stijgt, omdat de grote economieën dan flink gaan draaien in plaats van in een recessie belanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Beknopt overzichtje van de aanvallen van Oekraine op Russische objecten in de afgelopen 24 uur
[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1562331774553833472]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

meanwhile in Rusland...
Eagle. The administration was pelted with Molotov cocktails

This morning, Molotov cocktails flew into the administration building of the Oryol region. The partisan managed to escape and remains safe. Only fire liberates!

Today is exactly half a year since a new stage of the war of conquest against a neighboring state began. There are not enough slogans "No to war", not enough feelings of guilt and pity - you need to fight, burning out injustice with fire and blood. Let everyone remember: not only Ukraine and the whole world are fighting against Putin's army, all of Russia is fighting against it.
en ook hierover:
An unknown person threw two bottles with an incendiary mixture at the administration building of the Oryol region. During the liquidation of the fire, one person received burns, said the governor of the region, Andriy Klychkov.

[ Voor 17% gewijzigd door bloody op 24-08-2022 10:43 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
[...]

Yep, dus de Kerch brug is nog even geen goed plan. Er zijn doelen genoeg die nu buiten HIMARS bereik zijn, maar wel legitiem. Er is vast iets van tactische waarde wat erg veel pijn doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TheBrut3 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:37:
[...]

Eerst vroeg ik mij even af waarom ze dit deden, want SA staat verder los van de oorlog. Ik dacht ook even dat SA baat heeft bij torenhoge gasprijzen, maar dat is niet zo. SA is by far de grootste olie exporteur ter wereld, maar heeft geen gas. Door deze oorlog lijken (gaan) grote economieën flinke klappen te krijgen waardoor de olieprijs wordt gedrukt. SA heeft er dus flinke baat bij dat de oorlog stopt zodat de gasprijs daalt en de olieprijs stijgt, omdat de grote economieën dan flink gaan draaien in plaats van in een recessie belanden.
Geopolitiek speelt altijd mee idd.
Qatar is een grote leverancier van LNG, SA is geen vriendjes met Qatar.
Wikipedia: Qatar–Saudi Arabia diplomatic conflict

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:49

Nox

Noxiuz

asing schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:39:
[...]

Yep, dus de Kerch brug is nog even geen goed plan. Er zijn doelen genoeg die nu buiten HIMARS bereik zijn, maar wel legitiem. Er is vast iets van tactische waarde wat erg veel pijn doet.
Denk aan productielocaties van wapens en munitie en dan heb je nog havens/schepen. Vooral de geavanceerde dingen zijn mooi, als ze een aantal radars kunnen slopen herbouwen ze die niet zomaar, kunnen ze luchtoverwicht krijgen en de oorlog winnen. Schepen herbouwen ze ook niet zomaar, hebben ze niet nog een zo'n moskva-klasse liggen ergens? >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Nox op 24-08-2022 10:43 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Vraag mij ook af hoeveel kruisraketten dan wel raketten met groot bereik Rusland daadwerkelijk nog heeft en produceert.
Daar had ik een paar dagen geleden een filmpje over gepost. Naar het schijnt houdt Moskou een bepaalde voorraad achter voor zeg maar "NATO doeleinden". De rest van de voorraad raakt redelijk uitgeput en door gebrek aan materialen en mensen kunnen ze maar 5-10 raketten per maand produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:27

Cheezus

Luiaard

[...]

Dat was in de tijd van WW2 met de V1/V2 raketten inderdaad lastig.. tegenwoordig hebben we GPS en boeit het niet zo of de raket 1 of 1000 km onderweg is om het doel nauwkeurig te kunnen halen.
Wat lastiger is dat een brug best stevig is, en nog prima bruikbaar is als er een gat van een paar meter in is geslagen. Om de brug echt op te blazen moeten er een aardig bommentapijt overheen, of van onderen de pijlers opblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Ondertussen in Helsinki : https://www.gelderlander....-naar-eu-reizen~a392594c/

De Russen wordt dus geen enkele beperking opgelegd om te reizen. Vraag gewoon ergens in Europa een toeristenvisum aan, stap in de auto naar Helsinki en vanafa daar kan je overal heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

asing schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:50:
Ondertussen in Helsinki : https://www.gelderlander....-naar-eu-reizen~a392594c/

De Russen wordt dus geen enkele beperking opgelegd om te reizen. Vraag gewoon ergens in Europa een toeristenvisum aan, stap in de auto naar Helsinki en vanafa daar kan je overal heen.
Oud nieuws,

Volgens mij geeft Finland al geen visa meer uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Indoubt schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:07:
[...]

Oud nieuws,

Volgens mij geeft Finland al geen visa meer uit.
Ja en nee. Finland geeft nog maar 10% uit. Maar je kan dus ook een Duits visum aanvragen en dan ben je ook binnen. Ieder Schengen land mag visa uitgeven en dan ben je overal welkom.

Men heeft een terecht punt dat het verstrekken van die visa te genereus is. Ik had het liefst gezien dat het voor Russen en Belarussen onmogelijk zou worden om een toeristenvisum aan te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:12:
[...]

Ja en nee. Finland geeft nog maar 10% uit. Maar je kan dus ook een Duits visum aanvragen en dan ben je ook binnen. Ieder Schengen land mag visa uitgeven en dan ben je overal welkom.

Men heeft een terecht punt dat het verstrekken van die visa te genereus is. Ik had het liefst gezien dat het voor Russen en Belarussen onmogelijk zou worden om een toeristenvisum aan te vragen.
Aangezien Hongarije ook Schengen is, vermoed ik dat dit er niet van zal gaan komen.

Maar mogelijk dat uiteindelijk Hongarije wel het enige Schengen land is dat nog Russische toeristenvisums uitgeeft over een paar maanden. (misschien samen met Oostenrijk/Cyprus etc)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
asing schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:12:
[...]

ik snap ook niet dat dat niet gedaan wordt. In theorie kan een Rus dus nu genocide plegen in Bucha of Mariupol en van de 3000 euro die ie daarvoor krijgt per maand, een reisje boeken richting EU (wel met de bus ;-) ).
Ik weet trouwens niet of "wij" nog wel een toeristenvisum voor RU kunnen krijgen nadat de hele EU op de lijst van onvriendelijke landen is gezet..

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apache4u schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:17:
[...]

ik snap ook niet dat dat niet gedaan wordt. In theorie kan een Rus dus nu genocide plegen in Bucha of Mariupol en van de 3000 euro die ie daarvoor krijgt per maand, een reisje boeken richting EU (wel met de bus ;-) ).
Ik weet trouwens niet of "wij" nog wel een toeristenvisum voor RU kunnen krijgen nadat de hele EU op de lijst van onvriendelijke landen is gezet..
vast wel maar het zal moeilijker worden.

Andersom is het inderdaad een issue en daarom wordt het aangezwengeld om het EU-breed door te voeren.
maar o.a. landen als Griekenland zijn daar op tegen. vanwege tourisme. Als zeker 25% van je touristen uit Rusland komen is dat wel pijnlijk. Maar ja, eenmaal toegang tot Griekenland zouden ze vanwege schengen alsnog door kunnen reizen binnen de Schengen-zone.

Andere landen willen de ban ook niet omdat dan ook dissidenten/vluchtelinen uit Rusland niet meer de EU in kunnen. Op zich ook wel wat voor te zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04

Seraphin

Meep?

Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:54:
[...]
Andere landen willen de ban ook niet omdat dan ook dissidenten/vluchtelinen uit Rusland niet meer de EU in kunnen. Op zich ook wel wat voor te zeggen.
Behalve dan dat het niet waar is. Je kan nog steeds gewoon een visum op humanitaire gronden aanvragen en/of asiel aanvragen.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Seraphin schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:08:
[...]

Behalve dan dat het niet waar is. Je kan nog steeds gewoon een visum op humanitaire gronden aanvragen en/of asiel aanvragen.
ja nu ja maar bij een volledige ban niet meer, is tenminste het argument wat ik hoor op de UA-kanalen waarin wordt verteld waarom landen niet achter het voorstel staan.
Landen willen dus best een tourist-visa ban maar dan mogelijk inderdaad wel met uitzondering voor asielaanvragen. En geen complete visa ban.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:16:
[...]

ja nu ja maar bij een volledige ban niet meer, is tenminste het argument wat ik hoor op de UA-kanalen waarin wordt verteld waarom landen niet achter het voorstel staan.
Landen willen dus best een tourist-visa ban maar dan mogelijk inderdaad wel met uitzondering voor asielaanvragen. En geen complete visa ban.
Ik vind dat asielaanvragen gewoon moeten kunnen. De hele wereld kan en mag hier asiel aanvragen, dus waarom een uitzondering maken? Asiel aanvragen worden beoordeeld volgens maatstaven en daarna krijg je wel of geen asiel. Stel dat Navalny zou willen vluchten naar West Europa?

Waar ik op tegen ben is dat mensen die de oorlag steunen hier vakantie kunnen/mogen vieren alsof er geen oorlog is. Gezien wat er in de parkeergarage staat ben je een bemiddelde Rus en dan kan alles nog. Dat stuit gewoon tegen de borst. Toeristje spelen doe je dan maar in Dubai ofzo, maar niet hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Explosies gehoord in Khakovka district (mogelijk UA-aanval).

En verder:
4 missile strikes in Myrhorod
mogelijk Russische aanval?

EDIT 12:52: afgelopen uur weer praktisch overal luchtalarm.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2022 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:26:
Explosies gehoord in Khakovka district (mogelijk UA-aanval).

En verder:

[...]

mogelijk Russische aanval?

EDIT 12:52: afgelopen uur weer praktisch overal luchtalarm.
Het is de hele dag Independence Day dus de Russen hebben de hele dag om het feestje te verstieren. Wat ze dus ook doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Weer een duidelijk overzichtsplaatje van de totale progressie van het front over de afgelopen maand:

Afbeeldingslocatie: https://nitter.net/pic/orig/media%2FFa6e7zgaQAEPYMv.jpg

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-10 12:19
YakuzA schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:20:
Weer een duidelijk overzichtsplaatje van de totale progressie van het front over de afgelopen maand:
[Twitter]
[Afbeelding]
Maw, Oekraine slaagt er niet echt in om grondgebied terug te winnen, lijkt me.
Ondertussen is de zomer bijna voorbij, makkelijker zal het er niet op worden
Ze krijgen wel wat extra wapens maar ik betijfel sterk dat dit voldoende zal zijn om echt grondgebied terug te winnen. Dit zou wel eens een heel lange oorlog kunnen worden en de vraag is als de energieprijzen verder blijjven stijgen zal de bevolking in de EU niet genoeg krijgen van de steun aan Oekraine.?
Ik denk het wel
Zaken zoals deze berichten:
https://www.msn.com/nl-be...aad4afc3&fromMaestro=true

en andere zaken zoals de rijke Russen die nog steeds moeiteloos vakantie kunnen nemen in de EU helpen dit ook niet vooruit.
Leg maar eens uit aan iemand die zijn energierekening niet of nauwelijks nog kan betalen dat we Rusland zo pijn doen, terwijl de rijke Russen grote sier maken in heztelfde EU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

asing schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:54:
[...]

Het is de hele dag Independence Day dus de Russen hebben de hele dag om het feestje te verstieren. Wat ze dus ook doen.
weet ik, daarom benoem ik die luchtalarmen vandaag specifiek.
Ik hoop natuurlijk van niet maar ik zit wel te wachten op grote raketsalvo's, bijv. uit Belarus, Zwarte en Kaspische Zee. Ik hoop dat het uitblijft en het een 'reguliere' dag blijft. Maar ik let er vandaag iets meer op.
oldgrumpy schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:53:
[...]

Ze krijgen wel wat extra wapens maar ik betijfel sterk dat dit voldoende zal zijn om echt grondgebied terug te winnen. Dit zou wel eens een heel lange oorlog kunnen worden en de vraag is als de energieprijzen verder blijjven stijgen zal de bevolking in de EU niet genoeg krijgen van de steun aan Oekraine.?
Ik denk het wel

en andere zaken zoals de rijke Russen die nog steeds moeiteloos vakantie kunnen nemen in de EU helpen dit ook niet vooruit.
Leg maar eens uit aan iemand die zijn energierekening niet of nauwelijks nog kan betalen dat we Rusland zo pijn doen, terwijl de rijke Russen grote sier maken in heztelfde EU
de Britten schreven al dat de oorlog wel over de winter getild wordt en mogelijk de 'hot phase' pas in herfst 2023 voorbij zal zijn.

Tenzij het straks nog even snel gaat en de Russen zich terug trekken op de linkeroever van de Dnjepr, of nog grotere verrassingen. Het is nog geen winter. Wat vandaag niet gebeurt kan morgen wel gebeuren.

Wat betreft die sancties: die doen uiteindelijk echt wel meer pijn dan sommige mensen denken.
sancties hebben voornamelijk tijd nodig. Ze doen echt wel pijn en de gevolgen ervan (inclusief beslissingen op militair gebied in UA) komen pas later. Laten we hopen dat er dit jaar nog onomkeerbare zaken gebeuren.
Het is overigens echt niet nodig om de sancties op Rusland op te heffen omdat er een handvol mensen hun energierekening niet kunnen betalen.
We kunnen, als we echt willen, handenvol miljarden uittrekken om die pijn op te vangen. Dat de overheid hierin moeilijk doet staat los van sancties op Rusland.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2022 14:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Steun intrekken zal niet betekenen dat het goedkope gas terugkomt, we worden hoe dan ook met een moeilijke winter geconfronteerd.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-10 11:23

Auredium

Informaticus Chaoticus

[...]

Ik denk het wel

Glas half vol, glas half leeg.
Stilstand op het front is nadeliger voor Rusland dan voor Oekraïne. Hoe langer de oorlog duurt, hoe groter het voordeel voor Oekraïne.
De rekening niet kunnen betalen is letterlijk 1 winter; komende winter. Daarna is het gas probleem grotendeels opgelost voor de EU. Maar Rusland heeft permanent een probleem. Gas met leidingen naar China of India brengen is niet winstgevend en brengt investeringen meer. LNG is beter maar ook daar heeft Rusland niet expertise en middelen voor wat dus ook investeren betekend.
Hun belangrijkste gasvelden liggen in de poolcirkel en zijn afhankelijk van westerse materialen en expertise welke beide er niet meer zijn. China en India hebben beide inmiddels ook hun reservevoorraad aan olie opgebouwd en nemen dus niet veel meer af.

Rusland staat er momenteel veel en veel slechter voor dan Oekraïne. Momenteel is de situatie zeer gunstig voor Oekraïne. Niemand heef gezegd dat de oorlog kort zou zijn. Niemand buiten wat westerse 'experts' in de eerste dagen en Rusland zelf.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

https://www.washingtonpos...-battle-ukraine-survival/

Een werkelijk prachtig artikel van de Washington Post over de eerste fase van de oorlog, de inval en de slag om Kyiv. Een long read met interviews en verslagen van beslissende gevechten rondom de stad.

Het zit achter een paywall maar je kan het denk ik lezen door een gratis account te maken (onder andere).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:19

pro_6or

amateur_60r

Auredium schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:05:
[...]

Glas half vol, glas half leeg.
Stilstand op het front is nadeliger voor Rusland dan voor Oekraïne. Hoe langer de oorlog duurt, hoe groter het voordeel voor Oekraïne.
De rekening niet kunnen betalen is letterlijk 1 winter; komende winter. Daarna is het gas probleem grotendeels opgelost voor de EU. Maar Rusland heeft permanent een probleem. Gas met leidingen naar China of India brengen is niet winstgevend en brengt investeringen meer. LNG is beter maar ook daar heeft Rusland niet expertise en middelen voor wat dus ook investeren betekend.
Hun belangrijkste gasvelden liggen in de poolcirkel en zijn afhankelijk van westerse materialen en expertise welke beide er niet meer zijn. China en India hebben beide inmiddels ook hun reservevoorraad aan olie opgebouwd en nemen dus niet veel meer af.

Rusland staat er momenteel veel en veel slechter voor dan Oekraïne. Momenteel is de situatie zeer gunstig voor Oekraïne. Niemand heef gezegd dat de oorlog kort zou zijn. Niemand buiten wat westerse 'experts' in de eerste dagen en Rusland zelf.
ik heb wel tegen mijn ouders gezegd die eerste dagen dat veel nu af ging hangen van hoe effectief de nieuwe AT wapens zouden zijn (de NLAW, de Javelin maar ook zeker de al bestaande oudere wapens natuurlijk). Nou gelukkig, met de wilskracht van Oekraine, was dat genoeg om de onslaught iig nog te kunnen keren.

Voor mij was dat geen gegeven.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Kijken jullie wel eens naar 'Speak The Truth' op YT? Vind ik altijd interessant met in de laatste bijdrage weer een aantal fragmenten van de russische televisie (Engels ondertiteld). Die mensen leven in een compleet ander universum, totaal gehersenspoeld...

Verder vind ik Dennys Davidov erg prettig met dagelijkse updates. Komt op mij zeer open en eerlijk over. Wat mij betreft een aanrader!

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:46
RoD schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:55:
https://www.washingtonpos...-battle-ukraine-survival/

Een werkelijk prachtig artikel van de Washington Post over de eerste fase van de oorlog, de inval en de slag om Kyiv. Een long read met interviews en verslagen van beslissende gevechten rondom de stad.

Het zit achter een paywall maar je kan het denk ik lezen door een gratis account te maken (onder andere).
Zonder paywall: https://archive.ph/Hoomu

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

24 augustus: Rusland eist Oekraiense overgave
Washington Post / Kyiv Independant

According to Defense Minister Oleksii Reznikov, he received a call from his Belarusian counterpart, Viktor Khrenin.
Reznikov said that the Belarusian minister said he was conveying a message from Russian Defense Minister Sergei Shoigu, who demanded that Ukraine sign an act of capitulation.
“I am ready to accept the capitulation from the Russian side,” Reznikov said he answered

[ Voor 135% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2022 16:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Toch best wel goed beschadigd...
[Twitter: https://twitter.com/KremlinTrolls/status/1562441112656412672]

Ook van dit account
[Twitter: https://twitter.com/KremlinTrolls/status/1562417640685051904]

[ Voor 31% gewijzigd door bloody op 24-08-2022 16:10 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:31
Klaver 4 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:43:
Kijken jullie wel eens naar 'Speak The Truth' op YT? Vind ik altijd interessant met in de laatste bijdrage weer een aantal fragmenten van de russische televisie (Engels ondertiteld). Die mensen leven in een compleet ander universum, totaal gehersenspoeld...
Ik dacht altijd dat er een wormhole voor nodig was om in een parallel universum terecht te komen. Die wormhole is dus de grens van Rusland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Mooie hackers actie..
https://t.me/operativnoZSU/37951
Cyber specialists of Ukraine heartily congratulate the residents of TOT (AR Crimea, Donetsk, Moscow) and those "lost" from Orkostan with the Independence Day of Ukraine! Beautiful, sincerely Ukrainian musical greetings sound for you!
wordt blijkbaar via security camera's in Russische/bezette gebieden afgespeeld. :D

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Zelensky zojuist in een toespraak aan de leden van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties:
"Rusland heeft de wereld aan de rand van een radioactieve stralingscatastrofe gebracht en moet zich onmiddelijk terugtrekken van het terrein van de kerncentrale in Zaporizhzhia" en "Op het grondgebied van UA wordt de toekomst van de wereld bepaald, onze onafhankelijkheid is jullie veiligheid, de veiligheid van de hele wereld" en "Het opzettelijk doden van UA krijgsgevangenen is een van zwartste pagina's in de geschiedenis van Europa".
Bron: LiveUAmap

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

De Britse Premier Johnson brengt een onverwacht bezoek aan Kyiv, met een gepaste gift:

Volkskrant lifeblog

Britse premier Johnson belooft nieuw wapenpakket tijdens verrassingsbezoek aan Kyiv
Vandaag 16:22
De Britse premier Boris Johnson heeft Oekraïne een nieuw wapenpakket ter waarde van 54 miljoen pond (64 miljoen euro) toegezegd. Dat deed hij tijdens een verrassingsbezoek aan Kyiv, waar hij een onderhoud had met met de Oekraïense president Volodymyr Zelensky. Het pakket bevat onder meer raketsystemen, munitie en 200 (kamikaze)drones die het Oekraïense leger moeten helpen bij het opsporen en aanvallen van Russische doelwitten.
Johnson, die nog minder dan twee weken te gaan heeft als premier, complimenteerde Oekraïne met het ‘ontembare verzet’ tegen de Russische invasie. Hij benadrukte dat de Britten en andere bondgenoten ‘schouder aan schouder’ blijven staan met Kyiv en de Oekraïense bevolking. Hij spoorde Oekraïne aan om strijdlustig te blijven: ‘Dit is niet het moment om een ​​of ander dun plan uit te werken voor onderhandelingen.’

Het was het vierde bezoek van Johnson aan Oekraïne, en het derde sinds de Russische invasie die precies een half jaar geleden begon.

Thomas van der Kolk

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Volkskrant lifeblog

Door Rusland aangesteld hoofd van Oekraïens stadje gedood door autobom
11:19 vanmorgen
Het door Rusland geïnstalleerde hoofd van Mychajlivka, een Oekraïense stad met ongeveer elfduizend inwoners, is dinsdag omgekomen door een autobom. Dat meldt een bestuurslid van de provincie Zaporizja, waar Mychajlivka onder valt, op Telegram.

De leider, Ivan Sushko, zou gewond zijn geraakt toen zijn auto ontplofte. Korte tijd later overleed hij in het ziekenhuis. De informatie is niet onafhankelijk te verifiëren.
In de Oekraïense gebieden die Rusland veroverd heeft, zijn al vaker door Rusland geïnstalleerde functionarissen vermoord. Zo werd begin augustus het plaatsvervangend hoofd van de zuidelijk gelegen stad Nova Kachovka in zijn huis doodgeschoten.

Pepijn de Lange

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

According to the military monitoring project Belarusian Hajun, four rockets were launched from the Homel region of Belarus.

Several powerful explosions reported in Khmelnytsky Oblast.

Governor Serhiy Hamalyi said on Aug. 24 that Russian missiles hit some facilities in the oblast without disclosing further details.

https://twitter.com/KyivI...tatus/1562470351745187842

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2022 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik het allemaal correct heb gevolgd dan zijn de voorspelde raketaanvallen van Russische zijde voorlopig uitgebleven vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Fantastische beschrijving van de eerste weken/maanden van de oorlog! Bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:20:
Als ik het allemaal correct heb gevolgd dan zijn de voorspelde raketaanvallen van Russische zijde voorlopig uitgebleven vandaag?
Er zijn rond het middaguur ook een paar Kalibr's afgeschoten met explosies in centraal UA tot gevolg.
Waarvan een 5 miljoen dollar kostend krater in een weg (binnenkort weer snel gerepareerd).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGV914NWXCPGOc_KLdIgBaQe6g8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tq2AM4onLxUtBt8EjaHKUy4L.png?f=user_large

Verder afgelopen nacht wat shelling in het noorden geloof ik bij Charkiv (wat luchtaanvallen).
Maar vooralsnog niet de eindbazensalvo's die ik had verwacht maar meer de reguliere shellings langs de linies.
zojuist vier raketten vanuit Belarus.
Misschien gaat het nu gebeuren?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2022 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odessa
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Verder vind ik Dennys Davidov erg prettig met dagelijkse updates. Komt op mij zeer open en eerlijk over. Wat mij betreft een aanrader!
Die Ruski tv gasten zijn echt knettergek. En die mannelijke presentator mag ook wel een schietstoel in zijn auto krijgen wmb. :X Verder kijk ik graag naar Speak the Truth. Rob geeft goede info.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:17
niet echt, geen details btw.
Ukraine reports higher than usual number of Russian strikes
Russia carried out a much higher number of air and missile attacks on Ukrainian territory on 24 August - Ukraine's Independence Day - than usual, the Ukrainian General Staff said in its daily evening update.

It did not specify what facilities were hit.

In the Donetsk Region, Russian troops tried to advance in the direction of Nova Dmytrivka, Pisky, Novoselske, Pobeda, Novomykhaylivka, Pavlivka and Velyka Novosilka but suffered losses and retreated, the report said.

The Russians tried to improve their tactical positions by attacking in the direction of Soledar, Bakhmutske and Kodema but were rebuffed and withdrew.

In Kherson, Ukrainian troops repelled a Russian attack in the direction of Mykolayivka, the General Staff added.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wellicht dat Rusland zuinig aan moet doen met zijn raketten:

March of the Eagles

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:11

Fiber

Beaches are for storming.

Ik geloof dat ik deze toespraak van de Oekraïense president Zelensky hier nog niet gezien heb:

Bron: NOS Nieuws, Vandaag, 10:19

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2022/08/24/890623/1536x864a.jpg

Zelensky op Oekraïense onafhankelijkheidsdag: 'Oekraïne is herboren door oorlog'

De Oekraïense president Zelensky heeft in een toespraak gezegd dat zijn land "herboren" is na de Russische invasie op 24 februari dit jaar. Op de Oekraïnse onafhankelijkheidsdag, zes maanden na het begin van de oorlog, zegt Zelensky dat Oekraïne nu pas echt onafhankelijk is.

"Op 24 februari kregen we te horen: je hebt geen kans", zegt Zelensky in de opgenomen speech in een verlaten Kiev. "En we werden eindelijk echt één. Een nieuwe natie die op 24 februari om 04.00 uur 's ochtends ontstond. Niet geboren, maar herboren. Een natie die niet huilde, niet schreeuwde, niet bang werd. Niet wegliep. De vijand dacht dat we hem zouden begroeten met bloemen en champagne. In plaats daarvan kreeg hij grafkransen en molotovcocktails."

Zelensky in toespraak: 'We moeten het einde halen'

Volgens de president is er maar één einde aan de oorlog mogelijk. "Vroeger zeiden we: vrede. Nu zeggen we: overwinning. We zullen geen overeenstemming zoeken met de terroristen. En we gaan niet uit angst aan de onderhandelingstafel zitten met een pistool op ons hoofd gericht. Voor ons is het meest verschrikkelijke ijzer niet van raketten, vliegtuigen of tanks, maar van boeien."

Daarbij benadrukt Zelensky dat alle door Rusland bezette gebieden in Oekraïne moeten worden terugveroverd van de Russen. "Voor ons is Oekraïne heel Oekraïne. Alle 25 regio's, zonder concessies of compromissen. Donbas is Oekraïne. De Krim is Oekraïne. En we zullen het terugkrijgen, op welke manier dan ook."

'Geef ons onze vrijheid terug'

Voor wat betreft de Donbas en de Krim is Rusland nog lang niet verdreven. Volgens Frans Osinga, hoogleraar oorlogsstudies aan de Universiteit Leiden, heeft Rusland zo'n 60 procent van de Donbas in handen. "Maar de opmars is nagenoeg gestaakt. Soldaten zijn uitgeput en niet gemotiveerd, er is te weinig nieuwe aanwas door grote rekruteringsproblemen, het materiaal slijt, bevoorrading hapert en de commandostructuur laat te wensen over."

Op de Krim, het gebied dat al in 2014 geannexeerd werd door Rusland, zijn recentelijk meerdere militaire doelen geraakt. "Een paar maanden geleden leek zo'n tegenoffensief echt onmogelijk", zegt Osinga. "Het wakkert vertrouwen aan onder de Oekraïense bevolking en binnen het leger. Tegelijkertijd is het een oproep aan het Westen om opnieuw te benadrukken hoe belangrijk de wapensteun is."

Zelensky richt in zijn speech zich ook tot Rusland. "Wil je niet dat je soldaten sterven? Geef ons onze vrijheid terug. Wil je niet dat je moeders huilen? Geef ons onze vrijheid terug. Dit zijn onze eenvoudige en duidelijke voorwaarden."

De president zei ook dat zijn land de rest van de wereld bijeen heeft gebracht. "Iemand zei: Europa is geen speler meer. Zwak, verdeeld, passief, slaperig. Oekraïne heeft het hele continent nieuw leven ingeblazen. Europa voert strenge sancties in. Europa erkent unaniem dat Oekraïne een toekomstig lid van de Europese Unie is."

Ook de sancties van grote bedrijven hebben hun invloed gehad, zei hij. "Bedrijven en merken verlaten de Russische markt en mensen zijn belangrijker geworden dan potentiële verliezen." Dankzij de oorlog weet Oekraïne nu ook duidelijk waar het staat op het internationale toneel. "Tijdens deze zes maanden hebben we de geschiedenis veranderd, de wereld veranderd en onszelf veranderd. Nu weten we zeker wie onze broer en vriend is, en wie niet eens een vage kennis."

Hier met nog wat plaatjes en video:
https://nos.nl/artikel/24...e-is-herboren-door-oorlog

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Fiber schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:26:
Ik geloof dat ik deze toespraak van de Oekraïense president Zelensky hier nog niet gezien heb

<snip>
De juiste persoon op het juiste moment op de juiste plek.

nope

Acties:
  • +16 Henk 'm!

Verwijderd

bloody schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:31:
[...]

De juiste persoon op het juiste moment op de juiste plek.
Echt wel.

Het Westen bood hem zelfs een vluchtoptie aan, maar hij bleef in Kiev. Een echte leider deze man. Bereid om zijn leven te riskeren voor zijn land en volk.

Niets dan respect.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:04:
[...]

Echt wel.

Het Westen bood hem zelfs een vluchtoptie aan, maar hij bleef in Kiev. Een echte leider deze man. Bereid om zijn leven te riskeren voor zijn land en volk.

Niets dan respect.
sterker nog, volgens dat ene artikel eerder gepost ging hij juist de straat op toen er in het overheidsdistrict geschoten werd en de geruchten rondgingen dat hij zou worden aangevallen voor doelwit.

Komt overigens wel erg over als persoonsverheerlijking. Ook Reznikov en Arestovych hadden er blijkbaar geen vertrouwen in.
Alsof Zelensky single-handedly het land heeft gered.
Nee niet echt. Het leger was voorbereid. Maar wie heeft het leger opdracht gegeven?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2022 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Het verdrievoudigde ook meteen zijn populariteit.

Dat laatste zakte laatst wel een beetje, ze nemen het hem kwalijk dat hij wist van de aanstaande inval maar niks zei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

asing schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:17:

Dat laatste zakte laatst wel een beetje, ze nemen het hem kwalijk dat hij wist van de aanstaande inval maar niks zei.
maar ook dat is logisch uitgelegd.
Het land zou zijn gevallen als ze wel hadden gewaarschuwd.
Dat schreef Arestovych overigens al eerder dus het is geen nieuw verhaal dat opduikte sinds de kritiek van de laatste tijd.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2022 20:19 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:12:
[...]

sterker nog, volgens dat ene artikel eerder gepost ging hij juist de straat op toen er in het overheidsdistrict geschoten werd en de geruchten rondgingen dat hij zou worden aangevallen voor doelwit.

Komt overigens wel erg over als persoonsverheerlijking. Ook Reznikov en Arestovych hadden er blijkbaar geen vertrouwen in.
Alsof Zelensky single-handedly het land heeft gered.
Nee niet echt. Het leger was voorbereid. Maar wie heeft het leger opdracht gegeven?
Natuurlijk heeft hij het niet alleen gedaan. Maar hij had ook voor zijn eigen hachje kunnen kiezen. Dat deed hij niet.

Een sterk signaal naar het volk, en dat terwijl de '2e wereldmacht' je land binnenvalt met brute kracht. Terwijl de wereld zwijgend toekeek en Oekraïne eigenlijk bij voorbaat al had opgegeven...

Het getuigt van karakter en vastberadenheid. En tevens een ernorme gok.

En het is een absolute showman, maar wel 1 die bizar zware keuzes durft te maken. Zoals het in eerste instantie verzwijgen van informatie over de inval. Om massale paniek te voorkomen, wat geen makkelijke keuze moet zijn geweest. Wetende dat veel mensen slachtoffer gaan worden van die keuze... Welke je ook maakt. Maar iemand moet zulke keuzes kunnen en durven maken op het moment van de waarheid. Hij deed dat, al dan niet met zijn achterban om hem heen.

En heus niet alles zal altijd volgens de ideale richtlijnen gebeuren. Kritiek zul je dan ook altijd ontvangen. Het zijn echt geen heiligen daar in Oekraïne, ook daar zullen genoeg spelletjes en corruptie spelen. Ongetwijfeld.

Maar ze strijden wel fucking hard met hart en ziel, tegen een agressor die qua oorlogsvoering geen morele grenzen lijkt te kennen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:45

_Eend_

🌻🇺🇦

Ondertussen in Donetsk:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:48:
[...]. Zoals het in eerste instantie verzwijgen van informatie over de inval. Om massale paniek te voorkomen, wat geen makkelijke keuze moet zijn geweest. Wetende dat veel mensen slachtoffer gaan worden van die keuze... Welke je ook maakt. Maar iemand moet zulke keuzes kunnen en durven maken op het moment van de waarheid. Hij deed dat, al dan niet met zijn achterban om hem heen.
Niet bedoeld als aanval, maar wat heeft hij destijds verzwegen? Ik kan mij daar niets van herinneren (er is ook wel veel gebeurd sindsdien).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Er is ook meer bekend over de laatste 3 miljard dollar van de VS:

Wat ik er van begrijp is dat dit niet uit de Amerikaanse voorraden komt maar vanuit de industrie geleverd gaat worden, dus dit zal deels lange termijn zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:21
Muncher schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:07:
[...]

Niet bedoeld als aanval, maar wat heeft hij destijds verzwegen? Ik kan mij daar niets van herinneren (er is ook wel veel gebeurd sindsdien).
Hij wist dat toen er geruchten gingen het meer was dan een Russische oefeningen dat Rusland UA ging binnenvallen.
En om Chaos te voorkomen is het niet gemeld aan de burgers van UA.
En dat is wellicht tot nu toe het geen wat zij hem mogen aanrekenen.
De rest van de wereld moet gewoon even kijken naar de gigantische “piep” van die vent en is even realiseren dat de gloves off zijn en we niet in Utopia leven en wij mensen nog steeds zoals in ons hele bestaan zijn : wreed en hebzuchtig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:33

rapture

Zelfs daar netwerken?

asing schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:17:

De aanstaande inval werd verzwegen met goede redenen als je naar de geschiedenis kijkt.

De paniek zet de wegen vol vluchtelingen die de eigen troepenverplaatsingen tegenhouden en de vijandelijke vliegtuigen konden de lange konvooien gemakkelijk neermaaien.

Kapitaalvlucht moest ook voorkomen worden. Toen de mensen het nieuws kregen, ging de Oekraïense beurs niet meer open en ze konden niet meer op de sell button rammen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Muncher schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:07:
[...]

in oktober wist de VS (en daarna ook direct UA) dat de Russen daadwerkelijk zouden binnenvallen.
Uiteindelijk wisten ze de invasie te voorspellen op 1 dag naast de werkelijke aanval (ze dachten woensdag maar het kwam donderdag).

UA heeft de invasie verzwegen voor het volk. Dit om te voorkomen dat er paniek zou ontstaan, de beurs zou instorten en er fors oekraiens kapitaal zou verdwijnen.
Het verdwijnen van kapitaal zorgt ervoor dat je economisch gezien een oorlog slecht kan opvangen.
Er is geen economie meer over waar je een oorlogseconomie van kan maken.
Inderdaad ook de wegen vol met vluchtende mensen zodat troepenverplaatsingen niet meer mogelijk zijn.

Al met al zou dat ervoor zorgen voor maandenlange verzwakking van Oekraine. Met als gevolg dat de verwachting was dat dan Oekraine inderdaad in drie dagen zou vallen.

Door het niet naar buiten te brengen maar stilletjes het leger klaar te maken bleef de economische toestand zoals die was en kwam de vluchtelingenstroom pas halverwege de eerste dag tot stand. Toen was echter de beslissenden slag al bijna geweest: de eerste verrassing voorbij en de eerste klap uitgedeeld doordat de aanval op Hostomel niet ongeschonden was.
Ook dus tal van troepen, wapentuig en munitie al elders verscholen buiten de normale plekken.
De Russen hebben wel veel schade toegebracht maar Oekraine niet in de eerste klap uitgeschakeld.

De eerste dagen hebben ze overleefd met als gevolg dat de hulp uit het westen op gang kwam. De rest is geschiedenis.

Hadden ze het niet verzwegen dan was Oekraine nu onderdeel geweest van de Russische Federatie. Met hier en daar wat partisanen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-10 11:51
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:48:
[...]

En het is een absolute showman, maar wel 1 die bizar zware keuzes durft te maken. Zoals het in eerste instantie verzwijgen van informatie over de inval. Om massale paniek te voorkomen, wat geen makkelijke keuze moet zijn geweest. Wetende dat veel mensen slachtoffer gaan worden van die keuze... Welke je ook maakt. Maar iemand moet zulke keuzes kunnen en durven maken op het moment van de waarheid. Hij deed dat, al dan niet met zijn achterban om hem heen.
In de periode tussen die initiële informatie (en in zekere zin in de jaren ervoor) heeft hij ook gezorgd dat het leger in staat was om te reageren zoals dat heet deed, en om aan allerlei scenario's te denken en te anticiperen. Maar ook om een groep van mensen om zich heen te verzamelen met dezelfde teamgeest, vastberadenheid, patriottisme en vechtlust. Van communicatie, intelligence, cyberspecialisten tot legerleiding, het lijkt er op dat er op iedere rol mensen zitten die als eenheid opereren en elkaar door en door vertrouwen. Mensen die hem in staat stellen om de leiding te nemen en dat uit te dragen; zo'n groep om je heen verzamelen is de beste voorbereiding geweest die hij had kunnen doen, en als je dat goed doet is dat goud waard. Het is knap wat Zelensky doet, en het is nog indrukwekkender om te zien hoe krachtig en effectief een overheidsapparaat kan functioneren als het in een crisis belandt.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:21

BeaM-R

Powerrrrr

Dit komt ook wel even aan bij Putin denk ik.

[Twitter: https://twitter.com/Bijan63/status/1562484409827147778]

[ Voor 36% gewijzigd door BeaM-R op 24-08-2022 21:50 ]

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Visitor.q schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:45:
[...]

In de periode tussen die initiële informatie (en in zekere zin in de jaren ervoor) heeft hij ook gezorgd dat het leger in staat was om te reageren zoals dat heet deed, en om aan allerlei scenario's te denken en te anticiperen. Maar ook om een groep van mensen om zich heen te verzamelen met dezelfde teamgeest, vastberadenheid, patriottisme en vechtlust. Van communicatie, intelligence, cyberspecialisten tot legerleiding, het lijkt er op dat er op iedere rol mensen zitten die als eenheid opereren en elkaar door en door vertrouwen. Mensen die hem in staat stellen om de leiding te nemen en dat uit te dragen; zo'n groep om je heen verzamelen is de beste voorbereiding geweest die hij had kunnen doen, en als je dat goed doet is dat goud waard. Het is knap wat Zelensky doet, en het is nog indrukwekkender om te zien hoe krachtig en effectief een overheidsapparaat kan functioneren als het in een crisis belandt.
wat ik me wel afvraag... kan Zelensky, als de oorlog voorbij is, ook zijn groene shirt weer makkelijk uit doen en zijn politieke pak aantrekken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
BeaM-R schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:47:

[Twitter]
Die ziet de bui wel hangen en heeft liever Oekraïne dan Rusland aan de andere kant van het water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:21
Caelorum schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:56:
[...]

Die ziet de bui wel hangen en heeft liever Oekraïne dan Rusland aan de andere kant van het water.
Precies dat, je weet het hè de ene Dictator weet wel wanneer die zijn vriendjes moet droppen.

en terecht ook, maar het zegt wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Caelorum schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:56:
[...]

of nog iets subtieler: Erdogan weet dat Rusland is uitgespeeld en kiest kant.

Vier uur geleden

Russian bomber launched 2 missiles over Belarus towards Ukraine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[Twitter]
Turkije is al jaren dat aan het verkondigen, gezien de close culturele band tussen Turkije en de Krim Tartaren niet heel verwonderlijk.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:50:
[...]

wat ik me wel afvraag... kan Zelensky, als de oorlog voorbij is, ook zijn groene shirt weer makkelijk uit doen en zijn politieke pak aantrekken?
Die koopt 200 Saint HIMARS en Saint javelin t-shirts en wordt nooit meer gespot in een pak :+

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:26:
Ik geloof dat ik deze toespraak van de Oekraïense president Zelensky hier nog niet gezien heb:
ik verwijs je naar het eerste deel van onderstaand filmpje uit april (aan het begin ook even door de sponsor heen kauwen).
Zelensky heeft gelijk: Oekraine is herboren.

Het vecht zich los van het Soviet-verleden. Het is een oud land en een oud volk maar zoals veel andere landen een revolutie hebben en zich herboren laten worden is het nu inderdaad de beurt aan Oekraine:

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2022 22:07 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Dit is een geinige actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik het Oekraïne nieuws elke dat bijhoudt, maar dat ik vandaag wakker werd met de gedachte; Hmmz... Bevrijdingsdag, ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren of al gebeurd is.
Tot nu toe is het nog vrij stil. Vraag mij ook af hoeveel kruisraketten dan wel raketten met groot bereik Rusland daadwerkelijk nog heeft en produceert.

[...]

Ik dacht nog even van zou bezoekje Biden dit effect gehad hebben? Ik denk het niet. En als het al zo is, dan willen ze het niet als dusdanig bekend hebben. Zit teveel tijd tussen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Wat blijft die Lukashenko een naar mannetje. Een 'peaceful sky' wensen terwijl de Russische raketten vanuit Belarus afgevuurd worden:
Lukashenko, a close ally of Russian President Vladimir Putin, issued a statement on his official website to mark Ukraine's formal celebration of its independence.

"I am convinced that today's contradictions will not be able to destroy the centuries-old foundation of sincere good-neighborly relations between the peoples of the two countries," Lukashenko said.
[...]
The statement added that the Belarusian state "wished the Ukrainians a peaceful sky, tolerance, courage, strength and success in restoring a decent life."
Reactie van een adviseur van Zelensky:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

[Twitter]
Grotere nieuws is dat Erdogan het objectief gezien bij het juiste eind heeft.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Draadje over de wapenleveringen ter waarde van 3 miljard dollar door de VS: https://threadreaderapp.com/thread/1562529502114512896.html

Paar interessante passages:
Arms supplied by latest $3bn US aid package may take up to 3 years to arrive. Not much help now, but US says it's in for a long war. There are limits: new aircraft "under discussion". No ATACMS (300km-range missiles).
"It's our assessment that they don't currently require ATACMS," he says. US priority is "what is most useful and efficient for what the Ukrainians need for their current purposes, which are: hold in the east; and generate momentum elsewhere in the country"
Ok, ATACMS zijn dus geen taboe meer, maar ze worden niet gegeven want niet echt nodig. Ik snap daar vrij weinig van, maar ik ben natuurlijk maar een armchair general.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Volg ik de afgelopen maanden dagelijks. Rob voegt zeker wat toe maar zijn nadelen. Niet dagelijks up to date en recent filmpje over 3D geprinte rocket launchers vind ik niet echt boeiend. Ook die Russische talkshows zijn niet zo boeiend. Het is en blijft vrijwel alleen bullshit. De bevolking van de vijand krijgt bullshit voorgeschoteld. Frustrerend. Ik vind eigenlijk de posts die hier gelinkt worden zoals bijv Kamil Galeev of Arestovych interessantst. Je kunt STT ook volgen op Spotify maar dan mis je de ondertiteling en maps.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:11

Fiber

Beaches are for storming.

Russen die een treinstation aanvallen...?

https://nos.nl/artikel/24...instation-in-regio-dnipro

Zelensky: 22 doden bij raketaanval op treinstation in regio Dnipro

Minstens 22 mensen zijn om het leven gekomen bij een raketaanval op een Oekraïens treinstation, meldt president Zelensky. Ook zijn er volgens hem tientallen gewonden. Het gaat om het station van Tsjaplyne, in de regio Dnipro, op zo'n 80 kilometer afstand van het front in het oosten van het land.

Op niet-geverifieerde foto's is te zien dat meerdere treinstellen grotendeels verwoest zijn. Ook zijn er auto's uitgebrand. Reddingswerkers zijn op zoek naar overlevenden.

Zelensky vertelde over de raketaanval tijdens een digitale toespraak voor de VN-Veiligheidsraad. "Net voordat ik deze speech begon, kreeg ik deze informatie binnen. Helaas kan het aantal doden nog toenemen", zei hij. "Dit is hoe Rusland zich voorbereidde op deze bijeenkomst."

Een paar uur eerder werd de stad Synelnykove, 70 kilometer noordwaarts, getroffen door meerdere explosies. Daarbij kwam een 11-jarige jongen om het leven. In de buurt werden twee kinderen levend onder het puin van een ingestort gebouw gehaald.

Ook in West-Oekraïne, bij de stad Sjepetivka, werd het spoor getroffen door een aanval. Daar kwamen twee raketten terecht op "kritieke infrastructuur", volgens het regiohoofd. Voor zover bekend zijn er geen slachtoffers gevallen.

Vrees voor aanvallen
Vanwege de viering van de Oekraïense Onafhankelijkheidsdag, die samenvalt met het feit dat de Russische invasie precies zes maanden geleden begon, werd er rekening gehouden met een grotere dreiging van Russische raketaanvallen. De Amerikaanse ambassade in Oekraïne waarschuwde specifiek voor aanvallen op burgerinfrastructuur en overheidsgebouwen.

Verspreid door het land was er overdag een luchtalarm te horen, maar grootscheepse aanvallen leken vooralsnog uit te blijven.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Fiber schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:28:

Vanaf ongeveer 5:40. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
user109731 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:10:
Er is ook meer bekend over de laatste 3 miljard dollar van de VS:
[Twitter]
Wat ik er van begrijp is dat dit niet uit de Amerikaanse voorraden komt maar vanuit de industrie geleverd gaat worden, dus dit zal deels lange termijn zijn.
Aangezien het zo wordt aangekondigd zou ik juist eerder zeggen dat het goed nieuws is en de Amerikaanse industrie zo wordt opgeschaald dat ze dit kunnen gaan leveren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher

[Twitter]
Bijzonder ja. Tot nu toe koos hij niet nadrukkelijk een kant en wierp zich op als bemiddelaar. Ik vraag mij af waarom hij dit zegt en waarom hij dit nu zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Laatst online: 09-10 14:44
Muncher schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:58:
[...]

Bijzonder ja. Tot nu toe koos hij niet nadrukkelijk een kant en wierp zich op als bemiddelaar. Ik vraag mij af waarom hij dit zegt en waarom hij dit nu zegt.
Ik denk dat Turkije het inmiddels als een verloren zaak ziet voor Rusland. Dan scoor je op deze manier nog wat punten bij het westen waar je op de lange termijn dan mogelijk nog wat aan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Muncher schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:58:
[...]

Het zijn maar woorden. Woorden die hem in een goed daglicht zetten bij de westerse bondgenoten.
Ondertussen is Turkije nog steeds de grootste hub voor westerse bedrijven om de EU sancties te omzeilen voor handel met Rusland en mag er gewoon gevlogen worden in het Turkse luchtruim door RU toestellen. Turkije heeft als land volgens mij geen wapens geleverd aan UA. Om maar een paar dingen te noemen. Kortom, mooie woorden maar weinig daden.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Gaan we nu weer in de herhaling over Erdogan? :/ :F

• Jerie
  • Niet online
Fiber schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:28:

https://nos.nl/artikel/24...instation-in-regio-dnipro

Zelensky: 22 doden bij raketaanval op treinstation in regio Dnipro

Minstens 22 mensen zijn om het leven gekomen bij een raketaanval op een Oekraïens treinstation, meldt president Zelensky. Ook zijn er volgens hem tientallen gewonden. Het gaat om het station van Tsjaplyne, in de regio Dnipro, op zo'n 80 kilometer afstand van het front in het oosten van het land.

Op niet-geverifieerde foto's is te zien dat meerdere treinstellen grotendeels verwoest zijn. Ook zijn er auto's uitgebrand. Reddingswerkers zijn op zoek naar overlevenden.

Zelensky vertelde over de raketaanval tijdens een digitale toespraak voor de VN-Veiligheidsraad. "Net voordat ik deze speech begon, kreeg ik deze informatie binnen. Helaas kan het aantal doden nog toenemen", zei hij. "Dit is hoe Rusland zich voorbereidde op deze bijeenkomst."

Een paar uur eerder werd de stad Synelnykove, 70 kilometer noordwaarts, getroffen door meerdere explosies. Daarbij kwam een 11-jarige jongen om het leven. In de buurt werden twee kinderen levend onder het puin van een ingestort gebouw gehaald.

Ook in West-Oekraïne, bij de stad Sjepetivka, werd het spoor getroffen door een aanval. Daar kwamen twee raketten terecht op "kritieke infrastructuur", volgens het regiohoofd. Voor zover bekend zijn er geen slachtoffers gevallen.

Vrees voor aanvallen
Vanwege de viering van de Oekraïense Onafhankelijkheidsdag, die samenvalt met het feit dat de Russische invasie precies zes maanden geleden begon, werd er rekening gehouden met een grotere dreiging van Russische raketaanvallen. De Amerikaanse ambassade in Oekraïne waarschuwde specifiek voor aanvallen op burgerinfrastructuur en overheidsgebouwen.

Verspreid door het land was er overdag een luchtalarm te horen, maar grootscheepse aanvallen leken vooralsnog uit te blijven.
Die luchtalarmen deden ze naar ik vermoed om er voor te zorgen dat mensen niet al te uitbundig / beschonken feest vierden. Het kan wel maar in kleine setting. De aanvallen op infra, beter kan Rusland niet, zullen ongetwijfeld families hebben gezeten die van/naar feest gingen. Op zich ergens logisch dat Rusland de infra van Oekraïne wil raken, maar treurig dat het ook op zo'n dag zo'n fail op burgerdoelen moet zijn. Ik zie het dan maar zo: beter dan dit kunnen ze niet. En zo kijk ik ook naar die filmpjes / scènes van de RU staatsTV. Poetin is volgens sommige Nederlanders (FvD :+) een held. Klopt, op sokken -O- pure volkerenhaat, terrorisme :r

• Jerie
  • Niet online
Amnesty International UK zou ongeveer 1000 donoren ofwel 7.5 miljoen £ per jaar kwijt zijn als gevolg van het controversiële Oekraïne rapport

Amnesty International UK admits losing donors since controversial Ukraine report

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Gisteren is er toch nog een weerzinwekkende aanval van de Russen geweest, met inmiddels 22 burgerdoden.

Volkskrant liveblog

Zelensky: dodental raketaanval op treinstation gestegen naar 22
23:46 24/8/2022
Het dodental van de raketaanval woensdag op een treinstation in Tsjaplyne is gestegen naar 22. Dat heeft de Oekraïense president Zelensky gezegd in zijn dagelijkse videotoespraak. Eerder op de dag sprak hij in een videoverbinding met de VN-Veiligheidsraad nog van 15 dodelijke slachtoffers, maar dat was een eerste schatting.
De Oekraïense president had zijn bevolking woensdag al gewaarschuwd voor ‘weerzinwekkende Russische provocaties’ op de dag dat de Oekraïense onafhankelijkheid zou worden herdacht. In de dagelijkse avondupdate sprak de generale staf van het Oekraïense leger van een ‘dag die vooral rijk is aan luchtalarmen’.

Thomas van der Kolk
Washington Post

Zelensky vows retribution for Russia after 22 die in Independence Day strike
As Ukrainians marked the 31st anniversary of their country’s break from the Soviet Union with a somber parade in Kyiv on Wednesday, Russia launched a deadly missile attack on a train station in a town 300 miles southeast, killing at least 22 and wounding dozens more, officials said.

The strike rocked Chaplyne, population 3,700, after Ukrainian President Volodymyr Zelensky had warned days earlier that Russia could be plotting “something particularly cruel” this week to spoil Ukraine’s Independence Day, the country’s highest national holiday. Details on the bombing were still coming into focus late that evening, but Zelensky and one of his deputies said four rockets hit the station, damaging a utility building and destroying rail cars.

“Chaplyne is our pain today,” Zelensky said in his evening address, promising retribution for Russia. “We will definitely make the occupiers bear responsibility for everything they have done. And we will certainly drive the invaders out of our land.”

Ukraine had been bracing for strikes in the capital and other major cities on Wednesday, which was also the six-month anniversary of Russia’s invasion. The contours of the conflict have changed drastically since Feb. 24, when Moscow’s troops stormed into the country expecting to depose the government in short order. Instead, the war has become a costly, grinding affair full of momentum swings as Kyiv has galvanized international support and attracted unprecedented weapons aid from Western countries.

And while the assault on Chaplyne, in a rural part of the Dnipropetrovsk region, was a disaster on a smaller scale than those initial fears, the death toll was substantial — one of the deadliest single attacks on a civilian site in recent weeks. It also underscored Russia’s targeting of transportation infrastructure, a strategy ostensibly meant to disrupt weapons supply routes but that has also killed scores of bystanders.

The April shelling of a train station in the Donetsk oblast city of Kramatorsk left at least 50 dead and injured nearly 100, turning the transit hub into a scene of carnage and chaos.

News of the Chaplyne strikes surfaced shortly before Zelensky was scheduled to appear virtually at a meeting of the U.N. Security Council. Addressing the room full of diplomats, including representatives from Russia, Zelensky denounced the latest round of shelling.
Search and rescue crews were still sifting the rubble at the train station late Wednesday evening, and Zelensky said the death toll could rise. The president initially said 50 people were injured, but a later assessment from the deputy head of his office, Kirill Timoshenko, put the number around two dozen.

Timoshenko said an earlier strike on the town leveled a resident’s home, trapping a woman and two children beneath the wreckage. One of the children, an 11-year-old boy, was killed, he said.
The four rockets that landed at the train station hours later set fire to five passenger cars, Timoshenko said. Photographs posted to social media by the Ukrainian military showed trains charred and twisted, nearby automobiles blown apart, and buildings reduced to bricks and broken timber.

In Kyiv, authorities banned mass gatherings and the sounds of air raid sirens were heard throughout. Communities around Dnipro and in the eastern Donbas region reported strikes throughout the day.

But Zelensky remained defiant, pledging in his address late that evening that Ukrainians “will make our way to victory.”

[ Voor 64% gewijzigd door teacup op 25-08-2022 07:28 ]

Pagina: 1 ... 22 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid